Microsoft gaat privé en zakelijke Teams-versies samenvoegen tot één app

Microsoft werkt aan een enkele Teams-app die zowel privé- als zakelijke gebruikers kunnen gebruiken. In die ene app wordt het zelfs mogelijk te wisselen tussen die twee typen accounts, zodat gebruikers niet langer twee losse apps hoeven te downloaden.

Microsoft schrijft in een blogpost dat het een preview van zo'n app test. Dat doet het in build 26080 van Windows 11 24H2, die nu in de Canary en Dev Channels wordt getest. In die experimentele build zit één Teams-applicatie. Daarmee is het volgens Microsoft mogelijk om meerdere accounts te koppelen en daartussen te wisselen.

Het kan dan zelfs gaan om privéaccounts en werkaccounts. "We ontvingen consistent feedback van privé- en zakelijke gebruikers: jullie willen een enkele Teams-app die het mogelijk maakt tussen persoonlijke en werkaccounts te wisselen", schrijft Microsoft. Gebruikers kunnen via een dropdownmenu switchen tussen accounts, maar dat kan ook net voor ze een gesprek ingaan. Ook is het vanuit de app mogelijk om zonder account een gesprek aan te gaan.

Microsoft Teams

Microsoft zegt verder dat de notificaties voor Teams worden aangepast. In de notificatiebalk staat dan vervolgens op welk account een gesprek binnenkomt en er komen meer details in de banner te staan.

Er waren voorheen altijd twee aparte apps voor Teams. Dat was voor gebruikers vaak verwarrend; er was zowel de Microsoft Teams (free)-app voor privégebruikers, maar zakelijke gebruikers moesten Microsoft Teams Work of School downloaden. In Windows 11 zat lange tijd standaard de (free)-versie geïnstalleerd. Sinds vorig jaar is het mogelijk die app te verwijderen, maar nog steeds hadden gebruikers vaak twee versies van de chatapp op hun pc staan. Microsoft zegt dat de nieuwe, enkele app nog steeds (Work of School) heet, maar dat geldt alleen nog voor de testperiode. In de toekomst wordt die app alleen nog Microsoft Teams genoemd. De (free)-app wordt 'in een toekomstige release' verwijderd uit Windows.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

15-03-2024 • 07:20

124

Submitter: eprillios

Reacties (124)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vind het nog altijd straf hoe Microsoft er maar niet in slaagt om duidelijkheid te scheppen in hun producten en bijhorende naamgeving.
Skype, skype for business (had niks met elkaar te maken). Toen Lync. Toen Teams voor business en ‘gewone’ teams voor particulieren (twee verschillende producten). Op windows een built in teams client op win11 en eentje in het office pakket (2 verschillende apps). Nu noemt de teams app ‘Teams for school and work, NEW version. Onedrive heeft ook een windows11 built in app en een versie in het office pakket. Los van het feit dat er ook een Onedrive for business abo bestaat (sharepoint-backend) die incompatibel is met onedrive voor particulieren.

Sorry Microsoft, van zo’n onheldere boel loop ik weg.
Microsoft hun "probleem" is dat ze het moeten hebben van de enterprise markt en ze voor die enterprise markt 2 zaken doen:

-Enorm lange backwards compatibility
-Enorm veel enterprise features

MS heeft nu niet plots het licht gezien om te stoppen met Teams for work en Teams voor consumenten, MS heeft op 9/01/2024 eindelijk Skype for Business stop gezet in support.

Wat heeft Skype for Business met Teams te maken? Welnu, om die backwards compatibility te verzekeren waarbij je hele VOIP en integraties op Skype for Business draaiden met je on prem Skype servers kon je een soft migratie doen naar Teams. (net zoals je een soft migratie kon doen van Lync naar Skype for Bussiness dus exact dezelfde miserie daar)

Dat wilt eigenlijk zeggen dat bij heel wat bedrijven de werknemers teams voor hun neus zagen maar in de achtergrond was het nog X percent Skype for business waarbij het perfect mogelijk was dat het nog voor de volle 100 procent Skype for business was.

Immers enterprise accepteerd niet dat MS van de een op de andere dag zegt, goh weet je wat, we gaan stoppen met een product. Hier is het nieuwe en alle bestaande oplossingen kan je van 0 heropbouwen. En tevens accepteren zij niet als je zegt binnen het jaar moet je maar over zijn.

Bijkomend was enterprise niet happig op Teams want in tegenstelling tot alle voorgaande versies is Teams enkel in de cloud te krijgen. MS heeft dit gedaan omdat ze het beu waren communicatietools te voorzien die cross bedrijven moest werken maar niet iedereen hield hun on prem servers min of meer up to date. En enterprise was weer niet happig dat ze verplicht waren om in de cloud te gaan.

Dan zit je nog met het probleem dat enterprise heel veel instellingen wilt, een beleid neerzet maar dat zelden communiceert. Een beheerder kan perfect instellen dat jij beperkingen hebt als je met externen gaat communiceren, dat kan gaan van volledig blokkeren, bijlages via Teams verboden, tot je mag wel je scherm presenteren maar niet controle geven.

