Windows-driver blokkeert thirdpartysoftware die standaardbrowser wil instellen

Microsoft heeft in februari een update voor Windows uitgebracht waardoor software van derde partijen niet langer de standaardbrowser kunnen instellen. De update bevat een driver die verhindert dat bepaalde Windows-registersleutels door programma’s gewijzigd kunnen worden.

De driver werd begin april ontdekt door Christoph Kolbicz. Deze IT-consultant merkte op dat de software waarmee hij de standaardprogramma’s in Windows kan instellen, plotseling niet meer correct functioneerde. Kolbicz ging naar eigen zeggen op zoek naar de oorzaak van het probleem en kwam tot de vaststelling dat Microsoft in februari een nieuwe Windows-update voor Windows 10 en Windows 11 had uitgerold met daarin een driver, getiteld User Choice Protection Driver. Hij vond deze driver terug onder bestandsnaam UCPD.sys. Volgens de man betreft het een filterdriver die voorkomt dat registersleutels voor http-, https- en pdf-verzoeken nog kunnen veranderen. Het is nog steeds mogelijk om standaardprogramma’s in Windows via het instellingenmenu te veranderen en de driver zou ook uitgeschakeld kunnen worden.

User Choice Protection Driver - Bron: Christoph Kolbicz
User Choice Protection Driver - Bron: Christoph Kolbicz

Door Jay Stout

Redacteur

08-04-2024 • 18:29

116

Lees meer

Reacties (116)

116
112
59
2
0
29
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Als het allemaal maar zo omslachtig mogelijk aan te passen is…
Dat waren nog eens tijden in Windows XP!
Of juist om te zorgen dat niet elke malifide app die instelling zomaar kan wijzigen naar iets dat pagina's in malware draait. Want dat gebeurt blijkbaar toch best wel makkelijk als iedereen simpel die keys om http/https/pfd te kunnen openen in een andere applicatie te kunnen wijzigen. IMHO zou dat hooguit door geverifieerde applicaties moeten kunnen gebeuren.
Dat kan vziw alleen door geverifieerde applicaties gebeuren.

De programma's die beschikbaar zijn om als default program in te stellen, alsmede de extensies / file types die die programma's af kunnen handelen, moeten op de juiste manier beschikbaar zijn gemaakt via toevoegingen aan het Windows registry in secties die alleen bewerkbaar zijn met administrator rechten.

Heb hier zelf ooit hoopjes gedonder mee gehad voor een applicatie die niet als default handler wilde verschijnen omdat die registratie door de installer niet afgehandeld werd, en waar ik dit met het handje zelf achteraf toe moest gaan voegen.

Overigens verschijnt vanaf Windows 10 een geregistreerd programma ook niet langer in het 'Open With' menu tenzij de executable voorzien is van door Microsoft als essentieel aangemerkte metadata, zoals bijv. de CompanyName metadata met de naam v/d verantwoordelijke rechtspersoon. Daar heb ik eerder ook al eens een executable voor moeten patchen door alsnog gefalsificeerd de vereiste header informatie er in te klussen.

Er is mijns inziens maar één werkelijke reden waarom MS dit doet:
het concurrenten moeilijker maken om de standaard associaties van Edge weg te nemen en toe te kennen aan een ander programma. Dat moet vooral zo veel frictie mogelijk met zich mee brengen, omdat ze poen aan Edge verdienen via discutabele tie-ins met hun eigen diensten of diensten van derden. (Denk bijv. aan het debakel omtrent de directe integratie van Klarna after-pay services.)

Het heeft geen iota met beveiliging en respect voor gebruikerskeuze te maken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 juli 2024 03:25]

Ik heb Firefox als standaard ingesteld. Verder heb ik weleens apps gehad die automatisch Edge gebruikten om naar hun sites te gaan. (Volgens mij was dat HP) Wordt dit met deze driver voorkomen en wordt vanaf nu toch Firefox gebruikt?
Dat is dus puur afhankelijk van hoe de applicatie de website opent, zegt die tegen windows, "hee, hier heb je een url, open die", dan zal die in de default browser/applicatie geopend worden. Maar als de applicatie zegt, "hee, edge, open deze url", dan niet.
In Windows XP had je ook veel malware die het ineens kon overnemen. Met deze beveiliging is het altijd een keuze van de gebruiker. Je kan het vrij eenvoudig aanpassen Settings > Apps > Default Apps > "Google Chrome" (oid) -> Make (naam) your default browser [Set Default]
De keuzemogelijkheid verdwijnt vanzelf wanneer Microsoft besluit om het item uit de settings te verwijderen om zo de vendor lock-in weer te bewerkstelligen.
Denk je, gezien dat tegen de DMA in zou gaan.
Microsoft zal het zeker proberen, om vervolgens door de EU teruggeroepen te worden.
Waarom zouden ze? Deze driver is ook zonder ruchtbaarheid ingevoerd en dan zullen ze dit weer teniet gaan doen. Ik kan mij voorstellen dat je je bedenkingen bij Microsoft hebt, maar dan zullen ze dom bezig zijn.
er zit nu al in outlook en misschien ook al in de rest van office een standaard instelling om de default niet egde browser te negeren.
Dus ja ze proberen het al.
Daar was ik inmiddels ook al tegenaan gelopen. Verschrikkelijk irritant en voor zover ik kan zien wordt er enorm over geklaagd op allerlei fora en andere sites.

