Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaars brengen versie 1.0 van openwereldgame Factorio na 8,5 jaar uit

Versie 1.0 van Factorio is verschenen. Dit openwereldspel is al sinds 2012 in ontwikkeling, maar komt alsnog eerder uit dan gepland: eerder kondigden de makers nog aan dat de 1.0-release op 25 september zou plaatsvinden.

De makers hebben voor de 1.0-release een trailer gepubliceerd, waarin ze kort uit de doeken doen hoe het spel van een relatief eenvoudig idee tot een complex spel uitgroeide. Dat idee stamt al uit 2012 en in 2013 was er een IndieGoGo-campagne om het werk te bekostigen. Sinds 2016 is de uitwerking beschikbaar via Early Access.

In Factorio is de speler met zijn of haar ruimteschip gecrasht op een planeet. Er moet een fabriek worden gebouwd die verdedigd moet worden tegen de vijandige planeetbewoners. Het uiteindelijke doel is om een grootschalige industrie inclusief robots en transportlijnen op te zetten om een raket op te bouwen om daarmee de planeet weer te verlaten.

De makers stellen dat de 8,5 jaar ontwikkeltijd tot 18.855 bugreports heeft geleid en dat er inmiddels 5603 mods gemaakt zijn. Ze erkennen dat niet alle bugs verholpen zijn, er zouden nog 150 al gemelde bugs over zijn. Ook moeten er 80 intern vastgestelde aanpassingen doorgevoerd worden. Versie 1.1 van het spel zal dan ook voornamelijk om het verhelpen van die problemen draaien en geen nieuwe inhoud bevatten.

Het spel is beschikbaar voor Windows, macOS en Linux en kost 25,35 euro. Een gratis demo biedt de mogelijkheid de basale gameplay uit te proberen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-08-2020 • 14:47

93 Linkedin

Submitter: Marenti

Reacties (93)

Wijzig sortering
Ah Factorio. Een van mijn meest gespeelde games. En dan te bedenken dat ik het niet interessant vond toen wij op een LAN dat gingen spelen.

Waarom het een (erg) leuk spel is? Moeilijk uit te leggen, zoals anderen ook al hebben gezegd. Zover ik weet hebben de makers hier een nieuwe spelcategorie mee begonnen.

In de basis is het spel het bouwen van je eigen basis midden in een vijandige planeet. Boor grondstoffen aan, maak hieruit nieuwe bouwspullen, wapens en science om nieuwere en meer bouwspullen en wapens te unlocken. Officieel is het doel om uiteindelijk een raket te maken en die af te schieten, maar het spel gaat daarna gewoon door. In die zin is er eigenlijk geen 'einde' aan dit spel. Het spel heeft trouwens ook geen map-einde, want naar alle kanten toe is het terrein oneindig. Hoe verder je komt hoe moeilijker het is met enemies, maar ook hoe meer en grotere ore patches je tegenkomt.

Waar het spel uitmuntend in is, is dat praktisch alles in het spel is te automatiseren. Moe van het vullen van je turrets met ammo? Leg een band aan en laat inserters die ammo van de band pakken en in de turret stoppen. Geen zin meer om handmatig een stroompaal te maken? Maak machines die automatisch stroompalen voor je maakt.Het enigste wat niet echt geautomatiseerd kan worden is als je gebieden wilt veroveren. Maar die gebieden verdedigen kan dan wel weer automatisch.

In je basis kun je ook gebruik maken van complete spoornetwerken, waarop je meerdere treintjes kriskras door elkaar laat rijden om grondstoffen te vervoeren. Of drones die (op lokaal gebied) grondstoffen voor je op de juiste plaats aflevert. Er is een ingewikkeld maar zeer geavanceerd reken systeem waarmee je haast programmatisch beslissingen kunt laten nemen, en hoeveelheden van grondstoffen in de gaten kunt houden.