Dat leid dan weer tot mensen die klagen want ze willen een Teams call opzetten, het lijkt niet te werken en Teams is slecht maar feitelijk lopen ze gewoon tegen het ingestelde beleid aan. Het enigste wat ik MS hier kwalijk in neem is dat Teams niet gewoon zegt, "u probeert iets te doen wat niet mag van het bedrijf" of "u probeert iets te doen wat niet mag van het externe bedrijf waarmee u aan het communiceren bent"

Koppel daar dan nog eens aan dat in veel gevallen die klachten komen van mensen die denken dat ze op hun werk Teams hebben maar in de achtergrond nog een hele on prem Skype staat te draaien die ze niet buiten krijgen omdat het een grote soep is met allerhande integraties. Of jij zit volledig op Teams maar de andere partij is eigenlijk nog een Skype gebruiker. De bedoeling van MS is dat je soft kan migreren maar wel dat het vooruit gaat, niet dat je 5 jaar aan een stuk half op Skype half op Teams aan het draaien bent.
En dan heb je nu ook nog Teams classic, kennelijk oud en de nieuwere versie moet via de store.
Tijdens een overgangsperiode heb je altijd 2 versies die naast elkaar bestaan. De nieuwe zakelijke Teams is een losse app, niet gebundeld met Office en heeft tijdens de ontwikkel en test fase naast de klassieke bestaan totdat deze evenwaardig werd in functionaliteit. Nu dat die mijlpaal bereikt is, gaat men enkel verder met de nieuwe Teams en verdwijnt de klassieke. Ondersteuning voor die oude versie vervalt eind deze maand.
In moderne software heb je geen transitie nodig. Ze hebben er hier gewoon een boeltje van gemaakt. Bovendien is de app nog steeds half gehandicapt omdat het 100% afhangt van het OS
Probeer maar eens te zoeken achter een binary, die bestaat niet.
En multi accounts lukt ook nog altijd niet. Je moet switchen tussen de accounts waardoor je altijd wel ergens offline lijkt...
Dus dat zal vroeg of laat er weer voor zorgen dat ze weer door zo een slordige migratie gaan moeten gaan...

Wat een amateurisme, geen user experience specialist. Of er word niet naar geluisterd.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 16:31]

Dat is omdat de nieuwe versie daadwerkelijk anders is. Beide versies bestaan gedurende de transitie. Per 1-4-2024 wordt de classic client uitgefaseerd.
De classic versie wordt pas 1-07-24 uitgefaseerd, https://www.gizchina.com/...version-of-classic-teams/

Er schijnen nog teveel problemen te zijn met de nieuwe versie.
Nog een bron van MS zelf: https://learn.microsoft.c...lient-end-of-availability
Zie de graph ;)
Oh goed om te weten. De tenant optie om uninstall te forceren werkt ook voor geen meter :+
Bij mijn werk hebben we al de melding van Microsoft gekregen dat Teams Classic gaat verlopen en dat je maar beter snel kan overstappen als je de toegang tot Teams niet wil verliezen, bericht is letterlijk vandaag binnen gekomen van Microsoft
User impact: If action isn't taken, users may lose access to Microsoft Teams.

Current Status: After March 31 2024, a new Teams client will be rolled out, in stages, for users who are still on classic Teams. The roll out means installing the new Teams client for users who still have the classic Teams client, and uninstalling the classic Teams client 14 days after the installation of new Teams. For a full breakdown of the timeline and steps needed to be completed, please view Message Center post MC718748.
Hopelijk kan dit allemaal makkelijk via Intune gedaan worden

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 16:31]

Wij hadden dat bericht al begin januari en zijn begin februari overgestapt. Misschien pas echt "doorgestuurd" of "released" deze informatie naar de werknemers zelf omdat er e.e.a geregeld moest worden?
Dat zal best. Maar als ik dan de nieuwe heb, vervang dan de oude en ga dan niet alle linkjes eerst openen via de oude. Zelfde als shortcuts. Gaat allemaal naar de classic. Ook start menu geeft je de oude.
Ik moest gisteren op mijn prive laptop aanhaken aan een Teams gesprek. Meestal weiger ik dat gewoon maar ik dacht, laat ik eens niet vervelend zijn. Ik ben 20 minuten bezig geweest om te proberen in te loggen. Mijn oude skype account? Nope. Mijn oude hotmail account? Neeee, dat is een "prive account" en daar mag ik niet mee inloggen.. De email waarmee ik mijn office licentie heb gekocht dan? Helaas, een login loop en no bueno. Uiteindelijk maar als "gast" ingelogd.
Wat een ongelofelijke shitstorm is dat Microsoft, ik snap niet dat mensen dat toch willen gebruiken. Prive ben ik er al jaren vanaf gestapt maar helaas ontkom ik er voor mijn werk niet aan.
Start Safari, Edge of Chrome. (voorkeur Edge) ga naar teams.office.com. aanmelden met je werk account. (opletten welke er default ingevuld word!) MFA hatseflats, nee, niet de client gebruiken maar in de web versie blijven. Ja, de browser mag de camera en microfoon gebruiken. ok, ok, yes.

The End. totale benodigde tijd: < 1 minuut. dat is inclusief starten van Edge en het inloggen via MFA.

Dit werkt pijnloos op macos en op Win10/11. Vuurvos werkt ook.
Dit werkt niet niet op Android en IOS. Die blijven je duwen naar hun app.

