Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rabobank maakt Apple Pay beschikbaar voor klanten

Klanten van de Rabobank kunnen vanaf dinsdag gebruikmaken van Apple Pay. Daarmee kunnen zij afrekenen met hun iPhone of Apple Watch. Het is de derde grote Nederlandse bank die Apple Pay aanbiedt.

De bank heeft zijn website daarop aangepast. Aanvankelijk stond er dat Apple Pay 'binnenkort' te gebruiken zou zijn, maar een exacte datum was niet bekend. De Rabobank is de laatste grote Nederlandse bank die de dienst aanbiedt. Eerder maakten ABN Amro en ING de dienst ook al beschikbaar. Ook bij bunq was Apple Pay al langer te gebruiken. Nederland is een van de laatste Europese landen waar Apple Pay beschikbaar komt.

Klanten van de bank moeten de functie nog wel zelf activeren. Dat kan in de via het 'Zelf Regelen'-menu in de Rabobank-app. Daar kunnen zij een bankpas koppelen aan hun Wallet en de voorwaarden accepteren. Naast het betalen in winkels kunnen gebruikers ook bij bepaalde webshops afrekenen met Apple Pay. Het gebruik van de dienst is gratis bij de bank. Met de dienst kunnen klanten contactloos betalen. Transacties moeten worden bevestigd met FaceID of TouchID.

Update: in het stuk is verduidelijkt dat het instellen via de Rabobank-app gaat.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

05-11-2019 • 08:51

417 Linkedin Google+

Submitter: Stefan21

Reacties (417)

-14170403+1157+226+31Ongemodereerd209
Wijzig sortering
Kan via de Rabobank Bankieren App->Zelf regelen->Apple Pay->Zet je betaalpas in de Apple Wallet! :)
Elk apparaat (watch en iphone) moet je apart koppelen vanuit de Rabo app om ermee te kunnen betalen.
Kan ook meerdere Rabobank passen toevoegen aan Apple pay.
Op de watch kan je dan de knop aan de zijkant indrukken en swipen tussen de passen.
Zag ook dat elke pas een andere apparaat-rekeningnummer krijgt, denk dat waar je betaald met Apple pay deze doorgegeven wordt ipv je eigen rekeningnummer.

[Reactie gewijzigd door Pullen op 5 november 2019 10:23]

Een paar domme vragen vanuit mijn kant omtrent hoe betaling werkt:

- Ondersteunen alle pinapparaten dit, of moet je dat iedere keer vragen?
- Moet je telkens aangeven dat je met Apple Pay wilt betalen zodat de kassier(e) dit aanzet, of staat het gewoon altijd "open"
- Wat is precies de gebruikshandeling? Moet je de wallet app zelf openen, of wordt het automatisch geopend?
Domme vragen bestaan niet, het is alleen even uitzoeken hoe het werkt :)

Ondersteuning pinapparaten:
Overal waar je contactloos kan betalen met je pinpas daar kan je ook betalen met Apple Pay.
https://www.iculture.nl/tips/apple-pay-winkels-accepteren/

Apple Pay in winkels:
Het staat altijd "open" werkt hetzelfde als dat je met de pinpas contactloos betaald, je kan het op een pin apparaat herkenen aan het contactloos betalen icoon of apple pay icoon.
https://support.apple.com/nl-nl/HT208087

Gebruikershandleiding:
Iphone: 2 keer kort achter elkaar de lock toest indrukken.
IWatch: 2 keer kort achter elkaar de side/power toest indrukken.
Zo wordt Apple Pay geactiveerd, dan kan je nog een kaart kiezen als je er meerder hebt, daarna kan je met Touch- Face ID de betalen "afronden" hetzelfde dat je je pincode invoert.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201239
Dank, heb het ondertussen al geprobeerd en kan al het bovenstaande bevestigen, werkt prima.
Ervaringstip voor diegenen met TouchID: je iPhone tegen de pinautomaat houden activeert ook Apple Pay, dan nog alleen een kwestie van je vinger op de scanner houden :)
Klopt, alleen heb je dan geen keuze tussen bankpassen/rekeningen en pakt hij de standaardpas. 2 keer kort de home-toets indrukken is dan een stuk sneller dan de wallet openen om daar de juiste pas te selecteren.
Als domme vragen niet bestaan ;-) Waarom zou je Apple pay willen gebruiken? Is dat vooral het gemak om met je iPhone / Apple watch te betalen ipv je bankpas? En dat je meerdere banken op 1 Apple apparaat kan koppelen?

Ik denk er nog steeds over na om meerdere bankpassen en creditcard te koppelen aan Apple Pay, maar heb voor mezelf nog geen overtuigende redenen gevonden.
Wat ik tot nu toe heb meegekregen aan voordelen:

- In feite is je pinpas nu digitaal. Dus eventuele fysieke nadelen, zoals beschadiging vallen weg, mits je je smartphone niet verliest uiteraard. Als je moedig bent zou je zelfs je pinpas thuis kunnen laten en op langere termijn zou dit met alle pasjes zo moeten gaan, allemaal richting een digital wallet.

- Als dat nog een stap te ver is heb je alsnog altijd 2 mogelijkheden op zak. Mocht je je portemonnee verliezen (of vergeten), dan kun je alsnog betalen.

- Het is ietsje sneller dan contactloos betalen met een pasje, maar niet veel. Je hebt vooral je smartphone sneller bij de hand dan een pasje uit een portemonnee. Bij vrouwen moet de portemonnee vaak weer uit een ander tasje geplukt worden.

- Je hebt niet meer het probleem dat eens in de x keren contactloos betalen niet werkt en je je pincode moet invoeren. Het werkt altijd.

- Het is veel veiliger, afhankelijk van de dreiging situatie. Als iemand je pinpas jat, kan deze persoon contactloos betalen. Een pinpas uit iemands hand rukken is vrij eenvoudig en daarna kan de persoon binnen de limieten van contactloos betalen pinnen, totdat je de pas blokkeerd. Als iemand je smartphone uit je handen rukt heb je uiteraard ook een probleem, maar in principe kan men niet betalen, hiervoor is FaceID verificatie nodig.
Wat ik tot nu toe heb meegekregen aan voordelen:

- In feite is je pinpas nu digitaal. Dus eventuele fysieke nadelen, zoals beschadiging vallen weg, mits je je smartphone niet verliest uiteraard. Als je moedig bent zou je zelfs je pinpas thuis kunnen laten en op langere termijn zou dit met alle pasjes zo moeten gaan, allemaal richting een digital wallet.

- Als dat nog een stap te ver is heb je alsnog altijd 2 mogelijkheden op zak. Mocht je je portemonnee verliezen (of vergeten), dan kun je alsnog betalen.

- Het is ietsje sneller dan contactloos betalen met een pasje, maar niet veel. Je hebt vooral je smartphone sneller bij de hand dan een pasje uit een portemonnee. Bij vrouwen moet de portemonnee vaak weer uit een ander tasje geplukt worden.

- Je hebt niet meer het probleem dat eens in de x keren contactloos betalen niet werkt en je je pincode moet invoeren. Het werkt altijd.

- Het is veel veiliger, afhankelijk van de dreiging situatie. Als iemand je pinpas jat, kan deze persoon contactloos betalen. Een pinpas uit iemands hand rukken is vrij eenvoudig en daarna kan de persoon binnen de limieten van contactloos betalen pinnen, totdat je de pas blokkeerd. Als iemand je smartphone uit je handen rukt heb je uiteraard ook een probleem, maar in principe kan men niet betalen, hiervoor is FaceID verificatie nodig.
Daar kan ik nog als voordeel aan toevoegen: het is mogelijk met je Apple watch te betalen. Even 2 keer op de button van je watch tikken, hem tegen de betaalterminal houden en je hebt betaald. Zonder een pas of telefoon tevoorschijn te moeten halen. Als je je watch om doet moet je eenmalig je watch beveiligings pincode er op invoeren. Daarna werkt het betalen zonder codes, vingerafdrukken en face id, totdat het horloge registreert dat je hem af doet. Dan moet je opnieuw bevestigen dat jij het bent die hem draagt.

Geloof mij, het is super snel! Ook bij hogere bedragen dan 25,- geen code.
Nee dank je, zou te bang zijn dat iemand mijn arm afhakt. Alhoewel betalen met iemands anders arm wellicht opvalt.
En wat mij ook opviel met betalen met Apple Pay via de Apple Watch is dat het "bereik" van de watch zodanig is dat als hij binnen 3-5cm van de terminal is dat het al prima is. Zelf was ik altijd bang dat je hem er echt tegenaan moest houden, wat je scherm zou kunnen beschadigen en je arm forceert in onhandige houdingen. Maar na nu al 7 betalingen bij verschillende type automaten kan ik zeggen dat het echt fantastisch werkt, veel sneller dan portemonnee pakken en pasje eruit, erin en portemonnee weer weg doen.

Ik vind het een mooie ontwikkeling, nu nog het rijbewijs digitaal en je kunt je portemonnee thuislaten. En zeker met de Apple Watch een ideale manier van betalen.
Wat je zegt klopt allemaal, maar 1 ding niet helemaal: niet overal werkt Apple Pay waar je wél contactloos kan betalen met je pinpas. Vooral kleine winkeltjes en kraampjes met wat onbekendere pinapparaten. Had het gister nog bij een oliebollenkraam: iPhone werkt niet, pas wel (contactloos). Wel echt vervelend dat je dus nog net niet je pinpas helemaal thuis kan laten, ook voor die paar laatste winkels die überhaupt nog geen contactloos betalen ondersteunen.
Misschien helpt de OP in dit topic al je vragen te beantwoorden:
https://gathering.tweaker...message/59679772#59679772

Zie “Veelgestelde vragen”.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 november 2019 12:04]

Net een tijdje geprobeerd, werkt voor mij helaas niet. Zodra ik op de "Zet je betaalpas in Apple Wallet" optie kies opent het Wallet scherm voor ongeveer een seconde maar sluit daarna automatisch. Als ik snel ben kan ik de gele knop aantikken en zie ik hem nog net een fractie van een seconde naar het volgende scherm gaan voor het weer sluit.

