Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Noctua onthult NH-U12A-cpu-koeler met twee 120mm-ventilatoren

Noctua heeft een nieuwe processorkoeler met dubbele 120mm-ventilatoren onthuld. De Oostenrijkse koelermaker belooft met deze nieuwe NH-U12A de prestaties van 140mm-concurrenten te combineren met de inbouwcompatibiliteit van een 120mm-model.

De NH-U12A is volgens de bekendmaking de vijfde generatie koeler in zijn NH-U12-serie en volgt de NH-U12S uit 2013 op. De grootste veranderingen ten opzichte van dat model zijn een extra ventilator, twee extra heatpipes en 37 procent meer finoppervlakte in het koelblok voor warmtedissipatie. De ventilatoren die bij de koeler zijn inbegrepen, zijn beide een NF-A12x25.

Noctua heeft de koeler zo ontworpen dat hij niet over de werkgeheugenslots heen hangt, wat betekent dat er geen restrictie op de maximale hoogte van de heatspreaders zit, met uitzondering van socket LGA2066, waarbij hij wel overhangt. Daarnaast is de koeler 158mm hoog, wat volgens de Oostenrijkers laag genoeg is om in de meeste midrange- en high-end behuizingen te passen. De breedte van 125mm moet hem in de meeste gevallen ook uit de buurt houden van het bovenste pci-e-slot, waar de videokaart vaak in zit.

Noctua maakt nog niet bekend welke tdp de koeler aankan. Daarvoor verwijst de maker gebruikers naar zijn supportpagina voor cpu-compatibiliteit, maar in die database is de NH-U12A op het moment van schrijven nog niet opgenomen. De NH-U12A ondersteunt sockets LGA115x, -2011 en -2066, maar ook AM4, AM3(+), AM2(+), FM1 en FM2(+).

De koeler moet beter presteren dan zijn voorganger, de NH-U12S, maar zijn prijs is ook hoger. De adviesprijs is 99,90 euro, terwijl zijn oudere broer tegenwoordig voor ongeveer de helft daarvan verkrijgbaar is. De koeler is per direct verkrijgbaar bij Noctua zelf; verkooppunten op Amazon, eBay en elders moeten binnenkort volgen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

19-03-2019 • 17:01

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Zoals altijd bij Noctua-producten betaal je een meerprijs voor de ervaring en de bouwkwaliteit: heb ergens nog een antieke originele u12p liggen, die destijds (4 jaar na introductie) gratis een socket 1155-mountingkit kreeg voor niets. Hulde! Zelfs na een tiental keren los- en vastdraaien geen slijtage te zien. De ventilator is nog net zo stil als bij aankoop. De heatsink zelf heeft geen enkele scherpe randjes.
Recent een low-profile Noctua NH-L9a-AM4 gekocht: wederom mooi om te zien hoe zoiets kleins een Ryzen 2500 koel en stil kan houden. Vanwege mijn eigen dommigheid brak een van de mounting screws: foto gestuurd naar Noctua, binnen de week een setje nieuwe gekregen.

Koelt deze processorkoeler net zo goed als een 100-euro kostende AIO of een extra dikke twintower koeler? Waarschijnlijk niet. Maar je krijgt waarschijnlijk wel 80% van de performance, en 30% van de geluidsproductie.

Het vernieuwende aan deze koeler is in principe dat je een tweetal van hun nieuwe NF-A12x25 fans krijgt, klik op de link voor een review bij de buren, die hun werk lekker stil doen en toch flink wat statische druk leveren. Doet me denken aan de oude Gentle typhoons van vroegâh, maar dan in lelijk rustiek bruin.

