Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Noctua komt binnenkort met meer betaalbare Redux-processorkoeler

Noctua teaset een cpu-koeler in de Redux-serie, die binnenkort wordt uitgebracht. Het zou gaan om een relatief betaalbare processorkoeler. De Redux-koeler verschijnt volgens de planning van Noctua in het eerste kwartaal van dit jaar.

Noctua meldt op Twitter dat het een Redux-versie van een bestaande cpu-koeler betreft, die is 'teruggebracht tot de essentie'. Daarmee zou de koeler relatief betaalbaar worden, in vergelijking met andere cpu-koelers van de fabrikant. Het bedrijf hanteert eenzelfde strategie met zijn grijze Redux-fans, die volgens de fabrikant worden aangeboden tegen 'een toegankelijke prijs'.

Het bedrijf meldt niet welke cpu-koeler wordt uitgebracht in de Redux-serie, maar de koeler in de gedeelde afbeelding toont gelijkenissen met de NH-U12 van het bedrijf. Noctua toonde tijdens Computex in 2019 al een prototype van een Redux-koeler. Deze was gebaseerd op de NH-U12-koeler.

De fabrikant meldt dat de Redux-koeler 'binnenkort' verschijnt, maar rept niet over een adviesprijs of concrete releasedatum. Op de roadmap van Noctua staat vermeld dat de Redux-koeler in het eerste kwartaal van 2021 op de markt verschijnt. Daarmee zou de koeler vermoedelijk binnen een maand verschijnen, hoewel de planning van het bedrijf onderhevig kan zijn aan verandering.

Er staan meer koelers op de roadmap van Noctua. Het bedrijf komt in het tweede kwartaal met een passieve cpu-koeler. FanlessTech meldde in december al dat massaproductie van die koeler op het punt stond om te beginnen. Later dit jaar komt het bedrijf ook met witte fans, een fan-hub, een bureauventilator en een opvolger van de NH-D15.

De Redux-cpu-koeler. Afbeelding via Noctua

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

21-02-2021 • 15:11

47 Linkedin

Submitter: BioBlade

Reacties (47)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd! Ik ben een groot fan van noctua's fnas en ik hoop de betaalbare processorkoeler te kunnen gebruiken in mijn eigen pc.
Hoe groot ben je dan? 120mm?

Oke flauw want Nuctua fans zijn er in verschillende maten :P

Terug in 2014 bouwde ik eerst een pc en wou de D14 als ik me de correcte naamgeving kan herinneren en pfoeh, kostte 74 euro of zo maar het bleek overkill te zijn voor de cpu dat ik heb dus maar de Hyper 212 en doet het nog uitstekend.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 21 februari 2021 15:35]

D14 was inderdaad een overkill CPU cooler kan me nog herinneren dat het geen enkel probleem had om een 2600k op een 24/7 5 ghz overclock te coolen, volgens mij trok dat ding bijna 130 watt. Die Noctua was zelfs nog stil
Ik heb destijds voor mijn pc met een I5-6600K wel een D14 gedaan, en inderdaad, zelfs onder 90%-100% load houdt deze de processor onder de 50 graden. Er waren voldoende koelers in een lagere budgetklasse te vinden, maar de goede dingen die ik over Noctua gehoord had hadden me toch overtuigd. Ik heb er geen spijt van gehad!
Ik ben benieuwd! Ik ben een groot fan van noctua's fnas en ik hoop de betaalbare processorkoeler te kunnen gebruiken in mijn eigen pc.
Ik ben ook een grote fan van Noctua fans, heb ze in alle twee mijn computers, zijn lekker stil en koelen heel goed, gebruik er 4 (120mm) voor mijn Game-PC, die twee radiators heeft, en gebruik een grote (140mm) in mijn Mini Media/Console PC die een CEMO 9001 behuizing heeft, en waar ik extra gaatjes geboord heb in de boven kant, en daar die 140mm fan aan vast gemaakt heb aan de binnenkant die warme lucht uit me kast blaast/duwt.

Het jammere is dat Noctua fans zo ontzettend duur zijn.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 februari 2021 15:47]

Ze zijn inderdaad duur, maar gelukkig ook goed.

