Blizzard gaat stoppen met World of Warcraft Companion-app

Blizzard stopt met de World of Warcraft Companion-app. Het bedrijf geeft daar geen verklaring voor.

Blizzard schrijft in een korte update dat het de WoW Companion-app niet langer gaat ondersteunen. Dat valt samen met de release van The War Within-uitbreiding van World of Warcraft. Die komt later dit jaar uit, maar een exacte datum is nog niet bekend. Na de release krijgt de Companion-app geen updates meer, is die niet meer te downloaden of zelfs maar te gebruiken.

De WoW Companion-app kwam in 2018 uit. World of Warcraft-gebruikers kunnen met de app missies uit het spel tracken en facties bekijken. Ook is het mogelijk om voorwerpen te kopen en verkopen met handelshuizen die door andere spelers worden beheerd.

WoW Companion App

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

26-04-2024 • 07:44

68

Submitter: Zeror

Reacties (68)

Sorteer op:

Weergave:

Hoe zit dat nou eigenlijk met de de overname van Blizzard door Microsoft? Bepaalt Microsoft nu de strategie voor WoW en dit soort keuzes? Of hebben we nog steeds te maken met een greedy aandeel-gestuurd besluitvormingsproces? Ik heb goede hoop in keuzes door Microsoft en ben helemaal klaar met het ouderwetse Blizzard.
Als ik dit van IGN mag geloven dan hoop ik inderdaad dat Blizzard weer eigen keuzes mag maken.
Zou dat misschien ook de reden zijn dat Metzen terug is gekomen?
MS is gewoon een beursgenoteerd bedrijf, en heeft daarmee de verplichting om winst te maximaliseren.

Hoe die winst gemaximaliseerd wordt, dat kan op nogal wat verschillende manieren. Mijn vermoeden is echter wel dat MS zich wel flink zal richting op herstel van vertrouwen, je stopt niet zoveel geld in een bedrijf, om die verder de grond in te werken. Tevens heeft MS een geschiedenis dat ze een stuk vrijheid geven en correcter beleid voeren.

Tussen Blizzard en Bethesda in, zal het interessant worden de komende jaren wat er gaat komen, beide waren absolute giganten en erg populair, maar beide zagen dit al jaren afnemen. Nu is dus de vraag of MS dit weet te veranderen. We kunnen alleen maar hopen van wel, want beide hebben fantastische IP's waar ik graag weer een paar goede games van zou willen zien.

Verder geen idee wat ze met de Activision tak gaan doen, ook daar zit zeker nog de nodige potentie.
Winst maximalisatie is iets anders voor Activision blizzard dan dat het is voor Microsoft. Bedrijven zoals Microsoft spelen op de veel langere termijn omdat het een veel groter geheel beseft.
Microsoft koopt AB niet voor de winst die ze maken, maar om meer macht en aandeel te krijgen in de game industrie. Dat krijg je alleen door de groeien, waarvoor je goeie games nodig hebt.

Het geld verdienen zit op een andere plek bij Microsoft dus denk dat het alleen maar iets goeds kan betekenen.
Zoals ik al zei, winst maximaliseren wordt op veel verschillende manieren gedaan. Zowel kort als lang. Zolang zij goed kunnen uitleggen waarom ze de juiste keuzes maken, zullen de aandeelhouders hierop vertrouwen, mits het niet heel fout gaat.

AB was vrijwel alleen maar bezig met korte termijn, en vooral veel micro transacties. MS is op gaming gebied vooral bezig met gamepass en hun positie te versterken, daar helpt rotzooi zoals micro transactie games niet bij, al zullen ze echt niets veranderen bij dingen zoals Diablo Immortal, CoD en Candy Crush, maar ik verwacht wel dat ze gaan zorgen om echte topgames neer te zetten, dingen zoals WC4 en SC3 zou toch inmiddels weleens mogen aangekondigd worden. Tevens heeft MS zelf ook de nodige ervaring in dat genre, dus ik zie daar een hoop potentie.
"Of hebben we nog steedste maken met een greedy aandeel-gestuurd besluitvormingsproces"

