Apple verdient minder geld met iPhones en meer met wearables

Apple heeft afgelopen kwartaal minder geld verdiend met iPhones en meer met wearables en accessoires. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf. Ondanks de uitbraak van het coronavirus groeide de omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De omzet uit iPhones daalde met 6,7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, blijkt uit de kwartaalcijfers. In een toelichting zegt Apple te verwachten dat de omzet uit iPhones komend kwartaal verder afneemt, ondanks dat de iPhone SE volgens het bedrijf goed is ontvangen. "Het lijkt erop dat kopers van een iPhone SE komen van mensen die een kleinere telefoon wilden met de nieuwste technologie of komen van Android", aldus directeur Tim Cook. De iPhone zorgt voor ongeveer de helft van de omzet van Apple.

Waar Apple krimp verwacht bij de iPhone, denkt het bedrijf dat het meer zal gaan verdienen aan iPads en Macs in het komende kwartaal. Dat komt vermoedelijk door de release van de nieuwe iPad Pro met Magic Keyboard en de nieuwe MacBook Air. De omzet uit iPads en Macs daalde afgelopen maanden ten opzichte van vorige jaren.

De grootste groeier afgelopen maanden was de categorie Wearables, Home and Accessoires, waarin onder meer de AirPods, HomePod en Apple Watch vallen. Die omzet steeg met 23 procent naar 6,3 miljard euro. Die omzet zal volgens Apple gaan afnemen komende maanden. De omzet uit diensten steeg ook, maar daar waren volgens Apple twee trends te zien: de eigen diensten voor muziek en video hebben geen last van de corona-uitbraak, maar advertenties in de App Store en in Apple News wel.

De omzet van Apple steeg met 1 procent naar 58,3 miljard dollar. Het operationeel inkomen komt uit op 12,8 miljard euro, een daling van ongeveer 4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Precieze verwachtingen over omzet in het nu lopende kwartaal geeft Apple niet, vanwege de grote onzekerheden door de uitbraak van het coronavirus.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-05-2020 • 08:11

159

Submitter: Verwijderd

Reacties (159)

159
144
54
7
0
77
Wijzig sortering
Waarbij Tweakers gebruikers blijven klagen over die 3,5 jack, heeft de jeugd al massaal gestemd met hun portemonnee. Wat een gigantische zet zijn die Airpods geweest.
De jeugd is uitermate gevoelig voor marketing.. Die kan je prima wijsmaken dat ‘een draadje echt niet meer kan tegenwoordig’. En tja hun vrienden hebben ze ook net als die Canada Goose jas en Nike Airmax - dus je zit safe als je ze ook hebt…. Maar het is in dat opzicht een meesterzet geweest inderdaad.. Om de 2/3 jaar moet je nieuwe kopen want de accu is onvervangbaar gemaakt... Ka-ching!

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 24 juli 2024 05:34]

Och komaan, je klinkt als je vader. Ik ben waarschijnlijk ouder dan jij of even oud en ik weet waarom draadloos beter is dan bedraad. Ik kan enkel over het Apple eco systeem spreken dus misschien is het bij Android wel een zootje maar vanaf ik mijn eerste draadloze hoofdtelefoon had. Dat moet zo'n 3 a 4 jaar geleden zijn viel het me direct op dat ik nooit meer een bedrade koptelefoon zou willen. Het gebruiksgemak was veel groter. Het creëert een vrijheid in alle opzichten. Geluidskwaliteit is goed (ik ben muzikant en weet dus wel hoe muziek moet klinken). Er is één nadeel en dat is opladen maar je moet echt al ongezond lang je koptelefoon gebruiken om zonder stroom te vallen. Apple lostte dat probleem dan ook goed op met die oplaaddoosjes.

En ja ka-ching want er zullen inderdaad wel meer mensen nu sneller van koptelefoon veranderen maar als je echt begaan bent met geluidskwaliteit en zoals velen dat als argument aanhalen dan deed je dat toch al en gaf je ook al veel geld uit. Ik denk dat mijn cycle als muzikant 5 jaar was vroeger om een nieuwe te kopen. Die zal nu inderdaad wel tot 3 jaar worden terug gebracht dat heb je wel een punt.
Ik kan enkel over het Apple eco systeem spreken dus misschien is het bij Android wel een zootje maar vanaf ik mijn eerste draadloze hoofdtelefoon had. Dat moet zo'n 3 a 4 jaar geleden zijn viel het me direct op dat ik nooit meer een bedrade koptelefoon zou willen.
Ik gebruik nu al een dikke 6 jaar draadloze oortjes (de eerste waren de Jaybird Bluebuds X, daarna de JayBird X3, nu de Samsung Buds, en ik heb ook nog een goedkope noise canceling koptelefoon op kantoor). Het gebruiksgemak is zeker een heel stuk hoger, en opladen is nooit een probleem geweest voor mij, ook niet voor die oplaaddoosjes een ding waren.

Maar, als mede-fan van bluetooth oortjes: ik vind het absurd dat vele andere bluetooth-verdedigers doen alsof het 100% superieur is. Er is namelijk 1 enorm groot issue met bluetooth: latency. Zelfs met aptx of andere fancy codecs is de latency met bluetooth simpelweg storend. Dat valt je niet op als je muziek luistert, en bij video compenseert je telefoon de delay (dus het enige wat je merkt is dat je video wat 'hangt' wanneer hij begint met spelen). Maar zodra je interactieve geluiden hebt zoals UI-geluiden of, nog erger, in games? Holy fucking shit wat is bluetooth walgelijk kut. Bij somige oortjes is de delay meer dan 150 ms waardoor het gewoonweg onbruikbaar is, maar zelf bij duurdere exemplaren die de delay naar het bluetooth minimum van zo'n 50 ms is gereduceerd (aptx low latency) is de delay merkbaar. Als je dan bvb je toetsenbord 'tik' geluidje hebt aanstaan lijkt het alsof je telefoon hangt omdat het geluid net te laat aankomt. Het is in het beste geval dus merkbaar en irritant, in het slechtste geval is het zo erg dat je je geluid dan maar uit zet.

Daarnaast wil ik ook even zeggen: ik snap ook niet dat je als bluetooth-fan *tegen* de 3,5 mm jack bent. Het missen daarvan is en blijft een nadeel, er is geen enkel voordeel aan het weglaten van de jack (neen, batterijen worden niet noemenswaardig groter door dat weglaten. De telefoon 0,2mm dikker maken geeft een veelvoud aan batterijwinst). Je kan het dus een voor jou klein nadeel vinden, maar het is en blijft een nadeel.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 05:34]

Het weglaten heeft uiteraard wel degelijk ook voordelen.

Het is heel simpel: Voor een grote meerderheid maakt het niet uit of er een mini-jack op een iPhone zit.

Ik begrijp het probleem ook niet zo goed, van beide ‘kampen’, want als je per se bedraad wil luisteren, zijn daar gewoon Lightning -> mini-jack tussenstukjes voor. Goedkoop, ik neem aan zonder hoorbare vertraging en in praktische zin maakt dat stukje kabel extra ook niet meer uit.
Het weglaten heeft uiteraard wel degelijk ook voordelen.
Kan je die dan opnoemen?

Waterdichtheid is geen argument: genoeg waterdichte telefoons met de jack.
Batterij besprak ik al: je krijgt er wat, 50 mAh bij? Je krijgt meer door de telefoon 0,1-0,2 mm dikker te maken, dus als je batterij belangrijk vindt moet je daarnaar kijken.
Prijs? Net goedkope toestellen hebben wel een jack.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 05:34]

Zelf vind ik het wel een voordeel dat deze is weggelaten.
In het verleden heb ik wel eens issues gehad dat mijn toestel niet juist functioneerde omdat er vuil in die port zat. Dan dacht de telefoon bijv. dat er een plug in zat en kreeg ik geen geluid.
De poort gebruik ik zelf nooit, dus had ik er later altijd een plastic plug in en had ik dat issue niet meer.

Hierin ben ik wel echt een minderheid waarschijnlijk en zullen anderen het wel waarderen als die poort aanwezig is. Ik laad mijn telefoon ook te allen tijde draadloos, dus die laadpoort heb ik ook niet nodig, maar heel begrijpelijk dat die die er op blijft zitten.

Wel vind ik dat je voor het wel hebben van de poort dan ook noemenswaardige voordelen op moet kunnen noemen. Want tegen het deel van de gebruikers deze poort zou gebruiken, kun je nog zeggen dat je een verloopstuk aan je koptelefoon kan houden die omzet naar lightning of usb-c (of wat je toestel ook verwacht).
Ditzelfde heb je immers met het weglaten van een SD-kaart slot. Ook daarvoor zijn gebruikers die dit graag op hun toestel zien.
Nee, dat er een 1 cm3 vrijkomt wil niet zeggen dat Apple per se ervoor kiest de batterij zoveel groter te maken of het toestel zoveel platter te maken. Consumentenprijs heeft niet per se alles met de kostprijs te maken, dat weten we zo langzamerhand ook wel, maar wat er niet op zit kost ook niks en kan ook niet stuk gaan of vuil worden etc.