Klink ik alsof ik aandelen in Noctua heb? Vast en zeker. Die heb ik niet, maar dit kleine bedrijfje verdient alle lof van Tweakers die ze kunnen krijgen. Wat mij betreft staan ze op eenzame hoogte in luchtkoeling-land.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 19 maart 2019 17:11]

Mee eens. Al moet ik zeggen dat Bequiet ook best wel heel goed is. Heb ervaring met een Corsair H100i en ik kan het niet adviseren. Het koelt prima verder maar met die stock fans maakt het ongeveer hetzelfde geluid als dit:
https://farm2.static.flic...39742414_d6c75bc671_b.jpg.
(Want om zo mooi in de benchmarks te staan moesten er 2000RPM fans op) Wat mij daaraan stoort is dat ik dan naderhand alsnog er twee Noctua Nf-F12's op heb gezet (die A12 bestond toen nog niet) om het geluid verdraaglijk te krijgen. Toen ging het redelijk maar je kan niet tegen zon luchtkoeler op qua geluid. bij lange na niet zelfs.

En daar komt het bittere. Ik heb destijds iets van 140 euro mogen betalen voor dat klereding. MAAR met die noctua's erbij (25 pop per stuk). kom je dus op 190 euro uit. Kijk nu even naar deze linkjes:
->https://tweakers.net/pricewatch/1129749/be-quiet!-dark-rock-pro-4/specificaties/
->https://tweakers.net/pricewatch/379386/noctua-nh-d15/specificaties/
Voor dat geld koop je ze dus gewoon allebei (ja mediteer daar even op). En je gaat mij niet wijsmaken dat de mainstream overclocker zn core weetikveel op thermal throttle krijgt in een normaal scenario met welke van de twee dan ook.
Yep, ik heb ook een tijdje terug Be Quiet fans op een Corsair H100 geplakt, was hier heel erg tevreden mee. Ook voor mij was dit een duur grapje. De Corsair fans zagen wel gelikt uit, maar presteerden op het niveau van 10 jaar oude casefans (hun nieuwere fans zijn trouwens best goed, maar lopen achter op Noctua en BQ dus vind ik te duur voor wat ze bieden).

De beste prijs/prestatieverhouding gaat wat mij betreft naar de al wat oudere Scythe Mugen 4 PCGH: lelijk als de nacht, zwaar, lomp en enigszins onbetrouwbare mounting kit, maar je kreeg de best presterende luchtkoeler met 2 zeer goede en stille 800 RPM fans voor pakweg 35-40 euro.

Heb ook geexperimenteerd met (semi)passieve koeling op een 2500k: een Thermalright Macho (domme naam) waarvan de fan gebruikt werd als exhaust op de behuizing op minimale RPM (400!): de grote afstand tussen de vinnen op de koeler maakte dat ding ideaal voor passief gebruik. Temperaturen waren beter dan verwacht, en het was fluisterstil. Heerlijk.
Sorry hoor maar dat geldt voor mijn Scythe Mugen 1 al 12 jaar ook hoor, doet het nog prima hiero! Support is ook prima tot aan de 1150 socket, brackets zijn nog steeds verkrijgbaar tegen een schappelijk prijsje als je een emailtje stuurt. Wat ik ermee wil zeggen is dat Noctua niet in zijn eentje patent op heeft op jarenlang goede service en beschikbare onderdelen. We heten niet allemaal Apple!

[Reactie gewijzigd door govie op 19 maart 2019 19:36]

