Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Blizzard biedt excuses aan voor gebreken Warcraft 3-remaster en belooft bugfixes

Blizzard biedt zijn excuses aan voor de ontevredenheid die veel gamers hebben over Warcraft 3: Reforged. De studio belooft bugfixes, maar stelt ook dat de afwezigheid van vernieuwde ingame-cutscenes een bewuste keuze was.

In een blogpost schrijft Blizzard dat het hun 'spijt dat een deel van de spelers niet de ervaring hebben gekregen die ze wilden'. Een aantal bugs moeten later deze week verholpen worden, te weten de afwijkende kleuren en shading. Ook portretanimaties moeten verbeterd worden en audio- en interfacebugs moeten dan opgelost worden.

Verder zegt Blizzard dat er ondersteuning voor leaderboards, ranked matchmaking en clans onderweg is. Deze functies verdwenen ook voor eigenaren van het originele WarCraft III, inclusief de data daarin, zoals plaatsingen, clannamen en dergelijke. Een datum voor de herintroductie van deze systemen, noemt Blizzard niet.

Wat betreft de ingame-cutscenes houdt Blizzard stand. Het bedrijf zegt dat het 'niet te veel wilde afwijken van de originele game' en dat daarom deze tussenfilmpjes niet veel zijn aangepast. De animaties zijn wel beter, maar bijvoorbeeld de cameravoering is grotendeels hetzelfde gebleven. Bij de aankondiging van WarCraft III: Reforged toonde Blizzard trailers waarin de cutscenes juist flink waren aangepast.

Blizzard levert geen commentaar over een ander pijnpunt in de ogen van spelers: dat er in de gebruiksovereenkomst staat dat alles wat aan custom content in de WarCraft III-editor gemaakt wordt, nu eigendom blijft van Blizzard. Mogelijk heeft dat te maken met Dota, dat begon als een WarCraft-mod maar in handen van concurrent Valve uitgroeide tot een gigantische gamefranchise.

Recent bleek al dat Blizzard alle restricties voor geld terugvragen bij de game heeft weggehaald. Spelers kunnen geld terugkrijgen ongeacht hoe lang ze WarCraft III: Reforged op hun account hebben of hoeveel uren ze gespeeld hebben.

IGN maakte bovenstaande vergelijking met daarin de aankondiging van de remake en beelden van de uiteindelijke release.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

04-02-2020 • 17:09

86 Linkedin

Reacties (86)

Wijzig sortering
Dit is wel een heel slap excuus. Het spijt ze dat wij niet de ervaring hadden we WIJ wilden. Ze nemen geen verantwoordelijkheid. Het spijt ze bijvoorbeeld niet dat de betere cutscenes er niet in zitten, terwijl ze er wel mee adverteren. Het spijt ze ook niet dat de game vol met bugs zit, minder features heeft en grafisch niet zo goed als de gameplay trailer is. Of dat de EULA alle custom content heeft verwijderd en nieuwe custom content automatisch van ontwerpers steelt. Nee, het enige waar ze spijt van hebben is dat onze ervaring anders is dan we hadden verwacht. Lekker vaag. Blizzard, ik heb nul vertrouwen in jullie.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 4 februari 2020 17:38]

Standaard business damage control berichtje dit. "We are sorry it isn't what you hoped for" in plaats van 'We didn't manage to deliver something that is ridiculously simple and has already been done before'. Of 'We tried to milk you with cheap nostalgia and failed'

Ik blijf vér bij deze release weg, ja ook na bugfixing want de EULA is een draak en WC3 gaat nu lekker portable en niet meer via Bnet verder bij mij. Doei. Leuk voor een lan party en zo.

De laatste strohalm aan 'wishful thinking' die ik nog toepas bij Blizzard is Diablo 4. Als ze daar een sequel van 2 van kunnen maken, en dus niet van 3, dan hebben ze mij weer beet. Is dat niet zo, dan valt Blizzard voor mij definitief in het rijtje EA/Activision met andere woorden, je krijgt geen cent meer, hoe goed je release ook lijkt. Wij hebben als gamer niets aan deze bedrijven en gaming an sich loopt er schade door op. Daar betaal ik niet voor en het gras is gelukkig ook echt groener aan de niet-AAA kant.

Oeps, ik struikel bijna over mijn gratis Epic Games backlog. Shit joh. O-)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 februari 2020 19:23]

Diablo 4 had ik al afgeschreven toen ze noemden dat het (weer) online-only was *met* een "verplichte" multiplayer overworld, waarin je het equivalent van dailies/world quests kunt/moet vinden. Oh, en ondanks dat we nog 2-3 jaar weg zijn van een mogelijke release konden ze wél al vertellen dat ze een cash shop met cosmetics gaan hebben. Alhoewel ik het sterke vermoeden heb dat ze ook weer de RMAH gaan proberen te pushen, 'want het moet wel werken deze keer', bovenop een game die geheid minimaal €70,- gaat kosten op moment van release.

