Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Omzet van Apple blijft stijgen door hoge gemiddelde verkoopprijs van iPhones

Apple heeft in het afgelopen kwartaal een omzet behaald die zeventien procent hoger is dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het aantal geleverde iPhones bleef ongeveer gelijk. De omzetstijging komt door een hogere gemiddelde verkoopprijs.

Uit de kwartaalcijfers van Apple blijkt dat de gemiddelde prijs per geleverde iPhone in de afgelopen drie maanden uitkwam op 724 dollar. Daaruit is op te maken dat Apple relatief veel exemplaren van de dure iPhone X verkoopt. De fabrikant geeft zelf ook aan dat dit het populairste model is. De gemiddelde prijs is nauwelijks gewijzigd ten opzichte van het vorige kwartaal; toen was dat 728 dollar per iPhone. Een jaar geleden, voor de komst van de iPhone X, was de gemiddelde prijs 606 dollar.

Apple leverde 41,3 miljoen iPhones in de afgelopen drie maanden. De leveringen zijn daarmee stabiel; in het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder werden 41 miljoen exemplaren geleverd. Ook de leveringen van iPads zijn nauwelijks gewijzigd. Apple leverde in het afgelopen kwartaal 11,6 miljoen tablets, iets meer dan de 11,4 miljoen exemplaren een jaar eerder. De omzet uit iPad-leveringen daalde met 5 procent.

Met de verkoop van Mac-computers gaat het minder goed. Apple leverde er 3,7 miljoen en dat is een daling van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook de omzet uit Mac-leveringen daalde, met 5 procent.

De omzet uit diensten blijft verder stijgen. Apple schaart hier zijn muziekstreamingdienst en verkopen uit de iTunes Store onder. De omzet kwam uit op 9,5 miljard dollar, 31 procent meer dan vorig jaar. De categorie 'overige producten', waar de Apple Watch en Apple TV onder vallen, was goed voor 3,7 miljard dollar omzet, een stijging van 37 procent.

In het afgelopen kwartaal kwam de omzet van Apple uit op 53,3 miljard dollar, 17 procent meer dan een jaar geleden. De stijging is vooral te danken aan de hogere gemiddelde verkoopprijs van iPhones ten opzichte van een jaar eerder. Apple maakte 11,5 miljard dollar winst, omgerekend zo'n 9,8 miljard euro. De winst was 32 procent hoger dan vorig jaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-08-2018 • 09:29

340 Linkedin Google+

Reacties (340)

Wijzig sortering
Vrees voor veel andere high end telefoons dat ze het voorbeeld snel zullen volgen (prijzen omhoog dus). Hier is de algemene tendens ook al even dat een iPhone X veel te duur is. De grote vraag is en blijft vaak waar dat op gebaseerd is. Veel studenten?

In huize Typhone zijn twee iPhone X'en aanwezig en een iPhone 8+ (back-up). Nu kan dat voor heel veel mensen heel erg duur zijn of ogen maar als ik kijk hoeveel ze gebruikt worden dan zakt de relatieve prijs al snel. Ze kosten veel geld zou een betere term zijn. Iets van 50 euro kopen wat je 1x gebruikt en wat geen verbruiksgoed is is in mijn ogen nog altijd duurder dan iets kopen wat je dagelijks meerdere uren gebruikt.

Als ik het een beetje goed inschat zal Apple aankomend jaar op de grote massa gaan inspelen. Afgelopen jaar de prijzen afgetast en nu wellicht 3 verschillende modellen gaan uitbrengen waarbij de duurste on par loopt met nu en de andere daar marginaal onder zullen zitten. Dan zullen de cijfers volgend jaar globaal hetzelfde of beter zijn aangezien de iPhones de grote cashcows zijn.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 1 augustus 2018 09:39]

Klinkt meer als het voor je zelf verantwoorden. Telefoons worden bij ons thuis ook verschrikkelijk veel gebruikt aangezien we voor zowel privé als zakelijk de zelfde telefoon gebruiken. Zou niet inzien waarom dat niet met een goedkopere toestel kan, sterker nog waarschijnlijk hoef je dan ook minder vaak te laden.
De een rijd BMW en ander Skoda ze brengen je beide van A naar B

Dan een belt Appel en de ander huawei. Ze bellen allebei.

Waarom krijg ik altijd commentaar op mijn bellen maar nooit op mijn rijden?

Wat is dat toch met die afgunst tegen Apple? En het moeten zeggen dat Apple gebruikers het voor hun zelf recht moeten moeten praten dat ze Apple bellen. Ik ken mensen die huawei bellen en tv hebben van duizend euro, die ze bijna niet gebruiken, misschien een uurtje perdag. Dat vindt ik zonde maar zeg ik ook niet constant/nooit tegen die persoon. Zo maakt iedereen zijn eigen keuze. Relatief is mijn X goedkoper dan zijn tv omdat ik deze meer uren gebruik. En ik moet toegeven de X is een van de fijnste telefoons die ik ooit heb gehad.

