Windows 11-update introduceert appadvertenties in startmenu

Microsoft heeft een nieuwe update voor Windows 11 uitgebracht. Via deze update kunnen er voortaan appadvertenties in het startmenu worden getoond. De update zorgt er ook voor dat widgets die op de taakbalk worden geplaatst, scherper worden weergegeven.

Microsoft schrijft in een blogpost over Windows 11 update KB5036980 dat advertenties in de ‘Aanbevolen’-sectie van het startmenu zullen verschijnen. Dat bleek ook uit een eerdere testversie van Windows 11. Het Amerikaanse bedrijf zegt dat er enkel apps van een klein aantal ontwikkelaars zullen worden getoond die Microsoft zelf heeft uitgekozen. Welke ontwikkelaars dat zijn, is echter niet duidelijk.

De advertenties kunnen ook uitgeschakeld worden. Gebruikers moeten daarvoor het Instellingenmenu openen, vervolgens naar de sectie Persoonlijke instellingen gaan en op Startmenu klikken. Daar kan de ‘Aanbevolen’-sectie worden uitgeschakeld. Microsoft schrijft ook dat de widgeticoontjes op de taakbalk voortaan scherper weergegeven worden. De widgets op het lockscreen van Windows 11 zouden nu ook stabieler moeten functioneren en ook beter moeten presteren.

Advertenties voor apps in startmenu Windows 11
Advertenties voor apps in startmenu Windows 11

Door Jay Stout

Redacteur

24-04-2024 • 17:59

223

Submitter: mhwsmits

Lees meer

Reacties (223)

223
215
54
1
0
76
Wijzig sortering
In de Engelstalige Windows hier te vinden: Settings -> Personalization -> Start -> "Show recommendations for tips, shortcuts, new apps, and more"

Als je iets als pi-hole aan hebt staan, komt het niet zichtbaar in beeld, maar ik heb de setting toch maar even disabled...
Het is toch eigenlijk te erg dat iedereen een pi-hole, ad-guard o.i.d in z'n netwerk moet hebben om niet te worden lastig gevallen met allerlei meuk? Of ben ik nou gek?
Noop, en dan zelfs werkt het niet altijd, aangezien het niet altijd over DNS gaat.

Ik dacht dat je activities van zowel Google alsook MS sowieso worden opgenomen, tenzij je een opt-out op uitgeschakeld zet.
met NTLite kan je aardig wat wegslopen en met O&O-shutup trouwens ook. Dan schrik je pas hoeveel er aan staat.
Meh, je zou toch eigenlijk je os moeten kunnen vertrouwen :+
Ach, wie hou ik ook voor de gek? Dit gebeurt al jaren met Android en ook Apple is er verre van immuun voor, zoals je bijvoorbeeld in hun App Store kunt zien.
De advertenties kunnen ook uitgeschakeld worden. Gebruikers moeten daarvoor het Instellingenmenu openen, vervolgens naar de sectie Persoonlijke instellingen gaan en op Startmenu klikken. Daar kan de ‘Aanbevolen’-sectie worden uitgeschakeld.
Dat het uitgezet kan worden is positief, uiteraard. Zeker in het bedrijfsleven wil je dit soort dingen niet, als beheerder is dat één van de zaken die je met een GPO dicht timmert.

Echter zou het imho nóg positiever zijn als deze setting by default UIT zou staan, dus een opt-in systeem ipv opt-out, zoals het nu is. Mensen die dan graag reclame willen zien kunnen het dan aanzetten, en de mensen die dat niet willen hoeven geen concrete actie te ondernemen om dat niet meer te zien.
Dit soort zaken komen ook doorgaans niet in een LTSC / Enterprise editie voor. Iets wat je al gauw neemt als je zakelijke omgeving enig sinds grotere vormen begint aan te nemen en je machines in een domein hebt hangen.
Ik heb sterk de indruk dat MS heel wat mensen probeert warm te maken voor hun LTSC versie.
W10 LTSC (IoT variant) krijgt nog security updates tot in 2032, zonder dat je in W11 regedits moet doen (die zomaar onklaar gemaakt kunnen worden bij een update) om perfect werkende hardware (zowat alles vóór de 8ste Gen Intel) toch niet bij het vuilnis te gooien (e-waste).
En bij de W11-users pushen ze nu ads in het startmenu, morgen in taakbalk, ... behalve in de LTSC versie. Iedeeen op de W11-LTSC versie die aangekondigd is voor september 2024 dan maar :)?
Ltsc kan je als consument niet zomaar krijgen en zijn relatief gezien peperduur. Met het prijsverschil maakt microsoft genoeg winst om de ads te kunnen compenseren ;)
Dat lijkt me zeer sterk daar MS LTSC al sinds Windows 10 LTSC 2015 (toen nog LTSB 2015) aangeeft dat ze LTSC versies niet langer geschikt achten voor dagelijks (zakelijk) gebruik bij normale taken, maar dat deze LTSC versie's eigenlijk alleen nog gebruikt horen te worden in speciale use cases (denk aan ziekenhuis apparatuur e.d.).

