Factorio-ontwikkelaars kondigen uitbreiding aan

De populaire constructie- en managementsimulatiegame Factorio krijgt een uitbreiding. Het zal zeker een jaar kosten voor de uitbreiding af is. Er komt geen nieuwe grote update meer voor de basegame, zodat de makers zich op de uitbreiding kunnen richten.

In een blogpost zetten de Tsjechische ontwikkelaars van Wube Software uiteen wat de toekomstplannen zijn voor Factorio. De game, die in 2013 werd aangekondigd via een crowdfundingcampagne en van 2016 tot 2020 in early-access was, krijgt een 'significante' uitbreiding. De uitbreiding zal een aanvulling zijn op de game, met nieuwe content. Alle mods moeten volgens de ontwikkelaars gewoon blijven werken, ook met de uitbreiding.

De ontwikkelaars zeggen daarnaast dat dit betekent dat zij stoppen met het doorontwikkelen van Factorio zelf. De 1.1-release zal de laatste zijn. De game wordt wel nog onderhouden, dus bugfixes en kleine aanpassingen zullen nog steeds worden doorgevoerd, maar er komt in de basisgame geen content meer bij.

Ook zeggen de makers niet van plan te zijn om Factorio 2 uit te brengen. "Een nieuwe Factorio maken is precies het tegenovergestelde van wat we willen", schrijven de ontwikkelaars. "De base game is nu op een punt waar we blij mee zijn, op het gebied van bijvoorbeeld graphics, tutorials, engine en multiplayer. We hebben het grootste deel van het afgelopen jaar gewerkt aan het afmaken van de gui. Het laatste wat we willen, is dat allemaal weggooien puur om maar dingen te veranderen."

De uitbreiding heeft de voorkeur voor de ontwikkelaars omdat ze zelf als spelers geen fan zijn van kleine uitbreidingspakketten. Daarom richt de studio zich op één 'grote uitbreiding'. Het is nog te vroeg om een datum aan de uitbreiding te koppelen of om te zeggen wat er in de uitbreiding zal zitten, zeggen de makers. De studio gaat op zoek naar extra 3d-artiesten en ontwikkelaars om aan de uitbreiding te werken. Factorio was 8 jaar en 10 maanden in ontwikkeling. Er zijn tot nu toe meer dan 2,5 miljoen exemplaren van de game verkocht.

Update 18.00: Eerder meldden we dat de uitbreiding binnen een jaar af moest zijn. Dat klopt niet. De ontwikkeling duurt op zijn minst een jaar, volgens de ontwikkelaars.

Factorio

Door Stephan Vegelien

Redacteur

05-02-2021 • 16:51

64

Submitter: himlims_

Reacties (64)

64
61
25
7
0
31
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Uit de gelinkte blogpost: "All I can say is, that we are starting work on it now, and we don't think that it will take less than a year to develop."
Dus de uitbreiding moet niet binnen een jaar uitkomen, zoals hier wordt beweerd.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb die zin totaal verkeerd gelezen. Ik pas het gelijk aan.
Inderdaad, precies het omgekeerde. Het is naar verwachting niet binnen een jaar.
Voor Factorio, wil ik eigenlijk alleen maar de volgende 2 uitbreidingen.
- Planeten, zonnestelsels, space!!!
- Iets meer 3D, zodat je gemakkelijk kan draaien met de camera.

Nee, ik hoef geen desyn sphere te kunnen maken ;)
Grappig dat je dat zegt.

1. Check de Space Exploration mod. Naar mijn mening de beste overhaul mod voor Factorio, punt.

2. De ontwikkelaar van Space Exploration is zojuist aangenomen bij Wube als concept artiest, staat overigens ook in de dev blog waar dit artikel z'n info uit haalt.