Dat minder vaak laden is juist een voordeel van de X, ik bel internet de hele dag en mijn telefoon gaat Altijd het langst mee.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 10:08]

Niks mis met een iphone, moet je helemaal zelf weten. Mijn reactie was op waarom hij het niet duur vind. Net alsof andere toestellen niet zoveel gebruikt kunnen worden.
De x van mijn collega's ligt altijd aan de powerbank die redden het lang niet tegen mijn mate9 die ik ook nog eens veel meer gebruik.

[Reactie gewijzigd door Finger op 1 augustus 2018 10:13]

Maar je kunt altijd reageren dat het goedkoper kan. Een Android van 250 euro kun je ook mee bellen. Maar dat kan met een Android van 100 euro ook. En dat kan ook met een oud 2e handje van 25 euro. Etc... Het gaat er niet om dat het goedkoper kan maar waarom iemand het voor zichzelf een goede keuze vind. En dat iemand anders daar anders over denkt, prima. Ik vind mijn macbook ook niet duur, maar wel een hoop geld. En ja, ik zou mijn werk ook prima op een laptop van 250 euro kunnen doen. Maar ik doe het op mijn macbook en voor mijzelf vind ik de prijs verdedigbaar. Net als dat ik mijn racefiets van 2200 euro verdedigbaar vind voor mijzelf, ook al kan ik ook net zoveel plezier hebben op een fiets van 400 euro.
Sowieso is het typisch Nederlands om altijd de prijs erbij te halen als een soort heilige benchmark die alles bepaald zonder naar het hele pakket te kijken. Ik kies bewust regelmatig voor wat duurdere spullen na lang en brede research omdat het betere features voor mij biedt of het gewoon op de langere termijn goedkoper uit ben met een wat degelijke product.
Of dat nou om een macbook pro graat vs een Acer laptop die je na een paar jaar kunt weggooien zonder fatsoenlijke restwaarde of een luchtbed van 20 euro die je elk jaar moet vervangen omdat je weer 's met een lek zit ipv een een wat duurder veel fijner liggend self inflatable die minstens 20 jaar meegaat en beter ligt. Vaak is er ook gewoon een valide reden waarom iets duurder is.
Je kijkt natuurlijk naar het doel en gebruik en sommige producten zijn gewoon prima met een lage prijs. Maar altijd maar die prijs erbij halen alsof dat iets bewijst is wel iets Nederlands waar ik weleens moe van wordt.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 1 augustus 2018 15:10]

Dat ligt waarschijnlijk aan je collega's of mischien iets niet goed met de telefoons. Mijn vriendin heeft de X en ik de 8 plus.

Die van haar gaat makkelijk een dag mee en zit er constant op.
Zeg je dat ook tegen je baas dat zijn auto duur is omdat een fiat Punto een betere keuze omdat hij daarme overal kan komen en zuiniger in brandstof gebruik.

Waarom gebruik je de zelfde argumenten dan wel om iemand die je niet kent te vertellen dat jij vindt dat jouw Huawei/merk een veel beter keus is dan zijn iPhone?

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 10:33]

Volgens mij voer jij een hele andere discussie dan ik.
Wat is dat toch met die afgunst tegen Apple?
Omdat een gedeelte van de bevolking "De Goedkoopheid" als een soort religie is gaan vereren. Je scoort punten (aanzien, respect) in deze groep door iets zo goedkoop mogelijk weten te verkrijgen. Het gaat daarbij om de absoluutheid van de Goedkoopte. Dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is, of value for money, wordt genegeerd.

Het merk Apple staat in het algemeen, en in het bijzonder voor deze groep niet als een vereerder van De Goedkoopheid. Omdat een groep met idealen eigenlijk ook altijd een vijand (tegen symbool) moet hebben, is dat Apple geworden.

Daarom dus de "afgunst" tegen Apple, omdat deze dus niet De Goedkoopheid vereert, en de "natuurlijke" vijand is van de groep die dat wel doet.

Ja, ik weet het, het klinkt allemaal wat gek en kinderachtig zo, maar vaak zitten mensen wel degelijk zo elkaar. Denk aan "Playstation vs Xbox" of "Ajax vs Feyenoord". Groepen hebben dikwijls een bindende factor en een natuurlijke vijand nodig, en dat worden af en toe de gekste dingen.
[...]


Omdat een gedeelte van de bevolking "De Goedkoopheid" als een soort religie is gaan vereren. Je scoort punten (aanzien, respect) in deze groep door iets zo goedkoop mogelijk weten te verkrijgen. Het gaat daarbij om de absoluutheid van de Goedkoopte. Dat goedkoop uiteindelijk duurkoop is, of value for money, wordt genegeerd.

Het merk Apple staat in het algemeen, en in het bijzonder voor deze groep niet als een vereerder van De Goedkoopheid. Omdat een groep met idealen eigenlijk ook altijd een vijand (tegen symbool) moet hebben, is dat Apple geworden.

Daarom dus de "afgunst" tegen Apple, omdat deze dus niet De Goedkoopheid vereert, en de "natuurlijke" vijand is van de groep die dat wel doet.

