Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Arctic komt met variant van Freezer 33-koeler voor Threadripper-cpu's

Door , 33 reacties, submitter: Djonny

Arctic heeft een variant van zijn Freezer 33-processorkoeler gepresenteerd die geschikt is voor Threadripper-cpu's. De onderkant van de heatsink van de TR-variant is groter gemaakt, om de grote AMD-processor te kunnen bedekken.

Volgens Arctic is de Freezer 33 TR-koeler in staat om Threadripper-cpu's met een tdp van 180 watt koel te houden. Vier heatpipes met een diameter van ieder 6mm staan in direct contact met de cpu. De heatsink zelf is voorzien van 49 aluminium vinnen van 0,4mm dik.

De koeltoren is 155mm hoog, 123mm breed en inclusief de meegeleverde BioniX F120-ventilator 89mm diep. De 120mm-pwm-ventilator doet zijn werk op een snelheid van 200 tot 1800rpm. Arctic verkoopt de Freezer 33 TR-koeler met een rood of wit kleuraccent. De adviesprijs bedraagt 47,99 euro.

Omdat de Threadripper-cpu's een erg groot oppervlak hebben, moeten koelerfabrikanten nieuwe varianten van hun luchtkoelers maken die de hele cpu kunnen bedekken. Vorige week kondigde Noctua drie nieuwe versies van bestaande koelers aan, geschikt gemaakt voor Threadripper en de Epyc-serverprocessors. AMD brengt donderdag de eerste Threadripper-cpu's uit.

Arctic Freezer 33 TR

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-08-2017 • 14:45

33 Linkedin Google+

Submitter: Djonny

Reacties (33)

Wijzig sortering
Ik zie dat MSI een concurrent heeft qua koeler voor zijn eigen moederbord color schemes :P
kdenk dat je beter naar load temps kan kijken dan naar idle temps, kan aan mij liggen |:(
ben ik de enige die het vaag vind dat je een koelelement helemaal gaat bedekken met verf? :?
dat bevordert de temperatuuroverdracht nou niet echt. Je kunt de fan wat harder laten draaien, maar dat geeft weer meer herrie .. of zouden ze het totaal volume zodanig hebben vergroot dat dit het verlies aan efficiency opheft? Dan gaat er voor de fabrikant weer meer grondstof in het product zitten wat weer in de prijs moet terugkomen.. nouja, het oog wil ook wat zullen we maar denken :P

[Reactie gewijzigd door Alfa90_Buttje op 8 augustus 2017 16:23]

Er zijn meer fabrikanten die dit gedaan hebben. Het mooiste voorbeeld vind ik nog wel die van Phanteks met 5 varianten, inclusief oranje voor NL :+ : http://www.phanteks.com/PH-TC14PE.html

Ik kan me herinneren dat de kleur in ieder geval niet uitmaakte qua temps, maar kan de review niet zo snel terugvinden. Het zijn in ieder geval high performance air coolers, vergelijkbaar met de D14/15 van Noctua, dus of ze nog veel beter konden presteren, dat denk ik niet.

Edit, gevonden: http://www.frostytech.com...cfm?articleid=2669&page=1

[Reactie gewijzigd door Djonny op 8 augustus 2017 16:59]

Misschien is het wel speciale hittebestendige verf die ook warmte extra afvoert of iets dergelijks.

Zeg het maar .....