Echt zo jammer. De mensen van het (visuele) design team leveren top werk af, maar hun werk wordt door immens slechte beslissingen elders binnen het bedrijf gewoonweg beledigd met dit soort praktijken.
Praktijken die werken, want anders zou je dit niet volhouden. Pas wanneer je heel duidelijk als gamer echt gaat boycotten - dan voelt men het in de portemonnee ofwel beter gezegd, de aandeelhouders zullen dat voelen. En zolang er mensen zijn die de instelling hebben van: "don't caaaaaaaaaaaaaare, I play anyway", en die zijn er in grote getale mag je geen verandering van instelling verwachten. DAT is jammer.
Het lijkt er wel op dat heel veel gamers tegenwoordig onderschatten wat een kosten een bedrijf heeft voor alle servers draaiende te houden en nieuwe content te blijven maken en bugfixes.. je kan dan kiezen voor sub based zoals WoW of je kan cosmetics verkopen zoals met LoL. dan liever cosmetics, want dat schaad de playerbase niet en er zijn altijd mensen die toch wel zo'n skin kopen omdat het kan en omdat ze de devs willen ondersteunen.

Dat kortzichtige geblaat van de gamers/tweakers tegenwoordig hierover vind ik best treurig.. Wil je het niet koop je het niet, jouw keuze maar ga niet zulke onzin lopen verspreiden. Ik vind zo'n altijd online game prima om te spelen want de sociale interactie in games maakt het juist minder saai voor mij. dat is een persoonlijke voorkeur waar niet iedereen zich in kan vinden, maar ik ga ook niet als een klein kind developers lopen afzeiken als ze een SP only game maken...

Vroeger maakte de devs een game, zette het op cd of dvd en hoefde niets meer te doen op misschien een bugfixje hier en daar online zetten. nu zitten er hele teams te werken aan nieuwe content en de servers online houden waar je gebruik van maakt.


Edit; Even als voorbeeld, ik vind het jammer dat Fallout 4 en Skyrim ook niet een multiplayer hebben of subnautica, maar ik ga daarover ook niet bethesda zitten afzeiken.. want ze maken gewoon goede games.

WC3 reforged lijkt gewoon alleen een quick cashgrab geworden en dat is jammer.

[Reactie gewijzigd door FuriousKiwi op 5 februari 2020 11:28]

Nee, sorry. De ontwikkelkosten en 'de servers up houden' zijn niet het probleem en ook nooit geweest. Servers kosten geen drol, voor een paar euro host je er zelf een en het is allemaal dynamisch en schaalbaar, dus zeer kosteneffectief.

Het probleem is de wildgroei. Met andere woorden, er is veel te veel aanbod en te weinig vraag. En omdat er veel aanbod is en weinig vraag, heeft de industrie allerlei trucs verzonnen om de geldmachine te laten draaien, continu, en liefst met regelmatige inkomsten. Daarom heb je MTX, season pass, lootbox, en al die andere post release meuk. Daarom ook wil elke grote publisher nu dat je een on-demand gaming service afneemt. Ze denken allemaal Netflix te kunnen worden en ook het always-online forceren is daar onderdeel van (WC3...geen enkele noodzaak). Minimale input, maximale output. En deze 'reboots' en 'remasters' passen daar ook perfect in: minimale input (alles is al een keer bedacht), maximale output (teren op nostalgie en fanbase).

Tegelijkertijd zien we daarnaast dat een dijk van een game, en dan met name de grote singleplayer releases, steeds opnieuw voor veel hype en enthousiasme zorgen. Dat zie je niet bij de next best CoD, ook al voert die de verkooplijstjes aan. We praten nog steeds over TW3 van jaren terug, en wachten nu allemaal op CBP2077.

Het is hetzelfde als popmuziek. Daar is heel veel van en het is populair en het klinkt allemaal hetzelfde. Het verkoopt als een tiet. De muziekindustrie is er tegelijkertijd snel bij als het om piracy gaat, 'oh kijk eens hoe zielig we zijn, die arme artiesten etc.'.

Dat gelul dat een industrie die booming is vervolgens de broek niet zou kunnen ophouden is precies dat: gelul van de bovenste plank. Het is hetzelfde als websites die zeggen dat ze niet genoeg bezocht worden. Guess what, dat betekent dat je niet nodig bent en dat je aanbod in de middelmoot valt. Elk weldenkend persoon zonder emotionele binding zegt dan 'Wegsaneren die handel!' Dat geldt ook voor al die zogenaamd noodlijdende devs. Want tegelijkertijd is er bijvoorbeeld ook een Larian Studios, een Guerilla Games en zo nog handen vol andere start ups die het vrij rap tot succesvolle game studio schoppen. Hoe kan dat dan? Zou het dan toch echt in individueel en organisatorisch talent zitten? Is het echt zo dat games een creatief product zijn en geen lopende band werk? Hmmmmmm... stof tot nadenken O-)


Precies op dezelfde manier kun je de lage prijs van games verklaren. Er is veel aanbod, dus de prijs daalt snel na release. Dit is digitale distributie, een key maken kost niets. En dan zaniken over key sellers die gewoon keys inkopen bij elke actie en aanbieding die er is en die doorverkopen? Ga toch weg. We zijn er zelf bij, zo zit de markt in elkaar, en wil je dit niet, dan moet je lekker in de walled garden van Sony of MS gaan zitten, met al zijn beperkingen.

Niemand is hier zielig, dit heet ondernemersrisico en marktwerking, en laat de consument nou toch ook handig gebruik maken van het internet. Dat lijkt me namelijk wel zo eerlijk.

Het echte antwoord is er maar één: minder aanbod zorgt dat er meer budget ontstaat voor je games. Maar ja... dat consuminderen gaat ons bijzonder slecht af. Terwijl we ook al zien dat hele volksstammen prima bereid zijn om meer dan 60 euro neer te leggen als de game maar écht veel te bieden heeft. Het antwoord ligt dus voor het oprapen. Less is more.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 februari 2020 13:52]

Die kosten zijn lang niet zo hoog als men doet voorwenden...