Zie o.a. https://learn.microsoft.c...s/whats-new/ltsc/overview
The long-term servicing channel isn't intended for deployment on most or all the PCs in an organization. The LTSC edition of Windows 10 provides a deployment option for special-purpose devices and environments. These devices typically do a single important task and don't need feature updates as frequently as other devices in the organization. These devices are also typically not heavily dependent on support from external apps and tools. Since the feature set for LTSC doesn't change for the lifetime of the release, over time there might be some external tools that don't continue to provide legacy support. For more information, see LTSC: What is it, and when it should be used.
En bijvoorbeeld: https://techcommunity.mic...ld-it-be-used/ba-p/293181

Daarnaast kunnen consumenten in principe LTSC niet eens kopen (normaliter alleen via minder legale kanalen) en als je er al legaal aan kan komen betaal je honderden euro's voor een licentie.
Is dat niet eerder een argumentatie om schrik aan te jagen? MS zal vooral zelf schrik hebben dat teveel mensen/bedrijven overstappen op LTSC, maar tegelijk kunnen ze niet zonder want LTSC niet aanbieden zou alle huidige klanten (ziekenhuizen, kiosken, ...) naar een alternatief duwen.
Wat zijn de feiten? Hier op Tweakers (zowel Nieuws als GoT) zijn heel wat mensen die aangeven LTSC te gebruiken en ze zijn - na jaren gebruik - nog niets tegengekomen dat niet werkt.
Ik gebruik al 2 jaar windows 10 LTSC en alles werkt perfect, nog niks tegengekomen dat niet werkte.
Het is en blijft windows, dus de meeste zaken zullen gewoon blijven werken, daar hoef je niet direct bang voor te zijn. Het is meer dat LTSC versie's wat meer 'stil' staan, en de vorm van support door MS is anders. Het enige wat ik op LTSC soms wat problemen mee heb gezien zijn van die snel doorontwikkelende appx apps. Maar juist legacy software werkt over het algemeen gewoon goed op LTSC. Echter loop je ergens tegen aan, mag je het zelf oplossen of een flinke zak geld meenemen.

En daardoor zie ik die angst trouwens niet zo, bedrijven die overstappen op LTSC winnen vrijwel niets (als ze al iets winnen, in de meeste scenario's kan ik me eigenlijk niet direct duidelijke voordelen indenken tegenover een enterprise versie in een normale release cadans), LTSC is inmiddels zelfs soms lastiger centraal te managen in bepaalde gevallen, dus duurder qua beheersload en de licentie kosten zijn vele malen hoger, en als je het gebruikt voor zaken die MS juist uitsluit kunnen ze nog geld vragen voor support ook nog.

Voor consumenten zal MS het helemaal niets uitmaken, zelfs op sites als Tweakers is het een zeer kleine niche die dit gebruikt, en in het grootte plaatje zal het al helemaal niets zijn procentueel gezien. En support hoeft MS toch niet te leveren aan die groep, want niemand zal het op legitieme wijze gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 15:55]

Ik had steeds de indruk dat Microsoft wil dat we allemaal afstappen van Windows, zodat ze er verder geen tijd meer in hoeven te steken. Zeker nu ze zich steeds meer richten op Linux.
Waar ik vroeger dus overal Windows voor gebruikte ben ik nu dus alles op Linux aan het doen. Het bevalt eigenlijk best en telkens als ik toch Windows nodig heb, helpt Microsoft me met dit soort acties om het snel weer af te sluiten.
Inderdaad. Advertenties en het pushen van Microsoft Edge heeft bij mij ook doen overstappen naar Linux. Veel mis ik niet. Alleen de finger print scanner van mijn laptop wordt niet ondersteund. Maar eerlijk gezegd deed deze in Windows 11 het ook niet altijd.
Software ondersteuning is verder geen probleem, ook qua werk niet. De meeste apps waar ik mee werk tegenwoordig zijn toch webbased. Nu kan ik de browser gebruiken die ik wil en heb ik niet dat geneuzel met Edge, wat er steeds tussendoor wil knallen.
Ik heb sterk de indruk dat MS heel wat mensen probeert warm te maken voor hun LTSC versie.
W10 LTSC (IoT variant) krijgt nog security updates tot in 2032, zonder dat je in W11 regedits moet doen (die zomaar onklaar gemaakt kunnen worden bij een update) om perfect werkende hardware (zowat alles vóór de 8ste Gen Intel) toch niet bij het vuilnis te gooien (e-waste).
En bij de W11-users pushen ze nu ads in het startmenu, morgen in taakbalk, ... behalve in de LTSC versie. Iedeeen op de W11-LTSC versie die aangekondigd is voor september 2024 dan maar :)?
Wel de bedoeling (denk ik), ligt er een beetje aan hoe deze performed vs 21h2.

