Microsoft stelt Windows 11-update 24H2 beschikbaar als Release Preview-versie

Microsoft heeft de volgende grote Windows 11-feature-update, 24H2, beschikbaar gesteld als testversie in het Release Preview-bètakanaal. De update bevat onder meer ondersteuning voor hdr-achtergronden, Sudo for Windows en meer. De update komt later dit jaar officieel uit.

De previewversie van Windows 11 24H2 is beschikbaar via het Windows Insider-programma, dat toegankelijk is via Windows Update. Dat schrijft Microsoft op woensdag in een blogpost. De update zit nu in het Release Preview-kanaal, het laatste testkanaal voor een volledige release. Het betreft een nieuwe feature-update voor het OS. Microsoft brengt dergelijke updates jaarlijks uit.

Het OS krijgt ditmaal onder andere ondersteuning voor hdr-achtergronden. Gebruikers kunnen daarmee een jxr-afbeelding instellen als achtergrond voor hun bureaublad. Windows 11 24H2 bevat ook een nieuwe Energy Saver-modus die de accuduur van laptops moet verlengen door systeemprestaties terug te schroeven.

Daarbij krijgt het OS ingebouwde ondersteuning voor het sudo-commando. Deze functie, die is bedoeld voor ontwikkelaars, doet denken aan de gelijknamige feature voor Linux. Het laat gebruikers commando's met verhoogde rechten uitvoeren in een terminal. Microsoft kondigde de komst van Sudo for Windows eerder dit jaar al aan.

Verder voegt Microsoft ondersteuning voor 7-Zip- en tararchieven toe aan de bestandsverkenner. Gebruikers kunnen daarmee gemakkelijk dergelijke bestanden creëren; momenteel kunnen gebruikers alleen zipbestanden creëren via de File Explorer. De lijst met quicksettings in de taakbalk krijgt een scrolbare weergave, er komt officiële ondersteuning voor Wi-Fi 7 en meer. Windows 11 24H2 verschijnt later dit jaar voor alle gebruikers, meldt Microsoft. De techgigant deelt nog geen concrete releasedatum.

Windows 11 24H2-preview
Bron: Microsoft

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

22-05-2024 • 21:22

80

Lees meer

Reacties (80)

80
80
29
0
0
39
Wijzig sortering
Daarbij krijgt het OS ingebouwde ondersteuning voor het sudo-commando.
Is dat er niet al sinds Windows Vista? Ik UACde vroeger altijd al mijn powershell.exe waar nodig. Tegenwoordig heb ik niet eens meer localadminrechten op mijn systemen, want het meeste kun je toch wel via Intune doen.
Het verschil is dacht ik dat het nu in de terminal is, en niet van window/terminal hoeft te veranderen. Het is echt een commando, zoals dat ook is op *nix.

Voor script schrijvers ook fijner, en waarschijnlijk ook voor malware.

Persoonlijk vind ik Windows niet zo geschikt voor sudo, aangezien er heel veel openstaat. Ze willen nu meer op Linux/macOS lijken, aangezien veel developers daarna overstappen of mogelijk dat gaan doen, dus met dit en WSL doen ze al heel veel pogingen die mensen toch te binden.

Persoonlijk heb ik al jaren geen Windows devices meer, en ook geen VM meer. Ik volg het nieuws nog wel, maar W11 is zo langzaam en bloated, dat je afvraagt waarom mensen het überhaupt nog gebruiken met al die alternatieven?

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 13:55]

Aha, dus waar UAC een secure window opent, kun je met sudo adminrechten verkrijgen zonder secure window. Is dat niet suspectiebel voor malware?

Veel organisaties zitten vast aan Windows 11 vanwege Intune. Waar ik woon is Windows 11 wel wat trager, maar dat los je op met een laptopkoeler en dan merk ik eigenlijk niet zo veel traagheid. Daarom ga ik binnenkort Windows op ARM proberen, misschien werkt dat beter in de hitte.
Aha, dus waar UAC een secure window opent, kun je met sudo adminrechten verkrijgen zonder secure window. Is dat niet suspectiebel voor malware?
Niet echt, want je *bent* daar al admin na het accepteren van het UAC dialoog. Daar is het juist voor. Dus een malware die dat proces dat de UAC doet hijackt, is op dat moment al admin, het draaien van sudo voegt op dat moment helemaal niks meer toe. Het is eigenlijk als het 2x draaien van sudo achter elkaar :)
Veel organisaties zitten vast aan Windows 11 vanwege Intune.
Hoezo? Windows 10 wordt ook gesupport door intune, inclusief autopilot (niet te verwarren met copilot, autopilot is de out of the box enrolment methode).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:55]

Nee, in de achtergrond gebeuren nog altijd de nodige checks, en als UAC zou komen prompten om credentials, dan zal sudo dat ook doen. Je moet alleen niet meer heel je terminal herstarten en kunt dus specifieke commando's openen met admin rechten ipv heel de terminal te moeten draaien als admin. Vergelijk het met aanmelden als root vs het gebruik van sudo door een standaard gebruiker op de Linux console.
Maar dan zie ik het voordeel niet echt. Of je nu vantevoren je powershell eleveert of tijdens...
Niet alle commando’s hoeven perse elevated te functioneren.
In feite scherm je dus meer af door enkel rechten op te hogen wanneer nodig.
In professionele sfeer toch wel een must.