Ga niet proberen om teams (de client) (heel office eigenlijk) juist in te richten op een privé device. met een beetje pech moet je het device enrollen in je org of dat wordt niet toegestaan omdat het een privé device is en ja, voor dat je het weet ben je een half uur aan het vechten. Begin er niet aan en gebruik de webversie van alles. werkt 100% en altijd, overal. Als er een IT team is die dat (m365 browser access) blokkeert dan zijn het prutsers die er niets van begrijpen en je moet je ergens anders gaan werken.

jouw login loop kan 1001 oorzaken hebben gehad. meestal cookie shit. Daarom start je een privacy/prive tabblad in je browser. geen cookies, geen worries.

[Reactie gewijzigd door redniels op 22 juli 2024 16:31]

eeuuh wat? Prive mijn werkaccount gebruiken? En dat vind je een oplossing? Als het al kan/mag dan wil ik het niet. Ik ga niet met mijn corporate bankaccount op een prive-laptop inloggen omdat ik met het bestuur van de vereniging online even wil overleggen. En dan nog, de webversie gebruiken? Er zijn blijkbaar minstens 3 verschillende soorten Teams apps maar de webversie is de oplossing?
Ik vind het toch altijd bijzonder hoe Microsofties op de proppen komen met allerlei "logische" oplossingen voor problemen waar iedereen tegenaan loopt maar waar nooit een echte oplossing komt vanuit MS. Ik wil geen vuistdik boek met workarounds, ik wil gewoon een werkend product dat gemaakt is vanuit het perspectief van een eindgebruiker.
Het wordt pas echt lachen als je MFA aan hebt staan op je privé account en dan de privé Teams wilt gebruiken als je je telefoonnummer nog niet als primaire identificatie hebt staan.

Ik heb daar zeker een jaar last van gehad dat dit niet ging. Telkens bij het aanmelden van het telefoonnummer (wat verplicht is) klapte die er uit met 503 service unavailable. Microsoft wilde mij niet helpen. Eerst kwamen ze met dat het nummer op een oud account stond (van vorige werkgever). Dat account kon ik door een oud wachtwoord nog in. Compleet verwijderd, maand moeten wachten zodat het helemaal uit het systeem weg was en.. zelfde probleem. Daarna stopte de hulp bij Microsoft.

Pas na tussenkomst van een Tweaker die bij Microsoft werkt zijn ze het verder gaan onderzoeken en na een maand kwam daar MFA als falende factor uit. De MFA (die via sms liep) verhinderde dat mijn telefoonnummer als primairy ID kon worden aangemaakt en daardoor kwam het onderliggende systeem op een 503 service unavailable uit. Oplossing: MFA uitschakelen, stappen doorlopen om telefoonnummer als primairy ID toe te voegen en MFA weer inschakelen.

Hoop dat ze dat ondertussen opgelost hebben of dat ze de eis van je telefoonnummer als primairy ID eruit hebben gehaald.
Meestal kun je niet weglopen want het wordt opgelegd door het bedrijf/opdrachtgever waar je voor werkt...
En meestal trappen managers in het verkooppraatje 'alles onder 1 dak te beheren' en dan ben je klaar.

Laatst een overstap van Google naar Microsoft meegemaakt. Waar het in Google gewoon goed geregeld is (en cross platform!), is dat bij Microsoft wel anders. Man, man, wat een drama.

Teams is misschien nog wel het beste voorbeeld van de janboel die ze er vaak van maken.
Waar het in Google gewoon goed geregeld is
Google is misschien beter in de 'uiting' van zijn producten, tegelijkertijd is de gebruikerservaring van de Google producten regelmatig echt erbarmelijk slecht. Heb je meerdere Google accounts voor verschillende doeleinden? Stel dan maar complete profielen in op je browser, want switchen van account voor bijv. een Meets call is werkelijk niet te doen. Ook zorgt Google er nog wel met regelmaat voor dat oplossingen zonder pardon eruit geknikkerd worden, of compleet worden verbouwd (de marketing tools bijv, om gek van te worden).
Wij zijn afgelopen jaar gestopt met GSuite en inderdaad, telkens wanneer ik weer op het adminpaneel in log zien een of andere weergaven er totaal anders uit.
Ik kijk voornamelijk naar de cloud oplossingen, dus Meet, Drive, Mail, Office.
Die zijn echt vele, vele malen beter dan Microsoft (Skype wint het overigens van zowel Teams als Meet).
Maar ook de beheerskant van Google is stukken beter en overzichtelijker.

Ik ga niet beweren dat Google geen problemen kent, dat zeker niet. Maar, naar mijn mening, is het de betere leverancier.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 22 juli 2024 16:31]

Je hebt gelijk wat die profielen betreft met Google Workspace in de browser, maar Microsoft 365 is daarin minimaal net zo slecht in de browser. Als je uitlogt raadt Microsoft je aan de browser te herstarten.

Voor Google heb ik voor de meeste accounts waarin ik werk inderdaad een apart Safari profiel. Een maal ingesteld - kost je 10 minuten - werkt het daarna prima. Dat geldt ook voor Microsoft 365 accounts.