Microsoft lijkt dat eveneens ingevoerd te hebben als beveiligingsmaatregel en hij was op het moment dat ik er tegenaan liep ook niet uit te zetten.
Software wordt steeds complexer en er is steeds meer werk nodig om dit in goede banen te leiden. Het is verder heel goed om voorzichtig met rechten om te gaan. Er wordt nog te makkelijk gedacht om zomaar admin rechten toe te kennen aan software die je minder of niet kent. Vroeger toen UAC zijn intrede deed was het een sport om deze te omzeilen. Nu is het echter verstandig om louter en alleen admin rechten te geven aan software die te vertrouwen is.
Windows xp mist beveiligings features die wel in 10 en 11 zitten. Ja het was lekker makkelijk. De voordeur in huis altijd open laten is ook makkelijk binnenkomen.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 24 juli 2024 03:25]

Dankje, dat is precies wat ik vergeten was. de 740 CVE's...

Kan je me ook vertellen hoeveel kleuren de vlag van de startknop heeft en hoeveel screensavers er standaard inzaten?

Het ging me uiteraard om de gebruikersvoorkeuren die daar 'gewoon' per een paar klikken of scriptje te zetten waren (nog beter, slipstreamed tijdens de installatie met de nodige tools die beschikbaar waren).

Tegenwoordig moet alles in 16-voud met allemaal pop-ups en verwarring.
Dat heeft uiteraard voordelen, maar makkelijk is anders en het komt me net wat te vaak voor dat MS dit in eigen voordeel gebruikt (met name browser gerelateerde settings).
Kan je me ook vertellen hoeveel kleuren de vlag van de startknop heeft en hoeveel screensavers er standaard inzaten?
De kleuren van de strartknop: rood, groen, blauw en geel.

Win XP had standaard 4 screensavers:
3D Pipes: Deze schermbeveiliging toonde een reeks pijpen die in een 3D-ruimte bewogen, vaak verschillende patronen creërend.
Bubbles: Bij deze schermbeveiliging dreven kleurrijke bubbels over het scherm, waarbij ze af en toe tegen elkaar botsten en barstten.
Mystify: Mystify creëerde kleurrijke abstracte patronen die over het scherm bewogen, vaak lijkend op stromende stof of lint.
Starfield Simulation: Deze schermbeveiliging simuleerde een veld van sterren dat langzaam over het scherm bewoog, waardoor de indruk ontstond dat je door de ruimte vloog.
dat MS dit in eigen voordeel gebruikt
Oh zeer zeker, Win 10-11 zit vol met telemetry, Het verdienmodel van Desktop windows is het verkopen van gebruikers data en aanbieden van advertenties. MS wil absoluut dat de gebruiker op Edge blijft.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 24 juli 2024 03:25]

Prima actie van Microsoft, ben hier heel blij mee.

Heb bij veel minder technische mensen al té vaak gezien dat ongewild de default browser was gehijacked door een stuk software waar men blindelings op klikt of installeert. Bloed irritant om dat elke keer weer te moeren herstellen.

Hopelijk werkt deze Driver in de praktijk goed.
Helemaal eens.
Zolang een gebruiker het zelf nog kan doen in Settings.
Chrome en Firefox kunnen daar naar verwijzen.
Uiteraard blijft dat mogelijk, dat noemt het artikel ook heel nadrukkelijk :
Het is nog steeds mogelijk om standaardprogramma’s in Windows via het instellingenmenu te veranderen en de driver zou ook uitgeschakeld kunnen worden.
Deze Driver moet het ongewenst wijzigen onmogelijk maken, of op zijn minst een heel stuk moeilijker. Het gewenst aanpassen is en blijft ten alle tijde gewoon mogelijk natuurlijk :)
Hoe kan ik hem aanpassen, ik krijg met geen mogelijkheid chrome er terug op
Wat bedoel je met "erop krijgen"? Mijn eerste gedacht bij "erop krijgen" is installeren maar ik ga er voor nu van uit dat je bedoelt dat je Chrome als standaard browser wilt instellen.

