Apple Pay komt naar Nederland via ING-bank

De Nederlandse bank ING kondigt aan 'binnenkort' de betaaldienst Apple Pay in Nederland te gaan aanbieden. Een exacte datum of periode voor de introductie van de betaaldienst heeft de bank nog niet gegeven.

ING meldt alleen dat de dienst binnenkort wordt uitgebracht en dat er op korte termijn meer informatie over naar buiten komt. Op een speciale ING-pagina die aan Apple Pay is gewijd, zegt het bedrijf alleen dat het nog even duurt voordat klanten met hun Apple-apparatuur kunnen betalen en niet meer naar hun portemonnee hoeven te zoeken. Website Emerce heeft een woordvoerder van ING om meer informatie gevraagd, maar de voorlichter liet alleen weten dat de bank binnenkort meer bekendmaakt over wanneer de dienst beschikbaar komt.

De andere twee grote banken, ABN Amro en de Rabobank, hebben in tegenstelling tot ING nog geen informatie over het wel of niet aanbieden van Apple Pay bekendgemaakt. Twee weken geleden gaf de Rabobank wel meer duidelijkheid over de vraag waarom Apple Pay nog altijd niet breed in Nederland beschikbaar is, terwijl dat in België sinds eind vorig jaar al wel het geval is. Dat hangt onder meer samen met de lage betaaltarieven en het efficiënte betaalsysteem in Nederland, schreef iCulture op basis van een officiële brief van de bank. Daardoor zouden partijen als Apple te weinig geld kunnen verdienen met een eigen betaalsysteem. De Rabobank stelt dat Apple een behoorlijke vergoeding wil en ook aardig wat eisen stelt. Overigens is Apple Pay al in Nederland te gebruiken, maar dat geldt alleen voor klanten van bunq en werkt alleen via work-arounds. bunq biedt de dienst ook al in andere Europese landen aan.

Apple gaf tijdens de kersverse presentatie van de kwartaalcijfers aan dat Apple Pay tegen het einde van dit jaar in veertig landen beschikbaar moet zijn. Dat zijn er nu nog dertig, al gaf het bedrijf verder geen details. Apple zei alleen dat het transactievolume van Apple Pay is verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden.

Apple Pay BunQ

Door Joris Jansen

Redacteur

01-05-2019 • 10:30

523

Reacties (523)

523
488
241
37
1
167
Wijzig sortering
Had liever gezien dat de Nederlandse bankensector hun poot stijf hielden. Nu worden deze kosten omgeslagen over alle klanten. Het zou zo maar kunnen dat de komst van Apple Pay (inclusief het verbod van Apple aan banken om de kosten voor Apple Pay bij de klanten neer te leggen), de reden is dat ING vanaf april 2019 geen kosten meer rekent voor het betalen met je mobiel via NFC op Android.

Belachelijk dat Apple hun NFC niet openstelt voor desnoods geverifieerde partijen zoals banken. Immers, voor Apple Pay moet er ook een overeenkomst gesloten worden met een bank. Dit is gewoon de manier van Apple om zich er tussen te wurmen.

En laat duidelijk zijn, ik vind het jammer omdat het technisch wel mogelijk is om dit gewoon via de bankapplicatie te laten lopen. Het is onwil en geen onkunde van Apple. Wel fijn voor de Apple gebruikers, anderzijds was het een argument om naar (het vrijere) Android over te stappen.

[Reactie gewijzigd door B-Bandit op 22 juli 2024 13:33]

“Belachelijk dat Apple hun NFC niet openstelt voor desnoods geverifieerde partijen zoals banken. Immers, voor Apple Pay moet er ook een overeenkomst gesloten worden met een bank. Dit is gewoon de manier van Apple om zich er tussen te wurmen.“

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik snap ook niet dat de AFM of andere mededingings autoriteiten hier geen werk van maken. Met KPN laten ze zien dat ze AFM behoorlijk bedrijven op de huid willen zitten. Waarom Apple hier mee weg komt, ik snap het niet.
Ben overigens wel een fanatiek gebruiker van apple apparatuur.
Ik hoop dus dat als er extra kosten zijn alleen voor de gene die willen gebruiken, dus dat je moet activeren en dat je dan extra betaald.
100% mee eens, begin dit jaar moest ik nog betalen voor deze optie onder Android bij ING. Nu de ontwikkelkosten eruit zijn is het gratis omdat de transactiekosten verwaarloosbaar zijn. Als eenzelfde constructie voor Apple ontstaat en straks de transactiekosten niet verwaarloosbaar zijn, zijn ga ik er vanuit dat deze per transactie belast worden aan de gebruiker. Apple wil exclusief zijn, dat weten de gebruikers dus gewoon doorberekenen naar gebruik. Op deze manier kun je elke betaalvorm ondersteunen en belast de bank de transactiekosten per type door.
"ik vind het jammer omdat het technisch wel mogelijk is om dit gewoon via de bankapplicatie te laten lopen."

Persoonlijk zit ik niet te wachten op 10 verschillende apps en implementaties die allemaal soms wel soms niet werken. Apple Pay werkt bij mij gewoon altijd en ik kan heel makkelijk tussen de pasjes wisselen.
Als een app niet werkt dan is dat slecht programmeerwerk of een een bagger telefoon.
Het maken van apps op IOS is zoveel makkelijker dan voor android, Dit omdat bij Apple heel duidelijk is waarvoor je programmeert.
Bij Android kan het maar zomaar zijn dat de api je je gebruikt door een specifiek model niet begrepen wordt, omdat hun hardware weer een softwarematige tussenlaag nodig heeft om de functioneren.

Voor populaire toestellen van Samsung, HTC, Sony, OnePlus etc... is het vaak wel in orde, maar ga je voor een budgettoestel van een C merk, dan is het vaak vragen om problemen.

Nu is het NFC voorbeeld niet het beste omdat apple deze niet open stelt, maar waar ik meer op hint is dat 10 verschillende apps echt niet verkeerd hoeven te werken, mits de app en het OS beide gewoon goed in elkaar steken.
Op android komt veel phising voor maar dat heeft de iet zoveel met contactloos betalen te maken. Dat werkt op android al jaren (gebruik het bij Rabo al sinds 2017) en werkt altijd. Apple pay is daar gewoon een variant van, maar wel een waar apple verdient aan de transactie. Op zich prima want dat doen paypal en creditcard maatschappijen ook, maar wel jammer dat ze niet het technisch prima werkende alternatieven aanbieden.
Wat het artikel niet vermeldt is dat je met Apple Pay ook in apps kan afrekenen met Apple Pay. Adidas, Uber (Eats), Deliveroo en EasyJet zijn een paar apps waarmee je in de app met Apple Pay kan betalen waardoor iDeal in deze gevallen niet nodig is. Dit werkt ook op de iPad.
Als je een Mac hebt kan je ook met Apple Pay betalen als de webshop dit ondersteund.
Dat kan alleen als de pas in Apple Pay een MasterCard/VISA/AmEx is. Met Maestro-passen kun je alleen in fysieke winkels betalen, niet online.
Klopt, voorbehouden aan Credit Cards (helaas). Dit is waarschijnlijk een beperking van Apple Pay en de koppeling met iDeal (zal wel een overeenkomst verhaal zijn).
Niet zozeer alleen credit cards. Het is gebonden aan Visa / Mastercard. Bijv. alle debit cards in de UK zitten ook op het visa systeem en zijn gewoon te gebruiken online zoals een credit card, maar dan directe betaling ipv op credit. Dit is een gevolg van mijn inziens het onhandige NL betalingssysteem.
Alle nederlandse kaarten zijn ook gewoon de Debitcards van Mastercard en Visa.
Dit is een reden waarom jouw pinpas overal ter wereld gebruikt kan worden. Het enige verschil is dat de bedrukking net even iets anders gedaan is.

bij je pinpas staat er een bankrekeningnummer op, terwijl er op de achtergrond gewoon een Debitcardcode in verwerkt zit. De bank heeft dan welliswaar de mogelijkheid tot online betalen via de debitcard uitgezet om veiligheidsredenen, maar met één vinkje verschil zou je al met je debircardnummer kunnen betalen (als je deze zou kunnen achterhalen)

Ik heb lang bij CCV (pin apparaten) gewerkt, en konden beperkt de debitcardnummers terug zien (de fraude afdeling had mogelijkheden om het volledige nummer in te zien (zonder pin, naam of CCV), wat uiteraard voor 99,9% van het bedrijf onmogelijk was)
In Italië en Japan is het ook zo en daar heb je geen iDeal.
voorbehouden aan Credit Cards (helaas).
Nee, voorbehouden aan MasterCard, die onder die MasterCard vlag zowel credit- als prepaid- als debit-kaarten uitgeeft. Maestro is overigens ook van MasterCard en de twee worden op termijn samengevoegd. Het is bv al mogelijk om Maestro kaarten met ipv naam, nummer kaarten uit te geven, net zoals MasterCard, met CVV. N26 doet dit bijvoorbeeld en geeft oa in Dld en NL naast een gratis MasterCard ook een gratis Maestro card met nummer en CVV, uitgeeft.

[Reactie gewijzigd door Yev op 22 juli 2024 13:33]

Anoniem: 1206908 @MelvinW1 mei 2019 23:11
Dat is sinds iOS 12 niet waar, Maestro is toegevoegd :) Onder andere in Italië en Spanje gebruiken ze dit al.
Maestro werkt alleen in fysieke winkels, niet voor online transacties. Zie ook: https://support.apple.com/en-us/HT201239

6. In Italy, you can use your iPhone and Apple Watch to make Apple Pay purchases in stores with your Maestro card. Maestro cards can't be used within apps and on the web. In Japan, Visa cards can't be used within apps and on the web.
Anoniem: 1206908 @MelvinW5 mei 2019 14:09
Jawel, sinds iOS 12 is Maestro toegevoegd, zie API docs Apple: https://developer.apple.c...ntnetwork/3013739-maestro
Anoniem: 365396 @MelvinW1 mei 2019 12:58
Wellicht dat dat nu gaat veranderen?
Dat maakt toch verder niet uit? Of het nu Ideal is of Apple? Waarom nog een dienst denk ik dan.
Het begin van het einde, nu een schaap over de dam is volgen de andere banken in Nederland ook. Waardoor naar alle waarschijnlijkheid betaalrekeningen voor iedereen duurder worden.

Wat hebben we nu geleerd? Als je maar groot/populair genoeg bent (maar niet te groot) kun je prima technische oplossingen achter slot en grendel zetten (api NFC toegang) om zo geld te kunnen vragen per transactie.

Het gaat mij er niet zozeer om dat Apple een dienst aanbied die betaald moet worden. Maar dat die dienst gebruikt moet worden om betalen met een telefoon mogelijk te maken.

Banken kunnen prima zelf veilige betaal apps maken.
Nee, je betaalt de transactiekosten per ondersteunde betaaloptie. NFC op Android is na initiele ontwikkelkosten, verwaarloosbaar. MijnIng app is sind begin dit jaar 'gratis' voor mobiel betalen. Apple is exclusief dus worden transactiekosten in rekening gebracht, dat hoeft je maandelijkse bankkosten niet te verhogen.

[Reactie gewijzigd door hamsteg op 22 juli 2024 13:33]

Dat kan al? Ook via mijn Blefius app kon ik al met de iPhone betalen op de meeste terminals doormiddel van een QR code op het schermpje te tonen. Is dat makkelijker dan met de pas? Nee, en heb het maar een enkele keer gebruikt.
Kan iemand uitleggen wat het verschil nu is met betalen via NFC bij ING?