En als je dan eindelijk een (kleine) basis hebt, begint datgene wat ik denk wat Factorio zo'n goede game maakt: Het optimaliseren en verbeteren van je basis zodat alles sneller, beter en geavanceerder werkt. Je laat meer treinen rijden om sneller grondstoffen te vervoeren. Je gebruikt snellere machines om alles sneller te maken. Je optimaliseert een proces zodat het beter werkt. Je voegt een nieuwe module toe die beter werkt als wat je hiervoor gebruikte.

En het tweede wat Factorio zo fijn maakt: Speel het spel zoals jij het wilt. Heb je geen zin in enemies? Zet ze uit of maak ze zwakker. Wil je geen treinen? Helemaal niet nodig, met banden lukt het ook. Wil je een basis maken juist zonder banden te gebruiken? Maak een volledige drone-basis. Wil je op puur zonne-energie je basis van energie voorzien? Ga je gang, gebruik de energie voorziening die jij wilt. Wil je dat bos daar niet of dat water daar niet? Stel het in zoals je wilt voordat je een map start, of verwijder dat bos of 'verwijder' dat water tijdens het spel.

Je hebt zoveel vrijheid dat je het spel kunt spelen zoals jij dat wilt.

Heb je het spel uitgespeeld? Speel het nog eens maar nu met moeilijkere enemies, met meer of minder resources. Gebruik wel of geen treinen, of gebruik 1 ultralange trein waar je alle grondstoffen in stopt. Was je niet tevreden met het rail-netwerk dat er voorheen lag? Ontwerp een nieuw spoornetwerk dat efficiënter werkt. Gebruik je kennis van hoe de basis werkt om een beter of leuker ontwerp uit te proberen. Start een map met veel meer of minder rivieren erin.

Mijn eerste map was een simpele poging waarin ik wel een basis had, maar niet veel was geautomatiseerd en ik de basis van het spel te pakken had. Ik had alleen betere ideeën over hoe de basis kon werken. Ik had geen zin om mijn huidige basis te veranderen, dus begon ik opnieuw, met de (betere) kennis die ik nu had. De huidige basis die ik nu heb is mijn 3e/4e, en ik ben heel tevreden over hoe die basis nu werkt.

Wat ook interessant is, is het spel met anderen in Coop spelen. Je kunt heel goed het spel in 'modules' opdelen, waarbij iedereen een taak heeft. Heb je geen zin in met enemies vechten, maar wil je bouwen? Ga bouwen en laat je teamgenoten die wel willen vechten, vechten. Moet een machine gebouwd worden, maar jij weet niet hoe? Met meer man is het makkelijk om taken waar je zelf niet heel goed in bent door anderen te laten doen. En uiteindelijk is het toch dezelfde map waarin je speelt, ieders inbreng in die map zorgt ervoor dat je gezamelijk veel verder komt. En er is niet direct een limiet aan het aantal spelers dat in 1 map tegelijk kan. De makers van het spel hebben laatst een test gedaan waarbij volgens mij meer dan 200 spelers tegelijk in een map zat. Maar ik denk dat een 'goede' Coop map zo'n 3 tot 5 spelers heeft.

En als laatste: Het spel is enorm goed met mods te gebruiken. Meer wapens, snellere machines, handige bouw hulpmiddelen, ingewikkelerdere machines, er is vanalles te verkrijgen. En de meeste mods kun je gewoon door elkaar heen gebruiken, ik ken weinig mods die echt incompatible zijn met elkaar. Ik heb ook een mod ervoor gemaakt. Er is veel voor te verkrijgen om de gameplay te veranderen, of de moeilijkheid aan te passen. (Probeer maar eens de Rampant mod, dit geeft je veel intelligentere en moeilijkere enemies).