Ik had vorig jaar mijn rear case fan vervangen voor een 140mm chromax model (de CM fan die daar zat produceerde een irritante whine) en hoewel dat maar 1 fan was (tijdens black friday) was ik nog steeds 24 euro voor kwijt.

Het is dat op dat moment de normale ML140 Pro van Corsair niet beschikbaar was (ik wou geen verlichting) anders was ik voor een 2 pack van deze gegaan (2de fan zou in de PC van mijn partner gaan)

Ik ben niet ontevreden over mijn keuze, in tegendeel maar vanuit een financieel oogpunt kun je de 2 pack van die Corsair fans vrij makkelijk voor rond de €35 vinden.

in mijn vorige build had ik de ML120 fans, als je ze een beetje temt qua fancurves zijn ze ook vrij stil

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 21 februari 2021 16:15]

Ja, en de customer service van Noctua is heel goed wat ik gelezen heb, je krijgt 6 jaar carry in garantie op Noctua hun fans, wat lang is, en veel vertrouwen geeft voor mij.

En wat vele andere merken met ook dure fans niet hebben, zo als de be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm, waar je maar 3 jaar carry in garantie op krijg, of de Cooler Master MasterFan SF120M, waar je maar 2 jaar carry in garantie op krijg.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 februari 2021 16:27]

En als kers op de taart sturen ze gratis nieuwe beugels op als je van socket verandert.

Mijn build was 6 jaar oud en toch stuurden ze de nieuwe AM4 beugels gewoon gratis op, zelfs in een premium verpakking!
En als kers op de taart sturen ze gratis nieuwe beugels op als je van socket verandert.

Mijn build was 6 jaar oud en toch stuurden ze de nieuwe AM4 beugels gewoon gratis op, zelfs in een premium verpakking!
En zo maak je goede reclame, zelfs na de garantie nog mensen helpen voor niks.
Daar kan Apple misschien iets van leren }:O
Netjes van die 6 jaar, maar Arctic heeft op de fans 10 jaar warranty staan, die worden ook overal goed beoordeeld én kosten als 5-pack wat Noctua voor anderhalve fan wil vangen.
Netjes van die 6 jaar, maar Arctic heeft op de fans 10 jaar warranty staan, die worden ook overal goed beoordeeld én kosten als 5-pack wat Noctua voor anderhalve fan wil vangen.
Ja is zeker heel netjes van ze, dat maken ze meteen een stuk interessanter om te kopen, ze hebben dan heel veel vertrouwen in hun fans, want als ze niet zo best waren en stuk gingen na een paar jaar of zelfs 5 a 6 jaar, hadden hun fans allang niet meer 10 jaar garantie, en ze hebben Fluid Dynamic Bearing en gelukkig geen Hydalic Bearing, het is bekend ondertussen met Hydalic Bearing dat er vuil na een tijdje in komt en dat de vloeistof dik als boter woord, en dat de fans herrie maken of gewoon stopen met werken, toevallig heeft JayzTwoCents het er al meerdere keren over gehad, en zelf al meerdere keren problemen mee gehad.
Punt van Jeroen is natuurlijk dat zo'n service ook kan met veel lagere prijzen ;)
Punt van Jeroen is natuurlijk dat zo'n service ook kan met veel lagere prijzen ;)
Dat begreep ik ;)
Fair enough, maar ik hoop wel dat de prijs onder 50 euro ligt.
Ik ben niet een grote fan van Noctua, zeker niet met de originele kleur fans.

Maar als Cooler Master een betaalbare (en degelijke) cooler (hyper 212) kan maken. Dan moet Noctua het ook kunnen.