Ook game publishers maken zich schuldig aan het ontwijken van belastingen door 'kosten' te maken bij hun eigen dochterbedrijven bijvoorbeeld. Ook zijn de daadwerkelijke ontwikkelkosten sterk gedaald vanwege de enorm snelle ontwikkelingen van tools in de afgelopen 10 jaar, met bijvoorbeeld Hellblade (team van 20 man) en No Man's Sky (team van 6-15 man) als voorbeelden van hoe goedkoop het kan (alhoewel die laatste meer een 'indie' game is).

Daarnaast worden bij de grote publishers de kosten voor bizar slecht management en enorm hoge bonus uitkeringen aan aandeelhouders en bestuursleden doorgerekend naar hun klanten, en/of naar de lonen die zij aan hun werknemers betalen, met Activision-Blizzard als schoolvoorbeeld voor een combinatie van die 2, en EA een voorbeeld voor het eerste - Zie de ontwikkeling van Andromeda en Anthem bijvoorbeeld, waar geen sterk leiderschap (zelfs geen visie) aanwezig was voor 75% van de tijd dat de games in ontwikkeling waren.

Moet je van deze kant bekijken: Een autofabrikant spendeert 20 jaar en 1,000,000 manjaren aan de ontwikkeling van een auto, maar elke 6 maanden heeft het verantwoordelijke team weer een ander idee en wordt het overhoop gegooid. Dit gaat maar door en door, totdat het management van het bedrijf een vaste deadline aanstelt en iemand hoofdverantwoordelijk maakt om die auto uiteindelijk binnen een jaar op de markt te krijgen.

Die auto, wat uiteindelijk een equivalent van een standaard 0.9L Fiat Panda blijkt te zijn, wordt een prijs gegeven van zeg €350,000,- ex BTW "want de ontwikkelkosten waren enorm hoog". Is dat een eerlijke prijs voor een zulke auto? Wordt hier niet grove interne nalatigheid van de fabrikant aan de klant doorberekend? Dat is toch niet in orde, of wel?

Het is een extreem voorbeeld, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Er wordt door de publishers en developers steeds het excuus gemaakt van stijgende kosten, maar in plaats van hiervoor zelf verantwoordelijkheid te nemen worden de bonussen aan de top wel nog steeds uitgekeerd, de werknemers worden zonder bericht op straat gezet nadat men recordwinsten aankondigt en de klant moet uiteindelijk de rekening hiervoor betalen.

Het lijkt mij het beste als die publishers en developers eerst hun eigen huis op orde maken voor ze de verantwoordelijkheid naar hun klanten doorschuiven. Ik vind het zelf heel jammer dat men toch steeds weer valt voor de smoesjes die voorgelegd worden door de top van die bedrijven.

EDIT: Leuk dat je WoW als voorbeeld noemt overigens. Die serverkosten zijn sinds een aantal jaar lang niet meer zo hoog.

Tot 2010 ofzo gebruikten ze nog fysieke servers per realm, maar dat is al lang gevirtualiseerd. Realms werden tot 2010 gehost op een HP ProLiant BL25p , een dual core Opteron met 6GB RAM. Die server kostte rond 2007-2008 rond $20,000,-, en dan hebben we het nog niet over stroom, koeling, plek in het datacenter etc.

Een vergelijkbare VM kun je nu voor ~€20,- per maand ergens huren. Uiteraard heb je tegenwoordig meer kracht nodig en heeft de infrastructuur onderhoud nodig, maar je snapt dat de kosten voor het serveronderhoud wel héél sterk zijn gedaald sinds die tijd.

Voor classic heb je niet echt veel nodig, voor retail wat meer, maar gezien de tijd die Blizzard stopt in diens ontwikkeling (afgaande op de kwaliteit van 8.3 en het feit dat Classic al 'klaar' is en vrijwel niet ontwikkeld wordt) kun je er vergif op nemen dat ze zelfs met de huidige, relatief lage aantal subs nog steeds vrij veel winst maken, op zijn zachtst gezegd.

TLDR: Ook die kosten zijn inmiddels gedaald, niet gestegen :)

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 5 februari 2020 12:09]

Maar ik heb het niet over kosten hoog of laag zijn, ik heb het erover dat er veel kosten blijven doorlopen voor de ontwikkelaar/uitgever van een game ivm support/servers/content creation. Ik weet ook wel dat die kosten minder hoog zijn geworden in de laatste jaren, maar dat neemt niet weg dat er kosten gemaakt moeten worden en daar moet dus ook een manier van inkomsten tegenover staan.

Je komt nu weer met het meest standaard antwoord ik al 100x langs heb zien komen hier (maar nog nooit met een goede bron waar deze info vandaan komt, behalve soms een half-gaar artikel van een nieuws pagina) en gelijk vol in de aanval ja maar kosten zijn lager dan eerst. ja maar daar gaat het helemaal niet om?

