Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: iPhone 12 en 12 Max krijgen BOE-scherm en Pro-versies Samsung-scherm

Apple zou oledschermen van BOE gebruiken in de iPhone 12 en 12 Max. De iPhone 12 Pro en 12 Pro Max zouden een Samsung-oledscherm krijgen. De informatie komt van Jon Prosser, die ook andere specificaties en prijzen van de iPhone 12-serie claimt te weten.

Naar eigen zeggen heeft Prosser de officiële namen van de iPhone 12-serie, de prijzen en de specificaties in handen. Hij maakt de details openbaar in zijn nieuwste YouTube-video. Prosser heeft in de afgelopen maanden bewezen goede bronnen te hebben binnen Apple.

Volgens Prosser gebruikt Apple in de twee goedkoopste iPhone 12-modellen een oledscherm van BOE. De schermen van BOE zijn waarschijnlijk goedkoper dan de oledpanelen van Samsung, die Apple in huidige iPhones gebruikt. Al jaren geleden ging er een gerucht dat Apple zou overwegen om schermen van die Chinese fabrikant af te nemen.

De komende iPhone 12 Pro en 12 Pro Max krijgen een Samsung-oledscherm. Prosser bevestigt dat dit een zogenaamd ProMotion-scherm is, met een verversingssnelheid van 120Hz. Dat kwam eerder vandaag ook naar buiten via YouTube-kanaal EveryThingApplePro. Volgens de informatie van Prosser is het echter nog niet zeker of de functie wordt geactiveerd, omdat de hoge refreshrate veel van de accu vergt.

Alle iPhone 12-modellen krijgen volgens de nieuwe geruchten minimaal 128GB flashopslag. Er zou 4GB ram in de reguliere versies zitten en 6GB in de Pro-modellen. In de huidige Pro-versies van de iPhone 11 zit 4GB ram.

Prosser noemt ook de dollarprijzen van de nieuwe toestellen. Die beginnen bij 649 dollar voor de goedkoopste iPhone 12; de duurste iPhone 12 Pro Max zou 1399 dollar kosten. Dat zou zich kunnen vertalen naar europrijzen van 749 tot 1609 euro.

iPhones 2020 iPhone 12 iPhone 12 Max iPhone 12 Pro iPhone 12 Pro Max
Ongeveer even groot als iPhone 8 iPhone 11 iPhone 11 Pro iPhone 11 Pro Max
Scherm 5,4"-oled, 60Hz
BOE
6,1"-oled, 60Hz
BOE
6,1"-oled, 120Hz
Samsung
6,7"-oled, 120Hz
Samsung
Geheugen 4GB 4GB 6GB 6GB
Camera's aan achterkant 1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
1. Primair
2. Ultragroothoek
3. 3x tele
4. Tof-sensor
5g Ja Ja Ja Ja
Behuizing Aluminium Aluminium Roestvast staal Roestvast staal
Prijs $649 - 128GB
$749 - 256GB
$749 - 128GB
$849 - 256GB
$999 - 128GB
$1099 - 256GB
$1299 - 512GB
$1099 - 128GB
$1199 - 256GB
$1399 - 512GB
iPhone 12-renders en iPhone SE (links) gemaakt door EveryThingApplePro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-05-2020 • 16:54

110 Linkedin

Submitter: juliank

Reacties (110)

Wijzig sortering
Voor de mensen die nog nooit van het Chinese BOE gehoord hadden (zoals ik), hieronder wat achtergrondinformatie. Ze hebben blijkbaar aardig wat stappen gemaakt op OLED gebied de afgelopen 3 jaar:
In 2017, BOE announced a long-term agreement with Universal Display Corporation, UDC will supply phosphorescent OLED materials to BOE. According to IHS Markit, BOE shipped the most displays larger-than-9-inch for tablets, notebook PCs and monitors. However LG Display still lead in terms of area shipment.

In 2018, BOE formed a joint venture with Kopin Corporation and Olightek for OLED micro-displays manufacturing. According to Sigmaintell Consulting, BOE overtook LG Display as the worlds largest LCD TV and monitor producer with 54.3 million TV panels and 37.3 million monitor panels shipped. The Huawei Mate 20 Pro is the first flagship tier smartphone with an AMOLED sourced from BOE (also sourced from LG Display).