Ja, ik weet het, het klinkt allemaal wat gek en kinderachtig zo, maar vaak zitten mensen wel degelijk zo elkaar. Denk aan "Playstation vs Xbox" of "Ajax vs Feyenoord". Groepen hebben dikwijls een bindende factor en een natuurlijke vijand nodig, en dat worden af en toe de gekste dingen.
Bullshit. Veel mensen baseren hun aankoop van mobiele telefoons op sentiment. Ik kan het weten, heb zelf een dochter van 16 die perse een iPhone wil. Als ik vraag waarom, omdat iedereen van haar leeftijd er 1 heeft. Zelfde was met BlackBerry 10-15 jaar geleden.

Mijn keuze voor een mobiele telefoon is rationeel. Ik wil een telefoon met de beste performance, die het beste past bij mijn eisen (snelle updates, geen bloatware), voor een zo laag mogelijke prijs, vandaar dat ik met een oneplus 6 rondloop. Dat het een Oneplus is boeit me weinig. Een iPhone X zal qua performance redelijk gelijk zijn aan een OP6, maar voor die prijs koop ik dus 2x een oneplus 6.

Diegene die mijn kan overtuigen waarom de prijs van een iPhone X gerechtvaardigd is moet nog worden geboren.

Bottom Line: Als je rationeel denkt zul je nooit een iPhone (X) kopen.

[Reactie gewijzigd door codegro op 1 augustus 2018 16:06]

Bullshit. Veel mensen baseren hun aankoop van mobiele telefoons op sentiment.
Dat ook, maar zo treden mensen toe tot de religie van "De Goedkoopheid". Dat is op basis van sentiment, wat weer grote deels bepaald wordt door je omgeving,

Eenmaal lid van die religie ben je het aan je groep verplicht (min of meer) om Apple slecht te gaan vinden. Dat is de tegenstander aka vijand van jouw groep. Ik weet dat het stom klinkt nogmaals, maar het is een soort van tribe-vorming die diep in de psyche van de mensheid zit.
Mijn keuze voor een mobiele telefoon is rationeel.
Dat denk je, en misschien is het bij jou ook wel echt zo, maar bij veel mensen niet. Iedereen vindt zich zelf altijd rationeel, bovengemiddeld en slim. Zelfs mensen die Brexit stemmen zonder te weten wat het inhoudt worden kwaad als ze dom genoemd worden, want dat zijn ze niet (vinden ze zelf), en ze hebben rationele redenen om voor Brexit te kiezen. Alleen, als je vraagt naar die redenen komt er niets uit. Blijf je door vragen lopen ze weg, worden ze boos, of heel misschien, papegaaien ze een of andere holle slogan na die ze op TV gehoord hebben (en soms weten ze die nog fout na te papegaaien ook).

Maar nee, ze zijn slim en rationeel.

In mijn geval koos ik trouwens voor de iPhone X vanwege het mooie edge 2 edge OLED scherm, de face recognition die enorm goed werkt, super retina (458 PPI), true tone, iOS en het feit dat het lekker samen werkt met mijn andere Apple devices.
Dat denk je, en misschien is het bij jou ook wel echt zo, maar bij veel mensen niet. Iedereen vindt zich zelf altijd rationeel, bovengemiddeld en slim. Zelfs mensen die Brexit stemmen zonder te weten wat het inhoudt worden kwaad als ze dom genoemd worden, want dat zijn ze niet (vinden ze zelf), en ze hebben rationele redenen om voor Brexit te kiezen. Alleen, als je vraagt naar die redenen komt er niets uit. Blijf je door vragen lopen ze weg, worden ze boos, of heel misschien, papegaaien ze een of andere holle slogan na die ze op TV gehoord hebben (en soms weten ze die nog fout na te papegaaien ook).

Maar nee, ze zijn slim en rationeel.
Codegro geeft duidelijk aan dat op wat voor gronden hij kiest voor een bepaald mobieltje. Waarschijnlijk heeft hij daarbij ook goed vooronderzoek gedaan. Dat is dus wel degelijk een rationele beslissing genomen voor hemzelf. Dat er voor anderen andere overwegingen aan zitten is een ander verhaal. Dus vind ik zijn stelling algemene stelling dat als je rationeel bent nooit voor een iPhone (X) gaat te ver gaan. Kan me voorstellen dat je een iPhone koopt voor specifieke apps die je nodig hebt en niet op andere platformen verkrijgbaar zijn. Of dat er met een iPhone deuren open gaan voor bv een baan of sollicitatie die anders gesloten blijft.