Officiële space uitbreiding is dus redelijk aannemelijk _/-\o_
Space Exploration mod kende ik nog niet.
Daar gaan weer vele uren inzitten :)
Ik zit momenteel op 170 uur en ben ongeveer... 30 a 40% in de mod :D
Even nog specifieker Tiger, is de schrijver van de FFF waarin dit gezegd word over uitbreidingen de beste heer die Space Exploration zelf gemaakt heeft, dus de modder in zekere zin
3D gaat nooit gebeuren. Niet alleen kan de engine het niet aan en is een rewrite from scratch nodig; het is onverenigbaar met een centraal thema in Factorio: schaal. Het hele idee van factorio is dat je zeker zo'n 3-5 ordegroottes opschaalt tussen begin en eind. Alle rekenkracht die je in grafische vormgeving stopt is rekenkracht die je niet kan gebruiken voor grotere basisen
rekenkracht is geen probleem als je het op een "normale" manier speelt (normaal=automatisch 1 raket per uur MAX)
maar er zijn mensen (redelijk groot deel van de spelers) die meerdere rakketen per minuut de ruimte in schieten. er zijn basissen die zo groot zijn dat de UPS (updates per second) richting de 10 gaat (en dat is niet op een oude kast).
het probleem zit niet in de logica van de engine (ze komen regelmatig met verbeteringen aan die soms 5% verhoging geeft aan de UPS) maar aan de absurde grootte van alles
https://imgur.com/a/xcYxk
zie hier fotos van een megabase

[Reactie gewijzigd door Foxtrot3309 op 22 juli 2024 18:51]

Oké, ja kudos, kudos.
Als je dat gaat doen, oké helemaal gelijk :D

Maar ja, laten we natuurlijk de Gemmidelde speler gebruiken als ijkpunt :)
Kijk dan eens naar "Satisfactory", dat is ook een constructie- en managementspel, maar dan volledig in 3D. Allemaal op één grote kaart, dus geen planeten, maar dus wel 3D

edit: typo

[Reactie gewijzigd door vdLee op 22 juli 2024 18:51]

Satisfactory vind ik echt te druk en raak mijn overzicht er in kwijt.

desyn sphere program vind ik een leuk alternatief, maar is nu nog wachten op voldoende mods.
Het is Dyson Sphere Program, en is een stuk indrukwekkender dan Factorio imho.
Het ziet er zeker goed uit en heeft veel potentie, maar Factorio is ongelofelijk sterk in de basis, de balans is perfect. Daarnaast mis ik met name blueprints in Satisfactory en DSP. Zonder blueprints is het onmogelijk om een echte mega-fabriek te maken (mijn mening). Ook is Factorio zeer goed geoptimaliseerd. DSP is zeker nog maar net uit, maar een 3d game voldoende optimaliseren om ook bij gigantische fabrieken goed te draaien zal een hele uitdaging worden...

[Reactie gewijzigd door Ronald1302 op 22 juli 2024 18:51]

Blueprints is echt wat Factorio zo goed maakt.

Bij Satisfactory begin ik altijd met volle moed, maar als ik dan voor de derde keer 20 smelters moet plaatsen haak ik dan weer af.

Ook logistic bots zijn fijn, inventory die automatisch gevuld en geledigd wordt.
Ja, dat is inderdaad ook waarom ik nooit enorme fabrieken maak in Satisfactory. Ik wil niet elke keer dezelfde fabriek opnieuw moeten maken, maar je moet wel als je wilt uitbreiden.
Ik heb nu al fantastische performance met heel wat behoorlijke bouwwerken.

Ik zit altijd tussen de 98 en 120fps op 4K met een RTX 3080 en een Ryzen 3700X met MSA op 4X.

Dit kan alleen nog maar beter worden.

Blueprints zouden een zeer welkome toevoeging zijn inderdaad.

Vergeet niet dat deze game nog geen geen maand lang in early access is en met een team van 5 man gemaakt wordt.

Ik ben extreem onder de indruk van deze game.

[Reactie gewijzigd door Evernote op 22 juli 2024 18:51]

Er is natuurlijk een groot verschil tussen grafische performance en simulatie performance en ik denk dat Ronald1302 meer op de simulatie performance doelt wat in een '3d' wereld gewoonweg meer berekeningen vereist.