Ik geef alleen aan, mensen lijken de kosten te onderschatten. Als zijnde; ze verwachten een AAA title met constant nieuwe content en fixes want dat is iedereen nu gewend geworden. maar willen daar alleen maar 30 euro voor betalen want alles is goedkoper geworden om te maken.
Het probleem met cosmetics en andere microtransactions is dat ze ook in 60 euro games worden gestopt zoals diablo 4.
Assassins Creed odyssey had ook cosmetics met als gevolg dat er geen leuke outfits gratis te verkrijgen waren. Daar kwamen nog XP boosters bij die werden gepushed omdat de main campaign ineens een XP eis had waardoor je kon kiezen, of de mindere side missions grinden of de boosters kopen.
Microtransactions horen niet thuis in 60 euro games.
Oh wow, echt? Ja, dat bevestigt voldoende ik ben het met je eens. Die kruisen we dus maar af.

Ik denk dat tegen 2-3 jaar de jongens van Crate wel weer komen met een Grim Dawn achtig vehikel. Dus het komt sowieso wel goed :) Ik heb volgens mij nog altijd niet alle builds en itemization trucjes gezien... na 1000+ uur...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 februari 2020 14:01]

Waarschijnlijk killen ze Diablo 2 bij de release van 4.
Dat kennen ze beter niet proberen...
Wil net zeggen heb liever een d2 remaster dan een d4 :D .
Pas op wat je daar zegt, als dat op dezelfde manier gaat als deze Warcraft 3 dan komt dit alle fans van Diablo 2 niet ten goede. Op deze manier zal de bestaande game niet meer goed te spelen zijn en zullen ze deze waarschijnlijk ook mergen met de remastered. Waardoor de game straks niet meer offline te spelen is en waarbij er eerder opties geschrapt worden dan dat deze worden toegevoegd ;)

Blizzard zal zo snel mogelijk paar bugfixes uitbrengen om ervoor te zorgen dat de meeste mensen niet meer kunnen klagen dat de game slecht loopt. Maar dat is ook alles, ik verwacht niet dat men in het volgende half jaar alle functies die men geschrapt heeft uit brengt en laat staan dat men hun beloftes na komt en ook nog een betere versie kunnen afleveren als het origineel.

Ik heb de oude games van Blizzard met plezier gespeeld, maar ben echt geen grote fan. Na het zien van de eerste beelden had ik er al een hard hoofd in, maar ik had zo gehoopt dat deze remastered goed zou worden. Maar naast de game is het hele beleid van Blizzard nog het grootste probleem. Jammer genoeg is dit niet iets van de afgelopen jaren en is het alleen maar erger geworden. Nieuwe innovatieve games hoeven we niet meer te verwachten. Daarbij brengen ze geen nieuwe games uit, maar gewoon updates. Overwatch 2 is net zo'n grote grap en zegt genoeg hoe Blizzard denkt in de toekomst hun geld te verdienen.
"Is dat niet zo, dan valt Blizzard voor mij definitief in het rijtje EA/Activision..."

Blizzard is toch gewoon Activision, dus ze horen echt al jaren in dat rijtje.

[Reactie gewijzigd door 4play op 4 februari 2020 23:05]

Laten we zeggen dat ze vanuit het verleden een zeer goed track record hebben opgebouwd, dus in mijn boekje kunnen ze zich net wat meer veroorloven. Vergeet niet dat ondanks de fusie met Activision er nog steeds hetzelfde talent bij Blizzard zit. En daar zitten ontzettend goede devs en creatievelingen tussen. Qua lore en presentatie is er ook weinig veranderrd, dat zit wel snor.

Maar goed, vanaf de dumbing down cyclus die WoW is doorgegaan (na TBC weer ingestapt bij Legion en man man man wat een lage drempel zeg), en het fiasco dat Diablo 3 heette ging het rap met ze. Toen de oortjes naar China gingen hangen was het voor mij 99% zeker. Deze WC3 Reforged bevestigt dat sentiment... Diablo 4 is de allerlaatste kans :) En dan zeg ik niet 'pre orderen!'... dan zeg ik: even rustig laten landen en een paar maanden na release de ervaringen eens peilen.

Wat WC3 Reforged wel duidelijk maakt is dat Blizzard een belangrijke USP is verloren: een hoge kwaliteit release had prioriteit. Met deze release is dat principe duidelijk losgelaten, en dat kost héél veel punten...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 februari 2020 12:05]

Blizzard is altijd wel arrogant geweest naar hun gamers toe hoor.
Duidelijk nooit Blizzard in de glorietijd meegemaakt.
Dat is wat, twaalf jaar geleden? Prima als je een punt van kritiek wil aanleveren maar zorg er dan in ieder geval voor dat het recent is. Oude koeien uit de sloot halen kunnen we allemaal.
Blizzard heeft vaak zat parels afgeleverd in content voor WoW en compleet andere games die gewoon echt goed waren. Ze hebben daarnaast ook genoeg fouten gemaakt (like just about any company) Maar laten we ons wel focussen op meer recente faalacties.
En je wist altijd wanneer de resets waren.

Blizzard was tof tot de tijd rond Cata wow daarna echt niet meer. Dit product WC3 Reforged, valt volgens eigen zeggen onder het DNA van Blizzard. Ze hebben het uitbesteed om op te poetsen, ik bedoel... En dan weer zo verkloten, ik ben wel ff klaar met ze. Bedankt voor een verleden van topgames, maar man man man wat ben je nu een waardeloos bedrijf.
1) "Another area of concern we’re seeing is regarding online features such as leaderboards and clans, which applies to all Warcraft III players, including those who haven’t purchased Reforged. At BlizzCon we talked a lot about how the team is actively working on standing up the back-end to ensure a smooth transition to this new MMR system, much like we did with StarCraft: Remastered. As with Remastered, these and other features will be included in a major patch for Reforged, which will also address the issue for players of the original game. We’ll share release plans as work progresses in the coming weeks—please be assured that the team is hard at work on standing these features up."