Dat gaat toch (al JAREN) net zo makkelijk met als voordeel:
1. minder tussenpartijen (want Apple zit er niet tussen)
2. minder data deling (want minder tussenpartijen)
3. minder kosten (want ING moet Apple betalen)

Of werkt betalen via NFC niet op Apple devices?
De nfc chip in Apple devices is alleen benaderbaar door Apple services zoals Apple pay of de autoconfiguratie tool voor WiFi delen.
Bij Apple is het dan dus duidelijk waarom dit nieuws is, maar weet je misschien wat het voordeel is van Google Pay? Aangezien de ING app wel met NFC werkt op Android?
"Google Pay" en "NFC op Android" is niet hetzelfde.
"Google Pay" werkt net zoals "Apple Pay": bank moet (een duur?) contract afsluiten via Google.
"NFC op Android" kan de bank zonder tussenkomst van Google aanbieden.
In ken overigens geen bank in Nederland met "Google Pay", ze werken allemaal met "NFC op Android".

"Samsung Pay" en "NFC op Android" is niet hetzelfde…. idem, zelfde verhaal.
Ik denk dat het enige "voordeel" van Google pay tegenover de ING app de support voor meerdere verschillende bank kaarten en het feit dat je er ook je klanten kaart, ov ticket en of bijvoorbeeld je boarding pass in kunt zetten.

[Reactie gewijzigd door Sieb2 op 22 juli 2024 13:33]

Betalen via NFC werkt niet met apple devices, daarvoor moet echt apple pay gebruikt worden.

Nu vind ik wel dat Apple Pay aanzienelijk beter werkt dan de ING App, gewoon omdat ik maar 2x op het knopje hoef te drukken op de apple watch en ik kan betalen, zelfs als het 1000 euro is.

Hiervoor moet je in de ING app je pincode toevoegen, was een extra handeling is (ja, tis een luxe probleem.....) maar het werkt gewoon zo snel.

Ja, het had leuk geweest als apple niet zo gesloten was, maar hoe het systeem werkt, is wel erg nice.
Het voordeel van Apple Pay is dus duidelijk.

Maar kan iemand mij dan vertellen wat het voordeel is van Google Pay? Hoe werkt dat precies vergeleken met de ING app?
"Google Pay" en "NFC op Android" is niet hetzelfde.
"Google Pay" werkt net zoals "Apple Pay": bank moet (een duur?) contract afsluiten via Google.
"NFC op Android" kan de bank zonder tussenkomst van Google aanbieden.
In ken overigens geen bank in Nederland met "Google Pay", ze werken allemaal met "NFC op Android".

"Samsung Pay" en "NFC op Android" is niet hetzelfde…. idem, zelfde verhaal..
Ja, dat het allebei wat anders is begreep ik wel. Maar als het verschil dus is dat het een bank een hoop geld kost om dit te ondersteunen snap ik wel dat een bank liever zelf zo'n app maakt.

Weet je soms ook hoe het technisch werkt? Want met ING op Android hoef ik bijvoorbeeld niet online te zijn met m'n telefoon. Moet dat met Google/Apple/Samsung/Fitbit Pay wel?
Je geeft zelf al aan. Apple heeft alles zelf onder controle. ING moet gebruik maken van bestaande functionaliteit van externe systemen en services.

Laten we maar kijken hoe het gaat werken met Apple Pay en ING. Ben benieuwd hoe de transacties worden verwerkt. En of Apple Pay even goed blijft werken.
Hiervoor moet je in de ING app je pincode toevoegen, was een extra handeling is (ja, tis een luxe probleem.....) maar het werkt gewoon zo snel.
Dat is gewoon een stukje veiligheid vanuit ING, zodat je niet zonder het door te hebben hele grote bedragen uitgeeft. Met je pinpas contactloos niet anders.
Ik ben wel met je eens dat ING hiervoor ook net zogoed de vingerafdruk kan gebruiken, dat werkt met overboekingen in de rest van de app immers ook gewoon. Waarom hier dan per se de pincode moet worden gebruikt, is mij ook een raadsel.
Begrijpelijk dat het met veiligheid te maken heeft, maar daarvoor vind ik het juist handig dat dit bij de Apple Watch net even wat makkelijker (en nog steeds veiliger) geregeld is.

Laten we hopen dat dit in de toekomst gewoon allemaal goed en makkelijk werkt :)
Goede vraag, ik vroeg me hetzelfde af. En bedankt voor de al gegeven antwoorden. NFC bij banken werkte dus voorheen alleen via Android. Het voordeel van Apple Pay is dus duidelijk.
Maar dat is puur omdat Apple geen toegang wil geven aan andere partijen. En Apple Pay dus gebruikt moet worden als je als bank daar diensten wil aanbieden. Bij Android is die barrière er niet en kan dus iedere appmaker een oplossing bieden (bijv. ING, Rabo etc...)
Inderdaad, Apple wil zich er eigenlijk graag tussen wurmen. Misschien uit veiligheidsoverwegingen, maar ik denk eerder omdat ze gewoon de data en de invloed willen hebben.
Schrap data maar. Ik denk dat ze vooral invloed op het betaalsysteem willen hebben en tegelijkertijd er veel geld aan willen verdienen. En je ziet het, het lukt aardig ;)
Ze krijgen oa een percentage van de betaling en wordt apple opeens een betaalaanbieder, dat is voor hun branding fantastisch.
Ik vraag me af hoeveel dat de banken dan gaat kosten per transactie of als percentage. In feite zwichten de banken (of in ieder geval Bunq en ING) hier dus voor Apple.

Toch zou het eigenlijk niet zo afgedwongen moeten worden vind ik. Apple maakt een telefoon en technisch gezien is het helemaal niet nodig dat Apple ertussen gaat zitten bij betalingen. Want wat levert dat technisch nou op? Gaat het sneller? Is het veiliger? Met andere woorden wat is de toegevoegde waarde van Apple Pay?

Volgens mij gebeurt er achter de schermen precies hetzelfde als bij Android mogelijk is (zonder Google Pay).
Heeft 2 kanten. Je ziet hetzelfde bij de verkoop van apps en nu ook bij abbos, dus apple wil tot 30% van abbo kosten van spotify en Netflix.

Anders gezegd, apple biedt niet langer het apparaat maar het platform. In mindere mate geldt dit ook voor Google.

Tijd dus dat iPhones gratis worden en je betaald voor het platform.
Dat laatste. Waarom iets gratis beschikbaar maken als je er zelf tussen kan gaan zitten met hoge transactiekosten?
Ik zou liever zien dat er wereldwijd technische standaarden en open interoperabiliteits-afspraken worden gemaakt. Ik zit helemaal niet te wachten op het woud aan betaalsystemen dat nu aan het ontstaan is.

Ik heb geen behoefte om bij de bakker te betalen met Applepay, bij de slager contant, bij de groenteboer alleen met NFC van nederlandse banken, en online of in het buitenland met weer iets anders.

En het gaat me niet eens om de kosten die al die betaalsystemen ook nog in rekening brengen, ik wil vooral gewoon het gedoe niet.
Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, NFC et cetera betalingen werken allemaal gewoon op terminals die contactloos betalen aanbieden. Het scenario dat je schetst is dus niet kloppend, er is geen andere hardware nodig per betalingsmethode of bank. :)

Doet me er aan denken, dit zal ook slecht nieuws zijn voor die omslachtige betaalmethode met QR-codes waar je nu steeds reclame van ziet op TV.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 13:33]

Dat is mijn punt niet. Ik wil helemaal niet hoeven weten wat die terminals wel en niet ondersteunen. Ik wil één Bank/Provider/aanspreekpunt die:
1. Me een betalingssysteem aanbied dat universeel geaccepteerd wordt, zodat ik overal zonder gedoe kan betalen. In binnenland, buitenland en online.
2. Instaat voor de veiligheid.
3. Die ik aan kan speken op wat er met mijn gegevens gebeurd.

Op het moment dat je een systeem hebt waarin velen verantwoordelijk zijn blijkt uiteindelijk dat niemand verantwoordelijk is.
Maar dat is het toch al? :) Overal waar je het logo voor contactloos betalen ziet kan je afrekenen met:
1.) Je pinpas met contactloos betalen (of door je pinpas er in te steken, maar dat lijkt me nogal wiedes)
2.) Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay en vast nog een paar die ik nu vergeet
3.) NFC-betalingen via je bankapp
Dit is zowel in binnen- als buitenland het geval, dat is al een standaard!

Het enige waar je je verder zorgen om moet maken is dat ze Maestro/VPAY en/of MasterCard/VISA accepteren natuurlijk. Als je in een land komt waar ze een ander netwerk gebruiken kan dat een probleem zijn, maar dan werkt je normale pinpas ook niet... Wat dat betreft verandert er dus ook niets.

Dus voor het overgrote deel van de mensen geldt dat je inderdaad niet hoeft te weten wat de terminal ondersteund, zolang ie contactloos betalen heeft kan jij gewoon afrekenen met elk van deze betalingsmethodes en met elke bank die het ondersteund.
Ik kan bevestigen dat dit zo is. Ik betaal al meer dan een jaar met Apple Pay en ik ben nog geen winkel tegengekomen waar het niet lukt om bij een draadloze betaalterminal te betalen met Apple Pay.

Bovenstaande is natuurlijk ook van groot belang voor een goede adoptie van zo'n betaalmethode. Apple Pay mag samen met andere 'Pay'-methodes wat mij betreft de standard worden naast reguliere pinpassen.

Ik heb onlangs PayConiq een kans gegeven, maar dat was echt houtje-touwtje. In totaal heeft en zo'n 30 seconden geduurd voordat de transactie volledig goedgekeurd was en ik ervandoor kon gaan met mijn boodschappen.
Ahja, PayConiq, dat was de naam die ik elders in dit draadje zocht. :P Die zullen hier niet vrolijk van worden denk ik. Op Android boden de meeste banken al NFC-betalingen aan en nu komt Apple Pay er ook (al moeten we nog zien bij hoeveel banken, maar ING is een hele grote speler.). Wie weet dat Google Pay nu ook over de brug wil komen. Al deze methodes werken ook een stuk makkelijker en inderdaad minder omslachtig dan PayConiq, dus die lezen dit soort persberichten waarschijnlijk met weemoed.
Ik hoop het. PayConiq ligt naar mijn mening ver achter op de huidige pin-methode. Draadloos pinnen is gewoon gemakkelijk en je hoeft er niks voor te scannen, etc.

Zoals de 'oudjes' vaak zeggen: "Straks betaal je gewoon met een chip in je hand" en zelfs dat kan met de huidige draadloze pin-methode, volgens mij.

PayConiq is geen lang leven meer beschoren.
Het zal mij niks verbazen dat op de datum dat ING live gaat met Apple Pay, bunq ook live gaat in Nederland. Die hebben het allang klaar staan.
Moet het wel mogen van Apple natuurlijk. Voor België had bunq ook allang alles klaar staan, maar toch mochten ze pas +/- 3 maanden later de boel lanceren vanwege een exclusiviteitscontract met BNP. :P Maar wie weet gaat het hier anders. Het zou eigenlijk wel een beetje stompzinnig zijn als de partij waar de meeste mensen die in NL Apple Pay gebruiken op dit moment bij zijn aangesloten niet mee mag doen bij launch. Aan de andere kant is dat geen overweging voor Apple natuurlijk omdat het in eerste instantie eigenlijk al niet mogelijk zou moeten zijn, dus alé... Time will well. :)
Bedankt, het lijkt er op dat er vooruitgang is geboekt sinds ik voor het laatst hier naar gekeken heb. Te lang geleden naar blijkt :)
Anoniem: 365396 @locke9601 mei 2019 12:55
Volgens mij voldoet (bijna) elke bank in Nederland aan je eisen. De standaarden die we hebben werken overal in Nederland met elke bank. Internationaal wordt op sommige plekken Maestro niet ondersteund, maar elke Nederlandse bank biedt ook creditcards aan. Dus wat is je probleem?

