Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple stelt iPhone SE Plus uit tot tweede helft 2021

De grotere versie van de nieuwe iPhone SE komt in de tweede helft van volgend jaar uit. Dat zegt de doorgaans goed ingevoerde analist Ming-Chi Kuo. De iPhone SE Plus zou een 5,5"- of 6,1"-scherm krijgen en een vingerafdrukscanner in de powerknop.

In eerdere berichtgeving zei Kuo dat Apple de iPhone SE Plus in de eerste helft van 2021 uitbrengt, maar nu meldt hij volgens MacRumors dat dit 'waarschijnlijk is uitgesteld' tot de tweede helft van dat jaar. De iPhone SE Plus zou een ontwerp krijgen dat lijkt op de iPhone 11 en 11 Pro, met een inkeping in het scherm. Die inkeping zou kleiner zijn dan bij die modellen, omdat Apple geen Face ID gebruikt in de goedkopere iPhone.

Volgens Kuo zit de Touch ID-vingerafdrukscanner aan de zijkant van het toestel, geïntegreerd in de powerknop. Het zou voor het eerst zijn dat Apple de vingerafdrukscanner van een iPhone op een andere plek zet dan in de homeknop. Volgens Jon Prosser, die de laatste tijd bewezen heeft goede bronnen te hebben binnen Apple, is de massaproductie van de iPhone SE Plus nog niet gestart, maar krijgt het toestel net als de kleine versie die deze week uitkomt, een A13-soc.

IPhone SE 2020

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-04-2020 • 09:09

93 Linkedin

Submitter: Khil

Reacties (93)

Wijzig sortering
De line-up van Apple wordt er niet echt duidelijker op.

Maar in plaats van het oude model, waarbij een telefoon telkens een stapje in de line-up opschuift wanneer er een nieuwe uitkomt is duidelijk niet de toekomst. Dat is zo rond het uitbrengen van de X losgelaten

Het lijkt er nu meer op dat ze met ‘lijnen’ werken. Dan is de SE de ‘budget’ lijn (met TouchID), heb je de ‘middenklasse’-lijn in de vorm van de 11 (genummerd) en zetten ze een ‘pro’-lijn neer voor het hoge segment, met allemaal extra camera’s.

Benieuwd of de Pro in juni dan nog de nummering gaat volgen of een eigen nummering krijgt. Dus wordt het iPhone 12 Pro, of wordt het iPhone Pro 2020, oid.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 april 2020 09:16]

De line-up van Apple wordt er niet echt duidelijker op.
De line-up van de iPhones is heel duidelijk als je even de moeite neemt. Maar ik moet toegeven dat het vroeger simpeler was: er was één model, dat was het nieuwste model (topsegment), en het model van vorig jaar was het goedkopere model (mainstream). Na de 6s is er met de SE een budget-lijn bijgekomen.

Rond de X/XS/XR was het verwarrend: 8 was mainstream, X was topsegment, daarna kwamen de mainstream XR en de topsegment XS.

Tegenwoordig is het gelukkig weer simpel. Nu heb je mainstream (iPhone 11), topsegment (iPhone 11 Pro) en budget (iPhone SE).

O ja, alles is relatief, budget is budget voor Apple begrippen.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 22 april 2020 09:35]

Hoe gaat het eruit zien?
  • iPhone SE
  • iPhone SE Plus
  • iPhone 12
  • iPhone 12 Plus
  • iPhone 12 Pro
  • iPhone 12 Pro Max
Ben benieuwd naar de pricing. Gaat de 12 ook richting de +€1000?

Edit: het is natuurlijk 11 Pro Max ipv Plus, dus zal het vast ook 12 Pro Max worden

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 22 april 2020 13:48]

Er zijn analisten die al sinds de iPhone 6 denken dat Apple de nummering los zou laten. Ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren. Ben het wel eens met je dat de lijnen vanaf nu als volgt gaan zijn:

SE = Budget
# = Mid-end
# Pro = High-end

Waarbij de nuance gelegd moet worden dat Mid-End voor Apple in de prijscategorie van high-end zit voor veel andere merken.