En natuurlijk mag ik mijn hele script weer gaan auditen voor deze nieuwe versie.
Waar ik me vooral zorgen over maak is, dat het NU NOG uit te schakelen is.
Ik vermoed sterk dat ze hopen, dat genoeg mensen het laten aanstaan (of niet weten hoe ze het moeten uitstaan), zodat ze over een jaar kunnen zeggen: "Dit is populair, voortaan staat het voor iedereen aan, zonder dat je het kan uitzetten."
Eerder waren dit soort dingen veel minder uit te schakelen. Dan moest je dit in het registry doen of via een policy. Dat er nu een toggle is, is een vooruitgang.
Eerder was dit soort onzin niet in te schakelen, het was er niet. Dit soort dingen zijn een achteruitgang. Die toggle zal wel tijdelijk zijn, het staat al standaard aan.
Of je bent al wat jaren van Windows af, of je hebt nooit gemerkt wat voor dingen worden toegevoegd die mensen willen uitschakelen.
Nee hoor, ik werk voor mijn werk nog altijd met Windows en houd dat soort dingen nog wel een beetje bij. Vóór Windows 10 zat dit soort onzin er gewoon niet in. In Windows 10 kwam er al veel meer bloatware in na een schone installatie, wat ondanks verwijderen na updates nog wel eens terug kon komen.

In Windows 10 had je die aanbevolen apps (die in bepaalde gevallen nog niet geïnstalleerd waren) nog in de lijst met alle apps staan, maar in Windows 11 komt het dus prominenter in beeld. Tot nu toe vond ik het startmenu van Windows 11 wel fijn, ik gebruik de sectie "Aanbevolen" veel voor recente bestanden en zit er niet op te wachten dat daar nu ook aanbevolen apps in komen te staan.
Gelukkig kan het uitgeschakeld worden, en ik heb het nog niet gezien, maar ik hoop dat het mogelijk blijft om het uit te schakelen (desnoods via AD policies of register aanpassingen).
Die kans acht ik persoonlijk héél erg klein. Microsoft weet ook wel dat ze, als ze dat doen, meteen allerlei onderzoeken van partijen als ACM etc aan hun broek krijgen. Met eventuele juridische procedures, boetes etc als gevolg.

Maar, ok, 100 procent zeker weet je dat nooit. Garanties heb je nooit in het leven. Maar ik zie het niet gebeuren.

Ook dit soort niet-populaire settings zullen vermoed ik altijd wel de optie hebben om die centraal (denk aan GPO's) of via een setting of registry tweak ofzo alsnog uit te zetten.
"meteen allerlei onderzoeken van partijen als ACM etc aan hun broek krijgen. "

op basis waarvan dan ? Volgens mij is er geen enkele wet- of regelgeving die reclames laten zien verbiedt.
Door de monopolie-positie van Windows gaan er dan ineens wél wetten en regels gelden die dat verbieden.

Een goed voorbeeld daarvan is dat Microsoft Edge niet meer door je strot mag drukken en een browserselectie moet aanbieden.
Door de monopolie-positie van Windows gaan er dan ineens wél wetten en regels gelden die dat verbieden.
Zou dat niet alleen een punt zijn als ze exclusief reclame maken voor hun eigen producten? Ik zie niet in waarom dit anders is dan een advertentie op een Google dienst/site.
Een goed voorbeeld daarvan is dat Microsoft Edge niet meer door je strot mag drukken en een browserselectie moet aanbieden.
Dat is dus precies wat ik hierboven bedoel; ze maken gebruik van hun monopoliepositie om eigen producten voorrang te geven. Dat is bij deze reclameoptie niet aan de hand.
Een browserselectie? Die heb ik op XP voor het laatst gezien… ik installeer vrijwel dagelijks Windows 11, maar heb echt al jaaaren geen browserkeuze meer gezien
De Windows registry is inmiddels een doolhof geworden waarbij de gemiddelde Linux distro een goedgeordende bibliotheek is.

Ik hou mijn hart vast voor de komende overgang naar win11 op de werkvloer. Niet zozeer omdat al die rommel niet uit te zetten is, maar omdat het inmiddels serieus tijd opslokt van de IT staff die dat ook allemaal uitmoeten vogelen.

Het bouwen en testen van van een nieuw win client image duurt inmiddels maanden, tov weken voor de linux client die men ook aan biedt

[Reactie gewijzigd door fenrirs op 22 juli 2024 15:55]

Dat ze zulke dingen wel kunnen indenken, dat geloof ik. Maar Microsoft heeft 1 doel, geld verdienen. Dus gaat dat niet uitschakel optie wel worden doorgezet. Tegen de tijd dat er een boete aan komt, hebben zij er meer geld mee bijeengeharkt.

De optie had er nooit en te nimmer in mogen zitten. Niet "uitschakelbaar" of "opt-in/opt-out", maar pertinent niet. De toevoegoing betekent maar 1 ding, voor Microsoft stel jij niets anders voor dan wandelende credit card/portemonee. Welke zij mogen plunderen, op het tijdstip dat het hen uitkomt.

Microsoft heeft de laatste 10 jaar een betere PR campagne gevoerd dan dat ze dat onder Gates/Ballmer deden. En dat is het enige verschil, op alle andere gebieden zijn ze nog net zo gehaaid en belust op jouw geld als toen Microsoft begon.

Nu is dat op zich niet zo erg, daar is het tenslotte een bedrijf voor. Maar kom er dan wel eerlijk voor uit, of stel het tenminste niet veel mooier voor dan dat het is. Wat dat betreft kun je van Oracle en IBM zeggen wat je wil, zij verbergen zich amper achter mooie praatjes. Je weet wat ze doen, je weet wat ze kunnen en je weet dat je daarvoor diep in de buidel mag gaan tasten.

