Gerucht: opvolger iPhone 11 Pro krijgt 120Hz-scherm

De opvolger van de iPhone 11 Pro zou een 120Hz-scherm krijgen. Dat zeggen de doorgaans betrouwbare Max Weinbach van XDA-Developers en EverythingApplePro. Ook krijgt de grootste iPhone volgens de informatie een accu met meer capaciteit.

Alleen de opvolgers van de iPhone 11 Pro en Pro Max krijgen volgens de video van EverythingApplePro een 120Hz-scherm; de twee andere, goedkopere iPhones krijgen een regulier 60Hz-scherm. Alle iPhones tot nu toe hebben een 60Hz-scherm, maar Apple voorziet zijn iPad Pro-tablets al enkele jaren van een 120Hz-scherm onder de naam ProMotion. Op smartphones is dit jaar een frameraterace uitgebroken en veel high-end modellen van vrijwel alle fabrikanten bieden hogere verversingssnelheden dan de traditionele 60Hz.

Mede omdat de 'iPhone 12 Pro'-modellen door de toevoeging van de hogere verversingssnelheid en 5g meer stroom verbruiken, probeert Apple een accu met hogere capaciteit in te bouwen, meldt de video. Het zou gaan om een accu met een capaciteit boven 4400mAh voor het grootste model. De iPhone 11 Pro Max heeft een 3969mAh-accu.

Op het gebied van camera krijgt Face ID volgens de informatie de mogelijkheid om te werken onder een grotere hoek. De inkeping in het scherm voor de hardware zou kleiner zijn. Apple zou een 64-megapixelcamera overwogen hebben voor de opvolger van de iPhone 11 Pro, maar zou toch gekozen hebben voor een 12-megapixelsensor. Die zou wel groter zijn dan de huidige primaire camerasensor in iPhones. De camera's moeten daarnaast beter kunnen scherpstellen bij minder licht en een betere portretmodus krijgen door toevoeging van de tof-sensor, die Apple in de iPad Pro aanduidt als lidar.

De video laat ook renders zien van de apparaten. De kleinste van de nieuwe iPhones heeft ongeveer de grootte van de huidige iPhone SE 2020. De grootste is ongeveer even groot als de iPhone 11 Pro Max. Apple presenteert zijn iPhones doorgaans in september, met een release in het najaar.

iPhones 2020 iPhone SE 2020 'iPhone 12 mini' 'iPhone 12' 'iPhone 12 Pro' 'iPhone 12 Pro Max'
Ongeveer even groot als iPhone 8 iPhone 8 iPhone 11 iPhone 11 Pro iPhone 11 Pro Max
Scherm 4,7"-lcd, 60Hz 5,4"-oled, 60Hz 6,1"-oled, 60Hz 6,1"-oled, 120Hz 6,7"-oled, 120Hz
Camera's aan achterkant Primair 1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
5g Nee Ja Ja Ja Ja

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-05-2020 • 09:58

174

Submitter: Verwijderd

Reacties (174)

174
156
43
6
0
97
Wijzig sortering
Ik hoop eerder dat de iPhone 12 Pro's variable refresh rate krijgen zoals de iPad Pro ook doet (24Hz-120Hz). Dat mag opschalen naar 120Hz, maar kost geen extra batterijduur zonder nuttige toevoeging als het beeld stil staat. Ik weet niet of dat met OLED schermen kan op dit soort formaten, maar dat moeten we maar meemaken.
Dit zie ik opzich wel gebeuren. Apple heeft er de ervaring mee met de ipad pro's, en, nog belangrijker naar mijn mening:

Het zal ontzettend des Apple zijn om lekker laat bij het high refreshrate feestje aan te schuiven, maar het dan wel net wat beter doen dan de concurrentie die er al meer dan een jaar mee bezig is. Alle telefoons die het nu hebben hebben een flinke dip in accuduur, omdat ze, voor zo ver ik weet, geen variabele framerate hebben. Met de kennis die Apple hier van heeft met de Ipad Pro, kunnen ze dit beter doen. Dus door menu's, whatsapp, een internetpagina scrollen op 120hz, maar als het beeld stil staat, of de game / video maxed op 60hz, automatisch op 60hz gaan. Of zelfs lager.
Ik vermoed dat variable refresh rate uiteindelijk ook wel wordt geïmplementeerd op Android telefoons. Maar inderdaad Apple heeft de technologie al.

Ik heb het op mijn Ipad Pro en het werkt fantastisch :)
Android 11 krijgt native VRR met 24,30,60hz etc.: https://developer.android.com/guide/topics/media/frame-rate

Momenteel moeten fabrikanten het zelf in Android 10 bouwen. De S20 switcht bijvoorbeeld van 120hz naar 60hz bij bepaalde apps: https://www.sammobile.com...-rate-in-some-situations/
Eens, volgens mij is het hele principe van het ProMotion display juist de variable refresh-rate.
Klopt, ze willen de technologie van de Apple Watch Series 5 ook integreren in de iPhone.(LTPO Display)
Vraag is alleen of ze dat dit jaar gaat lukken, of volgend jaar.
Hiermee kunnen ze schalen tussen 1hz - 120hz. Dit geeft ook de mogelijkheid om een always-on display te kunnen gebruiken zonder dat dit teveel van de accu vraagt.

[Reactie gewijzigd door JWHtje op 25 juli 2024 22:32]

Dat klinkt hoopvol, maar het zal weinig uitmaken. Er is een goede kans dat bijvoorbeeld de Iphone SE al VRR heeft omdat de Ipad Pro het ook heeft, onder andere 24hz bij video: https://www.idownloadblog...o-ipad-pro-display-60fps/
Echter, in de videotest van Tweakers is de kortere tijdsduur van de SE vergeleken met de Galaxy S10E even groot als het accuverschil. Beide ongeveer 45%*. En dat terwijl de S10E een groter scherm met meer pixels heeft. Misschien dat LCD meer stroom dan AMOLED vraagt, maar toch. VRR lijkt niet veel uit te maken. Aan de andere kant, we weten niet of Samsung ook VRR toe past.

* reviews: Apple iPhone SE (2020) - Groot is het nieuwe klein

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 25 juli 2024 22:32]

Afhankelijk van het type video is OLED daar beter in. Video is niet heel SoC i tensief maar juist wel weer batterij intensief als het op scherm aankomt. In een film met een lage gemiddelde helderheid (veel donkere scenes) zal een OLED paneel het altijd winnen van een LCD paneel.

In real life kijk je op een telefoon echter vaak filmpjes van whatsapp, FB, instagram, snapchat en TikTok en maar weinig echte films. Dit beïnvloed de test dus behoorlijk en kan het beeld best wel vertekenen. Voor web is dat heel anders. Javascript is javascript en dat zal altijd op “high performance” worden uitgevoerd (race to finish principe).
Persoonlijk heb ik met de OnePlus 8 Pro nog best een goede SOT op QHD 120Hz. Ik haal bij gemiddeld gebruik, 1+ uur, WhatsApp, 1+ uur instagram, 1 uur Chrome, 1 uur YouTube een SOT van 6 uur en 43 minuten met nog 9% over.

Ik ben het er inderdaad wel mee eens dat Apple het over het algemeen iets beter uitvoert, maar ongeacht dat verkoopt het ook wel...
Daarnaast zal de iPhone 12 Pro Max, als die er gaat komen, met 5G, 120Hz, grotere accu, vernieuwde camera ook echt een flink prijskaartje!

[Reactie gewijzigd door rayfano op 25 juli 2024 22:32]

Op basis van de geruchten blijft de prijs het zelfde voor 12 en 12 pro max vergeleken met dit jaar al is dit nog steeds een flink prijskaartje natuurlijk.
Tja of het is gewoon niet willen. Want dit zijn gewoon software matige dingen die gewoon wel kunnen toegevoegd worden. Het is de vraag (is er vraag naar, zo ja doen we het in een update) Maar om te zeggen hebebn ervaringen naah niet ervaring gewoon iets beter ingespeeld. Of je het gaat merken op een scherm.