En dat is denk ik het grote pluspunt: Het spel heeft een solide basis, een speelstijl die je helemaal zelf mag bepalen, developers die erg geïnteresseerd zijn in de mening van zijn spelers, die ook de bugs er snel uithalen en zeer geoptimaliseerde code schrijven, en replayability heeft.
Ik kan de link van de video zo snel niet vinden, maar dat feest met ruim 150 spelers minen was fantastisch om aan mee te doen 👍, daar kunnen burner miners niet tegenop, draaide als een zonnetje zonder lagg. Cod heeft al moeite met 60 man in een map
Deze game heeft ook al een topic op GoT sinds 2013: [PC/Mac/Linux] Factorio
Jammer dat het een Sci-Fi / monsters thema heeft. Waarom niet gewoon iets van nu?
Is dit een soort Age of Empires? Of Red Alert? Kan het moeilijk plaatsen..
Geen van beide? hij is ook moeilijk te plaatsen wat er zijn er niet zo veel andere van.
Het hoofd doel van de game is een fabriek bouwen, daarmee research te maken om nieuwe dingen te unlocken, je fabriek uit te breiden om die nieuwe item te maken en te gebruiken en dan daarmee de volgende tier aan research items te unlocken, tot je bij de raket bent. (en daarna ga je gewoon lekker verder met bouwen en probeer je zo veel mogelijk raketten per minute te lanceren.)
En terwijl je daar mee bezig bent word je af en toe lastig gevallen door de natives.

Het is een sandbox bouw game. Met daarbij wat defensive elementen, die je als je wilt, ook uit kan zetten (peaceful mode is gewoon onderdeel van de game)

Misschien iets als: sim city meets transport tycoon met een vleugje tower defence?
(Maar dan mist nog het hele technologie progressie.)

En het Sci-Fi komt er niet zo heel veel bij kijken eigenlijk. Zeker in het begin ben je echt met 'primitieve' componenten bezig: Je begint met ijzer platen maken, en voorziet de boel van stroom met op hout of kolen gestookte stoom turbines.

En later in het spel komt het wat technologie betreft ook niet verder als laser turrets en een persoonlijke fusie reactor.
De setting is dan wel sci-fi (want crash op andere planeet) maar in de game zijn het met name de huidige technologieën die de boventoon voren.

(Ik heb er nog net geen 1500 uur in zitten, en daar zit heel weinig idle tijd bij)

[Reactie gewijzigd door Countess op 14 augustus 2020 18:18]

Kijk, mooie post, thanks! Zo klinkt het cool en ik ga zeker voor de peaceful mode :)
Voor de volledigheid: Als je een nieuwe map start kun je heel uitgebreid instellen hoe de map is. Hoeveel resources wil je, zijn het kleine of grote ore patches, zijn er weinig of veel enemies, is je beginruimte klein of groot.

Ik speel dit spel al jaren, maar ik kan het spel niet snel spelen. Ik heb de tijd nodig om alles in te stellen. Gelukkig kan ik dit gewoon instellen bij het starten van een map. En dat doe ik dus ook.

De peaceful mode is makkelijk om het spel op eigen tempo te leren, maar ik raad wel aan om het spel eens te spelen met enemies aan. Het spel is namelijk een grote bouwput waar je probeert zoveel mogelijk te automatiseren, en het verdedigen tegen de enemies kun je ook gewoon automatiseren. Plaats turrets en voer ze automatisch met ammo, of plaats lasers die alleen energie nodig hebben. Je kunt zelfs het repareren van de verdediging laten automatiseren.
Niet onbelangrijk: het lijkt erop dat ze de release date deels hebben verschoven zodat FFF (Factorio Friday Facts) nummer 360 gereserveerd zou zijn voor Factorio 1.0. "We've come full circle".

Gefeliciteerd aan de dev's, wat een fantastisch spel! Niet proberen, het is simpelweg te verslavend ;)
"nog snel even deze assembly line opzetten en dan slapen"
[4 uur later]
"oh goddamnit.... |:( "

edit: ook even in het achterhoofd houdend: Dit spel is dus al 8 jaar in ontwikkeling en is "maar" een 2D-game. Dat zet de "lange productietijd" van Star Citizen waar zoveel mensen over klagen wel even in perspectief, denk ik zo.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 14 augustus 2020 15:20]

