Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Foto's tonen Thermalright Frost Spirit-koeler met heatsink van 1kg

Er zijn foto's online verschenen van de Thermalright Frost Spirit 140. Het gaat om een grote processorkoeler met een heatsink van een kilogram, die uit twee koeltorens bestaat. Thermalright bundelt de heatsink met twee ventilatoren.

Thermalright heeft de Frost Spirit zelf nog niet gepresenteerd, maar op de Chinese site Chiphell staan foto's, waaronder van de verpakking waar de specificaties op staan. De Frost Spirit weegt 1000 gram zonder fans en heeft afmetingen van 140x121x158mm. De koeler is voorzien van 8mm dikke heatpipes en een vernikkelde koperen plaat aan de onderkant.

Thermalright combineert de koeltoren met de TL-D14 en de TL-C12. De D14 is een 27mm dikke 140mm-ventilator en de C12 is een 120mm-fan van 25mm dik. Beide ventilatoren hebben een draaisnelheid van 1500rpm en een pwm-aansluiting.

Het totaalgewicht inclusief ventilatoren komt uit op 1310 gram. De koeler is geschikt voor AM4 en Intel 115x-, 2011- en 2066-sockets. Wanneer de Frost Spirit 140 uitkomt en wat de koeler gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt.

Thermalright Frost Spirit 140 - Foto's: Chiphell

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-12-2019 • 09:20

43 Linkedin

Reacties (43)

Wijzig sortering
Het gewicht van de koeler begint voornamelijk bij transport een issue te zijn. Door schokken bij vervoer worden extra krachten uitgeoefend, welke wel degelijk tot schade kan leiden.
Staat de pc rustig op zijn plek, is er weinig aan de hand.
Het zou het beste zijn om tijdens het vervoer gebruik te maken van Instapak Foam mits je die natuurlijk in huis hebt liggen. Sommige fabrikanten sturen je pre-assembled computer op met deze foam en dat beschermt best aardig :)
Dus vooral voor Test Benches? Ik zie niet iemand een 1KG wegende Heatsink op hun Mobo plaatsen voor thuis gebruik. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb een soortgelijk ding wat volgens mij zelfs nog zwaarder is. Doordat ik hem van het internet bestelde had ik niet direct door hoe groot het ding was en was het even schrikken. Desalniettemin is zo'n grote/zware koeler goed te bevestigen (komt wel met een soort backplate achter de cpu) en wordt mijn i5-9400 niet warmer dan 60 graden na een paar uur gamen.
Weet je zeker dat je hem juist gemonteerd hebt of gebruik je hem passief/ultra lage toeren ventilator? Want hier draait dezelfde CPU net aan 63 graden met de stock koeler? :? Edit: tijdens een 1 uur stresstest.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 9 december 2019 10:04]

Monteren kan maar op een manier dus daar zal het niet misgaan en er zitten 2 120mm koelers op die je eigenlijk niet hoort.

Volgens mij was de cpu met de stock koeler 10 graden warmer maar het is alweer een tijdje geleden.
Te veel koelpasta of qua druk verdeling niet uniform hebben een negatieve impact op de koeling, evenals maar ik mag aannemen dat dat hier het geval niet is het plastic kapje/stickertje van de onderkant afhalen.
Het wordt wel erg offtopic, maar te veel koelpasta heeft niet zo'n groot effect op temperatuurverschillen. Zijn genoeg youtubefilmpjes over te vinden.

Sowieso vergelijken jullie appels met peren, dus alles is eigenlijk gissen:
- Praten we wel over CPU-temperatuur, of heeft een van de twee het over core-temperatuur. Dat maakt nogal een verschil.
- De workload maakt uit. Stress op 1 core is heel wat anders dan stress op alle cores.
- Meet je direct tijdens het gamen of direct erna? Een paar seconden na stress is de temperatuur van een core al meteen 10-20 graden gezakt.
Nouja, als jij een case hebt waar je moederbord plat ligt kan het prima, zou hem inderdaad niet al te snel droog aan je moederbord hangen in je case (verticaal), maar goed voor sommige gpu's zijn er ook steunbrackets misschien komt er voor deze ook iets voor.
Het is interessant dat de bovenkant helemaal plat is.
Dus misschien komt er iets dat je er vanaf de case schroeven doorheen kunt draaien.
Als dat zo bedoeld was, dan waren er wel bevestigingspunten aangebracht. Al schroef je er iets doorheen, dan hangt alles aan de bovenzijde aan een of twee lamellen. Hmmmmm
Zo'n koeler kan prima als de behuizing groot genoeg is, er zit niet voor niets een backplate bij.
Er zijn zelfs zwaardere koelers die gebruikt worden door menig thuisgebruiker. Zelf zou ik het ook niet aanraden vanwege het gewicht, maar een gemiddeld moederbord kan er wel tegen zolang alles goed bevestigd is.
Volgens mij is het vooral uitkijken met vervoer en of schokken (kast verzetten). In een statische set-up lijkt het mij minder een probleem om 1Kg aan het bord te hangen.
Er zijn veel goedverkopende zwaardere koelers, dus ik zou niet weten waarom niet. Dat het artikel met het gewicht begint is denk ik omdat de andere specificaties weinig tot de verbeelding spreken?
De Scythe Mugen is bijvoorbeeld zo'n koeler welke thuisgebruikers veel gebruiken. Ook ik heb deze koeler(s) vroeger veel gebruikt en daarbij trok het moederbord wel wat krom, maar gelukkig nooit schade gehad.
Persoonlijk heb ik nu 2,5 jaar de Scythe Mugen 5 PCGH Edition aan mijn MoBo hangen (1,02 KG). zolang je geen gekke dingen met zo'n kast gaat doen kan het prima. MoBo's hebben tegenwoordig toch vaak extra versteviging in plaats om dit aan te kunnen.
Ik denk het wel, ten tijde van de Intel bentgate, zijn er nl heel wat testen gedaan op youtube, met bv het gooien van complete desktops, ik kan me niet herinneren dat hier iets stuk ging met de printplaat. Verder is Thermalright een gerenomeerde firma en de backbracket zal denk ik ook van goede kwaliteit zijn.
Trouwens even ter info, Noctua komt in het voorjaar 2020 met een nieuwe D15 koeler op de markt.
Volgens mij zijn koelers als de Dark rock pro 4 ook vrolijk over de KG heen
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

