Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoek toont dat Noctua-fans uit China en Taiwan gelijk presteren

Door , 35 reacties

GamersNexus heeft onderzocht of er verschillen zijn tussen de prestaties van Noctua-ventilators die gemaakt zijn in China en die gemaakt zijn in Taiwan. De website concludeert dat er een kleurverschil is, maar geen significant prestatieverschil.

In de vergelijkingstest is gekeken naar airflow, geluidsproductie en de rotatiesnelheid bij gebruik van pwm. Volgens GamersNexus is er op al deze vlakken geen significant meetbaar verschil tussen NF-A14-fans uit China en Taiwan. Er zijn wel kleine verschillen, maar daarbij gaat het om variaties die ook meetbaar zijn onafhankelijk van de herkomst van de fans. De techwebsite publiceert zijn bevindingen in een artikel en in een video.

Het onderzoek is een reactie op klachten die vorige maand op Reddit verschenen. Een gebruiker had een grote hoeveelheid Noctua-fans gekocht en ontdekte dat sommige in China waren gemaakt, terwijl andere uit Taiwan afkomstig zijn. Bovendien was er een kleurverschil tussen de ventilatoren te zien. Daarop ontstond er een discussie over de kwaliteit van de fans uit China. De Reddit-poster suggereerde dat de kwaliteit van de Chinese ventilatoren te wensen overlaat, omdat de afwerking slechter zou zijn. Ook claimde hij dat de fans uit China meer geluid produceren dan de Taiwanese varianten. Het onderzoek van GamersNexus spreekt tegen dat er merkbare verschillen zijn. Voor de test zijn acht ventilatoren gebruikt, inclusief de exemplaren van de persoon die de klacht op Reddit plaatste.

Testresultaten van GamersNexus

Noctua zegt tegen GamersNexus dat het al jarenlang ventilatoren in China laat maken. Meestal worden fans van een bepaald type in één fabriek gemaakt, maar in het geval van de NF-A14 vond de productie in beide landen plaats om aan de hoge vraag te kunnen voldoen. De kans dat gebruikers bij aanschaf fans uit verschillende batches treffen zou klein zijn, omdat alle nieuwe exemplaren in China worden gemaakt en de modellen uit Taiwan uit oude voorraad komen.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

8 augustus 2017 13:08

35 reacties

Linkedin Google+

Reacties (35)

Wijzig sortering
Zoals eerder al gepost : nieuws: Noctua komt met varianten van drie koelers voor AMD Threadripper- en ...

FAQ Noctua :

I can see slight variations between several units of the same Noctua fan originating from Taiwan and China, is this a problem?

Noctua has production sites in both Taiwan and China, all of which operate to the same strict quality standards. Some fan models are produced exclusively at one of the production sites whereas others are being produced at multiple locations in order to meet varying demands and to ensure best availability for our customers. In this case, minute details of the injection moulding tools are optimised to work best with the machinery being used at the individual production facilites in order to guarantee best quality consistency. Due to these optimisations, there may be slight visual variations (e.g. slightly different shapes of frame reinforcements, Inner Surface Microstructures, etc.) between fans originating from different production sites, but these variations have no measurable influence on performance. All Noctua fans are manufactured to the same specifications and quality standards. In addition to minute structural variations due to different injection moulding tools, slight variations in colours can occur both between fans originating from different production sites and fans that have been producted at the same site at different points of time.

Do you have a question concerning one of our products? Please use this form to pose a question! http://noctua.at/en/contact

** Edit**
http://noctua.at/en/i-can...d-china-is-this-a-problem

Thanks Dyon :)

[Reactie gewijzigd door BioBlade op 8 augustus 2017 14:39]

De link is nog online, maar jouw linkje is onjuist.
Hierbij de goede link:
http://noctua.at/en/i-can...d-china-is-this-a-problem
Goed dat het allemaal uitgezocht is, het is dus allemaal niet zo dramatisch zoals eerst werd aangenomen.

Ik heb het de vorige keer enkel gepost om toch scherp te blijven en mensen op de hoogte te brengen, van misleiding is geen sprake als je niet beter weet en er niets is wat het goed kan onderbouwen.
Zo blijven we in ieder geval allemaal scherp inclusief de fabrikant en zorgen we dat de product kwaliteit hoogstaand blijft, zoals verwacht.

En anders heb je nog altijd de zes jaar garantie...

