Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Diablo II-remaster zal originele game niet vervangen op Battle.net

Diablo II: Resurrected, de aankomende remaster van de klassieke actie-rpg, zal het origineel niet vervangen op Blizzards platform Battle.net. Dat gebeurde wel met de Warcraft III-remaster, tot ongenoegen van spelers.

Dat zegt ontwerper Andre Abrahamian in een interview met GameSpot. Het team 'wist dat het de gameplaykern van Diablo II intact moest houden' maar tegelijk is de game 'niet ontworpen om die game te vervangen'. Wie dus liever de oude Diablo II uit het jaar 2000 aanslingert, kan dat straks nog doen; ze zullen beide op Battle.net staan.

Dat was niet het geval met Warcraft III: Reforged, dat in januari van vorig jaar uitkwam. Toen die release plaatsvond, verdwenen Warcraft III: Reign of Chaos en uitbreiding The Frozen Throne van het platform. De remaster had echter last van bugs, bepaalde functies ontbraken, en onderdelen van de game die sterk opgepoetst in trailers getoond werden, waren relatief weinig veranderd in de uiteindelijke remaster. De combinatie van teleurstelling over de remaster en het feit dat spelers niet meer terug konden naar de originele WC3, zorgde destijds voor veel frustratie en Blizzard gaf spelers zelfs hun geld terug.

Blizzard kondigde Diablo II: Resurrected aan in de nacht van vrijdag op zaterdag, Nederlandse tijd. De game krijgt flink opgepoetste graphics, cross-progression, een modus waarin de originele graphics getoond worden, ondersteuning voor resoluties tot 4k en meer. De game moet ergens later dit jaar uitkomen voor Windows, Xbox Series X|S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4 en Nintendo Switch. De game krijgt een vanafprijs van 39,99 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

21-02-2021 • 13:43

151 Linkedin

Reacties (151)

Wijzig sortering
Voor wie veel meer over deze remaster van Diablo II wil weten, kijk dan vooral ook deze video waarin de developers dieper ingaan over wat zij hebben gedaan om de game mooier te maken zonder de gameplay feeling van het origineel ermee te verliezen.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 21 februari 2021 23:20]

Ik kan mij ook de filmpjes en beloften uit 2018 herinneren, wat WarCraft 3 Reforged betreft, dat hebben ze nogaltijd NIET op orde gebracht. Eerst zien dan geloven en zeker GEEN pre-order, al helemaal niet voor 40 euro.
Zoveel is daar toch niet meer mis mee? Bij release was het natuurlijk niet best en daarom heb ik het spel destijds ook niet gekocht. Inmiddels heb ik enige tijd later de game gegift gekregen en verbaasde ik me eigenlijk een beetje over de kritiek nadat ik voor het eerst sinds misschien wel 10 jaar weer WC3 speelde in de reforged versie. Het had zeker beter gekund, maar zo dramatisch als de userreviews en reddit kritiek doen geloven is het ook zeker niet. De paar keer dat ik nu het spel gespeeld hebt voelde het eigenlijk grotendeels direct als vanouds en vermaakte ik me prima. Ik kwam in ieder geval eigenlijk geen storende zaken meer tegen tijdens mijn gameplay.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 februari 2021 16:50]

Ik denk voornamelijk omdat het de oude game had vervangen. En daarmee ook bepaalde features. Verdween voor oude spelers. En die hebben dan weer massaal lopen review bomben. En een hoop mensen die elkaar na praten zonder daadwerkelijk eens zelf te kijken.
Omdat jij ondertussen al vergeten bent wat er in de release trailers werd getoond en wat er daadwerkelijk in het spel zit.

Als jij nu No Man's Sky gaat zitten spelen dan snap je ook alle kritiek uit 2016 niet. "Hoezo heeft Sean zitten liegen? Er zit toch gewoon MP in?"
Ik zie dat het weinig zin heeft om hier verder op in te gaan.
Jammer, eerst met een belerende, en schijnbaar vooringenomen, reactie komen en daarna niet inhoudelijk willen reageren. Komt niet heel sterk over zo.
De pre-rendered cinematics zijn inderdaad tijdens Blizzcon 2018 al bevestigd dat ze die niet gingen remasteren zoals de trailers. Over de in-engine cutscenes geen woord.

Het verhaal retconnen om beter aan te sluiten bij WoW is geschrapt en dat is gezegd. Daarbij is niet gezegd dat ze alle in-engine cutscenes ook niet meer gingen maken. Enkel, zoals je artikel ook beschrijft, de veranderingen aan het verhaal van characters, niet de scope van de remaster.

Dat er allemaal MP functionaliteit zou verdwijnen is niet gezegd.
Dat het de originele game zou vervangen is niet gezegd.

De kritiek heeft niets te maken met de gameplay. Daar is ook bijzonder weinig aan veranderd en is nog steeds goed. De kritiek heeft te maken met alle omringende zaken. En als je de reviews leest is dat ook wat er gezegd wordt.

Maar ik zou inderdaad ook, net zoals Blizzard, de schuld geven aan "de fans" die ervoor hebben gezorgd dat de veranderingen in de SP niet doorgevoerd werden. We hebben echt geluisterd naar de feedback hoor, het heeft echt niets te maken met het feit dat we er geen tijd meer voor hadden!

Oh, en die MP functionaliteit die ze opnieuw toe gingen voegen? Oh nee, dat team hebben we eruit gegooid. Misschien als je het spel opnieuw speelt over 2 jaar dan zit het er inderdaad in en kun je hier naar mijn comment wijzen dat de community het overdrijft.. We hadden immers in onze blog posts niets gezegd over een release date!

Dat gezegd hebbende zijn die review bombs van users nooit serieus te nemen. Maar de reviews van de "normale" partijen zeggen ook genoeg.

Maar ik vind het wel fijn voor je dat jij plezier beleefde aan je gratis game. En dat jij niet te maken had met de lag en andere, kleinere, problemen bij de launch.

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom Blizzard al die refunds heeft gegeven. Ze hebben toch gewoon afgeleverd wat ze hadden beloofd? Snap niet zo goed waar die refunds voor nodig zijn.

*EDIT*
Je kunt prima zeggen plezier te beleven aan WC3 reforged, dat heb ik ook gehad. De campaign is nog steeds fantastisch en de custom games nog steeds vermakelijk. En ik waardeer ook dat ik geen patches hoef te downloaden om widescreen support te krijgen etc. Dat nieuwe likje verf wordt ook gewaardeerd. Die nieuwe cinematics/cutscenes hadden van mij ook niet gehoeven en hoeven ze ook niet alsnog te gaan doen.

