Blizzard kondigt uitbreidingen voor World of Warcraft en Diablo IV aan

Blizzard heeft tijdens Blizzcon 2023 de eerste uitbreiding voor Diablo IV aangekondigd. Daarnaast toont de uitgever de drie komende uitbreidingen voor World of Warcraft, die samen een overkoepelend verhaal moeten vertellen.

De Diablo IV-uitbreiding heet Vessel of Hatred en speelt zich af in een jungle-achtige regio genaamd Nahantu. De dlc moet het verhaal van de hoofdcampaign voortzetten en richt zich op de schurk Mephisto, de broer van Diablo en Baal. Daarnaast belooft Blizzard dat de uitbreiding een nieuwe klasse introduceert 'die nog nooit eerder in de Diablo-franchise zijn opwachting heeft gemaakt'. Meer informatie maakt de uitgever niet bekend. Vessel of Hatred moet eind 2024 verschijnen.

Verder zijn de drie komende uitbreidingen voor World of Warcraft onthuld: The War Within, Midnight en The Last Titan. De drie dlc's moeten een overkoepelend verhaal vertellen dat The Worldsoul Saga wordt genoemd. De eerstgenoemde uitbreiding moet in 2024 verschijnen, dat tevens het jaar is waarin de franchise twintig jaar bestaat. The War Within speelt zich voor een groot deel af op de planeet Azeroth en bevat in eerste instantie vier zones, acht dungeons, een raid en een nieuw speelbaar ras. Daarnaast komt de dlc met de functie Warbands, waarmee het mogelijk moet worden om de voortgang te delen met alle personages van de speler, ongeacht de fractie. Zo wordt het onder meer mogelijk om de factiereputatie voor alle personages op eenzelfde Battle.net-account gelijk te trekken. The War Within wordt de tiende uitbreiding en volgt op Dragonflight uit 2022.

Tot slot krijgt World of Warcraft: Classic volgend jaar de dlc Cataclysm, die in 2010 al aan de reguliere versie van de mmorpg werd toegevoegd. Wel komt deze versie met een aantal veranderingen. Zo belooft Blizzard dat levelen gestroomlijnder en sneller moet gaan en keren de Titan Rune-dungeons uit de Classic-versie van de Wrath of the Lich King-uitbreiding terug.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

04-11-2023 • 10:18

99

Submitter: Axenth

Reacties (99)

99
98
28
0
0
58
Wijzig sortering
Zolang ze de doodsaaie endgame niet aanpakken zie ik geen reden om ooit nog Diablo 4 op te starten. Ik vond het een geweldige campaign, en daarna was er gelijk geen zak meer aan. Ze hebben tijdens Blizzcon niks gezegd over de playerbase die massaal wegrent omdat het spel een eindeloze grindfest is. Ik hoop dat ze snel het licht zien en het spel net zo leuk maken als D3 omstreeks season 10-20
Mee eens, al is dat met S2 al weer een tikje beter geworden. Verbazend wel dat een partij als Blizzard, met zoveel ervaring op dit vlak, die endgame initieel zo dodelijk saai wist te krijgen.

Komt vast goed met nog een paar seasons en uitbreidingen :)

[Reactie gewijzigd door Kaastosti op 23 juli 2024 06:00]

Oh ik geloof best dat het aangepakt gaat worden, en achter de schermen zijn ze er vast al mee bezig.. Maar dat ze het ooit zo hebben kunnen releasen is mij een raadsel. Volgens mij dachten ze dat men lang genoeg bezig zou zijn met de campaign om niet te refunden, en ze zo hun 70 euro pakken, en de rest later wel een keer fixen voor player retention..ofzo
Jammer.
Slightly offtopic: Ik ben nog niet door Baldurs Gate 3 heen, en tegen die tijd is Cities Skylines 2 wel gefixt, en ik heb ook nog een casemod af te maken :+ dus ik heb in de tussentijd genoeg te doen :)
Omdat het gros van de originele cast er al heel lang niet meer werkt.
Omdat het gros van de originele cast er al heel lang niet meer werkt.
Je hoeft denk ik niet per se van de originele cast te zijn om te weten wat het leuk maakte toch?