Een voobeeld hiervan is het vliegpad berekenen voor de drones. op een 2d veld is dit heel simpel een lijn van positie x naar positie y. In dsp heb je een soortgelijk 2d veld op een planeet waarbij je een grid hebt die finite is maar oneindig doorloopt. Met andere woorden als je een grid van 10 x 10 hebt is positie 1.1 verbonden aan positie 10.1. Dit zal altijd 2 mogelijke vliegpaden opleveren. Oftewel 2 keer het pad berekenen die paden vergelijken en het kortste pad pakken om te vliegen.

De trukendoos is op een gegeven moment gewoonweg leeg en ik denk dat factorio behoorlijk tegen die grens zit. Elk beetje extra dat je er bij moet berekenen is performance die je mis gaat lopen en niet terug gaat krijgen omdat de berkeningen nodig zijn om 3d te kunnen werken.

Daarnaast zegt de lengte dat een spel in early access zit vrijwel niks over de game maar meer over de kwaliteitseisen van een studio. Een andere studio zou misschien het zelfde spel wel een half jaar eerder in early access gooien omdat ze het goed genoeg vinden om te spelen.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey_KL op 22 juli 2024 18:51]

Vind personelijk juist dat 3d te veel.
Je zoekt naar Dyson Sphere Program, Factorio maar dan met planeten, en zonnenstelsels!
Nee, ik hoef geen desyn sphere te kunnen maken ;)
Dit was al een verwijzing naar DSP.
Recent is Dyson Sphere Program op Steam verschenen. Daar zit dat zonnestelsel-sausje bij default al over heen. Ik heb echter alleen de demo van Factorio gespeeld en nog maar een paar uur in DSP zitten, dus ik kan niet beoordelen of DSP dezelfde diepgang als Factorio heeft... DSP heeft in ieder geval geen mod support ;)
Als je 3D Factorio wil, kijk dan eens naar Satisfactory. Wat minder complex, maar dat speelt vol in 3D
Ik ben benieuwd wat ze bedenken, want Factorio is toch wel zo goed als klaar. Er zijn wat QOL dingen die mooi zouden zijn en nu via mods kunnen (zoals Flow Control en Warehousing Mod), maar dat is m.i. niet genoeg om echt een uitbreiding op het spel te maken.

Ik hoop heel erg dat ze in ieder geval de huidige base game met rust laten. Modpacks zoals Bob's en Angel's zijn leuk om een keer te proberen, maar maken veel processen onnodig lang, ze zijn niet echt een uitdaging maar meer gewoon iets dat je langer bezighoudt (zoals Minecraft bijv. GregTech heeft/had, die ook alleen de kosten en het aantal stappen omhoog gooide).

Maar ik ben benieuwd. Ik weet nog dat ik toentertijd de eerste demo gespeeld heb, en we zijn nu toch wel een paar stapjes verder, hopelijk dat ze die stappen voortzetten in de goeie richting.
In het blog hebben ze eerder al wel aangegeven dat ze niet de Bob/Angel kant op willen. Uitsluitend extra complexity toevoegen zonder 'doel' is niet wat ze willen.
Ze hebben wel zojuist de maker van de (enorm populaire) mode Space Exploration aangenomen. Space platforms maken heeft ook lang op de roadmap gestaan. De eigenaar noemde eerder ook al dat ze graag de surfaces logica wouden verbeteren (die nodig is voor oa meerdere planeten bezoeken). Last but not least geeft space ook weer een extra schaalbaarheid en extra logistieke puzzels. Dat alles kan het doen zonder dat de manier van werken op de thuisplaneet heftig aangetast wordt. Space is dus een grote kanshebber.
Vermoedelijk gaan ze de richtin van Dyson Sphere Program op.
Aanrader voor de fans van het genre!
Leuk spel, ik heb het ook gekocht maar eigenlijk nog niet genoeg gespeeld om een oordeel te vellen. Ik ben echter ook met Mindustry bezig en dat kan me ook nog aardig bezig houden! Iemand ervaring met beiden om het in detail te vergelijken?
In het kort het verschil tussen Mindustry en Factorio:

Mindustry is een tower-defense game, met korte matches om de vijand te verslaan, of om deadlines te halen. De focus hier ligt op de vijand verslaan.