Overigens is dit plaatje wel interessant: https://sixcolors.com/pos...days-iphone-price-spread/

Hieruit zie je dat Aple de Pro echt ver boven de rest positioneert.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 22 april 2020 09:51]

Financieel gezien begrijpelijk prijs segmentaties. Zeker om een zo groot mogelijke gedeelte vd markt te bedienen.

Persoonlijk ging ik op een gegeven moment altijd voor de nieuwste iPhone met meer geheugen. Nu vraag ik me af of ik bereid ben om de prijs voor de 11 Pro Max met meer geheugen wil betalen...
Dat klopt en hetzelfde heb je nu ook met de iPads eigenlijk.

iPad = Budget Lijn, hoe stom het ook klinkt. De iPad Air is het middelklasse lijn en dan heb je de iPad Pro als pro-lijn. Op zich duidelijk dat ze voor elk budget en ieders wil nu wel wat hebben.
En er is ook nog de iPad Mini voor diegenen die een kleinere iPad willen. Deze heeft dezelfde SoC en opslag als de iPad Air en is dan ook duurder dan de iPad.
Klopt alleen vind ik die een beetje lastig te plaatsen. Want hij is duurder dan de iPad.
Als je deze pagina op een desktop opent, dan zie je de rangschikking zoals Apple die bedoelt.
Dus iPad Pro, iPad Air, iPad en dan de iPad mini. Waarschijnlijk hebben ze dit zo gedaan vanwege de schermgrootte (12,9/11, 10.5, 10.2, 7.9)
Klopt. Ik zit overigens een vergelijking te doen op deze pagina en snap nu wel waarom de iPad mini duurder is dan de iPad. De iPad mini heeft een gelamineerd scherm en de iPad niet. https://www.apple.com/nl/...ce2=ipad&device3=ipad-air
Bij de MacBooks is het weer andersom. Daar is het woord air helemaal weg en heet hij simpelweg MacBook. Beetje verwarrend some wel.
Nee bij de MacBooks was/is het hetzelfde:

MacBook 12 inch (budget, vervangen door Air)
MacBook Air 13 inch (middelklasse)
MacBook Pro 13 inch
MacBook Pro 16 inch
MacBook 12” budget? Dingen hebben minimaal 1449 euro gekost.

Het is natuurlijk geen krachtpatser te noemen, maar budget? Nee.
Budget, instap, hoe je het ook wilt noemen. Voor Apple begrippen valt het in hetzelfde segment als de 'iPad' en iPhone SE.
Wat een onzin.

Het is gewoon een apparaat met een wat kleiner scherm. In een MacBook 12” zit nota bene 256GB, dat zit in een Air van vorig jaar niet eens standaard.

Het is gewoon een optie binnen het assortiment. Niets budget’s of instap aan.
Zoals @faim zegt is de MacBook Air helemaal niet weg. Sterker nog, die is onlangs vernieuwd.
De nieuwe MacBook Air is voor veel mensen juist een beter (lees goedkoper maar in veel opzichten net zo goed of zelfs beter) alternatief voor de huidige MacBook Pro.
Het wordt er niet duidelijker op, maar het is wel makkelijker kiezen dan bij ieder andere merk.
Er zijn maar 3 echte opties.
SE, XR of 11, Pro groot of klein.
SE = budget line
XR of 11 = hippe, maar redelijk betaalbare iphone
Pro = voor de veel gebruiker (voornamelijk met camera)
Als je bij de Apple shop koopt wel. Maar bijvoorbeeld de iPhone 8 is nog gewoon te koop bij meerdere shops.
Ja maar die gaat niemand meer kopen als je voor minder een SE kan kopen natuurlijk.
Die gaat dan natuurlijk naar beneden in prijs.
De SE is ter vervanging van de iPhone 8. Die zal er dus uit gaan.
Want? De 6-lijn ging er ook niet uit met de SE. Matter of fact, de 6 is nog te koop op Coolblue. De 8 gaat gewoon nog verkocht worden tot einde supportduur.
De SE was ook geen vervanging voor de 6 op dat moment... De nieuwe SE is vervanging voor de 8, die nog als budgetmodel verkocht werd. Die rol neemt de nieuwe SE nu over (het is feitelijk een 8 met nieuwe hardware).