In 2019, The Huawei Mate X reportly has a foldable OLED from BOE. According to IHS Markets, BOE had the second highest marketshare of the smartphone OLED panel market at 5.9%, only behind Samsung Displays. BOE will also surpass LG Display as the world's largest flat-panel display producer. And BOE has partnered with Huawei to research cameras under OLEDs. BOE is reportly in talks to replace LG Display and Tianma as OLED supplier for LG Electronics smartphones in 2020. BOE is also reportly in talks with Apple to become an OLED supplier for the 2020 iPhone.
Bron: Wikipedia

[Reactie gewijzigd door Laguna op 11 mei 2020 19:31]

Ach zolang ze puur een leverancier zijn voor onderdelen bij producten bedoeld voor de westerse markt, is dat een non-issue.
zo te zien zijn de pro max versies flink goedkoper dan bij de introductie van de 11 pro max.
De iPhone 11 Pro Max-modellen kosten 1099, 1249 en 1449 dollar (hier is dat 1259, 1429 en 1659 euro). De nieuwe prijzen van de modellen met extra opslag zijn dus mogelijk iets lager.
Ja, alleen zei hij het 5 minuten eerder... :/
Rustig aan McFly :>
Ligt dat ook niet aan de verkoopprijs ex. btw in de VS?
En nog 4,70 vanwege Stichting de Thuiskopie. Smartphone met mp3-functie. Echt schandalig dat dat anno 2020 nog bestaat.
Nou, interessant dat je dat zegt. Ik had de illusie dat dit al niet meer bestond.

Ik snap overigens best dat dit destijds bestond, omdat iedereen zomaar alles download was los en vast zat.
Sinds de Spotify’s van deze wereld gemeengoed zijn wordt er denk ik niet zo heel veel meer Illegaal gedownload qua muziek, in mijn omgeving in ieder geval niet.
Dit maakt de thuiskopieheffing wat mij betreft echt overbodig.

Maar dit is net als het kwartje van Kok, die krijgen we echt nooit meer terug
Ik snap overigens best dat dit destijds bestond
Ik niet. Mensen laten betalen omdat ze misschien wel iets illegaal gaan downloaden is nogal dubieus als je het mij vraagt. En vooral als je dan alsnog gaat klagen als ze idd illegaal downloaden.

Ik ben geen fan van piraterij overigens. Je moet betalen voor wat je gebruikt. Ook als het digitaal is. Maar deze regeling laat iedereen betalen, ongeacht of ze daadwerkelijk iets gebruiken.
Is die vergoeding er niet omdat je wel nog altijd legale bronnen mag kopiëren voor eigen gebruik?
Dat mag inmiddels niet meer. Nederlandse wetgeving is achterhaald door gerechtelijke uitspraken
Je mag nog steeds kopieren voor eigen gebruik zolang de bron legaal is. In dit geval is een legale bron bv de muziek CD en hiervoor was de thuiskopie ook bedoeld. Zodat je kopietjes mocht maken van legale CDs
Dat iedereen alles downloadde wat los en vast zat, was de eigen schuld van de muziekindustrie. Die hebben sinds het allereerste begin van Napster dwarsgelegen (Metallica als eerste) en het heeft 15 jaar geduurd voordat ze inzagen dat hun oude businessmodel van albums verkopen voor 20 euro met 3 goede en 10 waardeloze tracks toch echt afgelopen was. Het is dat Apple met iTunes baanbrekend werk heeft verzet om verkopen per track te populariseren, anders probeerden ze ons nog steeds fysieke cd's met vooral troep te verkopen.

Die thuiskopieheffing is te belachelijk voor woorden. Destijds moest deze ook betaald worden over lege cd's/dvd's, ook als je daar alleen je eigen data op ging zetten. Geen idee wat ze tegen de politici hebben gezegd, maar de lobby was goed. Gelukkig hadden de meeste serieuze branders al snel de loophole via Duitsland gevonden, waar je de media een stuk goedkoper kon krijgen.

