Microsoft voegt mogelijkheid toe om in 3d en VR te vergaderen in Teams

Microsoft heeft 3d-vergaderingen toegevoegd aan de zakelijke versies van Microsoft Teams. Deze functie maakt gebruik van het ontwikkelaarsplatform Mesh en laat gebruikers al dan niet met VR-headset in een virtuele 3d-omgeving vergaderen.

De 'Immersive space'-functie bestaat uit een aantal kant-en-klare 3d-omgevingen, die bedrijven kunnen aanpassen met onder meer bedrijfslogo's. Ook is het mogelijk om video's op de digitale schermen af te spelen. Iedere deelnemer heeft een eigen avatar die in deze ruimte kan worden geplaatst. De omgeving kan ook gebruikt worden voor het spelen van interactieve spelletjes, schrijft The Verge. Zo is het mogelijk om een virtuele rijstzak te gooien naar collega's, om bijvoorbeeld aan te geven dat ze aan de beurt zijn om te praten.

Er wordt daarnaast gebruikgemaakt van ruimtelijke audio met verschillende audiozones. Gebruikers die verder weg staan, zijn daardoor niet te verstaan. Zo is het mogelijk voor verschillende deelnemers om tegelijkertijd in dezelfde digitale ruimte een-op-eengesprekken te voeren. De Mesh-integratie is enkel beschikbaar in de desktopapp van Microsoft Teams, en via de Meta Quest-headsets. De functie is toegevoegd aan alle zakelijke abonnementen van de videobelsoftware.

Het ontwikkelaarsplatform Mesh draait op Unity en werd in 2021 voor het eerst aangekondigd. Hiermee kunnen applicaties gemaakt worden waarbij meerdere mensen in dezelfde digitale omgeving samenwerken. Vorig jaar liet Microsoft al weten dat het dit platform wilde integreren in Teams. Naast de bestaande 3d-omgevingen kunnen gebruikers met de Mesh-toolkit ook zelf omgevingen creëren voor gebruik in Teams-vergaderingen. Hiervoor hoeven gebruikers niet te coderen, belooft Microsoft.

Microsoft Mesh-integratie in Teams

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

25-01-2024 • 15:31

53

Submitter: wildhagen

Reacties (53)

53
53
18
2
0
22
Wijzig sortering
Toevallig net gedaan. Het werkt echt tof, ik had de VR headset op, en ik zag de anderen vanaf hun PC (het werkt dan min of meer als een computergame). In Teams zie je Mesh gebruikers standaard niet in hun virtuele omgeving, elke gebruiker moet zelf de "Immersive Space" aanzetten in Teams. Dan krijgen ze zelf ook een avatar in de VR omgeving die ze met toetsenbord/muis besturen en ook spatial audio enzo.

De nieuwe teams client is overigens nodig. Op de Quest heb je de Microsoft Mesh app, waar je na het inloggen vanzelf al je teams vergaderingen ziet. We moeten nog wat meer headsets kopen om er meer nut van te hebben, want momenteel is bijna iedereen vanaf de PC bezig en dan heb je er wat minder voordeel van. In VR voelt het veel meer alsof je echt samen bent.

Wat me wel een beetje tegenviel is dat handtracking op de Quest (nog?) niet werkt. Dus je kan geen gebaren maken (uiteraard meteen de middelvinger geprobeerd). Jammer. In andere apps kan dit wel.

Ik ben ook al bezig om een van onze vergaderruimtes na te bouwen in Mesh.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 03:26]

Alle problemen die je nu ondervindt zijn binnen de kortst mogelijke tijd opgelost en die middelvinger....
Wat mij opviel in het artikel is dat je even van de vergadering weg kan lopen en een onderonsje met een collega kan hebben.
Soms zou ik willen dat ik het eeuwige leven heb om al die nieuwigheden te zien en eventueel te proberen. Niet alle nieuwigheden zijn een vooruitgang, maar mijn nieuwsgierigheid wint toch wel.
Alle problemen die je nu ondervindt zijn binnen de kortst mogelijke tijd opgelost en die middelvinger....
Ongetwijfeld ja. Dat hoop ik ook, al moet ik zeggen dat het iets langzamer gaat dan ik hoopte. Ik heb Mesh twee maanden geleden al geprobeerd in preview en toen was het in vergelijkbare staat als nu. Ik heb het gevoel dat bij MS de druk een beetje van de ketel is met betrekking tot metaverse omdat het nu alle hens aan dek is voor CoPilot.

