Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Antec brengt aio-waterkoelers met argb-leds uit vanaf 70 euro

Antec brengt de Neptune 120 en Neptune 240 uit: all-in-one-waterkoelers met adviesprijzen van 70 en 93 euro. Zowel de ventilatoren als de pomp zijn voorzien van bestuurbare rgb-leds en de verlichting is aan te sturen via rgb-software van moederborden.

Antec voorziet de radiator van 120mm-pwm-ventilatoren die met een snelheid van 900 tot 1600rpm draaien. De pomp kan 1,5 liter water per minuut verplaatsen. Volgens de fabrikant produceert de pomp maximaal 36dB(A) aan geluid en bij de ventilatoren is dat, afhankelijk van de draaisnelheid, 20 tot 36dB(A).

De Neptune 120 heeft een radiator van 169x120x27mm en bij de Neptune 240 zijn de afmetingen 287x121x27mm. De radiatoren zijn gemaakt van aluminium. Het koelblok met de waterpomp dat op de cpu moet worden gemonteerd, heeft afmetingen van 65x64x40mm.

Antec voorziet de Neptule-koeler al van koelpasta, zodat gebruikers dat niet zelf hoeven te doen. De aio-koelers moeten aangesloten worden op een sata-aansluiting voor de stroomvoorziening. Volgens Antec zijn de Neptune-koelers per direct beschikbaar.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-05-2020 • 15:54

35 Linkedin

Reacties (35)

Wijzig sortering
Wat is in dit geval het nut van waterkoeling ipv lucht. Dit lijkt me alleen een manier om de ventilator van het koelblok een klein stukje te verplaatsen. In koelprestaties zal het niet heel veel schelen met een gewone lucht koeler.
Je vraag is niet heel makkelijk te beantwoorden (al zal de fabrikant zelf best wat specificeren). Zo uit de losse pols beoordelen is niet zo eenvoudig. Om een schot voor de boeg te geven:

Gemeenschappelijke factoren
Gemeenschappelijk voor beide koelertypes zijn:
  1. De kwaliteit van de ventilatoren. Bepaalt de stroomsnelheid die tussen de ribben van de radiator wordt bereikt.
  2. Oppervlak van de koelribben. Maak je de ribben in oppervlak te groot, dan wordt de weglengte voor de geleiding te groot en worden de ribben minder effectief en vormen ze alleen maar een obstructie voor een goede doorstroming in je behuizing.
  3. Onderlinge afstand tussen de koelribben. Zet je de koelribben wat verder uit elkaar, dan stroomt er meer lucht door de radiator, maar heb je minder koeloppervlak. Maak je de stapel ribben meer dichtgepakt, dan creëer je wel meer oppervlak, maar zal het moeilijk worden de lucht er met voldoende snelheid doorheen te krijgen. Het ribbenpakket vertegenwoordigd dan meer weerstand.
  4. Luchtsnelheid. Het koelvermogen is direct afhankelijk van de luchtsnelheid. Die luchtsnelheid is het resultaat van het drukverschil over de radiator. De druk achter de radiator, de luchtdruk, kunnen we niet beïnvloeden, de druk voor de radiator, of de mate waarmee de fan de lucht door de radiator kan persen, hangt samen met de kwaliteit van de fan (schoepvorm, rotatiesnelheid).
Onderscheid tussen beide koelertypes
De verschillen tussen beiden hebben te maken met de koelmechanismes die ze hanteren. Bij de aio koeler is er een pomp die de vloeistof geforceerd langs het koelblok pompt. Bij de tower koeler vindt warmtetransport plaats door de heat pipes, met hun gesloten damp vloeistof kringloop.

De AIO koeler
Die vloeistof is in staat snel al stromend warmte af te voeren. Ten tweede passeert die vloeistof ook het complete radiatorlichaam en komen dus die beide fans echt tot hun recht. Is de snelheid van de vloeistofstroom te vergroten dan kan de vloeistof meer warmte afvoeren. De effectiviteit waarmee die vloeistof de warmte in dat koelblok kan opnemen hangt hiernaast af van de temperatuur van de vloeistof voor en achter het koelblok. Hoe lager het radiatorpakket met zijn fans de vloeistof in temperatuur kunnen laten dalen, hoe meer warmte de vloeistof in het koelblok kan opnemen.

Ik zie in een aio koeler zo dus drie limieten. De koelcapaciteit van je radiator met fans, de maximale stroomsnelheid van de vloeistof en de mate waarin het koelblok warmte kan overdragen.

