Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Noctua brengt meer zwarte ventilatoren met gekleurde hoekjes uit

Noctua voegt nieuwe modellen toe aan zijn chromax-lijn van ventilatoren. Het gaat om modellen van 200mm, 120mm, 92mm en 80mm. De chromax-versies zijn zwart en zijn te voorzien van gekleurde hoekjes.

De nieuwe chromax.black.swap-uitvoeringen van de fans zijn op de kleur na gelijk aan de eerder uitgebrachte versies met bruine kleurstelling. Noctua voegt zwarte uitvoeringen van de NF-A20PWM, NF-A12x15, NF-A9, NF-A9x14 en NF-A8 toe aan zijn assortiment. De fans worden geleverd met rubberen hoekjes die vibraties tegen moeten houden. Bij iedere fan zitten rubbertjes in de kleuren rood, wit, blauw, groen, geel en zwart. Gebruikers kunnen zo een eigen kleurstelling kiezen die bij hun systeem past.

Noctua staat bekend om het gebruik van een bruine kleurstelling. De Oostenrijkse fabrikant maakt de laatste jaren echter steeds vaker varianten van zijn producten in een andere kleur. Meestal gaat dat om zwarte uitvoeringen. Eind 2017 kwam Noctua voor het eerst met chromax.black.swap-versies van een aantal van zijn ventilatoren.

Ventilator Diameter Adviesprijs
NF-A20 PWM chromax.black.swap 200mm 34,90 euro
NF-A12x15 PWM chromax.black.swap 120mm 24,90 euro
NF-A9 PWM chromax.black.swap 92mm 19,90 euro
NF-A9x14 HS-PWM chromax.black.swap 92mm 19,90 euro
NF-A8 PWM chromax.black.swap 80mm 19,90 euro

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-11-2019 • 17:33

75 Linkedin

Lees meer

Reacties (75)

Wijzig sortering
Zoveel jaar heeft het moeten duren voordat Noctua accepteerde dat bruin in geen enkele kleurstelling past.

Nu nog een paar ARGB fans van Noctua. Misschien komen die voor 2023 nog.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 november 2019 17:37]

Haha, mooie woordkeuze. Voor mij persoonlijk maakt het niet uit hoe onderdelen er uit zien, want ik ben van de dichte clean uitziende pc kast groep. Een Fractal R6 (zonder raam) bijvoorbeeld ziet er voor mij mooier uit dan een gemiddelde 'gamer circus' pc kast die sommige mensen hebben, maar smaken verschillen ;)

[Reactie gewijzigd door kevz op 12 november 2019 18:10]

Helaas zijn dichte kast aanbidders een soort die aan het uitsterven is. Ik heb jarenlang PC's verkocht en bakken zonder RGB zijn niet meer aan de straatstenen kwijt te raken. Of men wil ze niet of je krijgt onzinbiedingen, en dat terwijl RGB bakken soms binnen een dag verkocht zijn.

Notcua zal dat ook wel inzien en ze maken nu een begin met deze kleurenhoekjes. Ik denk dat ze nu ook RGB versies aan het ontwikkelen zijn (maar die zijn niet binnen een dag gemaakt)

ARGB staat trouwens voor Adressable RGB, dus strips waar elke led apart aan te sturen is. het is geen woordgrap :)
Ik ben denk ik nog van de oude stempel, want hell freezes over voordat ik een kerst-pc ga bouwen. Maar ieder zijn ding....
Wel fijn dat dichte kasten goedkoop zijn.
Persoonlijk vind ik zelf dat een open kast mooier is, dit is omdat ik de componenten gaaf vind om naar te kijken. Ik vind het wel jammer dat "overal" (natuurlijk zijn er artikelen te koop die dat niet hebben) tegenwoordig RGB op zit.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Electronica is ook gewoon mooi om naar te kijken. Mooier dan sommige kunst. :)
Het is nog best moeilijk een PC te bouwen zonder kermis onderdelen, tenzij je meer(!) wil betalen. Gelukkig genoeg tooltjes om de LEDs op moederbord, videokaarten en zelfs geheugen uit te zetten. Mijn kast is best open (geen gaten voor glas maar graten voor fans) maar gelukkig wel donker nu.
Die mij maar een mooie strakker interieur. Gewoon zwart. En dan een mooie dichte stille kast met voldoende airflow.