Factorio is een base-builder, waarbij je met weinig begint en via research en ontwikkeling een steeds grotere en betere basis krijgt. Er zijn enemies, maar de focus ligt op het ontwikkelen van een (grote) basis.

Hou je van korte, snelle rondes, probeer dan Mindustry. Hou je van complex opgezette basissen, en het optimaliseren van bestaande machines, probeer dan Factorio.
Ja, absoluut niet te vergelijken. De eerste is een langdurige micromanager, de laatste is een towerdefence game :)
Ergens voelt het voor mij heel dubbel.

Ik ben geen fan van early access omdat ze nog wel eens het project laten vallen en hoorde pas van factorio in de voorgaande maanden van de 1.0 release.
Op dat moment was ik erg enthousiast en besloot ik het spel te kopen. Maar om zo kort na release eigenlijk de product ontwikkeling stop te zetten en alleen nog kleine bugfixes uit te brengen naast de uitbreiding ... Jammer.
Ik heb een paar honderd uur speeltijd in Factorio zitten. Vrienden van me zitten in de duizenden uren. Voor €20 zijn er weinig spellen die al in early access en ook daarna zo veel waarde leveren. Het spel was al lang voor v1.0 af wat mij betreft, maar ze bleven maar verbeteringen toevoegen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je nu nog wat mist, zeker als je de enorme collectie aan mods ziet.
En volgens mij geven ze juist aan dat ze nog doorontwikkelen en onderhoud plegen. Dat is meer dan wat de meeste ontwikkelaars doen tegenwoordig. We krijgen alleen geen nieuwe features.
Het zal absoluut zijn geld waard zijn en ik zou het ook helemaal leuk moeten vinden, maar heb nu al meer uren in Statisfactory en zelfs al in Dyson Sphere zitten. De laatste 50 uur in 1 week.

Of het nou de graphics zijn... normaal niet zo gevoelig voor, maar ik denk dat vooral het stijltje mij tegen staat. Nu helpt het wel dat ik een vriend had die Statisfactory speelde en niemand die Factorio met mij wilde spelen.

Dat is dan weer het nadeel van nooit je game in de sale gooien.
Kan je net niet je vrienden het laatste duwtje geven om het spel toch te kopen.
Smaken verschillen, Satisfactory trekt mij dan weer totaal niet terwijl ik wel de gelijkenissen zie. De wijze waarop Factorio overzichtelijkheid en complexiteit combineert spreekt mij enorm aan en ik denk niet dat zoiets goed kan lukken in first person 3D. Maar als je vooral multiplayer speelt met vrienden dan is dat misschien anders, ik speel Factorio het liefst single-player.
Juist Factorio kun je goed multiplayer spelen, daar is door de overzichtelijke top-down indeling heel zichtbaar wat ieders werkgebied is, en kun je heel goed take/modules voor iedereen maken.

Maar ik snap het ergens ook wel: Mensen van tegenwoordig willen een mooie grafische 3D omgeving hebben, dat trekt de meeste mensen meer aan. Mij bevalt juist de platte 2D structuur van Factorio, omdat het makkelijk is om het overzicht te houden. Trouwens, die is ook erg mooi. De grafische kwaliteit van Factorio is, zeker nadat ze de grafische engine een jaar ofzo geleden hadden vervangen, van erg hoge kwaliteit.
Dat snap ik ook wel. Factorio was in het begin echt een uniek spel en was vanaf het begin in early access al fantastisch. Weer heel wat anders dan de gebruikelijke sim games. Satisfactory kwam later uit en vond ik zo omslachtig en tijdens early access heeft het me niet echt kunnen overtuigen. Andersom had ik er vast ook zo naar gekeken als jij.
Dyson Sphere ga ik proberen. Bedankt voor de tip (en slapeloze nachten)
Waarom is dat raar? Zo heeft het altijd gewerkt.
Er zijn maar heel weinig games zonder MTX of subscription die na release nog veel content toevoegen.
Voor 25 euro krijg je een game die af en zo goed als bugvrij is en geen MTX bevat.
Maar ze zijn dus gestopt met ontwikkelen van het basis spel omdat het basis spel al compleet is. Waarom tijd besteden in iets dat eigenlijk al af is?
En het is juist heel fijn dat ze wel bugfixes uitbrengen, je betaalt tenslotte voor een spel zonder (met zo min mogelijk) bugs.