Er zal vast nog wel voorraad zijn voor de 8 die verkocht gaat worden, maar veel zal het niet meer zijn. De productie zal stoppen.
De eerste SE is zelfs sneller dan een 6, dus lijkt me wel enigszins een vervanging.
Maar in plaats van het oude model, waarbij een telefoon telkens een stapje in de line-up opschuift wanneer er een nieuwe uitkomt is duidelijk niet de toekomst. Dat is zo rond het uitbrengen van de X losgelaten
Euhm nee? Dat is nog steeds het geval. Je kan nog steeds een Xs kopen voor een leuk bedragje. Het zijn immer nog steeds geen slechte toestellen. Ik zou het er niet voor over hebben want hij gaat in principe qua afschrijving net zo hard als een nieuwe (gaat immers minder lang mee), maar het kan wel. Volgens mij nog terug tot de 8 momenteel.
Mijn stelling is dat Apple dat een iPhone SE Plus een teken is dat Apple het 'opschuifmodel; lijkt los te gaan laten in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 april 2020 10:57]

Ik zie wel dat ze de 8 niet meer verkopen. Ik denk dus dat de onderdelen van de 8 plus gewoon repurposed gaan worden. Dat ze zoiets hebben van we hebben nu de SE in de behuizing van een 8 laten we dan de plus ook gewoon doen. Het opschuifmodel kan dan nog steeds deels in stand gehouden worden door ertussen te gaan zitten. De Xs zat volgens mij ook tussen de 11 en de 11 pro toch?
Er komt geen Pro in juni. Daarnaast horen we al jaren theorieën dat de volgende iPhone geen nummer krijgt, maar dat blijkt ieder jaar niet te kloppen.
Ze brengen 1x per jaar maar 3 toestellen uit notabene en dan vind jij het er niet duidelijk op worden?

Neem aan dat je in de war bent met Samsung?
Als je nu gaat zoeken op batterijduur iPhone SE of hoe lang wordt de iPhone SE ondersteund krijg je waarschijnlijk de nieuwste iPhone SE als resultaat. Dat is gewoon heel irritant, zelfde bij de MacBook Air. Waarom kunnen ze er niet gewoon een nummer achter zetten zoals bij de normale iPhone?
Zoeken met behulp van het modelnummer wil nog wel eens helpen, bijvoorbeeld A2296 voor de nieuwe SE.
Maar ben met je eens dat meerdere producten dezelfde naam geven het niet makkelijker maakt.

[Reactie gewijzigd door schraal op 22 april 2020 09:49]

alleen zijn de modelnummers niet altijd 1,2,3 te achterhalen, ik vind het nog het makkelijkste om op wikipedia hiervoor te kijken.
Meestal op de achter/onderkant van het device.
Het nummer zelf zegt mij als consument niet zoveel, gaat me meer erom welk nummer bij welke laptop / type / jaartal hoort.
Voorbeeld: je zoekt een nieuwe macbook en dan staat daar een nummer op, maar je ziet niet uit welk jaar die is. Dus dan altijd op wikipedia kijken welke uitvoering het precies is.
Hij is nog niet uit en volgend dit gerucht komt die ook niet.

Dus even afwachten of ze wel of geen nummer erachter zetten.
De iPhone SE was al uitgebracht in 2016 en nu is er een telefoon met exact dezelfde naam?
De MacBook Air is uitgebracht in 2011 2014 2017 en 2020, allemaal met dezelfde naam, zie maar goede informatie te vinden.
Dat zal voor de consument niks meer uitmaken, want de eerste SE is out of support volgend jaar en bijna niemand zal die meer gaan/willen kopen.
Gewoon het bouwjaar er achter zetten, zo gaat het al heel erg lang bij de macs. Ik heb hier een 15” MacBook Pro late 2006, een 15” MacBook Pro 2018, een 24” iMac early 2008, en een 27” iMac 2017 liggen. Redelijk duidelijk imo, enkel wanneer de touchbar er bij kwam was het even een soepje imo.

Daarnaast zijn er ook nog een model ID’s. De toestellen hierboven zijn MacBook Pro 2,1, MacBook Pro 15,1, iMac 8,1 en iMac 18,3.

De iPads hanteren nu een gelijkaardige naamgeving: iPad 2019, iPad Pro 2020, etc. ..