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 8 augustus 2017 17:45]

Probleem is natuurlijk dat aan China een imago vastzit van "goedkoper, dus slechter" waarna mensen problemen lijken waar te nemen. Goed van GamersNexus dat ze zich hierover hebben gebogen om het "verschil" te tonen! Chinees spul hoeft absoluut niet slechter te zijn.
China maakt spullen zo goed als dat je zelf wilt.

Wanneer China orders krijgt dan moet alleen zo goedkoop mogelijk en zal dat ook aan de kwaliteit te zien zijn. Maar als je ze laat weten dat je kwaliteit wilt betaal je meer (nog steeds minder dan westerse bedrijven het kunnen maken) en krijg je wel kwaliteit.
"zo goed als je zelf wilt" klopt opzich vanuit de fabrikant gezien, maar vanuit de consument gezien niet, omdat je vaak niet weet wat de fabrikant wil, of zelfs niet weet wie de fabrikant is.

In geval van uitbestede productie naar eigen ontwerp en met eigen kwaliteitscontrole, zoals bij Noctua, zit het wel goed. Als een kleinere fabrikant of importeur werkt uitbesteedt en alleen specs naar China doorstuurt en een prijs noemt, dan gaat jouw gezegde vaak op (niet altijd, want het verschilt natuurlijk per productiefaciliteit, net als hier). Let wel, dat is de prijs die degene die in China bestelt afspreekt, dat heeft in principe nog weinig te maken met de prijs die de consument betaalt (al zal er omwille van concurrentie wel enige correlatie zijn). En tenslotte als je als consument zelf voor importeur speelt, kan de kwaliteit letterlijk 'all over the place' zijn, waarbij het allergoedkoopste spul vaak ook nog wel het slechtste is.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 8 augustus 2017 13:28]

"zo goed als je zelf wilt" klopt tot dat ťen onderdeel op is, de fabriek wil moet dan dat ene onderdeel inkopen en als zij een namaakonderdeel goedkoper kan verkrijgen dan zullen de meeste fabrieken dat doen. Zo werkt China. Daarom is externe kwaliteitscontrole uitermate belangrijk als men zaken doet met China.
Dat zag je onlangs nog, dat een fabrikant twee soorten geheugen in een telefoon gebruikte (een langzame en snelle variant). Dit is voor Chinese bedrijven heel gewoon.

Je moet niet vergeten dat China een wegwerpmaatschappij is. Met vrijwel alles, als iets stuk is dan koopt men een nieuwe i.p.v. deze laten repareren. Men koopt een auto en rijdt deze af en koopt een nieuwe. Binnen een maand zitten er toch een paar deuken en krassen op je nieuwe auto.
Openbare ruimten van appartementencomplexen worden niet onderhouden omdat niemand zich verantwoordelijk voelt voor deze ruimten. Kapotte verlichting, loszittend tegelwerk, scheuren in de muren, etc. binnen twee jaar naar oplevering is heel gewoon in Chinese appartementencomplexen.
De bouwkwaliteit is zeer matig. Afgezien van enkele echt historische gebouwen, is een oude woning in China Ī 20 jaar oud. Ze worden gewoonweg niet onderhouden. Daarom verkeren veel woningen in vervallen staat.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 8 augustus 2017 14:43]

Zo werkt China? Volgens wie? Als jij als fabrikant de nodige kwaliteitseisen stelt en je kan ze er op betrappen van niet te voldoen kan je zelfs in China een bedrijf op de knieŽn krijgen.

Zeker wat je aanhaald met dat geheugen: dat is de keuze van het merk geweest om zo aan de vraag te kunnen voldoen. Dat gaat het producerende bedrijf echt niet zomaar even zelf snel beslissen.

Natuurlijk gaan we in het westen graag af op wat we denken te weten over China en producten die er gemaakt worden terwijl we volop gebruik maken van onze kwaliteitsproducten van westerse merken zonder het label "made in china" op te merken ...
Wil niet afgeven op China maar bij ons op het werk hebben we onlangs een aantal RVS vaten (+- 200m≥) laten leveren uit China. Lekker goedkoop maar metrische schroefdaad is blijkbaar niet over de hele wereld gelijk. Wij hadden een aantal gaten laten maken met M30 schroefdraad ... nouja, bijna M30 zo bleek. Geen enkele aansluiting past erop, noch metrisch, noch Engelse schroefdraad. Iedere opening hebben we opnieuw mogen inlassen. Uiteraard komen er ondertussen ook heel goede producten uit China hoor, je moet net als je zegt wel goede kwaliteitscontrole doen. (alsof het met producten uit het westen beter is ... zit ook gigantische rommel bij)
Dan gaat het dus mis bij jullie kwaliteitscheck. Zulke problemen kun je voor zijn. Of genoeg reden zijn de batch terug te sturen.
Precies, en dat is ook het probleem. Mensen die zo goedkoop mogelijk iets proberen te halen in China en dan met slechte kwaliteit zitten, om dan af te geven op alle spullen uit China wat zogenaamd altijd slecht zou moeten zijn. Ik bedoel maar, er zullen ook genoeg dingen uit de VS/Europa komen die nooit het daglicht zouden moeten zien.
Heb het eerste artikel gelezen waarbij iemand de verschillen opmerkte. Zelf dacht ik al dat die verschillen toch bijna geen impact zou hebben op de performance.. Wat dus ook zo blijkt..