Het zou mij niet verbazen want het klinkt juist een beetje vreemd als ze er verf op doen die er voor zorgt dat de koeler minder goed koelt :)
Ben geen expert, maar misschien dat de verflaag beter warmte geleidt dan de aluminiumoxide-laag (roest bij alu) die kan ontstaan als de alu koelvinnen niet geverfd zijn.
Ik houd het nog ff bij mijn Noctua NH-D14. :9~
Die is te klein voor deze amd processor
Ik zit te wachten op dyson fans en cpu coolers.
Er zijn al zat stofzuigers te koop hoor :+
Vroeger had je Delta fans, daar kon je bij wijze van spreken je hout mee versnipperen, zo hard gingen die.
Met name die exemplaren die Dell gebruikte in hun Dimensions..... dan was een Boeing 747 nog stil.
Ziet er goed uit, nu nog even wachten tot er AIO vloeistof koelers voor dit formaat socket uitkomen.
(Threadripper socket formaat: 86x54mm)
En heb het koel oppervlak van mijn AIO koeler waar ik nu over beschik even opgemeten, dit betreft een Corsair Hydro H110i in mijn geval, maar leek me ook wel even handig om te weten, en ja, dit betreft de onderzijde van het blok, waar de pomp zich dus boven bevindt, en het koperen oppervlak aan de onderzijde betreft 65x65mm kan ik jullie dan ook inmiddels melden, na em inmiddels al weer terug geplaatst te hebben.
(Dit laatste kan ook niet anders, anders was mijn reactie hier immers nog niet bijgewerkt geweest)
En zoals ik hier in mijn reactie iets verder naar onder al aangeef, zie ik er toch graag eerst een van uitkomen die ook de gehele CPU bekleed, in plaats van een deel, wat bij de Threadripper nu dus nog wel het geval zal zijn, mocht ik de AIO koeler waarover ik nu al beschik er voor willen gaan gebruiken.

Edit: reactie nog even iets aangevuld.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 8 augustus 2017 18:26]

Er zijn al AIO's die compatible zijn, zie: https://www.amd.com/en/thermal-solutions-threadripper
De bracket wordt bijgeleverd bij de Threadripper CPU's, specifiek voor Asetek koelers.

[Reactie gewijzigd door Djonny op 8 augustus 2017 15:54]

I know, de mijne ook al inmiddels, alleen zie ik er toch graag eerst een van uitkomen die ook de gehele CPU bekleed, inplaats van een deel.
Maar thx voor de reacties natuurlijk, die kunnen immers voor anderen nog wel handig zijn.
Ik wil het alleen niet op mijn geweten hebben dat me er een kapot draait, daar zijn deze CPU's me iets te prijzig voor namelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=QpvGYxaMLc0&t=714s

Zou ik me niet al te veel zorgen over maken hoor... kijk bovenstaand filmpje even voor wat meer informatie:
- daadwerkelijke koelfins achter een contactplate van een AiO nemen maar een relatief klein vierkant in beslag
- daadwerkelijke chips op de die achter die enorme threadripper IHS zitten relatief dicht in het midden
- de koelchannels/fins van huidige (recente) AiO's bedekken ~75% van deze chips

Uiteraard is het wenselijk/mogelijk om wat grotere contactplates voor TR AiO's te maken maar belangrijk is dan wel dat ze ook daadwerkelijk het oppervlak van de koelchannels vergroten anders heeft het ook weinig nut. :+
Super bedank voor je reactie.
Ik had inmiddels al naar foto's lopen zoeken namelijk, waar ik er achtaf gezien eigenlijk zo'n beetje geen enkele van heb kunnen vinden.
Waarna ik besloten heb de mijne zelf maar even van mijn CPU los te halen, om zo de onderzijde, en dus het daadwerkelijke koeloppervlak aan de onderzijde te kunnen opmeten.
Ik had nog genoeg koel pasta, en gedestilleerde alcohol liggen hiero, plus ik had er de tijd voor.
En dacht, iemand moet het doen, dus dan ben ik die het maar.
Aangezien ik me best kan indenken dat meer personen hier wellicht benieuwd naar waren.
Anyhow, zoals al reeds gezegd, super bedankt voor je reactie.
En je weet hé, keep on tweaking O+

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 8 augustus 2017 20:18]

No problemo, Gamers Nexus is echt super informatief kanaal met info die we daadwerkelijk nodig hebben als beetje tweaker (in tegenstelling tot al die "16k gaming"-achtige onzin die je veel op LinusTechTips tegenkomt.. hoewel dat ook geinig kan zijn). :)
Zoals https://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/cpu/str4.html ;)

[Reactie gewijzigd door hooibergje op 8 augustus 2017 15:53]