Hehe, ik vind satisfactory nog erger hier in dan factorio
Persoonlijk? Satisfactory heeft niets incentive om "te blijven spelen" eens je het gros van je productie op orde hebt. Die "item sink" om tickets te krijgen is zo'n goedkope manier om items te "verbruiken" en "toch te blijven spelen" terwijl je in Factorio gewoon massaal veel resources nodig hebt om raketten de lucht in te blijven schieten om je science te blijven aanvullen en daarnaast natuurlijk ook je basis te verdedigen tegen de "biters". Er zit ook een zekere voldoening in een zeer uitgebreid en geautomatiseerd treinnetwerk uit te bouwen, waar dat bij Satisfactory toch wat gelimiteerd lijkt tov Factorio. Ook het "optimaliseren" van je factory heeft in Satisfactory weinig voordelen waar dat bij Factorio zowat essentieel is - meer "brute force" productie = meer vervuiling = meer en aggressievere biters die er niet mee opgezet zijn dat je hun thuisplaneet komt vervuilen. In Satisfactory "doe je maar" zonder veel consequenties.

Satisfactory was voor mij game-over na een 20-tal uurtjes. Factorio heb ik 100x zoveel game-uur inzitten. Te weinig uitdaging, maar ik begrijp dat sommigen het wat "chiller" aan willen pakken en daarbij dus Satisfactory verkiezen boven Factorio.

Wat Factorio mist in spatial dimension (het is nogal 2D) wordt meer dan gecompenseerd in gameplay-diepgang, iets wat Satisfactory in mijn ogen echt mist.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 14 augustus 2020 15:25]

Ik heb dit dus alleen precies het tegenovergestelde. Satisfactory heb ik al wel 200 uur in zitten waarbij ik echte fabrieken bouw. Compleet met een mooie laag verf, transport systeem en trein station. Je hoeft echt niet volledig geoptimaliseerd te zijn want, een game moet fun zijn.

Factorij nu drie maal gepoogd om verder te gaan maar het is zo extreem saai... ik zal het wel blijven proberen, mogelijk wordt het leuker als ik iets verder ben maar ik wil alleen maar een punt maken dat de beleving voor iedereen anders is...
kan me niet helemaal vinden in je mening, heb er toch zeker 100 uurtjes in zitten maar ben gestopt door de updates. Laat het spel nu even tot het helemaal klaar is met updaten. maar zo te lezen ben jij ook gestopt al voor de grotere updates.


Enige wat ik jammer vind in satisfactory is dat je acties idd weinig effect hebben op de wereld en je vijanden. Die vijanden vallen nu bijvoorbeeld je basis ook niet aan.
Ik ben inderdaad vrij snel na de Early Access release in maart van een paar jaar geleden gestopt met spelen , dan weer even opgepikt na een update, weer gestopt, dan weer opgepikt na de volgende update, en dan weer laten liggen en nooit meer opgepikt (ik denk mei of juni van dat jaar). Toen vooral omdat "eens je alle (op dat moment unlockable) tiers hebt unlocked en je warehouses vol hebt met alles dat je mogelijk kan maken" er echt geen enkele reden was verder te spelen. En toen Nuclear uitkwam zat je met al dat nuclear waste, en toen zijn ze maar met die sink gekomen om mensen aan het spelen te houden. Ik heb daarentegen veel liever een uitgebreide "tech tree" die je moet researchen, en dat is deel van de diepgang die ontbreekt waar ik het over heb. Ik pik het misschien nog eens even op als ze eindelijk op 1.0 zitten maar denk dat ik ook dan nooit aan die vier cijfers aan uren van spelplezier zal komen bij Satisfactory.
Ja dat klopt, daar heb je wel gelijk in al hebben ze wel weer meer toegevoegd. maar wat mist is een soort van end game.

maar ik kan me nog wel prima ook vermaken met het upgraden van de productie lijnen en het perfect afstemmen van snelheden om zo weinig mogelijk stilstand te hebben. komt ook een beetje voort uit mn werk wellicht dat ik me er daardoor langer mee kon vermaken :) .

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 14 augustus 2020 22:45]

True, maar ik persoonlijk heb niet altijd zin in heel uitgebreide fabrieken bouwen en aangevallen te worden.
Nu ja ik denk ook dat beide spelen een ander doel hebben, satisfactory is gwn ook een build game en verkennen, met ern vleugje parkoer en een heel stuk meer casual. Vraagt niet te veel aandacht en fun om tegelijk ook met mensen te spreken.