Alleen al de trade channel bij aanvang, lijst met games... het voelt nu vaak een single player game voor de casual die af en toe inlogt.

Idd S2 is al een stuk leuker, maar traden is echt doodgemaakt , angst voor botten moet niet de fun van de game killen lijkt mij, dat was een erg leuk onderdeel wat het altijd boeiend hield buiten de verschillende farm zones etc.

Nu kan je niet echt iets vinden wat je rijk maakt...want meeste account bound = boring
Nu met seizoen 2 is het stukken beter, ik doe bijna alleen maar blood tide zones, geweldig met een groep de blood lures te doen, 3 altaren waar elk 50 lures op moeten. Als er veel mensen zijn gaat het achter elkaar door.

By the way, was Diablo niet altijd al een grind fest? Baal runs, greater rifts etc.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 juli 2024 06:00]

Ik hoor wat je zegt over dat het altijd al grindy was, maar het is toch anders. Het tempo van optimaliseren en item drops in d2 en d3 zijn interessanter, waar d3 rond season 10 in de sweet spot zat. Daar was het moeilijk genoeg om de hoogste torment zeer lastig te vinden, maar was er toch genoeg vooruitgang om niet saai te zijn zonder dat je aan 1 armor set gebonden was. Toen ze ancient legendaries introduceerden begon het wwer achteruit te gaan, en daarna ineens primal ancients om maar content te genereren, toen haakte ik weer af.
D3 heeft sowieso altijd een speciaal plekje in mijn hart want het heeft me door een moeilijke medische periode geholpen, dus ik ben een beetje biased.
Itemization is inderdaad wat vreemd in D4, ik zit nu met mn gear vast, alle loot wordt gesalvaged, door skills en legendary aspects die bij mn build passen is niets een upgrade, soms de aspect vernieuwen maar de +3 voor 2 specifieke skills in een item met extra dmg stats krijg je niet snel meer. Of je moet enchanten tot je blut bent.
Dit is precies mijn ervaring, en dat eigenlijk al vanaf de tree of whispers in de campaign
Ik vond D3 leukste toen ROS nog niet was. En toen ze de drops hadden verbeterd. Ik zo'n leuke close range stun wizard build gemaakt. Na ROS kon die build niet meer mee. Omdat ze per armor set bepaalde skill 10.000% dmg buff gaven. En de skill die ik gebruikte nooit bij zat.
Die uber setjes vond ik eigenlijk belachelijk, zo OP dat het als cheaten aanvoelde. Ik had een ww barb die infinite kon whirlwinden en daarmee nog sneller was dan je al kon lopen. Echt een instagib flipperkast. Zijn vast mensen die dat leuk vinden maar zo vind ik het juist geen zak aan
Klopt, ik vind precies hetzelfde.
Ik had ook een ww barb.
Van alle classe goeie snelle builds had ik er 1 van of meer.
Mijne wiz was sneller dan ww barb, want die had teleport. En vond leukste om mee te spelen.
Fout van blizz toen was gewoon dat de drops zo slecht waren. AH was niks mis mee als drops beter waren, dan waren de prijzen ook beter.
Greater rifts waren tenminste nog leuk. Diablo 4 is niks anders dan grinden, grinden en nog eens grinden! Die Blood Tide Zones doen er niet aan af hoeveel saaier D4 is vergeleken met D3.
In D3 was ik er ook op een gegeven moment klaar mee. Als je het setje bij elkaar hebt die je build complimenteert. Ik kon higher greater rifts binnen 2 minuten clearen. Verder was er geen progressie meer.
Er valt genoeg aan te merken op D4, maar ik snap dit punt niet zo (ik zie hem wel vaker gemaakt worden). Wat was er dan leuker aan greater rifts? Ik heb het idee dat het precies hetzelfde is als nightmare dungeons. Het is vooral de itemization van D4 die werk nodig heeft, maar qua wat je werkelijk aan het doen bent vind ik dat D4 nu al in een betere staat is dan D3 ooit was naar mijn idee (al heb ik niet alle seasons gespeeld en pas ingestapt na release RoS). In D3 had je echt alleen maar greater rifts, en bounties deed je alleen maar omdat je mats nodig had, dat was echt niet leuk. In D4 kun je tenminste afwisselen tussen nm dungeons, helltide, worldbosses en legions... en nu vampire zones.
Ik heb ook het idee dat mensen eigenlijk juist langer D4 seasons blijven spelen. In D3 was het echt alleen de eerste paar dagen van een season dat er wat activiteit was en dan had iedereen wel behaald wat ze gingen halen en was het weer bye bye tot de volgende season.