De tower koeler
In de heat pipes van een tower koeler treedt een niet-geforceerd proces op van verdamping bij het koelblok en condensatie bij de radiator en fan. De verdampende vloeistof onttrekt hierbij de warmte aan het koelblok. Dit is de verdampingswarmte, de energie nodig voor de vloeistof-damp overgang. Bij de radiator en de fan van de tower koeler condenseert de vloeistof weer en geeft hierbij warmte weer af. Dit is de condensatiewarmte, de energie die wordt afgegeven bij de damp-vloeistof overgang.

Ook de tower koeler kent drie limieten. Als eerste de warmteoverdracht van het koelblok naar de heat pipes. Ten tweede het maximale warmtetransport van een heat pipe. Deze grens kent een sanctie. Wordt ze overschreden dan kakt de performance van een heat tube flink in, omdat het medium in de tube niet meer aan condensatie toekomt. Daarom moet een tower koeler het warmte vermogen van de processor echt aan kunnen. Ook bij de tower koeler is het koelvermogen van de radiator met fan een limiet.

Tenslotte
Met het AIO concept is denk ik een beest van een koeler is te maken. Een valkuil is de complexiteit en hun bewegende delen, we kennen allemaal de verhalen, kwaliteit fans en pomp, de dicht gepakte radiatoren. Geef geld uit voor kwaliteit en je haalt met een aio een hele goede koeler in huis. Belangrijk voor die kwaliteit zijn de bewegende delen, de pomp en de fans.

Tower koelers zijn voor kleine budgetten wat vergevensgezinder. Ze kunnen snel wat meer ruimte pakken voor een grotere en langzamere fan en een groter radiatorpakket. Zijn ze goed afgestemd op het vermogen van de processor kunnen heat pipes hele effectieve warmteafdracht bereiken. Het concept is verder eenvoudig, met alleen passieve circuits en een fan. De heat pipes vormen wel een harde en weinig tolerante limiet voor het te verstouwen warmte vermogen.

Edits: taal

[Reactie gewijzigd door teacup op 12 mei 2020 11:10]

De setjes hier lijken me behoorlijk aan de onderkant van de markt. Wil je een goede koeling, dan moet je de radiator bij de lucht intake. Meestal is dat de voorkant van de kast. Als ik dan naar die slangetjes kijk, dan zijn die wel erg kort.
Het lijkt mij lastig om deze setjes goed te plaatsen. Of je dan nog een goede koeling kan behalen (tov een toren koeler) lijkt mij niet gemakkelijk.
Ik heb nu gewoon een stock koeler op een Ryzen 4 zitten en die koelt al zo goed dat ik niet de moeite heb genomen om een torenkoeler (die ik wel heb liggen) te installeren.
Ik ben geen gamer, maar ik kan de CPU best een aantal uurtjes op zijn max laten draaien om een paar modellen door te rekenen.
De setjes hier lijken me behoorlijk aan de onderkant van de markt.
Zelf geen praktisch referentiekader met AIO's. Vanuit mijn tests van enkele lucht-cpu koelers heb ik mij wel wat meer verdiept in de theorie achter dat koelen. Vanuit die theorie is mijn reactie geschreven. Onderkant markt kan ik wat dat betreft ook niet zo beoordelen.

Vergevingsgezind is wel het woord voor tower CPU koelers. Zelfs zonder fan verzorgen deze nog redelijke koeling (met de gratie van een goede kast ventilatie). Een AIO leunt zwaar op de kwaliteit van haar ventilatoren en haar pomp. Het grid van de radiator is dicht, want haar afzonderlijke lamellen zijn ondiep en hebben dus een klein oppervlak. Er zijn goede ventilatoren nodig om de lucht door dat pakket heen te persen. En de pomp? Als de pomp uitvalt koelt een AIO nauwelijks omdat je dan moet hopen op wat natuurlijke stroming door het verschil in soortelijke massa tussen warme en koude koelvloeistof. Als ik een AIO zou kopen zou ik zwaar inzetten op haar actieve componenten. Leds zijn voor mij geen factor.

Die AIO's komen vaak in het bovenpaneel of een zijpaneel van de kast terecht. Met die slangen loopt het denk ik daarom wel los. Zelf ook wel eens over een koeling testbank nagedacht. Tijd te kort helaas, maar wel een interessant projectje.