Zo moeilijk is het niet om even in de instellingen aan te passen. Je zou het niet verwachten maar het is zelfs zo simpel als klikken op "Apps" en dan via "Standaard Apps" Chrome in te stellen als standaard browser.

Wil je het nog simpeler, dan zoek je gewoon op "standaard" en de eerste mogelijkheid is "Standaard-apps instellen"
ik kan google gewoon downloaden, maar na installatie zie ik niks gebeuren.
Staat gewoon niet op de pc.
Via apps, standaard type krijg ik ook google chrome niet te zien. daar was ik al als eerste. Het is gebeurd na een windows update, het lijkt er inderdaad op dat microsoft het op een of andere manier tegenhoud.
Ik krijg alles op pc gebied voor elkaar, maar waar google chrome na installatie is blijft mij een raadsel,
Deze Driver moet het ongewenst wijzigen onmogelijk maken, of op zijn minst een heel stuk moeilijker. Het gewenst aanpassen is en blijft ten alle tijde gewoon mogelijk natuurlijk :)
Het enige lastige punt is dat defacto Microsoft zichzelf bevooroordeeld door het moeilijker te maken om een andere browser te installeren. Ik zeg niet het met slechte bedoelingen is, alleen dat het netto voordelig is dat het lastiger wordt om een andere browser te instlleren. Dat doe je immers typisch met third-party software, namelijk de installer van de browser.

Het zou tot op zeker hoogte op te lossen zijn door die driver te laten detecteren of het echt Firefox is of niet, maar dan moet er weer een whitelist komen van door MS goedgekeurde drivers. Wederom impliceer ik geen slechte bedoelingen maar wel een netto effect.


Het is weer een typisch voorbeeld van hoe de techbedrijven te groot zijn geworden voor hun eigen bestwil. Alles wat ze doen heeft grote gevolgen, ongeacht de intentie, die weer forse reacties oproepen.
Ik denk dat het zeker wel met de bedoeling is om hun eigen standaard ingestelde browser te beschermen als standaardbrowser. Je ziet te vaak dit soort acties om dit af te doen als collateral damage.
Het is altijd toch zo: er is wat zijn publiekelijk als reden opgeven en er is de echte reden. Publiekelijk gaat het om veiligheid van gebruikers maar in de praktijk gaat het om het vergrote van de grip op de gebruiker. Men had dit ook met veel minder frictie en toch veiliger voor elkaar kunnen krijgen dat die belachelijk logge settings-app erbij te betrekken. Het doel is ongetwijfeld een bredere userbase voor Edge. Alles andere is collateral damage.

Met andere worden: je kunt hier gewoon intentie veronderstellen. Niks, maar dan ook niks wat een bedrijf van dat formaat uitrolt is toeval. Al helemaal niet als het "toevallig" de eigen producten een concurrentievoordeel oplevert.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 24 juli 2024 03:25]

Is er al geprobeert vanuit Chrome of Firefix dit te doen en dat die dat dan niet kunnen? Mij zou het niet verbazen als er een bepaalde whitelist is, of dat het gebeurd obv bepaalde digitaal ondertekende software dit wel gewoon mogen.
Ik dacht dat programma’s gewoon de Instellingen-app kunnen openen op de pagina van de default-browser waar de gebruiker dan zelf een bewuste keuze kan maken?
https://learn.microsoft.c...nch-default-apps-settings
Hier tegenover staat hopelijk ook dat Microsoft eindelijk eens afstapt van het drammerige Edge gedrag voor standaard browser en PDF. Gewoon 1 knop zonder gebedel of bangmakerij. Welke achteraf ook gehonoreerd blijft en de gebruiker niet met andere meldingen weer terug "dwingt" naar Edge.

Het zal de gebruiker zonder admin rechten wel beschermen, alles daarbuiten is deze driver eenvoudig te omzeilen, dus ook voor malware. Op dit Duitstalig blog is er wat meer diepte informatie te vinden over de exe voor de liefhebber. https://hitco.at/blog/win...e-protection-driver-ucpd/

Voor zakelijk gebruik mag ik hopen dat Microsoft wel nagedacht heeft over comptabiliteit met groepsbeleid c.q. Intune policies. Anders gaan een heel hoop bedrijven hier flink last van krijgen als zij de driver niet onklaar hebben gemaakt. Wat je liever niet hebt gezien het ook bescherming bied.
Ik voorzie in een paar weken al een artikel waarin Microsoft uitlegt hoe het PER ONGELUK wel de mogelijkheid heeft gegeven aan Edge, Teams en/of Office om de standaard browser automatisch te veranderen tijdens een update.
Helemaal mee eens, met de voorwaarde dat Edge wel volgens dezelfde regels moet spelen (dat wil zeggen: niet zelf met één klik standaardbrowser worden terwijl Firefox en Chrome de instellingen moeten openen).