Op je eigen werkstation waar je admin bent is het enkel een principe kwestie;
Je kunt zeggen dat je secuur genoeg zult zijn, of toch sudo aanzet om dat stapje “weet je het zeker?” er tussen te hebben.
Dit gebeurt dan per commando.

(Even los van scripts/software oid welke hier ook gebruik van kunnen maken)
Wat zijn de wijzigingen in ASR om dit gedrag in scripts te voorkomen?
Geen idee, maar je kunt vast de sudo.exe aan je ruleset toevoegen.
Zover ik zie is het voordeel vooral dat je een commando uitvoert in een gewone ps of cmd die elevated rights vereist dat dus niet gaat. Je moet dan een nieuwe ps of cmd openen als admin en het commando opnieuw typen/pasten.
Nu maak je van de huidige ps/cmd een admin versie en sla je dus een ergerlijke stap over.
Het voordeel is dat je dus niet een nieuw venster hoeft te openen en eventueel variabelen opnieuw moet instellen.
Ai ai ai, een laptop koeler. Snap dat je er ook niet voor hebt gekozen maar dat dit soort “oplossingen” (eigenlijk workarounds) vandaag de dag nog een ding zijn met Windows…

Zal op arm zeker een verschil maken, en van mij mag Microsoft er genadeloos hard op inzetten, maar Windows kennende gaat het allemaal een heel traag en half-werkend proces worden omdat men allerlei middeleeuwse legacy wil blijven ondersteunen. Ze hebben het ten slotte al eens eerder geprobeerd en dat zijn we gelukkig al bijna weer vergeten. Maar goed, ik laat mij graag verassen natuurlijk.
Als je je laptop moet koelen, dan moet je je laptop koelen. Ik begrijp niet zo goed waarom deze oplossing met Windows te maken heeft. Als ik een ander x86-64 OS zou installeren, dan heb ik die laptopkoeler net zo hard nodig. Ongeacht het type laptop. Sommige laptops hebben voldoende koeling, maar die fans gaan dan gewoon maximaal blazen. In Nederland is een externe laptopkoeling wellicht niet nodig, maar hier is het in de zomer een must.
Welk ander x86 is zou je willen gebruiken vandaag de dag? Het is nu eenmaal zo dat je er met Windows zo ongeveer toe gedwongen wordt.

Ik zit er met werk ook mee opgescheept; dat ding staat continu te blazen. Van mij mag het allemaal vervangen worden maar we moeten nog maar gaan zien wat Microsoft ervan gaat bakken met hun arm avontuur…
Welk ander x86 is zou je willen gebruiken vandaag de dag?
Als we het over operating systems hebben:

Waarom zou je linux niet kunnen gebruiken voor x86? Je hebt nog genoeg distributies die dat ondersteunen. (32-bit)

Maar waarschijnlijk bedoelde je x86-64. Dan heb je BSD, macOS, Linux en ga zo maar door.
Hoe lost Linux de koelingsproblemen op? Voor zover ik denk kan alleen ARM die problemen deels oplossen. En een HVAC.

[Reactie gewijzigd door ibmpc op 22 juli 2024 13:55]

Niet zo zeer dat linux dit zou oplossen, maar windows loopt achter op het ARM avontuur. Daarom word je juist niet geforceerd om alleen windows te gebruiken. Er zit namelijk momenteel niet veel meerwaarde in om specifiek alleen voor windows te kiezen.

https://archlinuxarm.org/ een voorbeeld.

Je hebt gewoon gelijk dat ARM problemen gaat oplossen met koeling en batterijprestaties. Dat heb ik nooit ontkent. Hopelijk snap je mijn punt.

[Reactie gewijzigd door mediocre op 22 juli 2024 13:55]

Heb je wel eens met MacBooks gewerkt? Vooral de Intel modellen werden slecht gekoeld en leverden merkbaar in op performance door throttling als de laptop wat meer moet doen.
Ja ik heb een Intel MacBook in de kast liggen hier. Maar mijn punt hier is dat niemand vandaag de dag nog een Intel Mac koopt, en vrijwel iedereen nog een x86 (64) Windows machine. En dan krijg je dus te maken met volkomen belachelijke setups met een “laptop koeler”.