Heel vreemd, heb even een video er van naar de Rabobank gestuurd, iPhone XS op 13.1.1.
Apart voor mij werkt het wel op een Iphone XR maar dan IOS versie 13.2 die zou je eens kunnen proberen te updaten. Verder controleren in App Store op updates en apparaat opnieuw opstarten dat kan ook wonderen doen ;)
Ah, helemaal niet gezien dat er updates waren. Helaas nog steeds hetzelfde probleem na updaten naar 13.2. Ook de Rabobank lijkt niet te weten wat het probleem is, heel erg vreemd.
Staat de regio van je telefoon wel op Nederland?
Yes, regio staat op Nederland en systeemtaal op Engels, maar dat mag geen probleem zijn. Als ik blijf tikken dan blijft het Apple Pay scherm uiteindelijk wel open, maar zodra ik door klik blijft er een laad icoontje draaien bij "Adding card". Dat voor de zekerheid 20 minuten laten lopen maar helaas niks.
Ben je ouder dan 16? Anders werkt het niet
Bijna 30 ;) Lijkt mij ook sterk dat je geen melding krijgt wanneer je te jong bent, het scherm sluit gewoon na een seconde.
Ik had hetzelfde probleem. Bij mij hielp het om Wallet te sluiten en de Rabobank app opnieuw te openen en toen toevoegen.
Net geprobeerd maar werkt voor mij helaas niet. Als ik blijf tikken dan blijft het Apple Pay scherm uiteindelijk wel open, maar zodra ik door klik blijft er een laad icoontje draaien bij "Adding card". Dat voor de zekerheid 20 minuten laten lopen maar helaas niks.
Bedankt voor de info!
In eerste instantie ging het niet goed. Ik koos > zelf regelen > apple pay. Maar tijdens het toevoegen liep de apple wallet vast. Door de iPhone te resetten lukt het daarna wel!
Resetten of herstarten? Ik neem aan dat je niet je telefoon gerestored hebt? Herstarten of zelfs de app opnieuw installeren (naar advies van Rabobank) werkt voor mij helaas niet. Apple Pay scherm sluit telkens automatisch, en blijft soms open als ik blijf proberen, echter loopt hij dan vast op "Adding card".

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 5 november 2019 18:42]

Heb hem opnieuw opgestart door aan knop 5 sec vast te houden, daarna app opgestart > zelf regelen > Apple Pay en procedure doorgelopen. Vanmiddag eerste aankoop gedaan ging goed
gratis apple pay?? Hoe kan het dan zijn dat er een bedrag van 1,55 euro van mijn rekening bij de Rabo wordt afgeschreven bij elke winkel transactie?
Kan iemand mij uitleggen wat zo bijzonder is? Ik zit bij ASN, en heb al best een tijd een app waar ik gewoon mee kan pinnen. Kleine bedragen zonder code, grote bedragen met pin (op telefoon), of biometrie. Daar hoeft niks bijzonders voor ondersteund te zijn, de telefoon heeft gewoon een TPM, NFC, en is voor alle zaken en orde een pinpas. Geen google, microsoft, apple, of wat dan ook er tussen. Gewoon... een maestro zoals bijna elke andere pinpas in Nederland.
Naast het genoemde voordeel van geen pincode te hoeven intikken voor grote bedragen, is er ook nog het privacy aspect. Bij Apple Pay wordt voor elke transactie een tijdelijk rekeningnummer gebruikt, de winkelier kan dus niet tracken op basis van de rekening waar je mee betaald. (heeft natuurlijk geen zin als je alsnog je bonuskaart scant).
Je bedoelt met privacy aspect dus dat nu alle winkeliers je rekeningnummer niet kunnen zien(wat discutabel is aangezien winkeliers alleen een paar cijfers krijgen, en op hun bankafschrift staan alle pintransacties als een verzamelpost over een periode) maar in plaats daarvan kan een Amerikaans bedrijf nu alles zien. Interessante visie....
Apple ziet niets. Je Apple Pay informatie staat op je iPhone en/of Apple Watch en blijft daar. Je moet daarom ook elke kaart op elk toestel dat je wil gebruiken toevoegen. Betalingen op de Apple Watch staan niet op de iPhone en andersom bijv.

De privacy is vooral interessant als het om kredietkaarten gaat en helemaal in het buitenland is het semi-dubieus wordt.
Staat op de iPhone, maar dan staat het toch alsnog binnen de biocultuur van Apple?
Het wordt lokaal opgeslagen en niet verzonden naar Apple's servers. Ik weet niet precies hoe het zit maar het lijkt mij dat dit door de secure enclave wordt afgehandeld die in de meeste recente iPhones zit. Hier zitten bijv. ook jouw vinger afdrukken of faceid scans, welke dus ook enkel lokaal op jouw telefoon staan en niet naar Apple gaan.
Je kunt jezelf een nutteloze reactie besparen door je eerst in te lezen. Ja Siri opnames werden beluisterd, nee ze waren niet te koppelen aan gebruikers.

Wat verwacht je dan, dat de AI alles zelf uitvogelt? Er komen mensen aan te pas om te controleren of alles goed vertaald wordt etc.
De waarheid is dat Apple toch echt niks kan zien over je Apple Pay betalingen omdat dat technisch onmogelijk is met de manier waarop dit systeem is opgezet.

Dat Siri schandaaltje was inderdaad wat slordig, maar die samples waren niet te koppelen aan gebruikers en het probleem is inmiddels opgelost met een opt-out functie.

Al met al blijkt nog altijd dat Apple van alle grote techbedrijven het beste omgaat met je privacy. Dat is ook niet meer dan logisch gezien ze weinig belang hebben in de advertentiemarkt.
met een opt-out functie.
opt-in zelfs! Het staat by default uitgeschakeld en je wordt expliciet gevraagd of je het toch wilt inschakelen.
Ik vertrouw Apple technologie in elk geval meer dan je Creditkaart aan een persoon te geven die het eventjes mee naar achter neemt zoals vroeger :)
Het gaat hier over TouchID/FaceID/Apple Pay, niet over Siri.

Die info wordt enkel lokaal opgeslagen. Van Siri is altijd openlijk gezegd geweest dat al je info naar een server gaat om verwerkt te worden bijv.

En ja hoor, elke Apple-gebruiker heeft een foto van Jobs boven z'n bed hangen en aanbidt hem nog steeds... En met zo'n bewering verschiet je dat je een -1 krijgt. Ga alle Samsung-liefhebbers even beledigen in een topic van de nieuwe Galaxy Fold of zo en je zal ook een -1'tje krijgen hoor ;-)
Je kan dan dus ook niet meer iets ruilen wanneer je geen bon had, omdat je rekening nummer niet gelijk is aan wat ze in het syteem hebben staan?

Maar inderdaad wel weer een mooi data verzamel puntje voor Apple.
Apple Pay is alleen maar een authenticatie methode net als je pinpas. Het is niet zo dat het geld via Apple naar de ontvanger gaat. Het gaat van je eigen bank naar die van de ontvanger als een normale pin transactie met bijbehorende gegevens. De kassa print nog steeds een bon uit of koppelt het aan je klantenkaart (zoals Bever).
Ik vertrouw Apple meer dan b.v. de Appie.
Dat kan de winkelier toch al niet volgens mij.
Dat lijkt me wel, je rekeningnummer staat ook op bonnetjes als je pint.
Nee. De winkelier kan dit niet. Dit is allemaal versleutelde data. De kassa krijgt alleen maar een akkoord van betaling incl wat basisgegevens. Op je bonnetje zie je nooit je volledige rekeningnummer.
De kassa krijgt misschien alleen maar een akkoord, maar volgens mij staat het gewoon als transactie op het rekeningoverzicht van de ondernemer, net zoals dat ik als klant in mijn rekeningoverzicht het rekeningnummer van de winkel zie.
Ik meen dat die clearing door partijen als CCV wordt gedaan, elke 48 uur in één keer, en dan een excel sheet er bij met basisgegevens.
Op Android is dit inderdaad al jaren mogelijk. Er is een aantal verschillen:
  • Apple laat andere ontwikkelaars dan Apple niet toe om een betaalapp in de store te plaatsen. Ze houden hiermee dus de macht voor deze functionaliteit binnen hun ecosysteem. Google laat via Android derden wel toegang krijgen tot de NFC chip dit deze functionaliteit mogelijk maakt.
  • Apple Pay is een wallet en maakt het mogelijk om zowel online als offline af te rekenen, zolang de pas die gekoppeld is, deze betalingen ondersteunt. Mocht je een creditcard aan je Google account gekoppeld hebben, dan ken je wellicht de mogelijkheid om te betalen bij webshops met Google Pay. Dat is vergelijkbaar met de functionaliteit van Apple. Je ASN app ondersteunt dit niet. Die kan uitsluitend gebruikt worden voor contactloze betalingen.
Al met al ben ik het met je eens dat het niet baanbrekend is, vanuit een technisch perspectief. In de praktijk valt me wel op dat de betaalwijze beter werkt met Apple devices. Ik heb het vermoeden dat Apple zijn NFC chip boost bij betalingen met telefoon of watch, want het bereik lijkt een stuk groter dan met de gemiddelde Android telefoon. Dit resulteert in een een goede gebruikservaring, waar die bij veel Android telefoons nog wat te wensen overlaat. Het helpt bij Android ook niet dat elke fabrikant z'n NFC chip op een andere plek plaatst. Zo zijn er Sony telefoons met de chip aan de voorkant, achter het scherm. De Samsung J5 2017 heeft hem aan de bovenrand van de telefoon. Hierdoor gaan betalingen vaak fout. Dat is funest voor de ervaring. Bij Apple werkt het goed.
Jij gebruikt zoveel verschillende telefoons?
Gelukkig niet. Ik heb er wel heel veel getest voor deze techniek. ;)
Ik denk niet dat het zo funest is voor de ervaring, vrijwel alle mensen zullen 1,max 2 telefoons gebruiken.

Edit: de locatie van de NFC chip dan

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 6 november 2019 08:19]

Wat voor mij bijzonder is, en opviel vergeleken met de standaard rabo wallet betaal app op android, is dat je de app eerst moet openen, daarna boven de 25 euro pincode op je device in typen, wat als je binnen 5 seconde je bonus kaart wil scannen in een andere app, daarna de wallet app openen, is toch best een gedoe. Het voordeel waar ik achter ben gekomen bij apple pay, was ook toeval. Als je net je bonus pas op je telefoon gescand hebt, en je drukt 2x op de aanknop dan opent hij meteen je pinpas + faceid is direct gescand en je kan dus echt meteen betalen. Door deze korte handeling met apple pay ben ik minstens 3x zo snel in de gehele handeling dan met android en een aparte bank app.
Bij Apple Pay heb je geen last van de limieten op je bankpas of andere NFC-betalingen. Geen maximum van zoveel euro per week dat je weer een pincode moet geven bijvoorbeeld, of alsnog je pas ergens in moet steken voordat dat kan.

Gewoon betalen, geen geneuzel, werkt gewoon. Ook grote bedragen.
Dat is niet uniek aan Apple Pay. Het "Unieke" aan Apple Pay, is dat het op een iPhone werkt.

Ik kan met mijn bank op Android ook gewoon zonder limiet betalen, in mijn geval bunq.
Bij in ieder geval de Rabobank heb je wel limieten bij mobiel pinnen.
Kijk op https://www.rabobank.nl/p...taaldiensten/rabo-wallet/ onder Veiligheid.
'' Let op: personen die de beschikking hebben over je telefoon, kunnen zonder mPIN betalingen doen tot en met € 25. Tot een maximum van € 50. ''
Maar tot zover ik weet wordt in geval van diefstal dit bedrag in de meeste gevallen vergoed door de bank.
Doe je het via Apple Pay en heb je geen limiet hoef je natuurlijk geen enkele medewerking te verwachten van je bank m.b.t. tot vergoeding van de schade in geval van diefstal.
Via Apple Pay zit je nog wel met de beveiliging van je telefoon (Touch id/Face id, en de passcode).
Bij Android kun je ook zonder de telefoon te ontgrendelen mobiel pinnen, terwijl dit bij Apple Pay niet kan.
Ik moet toch echt mijn scherm ontgrendelen om de rabo wallet te kunnen gebruiken.