Ik heb een Mi 10 90Hz mijn accuduur is op het einde van de dag nog steeds 30-35% 22:00 uur .
Dus ja optimalisatie moet ook goed in orde zijn... Daarnaast is het denk ik iets meer van Android dan de fabrikant die er moeite mee heeft. Met de nieuwe Android kan daar direct verandering in komen, en dan zullen de nieuwe iPhones bijna samen met de nieuwe Android uitkomen en dan kom je op het zelfde neer.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 25 juli 2024 22:32]

Apple kennende, zeker. Je ziet dat veel huidige Android-fabrikanten moeite hebben om het stroomverbruik in toom te houden. Zie deze twee test van AnandTech:
Once we turn on the 120Hz display modes, the battery life results on all the phones drops quite notably. The Snapdragon S20 Ultra goes from 14h to 11.3h, a 20% drop. The same applies to the Exynos S20 Ultra, with a 20% drop, but for some reason the S20+ sees a larger drop of 25%.
Met idd als grootste probleem dat de refresh rate in Android vast staat op een bepaald getal. De telefoonfabrikant kan dit wel aanpassen, maar applicaties nog niet. Als je een Netflix-film kijkt op 24Hz heeft de Netflix-app dus geen enkele mogelijkheid om een 24Hz refreshrate aan te vragen.

Android 11 brengt hier verandering in, met niet alleen een mogelijkheid om de huidige refresh rate op te vragen (en daarop het gedrag van de app aan te passen), maar ook om een andere refresh rate aan te vragen:
Applications can influence the device refresh rate by setting a frame rate on their Window or Surface. This is a new capability introduced in Android 11 and allows the platform to know the rendering intentions of the calling application. Applications can call one of the following methods:
  • SDK
    • Surface.setFrameRate
    • SurfaceControl.Transaction.setFrameRate
  • NDK
    • ANativeWindow_setRrameRate
    • ASurfaceTransaction_setFrameRate
Please refer to the frame rate guide on how to use these APIs.
Apple heeft hier weer het voordeel dat ze zowel de hardware, het besturingssysteem en de API zelf beheersen. Ze kunnen deze aanpassingen dus een stuk sneller doorvoeren, en hebben veel van het voorwerkt met de iPad Pro al gedaan. Vanaf iOS 10 (en tvOS 10 etc.) ondersteunt Apple al het aanpassen van de gewenste frame rate vanuit een applicatie. ZieBovendien lukt het op de iPad Pro's 2732 x 2048 pixels (5.6 megapixel) op 120 fps aan te sturen met een A12X, dus dan moet een toekomstige A14 SoC ook wel 2688 x 1242 pixels (3.3 megapixel), de resolutie van de iPhone 11 Pro Max, op 120 fps aan moeten kunnen sturen.

[Reactie gewijzigd door Balance op 25 juli 2024 22:32]

Wie zegt dat dit niet zo zal zijn?
EverythingApplePro moet je met een korrel zout nemen. Goeie kerel maar die post het hele jaar door dingen met elke week nieuwe renders. Eigenlijk schieten met een hagel-geweer om een veertje te raken.
Goeie kerel kun je ook wel weglaten. Verschrikkelijk mannetje met schreeuwerige youtube titels. Veel content wat geen toegevoegde informatie bied. Droptesten en hoesjes testen van 9 meter hoog zonder dat hij variabelen uitsluit. Alles voor de views. Vind het al jammer dat hij als bron van info gebruikt wordt. Max weinbach en min chuo doen het werk en hij gooit het gewoon op youtube met een schreeuwerige overdreven titel voor de views.
schreeuwerige youtube titels
Alles voor de views
schreeuwerige overdreven titel voor de views.
Welkom op YouTube.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 25 juli 2024 22:32]

Nou doorgaans ben ik het hier wel mee eens maar i.c.m. Max Weinbach en de cat tekeningen hebben ze toch wel een goed track record de afgelopen jaren.
Klopt, de beste man heeft ook al veel onjuiste voorspellingen gedaan. Zo zou volgens hem bijvoorbeeld Darkmode delayed zijn en de display's van de iPhone 11 onder water werken.

Echter is een 120hz display natuurlijk wel waarschijnlijk. De iPad Pro heeft het al jaren en menig Android fabrikant zet er tegenwoordig zwaar op in. Daarnaast is de batterij van de iPhone door de jaren heen steeds beter geworden (iets wat voorheen wellicht een blokker was).
Men zou al die "geruchten" berichten eens moeten controleren in een review bij het uitkomen van het apparaat. }>
Waarom? Zo lang het geruchten zijn het per definitie geen feiten.
Zelfs een defecte Klok geeft 2x per dag de juiste tijd aan .....
Een stilstaande klok.
Ja, een defecte Klok staat meestal stil.
Ik had het kunnen weten, verspilde moeite.
Een klok is nog steeds een analoog apparaat met een mechanisch uurwerk hoor.
Je Iphone of G-shock noem je geen klok. O-)
En wat in het yuppen en hipster wereldje een dikke klok genoemd wordt is doorgaans iets in de trand van een Rolex en ook die hebben wijzers en een mechanisch uurwerk. En ja, ook die geeft minimaal 2x per dag de juiste tijd aan. :)
Als die nou een USB C poort had... Ik heb nu 95% van mn apparaten USB C en zou erg graag willen overstappen naar iPhone, maar dit houdt me toch een beetje tegen. Zeker als ik €1000+ moet betalen voor een telefoon.
Ik vind USB-C verschrikkelijk. Het lijkt fragiel als ik erin kijk. Een stuk metal middenin.
Het lijkt erop alsof ze snel kapot kunnen gaan.

Ik heb liever de lightning van de huidige iPhone. Voelt veel stabieler & veiliger.

Maar goed over 2/3 jaar zal Apple totaal wireless gaan dus ze skippen USB-C helemaal. Ik ben benieuwd!
UsbC lijkt jou fragiel ?
Zijn en schijn zijn 2 verschillende zaken en dat blijkt wel ...
UsbC is de veel betere poort in alles.

Maar stel ik heb ongelijk, vraag je dan eens af:
Waarom usbC op de iPad Pro ?
Waarom Usb C op alle MacBooks ?

Juist ja.
Voor mij gaat het om gemak als 95% van je apparaten al usb C zijn en ik dan alleen voor mijn telefoon nog een lightning kabel bij me moet hebben... Verder vind ik usb C prima eigenlijk nooit problemen mee gehad.

ik heb alleen een iPad mini die ik niet meer gebruik met Lightning (Staat te koop :P) mijn iPad pro heb ook al USB C dus heb verder nergens meer een lightning kabel.
lightning aansluitingen zijn juist aanzienlijk fragieler dan usb-c. Een lightning stekker is een dun stukje stukje plastic met contactpunten aan de buitenkant, volkomen blootgesteld en dus eenvoudig te beschadigen. Bovendien zijn ze ook helemaal niet veilig: kortsluiting is een eenvoudig te veroorzaken door een lightning stekker tegen een willekeurig geleidend materiaal aan te houden. Denk bijv. aan je sleutelbos. Dat heeft mij al eens een iphone lader gekost.

usb-c stekkers daarentegen hebben een metalen shield met aan de binnenkant goed beschermde contactpunten.

Het zou een verademing zijn als apple eens stopt met al die proprietary oplossingen, waar ze 30 euro kunnen vragen voor een lightning kabeltje dat nog een 50 cent kost om te produceren.
Ik denk dat Apple eerder een iPhone zonder poort uit gaat brengen dan een met USB-C. Aangezien alle iPhones wireless charging ondersteunen, is die poort overbodig geworden.
klopt volgens FPT is de volgende iPhone poortless, wel krijgt die nog een soort magnetische laad kabel. Ik heb dit liever dan een lightning cable. misschien dus nog even geduld hebben.

edit ik bedoelde de iPhone na de 12 dus 2021 :) van het 2020 model is eigenlijk al zeker dat die met lightning komt.