[Reactie gewijzigd door teacup op 12 mei 2020 11:02]

Thanks, weer wat gekeerd.
0Anoniem: 1350842
11 mei 2020 16:04
Ik snap persoonlijk niet zo waarom alles wat op of aan de computer zit 100 leds moet hebben. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als er wat meer keuze komt in apparaten die niet je hele kamer verlichten als ze aan staan, maar die keuze wordt wel steeds meer beperkt voor mijn gevoel.
Is het dan echt zo dat gamers zo graag RGB op alles zien? Of is het gewoon dat alle fabrikanten het doen omdat anderen het doen? Als je bijvoorbeeld ook gaat kijken naar headsets, dan zijn de goedkope allemaal helemaa volgestopt met lichtjes en moet je bijna wel meer geld uit gaan geven om dit niet te hebben.
Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als er wat meer keuze komt in apparaten die niet je hele kamer verlichten als ze aan staan, maar die keuze wordt wel steeds meer beperkt voor mijn gevoel
men komt tot de beseffing dat het addressable leds zijn
Maak de keuze om ze uit te zetten.
en misschien heb je gelijk betreft het koste ervan.
maar vragen over een voorkeur, is ee nutteloze topic.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 11 mei 2020 16:11]

+1Anoniem: 1350842
@Jhinta11 mei 2020 16:11
Maar dan moet je weer software installeren waarmee je het uit kunt zetten, waarvan het nooit zeker is dat het uit blijft als je die software weer deinstalleert.
En daarbij heeft lang niet alle hardware zulke instelopties. Daarnaast vraag ik me dus af hoeveel mensen echt blij worden hiervan, vandaar ook mijn vraag.

De toon van je reactive geeft aan dat jij het het beste ooit vindt, dus waarom dan? Ik ben oprecht benieuwd wat de toegevoegde waarde is van een lamp op je GPU.
Maar dan moet je weer software installeren waarmee je het uit kunt zetten, waarvan het nooit zeker is dat het uit blijft als je die software weer deinstalleert.
Tegenwoordig heb je addressable leds die gebruik maken van een redelijk gestandaardiseerde aansluiting.

Die kan je dus aansturen met je moederbord, met speciale hardware, of met andere hardware die je al hebt met ARGB headers. (sommige GPUs of behuizingen bijv.)

Je kan 'm ook gewoon... niet aansluiten: De fan-draad en RGB-draad zijn gescheiden. Sluit je de RGB niet aan, dan heb je geen lichtjes.
+1Anoniem: 1350842
@Gamebuster11 mei 2020 16:29
Bij dit specifieke model waarschijnlijk wel, maar ik bedoel het meer in het algemeen. Genoeg RGB spul heft het gewoon ingebouwd, waarbij soms ook niet eens de optie aanwezig is om het uit te zetten. Zeker de wat goedkopere spullen, waarbij ik het dus raar vindt dat goedkoop zo in de hoek van RGB wordt geduwd, terwijl ik dat juist zie als iets wat mensen als luxe er bij zouden willen.
Helaas waar. Het is ook best lastig om uit te zoeken welke componenten gestandaardiseerd zijn en welke niet.

Zo ben ik heel blij met Fractal Design's meuk, wat allemaal gestandaardiseerd is (zover ik weet). Zou cool zijn als je erop kan zoeken in de pricewatch.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 11 mei 2020 16:32]

....heb je geen lichtjes, maar er wel voor betaald. RGB komt niet gratis, verre van. Het word aardig uitgemelkt. Beter zou zijn als de fabrikant twee versies verkoopt; een non-rgb en een rgb versie.
....heb je geen lichtjes, maar er wel voor betaald
Wat raar, ik heb helemaal niet voor de RGB lampjes betaald, want ik heb het product niet gekocht. Kan jij ook natuurlijk doen.
Beetje flauwe reactie, je geeft het aan als optie aan een ander. En het is waar, je kan het uitzetten. Je betaald er echter wel voor, ook als je het dan uitzet.

Maw; ik vind het argument "je kan het ook uitzetten" niet bijster sterk. Je kan het dan beter gewoon niet kopen.

Btw, ik heb 100+ leds ;)

En nee, ik ben niet echt tevreden met de tot nu ontwikkeling op het vlka van rgb. Het is echt geen rocketscience, maar helaas kon de industrie ook dit weer niet universeel maken en zitten we nu met alweer twee handenvolle , vakk niet compatible RGB meuk. De aansluitingen zijn ook zwak, geleuter met 5 en 12v pins, die helaas op alles past, alleen blaas je dan de 5v lampjes ook. Echt, verschikkkelijke ontywikkelingen.