Ik werk dagelijks op m’n M2 zonder ook maar ooit nog over dit soort absurde scenario’s na te hoeven denken.
Omdat niet alles op die alternatieven draait
Ik gok voornamelijk enkel anti-cheat games, vrijwel alles draait tegenwoordig op Linux, zeker games met Proton (soms zelfs beter ook lol). Met Wine is ook genoeg mogelijk, of er zijn goede alternatieven/webapps.

Is Linux perfect? Nee, verre van. Maar bij elke W11 update zie je de prestaties dalen en meer 'zooi' bijkomen.

Ze gaan nu bijvoorbeeld vol op AI. Snap het, maar het pushen is wel erg overdreven.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 13:55]

Is Linux perfect? Nee, verre van. Maar bij elke W11 update zie je de prestaties dalen en meer 'zooi' bijkomen.
Geen enkel OS is perfect, maar wat mii altijd wel verbaasd is hoeveel van Windows mensen maar accepteren of onder de mat schuiven of allerlei smoesjes voor verzinnen. Als je dat objectief bekijkt is het zeer apart te noemen, bij mensen noem je dat "met de mantel der liefde bedekken".
Het is ook wat de boer niet kent, en bij Apple ben je cool.

Ik sta vooraan om te roepen dat Linux nog steeds een lange weg te gaan heeft op de desktop (Wayland anyone?), maar ik vind Windows echt helemaal niets, en vrees dat MS met AI het nog wel een stuk erger gaat maken.

Veel mensen gaan er helemaal los op, maar het model werkt, aangezien het gevuld wordt met jouw data, of het werk van andere.

Ik heb niets tegen AI, maar wel tegen het pushen ervan. Bij de cloud is dat handig, alleen gaat dit nog wel een stap verder.
Ik sta vooraan om te roepen dat Linux nog steeds een lange weg te gaan heeft op de desktop (Wayland anyone?), maar ik vind Windows echt helemaal niets, en vrees dat MS met AI het nog wel een stuk erger gaat maken.
Ik sta zelf iets verder naar achter in die rij, ik denk (ook uit eigen ervaring) dat voor het gros van de casual desktop gebruikers een behoorlijke Linux distro prima kan werken. Mijn eigen ervaring (met nu zo'n 300 "converts" naa Fedora) is dat het vooral is wat je zelf al zei: wat de boer niet kent.

Veel tijd gaat zitten in het leren van het systeem, de weg vinden zeg maar. Iemand is 15/20/25/30/x jaar lang Windows gewend, dan ga je dat niet even in een kwartiertje ongedaan maken.

En offtopic, Wayland is allang niet meer zo'n hot mess, en gaat op het gros van de grafische hardware nu gewoon vlekkeloos. De grote spreekwoordelijke boosdoener is nvidia, maar ook die zijn langzaamaan aan het bijtrekken.
Anoniem: 454358 @sfranken23 mei 2024 00:01
De meeste mensen boeien al die fratsen van MS helemaal niet, die willen gewoon windows, want dat hebben ze al twintig+ jaar. Of evt voor gaming, specifieke software. En daarvoor werkt het ook prima. Er is voor de meesten gewoon geen noodzaak.
De meeste mensen boeien al die fratsen van MS helemaal niet, die willen gewoon windows, want dat hebben ze al twintig+ jaar.
Aan de ene kant ja, maar aan de andere kant merk ik in mijn omgeving dat hier (langzaam) verandering in komt, mensen willen niet windows, mensen willen dat hun software werkt. En nu meer en meer richting de browser gaat, willen ze iets dat werkt..

Om een voorbeeld te geven, een paar weken terug op een verjaardag. Ik werd aangesproken door de moeder van mijn zwager (vrouw van in de 80) die 0,0 verstand heeft van computers en een simpele laptop heeft voor contact met haar broer in Canada en Facebook, en die vroeg me naar informatie over Chromebooks, want daar had ze over gehoord via via en had ze interesse in, want (en ik quote) "dat nieuwe programma is ruk" (dat nieuwe programma is Windows 11, ze heeft in Februari een nieuwe laptop gekocht)
Anoniem: 454358 @sfranken23 mei 2024 00:09
Hehe, ze heeft in ieder geval gelijk over win11.
Microsoft heeft windows ook gratis gemaakt. Dit in tegenstelling tot de 300 euro die je ooit voor Windows 7 ultimate moest betalen.
"met de mantel der liefde bedekken"
Dat kan je eigenlijk ook wel zeggen van iedereen die Linux naar voren schuift als een goed alternatief voor Windows.

Hoe je het ook wendt of keert, Windows werkt gewoon. Out of the box. Je kan wat van de UI vinden of de bloatware die mee komt maar het draait, hoeft als gebruiker nooit de command line te gebruiken maar als je wil is er wel genoeg te configureren via instellingen om het dragelijk te maken.