[Reactie gewijzigd door gavinz op 25 juli 2024 22:32]

Ik hoop het niet, want als mijn iPhone USB-C zou ondersteunen, net als mijn iPad Pro, dan kan ik de foto's van mijn DSLR met kabel overzetten, zodat ik altijd een backup heb. Daarnaast zijn veel Carplay toestellen afhankelijk van een kabelaansluiting, waardoor dat ook weer wegvalt. Als de iPhone geen poorten meer krijgt, mag Apple ook daar wel met een oplossing komen. (Carplay Wireless Dongle)
Klopt, volgens de geruchten zal dat met de iPhone van volgend jaar (de '13') op de planning staan. Daarbij wordt een soort smart connector voorzien voor DFU mode en dergelijke. USB-C gaat er nooit komen als het aan Apple ligt - wellicht gooit de EU regelgeving nog 'roet' in het eten voor ze...
Ik zou niet weten waarom je enkel wireless zou willen. Mijn samsung heeft het ook maar ik gebruik het enkel in de auto. Thuis doe ik 'm meestal nog aan de kabel, want dan kun je lekker je toestel blijven gebruiken terwijl hij laadt.
Daarnaast laadt hij toch nog sneller via kabel dan draadloos. En is het toch iets handiger een kabeltje mee te nemen dan je wireless charger pad.
Dus het kán zonder maar een poort is zeker niet overbodig.
Hoop niet dat ze volledig poortloos gaan. Zeer onhandig. Mag je gelijk al je opladers weggooien. En hoe wil je in godsnaam bedraad muziek gaan luisteren zonder enkele poort?
De poort niet, maar de bijgeleverde lader is inmiddels usb c naar lightning bij de 11 pro. Is iig iets.. :)
Dat zou wel heel fijn zijn, als je het eenmaal gezien hebt valt een iPhone 11 Pro echt "tegen".
Wat zie je dan? Ik kan mezelf namelijk er niks bij voorstellen dat je een verschil zou zien
Dat 120hz veeeeel vloeiender beweegt, dat is echt merkbaar!
120 Hz is echt een wereld van verschil. Tussen 60 en 90 kijk je je ogen al uit.
Alles word veel vloeiender, je moet het echt gezien hebben. Iets op YouTube of wat dan ook bekijken kom je er niet, content bekijken hoger dan 60 Hz op een 60hz scherm heeft geen zin.
Heb je nooit een monitor of TV met een hogere refreshrate dan 60hz gezien?
Het is echt super fijn om naar te kijken.
Je ziet er niks van .... In welk jaar leef jij ?
Het is verschil is enorm en ik zie het zowel op de iPad pro VS oude iPad als op Android tussen 60/90 en 120 Hz switch on the fly.

Dit is wederom zo'n feature die velen onzin vinden totdat het er is.
Net zoals wireless Charging onzin was en nu is het een stelling point.
Hetzelfde geld voor de IP rating en ga zo maar door.
Allemaal onzin en niet nodig totdat het er is en een maand later hoor je niemand meer.
Je ziet er niks van .... In welk jaar leef jij ?
Ik heb net wat artikelen gelezen over de 'refresh rate of the human eye' en daarin zijn de geleerden het lang niet eens met elkaar. Sommigen beweren dat alles boven de 60Hz niet zichtbaar is. Anderen beweren dat het oog beelden tot wel 500Hz kan detecteren, zei het voor een fractie van een seconde. De meeste geleerden zijn het wel eens dat de meeste mensen geen verschil zien tussen 60 en 120 Hz, en dat veel mensen niet eens verschil zien tussen 30 en 60 Hz. Ofwel, het is een persoonlijk verhaal.
Dit terzijde, het lijkt erop dat smart phone makers een beetje klaar zijn met 'catching new features' en bij gebrek daaraan een frequentie-race zijn begonnen.
Dat lijkt mij echt extreem sterk, dit verhaal. De meeste mensen zien geen verschil tussen 30 en 60 hz? Dat lijkt mij echt sterk.
Ik heb het niet verzonnen... Zoek op 'refresh rate of the human eye' en leest....
Ja goed, dan ben ik blijkbaar een afstammeling van goden, samen met alle mensen om mij heen. Goed om te weten dat ik bovenmenselijke krachten bezit dan, hoe nutteloos ze ook zijn.
Verwijderd @Ulas11 mei 2020 16:53
Dat lijkt mij echt extreem sterk, dit verhaal. De meeste mensen zien geen verschil tussen 30 en 60 hz? Dat lijkt mij echt sterk.
Ik kan het verschil niet zien. Nu heb ik wel slechte ogen. Maar als het zo'n groot verschil is... tis niet dat ik blind ben... Ik speel geen games. Misschien dat daar het verschil zit.

Wat ik wel zie is het verschrikkelijke 'soap-opera-effect'. Dat mensen dat kunnen aangluren is beyond me...
Ik denk dat het verschil buiten games inderdaad sowieso kleiner is.
Je merkt het wel. Tekst blijft bv beter leesbaar tijdens het scrollen door een artikel. Elk bewegend beeld blijft meer crisp bij gebrek aan een beter woord. (scherp? helder?)
Het is niet wereldschokkend maar als je er eenmaal aan gewend bent, merk je het wel goed als je weer een 60hz scherm voor je hebt.
Ik ben toevallig gisteren overgestapt op een 120hz telefoon, die af en toe uit zichzelf terugsprong naar 60hz omdat ik met de instellingen aan het spelen was. Dat merk je direct, ook wanneer je niet weet dat hij terug is gezet op 60hz.

Mocht je twijfelen over de (on)zin van 120hz of meer op devices, blijf dan vooral lekker op 60hz zitten. Je mist het in eerste instantie toch niet, maar als je eenmaal de overstap maakt ben je verpest for life.
Helemaal mee eens. Ik heb zelf een S20 hier en het is echt een groot verschil. Is gewoon erg mooi en soepel.
Dus meningen van deskundigen die jou niet uitkomen noem je ‘’gelul’’ want jij weet het zogenaamd beter. Heb zelf een iPad Pro (120 Hz) en een Galaxy Note 10 (60 Hz), ik merk totaal geen verschil.
Ik vraag me ook af of en hoe sterk je het merkt. Zeker op een relatief klein scherm van een mobiel.
En ik zie inderdaad, zoals jij zelf aangeeft, dat men vaak 2 verschillende producten vergelijkt. Dan kan het verschil dus ook nog elders liggen.

Alleen bezondig je jezelf ook: "Houd eens je iPad pro naast een gewone iPad " ;-)

Wat als je inderdaad exact hetzelfde toestel en software een keer op 60 en 120Hz laat werken. Zou je het verschil merken (zonder te weten welke stand het is)? En stel dat je de 2 naast elkaar legt, zou je het dan zien.

Ja Hans Anders opmerking kan ook he. Veel mensen hebben geen perfecte ogen meer en daardoor vallen subtiele verschillen misschien ook minder op.
Geloof me ... Higher refreshrate merk je wel degelijk.
Snel scrollen gaat zo super smooth en ook in games merk je het.
Als je een artikel op Tweakers leest merk je er geen donder van natuurlijk maar zodra je weer scrolled wel.
En JA je merkt het echt ook op 2 identieke apparaten als je bij 1 de settings anders zet en terug schroeft.

Natuurlijk zijn er mensen die het niks boeit maar daar is de settings modus voor en kan je het uitzetten.
Ik heb 120 de hele dag forced aan staan. Met 6000mah kijk ik niet naar verbruik.

Nogmaals, alle critici ten spijt, het is echt merkbaar.
De 1000en reviews zeggen denk ik wel genoeg en als het niet zo was zou Apple het niet implementeren.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 25 juli 2024 22:32]

Nou, zonder me in een onzinnige discussie te gooien. Ik heb toevallig mijn S10 (na jaren iOS) laatst toch maar weer ingeruild voor een 11 Pro. Precies om de reden dat de interface op Android gewoon niet zo lekker loopt als op iOS. En nee dat was niet alleen bij mijn specifieke S10 :)

Geldt voor alle Android telefoons en heeft te maken met hoe dit vroeger is geprogrammeerd. Heeft niks met de refreshrate te maken maar met de framerate van animaties. Android kan dat niet bijhouden, ongeacht of je een octa core cpu hebt of niet. iOS is kort door de bocht geprogrammeerd om resources vrij te houden voor animaties zodat deze altijd op 60fps lopen. Op Android heb je vaak flinke framedrops van enkele honderden milliseconden

Het is op Android niet meer zo erg als 10 jaar geleden, maar zeker wel merkbaar. Maar als je je daar niet aan stoort zoals 90% van de Android users heb je een prima toestel toch. Maar als je zou overstappen garandeer ik je een wereld van verschil in smoothness ;)
Nou oké. Ik heb hier een iPhone se, 7, xr en een xs gehad. Mijn volgende wordt de kleine iPhone. IK Heb ook een s20. Ik weet echt waar ik het over heb. Het verschil in refreshrate is gewoon heerlijk te zien. Maar dan moet het willen zien. Ik heb geen voorkeur voor ios of Android. Ik laat me dus ook niet in een hoekje of hokje duwen.
Bij Android moet je gewoon de animaties uitzetten of snelheid verhogen en je toestel voelt een stuk sneller aan. Ik was pas bij een vriend van me en een deel van zijn familie, allemaal Apple behalve ik. Ik merkte dat het geen reet uitmaakte, mijn toestel was zelfs nog het meest smooth (iphone se, 6s, 7 plus, 8 en lg g7 op batterijbesparing dus verminderde prestaties).