En die heb ik laatst nog twee stuks op i7 9700s gemonteerd voor een collega

Een andere collega heeft een NH-D15S van ~1150 gram
De NH-D15 van Noctua is 1,32kg. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Zie zelfs geen flex in het mobo.
Ja nogal, denk eens aan

product: Noctua NH-D15
pricewatch: Scythe Fuma 2
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Zomaar een greep uit zeer populaire koelers.

Daarbij mag worden aangetekend dat deze Thermalright zeer waarschijnlijk rond de 35-40 euro gaat kosten. Met andere woorden, dit wordt de nieuwe budget dual stack keuze en Scythe mag even heel rap naar de tekentafel. Noctua en BQ zitten in een wat duurder premium segment met hun opties, maar die gaan deze release ook echt wel voelen. Thermalright gaat hier flink mee scoren.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 december 2019 13:50]

Waarom niet? De Noctua NH-D15 in mijn PC weegt 980g zonder fans, met fans erbij zit je ook op meer dan 1kg. Kan perfect.

Vind het nogal bijzonder dat er in dit artikel zoveel aandacht gaat naar het gewicht van het ding. Het is helemaal niet zo speciaal dat deze heatsink 1kg weegt, er zijn tal van koelers op de markt met dit gewicht en een ATX mobo kan dit gewoon aan.
Heb zelf een goedkope NH-D15S van noctua die 1x getest is. Ding is ook 1kg plus en bevalt primma op mijn internet pc.
Met gta 5 of andere spellen zo'n 50 graden en geen kans op lekages of pomp geluiden.
Zelfs al haal ik de cpu fan los koelt die nog primma voor mijn 4820K.
Er zijn genoeg high-end koelers die aardig in die richting komen, en niet alleen vandaag de dag.

De Zalman 7700cu was bv ook al een kilo, maar mijn Megahalems doet - zonder fans - 790 gram, maar de Noctua NH-C14 deed ook al een kilootje (zonder fans).
Zeker wel, Noctua's zwaarste koeler weegt al 1.3 kilo.
Niets nieuws, ik heb al 6 jaar een cooler van rond de kilo in gebruik.
Mijn OCD gaat hier van op tilt, waarom twee verschillende fans, waarom niet twee keer 140mm of 120mm, waarom, waarom. :+ (waarschijnlijk omdat ze geen 140mm fan hebben die ook 25mm dik is en erin past, todat ik de foto's zag)
Waarom zouden ze allebei het zelfde toerental lopen, 1500rpm op een 140 is een hogere fan snelheid dan 1500rpm met een 120mm fan. Dus maakt er eentje meer geluid dan de ander.
Neem je de moeite om het geheel mooi te maken, doe je twee verschillende fans wat er niet uitziet.

(Ik vind de avatars van gebruikers op deze site ook redelijk bedenkelijk)
Voor memory clearance, kijk ook maar eens hoe de Dark Rock Pro 4 de zelfde opstelling gebruikt ;)
Dat kan je er nog gewoon normaal DDR4 onder kwijt wat anders niet wil aangezien deze koelers over de RAM sloten komen.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 9 december 2019 10:38]

Goeie, bij AM4 zie ik liever de oplossing van b.v. Scythe Mugen, dat hij asymmetrische heatpipes heeft en meer gewicht naar achter zet. AM4 heeft toch alleen maar aan ee kant de ram zitten. Intel volgens mij ook maar ben niet op de hoogte laatste gen mobo's. Vind het geen elegante oplossing en aangezien ze hier voor de looks gaan. (met de noctua nh-d15 moet je de fan dan achterop plaatsen voor clearance).
De fan snelheid is gelijk, die meet je immers met rpm. Enkel de lucht verplaatsing is ws anders. Ook kunnen ze dus best evenveel geluid produceren :). Ik ben wel benieuwd naar de reden om verschillende groottes te gebruiken.
Fan snelheid is niet gelijk en meet je niet met rpm, rpm is revolutions per minute. Een 120mm fan met gelijke rpm heeft lagere snelheid dan een 140mm fan met gelijke rpm.
Is de maximum snelheid 3000 toeren per minuut op de snelweg?

