Blizzard lijkt aan Warcraft II-remaster te werken

Blizzard lijkt te werken aan een remaster van rts-game Warcraft II uit 1995. Verwijzingen daarnaar zijn verschenen in het contentdeliverysysteem van de ontwikkelaar. Mogelijk wordt het spel volgende week aangekondigd, tijdens het dertigste Warcraft-jubileum.

Op de servers van Blizzard zijn verschillende verwijzingen naar Warcraft II: Remastered verschenen. Onder de titel 'Warcraft II: Remastered Internal Alpha' zijn onder meer een logo en enkele achtergrondafbeeldingen gepubliceerd. De listing werd opgemerkt door WoW-leaker Stiven op sociale media en gamingwebsite WoWhead, en is in te zien op Blizztracker.

Blizzard heeft zelf nog niets gezegd over de komst van een Warcraft II-remaster. Het bedrijf houdt volgende week, op woensdag 13 november, wel een Warcraft Direct-livestream. De ontwikkelaar viert dan de dertigste verjaardag van de franchise. Het ligt voor de hand dat de eventuele remaster dan wordt aangekondigd, hoewel dat niet is bevestigd.

Mogelijke beelden Warcraft II: RemasteredMogelijke beelden Warcraft II: RemasteredMogelijke beelden Warcraft II: Remastered

Beeld: @Stiven_SRB

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-11-2024 • 14:57

64

Lees meer

Reacties (64)

64
64
24
0
0
35
Wijzig sortering
Ik vind die drang naar remasters maar een gebrek aan creativiteit. Warcraft 2 was echt een fantastische game voor z'n tijd, veel plezier aan beleefd. Maar hoe leuk is een remaster hiervan.. Warcraft 3: Reforged hebben ze volledig verpest, de reviews waren slecht en iedereen noemde het 'Warcraft 3: Refunded'.

Ik ben ook benieuwd of ze direct patches gaan uitbrengen, want de game was 30 jaar geleden echt niet goed in balans. Bloodlust vs Heal was een bekende, en in de competitive scene draaide alles om knights + mage/ogre mage + death knight omdat ze zoveel sterker waren dan alle andere units. Of bijvoorbeeld catapults die veel sneller schieten dan ballistas. En zo waren er nog héél veel balans problemen. In 1995 was dat prima, maar vandaag de dag gaat dat veel meer opvallen.

Dus ik mag hopen dat Blizzard heeft geleerd van Warcraft 3 Reforged én dat ze wat balancing patches uitbrengen voor een Warcraft 2 remaster. De Diablo 2 Resurrected remaster was onverwacht leuk voor een tijdje, vooral dat je on-the-fly kon wisselen tussen oude en nieuwe graphics. Niet perfect, maar toch aardig goed ontvangen.

Ik hoop vooral dat ze ooit een Warcraft 4 RTS gaan maken met ook weer custom map opties.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 6 november 2024 15:18]

Ik vind die drang naar remasters maar een gebrek aan creativiteit.

Ik hoop vooral dat ze ooit een Warcraft 4 RTS gaan maken met ook weer custom map opties.
Kom op, kijk nou hoe je zelf ook eraan meedraagt. Het is of een sequel, of een remaster. Beide hebben een gebrek aan creativiteit. Maar het is dan ook moeilijk om iets nieuws te maken als je klanten enkel en alleen iteraties van exact hetzelfde willen hebben. Ik ga ze niet afrekenen op het feit dat ze leveren wat men wil hebben.
Anoniem: 1981708 @gimbal7 november 2024 01:15
Waarom zou een sequel een gebrek aan creativiteit betekenen? Je kan - en moet - er juist een hele hoop creativiteit in doen om het succesvol te maken, om het anders te maken dan de voorgangers, want het is geen dlc ofzo. Je kan er ook een volledig andere weg mee inslaan. Je moet wel enigzins binnen het universum blijven wil de naam nog zin hebben, verder is alles vrij.
Van Warcraft II naar Warcraft III kun je echt geen gebrek aan creativiteit noemen: Het hero & creep systeem toegevoegd dat de hele grondslag heeft gelegd voor moba als genre. Daarnaast Night Elves en Undead toegevoegd als compleet nieuwe playable factions. Verder is Warcraft III een van de meest verhalende RTS games ooit door, ook door de grondslag te leggen voor de WoW lore met alle andere races/factions.
Een remaster is precies hetzelfde maken == geen creativiteit
Een sequel maken is niet precies hetzelfde maken == beetje creativiteit
Haha volgens mij heb ik net op Reddit ook een comment van je gelezen. Het had in ieder geval exact dezelfde strekking.