Op een iPhone zit ook geen toetsenbord. Iedereen weet nog wel hoe hard er geroepen werd om een toetsenbord bij de eerste iPhones.

Die mensen zijn heus niet allemaal blij met hun aanraakscherm geweest maar het gros is vroeg of laat toch overgestapt.
En nog altijd hoor ik geen noemenswaardig voordeel. De vergelijking met het toetsenbord is scheef, want daar was het voordeel duidelijk: een toetsenbord neemt, itt de jack, erg veel volume in.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 05:34]

Een 'niet noemenswaardig voordeel' qua weglaten, kan voor een fabrikant toch aanleiding zijn een product aan te passen. Het zijn toch weer 50 miljoen mini-jackplugjes per kwartaal.

En ja, het blijft een beetje een eigenwijs merk, wat wel eens beslissingen neemt die niet in ieders straatje passen.
Weet je wel hoeveel onderdelen in een smartphone zitten? Ze bedenken letterlijk alles om ruimte te besparen. Het voordeel is dat ze nu andere dingen erin kunnen stoppen. Een betere sensor, maar die groter is, nieuwe componenten die voorheen niet pasten. Nieuwe indeling voor betere koeling. Betere draadloze lader misschien. Tot slot misschien wel een grotere accu. Er zijn zoveel voordelen aan meer ruimte.
Nee, dat er een 1 cm3 vrijkomt
Het is duidelijk meer omdat er bij een jack ook een DAC hoort met alle daarbijbehorende aansturing, voeding etc. En dat zijn verdomt lastige chipjes omdat ze erg gevoelig zijn voor invloeden van buiten. Dus je moet ze echt ergens aan de zijkant wegproppen en het liefst nog wat afschermen (Apple doet dat). En dan nog is het geluid dat die DAC maakt meestal maar zeer matig.
Goed punt, dat wist ik niet.
Ik game nooit met een headset op dus dat er latency is dat valt mij nooit op. Dus nee ik kan het niet als een issue zien en nee ik vind een jack echt geen gemis aan een toestel dat je meestal in je zakken stopt.

Die latency kan ik wel volledig inkomen dat het een issue is als je veel geld uitgeeft aan een BT headset met het doel om te gamen maar dan heb je je niet goed geïnformeerd. Ik ben muzikant dus voor mijn studio heb ik een bedrade AKG maar die gebruik ik enkel voor studio werk. Daar ga ik dus nooit mee op straat die gebruik ik eigenlijk nergens buiten mijn studio. Voor outdoors heb ik Beats. Ik heb een PS4 dus ik game wel maar nog nooit een headset gebruikt om te gamen. Maar moest ik een pro gamer zijn ipv een muzikant dan zou ik een top notch bedrade koptelefoon hebben om te gamen maar wss nog steeds een Beats voor mijn iPhone dus nee ik vind niet dat een jack nog thuishoort op een iPhone.
Ik heb een PS4 dus ik game wel maar nog nooit een headset gebruikt om te gamen
Zou je moeten proberen! Een goeie (virtual) surround headset is echt wel heel gaaf om mee te gamen :)
virtual surround headset is ook maar een marketing gimmick, een echt goede stereo headset zal precies hetzelfde doen gezien games geen surround sound pompen (99% van de tijd dan, er zullen vast uitzonderingen zijn).
Het zou je verbazen, geloof me :D Ik dacht dat namelijk eerst ook zo.

Sony Gold met vsr zijn echt wel heel fijn om mee te spelen. Maar je zou het echt moeten proberen voordat je er eigenlijk iets over kunt zeggen :)
"Het is in het beste geval dus merkbaar en irritant, in het beste geval is het zo slecht dat je je geluid dan maar uit zet."
Ik zou deze zin herbouwen naar "Het is in het beste geval dus merkbaar en irritant, in het slechtste geval is het zo slecht dat je je geluid dan maar uit zet."

Al is 2 x slecht in 1 zin stilistisch niet fraai, maar het is nog weeds beter dan wat er nu staat :)
Met de AirPods echt geen latency met games. Het enige wat opvalt is dat ze naar een lagere kwaliteit standaard schakelen voor bellen.
Zo draadloos zijn draadloze oortjes anders niet. Je krijgt er mooi nog een adapter bij waarmee je die dingen moet opladen. Ik luister maar af en toe onderweg muziek en dan zijn die dingen dus altijd leeg omdat ik er uiteraard niet aan gedacht heb van tevoren om ze op te laden. Dat probleem had ik 15 jaar geleden al met de eerste bluetooth headsetjes om gewoon mee te bellen. Om die reden gebruik ik anno 2020 nog steeds een bedraad headsetje onderweg want die doet het tenminste gewoon altijd. Die draadloze oortjes heb ik ook allang weer weggegeven. Ik begrijp heus dat er mensen zijn zoals jij die er prima mee uit de voeten kunnen. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als ik iets niet gewoon kan inpluggen voor gebruik. Mijn JBL-speakertje hangt om die reden ook doorgaans gewoon aan een laadsnoertje tijdens gebruik want die wil je op locatie wel graag lang gebruiken en dat trekt die accu sowieso niet. 1 apparaat dagelijks of vaak moeten opladen vind ik eigenlijk wel genoeg.
Ok maar ik spreek enkel over Apple producten. Zo heeft Apple dat heel netjes gedaan met de AirPods. Je bergt ze sowieso op in het doosje waardoor ze terug opgeladen worden. En dat doosje kan je dan ook nog eens draadloos opladen. AirPods en iPhones werken heel goed te samen. Ga je buiten dat eco systeem dan wordt het inderdaad al wat dramatischer
Maar laden die oordoppen ook automatisch op als je dat vergeet? Want dan ben ik zeker geinteresseerd. :P

Overigens neem ik aan dat ze via bluetooth werken. Waarom werkt het dan alleen zo goed met iphones volgens jou? Los van mijn issues met bluetooth headsets e.d. heb ik met Android telefoons nog nooit audio problemen gehad via bluetooth. Bereik is goed, gebruiksgemak prima. Zie niet zo snel wat daaraan verbeterd kan worden.
Ja die oordoppen laden automatisch op als je ze in het doosje stopt. En de reden dat AirPods beter werken met iPhones is omdat het een ecosysteem is. Gemaakt voor elkaar dus.
Ik hoor hier een marketingmachine nagalmen volgens mij. Ik geloof meteen dat het goed werkt hoor maar dat heb je overwegend te danken aan de ontwikkelaars van bluetooth en niet die van Apple. Bluetooth werkt op alle telefoons hetzelfde. Je pairt en daarna heb je er geen omkijken meer naar. Dus doppen aan en in, en luisteren maar. Dat was overigens in 2008 al, toen ik voor het eerst een bluetooth headset probeerde met mijn toenmalige Android Windows Mobile telefoon. Helaas was destijds de geluidskwaliteit nog niet in orde, een beperking van de toenmalige bluetooth-versie. Dat is echter allang verleden tijd. Maar in 2008 werkte het al feilloos.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:34]

Zo draadloos zijn draadloze oortjes anders niet. Je krijgt er mooi nog een adapter bij waarmee je die dingen moet opladen.
Er zit alleen geen kabel meer aan je hoofd vast, en dat is een gigantisch verschil qua comfort.
Waarom niet bedraad en gewoon de keuze geven (ze mogen dat draadloos wel een standaard meeleveren als Apple het zo fantastisch vindt..)
1 accu slijt en opladen
2 kwijtraken
3 compressie
4 duur
5 verplaatsing dac naar koptelefoon is extra variabele
6 latency (niet te horen bij afspelen want gecompenseerd, maar zeker hoorbaar bij live instrumenten (garageband, cubase, ...) en speelt ook op bij games.
7 micplug is universeel, klein en zo goedkoop of duur als je t wilt

Maar idd dit overprijsde spul is een leuke verdienste voor Apple zolang de gek t ervoor over heeft. Dat terwijl er kwalitatief vergelijkbaar spul is voor stukken minder. Zie artikel van die Nederlander elders die een en ander vergelijkt.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 24 juli 2024 05:34]

Laat ik er daar toch een paar van schrappen

Er is de keuze en dat is de dongle, jacks hebben altijd met dongles gewerkt dat is echt niet iets dat Apple heeft uitgevonden

Kwijtraken dat kan ook met bedraad maar die hebben dan weer geen FindMy Headphones ;)

Dat de DAC naar de koptelefoon wordt verplaatst geeft net het voordeel dat jij gaat bepalen welke DAC er wordt gebruikt dus net meer keuze voor betere geluidskwaliteit

Een mic plug is niet universeel. Voor Logic gebruik ik bijvoorbeeld 6,35 mm plug op mijn hoofdtelefoon. Wil ik daar een consumenten headphone met mini-jack gebruiken dan heb ik een 6,55mm dongle nodig omdat op pro audio materiaal niet met 3,5mm jacks wordt gewerkt.