Ik heb ook een tablet van samsung waar ik nog niet mee heb zitten kloten, moet de ontwikkelaarsopties nog disablen, en die voelt wel best traag aan. Maar dat is ook maar een sd 670 zo uit mijn hoofd gezegd, dat zal ook wel meespelen. Maar de animaties zijn inderdaad erg traag als je sneller bent gewend en zelf nog niks hebt veranderd
Ik neem aan dat het zo werkt.
De nieuwste apple watch doet immers hetzelfde.
De Apple Watch heeft sinds series 4 een LTPO display en sinds series 5 een variable refresh rate controller, waardoor hij met een lage refresh rate en gedimd display altijd aan kan blijven. Ik hoop dat ze dat ook bij de nieuwe iPhone 12 (Pro?) kunnen implementeren. Dat zou de 120Hz veel minder zwaar voor de batterij maken én een always on display lijkt me ook best een nuttige functie.

(Dit is trouwens niet echt een voorspelling. Het schijnt dat LTPO schermen lastig in grote hoeveelheden te maken zijn, maar als iemand die logistieke drempel kan overkomen is het Apple, dus wie weet...)
Jammer dat de 5,4 inch versie geen topmodel wordt. Zag die wel zitten als mijn volgende Iphone. De anderen zijn gewoon veel te groot.
Helemaal mee eens, ik snap niet zo goed waarom die telefoons tegenwoordig de grootte van een koelkast moeten hebben.. Een pro-toestel in een kleine body was voor mij een no-brainer geweest, en volgens mij velen met mij. Nu nog maar even afwachten..
Apple ook mogelijk 120Hz. Eens zien of ze 120Hz aandruven op de hoogste resolutie. Bij Samsung is dit op de Galaxy S20 reeks op Full-HD en Samsung heeft beloofd bezig te zijn om 120Hz mogelijk te maken op de hoogste resolutie 3200x1440p.

Goed bezig bij Apple: 120Hz, 5G en OLED vroeger duurder dat jaren voor dat er vernieuwing kwam. Ik hoor ook dat iTunes niet meer verplicht is.
Resolutie van de iPhone 11 Pro Max ligt een stuk lager dan 3200x1440p. De verwachting is dus ook dat ze het op de volle resolutie gaan doen, want anders zou resolutie een stap terug zijn (even buiten de discussie of dat te zien is of niet) en dat willen ze bij Apple niet.

Net zoals het 60 v.s. 90 Hz verhaal, volgens de video is 90 Hz daarom nooit een optie geweest.
Plus, de batterij van de 11 Pro Max is nu al geweldig, kom bijna nooit onder de 50% als die nieuwe nog groter zal worden denk ik dat het helemaal mooi zal zijn, vooral als je kan schakelen tussen 60-120Hz.
Ik verwacht niet dat ze schakelen tussen 60 en 120 Hz gaan doen, eerder dat ze dit variabel maken zoals op de iPad Pro's. Maar daarbij, als dit gerucht klopt wordt de batterij c.a. 10% groter, nu weet ik niet wat 120 Hz kost maar het zou mij verbazen als het 10% is met de nieuwe Apple Soc's.
Gezien de S20 standaard op 1080P staat is de resolutie van een iPhone 11 Pro max een stuk hoger.
Apple heeft nooit de resolutie zinloos hoog opgeschaald, maar altijd een gefocust op een goede en praktische PPI. Het zou mij dus zeer verbazen als 120Hz ten koste zou gaan van deze PPI.
Serieus? iTunes? Dat is al minstens 5 jaar niet meer verplicht....
En daarnaast kun je met de nieuwe MacOS ook Finder gebruiken ipv iTunes, wat een heel stuk fijner werkt.
Bij Samsung gaat dat op de huidige S20 serie NIET gebeuren omdat het hardware technisch niet mogelijk is.
Ze hebben zeg maar het display verbonden via een enkele data bus terwijl Oppo en Oneplus dat met een dubbele bus gedaan hebben.
Wellicht op de Note 20 gaan ze het anders doen.
Ik hoor ook dat iTunes niet meer verplicht is.
Sterker nog, iTunes als applicatie bestaat niet meer voor MacOS (nog wel voor Windows). Deze zijn nu vervangen voor losse apps voor muziek, podcasts, etc. Je kan nog wel je telefoon beheren op de oude manier via Finder.

Ik moet overigens zeggen dat ik iTunes al zeker 4-5 jaar niet gebruikt heb i.c.m. mijn verschillende iPhones.
iTunes is echt al jaren (zeker 4/5 jaar) niet meer verplicht. Kan mij niet herinneren wanneer ik een iPhone of iPad voor het laatst met iTunes heb moeten verbinden.
Backup in de cloud, omvang van de backups: van mijn iPhone is 660 MB, iPad 411 mb, dat is dus geen probleem, zelfs niet met de standaard 5gb. En ja ik heb wel extra iCloud opslag (delen met gezin) want alle foto's gaan ook de iCloud in, ook van andere familieleden.
Verder zet ik nooit muziek op telefoon want gebruik Spotify.

Dus het is prima te redden zonder iTunes.
Tja als je niets op een device hebt staan dan volstaat dat maar dat geld niet voor de meesten.
En dan kom je echt niet uit.
Staat 30 gb aan data op m'n iPhone. Maar hoef echt niet alle apps/data in de backup. Ja ik kan mijn foto's nog een keer extra toevoegen in de backup dan gaat ie wel groeien maar die staan al in de fotostream.
Dus ja ik kan hem ook super groot maken die backup maar is dat nodig, in mijn ogen niet?

De 5GB cloud opslag is relatief weinig inderdaad maar €3 per maand (die je kan delen met je gezin of vrienden, max 5 familieleden dacht ik) voor 200GB is nog wel te doen en geeft een hoop gemak.
Klopt, maar je betaald er wederom voor 36 euro op jaarbasis.
Natuurlijk veel gemakkelijker als geklier met Itunes en de kabel maar je hebt ook echt geen echt goed alternatief.

Kwam er achter toen ik van een Ipad pro 2 gen 256GB (bomvol) naar een 3gen 256GB ging en me data wilde overzetten.
ONMOGELIJK zonder geklier met itunes en kabel of via de gewone cloud.

Doet Android toch echt beter door een verbinding te maken (wifi of kabel onderling) en de data over te pompen. En dus ook niet afhankelijk te zijn van snelle wifi en betaalde cloud dienst.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 25 juli 2024 22:32]

Ik snap niet dat je -1 krijgt. De manier bij android (of toch zeker Samsung) met je USB kabel tussen 2 toestellen werkt gewoon. Heel eenvoudig en het werkt. Wifi kan ook nog maar met die kabel is nog een stapje eenvoudiger.
Daarnaast kun je ook je backup van je oude laten terugzetten na inloggen met je google account.

Daarnaast heb je op android ook allerlei cloud diensten (basaal gratis, betalend voor meer data) van google of de fabrikant. Wellicht iets minder "smooth" t.o.v. apple icloud. Enerzijds al omdat het bij android veel flexibeler is en je dus keuzes moet maken. Apple heeft voor jou al de (beste) keuze gemaakt.
Apple heeft de "out-of-the-box" oplossing waar android meer voor het "customized" de prijs wint.
Die -1 is omdat ik de waarheid spreek en dat is niet populair hier.

Velen baseren hun Android ervaring op ervaringen uit 2014. Hebben nog nooit de recentere methodes meegemaakt en dus oa alles middels kabel over te zetten zonder gedoe en afhankelijk te zijn van netwerken en dus ook locatie.

Ik zie de diverse verschillen wel omdat ik in beide kampen werk en dagelijks gebruik.
Ik let er nooit op maar heb blijkbaar 52GB in gebruik op mijn telefoon en nog eens 75GB op mijn SD kaartje. Die laatst vooral foto's en video's.
Ik heb nog ruimte zat maar heb wel een backup van mijn toestel en daarnaast een sync voor mijn foto's en video's naar mijn NAS. Jij hebt blijkbaar een backup naar je fotostream?
En dat is het 'm net, je bent je toestel zo kwijt en het is enorm k@t als je dan geen backup hebt. Er zijn veel mensen die buiten icloud niet weten hoe een backup in te stellen en dus maar geen foto-backup hebben (want betalend).