Linux komt dan met minder bloatware maar per UI verschilt het of het lekker voor jou werkt, daarnaast heb je nog verschillende distributies waar je uit moet kiezen. Vervolgens heb je iets gekozen en installeer je het. Driver support bij een fresh install is naar mijn weten wel prima en er zijn genoeg alternatieven applicaties om de standaard Windows functionaliteit over te nemen. Maar het updaten van het OS biedt geen garantie dat je systeem na het updaten nog werkt.

Moet je fora's af gaan struinen in de hoop dat iemand anders jou specifieke use-case ook heeft meegemaakt of een nieuwe post maken in de hoop dat jou beschrijving goed genoeg is zodat mensen er iets mee kunnen. En dan moet je al de kennis hebben om dat op te zoeken of te beschrijven.

Nee, zolang updates niet betrouwbaar zijn en je de CLI nodig hebt om problemen op te lossen is Linux niet aan te raden.

Nb: Bovenstaande gaat niet over chromebooks, maar over distributies die je zelf kan installeren op je eigen systeem.
Ik ben zelf sinds een jaar of 8 over op Linux Mint.
Bij eenvoudig gebruik heb je echt de CLI niet nodig. Updates zijn ook gewoon heel eenvoudig en heb ik nog nooit problemen mee gehad.

De enkele keer dat je wel serieuze problemen hebt, dan ben je inderdaad afhankelijk van fora. Maar dat ben je eigenlijk ook bij vage problemen in Windows.

Daarnaast merk ik dat Windows (gebruik ik nog wel voor werk) voor mijn gevoel juist weer meer teruggaat naar de CLI in plaats van alles netjes via de UI beschikbaar te maken.

In mijn ervaring is het meest vervelende in Linux dat als je zoekt naar een alternatief voor een Windows programma, het niet altijd duidelijk is wat er beschikbaar is.
Dat kan je eigenlijk ook wel zeggen van iedereen die Linux naar voren schuift als een goed alternatief voor Windows.
Geen enkel OS (lees: stuk software) is perfect en geschikt voor elke situatie. Linux heeft z'n sterkte- en zwaktepunten, net als macOS, Windows, de verschillende BSD varianten, Android, iOS, etc etc etc...
Hoe je het ook wendt of keert, Windows werkt gewoon. Out of the box.
Behalve wanneer het dat niet doet omdat er een chipset driver oid ontbreekt, of je een super aangepaste recovery image moet gebruiken.
Linux komt dan met minder bloatware maar per UI verschilt het of het lekker voor jou werkt, daarnaast heb je nog verschillende distributies waar je uit moet kiezen
Distrokeuze is inderdaad een dingetje. Zowel een voor- als een nadeel, ben ik met je eens.
Maar het updaten van het OS biedt geen garantie dat je systeem na het updaten nog werkt.

Moet je fora's af gaan struinen in de hoop dat iemand anders jou specifieke use-case ook heeft meegemaakt of een nieuwe post maken in de hoop dat jou beschrijving goed genoeg is zodat mensen er iets mee kunnen. En dan moet je al de kennis hebben om dat op te zoeken of te beschrijven.
Sorry, maar dat klinkt als iets wat iemand zegt die nog nooit Linux gebruikt heeft, of de laatste keer zo'n 20 jaar terug. Dat is écht een stukje achterhaalde FUD tegenwoordig.

Ik heb ~300 installaties achter de rug (van Fedora) voor verschillende mensen, van de spreekwoordelijke buurman van net in de 40 tot de oma aan de overkant van de straat van in de 80, en ik heb met Fedora minder gedoe dan met Windows qua updates, vooral sinds Windows 11 op de markt is. Hoevaak ik daar geen berichten of telefoontjes over krijg omdat een installatie blue screens geeft na het installeren van een (major) update, dat is echt niet normaal. Opstarten in veilige modus? Blue screen. Een backup terugzetten? Dat kan, en dan gaat Windows vrolijk weer updaten om tot hetzelfde resultaat te komen. De enige werkbare oplossing is dan, helaas, updates (even) uitzetten (na een verse herinstallatie) en dan mag je fora's af gaan struinen in de hoop dat iemand anders jouw specifieke use-case ook heeft meegemaakt of een nieuwe post maken in de hoop dat jouw beschrijving goed genoeg is zodat mensen er iets mee kunnen.. Oh, wacht..
Vrijwel alles? Een hele hoop niet en Wine/Proton werkt in mijn ervaring ook vaak buggy. Linux is prachtig, maar als gamer tenzij je toevallig alleen specifieke games met Linux support speelt is het gewoon geen daily driver. Naast dat ik niet na hoef willen te denken over of mijn game wel of niet native draait, wil ik ook niet uit hoeven te zoeken hoe wel.