Geen reden waarom de game nú gereleased had moeten worden, en niet een paar weken (of maanden) kon wachten, als ze toch al van plan waren om het 'heel lang' te blijven ondersteunen. Dit was geen project van een developer waarvoor harde deadlines gesteld hadden moeten worden. Als die bugs zo snel gefixed zijn, waarom dan niet even wat uitstel? Waarom niet een langere of zelfs open beta? Waarom moest de oude WC3 persé nú gehandicapped moeten worden en een tijdje zonder die features moeten gaan? Geen antwoorden daarop...

2) "Related to that, as we talked about last year at BlizzCon, we did not want the in-game cutscenes to steer too far from the original game. We went a little deeper into the thought process behind that at the show, but the main takeaway is that the campaigns tell one of the classic stories in Warcraft history, and we want to preserve the true spirit of Warcraft III and allow players to relive these unforgettable moments as they were (albeit rebuilt with new animations and the higher fidelity art)."

Waarom is die remastered cutscene dan destijds zo prominent geplaatst, en staat *nog steeds* op de voorpagina voor de game? Deze passage lijkt eerder op 'historical revisionism' dan iets anders. Ze impliceren hiermee dat ze de rest van de cutscenes dus in geen geval gaan updaten.


En dit zijn alleen maar de dingetjes die er nu even snel uitspringen. Ik kan die post niet echt helemaal serieus nemen, ik zie niet echt excuses staan... :/

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 4 februari 2020 17:21]

Niet heel veel anders dan het non excuus rondom Blitzchung. Blizz probeert de outrage te sussen zonder echt iets te hoeven doen.
Activision, en ze willen het waarschijnlijk perse dit kwartaal uitbrengen. Blizzard is geen Blizzard meer, al tijden niet. Er zijn zo extreem veel blunders gemaakt de laatste tijd bij alle grote aAa dat het echt om te huilen is.

Maarja, alles voor de Chinese markt toch?

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 4 februari 2020 17:43]

Er zijn gelukkig nog een paar lichtpuntjes aan de horizon; een paar bedrijven die gewoon een goede game uit willen brengen.

Maar je hebt gelijk, ik mis onderhand de jaren '0.
Jammer inderdaad. Vroeger stond blizzard voor kwaliteit en brachten games pas uit "when it is done". Ook toen was er gemekker omdat het soms langer duurde dan spelers hadden gewild en er pas een release datum genoemd werd als t spel ook echt af was. Maar imho was dat wel de betere optie
Klopt, na de overname door Activision lijkt de gewoonte om spellen uit te brengen als de bugs eruit zijn te zijn verdwenen en gebruiken ze betalende klanten als betatesters. De zucht naar geld door activision heeft een van mijn favoriete publishers veel schade toegebracht.

Ik hoop nog steeds op een buyout van Blizzard maar de kans daarop is erg klein.
De verschuiving van gamers als klamt naar shareholders doet ze geen goed. Indie games worden gelukkig steeds beter.
Dus even kort vertaald:
We hadden gehoopt easy te kunnen cashen met een snelle swap naar wat betere textures en minimale effort, maar omdat we toch wat leuke zut wilde laten zien tijdens BlizzCon hadden onze stagie.. developers nog wat mooie scenes gemaakt: want demo. Natuurlijk niet verwacht dat gamers daar zoveel waarde aan zouden hechten - hebben ze dan geen telefoon!? - en eigenlijk was dat niet meer dan een stukje CGI ter illustratie, maar geen representatie van de daadwerkelijke game.

Om natuurlijk een min/max reward te halen uit zo'n remaster kosten bepaalde features gewoon teveel tijd/uren, dat de hoop deze te skippen en gamers dit wel 'ok' vonden iets te overschat was. En de bugs? Tja, nieuwe games... of remakes, hebben gewoon bugs toch, een game is nooit af toch hehe? Oja.. mocht er ooit nog iemand succes denken te hebben met eigen gemaakte zut zoals DOTA.. nope, dat is nu van ons, daar maken wij alleen geld mee.
'Hebben ze dan geen telefoon'

Briljante vertaling hoor ;) Hulde
Dit is heleaas de zoveelste keer op rij dat het bij Blizzard mis gaat. Eerst diablo Imortals toen de hele China rel en nu WC3 reforged. Het is gewoon niet af lang niet alles zit er in wat er in zou zitten. Vroeger zou dit bij blizzard niet gebeurd zijn het bedrijf is te erg veranderd en de kwalitijd waar ze om bekend stonden is nu helaas weg :'(
Hopelijk kunnen ze het in de toekomst weer beter gaan doen en leren ze hier iets van.

En over de cinematic's maak dan een optie voor traditional en new style. De nieuwe waren zo veel mooier. Gaf veel meer een film gevoel en je bent veel meer betrokken bij het verhaal. Al snap ik dat daar heel veel meer tijd in gaat zitten. Maar goed gezien de prijs van het spel hadden ze die moeite best kunnen doen.
+ de diablo 3 launch, en removal van auction house en pVP.. en heartstone om de nek gedraait met zijn constant shiftende meta om de 3 maanden waardoor je steeds minder aan je hard verdiende kaarten hebt.
Naast de gekke balance die er is. Game is ook niet meer leuk.

ja dan zijn wel er wel ongeveeer.
(Diablo Imortals toen de hele China rel en nu WC3 reforged)

Ik denk dat het tijd is om dit bedrijf te laten verhongeren.