Persoonlijk geef ik niet zo veel om de balans omdat ik toch geen multiplayer speel. Het is mij puur om de campaign te doen. Daar hoop ik dat ze nog wel enigszins de originele stijl aanhouden, en deze niet vervangen met het huidige World of Warcraft uiterlijk. Een Warcraft IV zou ik ook toejuichen, maar enkel als ze iets doen om de lore begrijpelijk te houden voor iedereen die WoW heeft overgeslagen.
Warcraft III is al een maand kapot en werkt niet op Silicon Macs.

Ik ben ook al mijn saved games en campaigns kwijt die ik had voor ze het oude 2 GB spel geforceerd zichzelf lieten nuken. Ik heb ze nog wel, maar de nieuwe 20 GB B.net Warcraft III kan ze niet lezen of importeren. Het hoofdmenu is ook 0,3-3 fps waardoor het spel extreem vervelend is om op te starten.

Ik vind remasters leuk en goede zaak, maar heb er geen vertrouwen in. Een groot deel van de resterende gamers kan niet eens Warcraft III opstarten en ze weigeren de patch terug te draaien of te fixen.
Ik heb via Lutris gewoon de oude geinstalleerd van de CDs (ik denk dat .iso's ook werken, als je de CDs niet meer hebt maar de CD-keys wel). Het Lutris script patched het resultaat naar 1.27b. Werkt vlot met WINE (vanilla en proton). Net nog TFT campaign uitgespeeld. Zoveel plezier.

Voor online moet men het spijtig genoeg inderdaad met die nieuwe bagger doen...
Tof! Helaas kon ik niet native naar die oude gouden versie omdat die 32-bit waren en macOS dat al enkele jaren niet meer ondersteunt. Misschien is het 't waard om te kijken of ik wel via een Wine oplossing de saved campaign en game files in een ander OS kan laden, mits dat hetzelfde werkte… Misschien dat ik over het verlies van m'n saved campaign heen had kunnen komen door te accepteren dat ik gewoon nooit TFT campaign ga afmaken, maar nu start de hele app niet lol

Ik ben er een beetje moe van dat ik het niet gewoon kan spelen terwijl er niks mis mee was voor ze bewust dingen kapot maakten. Ik had het een mooi compromis gevonden als ze B.net Classic stop hadden gezet en je voor updates & voor multiplayer naar de nieuwe had gemoeten. Al helemaal als je ze naast elkaar kon installeren. Helaas wilden ze per se Reforged pushen door middel van hun sudo rm rf + launch b.net at W3 launch script.

[Reactie gewijzigd door Blizz op 12 november 2024 01:42]

Ik vind het heel prettig dat oude klassiekers een nieuw jasje krijgen en gewoon lekker werken op moderne Operating systemen, en widescreen schermen.

Het uitbrengen van remasters van oude games zou in theorie niet in de weg hoeven te zitten van het uitbrengen van nieuwe games. Ik zie een WC2 remaster met plezier tegemoet. WC3 reforged is het enige voorbeeld waarbij een remaster echt mislukt is. De technische problemen worden zelfs tot nu nog opgelost, maar de keuze voor de graphics overhaul zal niet meer te repareren zijn helaas.

Warcraft 4 is natuurlijk wat ik en wat de core fanbase wil. Helaas verkoopt het RTS genre momenteel erg slecht, en de ontwikkel kosten zijn erg hoog, en de technische uitdagingen groot. Age of Empires 4 bijv. heeft erg slecht gepresteerd op de markt, en dat is ook een gigantische IP merknaam.
Helemaal mee eens. Wat een droevenis die reforged versies. Geld verdienen zonder al te veel moeite te doen. Maak nou maar eens een nieuwe game in de reeks
Compleet oneens met je. Zie de jeugd nog maar eens kennis te laten maken met goede games van lang geleden. Die zien de oude graphics en alle ellende wanneer deze oudjes op moderne computers worden geinstalleerd/gespeeld en dan houdt het meteen helemaal op.

Met een remaster van Warcraft II kun je de jeugd wel blij maken met een spel wat goed is (gebleven). En dan misschien weer eens aan hogere eisen aan hun nieuwe games gaan stellen. Waardoor studios als gevolg weer wat interessants gaan maken voor de oudere gamer en/of personen die deze hobby weer op willen gaan pakken.