Maar pas dan ook je advertising aan als je de scope van je product zodanig gaat veranderen. Noem het dan ook geen reforged meer bijvoorbeeld. Ga niet Blizzard zitten verdedigen over de manier waarop ze dit project hebben gemanaged want dat is niet goed te praten.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 22 februari 2021 12:59]

Dat Blizzard dit project niet goed gemanaged heeft ben ik dan ook volledig met je eens, ik zeg ook nergens dat ze dit wel goed gedaan zouden hebben. Je zal mij in dat opzicht Blizzard ook zeker niet zien verdedigen, vooral de Battle.net integratie en daarmee de oude game vervangen hadden ze nooit moeten doen.

Daarentegen hadden bepaalde aspirant kopers echter ook wel iets meer mogen opletten, want als je het nieuws, de interviews, forum posts e.d. een beetje volgde gedurende 2019 was allang duidelijk dat de visie en bijbehorende scope zoals in 2018 aangekondigd niet waargemaakt zou gaan worden en dat het project behoorlijk afgeschaald werd.

Bepaalde zaken ten goede, denk aan de verandering aan de missies die je eigenlijk niet moet willen veranderen, anderzijds mindere zaken zoals misschien het oppoetsen van de cinematics, daar hadden ze van mij, als singleplayer speler, best wat verder in mogen gaan.

Bij sommige userreviews krijg ik echter het idee dat de koper Blizzcon 2018 (of de newsitems daaromtrent) heeft gezien, daarna alle verdere communicatie genegeerd heeft en dan in 2020 het spel gekocht heeft en dan Blizzcon 2018 als meetlat gebruikt want dat werd beloofd. Ik snap dat je op dat moment als koper zwaar teleurgesteld bent, maar helemaal fair is zo'n beoordeling op dat moment niet.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 februari 2021 14:03]

Dat ben ik met je eens. "gamers" schieten zichzelf ondertussen in de voet met die preorders en day-1 purchases. Het is echt nergens voor nodig om al die meuk op de 1e dag al gelijk te bestellen. je kunt ook gewoon een dag wachten en de reviews afwachten.

Maar dat neemt niet weg dat de bedrijven misbruik maken van deze gulle gevers. En de bedrijven zouden aan hogere standaarden gehouden mogen worden, zeker partijen als Blizzard die in ieder geval zelf nog vinden dat ze aan de standaarden van vroeger gehouden mogen worden.

Voor mij was Blizzard altijd één van de weinige partijen waar je van de kwaliteit uit kon gaan. Die reputatie is men allang kwijt bij mij en het blijft ook niet bij een enkel missertje meer. Nee Blizzard mag gewoon op de stapel EA & Activision als een stelletje graaiers en die genieten geen vertrouwen.

Daarnaast moet je niet in 2018 in volle bombarie van alles aankondigen, om vervolgens in 2019 dit achterwege te laten en alleen in een paar dev panels wat dingen benoemen. Dan moet je het bericht uit 2018 ook in volle glorie terugtrekken. Maar dat doen ze niet, en dat doen ze enkel niet om de hype hoog te houden en voor eigen gewin. Dat is gewoon niet eerlijk zaken doen en dat mag van mij afgestrafd worden.
Een pre-order is gebaseerd op vertrouwen. Dat vertrouwen is bij mij bij Blizzard te paard verdwenen.
Pre order, nee. €40... No Problem.

Ziet er (van wat we gezien hebben) super netjes uit (imo), bovendien komt het naar console.

Ja ik koop dat op de ps5 (lol als die er dan is)
Ik snap niet dat je 40 euro uit wilt geven voor een oude game?
De game is niet nieuw { in mijn ogen } alleen bewerkt.
is gewoon 2x de zelfde trukendoos.
Oud of niet, als de gameplay goed is maakt dat niet uit, toch?

Dat d2 naar console komt is genoeg getuigenis van de moeite die in deze remake word gestopt. Als het net zo goed speelt als d3 op console is dat me dat geld zeker waard (ook omdat ik dat spel graag weer zou spelen maar momenteel is dat echt te crappy kwa grapshics, resolutie en qol)

Dus ach, oude game. True. Maar dat maakt mij niets uit, ik speel ook weer WoW classic met veel plezier 😄
mwoah, er is een grens voor dit soort remasters, 40 euro is wel erg hoog ingezet.

Blizzard heeft heel veel goed te maken en te bewijzen, dit is ben ik bang niet hun beste zet na wc3, maar ben benieuwd..

Ook ik zou graag 2 nog eens opnieuw spelen maar kan de oude graphics zelf ook niet meer aanzien, dus ja, waarschijnlijk ben ik een van die suckers die dit nog gaat kopen ook. Damn you nostalgie!

edit: en dat het naar consoles komt is alleen maar om meer geld te verdienen, zonder consoles hadden ze er mogelijk nooit aan begonnen.

[Reactie gewijzigd door Ocin32 op 21 februari 2021 16:19]

Het is meer een remake dan een remaster he, sterker nog de originele assets/code zijn allemaal verloren gegaan dus ze hebben bijna alles van de grond moeten opbouwen. Nu ben ik het met je eens dat 40 euro voor zo'n oude game iets wat veel is maar D2 is zo'n leuke game dat ik waarschijnlijk ook wel die 40 euro ga neerleggen voor de remake (heb de oude grote doos van d2 nog steeds in de boekenplank ^^)
Dat klopt niet helemaal. In het "Deep Dive" interview waar hierboven naar gelinkt wordt, zeggen de devlopers duidelijk dat ze toegang tot in ieder geval delen van de oude broncode hebben. En ook tot (grote) delen van de originele assets, waar ze bovendien screenshots van laten zien. Ze zeggen ook dat de nieuwe grafische pracht als een schil bovenop het originele spel draait, zodat de nieuwe versie zelfs met dezelfde 25 fps snelheid speelt (intern, want de graphics draaien sneller).

Ik zou het dus omdraaien: het is eerder een remaster, geen remake.
Ah heb de deep dive niet gezien nog, had eerder altijd begrepen dat de broncode dus wel verloren is gegaan , my bad! Thanks voor de verduidelijking :)
In ieder geval zit de LoD expansion er al vanaf het begin bij, dus hoef je die niet ook nog erbij te kopen.
zonder consoles hadden ze er mogelijk nooit aan begonnen.
Zonder consoles waren er geen consoles om er aan te beginnen ;)

Maar uiteindelijk kan het erger. GTA5 is er voor de ps3, ps4 en komt voor de ps5 die 75 euro gaat kosten (op bol.com).