Heb ook goede ervaringen met Scythe hoor, prijs/kwaliteit is ongeslagen zoals ik in een andere post ook al zei. Alleen het is niet zo geraffineerd, en voor mij telt dat wel mee.
Vergeet Scythe niet. Die presteren helemaal zo gek nog niet, als je de reviews bekijkt op silentpcreview, welke al helaas een tijd geen reviews meer hebben geplaatst, zie je dat ze het ook prima doen in het daadwerkelijke stiltegebied (dus ~15dB, niet >30dB, wat redelijk duidelijk hoorbaar is qua koeling).
Scythe heeft ook een stuk aardiger prijskaartje. Misschien zijn ze niet zo goed als Noctua qua performance, qua prijs/prestatie zeker.
Noctua is zeker een topper wat betreft luchtkoeling, de enige minpuntjes zijn de kleurstelling en (in mindere mate) de prijs. Als je een behuizing met glas hebt dan wil je ook dat het er strak uitziet, met rustiek bruin en beige is dat gewoon erg lastig. Vroeger heb ik altijd Noctua gehad omdat je de binnenkant van de PC toch niet kon zien, maar bij mijn laatste build toch overgegaan op BeQuiet! Dark Rock Pro 3, voornamelijk vanwege de kleur. Moet zeggen dat deze CPU koeler ook heel goed bevalt maar vond het jammer om over te stappen.
Het zijn zeker geen slechte koelers; maar ja, dat poep-bruin, daar moet je maar van houden (ik dus niet). Dan vind ik een Be-Quiet Dark Rock 4 Pro toch een stuk mooier. Die Noctua koelers zien er eigenlijk nog steeds uit alsof ze uit je jaren tachtig komen: toen zagen ook moederborden er zo uit (met bruin en geel), maar vind toch echt dat Noctua een beetje met zijn tijd meemoet, qua uiterlijk. Zo'n ding als hier besproken komt er hier iig nooit in.
De fan heeft zijn werking qua stilte én performance meer dan bewezen. Deze fans kosten zo'n 30 euro per stuk, maar ben ik de enige die deze luchtkoeler ondanks dat toch behoorlijk aan de prijs vind? Zo'n dikke NH-D15 krijg je voor 80 euro en daar zitten 2 grotere fans bij én het is meer koeloppervlak/materiaal.
100 euro.

En je krijgt een simpel metal-look met bruine fans zonder verlichting. Prachtig.

Noctua de kop in het zand dat er juist meer kasten met window te koop zijn? Hoe moeilijk is het voor ze om deze netjes zwart te spuiten, met wat Chromax fans erop?

Voor allen hieronder: ja, Noctua levert kwaliteit. Maar hebben ze dan alleen functioneel designers in dienst, en niemand die eraan denkt om die dingen eens uit te brengen in een kleur die niet spuuglelijk is? Ze kunnen een veel grotere markt aanspreken, die gevoelig is voor kwaliteit én looks.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 19 maart 2019 17:12]

Noctua had op Computex 2018 zwarte varianten van hun populaire koelers getoond, deze zullen in Q2 2019 verschijnen.
En je krijgt een simpel metal-look met bruine fans zonder verlichting. Prachtig.
Damn en we weten allemaal hoe belangrijk bling lampjes zijn voor de koeling....
Volgens mij snappen velen (en jij) het niet.

Als ik 100 euro neerlap voor een koeler, dan mag die er naast kwalitatief goed presteren, ook nog eens goed uitzien.

Jullie doen net alsof looks en kwaliteit haaks op elkaar staan. Ik heb liever een combi-deal.

Het is geen of, maar een én.
En er zijn velen zoals ik, die juist zo weinig mogelijk nutteloos lichtproductie willen hebben. Maar ondertussen betaal je er wel voor, of je het nou wilt of niet. Prima dat er nog een aantal bedrijven zijn die niet op de bullshit RGB hype zijn gesprongen.
Heel mooi die lichtjes op mijn moederbord, gpu en cpu fan. Zie ik zo veel van met een dichte kast, onder het bureau. Alhoewel het wel handig is, ik kan door al die lichtjes vanaf een kiertje bij de voorkant intake fan zo door de CPU koeler heen kijken om te zien of ik hem weer eens moet schoonmaken. Ander nut moet ik nog vinden, als het nou fel genoeg kon schijnen om dingen zichtbaar te maken zonder extra verlichting, maar nee hoor.

