Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apples omzet uit geleverde iPhones daalt met 17 procent

Apple heeft in de eerste drie maanden van 2019 iets meer dan 31 miljard dollar omzet behaald uit de leveringen van iPhones. Dat komt neer op een daling van 17 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Deze gedaalde omzet uit de leveringen van iPhones duidt erop dat er minder iPhones zijn verkocht dan in het eerste kwartaal van 2018, al is dat niet met zekerheid te zeggen, omdat Apple in november vorig jaar aangaf geen specifieke cijfers meer te publiceren over de leveringen van de verschillende productcategorieën.

Waar het bij de iPhones minder goed ging, genereerde het bedrijf flink meer omzet uit diensten. Daar schaart Apple bijvoorbeeld zijn muziekstreamingdienst en de verkopen uit de iTunes Store onder. In de komende kwartalen zullen daar ook inkomsten uit de eigen streamingdienst Apple TV+ bij komen. De omzet uit diensten kwam uit op 11,5 miljard dollar, het beste kwartaalresultaat ooit en een stijging van zestien procent.

Apple deed het ook relatief goed op het vlak van de leveringen van iPads. Daar werd met 4,9 miljard dollar 22 procent meer omzet uit gehaald. De grootste groei maakte de categorie wearables en accessoires door; dit onderdeel was goed voor een omzet van 5,1 miljard dollar, wat neerkomt op een stijging van dertig procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal uit 2018.

In totaal behaalde Apple in de afgelopen drie eerste maanden van dit jaar een kwartaalomzet van 58 miljard dollar, wat neerkomt op een daling van vijf procent. In het vorige kwartaal was bij de omzet overigens ook al een daling te zien. De winst kwam in het afgelopen kwartaal uit op 11,6 miljard dollar, een daling van vijftien procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar.

Tijdens een mondelinge toelichting op de kwartaalcijfers heeft Apple-ceo Tim Cook aangegeven dat het transactievolume van Apple Pay is verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden. De dienst is nu beschikbaar in dertig landen en dat aantal moet aan het einde van het jaar uitkomen op veertig, al werden daar geen details over gegeven. Inmiddels is bekend dat Apple Pay binnenkort zijn weg naar Nederland zal vinden, doordat de ING-bank de betaaldienst gaat aanbieden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-05-2019 • 07:59

301 Linkedin Google+

Submitter: Mr Brightside

Reacties (301)

-13010262+1116+215+30Ongemodereerd105
Wijzig sortering
Eigenlijk niets nieuws, al een paar jaar dalen de omzetcijfers en is de marktacceptatie van nieuwe modellen "bescheiden".

Alle fabrikanten van "high-end" toestellen hebben het op het moment lastig. Google blijft immers ook zitten op zijn pixels en Samsung heeft al enkele jaren last van tegenvallende afzetaantallen in de S-klasse. Andere "cheap" fabrikanten zijn ondertussen ook flink bezig "premium" te worden, dus wat is dan nog "premium" en wie wil er nog voor betalen?

High-end biedt tegenwoordig niet heel veel extra. Ze zijn allemaal (spat)waterdicht en bij Android minimaal 2 camera's etc.... Snelheid is voor de meeste gebruikers al geen issue meer. De blits ermee maken doe je al jaren niet meer dus de exorbitante prijzen zijn lastig uit te leggen. Een smartphone is geen hebbedingetje meer maar een commodity.

Apple heeft er gewoon meer last van omdat het inderdaad de innovatie mist en men de prijs belachelijk hoog maakt. De "oude" toestellen gaan in tegenstelling tot een aantal android modellen softwarematig erg lang mee (>4 jaar IOS ondersteuning) en alleen de accu is uiteindelijk het zwakke punt en die kun je tegenwoordig voor een paar tientjes officieel vervangen. Voor 3-4 tientjes in plaats van €1000,= per 1-2 kom je dus eigenlijk net zover....

Apple zou zich meer zorgen moeten maken als men het eigen eco-systeem verlaat en de overstap naar Android maakt. Dan ben je immers ook je klanten voor de iCloud en de andere diensten kwijt en daar ligt nog wel het winstpotentieel voor Apple. Ze zouden er dus in die zin verstandig aan doen klanten te houden of zelfs te winnen met een andere prijspolitiek voor de toestellen. Maar de greed is nog steeds te goed voor Apple en de verwachtingen zijn te hoog over groeicijfers.
Niet eens dat Apple er meer last van heeft. Men heeft 10 jaar achter elkaar record op record gestapeld. Dat moet je allemaal meenemen om te zien hoe een dip van 15% per slot van rekening nog steeds een zeer indrukwekkend resultaat is.

Apple heeft een zeer grote groep van enkele honderden miljoenen klanten waarvan het merendeel bij Apple blijft. Ze kunnen een jaar langer met een toestel doen maar in de kern blijft deze groep enkele tientallen miljarden per kwartaal opleveren. Dat is een niet te filmen bedrag.

Juist Android spelers hebben veel meer last van concurrentie in high-end. Je bent zo over gestapt van een Samsung naar een Pixel of wat dan ook. Of een mid-range Chinees merk wat vrijwel even goed als high-end is.

Bij Apple geld dat niet. Er is geen concurrentie voor iPhones, behalve een andere iPhone.
Ik moet toch eerlijk toegeven dat ik de iphones in mijn omgeving sneller zie vernieuwd worden dat de android telefoons. Nieuwe iphone op de markt? De mensen met iphones vervangen.

Dit gedrag zie ik minder bij mensen met android.
Dat kan natuurlijk, maar dat is niet vanwege noodzaak, gewoon omdat mensen geld teveel hebben of verslaafd zijn aan gadgets.
Ik heb nooit beweerd dat het noodzaak was. En het zijn vaak ook niet de rijkste van de groep die dat elke keer doen.... Enige wat ik me kan bedenken is het willen laten blijken dat ze geld hebben? Geen idee, ik ben niet zo materialistisch. Ik heb nog een oude S2 die gewoon goed draait met roms ;)
Die mensen bestaan, uiteraard. Een iPhone als statussymbool is echter absurd. Het is een massaprodukt wat je op iedere hoek van de straat vind, zelfs in tokkie wijken.
Dat is ook mijn punt. Een kennis van mij werkt in het rechten wereldje, daar moet alles status zijn. Ze hebben daarom ook allemaal een iphone(zo is het mij werkelijk verteld).
Apple zou zich meer zorgen moeten maken als men het eigen eco-systeem verlaat en de overstap naar Android maakt.

Apple moet de oude cultuur van exclusiviteit loslaten en een meer open doelstelling hebben. Als ze iMessage open stellen voor andere platformen zou dat enorm kunnen zijn (eindelijk met z'n allen volledig van Facebook / Whatsapp af) of Siri (jaja, ze is een beetje dom) en Facetime op andere platformen. Je ziet het al wel iets terug in de diensten zoals Homekit op meer apparaten (zonder verplichte chips), Apple Music op Android maar het mag wel sterk uitgebreid worden.
Apple moet de oude cultuur van exclusiviteit loslaten en een meer open doelstelling hebben. Als ze iMessage open stellen voor andere platformen zou dat enorm kunnen zijn
Want?? Wat heeft Apple er aan als al die Android gebruikers onderling net zo makkelijk gebruik kunnen maken van iMessage en FaceTime, buiten ze een extra reden geven om geen iPhone te kopen? Google, Facebook en Microsoft hebben er alle belang bij om gebruikers van verschillende platformen met gratis diensten binnen te hengelen om daarna via advertenties of betaalde diensten winst te maken.

Apple haalt z'n winst voor het grootste deel uit de verkoop van hardware en het heeft dus geen enkele zin gratis of heel goedkope diensten aan te bieden als daar niet meer hardware door wordt verkocht.
Apple is de enigste die nog vasthoud aan hardware en laten de cijfers nu net zeggen dat hun omzet uit hardware daalt en die uit diensten stijgt. Als je die trend vandaag gewoon doortrekt kom je op een punt waar Apple meer uit diensten haalt dan uit hardware.

Apple heeft nu dus de keuze, ofwel houden ze vast aan hun hardware ofwel springen ze mee op de trein van diensten.
Apple heeft bergen geld, in de online diensten moet je eerst zwaar geld verbranden tot alle concurrentie uit de markt is gedrukt waarop je vervolgens de grootste bent. YouTube is enorm lang verlieslatend geweest, Spotify verbrand nog altijd enorm veel geld, Zalando begint eindelijk wat winst te draaien, Netflix is een uitzondering maar die houden vast aan eigen content om het betaalbaar te houden waardoor de concurrentie juist groter word wat hun zwaar in de problemen gaat brengen.
Eenmaal je echter de grootste bent in diensten, dan stroomt het geld binnen.
Apple heeft nu dus de keuze, ofwel houden ze vast aan hun hardware ofwel springen ze mee op de trein van diensten.
Wel, de hardware zorgt nog altijd voor 80% van de tientallen miljarden omzet per kwartaal dus ik zou daar nog maar even aan vasthouden. De inkomsten van iPads en Wearables groeiden procentueel trouwens harder dan de inkomsten uit diensten maar dat is natuurlijk maar een detail.
Apple heeft bergen geld, in de online diensten moet je eerst zwaar geld verbranden tot alle concurrentie uit de markt is gedrukt waarop je vervolgens de grootste bent.
Apple doet al heel lang en succesvol aan online diensten, de iTunes store en de Apple store behoorden jarenlange tot de grootste en winstgevendste webwinkels, later nog gevolgd door de Appstore, iCloud diensten en Apple Music. Ik kan mij niet herinneren dat Apple daarvoor vele miljarden heeft moeten verbranden om de concurrentie weg te blazen.
Eenmaal je echter de grootste bent in diensten, dan stroomt het geld binnen.
Interessant....
Apple is de enigste die nog vasthoud aan hardware..
Kijk eens aan! Als de anderen allemaal met hardware stoppen wordt Apple de grootste in de dienst van het aanbieden van telefoons, tablets en andere hardware van hogere kwaliteit uit de luxere prijsklasse om al die diensten van Google, Facebook Microsoft en noem ze maar op te kunnen afnemen. Ze hoeven alleen maar het leveren van hardware als dienst te omschrijven en dan stroomt het geld dus nog harder binnen begrijp ik!
Het een sluit het ander niet uit, het is niet dat ze moeten stoppen met hun hardware, waarom zouden ze?
Apple heeft altijd een gesloten eco systeem gehad om hun hardware te promoten, Airdrop, FaceTime, iCloud, Appstore, tenzij je Apple hardware hebt kan je het niet gebruiken.

Apple Music is beschikbaar voor Android en Windows, dat is een ander verhaal, ze gebruiken Apple Music dus niet om hun eigen hardware te promoten maar omdat ze daar de dienst voorop zetten.

ITunes was een vreemde eend omdat het altijd een Windows versie had, kwam met de introductie van de Ipod omdat anders het grootste deel van hun klanten anders niets met een Ipod konden aanvangen. De Windows versie was daarentegen nogal van bedenkelijke kwaliteit (zelfs voor een update moest je herstarten), zeker als je het met de Mac versie vergelijkt. Het was altijd vrij duidelijk dat Apple niet veel zin had in een Windows versie van ITunes. Echter onlangs hebben ze dat omgegooid met een volledig nieuwe ITunes in de Windows Store.