Wil nogmaals absoluut niet zeggen dat er niks mis is met D4, ze moeten echt nog flink aan de bak want het kan en moet veel beter.
Denk grootste probleem bij nightmare dungeons was de objectives die in season 1 veelste veel tijd koste en ook lower monster density.

Al iets beter nu in season 2 en zag dat begin december nog wat updates zullen zijn voor endgame.
Volgens mij gaat het enkel om de timer en de bijna oneindig schalende moeilijkheid. (Bleek achteraf, door de powercreep, een max van GR 150 te zijn aimnv)
Vreemd genoeg, waren die rifts uiteindelijk nog dynamischer dan wat ze nu hebben verzonnen.

Nightmare dungeons zijn niet eens slecht als idee, maar uiteindelijk ga je 50x dezelfde doen wegens efficiëntie of omdat er minder irritante objectives en tegenstanders in zitten. Of simpelweg wegens hoe de item type drops geregeld zijn.

Tel bij de trage progressie op dat je gear wegens allerlei factoren behoorlijk vast kan zitten en dat de overstap van WT3 en 4 niet erg organisch verloopt, dat sommige area levels vast staan op + en - bepaalde niveaus...

Ieder seizoen een nieuwe type zone toevoegen wegens speciale gear en / of superieure XP gains lost inderdaad niet echt veel op.
Ik voel me nog steeds om de tuin geleid door vrijwel alle reviews die voor de launch vrijgegeven werden. Daar spraken ze vrijwel allemaal over "de perfecte endgame loop" met nightmare dungeons, Tree of Whispers en Helltides. Op papier klinkt het ook echt goed, maar de uitvoering was erg slecht.
Same, ik was sceptisch en heb mezelf beloofd dat ik tevreden zou zijn als de campaign goed was, maar de replay waarde is ruk. Ik wilde alle characters levelen maar bij de 2e halve replaypoging voelde het alsof ik precies dezelfde progressie had als de eerste 2 playthroughs
Reviewers zijn gekocht door de game industrie dus verwacht geen objectieve reviews van hen.
Wel een deel, maar niet allemaal, zeker niet als ze een reputatie hoog te houden hebben
Was dit keer een goed geoliede PR machine inderdaad. Zelfs alle streamers vonden het 'geweldig'.....tot de dag dat de drops voor het kijken van hun D4 streams ophielden en ze allen direct stopten.
Als er geen endgame is is er ook niks naar te kijken bij streamers en dat miste totaal.
Het was ook ongeveer voor 3-5 dagen "leuk". Maar alleen al max level en Paragon halen heeft veel meer tijd nodig. Daarnaast meen ik dat de pers, die vrij weinig tijd kreeg, ook een behoorlijke server side XP boost kreeg, waardoor de grind wel mee viel.

Het probleem komt ook vooral voort door hoe ontzettend sloom progressie is.

In S0 en S1 heb ik ook gewoon steeds rond level 40 m'n gear en build af. En dan moet je nog 100 dungeons doen of met een groepje een halve dungeon iederen minuut resetten, om level 51 te halen. Of je kan iemand je naar WT3 laten slepen, omdat of je DPS of je verdediging niet lekker schaalt om zelf gemakkelijk die capstone dungeon of baas te doen. En daarna zit je "vast" aan een hoger minimum level, maar kan je wel weer je gear verder ontwikkelen. Allemaal onnodig gedoe om je soort van 2x "endgame" te laten bereiken, welke gemakkelijk op te lossen is door gewoon de XP omhoog te gooien.