Ergens is het voor een groot deel gewoon zonde van al het extra zinloze materiaal en energieverbruik.
Precies. Het moet er goed uit zien. Dus geen kermisverlichting alsof je op de kamer van een 12 jarige zit. Noctua snapt het.
Ik heb 7 fans vervangen voor noctuas.
Mijn pc is nooit stiller geweest.
Ze passen niet bij mijn vooral zwarte pc, maar dat naakt niet uit, de kleur zorgt niet ervoor dat ze beter koelen, maar je kan wel zien dan het noctuas zij
Dit zelfde had je met scythe voorelkaar kunnen krijgen of elk random ander merk met stille coolers...
En het punt dat je hiermee wilt maken is? Dat random ander merk is bij Zombie01 Noctua. Ja, die is wat duurder, maar vaak ook wel stiller. Elk merk heeft ook wel stille koelers, maar Noctua is vaak toch wel het stilst. En ja, daar betaal je dan voor, maar dat is een keuze. ;) Cirkel is weer rond, hahaha. :)
waarom een hogere prijs betalen, als je met een ander merk het zelfde voorelkaar krijgt (inclusief de lagere prijs)
Omdat de prijs een indicatie is voor kwaliteit, in dit geval van de geluidsproductie van de fans, de Noctua's zijn vaak stiller en net dat ene beetje meer is waar je extra voor betaald.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 maart 2019 09:07]

scythe, zelfde m3 aan luchtverplaatsing, zelfde decibelletjes en 1/3e van de prijs....
Volgens de papieren inderdaad. Scythe gaat echter minder lang mee tov Noctua.

Er zijn echter genoeg redenen om Noctua of Scythe te kiezen, jij doet dat voor Scythe, prima toch? :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 maart 2019 17:45]

En ik maar denken dat die fan van scythe in m'n pc al een jaar of 8 prima draaid....
De airflow wordt mettertijd minder die ze genereren. Dus ja, draait prima welk merk je ook hebt, maar mettertijd wordt de hoeveelheid luchtverplaatsing minder. Iets met slijtage, van o.a. de lagers en/of de electromotor bijvoorbeeld.
je kan hun fans ook in het zwart kopen tegenwoordig. maar noctua mikt nog steeds op de consument die kijkt naar performance, niet naar hoe je fans vloeken met je sokken.
En waarom kan de consument die kijkt naar performance niet ook looks belangrijk vinden?

Het is toch een kleine moeite om die coolers er een beetje beter uit te laten zien, gewoon zwart, niet spannend maar in ieder geval nog te doen. Dit bruin vind ik zo lelijk dat ik ze niet in mijn kast wil hebben. En ik vind performance ook wel belangrijk hoor :).
Daarom verkopen ze ook zwsrte fans tegenwoordig ;)
Buiten de absurde prijs zit hun focus gewoon volledig op kwaliteit. Zo te lezen hebben ze goed nagedacht over het ontwerp. Wil je echt zo graag dat kleurtje kan je hem ook zelf spuiten.
Maar goed, voor 100 euro mag er inderdaad wel wat meer in zitten.
Het is niet alleen de fans, erbij zitten rubberen pluggen, ewn rubbere rand, een korte kabel extender, een lange kabel extender en een splitter.

Dus voor het geld krijg je meer dan je denkt.
Voor minder geld heb je mooiere fans die bijna net zo goed koelen, of beter met iets meer geluid. Hoef ik geen Noctua's meer hoor voor die ~% verbetering.
Dat heb ik ook gedacht. Heb dan mijn oude fans geruild tegen 3 van de nf-a12x25. En ik moet zeggen dat zijn ver en weg de stillste fans die ik ooit had. Prijzig, maar imo zijn ze het waard geweest. Kleur maak me zowiezo niks uit omdat ze in een kast zonder window zitten.
Het mag aan de prijs zijn en het bruin spuuglelijk, maar ik zweer bij de kwaliteit en performance van wat ze leveren.
Tsjah..... de looks van computerparts......