Microsoft heeft dit soort "bescherming" in het verleden vaker misbruikt om concurrerende browsers te benadelen, dus ik geloof ze niet meer op hun mooie blauwe ogen.
Edge stuurt je inderdaad, net als Firefox en Chrome, naar de instellingenpagina.
Helemaal eens.
Zolang een gebruiker het zelf nog kan doen in Settings.
Chrome en Firefox kunnen daar naar verwijzen.
Waarom alleen Chrome en Firefox?
Waarom niet ook Edge?
Waarom heeft Microsoft's eigen browser een privilege status?
Wat let Microsoft om herkende en vertrouwde ondertekende executables zoals van Mozilla en Google dit privilege bijv. ook toe te staan?

Dat is gewoon een schending van de EU Digital Markets Act waar Microsoft hoopt om vooral zoveel mogelijk frictie op te werpen om Edge als standaardbrowser te houden. Niet meer en niet minder.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 juli 2024 03:25]

Dit is al veranderd (in de EU ten minste). Microsoft Edge kan niet meer in de achtergrond de standaardbrowser aanpassen. Als je op "Instellen als standaard" klikt in Microsoft Edge, wordt de Instellingen-pagina geopend met een knop om Microsoft Edge in te stellen als standaardbrowser. Dit werkt op dezelfde manier als in Chrome, Firefox en andere browsers.

Daarnaast is het ook mogelijk om Microsoft Edge te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door 30carbonclocks op 24 juli 2024 03:25]

Edge installeer je niet zelf dat is het hele punt..
Daardoor ontspringen ze de dans.

Microsoft baalt natuurlijk al jaren dat ze hun browser niet meer kunnen opdringen, zelfs een switch naar Chromium heeft het tij nog niet kunnen keren.
En met de enorme run op AI is het op dit moment weer zeer belangrijk voor Microsoft om marktaandeel terug te pakken.

Wat mij betreft komt hier vanuit de EU een flinke tik op de vingers.

Het liefst zou ik een complete scheiding zien tussen deze 2 producten.
Edge niet meer meeleveren met Windows en gewoon als los programma.
Goed idee. Laat ze dat ook doen met Android, Google Android, Linux, Apple software en de rest. Alles los.
Voor IOS zijn ze daar al mee bezig.
Op Android heb je dat soort dingen niet, je kunt prima Android draaien zonder alle Google software.
Linux heb ik zelf weinig ervaring mee maar volgens mij is dat bijna helemaal modulair en zijn er geen verplichte browsers.
De optie wordt gesteld: niet iets meeleveren. Dan moet je dat bij elk OS verbieden.
langs de ene kant is het goed idd, maar ik vind het gebruik van software-drivers enorm verwarrend, omdat imho drivers dienen om hardware aan te sturen ("driven"). Als ze hiervoor een API hebben en die op andere manieren omzeild wordt, dan moet dit op de correcte manier opgelost worden door bvb die regkeys enkel door SYSTEM te laten wijzigen en niet een obscure driver.
Ik denk dat het vooral de terminologie is die verwarrend is, want ‘drivers’ doen meer dan alleen hardware aansturen.

Andere besturingssystemen noemen het ook wel ‘kernel extensions’, dat is wat breder toepasselijk.
Nu is het aanpassen van de standaardbrowser een wijziging in een "configuratiebestand" (Windows registry). Hiervoor een driver/kernel extension hebben om te voorkomen dat een stuk software in user space dit doet is overkill. Je zou ook gewoon een ACL in kunnen stellen die het veranderen zonder adminrechten niet toestaat.

"Ja, maar dan kan software met adminrechten het wel."

Met adminrechten kan je een script afschieten die onder LocalSystem draait. Daarmee zal het ook wel mogelijk zijn om geautomatiseerd die driver de nek om te draaien. Met andere woorden: je maakt iets een stap moeilijker, maar wordt het daarmee echt veiliger?

Verder is het ondertussen 2024. Gebruikers die zichzelf niet kunnen beschermen druk je een tablet of Chromebook in de handen. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 03:25]

Dit is een zgn filter driver, en die doet precies waarvoor deze bedoelt is: extra’s aanbieden aan een bestaand device.
Ja, alleen als Edge dan niet de standaard wordt.