En unlimited betalen na faceID? Dan kan een dief even de telefoon richting je gezicht houden en is je geld en je telefoon weg
Heb ik nog nooit hoeven doen, het scherm aan en ik kon betalen. Misschien is het een instelling die je kunt aanpassen, maar standaard kan het gewoon.

Unlimited betalen na FaceID lijkt me niet zo'n probleem, dan doe je je ogen dicht, of kijk je niet naar de telefoon, dan ontgrendelt die ook niet. Dan kan een dief je wel dwingen, maar dat kan net zo goed bij de mpin van de rabo wallet.
Als je de telefoon ontgrendelt met FaceID, heb je nog zo'n 30 seconden om de betaling daadwerkelijk te doen. Daarna moet je weer opnieuw ontgrendelen. Heb dit al vaak genoeg meegemaakt als ik al proactief mijn telefoon ontgrendel, maar de klant voor me bij de kassa niet opschiet.

Dus een boef die je telefoon steelt om daar je rekening mee leeg te plukken, zal jou dus mee moeten nemen naar de winkel. Dat gaat wel opvallen...
Kan je dan zonder je telefoon te unlocken onbeperkte bedragen pinnen?
Lijkt me heel vreemd, ook aangezien je de bank niet heel snel meer kan bellen als je telefoon gejat wordt ;)
Die dief kan ook even je pincode afkijken, wat relatief makkelijker is.
Ik denk niet dat je weet hoe het werkt. Er wordt voor iedere betaling een verificatie gevraagd. Dat kan via faceID zijn of via een vingerafdruk, of zelfs via je code. Maar dat betekent niet dat hij dan voor altijd open blijft staan.

Verschil is dat je bij apple vanuit het gekochte scherm kan betalen, dus zonder je scherm te ontgrendelen of wat dan ook. Gewoon twee keer op de knop drukken en je kaart is geactiveerd. Op mijn watch hoeft ik niet eens meer iets te doen. Die meld me al aan als ik in de morgen mijn watch om doe. Dus twee keer drukken betalen en klaar.
Dat verschilt per bank, ik kan bij bunq geen betaling doen zonder vingerafdruk.
Ik betaal gewoon zonder beveiliging via mijn Watch. Dat is sowieso de handigste manier. Op die manier hoef ik niks uit mijn zak te halen. :)
Dat werkt dus precies zo op al die andere bankapps op o.a. Android. Geen max, geen limiet, en slechts een kleine verificatie die identiek is aan het ontgrendelen van je device. Gewoon betalen, werkt gewoon. Alleen dan alleen met jou, je bank, en de winkel waar je koopt. Geen partij er tussen. Dus nogmaals: waarom heeft Apple hier een beperking op gezet, om vervolgens hun eigen dienst te gaan koppelen en pushen? Waarom kan dit niet zonder apple? Het is jouw telefoon, waarom is een stuk hardware afgesloten voor alles behalve een derde partij? Zeker voor betalingen zal ik er niet zoiets als Apple tussen willen hebben. Ook niet fysiek in de winkel, zodra iDeal geselecteerd wordt, dmv. een promise wordt dat gewoon onderschept door praktisch dezelfde app. Helemaal in het ecosysteem van je bank.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 5 november 2019 09:12]

Je moet niet de betaaldienst van je bank vergelijken met Apple Play. Je kan beter Google Pay vergelijken met Apple Pay.

Apple Pay is een betaaldienst die je kan gebruiken met meerdere banken, hetzelfde als met Google Pay.
Waarom zou het een betaaldienst zijn? Het is niet alsof het geld eerst naar Apple gaat en daarna naar de winkel. Ze faciliteren alleen de betaling zoals tig andere bedrijven ook doen. Het zorgt voor een duidelijke en gemakkelijke gebruikersinterface die gewoon werkt waarbij je makkelijk tussen je verschillende bankpassen kan wisselen. Het alternatief is dat je afhankelijk bent van de kwaliteit van apps van de banken zelf.
Waarom het een betaaldienst zou zijn? Misschien omdat er je er mee kan betalen? En ik geef nergens aan dat Apple er tussen zit. Alleen dat je de verschillende manieren van de banken niet kan vergelijken met Apple Pay. Wil je Apple Pay vergelijken dan moet je dat doen met Google Pay. Beide betaaldiensten zorgen voor een overkoepelende gebruikerservaring die uniformiteit brengt.
Ja, en iDeal is geen derde partij die ergens tussen zit? En de leverancier van de pin-apparatuur?

Overál zitten derde partijen tussen. Of Apple nu faciliteert dat dit via NFC gaat of niet zal me echt worst wezen.
Wat heeft iDeal hier nou weer mee te maken?
Apple Pay kun je ook online gebruiken, dat gaat dan niet via iDeal, dit kan alleen via safari voor zover ik weet.
Via apps kan het ook. Onder andere de Thuisbezorgd app ondersteund ook Apple Pay (in ieder geval sinds ik het geactiveerd heb), naast iDeal, PayPal, etc.
Dat zou inderdaad kunnen, maar ik denk dat dat onder water alsnog safari is.
Geen idee eigenlijk. Leek eerder een integratie met de Wallet app. Betaling ging rechtstreeks, zonder dat er een andere app geopend werd.
Het ging erom dat @Umbrah liever geen 'derde partijen' wilde die ergens tussen gingen, maar noemt in dezelfde zin toch "als iDeal geselecteerd wordt"....

Dus óf je wil geen derde partijen ergens tussen hebben, óf je accepteert dat iDeal ook een derde partij is.
Als die bankapps op Android nou ook zo goed werken, op mijn vorige telefoon heb ik heel erg vaak gehad dat ik alsnog mijn bankpas erbij moest pakken. Wat ik er van hoor is dat het via Apple Pay echt goed werkt, maar daar moet ik nog achter komen.

Je moet het ook niet met de losse bank apps vergelijken, maar met Google Pay. Door de losse bank apps op Android heb je dus per bank een andere app nodig omdat vrijwel geen bank Google Pay ondersteund. Er zijn genoeg mensen die bij meerdere banken zitten, en dan is het wel erg handig dat je de passen in 1 app hebt.

Maar hoe dan ook, er zit altijd een derde partij tussen, online zit de webshop er tussen en daarna nog iDeal.
In een winkel zit het pinapparaat er tussen, deze is altijd van een 3e partij.
Omdat het winst oplevert en Apple nog erg zacht word aangepakt. Het verplicht opengooien van hun NFC API door de EU zal denk ik niet lang duren.
NFC API is al opengezet in iOS13.
Alleen moeten partijen wel een soort van autorisatie/certificaat verkrijgen ter beveiliging.
En wie betaalt eventuele fraudekosten door dit semi-monopoliepositie afgedwongen gemak?

Dit is net als creditcards, grote kosten die worden afgewenteld op alle gebruikers door een minderheid.
Dat is niet mijn pakkie-an.... de banken betalen voor Apple Pay, en die hebben geld zát.
Doe eens niet zo naïef... Jij betaalt voor Apple Pay. De banken niet. De tarieven worden gewoon verhoogd en daarmee betaal ik er indirect ook voor terwijl ik niet eens een iPhone heb...
En een iPhone gebruiker betaalt voor een groot team aan developpers die per bank een eigen veilige betaal app moeten ontwikkelen en onderhouden die op alle Android apparaten met tien verschillende versies moet werken. Als ik de kosten van IT projecten af en toe hoor vraag ik me af wie nou voor wat meebetaalt ;)

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 5 november 2019 09:47]

Tja... dat Apple de hardware limiteert is toch echt het probleem van Apple en zijn gebruikers... Ik koop niet een telefoon om me door een ander te laten zeggen wat ik er mee mag doen...
En zo moeilijk is het niet. Je gebruikt gewoon de API van Android en zoveel verschil zal er niet in zitten in de API met betrekking tot NFC voor de laatste 3 versies van Android.

[Reactie gewijzigd door servies op 5 november 2019 09:52]

Je had het over wie waarvoor moet betalen. Je had dus liever gehad dat je zou meebetalen aan het ontwikkelen van een nfc-betaalapp voor iOS dan de marginale kosten van Apple Pay.

Voor wat betreft hoe eenvoudig zo een app is: nieuws: ABN Amro weet nog niet wanneer nfc-betalingen met Android 10 werken Met elke update van Android kan het dus gebeuren dat je als klant een aantal weken/maanden moet wachten tot ABN het fixt.
Probleem is juist precies dat de NFC betalen lang niet altijd werkt op Android, juist vanwege het woud aan hardware / software / versies.

Banken kijken gewoon naar de cijfers en daaruit blijkt wat je zelf ook kunt constateren bij de kassa van de supermarkt: NFC-betalen met Android is tot nu toe niet erg populair in Nederland, ondanks dat het al jaren kan.

Apple Pay is dat wel, terwijl het nog maar betrekkelijk kort beschikbaar is. Andere banken krijgen sinds het bij ING in Nederland kan, als meestgestelde vraag: ‘Wanneer komt Apple Pay beschikbaar?’
Ja, je betaalt ook belasting zodat iemand anders een uitkering krijgt, je betaalt ook verzekeringspremies zodat anderen met skiëen een poot kunnen breken en gratis gerepareerd kunnen worden....

Solidariteitsbeginsel noemen ze dat. Heerlijk. Ik betaal ook vást wel voor dingen die ik niet gebruik. En ach. Dan krijgt meneer de bankdirecteur maar 70 miljoen bonus in plaats van 72 miljoen. Poeh. Straks moet ie nog naar de voedselbank.
Zodra het een luxe betreft houdt bij mij het solidariteitsbeginsel op.
En meneer de bankdirecteur krijgt niet maar 70 miljoen ipv 72 miljoen. Jij gaat meer betalen en straks gaat het tarief nog meer omhoog omdat ze Google pay ook gaan implementeren...
Maar dan verwacht ik dat de Apple fetisjisten ineens gaan steigeren... Want dat kan toch echt niet betalen voor een dienst die niet van Apple afkomstig is...
Dan stop je toch al je geld in een kluis en zeg je je bankrekening op.
Is dat probleem ook opgelost.
In België kan dit niet. Je bent verplicht een bankrekening te hebben om jouw loon te ontvangen daar cash uitbetalingen in principe niet meer toegelaten zijn (mits enkele uitzonderingen)
Het zal me wérkelijk worst zijn. Als de markt vraagt om Google Pay rollen ze dat maar lekker uit. Ik gebruik het niet maar als een ander dat wel doet, be my guest, ik betaal de bank om me een dienst te leveren en zolang ze dat doen is het prima.

In de supermarkt betaal ik óók voor het salaris van alle cassières terwijl er hoogstens één is die mijn spullen scant en afrekent. Zal mij worst wezen of de supermarkt 10 of 2 cassières in dienst heeft verder..
Doe eens niet zo naïef... Jij betaalt voor Apple Pay. De banken niet.
Om precies te zijn betaalt de verkoper, net zoals bij andere betaalmethodes.