[Reactie gewijzigd door TheMaxMan op 22 april 2020 11:24]

Mja als het net zo gaat als met de iPads of de Macbook Pro's... gewoon een jaartal erachter tussen haakjes. Maakt het inderdaad niet duidelijker.

iPad (2018), iPad (2020), iPhone SE (2020)...
Als je al bekend bent met alle telefoons van Apple en je volgt het nieuws, dan valt het wel mee. Als je het niet volgt en alleen als je een nieuwe telefoon wilt kopen je er in gaat verdiepen is het helemaal niet zo overzichtelijk. Vroeger had Apple een veel makkelijker te volgen lineup, 1 iPhone, 1 iPad, macBook air, macBook Pro. Vergeleken daarmee is dit een stuk minder duidelijk.

[Reactie gewijzigd door city17 op 22 april 2020 09:21]

Ja maar alsnog vele malen overzichtelijker dan die van de concurrenten.

Dus als je het overzicht bij Apple kwijt bent dan zie je bij de concurrentie gegarandeerd door de bomen het bos niet meer.

Zeker omdat je dan ook Android merken onderling gaat vergelijken.
Maar dat is helemaal niet waar. Vroeger had je juist 2 macbook airs (11,6 en 13,3) 3 macbook pro’s (13,3, 15 en 17) 2 iPads (ipad, ipad mini) en we hadden ook nog de macbook 12” retina.

Ondertussen hebben we 1 air 2 pro’s, een ipad en twee iPad pro’s.
De line-up van Apple wordt er niet echt duidelijker op.
[…]
Het lijkt er nu meer op dat ze met ‘lijnen’ werken. […]de ‘budget’ lijn […] de ‘middenklasse’-lijn […] en […] een ‘pro’-lijn neer voor het hoge segment[…].
Tja, dat is vrij voorspelbaar, dat doet Apple met zijn Macs ook al decennia. Zodra er genoeg publiek voor is, volgt er winst-optimalisatie door middel van een verschillende versies, naast BTO verschillen voor bijvoorbeeld meer geheugen.

Ze bekijken het gewoon jaar op jaar. Wordt het verschil te klein tussen twee 'lijnen' – of vinden klanten dat, want dat houden ze heel scherp in de gaten – dan voegen ze die net zo makkelijk weer samen of passen ze de prijs aan.
Misschien ben ik gewoon te nostalgisch voor de simpele Steve Jobs matrix-tijd.

En voor de telefoons was in ieder geval ook tot de iPhone 7 "goed, beter, best" (de SE als uitzondering). Nu komen er SE's tussendoor, die niet een 'buitenbeentje' zijn, die de regel bevestigen, maar gewoon hele aparte lijnen, met andere features.
Wij vinden het interessant en leuk om dit te bekijken en analyseren en zo, maar de gemiddelde iPhone-koper gaat dat niet zo uitgebreid in historisch perspectief zetten en zo ;)

Apple heeft relatief trouwe klanten dus er zijn veel iPhone- (iPad, Mac) gebruikers die bij iOS / macOS willen blijven, maar wiens apparaat op is. Die kijken vooral: Wat kan ik betalen / wat krijg ik voor dat geld?

De topmodellen zijn een hele aanschaf, dat is nou eenmaal zo. Als het gat te groot wordt met een nieuwe, koopt een deel van die klanten de laatste jaren nogal eens een tweedehands. Dat geld wil Apple natuurlijk liever zelf verdienen en ik gok dat dat aantal te groot werd en daarom voor Apple reden was de SE weer uit de kast te halen. Zo houden ze meer klanten binnenboord.
Ben dan wel benieuwd wat dit toestel moet gaan kosten en wie de doelgroep is. Groter is vaak duurder, maar over een jaar is de 11 ook alweer meer dan een jaar oud en goedkoper op te halen. Kijk naar de XR nu. Die is voor 630e te koop.
De plus zal wel kleine 600 euro zijn gok ik. Fijn voor mensen met een niet giga budget en wel een grote iphone willen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 april 2020 09:16]

De 11 is nu 742 trek daar 100 euro af (iPhone dalen meestal 100 euro in prijs als ze een jaar oud zijn) en je gaat al richting 600. Snap dus de strategie achter een SE Plus (met dezelfde sock A13 als de 11) niet als de 11 ongeveer hetzelfde gaat kosten. Lijkt me dat de 11 (midden klasse) en SE Plus (Budget) elkaar gaan bijten qua prijs.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 22 april 2020 12:45]