Waarom denk je dat dit bij Microsoft niet of minder het geval zou zijn? Het is niet zo dat ze net begonnen zijn met advertenties in Windows 11...
Zeker waar. Het is ook meer een gevoel. Blizzard heeft naar mijn gevoel al meer dan 10 jaar de plank misgeslagen met rare keuzes in games (mobile), patches (Diablo IV), uitbreidingen en communicatiestijl. Het gaat niet meer om wat de gamer wil, maar wat de aandeelhouders willen. Naar mijn gevoel zijn ze al heel lang de essentie kwijt waar het altijd om ging: goede games maken. Bij Microsoft voel ik daarentegen meer openheid, transparantie. Ook beursgenoteerd, maar minder hard op de euro's. Persoonlijk vind ik dat ze het heel goed doen in de Cloud gaming business en de Game Pass en hoe ze veel games hier tegen een prikkie speelbaar maken. Het zal wel een strategie zijn en er zullen ook wel genoeg tegenargumenten zijn, maar nogmaals: mijn gevoel is beter bij Microsoft dan Blizzard.
Er zit al veel langer troep in de launcher van Windows (start menu), en hetzelfde heb ik ook op mijn Nvidia Shield TV (lastig te vervangen door iets fatsoenlijks). Zelfs in de launcher die Google standaard levert van de Pixel kun je Google search niet verwijderen ('waarom zou je dat willen?' -> 'omdat ik Kagi gebruik'). Ook de Battle.net launcher wordt constant rommel in gegooid. Ik denk dat de meest schone die van Steam en SteamOS is.
In het algemeen lijkt Microsoft zich eigenlijk amper te bemoeien met waar hun studios mee bezig zijn. Wat je zowel positief als negatief kan zien gezien de resultaten.
volgens mij kwam de app al in 2015 uit, toen Warlords of Draenor voor World of Warcraft uit was, omdat je dan companions quests kon laten doen, via je smartphone .

Ik kan het me nog herinneren dat t een leuke gimmick was, maar na x aantal maanden was de lol er wel uit ;)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 24 juli 2024 03:40]

precies , die content is al lang niet meer relevant, dus zal dat inderdaad de reden zijn. Lijkt mij ook volkomen logisch, al lijkt men hier er gelijk weer allemaal andere dingen bij te halen :) verbaasde mij eigenlijk dat die app er nog was,de laatste jaren nooit weer iets over gehoord.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 24 juli 2024 03:40]

De app die jij bedoeld is de WoW Armory app. Ik geloof dat die later werd omgedoopt tot de companion app :)
ah , is t dat geworden ... ik ben iig met MMO-pensioen .. dus i dunno , ik vondt t na WoW classic wel goed geweest ;)
Yups ik moest zelf ook even na denken want ik herinnerde dat de app een andere naam had voorheen, de companion app heb ik zelf nooit gebruikt.
voor mij was het juist fijn vanwege de auction house, even voor slapen gaan wat auctions maken, en volgende dag gold in de mail box :D

alleen jaren later (vorig jaar nog) kon je alleen kopen. maar je moest wel op de pc of wat dan ook inloggen om het item uit de mailbox te halen om hem weer op de auction house te zetten.

van die companions waar je het over hebt, heb ik nooit geweten. het was gewoon een armory op mobiel en dan wat ik aangaf van de AH.
De game industrie die weer iets kapot maakt. Lijkt wel elke dag hetzelfde nieuws. Na Apple en Google mag de EU ook iets aan game ontwikkelaars doen.
Wat zou de EU hier aan moeten doen dan? Een wet invoeren die het bedrijven totaal verbied om te stoppen met een app?

Dat lijkt me juridisch totaal niet houdbaar, elk bedrijf mag zelf bepalen of ze een app blijven doorontwikkelen of niet.

Zeker als ze, zoals hier, het erg ruim vantevoren aangeven dat ze ermee stoppen.
Wat zou de EU hier aan moeten doen dan? Een wet invoeren die het bedrijven totaal verbied om te stoppen met een app?
Er zijn minder extreme opties die wel degelijk het overwegen waard zijn. Bijvoorbeeld, als een consument een game of app koopt, mag die consument zijn geld terugeisen als een ontwikkelaar besluit die applicatie onbruikbaar te maken. Hang daar eventueel een redelijke termijn aan vast zodat ontwikkelaars niet voor altijd een app moeten ondersteunen.

En als een ontwikkelaar er dan voor kiest om geen ondersteuning meer te geven, moet die ontwikkelaar een redelijke optie aanbieden om toch de app te blijven gebruiken.