[Reactie gewijzigd door Egalia op 4 februari 2020 19:06]

je vergeet de 400+ mensen die werden ontslagen via een blogpost tijdens het annuleren van HGC (Heroes of the storm pro-scene)

Dat was ook het moment dat ik mijn wc3:reforced pre-order annuleerde. Nu ik deze shitstorm lees ben ik daar vrij content mee :-)
yeah ik heb hem gelukkig niet verkocht maar ga ik ook niet meer doen. Het bedrijf is zijn glans helemaal kwijt geraakt. Heel jammer.
Vind het ook een slap excuus, Niet gemeend.

"we want to say we’re sorry to those of you who didn’t have the experience you wanted"
Oftewel
"jullie verwachtingen waren te hoog"
Daar hebben ze zelf met hun beloften op de site/marketing en blizzcon niet aan meegeholpen.

De release build is niet stabiel.
Instant defeat scherms meerdere malen na starten campaign, vele disconnects online, ontbreken spelers profielen en ladder, slechte performance/fps is simpelweg onacceptabel.

"Related to that, as we talked about last year at BlizzCon, we did not want the in-game cutscenes to steer too far from the original game. We went a little deeper into the thought process behind that at the show, but the main takeaway is that the campaigns tell one of the classic stories in Warcraft history, and we want to preserve the true spirit of Warcraft III and allow players to relive these unforgettable moments as they were (albeit rebuilt with new animations and the higher fidelity art)."

Slap excuus, eerst wil je mooiere cutscenes maken nu kom je erop terug ? Dan kunnen we net zo goed het orgineel spelen, wat nu dus niet meer kan...
Zeg dan gewoon eerlijk "we hadden er geen zin meer in of tijd/budget voor om alle cinematics aan te passen en na te lopen". Door deze statement hierboven proberen ze er wel heel gemakkelijk van af te komen. Dit ben ik gewend van EA, niet van Blizzard. Komt er lui over dit.

Wel fijn om te zien dat er wel patches komen met profile updates en ladder dus hopelijk.
maar op dit moment is zien = geloven bij Blizzard.
Echt zo ontzettend jammer. Ik keek sinds de aankondiging echt uit naar deze game. Blij dat ik geen pre-order geplaatst heb. Ik wacht wel even totdat de recensies weer wat enigszins positief worden. Misschien dat ik hem dan aanschaf. Dat ze de beloofde vernieuwde cutscenes niet zijn nagekomen kan me overigens niet zoveel schelen. Als de gameplay maar goed is.
Ik had wel een pre-order geplaatst, ergens in 2018, en hiervoor gisteren een refund aangevraagd.
Toen ik het spel installeerde, schrok ik eerst al van de 29GB download, vervolgens na installatie heb ik een uur zitten klooien om het spel werkend te krijgen, kennelijk een of ander conflict tussen reforged en mij bestaande WC3 install; Kreeg het spel pas werkend nadat ik bepaalde bestanden verwijderd had uit mijn oorspronkelijke WC3 install.
Verder zag ik in het spel nergens de 29GB aan content terug, in ieder geval niet in de graphics, wat ik wel merkte, was dat op mijn systeem, dat geen problemen heeft om WoW te draaien, de framerate van WC3 reforged wel erg laag was.

Kortom; Ik houd het liever bij het oorspronkelijke spel.
Schandalig om iets te releasen dat bij release in een slechtere staat verkeert dan hetgeen dat het pretendeert te verbeteren, enkel en alleen om de inkomsten nog mee te laten tellen voor de jaarcijfers van 2019.
Kortom; Ik houd het liever bij het oorspronkelijke spel.
Ik denk niet dat die nog speelbaar is ;)
Niet via de officiële legale weg nee... Maar dat is bij zo'n oude game niet echt een probleem, zolang je maar niet online wil. De campaign en lan play is geen probleem.
Warcraft 3: Reloaded :+

Bij wijze van spreken natuurlijk. O-)

Uiteraard is het gewoon ultratriest dat je als hardcore fan dan blijkbaar aangewezen bent op een "illegale" versie (is dat eigenlijk wel zo "illegaal" als je gewoon betaald hebt voor de game?) om de klassieke ervaring te hebben.

Leuk man die geforceerde auto update launchers en always online troep.

En maar klagen over inkomstenderving door piraterij ...
Leer je van je pre-order? Waarschijnlijk niet.
Ik snap je helemaal. Had mijn vinger ook op de pre-order button. Blij dat ik het niet gedaan heb!
En nog steeds wil ik hem ergens kopen.. hopen dat ze hun shit ergens fixen. de graphics zijn 50% van de tijd verbeterd. In die zin is er wat te halen.. maar in sommige gevallen dan weer niet..