Er is al zoveel rgb kerst disco spul. Goed dat er ook een fabriekant is die gewoon 'lelijk' kwaliteitspul maakt.
Zie het als een trademark, deze fans (en merk) vallen juist op hierdoor. Helaas is het ook niet mijn smaak...
Noctua mikt duidelijk op de consument die kwaliteit wil en een stille pc.
Ik heb bewust een kast zonder "raam" gekocht, want die is stiller. Het zal mij verder worst wezen wat de kleur is van de fan.
Noctua is kwaliteit, duurzaamheid en soberheid. Daar zit altijd een stevige prijs aan vast. Even zwart spuiten zit er niet bij, dat veranderd direct de specs van de fan. Ze hebben voor inbouw nog niet zolang zwarte fans geproduceerd met kleurige hoekjes. Als dat goed verkoopt zal het vast wel naar de koelblokken komen of zal de nut de fans op de koeler vervangen... ;-)

Maar velen kopen Noctua voor geluid vs. koeling, een doorzichtige glazen/plastic/plexiglas wand is niet bepaald best voor geluid. Dus kan ik me ook goed voorstellen dat dit niet de doelgroep is van Noctua.

Ik zou eerder willen zien dat ze zich op stille GPU coolers gingen richten...
Ik heb een hekel aan discofans en dergelijke, maar je hebt wel gelijk. Ik verbaas mij er ook over dat BeQuiet, Scythe en Noctua de enige zijn met cpu koelers die flink kunnen koelen, maar iets minder hoog zijn en fans (bijna) parallel aan het window heeft lopen. Dan kunnen mensen nog iets aanpassen enzo, dicofan erop zetten zonder koelprestaties af te vlakken en dergelijke. Scythe had vroeger nog de kamracross, die waren ook leuk en hadden 2 koellichaampjes diagnonaal op de glazen wand. Ik had verwacht dat Noctua, BeQuiet en Scythe meer zouden inzetten op deze uitvoering maar blijkbaar is er steeds minder vraag hiervoor. Maar dan vraag ik me wel af, waar ze dan op willen in zetten komende 15 jaar want waterkoelingsetjes maken ze niet!

Overzicht paralle cpu koelers

[Reactie gewijzigd door govie op 19 maart 2019 19:35]

Ik heb zo eentje in mijn mini itx systeem. Een kleine kast heeft een kleinere cooler nodig. IK heb de afgelopen jaren altijd coolers gehad van BeQuiet. Zeer tevreden van. Een cooler in het zwart heeft wel mijn voorkeur. Maar zowieso moet er geen disco verlichting opstaan. Dan is het een no buy.

Zowieso met Noctua, Scythe, BeQuiet kan je bijna niet verkeerd gaan met een cooler. Voor mij is de koel prestatie & geluidsproductie het belangrijkste. Zelfde voor een videokaart.

Dit product zal zeker een top product zijn. En om eerlijk te zijn maakt de prijs mij niet zoveel uit als de prestaties er maar zijn (en geen disco verlichting).
En je krijgt een simpel metal-look met bruine fans zonder verlichting.
Juist.
Een strak uiterlijk, netjes afgewerkt. ziet er simpel uit, wil niet zeggen dat het simpel is.
FYI, die bruine kleuren schema vind ik persoonlijk erg mooi....
Verlichting, mja, ik ben geen 14 meer... daarbij geld aan verlichting betekend minder geld naar ontwikkeling/ontwerp.
Ik ben het wel een beetje met je eens. Noctua levert volgens mij producten met geweldige prestaties, maar ik zou ze zelf niet zo snel kopen omdat ze zulke afzichtelijke kleuren hebben. Waarom brengen ze niet parallel een lijntje in een andere kleur uit?
Hoe moeilijk is het voor ze om deze netjes zwart te spuiten, met wat Chromax fans erop?
Spuiten is geen probleem, maar de balans is dan wel weg.
Ze zouden het met zwart plastic kunnen maken, maar dat is niet hun kenmerk.

Mij maakt de kleur niet uit, want ik heb geen kast met glazen venster.
Ik werk zelf in de kunststofindustrie en met het spuitgieten kan je gewoon ander kleurpigment gebruiken om de kleur te veranderen. Zwart is de goedkoopste kleur omdat er geen kleurvervuiling zichtbaar is wat met licht gekleurde producten vaak een probleem is. Hierdoor heb je meer afkeur bij gekleurde kunststof spuitgietproducten wat de prijs per stuk verhoogt.
Dit scheeuwt om een review en vergelijking met de u12s en andere koelers.
En dat dan op de 9900k gezien zijn heethoofdige 6 cores.