Ik denk ook wel dat het komt maar ik denk dat het wel tot het einde van het jaar duurt voor alle dingen er in zitten die het echt nodig heeft om produktief te zijn. Je kan momenteel vanuit VR geen powerpoints delen, geen 3D objecten importeren, niet samen rond een whiteboard staan te krabbelen, geen webpage openen, geen video's kijken. Allemaal dingen die andere produkten wel helemaal in VR konden. Veel van deze dingen kunnen wel in samenwerking met desktop gebruikers die hun scherm delen, maar vanuit VR niet. En daar zie ik juist een hoop toegevoegde waarde. Toen we tijdens de pandemie (niet mogelijk om te reizen!) een pilot deden met 2 verschillende VR meeting oplossingen - Spatial.io (dat zich destijds puur op zakelijk richtte - nu willen ze meer een soort VRChat zijn) en Arthur.Digital, was de feedback juist dat dat soort dingen waarde toevoegen. Wat ik nu ook weer zie met Mesh is dat mensen vooral de marshmallows roosteren en zandzakjes gooien maar minder serieuze dingen doen.
Wat mij opviel in het artikel is dat je even van de vergadering weg kan lopen en een onderonsje met een collega kan hebben.
Klopt, het alternatief van de 1:1 teams chat tijdens een teams call :P Zodra je uit de actieve zone loopt, ben je uit de meeting.
Soms zou ik willen dat ik het eeuwige leven heb om al die nieuwigheden te zien en eventueel te proberen. Niet alle nieuwigheden zijn een vooruitgang, maar mijn nieuwsgierigheid wint toch wel.
Ik vind het zeker een vooruitgang maar de functionaliteit moet er wel zijn.

Oh en ja die middelvinger, dat was maar een voorbeeld natuurlijk. Zodra je samen aan een whiteboard staat te werken is het gewoon super nodig dat je ergens naar kan wijzen, of gebaren maken.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 03:26]

Vergeef me mijn opmerking, maar waarom zou je in godsnaam in VR willen vergaderen ?
Mijns inziens een zeer, zeer slecht idee en een eveneens zeer donkere toekomst.
Dit moeten we te allen tijde tegengaan. Als het op deze manier doorgaat, weet straks niemand nog wat sociale contacten zijn (ook collegae vallen onder sociale contacten!).
Omdat het je juist wel het idee geeft dat je bij elkaar bent in 1 ruimte, ondanks dat je allemaal thuis zit. Het is echt veel fijner dan webcam. En in de nabije toekomst zullen die avatars er ook steeds meer realistisch uit zien.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig gewoon weiger om naar een fysieke meeting te gaan op locatie wat mij meer tijd kost om te reizen dan om te vergaderen. Remote vergaderen via oa Teams is gewoon perfect en zorgt dat ik daarna meteen verder kan. En mijn ervaring met VR meetinfs is dat die echt nog fijner en socialer voelen als met webcam, zeker als ook eye-/face-/handtrackingtracking goed werkt.
Mijn ervaring met VR is vooral dat mijn eten en drinken na twee minuten overal zit behalve in mijn lichaam. Maar dat is persoonlijk.