Jou punten kloppen wel volledig.
Dat is in Factorio ook een keuze. Je kan de biters niet-aggressive maken of zelfs helemaal uit zetten.
Klopt, maar dan nog heb je ze uiteindelijk wel nodig heb het genoeg gespeeld, ook gemod
Biters heb je al heel erg lang niet meer nodig voor science - ik denk al 3 of 4 jaar niet meer. :)
Vergeet niet dat Satisfactory nog in development is. Er kan nog van alles gebeuren!
Ben het wel met je punten eens hoor, maar we zouden nog aangenaam verrast kunnen worden.
Lijkt mij dat dingen als Factorio's biters en "vervuiling" best core mechanics zijn voor een spel als dit en zoiets wil je niet vrij laat pas in het spel toevoegen, dat gaat dingen fameus breken. Verder lijkt het gewoon ook echt niet de opzet te zijn van Coffee Stain om zoiets te gaan implementeren, en goed, dat is hun keuze.
"nog snel even deze assembly line opzetten en dan slapen"
[4 uur later]
"oh goddamnit.... |:( "
Auw. Veel te herkenbaar... :+
Nog even mijn olie refinery uitbreiden... ohnee nu heb ik nier meer genoeg ruwe olie... Even wat extra pumpjacks plaatsen. Ohnee nu heb ik niet genoeg stroom meer en mijn basis word aangevallen, maar eerst even wat extra turrets opzetten. Ohnee mijn staal productie voor red ammo trekt het niet meer, maar wat extra miners en ovens plaatsen...

Shit daar ging mijn avond.
edit: ook even in het achterhoofd houdend: Dit spel is dus al 8 jaar in ontwikkeling en is "maar" een 2D-game. Dat zet de "lange productietijd" van Star Citizen waar zoveel mensen over klagen wel even in perspectief, denk ik zo.
Factorio had 1/25 van het aantal devs en nog geen 1/20 van de funds en naar 8 jaar 1.0. Dus dan zou star citizen al lang klaar moeten zijn. Is dat je punt?
Da's dezelfde gedachte als "1 vrouw = 9 maand om een kleine op de wereld te zetten dus 9 vrouwen = 1 maand" - je weet zelf ook goed genoeg dat die vergelijking niet opgaat.

Ook iets met scope van de game en features enzo, alsook een cinematische verhaallijn voor Sq42... Daarbij is CIG ook niet begonnen met een aantal studios verspreid over 3 landen.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 14 augustus 2020 16:39]

Ok dus je vergelijking met een totaal ander spel sloeg nergens op. Of moet ik nu de 1000de spellen noemen die wel binnen 3-4 jaar uit zijn gekomen en daar conclusies over trekken m.b.t. Star citizen.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 14 augustus 2020 16:56]

Ook iets met scope van de game en features enzo,
Ja je begint over star citizen bij een spel met een totaal andere scope, features, budget en aantal developers maar blijkbaar geldt dat alleen in het voordeel van SC.
Want zelfs met 9 vrouwen en elke maand een kind moet je niet 18 maanden voor het einde van het project al aan het werk zijn gegaan? Niemand heeft het over "al zwangere vrouwen" en CIG was alles behalve "zwanger" toen ze aan SC begonnen ;) De tech om zo'n game te maken was er uberhaupt nog niet eens, CIG moest dus eerst baarmoeder, eierstokken, genitalia ontwikkelen om uiteindelijk klaar te zijn om de uiteindelijke baby op de wereld te zetten. De analogie past hier vreemd genoeg wel degelijk.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 15 augustus 2020 12:45]

Ik zal het spel eens gaan spelen, maar eerst nog even een aflevering van een serie op netflix afkijken :+
4 uur later of 4 uur snachts :+, die laatste gebeurde mij wat te vaak.