Dan haal je ook nog eens een ander issue aan; anti-cheat games. Al met al meer dan reden genoeg voor mij om gewoon Windows te draaien terwijl ik al 20+ jaar overal anders Linux draai.

Heb je trouwens bronnen of andersinds bewijs dat performance in W11 daalt bij elke update? Ik draai het al sinds het eerste uur en heb nog nooit een performance degradation gezien. De 'zooi' die erbij komt, tja, ik gebruik het niet en zit me niet in de weg, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen dat als storend zien.
Ik baseer mij op benchmarks die ik vooral lees op techsites + YT, en mijn eigen ervaringen uit het verleden.

Dat is niet waterdicht of de waarheid, maar het heeft best lang geduurd voordat AMD problemen waren opgelost. Dat is geen geheim, en voor users was de impact best groot: BIOS updates zijn daarin gewoon belangrijk.

Het gebeurt ontzettend veel bij MS dat een willekeurige update een systeem langzaam maakt, of zoals bij heel veel: het start menu werkt super traag of niet.

Dit is al iets wat ik bij W10 had. Ik ben een Gnome Shell user, dus raak al heel snel de super-toets, en het was gewoon echt 10 seconden wachten totdat het start menu eindelijk werkte op W11. Of ik moest weer met een scansfc ofzo aan de slag.

Het is een bug die ik heel veel hoor, hetzelfde over de file manager. Als developers doe je nu eenmaal meer, dan een doorsnee user die enkel wat fotos versleept.

Dan heb ik het nog niet over Windows Search. Dat werkte vaak voor geen meter, of bleef langen in een loop. Letterlijk de app File Manager kon hij niet vinden of bestanden die in Documents stonden. Echt heel vaag en heel gebruikelijk.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 13:55]

Ik heb toch wat vragen naar jouw pc, want dat trage startmenu ben ik nog niet tegengekomen (behalve op pc's met een harde schijf).
Voor mij is de grootste dealbreaker VR. Er is bijna niks dat VR draait op Linux. En ik zit gebonden aan bijvoorbeeld de Meta Quest stack.

Voor gewoon gaming is het inderdaad al een stuk beter.
Ik heb helaas geen VR, maar hoor hetzelfde over HDR en allemaal andere features, die prima zouden werken als bijvoorbeeld HDMI niet zo moeilijk zou doen.

Maar ook genoeg andere dingen. Vooral Software installers (GUIs) blijven een probleem. Ben dus wel benieuwd naar PopOS en hun nieuwe Cosmic omgeving. :)
Neem Office: er zijn prima alternatieven, maar die werken niet in de meeste zakelijke omgevingen (OneDrive/Sharepoint etc.)
Privé gebruik ik wel alleen maar Linux, omdat inderdaad het meeste wat ik privé gebruik wel werkt en soms nog beter ook.
"Persoonlijk heb ik al jaren geen Windows devices meer, en ook geen VM meer. Ik volg het nieuws nog wel, maar W11 is zo langzaam en bloated"

Vraag me dan toch af hoe je dat zo zeker weet. W11 is alles behalve langzaam en een schone install is echt niet zo "bloated" als men claimt. En waar dat al gezegd kan worden is het simpel te verhelpen.
Dat was mijn ervaring voordat ik volledig overstapte op Linux/Fedora. Het is vooral een blijvend probleem bij AMD socks, al gaat dit nu wat beter. Maar W11 is vooral met Intel samengebouwd, wat je ook in benchmarks en andere reviews terug ziet komen.

Met al die suggesties in mijn start menu of opeens random apps, was ik ook snel klaar. Leuk dat je apps ervoor hebt, maar het is niet erg fijn, zeker als een update het kan terugzetten. En dan moet ik alsnog allemaal regels in een hosts file of blokker zetten, aangezien MS graag heel veel data verzameld.

Het continue pushen van Edge vond ik ook erg vervelend. Nu hebben ze dit als driver ingebouwd. Prima, snap het voor malware, maar het is bloed irritant als je toch echt Chrome of Firefox wilt gebruiken.

Maar nog het ergste.. de UI. Er is vaak (terecht) kritiek op Linux in dit gedeelte, maar zelfs die hebben overal dezelfde menu's bij GTK/Qt. Bij Windows 11 is het enige weer rond, de andere is weer in Windows 10 stijl, en weer andere hebben schermen uit het Windows XP tijdperk.

Voor een miljoenen bedrijf als MS snap ik dat gewoon niet. Apple krijgt het toch prima voor elkaar? En zo niet, dan wordt je wel gedwongen je app te updaten.

Leuk hoor dat Windows nu meer kan uitpakken, maar op Linux kan dit al jaren. Die energie mode is fijn, maar in de praktijk valt het gewoon vies tegen, aangezien het OS nog stroper gaat aanvoelen (dat was al voor deze update).