Even zonder gekheid, wat jij wellicht niet snapt aan mijn reactie, is dat de sociale verbintenis die je hebt met collegae, werkgever(s) en zulks, niet hetzelfde is als in VR. Het is juist heel fijn om elkaar in de ogen aan te kunnen kijken, (aan) te voelen wat je collegae denken, wat hun reactie is op bepaalde punten van aandacht. Dat heb je niet in VR en zal je nooit hebben. Dát is wat ik bedoel. En dat is ook daadwerkelijk wat er mis is in een bedrijf waarin niet specifiek dit soort dingen nog aan de orde zijn. Je kan me old school noemen en dat mag, ik ben ook al een stukje in de 40, maar het gevaar ligt 'm erin dat we allemaal een soort van surrogaten worden van ons eigen bewustzijn. De zeer sterke, maar vooral zeer ondergewaardeerde, film Surrogates laat precies zien wat ik bedoel.
Maarja, VR is een betere sociale verbinding voor thuiswerkers dan via text-/voice-/videochat, vooral als fus eye-/face-/handtracking van toepassing is. Ik heb voor kantoor zelf ook liever dat je fysiek naast/tegenover elkaar zit, maar dat is tegenwoordig steeds lastiger. Maar als ik 2-3 uur kwijt ben om naar/van de locatie te reizen, dan laat dat 'fysieke' contact maar zitten, tenzij het dan een keer echt de hele dag is, maar meestal, in mijn geval gaat het dan om een vergadering van 2-3 uur, en dan vind ik het niet acceptabel om nog zo lang te moeten reizen omdat de ander zo graag samen in 1 fysieke kamer wil zitten, mijn tijd kan ik beter besteden.
En bij dit soort VR, met de headset gewoon fatsoenlijk ingesteld, is motionsickness voor 98% van de mensen, met die laatste headsets zoals de Quest 2/3/pro, Pico 3/4, Vive XR Elite/focus 3 al echt geen probleem meer. Het gaat hier niet om een rollercoaster oid. Heb je er nog wel last van, dan ben je wasrschijnlijk ook iemand die zichzelf onderkots als die in de bijrijders stoel in de auto zit.
En ik ben ook 'oldskool' met mn 49, over 2 maanden 50..
Wat is er mis met een webcam ?
Dat is al wel een vooruitgang op text-/voicechat, maar nog steeds minder als fatsoenlijke VR meeting. Maargoed, voorlopig is dat voor de meeste toch nog niet aan de orde, omdat men toch geen VR headset heeft, en als het alleen flatscreen is, tja, DAN heeft het ook niet veel toegevoegde waarde boven webcam. Het is de immersie in VR die je een veel meer 'sociaal' gevoel geeft.
Helemaal eens. Ik vind het ook een enorme vooruitgang. Je kan bijvoorbeeld naast elkaar staan om even te kletsen terwijl je de rest nog een beetje hoort, in een teams meeting moet alles altijd centraal zijn (de break-out rooms van premium zijn weer te hard gedefinieerd vind ik).

En gebaren enzovoorts, prachtig!

Wat ik zie dat het veel interactiever is dan een statische teams meeting. Het heeft veel meer het gevoel dat je samen bent en bovendien is alles niet zo hard afgebakend. Het geeft veel meer de gelegenheid voor het 'spontane watercooler gesprek' gevoel wat een teams meeting totaaal niet voor elkaar krijgt.

En ja ik ben ook al bijna 49 :)

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 03:26]

Dat ze eens eerst lopende issues oplossen ipv redelijk nutteloze features toe te voegen. Dit is misschien leuk voor Sales en Marketing figuren, maar voor mensen die daadwerkelijk een meeting met elkaar hebben om zaken te bespreken, die boeit het niet of je in een fancy 3D of VR omgeving zit. Je moet elkaar kunnen zien, kunnen presenteren, en elkaar fatsoenlijk kunnen horen. En dan ook nog het liefst zonder dat je 6 core laptop met 32GB als een malle z'n ventilators aangooit omdat je 30% CPU gebruikt (van een 6 core / 12 thread machine) en minimaal 2GB geheugen nodig hebt....
Ik gebruik al tijden de nieuwe versie van Teams.. en wat jij beschrijft had ik ook last van in de oude versie