Al zat ik laatst nog te twijfelen om toch een glazen zijpaneel te bestellen, maar ach.
Voor mij ook een dichte kast, maar wel een dure. Eentje waarvan de pc erg stil wordt. En daarin draait een bruine fan van Noctua, welk merk bekend staat om kwalitatief goede en stille fans. Dat zijn voor mij belangrijker punten dan de kleur. Bij mij zou een doorzichtig zijpaneel toch maar bedekt worden door het akoestische isolatiemateriaal aan de binnenkant van de kast ;)

[Reactie gewijzigd door pmeter op 12 november 2019 22:22]

Ik heb slechte ervaringen met dempings materiaal en warmte. Grappig dat dat bij jou wel werkt. Een noctua fan, een stille voeding en een stille video kaart en je hoort hem niet bij normaal gebruik. Tijdje waterkoeling gehad maar dat maakte teveel lawaai.
Ik heb kant en klare Nanoxia Deep Silence kast. Die heeft demping, maar combineert dat met drie 120mm fans, naast de fan in de voeding en op de cpu. Door de demping hoor je de harde schijven nauwelijks meer ratelen.
Ik ben niet zo heel veel ouder dan jij geloof ik, maar toen ik 13 was in het jaar 2000 was iedereen in de LAN scene toch vensters in hun zijpanelen aan het zagen en CCFL's aan het installeren om de boel mooi te maken. En zeker wel dat je graag met je lichtshow PC op Netgames, Dreamhack of bij je vriendjes thuis wilde pronken.
In 2000 moest ik al luiers verschonen.... :X
Haha, ik ging af op je profiel leeftijd, eerst kinderen, dan een t.net account is een interessante volgorde ;)
Als ze wat groter zijn krijg je meer tijd ;)
Ha, dat klinkt bekend :)
Ook ik ben fan van de gesloten kast. Met de beste wil van de wereld kan ik die elektronica die erin zit niet mooi vinden. Lampjes maken dat er echt niet beter op.
Voor mij is een PC gewoon een ding wat moet werken. Gewoon een strakke gesloten kast zonder poespas is voor mij ideaal. De binnenkant heb ik ooit beplakt met geluiddempend materiaal. De airflow heb ik met wat metalen stroken wat verbeterd en ik heb er een stoffilter in gemaakt. De verbeteringen zien er niet fraai uit, maar werken uitstekend. Ik heb zo een prettige kast die ergens in een deel van mijn bureau stilletjes zijn werk doet en niet als een opgewonden kermisattractie om aandacht staat te roepen.

Noem me gerust een oude lul, maar het nut en de lol van die raampjes en lampjes zijn mij ontgaan.
Laatst een nieuwe pc voor mezelf gebouwd, was blij verast dat de Fractal Design Meshify-c ook een uitvoering had zonder glas aan de zijkant en dat ie goedkoper was dan met glas.

Aan de andere kant, ik ben boven de 30, en dan versnelt RGB de PC niet meer :(
Moet er natuurlijk wel leuk uitzien voor je Fortnite kanaal met 3 kijkers ;)

Ik heb zelf nu ook sinds een paar jaar een kast met 1 kant open, maar dat ding staat op de grond naast m'n bureau. Zal me een worst wezen of er lampjes in zitten of niet, ik kijk naar het scherm en niet naar gekleurde fans.
Vind ik ook - ik heb dan ook een hele collectie aan bruine fans. Echter, nu ik toch een wat meer flashy kast wilde hebben (voor de fun) ben ik uiteindelijk toch gegaan voor ARGB fans van Fractal.

Je merkt toch wel een verschil in het geluid, helaas, ondanks dat de 14mm FD argb fans niet slecht zijn. Omdat ik een hele zooi van die 14mm fans heb (5 stuks), kan ik ze gelukkig op lage rpm zetten. Zo hoor ik ze alsnog zo goed als niet.

Heb een Define Vision RGB - hele foute kast, met enkel ramen en RGB overal :D

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 november 2019 17:42]

Ja, 14mm fans hoor je altijd wel. Ook op een (relatief) laag rpm zijn dat net jetmotoren, gezien ze toch nog als een dolle zullen moeten draaien om uberhaupt iets van lucht te verplaatsen.

140mm daarentegen...
Ja, 14mm fans hoor je altijd wel. Ook op een (relatief) laag rpm zijn dat net jetmotoren, gezien ze toch nog als een dolle zullen moeten draaien om uberhaupt iets van lucht te verplaatsen.