Ik heb extra nog een foto backup naar google (onbeperkt en gratis), hoewel je daar natuurlijk de niet-technische bezwaren (privacy) kunt hebben. Maar technisch gezien is een foto-backup altijd aan te raden.
Een extra voordeel van die backup is dat je supersnel van elk ander apparaat toegang hebt tot je foto's en video's. Ook veel handiger om foto's te delen (t.o.v. degenen die 100 foto's in whatsapp gooien want weten niet hoe anders te delen).
Op je iPad Pro kan dat natuurlijk gewoon met een USB stick :-)

Als je graag een iPhone of iPad wilt gebruiken zonder óf iCloud óf iTunes te gebruiken, dan ben je wellicht niet de juiste doelgroep voor die producten. Dat is een beetje hetzelfde als AH inlopen en verwachten dat je er een auto kunt kopen. Het valt niet onder hun aanbod en dat is redelijk duidelijk als je er mee begint.

De andere kant van de munt is dat ik van mijn Android telefoons nooit een fatsoenlijke backup heb kunnen maken. Tussen alle varianten van verschillende manufacturers in is dat natuurlijk ook lastig, maar wel heel onhandig. Toen ik van m'n iPhone XR naar m'n 11 Pro Max ging was ik met ruim een half uur klaar en hoefde ik vrijwel niets meer in te stellen (alleen al m'n cards voor Apple Pay). Dat heb ik in de 14 jaar daarvoor op Android nog nooit meegemaakt.

Maar om dit niet om te gooien in een Android VS iOS flame war: beiden producten/ecosystemen komen met voor- en nadelen. Dat weet je als het goed is als je er aan begint, dus dat kan je dan meenemen in je afweging zonder dat je daar achteraf op af hoeft te geven.
Nou dat is het juist.
Ging van iPad pro 2 gen naar 3 gen ... Beiden 255GB en bomvol.

Kon GEEN backup overzetten !
Je zou verwachten dat je een Airdrop backup kon doen ofzo maar dat kan niet.
Moet via de cloud (en dat is niet in een uurtje gepiept als je eerst een backup moet maken en dan terug zetten) en je moet een abonnement nemen op een dienst.
Dat kan met iPad inderdaad (nog) niet, met iPhone wel.

Dan heb je natuurlijk alsnog de keuze tussen iCloud en iTunes. Wat overigens ook de enige twee opties zijn om een echte backup van je apparaat te maken. Die backup bevat overigens niet byte-for-byte je hele device, maar laat heel veel content eruit die je opnieuw kunt downloaden (apps, videos, photos, etc.). Ik kan me bijna niet voorstellen dat je backup ook daadwerkelijk 256GB zou zijn, dus de kans dat je meer moet betalen dan een maand EUR 2.99 voor 200GB storage is heel klein. Als je vrijwel alleen maar downloadbare content hebt kan je zelfs voor EUR 0.99 er mee wegkomen! Dat is, als je er niet voor kiest om iTunes het te laten doen. Dat kan zelfs zonder kabel tegenwoordig, via WiFi. Kabel is wel sneller :-)
Telefoon backuppen? Whut? Gewoon, via de iCloud natuurlijk. Of desnoods via Finder.
Telefoon backuppen? Whut? Gewoon, via de iCloud natuurlijk. Of desnoods via Finder.
Via Finder werk alleen op MacOS.
En de andere methode beschrijf ik ook, werkt prima maar alleen als je betaald oftewel een betaalde grotere opslag neemt want de 5GB icloud is nauwelijks groot genoeg voor de contactlist.
Zo kan je wel nog lang blijven doorgaan met "cloudopslag die nooit toereikend is". Het verbaast me dat je 200 GB niet ook afzeikt. Misschien direct voor 2 TB gaan? :+ Ik wil maar zeggen, voor mij volstaat 50 GB wel, ken ik anderen die daar ook voldoende aan hebben en stream ik mijn media. Als ik dan per se iets op mijn device wil zetten, download ik het rechtstreeks in plaats van uberhaupt met een kabeltje werken. Probleem opgelost.
Ik ken ook zo'n mensen die het volstaan vinden. Dan zijn ze vervolgens hun iPhone kwijt en zie je massa's facebook berichten hierover, want ook hun geliefde foto's zijn ze kwijt. Als je vraagt naar hun backup, is het dat ze niet wisten hoe dat werkte.
Met wat filmpjes erbij heb je snel meer dan 50GB. Nu kun je gratis je foto's in redelijk formaat bij google kwijt.
Ik vraag me dan toch echt af wat jullie allemaal bijhouden dat zo bijzonder is. (Kanttekening, als normaal gebruiker. Niet als amateurfotograaf bv.) 50 GB aan foto's en videos, dat zijn echt heel wat bestanden. Als je natuurlijk elke meme die je ontvangt wilt bijhouden en van één onderwerp vijf dezelfde foto's wilt bijhouden omdat je trigger happy bent, kan het wel snel gaan natuurlijk. Maar dan ligt het probleem imho ergens anders.

Ik heb na aanleiding van deze comments nog eens even gekeken hoe het er bij mij aan toe gaat en nagekeken wat er net geback-upt wordt en eigenlijk kan je gewoon alle app back-ups uitzetten. Alle cachebestanden en andere data die sowieso bij het gebruiken van een app worden geladen (denk bv. aan bankingapps), moet je al niet laten mee back-uppen. Standaard gebeurt dat wel. Op die manier hou je echt zo veel mogelijk ruimte over voor dingen die ertoe doen en niet vervangbaar zijn: foto's en videos.
Ik gebruik zelf geen camera meer maar maak erg veel foto's en video's met de kids. Dan gaat dat snel omhoog. En dat is het in feite wel.
De rest van de data valt reuze mee óf is vervangbaar (storage van een app of offline netflix film kan je altijd opnieuw ophalen).

Maar wees eerlijk, 5 gig voor foto's én video's is gewoon te weinig. Of je moet al in een erg klein formaat foto's maken. Een beetje schoolfeest filmen en je hebt het al op.
Nee, daar geef ik je inderdaad gelijk in. 5 GB is te weinig anno 2020. Dit had best 15 GB of zo mogen zijn minstens. De volgende stap, 50 GB, heb je voor 99 cent per maand. Zijn er andere spelers die het goedkoper doen of je meer opslag geven voor datzelfde bedrag, tuurlijk. Maar het gaat hier om een euro per maand. Persoonlijk heb ik die upgrade snel gemaakt maar naar 200 GB upgraden ga ik wellicht niet even snel doen. Dit zorgt er tegelijk voor dat ik enkel maar ga bijhouden wat echt nodig is en regelmatig eens met de borstel door de collectie ga. Je behoudt enerzijds het overzicht van wat je hebt en je hebt bv eenzelfde vogel geen zes keer op foto en anderzijds geef je Apple niet nog meer het idee dat 5 GB en 50 GB super OK zijn.

Nu goed, ik heb (nog?) geen kinderen. Wie weet roep ik heel wat anders als dat verandert :P
Ik heb het even opgezocht voor je wat er op mijn 64gb 8 Plus staat:
Video's: 906
Foto's: 6955
Apps: 106
Beschikbare ruimte: 29,68 GB.
Omvang backup: 660 MB

Mag je mij eens uitleggen er wat niet representatief aan is voor de massa?
Als je er zoveel issues of bezwaren in ziet bij Apple dan sta je natuurlijk geheel vrij om een ander platform te gebruiken.
Deze reactie geldt ook op je andere reactie bij mij.
Jij snapt niet eens hoe je eigen toestel en je OS werkt.
De backup is zo klein omdat de rest in de cloud staat !
Hier betaal je dus voor.
Jij kan namelijk niks met de gratis 5GB cloud want daar passen al die foto's en video's niet in.
Het feit dat jouw backup zo klein is is omdat hij naar de rest verwijst die in de cloud staat en dus niet mee neemt.
Die apps download hij opnieuw en rekenen dus niet mee.
In weze is het geen echte backup als zijnde 1 bestand. Het is een backup van de bestanden die niet in de cloud staan en de rest zijn verwijzingen.

Stop je betaalde storage abonnement en al die data in de cloud is weg.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 25 juli 2024 22:32]

Hoe backup jij 7GB aan foto's in een backup van 660MB? Klinkt also je foto's niet gebackupped zijn, of dat je ze ergens anders hebt staan, en stiekem toch een stuk meer dan 660MB gebruikt!

[edit]
Denk dat wij een andere definitie van backup hebben dan. Want ofwel, je hebt geen backup van je foto's, of je vindt de backup op iCloud een backup, in welk geval je backup natuurlijk veel groter is dan 660MB. In beide gevallen past een backup niet in 5GB.