Verpest mijn brein liever met games spelen dan naar Youtube/TV zitten te loeren. Heck, misschien dat ik weer eens boeken ga lezen (de gestapelde papier variant)...om de schade aan het brein weer te repareren.
Alsof er geen nieuwe games gemaakt worden. Dit gaat toch niet over een vergelijking tussen een goede oude game en YouTube kijken?
Ja, er worden meer dan genoeg nieuwe games gemaakt. Maar sinds ik weer wat nieuwe games heb aangeschaft, valt het nivo van speelbaarheid me tegen. Het is te vaak te makkelijk door teveel 'handje vasthouden'-stijl en games zijn zo kort. Visueel en qua audio zijn nieuwe games stukken beter dan de 'oudjes' waar ik het over had.

Vandaar dat ik het wel toejuich dat oude spellen worden opgedirkt zonder alteveelwijzigingen in de speelstijl. Veel van het spelen was ook het ontdekken van speelstrategien en genadeloos worden afgestraft als je dat niet goed voor elkaar had.

Mensen met mijn leeftijd, daarvan word niet verwacht dat deze zich nog bezighouden met games, wel met het kijken naar TV/YouTube. In mijn jeugd was het commentaar steeds: "Speel videogames en je brein rot weg". Nou, met de huidige inhoud van TV/Youtube rot mijn brein nog veel sneller weg. Vandaar dat ik dus me weer wat meer met games bezig ben gaan houden. En dus blij wordt van de huidige games qua visualisaties en audio en (flink) minder blij van de speelstijl. Dus wil ik graag weer met de opdofte 'oudjes' aan de gang.

Nostalgie is tenslotte niet meer wat het geweest is.
Eens. Met regelmaat betaal je 50€ voor spellen die eigenlijk veel tekort zijn, maar er zij uitzondering hoor. Best veel trouwens. Zoals fallout, eigenlijk bijna alle titels. En ik ben zelf van de generatie dat je niet vertelde dat je games speelde, want dat koste je al je libido. YouTube was er gelukkig nog niet. Of al die shorts op social media. Daar brokkelt je brein vanaf idd.
Aan de andere kant werd Starcraft 2 remaster wel weer prima ontvangen. En ik geloof dat MSFT ook aan war3 reforged 2.0 werkt om een hoop problemen aan te pakken.
SC1 remaster bedoel je?
Die is wel oke, maar zeker niet bijzonder of SC waardig. Recent volledig doorheen gegaan en intussen door SC2.

Intussen is voor WC de trailer uit, maar het ziet er imo niet uit. Scherp, maar vlak. Weinig connectie tussen gebouwen, units en de ondergrond. Gras is ook uitzonderlijk lelijk.

Alles ademt, lui, niet boeiend, cash grab. Weer een gemiste kans voor het ooit geliefde Blizzard

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 15 november 2024 13:43]

Heel vet dit. Ik vermoed dat ze de engine voor Warcraft III Reforged gebruiken hiervoor en dat is natuurlijk prima. Al hoop ik wel dat ze niet dezelfde fout maken als met WCIII Reforged.
Verder vermoed ik dat de fanmade Warcraft II mod voor Warcraft III Reforged ook wel heeft geholpen om dit in een stroomversnelling te brengen.
zo, daar heeft ook wel wat werk ingezeten
Fanmade mod is erg mooi. Heb hem helemaal uitgespeeld. Je bent even bezig om hem te installeren en het is zeker niet zonder bugs. Qua performance gooit het ook geen hoge ogen maar het is wel erg knap gemaakt door zo'n klein team. Ziet er btw prachtig uit en er zitten mooie missies bij.

Sowieso leuk om weer eens bootjes te bouwen :)
Een remaster voor wc2 zou ik niet verkeerd vinden als ze het goed doen en de sfeer/stijl kunnen behouden. En op een bepaalde manier vind ik WC2 gewoon mooier (ogen) dan WC3 (stijl/engine).
Eens. Ook qua storyline. Ik vond de hele ‘noble orcs’ afslag vanaf en met WC3 een beetje suf.
Blizzard maakt de laatste tijd wel veel van dat soort "foutjes".
Ik duim met je mee in de hoop op een goede afloop!
Zou idd super vet zijn!
Afwachten. De originele Warcraft 3 remake was een teleurstelling en ook hoofdzakelijk gedaan voordat Microsoft Blizzard in handen kreeg officieel. Die remake was prut omdat het een uitbesteding was.