Mijn werk heeft mij lang verplicht te werken op Windows, maar gelukkig hoeft dat niet meer.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 13:55]

Misschien gewoon Windows gebruiken en dan een mening vormen ipv gewoon de FUD van bepaalde online bronnen te herhalen.

Ik werk al sinds de tijd van de Athlon hoofdzakelijk met AMD desktops thuis, geen enkel probleem ermee. Suggesties in het start menu, daar hoeft niet veel mis te zijn als je het gebruikt. Zelf kom ik eigenlijk bijna nooit meer in dat menu. Al mijn dagelijks apps staan gewoon op de taakbalk gepind en de rest is op de winkey duwen en beginnen typen om er naar te zoeken. Of als ik iets admin achtigs nodig heb of een terminal is het gewoon win+x.

Gebruik al zowat even lang Firefox als default browser als dat ik AMD CPUs gebruik, al is dat een leugen aangezien mijn vader zijn eerste computer, een 286, ook een AMD CPU had, maar die tel ik even niet mee. Nog nooit last gehad van dat Edge ineens in de weg zou zitten. Ja, na een cleane install moet je tegenwoordig handmatig Firefox als default instellen, maar dat is een kleinigheidje en voorkomt net dat apps zichzelf als default applicatie kunnen zetten zonder dat je het als gebruiker doorhebt.

En ook op Windows heeft alles wat dezelfde toolkit gebruikt, gelijkaardige menu's. Grappig dat je bij Linux moet aanhalen dat met 1 specifieke toolkit alles er hetzelfde uitziet, maar dan wel voorbijgaat aan het feit dat apps vaak maar 1 toolkit kennen waarbij GTK en QT nu net de 2 grootste, maar zeker niet de enige zijn en waardoor je dus regelmatig apps hebt die er toch echt totaal anders uitzien. Of heb je ooit al 1 Linux distro gezien die alle apps herwerkt naar 1 enkele toolkit? Ik niet. En Microsoft heeft heel veel legacy code waarbij je gewoon het mantra wenst te gebruiken van "if it ain't broken, don't fix it" . En daar sta ik de volle 100% achter.
Ik vind Candy Crush en Disney+ niet echt iets nuttigs.

Linux heeft het nu beter voor elkaar. GTK3/GTK4 zijn niet helemaal hetzelfde, maar bevatten dezelfde element stijlen. Qt werkt gelukkig al iets beter, maar vind het persoonlijk ook niet zo super, en ook meer gericht op mensen die Windows elementen willen hebben (ook hier zijn er verbeteringen in gemaakt, maar het is gewoon niet zo mijn stack).

Het ging mij niet om een Windows vs Linux discussie te hebben. Het gaat mij erom dat Windows 11 aanvoelt als bloated en ik persoonlijk vind dat MS erg veel pushed. Als Tweaker kun je dit allemaal patchen, maar juist die legacy zorgt ervoor dat Windows zo oud en traag aanvoelt.

Apple heeft ook legacy. Zij gooien dit in een emulatie laag/VM-oplossing. In Windows 11 kun je gewoon een 3.1 (native) venster openen. Dat vind ik erg bizar, dat is 30 jaar geleden.

Dit was ook wat ze bij MS voor ogen hadden, zeker met W10 X, maar ze hebben het allemaal uit het raam gegooid, en ik snap het niet. Wat het kan prima tegenwoordig. Het zou de beveiliging, prestaties en consistentie ten goede komen.

Waarschijnlijk hebben ze dit gedaan, omdat mensen niet willen veranderen. Ze vinden het prima, en zitten niet te wachten op een melding of enige uitleg.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 13:55]

Anoniem: 407645 @pvdheu23 mei 2024 07:02
Probeer maar eens een netwerk share te benaderen. Soms gewoon tergend langzaam om een verbinding te initiëren. Tot recentelijk was de context menu ook tergend langzaam, oplopend tot een seconde. Index service is inmiddels iets beter maar niet veel.

Met de processing kracht van nu zou je verwachten dat bloatware nog weinig impact heeft.

En dan heb ik het over een clean Windows installatie, niet een of andere OEM image. De Lenovo image bij mijn laptop zorgde er zelfs voor dat een koude boot times 2 minuten(!) duurde. Bij een herinstallatie van Windows geen problemen met langdurige boot.

Zo zijn er nog wel meer zaken.
Het begint al bij de installatie waarbij je praktisch wordt geforceerd om een Microsoft account te gebruiken. Er zijn wel workarounds, maar die worden ook steeds meer geblokkeerd. Recent las ik nog dat de "no@thankyou.com" oplossing ook al niet meer werkt.
Dan heb je de push naar Edge die steeds weer terugkomt (in de instellingen app en defender bijvoorbeeld). En zo is er veel meer.
Als je sudo aan kan zetten heb je sudo niet meer nodig. Dus voor malware is het redelijk nutteloos.
Er is geen degelijk alternatief voor bedrijfsomgevingen waar centraal beveiliging en beleidsbeheer toegepast kan worden. W11 hoeft overigens helemaal niet bloated te zijn. Koop de Windows 11 N variant en dan heb je gewoon een kale windows zonder media player toeters en bellen.