Wat was het idee achter Windows 11 ook alweer toen het voor het eerst gepresenteerd werd? Het moest een "thuis" voor je zijn. Nou weet ik niet hoe het in jouw huis is gesteld, maar in mijn huis staat geen reclamezuil waar ik geen controle over heb. In mijn geval staat er zelfs geen enkele TV meer in huis.

Nu wil ik een telefoon te klein om als reclamezuil te dienen. Dus roep ik maar: reclame-tegel. En deze draag ik bij me in mijn broekzak in een hoes. Gebruik het ding voornamelijk voor 2FA en het spelen van een woordspel voor het wat langere toilet-bezoek. Instrgram boeit me niet, TikTok staat er niet op, Smoelboek, daar doe ik ook niks mee. WhatsApp gebruik ik regelmatig, dat wil zeggen 2 of 3 keer per week een berichtje over een verjaardag ofzo.

In het begin was ik echt wel geinteresseerd in de social media, de gedachtengang achter de eerste revisies was wel goed. Maar dat ontspoorde zo snel naar "geld verdienen voor elke po.p en sch.et die elke gebruiker via ons netwerk op het internet zet", dat was ik al gauw beu. En was voor mij de keuze makkelijk om er dan maar helemaal niets meer mee te doen. Alle nieuwere spelers, zoals Tik Tok en Instagram, die hadden al meteen de "geld verdienen over de rug van gebruikers" mentaliteit, dus nee bedankt.

Waarom ik dit allemaal uitleg? Om aan te geven dat een telefoon voor jouw misschien een reclame-tegel is die je ten alle tijde meezeult. Voor mij is het niet veel meer dan een reclame-postzegel. Voor sommige sites wil ik nog wel eens de adblocker op mijn computetrs uitschakelen, dus geheel reclamevrij ben ik niet.

Dus "thuis" betekent in mijn geval: reclame-vrij. Microsoft denkt daar met zijn Windows produkt daar nu heel anders over. En diegenen met de mening "uit te schakelen" of "opt-in/opt-out" die praten het onhebbelijke gedrag van Microsoft alleen maar goed.
Nu is het nog makkelijk uit te zetten, maar we weten allemaal hoe creatief men wordt als er geld mee te verdienen valt, om die drempel steeds hoger te maken.

Door het automatisch weer aan te zetten bij een update. Of door het te koppelen aan een andere functie, die je wél nodig hebt. Of door de knop goed te verstoppen of door donkere patronen in te zetten.
Lenovo is dikke vriendjes met Linux, mijn Yoga werkt alles out of the box.
Zijn misschien dikke vriendjes, maar dat wil niet zeggen dat alles werkt op alle apparaten van ze. Als je bijvoorbeeld een camera hebt die Windows Hello ondersteunt heb je grote kans dat je die niet binnen Linux kunt gebruiken als webcam door missende drivers aangezien het niet meer werkt als een simpele webcam ook al is het nog steeds een USB device. En eerlijk gezegd werkt Linux ook verder op vrijwel alle andere laptops, de vraag is alleen hoeveel drivers beschikbaar zijn en hoeveel moeite je moet doen om het OS geïnstalleerd te krijgen in sommige gevallen.

Dus ja, Lenovo is een van de beste opties voor Linux support, maar niet de beste. Dan kun je beter kijken naar fabrikanten die echt direct focussen op Linux, zoals Tuxedo, Purism, en System76. Of gewoon een goedkope "oude"/tweedehands laptop op de kop tikken en dan daar gewoon Linux op draaien.
Mijn fingerprint reader doet het gewoon in Gnome en mijn Windows hello webcam werkt gewoon als webcam hoor. Niet de allernieuwste Yoga alleen dat scheelt misschien.

Je kunt bij oa Arch wiki en de Lenovo site opzoeken of alles werkt van jouw specifieke model trouwens.
Niet de allernieuwste Yoga alleen dat scheelt misschien.
Dat ligt inderdaad enorm aan de hardware. Niet alleen wanneer het is uitgekomen, maar ook wat er uberhaupt in zit. Ik heb een Thinkpad X1 waarbij ik het dus kan vergeten qua camera support. Dat ding draait wel Linux, maar bij die heeft Lenovo vooral op Windows zitten focussen. Ondertussen sinds 2018 (tot een jaar of 2 geleden) een Thinkpad (T480 dacht ik) op het werk gehad met fingerprint sensor, ook pech qua driver support om vingerafdruk voor inloggen te kunnen gebruiken.

Het moet maar net lukken. Ja, de meeste dingen doen het bij Lenovo, maar het is absoluut geen gegeven dat alles het doet bij ze.
Ook een biometrische methode om in te loggen? Want dat het ding werkt terwijl er een Hello cam in zit is één, of de cam ook werkt zoals ie bedoelt is is een ander.
Ik vermoed inderdaad dat het dezelfde vorm gaat aannemen net zoals het geval nu is met gebruiksdata verzenden in Windows. Niet meer de keuze tussen wel of niet versturen, maar tussen wel of "minder" versturen. Waarschijnlijk komen er op meer plekken advertenties (net zoals in Edge al het geval was en is) en zul je de keuze hebben (als je uberhaupt nog een keuze krijgt) om het op minder plekken te tonen. Ze zullen op deze manier toch lekker extra inkomsten verdienen, dus aandeelhouders blij en de consument blijft toch dom genoeg om Windows te blijven gebruiken want, tsja, welke alternatieven hebben ze?