[Reactie gewijzigd door monojack op 24 juli 2024 05:34]

Over het algemeen vind ik draadloze oordopjes helderder klinken. Je hebt geen last van de microphonics (kabelgeroezemoes) door je muziek heen en je hebt echt geen gouden oren nodig om dat op te merken.

Het probleem is dat meeste audio reviewers oordopjes in ideale omstandigheden testen. Binnen met hun hoofd helemaal stil. In de praktijk ben je vaak in beweging, waardoor er de hele tijd aan je kabel wordt getrokken. Hierdoor is de fit nooit voor lange tijd optimaal en hoor je continu je kabel schuren.
Ik heb liever gewoon degelijk geluid, iets wat ik makkelijk zonder opnieuw pairen voor meerdere devices kan gebruiken, iets wat langer dan 2 jaar leeft vanwege een onvervangbare batterij etc.

Gelui dis bar slecht, dat je muziekant bent zegt niks, ik ben ook muziekant, betekent niet dat je automatisch ook een geluids master specialist etc bent.

50 euro in ears met bijvoorbeeld een balanced armature driver en een goede dynamische driver wat goed getuned is geeft zoveel meer geluids plezier dan een set tandenborstels in je oren die ook ngo eens kapot veel geluid lekken zodat iedereen kan meegenieten.
Nou ik weet hoe muziek moet klinken, jij zal dat als muzikant ook wel weten toch? Ik ben inderdaad geen master specialist maar dat maakt dan ook dat het niet echt uit maakt. Ik heb bijvoorbeeld Beats om naar te luisteren op mijn iPhone omdat het genre muziek dat ik graag hoor daar goed in klinkt. Ik hoor aan mijn vorige beats ook dat er iets fout zat aan de klank als ik buiten mijn genre ga. Ik snap geluid dus wel. BT headphones hebben echt al een geluidskwaliteit bereikt die gewoon goed te noemen is. Je betaald er veel voor maar zeggen dat het geluid bar slecht is dat is onzin.
Je hoort als je oren een beetje degelijk zijn altijd het verschil wanneer je van BT mode naar wired mode gaat bij headphones die dat ondersteunen. Het geluid is over bluetooth gewoon minder "breed" en wat "platter". Minder dynamiek etc.

Beats versterken zogenaamde candy frequenties, lekker veel bass en lekker veel treble om het "Exciting" te maken qua klank maar of het goed en eerlijk geluid is? Ik vind van niet. Maarja er zijn ook mensen die het liefste zoveel mogelijk bass over hun auto speakers willen hebben. De over-ear beats van Apple zijn nog okay, niet echt goed, niet echt slecht. Maar de in-ears onder de vlag van Apple klinken inclusief de Ipod Pro's gewoon erg zwak. De SOny flagships klinken dan nog wel nice, maar nogsteeds minder dan een goede set wired in-ears.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 24 juli 2024 05:34]

Beats klinken niet "naturel" zoals ik dat zou omschrijven. Helemaal mee eens dat het geen eerlijk geluid is maar dat is niet wat ik zoek in een koptelefoon voor outdoor gebruik. Ik wil die club sound en dat is wat ik bedoel als ik zeg dat ik geluid begrijp. Die Beats klinken goed als je een pumpy sound wil maar zijn niet zo goed als je enkel rock luistert.

Ik heb vroeger een Sony walkman gehad, naast dat die hoofdtelefoons ruk waren, de componenten ruk waren en de geluidskwaliteit van het cassettebandje ook nog eens werd beïnvloed door de batterijinhoud kon ik daar veel plezier aan beleven maar als ik dan kijk waar we vandaag staan is het toch een beetje mierenneuken als we over geluidskwaliteit bij portables zoals BT headphones spreken ;)

[Reactie gewijzigd door monojack op 24 juli 2024 05:34]

Je hoort als je oren een beetje degelijk zijn altijd het verschil wanneer je van BT mode naar wired mode gaat bij headphones die dat ondersteunen. Het geluid is over bluetooth gewoon minder "breed" en wat "platter". Minder dynamiek etc.
http://www.brentbutterworth.com/bluetooth-blind-test.html

Veel success. Ik heb nog nooit iemand gesproken die een redelijke score op deze test kreeg. Maar het jouw degelijke oren zal het wel geen probleem zijn om de wav's eruit te halen!
Dit is een test van niks, dit zijn opgenomen audio sources afgespeeld op weer een andere audio sources. Elke keer worden er imperfecties gladgestreken. Ook erg ongunstige muziek, het is zodanig "kale" muziek dat compressie nauwelijks een factor is, dit zou zelfs decent klinken als een 160kbps MP3tje. Weinig dynamiek ook.

Pak dan wat diversere muziek met veel meer dynamiek over het gehele spectrum en contrasten qua instrumenten:

Zwaardere muziek als dit:
https://www.youtube.com/watch?v=88Kn-dUiL9Q
https://www.youtube.com/watch?v=ksH3jWiC49o

of de soundtracks van Mick Gordon etc.
Ik moet ook toegeven dat ik voor alle mobiele apparaten eigenlijk over ben naar een bluetooth koptelefoon. Wel lekker is dat, kun je tijdens je COVID-19 Teams sessie gewoon ff rond lopen en nog steeds het gesprek volgen.

Ik mis de jack maar op 1 plek, in de auto. Mijn simpele Aygo heeft namelijk alleen maar een AUX en dan is het toch wel lastig als je geen headphone jack hebt en bijvoorbeeld wilt laden en geluid hebben. Gelukkig heeft mijn Galaxy S9 nog een headphone jack maar ik weet nog niet hoe handig dat gaat werken als ik zonder zit.

Verder ben ik het ook met @kiang eens dat bluetooth in games echt bagger is. Zeker met mijn eigen niet al te dure headphones. Niet te doen en zeker inferior aan gewoon een paar sennheisers aan een DAC. Als je een beetje competief FPS games speelt is een vertraging van een tiental milliseconden al een groot probleem namelijk.

[Reactie gewijzigd door Burning op 24 juli 2024 05:34]

Tip: er zijn bluetooth ontvangers die je dan in je auto aan de jack kan aansluiten, zoals deze van anker: https://www.anker.com/ca/.../soundsync-drive/A3351011
Die zijn er idd veel en ongeveer net zo duur als oortjes vaak, incluis een gelijk verschil in verschil tussen goedkope en dure units. Voor autoradio is een goedkope vaak wel genoeg, daar is de latency niet zo belangrijk en met al dat auto lawaai op de achtergrond boeit de muziek kwaliteit niet zoveel meer (de meeste auto radio's sturen al niet zo'n hoge kwaliteit uit naar de speakers).

Ik heb zelf laatst gewoon de radio in de auto zelf vervangen voor 30 euro, zit bluetooth bij en een AUX in, alsmede 2 usb poorten (1 puut voor laden, de ander kan voor laden en voor flash drives met muziek). Zo duur is een feature rijke autoradio niet meer tegenwoordig :)
Ik zelf gebruik zowel wired als wireless headphones. Sennheiser 6xx en Beyer Dynamics 177x als wired en een Sony wh-1000xm3 als wireless. Wat mij direct opviel is dat het geluid van de Sony niet van het zelfde niveau was als mijn twee bedraade headphones. Aan de andere kant bied de Sony veel meer vrijheid en is ook extreem comfortable. Ik gebruik dus mijn Sony op het werk voor de noise cancelling en nu thuis overdag ook vanwege de corona home working en dankzij de built in microphone kan ik hem ook gebruiken voor conf calls ed. Maar 's avonds gebruik ik liever de bedraade headphones vanwege de hogere kwaliteit audio.

Maw wat mij betreft zijn er use cases voor zowel wired als wireless maar het weghalen van de 3,5mm poort is imo enkel gedaan door Apple om meer geld te verdienen en is anti-consumer gezien je als consument nu minder mogelijkheden hebt (dongles meesleuren is onzin).
Dongles mee sleuren is onzin? Dat vind ik dan weer onzin. Een jack is ook maar een dongle. Vroeger had je geen koptelefoons met een minijack en moest je een 3,5mm dongle op je 6,35 mm jack steken omdat kleinere apparaten een mini jack hadden en een hi-fi versterker een 6,35 mm ingang. Nu is dat omgekeerd en moet je meestal een 6,35 mm dongle gebruiken om pro materiaal aan te sluiten. Als je voor jack kiest moet je niet zeuren over dongles want het hoort er al decennia bij.
Niet helemaal mee eens, 3.5mm is zo'n beetje 'the norm' sinds de eerste walkman (of zelfs daarvoor). Die kwam uit in 1979, toch al 40 jaar geleden... En verder is dongels moeten meesleuren gewoon irritant. Makkelijk te verliezen en / of vergeten, extra onnodige kosten, niet kunnen laden terwijl je naar muziek luistert, etc.