Het vb van rationaliteit en Brexit vind ik in dit verband niet zo slim gekozen. Net als veel mensen die Brexit stemden zij er ook hele massa's die Remain stemden en ook maar gevoel op hun gevoel stemden. Als je serieus over rationele beslissingen wilt discussieren zul je moeten definieren van je met rationaliteit bedoelt. Overigens rationele beslissingen kunnen achteraf ook nog eens heel stom blijken omdat zaken vaak complexer zijn dan wordt verondersteld, zodat er opeens allerlei onvoorziene gevolgen op kunnen treden.
Dus vind ik zijn stelling algemene stelling dat als je rationeel bent nooit voor een iPhone (X) gaat te ver gaan. Kan me voorstellen dat je een iPhone koopt voor specifieke apps die je nodig hebt en niet op andere platformen verkrijgbaar zijn. Of dat er met een iPhone deuren open gaan voor bv een baan of sollicitatie die anders gesloten blijft.
Eens, maar dat zijn de bekende uitzonderingen op de regel. Het merendeel kiest een iPhone puur voor status of omdat een ander ook met een iPhone loopt. Als je echt kijkt naar prijs/kwaliteit koop je geen iPhone (X), doe je dat wel, dan behoor je volgens mij tot de uitzonderingen of heb je toch last van sentiment, of je hebt geld genoeg en wilt altijd het duurste (status).
Als je echt kijkt naar prijs/kwaliteit koop je geen iPhone (X)
Juist wel. Prijs is hoog (zeker van de X), maar de prijs/kwaliteit verhouding is heel goed.
Oja? Oneplus 6 is kwa performance zeker niet minder, wellicht sneller en kost de helft. Echter omdat bijvoorbeeld oneplus bij de massa niet bekend is blijven ze in mijn optiek te veel betalen voor een high end telefoon zoals de X.
Lol, ja joh, leef je uit op je Oneplus. Ieder z'n ding ;)

Ik hou het toch echt bij mijn iPhone X :*)
Net als veel mensen die Brexit stemden zij er ook hele massa's die Remain stemden en ook maar gevoel op hun gevoel stemden.
Dat klopt, hoewel wel significant minder. In het algemeen was duidelijk (Google is je vriend) dat het opleidingsniveau en de mate waarin iemand in staat is rationaal te denken de grooste indicator was van wat iemand zou gaan stemmen. Deze was veel meer van invloed dan welke andere indicator dan ook. Sterker nog als de UK maar een paar procent meer hoger opgeleide mensen had gehad, dan was de hele Brexit er niet geweest.

Het doet ook niet echt af aan mijn voorbeeld. Dat er ook andere mensen zijn die niet rationeel denken, in dit geval zelfs de directe tegenstanders van die in het voorbeeld maakt niets uit. Het voorbeeld diende slechts om aan te geven dat er tenminste mensen zijn die zo denken, en zichzelf dan heel rationeel vinden.
Kan me voorstellen dat je een iPhone koopt voor specifieke apps die je nodig hebt en niet op andere platformen verkrijgbaar zijn. Of dat er met een iPhone deuren open gaan voor bv een baan of sollicitatie die anders gesloten blijft.
Of gewoon de specs, zoals ik die noemde ;)

[Reactie gewijzigd door flowerp op 1 augustus 2018 17:33]

[...]


Dat klopt, hoewel wel significant minder. In het algemeen was duidelijk (Google is je vriend) dat het opleidingsniveau en de mate waarin iemand in staat is rationaal te denken de grooste indicator was van wat iemand zou gaan stemmen. Deze was veel meer van invloed dan welke andere indicator dan ook. Sterker nog als de UK maar een paar procent meer hoger opgeleide mensen had gehad, dan was de hele Brexit er niet geweest.

Het doet ook niet echt af aan mijn voorbeeld. Dat er ook andere mensen zijn die niet rationeel denken, in dit geval zelfs de directe tegenstanders van die in het voorbeeld maakt niets uit. Het voorbeeld diende slechts om aan te geven dat er tenminste mensen zijn die zo denken, en zichzelf dan heel rationeel vinden.
[...]
Ik blijf je vb van de Brexit een ongelukkig vinden. Hoge opleiding koppelen aan rationele beslissingen is niet eens bewezen, eerder blijkt in de tegenwoordige tijd het omgekeerde te worden bewezen. Zie term Intellectual Yet Idiot (IYI) van Nassim Nicholas Taleb.

FYI ink naar begrip IYI:
https://medium.com/incert...t-13211e2d0577#.6ot3305bl

[Reactie gewijzigd door zap8 op 1 augustus 2018 18:41]

Ik blijf je vb van de Brexit een ongelukkig vinden. Hoge opleiding koppelen aan rationele beslissingen is niet eens bewezen,
Toch is het wel degelijk zo dat hoger opgeleiden in de UK statistisch gezien significant vaker voor remain gekozen hebben.
Yep, het zijn mooie, degelijke toestellen die permanent up to date worden gehouden en doen wat ze doen moeten.
Da's ook niet waar. In jouw wereld is die iPhone niet te verantwoorden. In de wereld van miljoenen anderen wel. En dus kopen ze em, Dat jij volgens jouw criteria op een andere keuze uitkomt, wil nog niet zeggen dat anderen niet rationeel zijn. Mijn vrouw vindt Android een verschrikkelijk OS. Ze kan er gewoon niet mee overweg. Dus dan wordt het Apple, want de rest is dood.
In jouw wereld is die iPhone niet te verantwoorden. In de wereld van miljoenen anderen wel. En dus kopen ze em, Dat jij volgens jouw criteria op een andere keuze uitkomt, wil nog niet zeggen dat anderen niet rationeel zijn. Mijn vrouw vindt Android een verschrikkelijk OS. Ze kan er gewoon niet mee overweg. Dus dan wordt het Apple, want de rest is dood.
Ik weet niet wat anderen te besteden hebben dus ook niet of hun uitgave verantwoord is.