Ben wel heel benieuwd in welke zin het spel gaat veranderen met de geplande uitbreiding.
Je bent er wat laat bij, dus lijkt het dubbel dat een spel bij release direct een uitbreiding aangekondigd krijgt. Maar de kwaliteit die Factorio neerzet is wel uitstekend. Dit is geen AAA game die na release nog ettelijke keren gepatcht moet worden. Dit is een A game dat over de jaren uitgroeide tot het neusje van de zalm
Ik ben geen fan van early access omdat ze nog wel eens het project laten vallen en hoorde pas van factorio in de voorgaande maanden van de 1.0 release.
Ik heb geen problemen met early access zolang maar heel goed duidelijk is wat je krijgt en wat de vooorwaarden en risico's zijn. Toen ik mijn "early access" licentie voor Factorio kocht was het spel ver genoeg af dat het goed speelbaar was. Sterker nog, het aantal bugs dat ik heb gezien (en ik heb het duizenden uren gespeeld) is op de vingers van 1 hand te tellen. Misschien is dat uitzonderlijk, maar het punt is dat ik precies wist wat ik kreeg en dat was het geld waard.
Op dat moment was ik erg enthousiast en besloot ik het spel te kopen. Maar om zo kort na release eigenlijk de product ontwikkeling stop te zetten en alleen nog kleine bugfixes uit te brengen naast de uitbreiding ... Jammer.
Dat is inderdaad wel erg dubbel want waarom zou je nog ontwikkeling verwachten na versie 1.0. Dan is het klaar. De realiteit is natuurlijk dat in alle software bugs zitten die verholpen moeten worden, maar meer dan dat moet je niet verwachten als je software koopt die "af" is. Als ik een brood koop verwacht ik ook niet dat bakker nog een verbetering nastuurt.
Misschien heb jij liever een vroege release, waarbij bugfixes en polishes later nageleverd worden (als het goed is) Wube heeft het precies andersom gedaan. Mij beviel dat goed, helemaal door de open stijl van ontwikkelen met veel interactie met de community.

Verder geven ze niet aan te stoppen met de ontwikkeling, maar met een hele grote uitbreiding te komen in plaats van meerder kleinere.
Huh dus je bent geen fan van early access omdat er dan nog een hoop verandert, maar ook niet van een spel dat je speelt en dat direct af is?
Product ontwikkeling van Factorio is niet stopgezet, het is af.
Het spel was jaren geleden al "af" in mijn ogen. Zo veel content en zo stabiel al!
Ze zijn 8.5 jaar bezig geweest om dit spel te ontwikkelen Dus het is niet alsof ze het maar kort ontwikkeld hebben!
Ze wilden er gewoon echt heel zeker van zijn dat het spel exact is zoals ze wilden en super gepolished was voordat ze het een 1.0 stempel gingen geven.
Het spel kostte 20 euro... Daarvoor krijg je in mijn inziens het beste spel in deze categorie van de beste developers. Men had het spel al jaren geleden als 'af' kunnen bestempelen en geld hebben binnen geharkt, maar dat deden ze niet en ze bleven maar verder uitbreiden. Elke patch kwam samen met een belachelijk mooi uitgewerkte blog waaruit je zag hoe veel ze zelf van het spel hielden.

Dit is letterlijk (voor mij) het beste spel ooit gemaakt. Tegenwoordig speel ik het niet meer omdat het te verslavend was en vrije tijd zeldzaam is geworden.
Factorio is een van de beste spellen die ik ooit gespeeld heb. Niet alleen in gameplay, maar ook de kwaliteit van het eindproduct dat ze neergezet hebben is ongeëvernaard. Bugs worden vaak dezelfde dag nog opgelost. Ook is er heel veel tijd gestopt in optimalisatie waardoor je zonder problemen enorme fabrieken kan bouwen. Wube is echt een voorbeeld van hoe game development wel zou moeten.