Ik zou er minder moeite mee hebben als er een goede reden was om de 3.5mm port weg te halen maar die is er niet, het gaat enkel en alleen om meer geld verdienen.
Ik denk dat jij 1979 niet hebt meegemaakt want toen was 6,55mm de norm. De enige koptelefoons die je toen met een minijack kon kopen waren koptelefoons gemaakt voor walkmans. Wou je een koptelefoon van goede kwaliteit voor je Hi-Fi dan kwam die met een 6,55mm jack. Zelfs in de jaren 90 kwamen veel koptelefoons nog met een 6,55mm jack en zat er een 3,5mm dongle bij

Koop je vandaag pro audio materiaal zoals studio materiaal dan zit daar nog steeds standaard een 6,55mm ingang op maar vandaag ga je idd bijna geen koptelefoons meer vinden met een 6,55mm jack.
Ja, en alleen Apple heeft dat (al vanaf de oprichting) door.
Tja hier naar draadloos gegaan omdat bij mij om de half jaar of jaar bij de connector de draden afbraken en ik weer een nieuwe set kon kopen (ik gebruik die dingen elke dag bij het reizen). Niet omdat ik achter de meute meeloop, heb de draadloze oortjes nu al meer dan 1 jaar en ze werken nog steeds gewoon goed.
Om de 2/3 jaar moet je nieuwe kopen want de accu is onvervangbaar gemaakt... Ka-ching!
Dat dus. Daarom heb ik ook een Bose QuietComfort II gekocht terwijl de III allang uit was. Die heeft namelijk een kabel, en geen accu; noise-canceling werkt op een (1) AAA-batterij.

In de reviews werd de hoofdtelefoon geloofd om zijn prestaties op het gebied van geluid en noise-canceling, maar werd er steen en been geklaagd dat het tijd werd dat Bose "naar de 21-ste eeuw kwam, want die batterij kon echt niet meer." Er is in de opbergcase een extra slot voor een reservebatterij. In de praktijk gaat het ding 35 uur mee op een oplaadbare batterij, en 40 op een alkaline...

Mij zul je geen apparaten zien kopen met onvervangbare batterijen als ik dat ook maar enigszins kan vermijden. De enige reden dat ik mijn Kindle Paperwhite uit 2012 (!) nog heb is omdat hij nog prima werkt, en een eenvoudig vervangbare accu heeft. (Officieel niet; maar in de praktijk prima te doen met een standaard plastic pry tool.) Als ik een telefoon had kunnen krijgen met vervangbare accu die vergelijkbaar zou zijn met mijn Nokia 5.1, dan had ik die aangeschaft.

Niet-vervangbare batterijen zijn een gift van de duivel; en dat enkel om een apparaat 1mm dunner te kunnen maken. Het weglaten van de 3.5mm jack is ook zoiets. Compleet nutteloos om een dergelijk feature te verwijderen, behalve als je een apparaat wil maken dat dunner is dan de jack zelf.
Gaat een beetje lastig als je geen keuze hebt he. Nu moet je wel draadloos of meerdere paar oortjes meenemen. De meeste mensen die ik spreek (leeftijdscategorie 12-25), vinden het op zn zachtst gezegd vervelend dat ze onderling geen oortjes meer kunnen uitwisselen en de draadloze steeds leeg zijn. Maar ja, Apple verdient wel lekker met hun airpods (alhoewel de helft met neppe rondloopt). En het is ook wel een statement.

Maar bij Apple weet je wel wat je krijgt, dat doen ze wel weer goed. Daar weet je dat je jaren updates krijgt (al zijn er uitzonderingen), dat trekt ook veel mensen/jongeren aan: met een ouder en iets minder duur model kun je nog steeds jaren vooruit, waar dat bij Amdroid helaas niet kan

[Reactie gewijzigd door m1999 op 24 juli 2024 05:34]

Geen keuze?

1) Je kan met een tussenstukje van € 10 (Apple Store prijs) gewoon elke mini-jack koptelefoon gebruiken.

2) Het is niet verplicht de nieuwste Apple Airpods à € 135 - 279 te kopen. Een Medion koptelefoon van € 35 werkt ook, heeft passieve demping en zelfs redelijke ruisonderdrukking.
1) je wordt gedwongen deze aan te schaffen en extra geld uit te geven. Ze geven ook lightning mee gelukkig, maar je wordt wel meer gepusht richting draadloos, zeker met de kleine accu's van de oudere modellen. Dan heb je dus pech. Gedoe. Gelukkig is de batterijduur beter geworden, maar nog steeds een dingetje. En een verloopstukje met 2 lijkt me ook vreselijk, bungelt er altijd eentje los.

2) zeker waar, als is dat wel minder begrijpelijk en niet 'cool'. Ik snap ook niet waarom veel mensen zoveel geld uitgeven voor een meh-geluidskwaliteit ook. Maar ja, ook weer dat statement willen maken he (speelt onder de jeugd)
1) Je gaat er dan van uit dat iedereen al bedrade oortjes heeft en dat ze eeuwig mee gaan, maar dat is niet zo. En ja, het tussenstukje kost € 10. Een iPhone is geen walkman en wordt door lang niet iedereen zo gebruikt, dus waarom zou dat er bij moeten zitten? Daarnaast meet je nu met twee maten: Een draadloze oplossing kost toch ook geld? Veel meer dan een bedrade versie, daar verandert die € 10 weinig aan.

2) Is het een statement maken of is het gewoon ouderwets 'meelopen met de meute'? 😏 Dit zie je altijd al, alleen was het ooit meer met kleding en schoenen. Moet iedereen allemaal zelf weten maar daar ben je dan toch zelf bij? Je geeft zelf dat geld uit en daar heb je gewoon zoals altijd een keuze in, dat is m'n punt.
1) zijn genoeg mensen die meerdere jaren met bedrade setjes doen. Ik heb pas voor het eerst sinds 3 jaar weer oortjes gekocht. 90% van de mensen die ik ken, luistert bedraad... En heeft nog meerdere setjes liggen. Ook is een telefoon een media-apparaat en neem aan dat iedereen weleens een filmpje erop kijkt toch? ;) En ja, het wordt niet als louter een walkman gebruikt, maar ook om mee te bellen ;). Voor die 800/1000 euro mogen ze inderdaad wel een verloopje meeleveren ja. Maar hey dat is mijn mening.

2) kan beide inderdaad. Je hent gelijk
Het blijft heel subjectief. 90% van de mensen die ik ken, luistert überhaupt nooit muziek met zijn of haar telefoon ;) Sterker nog, ik zou niemand kunnen opnoemen.

Apple leverde overigens bij de eerste iPhone zonder 3,5 mm plug wel standaard een tussenstukje mee, als ik me goed herinner.

Ik heb er een gekocht, uit voorzorg, maar nog nooit gebruikt.

Wat iemand anders in de commentaren schreef: Je hoort bij bedraad luisteren bij de minste beweging het geluid van de draad langs je kleding etc. Dat vind ik het grootste nadeel van bedraad.

Het grootste nadeel van draadloos vind ik niet eens het opladen; dat hoeft niet zo vaak bij de twee draadloze koptelefoons die ik tot nu toe heb gehad. Het grootste nadeel vind ik, dat de koptelefoon die ik nu regelmatig gebruik – een Medion MD 43691 – op het laatst gekoppelde toestel 'blijft hangen'.

Dus koppel je hem aan je iPhone en zet je hem uit en morgen weer aan, dan wil hij morgen weer aan je iPhone koppelen, want die is in de buurt en staat aan. En doordat hij maar aan één apparaat tegelijk kan koppelen (sommige bluetooth apparaten kunnen aan meerdere apparaten koppelen) moet je eerst de bluetooth van het vorige apparaat, dus in dit geval de iPhone, uitzetten voor hij weer wil koppelen aan een ander apparaat, bijvoorbeeld je laptop.
De storing bij draad wisselt heel erg per paar valt mij op. Bij het ene paar heb ik er zelf ook onwijs last van, het andere paar totaal niet, snap heel goed wat je daarmee bedoelt.