Levert AMD er niet zelf een bracket bij, die voor praktisch alle AIO's geschikt is? Dit meen ik in een unboxing gezien te hebben.
Geschikt voor alle Asetek based coolers. En dat zijn inderdaad een flink aantal van de AIO's die op dit moment op de markt zijn.
mja, de populaire NZXT, corsair, etc koelers zijn allemaal Asetek based.
Mooi overzichtje:
http://www.asetek.com/oems/where-to-buy/

Corsair, NZXT, EVGA, Intel, Arctic, Fractal, Cryorig. thermaltake
Ik kan niet wachten op een NZXT AIO koeler met 2 cirkels, of een ovaal :+
Yup dat heb ik met m'n 7700k ook gemerkt , (coolermaster evo 212 , en een NH-D15) evo 212 stond op 40/50 graden idle , NH-D15 is op 30/32 graden idle .

Met een deze AMD draadjes-trekker :P zou je toch minimaal een zwaarder koelblok moeten hebben dan dit

ik ben benieuwd of deze type koelblokken een zware cpu optimaal kunnen koelen (30 graden idle zonder overclock)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 8 augustus 2017 15:24]

kan tweakers met een volgend artikel hierover (threadripper koelers) misschien wat aandacht schenken aan het gegeven dat veel koelers niet optimaal contact maken, ze raken niet de hele cores van de threadripper (omdat de totale CPU HUGE is denk ik) dus ik ben nog aan het wachten op meer informatie hieromtrent.

bron voor het geen contact maken met de hele CPU is gamers nexus die hier een video over heeft gemaakt.
Wat kan er meer gezegd worden dan wat er al staat?

"Omdat de Threadripper-cpu's een erg groot oppervlak hebben, moeten koelerfabrikanten nieuwe varianten van hun luchtkoelers maken die de hele cpu kunnen bedekken. Vorige week kondigde Noctua drie nieuwe versies van bestaande koelers aan, geschikt gemaakt voor Threadripper en de Epyc-serverprocessors. AMD brengt donderdag de eerste Threadripper-cpu's uit."
De treadripper blijkt bij de-lidden over vier (!) cores te beschikken, waarvan er twee zijn uitgeschakeld:
hier o.a. een foto van een gedelidde Threadripper. In het ideale geval passen de vier heatpipes precies over de cores.

[Reactie gewijzigd door Dirk_P_Broer op 8 augustus 2017 20:07]

Twee zijn dummies om het produceren eenvoudig te houden.
Als boven de dies maar een baseplate zit maakt het niet erg veel uit vaak. Daarom werken al die asetek koelers gewoon prima, mara een echte tr4/sp3 koeler zal wel het voordeel van de grotere baseplate hebben.
Frotding, maar 4 heatpipes en 1 fan.

[Reactie gewijzigd door govie op 8 augustus 2017 17:14]

Ziet er in ieder geval gaaf uit. Op zich daarvoor alleen al het overwegen waard, mits hij gewoon goed koelt. 4ghz oc zou leuk zijn, maar 4.2ghz op één kern en de rest op 3.5 plus een beetje is misschien zelfs wat beter voor een simpel iemand als ik, dus als hij een standaard 1920x goed koelt, ben ik al tevreden.

Die zwarte heatsink/rood-zwarte fan combo is wel erg gaaf! Tweede ventilator kan geen kwaad, maar die kan later toegevoegd worden natuurlijk, en dan zou een 4ghz oc volgens mij in ieder geval wel kunnen. Jammer genoeg "maar" 4 heatpipes, maar ze zijn wel lekker dik zo te zien.

De freezer 33 reeks is best goed en met de nieuwe kleuren is het volgens mij ook een veel gavere koeler! Wel jammer dat er eigenlijk erg eeinig is veranderd behalve de kleur, de ventilator en de mounting kit.

Edit: wel een grotere (langere?!) baseplate zie ik net.

[Reactie gewijzigd door barbadruif op 8 augustus 2017 18:50]

Nou dat is een geile koeler