Ook kan je dit doortrekken naar andere dingen. Ps4 vs ps4 slim is eigenlijk bijna hetzelfde maar toch vragen ze er veel meer geld voor als de 40 euro voor deze remaster. Ps4 pro is wel iets beter maar ook daar is eigenlijk de bijna hetzelfde als de ps4. Ja grafisch zien de spellen er beter uit (dit kan je vergelijken met de verbeterde graphics van Diablo) maar verder kunnen de ps4 en pro precies dezelfde games draaien (ja dit was ren keuze van Sony en ik vind het een goede keuze geweest). En toch betalen veel mensen veel geld alleen om voor de verbeterde graphics terwijl de games verder hetzelfde blijven.

En ja ik snap echt wel dat een console veel meer spellen mooier maakt en dus het ook wel meer waarde heeft.
Ik heb vorig jaar nog een paar sessies D2 gespeeld. Ik vind persoonlijk de graphics juist bij een game als deze best tijdloos. Het irriteert me vaak meer bij 3d games zoals bijv. de bekendere Bethesda games.

Een ding wat ik wel mis altijd is goede ondersteuning voor resolutie, ik denk niet dat ik snel deze game zal kopen, maar ik ben toch wel redelijk diablo fanboy geweest altijd, ook lijkt het me wel mooi als er niet van die bots in zitten die bij ladder reset na 24 uur weer de baalanxxlrun-123 spammen om te adverteren.
Voor 40 euro heb je een willekeurige nieuwe titel van ~1 jaar oud, of voor net iets meer dan de helft een spel als Grim Dawn.

Hoe leuk het origineel ook was, 40 euro vind ik echt een behoorlijke bak geld voor een remake zeker gezien ik het origineel nog heb. Haal hem mits de reviews positief zijn t.z.t. wel ergens een keer in de aanbieding voor de helft, een euro of 20 voor een remake vind ik meer dan genoeg :9

[Reactie gewijzigd door !mark op 21 februari 2021 18:20]

Maar gaat die willekeurige titel je ook net zoveel uren plezier geven. Of iets een remake is of niet zou mij eigenlijk eens zoveel uitmaken. Voor een goede remake waar ik honderden uren, zo niet meer in kan steken zou ik misschien wel €100 over hebben, voor een jaar oude AAA titel met bijvoorbeeld slechts 20 aan gameplay en geen replay value zou ik echter dan weer geen €40 over hebben.

Voor mij staat alles met het plezier dat ik aan de game kan beleven, niet of iets een remake is of een nieuwe titel in een serie / IP.
helemaal mee eens, Ik heb de collectors editions van d3 en de uitbreiding beide gekocht en toch is het met +3000 uur speeltijd een van de goedkoopste titels per uur die ik ooit heb gespeeld. Remake zegt helemaal niets. Originele D2 kan ik echt niet meer spelen op 800x600.
Fair enough. Ik snap je punt helemaal. Ik zou hetzelfde denken bij andere games :)

Ik ben wel benieuwd naar de manier van d2 op console en het lijkt me leuk om met de mensen met wie ik d2 heb gefreakt nog eens te kunnen freaken op console ^_^
Grim dawn heb ik ook, maar dat vond ik best een tegenvaller qua gameplay, story en graphics. Dus who knows.
Voor nu Valheim in elk geval.
Klopt...vind de prijs te hoog.
Ik heb D2 nooit gespeeld, maar vind het te gedateerd inmiddels om eraan te beginnen. Voor mij zou de remaster dus de 1e introductie kunnen zijn tot D2 en dan vind ik 40,- wellicht wat prijzig, maar niet abnormaal hoog.

Wel doe ik geen pre-order en kijk ik de kat uit de boom.. Blizzard heeft veel goed te maken na het fiasco van WC3. 40,- vind ik prima mits de kwaliteit zoals beloofd is.
Boeien, als er een vette collector's edition van €80 is koop ik die gewoon. D2 heb ik 20 jaar geleden inderdaad wel gespeeld (nooit uitgespeeld) en héb ik nog wel ergens liggen.. Maar ik wil 'm op de Switch gewoon hebben.
Ik heb deze op de pc gespeeld way back, maar als ik deze lekker relax vanaf de bank kan spelen met controller in me handen wil ik daar best 40 voor neerleggen hoor.
Als de gameplay goed is, en de graphics meer van deze tijd zijn, dan verhoogd dat de kans dat mensen die het spel (om wat voor reden dan ook) nog niet hebben gespeeld dat toch gaan doen. Mensen die het spel al gespeeld hebben kunnen -zo is mijn ervaring met oude games- de nostalgie beter laten voor wat het is.
Eerst zien dan geloven en zeker GEEN pre-order, al helemaal niet voor 40 euro.
Trailer? Daarin kun je toch letterlijk zien wat het resultaat tot dusver is.
Ik vond het best duidelijk in ieder geval.

Starcraft en WC3 vond ik echt beledigend slecht, maar hierbij krijg ik de indruk dat ze er daadwerkelijk iets van willen maken.

Dan is even de vraag of dit 40,- moet kosten, maar het zou mij niet verbazen als deze snel naar 30,- gaat. Anderszijds.. Ik zou stiekem wel de PC / Switch combo willen hebben en daar gaat denk ik geen korting op komen :P 80,- ga ik daar niet voor betalen denk ik.
Mja, in 2018 liet men ook leuke beelden zien van WarCraft 3 Reforged... Nee, eerst zien dan geloven en mogelijk kopen, als het daadwerkelijk is wat men belooft heeft.

Dit is denk ik een goede samenvatting hoe het met WarCraft 3 Reforged is verlopen: SideShow118 in 'nieuws: Diablo II-remaster zal originele game niet vervangen ...

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 februari 2021 13:35]

Mja, in 2018 liet men ook leuke beelden zien van WarCraft 3 Reforged... Nee, eerst zien dan geloven en mogelijk kopen, als het daadwerkelijk is wat men belooft heeft.
Maar wacht even. Ik snap het nog niet helemaal. Bedoel je nou dat ze bij WC3 in eerste instantie compleet nieuwe graphics lieten zien, die uiteindelijk helemaal niet zijn gebruikt? Want dat haal ik helemaal niet uit die post van SideShow.