Apple Pay is slechts een service die bovenop de services van de bank. Als je het niet wil gebruiken hoeft het niet...
En hoe is je leven m.b.t. betaalverkeer nu? Heb je wel een bankpas?

Het enige wat ik hoor is de wereld om me heen is te moeilijk en ik heb geen zin om iets te leren.
Je argument slaat kant nog wal.

Dit is er al en Apple pay sluit er naadloos op aan.
Zitten er ook extra kosten aan apple pay verbonden?
Voor consumenten en winkeliers niet.
Are there additional fees to accept Apple Pay?
No. Apple doesn't charge any additional fees.
Officieel niet, maar het staat banken vrij om bijvoorbeeld een "Mobile payments"-pakket toe te voegen waarbij je bijvoorbeeld voor €1 per maand gebruik kan maken van "Alle mobiele betaalproducten zoals Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay en NFC-betalingen", om maar iets te noemen. (Of als ze Apple Pay uberhaupt niet mogen noemen in relatie tot extra kosten, dan verzinnen ze wel iets anders creatiefs :+) Zolang het maar niet enkel voor Apple Pay is, is dat toegestaan.

Aan de andere kant heeft ING juist net de extra kosten voor NFC-betalingen op Android laten vallen, het zou raar zijn als ze dat her-introduceren. Vooralsnog zullen er waarschijnlijk geen zichtbare extra kosten aan Apple Pay verbonden zijn.
Bijna alle terminals werken nu met contactloos credit card, maestro en mobiele betalingen, maar voor Apple pay moeten vaak nog aanpassingen gedaan worden.
Edit:
@WhatsappHack Thanks. Zie dat ondersteuning meestal werkt idd
https://support.apple.com/nl-nl/HT204274

[Reactie gewijzigd door feranderd op 22 juli 2024 13:33]

Als het contactloos betalen voor Maestro en MasterCard ondersteund, dan ondersteund het ook Apple Pay. Het enige dat in de firmware anders is voor Apple Pay, is dat je boven de €25 geen pincode nodig hebt (een of andere universele techniek, ben de naam kwijt. -edit- CDCVM blijkbaar). Het ergste dat dus kan gebeuren is dat je pin gevraagd wordt van de pas. :P Maar terminals met firmware van voor de oorlog mogen sowieso wel ff geüpdatet worden, dat lopen ze een paar jaar achter met updates. Oo

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2024 13:33]

Die standaard is er in de vorm van EMV. In het geval van Apple Pay word gebruik gemaakt van Contactless EMV.
Mooi! Nu nog inchecken via de iPhone bij de NS & een digitaal rijbewijs, en ik kan mijn wallet-case vaarwel zeggen.
Je weet zelf ook wel dat Apple dit niveau van toegang (op dit moment) niet toestaat op de NFC chip in Apple devices.
In Japan en ik geloof ook in Londen als ik het me goed herinner (maar 100% sowieso Japan) kan je gewoon je reiskaart toevoegen aan Apple Pay. Sterker nog, die heeft een speciale modus zodat bij minder dan x procent accuduur je iPhone naar een speciale energy saver gaat waardoor je nog tenminste x uur wel kan in- en uitchecken bij het openbaar vervoer. :) Daar zijn dus zeker voorzieningen voor.
Niet via derde partijen apps...
Nee maar krazzer zei toch ook niet dat hij het via de app van een derde partij wilde doen?
Toekomstig is het wel mogelijk om direct met je bankpas te reizen, en daarvoor zou je Apple Pay kunnen gebruiken.

https://nieuws.ns.nl/op-p...et-bankpas-of-creditcard/
Je weet zelf ook wel dat Apple dit niveau van toegang (op dit moment) niet toestaat op de NFC chip in Apple devices.
Dat klopt, maar wat niet is kan nog komen.
https://www.computerworld...n-a-very-limited-way.html
Misschien een domme vraag, maar op dit moment als ik contactloos betaal met mijn ING pas dan moet ik om de X aantal pintransacties mijn pas in het apparaat doen om de transactie te voltooien.
Hoe gaat dit met apple pay?
Anoniem: 365396 @Remy!!!!1 mei 2019 12:44
Je pincode is een form van authenticatie dat jij degene bent die met de pas rondloopt. Voor Apple Pay gebruik je daar je vingerafdruk, gezicht of Apple Watch voor. Elke transactie is dus geauthenticeerd door je eigen biometrische informatie.
Als je Apple Pay gebruikt op een Apple Watch dan moet je je toegangscode intikken als je hem omdoet. Daarna twee keer drukken op de zijknop en je standaardkaart komt te voorschijn waarna je je horloge tegen het pin-automaat houdt. Dan heb je al betaald.
Op je iPhone druk je twee keer op de aan/uit-knop waarna Face ID of Touch ID je autoriseert waarna je standaardkaart weergegeven wordt. Daarna kan je je iPhone tegen het pin-automaat houden om te betalen.

Door deze methode is er geen limiet op bedrag met Apple Pay.
Met Apple Pay hoef je niet om zoveel transacties je pas te gebruiken, de beveiliging met Touch iD of Face ID is veel veiliger, ook de €25,- limiet vervalt...
Geen idee. Ik gebruik Apple Pay icm Bunq en ben hier nog nooit tegenaan gelopen.
Ook niet als ik betaal boven de 25 euro. Bij NFC moet je dan ook alsnog je pincode ingeven.
Ik heb geen Apple spul, dus daar kan ik niet over spreken. Maar ik betaal al jaren met mijn telefoon met de ING app, en 1x in de zoveel transacties krijg ik een melding op mijn scherm in de ING app dat ik mijn pincode moet invoeren en opnieuw moet tikken tegen het apparaat. That's it.
En dat heb je met Apple Pay dus niet.

Ik vraag mij nu alleen wel af, moet je nog steeds je pincode invoeren bij een bedrag hoger dan 25 euro? of hebben ze dit bij Android nu eindelijk ook veranderd?
Je moet volgens mij nog steeds je pincode invoeren bij een bedrag boven de 25 euro. Persoonlijk vind ik dat ook wel een prettig en veilig idee. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe Apple het veilig houdt zonder deze limiet.
Ik gebruik Apple Pay al een tijdje en ik moet elke keer als ik het gebruik het activeren met faceId. Wat neem ik aan hetzelfde is als een Pincode intypen.
Als je de Apple Watch om doet, moet je 1 malig je pincode toevoegen, daarna is het met 2 drukken op de knop betalen, ook boven de 25 euro.

Wordt je horloge gejat / van je arm afgehaald, komt er gelijk een slotje op, dus het is heel goed beveiligd.
Ook even snel een apparaat langs het horloge halen werkt ook niet zonder eerst die knop 2x in te drukken, en geloof mij, dat voel je als iemand dat doet :)
Dat wist ik niet. Dat is wel echt een heel veilig idee!
Doordat je in plaats van een pincode Touch-ID danwel Face-ID gebruikt.
Je identificeert door middel van touch-id/face-id in plaats van een pincode en niet om de €25,- maar bij iedere transactie. In feite is dat dus veiliger.
Ben dus ook wel benieuwd na niet dat ik irritant vind, ik vind juist veilig zo onthoud ik me pincode tenminste nog.
Mooi nieuws!
Nu ook de providers nog even de e-sim introduceren in Nederland. zodat de Apple Watch niet perse meer in de buurt hoeft te zijn van mijn iPhone. Ook al zal ik de iPhone vaak genoeg wel bij me hebben.
Voor Apple Pay op je Watch hoeft je iPhone sowieso niet in de buurt te zijn. Er is geen internet nodig voor Apple Pay.
Staat me iets bij dat de AW eens per 24 uur contact moet hebben met je iPhone voor een tokenupdate. Verder is contact met internet of iPhone niet nodig om een betaling te doen.
Nice, kan niet wachten. Vergeet mn pasjes dan vrijwel nooit, maar dit is puur gemak.
Ik dacht eerst ook dat het overkill was, maar vind het toch best fijn. Ik gebruik het vooral via de AW, maar soms sta je lang in de rij bij de supermarkt, dan lees ik even een artikel op Tweakers, ben ik aan de beurt, gelijk telefoon op dat ding, en klaar.
Ik moet dan eigenlijk nog mijn rijbewijs aan de Wallet kunnen toevoegen, want daarom heb ik nu nog steeds een portemonnee bij me.
Rijbewijs is nog steeds fysiek verplicht in Nederland... Een gescanned en geprint kopie is ook niet geldig.
Klopt. Maar de RDW is er wel mee bezig achter de schermen.
Ik hoop het. Heb liever een kopie bij me (voor het geval dat m'n portemonnee wordt gejat), korten voor nieuw rijbewijs en ID-kaart zijn toch best lullig als ook nog je portemonnee gejat is.
Precies dus je zal nog steeds pasjes bij je moeten hebben, daarvoor is een goede portemonnee het makkelijkst, kan je ook echt geld meenemen voor het geval dat er een systeem uit ligt.
Los geld en extra maestro pas liggen gewoon in de auto.
(Voor nood, je zal maar bij de pomp staan te tanken, en er is een pin storing. Gebeurt afgelopen jaren wel vaker.)
Anoniem: 1131161 @xoniq1 mei 2019 10:51
Tja, dit bied echter geen tijdwinst ten opzichte van het contactloos betalen dat al met de bankpas zelf kan. De voordelen zijn in mijn optiek dan ook te verwaarlozen. Oh ik ga het zeker wel gebruiken op mijn iPhone hoor, maar goed, de bankpas zit nu ook al gewoon standaard in mijn portemonnee.
Je vergeet een enkele fijne voordelen van Apple Pay:

Met apple pay koppel je allerlei passen (pin en credit card) aan je Apple account. Je selecteert een standaard betaalpas, maar kunt ook in de winkel een andere betaalpas selecteren. Die passen kun je thuislaten, dat scheelt ruimte in je portemonnee. Neem er desnoods eentje als backup mee voor winkels met verouderde betaalapparaten. Ik heb bijvoorbeeld drie pinpassen en drie credit cards. Scheelt bijna een centimeter aan portemonnee dikte, en dat vind ik fijn.

Als je vroeger je portemonnee kwijtraakte, moest je alle passen blokkeren en opnieuw laten aanmaken. Dat kostte tijd en geld. Mat Apple pay hoeft dat niet.

Bovendien, in de winkel moet ik altijd mijn betaalpas uit de portemonnee halen, betalen en er weer in doen. Apple pay werkt met je iPhone, die heb je 123 uit je broekzak, of beter nog, met de Apple watch die gewoon om je pols hangt.

Ik kan niet wachten tot Apple Pay in Nederland breed beschikbaar is. Nu nog mijn ID bewijs, rijbewijs en OV chipkaart digitaal op mijn iPhone, en ik hoef nooit meer een portemonnee mee te nemen!
Daarnaast ook nog het volgende:

Met apple pay heb je geen limiet van 25 euro voor contactloos.

Daarnaast hoef je nooit een pas en/of pincode in te voeren als je meer dan 25 euro pint. Bij sommige banken is pas/pin ook verplicht na meerdere contactloze betalingen in dezelfde dag of week.

Met Apple Pay gebruik je altijd je vingerafdruk of face ID welke zeer snel werken en daarom heb je deze limieten niet. Via je watch is het nog sneller ook.