W11 is overigens voor mij net zo snel als een iOS, macOS en Android of een of andere linux distro.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 22 juli 2024 13:55]

Je had toen runas. Of rechts-klikken "run as administrator". Dat heeft altijd al bestaan in Windows sinds de NT versie ja (alleen niet in de DOS-based Windows 3, 95, 98, ME want die had het hele concept niet, alle users waren "admin").

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:55]

Het is voor de commandline: https://devblogs.microsof...oducing-sudo-for-windows/
Dus je hoeft dan niet eerst een elevated commandprompt te starten
Weet je wel waar je over praat? Jij denkt dat iedereen een intune administrator is en/of intune gebruikt? Intune gebruik je nooit in een thuis situatie of zelden in zeer kleinischalige bedrijven, laat staan dat iedereen weet hoe je intune moet implementeren incl. alle bijbehorende (torenhoge) kosten bij Microsoft.
Opletten als je een WMR VR headset gebruikt zoals de HP Reverb G2:

Plugging in to use a Windows Mixed Reality headset will not work starting with his build. Windows Mixed Reality is no longer available to users as Windows Mixed Reality has been announced as deprecated. This includes the Mixed Reality Portal app, and Windows Mixed Reality for SteamVR and Steam VR Beta. Existing Windows Mixed Reality devices will continue to work with Steam through November 2026, if users remain on their current released version of Windows 11 (version 23H2) and do not upgrade to this year’s annual feature update for Windows 11 (version 24H2). This deprecation does not impact HoloLens.
Ik maak zelf helemaal geen gebruik van een dergelijke headset, maar deze reactie triggert me wel. Discontinued MS hiermee hun hele mixed reality platform? Bijzondere ontwikkeling (en aardig zuur als je zo’n headset hebt aangeschaft).
Ik vraag me wel af waarom er niet gewoon openxr drivers zijn gemaakt.
Ik hoop dat LTSC 2024 ook snel komt. Die is gebaseerd op 24H2 immers.

Er schijnen geruchten te komen dat hij wellicht wat eerder zou komen dan de herfst namelijk.
Die Enterprise LTSC versie is al leaked.. 24H2 (26100.1) als je 'm wil heb ik wel een download link, zelf geupload als ISO.
Ja ik hoorde het maar ik heb hem toch wel liever van de bron zelf :) Je weet nooit of er wat in zit. Bovendien kan ik ook geen license key krijgen als het nog niet officieel is.

Maar dit geeft me inderdaad veel hoop!

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 13:55]

Bovendien kan ik ook geen license key krijgen als het nog niet officieel is.
Klopt, nog niet inderdaad, maar permanente activatie is er ook in MAS. ;)
Ik hoop dan wel dat je de standaard compressierate op max kunt zetten, jan helaas bij 7-zip zelf nog steeds niet na al die jaren (dat die dus met rechtermuisknop 'add to myfile.7z' die instelling gebruikt, nu werkt het alleen als je 'add to ...' gebruikt waarbij die dus de hele interface opent en je nog op een extra knop moet rammen).
Wat echt nieuws is is dat het woordje AI of Copilot er niet in voorkomt. Wat een genot om te lezen :)
En wat te denken aan de privacy-nachtmerrie "Recall" die voor Copilot+ elke 3 seconden screenshots maakt en die tot 3 maanden op je PC opslaat om hiermee de gebruiker "te assisteren".
Zeer vreemd dat je daar niet meer over hoort, want dit lijkt mij een complete ramp als dit uitgerold gaat worden.

En CoPilot lijkt nu al uitgerold te worden, want gisteren had ik een oudere laptop van mij weer eens van de nodige updates voorzien en ineens staat er ook zo'n Copilot icoontje rechtsonder in de taskbar.
Heb er nog niet verder naar gekeken, maar het lijkt er dus op dat dit nu al uitgerold gaat worden, dus los van de 24h2 preview.
Er zijn een hoop instanties die hun twijfels over Recall hebben geuit. Alleen hier op T.net is het vandaag wel aangehaald in het nieuws. Het is gewoon een regelrecht drama wat ze ni weer proberen uit te rollen. En als je alles in perspectief gaat zien dan is het allemaal in favor of AI/Copilot. Echt eng gewoon.