Dat ze zich willen onderscheiden met software, prima. Prachtig. De hardwarekant echter, had wat mij betreft veel beter uitgewerkt mogen worden.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 12 mei 2020 11:54]

tja voorkeur nutteloze topic, jij ook blij met wat ik mooi,nutig,etc etc etc vind?

Maar voor de info in de meeste gevallen kun je je leds syncen met de mainboard ook al is die van een andere merk. (mits je een of andere el cheapo besteld)

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 11 mei 2020 16:25]

+1Anoniem: 1350842
@Jhinta11 mei 2020 16:25
Prima, ik vraag je juist naar je voorkeur, maar blijkbaar kan je niet eens moeite doen een samenhangende zin te maken van 'Ik vind het gewoon mooi dus jij zoekt het maar uit'.
Ik ben er oprecht benieuwd naar, want ik zie alleen maar budget spul met LEDS (die je vaak niet uit kunt zetten, want budget) waarvan ik niet snap waarom mensen dat mooi vinden.
1 enkel ding niet van belang.
Een goed ontworpen kast, ja laat maar komen.
Heb ik daar speciaal een voorkeur op, nee.
Is het hadig ja (system info etc).
Bouw net zo goed een kast met of zonder leds.
Het is zover ik het zie inderdaad een running gag die ondertussen gewoon als serieuze standaard wordt gezien
Ik zie zelf ook meer in een Eisbär Solo bijvoorbeeld. Geen/weinig led, veel flexibeler wat betreft leidingen, radiatorkeuze en fans.
Ik snap persoonlijk niet waarom deze discussie gevoerd moet worden bij werkelijk elk product met RGB.
Er zijn zat opties zonder RGB, en je kunt het altijd nog gewoon uit zetten (of niet aansluiten zelfs).
Wat AIO's betreft, de best geteste op dit moment (van Arctic) heeft geen RGB.
Voor veel dingen kan je ze gewoon niet meer vinden zonder, ik heb er persoonlijk geen probleem me en het prijs verschil tussen wel of niet is tegenwoordig zodanig klein, dus waarom niet.

Bvb op mijn strix kaart kan ik alle leds met een knopje aan en af zetten.

Ook de leds van mijn, ram, mobo en cpu koeler kan ik zo goed als uit 1 app aan en afzetten. Bij mij staat alles mooi op een kleurtje(licht blauw) samen met de kleur van mijn muis en toetsenbord, mijn scherm heeft nu zelfs ook een blauwe ring die zo lichtjes de kamer verlicht ( wist ik niet bij het kopen), ik versta jou punt, maar zelfs zitten ze er in je kan ze volledig afzetten, zitten ze er niet in heb je niets om af te zetten en betaal je soms evenveel of steek je wat witte leds in de case om dan toch je hardware te kunnen zien.

Als het geen kwaad kan en het kost niet belachelijk veel meer dan heb ik er persoonlijk geen problemen mee, ik denk trouwens dat je in de toekomst geen hardware zonder led's gaat vinden, mss zelf vaak met ingebouwde schermen en touchscreen.
Voor zover ik weet is Noctua nog alive and kicking dus je kan gerust er een mooi setje beige met beerputbruine fans opzetten. :+
Helemaal mee eens, ik zou het ook fijn vinden als een fabrikant ook even zou melden dat er een LED op zit!

Ik hou daar dus helemaal niet van, mijn kantoor hoeft niet als een kermis op te lichten, en mijn pc wordt nauwelijks uitgeschakeld, dus dan zijn die lichtjes 's nachts ook aan.
Nu had ik een tijdje terug met een black friday aanbieding een nieuwe .m2 harddisk gekocht van HP.
Van een business line geloof ik zelfs. Zit daar verdorie ook een LEDje op, dat de hele tijd knippert bij activiteit, en het is nog behoorlijk fel ook nog!
Nu is mijn kast gelukkig dicht, zonder window, maar je zit het geflikker door de ventilatiegaten heen!
Maak van mijn part een basis versie zonder led en een led expansion-pack. Vast een niet commercieel voorstel, omdat dan netto waarschijnlijk minder spullen worden verkocht. Een deel van de basis kopers laat die leds achterwege.