Uiteraard heb je nog wel een pin limiet voor je gehele rekening wat vanuit de bank komt, dat is feitelijk het bedrag dat je per dag kan betalen met je rekening en staat verder los van het limiet voor contactloos. Je kan bij veel banken dit limiet via de app makkelijk verhogen of wijzigen indien gewenst.
Alles wat je hier boven noemt kan al jaren op Android. Inclusief OV, bonuskaarten, CC, Betaalpas, Limiet, etc.
Hangt maar net van de app af. Heb de NFC functie van o.a. de ING app al vele malen zien falen. Plus je moet de app starten, bij Apple Pay is die drempel net weer wat lager, geen app zoeken en starten.
Nee, ik hoef de ABN app niet te starten. Alleen het telefoonscherm moet branden (voor beveiliging).
Het "falen" van de NFC functie komt vaak omdat men niet weer waar de NFC zich bevind. Ik had hier op een oudere telefoon ook last van, was een LG G3. Ik wist gewoonweg niet waar precies de NFC zat. Toen ik een OnePlus 3 en daarna 5 kocht stond het duidelijk vermeld waar deze zit: precies onder de camera.

Nu ik dat weet is het me niet meer voorgekomen dat het mislukte. Bovendien denk ik ook dat de NFC chip veel sterker is op mijn huidige telefoon.

Wat betreft de ING app heb je het mis. Telefoon uit je zak halen en 1x op de power-knop drukken is genoeg. Zolang het scherm aan staat (mag nog gelocked zijn) kan je betalen. Indien een PIN vereist is, komt het scherm vanzelf tevoorschijn.
En daarnaast ook nog het volgende:

Apple Pay is (natuurlijk) in lijn met Apple's privacybeleid. Dat betekent dus dat gesegregeerde gegevens vereist voor 'n succesvolle betaling worden verwerkt, op basis van eenmalige 'tokens'. Dus noch de bank noch de winkelier kunnen via Apple Pay beschrijvende klantprofielen opbouwen, enkel datgene voorhanden is. De bank kan geen gedetailleerd koopgedrag leren (of verhandelen) en de winkels verkrijgen daarnaast ook geen credit- of debetcard gegevens van de klant. Wellicht ligt hierin ook 'n argument waarom banken terughoudend waren met invoeren van Apple Pay.

Overzicht van Apple Pay beveiliging & privacy
Dus jij wil al je pasjes thuis laten?
' Handig' als apple pay er een keer uit ligt, batterij leeg is etc.

Overigens moet je bij de kassa toch wachten tijdens het scannen van je producten door de cassiere dus alle tijd om met je pas klaar in je hand te wachten tot zij klaar is ....even scannen( of pincode intoetsen wat ook supersnel is ) pas weer terug en klaar.

Telefoon is niet sneller of makkelijker maar gewoon weer een nieuwe methode

Ik geloof het niet dat de meeste mensen nu geen portemonnee meer mee nemen met pasjes contant geld etc , zover zijn we nog lang niet.

Een scanner in mijn vingertop dat zou handig zijn :)

[Reactie gewijzigd door Martin11 op 22 juli 2024 13:33]

Anoniem: 42901 @Martin111 mei 2019 15:23
Met Apple Pay kan je ook met je Apple Watch contactloos betalen. Die heb ik altijd aan m'n pols, dus dat is veel sneller dan een telefoon of een portemonnee uit m'n broekzak vissen.

[edit] Die portemonnee neem ik natuurlijk altijd mee. Daar zitten niet alleen m'n bankpassen in, maar ook andere belangrijke zaken die ik altijd bij me moet/wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 42901 op 22 juli 2024 13:33]

Ik neem heus wel een backup betaalpasje mee dan, naar niet meer mijn portemonnee.
Maar zo voor het zover is, eerst rijbewijzen, ID kaarten en andere verplichte pasjes digitaliseren.
Ik heb al jaren alleen mijn iPhone bij me met 2 bankpasjes en mijn rijbewijs in het telefoon hoesje. Meer niet voor de dagelijkse dingen. Paspoort z.n. digitaal beschikbaar, maar alles officieel in je telefoon/ digitaal zou ideaal zijn.

[Reactie gewijzigd door Sildenafil op 22 juli 2024 13:33]

Ik ga het zeker niet gebruiken heb mijn pinpas in zo klein pasjes portomonee, hierin zit me pinpas/ID kaart/ zorgpas en meer niet.
Ik hoef niet perse alles met mijn telefoon te doen of apple watch, dan is die straks stuk(Of gestolen) Pinpas niet bij je ja sta je dan je kan niks.

Je kan je device ook niet blokkeren ofzo want ja geen telefoon, ook geen mogelijkheid de bank te bereiken.
En ja fysieke banken zijn er nou ook niet echt veel meer.
Je kan je device ook niet blokkeren ofzo want ja geen telefoon, ook geen mogelijkheid de bank te bereiken.
En ja fysieke banken zijn er nou ook niet echt veel meer.
Je hoeft je device niet te blokkeren, elke transactie vereist vinger afdruk of Face ID. Dus je kan niet zomaar willekeurig ermee betalen.

Als als je telefoon gejat is, kunnen ze dus niet, en zodra je thuis komt, blokkeer je via iCloud.com je telefoon, en is ie net zoveel waard als een baksteen waarvan ze enkel het scherm kunnen gebruiken als onderdeel.
...de vraag is alleen hoe je dan nog thuiskomt ;)
Hoezo? De auto start (nog?) niet met telefoon...
Hoezo? De auto start (nog?) niet met telefoon...
Een collega van me heeft een Tesla Model 3 die wel van het slot gaat en met de startknop kan starten als hij de smartphone op zak heeft.
Ik heb geen Tesla, die is me te duur, ook in de lease. Heb nu een Mazda van 2019, gewoon met enkel een afstandsbediening zonder telefoon ofzo.
Ik heb geen Tesla, die is me te duur, ook in de lease. Heb nu een Mazda van 2019, gewoon met enkel een afstandsbediening zonder telefoon ofzo.
Ik reageerde slechts op je opmerking: “De auto start (nog?) niet met telefoon...”.
Er zijn auto’s die dat wel kunnen.
Met 'de' auto bedoelde ik mijn auto. Ik ben bekend met de Tesla's.
Met 'de' auto bedoelde ik mijn auto. Ik ben bekend met de Tesla's.
“De auto” is de auto in het algemeen. Type dan “mijn auto”.
Mm oke nou ja zie er nog geen toegevoegde waarde verder in, je maakt je zelf alleen maar kwetsbaarder door alles in 1 device te proppen.
Maar goed de gene die het willen gebruiken gaan maar doen, alleen benieuwd of er extra kosten komen en voor wie.
Eens. Ik gebruik Apple Pay nu bijna een jaar via bunq, maar er is nog wel iets wat je vergeet... Ik doe het ook weleens met de iPhone en dat is idd gewoon vergelijkbaar met een bankpas qua snelheid.

Maar dan: de Apple Watch ;). Met een Apple Watch gaat de transactie namelijk wel razendsnel. Je hebt hem immers altijd om je pols en hoeft alleen maar 2x links onder te klikken en het horloge naast de terminal te houden. Ideaal en veel fijner dan een bankpas, ook omdat je nooit meer een pincode hoeft te geven (de beveiliging is namelijk het unlocken van de Apple Watch).
Hoe anders is dat dan nu de automaat aantikken met mijn bankpas of andere wearable. Kortom, wat is de toegevoegde waarde van Apple?
Geen limiet op je betaal acties. En geen pincode meer.
@Wouter-KaBouTeR935 laat het ie-wat (onbedoeld) over komen alsof het volledig open en bloot is, maar je moet elke transactie via Apple Pay goedkeuren via vingerafdruk of gezicht scan. Op de Apple Watch moet je 2x op de zijkant drukken om Apple Pay aan te zetten voor één sessie.

Dus een telefoon uit de handen grissen, zorgt er niet voor dat je ermee kan betalen. Apple Watch idem dito. Skimmen middels een NFC reader kan dus ook niet. Veilig zat.
Toch weer extra acties dus... Bespaart het dan uberhaupt nog tijd?

Met hetzelfde gemak pak ik mijn bankpas en betaal via NFC, hoef ik tot 25 euro helemaal niks te verifiëren! En voor hogere bedragen voer ik even simpel en snel mijn pincode in.
Extra actie? Telefoon er tegenaan en vinger op de scanner houden tegelijkertijd. Bij de iPhone X(R, S) serie dubbel tik op zij knop, verder niks, geen app starten ofzo.
Ik kan zonder te kijken twee maal klikken op de zijkant van de Watch en op het moment dat de betaling klaar staat op de pin terminal hoef ik alleen het bedrag te checken en m'n hand erop leggen. Nooit geen pincode nodig, ook niet bij bedragen hoger dan 25 euro. Dat lukt je gewoonweg niet sneller met je portemonnee.
Ja want in plaats van een pincode gebruik je bij iedere transactie face-id/touch-id en dat is veiliger dan een pincode iedere €25,-.
Die limiet voor mijn bankpas heb ik ook opgeschroefd naar een voor mij acceptabel niveau, dus dat vind ik niet zo'n punt.

Wat @xoniq hieronder zegt wel. Heb een tijdje met een wearable van ABN Amro rondgelopen (ring). Het is alleen jammer dat die zo lelijk is, maar dat werkte ook prima.
Pinpas zit in m'n portemonnee, portemonnee in m'n jaszak, en telefoon heb ik in m'n hand om tijd te doden in de rij. Dus hoef niet naar m'n portemonnee te grijpen en pas eruit te halen, telefoon heb ik immers al in m'n hand.

ja ik weet het, first world problems, maar het is een stukje gemak, die ik toch echt ervaar door het te ervaren. (Ik had eerst ook zoiets van; wat moet ik ermee, heb al contactloos betalen)
Beste is nog om via Stocard m'n AH pas te scannen via de Apple Watch, dan de winkel doorloop en op het moment dat ik bij de zelfscankassa ga afrekenen kan ik met 2 kliks Stocard weer oproepen, AH pasje daarvan scannen en meteen betalen via de Watch. Daar is de tijdswinst pas echt te meten. Je portemonnee had je al 2x moeten pakken voor 2 verschillende pasjes. En daarna weer wegstoppen.
Stocard gebruik ik vooralsnog enkel bij de Gamma. Laatste keer (jaren geleden) had ik de AH bonuskaart er ook in, maar hadden ze nog enkel de 1 dimensionale laser handscanners, maar als ik jou zo hoor gebruiken ze tegenwoordig de 2d scanners, misschien dan die er ook maar weer in zetten.

Dat hele barcode scanner gebeuren blijft ook een inconsistent iets, net zoals er bij ons nog altijd 1 winkel is waar je niet contactloos kan betalen.
Klopt. Stocard presenteert het ook netjes als barcode, daar waar de Wallet app alleen QR codes kan weergeven (wat in NL algemeen niet werkt natuurlijk). Geef het nog een paar jaar en alle scanners zijn uitgefaseerd, daar waar nieuwe eigenlijk altijd 2D scannen ondersteunen.
Bij de AH kassa's werkt het over het algemeen niet, maar bij het zelfscannen wel (dus ook om de scanner uit de muur te halen).
Let je nog wel op je omgeving tijdens het wachten in de rij of ben je net zo'n schaap als veel andere mensen tegenwoordig?
Ben jij ook zo'n schaap dat dit zich aan de kassa laat verleiden tot een impulsaankoop door de strategisch geplaatste goederen voor mensen die niet met hun smartphone bezig zijn?

Ik vind het toch echt wel overdreven dat je iemand een schaap noemt omdat die naar zijn telefoon kijkt tijdens het want want dan zijn we allemaal schapen. We passen ons allemaal aan aan de normen en waarden van de maatschappij of ben jij toch die rebel die in de zomer naakt naar de winkel trekt want waarom zou je bij warm weer kleiding dragen zoals al die andere schapen op straat? :P
Ik noem mensen schapen die zich zo gedragen in de rij, zoals ik eerder benoemde, dus asociaal. Had ze ook asocialen kunnen noemen. Was ook niet op de man bedoeld. Laten we maar weer ontopic gaan, voordat de -1's ons om de oren vliegen ;)
Je kan wat van me vinden wat je wilt, maar op welke omgeving moet ik letten in de supermarkt? Beetje naar de aanbieding vak staren?
Was een oprechte vraag, geen verwijt. Mensen die stom in de rij staan te wachten, niet even naar voren kunnen bijvoorbeeld, of zo'n toblerone op de band kunnen leggen voor een ander, mensen die toch niks hebben gekocht er even doorlaten, dom van hun telefoon opkijken als ze aan de beurt zijn en vervolgens niet even de caissière kunnen begroeten.