De nieuwe versie is veel meer lichtgewicht en verbruikt bijna geen CPU meer
Je kan dit aanzetten voor de gebruikers via de Admin portal van Teams
Daar ben ik het toch echt niet mee eens, de meest recente Teams gebruikt alsnog een dikke 5-10% CPU bij mij, en een goeie 800MB aan geheugen.. Belachelijk voor een chatapp :+
Net voor de grap even getest, en een teams gesprek gestart en meerdere chat vensters open
tussen de 0 en 1% CPU verbruik, maar wel bijna 1GB aan werkgeheugen
CPU verbruik is sinds ik de nieuwste versie van Teams gebruik echt zeer laag

Weet je zeker dat je de meeste recente Teams gebruikt?
Deze kan je herkennen dat in het icoontje het word "New" zit

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 juli 2024 03:26]

Ik kom momenteel niet verder dan 0,2% CPU en 200MB geheugen dat in gebruik is op de nieuwe versie. Dat is enorm veel beter dan voorheen, waar we gebruikers uit pure ellende maar in de web-versie lieten werken.
Ja ik gebruik de meest recente Teams, expliciet gedownload om te testen of die beter werkte en heeft inderdaad het woordje New
Gebruik je verder geen apps / addins / bots? Mijn ervaring is dat daar nog veel impact in kan zitten en het dan heel snel aantikt. Denk aan bijv.Jira,Confluence, Mural, custom PowerApps.Power Virtual Agents e.d.
Tja, chat app ontwikkeld in Javascript wat draait op een embedded browser. Moderne software ontwikkeling, alles moet Javascript zijn. Oracle heeft nu Javascript ondersteuning in MySQL gestopt, Bun heeft een Javascript shell gemaakt... What's next? Javascript in het bios van je computer?
Het is alleen geen chatapp
Grotendeels wel. En alles dat er matig bijkomt is misschien net wel het probleem.

Als preview werkt het soms ok, maar als je dan écht een bestand wil zien... open een externe applicatie? Ik vind het voor geen meter werken. De "integratie" met sharepoint is in 99% van het gebruik in mijn team de naam integratie niet waard. Het is een browservenster omgeven door een Teams-client.

Het mooiste is dan nog dat het maar één ding tegelijk kan. In een chat zoeken? Document foetsie. Wederom een reden om het standaard extern te openen.
Zeker dat je de "new teams" gebruikt en niet gewoon de laatste versie van de legacy app? Je moet het echt aanzetten als je de nieuwe app wil gebruiken
Ik zou het juist heel fijn vinden als een meer menselijke interactie mogelijk wordt door VR. Ik heb al mijn hele leven een hekel aan gewoon bellen en helaas heeft videobellen daar weinig verandering in gebracht (ik doe het dan ook amper). Als je dankzij VR echt elkaar zou kunnen aankijken en gebaren kunt maken dan zie ik daar juist een nuttige toevoeging in. @Llopigat is oogcontact maken mogelijk in de huidige versie? Kun je zeg maar iedereen aankijken en ziet de ander dat dan ook?
@Llopigat is oogcontact maken mogelijk in de huidige versie? Kun je zeg maar iedereen aankijken en ziet de ander dat dan ook?
Wellicht met de Quest Pro.. Maar die heb ik niet dus dat heb ik niet kunnen proberen. Met de Quest 3 heb je geen oogtrackingssensoren. Dus echt oogcontact heb je niet, de ogen draaien een beetje random maar kijken met name recht vooruit (dus waar je met je hoofd op richt, of met de muis in geval van een PC gebruiker).

Handtracking werkt ook nog niet dus ik vermoed dat oogtracking ook nog niet werkt. Ongetwijfeld komt het nog wel. De Quest Pro heeft ook gezichtstracking voor gezichtsuitdrukkingen enzo.