Ze hebben D4 zo weinig content gegeven op bepaalde vlakken dat ze maar aan die knop hebben gedraaid om het proces te rekken. Met als gevolg dat men alleen maar op zoek is naar efficiëntie om dat tegen te gaan. En gezien dungeons toch allemaal op hetzelfde neer komen, is het ook niet meer dan logisch dat spelers de minst irritante / snelste zoeken.

Tel daarbij op dat je eigenlijk pas aan de echte endgame gear grind kan beginnen het moment dat je level 85 bent... Tegen die tijd heb ik op al m'n characters eigenlijk al geen zin meer. Ook zijn veel build enabling legendary items zo zeldzaam tot je in WT4 bent, dat je erg lang in je levelling build moet blijven hangen wat het niet echt beter maakt.

Al voor S1 uit kwam gingen al geruchten dat de eerste expansion eigenlijk al zo goed als af was. En dat ze die als live-service upgrades zouden gaan verkopen, dat dat het verhaal verder af zou maken. Want eerlijk gezegd, tot nu toe is het allemaal eigenlijk nog lang niet af. Een beetje zoals met Destiny 2. Met ook als gevolg dat ik daar al lang ben afgehaakt en dus geen idee meer heb hoe de verhaallijnen eigenlijk lopen. Vrees hetzelfde voor D4 eigenlijk.
De campaign was levendig en maakte de saaie character progressie voor een deel goed.

Fijn dat ze nu "eerder" komen met de volgende act(s) misschien dat dat weer wat goed maakt en het spel terug kan halen.
Nagel op de kop! Groot gelijk
...over de playerbase die massaal wegrent omdat het spel een eindeloze grindfest is.
Is dat niet de ideale business? Je verkoopt voor veel geld een spel, mensen kopen het massaal, het zit verbonden aan je Battle.net account, dus doorverkopen kan je het niet... Geen extra kosten voor verdere online activiteiten voor die 'massa' spelers. Die na ruim een jaar allang weer vergeten zijn waarom ze zijn weggegaan, maar de campaign was zo cool, dus kopen ze de uitbreiding. This has happened before, this will happen again... ;)

Vergeet ook niet dat een hele, hele hoop mensen zoiets hebben van "Ik heb 50-60 uur in de campaign gestoken, ik heb mijn geld er dubbel en dwars uit!"...
De meeste gamers zijn geen forever game 20 jaar grinders. Dat is op de grote hoop een fractie.
Dit is tot mijn spijt heel herkenbaar. Hoewel er in Season 2 van D4 verbeteringen zijn doorgevoerd, voelt het nog steeds vrij eentonig aan. Het is niet alleen de content welke voor een groot deel hetzelfde blijft gedurende het levelen, maar ook de omslachtigheid van Aspects, het hoge excel-gehalte van de Paragorn boards en een vrij saaie (prachtig uitziende!) wereld.
Waar ik me in D4 nog het meeste aan stoor is dat er bij builds vaak de neiging/noodzaak ontstaat om meerdere skillslots te vullen met buffs, debuffs of mobility skills om vervolgens de build te focussen op het uitbuiten van 1 skill. Hoewel dit in veel aRPGs het geval is, stoor ik me bij D4 er om een of andere reden aan.
Ongetwijfeld zal D4 nog flink verbeterd worden de komende jaren, maar vooralsnog heb ik het weer van de pc verwijderd na het toch nog even geprobeerd te hebben in season 2.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben een groot fan van de Diablo franchise en het aRPG genre als geheel, en als ze het goed aanpakken heeft diablo 4 de potentie om een, in mijn ogen, waardig deel in de serie te worden.
Precies dit: ik ken te weinig van gameplay om precies te snappen waar het aan ligt, maar de campaign was inderdaad super, en de end game boeide me totaaaaaaal niet en ik heb het spel dan ook al anderhalve maand niet opgestart.
wow is altijd al soort van grindfest geweest. niet doen alsof het ineens iets nieuws is. Sinds ik wow speel (eind wotlk) zijn er altijd al een shitload aan dailies geweest waar je je doorheen moest werken, maar je HOEFT het niet te doen. Wat is irritanter vind is dat de professions zo achterlijk gecompliceerd zijn gemaakt met een hele extra tree van afslagen en knowledge items.. Gedoe. Het craften van bijv een phail kost gewoon meer dan waar je ze voor op de AH kwijt kan.
D3 veel gespeeld maar nooit echt het idee gehad dat dat een grind was - gewoon lekker van rifts doen en beetje demons afknallen.
Ik had het over diablo 4,WoW heeft me nooit bekoord vanwege het grinden
D3 omstreeks season 10-20
Season 10-20 was 5-8 jaar na de eerste release van Diablo 3, dus euh... er is nog hoop. Ikzelf wacht gewoon met kopen totdat het spel uitontwikkeld is.
Persoonlijk vind ik het gaafste nieuws dat World of Warcraft classic een nieuw seizoen krijgt genaamd "season of discovery". In dit seizoen pakken ze de originele game aan door dingen net anders te toen. De level cap zal in eerste instantie 25 zijn. Je krijgt runes waardoor je bijvoorbeeld als warlock kan gaan tanken en ze maken van een paar ouderwetse dungeons 10 man raids. Als dit populair wordt zou het wel eens een voorproefje zijn voor een echte World of Warcraft classic plus waar in de community veel over wordt gespeculeerd.
Wat ik las over classic plus is dat eigenlijk iedereen iets anders verwacht en daarom daar nooit aan kan voldoen. Net als dat een remake van een game altijd anders is dan de nostalgische herinneringen per persoon.
En daarom is de aankondiging zo goed. Niemand heeft dit verwacht dus heeft iedereen (- Jeroen :P ) iets van: "oké ik heb er zin in!"