Ik mag hopen dat er geleerd is van deze ervaring en er een fatsoenlijke remake wordt gemaakt. Persoonlijk heb ik thuis nog Warcraft 2 plus beyond the dark portal thuis liggen. Geweldig spel!
(...) Persoonlijk heb ik thuis nog Warcraft 2 plus beyond the dark portal thuis liggen. Geweldig spel!
Die heb ik inderdaad ook allebei nog liggen, op CD-ROM. En als het goed is, heb ik in een doos op zolder ook de originele StarCraft nog, in de Protoss-doos. Je had daar drie varianten van: Human Terran*, Protoss en Zerg :)

*bedankt, @Terpstars :P

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 6 november 2024 20:54]

Terran ;)
Ik had ook de Protoss doos. Prachtig hè, die boxart vroeger.
Ja, dat mis ik wel een beetje bij moderne (PC-)games. Zo'n licentie op Steam heeft wel een leuk plaatje, maar een doos met box art en zo is eigenlijk veel leuker.

Maar ja, dat heb je met muziek en films tegenwoordig ook. Daarom koop ik ook nog steeds CD's van mijn favoriete bands. Muziekbestanden zijn heel handig voor op mijn telefoon, maar een CD is iets tastbaars.
Oef, de vorige remaster was niet in de smaak gevallen bij vele fans. Laten we hopen dat ze het dit keer beter doen.
Die werd inderdaad niet altijd even goed ontvangen, vooral bij de multiplayer spelers. De Starcraft Remaster en de Diablo 2 Remaster dan weer zover ik gezien heb weer wel. Hopelijk leren ze vooral van die laatste.
Even hard op denken... welke remaster van Blizzard is tot heden goed gevallen bij de fans ?
Diablo 2 resurrected is onwijs goed.
Zoals ik al aangaf, Starcraft Remastered, Diablo 2 Resurrected in ieder geval. En dan heb je nog wat kleiner spul als de Blizzard Arcade Collection. Al met al is denk ik alleen WC3:Reforged verkeerd gevallen van de remasters die ze gedaan hebben, en dan ook nog eens voornamelijk bij een deel van de spelers (Die meer deden dan alleen singleplayer).

[Reactie gewijzigd door Dennism op 6 november 2024 15:23]

StarCraft is ook prima gedaan
Zolang je maar ook weer op schapen kan klikken tot ze exploderen....
Krijgen we dan ook zo'n lekker campy installer dingetje? Kon je leuk op een knopje klikken om te testen of je je Soundblaster setting goed had staan...

"Your Soundcard works perfectly!"

<click>

"Your Soundcard works perfectly!"

<click>

"Your Soundcard works perfectly!"

<click>

"Enjoying yourself?"
Heerlijk. Lekker knallen op je soundblaster 16
Klassieke humor uit het DOS tijdperk, mis ik wel een beetje. "Stop touching me!"
*Click* "Baa-a-a-a-ah!"
*Click* BOOM!

Ja, die humor hebben ze vervolgens in nagenoeg elke RTS gestoken sindsdien.
Er zaten enkele hilarische tussen.
al die funny sounds kon je exporteren naar WAV (of ze stondern ergens in WAV) en zo gebruiken in een Windows theme
Ik hoop voor de fans dat deze remaster meer zoden aan de dijk zet dan de vorige warcraft remaster.
nieuws: Blizzard biedt excuses aan voor gebreken Warcraft 3-remaster en beloo...

Deze was toch ook heel goed! Oh wacht... Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me... Nee, deze ga ik niet pre-orderen :+
Als ze de gameplay maar niet veranderen op alleen 'smoothness' toevoegen, grafisch mag men er flink op los gaan.
Zo lang men de originele stijl maar respecteert en niet voor World of Warcraft look gaat. De tekening van de Elf en de Troll uit het menu zou leidend moeten zijn voor alle grafische verbeteringen.
Dat inderdaad. ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Ik denk dat de overname door Microsoft wel goed heeft gedaan voor Blizzard.
Oehh als deze trouw aan het origineel is ben ik zeker te porren. Wat een heerlijke game was dat. Heel wat uurtjes aan versleten. Hopelijk is de release niet al te ver weg!
Net zoals andere reageerders hier ben ik niet erg enthousiast, gezien de Reforged remake van WarCraft III, waar inmiddels gelukkig wel meerdere user made fixes online voor zijn verschenen, maar van de versie van Blizzard zelf ben ik niet zo onder de indruk.

Maar goed, we zullen zien. Misschien hebben ze er stiekem toch iets van geleerd en is deze aanstaande remake van deel 2 wel te verteren... ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.