Is er nu verschil in de elektro motor die erin zit en kan bv de chineze versie niet zo een hoge toeren halen of verslijt deze snel dan zouden dat wel juist verschillen zijn die er toe doen. Ook zoals geluid productie.

Heb zelf de Fractal Design GP14 fans in mijn R5 en ze hebben ook zo een speciale gekartelde kant op de plek waar lucht van de fans glijden wat voor minder geluid en meer performance zou zorgen. Echter vraag ik mij of al die dingen wel uitmaken.. :P

Zoals bv bij deze fans, die kleine verdikkingen op de bovenkant van de fans.. Maakt dit zoveel verschil?

Geef mij bv op een GPU een gewone fan extra iplv die speciale fans.
Gelukkig gebruik ik geen Noctua's. Ze kunnen de boom in met die afgrijselijke, nergens bij passende fan-kleur.
Ze zijn niet allemaal in die kleur hoor:
https://tweakers.net/cate...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ

Overigens zijn die rubbertjes afneembaar, stel je neemt de industrialppc fans dan heb je zwarte fans met bruine rubbers, dan kan je deze setjes verkrijgen met een andere kleur:
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=chromax
Ik vertrouw artikelen niet die beginnen met "onderzoek toont aan" Tuurlijk.

Een sample size van 8? Veel te weinig. Hoe significant (statistisch gezien) waren de resultaten? P value 0,5 of 0,05? Wetenschap is bloed, zweet en tranen.

Vooralsnog ben ik tevreden met mijn mugen MAX. Geen fanboy of zo maar ik ben een echte Hollander dus vind prijs/prestatie wel belangrijk. Zuinigheid is er door mijn moeder letterlijk ingestampt. En ik ben haar zeer dankbaar. Maar op het moment zelf was ik dat niet altijd haha

Onderzoek toont aan......

https://www.overclock3d.n...u_air_cooler_mega_test/39

Het verschil is onder belasting met de Noctua NH-U14S 2,25 celcius bij een I6700K op 4,7 ghz. Ik lig daar niet wakker van. (met enkele fan dan. geen push-pull)

Scythe mugen MAX § 38,66
Noctua NH-U14S § 64,95

Maar je kan natuurlijk ook zeggen dat je van 25+ euro extra niet wakker ligt.
BTW Scythe is Japans. Maar of zo daar ook gemaakt worden. Ik betwijfel het.


Maar dat zegt niet veel. Onderzoek toont aan dat koelpasta's niet veel verschil maken. 1 of 2 graden Kelvin en je hebt het wel gehad. Het maakt wel veel verschil HOE je de pasta aanbrengt.
De "erwt" methode is nog altijd het best. Althans daar heb ik de beste resultaten mee bereiekt.

http://www.tomshardware.c...aste-comparison,5108.html

Alles is relatief.
Alleen dan vraag ik me af wat de gemiddelde levensduur is van Scythe tegenover Noctua.

Gezien Scythe gebruik lijkt te maken van sleeve bearings, welke een kortere levensduur hebben en niet geschikt zijn voor horizontale montages en dus daardoor nog sneller slijten.
In het begin zijn sleeve bearings vaak erg stil maar dat wordt op ten duur wel luidruchtiger, en als hij niet goed meer geolied is kan het snel gaan.

Daarbij heeft Noctua wel standaard 6 jaar garantie, dus dat zou ik ook meewegen buiten prestaties om.
Als ik kon kiezen, lekker alleen maar dingen uit Taiwan kopen (oftewel Republiek China), lekker progressieve moderne landen steunen ipv regimes die massaal mensenrechten schenden. Helaas hebben we in veel gevallen niks te kiezen. Ja ik heb ook veel spul uit China.
<offtopic>

[Reactie gewijzigd door Vincenz0 op 8 augustus 2017 16:18]

Ehh, ja? In Taiwan is het veel beter dan in China, en het is daar in Taiwan zeker geen hongerloon. Ken jij Taiwan wel? Het GDP per capita ligt dat letterlijk 3 tot 4x zo hoog als in China (boven een SloveniŽ, Portugal, en vrijwel de rest van het van Oost en Zuid-Europa). Denk je dat er arme kindjes in fabrieken werken in Portugal, zoals in China? Misschien toch niet.