Excuus als ik net een SIRE-campagne ben.
Excuus als ik je vraag misvatte. Als ik achteraan in de rij sta, laat ik mensen met veel minder boodschappen dan mij voor, ik heb eigenlijk nooit echt haast. Niet even een balkje achter je boodschappen leggen erger ik mezelf kapot aan, en maak ik mezelf dan ook niet schuldig aan, en tegen de tijd dat ik bij de cassiere ben dan heb ik Apple Pay geactiveerd en groet ik vriendelijk. (En op dat moment let ik wel op dat ze de boodschappen goed scanned, enkele keren gehad dat dit dubbel ging.) Vanaf achter de rij, tot aan de beurt zijn, kan ik rustig twee frontpage artikelen lezen op Tweakers.

Nu lijkt het wel alsof ik roomser ben dan de paus, maar ik erger me er zelf aan als ik 2 dingetjes hebt, en iemand voor me leegt 2 karren op de band, kijkt me aan, en gaat gewoon verder. Kleine moeite om even coulant te zijn. Of dat iemand de boodschappen neer pleurt en vervolgens omdraait naar voren, goh, kan die moeite nog even om dat balkje neer te leggen?
Nu lijkt het wel alsof ik roomser ben dan de paus, maar ik erger me er zelf aan als ik 2 dingetjes hebt, en iemand voor me leegt 2 karren op de band, kijkt me aan, en gaat gewoon verder. Kleine moeite om even coulant te zijn. Of dat iemand de boodschappen neer pleurt en vervolgens omdraait naar voren, goh, kan die moeite nog even om dat balkje neer te leggen?
Dat los ik op door mijn boodschappen er achter te leggen en dat balkje achter mijn boodschappen zelf wel te plaatsen.
Soms ziet men het en legt dat balkje alsnog neer, soms ziet men het niet en moet er achteraf e.e.a. aangepast worden en moet men wachten.
Bang dat je iets mist?
Aannames maken, vervelende eigenschap. Nee, ik lees rustig een artikeltje op Tweakers of een nieuws app. Je weet wel, net als je in een wachtkamer een magazine doorbladerd zoals dat heel normaal is.

Ik ben niet zo'n type wat met de telefoon in de hand de straat over steekt, en volledig geïsoleerd is. Sterker nog, thuis ligt m'n telefoon zo de hele avond op tafel, en pak ik 'm op als ie over gaat. Zoals ik zei; aannames zijn een vervelende eigenschap. Doordat ik een nieuwsberichtje doorlees heb je blijkbaar al in de gaten hoe ik in elkaar steek.
Ik weet niet wat voor nieuwsberichtje je door leest op je telefoon, daarvoor zou ik direct achter je moeten staan. Het was ook een persoonlijke aanval. Ik vind het gewoon een dom gezicht al die mensen in de rij bij de kassa met hun hoofd in hun mobiel. Het wekt de suggestie dat mensen niet meer zonder kunnen.

Maar zoals ik al zij, ieder z'n ding. Ik zal ook niet de telefoon uit iemands handen meppen omdat hij/zij er naar zit te kijken in de rij van de kassa.

Ik mag graag een beetje dagdromen als ik eventjes niets te doen heb. Ik hoef niet altijd alles op elk moment willen weten. Maar je moet voor de gein eens naar een voorbij rijdende bus kijken. Dat ziet er toch raar uit, al die passagiers met hun neus in hun mobiel.

Gisteren bij de tandarts. Ik kom binnen. Er zat al iemand (met z'n neus in zijn mobiel). Ik groet. Hij groet terug. Even later komen er nog twee mensen binnen. Die zeggen geen woord en grijpen gelijk hun mobiel en gaan elkaar nota bene berichtjes lopen sturen. Terwijl ze naast elkaar zitten.
Gisteren bij de tandarts. Ik kom binnen. Er zat al iemand (met z'n neus in zijn mobiel). Ik groet. Hij groet terug. Even later komen er nog twee mensen binnen. Die zeggen geen woord en grijpen gelijk hun mobiel en gaan elkaar nota bene berichtjes lopen sturen. Terwijl ze naast elkaar zitten.
Maar daar maak je al een punt, degene die al relaxed onderuit zit, zichzelf afleiden via z'n telefoon, groet je wel, maar twee mensen (die nog niet eens hun mobiel in de hand hebben) die binnen komen lopen niet. In dit geval zegt dit meer over het type mens.

Ik stond onlangs bij de Lidl een sigaretje te roken en sprak iemand gewoon aan om gedag te zeggen, zo kwamen we in gesprek, ging ineens over van alles en nog wat, zelfs over de politiek, kreeg ik ook ineens te horen dat die man het bijzonder vond dat hij zo out of the blue ineens een gesprek had met iemand. Ik vind dat niet meer dan normaal, sta ook zelfs na het tanken in de benzine pomp met de bediende te praten, ik kan echt met iedereen willekeurig een gesprek aan gaan, mensen snappen dat überhaupt niet, waarom je met een wildvreemde staat te praten. Wtf, dat is gewoon sociaal. Als je gewoon sociaal bent gaat zoiets vanzelf. (Moraal van dit verhaal; ik ben niet dat stereotype telefoon verslaafd schaap)
ik kan echt met iedereen willekeurig een gesprek aan gaan, mensen snappen dat überhaupt niet, waarom je met een wildvreemde staat te praten. Wtf, dat is gewoon sociaal. Als je gewoon sociaal bent gaat zoiets vanzelf.
Offtopic: dat is een kwaliteit. Ik vind het zelf vrij lastig om een gesprek met onbekenden aan te gaan over koetjes en kalfjes. In de ICT niet geheel ongewoon overigens dat je met introverte mensen te maken hebt.
Ik ben zelf ook ICT-er, mijn vriendin is als vrouw ook helemaal niet zo dat ze met vreemden kan praten, en vind het heel raar dat als ik tank, ik pas na 5 minuten weer terug kom omdat ik willekeurig sta te praten over God mag weten wat allemaal. Meestal zijn vrouwen daar juist makkelijker in naar mijn ervaring. (Althans, ik heb eerder een willekeurig leuk gesprek met een vrouw dan met een man, mannen zijn wat meer gesloten denk ik of hebben daar minder snel behoefte aan)
Stel liever die vraag andersom, wat is er mis mee met eventjes een nieuws artikel te lezen, of gewoon iets te lezen wat je interesseert vindt tijdens een saai moment als in de rij staan? Ja je moet ook opletten terwijl je op je telefoon zit, en het is super vervelend wanneer mensen dat niet doen (of muziek op hebben en helemaal niet opletten), maar je hebt geen idee waarom de mensen naar hun telefoon grijpen en komt alleen met aannames.

TL;DR: Let lekker vooral op jezelf, en zolang de ander jou niet lastig valt, laat die lekker in z'n waarde.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 22 juli 2024 13:33]

Tuurlijk, ieder z'n ding. Alleen het wekt de indruk dat men niet meer zonder kan.
Vroeger stond je toch ook niet met een krant in de rij bij de kassa om de tijd te doden?
Nee, omdat een krant groot en ongemakkelijk is om even erbij te pakken :') En tja, wat betekent vroeger nou? Vroeger ging je dood als je diarree had, dus wat vroeger er mee te maken heeft snap ik niet zo.
Wel grappig dat je geminned wordt... het is eigenlijk schandalig dat we niet meer met elkaar in gesprek zijn, of oog voor elkaar hebben.
Ach ja, wat doe je eraan?
Ik kruip wel weer achter mijn ouderwetsche A0 krant.
Gewoon meer mogelijkheden, niet zozeer toegevoegde waarde als wel een aanvulling.
Nee in het openbaarvervoer zitten waar een skimmer langs loopt in zijn tas, en bij iedereen in een straal van 1 meter 24.99 afhaald is handig? En ja dat gebreurd, is mij al twee keer overkomen in de metros Amsterdam. Bank vergoed het wel hor, daar niet van.

Maar met apple pay is het veilig, skim praktijken zijn niet mogelijk, alleen mij gezicht kan de betaling voltooien, of alleen als ik mijn apple watch het knop twee maal indruk kan de betaling verschieden met de apple watch. Zodra de apple watch van mijn pols is geweest heb je een pincode nodig.
Dat van dat skimmen heb ik nog niet zo wijdverbreid gehoord, maar is mogelijk (hoewel lastig om als boef mee weg te komen, aangezien het allemaal elektronisch geregistreerd wordt).

Daarom heb ik zelf een aluminium pasjeshouder, maar met wearables is het alweer lastiger om die te beschermen.
Hoe kunnen ze dan Skimmen? Ik moet telefoon unlocken voordat ik kan betalen. Kan ook zonder, maar vind dat zelf niet zo veilig. En pasje heb ik in metalen hoesje.
Hoe kunnen ze dan Skimmen? Ik moet telefoon unlocken voordat ik kan betalen.
Hij zegt ook: "Maar met apple pay is het veilig, skim praktijken zijn niet mogelijk,".
Dat is een hoax. Je krijgt echt niet zomaar een contact bij een bank waarmee je een terminal kan gebruiken om dit te doen.

Het geld moet ook ergens naar worden overgemaakt, het blijft niet op de terminal staan.

Dus dat het jou al twee keer overkomen zou zijn waag ik te betwijfelen. Dan zou het veel vaker voorkomen en ook in het nieuws komen.
Ik ben benieuwd of het volgens de Rabobank nog steeds te duur is. :D
Rabobank vraagt zelfs 50 cent per maand voor NFC betalen met je telefoon dus reken er niet op.
Wil er geen tientje per maand voor betalen maar voor 12, 24 of 36 euro per jaar vind ik het een een welkome toevoeging. Geen pasjes meer mee, geen portomonee en geen telefoonhoesjes voor je bankpas meer
Betalen om te betalen blijft belachelijk. Hier in Belgë heeft Bancontact een eigen app en kan ik er om het even welke bank aan koppelen. Zelfs mijn gratis rekeningen van Keytrade, ING, Argenta etc. Betalen met de gsm gaat erg snel en kost me geen bal. Ik snap niet dat daar geen standaard als PIN of iDeal voor kan zijn in Nederland en dat dit per bank gaat, dat is gewoon jammer.
Betalen met de gsm gaat erg snel en kost me geen bal
Je bedoelt dat je er geen aparte rekening voor krijgt. Maar betalen doe je wel zeker. Niets is gratis, zeker een betaaldienst niet waar je een behoorlijke infrastructuur voor moet opzetten, mensen moet betalen om het te beheren en over en weer (intrabancair) rekeningen moet sturen voor het gebruik van elkaars diensten. Dat betaal je dus gewoon uit je jaarlijkse bankkosten. Nix gratis.
Ik heb geen jaarlijkse bankkosten, keytrade bank geeft me zelfs geld toe. En ja, tuurlijk betaal je kosten voor de transactie in de winkel, dat zit bij de prijs in. Contant betalen zijn ook handelingen die daar onder vallen. Ik betaal alleen niets extra voor dit soort dingen als nfc :)
En ik betaal geen kosten voor een transactie. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Gratis bestaat niet. Of heet de directeur van Keytrade (ken ik niet als Ollander) St.Nicolaas? :+
Iedereen betaalt kosten voor de transactie, of dat nu een cash of pinpastransactie is.