Niet om nu perse die laatste centen te besparen, maar gewoon omdat de muziekindustrie het geld niet verdient. Alles hebben ze gedaan om maar niet met hun tijd mee te hoeven gaan, tot het (ongetwijfeld) omkopen van politici aan toe. Zelfs nu doen ze soms nog moeilijk. Deze houding is nog steeds de reden dat ik de muziekindustrie niks gun. Geen heffingen en ook geen geld via streamingdiensten. Indien enigszins mogelijk koop ik ook smartphones het liefst buiten NL, maar dat is helaas vaak niet praktisch.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 11 mei 2020 19:09]

Stichting Thuiskopie gaat vast niet pleiten om dat af te schaffen. Zoals vaak het geval is, het hoofddoel is zichzelf te laten voortbestaan.
Ja klopt. Maar dat is in sommige staten zelfs 0%. In Florida was dat 7% meende ik, dus alsnog veel goedkoper dan hier.
Moet je bij zulk soort import niet gewoon alsnog import/belasting betalen?..

Ik weet dat dat over het algemeen met dingen vanuit china wel eens 'vergeten' wordt maar vanuit de US lijkt me dat lastiger?.. of ligt dat aan de vervoerder?
Zelf recentelijk nog iets uit de USA laten shippen met DHL Express en daar kreeg ik gewoon een importheffing notificatie over en die moest ik betalen alvorens DHL uberhaupt het pakket af zou leveren.
Het beste is dat je de gekochte producten in het buitenland zelf meeneemt.

Op Schiphol als je langs de douane loopt, bestaat de kans dat je eruit wordt gepikt voor random controlles.

Het product moet je wel uit de doos halen, bij een controle kun je zeggen dat je het product al hebt. Als de iphone nog in de gesealde doos meeneemt en bij de Douane gepakt wordt, dan kunnen ze een importheffing bij jou vragen.

Ook bij luxe producten, zoals LV bijv. kun je het beste tijdens je vakantie buiten EU kopen, dan kun je Tax Refund doen bij de airports. Nogmaals, hierbij de tassen niet in de doos, maar gelijk dragen.
Mja ik snap je punt.. maar ik ben niet van plan om een vliegtuigticket + vakantie te boeken van god weet hoeveel honderden/duizenden euro's om 50 euro aan importheffing te ontlopen. :P

Ja ik snap het, áls je dan tóch op vakantie gaat en je hébt iets wat je wilt kopen dán zou het idd logisch zijn om te doen (en dat heb ik ook zeer zeker gedaan op al mijn vliegvakanties) maar ja ik ga niet zo super vaak (meer) op reis, en nú al helemaal niet uiteraard. :P

Dat ding dat ik kocht btw was een redelijk niche product wat enkel in Amerika verkrijgbaar was (Hubitat smarthome hub) dus vandaar.. normaliter zijn er maar weinig dingen die ik móet laten importeren dus zo'n enorm issue beschouw ik het ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 11 mei 2020 19:49]

Op gegeven moment kon je AMS - NY vliegen om daar de destijds nieuwe iPhone X te kopen en dan nog 20 piek goedkoper uit zijn dan hem hier bij Apple kopen 8)7


Zie dit > https://www.businessinsid...londen-het-kan-bijna-uit/

[Reactie gewijzigd door Choasmarkk op 11 mei 2020 22:24]

<moraalridder>Besef wel bij eventuele douanecontrole dat je dan moet liegen. Dat lijkt misschien makkelijker dan het is en is strafbaar bovendien... </moraalridder>
Boven iets van 450,- moet je het aangeven bij de douane inderdaad. Maar ze controleren niet alle reizigers uit NY of ze toevallig een nieuwe iPad of Mac bij zich hebben O-)
Niet echt. Je vergelijkt waarschijnlijk de dollar prijzen met de euro prijzen. In NL rekent Apple meer dan in USA.

De iPhone 11 Pro begint vanaf $999 (net als de iPhone X en XS destijds). De tussenprijzen zijn wel iets anders van de nieuwe (als je de geruchten dus even moet aannemen). De duurste is $50 goedkoper geworden dan.

In NL zal je dus max €50 lager zitten dan wat je nu ervoor zou betalen. Ook dat is een aanname.
Dus gewoon in de VS kopen. Dat scheelde op mijn MacBook bijna 800,-.
Als particulier heb je een punt.

Komt nog bij dat garantie (en evt het geïnstalleerde modem) een probleem kan zijn als je iets in De US of Azië koopt.
Mobiele Apple apparatuur heeft werelddekkende garantie
Maar niet de Europese 2 jaar
Klopt! Wel een keer een gratis schermvervening van een iPad gekregen bij Apple zelf (na het jaar Apple garantie). Dus meestal zijn ze wel coulant wat dat betreft! Al is het natuurlijk niet de bedoeling om meer dan een apparaat voor jezelf mee te nemen.
Kopen als je daar bent of importeren? Ik heb ervaring met importeren maar dat geeft best veel problemen toch?
Hoezo problemen? Zelfs uit China gaat het goed is mijn persoonlijke ervaring. Nooit problemen ondervonden.