Daar is recentlijk de petitie stop killing games voor opgezet, die ik alleen maar kan toejuichen.
Ik doe niet aan plussen en minnen, maar hier sla de spijker op de kop.
Wat moet de EU doen dan? Een jullie mogen geen shitty games meer uitbrengen wet invoeren?
Heb enige ideetjes, weet niet of ze in jouw straatje passen. Maar hier onder enkele. En die ook gewoon realiseerbaar zijn.

Sowieso een recht om eigen servers te beheren als de game maker zegt. Fuck off. We willen niet meer online. Dat is punt 1.

Basis dingen zoals deze apps hoor je gewoon te ondersteunen. Of ze gaan in de MS eco-systeem ingebouwd worden. Aangezien ze overgekocht zijn.

Spellen offline speelbaar maken. Het verbieden always -online is alleen ten gunste van de game ontwikkelaars niet die van hun klanten.
Succes met je laatste punt in het geval van een mmo 8)7

En waarom zou een app “gewoon” ondersteund moeten worden? Klinkt mij als een extra dienst, waarschijnlijk een die niet bijzonder populair is, ik was hem zelf, als casual wow speler, alweer helemaal vergeten.

Recht op eigen servers vind ik wel wat van te zeggen ja, die optie zou er bij multiplayer games wat mij betreft standaard in mogen zitten.
haha, kan je spel starten in een lege wereld als default poppetje, kun je rondlopen.

Er zijn overigens wel private servers, die je kunt gebruiken; weet niet of dat nog een ding is. Maar goed, onderhouden kost geld, moet ergens vandaan komen als er weinig animo ervoor is dan stekker eruit trekken is ook weer niet raar.
Nou.. Ik ben een tijd actief geweest binnen de self-hosting MMO community, en heb toen ook een locale World of Warcraft server emulator gedraaid om bugs e.d. te kunnen testen. Daarmee kon ik World of Warcraft daadwerkelijk offline spelen :Y)

Toegegeven, het is wel wat saaier zonder andere spelers :+
Basis dingen zoals deze apps hoor je gewoon te ondersteunen. Of ze gaan in de MS eco-systeem ingebouwd worden. Aangezien ze overgekocht zijn.
Wil je een bedrijf verplichten iets te ondersteunen? Als we dat breder (dan enkel de game industrie) pakken dan gaat ieder software bedrijf stuk, je hebt ooit support voor platform X (digital signing/api voor iets/whatever) gegeven, dan moet dat nu voor eeuwig... Dat werkt toch niet?
Heb je de laatste bericht hier op tweakers gelezen betreft NASA die een software update doorvoert bij een legacy machine.

Dus het kan gewoon. In joue geval is het dus gewoon niet rendabel jij wilt geld gern product.
Dat NASA iets ouds update is toch helemaal niet relevant wat betreft de regelgeving voor andere bedrijven... En de rest van je bericht snap ik niks van en hoef ik ook niks mee, success verder hé.
decentrale servers, dit is de toekomst
Kan je dan ook vertellen wat je precies van de EU verwacht?
- gameplatformen openstellen. Steam op de Xbox en PS.
- garantie op games altijd kunnen spelen als je ze online koopt.
- servers laten opzetten door de community, zodat games zelfstandig kunnen worden voorgezet.
- toegankelijkheid afdwingen voor gamers met een beperking
- lootboxes volledig aan banden leggen
- developer moet er voor zorgen dat mensen veilig online kunnen gamen
- als speler moet je altijd in beroep kunnen gaan tegen een (lifetime) ban.
Dat zouden mooie punten zijn maar ik ben er bang voor.

Punt 1 erg graag cross play op elk systeem en platform zodat het niet uit maakt waar je op speelt maar dat je altijd met je vrienden ( welke systeem of console ze ook hebben ) kunt spelen.

Punt 2 ben bang dat ze dat niet zullen doen gezien bij sommige games de servers offline worden gehaald ( The crew anyone? )

Punt 3 dat deden ze vroeger altijd bij vaak game releases, tools voor dedicated server hosting maar dat is tegenwoordig bij 80-90% van de games helaas niet meer.
Tegenwoordig moet je er zelfs voor betalen bij de "officiele" server hosters terwijl dit gewoon tools horen te zijn die beschikbaar moeten zijn voor de community.