Heel simpel want een 120mm fan heeft een omtrek van ~38cm, een 140mm fan heeft een omtrek van ~44cm dat betekent (stel ze gaan 1 rpm) dat de 140mm fan 6cm meer moet afleggen in het zelfde tijdsbestek= hogere snelheid= meer geluid. Dat betekent dat als alles gelijk is(zelfde dikte van de bladen) de bladen langer zijn meer oppervlakte hebben en meer weerstand ondervinden en omdat luchtweerstand kwadratisch is het aanzienlijk meer energie kost en meer lucht verplaats en geluid produceert.
Het komt er dus eigenlijk op neer wat we verstaan onder fan snelheid. Je hebt inderdaad gelijk dat zelfs onder een gelijke rounds per minute ( zoals ik het altijd las) het buitenste puntje van een fan blad sneller door de lucht beweegt als de fan groter wordt. Je hebt dus wel wel gelijk dat ze waarschijnlijk meer lawaai maken. Alleen zou ik het intuïtief met gelijkwaardige rpm vinden dat ze even snel draaien. Zelfs als ik een windmolen met een fan vergelijk. Alleen met die vergelijking wordt wel duidelijk dat rpm vrij weinig zegt als je de groote van de fan niet weet. Maw, je hebt gelijk dat de rpm niet alles zegt over de snelheid.
RPMx grootte geef = airflow, niemand die dat berekent. Maar RPM vergelijken tussen fans van gelijke grootte werkt wel (dankzij pricewatch en db, airflow en andere info). Maar verschillende groottes dus niet.
10 gram lichter dan een NHD15, wel een mooier fan design kwa kleur natuurlijk.
Gelukkig bestaat de D15 nu ook in het zwart.
En 1 van de mooiste koelers die er is imho O-)

Qua koelprestaties luchtkoeling is er ook niets beters te krijgen. Alleen is de prijs net zo sky high als zijn koelprestaties...
Daar ben ik het mee eens, ik zelf heb een U12S in mijn PC, en dat was best een wow effect toen ik deze uit de doos haalde en alles geheel zwart was, de klassieke kleur heeft ook zo z'n charmes maar deze zwarte is top.
Van de ene kant ziet dit er tof uit, maar aan de andere kant vind ik dit soort koelers in een klassieke opstelling (waarbij de koeler dus "hangt") maar eng vanwege het gewicht.

Ben benieuwd wat dit gaat kosten.

maar ik vind mijn ~750 gram wegende luchtkoeler nou ook niet bepaald licht

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 9 december 2019 09:31]

Ik heb er zwaardere koelers aan gehad zoals de scythe orochi van 1.155 kilo, of de noctua NH d14 en NH d15. Of een van de populairste grote koelers aller tijden, de scythe mugen (930 gram). Een moederbord kan prima een kilo aan.

Met de orochi hebben we nog eens een drop test gedaan uit een raam vanaf de eerste verdieping terwijl deze in een kast gemonteerd zat op ee moederbord met pushpins.(s775 als ik met niet vergis of wellicht net 1366). En zowel de pushpin als het moederbord en koeler waren allen nog intact en het systeem starte erna gewoon weer op.
Dan hoop ik dat daar geen Skylake in zat :P

Dat was eigenlijk het moment dat ik het zelf "eng" begon te vinden, ik had net een i5 6400 en gebruikte daarmee een vrij lichte Cryorig M9i (die is onder een halve kilo) maar ik kende iemand die een i7 had met een stevige cooler master *koeler (ben de naam vergeten maar het had in ieder geval RGB) en dat ging bij hem mis toen de PC van bovenverdieping naar beneden moest, wou niet meer opstarten en de CPU moest vervangen worden.

Maar ondanks dat ik weet dat het een uitzondering was, het bleef wel rondspoken sindsdien in mijn hoofd en dat gebeurt iedere keer weer als ik voor mijzelf of iemand een koeler advies geef.

*ik had het net aan diegene gevraagd welk merk het destijds was, dat wist hij niet behalve dat de RGB fans los bijgekocht waren.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 9 december 2019 11:00]

lijkt op het eerste gezicht wat overkill. Mijn ervaring met AM4 is dat de beperking steeds meer ligt in de overdracht van hitte naar de koeler en niet zo zeer naar de buitenlucht. Grootste voordeel is wellicht dat je met z'n koeler je fan rpm laag kan houden.
Is er eigenlijk nog wel innovatie op de lucht gekoelde markt In de zin van prestaties? Het lijkt mij dat de rek qua lucht blazen langs metalen al snel zijn grens bereikt. Of is het puur esthetisch dat dit het nieuws bereikt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True