Fantastisch spel wat met een simpel idee honderden uren vermaak oplevert om een zo hoog mogelijke productie van raketten te maken, het begon bij mij met build craft in minecraft en al vrij snel in de early acces overgestapt tnaar factorio
Gefeliciteerd aan de dev's, wat een fantastisch spel! Niet proberen, het is simpelweg te verslavend ;)
Het wordt ook wel cracktorio genoemd. Snap niet waarom. Het is echt niet zo verslavend. Alleen nog even mijn olieproductie optimaliseren, nu toch eindelijk de ijzererts mining en smelting goed inrichten, dat zwakke stukje muur dat constant wordt aangevallen verstevigen en... Wat is dat? Sinds wanneer komt de zon op om 11 uur 's avonds?!

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 augustus 2020 14:57]

Precies de reden dat ik het nog niet gekocht heb...
Ik heb al moeite met Civ6 :')
Sinds wanneer komt de zon op om..

Ik ging stuk! Ik had dit dan met andere spellen maar geniaal omschreven.
Wat is dat? Sinds wanneer komt de zon op om 11 uur 's avonds?!
Prachtige zin. En zo herkenbaar. :)
Dit hebben ze gedaan om niet met de release van Cyberpunk samen te vallen. Staat in 1 van de friday facts van een tijdje terug. https://www.factorio.com/blog/post/fff-349
Daarom vermeld ik ook "deels" ;) Maar hoe meer ik erover nadenk hoe minder ik denk dat Cyberpunk de daadwerkelijke reden is geweest.
Voordat cyberpunk de datum had opgeschoven. Kwam hij binnen een week uit van de oorspronkelijke release van factorio zelf. Ze vonden dat elk van de twee spellen de volle aandacht verdiende. Dus hebben ze hem vervroegd naar de 360ste fff.
Bij ons op kantoor wordt het dan ook Cracktorio genoemd, erg verslavend
WHOOOHOOO! Ik speel het al sinds 2016. Geweldige game die bij mij zelfs in de Alpha versies nooit is gecrashed of dergelijke. Ontelbaar (voor mij, een niet-echt-gamer type) veel uren in gegooid!
Game ook gekocht direct, want ik support devs graag die goeie shit maken. Ik wou dat het zo simpel was om geld te doneren, maar helaas kan dat niet met een donate link of dergelijke.

Geweldige game 10/10!
Geweldige game die bij mij zelfs in de Alpha versies nooit is gecrashed of dergelijke. Ontelbaar (voor mij, een niet-echt-gamer type) veel uren in gegooid!
De kwaliteit is inderdaad enorm hoog. Eigenlijk niet zo gek voor een game die over gaat over optimaliseren en automatiseren. De devs hebben geweldige blogs geschreven over hoe extreem ver ze gaan in hun ontwerpen en optimalisaties. Het is niet alleen slim en snel, maar duidelijk ook goed ontworpen.
Ik heb me regelmatig verbaasd over de ingrijpende veranderingen die ze kunnen doorvoeren zonder er een enorme puinhoop van te maken. Zo even tussen neus en lippen door de hele GUI vervangen door een totaal ander systeem. Veel software projecten overleven dat soort veranderingen niet omdat ze eindigen in een berg spaghetti. De factorios devs doen het drie keer per jaar en weten er toch steeds een prima werkend product te releasen.
Klopt, de FFF's (Factorio Facts Friday) heb ik ook vaak gevolgd, al heb ik de laatste tijd er niets meer van gelezen. Maar ze steken inderdaad extreem veel tijd in hoe het eruit ziet en daarvan ook de kleine details. Dat zegt wel wat over de kwaliteit van de game.