Maar Microsoft’s admin omgevingen… allemaal met andere inconsistentie namen en URLs. Intune, oh nee, ik bedoel Endpoint manager. Azure AD, oh nee, Entra. Je schakelt heen en weer als admin tussen al die admin URLs. Dat heeft Google beter voor elkaar.
Ik vind het nog altijd straf hoe Microsoft er maar niet in slaagt om duidelijkheid te scheppen in hun producten en bijhorende naamgeving.
Skype, skype for business (had niks met elkaar te maken). Toen Lync.
Skype for Business was de omdoping van Lync. Lync kwam dus eerst. En inderdaad, Skype for Business heeft niets te maken met Skype.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:31]

en Lync was de opvolger van office communication server (OCS), die de opvolger was van live communication server (LCS).
Sorry Microsoft, van zo’n onheldere boel loop ik weg.
Was dat maar een optie. Wij hadden en goeie RocketChat lopen, actief door mensen gedragen, en toen kwam Teams door ons strot geramd. Gedaan met samenwerken, Linux ondersteunen ze enkel in de webapp, meerdere accounts kan op Linux nog steeds niet, en is nog maar beta in Windows. Ik zie indie developers betere producten bouwen dan Microsoft. Wie stelt marktdominatie misbruik nog in vraag ...
Er is genoeg aan te merken op Microsoft, maar wat jij beschrijft is toch niet de fout van Microsoft? Iemand heeft de beslissing genomen Teams te moeten gebruiken terwijl dat niet aansluit bij de wensen/behoeften van de gebruikers.
Naast het feit dat ze elke 3j van client(name) wisselen zit de nieuwe variant ook nog eens terug vol met bugs. Teams is naar mijn mening echt een drama. Calls die niet doorkomen, direct voicemail, uitvallen, geluid dat niet werkt, geluid dat wisselt, camera spontaan aan en uit, meetings joinen dat pas na drie keer rebooten werkt, chats en notifications die niet aankomen, noem maar op. Ik snap persoonlijk echt niet hoe een chatclient zo moeilijk kan zijn :/
Degenen op mijn werk die besloten hebben dat Teams een goed idee was, wens ik dat hun huis in de brand staat, en dat ze dan via Teams de brandweer moeten bellen. Misschien valt dan het kwartje.
Dat komt omdat MS heel goed is in het ducttapen van verschillende diensten aan elkaar en dat verkopen als een kant en klare product oplossing voor de business. Of dat onder de motorkap allemaal lekker integreert is dan nog maar de vraag en het kan vaak jaren duren voordat MS het netjes oplost/integreert.

Zo komt het trouwens niet over bij het gros van de klanten, maar als je maar diep genoeg in hun hele O365/M365 product aanbod zit, kom je dit te vaak tegen. De eerste keer heb je zoiets van "Dit is een incident, dit kan gebeuren!", de tweede keer begin je heel erg aan jezelf te twijfelen of het niet aan jou ligt en de derde keer + realiseer je je dat dit een systematisch probleem is bij MS producten.
Helemaal mee eens. En nu beginnen ze weer helemaal hetzelfde te doen met CoPilot. Weer een hele berg verschillende produkten/diensten onder dezelfde naam gegooid. Zelfs project managers die er dagelijks mee bezig zijn maken er vergissingen mee :)

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 16:31]

Om het feestje compleet te maken krijgen schone Windows installaties ook nog een Skype mee geïnstalleerd :? .
Ben je toch mooi Office Communications Server 2007 vergeten te noemen :-)
Geen grap, ik moet helaas nogal eens op een Teams call en ik zorg tegenwoordig altijd dat ik het hele zaakje minstens tien minuten van tevoren al opstart want het gaat zelden tot nooit vlekkeloos.

Of er moet geüpdatet worden, of je kunt ineens een vergadering niet bijwonen zonder bij MS ingelogd, “nee MS account X is niet goed genoeg voor deze vergadering je moet MS account Y gebruiken”, of de link uit de calendar invite kan je geïnstalleerde Teams app niet vinden en blijft je naar een download link sturen.

De hele Teams afdeling lijkt uit dronken stagiairs te bestaan, het is echt ongelofelijk dat ze het niet voor elkaar krijgen om een “It just works” ervaring te creëren. Ik begrijp heel goed dat IJW onder de motorkap enorm veel inspanning eist maar je zou van een bedrijf van dit formaat toch wel verwachten dat ze zoiets kunnen.
Wat mij vooral stoort is dat ze elke zoveel jaar weer met een nieuwe client komen, die vervolgens weer een hele andere resem bugs bevat. De oude wordt vervolgens opgedoekt maar heeft eigenlijk ook nooit vlekkeloos gewerkt. Beetje spijtig van de moeite. Ze hadden beter bij MSN gebleven, dat werkte tenminste :p
Microsoft en visie in één zin samen noemen is dan ook humor van de bovenste plank.

En dan heb je het nog niet over de Surface lijn gehad.....
Ik vind het nog altijd straf hoe Microsoft er maar niet in slaagt om duidelijkheid te scheppen in hun producten en bijhorende naamgeving.
Skype, skype for business (had niks met elkaar te maken). Toen Lync. Toen Teams voor business en ‘gewone’ teams voor particulieren (twee verschillende producten). Op windows een built in teams client op win11 en eentje in het office pakket (2 verschillende apps). Nu noemt de teams app ‘Teams for school and work, NEW version. Onedrive heeft ook een windows11 built in app en een versie in het office pakket. Los van het feit dat er ook een Onedrive for business abo bestaat (sharepoint-backend) die incompatibel is met onedrive voor particulieren.