Zou best kunnen. MIsschien dat SE Plus wel tot een latere datum updates krijgt? Dat zou persoonlijk voor mij wel belangrijke reden zijn om voor een SE (Plus) dan te gaan.
Van garantie snap ik. Alleen de SE Plus heeft dan weer geen Face ID en een veel lagere screen/ body ratio. Dus voelt aan en ziet er uit als een moderner toestel voor dezelfde prijs. Hoewel ik me ook weer kan voorstellen dat mensen juist een old skool fingerprint scanner willen. Wellicht dat Apple beide groepen wil bedienen.
Face ID werkt niet met mondmaskers, wat toch wel bijzonder problematisch is.
:)
En fingerprintscanner werkt niet als je beschermende handschoentjes aanhebt ;)

Het blijft allemaal moeilijk
Ik heb zelf liever een fingerprint scanner idd. Ik heb Apple devices nog niet echt langdurig gebruikt maar vond die start knop wel fijn die ook werkte als task switcher door er dubbel op te klikken (vooral als je de iphone met 1 hand gebruikt). Waarschijnlijk een beetje old skool van mij :+
De SE plus is groter dan de iPhone 11, wat een "eis" is voor sommigen.
Tja fysiek is een SE plus groter, echter qua scherm grote niet iPhone 11 = 6.1 inch iPhone SE plus = 5.5 inch.
De line-up van Apple (die ze zelf verkopen) is nu iPhone 11, 11 Pro, XR en SE. De SE Plus komt dan in plaats van de XR lijkt mij. De XR kost bij Apple nu 709 euro overigens.
De iPhone 11 kan je al krijgen voor 739 (zie pricewatch).
Ik zou dit toestel graag hebben als vervanging van mijn 8+.
Zit zelfs na al die jaren, en met iedereen om me heen die er lyrisch over is, nog steeds niet te wachten op FaceID. Het liefst hou ik ook de home-button. Ben benieuwd :)
En een 11 809 is terwijl de 11 pro bij 1159 begint ;). De laatste is kleiner!
Quote:
“Volgens Jon Prosser, die de laatste tijd bewezen heeft goede bronnen te hebben binnen Apple, is de massaproductie van de iPhone SE Plus nog niet gestart,”
is volgens mij ook een beetje vroeg, als je hem over een jaar pas op de markt wil brengen.
Ik geloof dat het plan was om de SE en SE Plus tegelijkertijd uit te brengen, maar dat de SE nu alleen uitgekomen is omdat de massaproductie van de SE Plus vertraging heeft opgelopen.
Dit staat er in het artikel:
“In eerdere berichtgeving zei Kuo dat Apple de iPhone SE Plus in de eerste helft van 2021 uitbrengt,”
Heb jij informatie dat er tegelijkertijd met de iPhone SE (2020) een plus versie zou uitkomen?
Sinds de eerste geruchten over een nieuwe iPhone (sept/okt vorig jaar) heb ik de berichtgeving op de voet gevolgd, maar dit is voor mij de eerste keer dat ik van een iPhone SE plus hoor.
Wellicht dat je alleen grote Apple related websites volgt. Die zijn traag en nemen veel leaks niet eens over. De meeste rumors vind je het eerste en snelste op twitter accounts. Mocht je geinteresseerd zijn check bv wie @jon_prosser allemaal volgt.
Ouch.. nog een jaar wachten op een SE pro gaat echt te lang duren, dat gaat mijn huidige batterij niet overleven. Die misschien toch maar laten vervangen en dan kijken wat de toekomst brengt.
De SE 2020 vind ik toch te matig en de 11 nu nog echt te duur...
we will see
Een iPhone SE pro... en dan wegrijden in je Lamborghini Panda :+

[Reactie gewijzigd door Khil op 22 april 2020 10:16]

Nog even door sparen ;)
Ik kan me nog een tijd herinneren dat er gewoon een iPhone met een nummertje was. Straks hebben we dus 5 modellen uit te kiezen?

Budget, budget groot, “budget” voor “normale” prijs, absurd duur, absurd duur en groot.

Of heb je straks alleen “SE” en “Pro”.