Zelfs bij mijn auto die ik zelf heb geïmporteerd ging dit perfect. Scheelt gewoon bakken met geld... Alleen moet je het zelf allemaal regelen.
Kan je vertellen het geld wat je uitspaart door het zelf te regelen, en dan de tijd wat je nodig hebt om zelf te sparen een schijntje is als je snapt wat ik bedoel..

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 11 mei 2020 20:51]

Als je de aangeschafte laptop uitpakt en even instelt, geeft dit nooit problemen.
Kan ik dat ook doen vanaf mijn luie stoel in Nederland, of moet je dan in de VS zijn geweest, hem daar kopen, en mee terug nemen?
Naar de VS zijn geweest, anders krijg je de rekening vanzelf van de Douane. Of iemand kennen die er een voor je mee wilt nemen uit de VS. Ik heb dat ook wel eens voor een bekende gedaan. Scheelt een klap geld.
Of in plaatsen als Hong Kong waar ze geen btw hebben.
Maar om alleen een macbook te kopen naar VS gaan heeft ook geen zin. Je bent veel meer kwijt dan. Vliegticket overnachting enz enz
Ja, idd.
Ben ook benieuwd of het ook daadwerkelijk zo zal zijn bij de introductie in NL...
Zelfde prijs, alleen 128GB ipv 64 in de goedkoopste versie.
De iPhone 11 pro heeft een 5.85 inch scherm dus de vergelijking dat de iPhone 12 pro even groot zal zijn met zijn 6.1 inch gaat niet op.
Ik denk ook meer dat dit gaat over de fysieke afmetingen van de telefoon, de geruchten gaan dat de schermranden en de notch (eindelijk) eens wat worden teruggebracht, dus dan is dat verschil van 0.25" prima te verklaren. Het percentage scherm t.o.v. formaat behuizing zal dan dus groter worden.

[Reactie gewijzigd door Kuusj op 11 mei 2020 21:36]

Waarom blijft Apple nog steeds andermans schermen gebruiken? Apple is toch wel groot genoeg of zelf schermen te kunnen maken?
Apple maakt vrijwel geen onderdelen zelf, ze designen ze alleen.
Chips: TSMC / Samsung
Camera module: Sony
Scherm: Samsung
Assembly: Foxconn

Volledige supplier lijst: https://www.apple.com/sup...f/Apple-Supplier-List.pdf
Haal Samsung maar weg bij de chips. Worden sinds de 7 alleen door TSMC gemaakt
En TSMC is een foundry. Dus 'maken' is niet echt het juiste woord. Apple levert de ontwerpen aan en TSMC etst die op de wafers. Ze maken dus samen die chips.
Etsten is ook niet het juiste woord, etsen is maar 1 van de stappen die zich in het process per laag op de wafer herhaald. Ik zal voor het woord produceren gaan :)
Ik denk dat een groot issue hier is het aantal octrooien die op de Display markt aan de orde zijn. Maar dit is een aanname uiteraard.
Áls het rendabel zou zijn dan hadden ze dat zeker gedaan.
Groot genoeg? Ja. Ervaren genoeg? Nee. Daarnaast komt er veel kijken bij het opzetten van fabrieken. Samsung heeft simpelweg de beste kwaliteit en beste/succesvolste yields. Wanneer het op de lange termijn gunstig blijft om in te kopen (prijs/kwaliteit), is het niet verstandig zelf te ontwikkelen en te produceren.

Apple zal een ander OLED bedrijf moeten overnemen en die pompen met hun kapitaal en andere expertises. Dat is hoe Apple hun portfolio uitbreidt: overnemen, integreren en uitbreiden. Maar wanneer er geen OLED fabrikanten zijn die je kan overnemen die de kwaliteit kan leveren die je nodig hebt, houdt het voorlopig op.
Het is vooral een schaalprobleem. Apple kan niet een competitieve OLED fabricage opzetten die ook nog eens voldoende rendabel is, voor alleen zijn eigen toestellen.
Apple heeft geen eigen fabrieken en besteedt dus alles uit.
Tal van toeleveringsbedrijven maken een component in opdracht van Apple, waarna het door Foxconn wordt geassembleerd. Apple zelf doet enkel de r&d. Het enige wat ze bezitten zijn patenten en octrooien.
Ze laten schermen maken naar hun specificaties bij fabrikanten. Apple heeft onder door Tim Cook als SVP Worldwide Operations sinds 1998 hun eigen fabrieken gesloten.
Technisch gesproken heeft hij ook een fabriek in de VS geopend... (nou ja, Flextronics, maar goed, laten we doen alsof, zonder directe investering van Apple was die fabriek er echt nooit geweest.)