Koppelen kan inderdaad ook een hel zijn. Hier kan ik maar aan 1 apparaat koppelen, ook al staat de bleutooth bij dat apparaat uit, alsnog lukt het me niet om aan iets anders te koppelen. Heb zelf oortjes met een lange batterijduur (10-12 uur), dat scheelt al wel veel met bijladen, maar dat blijft wel deels bedraad in mijn geval. Maar wel lekker dat het niet zpmaar uit je telefoon wordt getrokken pr onguk

Beide hebben voor- en nadelen, is toch meer persoonlijk en bij beide hangt het ook af van de headset
Ik heb ze al dik drie jaar en het is ook superfijn. Glasheldere telefoongesprekken in de auto met weinig omgevingsgeluid. Geen kabels in de weg. De laatste tijd gaat 1 van de accu's wat achteruit dus binnenkomt komt de tweede set Airpods eraan.
Hmm, ik weet niet. Ik zie inderdaad wel aardig wat Airpods onder jongeren, maar ik zie bijna evenveel oortjes of koptelefoons onder jongeren. Wellicht dat het elders in de wereld anders is...
ik snap je opmerking niet: er zijn toch minder mobieltjes gekocht (en wel de daarbij behorende verplichte randartikelen).

Ze hebben dus met 6,7% tegen gestemd.
Dat kan je ook relativeren natuurlijk:

IDC geeft af dat er in totaal 12% minder smartphones zijn verkocht de afgelopen maanden. Dus is de daling minder dan de algehele trend op de smartphone markt.
Dus iedereen wordt over dezelfde kam geschoren. Dus omdat een paar jongeren geen draadje willen weet de hele jeugd geen kwaliteit.
En van de brains op standje nul, veel jongeren hun brains staan toch hoger hoor.
Doordat iPhones langer meegaan verkopen ze er minder. De noodzaak om snel te upgraden is niet meer zoals jaren geleden. Je kunt gemakkelijk een jaar of 6 met een iPhone doen. Je krijgt gewoon netjes software-updates en je toestel blijft snel zat voor de meeste taken.

Dat de iPhone dan duurder is in aanschaf, daar kan ik mee leven. Je doet er veel langer mee dus de kosten per jaar veranderen niet of worden zelfs lager.

Maar het allerbelangrijkste: minder verspilling en e-waste.
Dit is ook één van de redenen waarom ik blij ben met iOS apparaten.

Ik heb een iPad Pro 9.7" sinds 13 september 2016. De batterij is nog steeds 10+ uur en er zijn 4 grote software updates uitgebracht waardoor er nieuwe functies bijkomen en het apparaat veilig blijft.
Hetzelfde geldt voor mijn iPhone X die ik sinds launch heb.
Toen ik nog Android gebruikte, heb ik er maximaal 2 jaar gebruik van gemaakt vanwege de security updates destijds.
Nu zie ik geen reden om mijn iPhone X te upgraden voor een iPhone 11 (Pro). Enige wat wel binnenkort qua ondersteuning kan stoppen is mijn iPad, want deze heeft maar 2GB RAM, net als de iPhone 6S.
Niet echt een heel goede vergelijking die je daar doet. Je vergelijkt een telefoonmerk met een operating system. Ik snap dat je van een toestel waar android op draait van 50 euro van de Aldi niet veel support op hoeft te verwachten.
Een telefoon van 1000 euro van Samsung hoef je na 3 jaar ook geen support meer te verwachten. Een iPhone 5s van 7 jaar oud heeft dat wel. Dus een toestel van de Aldi heeft al bijna geen support, maar die in het allerhoogste segment ook maar beperkt.
Het is meer merkafhankelijk dan prijsafhankelijk. Er zijn ook merken die langer updates geven.
Ik denk dat de iPad nog sowieso beveiligingsupdates zal ontvangen. De iPhone 5S uit 2013 krijgt deze namelijk ook nog ondanks dat deze geen iOS 13 heeft gekregen.
Maar niet voor lang meer: na de zomer is het afgelopen voor de 5S.
Daar is geen enkel bewijs voor.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dat komt doordat Apple (en andere merken) de prijzen zo hoog hebben opgedreven dat men nu gewoon langer doet met een mobieltje.
EN ja als je steeds meer accessoires maakt eromheen, in goede tijden, dan worden die vanzelf meer winstgevend voor het bedrijf.
Dat is ook goed toch, ook voor Apple. Geen onetrick pony meer met de iPhone.

Ik zie iedereen met die airpods lopen tegenwoordig vooral jongeren, blijkbaar bulken die allemaal van het geld ik snap er niks van :p
Maybe maar hoe groot is de kans dat jij een apple dienst en wearable koopt als jij geen Iphone bezit?
Apple blijft afhankelijk van de Iphone
Dat is wel waar maar het ligt eraan of mensen nu van iPhone overstappen naar Android of dat ze gewoon langer doen met hun telefoon. In dat laatste geval is er niks aan de hand voor Apple, in het eerste geval dus als ze inderdaad marktaandeel verliezen kan het wel problematisch worden.

Ik vind het persoonlijk wel een goede ontwikkeling, ieder jaar een nieuwe telefoon slaat nergens op het wordt tijd dat we zuiniger en duurzamer worden en stoppen met die wegwerpcultuur.
Hier een MacBook pro 15", een Kobo Aura One en een Beats Studio. Geen iPhone of iPad.
Wel Apple music en extra iCloud opslag.

[Reactie gewijzigd door kryptonov op 24 juli 2024 05:34]

Helaas voor Apple ben jij de uitzondering....aandeel Macbook is bijna verwaarloosbaar ten opzichte van de Iphone.
Zijn het airpods of oordopjes van een ander merk?
Zal een mix zijn. Er werd dan in het begin lacherig gedaan (misschien nu nog, dat weet ik niet) maar je ziet de “Airpods” (Apple of niet) heel vaak. Is het niet op straat, dan is het wel één of ander voetballer die naar de kleedkamer loopt, of een wielrenner in de Tour. Het is allemaal herkenbaar en dat soort dingen is natuurlijk ook gratis publiciteit.
Op Amazon kun je voor €25 fakes kopen die er hetzelfde uitzien als AirPods.
Verwijderd @Rex3 mei 2020 19:03
voor een tientje op grandado...
Er zijn ook talloze heel goedkope kopieën op de markt die op eerste gezicht niet zijn te onderscheiden.

Je kan je er best eens aardig in vergissen hoeveel van de 'AirPods' die je ziet werkelijk de versies van Apple zijn.
Ik denk zelf dat er verschillende oorzaken zijn. Zoals je zegt de prijs. Maar ik denk ook dat de telefoons van 2 jaar geleden gewoon nog goed genoeg is (op batterijen na dan misschien) tenzij je de nieuwste games op wil spelen of 4k netflix wil kijken via de telefoon.

Ook denk ik dat er door de Corona minder impuls koopjes zijn. Ik denk dat men sneller impuls koopjes doen als ze langs de winkel lopen dan via internet. En omdat er misschien minder gewerkt word dus minder inkomen. En meer thuiswerkers dus minder kans dat de telefoon kapot valt (of meer kans dat de telefoon het overleeft).

Of te weinig verbetering in de hardware voor mensen. En zo zullen er nog wel meer dingen te verzinnen zijn. Zal vast wel een combinatie zijn van alles.
Ook al zijn er minder impuls koopjes tijdens Corona, ik denk dat er sowieso weinig mensen een smartphone als een impuls aankopen. O-)

[Reactie gewijzigd door Javaantje_75 op 24 juli 2024 05:34]

Ik verwacht dat het meer gebeurd dan dat je denkt. Er zal vast wel een rede zijn dat je bij een nieuwe abonnement afsluiten eerst gekeken moet worden of je geen schulden heb. Dat zal vast niet zijn omdat mensen altijd logisch denken en altijd denken van misschien volgend jaar als me schuld is afbetaald is.

En ja nieuwe abonnement met telefoon valt voor mij onder het kopje nieuwe telefoon nemen.
BKR is toch alleen in Nederland? En niet vanaf 2019. BKR is nu geloof ik al 8)7 een jaar of 2 geldig... En Nederland is nou niet echt een grote markt wereldwijd
Edit:
“ een jaar of twee” is dus op de dag af 2 jaar
https://www.mobielkopen.net/bkr-registratie-telefoon

[Reactie gewijzigd door Javaantje_75 op 24 juli 2024 05:34]

Want je denkt dat dit soort dingen niet gebeuren buiten Nederland?
Is er in het buitenland dan ook een soort van BKR registratie?
Beetje late reactie, maar ik vind hem toch wel relevant:
In Amerika heb je wat commerciële partijen die die dienst leveren, al heb ik geen idee hoeveel. Een voorbeeld wat misschien een belletje doet rinkelen: Equifax. Die hadden de data van een "paar" burgers gelekt. Ik neem aan dat de meeste kredietverschaffers toch wel een check doen voordat ze krediet verschaffen; mensen die echt niet kunnen betalen kost hun ook geld.
(Ik persoonlijk vind het ook zwaar dubieus dat verschillende commerciële bedrijven zo'n verregaande data kunnen verzamelen over burgers).
Toevallig dat het nu 2 jaar precies is. Maar ik bedoelde er niet mee dat door de BKR (dank je wel, kon er net niet opkomen) er nu zoveel minder telefoons verkocht worden. Maar dat de BKR in het leven is gebracht omdat er blijkbaar toch zoveel een andere telefoon abonnement afsluiten (meestal voor de nieuwe telefoon) ook al hebben zo al zoveel schuld. Dat valt bij mij onder impuls komen en niet nadenken over de gevolgen.
Ik denk dat mensen die een topmodel mobieltje (want daar begon het over) kopen als impulsaankoop goed in de slappe was zitten óf een gigantisch gat in hun hand 😅
Het hoeft natuurlijk niet de telefoon zelf kopen zijn. Kan ook maandelijks met nieuwe abonnement zijn alleen dan met die telefoon. Ons bedrijf helpt mensen met problemen en daar is het echt voorgekomen dat er een paar clienten 2 abonnementen tegelijk hadden alleen maar omdat er een nieuwe telefoon bij de nieuwe abonnement zat.
Die kopen dus eigenlijk in een opwelling een telefoon op afbetaling? En komen er dan later achter dat ook nog een abonnement om mee te bellen / mobiel internetten bij zit?