En dan heb je ook nog de oudere modellen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 april 2020 09:15]

Ik kan me nog herinneren dat Android fabrikanten 80.000 modellen uitbrachten en nog steeds uitbrengen en Apple maar 1x per jaar een paar modellen uitbrengt.

Dus begrijp de kritiek niet zo?
Is geen kritiek overigens, gewoon “model-moe”; ik kon de gebrek aan keuze wel waarderen, en vind het raar dat er zoveel modellen zijn/komen van Apple

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 april 2020 09:23]

Ja maar hoe kan je model moe zijn als Apple nou maar 1x per jaar een toestel uitbrengt?

Ze hebben bovendien maar 2x tussendoor een goedkoper model uitgebracht.

Dan neem ik aan dat je een model burnout hebt bij Android toestellen?
Dan neem ik aan dat je een model burnout hebt bij Android toestellen?
Sowieso :+ Tenminste, dat zou ik zijn, als ik in de markt ben voor een Android toestel. Gelukkig ben ik dat niet. Er is geen enkel Android toestel die me aanspreekt. Misschien een Note ofzo, maar ik heb een hekel aan Samsung's draai aan Android
Ja maar hoe kan je model moe zijn als Apple nou maar 1x per jaar een toestel uitbrengt?
Dat is dus niet zo, want straks hebben ze 4 of 5 modellen per jaar

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 april 2020 10:17]

Ik denk 3 series:

De SE serie in 2 maten
De reguliere serie in 1 maat (zoals de iPhone 11)
De iPhone pro serie in 2 maten

Daarnaast altijd nog de reguliere versie van het vorige modeljaar ( zoals nu de iPhone XR ), die qua prijs tussen de SE en de nieuwste reguliere versie van het huidige modeljaar staat.

Op zich logisch dat Apple deze iPhone SE plus uitstelt tot vorig jaar. Op dit moment zou het prijsverschil tussen deze SE plus en de XR niet voldoende zijn, waardoor hij eigenlijk nutteloos zou zijn.
Volgend jaar geen XR meer, de normale SE wordt $50 goedkoper op $349, de SE plus zal dan voor $449 kunnen worden aangeboden en de iPhone 11 voor $549. De nieuwe iPhone 12 voor $699, en de iPhone 12 pro vanaf $999, Max vanaf $1099.

Op zich een mooie line-up. Mis dan alleen iets tussen de $699 en $999. Wellicht dat ze hiervoor de 11 pro nog een jaar lang blijven aanbieden vanaf $849.
Reguliere 12 komt waarschijnlijk in 2 maten. Heb je ook direct dat gat van die prijzen opgevuld. (bron)
Persoonlijk lijkt me dat erg veel nieuwe tech voor een goedkope smartphone. Was het hele idee van de SE niet dat hij deze prijs kon hebben omdat er nauwelijks ontwikkelkosten waren gezien bestaande componenten en productielijnen worden gebruikt?

Ik verwacht gewoon een iPhone 8 Plus body met internals van nieuwere iPhones, zoals componenten zoals een A13-chip, Wi-Fi 6 en misschien 1 GB meer RAM (hoewel de 8 Plus al 3 GB had).
Er was helemaal geen "idee"

Dat hang jij eraan, de SE is gewoon een goedkoper model.

Apple heeft altijd al bestaande componenten gebruikt in verschillende prijscategorieen en productcategorieen juist omdat ze op die manier grotere hoeveelheden kunnen inkopen en op die manier goedkoper uit zijn.

Apple zorgt op die manier ook er zelf voor dat hun winstmarges groot zijn in tegenstelling tot wat concurrenten doen met vele verschillende modellen.
Precies, dit zou dan een nieuw ontworpen model zijn, misschien zelfs wel een vooruitgang t.o.v. face id en een kleine (druppel?) notch. Met tegen die tijd de nieuwste processor en camera's zou ie toch boven de iPhone 12 uit gaan stijgen? Dat is volgens mij helemaal niet de bedoeling de de SE serie. Ik vind het niet zo'n geloofwaardig gerucht, ik verwacht hetzelfde als jij zegt.
Dit wordt gewoon een lcd model die ze gaan verkopen naast de 4 oled modellen van de volgende generatie. Niks mis mee als de prijs netjes is, zoals bij de SE het geval is.
Mijn Iphone SE is nog prima, wanneer de prijs van de SE 2020 is gezakt en de support voor de SE uit 2016 echt stopt word het voor mij de Iphone SE 2020.
Ben geen powa user dus dit is voor mij meer dan voldoende, 64gb is mooi, kan er nog meer muziek op ;)
Ja hij is kleiner dan de versie uit dit stuk. Maar om de SE2020 nou de kleine versie te noemen?