Anyhoe, we zijn hopeloos off topic beland ;)

[Reactie gewijzigd door borft op 25 juli 2024 22:32]

Dat zeg ik letterlijk in mijn 2e reactie:
Backup in de cloud, omvang van de backups: van mijn iPhone is 660 MB, iPad 411 mb, dat is dus geen probleem, zelfs niet met de standaard 5gb. En ja ik heb wel extra iCloud opslag (delen met gezin) want alle foto's gaan ook de iCloud in, ook van andere familieleden.

Foto's in de fotostream (en dus in icloud) en dat staat geheel los van de backup van het toestel. Verder kies selectief wat ik wel en niet backup aan apps. Zo maak ik bijvoorbeeld ook geen backup van Whatsapp etc.
En kan dus inderdaad niet meer zonder de uitbreiding in de Cloud Storage maar dat kon ik toch al niet i.v.m. iCloud Drive, Email etc.

Wellicht is het wat verwarrend dat het over 2 onderwerpen gaat:
- Backup van het toestel (en de inhoud daarvan).
- Gebruik van iCloud (iCloud drive, Reservekopieën, Foto's, E-mail, Contacten, Notities, etc.).
Waar heb je het over ?
Was nog nooit gedaan op een smartphone.
Ver ver ver in het verleden waren er al tv's (niks LCD of Oled) die al meer dan 100 Hz refresh rate hadden.
En ik praat over ruim 20 jaar geleden.
Dus wie aapt nou wie na ?

Apple doet niets anders dan copieren de laatste jaren :
Grotere displays
Oled
IP rating
Wireless Charging
Dual stereo speakers
Meerdere camera's
Wilde angle lens

Moet ik nog even doorgaan ?

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 25 juli 2024 22:32]

Niet per se want omgekeerd gebeurt het ook, dat Android kopieert van Apple. Het ding is, iedereen kopieert van iedereen want smartphones slijten aan de menigte wordt met het jaar moeilijker. Een smartphone is uitontwikkeld en niemand weet nog wat toevoegen. Daar was hier op Tweakers al eerder een artikel over geschreven.

Het ding is wel dat je als laatkomer wel kunt leren uit de fouten van je voorgangers waardoor het bij Apple onmiddellijk op punt staat omdat je de kinderziekte-fase niet moet doorlopen.
Face ID, Airdrop, Touch ID, iPhone 5S was de eerste 64 bit smartphone, om zo ook maar wat te noemen.
En nog wat, het is makkelijk om "het Android kamp" te zeggen: dat zijn meerdere merken, niet alleen Google doet z'n ding in Android, zo voegen ook de merken apart wat dingen bij. Dus als Huawei van Samsung kopieert is het wel OK? Als Google dat zelfde in de volgende Android versie stopt is het ook OK?
Het is immers het "Android Kamp".

Heeft dus inderdaad niets met Apple te maken, maar Android-fans vinden het wel altijd nodig om te benoemen.

Hardstikke flauw natuurlijk.
Dat is waar, meerdere merken.
Het voordeel en de reden dat men Android denkt is omdat de mensen KEUZE hebben. Bevalt de Samsung je niet koop je wat anders, en zo heb je ten alle tijden de keuze uit 100en smartphones van 100 euro tot 2500 euro en alles er tussen.
Bij Apple is dat gamma zeer beperkt en je moet het doen met wat men bied.

Bijvoorbeeld, vind je nu echt test selecteren makkelijker geworden sinds IOS13 ? En ook het verplaatsen van icons oonde homepage vind ik niet intuïtiever.

Sommigen vinden Forcetouch fijn en Apple stopt er gewoon mee en je hebt het er maar mee te doen.

Android heeft enorm veel keuze en smaken en je kunt ook nog eens zelf de boel aanpassen. IOS bied je de keuze voor een statische achtergrond aan te passen en that's it. He OS ziet er al 10 jaar hetzelfde uit.

Ik werk met beiden dus kan prima de goede en negatieve punten zien.
Je zegt het goed, je denkt dat er meer keuze is. Nou hebben "ze" in het Android kamp blijkbaar al Airdrop ontdekt en "ze" willen het allemaal op hun eigen manier doen.
Heeft dus ook zo z'n keerzijde.

https://androidworld.nl/n...ppo-vivo-bestanden-delen/
https://androidworld.nl/nieuws/samsung-quick-share/
https://androidworld.nl/nieuws/googles-nearby-sharing/

Dat het dan "beperkt" is neem ik dan voor lief, ik kan gewoon mijn bestanden delen met elk iOS apparaat.

"HeT OS ziet er al 10 jaar hetzelfde uit" : aantoonbaar niet juist. Er was een drastische wijziging in iOS 7.
WiFi direct bestaat al jaren en kan dat ook en alhoewel het traag is kan je met ieder Android apparaat op deze planeet alles uitwisselen via Bluetooth !
Vertel er ook even bij dat met Airdrop me alleen kunt scharen wat apple wilt dat jij mag delen.

Dus als jij muziek op de iPhone zet op de organieke manier dan kan je die NIET meer delen ... En dat geld voor vele andere bestanden die niet altijd onder Airdrop vallen.

Vermeld ook even de Airdrop file size limieten.
Dus even een 4K movie in elkaar stampen op vakantie en dan willen delen is niet altijd mogelijk. En ja een beetje movie loopt zo in de Gbs

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 25 juli 2024 22:32]

Ja, Apple lijkt (voor buitenstaanders) inderdaad vaak technieken te kopieren.

Maar dat is niet helemaal hoe het zit. Apple is over het algemeen wat later met het introduceren van nieuwe technologie. Maar hun implementatie is wel meteen goed. Je kunt er als gebruiker vanuit gaan dat als Apple het aanbiedt, het dan ook goed werkt.

Als voorbeeld de vinderafdruksensor. Die kwam bij Apple pas laat, veel Androids hadden die functie toen al. Toch zag ik (en zie ik nu nog steeds) veel Androiders de pincode of patroonherkenning gebruiken. Bijna geen enkele iPhone-gebruiker doet dat nog! Dus dat geeft wel aan dat Android er eerder mee was, maar dat het blijkbaar niet goed werkt. Hetzelfde geldt voor Face-ID, tuurlijk was er al eerder gezichtsherkenning maar niemand maakte het zo goed als Apple.

Zelfs toen de eerste iPod kwam waren er al (lang) draagbare mp3-spelers van andere merken. Desondanks werd de iPod een enorm succes. Gebruikers willen niet alleen techniek. Ze willen techniek die goed toegepast is en goed werkt. Daat schittert Apple in.

Als je alleen naar de zuivere techniek kijkt (specs) dan lijkt Apple inderdaad vaak wat achter te lopen, maar toch zijn er velen die ervoor kiezen. Alleen de laatste 2-3 jaar lijkt dat wat minder te worden. Apple was altijd al niet goedkoop, maar vanaf iPhone X hebben ze het wel heel erg bont gemaakt met de prijzen. Daardoor kiezen veel ex-IOSers nu voor Android, het wordt gewoon te duur. Hopelijk kan de nieuwe SE daar wat aan doen.
Mee eens ..
Neemt niet weg dat ze veel technieken schuwen teneinde hun eigen winst marges te canibaliseren.
Geef mij eens 1 goede reden om niet te kiezen voor de UsbC poort.
Ze passen die toe op de Ipad Pro modellen en ook op alle macbooks en aanverwante hardware.

De enige reden zijn de licenties die ze verdienen met hun lightning poort.

En niet alle technieken passen ze direct goed toe hoor, mooi voorbeeld:

- Snelladen is nauwelijks echt snel te noemen, concurentie loopt lichtjaren voor op dit vlak.
- NFC is ook erg limited bij Apple
- en ook qua design loopt het jaren achter, zelfs dit jaar ga je een notch houden en dus tot zeker diep in 2021
Je argumenten zijn een beetje subjectief. Design, okee, als je het vergelijkt met andere fabrikanten lopen ze misschien wat achter, maar dat betekent niet dat de producten slecht zijn. Soms is vernieuwend design gewoon niet goed. Ik noem als voorbeeld de 'curved' schermen van Samsung. Leuke gimmick, maar totaal geen gebruikswaarde en peperduur om te vervangen. Niemand roept dan 'Samsung maakt die schermen alleen om de hoofdprijs te kunnen vragen bij reparaties', bij Apple roept men dat wel.