140mm daarentegen...
Hahahah, ja die is goed.
Zijn er mensen die achter de pc zitten te gamen zonder geluid aan te hebben vraag ik me dan altijd af... het is een leuke sport om je pc zo stil mogelijk te maken maar zo'n circus pc staat vaak voor een game pc en met koptelefoon op of een 5.1 boxen setje vol open maakt het volgensmij niet veel meer uit of de fans geluid maken. Daarnaast als je geen gamer bent en een beetje zit te browsen achter je pc dan kun je met de nieuwste generatie cpu's en GPU's alle fans gewoon helemaal uit zetten. Met een corsair watercooler kun je zelfs gewoon gamen zonder dat de fan draait op het koelblok. Tijd terug getest en dit werkt best wel prima voor langere tijd. Daarnaast denk ik dat de GPU in veel gevallen de grootste boosdoener is. Mijn 980ti komt met kop en schouders boven elke fan uit als deze plankgas staat te draaien. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een fase heb gehad waarin ik een vette game pc met ledstrips en cablesleeves heb gebouwd in een corsair 750d. En dan wil je geen bruine fans in je kast

[Reactie gewijzigd door sygys op 13 november 2019 14:05]

Zijn er mensen die achter de pc zitten te gamen zonder geluid aan te hebben vraag ik me dan altijd af... het is een leuke sport om je pc zo stil mogelijk te maken maar zo'n circus pc staat vaak voor een game pc en met koptelefoon op of een 5.1 boxen setje vol open maakt het volgensmij niet veel meer uit of de fans geluid maken. Daarnaast als je geen gamer bent en een beetje zit te browsen achter je pc dan kun je met de nieuwste generatie cpu's en GPU's alle fans gewoon helemaal uit zetten. Met een corsair watercooler kun je zelfs gewoon gamen zonder dat de fan draait op het koelblok. Tijd terug getest en dit werkt best wel prima voor langere tijd. Daarnaast denk ik dat de GPU in veel gevallen de grootste boosdoener is. Mijn 980ti komt met kop en schouders boven elke fan uit als deze plankgas staat te draaien. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een fase heb gehad waarin ik een vette game pc met ledstrips en cablesleeves heb gebouwd in een corsair 750d. En dan wil je geen bruine fans in je kast
Ja kan ik best begrijpen, ik heb ook 2 led strips in me PC kast en heb gewoon de bruine fans van Noctua, en vind het helemaal niet erg, zo als je kan zien in mijn review van de kast die ik gebruik.

En ik zit trouwens voor naast me PC kast en er niet achter.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 13 november 2019 19:07]

Oh... 😅nu laat ik het staan ook.
Ik heb zelf ook een dichte kast, maar de knoppen van die kast lichten rood op. Ik kon door het zwarte rooster het bruin van mijn noctua fans zien, die heb ik dus vervangen door RGB fans die ik op rood heb ingesteld, zodat het geheel een beetje oogt.

Volgende pc die ik bouw gooi ik er gewoon zwarte noctua's in als er een doorschijnend rooster aan de voorkant zit.
- En een dubbelpost GG! (mag weggevote/verwijderd worden dus)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 12 november 2019 18:47]

Ligt aan je doelgroep, de jongere generatie zien liever rgb met alles erop en eraan, oudere generatie liever strak en meer zakelijk design want die vinden het nogal kleuterachtig overkomen.
Generaliseer eens niet zo :)
Genoeg oudere computer fans (:+) die ondertussen weten dat het onzinnig is om je druk te maken over wat anderen misschien kleuterachtig zouden kunnen vinden en gewoon kiezen voor wat ze zelf mooi vinden.
Persoonlijk hou ik met mijn 41 jaar ook niet van té drukke RGB in een kast, maar heb zelf wel een window en vind het wel leuk dat ik mijn hardware kan zien. Er zit ook RGB in om de boel wat te kunnen verlichten, maar ik stel het niet zo in dat het continu staat te flikkeren. Gewoon één kleur of misschien langzaam tussen twee kleuren roteren.
En ja, bruine ventilatoren zou ik dan toch wat minder leuk vinden er in.
Dit is misschien voor mij persoonlijk, maar een PC kast moet/kan zo 5-10 jaar mee gaan. En de meerprijs voor alle toeters en bellen op zo'n kast zijn het niet waard als ik na een paar maanden zoiets hebt van; Nou het ziet er wel leuk uit, maar nu is de lol er wel van af en begint het zelfs een beetje af te leiden...
ik heb minimaal rgb in mijn systeem maar ik krijg nog steeds wel graag naar waar ik zoveel geld aan uitgegeven heb.
Helemaal eens! Ik heb de R6 zonder window, met 3 x de Noctua NF-A12x25, 3 x Noctua NF-A14, en een NH-U14S koeler met 2 fans. Fluisterstil en lekker koel.
Nou, van mij hoeft dat juist niet. Als je een RGB kermis wil bouwen kun je al bij talloze andere fabrikanten terecht, maar juist bij Noctua kun je er zeker van zijn dat de fan is ontworpen om daadwerkelijk optimaal te presteren, en dat er geen compromissen zijn gesloten omdat er per sé ergens LED lampjes in moeten zitten.