Het grootste minpunt van de iPhone SE2020 is namelijk dat hij groter is dan de vorige iPhone SE.

Het is allemaal best te begrijpen (je hebt wat onderdelen liggen), maar Apple heeft niet geluisterd naar de grootste wens van potentiële iPhone SE kopers, zijnde een kleine iPhone.
En nu gaat Apple er ook nog een Plus versie van maken :? Wederom commerciele keuzes zijn te begrijpen keuzes, maar luisteren naar je klanten ook. Velen zullen de iPhone SE2020 kopen, maar niet omdat het de iPhone is die ze willen.

En dat vind ik erg jammer.
De meesten gaan hem niet kopen omdat hij kleiner is maar omdat hij goedkoper is. Apple maakt deze niet voor de mensen die een kleine Iphone willen maar voor de mensen die een goedkopere willen, en om de mensen met een kleinere budget over de streep te trekken. En voor de zakelijke markt die geen top model voor hun personeel gaat aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Finger op 22 april 2020 09:52]

Je hebt bijna helemaal gelijk. Uit alle polls die gemaakt zijn over een nieuwe SE kwam naar voren dat een van de wensen was dat men graag een kleine iPhone wilde. Er kwam inderdaad ook uit dat men een goedkopere iPhone wilde.

Uit verschillende contactenmet Apple bleek verder, dat Apple de SE maakt om opkomende markten te willen bedienen. Hiervoor gebruikten zij inderdaad zelf het argument dat de SE een goedkopere variant is van de iPhone zodat meer mensen een iPhone konden kopen.

Het een sluit het ander dus niet uit, en heeft niets te maken met mij persoonlijke voorkeuren.

Het blijft dus jammer (en tot op zekere hoogte erg begrijpelijk) dat Apple de SE niet inzet om ook de vraag naar een kleiner toestel in te willigen. Het is begrijpelijk omdat Apple gemakkelijk "oudere onderdelen" kan gebruiken waar alle koppen al vanaf zijn (research, mallen, etc etc).
De, hoor, ik wil gewoon een kleine telefoon. Heb nu de 6, vond de 4 een beter formaat. Past tenminste in mijn zak.
Als de 6 niet in je zak past vraag ik me af wat voor broek je draagt. De 6 is erg klein.
Jij alleen bent niet de markt. Persoonlijk ben ik ook voor kleinere telefoons, maar de grote bedrijven zullen vast wel marktonderzoek doen voor ze producten ontwikkelen. En kijk eens: alle smartphone fabrikanten maken enorme telefoons. Dus rara wat zou dan de uitkomst van het onderzoek geweest zijn? Ze zijn echt niet gek bij Apple. Zij hebben gewoon gekeken naar de markt en die wil een betaalbare iPhone. Gewoon voor $399 een iPhone kunnen kopen, daar gaat het om. Dikke bezels? Geen probleem voor 95% van de kopers. Ontwerp uit 2014? Geen probleem voor 95% van de kopers. Te groot? Idem. Ik chargeer natuurlijk, want ik heb zelf geen marktonderzoek gedaan, maar het zou mij niet verbazen of dit de best verkopende iPhone van het jaar gaat worden.
(En trouwens: het model van de SE 2020 is imho trouwens nog prima met 1 hand te bedienen)
Wellicht interessant om een actueel overzicht te geven van wat nog op de planning staat volgens de geruchten:

2020
Mac: Nieuwe MacBook Pro 14 inch, iMac 23-inch
iPad: Vernieuwde budget iPad en iPad Air
Watch: Series 6
iPhone: 4 nieuwe modellen
Overig: HomePod Mini, AirTags, Apple TV 5, Airpods "Lite" en een over-ear koptelefoon
Services: Muziek/Nieuws/TV bundel, vernieuwde smart-home software

2021
MacBook ARM 12', iPad Pro, Gaming controller