Apple is nu dus al duidelijk aan het kijken om dat gesloten eco systeem minder gesloten te maken. Overigens maakt Microsoft meer en meer winst met hun Surface toestellen maar het zijn hun Office365 en cloud diensten waar ze echt mee verdienen. Apple is nu bezig met Spotify te concurreren maar ik verwacht ook wel dat ze met Netflix en YouTube/Google de strijd gaan aangaan. YouTube heeft trouwens abonnementen en als je op Android een film koopt of huurt word die via YouTube afgespeeld. In de US heeft YouTube ook TV on demand en gaan ze niet enkel met Netflix maar ook met de lokale kabel providers de concurrentie aan. Dan heb je uiteraard nog Google Music.

De natte droom is dat je 1 abonnement voor al je diensten hebt, bij 1 aanbieder. Google staat er al ver mee, Netlfix en Spotify staan met hun rug tegen de muur (kunnen geen combinatie aanbieden) en Microsoft blijft bij hun Enterprise markt. De vraag is, wat gaat Apple doen?
Voorbeeld nemen aan Microsoft
Dit klopt inderdaad. 10 jaar geleden stonden linux en microsoft mensen sterk tegenover elkaar. Nu zien we een Microsoft CEO op het podium met een enorm "Microsoft loves Linux" op het scherm.

Cultuurverandering is tegenwoordig een enorm probleempunt de meeste organisaties (ook hier in Nederland). Microsoft is een goed voorbeeld van hoe het wel kan.
Het probleem voor apple is dan dat mensen misschien juist overstappen naar android omdat ze dan een goedkopere telefoon met dezelfde functies hebben.
Ik denk dat een deel van de klanten afhaakt op het onsympathieke winstbejag.
Voor sommigen is het zuur, de aankoop van een nieuw toestel. Dat blijft niet duren.

Ik denk vooral aan de peperdure niet-standaardkabeltjes en het aanbod dat van 64GB naar een duur 256GB-model gaat.

Als ze dat fixen, en wat op marge inleveren, pakken ze die groei zo weer terug, denk ik.
Het is inderdaad waar dat die kabeltjes veelste duur zijn. En die telefoons zijn dat inderdaad ook. Ik heb nooit begrepen waarom mensen het prefereerden over goedkopere telefoons die in essentie hetzelfde doen.
Wat is dit nou voor iets belachelijks? Omdat Whatsapp naar Android gaat vertrouw je het niet meer? Dit is echt bias 1e graads, denk je oprecht dat Apple zelf goddelijk is en niks volgt van je maar Android je Whatsapp berichtjes mee leest? Denk is na man.
Dit is het inderdaad - mijn werktelefoon is een iPhone 6s, en ik zie eigenlijk in de vier generaties daarna niet echt iets waarvan ik denk 'ik mis echt wat'.
Face ID en het verdwijnen van de home knop is imho wel echt een vooruitgang, maar daar blijft het inderdaad wel een beetje bij.. Voor de rest zit je, zeker voor een werktelefoon, best goed met een 6s.
Is het een vooruitgang of enkel een verandering. Volgens mij is er geen extra functionaliteit (heb biometrische authenticatie blijft biometrische authenticatie) noch extra veligheid in deze vervangingen.
Nah, komt neer op gebruiksgemak en meer ruimte voor het scherm wat op zich best prettig is :)
Aan de andere kant zijn de nieuwe ook allemaal groter en zwaarder dan de 6/7/8 en de SE. Wat voor veel mensen weer minder prettig is.
Waarom is het verdwijnen van de homeknop een vooruitgang?
Als je iets omhoog scrollt...
Was niet naar bedoeld, meer om niet 2 discussies over hetzelfde te starten :)
Hehe, ik las later pas dat je al geantwoord had, maar er is blijkbaar geen mogelijkheid om je reacties te verwijderen ;)
Ze verlagen wel de prijzen van iphones in markten waar de verkoop enorm gedaald is zoals in China , India en nog wat landen waar de verkoop hard naar beneden gaat. Ik denk dat Apple gewoon een goede prijs moet neerzetten met een basis van 600 euro tot 800 euro.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 1 mei 2019 14:04]

Dit is ook wat ik in mijn omgeving zie, veel vrienden en familieleden die besluiten dat hun telefoon makkelijk nog een jaartje langer mee kan. Uiteindelijk goed nieuws voor ons allemaal. Wat me opvalt is dat er zelden tot nooit wordt gesproken over de impact op onze planeet. Ik ben geen geitenwollensokken type, maar toch ben ik blij dat er steeds meer mensen langer gebruik maken van dezelfde telefoon ipv ieder jaar de noodzaak voelen om te willen upgraden.
Wie is er begonnen met onrepareerbare toestellen en het uitfaseren van de verwisselbare batterij
Kleine kanttekening: die batterij is binnen 10 minuten te vervangen (door iemand die er verstand van heeft). Mijn oude iPhone 6 heeft zo nog een tweede leven gekregen. Kostte me 4 tientjes :)
Door iemand met verstand ja, vroeger kon je gewoon de achterkant los trekken. Dat kon iedereen. Nu heb je een arsenaal aan spullen nodig om dit te doen.
Klopt. In de beginjaren van Samsung. Om de een of andere reden zijn ze er vanaf gestapt.
Dezelfde die begonnen is om de prijzen zo ongelooflijk hoog te leggen.
Dus de schuld dat Android flagships zo duur zijn ligt aan Apple. 😃
Lees je de hele dag op Tweakers dat het kommer en kwel is, blijkt het gewoon beter dan verwacht ;)

https://www.nu.nl/onderne...ende-iphone-verkopen.html
Ik ben benieuwd wat de prijs gaat doen met de nieuwe iphones, dat zal helaas nog even wachten worden.
Ze moeten het echt niet nog duurder gaan maken weer.

Ik zelf ga bij mijn volgende iphone ook niet meer voor de nieuwste, ben wel gek als ik dat wel doe.
Ik heb nu nog 8 plus welke nog prima 2 jaartjes mee kan, en na 4 jaar kijk ik dan wel weer wat ik doe.
Gelijk of duurder. De strategie is "trickle down". De echte showboys en girls willen altijd het nieuwste hebben en die betalen ongeveer elke prijs voor een nieuwe iPhone. De groep erna koopt een "last-year" model zoals nu de iPhone X of iPhone 8 en straks de XS en de XR. Daaronder zit de hele groep die door distributeurs wordt bediend en niet door Apple zelf: de SE, 6, 7 modellen die tegenwoordig in allerlei landen worden gemaakt zoals India en Brazilië. Apple doet alsof ze niet meer gemaakt worden maar ze voeden deze wel degelijk actief in het verkoop kanaal. Dit zijn de toestellen die nagenoeg de meeste mensen kopen omdat ze prima werken, up to date zijn qua updates en je in de meeste use cases niet meer nodig hebt. Ook zijn dit de modellen die vooral kapotte telefoons vervangen van mensen die in contract hun iPhone slopen eng een geld hebben om 1.000 - 1.300 neer te tellen.

Tot slot wellicht nog de grootste markt: iPhone refurbished. Nu echt overal te krijgen in alle winkels, verschillende in kwaliteit (officiële Apple onderdelen versus de turk op de hoek).

Oftewel Apple bedient gewoon nog iedereen, en de prijs is nooit een probleem geweest. Wat er wel veranderd is dat in 2007 de smartphone markt amper bestond, en die nu 12 jaar later volwassen en gesatureerd is. In zo'n mark loont het om heel veel verschillende modellen te hebben om elke klant af te vangen en zo je winst te maximaliseren.
Wanneer de prijsontwikkelingen van de diverse iPad modellen als referentie gekozen wordt lijkt het mij dat Apple aan het toewerken is naar een basismodel iPhone waar je veel 'bang for the buck' krijgt en daarnaast één of meerdere modellen aan biedt die meer technische snufjes hebben maar waar je dan ook echt heel wat meer voor gaat betalen.
Daar hoef je geen dure analisten voor aan te nemen om dat te voorzien. Gooi de prijs omlaag en de omzet stijgt met 17 %. Maarja het is nu niet alleen Apple met hoge prijzen. Relatief gezien is het nu normaal gezien samsung ook voor 1k flagships verkoopt.
Relatief gezien is het nu normaal gezien samsung ook voor 1k flagships verkoopt.
De 128gb iphone xr kost ~850 euro
De 128gb s10e kost ~600 euro
Apple is 42% duurder.

De 512gb iPhone xs kost ~1400 euro.
De 512gb s10 kost ~900 euro.
Apple's iphone is dan 56% duurder dan de s10

Iphone xs max 512gb: ~1600 euro
S10+ 512gb: ~1200 euro
Apple is 33% duurder dan samsung.

Dus dat appels prijzen nu "normaal" zijn relatief met de concurrentie gaat niet echt op. Hun telefoons steken er nog altijd met kop en schouders bovenuit.
Mwa, krijgen qua camera wat altijd goed was, behoorlijk klop van Huawei.....
Idem met batterij duur.....

Denk dat ze qua tech achter beginnen te lopen op Android concurrenten.
Prima toch? Je bent vrij in je keuze.
Dure analisten hadden nochtans een lagere omzet voorspeld. Apple deed het beter dan verwacht. Prijzen hebben er echt niet zoveel mee te maken. De smartphone markt in zijn geheel groeit niet meer dat is één. China zit met een Trump probleem en het is ook China waar Apple het grootste probleem heeft. iPhones gaan ook langer mee dus mensen gaan minder snel een nieuwe kopen en dat was ook de strategie van Apple die blijkbaar vruchten aflevert als je naar de groei voor wearables en accessoires kijkt. Ipv een nieuwe iPhone kopen mensen een Apple Watch en blijkbaar dus ook terug iPad's. Dat laatste is toch echt wel merkwaardig als je kijkt hoe andere fabrikanten het doen in de tablet markt.

De smartphone is dood en het lijkt er op dat Apple zowat één van de weinige is die een strategie heeft voor het tijdperk na de smartphone want naast de iPhone stijgt al de rest van hun product gamma. Moesten mensen Apple dumpen zoals hier graag door de liefhebbers van andere merken wordt geopperd dan zou daar ook een daling moeten zijn.
het lijkt er op dat Apple zowat één van de weinige is die een strategie heeft voor het tijdperk na de smartphone want naast de iPhone stijgt al de rest van hun product gamma.
Hoe bedoel je deze? Want apple is voor hun winst meer dan de helft afhankelijk van de iphone. Vergelijk dat met samsung, lg, sony en Huawei die veel meer inkomstenbronnen hebben en waar de mobiele tak ook maar een klein deel van de winst oplevert, en apple lijkt juist het slechtst voorbereidt.
Een voorbeeld: Apple is de enige die van wearables een succesverhaal maakt. Apple is de grootste horloge fabrikant ter wereld geworden in amper een paar jaar tijd.

Destijds was Apple afhankelijk van de iPod, meer dan de helft van de omzet dankten ze aan de iPod. De Apple Watch verkoop stijgt sneller dan de verkoop van de iPhone destijds. Ga eens kijken hoe de rest het doet.

Wanneer de smartphone de nieuwe iPod wordt en niemand daar nog interesse in heeft zullen de bedrijven die je opnoemt zich moeten terug plooien op die andere inkomstenbronnen. Bedrijven zoals Samsung proberen een dood kind uit te melken zoals je kan zien met de fold. Hun fixatie blijft op de smartphone terwijl daar geen toekomst meer zit. De toekomst zit in wearables en dat is waar Apple op in zet. De volgende stap is AR wat smartphones helemaal de das zal omdoen omdat het schermen zoals die van een smartphone overbodig zal maken. Vandaag hebben we altijd iets in onze handen, in de toekomst hebben we onze handen terug volledig vrij.
En de enige met een serieuze tablet. Waar ik onlangs het 5e exemplaar aan ons huishouden heb toegevoegd.
Een kleine toevoeging, als je alleen de omzet van de diensten pakt die is al te grote van een fortune 500 company.
Ik zeg ook niet dat Samsung, LG of Sony failliet gaan. Microsoft is ook niet failliet gegaan omdat ze geen succesvolle smartphone op de markt konden brengen.