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 22 juli 2024 15:55]

Dit is geen sneer naar jou, jouw post, of iets persoonlijks, maar dit is een mooi schoolvoorbeeld hoe dit loopt.

Inmiddels is de discussie alweer of het opt-in of opt-out moet zijn, en is de discussie of het überhaupt in een betaalde omgeving op een lokale computer aanwezig moet zijn niet eens meer aan de orde.

Nu is het nog een select aantal waar Microsoft mee werkt, binnenkort krijg je advertenties voor Raid Shadow Legends en is opt-out geen optie meer. En wij maar discussiëren of het wel ads van games of toch ook AI girlfriends mag laten zien in een zakelijke omgeving.

Hoe dan ook, Microsoft wint.

[Reactie gewijzigd door IamGrimm op 22 juli 2024 15:55]

Eens, maar bij deze knakkers koop je geen vrijheid, maar een product.
En wat dat product moge wezen is in de handen van de makers.
Daarom is een opt-in een goede suggestie.
Het wordt iig begrepen, sinds er goede schoolvoorbeelden zijn zoals bijvoorbeeld donorkaarten.
En het is een redelijk argument richting de makers, niet te veel gevraagd, ook voor een heleboel andere features. Als ze het er niet mee eens zijn zullen ze toch echt moeten toegeven dat iedereen voor hen een strot is waar iets door heen moet worden gedrukt.

[Reactie gewijzigd door tweakorinho op 22 juli 2024 15:55]

Opt-in zal microsoft nooit doen, dat maakt het "zinloos" vanuit hun perspectief (wie gaat dat aanzetten, niemand toch?)

Een betere suggestie:
- Gratis versie van windows met reclame (zonder opt-out, niet uitschakelbaar)
- Betaalde versie zonder reclame (dus niet opt-in, niet opt-out, gewoon helemaal niet erin als "feature").

Ik heb *betaald* voor mijn licensie, dan verwacht ik niet dat ik ook als product gezien wordt om nog meer aan te verdienen. Die reclame zooi op de telefoon is al erg genoeg, sind ik er een blocker op gezet heb ik merkbaar langer voordat de batterij leeg is (we praten niet over 30 minuten).
Als Samsung reclame mag tonen (want ik heb nog geen boycot acties gezien) in menu's van dure tv's, Google in al zijn zoekresultaten,... waarom zou MS dat dan niet wat reclame mogen tonen in een bijna gratis OS?
Dit soort praktijken zou de EU in zijn algeheel moeten verbieden voor alle betaalde content die je afneemt. Je betaalt er tenslotte nog steeds voor. Ongeacht of het een TV, Smartphone of Microsoft Windows betreft. Daarnaast bestaat ook nog eens het risico op malware / virussen d.m.v. advertenties waar je op klik middels injectie d.m.v. exploits.

Gelukkig gebruik ik inmiddels al 7 jaar geen Microsoft Windows meer, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Niks (bijna) gratis aan Windows, het zit gewoon bij de prijs van je computer inbegrepen (dus zie je er niet zo veel van).
Niet bijna gratis, en producten zoals een TV zijn ook zaken waar ik verdorie graag reclames afkoop maar dat is helaas geen optie. Het is of betalen voor smart software die je bewust uit laat staan, of continue reclames vreten in een product wat ik heb gekocht.

Ik ben gewoon moe van dat eindeloze geadverteer in producten die ik koop en bezit.
Wat nog veel positiever gaat zijn is als Microsoft eens kapt met die advertentie onzin te pushen naar mensen die amper met een computer om kunnen gaan. Dat geldt ook voor agressieve trialware (Office meeleveren en na 3 maanden je documenten gijzelen tenzij je betaalt voor een abonnement), virusscanners die niets doen behalve abonnementen pushen en nieuwssites die niemand wil zien op het startscherm gooien.
Al die dingen zorgen er juist voor dat grote groepen mensen geen idee meer hebben waar hun computer begint en het internet ophoudt, of ze iets wel of niet goed doen en of de popups legitiem zijn of niet.
Wanneer je als IT-er al niet meer uit kan leggen wat de basisprincipes van een computer zijn omdat Microsoft hun hele UX vergald heeft geef ik de nieuwe generaties die 'digitaal geletterd' zouden moeten worden weinig kans. Het kan niet anders of dit soort bullshit kost wereldwijd miljarden per jaar aan gemiste productiviteit. Omdat een of andere knurft bij Microsoft z'n target wil halen.

Als je bij de bouwmarkt een schroevendraaier koopt die je verplicht eerst naar reclame te luisteren voor je mag draaien is dat onacceptabel. Hoe kan de EU zich druk maken over USB stekkertjes en dit soort onzin gewoon laten gaan?
Het office dilemma is een eenvoudig oplossing voor: log on line in op je outlook account en voila je hebt online verses van word en excel wat voor de meeste mensen genoeg is....
Die versie is lang niet zo gebruiksvriendelijk. Voor veel mensen is een browser applicatie nog steeds lastiger dan native en is wisselen (als je net een beetje gewend bent) van applicaties een hele opgave.