Dit is gewoon weer Microsoft die Edge door je strot duwt omdat mensen het niet kunnen veranderen.

Ze hebben hier al ooit een boete voor gehad. Maar acht 10 jaar later probeer je het gewoon weer.
Alleen dat de die service ook gewoon met de app gestopt kan worden. Daarnaast als je het kan instellen via Windows zelf zal er ergens een registry key of oni betand moeten zijn.

Het is wellicht een oplossing voor oude software, maar een nieuwe of een update vind wel weer een weg eromheen. Al is het alleen al om de OEMs happy te houden. Unattended installs zullen er altijd wel blijven en dus ook instellingen wat de default browser is.
Het nieuws maakt duidelijk dat Microsoft het niet uit maakt of de gebruiker de driver opzettelijk gebruikt of niet wil gebruiken. En hoewel het dan voor behulpzame personen prettig is dat deze niet hoeven te helpen lijkt me toch het doel te horen zijn dat we een verschil maken tussen bewuste en gewenste wijzigingen en ongewenste wijzigingen. Ik lees zowel Microsoft als je voorkeur hier geheel geen rekening mee houden.
Prima actie van Microsoft, ben hier heel blij mee.

Heb bij veel minder technische mensen al té vaak gezien dat ongewild de default browser was gehijacked door een stuk software waar men blindelings op klikt of installeert. Bloed irritant om dat elke keer weer te moeren herstellen.

Hopelijk werkt deze Driver in de praktijk goed.
in de praktijk is dit alleen maar goed voor microsoft, die kan de browser natuurlijk gewoon wijzigen en het gros van de mensen vind het te technisch of moeilijk om via settings de standaard browser aan te passen.

ik vind het een heel kwalijke ontwikkeling en mag worden afgestraft door monopolietoezichthouders
Enorm geweldige actie van Microsoft inderdaad, nu kun je via vmware dem ook niet meer standaard adobe acrobat reader als standaard instellen in een vdi omgeving en nog vele andere zaken die nu een pijn in je achterwerk zijn. SetuserFTA werkt ook niet meer. Vmware is inmiddels samen met Microsoft onderzoek aan het doen. Deze patch heeft veel meer negatieve effecten dan uitsluitend de browser omzetten.
Het zou best aardig zijn als dit ook Microsoft verhindert om de haverklap Edge in mijn gezicht te douwen. We weten natuurlijk beter.

En daarmee krijgt deze functie een behoorlijke vieze bijsmaak.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2024 03:25]

Volgens mij worden er vooral twijfelachtige extensies in de browser geïnstalleerd door twijfelachtige pakketten.
Dat er een browser mee geïnstalleerd werd met een andere, gewenst, stukje software - dat heb ik al heel lang geleden voor het laatst gezien.

Maar beter dat MS bij zo’n poging gewoon om een bevestiging vraagt: ‘u staat op het punt de standaardbrowser te wijzigen in Vivaldi, klopt dat?’
En laat Microsoft daarnaast eens een bepaalde manier bedenken om OS-dialoogvenster zo te maken dat deze altijd herkenbaar en niet na te maken zijn. Dat scheelt ook veel verwarring.
Half blij mee, want Microsoft heeft er zelf wel een handje van Edge iets te casual semi-automatisch als standaard te herstellen. Als ze daar ook mee stoppen te pushen is dit prima inderdaad.
Ja en nee.

Ja, op zich goed.

Nee, omdat dit eigenlijk gewoon een ondermijnende actie is van software; en die moet je ook als zodanig bestraffen. Hoe doe je dat? Door het als malware te bestempelen.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 24 juli 2024 03:25]

Voor jouw situatie prima. Voor de mijne een ramp, ik heb voor klanten tig gebruikers waarbij er nu met de hand de default browser op chrome moeten instellen voor heen kon dat allemaal geautomsieeerd. Ofwel per gebruiker inloggen en klikken....

Not happy :O
Én heel positief dat Microsoft hiermee niet per sé de Edge browser als standaard laat zetten.

Ook het commando "sudo" als superuser do, moet men erg voorzichtig gebruiken. Linux en tegenwoordig ook Windows kent vele lagen van rechten en dit verbreed de mogelijkheden maar is niet inherent veiliger.

Het is heel erg positief dat Microsoft dit ook inziet. Jij en ik mogen het weten en beseffen, maar vertel 'Jan en Anita' niet wat het allemaal is en wat het allemaal kan.