Misschien als hij 10 euro kost dat ik hem ooit haal. Maar in deze staat zelfs dan niet ben ik bang.
Je merkt gewoon dat sinds Activision mede eigenaar is, de bedrijfscultuur en besluitvorming helemaal is veranderd.
Ondanks dat je op -1 wordt gemod (want tweakers.net 8)7 ) heb je wel gelijk natuurlijk. Vroeger releaste Blizzard een game "when it's done" en "soon (TM)". Nu komen ze met slappe excuses als een spel niet aan de verwachtingen voldoet of gewoon compleet slecht wordt afgeleverd als deze. Nee, het is allang niet meer iets om naar uit te zien als ze een game uitbrengen, ik haal mijn heil wel ergens anders.
Ondanks dat je op -1 wordt gemod (want tweakers.net 8)7 ) heb je wel gelijk natuurlijk. Vroeger releaste Blizzard een game "when it's done" en "soon (TM)".
Ook waren ze niet bang om de stekker uit projecten te trekken als zij dachten dat het resultaat ondermaats zou zijn.
Nog niet te spreken over de customer service:
Eerst kreeg je voor elke game een echt persoon te spreken (via ticket/mail/telefoon). Je merkte dat er interactie was van persoon tot persoon.
Nu krijg je antwoord van een systeem. Met een beetje geluk krijg je iemand echt te spreken, maar een telefoon nummer? Ho maar.

Ben het wel met je eens over elke game die ze uitbrengen. Ik was altijd hyped voor expansions van world of warcraft, of de beta van d3 was ook echt iets om naar uit te kijken. Maar sinds dien is het inderdaad naar beneden gegaan.
Leuke verontschuldiging, maar ik denk dat voor velen juist de aangepaste EULA dè slap-in-the-face was. Dat hier geen woord over wordt gerept, zegt al genoeg; daar gaat geen verandering in komen.

Edit: Daarnaast zouden ze naast de verontschuldigingen ook moeten gaan nadenken over versoepeling van refund policy, want momenteel is dat ook een pijnpunt, wat de reputatie niet ten goede komt.

Ik laat deze lekker aan me voorbij gaan.

[Reactie gewijzigd door Vindictae op 4 februari 2020 17:14]

Hoezo? Er bestaat gewoon een geautomatiseerde refund-mogelijkheid via de website van Blizzard (battle.net). Deze bestaat voor alle net uitgebrachte Blizzard games en bestond óók al ten tijde van de "ophef" van mensen die geen refunds kregen of geband zouden worden voor het aanbieden van hulp bij het verkrijgen van een refund.

De refunds die geweigerd werden waren veelal via de verkeerde manier aangevraagd (een support ticket bij de helpdesk medewerkers). Ook kun je gerust vergeten dat mensen geband zijn voor het geven van hulp. Dat is gewoon proberen aandacht te krijgen bij een "hot issue" op het internet.

Source: Vriend van mij die bij Blizzard werkt in Ierland als support medewerker.
Nope. Werd ook op het forum gebant voor een week omdat ik een youtube video poste die kritiek uitte over de release van W3 reforge. Je word keihard gesilenced.
RIP Blizzard 1991 - 2020
Doe maar 2008-2010 toen ze samengingen met Activision, ze hebben het nog een beetje kunnen afhouden. Maar het nieuwe personeel, en leiding heeft duidelijk niet dezelfde visie als de oude leiding, en degene die het bedrijf hebben gestart.

CD project Red is nog een eenzame beacon of hope, en mischien komt VALVE ook weer terug. Tot dan vermaakt ik mij wel met indie games, die soms aAa games 10x voorbij gaan :)
Kun je voorbeelden noemen van indie's die wat jou betreft 10x aAa voorbij gaat?
Hell Let Loose
Kingdom Come Deliverance
Star Citizen
Frost punk
Don't Starve
Divinity Original Sin 1 en 2
Subnautica
Broken Age
Pillars of Eternity
Dirty Bomb
7 Days to Die
War for the Overworld
Brothers
Squad
Shadowrun Returns
Endless Legend
Kenshi

Een van de meest succesvolste is Warframe

etc etc.

Ik zie z'n games niet terugkomen bij aAa games, veel unieke creative producten

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 4 februari 2020 22:20]

Supergiant games? Die games speel ik liever 10x in de rondte dan welke AAA dan ook.

Paradox games zoals stellaris?

Endless universe games van die fransen? (Sorry naam kwijt)

Bungie nu weer Indie, telt dat ook :p?
Heb gister ook weer uren lang stellaris zitten spelen :P zeer verslavend spel!
Ik speel zelf ook meer andere games dan AAA. SCII en War3 (custom maps) wel veel gedaan.

Maar de laatste jaren speel ik naast die games ook veel Stellaris en Mechwarrior Online niet bepaald AAA titels.
CD project red levert dan misschien wel goede spellen, maar ze behandelen hun werknemers als oud vuil.
Vind dan ook niet echt dat cd projekt red een "beacon of hope" is. De hele games industrie is verziekt en er zijn rigoreuze stappen nodig om dat weer een beetje recht te trekken, Zie het nog niet zo snel gebeuren. Misschien weer eens tijd dat de bubbel barst ofzo.
Dat ben ik met je eens maar dat zou ook betekenen dat games toch echt veel duurder moeten worden of vol met in game aankopen. Nou mogen games van mij best wel duurder worden, ik kan me nog herinneren dat ik games kocht voor 120 gulden.
Met alle respect maar dat is echt een onzin argument, de game industrie is nog nooit zo groot geweest als het nu is, en je kunt heel goed een goede game maken zonder al je werknemers een burn-out te geven en ook nog eens een redelijke winst maken. Als het spel goed is zullen spelers het wel kopen.