Zoals ik het nu interpreteer (en correct me if im wrong).
Diablo 2 remaster heeft eigenlijk een totaal nieuwe 3d graphics schil/layer die precies bovenop de originele 2D mal wordt gelegd. En wat tot dusver nog gerucht is, dat je kunt switchen tussen oud en nieuw. En dat is ook een beetje wat je ziet gebeuren in die trailer.

Als de eind build dan ineens zonder nieuwe graphics zou zijn.... Dan heb je gewoon base Diablo 2.... Dus dat kan volgens mij helemaal niet. Ook lijkt het me vreemd als ze straks ineens een versie laten zien waarbij de graphics flink naar beneden zijn bijgesteld, want laten we eerlijk zijn.... zo bizar mooi is het nou ook weer niet.

Ik acht de kans best groot dat we gewoon D2 met wat quality of life improvements gaan krijgen in dus een aardig nieuw jasje. Niet baanbrekend, maar wel trouwer aan het originele Diablo design (artstyle) dan D3 was. Specifiek omdat ze het echt aan layer en bovenop leggen en niet gewoon een totaal nieuwe game bouwen of.... wat eerder wel geopperd. Diablo 2 herbouwen in de D3 engine.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 februari 2021 16:00]

Om een klein beetje een beeld te krijgen...

De aankondiging van 2018

Een kleine vergelijk van IGN van wat aangekondigd en eind resultaat.

Daarnaast is de gehele classic game verdwenen en daarmee veel functionaliteit op het gebied van community-building en in eerste instantie de mogelijkheid voor mod's, welke niet meer functioneerden, ondanks een officiele editor.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 februari 2021 17:50]

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Laat duidelijk zijn -> WC3R = faalkunde eerste klas.

Maar... Wat ik bedoelde met D2's visuals (heb het puur over de visuals die in de tailer getoond zijn), is dat gewoon onmogelijk is dat zit hetzelfde uitpakt als WC3R.

Allereerst gaat zon PR klap gewoon het einde van Blizzard zijn.
Maar vooral, hoe is dat praktisch mogelijk? Ze bouwen van de grond af aan nieuwe 3D visuals. Het is niet dat ze de originele bewerken/opleuken of een soort hybride zoeken. Ze bouwen het bovenop de originele game. En dan enkel voor een trailer? Om dan op de dag van release gewoon base Diablo 2 aan te bieden? Geen upres of wat dan ook, gewoon letterlijk de oude game? Dat zou nog erger zijn dan Cyberpunk.

Ik denk dat Blizzard op dit moment kosten wat het kost een 'win' nodig heeft. D2 is by far de makkelijkste win die ze kunnen halen. Sterker nog.. het is 1 van de weinigen die ze nog over hebben.
Dat een bedrijf met zoveel miljarden en zon rijke historie, zoveel fouten op een rij maakt.... onvoorstelbaar gewoon. Met al het geld dat ActiBlizz binnenhark zouden SC1 en WC3 remakes op het niveau van FF7 moeten zitten of Demon's Souls. Dat is hoe je zoiets aanpakt.
Twee punten die mij enthausiast maken. Het wordt geremastered door Vicarious Visions, die hebben tot nu doe alleen maar goed gedaan; heb de remaster van Crash Bandicoot erg veel gedaan :P.
Daarnaast hebben ze voor de deep dive MrLlamaSC uitgenodigd; grootste (hoewel dat niet veel zegt natuurlijk) D2 streamer en speedrunner die ook daardoor weet welke vragen hij moet stellen.

Als je ziet hoeveel moeite de devs hebben gedaan om alles goed te krijgen denk ik dat ik voor een van de eerste keren in mijn leven misschien een pre-order doe.
Aan de andere kant, waarom zou je preordered? Het is niet zo dat blizzard nou enorme liquiditeitsproblemen heeft en of je hem nu vooruitbestelt of niet, je hebt spellen tegenwoordig op dezelfde dag?
Om te voorkomen dat ik mogelijk drie kwartier voor niks zit te kijken weet jij misschien het antwoord op deze vraag.

Ik begrijp dat er sprake is van meerdere platforms waarop het spel uit komt en dat er ook een cross-platform-progress komt. Kan ik daaruit dan afleiden dat de progress gekoppeld is aan je Blizzard ID, en dat dit dus ook betekent dat als ik het spel gekocht heb (=gekoppeld aan m'n Blizzard ID), dat ik deze dan ook kan spelen op verschillende platforms?

Of moet ik om cross-progress te kunnen gebruiken het spel toch kopen voor de PC en voor de Playstation en voor de Switch? Of is daar helemaal nog niks over gezegd?
Ik vermoed inderdaad dat je progress aan je Battle.net account vast zal zitten.
Ja, maar de vraag is dus voornamelijk of je aankoop daar ook aan vast zal zitten. Ik vermoed namelijk dat als je daadwerkelijk gebruik wilt maken van 'cross progress', dat je het spel meerdere malen zult moeten kopen...
Daar zou ik mogelijk wel bang voor zijn helaas, immers hebben Sony en Microsoft in het verleden Blizzard niet toegelaten om Battle.net te koppelen met de Playstation en Xbox versie's. Tenzij deze houding van Sony en Microsoft veranderen.

Zie ook bijv. dit bericht, waarom Blizzard aangeeft afhankelijk te zijn van de console vendors: https://www.gamesradar.co...support-it-blizzard-says/
40 euro voor een game van 21 jaar oud die opgepoetst is... wat is dit voor waanzin?
Eens, maar let wel dat dit geen remaster is waar ze HD textures op plompen en klaar, dit is een van de grond af aan opnieuw opgebouwde game. Dus qua kosten is het wel wat anders. Of je het 't waard vindt, tja.
Is het technisch dan niet een Remake, of is dat nóg weer net wat anders? Ik verwacht Diablo 2 op launch-day gewoon te kopen. €40 of niet. Ik heb duizenden uur in Diablo 3 zitten en Diablo 2 nooit gespeeld. En wat ik van veel mensen heb gehoord was Diablo 2 nog veel leuker dan Diablo 3.
Is het technisch dan niet een Remake, of is dat nóg weer net wat anders? Ik verwacht Diablo 2 op launch-day gewoon te kopen. €40 of niet. Ik heb duizenden uur in Diablo 3 zitten en Diablo 2 nooit gespeeld. En wat ik van veel mensen heb gehoord was Diablo 2 nog veel leuker dan Diablo 3.
Ja Diablo 2 is zeker veel beter dan Diablo 3, heb Diablo 3 nog steeds niet uitgespeeld, vanwege dat ik hem niet veel aan vind, vergeleken met Diablo 2 is hij een stuk minder, voor mij ieder geval.