Deze tarieven zijn bij de kassa van de supermarkt hetzelfde als pinnen/contactloos betalen omdat het voor het kassasysteem een variant daarvan is: Een fractie van een cent.
De tarieven worden gewoon verhoogd en daarmee betaal ik er indirect ook voor terwijl ik niet eens een iPhone heb...
Als je het over de algemene kosten hebt zoals implementatie: Ja, je betaalt altijd mee aan zaken die je niet gebruikt maar dat geldt ook andersom.

Uiteindelijk ben ook jij daar beter mee af. Als je per gebruiker EXACT zou betalen wat je kost, zoals een klantenservice-gesprek (personeelskosten!) zou je alleen al duurder uit zijn vanwege het systeem wat nodig is om dat precies per gebruiker bij te houden.

[Reactie gewijzigd door breakers op 5 november 2019 10:37]

Ik gebruik geen mobiel betalen en ik betaal bij de Regiobank ook niet direct mee aan mobiel betalen, want dat is een toeslag van €0,50 per maand. Net als bij de Rabobank... en bij Bunq zit het voor zover ik zo snel kan vinden alleen in het premium betaalpakket, dus betaal je er ook voor.
Om precies te zijn betaalt de verkoper, net zoals bij andere betaalmethodes.
Dus jij betaalt zelf. Zelfde naïviteit om te denken dat een verkoper dat soort kosten niet doorberekent aan z'n klanten...
Dat ik voor ontwikkelkosten indirect betaal vind ik logisch. Dat ik gebruikskosten voor m'n bankrekeningen moet betalen aan een bank vind ik ook logisch. Dat ik nog eens gebruikskosten moet betalen aan de maker van een telefoon voor een telefoon die ik gekocht heb en die mijn bezit is, dat vind ik wel raar. En dat is precies wat er gebeurt door het beleid van Apple...

[Reactie gewijzigd door servies op 5 november 2019 11:03]

Het punt is: Je betaalt niet extra voor Apple Pay ten opzichte van pinnen met je pin-pasje of NFC-betaling of online credit card etc.

Dus “De tarieven worden gewoon verhoogd” klopt niet.
Is sowieso niet van toepassing, ik dacht dat het puur via NFC werkte. Maar je moet inloggen, dus dat is wel veilig.
Dat is niet mijn pakkie-an.... de banken betalen voor Apple Pay, en die hebben geld zát.
"Die hebben" is meervoud, dus refereert naar "banken".

Je zegt dus dat de banken geld zat hebben, en dat zij voor Apple Pay betalen.

Als dat zo zou zijn, is er niks aan de hand. Maar het is niet zo, de klant (jij en ik) betalen indirect voor alle transactiekosten, of dat nu je bankpas is, of contactloos, of Apple Pay, of Google Pay, of credit card, of iDeal, of Tikkie, of PayPal, of ...
Indirect wel, maar ik betaal ook voor het personeel in bankgebouwen, de gebouwen zelf et cetera. En daar kom ik nooit. En ik vind het prima om daarvoor te betalen, net als dat ik het prima vindt om voor iets te betalen waarvan de userbase groot genoeg is.
Idd. Gebruik Apple Pay voor serieus al mijn betalingen tegenwoordig. Van een lunch van een paar euro of thuisbezorgd app tot grote uitgaven. Werkt feilloos zonder limieten of pincodes. Met name dat betalingen werden afgebroken eens in de zoveel tijd omdat ie een pincode nodig had was een doorn in het oog.
Er is wel een limiet, het maximum is 2500 euro per transactie. }>

Edit: bij ABN :)

[Reactie gewijzigd door nnomiS op 5 november 2019 23:13]

Dat verschilt per bank. Zowel bij Rabo als bunq heb je voor Apple Pay dezelfde limieten als met je bankpas. Bij bunq is dat dus Max. € 50.000
klopt, bij Rabo ook, maar zul je eerst de standaard daglimiet van 5000 moeten verhogen onder 'zelf regelen' en dan kan Rabo ook tot 50k aftikken met Apple Pay _/-\o_
Dat is dus een optie die ik zeker weten niet vaak ga gebruiken :D
nee wie wel.....de keren dat ik meer dan 1000 euro uitgeef via Apple Pay zijn tot nu toe nog op 1 hand te tellen.
Voor grotere bedragen pak ik m'n Visa card wel (voor veel kleinere bedragen ook ;) )... daarmee koop ik gelijk wat extra garantie op dure spullen namelijk.
Overigens, je kunt die Visa kaart (mits je bank dat ondersteund) dus ook in je Apple Wallet zetten. Voor zover mij bekend heb je dan alsnog dezelfde voorwaarden dan wanneer je met je fysieke kaart betaald.

Ik weet toevallig dat de Apple Pay gebruiker in geen geval gediscrimineerd mag worden tegenover de houder van de fysieke pas. Dus alle limieten en voorwaarden zullen exact hetzelfde moeten zijn.

Ook dat is een waarde die Apple kan forceren, tegenover andere mobiel betaal methoden.
ICS (dus ABN Amro begreep ik; nooit geweten) werkt niet want dat wordt nog niet gesupport.. :(
Dat ligt er aan, puur bij welke bank je zit. Bij bunq is het limiet €50.000 per dag. In mijn ogen is dit geen limiet. Als ik aan dat limiet kan komen per dag heb ik wel een ander "probleem" haha
Je noemt werkelijk niets dat anders is dan hoe het op alle andere platformen werkt.

Je omschrijft nu de situatie op Android sinds 5 jaar en Garmin Pay sinds 2 jaar...
Geen maxima, geen pincodes, als je dat wílt tenminste, want alles is aan te passen naar je voorkeuren sinds het begin der dagen.

Ik begin te vermoeden dat je de reacties hier niet plaatst op basis van ervaring met zowel Apple Pay als alternatieven.

Het enige dat écht bijzonder is, is dat na zoveel jaar het eindelijk zo ver is dat iPhones in staat zijn om contactloze betalingen te doen bij de Rabobank.
https://www.pin.nl/consum...s-betalen-met-een-mobiel/

Ik weet niet hoor, maar de officiele site voor het pinnen in het algemeen stelt:
  • Is het bedrag hoger dan € 25,-, controleer het bedrag en houd uw mobiele telefoon kort tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
  • haal uw mobiele telefoon weg na de pieptoon
  • toets uw mPIN in op uw mobiele telefoon
  • houd uw mobiele telefoon nogmaals tegen het scherm of de zijkant van de betaalautomaat
  • drie korte piepjes geven aan dat de betaling geslaagd is
PIN-code nodig boven de 25 euro dus. Ok dit lijkt niet van toepassing op betalingen specifiek met smartwatches, dáár heb je een puntje. Maar wél voor telefoons.

Bovendien, Apple Pay bestaat óók al een aantal jaar. Probleem was alleen dat Nederlandse banken het allemaal beter dachten te weten. Gelukkig hebben ze alsnog het licht gezien.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 5 november 2019 11:19]

Boven de EUR 25,- gelden exact dezelfde eisen voor Apple Pay en Android: je moet van de Consumer Device Cardholder Verification Method (CDCVM) gebruikmaken om je betalingen te verifieren.
Bij Apple Pay doe je dat met je Face ID of pincode of door je appraat 'on body' te houden. Met Android doe je dat ook zo. Met smartwatches gebruik je initieel je pincode en daarna wordt 'on body' detectie gebruikt om te verifieren of 'jij' het bent.
Duidelijk, dan haalde ik onterecht het gebruik van smartphone en -watch door elkaar denk ik. Dank.
Die limieten zijn er toch niet voor niks?
Als jou iPhone in handen komt van vreemden hebben deze dus ook geen limiet.
Of als men jou onder bedwang van een wapen dwingt een gigantisch bedrag te betalen.
Die vreemden kunnen alleen dan niks pinnen. Bij Android kan dat wel omdat je daar alleen het scherm aan hoeft te zetten. Bij iOS moet je eerst ontgrendelen, en dan kun je pas pinnen.

Die situatie dat je gedwongen wordt is sowieso niet van toepassing, want dat kan ook met een ouderwetse bankpas.
Ik denk dat je het moet proberen om het te snappen. Contactloos betalen met een pas lijkt al zo praktisch. Maar is het niet: onregelmatig een pincode invoeren of nog erger: de hele transactie opnieuw uitvoeren.

Apple Pay werkt echt altijd, 2x op de zijknop drukken en klaar.
En dan op gevaarlijk terrein: ik gebruik Apple Pay wel, ik zou Android of Google Pay echt nooit gebruiken in verband met mijn privacy. Ik heb nog altijd het gevoel dat Apple dat goed geregeld heeft.
Het mooie is dat je op Android niet verplicht bent Google Pay te gebruiken, maar ook de keuze hebt tot Rabo Wallet bijvoorbeeld.
In tegenstelling tot Apple waar het Apple Pay is en niets anders.
Net zoals het hele gebeuren bij Apple is alles dichtgetimmerd en weet eigenlijk enkel Apple wat er onder de motorkap zit, dat vertrouw jij dus wel?
En ze hebben het inderdaad mooi geregeld, voor hunzelf! Ze hebben met hun concept nog eens een monopolie weten te realiseren, tenminste binnen hun eigen OS en de daarbij horende gebruikers slikken dit zoals gewoonlijk.
Zelfde dus in mijn S8. Maar dan nog wat minder acties. Vingerafdruk reader vasthouden terwijl je iets van 5cm van de pin automaat weg bent en klaar. En dat zonder google pay. De enige die weet dát ik heb betaald ben ik, de winkelier, en m'n bank. Geen Apple (want ook Apple heeft wel een reeks lekken achter de rug...). En al helemaal geen Google.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 5 november 2019 09:30]

Apple laat dat niet toe op de iPhone. Die willen zelf een stuk van de taart meepikken, en ze hebben genoeg macht om dat af te dwingen.
En waarom zeggen die banken dan niet: bekijk het maar? Heel veel collega's hier pinnen al tijden met hun Android telefoons, en voor Apple gebruikers zijn er altijd nog pinpassen. Waarom is dit acceptabel?
Mensen willen gewoon ook kunnen betalen met hun telefoon. En of dat nou links om of rechts om gaat zal ze worst zijn. En Apple gaat echt niet toegeven dus dan zul je als bank toch aan de bak moeten.

En daarom durven ze ook geen extra geld te vragen hiervoor. Bang dat klanten naar een andere bank gaan. Terwijl het juist mooi zou zijn als ze die kosten door zouden belasten aan iPhone gebruikers die dit willen. Laat ze maar zien/voelen wat Apple aan het doen is. Nu gaat het van de grote hoop en betalen Android gebruikers mee aan het machtsmisbruik van Apple.
Anderzijds betaalde je vroeger extra om met je Android telefoon te mogen betalen van je bank (ten minste zowel bij ING als Rabobank), toen Apple Pay kwam kon het bij beiden ineens wel zonder extra kosten?