Ik voorspel dat Apple binnen 10 jaar gewoon met totaal andere concurrenten te maken zal krijgen dan de spelers vandaag. En dat kan evengoed betekenen dat Samsung op dat moment veel meer geld verdiend dan Apple maar in een ander segment. Samsung is niet goed in het creëren van een nieuwe markt, ze zijn goed in het volgen wat anderen doen maar als ze zelf een markt willen creëren dan krijg je fiascos zoals de Fold. Samsung heeft de opvouwbare telefoon al doodgemept voor die in de winkels lag.
Puur de prijs is te simpel, in welke markt haal jij je omzet en op welke type. Wat waren de markt omstandigheden, is dit een tijdelijk effect of niet.
Tis inderdaad een logisch gevolg en dit zal verder dalen tot het moment dat Apple hun nieuwe toestellen voor dit jaar introduceert. Dan gaan de schapen weer ;)
Niet zo heel gek met de prijzen die ze hanteren. Maar de winst uit dit onderdeel, is die net zo hard gezakt, of is die zelfs gelijk gebleven, dat vraag ik me af.
De iPhone XR schijnt slecht te verkopen, de xs en xs max zijn tot 20% duurder dan hun voorgangers. Dat betekent dat er heel veel 8jes verkocht zijn en een handjevol xs/xsmax of andersom. Als de omzet daalt is het netto aantal verkochte toestellen nog veel lager dan voorheen als de meerderheid xs/xsmax is, of er worden grotendeels iphone8 toestellen verkocht. Maar het zou raar zijn als de groei ineens in de 8 zit, die is te verouderd gezien de rest van de markt. Ondanks de gigantische marge op de iphones verwacht ik dat de totaalwinst op iphones harder gezakt is en dat het aantal verkochte toestellen al helemaal een flinke duikvlucht heeft genomen. Er van uitgaande dat de xs en xsmax de populairste toestellen zijn.

Behoorlijk slecht nieuws dus voor Apple. Zo hard zakken is bijzonder. Een kleine terugloop gezien de sterke concurrentie, het volwassener Android en de te grote prijssprong is logisch, maar dit is wel een hele grote val. Toestellen ongeveer 10-20% duurder, maar 17% minder omzet is niet niks.
Ik vraag mij af of dat wel echt zo'n slecht nieuws is voor Apple, of dat het überhaupt nieuws is voor Apple. Apple heeft al lang en breed gezien dat de smartphonemarkt in aan het kakken is, echt niet alleen voor Apple zelf. Ten eerste is er de toenemende concurrentie vanuit China, ten tweede zijn smartphones steeds langer bruikbaar aangezien de hardware-innovatie geen groot verschil meer maakt van generatie tot generatie. De drang om elk jaar te upgraden is er dus niet meer.

Daarom is Apple haar bedrijfsmodel al een aantal jaren hard aan het shiften naar een service. Het ecosysteem, met daarin zaken als iCloud, Apple Pay, Apple Music, en later dit jaar hun TV-service is waar ze naar toe gaan. Die maandelijkse inkomsten moeten compenseren dat niet iedereen iedere paar jaar overstapt naar een nieuw device en dat het bedrijf een vaste stroom aan inkomsten genereert.
Die service wordt wel geleverd op Apple toestellen... Lijkt me slim om het aantal verkochte toestellen hoog te houden (zelfs tegen iets minder hoge winst op de hardware) zodat je daarna op de services nog meer verdient.

Maargoed, ze zullen er wel een idee bij hebben de hardware zo duur te maken dat iemand zoals ik ( 10 jaar exclusief op mac) ondertussen weer een windows machine heb (en dus ook weer windows-software koop ipv spul uit de appstore)...

Typend vanaf mijn mbp, de laatste die ik zal hebben.
Snap het sentiment echter is bij de meeste Windows software de kwaliteit en consistentie ver te zoeken. Er komt een dezer dagen wel weer een goede MacBook Pro uit met fatsoenlijk toetsenbord. Enige wat echt vergelijkbaar is met Apple hardware is de Surface lijn en die is min of meer net zo duur. Mijn ervaring is ook dat puur specificaties vergelijken niet werkt, Mac software presteert relatief veel beter.

En inderdaad: wat is nog de meerwaarde van Apple services op niet Apple hardware? De kracht van Apple is altijd hardware + software integrate geweest. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de services op Android devices en 3rd party televisies puur dienen als feeders om mensen uiteindelijk naar Apple hardware te laten switchen omdat het daar beter werkt.
Snap het sentiment echter is bij de meeste Windows software de kwaliteit en consistentie ver te zoeken
Dit is niet anders dan bij Mac software. Het is niet alsof alle software voor Macs wel allemaal kwaliteit en consistentie bieden. Daarbij is het aanbod natuurlijk ook vele malen groter, dus meer kans op diversiteit mbt die 2 factoren.

En er zijn genoeg ultrabooks die vergelijkbaar (of beter) zijn dan Apple's hardware maar die zijn idd vergelijkbaar qua prijs. Overigens is het onzin dat Mac software beter presteert, zo hebben ze eens een test gedaan met Adobe Photoshop onder MacOS en onder Windows, beiden draaiend op dezelfde MacBook hardware en daar draaide Photoshop beter onder Windows. Je ziet gewoon dat soms MacOS beter werkt, soms Windows. Maar in het algemeen komt het neer op voorkeur hoe je zelf wilt werken.
Ik ben zelf van een MacBook naar een HP Spectre gegaan en ben positief verrast. Niet alleen door de kwaliteit en performance ten opzichte van de macbooks en de veel lagere prijs, maar ook de support van HP is uitstekend. De bouwkwaliteit doet echt niet onder en met de huidige hardware is virtuel een Linuxje voor de nodige tools goed te doen en anders is er wel het subsystem for linux waarbij je native bash en de rest van het circus hebt draaien.

Oja en een werkend full size toetsenbord. Ook fijn.
Adobe staat bekend om hun crap Mac software. Ik heb het over Mac-specific apps.

Geef mij bijvoorbeeld eens een tip voor goede FTP client voor Windows die er niet uit ziet of hij uit 1998 stamt?

Of ondersteuning voor een dark mode... bijna al mijn Mac apps ondersteunen het al waar onder Windows 10 nagenoeg geen apps het ondersteunen, en al helemaal niet de system-wide setting respecteren. UI/UX consistentie op een Mac is vele malen beter en de performance van de meeste apps die ik dagelijks gebruik ook, met uitzondering van Microsoft en Adobe apps en uiteraard games.
Adobe is zowel op mac als Windows crap. Dit is al jaren zo.
Geef mij bijvoorbeeld eens een tip voor goede FTP client voor Windows die er niet uit ziet of hij uit 1998 stamt?
WinSCP (gratis en wordt regelmatig geupdate)
Adobe was maar 1 voorbeeld.
En genoeg FTP clients te vinden in de Windows store die er a) beter uitzien b) zich houden aan dark mode. SmartFTP is eentje die vrij modern oogt (in ieder geval aan de Windows 10 look houdt).

En in het algemeen (zeker de apps uit de store) houden apps zich prima aan de system-wide settings van Windows, laat staan ondersteunen. UI/UX heeft de Mac zeker betere consistentie, mede omdat bij Windows alles downwards compatible moet zijn dus vind je ook meer programma's die eruit zien als Windows 95. Maar performance wise is het de grootste onzin dat applicaties sneller zijn op een Mac dan op een vergelijkbare Windows machine.
Klopt niet helemaal een is een groot vooroordeel dat je vaak hoort. Software voor Windows is vaak gewoon prima, zeker de software die je zakelijk nodig hebt. Waar het fout gaat is dat menig Windows gebruiken lukraak allerlei meuk installeert. Geloof me dat wanneer je een kale Windows hebt met bijvoorbeeld alleen Photoshop dit over 4 jaar nog steeds prima werkt.
Die service wordt wel geleverd op Apple toestellen... Lijkt me slim om het aantal verkochte toestellen hoog te houden (zelfs tegen iets minder hoge winst op de hardware) zodat je daarna op de services nog meer verdient.
Vergeet niet dat Apple Music niet gebonden is aan Apple producten.

Verder moet je ook realiseren dat door de prijs hoog te houden, Apple klanten aantrekt die kunnen en willen betalen, iets dat op Android vaak ver te zoeken is. Veel app devs ontwikkelde dan ook liever voor iOS dan voor Android, veel minder devices waarmee het compatible moet zijn en de omzet is hoger ook al heeft iOS een kleiner marktaandeel dan Android.

Je wil in de (ICT) dienstverlening kwalitatief goede klanten, die niet al te moeilijk doen over geld uitgeven als ze iets willen. Apple heeft nog steeds de houding dat al die doe-het-zelfers lekker naar Android mogen en daar op kunnen hobbyen. Dat is natuurlijk een keuze en een businessmodel.

Persoonlijk look ik eerder aan tegen het feit dat de X serie smartphones allemaal FaceID gebruiken en ik dat niet wil. Datzelfde geintje had je ook bij de iPad (Pro), maar nu brengt Apple een 'nieuwe' iPad Air (2019) uit die wel doet wat ik verwacht van een iPad, de extra features van de iPad Pro's zijn bijzonder nice, maar door FaceID geen optie voor mij. Niet zozeer de prijs, hoewel die natuurlijk mee speelt, is dat niet zo spannend als je ~6 jaar met een iPad doet, zeker als die nog doet wat ie moet doen. Zelfde met mijn iPhone 6, voor mij eigenlijk alleen een iPhone 8 een optie om nieuw te kopen of een 6S refurbished om nog even mee vooruit te kunnen, maar hij doet het nog dus waarom een nieuwe?
Precies, daarom zie je ook dat Apple steeds langer oude iPhones blijft ondersteunen, want daar kun je dus re inkomsten uit services uit halen. Helemaal geen slecht idee lijkt me zo.
Wat denk ik ook meespeelt: iPhones gaan tegenwoordig lang mee. 4-5 jaar lang updates, snelheid is nog goed. Ik heb een iPhone 6s (3.5 jaar). En hij is nog steeds snel, accu doet nog goed. Geen reden om iets nieuws te kopen
Shiften met je bedrijfsmodel kan heel heel leuk klinken, maar de marges die erbij gehaald worden zijn een stuk lager.

En zo gauw die marges gaan slinken krijgt Apple te maken met aandeelhouders. Om de haverklap wordt er al geroepen om het bedrijf te splitsen naar hardware/software/diensten.
Maar dan ga je er vanuit dat de consument maar 1 product uit die andere categorieën koopt. Apple Watch + AirPods + Apple Music en je zit al aan de prijs van een iPhone XR. Consumenten gaan nu gespreid over een jaar evenveel geld uitgeven als zouden ze een iPhone kopen. Gooi daar om de 4 jaar nog een iPhone en een iPad bij en er wordt gewoon meer besteed

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat men roept om het bedrijf te splitsen, dus om de haverklap? Aandeelhouders hebben nog steeds vertrouwen in Apple. Aandeel staat bijna terug op het hoogste punt ooit.