En veel andere mensen vinden dat ook, op Metacritic, krijgt Diablo 2 een User Score van 8.8, en krijgt Diablo 3 een User Score van 4.1, maar ook op IMDb scoort Diablo 3 minder dan Diablo 2.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 februari 2021 15:40]

Op Metacritic is er heel veel afgegeven destijds over de real money auction house. Daarnaast had het nog geen seizoenen. Er is bij Diablo 3 veel veranderd.
Neemt niet weg dat ik persoonlijk Deel 2 nog wel steeds beter vind maar dat kan misschien komen omdat ik veel meer casual speel.
heel bijzonder. want D3 is totaal niet meer de game die t was bij de release. Heb ruim 3500 uur in D3 zitten en eigenlijk pas een jaar geleden gestopt met het spelen er van(was nu wel uitgekeken op de seizoenen).

In D2 heb ik over een langere tijdspanne dezelfde aantal uren gameplay er in zitten(21 jaar ipv bij 9 jaar).

Diablo3 speelt gewoon super, het klopt gewoon, de animaties, de timings, het is gewoon heel strak. En je voelt je damage, wat je in D2 veel minder hebt.

Daarentegen is D2 gewoon meer eng/evil dan D3.
heel bijzonder. want D3 is totaal niet meer de game die t was bij de release. Heb ruim 3500 uur in D3 zitten en eigenlijk pas een jaar geleden gestopt met het spelen er van(was nu wel uitgekeken op de seizoenen).

In D2 heb ik over een langere tijdspanne dezelfde aantal uren gameplay er in zitten(21 jaar ipv bij 9 jaar).

Diablo3 speelt gewoon super, het klopt gewoon, de animaties, de timings, het is gewoon heel strak. En je voelt je damage, wat je in D2 veel minder hebt.

Daarentegen is D2 gewoon meer eng/evil dan D3.
Ik heb er zeker ook heel wat uren in gestopt, maar ik zal nooit 300 uur of zelfs 3500 uur in een spel gooien, dan ben ik die spel al LANG zat, nee zonde voor mij tijd om 3500 uur in een spel te gooien, wanneer er zo veel andere spellen zijn die ik nog niet gespeeld heb.

Het verhaal is van Diablo 2 ook gewoon een stuk beter vind ik, dan die van Diablo 3, heb alles van Diablo 2, ook alle expansions op CD, en de DVD met alle cut scenes als een film, en heb heel veel plezier gehad met spellen van Diablo 2.
IMDB? Niet echt een maatstaf voor gamereviews toch? Zeker als je naar het beperkte aantal views kijkt.

Ik ben zelf groot D2 fan en kijk uit naar deze release, vooral omdat ik 'm dan op de console kan spelen. Toch vond ik D3 zeker niet slecht, heb er aardig wat uren in zitten en snap de kritiek niet zo goed. De huidige versie vs toen het spel net uit was is erg fijn om te spelen, het blijft af en toe leuk om weer eens in te loggen en wat achievements te halen, easter eggs te zoeken oid.
IMDB? Niet echt een maatstaf voor gamereviews toch? Zeker als je naar het beperkte aantal views kijkt.

Ik ben zelf groot D2 fan en kijk uit naar deze release, vooral omdat ik 'm dan op de console kan spelen. Toch vond ik D3 zeker niet slecht, heb er aardig wat uren in zitten en snap de kritiek niet zo goed. De huidige versie vs toen het spel net uit was is erg fijn om te spelen, het blijft af en toe leuk om weer eens in te loggen en wat achievements te halen, easter eggs te zoeken oid.
Meestal (niet altijd) klopt IMDb heel goed, en ja het heeft niet veel reviews Diablo 2 en 3, maar wel ongeveer net zo veel, en zie je toch dat mensen Diablo 2 leuker vinden, Mass Effect heeft wel VEEL meer reviews, en zit met Mass Effect 1, 2 en 3 ruim boven de 13.000 stemmen per spel, en ook daar zie dat ze Mass Effect: Andromeda (2017) het slechts vonden, en maar een 6.6 heeft gekregen, en de andere 3 zitten in de 9.
metacritic is nooit een goede graadmeter... mensen geven een 1 omdat hun favoriete kleurtje niet in de game zit. :+
De vraag is natuurlijk wel hoe representatief die reviews zijn, heb net eens door metacritic userreviews heengebladerd voor D3 en redelijk wat van die reviews zijn echt tenenkrommend slecht of simpelweg niet op waarheid gebaseerd. Lijkt wel of een aanzienlijk deel bestaat uit wraakreviews met een 0 of 1 score voor bijvoorbeeld de inlog problemen die sommigen hadden op launchday. Nu zijn dat soort problemen natuurlijk vervelend, maar je kan daar niet een hele game op beoordelen.

Kijk je dan bij D2 zijn er amper userreviews van rond release day, en lijkt het overgrote deel van de reviews veel later toegevoegd. Dat zal al voor een heel andere bias zorgen, mensen die de game bij release niets vonden zullen immers normaliter niet 10 jaar later nog eens een review gaan achterlaten. Nee, dat zullen grotendeels de fans geweest zijn.

Ik denk ook niet dat je kan zeggen dat D2 een veel betere game is dan D3 of omgekeerd. Dat zal immers zeer persoonlijk zijn. Maar zeggen dat een game of basis van userreviews beter is lijkt me hier ook niet echt mogelijk, immers zijn de condities waarin deze userreviews geschreven zijn nooit gelijk geweest, waardoor D3 eigenlijk bij de start al met de spreekwoordelijke 2-0 achterstaat .
De vraag is natuurlijk wel hoe representatief die reviews zijn, heb net eens door metacritic userreviews heengebladerd voor D3 en redelijk wat van die reviews zijn echt tenenkrommend slecht of simpelweg niet op waarheid gebaseerd. Lijkt wel of een aanzienlijk deel bestaat uit wraakreviews met een 0 of 1 score voor bijvoorbeeld de inlog problemen die sommigen hadden op launchday. Nu zijn dat soort problemen natuurlijk vervelend, maar je kan daar niet een hele game op beoordelen.