Maar wat ik echt bizar vind is dat ze die demo abonnementen van 100 euro per jaar voorinstalleren op PCs van 400 euro.
Is er iemand in de wereld die opt-in gaat accepteren? Welke use case is er?
Niemand. En juist daarom zou het opt-in moeten zijn. Het is ongewenst (dus malware)
Zou het eerder als ADware zijn

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 22 juli 2024 15:55]

Zo kun je het ook zien. Echter zou ik een dienst waar je voor betaalt toch echt malware willen noemen als het met opzet en by default ongewenst gedrag vertoont
Malware past ongewenst aanpassingen aan je systeem (in de achtergrond), adware is alleen ongewenst reclame.
Leuk die discussie, maar hoe vaak gebruik je eigenlijk (bewust) het start menu?

Je belangrijkste tools heb je vaak op je bureaublad of taakbalk. In het ergste geval druk je windows logo, type je de eerste 3 letters en druk je enter nog voordat je het menu hebt gezien.

Ik snap de argumenten als glijdende schaal etc, maar deze specifieke toevoeging aan het start menu zal me echt een worst weten. Toevoeging van bijvoorbeeld een ad-mail bovenin je outlook vind ik vele male storender.
Ik heb vaak genoeg ‘adware’ gezien die je steeds opnieuw weg moet klikken om verder te kunnen met je bezigheden. Die het onnodig lastiger maakt om de content te zien. Of waardoor het onnodig verwarrend werd.

Dat kost tijd, energie, frustratie, alleen maar om een merk of product te proberen te verkopen. Dat is voor mij malware.

@NeverSettle Om deze reclame van Microsoft te laten zien is er ook een door mij ongewenste systeemaanpassing in de achtergrond gedaan.
Nou, de EU is daar wel steeds meer op aan het hameren. Ongevraagd reclame wordt steeds meer verboden. Ik vraag mij af hoe makkelijk het uit te zetten is en hoe irritant het weer ongewenst automatisch aangezet zal worden. Laatst had een upgrade weer Bing als primaire zoekfunctie ingesteld.
Zelf vind ik zulke promoties ook erg hinderlijk en ben blij dat zulke zaken duidelijk zichtbaar zijn als advertentie maar soms zijn de reacties echt overdreven. Zowat overal worden promoties getoond. In de zoekresultaten, in de appstores, in de browser. En er zijn nog legio andere plekken zolang je niet overspoeld wordt met advertentie filmpjes in Windows zoals in veel 'gratis' apps begrijp ik het model wel en vindt ik ze het netjes (respectvol voor de gebruiker) implementeren.
Interessant, bij mij is een product waarbij reclame in de weg zit (voor mij is dat eerlijk gezegd al snel) en niet gratis is per definitie iets waarvoor ik niet (en uit principe nooit) betaal. Je betaalt bij Windows als met je data dus daar hoeven van mij niet zo zeer advertenties bij. Ben gelukkig nog maar nauwelijks een Windows gebruiker (alleen in gameVM) maar dit is pas sinds W11 release zo (ik zag dit soort "grapjes" al aankomen), Microsoft is nou niet bepaald op de gebruiker toegespitst.

Verder vind ik het totaal niet respectvol hoe (of zelfs dat) ze dit implementeren, maar meningen mogen uiteraard verschillen.

[Reactie gewijzigd door Teun! op 22 juli 2024 15:55]

Volgens mij zijn dit soort praktijken al vanaf Windows 10 aan de gang. Je kunt het nog een beetje de kop indrukken met W10Privacy
Onder het artikel staan 2 licenties van Windows 11:
  • Windows 11 Home vanaf € 109
  • Windows 11 Pro vanaf € 109
Als je een nieuwe laptop koopt zit de licentiekost van Windows verrekend in de prijs.
Zo kan je, bij sommige merken, goedkopere laptops kopen zonder Windows erop geïnstalleerd.
Dus advertenties tonen, hoe klein ook, in een menu dat miljoenen mensen dagelijks zien, is niets anders dan een nieuwe manier om geld te scheppen.
Zoiets is standaard opt-out, anders zou er nooit iemand kiezen om het aan te zetten.
Ik walg echt van deze manier van advertenties door ons strot rammen.
Bij mij gaat het sowieso uit, alsook bij iedereen die me 1 minuut toegang geeft tot zijn/haar Windows pc.
*Ongevraagd tracken. Zolang die reclame je niet trackt is dat grotendeels toegelaten.
Meestal staat het na een update weer aan. Of is dat inmiddels veranderd?
In huidige vorm niet maar wanneer bijvoorbeeld Microsoft een formule uitwerkt waarbij je goedkoper een licentie kunt hebben met ads zie ik het mogelijks wel interessant als opt-in.
Ik zie het nog wel gebeuren dat straks de Windows Home-licenties geen mogelijk hebben om het uit te schakelen en de Pro-licenties wel.
Je kunt het zien als gratis content. Zijn veel Nederlanders dol op :+
De volgende stap is dat je zegeltjes krijgt, iedere keer dat je op een reclame klikt, die je dan in de Microsoft store in mag leveren zodra het boekje vol is.
Als er een soort puntensysteem tegenover staat. Net als bij legio mobile games waarbij je een bonus krijgt wanneer je een reclamefilmpje kijkt. Het is niet dat Microsoft die paar Euro nodig heeft, het zullen eerder uitgevers en ontwikkelaars zijn die hun apps proberen te promoten.
Soort van: "probeer deze app en ontvang 5 Microsoft punten" of hoe heten die dingen.
Fantastisch punt om mee aan te geven dat niemand op reclame zit te wachten
Ik hang de vlag nog niet uit.
Microsoft heeft er een handje van om de Business Premium klanten een oor aan te naaien door ze continue richting de ‘E’ licenties te duwen. Steeds meer Intune en GPO instellingen die alleen worden toegepast met de Enterprise versie van Windows.
Ja inderdaad. En dan ook nog eens de M365 E<x> licenties in plaats die van O365 E<x>.