Dat je vrouw niet met android kan omgaan ligt dat aan android of aan je vrouw? Sentiment dus, waarschijnlijk kent ze android niet goed genoeg en neemt ze de moeite niet voldoende om het te leren kennen.

Het gaat me niet om Apple vs. android maar meer om bang for bucks, en Dan scoort Apple erg slecht.
Dat is dus interpretatie en mening specifiek voor jou geval. Je kunt zonder meer een business case maken waarin IPhone gewoon een betere keuze is. Jij gaat er vanuit dat iedereen de features van een telefoon op dezelfde manier waardeert als jij. En dat is niet zo.
Als alle aankopen op rationaliteit zullen worden gebaseerd zal de economie instorten :) omdat er sprake is van veel overconsumptie en kopen op basis van sentimenten wanneer men over de geldelijke middelen beschikt. Dat laatste geldt voor een groot deel van de bevolking.
Precies, dat is nou net wat ik bedoel. Een groot deel denkt dat ze status kopen met een iPhone (o.a. mijn dochter) en een ander deel koopt hem op gevoel. Ben echt niet tegen Apple, maar je betaald gewoon teveel voor een nieuwe telefoon. Maar iedereen is natuurlijk vrij in zijn keuze.
Zo bedoel ik het niet helemaal hoor, ik bedoelde ermee te zeggen dat rationaliteit vaak niet de basis ligt aan het koopgedrag bij de meeste mensen. Als je je puur zal mogen beperken tot de basisfunctionaliteit van het product, dan zou men in dit onderhavige geval een basale mobiel telefoontje moeten kopen! Ze kunnen immers allemaal bellen, smsen, whatsappen etc. Maar de ene wil meer luxe, de ander andere functionaliteiten, en de andere ontleent er status aan (wat ik mij overigens moeilijk kan voorstellen), etc. Met andere woorden als men over de middelen beschikt om over te gaan tot koop dan wordt het kopen aansich niet helemaal bepaald door de prijs. Als alleen de prijs de bepalende factor zou zijn geweest, zullen we dan toch allemaal in NL rond rijden in een Dacia :P of niet met vakantie gaan want je hebt immers een heel huis tot je beschikking waarvoor je al huur of hypotheek betaalt. Kortom het koopgedrag is een kwestie van subjectiviteit als je geld hebt. Als je weinig geld hebt wordt het rationeler anders loop je vast. Nou terug naar de iPhone X of 8, stel dat die ¤ 1.000,-- kost en je gebruikt hem minimaal 4 jaar zoals ik, dan kost ie per maand ¤ 20,83 en per dag gemiddeld ¤ 0,68 8-) Voor dat geld kun je niet zoiets ongezonds als een frikadel kopen bij de frietboer per dag :( :(

[Reactie gewijzigd door KotiV10 op 1 augustus 2018 23:53]

Dan heb je me niet begrepen. Ik heb het over bang for bucks. In verhouding kan een Dacia net zoveel bang for bucks zijn als een Volvo V70.

Even terug naar de iPhone, als deze kwa performance ongeveer net zo veel kan als een telefoon van pak em beet 500 euro, Dan kan ik de aankoop niet begrijpen (rationeel) gezien.

Wellicht leef ik in een andere omgeving, maar een groot deel van de mensen die ik ken kopen een iPhone omdat deze cool en populair is (sentiment) en je hoort mij niet zeggen dat dat niet mag, ik begrijp het alleen niet. Kan ook mijn beperking zijn. :)
Wil je hiermee dan beweren dat je altijd rationeel koopt? Ik geloof er niets van 8-)
Je slaat de spijker op zijn kop _/-\o_
Als bij de TV inderdaad ook voor de helft betaald puur voor het merk zou ik je gelijk geven. Maar dat is waarschijnlijk niet zo, en je krijgt daadwerkelijk meer TV voor je geld. Nu krijg je bij Apple gewoon een goed product, maar je betaald ook zeker veel puur en alleen voor het appeltje, en dan krijg je wat meer commentaar(snap het zelf eerlijk ook niet helemaal, maja mensen moeten lekker doen wat ze niet kunnen laten). En dit verschijnsel is nog veel erger met sieraden en kleren en blablala.
Dit is wel erg kort door de bocht.

Er is toch echt duidelijk een verschil tussen BMW en Skoda.
Kwaliteit, afwerking, snelheid, vermogen, specificaties, wegligging.
Als ik een Iphone X met een OnePlus 6 vergelijk dan gaat dit niet op.