@Ulas heeft dus wel een valide punt. Lichtelijk offtopic, maar Taiwan is het eerste Aziatische land waar het homohuwelijk kan en mag, waar dierenrechten hoog op de prioriteitenlijst staan, waar gezondheidszorg op dezelfde manier geregeld wordt als in eerstewereldlanden (i.t.t. de VS, waar in Taiwan dus iedereen verzekerd is), waar geweldsmisdrijven veel minder voorkomen dan hier in Europa, waar je mag zeggen, verspreiden en vinden wat je wilt en waar ik nog nooit 1 dakloze gezien heb. Ik zou het werkelijk fantastisch vinden als men dat over China ook had kunnen zeggen, maar dat kunnen we dus niet.

De voorkeur uiten en bewust zijn van het uitgeven of investeren van geld in een land dat vrij, modern en goed voor hun bevolking zorgt volgens de normen en waarden waar je je goed bij voelt, kan zťker een valide argument zijn voor iemand. Voor mij is dat het ook. En ik oordeel ťcht niet over hen die geen waarde hechten aan zulke ideeŽn, maar die enkel zo goedkoop mogelijk uit willen zijn. Ieder zijn ding, maar ga zeker geen onzin verkopen om iemand zijn mening onderuit te halen.
Je kunt er ook voor kiezen om een product helemaal niet te kopen als het uit China komt, niemand verplicht je om bijvoorbeeld een TV of een telefoon te hebben.
Telefoon is in deze maatschappij bijna verplicht, je werk verplicht het vaak.
~Off-topic~
Telefoon kan dan wel verplicht zijn, maar na het werk gaat de telefoon van het werk gewoon uit en de volgende dag weer aan, anders kun je net zo goed aan het werk blijven...

[Reactie gewijzigd door roches op 8 augustus 2017 16:55]

Dan kies je voor een toestel dat niet in China is gemaakt, zoals een Samsung bijvoorbeeld.
Daar zal menig onderdeel van gewoon uit china komen.
Mijn telefoon voor het werk krijg ik dan ook van het werk ... hoef ik zelf niet te betalen en dan maakt het me eigenlijk geen drol uit wat het is, als het maar deftig kan bellen :) Stoot ik er ergens mee tegen en is ie kapot, even naar de verantwoordelijke voor de telefoons een nieuwe ophalen en we zijn weer in orde.

edit: ik krijg dan ook wel geen smartphone, zou het nog geen week uithouden, het is meestal gewoon een "dumbphone", gelijk wat ze maar kunnen krijgen tegen de laagste prijs

[Reactie gewijzigd door Pure_evil op 8 augustus 2017 19:59]

lekker alleen maar dingen uit Taiwan kopen (oftewel Republiek China), lekker progressieve moderne landen steunen ipv regimes die massaal mensenrechten schenden.
Dus je wilt ook niets uit de VS en uit de meeste Europese landen? O-)

Zoals je aangeeft, je komt er niet onderuit. Wat men het beste kan doen is duurzaam kopen: niet elke twee jaar een nieuwe smartphone + televisie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 augustus 2017 13:40]

Oops, inderdaad haha. EU en VS is ook goed inderdaad.