Een uitbreiding zal ik ook zeker aanschaffen al is het alleen maar om de developer te steunen.
Same here!

Ik kocht het spel van de ontwikkelaar direct jaren voordat het ook maar op Steam te vinden was en ik ben nog steeds hooked aan het spel!

Die uitbreiding gaat ook zeker bij mij in mijn library verschijnen :D
De makers van Factorio laten ook wel zien dat game development ook anders kan. Dit is een van de beste games qua development, van deze tijd. De nieuwe uitbreiding is welkom. Ik heb mij dan ook vele nachten vermaakt met Factorio en iets nieuws is altijd leuk om te zien. Persoonlijk hoop ik ook dat zij na het succes van deze game zich toch ook op iets nieuws gaan richten.
Ook zeggen de makers niet van plan te zijn om Factorio 2 uit te brengen. "Een nieuwe Factorio maken is precies het tegenovergestelde van wat we willen", schrijven de ontwikkelaars. "De base game is nu op een punt waar we blij mee zijn, op het gebied van bijvoorbeeld graphics, tutorials, engine en multiplayer. We hebben het grootste deel van het afgelopen jaar gewerkt aan het afmaken van de GUI. Het laatste wat we willen, is dat allemaal weggooien puur om maar dingen te veranderen."
Wat een verfrissende instelling. De developers van Factorio zijn een voorbeeld voor de hele wereld. Keer op keer sta ik verstelt van hoe goed ze de dingen aanpakken. Nu is het misschien niet heel verbazend dat een game die gaat over perfectionistische automatisering & optimalisatie geschreven wordt door een stel nerds die extreem goed kunnen programmeren en optimaliseren, maar ook op ander vlakken blinken ze uit.
Zoals deze instelling dus. Ergens is het heel logisch. Ze hebben een enorme hit in handen en die is net af. Waarom zou je die weg gooien? Het is een geweldig platform om nieuwe dingen op te bouwen. Doe dat in plaats van het platform te gaan herschrijven.
Misschien is het ook wel een verstandig om niet te snel aan te kondigen dat je aan een opvolger werkt. Je wil niet dat de potentiele kopers zeggen "ik wacht wel tot v2 in early acces gaat".
Het bericht dat je nog zeker een jaar verder gaat met het huidige platform geeft mensen het vertrouwen dat ze geen spel kopen dat bij release al verouderd is, wat wel een risico is bij software uit 2013.
Ik ben factorio fan van het eerste uur. Maar van mij mogen ze prima met deel 2 starten. Recent met Dyson Sphere gestart en dat is precies factorio maar het is een stuk intuïtiever. Ook het 3d stapelen en het idee dat er meerdere planeten zijn voegt best wel wat toe. Vergeet niet dat factorio ondertussen al meer dan 7 jaar oud is.
Als je een beetje tussen de regeltjes leest dan begrijp je wat ze hier daadwerkelijk mee zeggen. We zijn nog steeds bezig met het verbeteren en uitbreiden van Factorio, maar de binnen komende geldstromen raken op, dus we gaan een betaalde uitbreiding uitbrengen. Ik zeg spreek dat gewoon uit als developer. Zeker bij een Game als Factorio die zijn geld meer dan waard is. Ik vindt het totaal geen probleem te moeten betalen voor een expansion. De retail versie is immers al af.
Mij maakt het werkelijk niet uit wat ze als reden willen gebruiken, gun ze alle centjes die ze kunnen binnenharken. Fantastisch spel.

Maar.

Maar ik vraag mij af wat ze in hemelsnaam willen toevoegen. Dankzij fantastische ondersteuning voor mods (Ingebouwde modportal en ondersteuning voor ontwikkeling van), is zo'n beetje alles te maken voor Factorio, uitgezonderd van uitgebreide grafische aanpassingen.