Sowieso is wel weer tijd voor een koeler review op t.net denk ik.

Ik vind een koeler die een 9900k full load netjes koel houd, en daarnaast binnen de maten van het socket 1151 design vallen en erg mooi product. Ik hoor graag wat de compromise kwa maten aan temps gaan brengen tenopzicht van de fatboys in de markt.
Dat is wel een flinke prijs voor een koeler (waterkoeling daar gelaten), ongeacht hoe goed hij is.

[Reactie gewijzigd door Nycrea op 19 maart 2019 17:05]

Oef inderdaad, nou voor dit geld heb je een aardig leuk watercooling setje...
Ja precies, je hebt een 240mm AIO Water Cooler voor veel minder dan €99,-

Zo als de Lepa AquaChanger 240, en de Antec Kuhler H2O H1200 Pro, en de Antec Mercury 240, en de Corsair Hydro H100x High Performance Liquid CPU Cooler, en de Enermax Liqmax II 240S, en nog veel meer 240mm AIO Water Coolers voor onder de €100,-
Als de kwaliteit van die Antecs net zo bagger zijn als hun kasten, dan kun je er het beste met een grote boog omheen lopen.
Dan ga je toch voor Corsair, of Enermax, of Cooler Master, zo als de Cooler Master Nepton 240M, of de Silverstone Tundra TD02-LITE, of de Cryorig A40 (Ultimate), er is meer dan genoeg keuzes.
Nee dank. Heb nu 2 maglev fans in mn pc gebouwd van Corsair. Net toevallig klaar mee. Wat een kabaal. Als maglevs al zo klinken, wil ik niet weten hoe de normale fans dan klinken. Die zooi gaat maar lekker terug, en dan komen de oude Fractal Designs er in, of goeie oude Noctua's. Blijkbaar is het een kunst om goede fans te maken tegenwoordig.
Ja, daarom gebruik ik ook Noctua NF-F12 PWM fans voor me radiatoren, vergeet ook niet dat je zulke fans als de Noctua NF-F12 PWM niet moet gebruiken als case fans, want daar voor zijn ze niet gemaakt, en presteren dan slechter en misschien maken ze dan ook meer herrie.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 maart 2019 20:53]

Iedereen heeft al een zwarte fan, of een zo'n hopeloos geval met RGB. Die zijn in 90% van de gevallen slechter dan deze oorsmeer-beige en vaal bankstel-bruine ventilatoren. Ik vind ze ook niet mooi, maar het is een soort vreemd symbool voor Noctua geworden. Als je de kwaliteit en stilte wil, moet je het er maar op de koop toenemen.
Ik vind het zelf niet erg, maar anderen hebben er geen behoefte aan en dat is prima.

Mensen die een dure Lexus kopen zitten er ook niet mee dat 'ie duurder en lelijker is dan de concurrerende Audi's en Mercedessen (let op: smaken verschillen). Ze willen gewoon een oerbetrouwbare Made In Japan luxebak.
Het voordeel van deze koelblokken is dat elke 12cm (case) fan er op past.
klopt ik weiger alleen te betalen voor nog 2 fans als ik al een absurde prijs neer tel.
Het liefst zou ik gewoon mijn scythe ninja 3 dual fan hergebruiken maar helaas past die niet meer op nieuwe sockets want dat ding koelt als een beest.
Wanneer gaan ze eens andere kleuren Fans leveren. Velen hebben een PC Kast met window tegenwoordig, en deze kleurstelling is 'vaak' niet erg geliefd.
Mocht ik geen AIO hebben zou ik eerder voor Thermalright gaan.
Zelfde bouwkwaliteit en een kleuren thema waar je niet van gaat kotsen.
Heathpipe coolers zien er al 10 jaar hetzelfde uit.
Voor de prijsbewuste Tweaker: Of je koopt nu het oude model en zet daar een industrial fan van noctua op. Koelt nog beter en smoelt ook beter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True