[Reactie gewijzigd door monojack op 1 mei 2019 09:17]

Marges op software en diensten zijn vaak juist een stuk hoger dan op hardware. Er zijn uitzonderingen (marges op muziek en video streaming lijken me niet erg hoog) maar over het algemeen kun je beter in software of diensten zitten dan in hardware.
De marges voor de artiesten op muziek streaming zijn niet hoog, maar voor Apple lijkt me het wel behoorlijk lucratief? Het platform (de software, de servers met content) staat, is inmiddels wel terugverdiend, en vervolgens kost elke nieuwe klant je enkel wat extra bandbreedte.
Er is een groot verschil tussen zelf software en diensten ontwikkelen en die daarna verkopen aan de ene kant of andermans eigendom verkopen aan de andere kant. Het kost een paar miljoen om software of een dienst te laten ontwikkelen en daarna is het van jou en kun je binnenlopen.

Muziek en films zijn geen eigendom van de streamingdienst, die moeten voortdurend worden ingekocht. Ofwel omdat je nieuw materiaal moet toevoegen, ofwel omdat je de eigenaren van de muziek of film moet blijven betalen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 mei 2019 13:06]

De content daar hoeft Apple niet zoveel voor te doen, de makers uploaden het wel en nemen een deel van de taart. Tis feitelijk een relatief comfortabel business model met al het moeilijke werk uitbesteed: content aan de studios, de downstream infrastructuur aan de internet providers.
Super leuk dat er meer marge op gepakt kan worden. Maar laat nou net bij Apple de hardware toch wel een cruciaal dingetje zijn om alle services e.d. te kunnen gebruiken. Als de hardware verkoop dus inzakt zal met de tijd hun hele verdienmodel inzakken.

[Reactie gewijzigd door dickydick666 op 1 mei 2019 09:53]

Yep al denk ik wel dat een groot deel van het inzakken te maken heeft met het langer doen met producten ipv het overstappen. Ik heb een mbp 2014 en iphone 6 die het allebei nog perfect doen terwijl ik tot de ihpone 6, elke 1-2 jaar een nieuwe iPhone kocht. Zodra ik ga upgraden blijf ik echter gewoon bij Apple.
Dat is grotendeels waar (niet alle Apple diensten vereisen een iOS apparaat) maar vergeet niet dat het gaat om *bezit* van een iOS of macOS apparaat, niet de *verkoop* ervan. Kleine fluctuaties in verkoop hebben amper invloed op de grofweg anderhalf miljard actieve gebruikers van deze hardware. Dat zou alleen een impact hebben als het om langdurige terugloop over de hele range gaat, en daar is geen sprake van. 54% van de winst komt uit iPhone verkopen, de rest uit andere segmenten.

Bovendien, daarom is de reactie op deze cijfers en de vooruitzichten ook positief, Apple lijkt de periode van happerende verkopen achter zich te laten.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 mei 2019 10:23]

iPhone XR is zwaar onderschat. Deze heb ik zelf gekocht met de volgende redenen:

- Groter display (iets lagere resolutie en geen OLED, maar ziet er verder uitstekend uit)
- Zelfde binnenkant qua specs als de XS.
- Betere accu duur dan de XS (mede door het groter formaat)
- Bij introductie dik 300 euro goedkoper.

Voor 300 vind ik het OLED scherm verwaarloosbaar, nu het display wat er in de XS zit meer dan prima is, en zelfs groter is, en dat ie geen 3D Touch heeft. Ook de extra camera is voor mij niet interessant, ik maak foto's voor de 'fun', niet als professional.
Als iemand die er eentje heeft: De XR is een geweldige telefoon. Prachtig scherm, razendsnelle CPU, de nieuwste snufjes zoals FaceID en draadloos laden, een batterij die blijft gaan en dat allemaal met het relaxte iOS. En je kunt nog een fancy kleurtje uitzoeken ook.

Maar dat is het probleem van het apparaat niet.

Dat is de prijs en de positionering. Hij is gepositioneerd als de 'budget iPhone'. Dus je krijgt iets minder dan de XS (geen OLED, met name en een cameraatje minder), maar betaalt dan ook niet de hoofdprijs.

Het probleem is echter: je betaalt nog steeds meer dan 800 euro. Dat is geen prijs voor een mid-ranger. Dat is de prijs van een topmodel.
Maar vind je de XR qua specs een mid-ranger? Het wordt gezien als instap toestel van de nieuwste iPhone generatie, maar qua specs (m.u.v. het display en camera) doet deze niet onder aan de XS, dus is absoluut geen mid-range. Meeste fabrikanten hebben een mid-range die veel meer worden bezuinigd op CPU, RAM, en andere functionaliteiten. (Dus bijv. als de XR de inhoud van een 'oude' X had gekregen, en dan zonder OLED, dan was het mid-range geweest in mijn ogen)
Apple kent geen budget versies van zijn producten. Waar andere producenten budget versies creeeren om iedereen aan zich te kunnen binden, wil Apple een meer luxe merk zijn.
Ik zat te kijken naar een XR als opvolger van mijn 7Plus, echter het gemis van de 2de camera aan de achterzijde is voor mij wel een dealbreaker. Ondanks dat ik regelmatig met mijn DSLR onderweg ben, komt het ook wel eens voor dat deze niet mee is en dan is de 2de camera met meer ingezoomd beeld voor mij toch wel erg fijn. Maar de meerprijs van de XS (Max) vind ik gewoonweg te gortig en dat is ook de reden dat ik voorlopig nog wel even bij mijn 7Plus blijf. Niet dat ik de nieuwere modellen niet kan betalen, verre van, maar ik heb het er gewoonweg niet voor over. En daarnaast ben ik geen fan van FaceID, maar daar ga ik in de toekomst toch haast niet onderuit komen als ik ga upgraden naar een nieuwer model iPhone of iPad.
Mja FaceID went wel heel snel hoor, en wordt ook steeds sneller in het herkennen van je gezicht. In jou geval (de telefoon meer gebruiken voor fotografie als snelle vervanger) is de XR dan ook het net niet. De foto's die ik maak zijn huis, tuin en keuken foto's van dagje weg als gezin enz. Daarom is er dus keuze :-).
Probleem met FaceID is dat je er aardig recht voor moet zitten. Ik unlock mijn telefoon regelmatig, terwijl deze mij niet in beeld zou kunnen hebben. Daarvoor moet ik dus nu kiezen om de telefoon op te pakken, er naar kijken en dan pas unlocken. Op me werk ligt hij redelijk weg op de verre hoek van de muismat en thuis ligt ie op de verre hoek van de tafel. Vandaar dat ik FaceID in redelijk wat momenten voor mij niet handig is. Ik heb ook meerdere vingers geprogrammeerd voor TouchID, zodat ik de telefoon niet in een bepaalde stand hoef vast te houden om te unlocken.

Tuurlijk kan je aan FaceID wennen, echter in mijn manier van gebruik is het grotendeels niet handig. Maar uiteindelijk is het een 1ste world problem ;) De prijs vind ik een groter struikelblok, want 1000-1200€ voor een smartphone vind ik gewoonweg heel erg veel geld. Vooral als je een beetje geheugen wil hebben in je telefoon.
Grappig, had pas nog een discussie met iemand die Face ID helemaal geweldig vond en vingerafdrukscanners outdated.
Het klopt dus wel dat je je telefoon voor.je gezicht moet houden? Dacht dit ook al te zien in mijn omgeving.

Helaas worden de huidige telefoons steeds duurder, heb eind vorig jaar nog een flagship van 2018 voor 400 weten te scoren. Kunnen anderen nog een voorbeeld aan nemen ;). Overigens mag Apple van mij wel een sd-kaartingang integreren, dat zou ideaal zijn. Hoef je niet extra te betalen voor extra geheugen
Je moet wel binnen het bereik van de sensoren/camera zitten. Je hoeft er niet 100% recht voor te zitten, maar als de telefoon op het bureau ligt, ben je al snel helemaal buiten beeld, terwijl je zelf wel het beeld kan bekijken/lezen. SD kaart hoeft van mij niet, want dat ik ook niet zaligmakend. Het is traag, foutgevoelig en maakt filemanagement weer een stuk complexer. Echter heb ik aan de laagste hoeveelheid ruimte niet genoeg en dan mag je flink bijbetalen.
Ja vanaf een hoek gaat dit indd niet, je zit met bereik. De XS van mijn nichtje deed t een kwart van de tijd gwn niet of pas bij poging 2.
Ik gebruik momenteel ook geen sd-kaart, heb voorlopig aan 64gb genoeg, maar opslag kunnen uitbreiden is voor mij iig altijd een fijn idee
Jammer dat je het belangrijkste argument aangaande de prijs wederom niet noemt: verschillen in verdienmodel van Google en Apple. Bij Apple betaal je voor de hardware en software. Androidfabrikanten betalen niet mee aan de ontwikkeling van Android: die last draagt Google. Daar betaal je als gebruiker wel een ‘prijs’ voor: je gegevens worden gebruikt door Google om gepersonaliseerde advertenties te zien.

Volwassen? Mwah, mij niet gezien. Ik betaal liever voor de softwareontwikkeling met mijn euro’s dan met mijn gegevens.

De prijs tussen Android en Apple is dus niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken.
Het verdienmodel maakt helemaal niet uit. De omzet loopt terug terwijl de producten duurder geworden zijn, dat betekent naar mijn idee vooral dat de verkopen verder terug zijn gelopen dan de omzet alleen doet suggereren. Of ze nou verdienen met het verkopen van tenenkaas, porno of vliegtuigwielventieldopjes, het concept blijft hetzelfde.
De prijzen van producten gaan omhoog omdat de markt verzadigd is. Bij terugvallende verkoopaantallen kun je de omzet min of meer gelijk houden of i.i.g. minimaal laten zaken door de prijzen van de producten die je wel verkoopt omhoog te gooien. Door 'upmarket' te gaan heb je ook meer marge op toestellen over het algemeen wat je winst ook overeind houdt. Dit gebeurd in heel veel markten, waaronder ook de camera industrie (zie verschuiving naar voor fabrikanten lucratievere full-frame cameras en lenzen).

Samsung, Sony, LG etc. hebben hier allemaal last van. Degenen die nog profiteren zijn de Chinese merken omdat die de markt kopen met toestellen die ze op kostprijs verkopen wat lange termijn niet houdbaar is. Daarnaast betaal je dan 2x met je data: eerst aan Google, dan aan de Chinese overheid.

Wat Apple nu doet is uitmelken van iPhone tot ze een nieuwe categorie hebben, vermoedelijk in de Wearables categorie gecombineerd met health, maar dat zal zo'n vaart niet lopen.
... Androidfabrikanten betalen niet mee aan de ontwikkeling van Android: die last draagt Google. Daar betaal je als gebruiker wel een ‘prijs’ voor: je gegevens worden gebruikt door Google om gepersonaliseerde advertenties te zien.
Sinds de ruling en de daaropvolgende boete vanuit de EC is er wel het een en ander veranderd. Volgens dit artikel van The Verge moeten OEM's in Europa gaan betalen om de diensten van Google mee te leveren op een telefoon en zodoende betalen OEM's, en indirect de gebruikers, voor de software/diensten van Google.

Google Chrome en Search vallen overigens niet onder die diensten en dat heeft wederom te maken met een onderzoek en boete van de EC. Daarom krijg je op een Android toestel tegenwoordig een keuzescherm te zien met de vraag welke browser en zoekmachine je als standaard wil gebruiken. Je kon dit altijd al aanpassen (in tegenstelling tot iOS waar je feitelijk niet om Safari -met al dan niet een ander frontje- heen kunt) maar nu krijg je dus expliciet een keuze.