Kijk je dan bij D2 zijn er amper userreviews van rond release day, en lijkt het overgrote deel van de reviews veel later toegevoegd. Dat zal al voor een heel andere bias zorgen, mensen die de game bij release niets vonden zullen immers normaliter niet 10 jaar later nog eens een review gaan achterlaten. Nee, dat zullen grotendeels de fans geweest zijn.

Ik denk ook niet dat je kan zeggen dat D2 een veel betere game is dan D3 of omgekeerd. Dat zal immers zeer persoonlijk zijn. Maar zeggen dat een game of basis van userreviews beter is lijkt me hier ook niet echt mogelijk, immers zijn de condities waarin deze userreviews geschreven zijn nooit gelijk geweest, waardoor D3 eigenlijk bij de start al met de spreekwoordelijke 2-0 achterstaat .
Daarom noemde ik ook IMDb, wat een betere beeld geeft.
Andere tijden. Ik denk dat als je D2 nooit hebt gespeeld bij release dat het nu echt een domper zal zijn. Systemen en gameplay zijn simpelweg verouderd, dus ik verwacht na een initiële piek dat het heel snel inzakt naar kleine aantallen.
Zeker de moeite om een keer door te spelen, maar voor 40 euro? Hm.
Waar je bij D3 ten minste nog progressie en end-game hebt is dat bij D2 gewoon oneindige herhaling voor loot - dat is eigenlijk je enige motivatie. Dat D3 bij launch slecht(er) was zonder meer, al heb ik me super genoten. Dat is echter al lang niet meer het geval, dus die scores zijn imo totaal niet terecht.

Dus ja, het WAS leuker, toen. Nu? Nah.
Laat loot ook het doel zijn van dit genre, iets waar D2 me vele malen meer enthousiast voor kon maken dan D3 (met het WoW model). En laat ik maar niet beginnen over set-items.

De graphics, het gevoel van impact van je spells/actions, tja dat gaat mij denk ik toch weg houden van de remaster. Beter even geduld voor D4 en D2 zo fantastisch laten als ik er aan terug denk.
Uiteraard, maar ik merk bij mezelf dat ik daar niet meer door gedreven kan worden. Games zijn in de tijd wel geëvolueerd, dus die jacht op een perfecte ROJ is niet boeiend meer. Het was volgens mij meer een soort speedrunning geworden, hoe kan ik zo snel mogelijk mijn Mephisto/Baal run doen. Maar het was altijd hetzelfde, en dat is nu voor mij in ieder geval saai. Ik kan wel waarderen wat ze hebben geprobeerd met al hun games op dit vlak - WoW is niet anders.

Vind het wel jammer dat het niet D1 is, kon ik die eens herbeleven. Iedere keer Adria checken of ze Fireball skillbook had. Butcher vastklemmen achter barrels en met een boog neerschieten... Good times.
Het loot model van D3 had trouwens weinig te maken dat van WoW in die tijd, sterker nog, WoW heeft later het loot model van D3 deels afgekeken.
Is het technisch dan niet een Remake, of is dat nóg weer net wat anders?
Het is net wat anders. Om het even simpel uit te leggen waar het verschil zit. Stel dat jij je huis wil verkopen. Nu kan je even snel de kozijnen schilderen en de muren witten, nieuwe vloerbedekking en nieuwe keuken.. Dan ziet je huis er wat mooier uit maar een groot gedeelte zoals de stenen, de elektriciteitskabels, het hout van de kozijnen, ect (kan je een beetje vergelijken met de engine van de game) zijn gewoon nog oud. Je kan ook zeggen ik sloop het hele huis en bouw vanaf het begin het huis weer op. En ookal zal het grootste gedeelte weer hetzelfde eruit zien als je oude huis het kost veel meer werkt om het weer op te bouwen maar je hoopt dan wel minder problemen omdat bijvoorbeeld de nieuwe waterleiding minder snel zal lekken. Al kan het ook inhouden natuurlijk dat de nieuwe huis met zoveel haast gebouwd is dat het meer problemen gaat geven als de oude huis opknappen.
Euh nee dat is het dus absoluut niet. Zoals in meerdere interviews is aangegeven dat het een remaster is en geen remake omdat je anders nuances in de game stuk gaat maken waar spelers juist waarde aan hechten en zo blijven ook de bestaande bugs erin en is er bewust voor gekozen die niet te verhelpen.
-

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 21 februari 2021 21:52]

Ze hebben de hele render engine helemaal opnieuw opgezet en alle art. Wat interessant is is dat de gamelogic gewoon nog echt D2 is en dat is 99% gelijk gebleven met een aantal quality of life verbetering o.a. gold pickup, shared stash, grotere stash. Volgens mij kunnen de puristen dit zelfs uitzetten.
Gamelogich draait dus ook nog gewoon op de 25FPS van het origineel, dus alle breakpoints zullen hetzelfde zijn.
Dat is nog goedkoop vergeleken met de prijzen die ik in mobiele games zie voor pakketjes met waardeloze rommel waar je de volgende dag makkelijk weer 40 euro aan uit kunt geven.
Dat is zo een scheve vergelijking. Je vergelijkt die bagger mobile games toch ook niet met een avondje casino waar je een veelvoud daarvan uitgeeft?

Die €40 prijs zullen we af moeten wachten of deze het waard is NA release. Als je er veel tijd in gaat steken, dan is €40 een prima prijs. Als het bagger zooi is, dan ik zelfs €10 teveel.

Wat een hoop mensen vergeten is dat de ene remaster niet de andere remaster is, zelfs bij dezelfde developer/uitgever is er niet altijd consistentie qua kwaliteit en scope van een remaster/remake.
In het verleden stond Blizzard gewoon voor kwaliteit
Dat is een relatief slecht BS argument. Een aantal games van Blizzard vielen erg in de smaak bij een bepaalde niche nerds.

https://en.wikipedia.org/...zzard_Entertainment_games
De Superman en Justice Leage games waarvan ze de developer waren, waren als slecht gereviewed. WoW mag dan heel goed geld hebben opgeleverd en bij velen een pareltje. Maar vele 'fans' die Warcraft 1/2/3 speelden vonden dat toch echt geld grijperij en geen 'Warcraft' meer.

Daarnaast heeft Blizzard in de afgelopen 20 jaar slechts 7 games uitgegeven, de rest is allemaal uitbreiding of remakes:
Warcraft 3 (2002)
World of Warcraft (2004)
Starcraft 2 (2010)
Diablo 3 (2012)
Hearthstone (2014)
Heroes of the Storm (2015)
Overwatch (2016)

Ik heb me bv. met die laatste drie veel meer vermaakt dan met bv. D3...
Wat een onzin, je haalt nu twee games naar boven voor de super nintendo in de beginjaren van blizzard.