Maar ach, de meeste mensen zijn sneller klaar met programmeren etc. Dus het boeit ze niks.
Wat mij vooral opvalt is dat hoewel "Recall" wel een treffende naam is die de lading dekt, het niet gelijk de alarmbellen doet rinkelen als je niet weet wat het doet.
Pas toen mij duidelijk werd wat het doet, had ik echt zoiets van "Dit is echt een goede reden om Windows vaarwel te zeggen als dit serieus is".
Het (b)lijkt zeker serieus te zijn, al vraag ik me af hoeveel backlash de komende dagen gaat komen en of MS er wel mee door zal gaan.
Als ze het echt doorzetten is dat nog veel meer zorgwekkend omdat het de gebruikers dan inderdaad niets kan schelen.
"Dit is echt een goede reden om Windows vaarwel te zeggen als dit serieus is".
Echt ? Er is geen alternatief , probeer linux maar eens , kom je gillend terug naar windows. Nee de oplossing is : niet meer updaten. Als je tevreden ben met met een bepaalde versie van W11 , stop met updaten en blijf bij die versie. Kan in pro versie dacht ik met group policy of voor home met een goede firewall die alles van MS blokkeerd. Mijn laatste update is van juli 2023. Alles wat erna komt moet ik niet.
Ik zit serieus mijn toepassingen na te lopen om te kijken wat ik echt zou missen en wat niet onder Linux te krijgen is.
Even mogelijke performance-issues daargelaten denk ik dat het nog best wel mee zou vallen voor mijn toepassingen.

Zelfs DaVinci Resolve is er voor Linux.

Edit:
Oh en het is niet alsof ik nog nooit met Linux gewerkt heb.
Ik gebruik het al sinds pak 'm beet 1996, alleen niet als 'daily driver' op de desktop. Al heb ik dat wel een paar keer tijdelijk gehad.

[Reactie gewijzigd door TD-er op 22 juli 2024 13:55]

niet echt hetzelfde, de 1 is een hardware assisted diep geïntegreerde functionaliteit die lokaal draait dit is gewoon een icon dat je naar ms zijn ai versie brengt.
Ik denk dat Microsoft de "Recall" feature in Europa niet gaat uitrollen. Want het gaat 200% tegen alle AVG| en GPDR regels in.

Meer zorgen maak ik me om het niet melden van de disk-encryptie die Microsoft bij iedereen forceert en waarbij de KEY alleen te vinden is op het Microsoft-account. Als je géén Windows hebt met een Microsoft-account heb je een probleem en is alles weg als je een reïnstall moet doen.
Oh ja die ook nog....
Die key slaat MS op in de TPM.
Op AMD is dat een geemuleerde implementatie in de CPU.
Ik heb met mijn Ryzen9 3900X regelmatig dat bij het opstarten ik een melding krijg dat ik de originele CPU moet terugplaatsen dus mijn TPM zal dan wel weer corrupt zijn geraakt of gewist. (niet eens een cold-boot)
Een dergelijke encryptie maakt dit issue extreem veel vervelender.
Het tweakers artikel niet maar lees the bron eens :+

https://blogs.windows.com...-release-preview-channel/

9 matches, valt me nog mee maar het is ook niet bepaald een lang artikel.
dat is een keuze van de redacteur, want het staat wel degelijk in de blogpost:
Please note that the new AI features such as Recall announced earlier this week will not be available on your PC after installing this update today as they require a Copilot+ PC. For more information on those new AI features and Copilot+ PCs, see this blog post here.
Is dit niet de update met meer reclame in het startmenu?
Eerste wat ik vervang is het startmenu met openshell en de rest met explorer patcher.
Het is spijtig dat het nodig is. Of je nu het OS zelf hebt gekocht of als OEM, het is belachelijk dat het nodig is.

Helaas is Google niet veel beter, al kun je het daar wat makkelijker uitzetten (heb ChromeOS), maar op AndroidTV is het pushen van diensten ook aanwezig (Disney+, etc.), bloed irritant.
de dagen naar de release zal het internet wel weer vol staan met computers die niet meer opstarten en erger. op het bedrijf stellen we de update wel even tijdje uit.
Ik denk dat diezelfde 0,00001% van de getroffen PC's ook stil zal vallen na een driver opdate of een langsrijdende vrachtwagen. Alleen kan dan niemand de vinger wijzen naar Microsoft.
sudo format c: /autotest > c:\autoexec.bat reboot -f
Oprechte vraag. Stel je installeert zo’n release preview, krijg je daarna dan nog een keer de final release er overheen of blijf je voor altijd met een Windows draaien die afwijkt van de standaard? M.a.w. heeft het installeren van een release preview nadelen op de lange termijn?

[Reactie gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22 juli 2024 13:55]

Niet perse, je kan wachten op een release editie en dan een opt out doen van het kanaal. Dan krijg je de officiele release zonder opnieuw te moeten installeren, maar als je er eerder uit wilt, terwijl er nog beta releases zijn/komen, dan moet je je pc resetten.
Kan niet wachten op 11 LTSC.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.