M.a.w. je betaald meer en krijgt ook meer (BMW). Bij de Iphone betaal je meer, maar krijgt niets meer.
Ik ben nu aan het kijken voor een OLED tv. Hier geldt dit ook, je betaald meer en je krijgt er ook meer voor (duidelijk beter beeld). En dan is het aan mij of de meerprijs deze meerwaarde waard is. Bij de Iphone is er geen meerwaarde t.o.v. de OnePlus imo.
Nee bij x krijg je ook meer dan dan one-plus. Alleen heeft dat voor jou geen waarde.

Zo is het ook bij BMW en Skoda bij Skoda kan je alle opties krijgen die je ook bij een BMW kan krijgen inclusief leren bekleding.

Alleen heeft dat vaak dat geen meer waarde voor een Skoda rijder. verschillende gebruikers waarden hechten verschilden dingen.

Voor mij heeft iOS veel meerwaarde en ook wil ik oled dan blijft alleen de x over. En daar ben ik bereid voor te betalen. Net zo als jij voor een oled tv bereid te betalen.

Die heb ik trouwens ook,;-) een aankoop tip om rekening mee te houden de licht opbrengst van oled is overdag met dit zomerse weer zeer matig en geeft ook heel weerspiegeling Dus kijk goed waar je hem neer zet bij overdag gebruik. Verder laat je niet gek maken met duurde versies met betere speakers of zoals Sony het geluid gemaakt wordt door het scherm. De goedkoopste LG C serie heeft echt al super goed geluid waar veel goedkope sound setjes het van verliezen

Wanneer er kinderen zijn die overdag veel tv kijken is een Q-led misschien een betere keuze. Twijfel serieus om die te gaan halen vanwegen de hoge licht opbrengst.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 12:00]

Dan ben ik benieuwd wat je meer krijgt bij de X. Een gesloten systeem? Dat is een nadeel.

Zelfs een Skoda met alle opties is geen BMW. En daarnaast is een Skoda met alle opties misschien wel even duur als een BMW. Dus dit is appels met peren vergelijken.

De OnePlus heeft ook OLED. Dus dan zou voor jou iOS het verschil zijn?
Het excuus van een gesloten systeem is niet relevant voor mij.

Ik wil telefoon die altijd werkt altijd netjes word voorzien van alle updates. En iOS kan niet stuk juist door het gesloten systeem. Dus voor mijn is dat een juist voordeel.

Persoonlijk vindt de bediening van iOS veel prettiger dan Android het terug vinden instellingen is echt 10 keer makelijker dan Android.
En de funtion spatiebalk bediening van osx die op iOS werkt is echt briljant ik ben nog geen Android tegen gekomen die evenaart.

iOS gebruik je namelijk niet door swipe door de icoontjes. Maar je scherm naar beneden te trekken te type. Voor alle CLI gebruikers hier op tweakers zou IOS 100 keer eenvoudiger zijn dan Android.

Mischien dat op Android ook kan. Maar mij is nog gelukt op wanneer waarop dat met Apple werkt. En dat is voor een rede om bij Apple te blijven. De ongekroonde zoek functie.

Zoek een mailtje trek je ze scherm naar benden en type en regel uit het mailtje.

App starten trek her scherm naar benden en type 2 de eerste 2 leters van naam van app je kan hem starten.

Vpn instellen trek je scherm naar beneden en type vpn instellen en komt bij instellingen van je vpn.

Waar Android in zoekbalk alleen online zoekt zoek ios ook in de programma’s op je telefoon en zo start ik elk programma en ieder telefoon gesprek of email of document wat ik nodig heb.

Nogmaal mischien is bet in Android Ook mogelijk maar mij is het nooit gelukt. En dat is voor een meerwaarde voor iOS.


En wat betreft dat open systeem wanneer download je iets anders dan de play store? En noem 1 functie wat Android kan wat iOS niet kan ?

Verder heb thuis veel spullen die werken met air-play of is iOS apps dat ook zeker meer waarder waarde.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 13:59]

Ik gebruik hem zelf niet, maar die zoekbalk op android kun je ook laten zoeken in mails, contacten, apps, documenten, sms, en ga maar door...

(En dat op een toestel van 1/3 van de prijs)
iOS, FaceID, PCI Express NVME opslag, 5 jaar ondersteuning, saffier lens.
Leuk dat je PCI Express NVME opslag en saffier lens opnoemt, maar de camera van de OnePlus is beter en de phone is sneller. Heeft ook FaceID. 5 jaar ondersteuning, oké dat is bij de meeste Android toestellen niet het geval, maar na 3 a 4 jaar gebruikt niemand de telefoon meer aangezien de batterij dan al lang versleten is en het toestel traag is geworden door de updates.
Kijk en dat laatste vind ik dus debiel, een product van ¤1000 en dan na 5 jaar al versleten ? niet meer veilig ? obsolete ?