https://www.theverge.com/...ufacturing-plans-mac-2013

Dat was uiteraard een doekje voor het bloeden, voor een van hun minst verkochte productlijnen. Hoewel hilarisch genoeg Trump 6 jaar later deed alsof hij hem zelf geopend had, hahaha.

https://www.theverge.com/...out-the-new-apple-factory
Apple maakt helemaal niks zelf, dus waarom zouden ze?
Genoeg bestaande fabrieken die tegen absolute bodemprijs willen leveren aan Apple.

Die dikke marge moet ergens vandaan komen nietwaar.

Tuurlijk boys, lekker aan het -1en terwijl het gewoon de realiteit is??

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 11 mei 2020 20:01]

Chinese fabrikant ipv Samsung. Ben benieuwd naar de kwaliteit!
Chinese fabrikant ipv Samsung. Ben benieuwd naar de kwaliteit!
Apple waarschijnlijk ook, daarom dat ze het op hun next-gen b-models test.
Als die top presteren, is iPhone 14 volledig BOE.
749 euro voor het instap model? Deze Android gebruiker gaat dan maar weer eens een half jaartje wachten. Iphone SE 2020 was hem toch net niet.
Je kan natuurlijk ook de 11 dan straks kopen, die je vast bij instructie van de 12 goedkoper kan vinden(en veel hier op tweakers te koop die altijd weer nieuwste moeten hebben).
Dat is ook een keuze. Ik heb al naar de Iphone 11 gekeken en die kost nu net ietjes meer dan 700 euro nieuw. Dan is de introductieprijs van de Iphone 12 wel aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 11 mei 2020 20:32]

749 euro voor het instap model?
Was ook het eerste wat ik dacht. Toch erg veel mensen met erg veel geld blijkbaar.

Ik heb dit jaar voor het eerst een echt cheape phone gekocht omdat mijn toestel op reis kapot ging en ik meteen een vervanger wilde. Chinees merk dat de laatste tijd in diskrediet is. 120,- euro. Ding werkt fantastisch eigenlijk. Ik heb Samsung en Apple flagships gehad en deze hobbelt daar wat achteraan natuurlijk, dus de nieuwste features ontbreken, maar ik moet zeggen het is wel echt value for money. Ik denk niet dat ik nog vaak meer dan 200,- voor een telefoon ga betalen.

Maar op zich fijn dat zoveel mensen er zoveel voor over hebben. Dat jaagt wel de innovatie aan. En ik wacht als zunige Hollander dan wel een jaartje extra.
Nu alleen nog die notch verwijderen. Tot die tijd volstaat de iPhone X uit 2017.
BOE = bind on equip...
Mobieltje is straks net zo duur als een (goede) laptop...
Hoezo straks? Mobieltjes van Apple zijn nu al (veel) duurder dan een goede laptop. Tenzij die laptop ook van Apple afkomt natuurlijk :+
Komt daar nog bij dat een laptop veel langer meegaat dan een smartphone (ja ook iPhones zijn na vier jaar kunstmatig verouderd).
Overigens, die moderne smartphones hebben niks vernieuwends meer. Nog steeds een batterijvretend lichtgevend scherm, met een veel te hoge resolutie en refresh rate (zie je nou echt het verschil tussen 30fps en 120fps) ? Maar zo'n OLED scherm knippert wel (screen flicker) als je de helderheid dimt, uiterst irritant. En de vormfactor wordt steeds langwerpiger, hebben we in 2025 smartphones met een 3:1 schermverhouding ? De Sony Xperia X1 is al een voorproefje, lijkt wel een afstandsbediening.
Ik schrok wel even toen ik dit las :o
Die 12Pro zie ik wel als een goede vervanger van mijn X, waar ik overigens heel tevreden mee ben, op de camera na.

Mooie specs, en een RVS frame