Let wel het woord "redelijk" is hier dus het probleem. De aandeelhouder is niet tevreden met redelijk. Als je kijkt hoe er vorig jaar gereageerd werd door de aandeelhouders van bijvoorbeeld activision en ea op zeer goede cijfers.

Vorig jaar had activision een record winst en toch ontsloegen ze ~800 man. Dit alles om de aandeelhouders tevreden te houden, en nogmaals, deze ontslagronde kwam er ondanks een recordjaar.

De laatste battlefield 5 verkoopcijfers worden gezien als een "failure" maar ze hebben wel iets van 8 miljoen exemplaren verkocht, het spel heeft winst gemaakt. Het probleem is, het is nooit genoeg. Elk jaar moet weet beter dan de vorige "unsustainable growth" dat is wat ze willen, en het is een fabeltje. Het resultaat is dus dat er zonder goede reden zo even bijna 1000 man ontslagen kan worden, en er worden nieuwe manieren gevonden om maar zo veel mogelijk geld te persen uit de consument. Momenteel dus door gokelementen in een spel te gooien.

Nogmaals, dit is NIET nodig om een een spel met winst te kunnen verkopen, maar Activision en co willen de consument maar wat graag overtuigen dat dit wel nodig is, het is echt klinkklare onzin.

Je kunt prima een triple A game maken en verkopen voor 50 euro en daar een hele leuke winst op maken. "Heel leuk" is alleen niet genoeg voor de aandeelhouders, en dit is dus precies waarom de game markt verziekt is.
Nintendo heeft Animal Crossing uitgesteld zodat de developers de game in normale werktijd af kunnen maken zodat ze niet over de kling gejaagd worden. Zo kan het ook.
het is niet de games industrie. het is de aandeelhouder die geld wil verdienen.

je ziet het overal cashgrabs en zorgen dat het aandeel blijft stijgen (of dat de aandeelhouders tevreden zijn)
kost iets geld op lange termijn maar zorgt het op korte termijn voor een flinke winst.. go for it 8)7

aangezien meeste indie developers dit probleem niet hebben komt daar ook de kwaliteit en support weg tegenwoordig.
Het lijkt bijna de echte wereld wel ;)
mischien komt VALVE ook weer terug.
tienduizeden klachtenberichten over de nieuwe Steam library resulteerden in nul officiële communicatie terug; en de bulk van de problemen wordt simpelweg niets aan gedaan. Terugrol wordt niet geboden. Workarounds om de oude client te blijven draaien worden doelbewust onderuit geschopt door met patches aan Steamworks deze oudere versie incompatibel te maken.

Legio klachten over het feit dat sinds begin januari bij letterlijk alle aankopen iedereen verplicht wordt om z'n volledige adresgegevens (tot voor kort incl. telefoonnummer) op te geven; en als respons krijgen we een slap berichtje "dat het moet van de belastingen" met een referentie naar (de PDF van) de EU BTW richtlijn, waar je dan maar even zelf doorheen mag kauwen omdat die het zou verantwoorden. (En het lijkt er sterk op dat die dat dus niet doet.)

En uiteraard nog steeds een compleet gebrek aan een degelijke manier om een open hardware-token te gebruiken voor two-factor authenticatie ipv Valve's data-honger nog verder te voeden met hun mobiele app.

Valve terugkomen? Unlikely.
Dat bedrijf is kapot gemaakt door hun eigen machtspositie. Is ze compleet naar de bol gestegen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 4 februari 2020 19:53]

[...]


tienduizeden klachtenberichten over de nieuwe Steam library resulteerden in nul officiële communicatie terug; en de bulk van de problemen wordt simpelweg niets aan gedaan. Terugrol wordt niet geboden. Workarounds om de oude client te blijven draaien worden doelbewust onderuit geschopt door met patches aan Steamworks deze oudere versie incompatibel te maken.

Legio klachten over het feit dat sinds begin januari bij letterlijk alle aankopen iedereen verplicht wordt om z'n volledige adresgegevens (tot voor kort incl. telefoonnummer) op te geven; en als respons krijgen we een slap berichtje "dat het moet van de belastingen" met een referentie naar (de PDF van) de EU BTW richtlijn, waar je dan maar even zelf doorheen mag kauwen omdat die het zou verantwoorden. (En het lijkt er sterk op dat die dat dus niet doet.)

En uiteraard nog steeds een compleet gebrek aan een degelijke manier om een open hardware-token te gebruiken voor two-factor authenticatie ipv Valve's data-honger nog verder te voeden met hun mobiele app.

Valve terugkomen? Unlikely.
Dat bedrijf is kapot gemaakt door hun eigen machtspositie. Is ze compleet naar de bol gestegen.
Alhoewel ik het grootendeels eens met je ben, heb ik dat voornamelijk gezegd omdat ze nu voor VR games weer wat ontwikkelen, dat staat los van de store.

Valve doet ook een hoop goed hoor, alhoewel het met refunds etc wel wat rianter mag qua customer service.
Steam is anders de meest fijne cliënt van alle launchers...overdrijven is ook een vak.
Steam is anders de meest fijne cliënt van alle launchers...
Dat zegt meer over de andere launchers dan over Steam.
En het gaat hier om de houding van het bedrijf; niet over de client zelf.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 5 februari 2020 19:17]

Tussen de indie releases op steam en itch.io zitten soms echt pareltjes