Blizzard van vroeger heeft bij de fans van vroeger een gevoel van kwaliteit en leuke games, met natuurlijk de grote doorbraak van Warcraft en later wold of warcarft. wel hebben we het dan over de PC markt waar zij een hele goede band mee hadden met hun "when its done' mentaliteit. Alles wat na die tijd uit kwam was feitelijk goud. Een nieuwe blizzard game was een feestje, je wist dat het goed ging worden, eigenlijk het zelfde als een nieuwe game van Valve of Rockstar.

Dit was iets dat ze van 1994/95 t/m 2012 vast wisten te houden. Daarna ging het bergafwaarts en begonnen de cashgrabs, de valse beloftes, het vertrek van belangrijke staff members, het getrek van de aandeelhouders...
Diablo 3 voldeed bij veel Diablo fans niet aan de verwachtingen, en dat lag niet alleen aan de launch week errors en RAH.
Maar is uiteindelijk wel sterk verbeterd als je nu naar Diablo 3 gaat kijken, men lijkt daarin van fouten te hebben geleerd, echter toen kwam WarCraft 3 Reforged...
Ook bij reforged heb ik die indruk wel zoals ik al aangaf in een andere post bij dit bericht, bij release natuurlijk een hoop terechte kritiek, maar als ik nu reforged op start heb ik gewoon een spelervaring die goed te vergelijken is met de spelervaring die ik 15 jaar geleden had (en bij latere replay's).

De grootste fout die ze bij reforged gemaakt lijken te hebben in om de oude versie ook om te patchen naar het moderne battle.net en juist daar lijken ze ook hier van geleerd te hebben, omdat ze dat, zoals dit nieuws bericht al aangeeft. Dit bij D2 niet gaan doen.
Daarbij vergeet je de functionaliteit die verloren is gegaan, die nogaltijd gebruiklt werd door een relatief grote community, zoals rankings, Clan's en de mogelijkheid tot mod's ineens verdwenen waren.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 februari 2021 11:13]

Dat reken ik tot het de fout m.b.t. het om patchen van de oudere versie naar het nieuwe battle.net. Dat hadden ze gewoon niet moeten doen. Voor mij echter geen halszaak daar ik dat soort functionaliteit simpelweg niet gebruik. Ik speelde de Warcraft (en ook Starcraft) RTS'sen altijd puur voor de singleplayer en dat is met reforged niet anders. Daar baseer ik dan ook mijn ervaring op.

Dat dit voor een bepaalde niche van spelers anders is begrijp ik zeker, en ook dat het dit bij een beoordeling voor die niche van spelers minpunten zal betekenen maar dat maakt niet de game an sich in zijn geheel slecht. Al zijn mods toch wel gewoon te gebruiken met Reforged?
Maar die niche zoals jij deze groep noemt zijn mogelijk wel de grootste fan's welke je enorm hebt teleurgesteld. Een fanbase die een grote stempel kan drukken en die op jouw events aanwezig is.

Dit had simpel voorkomen kunnen worden door de classic gewoon met rust te laten. Persoonlijk had ik (als grote Blizzard fan) beide willen hebben, nu heb je van beide net niets. Ja een aangepaste single player versie, wat een klein deel is van het geheel.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 februari 2021 11:50]

Dat ben ik ook zeker met je eens, en daarom ook goed dat ze het nu met D2 anders lijken te doen en dus te leren van de fout die ze met Reforged gemaakt hebben.
Deels, het andere deel benoemen ze zelfs in de D4 marketing: het moet toch weer grimmiger qua sfeer. Ondanks dat dit de eerste feedback was op de allereerste gameplay beelden van D3 en het keihard gedownplayed werd. Daarnaast de loot, hopelijk weer wat innovatie.
Volgens mij is er helemaal niets mis met Overwatch en al zijn gratis uitbreidingen.
Ik snap de €40 ook niet. Was een heerlijke game vroeger, maar voor de helft van het geld speel je Hades. Dit mag toch niet meer dan 2 tientjes kosten zou je zeggen
Hades is SP only. De reden dat D2 zo hoog aangeschreven staat is mede door de multiplayer sectie, vermoed ik.
Niks waanzin. deze game is dat dubbel en dwars waard. Heb het vroeger al jaren gespeeld, en daar komen nu dankzij deze remaster nog jaren bij.
something something WC3 remake
Ach, er zijn mensen die €100 miljoen aan een schilderij van meer dan 100 jaar oud uitgeven. Daarnaast is er wel meer aan deze remaster gedaan dan enkel wat pixels toevoegen.
Maar dat schilderij wordt ook meer waard. Deze game niet ;)
Dat wordt meer waard omdat de gek dat er voor geeft. Ik persoonlijk vind veel antieke dingen rommel en geef er nog geen stuiver voor. Hetzelfde geld voor schilderijen waar ik persoonlijk niks mee heb. Dan is Diablo 2 mij meer waard.
Ik heb nog de originele D2 en expansion, kopen voor 100 miljoen? :+
Blizzard is wat dat betreft net nintendo, teren op oude games en ze steeds weer iets oppoetsen en dan voor te veel geld verkopen

[Reactie gewijzigd door Idleidol89 op 21 februari 2021 14:48]

De afgelopen 20 jaar lijkt elke studio dat te zijn geworden
T valt nog mee bij xbox, bijv de halo games krijg je remastered 60-120fps in 4k ‘gratis’ in game pass. Dat systeem gaan ze naar mijn weten bij heel veel games doorvoeren dus dat wordt wel nice.
En omdat er veel animo voor die games is blijven ze dat doen. Er wordt bv al jaren om een remake van D2 gevraagd.
40 euro voor een game van 21 jaar oud die opgepoetst is... wat is dit voor waanzin?
Ben er helemaal mee eens, is ERG veel geld voor een opgepoetste spel van ruim 20 jaar oud.

Maar als je wat maanden wacht woord hij vanzelf goedkoper, ik koop trouwens zo goed als nooit een spel die net uitgekomen is, zonde voor je geld, en de meeste fouten zijn dan uit het spel na zo veel maanden of jaren.
Game + expansion in dit geval.
20+20 euro wellicht?

Desondanks ben ik het eens,. te duur.
Zie liever dat ze resources steken in Diablo 4, zodat daar wat meer mensen aan werken, want Diablo 2 heb ik jaren geleden al te veel en te lang gespeeld. Daarom trekt het me ook niet.