Stiekem profiteer jij als Android gebruiker dus mee met Apple's "onredelijkheid" t.o.v. jouw bank.
Ik denk niet dat Apple gebruikers wakker liggen van een paar cent per transactie. Vergeet niet dat de App Store van Apple het meest oplevert voor developers: Apple gebruikers zijn bereid meer te betalen. Sowieso al voor de telefoon ;) .
Ik vermoed dat de eerste bank die er officieel mee begon, klanten aan het afpakken was van de banken die het niet aanbieden. Voor sommige mensen is het betalen met de telefoon een reden om een bank wel of niet te kiezen. (Voor mij wel in ieder geval, maar voor mij is de keuze wat gemakkelijker gezien ik Android gebruik)
Pro Apple standpunt: Apple wil de beveiliging voor hun gebruikers verzekeren
Anti apple standpunt: Apple wil hun standaarden afdwingen en wil overal een graantje van meepikken.

Mijn mening: Apple is een software bedrijf dat zijn eigen weg gaat en geen belang heeft in de data van de gebruiker en de gebruikerservaring voorop stelt. Het legt vast hoe iets moet ondersteund aanbieders hierin en vraag hiervoor een vergoeding. Apple is groot genoeg zodat bedrijven / banken eigenlijk niet anders kunnen dan Apple te volgen..
"Anti apple standpunt: Apple wil hun standaarden afdwingen en wil overal een graantje van meepikken."
Grappig dat je dit in het laatste stukje van je reactie doodleuk bekrachtigd. ;)
Grappig dat ik in mijn persoonlijke mening ook het pro apple standpunt bevestig.
En hoe denk je dat Apple die gebruikerservaring evalueert en aanpast? ...juist op basis van de data van gebruikers. Appel heeft dus alle belang bij die data, ze verkopen het alleen niet aan derden. Maar denken dat Apple geen belang heeft vind ik behoorlijk naïef eerlijk gezegd.

Daarnaast is Apple natuurlijk niet alleen een software bedrijf, het is juist de combi met de hardware en diensten die Apple tot Hotel California maakt.
Kan iemand mij uitleggen wat zo bijzonder is?
Er is niks bijzonder aan. Het is gewoon standaard NFC.

Wat Apple wel slim doet, als eigenaar van het OS/enige distributeur, is om als tussenpersoon te fungeren en de functionaliteit op een hele fijne manier geintegreerd aan te bieden.

Als ze meer marktaandeel zouden hebben, zou het mijns inziens afgestraft worden door de toezichthouder.

De Nederlandse banken hebben lang afgehouden, maar toen ING eenmaal over was, konden ABN / Rabobank niet achterblijven. Zij zitten nu met hogere kosten voor hun betalingsverkeer.

Ik was van te voren vrij sceptisch, maar sinds ik het heb, merk ik dat het erg prettig werkt. Dusdanig goed, dat ik zowaar weer twee pasjes uit mijn portomonnee kan gaan halen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 5 november 2019 09:51]

Een app die ingebakken zit in je OS, waardoor je dus met een dubbele klik op je home-knop (of de powerknop op devices zonder home-knop) je kaarten tevoorschijn haalt.

Jij moet waarschijnlijk je bankapp openen, moet misschien een code invoeren en dan kan je pas betalen.
Nee, je kunt een default handler toekennen aan detectie van een payment terminal binnen het OS. Dat kan je veranderen voor alles. Standaard staat er Google Pay, maar als je de ASN betalen app installeert, verschijnt die er (ASN is mijn bank). Je kunt zo ook meerdere banken installeren, en instellen dat hij vraagt welke "pas" hij moet gebruiken op contact met een payment terminal.
Dit is zodat je je Apple Watch of je iPhone als bankpas kan gebruiken.
Soms is het fijn om alles in één ding te hebben.
Het is niet zo bijzonder hoor behalve dat er nu de mogelijkheid is om via je horloge/smartwatch te betalen.
Ik zou het ook graag willen icm met ABN alleen ondersteunen die maar een bepaald aantal NFC apparaten en horloges. Maar ik heb zelf ook gewoon de ABN wallet en app op mijn telefoon waar tegenwoordig enorm veel kan wat betalen betreft via QR codes op de I-Deal pagina van de ABN. Uiteraard ook de directe betaling van kleine bedragen via de wallet werkt gewoon er goed.

Met een horloge maakt het weer nét dat kleine beetje makkelijker.
Dat er een limiet op zit bij dee NFC betalingen (die je zelf in kan stellen) vind ik alleen maar beter.

Dus je mist niet echt veel.
lukt je dat ook met een apple watch?
Bijzonder is de combinatie voor de gebruiker, ik heb nu met ING en ABNMRO betaal functionaliteit op mijn iOS devices (Apple Watch, iPhone). Ik hoef hier niet van bank over te stappen of van telefoon OS.

Prima dus, en ja als ik bij ASN zat dan had ik dit dan waarschijnlijk al, maar een betere marktadoptie van draadloos betalen zonder bankpas is toch geweldig?
Welke app is dit dan?
Raboklanten gefeliciteerd. Een mooi product dat ik als ING klant al een tijd mag gebruiken. Wel goed opletten dat je op het display kijkt van de betaalautomaat voordat je “pint”. Omdat je geen codes meer invoert dus niet meer op het apparaat kijkt, merk ik dat dit er nog wel eens bij inschiet.
Komt het te betalen bedrag dan niet automatisch op je telefoonscherm te staan?
Nee, dat staat op de terminal. Je telefoon weet het bedrag niet, die doet enkel net alsof het een pinpas is.
Vraag me nog steeds af of het wel verstandig is om Apple pay te activeren met een actieve jailbreak. heb verder geen ID features aan staan misschien wel veiliger om dat te doen maar vulk toch liever mijn code in.
Kredietkaartmaatschappijen vragen 2% - apple vraagt daar voor gewoon die eenvoudige handle die Apple-pay eigenlijk is (het risico voor Apple = 0%) 0,2% - da's niet niks!
Wie betaalt? De handelaar - dus eigenlijk de klant, want de handelaar rekent dat door.
officieel mag de handelaar dat niet doorberekenen. Dit is juist om er voor te zorgen dat mensen liever Apple Pay gebruiken ipv pinpas anders kost het ze ineens geld.
Waarom maken de banken in hun eigen app geen contactloos betalen via NFC beschikbaar, in plaats van Apple software te gebruiken?

Leuke toevoeging voor de helft van de smartphone gebruikers. Komt Google Pay ondersteuning dan ook?

https://support.google.com/pay/answer/9023773

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 5 november 2019 08:57]

Juist omdat dit dan pér bank, pér app geregeld moet worden.

Hetzelfde geldt voor Google Pay. Dat is ook universeel binnen Android heb ik begrepen, maar geen bank die zich daar aan waagt voorlopig. Ja, je hebt Garmin Pay, Samsung Pay, Fitbit doet ook zoiets (in feite straks ook Google) geloof ik...

Apple kiest ervoor om alles in één systeem te zetten. Qua privacy/security op zich best prettig natuurlijk maar het zorgt wel voor meer overhead. En nee Apple krijgt je financiële gegevens niet, die faciliteren alleen of een betaling 'mag' of niet.
Laten we wel wezen dat de hoofdmotivatie van Apple natuurlijk is dat ze er een percentage van kunnen opstrijken. Daarom wordt Google Pay grotendeels genegeerd, waarom aan Google betalen als je zelf NFC kan regelen met je bestaande platform.

Privacy/securityvoordelen van Apple Pay zie ik niet. Maar Apple roept dat natuurlijk graag, net als bij de App Store. Alles voor de gebruiker he! En voor hun eigen portemonnee 😉.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 5 november 2019 09:20]

De securityvoordelen is dat je niet afhankelijk bent van de implementatie van je bank vwb. het NFC-gebeuren, maar dat dit via één API via het OS gaat. De Secure Enclave zit er tussen en die is best wel goed beschermd.

Ook gebruiksgemak natuurlijk. Ik moet er niet aan denken om per betaling te gaan lopen nadenken welke app ik ook alweer moest hebben voordat het betalen werkt. Gewoon telefoon bij de reader houden en dat ding zoekt de rest wel uit voor me.
Zo werkt het ook op Android, gewoon scherm wakker maken en tegen de terminal houden. Niet eerst een app starten oid.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 5 november 2019 09:15]

Ja, als je één kaart hebt kan dat vast wel ;)
Je kan in android, iets wat ik heel erg miste op iOS, een voorkeur aangeven welke app je wilt gebruiken voor een bepaalde actie. Zo heb ik al sinds een jaar of 5 contactloos betalen via ING staan, dus dan wordt er niet gevraagd of ik een andere dienst wil gebruiken, gewoon ING. Op iOS wilde ik bijvoorbeeld chrome gebruiken, maar als ik dan een link uit een mail of whatsapp opende kwam het altijd in safari. Heel irritant.
Ja, prima, totdat je én ING én een Rabo rekening hebt. Dan is het erbij pakken van een pasje weer sneller.
Hoe werkt dat dan bij IOS? Kan die herkennen bij welke winkel je staat en welke pas je dan graag wilt gebruiken?
Dubbelklikken op de powerknop en slide naar de juiste pas.
"Dubbelklikken op de powerknop en slide naar de juiste pas."

En onthoud hij dan welke pas je als laatst hebt gebruikt, of staat hij standaard op een bepaalde pas ingesteld?
Mocht hij het onthouden, dan moet je dus elke keer controleren welke pas hij nu weer op staat, onhandig dus.
Mocht hij telkens met dezelde pas starten, is het betaalgemak gewoon hetzelfde als op android.

Maar ik snap het sentiment, je hebt rabo en het dus nog nooit gebruikt. Het is dus nieuw voor je. Als je er eenmaal aan gewend bent, dan is het pakken van je bankpas eigenlijk gewoon net zo makkelijk.
Er is een default pas, maar een andere kiezen is nogal simpel. Enige detail is dat je nu nog geen duidelijk onderscheid hebt wélke pas bij welke rekening hoort. Als je 2 Rabo passen (of anderen) toevoegt zie je het verschil niet direct, omdat de plaatjes identiek zijn.

Verder: alsof ik nog een bankpas ergens mee naar toe ga nemen :')

Nee allicht, die heb ik wel érgens bij me als backup. Onderin een rugzak in een portemonnee of zo. Als een winkelier niet in staat blijkt om z'n spullen te updaten waardoor het eventueel niet zou werken zal ik expres even héél nadrukkelijk diep zuchten, opzichtig met m'n ogen rollen en rustig onderuit die tas m'n portemonnee gaan opduiken. Ook als er 15 man achter me staan te wachten.

No way dat ik in 99% van de gevallen nog ga staan hannessen met plastic pasjes. Overigens héb ik maar 1 bank waar ik m'n zaakjes onderbreng. Maar dit is nou juist dé usecase -naast het sporten- van een smartwatch.
Ik gebruik ApplePay sinds het begin van de bunq truuk, al anderhalf jaar dus. In het begin kwam het nog sporadisch voor dat een betaalterminal nog geen contactloos ondersteunde (en dan inderdaad ogen rollen, diep zuchten, geërgerd kijken). Maar het afgelopen half jaar heb ik dit niet meer meegemaakt. In mei 2019 moesten alle betaalterminals in Nederland verplicht contactloos ondersteunen en dat is nu dan ook het geval. Ik ken op dit moment nog maar 1 bedrijf (plaatselijke patatboer) die helemaal geen pin heeft. En daar kom ik nu ook niet meer.