[Reactie gewijzigd door Paterpor op 23 juli 2024 06:00]

dus heeft iedereen iets van: "oké ik heb er zin in!"
Niet voor iedereen spreken ;) Ik niet namelijk.
Nou Jeroen, Niet doen.
sorry, ik kon het niet laten :+
Ze denken dat season of discovery de beta zal zijn voor classic+
Als dat om upper blackrock spire en blackrock depths gaat dan is dat wel een stuk nostalgie van als jonge gamer 3 uur lang ubrs te doen voor mijn set shoulders.
Helemaal mee eens. Retail gaat mij te snel ( lees ik heb er de tijd niet voor) classic is nog met een een avondje of 2 per week te doen.

Jammer dat tweakers hier niks over vermeld in het artikel
Van de nieuwe World of Warcraft-uitbreiding ben ik nog niet overtuigd. De zaal bij de presentatie van de zones en races zat ook maar wat te morren, terwijl dat normaal een applausmachine is of dat er wauw door de zaal gaat, maar nu niks van dat alles. Daarnaast leek het erop dat ze die expansions snel na elkaar uit willen brengen, dus dan ben je elk jaar € 50,- kwijt voor minder content waarschijnlijk. Ik hoop niet dat dit al de invloed is van Microsoft en dat ze het om de juiste redenen doen, maar het geeft me niet heel veel hoop. De shared reputations en transmogs zijn heel welkom, maar die krijgt iedereen met Patch 11.0 en dat was eigenlijk het enige waar iedereen warm voor lijkt te lopen.
Hoe vaak ze niet al hebben beloofd sneller content uit te brengen maar elke keer zit er weer minstens een half jaar dezelfde patch tot er weer wat nieuws komt.
En volkomen onzin dat dit voor het eerst een meerdelig verhaallijn zal zijn. Die was er al bij Pandaria-WoD-Legion.
Metzen kon het wel mooi verkopen als iets vernieuwends, dat dan weer wel.
Pandaria-WOD-Legion zou ik zelf niet niet als een meerdelige verhaallijn omschrijven alleen maar om het hele verhaal mee te krijgen je enkele boeken moet lezen
Vind ook dat ze wel erg snel alweer met de volgende expansion aankomen (of aankondigen). Nu al binnen een jaar al de volgende expansion, terwijl het normaal toch vaak wel iets later was (Diablo nu zelfs al binnen een half jaar).