[Reactie gewijzigd door bbr op 21 februari 2021 19:43]

Moet ie gratis worden? wat denk je dat ze aan uren kwijt zijn?
Het is Diablo 2! Dat is voor zoveel mensen zo’n mooie herinnering dat ze er met een prijs van €100 waarschijnlijk nog stapels van zouden verkopen. Was voor die tijd echt een geniale game.
Er zijn mensen die €200 betalen voor whiskey van 30 jaar oud. En dat is na een avondje wel op ook.
Gezien de prijs en het feit dat WarCraft 3 Reforged nogaltijd niet op orde is... beloften nogaltijd niet nagekomen en inmiddels al zeker vanaf Oktober vorig jaar kompleet radiostilte, zou ik een ieder willen oproepen NIET een D2R pre-order te nemen. Laat Blizzard eerst maar tonen dat wat zij nu beloven en hebben laten zien ook daadwerkelijk gaat gebeuren... en daarnaast WarCraft 3 Reforged eindelijk eens op orde brengen.

- Dit komende van een use-to-be-all Blizzard fan, de enorm teleurgesteld is -

Sowieso zouden wij met z'n allen eens moeten stoppen met pre-orders, misschien dat de game industrie dan eens gaat leren volwassen producten op de markt te zetten, voorheen kon dat ook...
Ze hebben het meeste toch al getoond.. WC3 is niet te vergelijken met d2. Bij d2 wordt de game gewoon in een nieuwe engine geplaatst en komen er wat QOL changes. Bij WC3 werden mod bouwers compleet genaaid en waren de nieuwe textures belachelijk slecht. Persoonlijk vind ik deze remake er qua textures ook niet uitzien maar je hebt al gezien wat je krijgt. Het is niet alsof je straks in act 5 aankomt en dat de textures opeens heel anders zijn.

Sws is de head van dit project een rot in t vak waar ik veel vertrouwen in hem om iets als wc3 niet op z'n CV te willen.

Blizzard werkt tegenwoordig gewoon heel anders. Het lijkt een beetje alsof elke divisie een bedrijf is. Neem bijvoorbeeld het team van Diablo Immortal.. wat een stelletje zoutzakken. Nou lijkt dat project me ook vrij hersendodend maar goed. Bij d2R heb je een dude die vol trots verteld over hoe hij de archieven in dook om oude textures terug te vinden. Dat de standbeelden in chaos sanctuary gebaseerd zijn op textures uit D1 en dat het lichaam van de Assassin gebruikt werd voor een succubus. Wat ze dus nu ook weer gaan doen om de authenticiteit te bewaren. Daarnaast weten ze echt nog wel hoe hun aandelen elke keer omlaag gaan als ze een blunder begaan als WC3 of Diablo Immortal. Komt ook nog bij dat ze een studio over hebben genomen die super werkt levert op het gebied van remakes.

Je mag kritisch zijn maar je moet er niet in doordraaien.

Tldr; als je de game wil preorderen doe dat gewoon. Team van dit project steekt goed in elkaar.
Ik vind nieuwe engine nogal een discussie punt, gezien we feitelijk de oude originele game draaien maar er bovenop die game een render engine draait die het grafisch mooier maakt.

Ik zou zelf dus niet echt nieuwe engine zeggen, alle limitaties in de oude game (grid based) zitten ook nog in de remaster. (Wat ik overigens een goed punt vind)
Erg fijn dat de originele niet overschreven wordt.

Ik hoop heel erg dat de D2 lobby in stand gehouden wordt en named games mogelijk blijven.

Dit was toch wel het grootste gemis in D3 voor mij.

Tot zo ver ziet het er goed uit.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 21 februari 2021 13:51]

Ik zit net de Q&A te luisteren, en ze willen álle opties uit de oude versie behouden. Volgens de deep dive gaan ze wel de UI overhaulen en wordt het een globaal systeem (ipv eu west na east etc), maar de lobbies of old worden behouden.
Ondanks het Warcraft III debacle voel ik toch een vorm van enthousiasme voor dit spel.
Vroeger helemaal suf gespeeld, ook de Lan potjes met mijn maten in de schuur...


Maar ik wacht eerst de recensies en kritieken maar eens even af.
Klinkt alsof ze geleerd hebben hebben van het W3:R debacle :)
d2se :*) dan behoud je de sfeer helemaal

[Reactie gewijzigd door Loekino op 21 februari 2021 15:45]

T zal me jeuken, pre-order al geplaatst :) .. nieuwe Diablo en/of remake/remaster is instant buy voor mij, die 40 euro betaal ik echt blind als ze vasthouden aan het origineel.

die onzin comments over duur, dat is allemaal maar betrekkelijk.. koop call of duty 24 op de ps5 voor tegenwoording bijna 70 euro, vroeger secret of mana 125 gulden..

Ik heb hier een gouden regel voor als ik voor elke euro , 1 uur gametijd haal ben ik blij, en gezien ik 3500 uur in diablo 2 heb zitten... blind dus.

[Reactie gewijzigd door Lienuks op 21 februari 2021 16:37]

40 euro vind ik prima klinken. Ik heb geen game zoveel gespeeld als het origineel. Zelfs nu nog. De gameplay is fenomenaal. Graphics wat minder nu uiteraard, maar voor mij nog goed te doen. Muziek heerlijk. En als deze ook dezelfde ondersteuning krijgt dan veel waar voor je geld. D2 is na 20 jaar nog altijd online te spelen.
€40 mag dan wel absurd veel klinken, ik denk dat dit spel nogmaals een 20j zal mee gaan.
Héél veel ARPG gamers zitten te wachten op een D2 killer, die er in 20j niet is gekomen, zeker op gebied van PvP.

Ik wacht in ieder geval wel de release af voor ik ACTIVISION-blizzard ook maar 1 cent geef, maar als ze waar maken wat ze beloven, zal ik niet gauw aan die €40 terug denken vermoed ik :p
en Path of Exile dan? Hoor ik ook goede verhalen over
Is niet per definitie geschikt voor alle Diablo 3 fans, veel rauwer, complexer en devs voegen mechanics toe en zijn niet bang ze weer te verwijderen. Wellicht dat Path of Exile 2.0 de entry wat vriendelijker maakt.

PvP in Path of Exile is ook zo goed als non-existant. En om eerlijk te zijn was PVP in D2 ook maar erg plat en vermakelijk omdat er geen alternatieven waren zoals LoL.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.