Er staat niets in de weg om gepersonaliseerde advertenties van Google uit te schakelen (die optie is er al jaren), je kunt andere zoekmachines en browsers gebruiken, andere app stores (kan op iOS ook niet), VPN's, andere DNS et cetera. Voor vrijwel alle diensten van Google is wel een alternatief te vinden (misschien m.u.v YouTube al is daar een betaalde versie van zonder advertenties) waardoor je Android kunt gebruiken zonder dat je hoeft te 'betalen' met je gegevens.
Het is heel naïef te denken dat Apple slimmer is dan de rest van de wereld. Het enige argument dat er steeds wordt aangehaald is dat je dat niet mag geloven maar er wordt nooit aangetoond dat Apple iets met je gegevens doet; Nochtans zijn er genoeg slimme mensen op de wereld die kunnen aantonen dat Apple het zou doen en wat Apple ermee zou doen.

Het is naïef van je buikgevoel te volgen ipv je op de feiten te focussen. Want vertel dan eens wat Apple met die gegevens doet? Geld verdienen doen ze er alleszins niet mee. Google haalt bijna al zijn omzet uit advertenties, Apple moet dan toch wel iets verkeerd doen dat ze niet dubbel zoveel omzet draaien vermits zij wel geld verdienen op zowat alles behalve advertenties.

Dus vertel nou eens wat Apple doet met die gegevens? Want dat is toch wel het best bewaarde geheim ter wereld. Het enige argument dat je steeds hoort is dat ze wat met je gegevens doen maar wat juist krijg je nooit te horen :O
Om een voorbeeld te noemen wat Apple zou kunnen doen met gegevens waar ze over beschikken: alle betalingen in de app store van iOS en in-app aankopen moeten allemaal via Apple lopen. Daarmee ziet Apple precies waar, wanneer en hoeveel hun klanten uitgeven en waar het voor hun interessant is om een vergelijkbare dienst aan te bieden. Erg nuttige informatie als je bijvoorbeeld een concurrerende dienst als Apple Music of een nieuwe video streaming dienst wil introduceren. En omdat Apple geen 30% aan zichzelf hoeft af te dragen kunnen ze onder de prijs van de concurrent gaan zitten en op die manier concurrenten uit de markt drukken of het op zijn minst erg lastig maken. Apple is echt niet roomser dan de Paus. Ze zijn in het verleden bijvoorbeeld al veroordeeld voor price-fixing omtrent e-books dus simpelweg op hun blauwe ogen geloven is ook wel wat naïef.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 1 mei 2019 13:21]

De bedoeling van het uitrollen van een dienst zoals Apple Music is omdat wereldwijd te doen. Gebruikers gedrag is daar in irrelevant, het enige wat daar relevant is is of ze over de licenties beschikken en of de ondersteuning klaar is. Wat concurrerende diensten betreft hebben ze toch geen gebruikersgegevens nodig want als een concurrerende dienst ergens actief is is dat sowieso een markt om aan te pakken. Verkoopsaantallen van iPhones geven ook aan waar de gebruikers zitten dus om daar wat complot denken rond persoonlijke data aan te hangen is een beetje ridicuul. Waar er iPhone gebruikers zitten is er een markt voor hun diensten en daar hebben ze aan de verkoopcijfers van hun toestellen al genoeg informatie mee.

Als we het over informatie vergaren hebben dan hebben we het over weten waar je naar surft, met wie je mailt, wie je belt enz, ... dat Apple weet dat ik klant ben en hun diensten gebruik boeit me niet. Ik kan kiezen om die data te delen met Apple maar ik heb dat niet gedaan. De theorie zoals die door EXCalibur_EeK is geopperd is dat ze dat toch bij geniepig tracken.
In ieder geval niet gebruiken als verdienmodel, zoals bij Google.
Wat doen ze dan zoal met je gegevens ?
Het enige waar ze data voor gebruiken is gepersonaliseerde aanbiedingen in de Appstore en Music. Ze hebben ooit een advertentienetwerk gehad (iAds) maar dat werkt alleen nog voor die App Store.
Ik mag al enige tijd van mijn werkgever mijn iPhone 7 vervangen, kost mij niets maar voor het eerst niet meteen gedaan. Budget is max 1000 Euro:
Daarvoor kan ik dus een verouderd model kiezen ( 8 ) in een prima vormfactor met minimale toegevoegde waarde tov mijn huidige telefoon of de, naar mijn mening, te grote en zware XR.

Ik wacht wel totdat de XS onder de 1000 euro duikt / op de nieuwe modellen voor 2019

[Reactie gewijzigd door foobar79 op 1 mei 2019 08:47]

De XS is echter net zo goed een stuk zwaarder dan de iPhone 7. Erg jammer wat mij betreft.
Volgens mij is dat NU het geval :)
https://tweakers.net/pricewatch/1239589/apple-iphone-xs-64gb-grijs.html

En anders kun je dus voor een paar tientjes in jouw geval je 7 inruilen voor een Xs. Ik wist het wel :9~
De smartphone is een product dat jaarlijks nog wijzigingen ondergaat, maar de veranderingen worden steeds kleiner. Het is niet voor niets dat alle fabrikanten bezig zijn met vouwbare smartphones, omdat ze wel in de gaten hebben dat de groei er inmiddels wel uit is. Ik heb tot op heden alle iPhones gehad, maar de stap van de X naar XS was echt veruit de kleinste vooruitgang.
Dit hebben ze allang zien aankomen. Waarom
denk je dat ze de laatste tijden hard inzetten op services?
Die services zijn bijna volledig verbonden met de iphones, dus dat helpt niet zo.
Maar de mensen doen gewoon langer met de toestellen.
Kan me wel vinden in wat je zegt wat betreft het onderdeel iPhone. Zie het om me heen, waar men eerder een iPhone had gaat men niet voor de Apple upgrade naar een nieuwer model ivm. de prijs. Ook de reden dat ik dit jaar voor Android ben gegaan.
Ik heb zowel Android en Windows Phone gehad en nu dus iPhone. Ik beschouw mijzelf daarom als ervaringsdeskundige.

Over Android ben ik totaal niet te spreken. Updates komen te pas en te onpas binnen, waarbij niet zelden ook sprake was van een enorme last op de batterij. Dan heb ik de merken Sony en Samsung gehad. Het besturingssysteem is daarnaast onoverzichtelijk. Tot slot is de levensduur van een versie van Android nooit lang en mag je hopen op een upgrade door een fabrikant.

Windows Mobile draaide altijd stabiel en was eveneens prettig in gebruik. Helaas is dit OS ter ziele gegaan.

Nu dus iPhone nadat mijn vriendin al een jaar of 4 een iPhone heeft (de 5s). Er is geen Androidtoestel wat het hier langer dan 2 jaar heeft uitgehouden. De iPhone krijgt nog steeds updates, doet het nog net zo goed als de eerste dag en is niet trager geworden. Daarnaast is iOS overzichtelijk en makkelijk in gebruik.

Daar staat inderdaad een forse prijs tegenover. Echter of ik nu 2 Androidtoestellen van € 400,- koop in 4 jaar tijd, of 1 iPhone van € 800,- en daar doe ik minimaal 4 jaar mee en waarschijnlijk nog langer dan is mijn keuze snel gemaakt.

Vaak wordt als argument voor Android gebruikt dat je er custom firmware op kan zetten, echter heeft niet elke gebruiker zin in om dat te doen, en is niet elke gebruiker daar voldoende vaardig in.

Tot slot, dit is mijn ervaring, ik pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben. De waarheid kent waarschijnlijk verschillende versies.

[Reactie gewijzigd door SniperEye op 1 mei 2019 08:52]

Ik gebruik zowel iOS als Android en vind Android zó veel logischer en lekkerder werken.

Vaak wordt gezegd dat iOS een consistentere interface heeft. Die bewering gaat al mank bij het opstarten: je wordt geconfronteerd met twee totaal verschillende interfaces om beveilingswachtwoorden in te voeren.

Er wordt gezegd dat iOS eenvoudig te leren is. Niets is minder waar met alle verborgen toeters en bellen. Ook is het ontbreken van een terug-toets bij de hometoets bijzonder irritant.

Er wordt gezegd dat iOS flexibel is. Android is veel flexibeler. Je kunt je scherm indelen zoals jij het wilt. Je kunt vele aanpassingen aan de interface doen om het zo te krijgen zoals jij het wilt.

Het valt me op dat de iOS interface zo gebrekkig is dat bijvoorbeeld een vinkje achter een tekst onzichtbaar is omdat de tekst te lang is. Dan moet je gokken en proberen.

iOS geeft bij het zoeken aan:"niets gevonden" tot er een resultaat verschijnt. Pas na enige tijd wist ik dat bedoeld werd: "ik ben aan het zoeken, even geduld".

Ik word in iOS gek van het telkens moeten gebruiken van een (ook nog fysieke) homeknop.

En verder, maar dat is subjectief, vind ik de iOS interface qua kleuren ouderwets aan doen.

Het instellingmenu van iOS is intimiderend onoverzichtelijk, waar het bij Android logisch in elkaar zit.

Bij Apple gebeurt er veel onder de motorkap. De werking van een Android telefoon is helder en inzichtelijk. Je hebt betere connectiviteit met andere ecosystemen, terwijl het bij Apple gesloten als een oester is.

De software van Apple op Windows is het toonbeeld van slecht interface design en jaren 80 look.

Om even op jou argumenten terug te komen:
- er zijn zat iPhone gebruikers die hun telefoon binnen twee jaar dumpen en een nieuwe halen.
- er zijn zat Android gebruikers die vele jaren met hun telefoon doen en ook vele jaren updates krijgen (4 jaar bij Samsung).
- juist de iPhone staat erom bekend dat updates het toestel trager maken. Apple bouwt dat zelf in bij iOS (throttlen).
- iedere Android update is daarentegen lichter en sneller.
- Bij Apple kun je bij major updates beter een maanden wachten tot de vele bugs er eerst uit zijn.
- de levensduur van een Android versie is véél langer dan van een iOS major versie. Ga je niet mee in de updates van iOS, dan heb je snel een onbruikbaar apparaat.

Ieder zijn ding, maar kom bij mij niet aan dat iOS beter in elkaar zit dan Android.

Het verschil is dat ik het beargumenteer met voorbeelden, waar anderen blijven hangen in het "Android is per definitie slecht" mantra.
Een aantal dingen die je noemt zijn een kwestie van smaak, prima. Een aantal dingen zijn pertinent onwaar:

- De terugtoets op iOS is een swipe naar links. Er is dus geen gebrek aan een terug "knop"

- Niemand zegt dat iOS flexibel is. Het is flexibel "genoeg" voor veel mensen

- Er is geen fysieke homeknop op nieuwe iPhones (overigens heb ik die liever wel)

- Veel onder de motorkap? Juist een Android device loopt helemaal leeg zelfs wanneer je er niets mee doet

- Updates maken iOS amper trager. In eerdere updates is dat ooit een beetje het geval geweest, inmiddels is daar amper sprake van. Een iOS gaat juist veel langer mee dan een Android device

- Onzin over bugs bij major versies. Er zijn niet "vele" bugs en er is amper impact

Op het einde ga je echt volledig de mist in. De levensduur van Android veel langer noemen dan iOS betekent de waarheid bruut verkrachten. Juist bij iOS kun je een jaartje of 5 vooruit als je wil. Bij Android staat men te juichen als je 3 jaar support krijgt, doorgaans is het namelijk nog minder.

iOS updates maken een apparaat niet onbruikbaar. Ik heb hier zelfs nog een iPhone 5 liggen. Die is 7(!) jaar oud en functioneert nog. Hij kan niet mee naar de nieuwe major versies maar werkt gewoon.
Op het einde ga je echt volledig de mist in. De levensduur van Android veel langer noemen dan iOS betekent de waarheid bruut verkrachten.
Nou, nee. Android 7 is met veiligheidsupdates nog prima bruikbaar.