Toen ik het gisteren in de Bnet Launcher zag staan had ik echt zoiets van "Nu al de volgende expansion?" , en ook al meteen weer de grote pop-ups "Pre order now!"
Gezien de Token prijs ook weer in een dag met ruim 20.000 gold is gestegen zullen veel dat ook al wel gedaan hebben (heb geen active sub, dan krijg je altijd groot in beeld dat je voor zoveel gold weer kan activeren, en de prijs was dus in een dag ruim 20K omhoog gegaan).

Ik loop er ook nog niet warm voor. Speel WoW eigenlijk al sinds de beta (in 2004), maar afgelopen 2 expansions vond ik zwaar tegenvallen, waarvan de laatste zelfs dusdanig dat ik het na 2 weken na launch al zat was (nooit eerder voorgekomen met WoW, het had z'n ups en downs, maar zo snel zat van een expansion was ik nog nooit eerder).
Hoezo nu al, we hebben er inmiddels al een jaar Dragonflight op zitten he? En elke expansion heeft een levensduur van ongeveer twee jaar, dat weet je best. Als War Within in 2024 komt is dat wederom twee jaar, geheel volgens schema.

Ik vond overigens elke expansion wel goed, pas bij Dragonflight heb ik nu ook wel het gevoel van dat het allemaal wat minder is. Maar da's een kwestie van smaak, de expansion op zich was bij de critics wel goed ontvangen.
je word te oud { net als ik haha } joke.
elke exp heeft plus en min punten.
ik vond lich king en panda de beste tot nu toe
Het begint meer weg te krijgen van seasons / battle-pass achtige dingen, waarbij je bovenop de basegame, liefst ook nog elk jaar ff 50 euro moet aftikken om het volledige spel te kunnen blijven spelen. Opzich logisch want er blijft ontwikkeld worden en... maargoed, niet mijn type game meer zo.
shared rep? - hallelujah - kunnen we nu dan eigenlijk echt van alts gaan genieten. Als ik mijn "main" zat ben wil ik naar een andere overstappen maar dan loopt je op je main gelijkt een paar weken rep-progressie mis... Das echt balen aangezien je de nodige shit unlocked.. Sowieso dat hele renown ook weer een stap te ver.. waarom niet gewoon lekker neutral > friendly > horoned etc etc.. Gedoe met renown levels en soms ook nog renown van sub factions pffff.
Ik wou dat ik wat meer tijd had om deze spellen te spelen. Mijn hele jeugd ben ik met voornamelijk deze twee spellen bezig geweest.
Ik vind het echt ongelofelijk dat ze nog steeds zoveel gespeeld worden, ik hoop dat door de overname van Microsoft deze legendarische titels niet gaan wegvallen.
Uren, dagen, weken, maanden, jaren en decennia speelplezier aan gehad.
...ik hoop dat door de overname van Microsoft deze legendarische titels niet gaan wegvallen.
Ga daar niet vanuit, het is niet voor niets dat een MS een A/B overneemt, dat doen ze niet voor het 'talent' (in dit geval), dat doen ze voor de IPs en de playerbase. Als je kijkt hoe MS de laatste 20+ jaar omgaat met overgenomen IPs is dat waarschijnlijk beter dan wat A/B tot op heden heeft gedaan... Met een 'evil' uitstapje naar Games for Windows life daargelaten...

Kijk naar het Age of Empires IP, waarbij naast nieuwe games (AoE4) ook alle oude versies een HD remake krijgen en uiteindelijk een 'defenitive' version met nieuwe DLC voor essentieel 25 jaar oude titels...

Mechwarrior/Battletech en Shadowrun games, nadat MS studios ermee klaar waren, leasen ze deze IPs ook gewoon uit aan andere studios...