Het zou pas echt mooi wezen als hier meer bekendheid over komt, maar mijn vraag is hoe je dit goed brengt aan de burger die gewoon vooruit wil zonder teveel moeite. Die hele hiërarchie in rechten kan hun gestolen worden, maar is o zo belangrijk voor een veilig gebruik van computers en internet.

Persoonlijk ben ik best te spreken over deze ontwikkelingen :)
Heel irritant dit inderdaad. Voor onze VDI omgeving zijn er verschillende gebruikers die PDF bestanden moeten openen met een volwaardige PDF editor en het is super irritant voor gebruikers om elke keer opnieuw het standaard programma aan te passen.

Ivanti heeft inmiddels een workaround beschreven voor Ivanti Workspace om dit te verhelpen, die de nieuwe driver inderdaad gewoon uitschakelt. Kan persoonlijk weinig respect opbrengen voor deze keuze en lijkt puur gedaan om de eigen standaard te forceren
dat gaat over default filetype association, niet over default browser.
De default browser is de browser die files met de extensie https opent. Zo is de default browser instelling in feite een default filteype association.

[Reactie gewijzigd door Delay op 24 juli 2024 03:25]

Ik heb zojuist een bestandje "Test.https" aangemaakt, maar m'n PC heeft geen idee wat 'ie er mee moet :+
Die filetype associations zijn nu juist de zaken die je in de configuratie tool van MS kan toewijzen aan applicaties voor de producten die je daar als default kiest per filetype. Voorheen kon dit ook met bijvoorbeeld een Ivanti workspace manager zoals @lolgast aanhaalt, of soort gelijke tools zonder problemen breed uitgerold worden over je omgeving. Met deze driver actief is dat nu lastiger.
Het kan ook zonder een profile management software met deze tool, die nu ook niet meer werkt https://kolbi.cz/blog/201...pe-associations-per-user/
Volgens mij zou dit juist moeten voorkomen dat je iedere keer je standaard programma aan moet passen. Je stelt m 1 keer in en dan blijft het zo staan. Je kunt toch gewoon de instelling in Windows zelf aanpassen? Dat hoeft een extern programma toch nier voor Windows af te handelen?
Wel in geval van een VDI omgeving waar je bij elke logon voor Windows gezien wordt als een nieuwe user en dus de Windows default krijgt totdat de software van dienst je profiel probeert te herstellen
.oisyn Moderator Devschuur® @lolgast8 april 2024 20:03
De Windows default verschijnt ook niet op magische wijze uit het niets, dat is gewoon een profiel die wordt gebruikt als template en daar kun je gewoon instellingen voor doen.

@hieronder: Jezus, reageer eens normaal :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 03:25]

of om te voorkomen dat malware een besmet product als standaard kan instellen
Ik werk zelf in een ziekenhuis en het feit dat Edge zich heeft gekoppeld aan PDF's heeft forse problemen veroorzaakt. Het punt is ook dat 90% van de gebruikers geen flauw idee hebben hoe ze dat weer kunnen aanpassen. Dit was spitsroeden lopen voor de Helpdesk.
Wat was juist het probleem dan? Werk ook in ziekenhuis en ben net blij dat de browser nu de standaard PDF reader is. Die bevat stukken minder exploits dan Adobe Reader... En gaat zichzelf tenminste updaten.
Idd irritant want bij professioneel gebruik van Windows-desktops wil je het aanpassen van de standaard PDF-viewer zonder gebruikersinterventie kunnen inregelen. Bij ons bedrijf liepen wij dus ook tegen deze onaangekondigde Windows-toevoeging aan omdat in onze afgeschermde omgevingen Google de standaardviewer voor PDFs, is, maar door deze aanpassing dat teruggezet werd naar Edge terwijl die applicatie geblokkeerd is. Enige oplossing was om een scriptje te schrijven dat niet alleen UCPD uitzet , maar ook een scheduled task die UCPD weer heractiveert. De vraag is of Windows na een security-update niet weer automatisch UCPD aanslingert.
Ik heb hier een beetje dubbele gevoelens over. Aan de ene kant is het goed dat gebruikers zelf de keuze moeten hebben en niet programma's dit automatisch doen. Aan de andere kan, Microsoft is hier zelf een grote boosdoener in en zou dit direct doen voor zaken zoals Edge als ze er mee weg zouden kunnen komen.

Overigens denk ik bij drivers direct aan hardware drivers. Dat is dit duidelijk niet, is dit een andere type drivers waar ik simpelweg niet mee bekend ben?