Het enige dat ik kan bedenken is een andere endgame. Oorspronkelijk moest er een raketafweersysteem worden gemaakt. Later, een lanceerplatform voor raketten, waarmee uiteindelijk een extra "laag" in de ruimte zou kunnen worden betreden om verder te spelen. Maar hier hebben de ontwikkelaars van af gezien, omdat het niet goed past binnen Factorio.
Ik vind het zelf best lastig om een goede keuze te maken tussen de vele mods en tegelijkertijd de spelervaring en stabiliteit te waarborgen. Ik speel dan toch liever een door de makers ontwikkelde uitbreiding waar je enig vertrouwen hebt dat het goed in elkaar steekt en ook een grote groep anderen hetzelfde spelen.
Ben modmaker (voor een andere game). Het idee dat je de officiële developers mag vertrouwen en mods toch maar third party rommel zijn, slaat nergens op, vooral dat eerste deel. De developers verkopen DLC die kwalitatief op hetzelfde niveau staan als gratis mods of zelfs duidelijk slechter zijn, maar het is officiële content, dus mensen gooien er geld tegenaan... :?
Het idee dat je de officiële developers mag vertrouwen en mods toch maar third party rommel zijn, slaat nergens op, vooral dat eerste deel.
Dat beweer ik ook nergens. Allereerst is het gestelde vertrouwen hier specifiek voor de developers van Factorio en niet developers in het algemeen. Mods zitten vaak goed in elkaar, maar als je meerdere mods uitkiest en naast elkaar gebruikt dan kan dat de spelervaring en stabiliteit beïnvloeden zelfs als de individuele modmakers zelf niets verkeerd hebben gedaan.

Het zijn mijn keuzes die hier het probleem zijn, omdat ik de impact op het spel van te voren niet goed kan inschatten. Ik selecterteer mods die op het eerste gezicht best goed lijken maar uiteindelijk de balans in het spel verknallen door het te makkelijk of te moeilijk te maken of stabiliteitsproblemen opleveren omdat ze niet compatibel met elkaar zijn.

Dan heb ik liever een officiële uitbreiding dan dat ik zelf maar wat met mods ga prutsen. De kans op een goede spelervaring acht ik bij het eerste groter dan bij het laatste. Nou wil ik niet zeggen dat ik tegen mods ben, er zijn spellen waar ik gebruik maak van mods maar bij sommige spellen pakt dat althans bij mij slechter uit dan het spel zonder mods te spelen.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 22 juli 2024 18:51]

Die vraag van wat ze in hemelsnaam nog toe kunnen voegen vroeg ik mezelf al jaren geleden. Maar ze bleven me verrassen :)
Ze hadden ook het idee om de tutorial te hernieuwen. Na het behalen van een level zou je dan op basis van wat je gebouwd hebt de volgende objectives krijgen.
Dit is geschrapt. Volgens mij kan de campaign ook werk gebruiken.
Bovenstaande zou kunnen helpen om de leercurve iets minder steil te maken en nieuwe spelers vast te houden.

Dat gezegd hebbende ligt de echte kracht in de sandbox of multiplayer.
Ze staan er financieel juist heel goed voor, ze benoemen dit in hun post. Het geeft ze de ruimte om extra mensen aan te nemen en goed de tijd te nemen voor de uitbreiding.

Wube is vanaf het begin zeer open geweest, ze worden bijna unaniem benoemd als een schoolvoorbeeld van hoe gameontwikkeling gedaan moet worden. In dat licht vind ik je oordeel niet op zijn plaats (buiten dat het feitelijk onjuist is).
Voor mij het beste spel ooit gemaakt.
Heb er nu 1100 uur inzitten en op dit moment bezig met mijn grootste basis ooit, zit momenteel op 1800 science per minuut eens kijken hoe ver ik kan gaan voordat er rook uit mijn pc komt.

En de uitbreiding koop ik zeker al was het maar om meer geld aan deze geweldige developer te geven.
Respect, ik hou het niet vol om een megabase te bouwen. Ik ben toch meer van het min/maxen in plaats van het max/maxen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.