Wellicht zie ik het te positief in en 'in het verleden behaalde resultaten geven geen garanties voor de toekomst', maar we gaan het zien...
Als ik kijk naar Minecraft is dat ook uitsluitend gunstig geweest voor de community. De minecraft spin-offs vind ik bovendien ook zeer vermakelijk
Diablo 4 heeft helaas nog steeds bagger loot, zolang loot saai is blijft de game saai voor mij.
Heb na laatste update nog even geprobeerd te spelen op me mage maar doordat er totaal geen upgrades droppen ben ik al snel weer opgehouden.
Me mage is level 42 and is net aan chapter 5 begonnen.
Heb de story niet in zijn geheel gedaan waardoor het helaas niet mogelijk is om de season stuff te proberen.
De season maakt het juist zo goed. Die vampiric powers zijn super en de season events ook. Levelen gaat ook sneller dan voorheen.
Maar om dat te kunne spelen moet ik de story eerste completen en dat is zo saai dat ik het niet vol kan houden om langer dan 15minuten aan een stuk te spelen....
Duidelijk niet jouw soort spel dan :)
Onzin, D3 kan ik wel uren aaneen spelen...
Je moet er gewoon even in komen, ook de class en build maakt een wereld van verschil
Ik moet Diablo 4 weer eens oppakken. Paar dagen gespeeld maar ik miste echt het gevoel van macht.

Dat alles met je level meeschaalt is zo jammer, dat haalde mij wel echt uit het spel.

Van de winter nog maar eens een kans geven om te kijken of ik er doorheen kan kijken.
Na de mainquestline is er 0,0 bijzonders aan de endgame.

Ik kan iedereen Grim Dawn aanraden. Daarin zit een werkelijk goede endgame met items en unique perks die een gehele build om kunnen gooien.
Ach, een nieuwe D4 klasse die nog nooit eerder is gezien. Dat klinkt niet als een crusader, de klasse die nog steeds mist. Jammer.
Ik was ook niet blij met de combi Assassin, Amazon/Demon Hunter. Had ze liever gesplitst gezien. Maar ja, ik heb de main quest line gedaan en daarna nog endgame geprobeerd. Het gebrek aan leuke loot en de saai wereld zorgde ervoor dat ik snel stopte. Ik zal niet meer blind een Diablo spel kopen.
Het is mooi voor oude liefhebbers dat WoW nieuwe uitbreidingen krijgt, maar voor mij is het afgelopen. De reden is ook omdat ik niet meer gratis bij mijn lang verzamelde spullen kan. Vroeger was het nog gratis (uiteraard als je spel eerst koopt) en zodra Blizzard boel omdoopt en deel achter betaalmuur zet heb ik geen zin meer om te spelen. Ook zodra ik 1 keer aanzet, is het eerst retro gevoel van vroeger maar ook in vergelijking met nieuwe games is het ook heel ouderwets. Ondanks Classic ga ik niet meer spelen, want ik vind de betaalmuur niet fijn, je mag bijna niet meer bij oude gegevens komen zonder eerst te betalen (een maand abonnement dus).

Helaas, en bovendien ben ik al tijd kwijt aan andere spellen en vooral VRChat waar ik meer actief mee bezig ben en diverse werelden bouw. Ik ben nu meer VR gamer geworden.

Ja, het is gewoon jammer. Vroeger kan je gewoon bij, nu moet je eerst betalen als je wilt spelen. Het is niet meer F2P geworden.
Moest je niet altijd al een abonnement hebben ?
Dat is niet waar, WoW heeft altijd een abo. nodig gehad. Het is pas veel later gekomen dat je tot een bepaald level gratis kan spelen, als een soort demo. Ik ben ooit in de beta 2004 gaan spelen en dit lang volgehouden. De laatste paar jaar speel ik sporadisch, om aan te geven dat ik dit best goed bijgehouden heb.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 juli 2024 06:00]

Vroeger kon je tot level 20 gratis spelen, en dat is volgens mij nu nog (of level 10?). Je hebt altijd al moeten betalen, hetzij via een abonnement of via aankoop van timecards. Het is nooit F2P geweest.
Verkeerd ingevoerd, wou replyen op een reply

[Reactie gewijzigd door wimdezoveelste op 23 juli 2024 06:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.