Duurzamer omgaan met spullen is ook mijn doel. Zo is mijn hoofd tv "al" 5 jaar oud (hopelijk gaat die nog een tijd mee, hij doet het nog goed), mijn tweede tv is al 8 jaar oud en doet het nog perfect, en mijn telefoon bijna 2 en ben van plan er nog een jaar zeker mee te doen :)
Hah tv's, een jaar geleden mijn 52 inch (ofzo) tv van het meubel gestoten, kijk nu weer op een ouderwets elektronenkanon :) Gaat nog steeds prima al wordt het wel een beetje irritant dat digitale tv echt niet meer gemaakt wordt voor zo'n "prehistorisch" ding :p
Toch denk ik dat de mening van een consument weldegelijk telt. De media speelt in op wat mensen belangrijk vinden. Denk aan de slechte arbeidsomstandigheden bij Apple leveranciers een paar jaar geleden of het hele bestaan van de fairphone. Ik denk dat het toch een klein verschil maakt.
Dit zegt niks over de levensduur van het materiaal...
Taiwan is ook China.
Dat moet je even nuanceren... China claimt dat Taiwan Chinees is, maar de Taiwanezen denken daar heel anders over. Tot op de dag van vandaag is dit nog een geschil, maar het is volgens Taiwan (Republiek China) ook daadwerkelijk een eigen staat. De wetgeving is anders en alles wordt er vanuit het eiland geregeld en niet vanuit de volksrepubliek China. Om te zeggen dat Taiwan (Republiek China) dus onderdeel is van de Volksrepubliek China is dus nogal kort door de bocht. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Taiwan
Beide claimen de "echte" China te zijn en beide claimen het Chinese grondgebied (dus niet alleen het eiland Taiwan). Zowel de ROC als de PRC zeggen dat zij China zijn.
Taiwan is de naam die de meeste gebruiken maar het is nog altijd (Republic of) China. Dat de meeste inwoners van de ROC de claim op het mainland niet echt meer uitoefenen wil niet zeggen dat die claim er niet meer is.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 8 augustus 2017 17:32]

Nederland en veel andere landen erkennen Taiwan niet. Taiwan zit ook niet in de VN. Zoals Kenzi hieronder al aangeeft claimen beide China te zijn. Tot 1971 werd de regering in Taiwan als Chinese regering erkend door de VN en vanaf 1971 de regering in Beijing.
Mwaah. Als mijn ventilatortje het begeeft dan geeft mijn monitor software vast wel een kick.
En hij staat niet 24/7 aan. Voor een server is het misschien wel de moeite. Noctua beweert dat de ventilator SSO2-Bearing (Self-stabilising oil-presure bearing) 150.000 uur.
meegaat. Dat is langer dan de pc zelf meegaat. Het is namelijk 17 jaar! Maar ik kan dat niet hard maken want dan zou ik een test moeten doen die 17 jaar duurt! Garantie is dan ook 6 jaar.

Een sleeve gaat 30.000 uur mee worst case scenario maar is wel stiller op lagere RPMs. Bovendien is de omgevingstemperatuur van invloed op de levensduur bij een temp van 25 celcius. Kan ie wel 80.000 uur mee. Bij 60 graden haalt ie 30.000 uur. Als de temp in je behuizing boven 60 uitkomt moet je je ernstig zorgen gaan maken. 40 graden is max volgens de ATX standaard. (oftwel de Tproc Inlet)
Maar die is al weer een tijdje oud. zie:

http://www.formfactors.or...FlexATX_thermal_ds_10.pdf

30.000 uur is 3,4 jaar als ie 24/7 aanstaat. Dus bij een worst case scenario moet ik hem na 3 jaar vervangen. Als mijn pc 12 uur aanstaat per dag wordt dit al 6 jaar. Dan heb ik intussen wel een nieuwe build in elkaar geknutseld. en dan schaf ik meestal alles nieuw aan. CPU socket kan ook weer totaal anders zijn tegen die tijd en de TDP van de CPU. Dus dan heb je toch weer een nieuwe koeler nodig of misschien niet maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

Ik maak me dus weinig zorgen over de levensduur van de fan. In 1 van mijn vroegere builds gebruikte ik papst (Duitse fabrikant) ventilatoren (voor de case) met good old ball bearings. Die gaan zeker 50.000 uur mee. Ball bearings gaan al lang voordat ze echt kapot gaan rare geluiden maken dus dan weet je dat je ze moet gaan vervangen. Ze zijn wel aardig aan de prijs.

en je hebt ook nog Hysint bearing gebruikt door Young Lin Tech. ITaiwan) Ook 1 van mijn favo fan producenten. Die kan je wel horizontaal monitoren. Die zit dan ook in de bovenkant van mijn pc behuizing. dan heb je ook nog de Fluid dynamic bearing (FDB) en hydro dynamic bearing (HDB).
maar. Die gaan 60.000 uur mee. Als je er niet gerust op bent dan kan je de fan van de mugen vervangen door een S-FDB (patent van Sony) exemplaar ook van Scythe. Scythe maak niet zijn eigen ventilatoren zoals Noctua.

Voor mensen die meer willen weten over fans. Dit artikel "anatomy of a silent fan" is zeer verhelderend....

http://www.silentpcreview.com/article690-page1.html

[Reactie gewijzigd door Fastfreddy666 op 8 augustus 2017 22:03]