Ik ben zeker iemand met oog voor ontwerp, maar dan moet het wel echt een goed ontwerp zijn, en niet een lelijk stuk hardware dat toevallig volgeplakt zit met lampjes. Noctua maakt trouwens al langer monochrome fans en ik heb hier zelf een stapel zwarte NF-F12 iPPCs liggen met zwarte Chromax hoekjes. Persoonlijk vind ík die dan weer erg stijlvol :)
De kleur vind ik nou juist een pluspunt van Noctua-fans. Veel mooier dan zwart. Past erg goed bij mijn witgespoten kast i.c.m. de kleuren van de Thermalright Silver Arrow.
Man, waarom nu weer wel de AF12x15, maar niet de reguliere AF12x25 in het zwart?
Dat dus. Dat is eigenlijk dé fan van Noctua op dit moment. Perfecte allrounder.
Oh sorry. Ik had niet door dat de zwarte net weer een andere is.
Ik zat te wachten op de x15 omdat een x25 exhaust fan de heatsink van mn cpu net raakt in de nzxt h200.
Maar ik dacht eigenlijk dat de x25 ook op komst was en samen ging uitkomen hiermee begin 2020. Ik ging waarschijnlijk een paar x25 fans kopen samen met de x15 dus nog even wachten

https://noctua.at/en/noctua-at-computex-2019
The black versions of the NF-A12x25 and NF-A12x15 that were on display are on the roadmap for the first half of 2020.
+1Anoniem: 951889
12 november 2019 17:47
Niet alleen dat, ze hebben recent zelfs compleet zwarte heatsinks!

pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black
Dan zit ik me af te vragen of deze in de praktijk net zo goed presteert als de non-chroma versie...
Dat heeft Linus Tech Tips al voor ons uitgezocht:
https://www.youtube.com/watch?v=ajJaYGnKpu4
LTT heeft daar vorige maand toevallig een onderzoekje naar gedaan, https://youtu.be/ajJaYGnKpu4?t=415. Resultaten beginnen bij 6:50.
Jammer, vond het wel leuk dat men vast bleef houden aan de bruine kleuren, heeft iets tegendraads.
Ik hoop ook dat ze deze wel blijven houden. Het is een groot deel van hun merk.
Die bruine kleur, kwam bij veel nerds, als premium over. Ik denk dankzij die kleur hebben ze wel success geboekt. Ik heb zelf momenteel alleen maar Noctua's (14) en moet zeggen dat de kleur wel went.
Ze zien er mooi uit :)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 12 november 2019 17:49]

Dan hoop ik dat ze nog eens de 40mm uitbrengen in zwart... mooi voor de 3dprinter ;)
Met excuses maar als de kleur van de hoekjes van ventilatoren nieuws is, moet het wel erg rustig op de redactie zijn....

Daarnaast als je anti-vibratie rubbers bij een ventilator nodig hebt zou ik eerst eens wat meer aandacht besteden aan het uitbalanceren want een goede fan trilt vrijwel niet. Was echt een goed merk maar nu is het zoals bij zoveel merken meer marketing dan functie. En tweakers plaatst de hele advertentie (want wat anders is die graphics?), waarschijnlijk zonder er voor betaald te krijgen. Ergens gaat er iets niet goed.

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 12 november 2019 18:03]

met excuses, maar als Noctua met andere kleuren dan bruin komt is dat toch echt nieuws.
Ik snap dat het zo lijkt hoor, maar Noctua is een grote naam als het gaat om PC koeling, tenminste op de zelfbouwmarkt, en hun afgrijselijke kleuren waren zowat hun handelsmerk het afgelopen decennium.

Dat ze nu andere kleuren bieden is voor menig PC bouwer absoluut significant nieuws.

Edit: oh, en Noctua fans zijn echt de top van de markt. Ze zijn gebalanceerd, minstens zo goed als de rest, maar alsnog heb je vibratie want perfect kan simpelweg niet.

[Reactie gewijzigd door kiang op 12 november 2019 18:23]

Die cablemod kleuren! _/-\o_
Waarom geen 140mm? Lijkt me meer bruikbaar dan een 200mm.
Bestaat al :)

[Reactie gewijzigd door Luuk1234567890 op 12 november 2019 17:38]

Die zijn er al: In dit artikel zie je enkel de nieuwe "zwart met kleurtjes" Chromax fans.
Zie hier een lijst met hun huidige aanbod aan Chromax fans:

https://noctua.at/en/products/fan/chromax

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 november 2019 17:40]

Is her raar als ik vraag waarom er geen 140 mm fan is?

Zou prima op mijn radiator passen namelijk.
Die is zo'n 2 maanden terug al gelanceerd en dus al te koop :)