Lightning was er al (ver) voor usb-c. Het is mechanisch gezien ook een betere poort, ze gaan bijna nooit stuk. Functioneel is het ook erg goed geregeld, want dat houdt Apple goed in de gaten. Jij zegt dat ze het voor de licenties doen, maar ik denk niet dat ze heel veel verdienen op een kabeltje dat door een ander merk wordt gemaakt. Ze doen dat vanwege de gebruikerservaring. En terecht, want de ervaring van usb-c is bijzonder slecht. Twee apparaten kunnen allebei usb-c hebben, maar dan weet je nog niet of ze willen samenwerken, want usb-c heeft onderliggend heel veel protocollen. Door dat licentiemodel houdt Apple in de gaten dat alles met een Lightning-aansluting ook echt goed samenwerkt. De consument hoeft zich dan geen zorgen meer te maken, als er Lighnting op staat dan werkt het goed met iPhone e.d.

Sterker nog, ik heb het idee dat fabrikanten met usb-c daar juist een slaatje uit proberen te slaan. Ik heb een Oculus Quest, dat is een standalone VR-bril die je ook op een pc kunt aansluiten met usb-c. Maar niet met de bijgeleverde kabel. Dat is usb-c, maar die kan alleen worden gebruikt om het ding op te laden. Voor de fabrikant hadden ze voor 2 kwartjes extra die kabel ook geschikt kunnen maken voor data, maar er wordt natuurlijk meer op verdiend als ze mij voor 25 euro een aparte kabel verkopen...

Wat snelladen betreft, volgens mij ondersteunen iPhones en iPads gewoon snelladen, en de modernere varianten ook usb-pd. Maar ze doen er standaard geen snellader bij, de meeste andere fabrikanten doen dat wel. Dat zou Apple beslist kunnen verbeteren.

Voor NFC geldt ook weer: dat het gebruikersvriendelijk is, is belangrijker dan dat het technisch goed werkt. En dat lukt aardig, want bijna iedereen met een iPhone betaalt tegenwoordig met Apple Pay. Bij Android loopt het nog niet zo hard.
Design is subjectief maar laten we wel wezen, nul innovatie mbt de iPhone sinds de X de afgelopen jaren.
En straks is het terug naar een X design met een kleinere Notch en de rand van een iPhone 4 of iPad pro.

Kijk eens naar een iPad mini. Al 10 jaar hetzelfde. En de iPad pro is pas sinds gen 3 iets anders.

Als lightning zo goed is waarom zit er dan niet 1 port op een MacBook ?
Leg dat eens uit.
Sterker nog, je kan vandaag een MacBook kopen en een nieuwe iPhone en je kunt de iPhone niet eens aansluiten op de MacBook of opladen zonder een dongle.
UsbC werkt prima mits men kwaliteits kabels gebruikt en de juiste opladers. Is met lightning NIET anders en ik praat uit ervaring.

Lightning is ruk vwb stroomvoorziening en wederom praat ik uit ervaring. Op een iPad pro scheelt het enorm met USB C want ik kan er van alles aanhangen hetgeen niet zomaar lukt op een Gen 2 met lightning.

Ik praat over echt snelladen en niet over die 18W waarmee een iPhone 11 Pro Max nog 1uur en 45 minuten nodig heeft voor 4000mah vol te gooien.
En ja met de 5W lader uit 2010 duurt zelfs de nieuwe SE zelfs meer als 1.5 uur om op te laden en dat met slechts één accu van 1820mah.

Lightning heeft vwb snelladen sowieso zijn beperkingen vanwege wederom de spanning die het kan hebben.
Kortom zonder usbC geen echte fastcharge.

Apple pay werkt prima. Maar dat is zo'n beetje het enige dat je met NFC kan doen.
Tags, en hardware connecten gaat nog steeds niet.

Hoezo werkt betalen via Android niet ?
Werkte jaren voordat jij überhaupt met Apple pay hier in NL kon betalen.
Het is simpelweg minder populair.
Het heeft een reden dat het minder populair is, dat bedoel ik. Mensen vinden betalen met Android kennelijk minder prettig of ze denken dat er veiligheidsissues zijn. Anders zouden ze het wel meer gebruiken. Dat is precies mijn punt, Apple brengt technieken meestal later op de markt, maar doet het wel meteen goed en gebruikersvriendelijk.

Dat het design van een apparaat al 10 jaar hetzelfde is, kan ook betekenen dat het gewoon goed is. Ik heb het idee dat Koreaanse (en Japanse) fabrikanten ook vaak dingen gewoon veranderen omdat het kan, niet omdat het nieuwe functies brengt. Als een apparaat gewoon goed is, laat het dan zo en verander alleen de binnenkant. Blijkbaar vinden klanten het ook prima, want iPad mini wordt nog steeds verkocht.

Lightning zit niet op een Macbook omdat het geen host-poort is. Het is bedoeld om clients aan te sluiten op een host. Er bestaan ook geen kabeltjes van Lightning naar Lightning. Natuurlijk zijn er gevallen waarin je dat wel zou willen, bijvoorbeeld je Airpods opladen met je iPhone, maar dat is wat mij betreft een exoot. Je kunt je Airpods prima opladen met een normale lader of een powerbank.

Wat snelladen betreft heb je volkomen gelijk en moet Apple zich echt schamen, dat is een techniek die al heel lang bestaat en die ze makkelijk eerder hadden kunnen toepassen. Waarschijnlijk hebben ze nog een flinke voorraad van die 5W iPhone opladers en die stoppen ze nu bij alle iPhones in, maar zeker bij de duurdere modellen had absoluut een snellader moeten zitten.
Wireless reverse chargen had een mooie optie geweest. Immers de coil zit in de iPhones er al in en is een prima techniek om zonder kabel gehannes zoiets als earbuds te chargen.

Ik heb UsbC op mijn iPad pro en zou niet zonder willen. Zeker niet als je weleens wat wilt aansluiten zoals een ext ssd, midi keyboard, card reader etc. Met lightning is dat gewoon klote.
Scheelt me ook weer die lightning kabel die ik nog gebruikt voor mij werkipad en de iPad mini voor de kids.
Kleine opmerking: NFC tags werken wel degelijk.
https://techcrunch.com/wp...-Pay-Wallet-diagram-1.jpg

Maar wat bedoel je met hardware connecten, aan welke toepassingen moet ik dan denken.
Bij tags moet je denken aan NFC tags die je zelf kan plaatsen en daarmee dus de locatie kan aanduiden en het toestel dan zich aanpast.

Dus NFC sticker in de auto, huis, op de motor, op je bureau op het werk.
En op iedere locatie zet hij het custom settings aan/uit. Dus in de auto wifi hotspot bijv aan. Bluetooth aan.
Thuis bluetooth uit wifi aan hotspot uit
Etc etc.

Het connecten van moderne hardware zoals Printers, speakers, headphones, etc. Veel makkelijkere en snellere pairing.
Bij tags moet je denken aan NFC tags die je zelf kan plaatsen en daarmee dus de locatie kan aanduiden en het toestel dan zich aanpast.

Dus NFC sticker in de auto, huis, op de motor, op je bureau op het werk.
En op iedere locatie zet hij het custom settings aan/uit. Dus in de auto wifi hotspot bijv aan. Bluetooth aan.
Thuis bluetooth uit wifi aan hotspot uit
Etc etc.
Dit is dus mogelijk icm 'Shortcuts'
Het connecten van moderne hardware zoals Printers, speakers, headphones, etc. Veel makkelijkere en snellere pairing.
Hier word nog gewoon bluetooth voor gebruikt. Ik kan mij wel voostellen dat NFC in bepaalde gevallen sneller gaat. Maar uiteindelijk gaat de verbinding over bluetooth of wifi verder. Als je bijv kijkt naar Printers, hier hebben ze Airprint voor via bluetooth. En Airpods pairen gaat nog sneller dan een NFC tag, alleen het openen van je Airpod case is dan al genoeg.

[Reactie gewijzigd door Crp op 25 juli 2024 22:32]

Voor de duidelijkheid met NFC hoef je dus niks meer te doen mbt tags. Je hoeft niks te scannen want dat doet hij automatisch.

Shortcuts bedoel je mee steeds de locatie shortcut kiezen ?
Nee dat met de tags snap ik, dat werkt ook net zo.

Shortcuts is het automatisering app van iOS. Daarmee kun je dus acties creëren.
Als je bijv een NFC tag leest, kun je daar weer een actie aan hangen. Zoals je zei, bluetooth aan en wifi uit etc..
Ik denk dat Apple usb-c helemaal gaat overslaan op zn iPhone, het zou mij niet verbazen als ze volgend jaar met een portloze iPhone gaan komen met maybe nog een smart connector.
Ja ok maar waarom dan wel op de iPad pro ... Dan weer niet op de meest recente iPad of de iPad mini ?