Er was onlangs nog wel een ander dingetje, ik ging iets terugbrengen bij IKEA en omdat ik met pin (ApplePay) had betaald, wilden ze het ook weer retourpinnen. Maar dat lukt nog niet contactloos. Zal vast nog wel komen. Uiteindelijk hebben ze het opgelost met een IKEA cadeaubon want ik koop er genoeg en had geen zin om naar mijn auto te lopen om mijn portemonnee te pakken.
Ok, duidelijk.
Tja, als je maar 1 bank hebt, maakt het allemaal niet uit, want ook in de rabo app, of de abn app kan ik meerdere passen toevoegen.

Met de mogelijkheid tegenwoordig, om binnen een bank app, de rekeningen toe te voegen van andere banken, en (als ik het goed heb) de toekomstige mogelijkheid om binnen 1 app van verschillende banken te kunnen overschrijven, kunnen we straks alle kanten op.

[Reactie gewijzigd door MartinM7H op 5 november 2019 10:42]

Ik heb nu alleen een ABN in de wallet. Als ik er nu 2 had, kun je die pasjes dan geen naam geven? Of nummer ofzo, anders kun je je makkelijk vergissen lijkt me.
Ik heb nu alleen een ABN in de wallet. Als ik er nu 2 had, kun je die pasjes dan geen naam geven? Of nummer ofzo, anders kun je je makkelijk vergissen lijkt me.
Dat kan nog niet, nee.
Maar je kan wel een default pas instellen, de 2e pas zit er achter, dus zo kun je wel zien welke pas er is geselecteerd.
Je hebt de laatste 4 cijfers, maar anders moet je simpelweg ze op een volgorde zetten die je onthoudt. Er is helaas op dit moment nog geen "nickname" mogelijkheid. Daar baal ik ook wel van al lukt het op volgorde zetten prima en andere banken hebben andere pasjes natuurlijk.
Er is een default pas, maar een andere kiezen is nogal simpel. Enige detail is dat je nu nog geen duidelijk onderscheid hebt wélke pas bij welke rekening hoort. Als je 2 Rabo passen (of anderen) toevoegt zie je het verschil niet direct, omdat de plaatjes identiek zijn.
Nee hoor, de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer worden op de pas weergegeven. Zowel op de iPhone als de iWatch.

Ik hoop trouwens wél dat de laatst gebruikte pas de eerst getoonde zal zijn na dubbelklik. Óf ergens moet een default pas in te stellen zijn.
Waar? Gevonden: Op de iPhone via Instellingen > Wallet en Apple Pay > Standaardkaart. Wijziging werkt alleen nog niet op de iWatch...

[Reactie gewijzigd door T-Rut op 5 november 2019 12:32]

Geen idee, ik heb vooralsnog 1 werkende pas in Wallet zitten, maar dat zou inderdaad praktisch zijn.
[...]
Nee hoor, de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer worden op de pas weergegeven. Zowel op de iPhone als de iWatch.
Bij ABN Amro niet.
Daar worden de 4 cijfers van het pasnummer weergegeven en die hebben niets te maken met het rekeningnummer.
Wijziging werkt alleen nog niet op de iWatch...
Je moet de Watch en iPhone los van elkaar zien. Zelfs de transacties verschijnen niet in elkaars Wallet-app.
De standaardkaart moet je dus apart instellen in Watch -> Wallet en Apple Pay.
Ahh ja, via de Watch app... Thanks! :)

Ik zat het in de iWatch zelf te zoeken onder de instellingen, maar niets gevonden en dacht dat het dan misschien een sync-dingetje was.

Valt me nu wel op dat de andere transactievoorkeuren wél gesync'd zijn. Dus misschien toch een 'bugje'.

[Reactie gewijzigd door T-Rut op 6 november 2019 07:56]

Dubbelklikken op de powerknop kan altijd? Of moet je dan eerst je telefoon aan een terminal hebben gehouden?
Geen idee precies, je kan het manueel triggeren met 2x powerknop maar ik heb van horen zeggen dat het bij de terminal houden ook voldoende is. Ligt aan het type toestel dacht ik.

Maar aangezien ik Rabobank heb, heb ik het zelf nog niet kunnen testen... :) en ik heb een Apple Watch dus sowieso 2x tikken op het knopje is genoeg om instant te kunnen betalen. De authenticatie heb je immers al gedaan door het horloge om te hebben en 's ochtends al unlocked te hebben.
Dubbelklikken op de powerknop kan altijd? Of moet je dan eerst je telefoon aan een terminal hebben gehouden?
Kan inderdaad altijd.
Dan even authenticeren met je vingerafdruk of gezicht en je staat klaar om te “touchen”.
En wat gaat Apple Pay in die situatie dan veranderen?
Alle passen staan op één plek. Dus al heb je pasjes van ABN, bunq, ING én Rabo: alles staat in Wallet en dit is wat opent om Apple Pay betalingen mee uit te voeren. Je stelt een pas in als default en alle andere pasjes verschijnen ook. Met een tik of swipe kies je de pas van een andere bank. Of een klantenkaart, wat jij wilt.

Je hoeft dus niet om met iets anders dan default te betalen handmatig een andere app te openen o.i.d.. (Wat wel mijn ervaring was op Android. Eén bank-app is de default, wil je een ander dan moet je je telefoon unlocken, de app van de bank in kwestie tevoorschijn toveren en NFC-betaling starten). Nee, de pasjes verschijnen gewoon allemaal op je scherm en je kiest welke je op dat moment nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 6 november 2019 04:11]

Heldere uitleg, dank.
Door het ietwat rare moderatiesysteem hier kan ik je, als reactie op mijn reactie, helaas niet plussen.
Dat is het vaak sowieso. Als ik in de rij sta bij de supermarkt, heb je minutenlang de tijd om je pasje te pakken. Ik vind betalen met de telefoon voornamelijk makkelijk aangezien je soms je bankpas thuis kan laten, afgelopen zomer bij een festival bijvoorbeeld. Iedereen die van mening is dat het sneller is zal bedrogen uitkomen, want het verschil is er niet, of slechts een seconde of 5.
Klopt het is ook niet heel veel sneller, zelfs als je pasje nog moet pakken, je moet je telefoon ook pakken meestal nog.
Je ben inderdaad een seconde of 5 misschien sneller uit, of te wel te verwaarlozen, alleen handige is je hoeft geen pincode te gebruiken.
Als je een voorkeur kunt aangeven hoef je toch niet meer te kiezen behalve voor de uitzonderingen?

En NFC in apps op android werkt natuurlijk ook gewoon via de API in android zelf, daar gaan ze echt niet het wiel opnieuw voor uitvinden.
Dan zet je dat vinkje in NFC dat hij bij contact met een payment terminal moet vragen welke bank-app je gebruikt. Of het vinkje dat hij de huidige "open" app gebruikt. Of je hardcode hem op een payment app. Het is een keuze. GPay staat er ook tussen, maar die staat uit.
Maar niet als je 2 banken gebruikt. Dan moet je eerst de juiste app kiezen, je kunt namelijk wel een app als standaard instellen, maar als je de andere dan moet hebben moet je die eerst openen. Met Apple Pay hoeft dat niet, want dan klik je 2 keer op de knop, en dan krijg je volgens mij de standaard pas of de laatst gebruikte, en dan kies je heel gemakkelijk een andere.
Je krijgt altijd de standaardpas als eerste bij Apple Pay, ja. Je kan tikken/swipen op een andere pas om die te selecteren.
Op Android hoef je ook alleen maar je telefoon tegen de terminal te houden. Je kan in Android instellen welke app je per default wenst te gebruiken. Wil je toch een andere app gebruiken dan kan je die app openen voordat je aan de betaling begint.

En als de bank issues heeft met zijn NFC op een veilige manier te doen dan heeft in de eerste plaats je bank een probleem. Dat hoeft geen probleem voor jouw als klant te zijn. Ik gebruik de NFC betaling vanuit de app van mijn bank op Android naar alle tevredenheid en heb nog geen enkel probleem mogen ervaren.
Ik hoef met mijn android telefoon ook alleen maar de telefoon naast de terminal te houden en ik betaal. Je kunt bij android aangeven welke app je wilt gebruiken om betalingen te doen. Kijk, als je meerdere apps gaat installeren en je wilt niet steeds dezelfde gebruiken om te betalen dan zul je dit steeds moeten wijzigen, maar daar kies je dan ook zelf voor. Bij Apple heb je die mogelijkheid niet eens.
Dat is het juist: ál je betaalpassen staan in één app (de Wallet). Kies gewoon je betaalkaart en klaar.
Bij Apple voeg je inderdaad gewoon meerdere passen toe aan je Wallet en kun je simpelweg kiezen welke pas je default is en als je Apple Pay activeert op je telefoon of horloge swipen naar de juiste pas.
Ja hoor, bij Apple kies je gewoon welke pas (van welke bank dan ook) je wilt gebruiken.
Zowel Google Pay als Apple Pay hebben de functie om meerdere bankpassen (of credit cards) toe te voegen aan de app. Het wisselen van kaart gaat dus heel makkelijk net voor de betaling.

Gebruik je een Android app van de bank zelf, dan zal je veel meer stappen moeten nemen om te wisselen tussen betaalpassen.
Apple Pay moet ook per bank geregeld worden?

Ik vraag me verder af wat het toevoegen van een extra schakel/bedrijf aan de privacy/security kan toevoegen. Een beetje kritischer mag gerust hoor.
Als ik de wildgroei zie van Garmin Pay, Fitbit, Google Pay of Samsung Pay of weet ik veel allemaal wat voor vage diensten er nog meer zijn, heb ik liever dat één partij de toegang regelt dan dat elke partij dat zelf mag gaan regelen... dát is qua privacy en security toch wel wat prettiger imho.

Beetje kritischer mag best inderdaad, lijkt me absoluut verstandig.
En dan zijn partijen B-Z wildgroei, en partij A is 'qua privacy en security toch wel wat prettiger', terwijl deze exact hetzelfde doet. Dat klinkt nog al arbitrair.

Daarnaast zal al die partijen die je noemt 'laagjes' tussen de bank en de betaalhardware, strikt is het dus overbodig. Bij Android, waar zo'n laagje niet verplicht is, zie je dat NFC betalingen al zo oud en veelgebruikt zijn dat het tot de normaalste zaken van de wereld toebehoort.
En nee Apple krijgt je financiële gegevens niet, die faciliteren alleen of een betaling 'mag' of niet.
Nou, dan ben ik toch benieuwd hoe ze het provisie percentage berekenen wat ze doorrekenen aan de bank :+. Of ervaar jij 'identiteit', 'bedrag', 'datum' en 'locatie' als 'geen betalingsgegevens'?