Er zijn wel andere VR chat applicaties die gewoon handtracking ondersteunen dus dit komt ongetwijfeld wel. Microsoft Mesh is trouwens gebaseerd op het oude AltSpaceVR dat is opgekocht door Microsoft. Ze zijn daarmee gestopt maar de kern ervan is nu Mesh.
Het is in ieder geval een begin. Als VR nog wat volwassener wordt voor dit soort toepassingen dan zie ik mezelf wel een keer instappen. Volgens mij is dit sowieso de volgende generatie communicatiemiddelen. We moeten elkaar virtueel kunnen gaan ontmoeten zoals we dat IRL doen. Wat we hebben is fantastisch maar de technologie moet het uiteindelijk mogelijk gaan maken dat we virtueel op dezelfde manier communiceren als wanneer we samen aan tafel of op de bank zitten.
Inderdaad ja, en de brakke implementatie op virtuele omgevingen is ook echt een ramp.
Ik sluit me hierbij aan. Ik help veel collega's mbt finance,IT, ERP en BI. Maar mensen lijken liever te blijven zitten met hun probleem tot ik aanwezig ben. Dan dat ze me een mailtje sturen, belletje geven of via teams een berichtje sturen en/of scherm delen. Ik betwijfel of VR daar verbetering in zou kunnen brengen.
Maar het zal ongetwijfeld wel een plek hebben in andere taken.
...Dit is misschien leuk voor Sales en Marketing figuren...
Duidelijk ook interessant voor Cybersecurity figuren *looks @Llopigat * ;)
En dan ook nog het liefst zonder dat je 6 core laptop met 32GB als een malle z'n ventilators aangooit omdat je 30% CPU gebruikt (van een 6 core / 12 thread machine) en minimaal 2GB geheugen nodig hebt....
Tenzij je een hele oude laptop hebt draait het standaard prima op minder. Ik draai het op een 4800u uit 2020 in een VM met maar 4 cores en 8GB. Dat is prima als je in een meeting zit. Dat wordt lastiger als je gaat presenteren en de webapps die je wil laten zien zijn ook niet al te licht (looking at you M365 portals of Jira!)... Remote control met Teams sucks!
Hoe is het mogelijk dat ik 13 jaar terug zo'n dingen bij de concurrentie op een toenmalige laptop probleemloos kon doen, maar Teams dit anno 2024 lang niet op alle moderne hardware goed kan?

Dan liever geen animated gifs en vijfenzestig matige, beperkte plugins.
Nouja, vandaag gewoon weer met de nieuwe teams vergaderingen gehad, en het liep allemaal perfect (windows 10).
De senior stakeholders waar ik vaak mee bel zie ik dit geen seconde proberen.
Ik heb dit in het verleden geprobeerd met andere oplossingen dan Mesh en de ervaring was behoorlijk positief. Vooral met VR headsets en het rond een whiteboard discussieren bijvoorbeeld is veel interactiever dan in een traditionele videoconference. Ook het importeren van 3D modellen onze produkten in de 3D omgeving zodat je ze kan bekijken en bediscussieren.

Mesh heeft nog niet zoveel mogelijkheden helaas maar dat komt nog wel. In de promotievideo's wordt er al naar verwezen dus het is gewoon een kwestie van tijd dat dit er in zit. En verder mist er ook nog wel wat. Je ziet bijvoorbeeld geen plaatjes in de chat in VR "Images not supported yet"), je kan vanuit VR geen powerpoint slides uitkiezen vanuit je OneDrive of Sharepoint om te tonen enzovoorts. Je kan ook geen webbrowser openen vanuit VR om iets te laten zien. Momenteel moet iemand dat doen vanaf een PC en dan hun scherm delen. Dat kan je wel in VR zien, dat komt dan heel groot op de muur. Als niemand wat deelt dan zie je daar een schilderij. Vrij basale functies die je echt wel nodig hebt als iedereen straks in VR zit te werken.

Wat wel heel mooi is, is dat je eigen ruimtes al kan ontwerpen met Unity <3 Dat zit er dus al wel in.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 03:26]

Wacht maar totdat ze hun Vision Pro binnen hebben... ;)
Is er nog een link met de Apple Vision Pro?
Timing lijkt iets te toevallig…
Daar is het nog niet voor beschikbaar helaas. Nouja, ik heb er sowieso geen want hij is gewoon veel te duur.
Dacht eerder aan paniek 1-2’tje Meta & Microsoft.
Hmm.. Ik denk het niet eigenlijk.