Dat is waarom ik het dus véél te duur vind voor een phone...
Vergelijken met auto's (wat men hier graag doet in bijna iedere discussie) slaan nergens op, want wanneer ik een nieuwe auto koop, het goedkoopste merk dat ik kan vinden dan gaat deze echt wel langer mee dan 5 jaar...
test even een Qled en hou je bonnetje maar goed dicht bij voor de retour. Oled is pakken beter. Licht opbrengst is meer dan voldoende en zeker bij de laatste nieuwe generatie tenzij hij echt in een raam staat.

oled van lg en oled van oneplus :) hoef dus geen X.... en nee de lg oled zijn echt niet duur, vorige generatie, cashback of prijsvergelijk doet wonderen
Ik zeg ook niet dat ze duur zijn.

Ik zeg alleen dat oude tv een veel beter licht opbrengst heeft met dit weer. En dat oled een beetje tegen valt kwa helderheid. Beelt en comtrast zijn super alleen overdag komt het minder tot zijn recht. Dan mijn vorrige lcd
OLED heft prima helderheid, zeker de nieuwste generaties. Dat het minder is dan high-end LCD's is een feit, maar mijn vorige LCD tv had ook niet de helderheid van de modern high-end LCD's en heb daar eigenlijk nooit echt problemen mee gehad.
Kort gezegd: relatief heeft OLED lage helderheid, absoluut gezien niet,
Prima ik spreek toch uit ervaring met het nieuwste model. Maar mijn ervaring is met dit zomerse weer is mijn ervaring. Als die van jou anders is kan maar dat maakt mijn ervaring toch niet nietwaar.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 16:06]

Bij een OnePlus krijg je minimale updates (bugfixes) van het OS. Na ongeveer 1,5 à 2 jaar na introductie wordt de ondersteuning stopgezet. Je krijgt waar voor je betaalt.
Zelfs de OnePlus 3 krijgt nog updates en deze is meer dan 2 jaar oud.
Wat voor merk en type men koopt is een eigen keuze. Echter snap ik niet dat mensen zo dol zijn op smartphones. Als je een keuze hebt om een smartphone te gebruiken of een volwaardig werkstation met een fatsoenlijk scherm, dan kiest iedereen het volwaardig werkstation i.p.v. de smartphone.

Echter de smartphone heeft 1 ding waar een werkstation niet aan kan tippen: mobiliteit.
Wel gek dat mensen mobiliteit belangrijker vinden dat comfort.... 8)7
Nee dat is niet gek. Iedereen heeft een andere levensstijl. En voor mij is mobiliteit belangrijker dan werkcomfort. Omdat het zorgt dat ik achter het bureau weg kan, en daardoor meer tijd met familie en vrienden kan doorbrengen. De smartphone heeft er voor gezorgd dat ik alleen bij nood nog de laptop hoef te pakken. PC staat op kantoor en daar kom ik eigenlijk nooit meer. Momenteel zit ik op het terras beantwoord wat mailtjes en zit op tweakers. Kleine wijzigingen voor klanten kan ik zelfs doen via de telefoon. Dat is voor mij comfort.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 11:24]

Maar doordat je een smartphone hebt ben je overal en altijd bereikbaar. Hierdoor blijf je continu aan het werk wat onnodig stress oplevert en slecht voor je gezondheid is. Maar goed, ieder zo zijn eigen ding.

Ik hoop dat je niet onder het rijden bezig bent met je smartphone. Dat is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor andere verkeersdeelnemers.
Nu zet je mij in een hoek dat mobiliteit gelijk staat aan onverantwoordelijkheid.

En verder denk ik dat je eigenlijk je eigen probleem op mij projecteert. Dat je zelf moeite hebt met het afbakenen van je privé tijd en daardoor geen nee of moeite hebt met nee zeggen wil niet zeggen dat het ook voor mij of andere geldt.

Werktijden zijn openings tijden voor klanten. En mischien is het luxe maar klanten die mijn privé tijd niet respecteren daar neem ik ook snel weer afscheid van. Ga de concurrentie maar lastig vallen denk ik dan.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 13:02]

Zo'n hoge prijs is wat mij betreft pas echt gerechtvaardigd wanneer het een duurzaam en sterk product is, dus wanneer zo'n toestel van ¤1000 minimaal 6 tot 8 jaar mee gaat.
Wanneer ik een duur leren bankstel koop mag ik ook verwachten dat ik er minimaal 10 jaar mee vooruit kan en niet na 2 a3 jaar al is versleten en doorgezeten.

Ik kocht in 98' een pro logic receiver met een front en 2 rear speakers voor fl 500- en dat was best veel geld destijds, dat ding blaast nu nog steeds... (en ja word dagelijks gebruikt)

Smartphones zijn naar mijn mening enorm over priced, maar ja te veel mensen geven het ervoor en vinden het duidelijk nodig om dit goed te praten op één of andere manier.
Denk dat gemiddelde iPhone het over jaar ook nog doet maar zal netzo al pro Logic reciever ook ver ouderd zijn voor dan geldende standaarden.