Sorry Microsoft, van zo’n onheldere boel loop ik weg.
Inderdaad, ik snap niet waarom ze al die chat apps niet gewoon samenvoegen. Alles moet gewoon MS Teams worden en dan klaar.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 22 juli 2024 16:31]

Ze maken er echt een zootje van bij MS. Ik moet constant achter de feiten aanlopen om onze gebruikers enkel de juiste versie van Teams/Outlook te geven op hun pc en om de zoveel maand pusht MS weer een andere versie achter onze rug om via een update op de achtergrond... frustrerend is het.

Voor Teams Home uiteindelijk een regkey gevonden om de installatie te voorkomen na een upgrade/installatie van W11 en om de installatie van Outlook New te voorkomen moet je blijkbaar net een regkey verwijderen. Deze apps zouden in de eerste plaats gewoon nooit op een Enterprise versie van Windows mogen komen want je bent er met een zakelijke account niets mee. Het is verwarrend voor de gebruikers en dat leidt tot incidenten.

De boel staat nu eindelijk op orde en ondanks dat er momenteel nog volop overgeschakeld wordt naar de Teams New, mogen we ons binnenkort dus verwachten aan alweer een nieuwe versie. Ik merk overigens amper verschil in geheugenverbruik tussen Teams en Teams New, maar wat er in de nieuwe versie bv. niet meer kan is je gepinde chats in groepen indelen. Weer meer achteruitgang dan vooruitgang dus, net zoals bij die Outlook New, wat eigenlijk gewoon een verijdelde versie is van de Outlook Web Access.

/rant
Outlook new vind ik als zakelijke gebruiker nou juist het een verbetering. Daarvoor gebruikte ik outlook ook niet, maar de mail-app was weer net wat te beperkt. Dit is een goede middenweg.
De nieuwe outlook is afschuwelijk als je meerdere mailboxen toevoegd. Het is namelijk niet meer mogelijk om specifieke folders van die mailboxen te favoriten, waardoor je door een flinke lijst aan het scrollen bent om te zien of er nieuwe mails zijn op andere accounts
Dat is wel mogelijk, gebruik dat namelijk ook.
Ik heb het net een keer geprobeerd en het werkt nog steeds niet. Ik moet wel zeggen dat ik niet duidelijk heb gespecificeerd dat het om shared mailboxen gaan die met mij gedeeld zijn.

Dus folders van shared mailboxen toevoegen aan je favorieten is nog steeds niet mogelijk.
Die werken bij mij inderdaad ook niet. Goed om te weten. Ik heb bij dit verzoek gemeld dat ik dezelfde vraag heb.
Klopt, die vraag kreeg ik deze week nog van een gebruiker. Verder kan je ook geen online archieven meer toevoegen waarvan bij ons zeer veel gebruik wordt gemaakt dus het is sowieso een no-go binnen ons bedrijf.

Het 'schuifje' waarmee een gebruiker zelf het nieuwe Outlook kan installeren hebben we trouwens ook moeten weghalen, maar dat kon gelukkig wel via een GPO.
Ik liep ook tegen heel veel beperkingen aan (mailbox toevoegen kon je als gebruiker zelf niet, daar was de backoffice voor nodig).
Ik gebruik het op mijn Mac, maar ik kan prima specifieke folders favoriten (gewoon op het sterretje drukken als je een map geslecteerd hebt). Ik heb voor mijn werk meerder accounts bi meerder klanten en vind de profielen daarom ook erg fijn. Ik heb ene profiel per klant, maar kan ook alle accounts in een keer weergeven.

Het meest vervelende is dat ik mijn oude PST mailboxen niet meer kan openen en mijn mail ook niet meer kan archiveren zoals ik gewend ben.
De New Outlook kent een belangrijke beperking: alle accounts met E1-licentie of minder mag je niet toevoegen. Dat kan in de huidige versie nog wel, omdat de licentie op app-niveau wordt toegekend, niet op account. De nieuwe lijkt dus te kijken of het bij het account erbij zit en weigert zo'n account toe te voegen. Heel hinderlijk. Ik heb diverse accounts, waarvan 1x een E1. Nu kan alles in de bestaande Outlook en overige apps. De nieuwe Outlook weigert dus dit ene account toe te voegen. Wordt leuk als dat in Excel, Word, etc. in de toekomst ook gaat gebeuren. Ik heb de licentie gewoon voor al die apps, maar vanuit een ander account. Maar die apps mag ik straks dus niet meer gebruiken als ik onder dit specifieke account zou willen werken. Kansloos.
NIet gek dat er veel mensen gewoon een Microsoft Standard 2019 pakket nemen, ipv die cloud abbos met al hun beperkingen. De pest is, bij een abbo kan MS zomaar wat veranderen waar je het niet mee eens ben, bij het kopen weetje vooraf de voors en tegens en dat word je niet meer afgepakt.
E1 licentie geeft geen toegang tot de apps maar enkel de webversie. Dat de new outlook het account tegenhoudt is dus gewoon in overeenstemming met het geen waarvoor je betaald.

Dat je onder een ander account wel de juiste licentie hebt veranderd daar niets aan.

[Reactie gewijzigd door triflip op 22 juli 2024 16:31]

E1/F3 is een web-only account wat je gebruikt voor mensen die nauwelijks iets gaan doen. Bijvoorbeeld arbeiders die nooit aan een computer werken maar toch wat bedrijfsmails moeten kunnen ontvangen of een documentje van HR moeten kunnen invullen.

Van het moment jij in apps met een E1/F3 wilt werken val jij helemaal niet meer onder de usecase van een E1/F3.