Blijf je echter op iOS 9 hangen, dan krijg je geen veiligheidsupdates meer.
Juist bij iOS kun je een jaartje of 5 vooruit als je wil. Bij Android staat men te juichen als je 3 jaar support krijgt, doorgaans is het namelijk nog minder.
Niet overdrijven. Ook een iPhone heeft na enkele jaren een brakke batterij die je niet zelf kunt vervangen.
Bij Android toestellen is, uitgezonderd speciale garantieafhandeling bij Apple, het vervangen van de batterij goedkoper.

Samsung levert bijvoorbeeld vele jaren support op nieuwe versies en vervolgens op veiligheidsupdates. Zo groot is het verschil niet meer.

En na die periode is de iPhone afgeschreven, maar kun je op een Android toestel nog jaren vooruit met LineageOS, een mooi schoon OS dat maandelijks updates krijgt.
iOS updates maken een apparaat niet onbruikbaar. Ik heb hier zelfs nog een iPhone 5 liggen. Die is 7(!) jaar oud en functioneert nog. Hij kan niet mee naar de nieuwe major versies maar werkt gewoon.
Ik heb hier nog een antieke Samsung Galaxy S3 liggen. Die werkt ook nog gewoon. En ook mijn antieke HTC Desire doet het nog. Wat is je punt?

Jou iPhone 5 krijgt geen updates meer. Daarmee is het onbruikbaar geworden.

De S3 kan een derde leven krijgen met LineageOS met de laatste updates. En dan is de S3 sneller dan nieuw

Kortom, het maakt geen bal uit. Wil je lang met een telefoon doen, dan kan dat prima met Android.
Wat mijn punt is? Ik reageer op de bovenbuurman die stelt dat Android toestellen veel langer mee gaan dan iOS toestellen. Dat is de omgekeerde wereld. Een iOS apparaat krijgt minsten 3 major updates, gegarandeerd, soms nog meer. Android in alle gevallen minder, en soms zelfs maar 1.

Ik snap niet waarom een basaal feit niet erkend kan worden. iOS gaat langer mee. Daar staat het om bekend. Je kunt 10 nadelen van iOS opnoemen, maar duurzaamheid is er geen van, daarin scoort het spectaculair beter dan Android.

De consumentenbond komt niet voor niets in aktie met een oproep om dit beter te doen. Zelfs Google zelf erkend het probleem. Ook bij Android TV is het een probleem.

Iedereen weet dat dit een Android probleem is. Google weet het. Fabrikanten weten het. Gebruikers blijkbaar niet, die blijven een droog feit ontkennen, Trump-style.
Hou toch op met je Trump.

Android is de laatste jaren spectaculair verbeterd qua updates. Je zit dus oud nieuws te verspreiden. Zoiets als bendgate van de iPhone, of throttlen van de iPhone, of antennagate van de iPhone.

Het voordeel van de iPhone bestaat op papier. In de praktijk doet vrijwel niemand 5 jaar met een nieuwe iPhone.

En mocht je echt willen, dan kun je na 4 jaar nog altijd LineageOS op je Android telefoon zetten en nog jaren doorgaan met maandelijkse updates.

Je iPhone daarentegen kan na 5 jaar de shredder in.

Apple geeft zelf aan dat, wanneer je de iPhone niet kapot laat vallen, deze gemiddeld 3 jaar meegaat.

Daar sta je dan met je 5 jaar updates.

"Apple verklapt levensduur iPhone"

https://www.ad.nl/home/ap...vensduur-iphone~a0cf8a05/
Android updates zijn inderdaad beter geworden, van geheel afwezig naar niveau karig. Daarmee erken je dus dat het een probleem is. Een probleem wat voorheen groter was, nu kleiner, maar nog steeds in geen verhouding tot iOS niveau.

De creme de la creme van Android updates is gegarandeerd 3 jaar updates. Wat schandalig weinig is, maar beter kan men niet bieden. In andere gevallen 1, hooguit 2 updates.

Het MINIMUM bij iOS is 3 major updates. Meestal meer.

Je AD bron is lachwekkend. Het is 3 jaar oud en slaat nergens op. Buiten diefstal en kapot laten vallen wordt geen enkele reden genoemd waarom een iPhone slechts 3 jaar mee zou kunnen gaan. Over oud nieuws verspreiden gesproken.
Jij verspreid zelf oud nieuws. Een Note 5 krijgt na ruim 3,5 jaar nog updates.

En verder heb jij helemaal geen bron.

Updates waren ook nooit afwezig bij Android zoals jij beweert, maar alleen van kortere duur dan bij Apple.

Bij Nokia begon ik op Android 7 en nu zit ik op 9. Ik verwacht dat ik 10 ook krijg. Daar heb je je 3 à 4 major updates.

Kortom, een hoop zure praatjes over Android terwijl de voordelen van de iPhone steeds kleiner en de nadelen steeds groter worden.
En wederom fietst andreetje om de feiten heen. Je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk door te beweren dat Android langer updates bied dan iOS.

Je argumenten zijn kinderlijk eenvoudig onderuit te halen. Samsung biedt gegarandeerd 2 jaar updates. Bij de Note 5 hebben ze er een jaar aan vastgeplakt. Normaal dus slechts 2 jaar, wat verschrikkelijk weinig is. Bij deze uitzondering, 3 jaar. Wat nog steeds karig is en minder dan iOS.

Je hebt dus heel erg je best moeten doen om een Android voorbeeld te vinden met 3 jaar updates. Wat nog steeds minder is dan iOS. Dus wat is je punt nu precies? iOS bied in alle gevallen langere support.

Dus in het beste geval is het nog steeds veel slechter. En in het gemiddelde geval, een mid-range Samsung als voorbeeld, mag je op je blote knieen bidden of je uberhaupt 1 update krijgt. En dat zijn nou precies de volume toestellen die de meeste mensen hebben.
Je vat 'm niet. Je moet onderscheid maken tussen major en minor updates.

En verder krijgt de Note 5 al 3,5 jaar updates. De updates van Android zijn gewoon geen belemmering meer, maar blijf vooral volhouden dat dit anno 2019 nog steeds het geval is!
Er zijn niet veel Android telefoons die 4 jaar consequent updates krijgen. Die 4 jaar bij Samsung is ook nog meer heel recent en of het echt voor alle modellen geld durft ik ook te betwijfelen.

Ik heb een Moto Play Z, vroeger een merk dat goede ondersteuning gaf, nu zit ik nog op 8.0.0 update augustus 2018. Ook de Samsung die ik van het werk had liep gemiddeld een half jaar achter met updates.

Dus er zullen vast een paar Android, vooral in het Android ONE programma, zijn die bij zijn, maar gemiddeld is Apple beter in het up-to-date houden van haar modellen.

Er zijn een paar onhebbelijkheden die mij tegen houden, maar gezien de minimale formaten van Android tegenwoordig denk ik dat de volgende toch een Apple word.
Wil je 5 jaar met een telefoon gaan doen zonder dat je zelf een ROM moet installeren, dan zal Apple de eerste keuze zijn.

Maar ik denk dat vrijwel niemand die €900 of meer uitgeeft voor een telefoon, het ding vijf jaar houdt.

Verder sneuvelen veel telefoons al sneller, ook die van Apple. Apple gaat zelf uit van een gemiddelde levensduur van 3 jaar.

"Apple verklapt levensduur iPhone"

https://www.ad.nl/home/ap...vensduur-iphone~a0cf8a05/

Die lange updateperiode van Apple is m.i. een papieren voordeel.
Klopt wat je zegt, ik ervaar dat nl precies hetzelfde.Mijn vrouw moet verplicht een iPhone voor het werk, maar als ze morgen terug kan naar Android doet ze dat, zelfs naar 4 jr. Verder gebruik ik sinds ik de Samsung S6 heb een paar jaar geleden, inmiddels een P20Pro, de NFC chip voor contactloos betalen. Zéér zelden mijn pas nog mee eigenlijk, laatste paar jaar misschien 3x... Eén keer vorig jaar voor het eerst in een dorp bij Bakker Bart mijn bestelde broodje niet kunnen betalen, tja, als zo'n groot bedrijf nu nóg geen contactloos betalen heeft weet ik het ook niet meer, zelfs afgelopen week langs de snelweg in Duitsland in Oostenrijk bij de supermarkt, geen probleem. Dát alleen al zou voor mij een no go zijn voor een iPhone.
Wat op Android al drie jaar kan, betalen met je smartphone, kan over een tijdje ook met de iPhone.

"Apple Pay binnenkort in Nederland beschikbaar bij ING"

https://www.ad.nl/tech/ap...hikbaar-bij-ing~a9731638/

Schandalig laat imho.
Dit kan al jaren op iOS , alleen niet via een Nederlandse bank. Met mijn Barclays kaart kan ik prima betalen via Apple pay in Nederland.
Amerikanen konden het ook al langer.

Maar ik had het over Nederlanders bij een Nederlandse bank.
Nu dus iPhone nadat mijn vriendin al een jaar of 4 een iPhone heeft (de 5). Er is geen Androidtoestel wat het hier langer dan 2 jaar heeft uitgehouden. De iPhone krijgt nog steeds updates, doet het nog net zo goed als de eerste dag en is niet trager geworden. Daarnaast is iOS overzichtelijk en makkelijk in gebruik.
De iPhone 5 krijgt al heel lang geen iOS updates meer.

Bedoelde je misschien de 5s? :)
Correct, en meteen gecorrigeerd. O-)
Sorry hoor, geen snelheidsverschil?!
Ik merk met mijn iphone 8 al duidelijk verschil tussen toen ik hem net had en nu. Steeds vaker even een kort freeze momentje. Daarnaast is de accu echt bagger! En de service van Apple verslechterd...

Kon ik hem vroeger laten vervangen binnen een jaar, nu was 85% niet voldoende voor een kosteloze vervanging...

Dus maar betaald ervoor...

Apple is niet meer wat het geweest is! De kans is groot dat dit mijn laatste iPhone was. Betaal er 1000 euro voor, dan verwacht ik ook wat service met een slechte accu. Als ik zelfs dat niet meer krijg, denk ik dat dit na 10 jaar iPhone de laatste was.

[Reactie gewijzigd door dfrenner op 1 mei 2019 09:18]

Het accubeleid is al jaren 80% en minder dan 500 cycles = onacceptabele slijtage. 85% is inderdaad nog geen kapotte accu, als je die wilt laten vervangen moet je dat zelf betalen - jij wilt hem immers prematuur vervangen. ;)
Voorheen was dat niet zo, kreeg ik altijd een nieuwe accu als ik degradatie merkte.

85% merk je gewoon overduidelijk in het gebruik, twee keer per dag laden... Irritant!

Maar goed m, toch zonde voor Apple dat dergelijk beleid het imago aantast. Ik vond Apple altijd duur en je kreeg er uitstekende service voor terug. En nu heb ik zoiets van, het is duur en ik krijg er geen service voor terug.

Toch zonde, hoe je een vaste klant door dergelijk beleid wegjaagt...
Android blijft een rare eend.
Jij geeft aan updates komen te pas en onpas, levensduur en een crap OS.