Die prijs zit gewoon netjes in het product dat je koopt verwerkt.

Cash geld is overigens voor een handelaar veel duurder (over het algemeen) dan kaarttransacties. Er is becijferd dat in BE cash transacties per persoon ongeveer 129 euro kost. Denk aan het veilig bewaren van cash geld, het (beveiligd) transport ervan, de verwerking ervan, het vervangen van defecte biljetten, het tellen (en natellen) van muntstukken, het voorzien van voldoende wisselgeld, onderhoud van bankautomaten, beveiligingssystemen om grote hoeveelheden cash te beveiligen, etc etc.

Denk je echt dat die winkelier van je dat allemaal uit eigen zak betaalt? Uiteindelijk zit in dat pakje chips of dat blikje redbull zowel de inkoopprijs in, als personeelkosten, huur v/h pand, stroom, tranasactiekosten, etc etc.

Nu zal dat uiteraard niet veel zijn per keer dat je geld uitgeeft, maar betalen doe je het toch...
Gratis bestaat niet. Of heet de directeur van Keytrade (ken ik niet als Ollander) St.Nicolaas? :+
Mijn Belgische en Spaanse bank rekenen me echter geen kosten aan voor de rekening, gebruik van de kaart, of gebruik van Apple Pay.Uiteraard betalen ze mij ook niet, Ik kan dus stellen dat ze hun diensten gratis aanbieden. maar mocht ik gebruik maken van een creditcard dan winnen ze wel geld met interest fees / overdraft (die ik heb laten blokkeren). En mocht ik een hypotheek aangaan bijvoorbeeld, of geld wisselen naar een vreemd valuta, zal de deal / interestvoet / wisselkoers vast slechter zijn dan een bank die €10,- per maand van je aftikt.. maar goed, linksom, of rechtsom, betaal je toch voor wat je krijgt..

[Reactie gewijzigd door b12e op 22 juli 2024 13:33]

Zucht. Dat zeg ik toch de hele tijd. De meneer waarop ik reageer zei dat ie niets betaalt. Dat dus. Volg het verhaal even. Context.
was niet enkel op jou bedoeld, maar op het hele draadje.

Ik betaal mijn banken (meervoud) persoonlijk niks, ook niet voor Apple Pay. Ik zou er ook niet aan denken er voor te betalen overigens. Ik zie een bank meer als een noodzakelijk kwaad dan iets goeds, en des te minder dat ik zelf aan een bank cash geld moet gaan afhalen des te liever (kapotte automaat, commissie als je bij een andere automaat gaat dan die van jouw bank omdat die andere automaat dat zo bepaalt, etc etc).

Zo moet ik hier met mijn Belgische kaart tegenwoordig overal 1,80 euro betalen onder het mom van "Wij buitenlandse bank rekenen jou 1,80 euro aan. Je bank kan je mogelijks ook nog extra aanrekeken" (doen ze niet). Afschrift toont dan netjes dat je 41,80 euro hebt afgehaald (huh?) terwijl je echt maar 40 euro hebt ontvangen. Bende oplichters allemaal...
Bancontact is samen gegaan met Payconic en nu ook in NL beschikbaar :)

[Reactie gewijzigd door Yev op 22 juli 2024 13:33]

Je zal altijd betalen om te betalen. Kosten die de winkelier maakt worden gewoon door berekend aan de consument
Telefoon gestolen en je kan helemaal niks meer(Ook niet blokkeren), of kapot en je kan ook niks.
Als je je iPhone goed instelt, is deze niet te gebruiken na diefstal/verlies. Elke keer als deze uit slaapstand wordt gehaald moet je dan je wachtwoord, faceid/touchid gebruiken. Apple pay werkt alleen met touchid/faceid, dus niet meer te gebruiken na diefstal/verlies van je telefoon.
Dat staat die ook met touchId idd ingesteld, wist verder ook niet hoe werkte.
Het zou mooi zijn als iedereen alleen reageerde met de juiste kennis, zodat de discussie die ontstaat meer waarde geeft aan lezers die de kennis nog niet hebben.
Je kan je iPhone altijd blokkeren via Find My iPhone. Dat kan je dus ook gewoon via een browser op je PC of Mac.

Verlies je vandaag je portefeuille dan kan je ook niks meer of je moest Apple Pay hebben natuurlijk ;)
Als ik buiten loop kan ik mijn phone niet blokkeren via find my phone, dat kan ik pas doen als ik thuis ben(Een keer einde van de dag).
Als ik inlog op mijn werk krijg ik de 2 staps verificatie, en ja geen phone dus kan niet bevestigingen.

Als ik buiten mijn portomonee verlies kan ik direct de bank bellen, om de boel te blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 13:33]

En waarom moet je persé direct de boel kunnen blokkeren op je telefoon? Die is toch beveiligd?
En wat als je je tas verliest met daarin je bankpas en je telefoon? Kom op man, je bent allerhande scenario's en uitzonderingen aan het bedenken. Terwijl die betaalmethoden nog niet eens werken zonder verificatie, dus tenzij je meteen je hoofd erbij verliest voor face-id kan er nog geen mens betalen met je iPhone, zelfs al verlies je deze terwijl het unlocked is.

Zo'n scenario's kun je voor alles wel bedenken. Bankpassen, sleutels, je rugzak. Het levert je altijd werk op, en je zal nooit meteen de seconde erna alles geregeld hebben. Dat soort dingen voorkom je gewoonweg niet, maar is zeker niet exclusief voor NFC betaalmethoden.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 22 juli 2024 13:33]

25 euro per dag heh grote vriend. Je zit allemaal scenario’s te bedenken waar jij denkt dat het on interessant is dat je betaald via je telefoon maar ik geloof dat je niet helemaal door hebt dat er niks veiligers is momenteel dan betalen met je mobiel
Bij mij 0 euro per dag met mijn pinpas
Je kan je pasje toch gewoon thuis laten en dan gebruiken wanneer nodig. Bellen om te blokkeren kan ook even met de telefoon van iemand anders.
Je zal toch nog steeds iets van een ID pasje, Rijbewijs of Paspoort mee moeten nemen om je te kunnen identificeren.
Vandaag nog wel ja maar ook dat zal ooit naar je wallet op je besturingssysteem verhuizen.
Benieuwd of de Spaanse guardia civil dat soort grappen gaat accepteren als je er aangehouden wordt ;)
Als het wettelijk mogelijk is in Nederland dan is dit ook oke voor de Spaanse Guadia Civil.
Veel plezier met dat uit te leggen in het Spaans met handen en voeten als die voor je staan met een mitrailleur. Ik heb andere ervaringen met buitenlandse ordehandhavers :) .
Ik heb goede ervaringen, maar lijkt me dat een officieel document wat in een land van herkomst legaal is ook legaal is als je met dit document rijdt in BV Spanje.

Maar verbaas mij nergens meer over in bepaalde landen.
Dat was voorheen bij de ING ook zo, alleen de ING heeft dat nu gratis gemaakt.
De bank berekent de extra kosten straks gewoon door aan de klant, maak je daar geen zorgen over. Dus straks niet piepen als je opeens meer gaat betalen voor je jaarlijkse pakketkosten.
Klopt, maar geef mij dan in ieder geval een keuze in plaats van een beslissing voor mij te nemen omdat er geen concurrentie is.
Wat bedoel je met geen concurrentie? Er zijn drie grootbanken, een aantal kleinere spelers, meerdere spelers die een duurzaam/verantwoord aanbod hebben en een aantal attackers. Wat zou je nog meer willen kiezen? :?
Volgens mij gaat dit artikel over Apple Pay.
Dan begrijp ik je post niet. Welke keuze zou jij willen die je nu niet hebt omdat er geen concurrentie is? Welke concurrentie is er niet?
Welke beslissing wordt er voor je genomen?
Ik wil lekker bij de ING blijven, maar niet meebetalen aan de Apple Pay smurfen. Concurrentie is dan niet echt het goede woord, meer keuze- (en betaal)vrijheid.

Zou dus graag de keus hebben om te betalen met Apple Pay (en dan bijkomende kosten voor m'n rekening te nemen) of geen gebruik te maken bij Apple Pay (en dus niets extra's te betalen) bij de ING.
Kan je de overige diensten die standaard bij een betaalrekening van de ING zitten dan wel individueel uitzetten? Stel je wilt geen gebruik maken van de "Mobiel Bankieren App" of "Payconiq", "Contant geld opnemen en storten", etc. allemaal voorzieningen die de ING geld kost om aan te bieden, waar ik misschien helemaal geen gebruik van maak. Apple Pay is er dan ook eentje uit dat rijtje.
Maar misschien is dat alleen een issue omdat er Apple in de naam staat?
Oh nee. Ik heb gewoon liever de keus. Wat mij betreft is het een uitgekleed pakket en betaal je extra voor extra diensten. Daar heeft Apple (of Google of wie dan ook) niets mee te maken.
Het niet aanbieden van Apple Pay bij de Rabobank: te moeilijk en te duur. Ik wil best extra betalen voor dergelijke opties, maar de Rabobank heeft er simpelweg geen trek in en daar kwamen ze mee weg omdat er geen concurrentie was (geen enkele Nederlandse bank bood Apple Pay-ondersteuning). Die situatie is inmiddels veranderd, dankzij ING.
dan verandert er dus niets helaas... pakketten worden ieder jaar duurder
Ze gaan ook p/m de kosten van het pakket innen, bij de ing. Eerst was dat per kwartaal, bij de rabo deden ze dat al. en de rabo geeft al een melding dat je snel kan overboeken naar een andere bank, als dat kan. Dat heeft ing nog niet, zal dat samen met applepay doorgevoerd worden? dat weet ik niet.
Maar ik ga zeker geen 8eu pm betalen voor de functie apple pay zoals bij bunq.
Hoop dat de rest van het publiek het ook niet doet zodat de kosten laag kunnen blijven a 1,50 pm of 4eu om mij part, dat gaat nog wel.
Instant payment is bij ING al actief. Betaling van ING naar KNAB was binnen 1 minuut zichtbaar bij KNAB.
Aha duidelijk, ik maak naar de rabo over met ing, en dat is nog niet instant
Jawel, ze worden nog duurder dan ze al zouden zijn zonder Apple Pay.
Toevallig kwam er vorige week een bericht binnen dat de kosten nu maandelijks worden ingehouden bij de ING. Dan kunnen ze elke keer een paar cent verhogen, dan valt het niet zo op.
Lekker doorberekenen naar alle klanten, ook de mensen die geen Apple Pay gebruiken.
Helemaal niet, ik bedoelde meer te zeggen dat het maar over alle klanten verdeeld moet worden, dan is het het minst voelbaar. Niet helemaal duidelijk verwoord.
Er worden geen extra kosten berekend voor het gebruik van Apple pay, althans dat heeft ING aangegeven op twitter.
Ik betaal eigenlijk altijd via NFC op mijn Xiaomi Mi8. Voor zover ik weet krijgt Xiaomi / Google hier geen geld voor. Het is typisch Apple dat ze geld willen zien voor dit soort basisfunctionaliteit.
Apple Pay is meer dan alleen de NFC. Zo kun je jouw telefoon niet gebruiken voor online betalingen, terwijl je wel je Apple Pay kan gebruiken daarvoor.

Wat niet wil zeggen dat het niet flauw is dat Apple geen toegang tot de NFC geeft aan third-parties. En dat ik eerlijk gezegd daar enthousiaster van zou worden dan van puur de mogelijkheid tot Apple Pay. Laat ik het zo zeggen: ik ga echt niet van bank wisselen voor Apple Pay.