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 5 november 2019 09:41]

Bron: https://www.iculture.nl/tips/apple-pay-privacy/
Kortom: deze gegevens zijn niet voor Apple inzichtelijk en worden ook niet opgeslagen:
  • Originele nummers van creditcard, bankpassen en prepaidkaarten.
  • Transactie-informatie, zoals winkels en aankopen.
  • IBAN-rekeningnummer.
  • Apparaataccountnummer, om je kaart in te stellen en betalingen te verwerken. Dit is beveiligd opgeslagen op de Secure Enclave.
Deze gegevens kunnen wél door Apple opgeslagen worden en kunnen worden gedeeld met de kaartuitgever:
  • Apparaatinstellingen en apparaatgebruikspatronen. Dit is ter controle bij het instellen en om fraude te voorkomen.
  • Transactiegegevens bij betaling via apps en op het web. Deze gegevens zijn geanonimiseerd. Het gaat onder andere om het aankoopbedrag bij benadering, de appontwikkelaar en de naam van de app. Deze gegevens worden gebruikt om de diensten te verbeteren.
Bij 'gewone' pintransacties betaalt de winkelier ook een bedrag aan de bank of leverancier van het pinapparaat. Dat wil toch niet zeggen dat die leverancier inzage in jouw betaalgeschiedenis heeft of wel....?

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 5 november 2019 09:45]

Bij 'gewone' pintransacties is dat een vast maandelijks bedrag of een vast bedrag per transactie. Bij Apple wordt er een procentuele provisie geheven... drie keer raden welke informatie je daarvoor nodig hebt en die toevallig ook niet in het lijstje terugkomt van 'gegevens die niet worden opgeslagen'.

Ook 'kaartnummers' zijn helemaal niet interessant, want Apple heeft uberhaupt al je ideniteitsinformatie beschikbaar, die kaartnummers voegen dus niets toe. Winkels volgen direct uit de locatiedata die je apparaat opneemt, dus die hoeven ook niet 'uit de transactieinformatie' te komen.

Wat wel opgeslagen wordt is 'apparaatgebruikspatronen'... dat is ook wel een erg breed begrip.
Ja, het bedrág zal bekend moeten zijn. Maar niet wáár of waaráán je geld besteed hebt. En dat laatste was al niet bekend natuurlijk.

Even iets anders. Ik ben ooit op vakantie naar Noorwegen gegaan, met de auto en overgestoken met de boot vanuit Denemarken.

Na 2 dagen kreeg ik een mailtje van m'n creditcardmaatschappij (ICS). Of het wel klopte dat ik in één dag in 3 landen geld opgenomen had, en als dat niet klopte, even kon bellen met de fraudehelpdesk. Want het is wel gek dat je 's ochtends in Nederland tankt, daarna in noord Duitsland, dan nog eens in Denemarken wat koopt en aan boord van de boot naar Noorwegen een uitgave doet.

Alsof dát zo fijn is... :) ja goed dat ze het monitoren hoor, maareh...
Ja, maar laten we eerlijk wezen: de creditcard maatschappij moet het geld uiteindelijk (historisch tenminste) naar de bedrijven in kwestie brengen, dus ik zie niet hoe ze dit heel anders zouden kunnen doen.
Bij mij werd mijn Mastercard gelijk geblokkeerd toen ik in Hongkong in een bar afrekende... Ik een paar dagen later de Rabobank gebeld a 1,40 euro per minuut. Bleek dat ze me al een brief hadden gestuurd dat mijn pas geblokkeerd was 8)7

Gelukkig hebben we altijd 2 of 3 creditcards bij ons als we op een verre reis gaan en ik laat nu alle abonnement afschrijvingen via N26 gaan

[Reactie gewijzigd door GrooV op 5 november 2019 10:51]

Apple Pay is toch ook een van de partijen die jij noemt in het rijtje? Waarom zou je EN Google Pay EN Samsung Pay EN Garmin Pay EN Apple Pay nemen? Kies er gewoon 1 uit en betaal daarmee.
Op Apple heb je alleen de 'keus' uit Apple Pay. Niet die anderen.

Andersom ook: op Android heb je géén keus voor Apple Pay, wel voor een dozijn anderen...
Dat je een keuze hebt betekent toch niet dat iemand ze allemaal moet nemen? Kies gewoon degen die het beste bij je past en je hebt er ook gewoon 1, net zoals bij Apple Pay. Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, namelijk betalen.
In dat rijtje past dus ook Apple Pay, en dat is precies waarop ik kritiek heb. Bij Android Pay regelt de bank gewoon zelf de betalingen, zonder tussenpartijd dus. Ik snap dan ook niet waarom je bij Apple Pay "een veilig en privacytechnisch goed gevoel" hebt, en de rest van de partijen ineens wildgroei zouden zijn.
Spoiler alert: Google Pay zit er net zo goed tussen als Apple Pay ;) alleen de adoptierate van Google Pay zal lager zijn omdát er binnen Google al genoeg alternatieven zijn (als in: de banken zélf kunnen dit al regelen).

Wel heb je dan die aparte Wallet-apps nodig zoals de Rabobank dat al had en zo. En da's gewoon onpraktisch. En dát is dus de wildgroei.

Wil je via Apple iets betalen? Wallet. Meer keus is er niet. Alles bij elkaar en alles op dezelfde wijze via dezelfde infrastructuur op dezelfde beveiligde wijze.
Google Pay staat tussen het rijtje, dat klopt. Ik heb het daar niet over. Ik heb het over de implementatie van de banken. Wat is er onpraktisch aan een appje van de Rabo opstarten ten opzichte van een appje van Apple? Het maakt werkelijk geen enkel verschil. Heb je uberhaupt een idee van hoe en of dat werkt? Want ik krijg het idee dat je vanuit een positie praat waar je geen enkel idee heeft hoe de rest het voor elkaar heeft.

Ik zit zelf bijvoorbeeld bij bunq, mobiel betalen is een kwestie van telefoon bij terminal, vingerafdruk scannen en nogmaals bij de terminal. Daar heb ik alleen een vinkje voor hoeven aanzetten in de app van mijn bank. Makkelijker kan bijna niet. Ik zou Apple Pay begrijpen als Apple een bank was, dat zijn ze niet, dus ze hebben helemaal niets te maken met mijn betaalverkeer, behalve dat de bank nu VERPLICHT haar mobiele betalingen moet uitbesteden tegen een behoorlijk tarief.

Niemand wordt hier echt beter van, behalve Apple.
Google, Fitbit en Garmin zijn toch óók geen banken? Waarom zouden die partijen dat dan wél moeten hebben?

En zéker Google niet.. die verkoopt advertentieruimte, dat doet Apple niet eens. Ja, voor de App Store, Music, Video en Books. Verder niet.

De eindgebruiker wordt er beter van. Hoezo moet je telefoon bij terminal houden, vingerprinten en dan nog eens naar de terminal? Wat is dat voor omslachtig gedoe? Gewoon in één beweging door... of lees ik dat verkeerd?

Tuurlijk is Apple geen liefdadigheidsinstelling. En tuurlijk verdienen ze daar aan. Maar het gebruiksgemak vind ik veruit superieur en ja ik heb de documentatie en voorwaarden ervan uitgebreid gelezen.
Lees nou eens. Ik wil geen partij tussen mijn betalingen. Niet Apple, niet google, niet Fitbit, niet Garmin, niemand. Een betaling is een aangelegenheid tussen mij en de bank, daar heb je geen middle man voor nodig. Ik heb het dus niet over google pay, maar over de betaalapp van de bank


Bij Apple is het ook niet 1 beweging, je moet Apple pay activeren, je gezicht scannen en dan bij de terminal houden. Werkt anders, niet beter.
Als ik m'n foon bij de terminal houdt scant ie op die afstand m'n gezicht ook gewoon direct. Maar ik snap je punt.

Punt is gewoon dat er genoeg middle-men tussen jou en de bank zitten. Dat Apple, Google of wie dan ook een éxtra laag betekenen, tsja, dat zal zo zijn. En als je dat niet wil, prima toch, dan doe je dat toch niet :)
Het 'iedereen doet het dus dan is het goed' argument? Sorry, maar dat vind ik wel heel erg zwak. Maar ik denk dat het duidelijk is dat we het niet eens gaan worden.
Dat denk ik ook :) maar goed, als het dan tóch moet, altijd liever een bedrijf ertussen dat géén businessmodel heeft rond het verzamelen van (meta)data denk ik dan.
Bij Apple Pay hoef je het maar een keer bij de terminal te houden. Ik heb het ook van bunq.
Je moet wel degelijk een paar handelingen doen voor je je telefoon bij de terminal houdt (apple pay activeren, face id, terminal)
Mijn Watch heeft geen Face ID.
Één fijn systeem. Mits je een iPhone koopt uiteraard.

Een -1 omdat ik aangeef dat het beperkt is tot iPhones? Ach, tweakers...

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 5 november 2019 10:55]

Heb het sindskort aanstaan, maar vind het helemaal niet "fijn"... telefoon tegen de terminal houden, dubbel klikken (zie je pas als je de telefoon weer van de terminal haalt), telefoon voor je gezicht houden want alleen face id, telefoon weer voor de terminal houden, ...een pasje is echt vele malen sneller!
hmm dan doe je iets verkeerd hoor :)
Gewoon eerst dubbleklikken op zijkant, authenticeren met face-id en telefoon bij terminal houden is de procedure. En dat is maar goed ook, authenticatie lijkt me wel wenselijk.
Check, die stap kende ik niet! Wallet wordt ook getriggerd als je de telefoon bij de terminal houdt, maar dit is indd sneller :)
Is het niet zo dat, even uitgaand van FaceID, je de foon alleen bij de terminal hoeft te houden terwijl je naar het scherm kijkt?

De terminal triggert NFC, dat triggert de Wallet, die scant je gezicht en is akkoord en doet de betaling.

Feitelijk hoef je dan helemaal nergens op te klikken toch.
Je kunt ook voordat je de telefoon tegen de terminal houd je pas kiezen.
Ik doe zodra de caissière klaar is een dubbel klik op de power knop. Kijk even naar de telefoon voor de FaceId en kies de juiste pas (meestal de standaard) en houd de telefoon bij de terminal. Dat is echt veel sneller dan met een pasje. Zeker als ook de pin code nodig is.
Met mijn Apple Watch gaat het nog iets makkelijker.

Al met al ben ik er als gebruiker van het eerste uur (bunq met Italiaanse pas) erg tevreden over.
De ABN heeft al langer een aantal (Fitbit/Garmin) van deze PAY diensten toegevoegd als ondersteuning bij hun NFC wallet betalingen. Alleen nog niet alle.
Dus ook met die watches kan je bij de ABN betalen.
MEER overhead? Het lijkt mij nu juist meer overhead kosten dat banken allemaal apart een betaalapp gaan schrijven voor Android.
Ik kan m'n oorspronkelijke post zo niet meer vinden maar volgens mij is dat wat ik bedoelde; meer overhead omdat elke bank een app voor Android moet maken. Indien ik dat niet zei: dat bedoélde ik wel ;)
Apple laat het niet toe om op die wijze de NFC chip te gebruiken. Android laat dit wel toe en daar heeft Rabobank de Rabo Wallet voor.
Maar dat is dan weer niet gratis.
Sinds 1 september is dit gratis voor alle Rabobank klanten
Dat wist ik niet. Thanx.
Dat staat Apple voor iPhones niet toe.
Omdat Apple dit niet toelaat?
Bij de Rabobank is dit al jaren mogelijk. ING ook geloof ik. Ik betaal al sinds 2017 met mijn telefoon.