[Reactie gewijzigd door Creesch op 24 juli 2024 03:25]

Ja software drivers, wat het zegt.. stukje software code wat draait.
Waar ik meer op doel is dat een driver over het algemeen een interface is tussen twee zaken. De meeste bronnen die ik tegenkom spreken hier over. Zelfs als we het hebben over software drivers zoals op deze pagina gaat het nog steeds over een interface.

Deze driver lijkt feitelijk het tegenovergestelde te doen.
Er moet gewoon in instellingen een knop zijn die een browser een standaard maakt net zoals Windows 10 en lager. Ik snap niet waarom de EU MS niet al heeft aangeklaagd. Ik wordt er echt spuugzat van dat om de paar jaar Edge weer als standaard staat terwijl ik Chrome gebruik.
Eens, echt een zaak voor de EU cie.
En die knop zit er ook gewoon, dus your wish is granted.
Die niet alle bestandsextensies doet in 1 knop die moet je per bestandsextensie doen. Bijvoorbeeld.pdf veranderd niet mee en dat moet je handmatig doen. En zo zijn er meer extensies voor Chrome die Chrome gewoon kan weergeven.
Maar Chrome is dan ook een webbrowser, geen PDF reader. Dat het dat kan is leuk, maar ik verwacht dat, zelfs als ik Chrome zou installeren, mijn PDF reader gewoon blijft staan. Ik wil dus niet dat Chrome standaard álle extensies kaapt die het zou kúnnen openen, maar gewoon dat het zich beperkt tot webpagina's.
Maar ik wil dat wel wanneer ik Chrome als standaard maak, vooral pdf, agenda links, calls, Google Maps enzovoort.
Microsoft lijkt hiermee niet de bedoeling te hebben om de wil van de gebruikers te beschermen. Het doel lijkt vooral dat gebruikers alleen de configuratieapps van Microsoft gebruikt. Terwijl de gebruikers al jaren applicaties van andere ontwikkelaars gebruiken omdat deze meer bevallen.

Als Microsoft werkelijk wil zorgen dat het wijzigen om de keuzes van gebruikers gaat dan zouden ze controles toepassen de klant wijzigen die buiten de MS-tools om worden gedaan te laten bevestiging of op zijn minst te laten bevestiging of de gebruiker de andere app voorkeur wil geven boven de MS-tools.
Mateloos irritant dit, ik heb een simpel cmd script die de registry settings voor alle gebruikers netjes aanpast naar de gewenste instellingen bij een eerste installatie van een pc, nu moet dat opeens weer met de hand… allemaal weer extra werk.
.oisyn Moderator Devschuur® @mjl8 april 2024 20:00
Waarom mogen gebruikers niet hun eigen *persoonlijke* voorkeuren bepalen?

En als het gaat om initiele setups: daarvoor kan het nog wel, maar niet met scriptseltjes ná de installatie.
Het is voor de initiële installatie: standaard settings die we in het hele huis gewoon allemaal gebruiken, waaronder de standaard browser en search engine settings en een lading applicaties die ik op welke PC graag heb staan. Wat mijn dochter daarna doet met haar PC onder haar account moet ze zelf maar weten ….
Bijzonder. Groot huis dan, als je een heel script voor nodig hebt voor Windows installaties.

Maargoed, ik denk dat je beter af bent met iets als Rufus, dan met een zelfgemaakt scriptsel.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 24 juli 2024 03:25]

Rufus gebruik ik al voor PC’s die niet aan de eisen van Windows 11 voldoen om dit toch te installeren, dit moet je dan bij elke build update dan weer doen om up to date te blijven, ik doe dan meestal een clean install.

Rufus installeert geen Kodi, Office, vlcplayer, Winamp, 7zip etc…. Daarnaast stelt die de browser niet in, context menu op classic, startmenu links onderin, alle widget settings uit, search instellingen, deïnstalleren onedrive en teams diverse telemetry instellingen, anti onzinspelletjes, drive mapping naar de NAS, maakt geen accounts aan en nog wel meer.

En ja, ik heb een ca. 12 Windows Pc-tjes in huis om mee te klooien, zeker niet standaard, dat klopt.

Ik installeer met regelmaat computers weer eens vers met de nieuwste build als hobby, gewoon omdat ik het leuk vind :)

[Reactie gewijzigd door mjl op 24 juli 2024 03:25]

Gaat Microsoft dan ook stoppen met na elke update de standaardbrowser terug te zetten naar Edge? Of mag dat gewoon wel nog?
Waarom hebben ze dit als "losse" driver uitgebracht en niet gewoon als een update aan de kernel of iets in die richting? Het is nu wéér een bestandje erbij dat geladen moet worden.