[Reactie gewijzigd door SilentDecode op 14 augustus 2020 15:20]

Ik heb de FFF's (Factorio Facts Friday) praktisch elke week gevolgd. Het is heel interessant om de ontwikkeling vanuit de developers mee te maken. De problemen met optimaliseren, de bedrijfsvoering, interne discussies over hoe bepaalde processen moeten verlopen, hoe iets consistent te benoemen, problemen waar hun tegenaan liepen.. Erg interessante materie. Deze (nr.360) lijkt de laatste te zijn, op zich wel jammer, maar ja dat laat ik aan hun over.
Ook weer geniaal, fff360... Full circle :)
Veel software projecten overleven dat soort veranderingen niet omdat ze eindigen in een berg spaghetti.
Als je begint met een berg spaghetti is de kans op eindigen met een berg spaghetti relatief groot.
Het mag toch wel gezegd worden dat dit, als tweede best gereviewde game op Steam, echt een fantastisch goed spel is. Het is zeldzaam om een game tegen te komen die zo solide en af voelt als Factorio.
Niet alleen dat. Het is ook 1 van de meest geoptimaliseerde games die ik in vele jaren ben tegen gekomen. Het is eigenlijk belachelijk hoe soepel een grote fabriek draait zonder enige problemen en hoe weinig resources het spel ook in neemt. Het blijft me verbazen. Menig ander game in deze rts/management klasse kakt toch redelijk in op de performance na meerdere dagen spelen.

Dan komen de 6dim mods nog die de base game gigantisch uitbreiden of Bob's mods die de moeilijkheidsgraad naar het volgende niveau brengen en zelfs door het toevoegen van duizenden schematics en items doet niets af aan de performance.

Zelden ben ik zo onder de indruk geweest van de ontwikkeling van een game. Het zijn me toch een stel eindbazen van voor naar achter.
De optimalisatie is inderdaad geweldig. Ik ben ook nog nooit een bug tegengekomen (in ca 400 uur). En als er een bug wordt gerapporteerd, worden deze meestal binnen enkele dagen (of soms minuten) hersteld. Ik heb echt respect voor deze developpers!
Ik snap dat dit spel (en soortgelijke) voor sommige mensen echt fantastisch is. En ook leuk dat het nu eindelijk als definitieve versie zelfs eerder dan gepland uitkomt. Ze zijn ook nog zo eerlijk om het aantal openstaande bugs te noemen, alleen dat al verdiend een pluim in de huidige gameontwikkelcommunity. Leuk hoe een idee voor een game wel succesvol tot een officiële release leidt, er zijn genoeg voorbeelden waar het onderweg is gesneuveld.

Voor mezelf spreekt het spel me net niet genoeg aan, ik volg het al een tijd met enige interesse, maar het lijkt mij gewoon te veel op werk 8-) .
Weet je wat het gekke is? Ik kwam dit spel tegen op een LANnetje. Toen zag ik het spel op hun schermen en dacht ik: Nou goed, ik doe wel even mee, maar echt leuk vind ik het niet.

Heb toen even de tutorial gespeeld en met de anderen samen een basis gebouwd. En sindsdien is dit één van mijn meest gespeelde spellen.

Dat had ik achteraf nooit kunnen denken. Ik moet wel zeggen dat het mij zeer erg geholpen heeft dat ik mijn eerste kennismaking in multiplayer (coop) had, dat helpt erg om mij snel in het spel te krijgen.
Komt hier ook een iOS versie van? Lijkt me een perfect spel om op mn iPad en iPhone te spelen!
Een beetje Simcity meets C&C dus!? Klinkt vermakelijk, ik had er nog niet eerder van gehoord maar ga het zeker even bekijken
Er zijn zelf mods die dingen toevoegen zoals orbital canon (met c&c launch geluid) of tiberium ( nog niet full release van gezien)
Tiberium mod zit goed in elkaar maar is nog volop in ontwikkeling, waardoor zaken qua balance constant veranderd worden. Vond ik zelf lichtelijk vervelend, dus ik probeer hem nog een keer als hij wat meer af is.
Er zit ook een erg sterk element (open) transport tycoon in. Hoewel je geen geld verdiend is het opzetten van een treinsysteem erg bevredigend. Vooral na de raket lancering begint steed leuker te worden
Ik sluit me volledig aan bij de eerdere commentaren, wat een geweldig spel en ontwikkelteam.
Met afstand m'n meest gespeelde game en m.i. terecht de op een na best gereviewde game op Steam.

Komt Tweakers.net nog met een officiële review? Volgens mij leeft deze game best wel onder de Tweakers community.
+1 voor een tweakers review!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True