En jij hebt geen licentie voor al die apps, een bepaald account van een bepaald bedrijf heeft een licentie voor al die apps. Als jij een licentie wilt ga je een office ltsb licentie moeten kopen.
En op zich is dat best wel logisch, waarom moet bedrijf A de volle pot betalen zodat jij voor bedrijf B alle features kan gebruiken waar bedrijf B niet voor wilt betalen? Het is namelijk bedrijf B die je een E1/F3 licentie gegeven heeft goed wetende dat jij die niet in de desktop apps kunt gebruiken.
Of Outlook new wat is voor jou, is volgens mij afhankelijk van jouw specifieke gebruik. Bij mij op het werk is ongeveer 20% van de mensen lyrisch/zeer tevreden over de nieuwe Outlook. Ongeveer 20% vindt het een absolute no-go. En de rest heeft het nog niet bekeken.

Zelf mis ik een aantal functionaliteiten waar ik wel overheen zou komen als het moest. Maar het belangrijkste issue voor mij is dat de nieuwe Outlook niet werkt als je offline bent, en niet goed als je op een high latency verbinding zit. Voor de meeste mensen is dit natuurlijk geen issue omdat de meeste mensen tegenwoordig altijd goed internet hebben. Ik ben één van de uitzonderingen, omdat ik veel onderweg ben. Ik zit dan regelmatig tijdelijk met brak of geen internet, juist op momenten dat ik tijd heb om rustig e-mails te lezen en te beantwoorden.
...

De boel staat nu eindelijk op orde en ondanks dat er momenteel nog volop overgeschakeld wordt naar de Teams New, mogen we ons binnenkort dus verwachten aan alweer een nieuwe versie.
...
Ik denk gewoon dat de 'Teams New' (of New Teams - zoals je wil) de enige versie van Teams gaat worden en dat het voor/bijvoegsel 'new' zal verdwijnen.

Hoe onlogisch het ook allemaal is, Microsoft gaat toch echt niet een 'new new' Teams lanceren mag ik hopen :+
Ze zijn er gek genoeg voor :)

Ik heb new teams en new Outlook een paar maanden geleden per abuis aan gezet, ik kon niet wennen (zal er wel te oud voor zijn :) ) aan de veranderingen in de interface er miste ook gewoonweg functionaliteit in Outlook (vooral als je meerder mailboxen gebruikt). Nu weer terug bij de ‘oude’ interface, ik hoop dat ze in de tussentijd de New wat verbeteren :)
Ja dat van die meerdere mailboxen is echt wel raar in new outlook. in bedrijven is dat toch veelvoorkomend?
Hoe onlogisch het ook allemaal is, Microsoft gaat toch echt niet een 'new new' Teams lanceren mag ik hopen :+
Van een bedrijf dat opeenvolgende producten genaamd Xbox One, Xbox One X en een Xbox Series X op de markt heeft gebracht weet je het maar nooit...
Nee, maar wel een "New Teams Real Final 2.1" :+
Vergeet niet Teams NEW 2025 edition.
Het is een beetje hoe ik mijn presentaties noem: 'FINAL presentation (2) (1) comments (now final) USE THIS VERSION.pptx'
Klinkt eerder alsof je zelf je omgeving gewoon niet op orde hebt. Microsoft levert al jaren de tools om zelf te bepalen wat er wel en niet op zakelijke computers word uitgerold. Automatische deployment van Windows uit eigen repo is ook een ding. Sysprep noemdem ze dat jaren geleden, maar tegenwoordig hebben ze veel nieuwere en mooiere tooling daarvoor.
Was het maar zo simpel... al onze images worden 'gesysprepped' en daarin wordt alles wat overbodig is opgekuist. Draait hele tijd goed en dan plots verschijnen er dingen zoals Teams Home en Outlook New die je niet verwacht. MS voert geregeld zaken door op de achtergrond of via WU die ze niet echt aankondigen of ergens verborgen zitten. Via GPO's kan je ook een heleboel controleren, maar niet alles.
Heb je niet je eigen Windows Update servers? Wsus of sccm etc. Windows Store die nog wel eens wat binnensleept kan je ook blokken.
SCCM. Windows Store staat dicht want MS is gestopt met ondersteuning voor Windows Store for Business dus is het nu kiezen tussen alle apps toelaten of alle apps blokkeren, bij ons is voor het laatste gekozen en is toegang tot de Store dus uitgeschakeld. De Windows Apps updaten echter nog steeds op de achtergrond merk ik, via WU. Ergens ook wenselijk want die wil je wel up to date houden en ik weet niet of dat via SCCM kan, maar zo sluipen er dus ook andere zaken binnen.
Je kan heel windows update inperken tot exact wat je wel en niet wil hebben. Tegenwoordig heb je natuurlijk apps die zichzelf kunnen updaten, maar dat levert geen nieuwe apps op alleen de nieuwe versies van dezelfde app.
Maar er zijn genoeg plekken waar het netwerk niets meer mag hebben dan dat van bovenaf bepaald word en het kost wat moeite maar het is zeker mogelijk met Windows.
Ik zelf zou ook kiezen voor up to date is belangrijker, maar goed verschillende omgevingen verschillende eisen.
yup, en dan is het bij outlook ook nog zo dat als je notes of task icoon aantikt in de app, de browser wordt geopend met to-do of one-note webversie terwijl ik voor beide de native apps heb draaien… prutsers!
Ik hoop dan wel dat we keys gaan kunnen toevoegen om enkel zakelijke accounts te gaan gebruiken. Ik heb geen zin in een Teams met thuis gebruikers op onze devices :/
om de zoveel maand pusht MS weer een andere versie achter onze rug om via een update op de achtergrond... frustrerend is het.
Even vanuitgaande dat je beheerder/support medewerker bent, snap ik die frustratie (geen controle hebben), maar het is toch echt de organisatie die gekozen heeft voor een SaaS dienst en het kenmerk van een SaaS dienst t.o.v. onpremise is dat het LCM en infra van de dienst bij de provider ligt. Accepteren en interne processen&procedures daarin bijwerken is de enige manier om die frustratie om te buigen.