Apple pay is totaal overbodig wanneer Apple toegang zou geven tot de NFC chip van hun apparatuur.
Vanwege het gesloten eco-systeem van Apple. Daarnaast zijn er verschillende oplossingen het token op te slaan bij Android. In de afgelopen jaren is er flink getest, of nu via simkaart, hce of secure-element. Er is bijna geen oplossing voor alle toestellen in één. Rabo heeft voor Android ook een eigen oplossing: https://www.rabobank.nl/p...taaldiensten/rabo-wallet/.
De meeste banken in NL hebben al NFC apps op Android draaien, dus ik denk niet dat Google Pay ondersteuning ook komt.
Apple geeft ontwikkelaars geen toegang tot de NFC Chip, betalen met NFC kan alleen middels Apple Pay.
Apple geeft ontwikkelaars geen toegang tot de NFC Chip
Da's wat te kort door de bocht!
Developers hebben wel degelijk toegang tot de NFC hardeware en met iOS13 kun je ook schrijven naar NDEF formatted NFC chips

De beperking is dat Apple de voor betaalkaarten benodigde protocollen niet beschikbaar stelt via de NFC API

Meer info:
Apple Expands NFC on iPhone in iOS 13

[Reactie gewijzigd door Carbon op 5 november 2019 12:23]

Waarom maken de banken in hun eigen app geen contactloos betalen via NFC beschikbaar, in plaats van Apple software te gebruiken?
Omdat dat binnen iOS de enige mogelijkheid is voor bedrijven om contactloos betalen mogelijk te maken.
Leuke toevoeging voor de helft van de smartphone gebruikers. Komt Google Pay ondersteuning dan ook?

https://support.google.com/pay/answer/9023773
Dat is er al: https://www.abnamro.nl/nl...el/apps/wallet/index.html Zie net dat dat via hun eigen Wallet app loopt en niet Google Pay, mea culpa!

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 5 november 2019 09:00]

Je kan gewoon betalen via Google Pay alleen moet je dan wel een CC aan je Google Pay toevoegen.
Jammer alleen dat Google Pay niet ondersteund wordt in veel nederlandse winkels. Daarom heb je ook een Nederlandse bank nodig voor deze ondersteuning.
Want flamebait, irrelevant wat jij ervan vindt en Apple-freaks bestaan niet, hoogstens Apple-gebruikers.

Helemaal terecht dat banken meegaan met wat de markt wil. In het buitenland bestaat het al jaren, en we betalen genoeg staatssteun voor die banken om ook eens wat nuttigs terug te doen. Spaarrente hebben we immers ook al niet meer.
Ben ik de enige die het wel toe kan voegen aan de iPhone, maar niet aan de Watch?
Watch gaat als je een 2e keer op apple pay activeren klikt in de rabo app maar je ziet niet specifiek dat dit voor je watch is.
edit: typo

[Reactie gewijzigd door thijssie83 op 5 november 2019 09:12]

Lukt bij mij ook niet. "Watch moet ingeschakeld zijn en in de buurt zijn". Alle andere info uit de Watch haalt de Watch app gewoon op, dus die verbinding is er wel.

EDIT: na een keer herstarten van Phone + Watch en 10 minuten wachten vond 'ie hem ineens wél vanuit de Watch app. Misschien nog eventjes afwachten dus.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 5 november 2019 09:13]

heb hem net aan me horloge toegevoegt duurde alleen eventjes ietsje langer
Is inmiddels opgelost, zat een vertraging op inderdaad!
Hoe gaat dit in de praktijk in het werk met meerdere kaarten? Ik heb zowel een ING als een RABO pas. Waar krijg je die selectie optie als je met Apple pay betalen wil? Hier gaat het om automatische selectie maar ik wil eigenlijk een manuele selectie. Anyone? :)

[Reactie gewijzigd door Typhone op 5 november 2019 09:15]

Ja, bij Apple Pay handmatig activeren (bij (s) of 11) door te dubbelklikken op aan/uit knop. En dan je pas te selecteren
Heb zelf maar 1 betaalpas er in staan, maar het lijkt veel op de Wallet interface waarbij je een andere kaart ook kunt selecteren. Ik kan bijv. ook in dat zelfde scherm mijn Airmiles kaart selecteren. Of je een preferentie kunt instellen (RABO/ING als eerste) weet ik zo niet, maar zal vast mogelijk zijn ;)
Na de dubbel klik (zowel bij iPhone als Watch) kan je de gewenste kaart kiezen. Naar mijn weten kun je voor je gemak een standaard kaart kiezen in de wallet.
Als je dubbel klikt op de power knop krijg je al je passen te zien, en dan kun je kiezen. Wel wordt standaard de pas geselecteerd die je hebt ingesteld als zodanig.
nee nee nee...aub verdiep je eens in de regelgeving voordat je hier onwaarheden vermeld. Apple en Google pay heeft 0,0 met PSD2 te maken. Je geeft ook helemaal geen toegang middels de PSD2 wetgeving. PSD2 is overigens ook europese wetgeving....en loopt in tijdslijnen door Apple pay heen. Maar het heeft er echt niks mee te maken :)

Google is overigens wel bezig met PSD2 mogelijkheden. Daarvoor hebben ze een tweetal europese bankvergunningen, en zijn ze aan het onderzoeken hoe ze dit willen uitrollen. Maar zover is het nu nog niet.

Apple heeft geen vergunning in de EU, dus kunnen nog geen gebruik maken van PSD2.

[Reactie gewijzigd door lucatoni op 5 november 2019 09:15]

Zoals je zelf al aangeeft hebben google,microsoft, facebook dit aangevraagd en inmiddels gekregen. Voor Apple zal het niet lang meer duren voordat ze dit krijgen en hiermee inzicht krijgen in de bankgegevens mits je hier toestemming voor geeft maar dat zal gepaard gaan met het accepteren van de voorwaarden van de betalingsdienst, Iedereen kan nu gaan roepen dat het onzin is maar dat zullen we gaan zien over een paar jaar als men weer gaat roepen dat ze dachten de privacy gewaarborgd was. De tech bedrijven zijn er niet om ons leven leuker te maken, all your data belong to us.
Een bankvergunning is iets anders dan ook middels PSD2 data verkrijgen van klantdata van andere banken. Die stap is nog niet genomen. Dus de partijen die je nu noemt hebben nu geen enkele toegang tot bankgegevens.

Over je toekomstverhaal ben ik het helemaal eens. Die techbedrijven zullen een stap zetten, maar zover is het nu nog niet.
Toegang geven tot bankgegevens moet expliciet worden gemeld en mag niet worden opgenomen in de algemene voorwaarden. Sowieso mogen ze deze toegang niet verplicht stellen om de werking van de app te garanderen als de app daarvoor al werkte. Apple Pay, Google Pay, etc zullen dus ook moeten blijven werken zonder toegang tot je bankgegevens, anders raken ze snel hun PSD2 toegang kwijt.
Apple heeft dat al, maar dat is iets heel anders dan PSD2. Ze krijgen hier dus GEEN inzicht in je bankgegevens. Met PSD2 wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een andere bank app toegang te geven zodat je daar in kunt bankieren. Dit is 1 van de mogelijkheden, maar dit heeft niks met Apple Pay en alternatieven te maken.

Bovendien, zoals @lucatoni al zegt, Apple heeft geen vergunning in de EU, en kunnen geen gebruik maken van PSD2.
Gebruikt Apple niet de betaal/rekening faciliteiten van Goldmann Sachs ? In principe is de Apple pay/card gewoon een creditcard.
Enkel voor hun eigen kaart. Via je eigen bank is het gewoon maestro/mastercard/visa/vpay debit/creditkaart, issued door je eigen bank.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 november 2019 12:08]

Dus Apple pay werkt niet exclusief met hun eigen Apple (CC) card ?
Dacht dat dat een voorwaarde was voor de pay dienst
Nee je voegt gewoon de pinpas/creditcard van je bank toe :) Bij meerdere rekeningen of banken heb je dus ook meerdere pasjes in je Wallet.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 november 2019 13:02]

Gebruik zelf de app van ING op mijn android telefoon. Niks Google pay.
Heeft niks met de PSD2 te maken hoor. Het is in basis een creditcard die gekoppeld is aan je gewone bankrekening zoals dat al jaren geld.
Daarmee heeft de CC aanbieder nog geen (volledige) toegang tot je rekening.

Als dat zo was zou dat expliciet vermeld moeten zijn en ook duidelijk jouw goedkeuring ervoor moeten vragen.

Tevens kan je het ook nakijken op de site van je bank. Die heeft een deel in je rekeningoverzicht waarin vermeld staat wie jij allemaal toegang hebt gegeven via die PSD regeling en dat je dit ook weer zelf kan opheffen.
Heb je wel je NFC uitgezet van je telefoon, anders blijft ie de hele tijd connecten met je pasje zolang die er tegenaan zit, en dat kost enorm veel batterij.
Dit heeft niets met PSD2 te maken. Kon daarvoor ook al bij banken in andere landen. Het zijn gewoon kaarttransacties waarbij Apple als tussenpersoon gaat spelen.
Welke datacollectie? Apple houdt geen transactiegegevens bij.
Dan zit je bij Google beter inderdaad. Gelukkig iemand die het snapt.
Zoals je al had kunnen lezen verzamelt Apple geen gegevens. Enige war ze weten is dàt je een rekening hebt bij bank X .
Apple heeft geen commercieel belang en geeft alles gratis weg. Dream on.
Mocht wel tijd worden. Voordeel wat de Rabobank dan wél weer heeft: zakelijke passen kunnen er óók gewoon in. Dat is andere banken voor zover ik weet nog niet gelukt binnen Apple Pay. Althans, niet in Nederland.
Ik kan mijn zakelijke pas toch echt niet toevoegen, zal wel een extra “abo” voor nodig zijn bij ze.

Prive wel

Edit:
Zie nu dat het zou komen omdat mijn betaalpas niet geschikt zou zijn; daar betaal ik al wel gewoon contactloos mee. Plus, ik zie niet wat mijn fysieke pas hier mee te maken zou hebben. Straks maar eens even een belletje doen

[Reactie gewijzigd door sus op 5 november 2019 09:09]

Bij bunq kan dat ook, die ondersteunen zelfs betalingen met de creditcard binnen Apple Pay
Hoe dan? Want in de rabo app kan ik geen zakelijke pas toevoegen. Ook geen creditcards.
Dat weet ik niet; ZZP'ers met zakelijke rekening kunnen 'm gewoon toevegen. Geen idee hoe dus, want ik ben geen ZZP'er..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True