Ik kan dit nauwelijks begrijpen. Als ik het uitprobeer, moet ik eerst aangeven of ik een looptijd van 1 of 2 jaar wil, welke belbundel en dat soort zaken.
Ik weet niet hoe vaak het gebeurd is hoor. Maar ik heb het ieder geval van 2 cliënten gehoord die het gedaan hebben. Maar het is eigenlijk gewoon van ik wil die telefoon hebben. Ik kan het niet in 1 keer betalen dus dan met goedkoopste abonnement. Dan leggen ze de nieuwe simkaart in de la ofzo. Dat ze dan voor de abonnement betalingen die ze niet gebruiken vonden ze niet erg. Voor x bedrag per maand was de telefoon het gewoon waard.
Ik kan call of duty mobile ander nog gewoon lekker met vloeiende framerates spelen op mijn 6s. Met controller (GameVice) :)
Zowat 5 jaar oud, dat ding.
Minder impulsaankopen? Hola! Ik zie hier toch iedere dag "het pakje van de dag" geleverd worden voor vrouw en kinderen :)
ik denk niet dat dit voor iedereen op dit moment weggelegd is helaas.
Als ik naar mezelf kijk met in mijn geval games dan als ik de game in me handen heb is de verleiding veel groter om het te kopen dan als ik dezelfde game op internet zie. Want op internet kan ik eerst nog even kijken of de game het echt waard is en of het echt is wat ik verwacht.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dat komt doordat Apple (en andere merken) de prijzen zo hoog hebben opgedreven dat men nu gewoon langer doet met een mobieltje.
Men doet nu langer met een mobieltje niet omdat de prijzen 'hoger' zijn, maar omdat een nieuwe niet nodig is. Mijn iPhone 6 doet het nog prima na 5 jaar, de enige reden dat ik nu naar de SE aan het kijken ben is omdat de 6 geen security updates meer krijgt. Dat was bij bv. de iPhone 4 wel even anders binnen 4 jaar kon je niet meer fatsoenlijk gebeld worden als je Spotify aan had staan...

Daarnaast zijn de prijzen echt niet drastisch hoger. Het instap model van de iPhone 6 was gelijk geprijsd aan het instap model van de iPhone 11, dat is geen verschil in een periode van 5 jaar. En eind 2014 was het 6+ 128GB model ook doodleuk ~€1200, 4 jaar daarvoor was die situatie niet veel anders en drie jaar daarvoor precies hetzelfde met de highend Windows Mobile devices (etc.). Het grote verschil met toen is dat het gros van de consumenten nooit de daadwerkelijke prijs van de smartphone onder ogen kreeg, je sloot een 2 jaar contract af en kreeg je smartphone gratis of voor een paar honderd euro. Maar men vergeet de maandelijkse kosten die een heel stuk hoger waren, een groot deel daarvan was de afbetaling voor je 'goedkope' smartphone...

Wat wel is veranderd is dat men bovenop de 'standaard' top-modellen, een soort van super-modellen hebben gemaakt die het plafond voor prijzen naar een nieuw niveau hebben getild voor iPhones. Maar juist nu geeft Apple de optie om een veel 'goedkoper' model aan te schaffen voor €489 met de SE. Wellicht dat veel mensen daarop hebben gewacht, het is immers al een vrij oud gerucht...
Nou, ik denk dat de prijzen van toestellen en van de abonnementen i.c.m. daarmee substantieel zijn gestegen. Ik weet nog dat toen de iphone 4 uitkwam je het toestel kon krijgen bij T-mobile voor ong €30 per maand, onbeperkt internet (uiteraard 3g en minder snel dan nu).

Tegenwoordig kun je voor €30 p/m echt geen high end toestel krijgen, tenzij je besluit €500 euro los bij te betalen.
Dat heeft niets te maken met de prijs van het toestel, maar met de hoeveelheid korting die je krijgt bij een abo. In den beginne was dat effectief meer marktaandeel krijgen van de providers. Ik weet dat ik zakelijke abo's kon afsluiten waarbij ik effectief €700+ korting kreeg. Zelfs al gebruikte ik de abo's niet, dan nog kreeg ik korting... Die situatie is al enige jaren geleden afgekapt, oa. door de staat met het inzichtelijk krijgen van de korting/aflossing, registratie bij BKR, etc. Maar dat marktaandeel bemachtigen door enorme kortingen kan niet meer bekostigd worden door de steeds lagere marges in de mobiele branch.

Voor mij is het veel goedkoper geworden, Leuk dat je elke twee jaar een nieuw toestel had, maar dat had ik eigenlijk gewoon niet nodig. Nu betaal ik bij KPN €22,62 voor onbeperkt bellen, SMS en een 20GB databundel. Vervolgens koop ik 1x per 5+ jaar een nieuwe smartphone, mijn bel/smartphonekosten zijn nog nooit zo laag geweest! Kom op zo een ~€30/maand uit... Dat tov. 5 jaar geleden waarbij ik €45/maand betaalde bij T-mobile met maar 5GB, maar kreeg toen mijn iPhone 6 128GB voor €200 extra...
precies, ik koop nu een generatie oudere iPhone ipv de nieuwste. 100/1200 euro is me echt te veel af en dat zullen meerdere hebben. Dan maar niet het nieuwste.
Je hebt al de nieuwste iPhone voor nog geen €500 De SE is toch echt wel de nieuwste iPhone ;)
Er zijn een heleboel mensen die ineens minder zijn gaan verdienen door Corona, waardoor luxe producten minder gekocht worden. Er zijn ook een aantal bedrijven en ZZPers die problemen hebben die dit soort aankopen op de lange baan geschoven hebben.
De omzet uit iPads en Macs daalde afgelopen maanden ten opzichte van vorige maanden.
Hoe vreemd dat een hardwarefabrikant in de periode na kerstmis minder verkoopt dan tijdens kerstmis... (sarcastisch)

Oftewel, waarom ene keer YoY vergelijken en dan opeens opeenvolgende maanden, verwarrend en nutteloos.
Helemaal gelijk. Enige doel is om maar wat "nieuws" te posten. (waar ik nu ook weer aan mee doe @#$$%# )
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @nils831 mei 2020 14:43
Scherp, dat is ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Gefixt :)
Het is juist zo gebruikelijk te vergelijken met het kwartaal van het jaar ervoor, dat dat impliciet is.

Uit het artikel
De omzet uit iPhones daalde met 6,7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder
;)

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 24 juli 2024 05:34]

Mijn AirPod Pro’s worden straks geleverd :)
Ik wil ze toch maar eens proberen. Als deze passen bij mijn sport en ik kan er mee werken op Teams dan hou ik ze waarschijnlijk.
Zeer goede zet geweest van Apple in dit gamma. Je ziet zowel heel veel originele als kopie’s rondlopen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 05:34]

Ik wil ze toch maar eens proberen. Als deze passen bij mijn sport en ik kan er mee werken op Teams dan hou ik ze waarschijnlijk.
En als je bevindingen zijn dat dat niet zo is, wat doe je er dan mee? Je kunt ze niet terugsturen indien gebruikt, lijkt me?

Verwacht op die vlakken overigens dat je er wel tevreden over gaat zijn.
Zie niks bij de retoursvoorwaarden staan voor dit soort producten bij Coolblue. Alleen voor software, vouchers etc... .
Er staat nu ook een 2dekans te koop dus ze accepteren het wel.
Raar want oordopjes vallen onder een hygiëne product en die hebben bij de wet een uitzondering.
Verwijderd @ro8in1 mei 2020 13:37
Google levert me ook niets op en de klantendienst heeft mijn mailtje nog niet beantwoord.
Ik spreek hier wel voor België.

We zullen zien :) Nuja, het moet echt al slecht zijn als ik ze wil terugsturen. Ik hoop dat ze top zijn.
Dit verbaast me wel eigenlijk.