Overigens houdt Microsoft net als vele andere cloud providers wel een roadmap bij en aankondigingen van nieuwe functies en wijzigingen. Daar kun je op inspelen in de zin van verwachtingen. Je hebt er alleen veelal geen invloed wanneer. Dus organisaties die nog leuk denken changes aan te maken omdat een versie veranderd; forget it. Die blijven hangen in de onpremise gedachte.

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 22 juli 2024 16:31]

Uiteraard en je leert ermee leven, het zorgt ook voor werkzekerheid :). Dat neemt niet weg dat er vage beslissingen genomen worden vanuit MS. Een privé versie van Teams pushen op een Enterprise editie van Windows is gewoon niet logisch. De naam van de app maakt het ook niet echt duidelijk waardoor er verwarring ontstaat bij gebruikers, die proberen in te loggen op een Teams voor privégebruik en krijgen dan een foutmelding. Kon bv. makkelijk duidelijker door de app 'Teams Personal' of 'Teams Home' te noemen en een meer onderscheidend icoontje te geven.
heb je die regkey wellicht paraat?

Ik word ook helemaal gek van alle Teams versies. Het uitleveren van laptops wordt er niet makkelijker op zo.

En bij mij persoonlijk werkt Teams New ook nog een slechter. Ik moet 80% van de keren 2x (los, dus niet dubbel) op een andere chat klikken om er daadwerkelijk te komen. Heb zo al erg vaak berichten in verkeerde chats geplaatst omdat na de klik de chat niet veranderde... Of dat ik soms mijn venster niet meer met de muis kan verslepen, maar rechtermuis>verplaatsen en dan met de pijltjes toetsen in de weer moet. Om gek van te worden.
Privé gewoon geen Teams gebruiken is ook een optie. Ik ken ook werkelijk niemand die Teams privé gebruikt.
Je heb 'prive' en semi-prive. Een sollicitatie gesprek wordt best vaak via Teams gedaan en aangezien de meeste prive individuen geen zakelijke versie van O365 gebruiken, wordt de prive versie van Teams vaak gebruikt.

Denk ook aan dingen als met organisaties, zoals bv. online een hypotheek gesprek, een online meeting met een doctor, etc.

Het wordt per individu echt incidenteel (gok ik) prive gebruikt en dan is het handig als je je al geïnstalleerde zakelijke app kan gebruiken voor een prive call op bv. je smartphone. Het wordt natuurlijk wel lastig als je bedrijf waar je werkt dat blokkeert.

Wellicht eens per paar jaar dat ik het een keertje prive gebruikte. Maar ik zie dit meer als de samenvoeging van de prive OneDrive en de zakelijke OneDrive clients, dat was voor de zakelijke versie een enorme verbetering! Wellicht dat dit een verbetering is voor de prive client...
Maar… dat werkt toch gewoon in je browser?

Ik heb nog nooit de app nodig gehad in ieder geval.
Wij gebruiken alleen Teams zakelijk, ook met externen en ook voor sollicitaties. De sollicitant, die geen Teams heeft, kan via de Web browser bij de Teams call komen, zonder in te loggen. Tenminste, zo werkt het bij ons.
Ik gebruik het zakelijk en zou het privé ook nooit gaan gebruiken.
Gebruik op een Android tablet is niet echt fijn. Alfabetisch sorteren en zo ingesteld laten werkt niet, elke keer moet je dat selecteren.
Bladeren door mappen is waardeloos. Een map terug werkt wel in portret mode maar in landscape ga je terug naar het begin.
Tussendoor de tablet draaien en je bent ook weer bij het begin.
Niet echt fijn zeg maar.
Het grote probleem is dat je dus 2 Teams apps op je PC kunt hebben staan. "Teams" en daarnaast "Teams (work or school)" en dat alleen al schept verwarring. Gewoon 1 app waar de aangemelde account bepaald welke functies je al dan niet hebt zou zoveel beter zijn en het lijkt erop dat we dat eindelijk gaan krijgen.
Ik zit met een clubje op Discord die het er recent over had om, in ieder geval de calls, via Teams te gaan doen. Discord is echt ruk geworden
Als je Discord zat bent, er is er nog een opensource alternatief Revolt.chat , met een mogelijkheid deze zelf te hosten als je er echt om verlegen zit.