Dit zou men moeten uitbrengen ALS de game offline wordt gehaald ( een wet hiervoor zou beter zijn ) zodat de community deze altijd zelf kan hosten

- toegankelijkheid afdwingen voor gamers met een beperking
Dit zou eigenlijk standaard in elke game moeten zitten....

- als speler moet je altijd in beroep kunnen gaan tegen een (lifetime) ban.
Deze vind ik wat lastiger, zeker als je het zelf hebt veroorzaakt..... dan is het je eigen schuld.

[Reactie gewijzigd door Thepriest1750 op 24 juli 2024 03:40]

Het pro-EU sentiment is wel erg selectief tegenwoordig....
Inderdaad, alleen regels en wetten die persoonlijk uitkomen worden omarmd
Dat is dan ook exact het doel :+, namelijk: de burgers/consumenten beschermen.
Blizzard is al jaren kapot.
Blizzard is geen Blizzard meer maar een schaduw van wat het ooit was. Een soort Ubisoft zeg maar.
In dit geval is het toch meer falende leiding en bedrijfspolitiek wat de boel daar stuk heeft gemaakt, niet de industrie zelve.
Jij hebt zeker niet gelezen wat Visgek82 heeft geschreven. Deze app wordt nauwelijks meer gebruikt, omdat vrijwel niemand meer followers missies doet buiten goldmakers. Deze expansies zijn van meer dan 5 jaar geleden als ik mij goed kan herinneren.
Zijn reactie is van 07:58, Visgek zijn reactie is van 08:15, dus nee :)
De app is een symptoom van een veel groter probleem. Namelijk een volledig ongereguleerde markt. Microsoft, Sony, Nintendo zijn vergelijkbaar met poortwatchters. Elke vorm van regulering mist waardoor je opeens je volledige game bibliotheek kwijt bent of functies ervan terwijl je wel voor hebt betaald.
In een dictatuur kan een land/continent zaken als dit verbieden. In een continent als EU waar we democratie bestaat hoor je dit soort dingen met rust laten. De EU heeft wel wat beters te doen.
Wat mij betreft mogen ze meteen de NAVO en USAF bij betrekken……
Schrijf ze gelijk even dat ze elke expansion van WoW in classic losstaand moeten laten bestaan. Ze gaan voor de 2de keer de beste expansion de nek om draaien :P rip WotLK
De companion app was meer in de tijd dat companions en followers een ding waren in wow expansions. Nu dat eruit is denk ik niet dat nog veel mensen er gebruik van maken, dus een logische zet.
Ze moeten gewoon een nieuwe app bouwen die een betere en leukere integratie heeft met WoW.

Voor een grote MMO valt er genoeg te verzinnen wat je met een side-app zou kunnen doen naast die table missions. Dat iemand nog even kan inloggen op mobiel, iets leuks / nuttigs doen onderweg naar werk. Alleen een beetje creativiteit is nodig.
Niet nodig. Ze kunnen alles via de WoW armory website doen.
Het niet meer remote toegang hebben tot de auction house is wel een gemis, daarmee kon je toch een goede deal snipen en/of je eigen listings updaten ook al was je van huis.
Inderdaad de hoofdreden om die app te gebruiken.
vroeger kon je ook de Auction House op je mobiel doen, mooie tijden waren dat, was ideaal om ff dit tijdens het werk te doen
Nu ik speelde vroeger veel Wow etc, maar dat is een pak minder. Maar het nut van deze app gaat me te boven, buiten als je een Auction House "freak" bent. Ik denk niet dat veel mensen dit gebruiken. Uiteraard kan ik helemaal mis zijn, maar waren ze veel van plan daarmee en valt het gebruikersaantal enorm tegen. Downloads wilt niet zeggen "actieve" gebruikers. Voor communicatie met guild zullen de meeste wel discord gebruiken ofzo, of wat er tegenwoordig gebruikt word (waar ik geen flauw benul van heb). En denk dat ze daarop wilden inspelen dat je binnen het "blizzard" emperium blijft. En als het veel geld kost voor weinig opbrengst/meerwaarde dan is de keuze snel gemaakt
kocht vroeger alles bijna blindelings van blizzard. Die tijd is voorbij, en lees voornamelijk alleen negatieve dingen over de huidige producten.
Whaat, geen don't you guys have phones meer????

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.