Ja, het is er maar 1, en het is maar 40KB, maar het hoopt over de jaren heen wel op als vanaf nu alles een driver moet zijn.
Doordat het een "driver" is en dus geen integraal deel van het OS, zullen ze denkelijk regelgeving niet volgens de letter overtreden. En aangezien het uitschakelbaar is nog eens meer. Dat de "gewone" gebruiker dat niet kan is handig (voor MS). Echter, kan de betreffende software niet eerst de service uitschakelen en dan alsnog zijn acties uitvoeren? Of gaan dan allerlei virus programmas protesteren? Wat op zich ook weer fijn is voor MS.
Dat hele Windows wordt steeds waardelozer. Edge is niet eens meer te verwijderen, je ingestelde standaardbrowser wordt volledig genegeerd als je interne linken opent, zoals helppagina”s o.i.d. binnen Windows.
Oh, en mijn gemapte netwerkschijven zijn in de Verkenner te zien en te gebruiken maar wil ik er iets op installeren, of opslaan via bijv. outlook of dowwloads dan kan ik ze NIET meer zien, laat staan selecteren of gebruiken 😔 Ben zo spuugzat van Windows…Zij bepalen wat IK op MIJN eigen pc mag???
Al een aantal jaar over op Ubuntu. Heeft ook z'n nukken en uiteindelijk ontkom je niet aan de terminal, maar je hebt wel volledige controle. Ik wil nooit meer terug. Alleen voor een casual game nog soms Windows nodig.
Ik ga me daar toch eens meer in verdiepen, Linux. Ben al over op Libre Office en Thunderbird maar een aantal (zakelijke) programma’s draait toch Windows en/of Mac only. En games zijn ook een dingetje. Maar Windows hangt me inmiddels erg mijn keel uit…
Nee hoor dat bepalen zij niet. Je kan tenslotte ook Linux installeren.
Dit vind ik heel erg fijn. Ik heb namelijk een standaardbrowser en ik wil niet dat een andere browser tegen mij gaat zeuren of ik mijn standaardbrowser wil veranderen. Het antwoord is namelijk altijd: Nee.
Maar.. ik gebruik 10 verschillende browsers met allemaal een andere standaard login. Vind ik handig.
Dus dank aan Microsoft voor dit ingenieuze plan. Nou maar hopen dat ze niet willen dat ik Edge als standaardbrowser ga instellen :)

En ohja ik heb zo goed als het ging alle Engelse termen vertaalt. Wel effe wennen hoor hihi.

(lol) net de Nederlandse spelling checker plugin van Firefox geïnstalleerd.
checker plugin.. nakijker invoeg???

[Reactie gewijzigd door BasHouse op 24 juli 2024 03:25]

checker plugin.. nakijker invoeg???
Spellingscontroleïnvoegtoepassing.
En dan vragen mensen zich nog af waarom we voor technisch lingo Engels verkiezen boven Nederlands... :+


En ja- de correcte term voor "application" of het verbasterde "applicatie" is echt "toepassing."
Wat dat dan betekent voor de term "app" of de vervoeging "appen," tja...

Ik denk dat we het dan over een "toepje" gaan hebben en over "ff een berichtje toepen."

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 24 juli 2024 03:25]

Haha, ja dat. Ik heb Engelse boeken gelezen over informatie technologie waar woorden in stonden die zelfs niet in het Engelse woordenboek stonden. En het heeft ook geen zin om elke Engelse vakterm te gaan proberen te vertalen. Kansloos en zinloos.. default browser settings.. zo heet het, zo noemen we het, is wat mij betreft prima Nederlands. Standaard internet verkenner instellingen.

[Reactie gewijzigd door BasHouse op 24 juli 2024 03:25]

In mijn geval lijkt deze update juist het vermogen om de standaardbrowser aan te passen volledig te hebben verstoord.

Halverwege maart merkte ik plotseling dat Brave niet langer mijn standaardbrowser was en dat het terug was veranderd naar Edge, zonder dat ik daarvan op de hoogte was gesteld. Bovendien was Brave plotseling niet meer beschikbaar als optie voor de standaardbrowser, en de knop om Brave als standaardbrowser in te stellen binnen Brave zelf opende alleen het 'standaard apps' scherm in de PC-instellingen. Zelfs handmatig zoeken naar protocollen zoals http, https en pdf werkte niet meer in het 'standaard apps' scherm in de PC-instellingen; ze leken niet meer te bestaan volgens de PC-instellingen, wat suggereert dat alles was overgenomen door Edge.

Na een volledige nieuwe installatie van Windows was alles weer normaal, wat doet vermoeden dat de update niet was geïnstalleerd tijdens die tijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.