Er is echter nog wel een voordeel voor de fabrikant. Die hoeft geen beheer (voorraad, inkoop, verkoop) uit te oefenen op allerlei verschillende (sub) types van haar producten. Als de fabrikant slim is modulariseert ze verder en zorgt ze dat die led expansies op verschillende van haar andere producten zijn te gebruiken. Dan kan het aantal verschillende producten nog verder omlaag en is het aantal verkopen minder kritisch voor de variatie die de fabrikant kan bieden.

Modulariseren is wel een ding. Ergens moet begonnen worden. De modules kunnen alleen aansluiting vinden op de voorbereidde producten die daarna worden uitgebracht.
Cooler master water koeling? Met en zonder rgb
Ik ben benieuwd of Antec de competitie hiermee aan gaat met bijvoorbeeld de budget CoolerMaster AIO's of anderzijds met de Corsair of NZXT monsters. Het lijkt er net een beetje tussen in te zitten, dus vermoedelijk een aardige 'value for money' optie.

Meer competitie is wat mij betreft alleen maar positief. En bovendien, RGB of niet: gewoon een mooi koelertje toch? Strak design met wat chroomkleurige elementen voor zover ik het kan beoordelen op de foto's, niks mis mee :)
Degene die fel tegen RGB zijn, bedenk je dat jij mogelijk ook kiest voor een mooie case ipv een lelijke. Dat is dezelfde overweging als wel of geen RGB hebben.
Ik ben bewust fabrikanten beginnen vermijden die per sé hun RGB willen bedient zien worden met hun eigen (meestal baggere) dicht getimmerde app. Blij dat er toch fabrikanten zijn die vooral de klant willen bedienen ipv zichzelf een betere positie willen toe-eigenen.
Ik snap je opmerking niet helemaal.
RGB toevoegen is toch de klant bedienen, je hebt hiermee zowel de klant die het wel wil als het niet wil (want uitzetten) binnen bereik.
En waar is die beter positie op gebaseerd dan, dat heeft toch direct met bovenstaande te maken?
Het verschil zit addressable rgb via je moederbord of dus die software van de fabrikant.
Ik heb een Gigabyte moederbord, Corsair AIO, RGB RAM van een merk dat me nu even ontgaat en ik moet dus 3 apps installeren om die RGB te kunnen bedienen. Als je bv één mooie loop wil maken met alle RGB in je systeem dan gaat dat niet.

De gigabyte app is écht slecht. Precies gemaakt door een stagair, of een middelbare student zijn "eindwerk". Totaal geen voeling voor UX, de rainbow-preset ontbreekt, .... maar ik kan er naast mobo wel mijn RAM mee aanspreken.
Corsair heeft de beste app maar heeft geen ondersteuning voor iets anders dan Corsair meuk, en zijn ook niet van plan om dat nog toe te voegen.
De app voor de RAM kan dan weer enkel en alleen de RAM besturen ...

En dat voor iets dat al véél langer bestaat dan voor PC componenten, je zou toch gaan denken dat er een standaard is die iedereen kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door shadowfox op 12 mei 2020 08:29]

36dB voor de pomp, en dan 20-36dB voor de fan...

wat heb je aan zoiets?

2 trage fans op een heatsink direct op de CPU doen beter.
Persoonlijk ben ik ook niet fan van die Regenboog kleuren maar je kunt vaak via het moederbord de kleuren en schema kiezen dus ik zie het als een + optie tenzij je vindt dat Minder juist Meer is.. sluit dan de verlichting niet aan ;)

Met verkoop kan diegene het juist mooi vinden en dan is het weer sneller verkocht en als een koper wel alleen witte of rode of paarse etc. verlichting wil dan is het mogelijk afhankelijk van het mobo.

Er zijn ook genoeg Luchtkoelers voor omstreeks de 30€ die cpu's van 65W+ meer dan voldoende koelen en omstreeks de 50€ heb je een luchtkoeler die beter presteert dan de meeste waterkoelers dus genoeg keuze.

Ik vindt deze Antec Neptunes mooi met het aluminium en de verlichting kan aangepast worden of uitgeschakeld en nu wachten op reviews van de koeling en wie weet.. ik heb nog nooit iets van Antec gehad :)
AIO van NZXT zijn niet voor niets zo duur. Dat zijn een van de betere AIO’s . Dit is waarschijnlijk minder qua koel capaciteit en kwaliteit. Maar sommige mensen hebben dat niet nodig en kan dit een prima oplossing zijn voor die systemen. Het ziet er tenslotte ook gewoon mooi uit! En dat is ook wat waard.