Het verschil is dat Windows bij de M versie inbegrepen is (dat is die enterprise versie). Terwijl je meestal toch al voor een lifetime licentie hebt betaald bij je laptop. Door dit te 'huren' met M365 betaal je al veel meer en dan ook nog een dubbel.

In het begin van Copilot was dit ook alleen voor M365 licentiehouders beschikbaar maar dat hebben ze uiteindelijk toch laten vallen vanuit hun gretigheid om copilot te marketen.
En het zou nog - nog positiever zijn als er geen sprake zou zijn van gedwongen koppeling aan ongerelateerde andere features.

Nu mag je, om geen advertenties geserveerd te krijgen, de complete 'Aanbevolen' / 'Recommended' sectie op het Startmenu uitzetten. Wat dus betekent dat recent geinstalleerde en recent gebruikte applicaties alsmede recent geopende documenten daar ook niet meer verschijnen...
Klopt, maar het had opt in moeten zijn.
Zeker in het bedrijfsleven wil je dit soort dingen niet, als beheerder is dat één van de zaken die je met een GPO dicht timmert.
Ik vrees dat er ook een paar de boel zo dichttimmeren dat de gebruiker het niet uit mag zetten.
Lol een opt aan voor reclame.(functie use 1%)

Kunnen we dat voor alle reclame in de wet opnemen.

Ow nee doe maar niet dan is alles dadelijk 5x zo duur.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 22 juli 2024 15:55]

Eens, maar wie gaat hier uit vrije will voor kiezen. Ik vermoed dat de keuze opt-out of helemaal niets is voor Microsoft 🤔
Het startmenu van windows 11 is zo nutteloos dat ik mij niet kan herinneren wanneer ik die voor het laatst echt heb gebruikt. Alle "recommended" hoelahoep was sowieso al een irrelevante rommel...

Ik mis nog steeds een goeie zoekfunctie. Windows 8.1 had een super zoekfunctie, kon de naam van het programma half in tikken en ramde enter, was altijd goed. Nu is het 9 van de 10 keer bing die tevoorschijn komt met zoekresultaten...
Ik mis nog steeds een goeie zoekfunctie. Windows 8.1 had een super zoekfunctie, kon de naam van het programma half in tikken en ramde enter, was altijd goed. Nu is het 9 van de 10 keer bing die tevoorschijn komt met zoekresultaten...
Even in je registry gaan naar
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Explorer
Daar een key DisableSearchBoxSuggestions aanmaken van het type dword en deze op de waarde 1 zetten.

Bam. Alle websearch en copilot troep uit.
Werkt vziw zowel op Windows 10 als op Windows 11.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 15:55]

Maar gaat oma dat ook begrijpen nu haar handige kleinzoon dit ook niet meer kan volgen?

Als ik zie hoe onze studenten (17-21) stuntelen met windows en alles via hun iphone/Android willen doen, dan zie ik het somber in voor MS

In onze data analyse klas (linux basics) zie je heel veel ‘aha, zo kan het ook’ momenten.
Chromebook for the win? En Linux, vooral met Gnome omgeving, voelt voor mij in ieder geval moderner aan dan Windows.
Goeie tip! Ik had het al eerder gedaan, maar alsnog is de zoekfunctie niet wat het geweest was.
Ik mis nog steeds een goeie zoekfunctie. Windows 8.1 had een super zoekfunctie, kon de naam van het programma half in tikken en ramde enter, was altijd goed. Nu is het 9 van de 10 keer bing die tevoorschijn komt met zoekresultaten...
Nu dus ook bijna altijd goed.

Voor microsoft dan.
Daar heb je Powertoys Run voor. Ik open vrijwel nooit meer het start menu.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/run
Start11. Klaar. :)
Toch is het jammer dit soort ontwikkelingen. Het alsmaar willen integreren in clouddiensten voor lokale zaken. Als ik iets op internet wil zoeken, start ik wel een browser op. Als ik iets op m’n pc wil zoeken start ik verkenner. Als ik een lokaal geinstalleerd programma zoek, vind ik het logisch om daar het startmenu voor te pakken.
Om een een of andere reden lijken dit soort, voor mij logische dingen, om zeep geholpen te worden binnen moderne besturingssystemen.