Sinds het begin van de lockdown heeft mijn Samsung Watch Active niet meer aangestaan. Het grote voordeel van zo'n ding vind ik toch de bewegings tracking enzo.. Thuis heeft het niet zoveel zin om hem om te doen en zit hij eerder in de weg (ik kan niet goed typen met een horloge om - RSI).

Zelfde met de telefoon trouwens, dus dat die verkoop terugloopt snap ik wel. Waarom zou ik een 6" schermpje gebruiken als ik ook een 24" 4K scherm heb met volledig toetsenbord :)

Minder omzet aan Macs snap ik trouwens ook niet helemaal.. Sinds het begin van de lockdown ben ik door verschillende mensen gevraagd te helpen bij het kiezen van een laptop voor hun kinderen.. Bleek dat alles overal compleet uitverkocht was, er was hooguit wat overdreven dure Celeron N4000 shit beschikbaar. Ik weet zeker dat de thuisscholing (en in mindere mate het thuiswerken omdat de meeste kantoren toch al laptops hadden) tot een enorme run op de laptops heeft geleid.

Ik denk alleen dat we dit pas terug gaan zien in de Q2 kwartaalcijfers. De westerse wereld heeft de COVID crisis pas mid-Maart ervaren en daardoor heeft het veruit het grootste deel van Q1 gemist. Denk dat Q2 een heel ander beeld gaat geven zodra de cijfers half Juli beschikbaar komen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 05:34]

Ik vraag mij toch af of die SE wel in de smaak gaat vallen. Het nieuwe formaat is voor sommige die nog op de oude SE werken echt een NOGO. Wat betreft de airpods snap ik wel degelijk dat die in de smaak zijn gevallen. Goede bouwkwaliteit. Een keer in de wasmachine gezeten en alleen de case was kapot. Case lost bestelt en je kan weer verder. Zolang de batterijen in de oortjes maar van lange duur zijn is dit wel degelijk een verbetering en mag die jack gewoon wegblijven. Niet meer van deze tijd. Het enige nadeel is die lightning kabel die moet tegenwoorden toch echt naar usb-c gaan. Daar zal apple wel nog niet van die geldboom af willen totdat ze usb-c meer gesloten krijgen. Het zou voor de consument weleens beter zijn.
Wearables zette dus $6,3 miljard om afgelopen kwartaal.
Iphones deden ongeveer $30 miljard.

Om het artikel even in perspectief te plaatsen dat Apple minder aan telefoons en meer aan wearables zou verdienen.
Nogal wiedes wie koopt in deze onzekere tijden nou dure aankopen.
De wearables vind ik wel logisch mensen kunnen dan beter hun gezondheid in de gaten houden.
Ik denk dat je de gevolgen van de Coronacrisis pas enkele maanden later gaat merken en dan pas mag gaan concluderen dat het invloed gehad zal hebben op de verkopen.
Gezondheid? Smartwatches tracken vooral beweging en die hebben we nu niet (hier in Spanje zitten we echt volledig opgesloten).

Een smartwatch heb ik niet nodig om me te vertellen dat ik niet beweeg :) Ik heb er wel een maar hij staat sinds het begin van de lockdown al uit.
De MacBook Air 2020 is €1.199 om in te stappen.
De tests kloppen ook. Onderaan de site, in de footnote staat dan ook aangegeven hoe schaamteloos ze een i7-model vergelijken met het i5-model om vervolgens de verbetering in snelheid aan te tonen. De speakers worden vergeleken met een MacBook Air zonder retina scherm (erg oud), dus niet met het 2019 model van vorig jaar.

Helaas kost de instapper met core i3 1199 Euro, en het model waarmee ze met de cijfers pronken kost 2579 Euro. Dus wel heel erg misleidend voor degenen die uberhaupt de tekst leest en naar de prijzen kijkt.
ten opzichte van het vorige model natuurlijk, een beetje begrijpend lezen mag ook wel hoor. Specificaties zie je ook gewoon wanneer je gaat bestellen. Niet dat dit iets zegt aangezien performance niet 1 op 1 met Windows te vergelijken is. Nog iets wat ik zelf heel erg mis bij Apple was de Magsafe connector. USB-C zonder Magsafe is gewoon een keiharde stap in de verkeerde richting.

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 24 juli 2024 05:34]

Als je op de knop "specificaties" klikt, dan krijg je de specificaties. Op zich logisch denk ik. En achter ieder percentage staat een superscript cijfertje. Dan scroll je even naar beneden en voila, daar staan alle "ten opzichte van" cijfertjes. Onlogisch/oninformatief is deze site zeker niet.
Nou, ik vind 'm erg misleidend, want de vergelijkingen zijn wel erg scheef gekozen, zoals @thesinsher ook aangeeft.
Specs zijn feiten. Wat je kan doen met een device, dat zijn ook feiten. Volgens mij zijn deze laatste feiten zelfs relevanter en voor meer mensen begrijpelijker.

Ik zie ontzettend veel mensen die een verkeerd apparaat kopen omdat ze de “feiten” niet correct kunnen interpreteren of zich verliezen in details. Volgens mij staan bij een Apple product doorgaans de meest relevante feiten netjes opgelijst. De rest (zoals het exacte typenummer van de CPU) vindt de geïnteresseerde nerd elders wel.
Dus als ik je goed begrijp zijn Apple gebruikers slimmer dan de rest want zij weten wel hoe ze op een website moeten navigeren? Nochtans is het het heel gemakkelijk en vindt je rechtsbovenaan de product pagina de woorden "overzicht", "specificaties" en "koop". De link die nehal3m gaf was alleszins niet de specificaties pagina die je zocht. :O
Hoe kan ik op een product pagina van Dell zien of het een goeie laptop is dan? Ik zie weinig verschil. Dit is spijkers op laag water zoeken.
Misschien is argumenteren niet jouw vak? De pagina waar jij op reageerde is de pagina die je krijgt als je op "koop" klikt. Jij argumenteert dat de Apple marketing weinig op feiten gebaseerd is omdat stevens20 nul informatie vindt op de site terwijl hij gewoon alles zou kunnen vinden wat hij zoekt bij de specificaties. De meest logische pagina die je zou aanklikken als je meer informatie wil.
Nee wil geen verloopstekker en die aansluiting heb ik nodig om op te laden. Gebruik m namelijk als drumcomputer
Gelukkig ondersteunen iPhones gewoon Qi (draadloos opladen). Geen enkel probleem dus.
Uiteindelijk was het niet nodig geweest om van alles extra aan te schaffen als ze dit probleem niet gecreëerd hadden. Geen enkele telefoon ooit is een beter totaalplaatje geworden door het verwijderen van de headphone jack. Maarja gaat niet terugkomen, wordt te veel geld verdiend met het verwijderen er van. En bedrijven willen geld verdienen, dus daarom is ie weg. En daar hebben ze alle recht toe natuurlijk, al vind ik het persoonlijk jammer dat sommige ultra dure telefoons minder functioneel zijn dan je zou verwachten voor die prijs.
Ik vind het ook érg jammer dat we geen 10baseT meer gebruiken en alles gebaseerd is rond UTP, vooral omdat coax nog steeds gewoon gebruikt kan worden. Maar ja, Nu moeten we allemaal UTP-bekabeling gaan gebruiken en zijn die oh zo handige terminators nergens meer welkom.

Je hóeft ook niks extra's aan te schaffen, behalve een draadloze oplader als je perse moet laden en luisteren tegelijk. De accu gaat lang zat mee in de regel en als je een aparte usecase hebt kun je daar prima een oplossing voor bedenken zonder al teveel gekkigheid.

Echt, sommige mensen *zoeken* gewoon excuses om een probleem te creëeren van iets dat totaal geen probleem is. En ik zeg niet dat jij dat doet ;) maar genoeg anderen wél.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 24 juli 2024 05:34]

Dat is een argument wat vaak gemaakt wordt, maar daarbij vergeet je dat de nieuwe oplossing voor veel mensen niet beter is. Draadloze oordopjes zijn voor genoeg mensen gewoon objectief slechter. Iets moeten opladen, zeker AirPods één van kwijtraken en bijvoorbeeld gewoon slechtere geluidskwaliteit/soms haperingen via Bluetooth. Dat is iets anders dan een technologie vervangen met een objectief betere versie.

Draadloos opladen hetzelfde, je kunt je telefoon bijna niet gebruiken tijdens het opladen, is dat dan objectief beter? Ja je hebt geen kabel, maar nu moet je je telefoon gebruiken terwijl je een pad op de achterkant balanceert.