Ik weet niet welke Samsung of Sony jij hebt gehad, ikzelf echter heb nooit een Samsung of Sony (Android) Telefoon gehad, mijn Motorola G (eerste generatie) ligt nog steeds in prima conditie in de la hier, echter is die qua hardware na zoveel jaar niet meer relevant (houd er echter wel rekening mee dat dit een budget device is).

Mijn Xiaomi a2 lite gaat nu ook al 'n jaartje mee, deze krijgt naar mijn gevoel elke maand netjes updates, zowel security als Major versies. (Het is dan ook een Android One).

Ook dit apparaat was onder de 200 euro, da's best wel lekker met zo'n goede support.

Maar dit is denk ik het lastige qua perceptie richting Android, er zijn zo veel verschillen tussen de modellen en fabrikanten, een Xiaomi update zover ik weet nog steeds redelijk wat van zijn oudere modellen, samsung doet dit volgens mij nu al iets beter, maar voorheen was die support ook echt crap als het major updates betreft (Security updates komen op die modellen volgens mij gewoon prima binnen), tevens vond ik toen het OS ook niet relaxt met de Samsung schil, ik geloof dat dat nu weer beter is (Mijn ervaring gaat over de Galaxy S4 e.d. toen ik nog native mobile apps maakte).
Overigens het argument van een Custom rom word echt niet zo vaak gemaakt, het is wel een voordeel...
Ook heb je gewoon prima Android toestellen van 500-1000 euro, welke ook heel gemakkelijk 4 jaar mee kunnen (ook qua updates), ik denk alleen niet dat jij die hebt gehad!

Ik heb ook enkele jaren met een iPhone 6&7 rondgelopen die ik voor werk kreeg, prima telefoons, echter moet men niet overdrijven over het OS, en die integratie met OSX vind ik ook niet zo merkbaar, Siri had er helemaal geen kaas van gegeten, want die bleef volhouden dat ik mijn broer was :-). Echter wel een supergoed update beleid bij apple. Je moet bij die iPhone die je 4 jaar wilt gebruiken echter wel verzekering nemen, want die vallen vanaf zo'n 30 cm al kapot, en die glaasjes van 300 euro gaan wel ver tegenwoordig! Ditzelfde overigens ook voor modellen van Samsung.

Mijn vriendin heeft m'n oude Xiaomi, welke ik alleen weg heb gedaan omdat ze haar oude telefoon gesloopt had, deze Xiaomi heeft letterlijk deuken in het alluminium, maar apparaat werkt nog "Perfect", dus nogmaals, sommige modellen zijn gewoon veel duurzamer jou voorbeeld kosten zit ik overigens ongeveer op de helft, maar ik maak geen mooie foto's :(! Daarom overweeg ik de Xiaomi 9 bijv, echter zit daar geen Android One op, dus ik twijfel heel erg.

Windows Phone had zeker potentie, maar het was zo veel te laat, en de meeste apps werkte ook niet zo goed, als ze uberhaubt beschikbaar waren :-).

Ook dit riedeltje is weer gewoon mijn opinie, en zo heeft iedereen ervaring met andere toestellen
Van werk uit zowel met Android, IOS , Windows Mobile als Blackberry os (destijds) gewerkt.
Windows Mobile was als OS inderdaad prima, maar de meest simpele apps waren nergens te bespeuren.
Denk aan een NS reisplanner, Hue afstandbediening voor smartverlichting. (waar overigens wel redelijke 3d party apps voor aanwezig waren), media apps ,etc,etc.

Ios werkt inderdaad het prettigst en over Apple hardware kwamen de minste klachten binnen, verhoudingsgewijs. De SE toestellen waren hier voornamelijk populair. Voor Apple begrippen kreeg je relatief veel voor je geld. Na het schappen van dit model was je aanwezen, waar je op dat moment ruim 2 keer zoveel voor betaalde.

Wat betreft updates en hardware. Ik heb persoonlijk ook hele slechte ervaringen met levensduur van Samsung producten in het algemeen, niet alleen telefoons, maar ook laptops en andere apparatuur begaf het snel.
Sony heb ik meerdere toestellen van gehad en die hielden het hier veel langer vol. Goed een batterij kan slecht worden, maar die kon je in de meeste toestellen vervangen voor een paar tientjes.

Hoe dan ook: op dit moment zijn er Android toestellen die veel meer waarde voor je geld bieden, speciaal in de midrange, Een segment dat Apple volledig links heeft laten liggen, omdat ze dachten dat dit hun eigen markt zou kannibaliseren.
Dat Apple zich niet bezig houdt met de markt voor goedkope toestellen is volledig begrijpelijk, maar het niet vervangen van de SE is in mijn ogen een van de voornaamste redenen waarom ze marktaandeel verliezen nu.
Ook mijn ervaring. Ben weer terug van high-end Android naar een iPhone 6s en die vind ik fijner in dagelijks gebruik. Wat je zegt klopt, alleen het probleem is als om welke reden je iPhone binnen die 4 jaar sneuvelt, dan heb je een fikse domper te pakken. Ik denk dan aan diefstal, val en dat soort zaken. Ik vind 4 jaar nogal een forse periode gezien de kwetsbaarheid (vanwege slecht design) van bijna alle smartphones. Welke imbeciel maakt een smartphone rondom van glas tot aan de hoeken?

[Reactie gewijzigd door sohus op 1 mei 2019 09:20]

Ben ik niet helemaal met je eens lees dit artikel maar eens door:
reviews: Android-updates: de goede kant op

Als je dit 3 jaar geleden had geschreven had je misschien een punt. Maar dat is al lang niet meer zo zwart wit. (met Android one & Treble. (vanaf 8.1))
Ik heb heb bijv. Nokia 8 (die heeft bovenstaande optie niet eens)
die is met met 7 begonnen, zit nu op 9 met elke maand security updates..
Het besturingssysteem ( je bedoeld denk ik de launcher) is natuurlijk kwestie van smaak. Maar daarvoor zijn er heel veel smaken te vinden.
Maar hoezo na android gegaan voor de prijs, je hoeft niet de nieuwste te nemen.
Ik heb nu 1,5 jaar een 8 plus en ga zeker nog 2 jaar er mee verder, maar als ik hem vervang pak ik ook niet meer nieuwste.

Of je koopt nieuw een model van het jaar er voor, of tikt hier een goede 2dehands op van een jaar oud ofzo.
Ik ben van de iphone x naar de huawei p30 pro gegaan. Niet alleen vanwege de prijs p30 pro was 600 euro bij verlenging ipv 1100 voor een 256gb xs. Maar de camera en accuduur zijn echt een wow factor beter. Ik hou van ios en dat zal zo blijven, maar iphones konden altijd mee met de concurrentie qua fotos maken. Maar vergeleken met de p30 pro is het verschil echt veel te groot geworden, daar komen dan de hoge prijzen bij. Als je dan een oud model koopt loopt de camera nog verder achter
Enige redenen om nog Apple te kopen is het "merk" of dat je zoveel Apple spul hebt (ecosysteem) dat het lastig is om te switchen.
... of dat je zoveel Apple spul hebt (ecosysteem) dat het lastig is om te switchen.
Zorg er dan voor dat je niet afhankelijk bant van één merk.
Ik heb vroeger 4 jaar iPhones gehad, ben zonder problemen overgeschakeld naar Windows Phone (en later naar Windows 10 Mobile). Nu blijkt dat Windows 10 Mobile er ook de brui aan geeft, zal ik overschakelen naar Android omdat ik iPhone te duur vind ondertussen.

Ook die omschakeling zal zonder problemen gaan, omdat ik alles lokaal hou op mijn thuis-PC. Geen clouddiensten of dergelijke en geen specifieke apps die een overstap bemoeilijken.
Nu zal niet iedereen hetzelfde doen met hun digitale toestellen als ik, maar onafhankelijkheid zorgt wel dat je gemakkelijker kan overstappen.
Als jij dat belangrijk vind idd camera dan kan ik het snappen, voor mij is de camera niet zo belangrijk.
Ik kan je zo zeggen heb deze week nog niet 1 foto gemaakt, en als ik hem maak is de kwaliteit meer dan prima.
In goede omstandigheden, ja de X maakt prima plaatjes. Maar de mogelijkheden van het scherp foto's maken bij x5 en x10 zoom is echt fantastisch. Voeg daar de night mode aan toe en je hebt direct alles wat de iphone X en XS momenteel missen.
Daarnaast heb je nog andere foto moden op de p30 pro. Super macro vind ik zelf erg leuk om foto's mee te maken, heb letterlijk het oog van mijn hond als achtergrond, dit is ook niet mogelijk met een XS of X. De vertraagde sluitertijd voor water en verkeersfoto's. De iphone heeft tot de iphone 7 ongeveer redelijk meegekunt, misschien zelfs wel tot de X. Maar nu is er gewoon een gemis aan vooruitgang, van de X naar XS waren de verbeteringen echt minimaal en volledig gefocused op HDR. Bij de iphone 11 gaan er geruchten dat apple eindelijk zijn gameface weer opzet, dus ik ben benieuwd!
Omdat je bij android(Samsung) voor een veel lager bedrag wel het nieuwste model krijgt.
Jawel hoor de S10 is los al voor 749 euro te krijgen bij coolblue. En die wordt alleen maar goedkoper. Inc abo zijn ze zelfs voor 600 te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Cihan1988 op 1 mei 2019 10:02]

Ik zou me bekocht voelen als ik er een had toen hij net uit kwam voor 1000

Dat heb ik bij Apple niet.
Als je Samsung een beetje kent dan weet je dat de prijzen best snel dalen. Of je moet de hoge prijs in het begin voor lief nemen om een van de eerste gebruikers te zijn.
Zelfs na een tijdje blijven de prijzen naar beneden vliegen. Kijk voor de grap even 4 generaties terug, Samsung galaxy s6 vs iphone 7. S6 koste 700 euro en is nu 250. iphone 7 koste 800, maar kost nu nog steeds 460 euro. Als we het over prijs hebben, ondanks dat ik zelf ook geen iphone meer heb, lijkt mij dat je toch makkelijker voordeliger uitbent met een "dure" iphone, zeker als je kijkt hoelang hij ze waarde behoud
Of je koopt elke 2 jaar de nieuwste android en dan ben je nog even veel kwijt als 1x een iPhone... De iPhone is simpelweg extreem duur en steeds meer mensen vinder dat dan ook.
Lekker duurzaam!

Jammer dat veel mensen, waaronder jij dus, de verschillen in verdienmodel tussen Apple en Google niet beseffen. Bij Android betaal je met je gegevens voor de ontwikkeling van Android. Bij Apple betaal je dit met je euro’s.
Lekker duurzaam!

Jammer dat veel mensen, waaronder jij dus, de verschillen in verdienmodel tussen Apple en Google niet beseffen. Bij Android betaal je met je gegevens voor de ontwikkeling van Android. Bij Apple betaal je dit met je euro’s.
helaas is het nog steeds zo dat bij de gemiddelde gebruiker de telefoon het nauwelijks 2 jaar uithoud, als hij dat wel doet zit hij in veel gevallen vol barsten, dutsen, krassen e.d.