Revolt heeft +100k gebruikers.
Probeer jitsi, gratis open source en loopt niet via een centrale server, heel tevreden mee. Of anders zoom, dat kost dan wel wat maar alles beter dan teams.
Ik vind (de zakelijke) teams niet slecht, sloom ja, vol met functies die ik niet gebruik ja, maar calls gaan goed en de rest boeit me niet zo.
Soms heb ik het zakelijk nodig, maar sinds een paar maanden heb ik geen zakelijk abbo meer (MS365 heb ik opgezegd). Wanneer nodig dan maar als gast, of via Teams Privé (met prive MS-account). Dus er zijn meer scenario's dan echt privé-gebruik.
Ik wist zelfs niet dat er een Teams client was voor prive gebruik...
Dat kan de zakelijke versie toch al? Ik gebruik die namelijk ook voor aks ik een keer een Teams meeting heb met docenten van mijn kinderen.
Gewoon een kwestie van de personal versie droppen?
Docent hier,
Scholen gebruiken ook zakelijk, maar dan met onderwijsschil/addons genaamd Teams for Education, maar komt grotendeels overeen.

Helaas dus meer een Elstar vs Jonagold vergelijking dan een Appel & Peer.
Dat kan de zakelijke versie toch al? Ik gebruik die namelijk ook voor aks ik een keer een Teams meeting heb met docenten van mijn kinderen.
De nieuwe versie van de zakelijke Teamsapplicatie heet "Microsoft Teams (work or school)". Scholen gebruiken ook de zakelijke versie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:31]

Linksquest Moderator Spielerij 15 maart 2024 07:31
Ik haal het even niet uit het artikel, of ik lees erover heen, maar krijgen mensen met een privé Microsoft 365 account ook functies die normaal alleen de zakelijke versie heeft? Zoals bijvoorbeeld het opnemen van gesprekken?
ik veronderstel van niet, waarom zou je anders nog een betalende account nemen. Zeker met het onderzoek van de EU na de klacht van Slack.
Linksquest Moderator Spielerij @dasiro15 maart 2024 07:52
Ik bedoelde specifiek met een betaald Microsoft 365 account waar Teams ook inzit, maar snap inderdaad wel dat er verschil is tussen privé en zakelijk.
Ik betaal privé gewoon ook voor gebruik van MS365 Family hoor - mijn thuis documenten hoeven niet op een zakelijk account - al ben ikzelf de beheerder van het zakelijke account.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom Microsoft dit zo hard scheidde in hun communicatie apps. Zowel Lync als Skype hadden dit ook. Ik was dan ook verbaasd dat ze dit bij Teams weer deden, want ook bij de vorige twee apps was dit een veelgevraagde feature.
Technisch verschillende producten met dezelfde naam.
Maar waarom zou je dit doen? Waarom kan ik met mijn " personal account" (nota bene gewoon een betaalde office licentie) niet gewoon inloggen in *een* Teams app en een meeting bijwonen?
Maar waarom zou je dit doen? Waarom kan ik met mijn " personal account" (nota bene gewoon een betaalde office licentie) niet gewoon inloggen in *een* Teams app en een meeting bijwonen?
Om dezelfde reden dat je niet met je WhatsApp kan inloggen op Teams: het zijn twee totaal verschillende communicatieproducten. De verwarring ontstaat doordat beide producten "Teams" heten.
MS hecht enorm aan herkenbaarheid en houdt daarom eindeloos vast aan productnamen en gebruikt ze zelfs dubbel.
Twee verschillende redenen:
#1 MS koopt dingen over, zoals bv. Skype.
#2 MS heeft heel veel verschillende ontwikkelteams die onafhankelijk van elkaar producten ontwikkelen die soms dezelfde functies hebben, maar gericht zijn op verschillende doelgroepen. Kijk bv. naar SkyDrive (wat uiteindelijk OneDrive werd), dat bestond al voordat Office 365 ten tonelen verscheen. OneDrive for Business is weer gebouwd op Sharepoint Online, wat weer voortvloeit uit Sharepoint on-premises. De ene dienst voor consumenten, de andere dienst voor business gebouwd op business applicaties.

De frontend veranderd los van de backend en volgens mij is men bij OneDrive over gegaan naar de SPO backend. Bij Teams durf ik niet exact te stellen hoe dat is gegaan. Maar bij Skype en Skype for Business was dit eigenlijk de overname van Skype als consumenten product en het hernoemen van het Lync voor het Business deel. Dus dezelfde naam, maar een heel ander product. Teams is weer een onafhankelijk ontwikkeld product (wat zeker in het begin nog niet kon tippen aan Skype for Business wat het verving).
ik denk dat zowat elke gebruiker van de professionele teams app dit kan beamen en al zeker degenen die ook teams privé gebruiken. Blij dat ze dit eindelijk oplossen en dan liefst met de nodige policies erbij dat je als beheerder privé logins kan tegenhouden, al dan niet op bepaalde uren.
Eindelijk, hoe verwarrend kan kan je het ook weer in eerste instantie maken. Hoe vaak we wel niet een leerling/ouder naar de juiste applicatie hebben moeten begeleiden omdat het account zogezegd niet aanmeldt binnen Teams..
Ik mis soms sommige Skype functies... Het zou zo fijn zijn als je ook gewoon bestanden kna delen met externen en ook dat de chat gewoon 1 is voor je interne, externe en "guest" tenants en gebruikers. Nu heb je soms 3 verschillende chats met 1 gebruiker.. 1 waar je de chat begon als een externe account, andere als guest en nog 1 op een andere Tenant...
Ik hoop dat ze er skype ook bij stoppen en hernoemen naar een alomvattend platform dat ze microsoft messenger of zo zouden kunnen noemen
MSN is wel een mooie naam!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.