Ik heb zelf een iPhone, en als je die helemaal standaard laat, ervaar ik de zoekfunctie (Spotlight) als heel irritant. Het doorzoekt tegelijk documenten, websites, wiki-pagina’s, apps, enz, enz, enz. Ik wil gewoon m’n app opstarten. Gelukkig kun je de meeste zaken gewoon uitzetten, waardoor het resultaat wel oke is, maar de standaardinstelling ervaar ik echt als verschrikkelijk.
Ik heb een ‘thuis-scherm’ waar een paar losse, door mij veelgebruikte apps op staan. De rest open ik via de zoekfunctie. Dit vind ik het fijnste werken, maar om een een of andere reden, lijk ik daar uniek in te zijn :)
Mag hopen dat ze een beetje goeie ad provider hebben zodat niet Windows 11 zichzelf vernietigd door malafide advertenties te tonen die Windows Defender dan weer moet opruimen, echter via systeem interactie weer dezelfde advertentie wordt ingeladen etc. IMHO Waardeloos besluit om dit te doen. Gevaarlijk ook.
Ze zijn zelf de ad provider, het gaat uiteindelijk enkel om linkjes naar de MS Store dus dat is vrij simpel te beveiligen voor MS, het is gewoon een tool voor ontwikkelaars om hun app(s) in de spotlights te zetten. Zou bijna met een vinkje af kunnen bij een app om te activeren icm een prijs-invoer. Alle overige info is al bekend bij de app info zelf (naam/icoon).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 15:55]

De advertenties kunnen ook uitgeschakeld worden. Gebruikers moeten daarvoor het Instellingenmenu openen, vervolgens naar de sectie Persoonlijke instellingen gaan en op Startmenu klikken. Daar kan de ‘Aanbevolen’-sectie worden uitgeschakeld.


Ik heb dat inderdaad standaard "uit" staan!
Uit staan en wat krijg je dan? Zo'n leeg recommended kader.
"To show your recent files and new apps, turn them on in Settings".

Is het nou zoveel moeite omdat dan ook in zijn geheel visueel te verbergen? Alsnog dat kader gereserveerd voor zwarte pixels.
Nee, dat is niet zoveel moeite. Maar het is gewoon een bewuste ergernis die er in blijft om gebruikers te bewegen het dan toch maar gewoon aan te zetten.

Nudging of pin-pricking heet die praktijk waarbij je dat soort kleine negatieve steken onder water repeteert totdat een gebruiker overstag gaat.

Ja- dat is wat je een dark pattern zou noemen.
En sinds de Digital Services Act ingegaan is, zijn dat soort praktijken verboden in de EU. Zodra de autoriteiten klaar zijn door de reeds opgebouwde kilometers lange rijen aan meters hoge stapels papierwerk aan liggende klachten heen te vechten, komen ze vast ook nog wel ergens aan dit soort spul toe.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 15:55]

Helaas zit bijna alles er vol mee. Mijn duur betaalde televisie, app van mijn dure zonnepanelen. App van mijn IP cameras.
Ja natuurlijk had ik daar dan een andere fabrikant kunnen kiezen, maar het gaat om het principe. Ik/iemand koopt iets en alsnog ongewenste meldingen door je strot geduwd.
Doe mij maar een opt-in ipv een opt-out.
Dat is wel heel snel van public testing naar productie gegaan imho. En ik hoop echt dat de optie de aanbevolen sectie niet uitschakelt, maar enkel de reclame in die sectie.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor.
Ik gebruik die recommended sectie momenteel soms voor naar recente bestanden te gaan, denk ik.
Als ik enkel de ads kan uitzetten door die volledige functionaliteit uit te zetten, voel ik me sowieso genaaid.
Dat een bedrijf dat zo geweldig draait, dit soort advertentie inkomsten nodig heeft en haar klanten een slechte ervaring wilt bieden.

Gedwongen advertenties & opt-out, Microsoft onwaardige praktijken.
Inderdaad dat Microsoft dat zelf niet in ziet... dit zijn echt waardeloze praktijken.
Advocaat van de duivel: met alle rechtszaken tegen monopolieposities van big tech bedrijven is de kans groot dat aandeelhouders domweg inzetten op maximaal geld verdienen zo lang het nog kan. Daarmee wel de kans vergrotend dat dit een keer wetgeving gaat veroorzaken...
Het Amerikaanse bedrijf zegt dat er enkel apps van een klein aantal ontwikkelaars zullen worden getoond die Microsoft zelf heeft uitgekozen. Welke ontwikkelaars dat zijn, is echter niet duidelijk.
Maar wanneer worden de teugels losgelaten? Want als zo'n "feature" wordt geïntroduceerd dan kun je erop wachten tot andere "ontwikkelaars" het ook mogen gebruiken.
Het wordt gewoon wachten tot de eerste malware op deze manier binnenkomt.
Lijkt me hetzelfde als de "Show suggestions occasionally in Start" optie die al heel lang in Windows 10 zit en ook standaard aan staat?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.