De reden dat deze het vaak niet 2 jaar uithoud is dat bij een val het scherm aan gruzelementen ligt waardoor de digitizer ook niet lekker meer werkt.
een onderdompeling in water hoor ik ook veel..
zeker met een telefoon + abo kiest men dan gewoon een nieuwe telefoon + verlenging ipv vervangen van onderdelen.

zelf vind ik heb bijzonder en doe ik minimaal een jaar of 3-5 met een telefoon (vroeger met goedkope toestellen 3, nu met duurdere 5)

[Reactie gewijzigd door mschol op 1 mei 2019 09:04]

Lijkt me absurd dat dit bij een gemiddeld persoon zo is. Wie gaat er nou zo om met een apparaat van 1000 euro. Het vroegtijdig vervangen lijkt me eerder te maken hebben met een abbo opzet, of mensen die gewoon wat nieuws willen.
Bij Apple betaal je met véél euro's én data want dacht je nu echt dat met alle data die hun apps verzamelen ze niks doen?
De kop in het zand steken noemen ze dat.....
Een iPhone in 6 jaar afschrijven is niet de norm en eerder de uitzondering. Ik heb mijn iPhone 6 nu sinds de release in 2014, dat zou betekenen dat ik er tot oktober 2020 mee kan doen. Nou dat kan, maar dan heb ik ondertussen wel een accu vervangen, het geluk gehad dat mijn scherm nog steeds heel is en de afgelopen maanden merk ik toch al wel duidelijk dat de iPhone echt wel continue op zijn piek moet presteren wat zich vertaalt in te lange laadtijden. Dus 6 jaar is meer hypothetisch en 4 jaar is realistisch.
Als je ziet dat de Xiaomi Mi9 voor 450 euro is te krijgen dan gaat bovenstaande echt niet meer op.
Aangezien de overige categorieën het net zo goed, of beter hebben gedaan en de winst van alle categorieën tezamen gedaald is, kun je er van uit gaan dat de winst op de verkoop van iPhones ook gedaald is.
De totale ' cost of sales ' zijn gedaald met twee miljard, de 'operating expenses' (R&D, administratief) gestegen met 0,6 miljard.

Dus met 6,5 miljard minder verkoop aan iPhones is er (heel Apple) 1,4 miljard minder kosten gemaakt.

Laat 70% van de kostenbesparingen op het contract van iPhones komen (mijn gok), dan is daar 5,4 miljard minder winst gemaakt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 1 mei 2019 08:24]

Het ligt hoogstwaarschijnlijk eerder aan de markt dan aan de prijzen die ze hanteren, al is dat natuurlijk heerlijk om de schuld te geven.

https://www.marketwatch.c...apple-hit-hard-2019-01-29
Apple's share is expected to crater, from 18.3% in the fourth quarter to 13.5% in the current quarter. Apple has announced a decline in expected sales. This is based largely on problems in China. However, Apple has struggled in India as well.
Nope, Chinezen kopen zich gek aan smartphones, Huawei daar dit jaar 30 procent in de plus.... Apple dik in de min....

Consument kiest gewoon en kiezen minder Apple.
Waarschijnlijk krijg je bij Huawei meer bang for buck
Kunt talloze bedrijfseconomische bespiegelingen gaan houden maar jij raakt wel de kern van de omzetdaling: de prijs van de diverse Apple producten. Wordt heel treffend weer gegeven door de omzet van de iPhones met de iPads te vergelijken. De prijsstellingen van de eersten zijn echt ook relatief hoger dan die van de tweeden. Het gevolg laat zich aanzien in de cijfers.

Opvallend vind ik overigens ook wel dat niet weinig aan dividend wordt uitgekeerd, $27 miljard maar liefst.
Is inderdaad opvallend, dividend uitkeren doe je als je jezelf geen groei-bedrijf meer vindt en je best moet doen aandeelhouders te 'houden' zoals Shelll, Ahold, Intel etc.
Apple is dan ook geen jong snelgroeiend bedrijf meer.
Tja, de telefoons zijn tegenwoordig zo goed dat je niet ieder jaar of iedere twee jaar een nieuwe nodig hebt. Ik heb van een 6s naar XS max gegaan en ik denk dat ik deze telefoon ook weer voor een jaar of 4 zal hebben..
Helemaal mee eens! Zie genoeg mensen om mij heen met een 6 of 6s omdat die ook gewoon nog de laatste updates krijgt en de laatste apps draait, de behoefte om te upgraden is vele malen lager dan voorheen, en dat komt mede door iOS 12 denk ik.
Heb net een iPhone 6s gekocht. Vind de form factor fijn en de prijs was zeer goed en nog zeker wel 2 jaar updates verwacht ik. Grappig want mijn vorige toestel was een iPhone 6S Plus die ik had ingeruild voor een Android high-end en dat was slechtste beslissing ooit. Maar na 5 jaar is het toestel dus nog steeds hartstikke fijn in dagelijks gebruik. Enige irritatie is ontbreken van snelladen en USB-C na die Android.
Helemaal mee eens, ik begon ooit met een iPhone 4 en die begon na 4 jaar wel aan zijn max te komen. Vervolgens naar een iPhone 6 over gegaan en die heb ik nog steeds. Ik heb er laatst nog een nieuwe accu door de Apple store
In laten zetten en kan er voorlopig wel weer mee vooruit. Ik kijk nog even wat er in september komt, ben wel benieuwd naar wat er voor de Xs in de plaats komt
“Weer voor een jaar of 4”?
Ik heb een nog een iPhone 6s. die is nu nog “maar” 3.5 jaar oud. Je had hem dus niet 4 jaar. Ik zie trouwens nog geen reden om over te gaan. Ik maak die 4 jaar wel vol, ook wel 5 jaar zoals het er nu uitziet :)
Ik heb ook nog een 6, en wil heel graag naar de Xr... niet vanwege de prestaties, die zijn nog ruim voldoende... meer vanwege de camera en het grotere scherm.

Maar ja. Dan kan ik net zo goed nog even op de opvolger van de Xr wachten. Kijken wat die aan nieuwigheid heeft.
+1000 euro voor een toestel is behoorlijk veel. Dat zal het altijd blijven. Alleen met vergeet ook dat ook de smartphone behoorlijk gegroeid is. Niemand wilt meer een telefoon van 5/6 jaar geleden gebruiken. Allerlei zaken zoals portretmodus, Argmented Reality, hoge internetsnelheden en constant verbonden zijn, de onwijze power die in de toestellen zit, de supermooie schermen en het groot aanbod aan apps. tegenwoordig is het bijna gemakkelijker om een YouTube filmpje volledig op je telefoon te maken. (Filmen, montage, exporteren/uploaden). Al die techniek heeft ook eenmaal zijn prijs. Men gebruikt de telefoon gewoonweg meer dan enkel bellen, berichten en muziek luisteren.

Kortom, ik blijf 1K echt gigantisch veel voor een toestel vinden. Aan de andere kant vervangt het ook een hoop toestellen(geen losse TomTom, geen losse compactcamera, geen losse iPod etc) waar je anders ook geld aan uit zou hebben gegeven. En een telefoon gaat tegenwoordig langer mee. Destijds was na 2 jaar mijn iPhone 3G echt gewoon op. Mijn iPhone 4 heeft het 4 jaar volgehouden. De iPhone 5S was een miskoop voor mij. (Ik was uitgekeken op wit en 16GB was gewoon te weinig anno 2014), dus die heb ik na anderhalf jaar aan mijn moeder gegeven. Die het overigens nog steeds doet. En de 6S werkt nog als een trein. Laatst wel vervangen door een XS, maar dat komt omdat ik me niet in kon houden maar de 6S zou nog steeds prima werken qua snelheid en fotokwaliteit. Maar als ik kijk wat ik allemaal met de Xs kan is ongelofelijk en als ik een beetje voorzichtig met het toestel ben zou ik daar ook weer 4 jaar mee kunnen doen denk ik.
Alles wat je opnoemt zit eigenlijk ook gewoon op een Xiaomi van 175 euro. Ok niet net zo snel, niet zon goed scherm en camera maar wel goed genoeg voor velen, en dan kun je ook nog een iets duurdere nemen die dat allemaal wel heeft. Het enige is dat het update beleid vele malen slechter is. iOS VS android maakt mij niet uit, ik gebruik dezelfde apps bij beide.
Op papier ja. Maar in de praktijk laten die behoorlijk wat steekjes vallen(wat niet gek is)Maar aan het eind blijven de flagships het echt beter volhouden. Ik zie regelmatig iPhones 6’s en Galaxy S6’s in omloop die het gewoon blijven doen. De meeste goedkopere telefoons uit die tijd zijn al lang en breed vervangen.

Het is ook gewoon hoeveel je geeft om een toestel.

En inderdaad wat jij zegt het updatebeleid. Dat kost ook geld.

[Reactie gewijzigd door Afroman9 op 1 mei 2019 08:58]

Misschien gaan de duurdere langer mee omdat mensen er zuiniger op zijn, een telefoon van 150 euro tja, als die een keer valt maakt niet uit.
Ben benieuwd of dat komt doordat steeds meer iPhone gebruikers overstappen naar vriendelijker geprijsde Android, of dat de lange ondersteuning van Apple maakt mensen minder vaak een nieuwe telefoon kopen.

Overstappen is wel echt een grote stap van iOS, en als je iPhone uit 2013 nog gewoon werkt...
De prijs is niet zo'n probleem voor me.Het is eerder dat de iPhones zo goed werken dat er geen reden is voor een upgrade. Mijn vorige was een iPhone 6. Deze deed ik 3 jaar mee tot ik ging overstappen op een iPhone X. Welke dus ook al 2 jaar oud is. En ik verwacht dat ik deze zeker nog een jaar of 2 kan gebruiken (wachtende op de volgende s-versie.)

Waarbij ik vroeger (iPhone 3Gs tijden) om het jaar wisselde, veranderde dit naar om het jaar. En nu is de doorlooptijd dus 3 jaar geworden.
Kijk naar de cijfers want het antwoord staat daar. 30% meer wearables en accessoires. Moesten mensen overstappen naar Android dan zou dat segment niet zo razendsnel stijgen. Je hebt niet zoveel aan een Apple Watch zonder iPhone;
Dat zou waar zijn wanneer een zeer groot deel van de iphone gebruikers een apple watch zou kopen. Apple zou 22.5 miljoen smart watches hebben verkocht, en ongeveer 210 miljoen iphones. Het is dus goed mogelijk dat mensen overstappen naar android, terwijl de groep iphone gebruikers met een apple watch groter wordt.

[Reactie gewijzigd door pietprecies01 op 1 mei 2019 09:44]

De verkoop van de Apple Watch stijgt sneller dan die van de iPhone. Er waren destijds ook meer mensen die een iPod kochten dan dat er iPhones verkocht werden in de begin jaren van de iPhone.
Maar dat geeft nog steeds geen betrouwbare indicatie of de hoeveelheod actieve iphones toeneemt of afneemt. Er kan namelijk geen verband worden gesteld tussen iphone adoption en apple watch adoption omdat je er dan vanuit gaat dat een vast% van de iphone eigenaren vanaf het begin een apple watch heeft gekocht, en dit sinds het begin nooit verandert is. We missen veel te veel informatie om daar uitspraak over te doen.
Daar is het inderdaad nog te vroeg voor vermits we nog maar in de tweede helft zitten van 2019. De laatste cijfers uit 2018 geven aan dat er 1,3 miljard actieve iOS gebruikers zijn.

Het aantal actieve gebruikers in 2016 was 1 miljard. Dus we kunnen stellen dat tot en met 2018 het aantal gebruikers groeide.
Zit de groei van die 'wearables' in AirPods of Watches?
Beiden. Apple is niet voor niets de grootste horloge fabrikant ter wereld. En met horloge fabrikant bedoelen we horloges in het algemeen, dus niet enkel smartwatches.
Ja, die iPhones gaan lang mee, ik zit nu op 3.5 jaar, en de accu is goed, snelheid goed, weinig krassen. Ik haal wel 5 jaar denk ik.
Maar ze worden per stuk steeds duurder, dus kan je met minder omzet meer winst halen?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True