Maar zoals altijd.... eerst zien dan geloven.
I see what you did there :+ een echte fan :+
Heb zelf vorige week een Freezer 34 Esports Duo gekocht . geweldige koeler voor het geld , extreem stil en koelt zeer goed. was maar 37 euro. Denk dat er weinig koelers zijn die het beter doen voor dat geld.
Mugen 5 is ook een erg goede!
Ik heb die met een enkele fan paar maanden geleden gekocht voor mijn 2700X. Was sceptisch maar koelt fantastisch en is stil. Doet niet onder voor mijn be quiet! Dark Rock 4 die nu een 3700X koelt.
Heb ik er hier ook 2 van, koelen prima en zijn licht. Vooral het gewicht gaf voor mij de doorslag.
kan iemand mij kort uitleggen wat het verschil is tussen gewone noctua fan en redux fan ?
Redux fans zijn eigenlijk "oude" Noctuas. Wanneer Noctua hun fanontwerpen verfijnt, wordt het oudere ontwerp dan verkocht als goedkopere Redux. Dus het zijn verder prima fans, maar de normale fans presteren in ieder geval iets beter qua luchtstroom of geluidsproductie.
Ik ben een grote fan van Noctua en specifiek de Redux serie ;) maar dit ziet er uit als te weinig heatsink om de fan tot z'n recht te laten komen.

Voor de enthousiast met een krap budget zal een losse Redux fan en een betere heatsink waarschijnlijk de voorkeur hebben.
Als het niet goedkoper is dan de Dark Rock 4 zie ik de meerwaarde niet, tenzij die verrassend goed presteert voor zijn prijs, oftewel geen groot verschil met de D15.
Ben benieuwd, misschien word dit de upmarket hyper 212
Ik lees dat er mensen zijn die Noctua duur vinden ,ja wanneer je er een jaar mee doet maar die dingen gaan makkelijk 10 jaar en langer mee.
Goed ze hebben een premiumprijs maar ook een premium service . Brackets die kosteloos opgestuurd worden evenals ander montagemateriaal.
Ik wil in ieder geval nooit meer iets anders.
Voor een cpu-koeler is het nog te doen. Met 9 casefan's worden Noctua's mij een te dure aangelegenheid.

Bijv: pricewatch: Arctic P12 PWM Zwart/Transparant, 120mm

9x 5 = 45 euro. Heb je zwarte casefans, goed en stil. Je kan er nog een paar extra nemen, als reserve of voor cherrypicking.

9x Noctua (de goede) a 20~25 euro per stuk, dat hakt er gelijk goed in.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 februari 2021 09:27]

... en een opvolger van de NH-D15.
Daar heb ik toch eigenlijk nog net iets meer interesse in, ik ben erg benieuwd wat of hoeveel beter de opvolger nog kan zijn dan de D15.

Maar ontopic, toch wel fijn dat Noctua zijn kleurengamma wat uitbreidt. Nou komt er ook wat wits bij en we hadden inmiddels al de Chroma series waar je wat kleurtjes betreft beter mee uit de voeten kunt dan met de standaard maar herkenbare bruine Noctua kleursetting.
Ik ben daarnaast uiteraard ook erg benieuwd naar de prestaties en de reviews die onherroepelijk nog gaan komen over de Redux koeler.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 21 februari 2021 17:15]

Ben ook benieuwd naar de koel prestaties, icm met de prijs :)
En tog blijf de le grand macho rt van termalright beter , mja niemand ken het,
Ifx-14, had er "vroegâh" zelfs triple-fan op, ding had zelfs een mobi backside-cooler (waar evt zelfs nog een 80x80 op kon), meer over-engineered dan dat wórdt het niet snel voor een luchtkoeler :p jammer dat die er allang uit lijkt te zijn

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 23 februari 2021 01:18]

Wat ik dus bedoeld is, le grand gebruik maar 1 fan i.p.v noctua 2 fans gebruik, en dan nog koelt le grand beter,

Dat komt waarschijnlijk door dat de base beter is, en iets dikker of zo iets

Noctua mag wel betere fans hebben maar hun koel blokken zijn tog nog steeds niet als goed
Voor alle duidelijkheid: Welke twee zijn we hier aan het vergelijken?

Een macho tegenover een NH-U12 is geenszins eerlijk, maar die heeft ook maar 1 fan; dus wss heb je het daar niet over; maar een NH-D15S tegenover een Grand Macho RT is ook niet zomaar 1-op-1 te vergelijken zonder een standardised test als bijv GamersNexus doet; helaas kan ik die niet zo snel vinden.
Heb jij mogelijk zo'n bench gevonden?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.