Het is handig als Apple Pay als mogelijkheid wordt geboden, maar het is vooral een nice-to-have.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 13:33]

Apple is gewoon erg eigenwijs hierin. Op Android is NFC open voor betalingen maar Apple moet er zonodig nog iets extra's voor doen. De beveiliging is kul want dat zit ook in Android.
De beveiliging is kul want dat zit ook in Android.
Dit is al meerdere keren aangetoond dat NFC chips makkelijk voor de gek te houden zijn. Zijn zelfs genoeg artikelen geweest waar complete credit card informatie werd gestolen vanwege de NFC chip van Android telefoons. Dan hebben we t bijvoorbeeld over achtergrond apps die 24/7 de NFC chip uitlezen en informatie onderscheppen wanneer je een NFC betaling doet. IS al meerdere keren aangetoond dat dit mogelijk is.

NFC is nooit ontwikkeld om veilig te zijn maar om makkelijk te zijn.

https://www.player.one/ne...me-your-phone-near-445497

Of NFC hacken via NFC Tags. Ook een groot issue geweest op Android telefoons.

Het is heel logisch dat Apple de NFC chip gesloten houd voor third party ontwikkelaars.
n 2013, however, researcher Michael Roland found that by installing Trojan relay software on a victims' Android phone, the attacker could initiate Google Pay payments using the NFC properties in the victims's device.
Dat was in 2013 op Android Kitkat 4.4 en die "achtergrond app" die je noemt was een trojan die geinstalleerd was op de telefoon zelf dmv fysieke toegang tot een telefoon die geroot was.
Natuurlijk zijn er hacks geweest en daarna gepatched. We leven nu in 2019 en zitten op android 8/9.

Als je nu gewoon netjes je security patches up-to-date houdt moet het allemaal weg goed gaan.
Ik deelde inderdaad een Artikel uit 2016, maar dat het toen een issue was betekend niet dat het nu geen issue meer is. NFC is gewoon niet gemaakt voor veiligheid.
Dat ben ik met je eens. Maar het is wel gemak. (gemak dat Apple je ontneemt)
Kan me nog goed herinneren dat het wireless betalen met bankpasjes een ding werd.
Mijn ouders konden niet geloven dat je nu zonder pincode kon betalen, dat is toch niet veilig??

En ze hadden gelijk. Maar het is wel handig.
Nu gebruikt iedereen het want het risico is beperkt en acceptabel vs het gemak dat het bied.

Sluit ik toekomstige kwetsbaarheden uit rond het NFC protocol/proces? Nee. Maar dat is life.
Met telebankieren is het een voortdurende strijd tussen cyber security specialisten en hackers aan de andere kant en 100% veilig wordt het nooit. Maar no way dat ik ooit nog terug ga naar de overschrijvingskaarten :)

[Reactie gewijzigd door procyon op 22 juli 2024 13:33]

Geen idee wat je doet met je pasjes Rome maar vind het vervelend voor je dat dat nooit werkt in jouw geval. Ik betaal al ruim een jaar exclusief via mijn telefoon. Ga nooit meer met een pasje de deur uit en het werkt altijd, zelfs zonder een vingertje erover, vrijheid. Wat ik betaal en wanneer ik dat doe weet geen enkel bedrijf behalve mijn bank.

Online aankopen gaan misschien al 10 jaar via Paypal, ik waardeer de aankoopbescherming en het gemak. Aankopen incasseren ze achteraf van mijn betaalrekening. Vingertje erover en klaar. Prima.

Maar als ik in het Apple ecosysteem zou zitten wat betreft mobile devices (want gebruik een macbook pro en dan wel de 15" welke voldoende IO poorten heeft) en bank apps niet kunnen werken omdat Apple dit niet toestaat. Had ik inderdaad ook Apple Pay volledig omarmt want het alternatief is... er is geen alternatief..

Top dat je tevreden bent over Apple Pay. En ik ben blij dat er nu eindelijk na jaren wachten ook voor Apple gebruikers een betaal manier voorhanden is/komt omdat mijn vrouw nog steeds pasjes de deur uit moet omdat ze een iPhone gebruikt.
Die zit dus niet in android, Android NFC om te betalen is eigenlijk gewoon zeer gevaarlijk buiten Google Pay/ING zijn eigen app om.

[Reactie gewijzigd door acst op 22 juli 2024 13:33]

Oh ja? Hoe ga je precies betalen bij een supermarkt in Nederland buiten de bank z'n app om dan? De bank verzorgd de beveiliging, zoals het hoort. Dat gezegd hebbende, als je voor veilig wilt gaan kun je het beter bij een domme pinpas houden.

[Reactie gewijzigd door Pepperoni op 22 juli 2024 13:33]

Gebruikte voorheen op mijn OnePlus 3 de ABN Amro Wallet app voor contactloos betalen via NFC. Leuk, maar zo lek als een mandje. Weet zeker dat Apple hun implementatie wel een stuk veiliger is.
Anoniem: 197341 @MaxTheKing1 mei 2019 12:58
Leg eens uit? Wat is er lek aan?
Apple Pay is meer dan alleen de NFC. Zo kun je jouw telefoon niet gebruiken voor online betalingen, terwijl je wel je Apple Pay kan gebruiken daarvoor.
Google Pay kan je ook 'gewoon' gebruiken voor online betalingen: https://support.google.com/pay/answer/7644068?hl=en
Alleen wordt Google Pay net zoals Apple Pay niet ondersteund door de Nederlandse banken.
Klopt, maar zoals algemeen bekend: waar de één zich vestigt in een markt (land) volgt de ander snel :P
En als ik de discussies een beetje volg is de vraag naar Google Pay in NL minstens net zo groot als die naar Apple Pay.
Samsung Pay, AliPay en LG Pay kom ik daarentegen een stuk minder tegen.
Ik zou toch eerder via Apple betalen dan via Google. Google's verdienmodel is het verzamel van alle, dus ook mijn data en het te gelde maken daarvan. Daar zijn ze bijzonder goed in en dat komt me vaak goed uit, maar als ik het kan sturen geef ik ze liever niet mijn bankgegevens.
Het gaat ze niet om je bankgegevens maar om transactiegegevens zoals wat&waar (en liefst waarom), zodat zij gepersonaliseerdere advertenties kunnen tonen. Dat gaat idd ten koste van privacy, maar levert ook meer zinvolle advertenties op en daardoor minder ergenis, want advertenties krijg je toch wel te zien.

Ik vrees dat wij die privacy oorlog allang hebben verloren want vrijwel alles over iedereen wordt direct of indirect toch wel opgeslagen en wacht gelaten de komende rampen af want dát het ooit extreem fout gaat is niet de vraag. Slechts hoe en wanneer.
Zinvolle advertenties? Op welk internet surf jij?
Dezelfde als jij }:O

Maar een willekeurige advertentie naar een product waar jij niet een beetje naar op zoek bent ivm een product waar je al een tijdje over aan het denken bent omdat je het moet gaan kopen, zoals wasmachine of lease auto? Dát zijn in dat geval nuttiger advertenties en om die reden minder ergelijk of zelfs leuk van 'hé, ik dacht nét daaraan, wat toevallig zeg' :+

[Reactie gewijzigd door Yev op 22 juli 2024 13:33]

Ik zal ook never nooit Google pay gaan gebruiken ivm privacy.
Ik vrees dat wij die privacy oorlog allang hebben verloren want vrijwel alles over iedereen wordt direct of indirect toch wel opgeslagen en wacht gelaten de komende rampen af want dát het ooit extreem fout gaat is niet de vraag. Slechts hoe en wanneer.
Hier wel helemaal mee eens. Ik probeer redelijk op privacy te letten maar aangezien 90% van de mensen lijkt het geen f*ck te interesseren..
90% van de mensen lijkt het geen f*ck te interesseren..
Daarom is het ook zinloos en heb ik het opgegeven. Jij kan immers wel je telefoonnummer of emailadres geheim houden, anderen slaan die zonder enige aarzeling op in hun adresboek, van Google, Apple, of nog veel erger, in een Chineze of Russische en straks nog anderen.
Het is allang afgelopen, de meesten realiseren zich dat alleen niet. Soort walking death :+

[Reactie gewijzigd door Yev op 22 juli 2024 13:33]

Anoniem: 197341 @Into21 mei 2019 12:57
Ik denk dat het mensen wel wat uitmaakt, maar dat ze ook graag een telefoon willen gebruiken. Dat Apple beter is in je privacy bewaren dan Google is mooie marketing van Apple, maar verder nergens oo gebaseerd. Ook bij Apple geef je al je gegevens weg ( incl. het recht je lastig te vallen met advertenties) je zou zelfs kunnen zeggen dat Apple nog beroerder is dan google omdat je echt niet om ze heen kam als je een iPhone hebt.. ze schermen veel features zoals nfc af zodat je je data wel naar Apple moet sturen als je het wil gebruiken.
Dat ik nooit meer een pincode hoef te gebruiken voor mij echt top zijn. Daar wil ik best iets extra voor betalen (paar euro/maand)
Kan je nu toch ook al met je betaalpas.
Nee. Met Apple Pay hoef je geen pincode te gebruiken. Authenticatie gebeurt via TouchID of FaceID. Ook boven de 25 euro. Met pinpas moet je bij contactloos betalen boven de 25 euro je code invoeren.
Anoniem: 197341 @darknessblade1 mei 2019 13:02
Moet je er wel effe bij uitleggen dat die betaling alleen naar specifieke rekeningen kan, gecontroleerd en verzekerd door de bank.. dus een willekeurige crimineel kan dat niet, ook niet met een sterk beacon..
Nee een NFC antenne is dermate klein dat je om een chip op afstand te activeren en uit te lezen een zeer grote loop antenne en flink vermogen nodig hebt.
Tot een afstand van een paar m met geschikte ontvangers kun je wat betekenen maar dat zijn installaties die je onmogelijk stealth in een winkel installeert.
Skimmen van een NFC bankpas kan wel op dezelfde manier als zakkenrollen door de reader tegen de tag te houden. Als je de pincode van iemand zou kunnen afkijken kun je zelfs tot het dagmaximum in één keer draadloos van de rekening stelen (veel mensen realiseren zich niet dat NFC ook met pincode kan werken).

Daarom NFC bankpasjes nooit in een telefoonhoesje bewaren in je kontzak maar in een degelijke afscherming zoals een secrid (geen aandelen maar die werkt wel).
"Zo kun je jouw telefoon niet gebruiken voor online betalingen, terwijl je wel je Apple Pay kan gebruiken daarvoor."

Pardon? Als ik op mijn telefoon iets bestel bij b.v. bol.com en dan naar het betaal gedeelte ga en kies voor iDeal komt netjes de ING app omhoog waarmee ik betaal. Heeft Google Pay niets mee te maken.
Ik bedoel uiteraard de NFC chip van die Xiaomi. Ja, je kunt best online een betaling doen via je je telefoon, een paar pop-upschermpjes verder en je hebt betaald, het voordeel van Apple Pay is dat het een geintegreerde oplossing is. Je kunt binnen de app met Apple Pay betalen.

Het belangrijkste punt dat ik wil maken en dat veel mensen verwarren: Apple Pay is niet NFC betalen, NFC betalen is niet Apple Pay.

Apple doet iets sufs op iPhone: de NFC afschermen voor third parties. Dus als je NFC wilt betalen op iPhone, kan dat *alleen* via Apple Pay.

Maar je hebt geen NFC nodig voor een Apple Pay betaling. Het is een authenticatie, authorisatie en access control systeem.
Precies. Ik denk dat hij echter refereerd aan de dienst Apple Pay. Ik weet niet zeker wat het is maar ik denk dat het een soort Paypal is.

Paypal functionaliteit hebben we natuurlijk ook al op Android maar toch.