De Apple Vision Pro biedt helemaal geen meeting mogelijkheden in VR omgevingen momenteel (wel facetime met virtuele avatar maar dat is toch anders). En Mesh was sowieso al een paar maanden beschikbaar in preview. Dit was gewoon iets dat er aan zat te komen. De Vision Pro is natuurlijk ook geen verrassing meer en dat die op dag 1 vet verkocht zou worden ook niet.

Dat het precies nu gelanceerd wordt om mee te liften op de pers rondom Apple Vision Pro leveringen, dat zou best kunnen ja. Maar ik denk niet dat ze zich zorgen maken ansich. Ik zie ze niet echt in elkaars vaarwater zitten momenteel.

Als je bijvoorbeeld de uitgebreide video ziet van Apple dan is 90% van hun promotie op consumentengebruik gericht. Terwijl Mesh vrijwel alleen op zakelijk gebruik is gericht. Dus ik zie niet zo vreselijk veel overlap tot dit verandert. En letterlijk het enige aan live interactie tussen personen op de Vision Pro is de facetime functie, terwijl Mesh helemaal op interactie gericht is.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 03:26]

Waarom zou Microsoft een functie toevoegen voor een product van de concurrent, dat veel te duur en beperkt verkrijgbaar is, om ook maar enige waarde voor Microsoft te hebben. Nee dit is een antwoord op Meta dat de alleen heerschappij probeerd te krijgen op alles VR. Door VR en AR in hun bestaande producten te integreren hoopt Microsoft zich net zo onlosmakelijk te verbinden aan VR als dat ze hebben gedaan voor personal computing.
Ik vraag me af of het echt een antwoord is op meta. Ik zie het meer als een samenwerking.

Waarom? Nou, de enige VR headset die momenteel ondersteund wordt door Mesh is de Quest serie. Microsoft maakt niet eens VR headsets. Zelfs Windows Mixed Reality zijn ze pas mee gestopt. Dus Meta is voor hen een handige partner.

En voor Meta is Microsoft weer een handige partner omdat die heel erg in de zakelijke markt zitten. Meta heeft wel Horizon Workrooms maar daarvoor moeten ze een hele nieuwe markt aanboren. Microsoft heeft al die klanten al binnen en hoeft ze alleen maar een nieuwe functie te serveren, zoals ze nu doen (overigens heb je wel Teams Premium nodig nadat de 6 maanden trial voorbij is, maar dat heeft ook vele andere voordelen dus veel klanten hebben dat sowieso).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 juli 2024 03:26]

Leuk, maar Teams is tegenwoordig zo lomp zwaar (zelfs de 'nieuwe' Teams) dat ik dit niet snel zie werken op de meeste kantoorlaptops. Dit is alleen interessant voor partijen die met Macbooks of gaming laptops werken..
teams gebruikt bij mij op dit moment net iets meer dan 200mb geheugen en 0% cpu (als ik alle msedgeview2 componenten meetel). valt wel mee hoe zwaar dat is
Ik ben hier eerlijk gezegd behoorlijk enthousiast over en er zullen zeker gebruiksscenario's zijn waarbij de voordelen en het gemak van het delen van video's van pas zouden komen, maar het zal zijn om alle anderen aan boord te krijgen als er eenvoudigere, bekendere opties zijn die minder veeleisend zijn op een laptop, een uitdaging...

[Reactie gewijzigd door GringyBanjo op 23 juli 2024 03:26]

eerlijk genoeg, ik heb in de regels gelezen dat Engels werd geaccepteerd, maar ik kan mijn bericht ook doorgeven via Google Translate excuseer eventuele fouten daarom :P
Dat wist ik niet! Excuses langs mijn kant! :-)
Mocht Microsoft ooit met een Vision Pro komen en niet al hun MR of XR zaken allemaal laten vallen dan zou zoiets echt gaaf kunnen zijn
Noemen ze dat niet de hololens?
Ik weet niet maar altijd gedacht dat Teams meer op de zakelijke markt gericht was maar dit vind ik dus iets voor gamers. Met alle respect verder voor gamers maar dit heeft niets meer met online vergaderen te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.