Waarom geen audio jack op de iPhones of de iPad pro maar wel op alle andere iPads en ook op alle MacBooks ?

Om dan maar te zwijgen om al die apparaten onderling te laden met 1 lader.

Hoezo 1 ecosysteem ....

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 25 juli 2024 22:32]

Ik gok dat ze usb c op de iPad Pro hebben gezet, ivm het laden maar eventueel ook externe schermen aansluiten en dat het echt de laptop vervanger kan worden. De gewone iPad is meer voor huis en tuin gebruik om zo maar te zeggen.

Geen audio jack voor iPhone tov de MacBook kan ik nog wel verklaren ivm het waterdichtheid, dat zou ik ook kunnen bedenken voor de iPad maar dan kom ik in de knoop met de iPad Pro in mijn geachte gang ;-)

Tja dan is het laden ook nog een ding die ik niet helemaal kan bedenken ...
Baal ervan dat er geen headphone jack op mij iPad zit. Ding is groot genoeg.

Vwb iprating maakt het niks uit. Was te zien bij Android smartphones die ip68 zijn en gewoon een audio jack hadden.
Sony en LG hebben dat nog steeds.

Maar draadloos is de toekomst toch ? Waarom audiojack op een MacBook ?
Zit toch Sd card slot op. Je doet dan toch je camera middels USB verbinden.
Dan kan je toch ook via adaptor headset verbinden ?

Ik zie de logica niet en soms is dan het Pro verhaal zoals op de iPad pro helemaal niet pro.
Volgens mij is draadloos niet gelijk de strategie voor de mac, daar is de ip rating natuurlijk ook niet relevant voor.
Ik weet niet precies wat je nu wilt zeggen. Het klinkt een beetje als trollen.

Een aantal van de punten die je noemt heeft Apple erkend als bekend probleem en is een oplossing voor aangeboden (toetsenborden, schermen, batterijen).

Voor de rest lijk je er gewoon op uit om random wat slechte dingen te noemen om Apple in een kwaad daglicht te stellen, veel van je punten gelden ook voor Android-toestellen en misschien nog wel erger.
Neem bijvoorbeeld de generaties vlindertoetsenborden van de laptops: die werkten echt niet goed.

"Je kunt er als gebruiker vanuit gaan dat als Apple het aanbiedt, het dan ook goed werkt." is dus gewoon niet waar.

Niks trolligs aan. Ik houd gewoon niet van die fanboytalk.
Als het niet dit najaar is, dan komt een 120hz scherm vast wel. Relevanter is of het iets uitmaakt op een smartphone of smartwatch. Er is nauwelijks content, youtube en netflix kun je niet op 120hz streamen en als het al een mogelijkheid wordt op games is maar de vraag of het verschil met 60hz echt merkbaar is.

Ja Apple zal zeker zeggen onze beste iphone ooit, en het is een fantastisch scherm, maar wat levert het op in de praktijk. Zeg niet dat ze het moeten overslaan, want uiteindelijk moeten ze wel zaken veranderen en alleen de aankondiging dat er weer een snellere CPU in zit doesn't cut it. Dat hele Lidar systeem heeft ook maar beperkte waarde, want VR en AR toepassingen worden door de consument nog niet breed omarmt. Oke, oke, I get it, ze zullen het Lidar systeem ook wel inzetten om nog mooiere foto's te maken.
Je hebt geen lidar nodig om mooiere foto's te maken. Daar heb je een betere lens voor nodig. Alles wat je in software doet om de crappy output van de sensor (en diens lens) recht te breien, is informatie weggooien.

Zoom een foto maar es in tot 100% op een normale 96dpi monitor. Waarom zou dat zo korrelig zijn denk je? Doe nu hetzelde, maar dan met een foto gemaakt met een propere camera. Kraakhelder beeld.

Niet dat telefoons een dikke toeter van een lens moeten krijgen, maar meer dat technische poespas gewoon niet helpt. Het wordt hooguit iets minder kut.
De iPhone SE laat anders wel zien dat door software (hardware matig zelfde camera als 6s) toch echt veel betere resultaten te behalen zijn.

Software is een groot deel van de beeldkwaliteit (geworden). Een goede sensor is ook fijn, maar met software is echt heel veel mogelijk tegenwoordig.
Toch moet je pixels erbij gaan verzinnen, of weggooien.
Software-truuks zullen nooit goeie hardware kunnen evenaren, laat staan inhalen.
Er is meer aan fotografie dan pixels weggooien en bijverzinnnen. Sterker: pixels is het minst belangrijke zo'n beetje....

Maar door pixel binning (weggooien) kun je juist fouten bij het uitlezen van de sensor voorkomen.

Digitale fotografie is één en al softwarestrucs namelijk. Ook bij goede apparatuur.... Of dacht je dat die hoge iso-waarden met toch goed beeld bijna high end camera's enkel kwamen door de hardware? Think again

[Reactie gewijzigd door Waah op 25 juli 2024 22:32]

Tuurlijk doet een propere camera preprocessing, en tuurlijk is een RAW niet een echte pure RAW.
Maar wat telefoons allemaal voor truken uithalen bóvenop het gewoon uitlezen van de sensor, dát is waar je kwaliteit mee weggooid ten behoeve wat een "leuk kiekje".

Telefoons hebben tegenwoordig 48MP juist omdat er zoveel postprocessing wordt gedaan. Daar zijn veel pixels voor nodig om nog een beetje meer over te houden dan een letterlijke smeerboel. Maar zonder al die onzin zou 10MP al volstaan, mits de hardware verder zo goed is als de techniek toelaat, en men de telefoon es een keer stil kan houden (of er es een keer optische stabilisatie in komt).

Maar kennelijk vind men het nodig om een schokkerige donkere ontfocusde bende tóch om te moeten kunnen toveren naar een fotografisch meesterwerk. Want dat is veel beter dan gewoon de foto nog een keer te nemen, en dan de telefoon stil te houden, een lampje erbij, en even geduld te hebben tot het ding z'n focus vindt.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 juli 2024 22:32]

Genoeg telefoons met optische stabilisatie hoor....

Genoeg telefoons die het gewoon met 12 MP doen (zie iPhones) (48mp wordt gebruikt voor pixel binning voor betere kwaliteit naar 12 mp)

En heb je de stabilisatie van de Foto's tegenwoordig wel eens gezien? Dat kan geen enkele "gewone" camera.

Dslr's e.d. hebben een voorsprong in donker, en door de mogelijkheid om te fotograferen met weinig scherptediepte. Maar daar houd het voordeel tegenwoordig wel redelijk op....
Haha, nou de voordelen gaan echt wel verder :)

Maargoed, uiteindelijk is de beste camera ook de camera die je bij je hebt.
120Hz heeft niets te maken met content maar met een vloeiende UI.
Dat is helemaal niet zo natuurlijk. Elke review is lovend over de vloeiendheid van de iPad pro scherm. Ze leggen er dikwijls een gewone ipad naast waardoor het verschil makkelijk waarneembaar is.
Dat heeft meer te maken met die oude iPad dan met de nieuwe.
Ze beginnen het me toch steeds lastiger te maken. In eerste instantie leek het er op dat de kleinste "iPhone X" kleiner zou worden en de Max groter, maar nu zijn de opvolgers van de XR eigenlijk klein en middel waarbij middel net zo groot is als de kleinste Pro. Ik vond de X just net een tikje te groot nog en keek erg uit naar een iets kleinere X, maar dat wordt dus de "XR" opvolger.

120Hz, 5G en LiDAR zijn wel must have features voor mij, nog los van de betere camera array. Maar die features zitten dus alleen in een naar mijn smaak te grote telefoon, zeker gezien het feit dat ik van een 2016 SE af kom.
Je must haves zijn denk ook wel afhankelijk van de prijs en hoe lang je met je iPhone wil doen?

Ik heb bewust nog voor de iPhone 11 pro gekozen omdat ik toch max 3 jaar met mijn iPhone doe eerder 2 eigenlijk. Daarbij wist ik dat er nog geen 5G op zou zitten maar door de verwachte uitrol tijdlijnen hier in NL vond ik dit niet zo een probleem. En de eerste 5G modems zijn allemaal van die accu slurpers en dan vaak missen ze dan nog net die ene frequentie of net die ene band.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.