[Reactie gewijzigd door procyon op 22 juli 2024 13:33]

Klopt, op Safari (Mac) kan je op ondersteunende webshops met Apple Pay betalen in plaats van iDeal. Dus behalve voor de handmatige overschrijvingen en incasso's kan je Apple Pay zowel in fysieke winkels, webshops en apps van webshops gebruiken om te betalen.
Maar dat kan ik dus ook gewoon met de ING app. Ik zie de toegevoegde waarde van Apple pay dus niet.
Betaal eens met een visa kaart via de ING app...lukt je niet..daarom Apple pay
Het is exact hetzelfde, ze bieden allemaal een betaalschil tussen jouw bankrekening en of creditcard en anderen.

https://www.digitaltrends...-vs-venmo-vs-square-cash/
Ehm, nee.
Apple / Google pay is een tussenpartij die de betaling voor je regelt. Paypal is in dat opzicht hetzelfde. Wellicht heeeft Apple / Google pay geen rekening waar je geld op kunt hebben staan maar dat maakt niet bijzonder veel uit. Als Paypal ook betalen via nfc / mobiel / whatever introduceert dan zie ik het verschil niet zo zeer.
Volgens mij is tegenwoordig met gewoon cash betalen uniek...
Paypal werkt ook met je vingerafdruk. Net als de ING app. Doe nou niet alsof die allemaal zo speciaal is of dat Apple pay juist hierdoor zo veilig of uniek is.
En als je nu al betaald via je bank app op android met NFC weet geen enkele derde (google apple of whatever) iets dus dat is altijd nog beter dan Apple daar tussen zetten.

Als je dan al zegt dat Apple de privacy beter op orde heeft dan bijvoorbeeld Paypal. Heb je daar bewijzen voor of quote je nu gewoon Apple zelf?

Het is gewoon meer van hetzelfde maar dit is dan het platform dat Apple bedacht heeft. (naast Google en Amazon en Paypal).

Is het daarom niet goed? Nee het is prima en fijn dat Apple gebruikers deze dienst kunnen gebruiken straks. Het is erg prettig je betalingen zo te doen.

Mijn punt in het begin van deze hele discussie was dat ik al heel lang mijn boodschappen betaal met NFC via de ING app op mijn android telefoon en dat mijn vrouw hier al een jaar jaloers naar kijkt omdat Apple bepaald heeft dat haar NFC chip niet te gebruiken is via haar bank app. Dit is typisch Apple en hindert de gebruikers die een premium hebben betaald voor een "flawless experience".

[Reactie gewijzigd door procyon op 22 juli 2024 13:33]

Het gaat niet om een vingerafdruk of wat dan ook. De manier waarop het werkt is intrinsiek beter. Lees dit: https://www.macrumors.com/roundup/apple-pay/#in_more_detail

Verder: het is dus NIET hetzelfde als je NFC betaling op je Android. Door de extra beveiligingslaag, werkt het met minder blokkades (25 euro limiet voor code, aantal betalingen per dag etc.).
Er is een reden waarom er ook Google Pay is.

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 22 juli 2024 13:33]

Thanks voor de link.

Even goed doorgelezen.
Apple pay zorgt ervoor dat merchants nooit je CC (Credit card) nummer zien. Met Paypal ziet een merchant ook nooit wat je CC nummer is. Paypal doet de transactie en zij chargen dat dan achteraf op je CC. Dus hier geen winst tussen beide.

Het enige verschil dat ik zie is dat je CC nummer bij Apple is opgeslagen op de device zelf in een chip die vergelijkbaar is met de chip die je vingerafdruk opslaat. En dat bij Paypal je CC nummer bij Paypal bekend is.

Ik gebruik persoonlijk geen CC met Paypal maar heb Paypal gemachtigd om al mijn aankopen achteraf van mijn bankrekening af te schrijven. Zo ben ik bij online aankopen beschermd door Paypal en heeft Paypal alleen mijn banknummer en een doorlopende machtiging. Deze gegevens staan juist niet op mijn device.

Wat veiliger is weet ik niet. Mede hierdoor kan ik ook niet bepalen wat qua privacy beter is voor de eindgebruiker.
Paypal gebruikt overigens ook vingerafdrukken voor elke transactie (of je Paypal ww als je dat veiliger vind)
Maar begrijp ik nu goed dat je met de PayPal app ook kan betalen in bv een Albert Heijn? Dat kan ik niet helemaal opmaken uit de PayPal site eigenlijk. Als dat zo is lijkt het op elkaar, maar is PayPal een echte tussenrekening waar het geld naartoe en vanaf gaat. Apple Pay is meer een virtuele betaalpas. Je geld gaat dus niet via Apple.

Verder kan je aan Apple Pay meerdere passen hangen, en dus niet alleen 1 CC. Ook een Maestro kaart kan en andere systemen. Ook die kaartnummers worden niet doorgegeven aan de verkoper (hoewel dat minder belangrijk is dan CC nrs)

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 22 juli 2024 13:33]

Nee dat kan Paypal dan weer niet.

Maar dit vind ik dan ook wel terrein waar Paypal of welk ander bedrijf dan ook niets te zoeken heeft.
Dat is tussen mijn bank(app) en mij. Wat voor meerwaarde heeft het om apple of Paypal daar tussen te laten? Dat is in principe gratis (betalings)informatie geven terwijl de ING app dit prima voor me regelt.
Denk aan betalingen in het buitenland waar je bv met je Maestro ING betaalpas of MasterCard ING CC niks kan (en dus ook je ING app niet). Via Apple Pay kan je ook een VISA of AMEX kaart gekoppeld hebben. Dat voegt niks toe als je alleen bij AH boodschappen doet, maar het is wat flexibeler op wereldwijde schaal.
Tevens zoals eerder gemeld in dit enorme gedrocht van een nieuwsbericht: geen limieten als de 25 euro of het aantal betalingen op een dag.
In landen waar Maestro niet ondersteund wordt heb je wel een punt. Dan kan je ook betalen met Apple Pay en daar zou het meerwaarde hebben. Point taken. :)

Met betalingen onder de 25 euro hoef je met de bank app niets te doen (ook geen vingerafdruk). Hier is Apple pay omslachtiger.

Maar boven een x aantal transacties of transacties boven de 25 euro MOET je je pincode opgeven via je bank app. Hier is een vinderafdruk gemakkelijker dus voordeel voor Apple Pay.

Besef je dan wel dat naast je bank, nu ook Apple precies weet wat je koopt. Hoeveel je koopt en wanneer en waar je dat doet. Dus privacy als unique selling point voor deze dienst is maar net hoe je tegen dingen aankijkt.

Edit: Thanks voor de verbetering.

[Reactie gewijzigd door procyon op 22 juli 2024 13:33]

Dat weet Apple dus niet. Ze weten alleen dat je een betaling doet. Wat je koopt en waar weten ze niet.
zwahiel Moderator HK/SG1 @Sluuz1 mei 2019 14:51
Die 25 euro kun je zelf instellen en vind ik erg prettig. Dan die privacy? Apple slaat niks op bla bla bla. Maar in hun us presentatie zie je ineens een soort van huishoudboekje waarin je uitgaven handig bij elkaar staan...

Tuurlijk privacy not!
Google verdient hier zeer zeker wel geld aan, maak je daar maar niet druk over ;)
Alleen via google pay, niet via de ing-app die direct de nfc-chip gebruikt.
Ja idd.
Ik betaal in België bijna altijd met mijn Android.
Als er een 'draadloos logo' opstaat,dan kan ik betalen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Contactloos_betalen

Gewoon zeggen dat je met de kaart betaald(pinnen),en toestel gewoon er tegenhouden,zonder dat ik een app open doe.Google Pay heeft hier niets mee te maken.De kopie vd kaart zit gewoon in de smartphone(NFC HCE of Sim wallet).
Werkt bij alle banken/toestellen!
Super makkelijk! _/-\o_
Anoniem: 1322 @procyon1 mei 2019 10:56
Google heeft ook Google Pay.. Denk je dat Google een non-profit instelling is?
Google verdient zijn geld met 'personalized advertisement'. Die transacties zijn daarom een goudmijn omdat zij veel zeggen over jouw leven en advertenties daardoor nog gerichter en zinvoller kunnen worden worden waardoor waardevoller voor de adverteerders (en jou, afgezien van het privacy vraagstukje ;) )
Anoniem: 197341 @Yev1 mei 2019 13:03
Nfc op Android heeft niets met google pay te maken, de data van een nfc betaling gaat ook helemaal niet naar google..
Nfc op Android heeft niets met google pay te maken
Heb ik iets over NFC gezegd dan :?

Overigens heeft NFC alles met Google Pay te maken; betalingen bij points-of-sale gaan immers via je NFC. Het is niet nodig voor Google om bij de data van de NFC transactie zelf te komen. Immers, oa om beveiligingsredenen gaat de betaling altijd gepaard met een locatie meting van Google zodat zij weten waar jij wanneer iets hebt gekocht. Dat kan een café, reiswinkel of supermarkt zijn en is veelzeggend.

Ik gebruik Google Pay nu al ruim een jaar in NL en krijg ook geregeld meldingen als ik in winkels ben dat daar Google Pay beschikbaar is, of na afloop van een transactie de vraag of ik wat korte vragen over de store waar ik was wil geven (geloof dat die weer op Google Maps bij de stores komt te staan).
Anoniem: 1322 @Yev1 mei 2019 15:23
OK, dus Google Pay draait op advertenties? Ik hoop dat je daarvoor een bron hebt want het is nogal een bewering. Gezien Google pay ook nog niet in NL beschikbaar is lijkt het me het meer voor de hand liggend dat ze hetzelfde 'probleem' hebben als Apple en de banken hun fees kwijtraken...
Heb je gelezen wat ik schreef? Google verdiend zijn geld met advertenties.

Ik stelde niet dat Google Pay op advertenties draait, maar dat in de kennis die zij opdoen met de Google Pay transacties icm met de kennis die zij al hebben, deze informatie geld waard is voor Google. Wellicht genoeg om het idd op te laten draaien.

Overigens kan je met Google Pay ook onderling betalingen doen (per email of direct send in de App), wat vroeger Google Wallet was. Dat bestaat (bestond) al weer een tijd maar is samengevoegd met Pay. Door het gemiddelde vermogen dat daar zodoende opstaat zal ook weer geld mee kunnen worden verdiend. Niet voor niets heeft Google in verschillende werelddelen waaronder de EU (Baltische staatje) een banklicentie verkregen.
Jammer genoeg is die Google Wallet functie (nu dus in Pay) voorlopig alleen nog in de VS, Canada en de UK beschikbaar voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door Yev op 22 juli 2024 13:33]

Google krijgt er niks voor om dat je geen Google Pay gebruikt (Want dat is in NL nog niet beschikbaar). Xiaomi krijgt er wel geld voor zolang je de standaard ROM blijft gebruiken.
Denk dat het nu ineens 'wel betaalbaar' wordt, anders kan dit ze best wel klanten kosten...
Vraag me meer af of dat dan ook in gaat houden dat ze per maand extra kosten in rekening gaan brengen.
De android versie via de watches van Garmin e.d gaf bij de ABN geloof ik ook een 0,50 extra opslag per maand aan bankkosten.
Gratis bestaat niet. Zeker niet bij Apple. Wellicht dat ING de prijs van hun betaalrekening omhoog gooit.

Heb persoonlijk geen bezwaar tegen Apple hipsters die ApplePay willen zolang ik er maar niet aan hoef mee te betalen.
ik denk opeens niet meer :+ :9
Dat was waarschijnlijk een excuus. Rabobank was (is) al jaren niet echt relevant. Alles kwam daar laat of niet. Vrij conservatief/naïef. Ik vraag me zelfs af of ze wel over gaan nu ING (concurrent) de stap maakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.