Is dit een reden om maar niks meer te doen? Nee, zeker niet en ik denk dat het goed is dat het wordt doorontwikkeld. Maar kijk naar draadloos opladen, twee technieken kunnen prima naast elkaar bestaan totdat de oudere techniek echt niet meer nodig is. Ik laad mijn telefoon ook vaak genoeg draadloos op, maar het is gewoon niet altijd beter. Met de 3,5mm jack is het denk ik vooral gewoon dat ze het snel wilden pushen (logisch, AirPods verdienen ze genoeg op) maar de technologie is gewoon niet beter dan de optie die daarvoor was.

Als de draadloze oortjes het 2 maanden uithielden op een batterij, dan was het prima. Maar een extra apparaat opladen is gewoon niet voor iedereen de ideale uitkomst. Het gaat uiteindelijk niet om of Bluetooth nou beter is of niet, het gaat om de keuze (nog even los van dat Bluetooth oortjes duurder zijn en opladen en muziek luisteren tegelijkertijd weer een extra dongle vereist).
Wat je doet is een heleboel zaken door elkaar halen. Je verwisselt nadelen van goedkope oortjes met die van AirPods. Muziek blijft niet haperen via bluetooth. Dat was bij de eerste BT oortjes het geval en waarschijnlijk vandaag nog bij goedkope. Een oortje kwijtraken? Find my AirPods zit standaard in iOS.

Bedrade oortjes hebben zoveel nadelen en dat merk je pas als je draadloos gaat. Het enige nadeel dat BT oortjes hebben is inderdaad dat ze moeten opgeladen worden maar daar wegen de nadelen van bedrade oortjes niet tegen op. Kabelbreuk, knopen, ergens aan blijven hangen met je kabel, telkens moeten versteken als je van apparaat wisselt, apparaat laten vallen wanneer je plots te ver van het apparaat stapt, ...
Muziek blijft niet haperen via bluetooth. Dat was bij de eerste BT oortjes het geval en waarschijnlijk vandaag nog bij goedkope.
Probeer maar eens in de metro te reizen in de spits. Ikzelf heb goedkopere oortjes, die storen wel, maar ik hoor ook van anderen dat ook de dure weleens storen (wel veel minder vaak gelukkig).

Voordelen van bekabeld luisteren: als je telefoon valt, kun je die nog opvangen, je raakt ze minder snel kwijt, je hoeft geen bluetooth aan te zetten steeds, een kabeltje ergens uit- en inpluggen gaat een stuk sneller dan bluetoothoortjes aan een nieuw apparaat koppelen (windows lijkt het te vertikken hier), en de accu slijt niet. Maar overal aan blijven hangen, je telefoon die per ongeluk op de grond stuitert en kabelbreuken zijn onwijs irritant, mee eens. Ik koop zelf met extra stevige kabel, en ook paren die tegen de wasmachine kunnen (airpods bijv zouden waarschijnlijk gelijk dood zijn vanwege meerdere elektronische componenten).

Reden dat ik nooit overgegaan ben op Apple, is dat ik geen zin had in gedoe met bluetooth en verloopjes. Ze maken wel mooie apparaten :) met lange ondersteuning (ik haat Android op dat gebied)

[Reactie gewijzigd door m1999 op 24 juli 2024 05:34]

Vergeet ook niet dat beide opties hiervoor gewoon aanwezig waren en dat de 3,5mm jack ook nog wel eens gebruikt wordt voor datastromen. Ik vind het heel erg jammer dat Apple maar gewoon besloten heeft hem eruit te pleuren en dat de gehele industrie dit ook wel een tof idee vond.
De geluidskwaliteit van Bluetooth is veel beter dan de 3,5mm output vanwege de zwakke hoofdtelefoonversterker.
Zeg daar wel specifiek bij 'bij iphones', want er zijn heel wat telefoons met fatsoenlijke hardware op dit vlak (bijv. Huawei, zelfs de goedkopere varianten). Het is jammer dat Apple dat nooit gedaan heeft, vond ik altijd wel een erge misser voor zulke dure toestellen.
Misschien denk je teveel aan de nadelen in bepaalde use cases om te bepalen of een technologie al dan niet beter is.

Om een voorbeeld te noemen: Ja er zitten nadelen aan draadloze dopjes wat betreft geluidskwaliteit en het feit dat je ze op moet laden. Aan de andere kant hoef je nooit meer je kabeltje uit de knoop te halen, dat was zo'n groot probleem dat het een (toegegeven afgezaagde) meme was.

Draadloos opladen: Ja, draadloos laden heeft als nadeel dat je je apparaat niet of lastiger kunt gebruiken tijdens het opladen, echter tenzij je accu echt op 1/2/3% staat vind ik dat geen nadeel: je pakt gewoon je device op, doet wat je moet doen, en legt hem weer terug op de oplader, allemaal zonder verdere actie te ondernemen.

Ik doe zelf alles draadloos, als ik naar muziek of een podcast luister op m'n telefoon is dat nooit in een situatie waarin ik op zoek ben naar maximale geluidskwaliteit. Eens per week m'n AirPods opladen (of in het geval van m'n WH1000XM3 eens per 2/3 weken) is prima te overzien. Als ik echt kwaliteit wil zet ik m'n DAC/versterker wel aan en pak ik de studio headset.

En blijkbaar is een groot deel van de markt het met me eens, als die telefoons niet verkochten was de 3.5mm jack wel gebleven. Het gaat er niet per sé om of iets nog werkt of niet, het gaat er mijns inziens meer om of iets goed genoeg werkt gegeven de huidige technologie en draadloos is daar inmiddels volwassen genoeg voor, in ieder geval voor mij.

[Reactie gewijzigd door nehal3m op 24 juli 2024 05:34]

Dat veel mensen de voordelen zwaarder vinden wegen blijkt idd uit de verkoopcijfers.
Maar het ging _juist_ over de nadelen, die veel andere mensen zwaarder vinden wegen. Dat zie je niet direct aan de verkoopcijfers, iig draagt dat bij aan dat telefoons zonder jack ook verkocht worden.

Met het weghalen van de jack wordt een verbindingsmogelijkheid niet _vervangen_ door iets dat in alle opzichten voor iedereen beter is, maar beeindigd. De draadloze verbindingsmogelijkheid was er immers al.
Met als gevolg dat alleen die eerste groep mensen bediend wordt.

Hadden ze die jack niet weggehaald, dan konden mensen die draadloos handig vinden, alsnog draadloos doen. Nadeel daarvan voor hen is dat hun telefoon 500mm3(?) groter is en n gaatje heeft.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 24 juli 2024 05:34]

waarom moet het draadloos dan ?? zie het linkje wat ik postte hierboven.

Echt zo'n sneu gezanik iedere keer hier. Ik heb al jarenlang een lightning only iphone en gebruik gewoon mijn bedrade headphones. Echt ga ergens bij een psycholoog uithuilen ofzo.
Er zijn ook verloopjes waarmee je tegelijkertijd kunt opladen en de audio-jack kunt gebruiken. 🙂
Als ze de USB aansluiting dan ook bovenaan op de telefoons zouden plaatsen dan was zo'n ding ev nog een optie.
Zijn zo te zien ook EarPods met lichtning aansluiting te krijgen. Ik mot die draadloze oordoppen ook niet.
Ik mot die draadloze oordoppen ook niet.
Heb je ook argumenten waarom je ze niet wil? Opladen: geen issue met de AirPods. Ze zijn altijd opgelaten als je ze in het doosje doet. Geluidskwaliteit: in orde. Gebruiksgemak zonder draden: subliem.
Ik heb de AirPods sinds ze uitkwamen en ik was er echt heel blij mee.

Maar inmiddels zijn de batterijen van de AirPods zodanig slecht, dat ik na een kwartiertje al een melding krijg dat batterijen bijna leeg zijn. Al met al moet ik na ca. 3 jaar echt een nieuw setje kopen. Ik vind ca. €180 voor dopjes die 3 jaar meegaan, dan toch wel redelijk prijzig, maar ik denk dat het wel te verwachten was.
Dus voor mij is op dit moment het belangrijkste argument tegen AirPods hoe kort ze meegaan (en dan dus niet hoe lang ze op een batterijlading meegaan, maar in totaal).

Vanwege de prijs had ik een QCY-T5 gekocht als vervanging, maar ben daar toch niet echt blij mee. Ik zal wel verwend geraakt zijn met de naadloze integratie van de AirPods met iPhone/iPad/Macs.
De batterijen is een groot nadeel inderdaad. Ik heb ze nu ook zo’n drie jaar maar niet de issues die jij beschrijft. Hier gaan ze zeker nog 2 uur mee.

Apple moet daaraan werken en zorgen dat de batterijen fatsoenlijk te vervangen zijn tegen een redelijke prijs.
Kan nu overal mijn Earpods op aansluiten, en ben bang ze sneller kwijt te raken. draadloos ben ik niet zo'n fan van.
Die zijn er inderdaad, krijg je gratis bij je iPhones. Tenminste.. bij m'n Xr zaten ze er gewoon bij.
Je hebt ook een MacBook met kapot toetsenbord zie ik? :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.