Pro Logic wordt tegenwordig ook niet meer ondersteunt en al vervangen geweer voor pro-logic2 en nu DTS neural:X en Dolbi suround
geen commentaar op auto? kijk even in de media. Als er weer een filmpje online komt zal het wel weer ene zijn die met een bepaald merk van het Duitse type onderweg is :)

minder vaak laden van de X tov een ander fruitje wil je dan zeggen....
Daar heb je een puntje ;-)
Maar het is niet zo extreem als de commentaar die krijg op mijn telefoon.

Soms nog op verjaardagen maar zeker toen de x net uit was spraken mensen mij gewoon aan ze niet begrepen dat ik een x heb (maar toch wilde ze even van dichtbij kijken en vast houden)
Ik rij een BMW en heb een iPhone 8, maar de eerstgenoemde heeft me 100¤ minder in aanschaf gekost dan de tweede.

Het is inderdaad maar net waar je persoonlijk meer waarde aan hecht, ik heb dan weer geen TV.
Waarom moet alles goedkoper? Ben je ook zo kritisch als mensen dure kleding aanschaffen? Of sieraden? Of als mensen een BMW kopen in plaats van een Kia?
Waarom moet alles goedkoper?
Zie mijn reactie boven, maar goedkoopheid is voor sommige een soort religie of doel op zich geworden.
Ben je ook zo kritisch als mensen dure kleding aanschaffen? Of sieraden? Of als mensen een BMW kopen in plaats van een Kia?
Vereerders van de goedkoopheid zijn wel degelijk ook kritisch daarop ja.
Wel als het daadwerkelijk geen beter of mooier product is? En je het koopt omdat die duurder is. Dat soort mensen snap ik niet. Ik heb namelijk wel is gevraagd wat nou het verschil is tussen duur zilver merkje en een wat goedkoper zilver merkje. En het antwoord was letterlijk: het merk. Kwalitatief was het zilver van dezelfde kwaliteit. Dus als je de 1 mooier vind dan de ander is dat een goede reden. Maar rondlopen omdat er een inimini merkje staat op je armband. mmm schiet mij dan maar lek, wat voor samenleving zijn we dan aan het creeëren.
Het hoeft niet goedkoop het ging mij om de flauwekul beredenering.
Nou eigenlijk heeft hij wel een punt.
Als je dure kleding, huis, auto koopt kijken mensen tegen je op maar een iPhone X in je handen ie dan in eens anders.

Merk wel dat vooral hier op tweakers er sterk op gereageerd wordt. Zowel in Apple als Android artikelen. Er zijn duidelijk hier twee kampen die eigelijk altijd wel dezelfde flauwe discussies starten over welke beter is.
Zijn redenering vanuit jou voorbeeld het huis zou zijn. Ik heb een huis van een miljoen maar dat is niet duur want ik ben vaak thuis. Het blijft een duur huis, het is aan jou of je het er voor over hebt.

[Reactie gewijzigd door Finger op 1 augustus 2018 10:58]

Nee daar gaat het bij jou steeds mis. Iets is niet duur. iets kost geld

En dat je het duur vindt ligt aan jou.
Duur is een relatief begrip net zo als warm en koud en mooi en lelijk.

Wat voor jou mooi en warm en duur is. Kan voor iemand anders lellijk koud en goedkoop zijn.
Even tussendoor, ik heb de IPhone 7. Ik ben zelf nog jonger dan 18 om precies te zijn 14 jaar. Ik heb een bijbaantje, verdien daar makkelijk geld mee en spaar dus snel. Ik ben een groot Apple fan en zou dus graag de nieuwste hardware van Apple willen kopen. Je begrijpt het al, daar heb ik het geld als 14 jarige niet voor. Ikzelf heb de iPhone 7. Wordt dan ook door mensen aangekeken puur alleen omdat zei vinden dat ik een dure telefoon heb. Ik zeg niet dat 500 euro (refurbished model) niet duur is, vindt het zelf aardig veel geld. Ik wil alleen even duidelijk maken dat veel mensen “duur” uit een heel ander perspectief bekijken. De één vindt 200 euro al duur, de ander vindt 1000 euro duur. Het zijn net de omstandigheden waarin diegene woont. Oftewel het woord geld is ver gezocht, het gaat om de voorkeur van iemand. Je koopt geen IPhone omdat je graag gemiddeld 700 euro wilt neerleggen, nee je koopt een iPhone omdat iOS heel gebruiksvriendelijk is. Mensen kopen 6/10 keer een Android telefoon omdat ze geen geld willen uitgeven aan een iPhone, niet omdat Android nou zou mooi eruit ziet qua look. Veel mensen kopen ook een Android telefoon puur alleen omdat die telefoons makkelijk te rooten zijn. Dat is gewoon een veiligheidsrisico die je neemt, je omzeilt namelijk je beveiligingslaag. Bij iOS is dat bijna niet mogelijk, vooral in iOS 11/12 niet. Cydia (rooten op IPhone) installeren is bijna onmogelijk geworden. Apple doet dat niet om je te pesten, alleen uit voorzorgsmaatregelen!

(Edit: Hardware mag je niet gaan vergelijken met kleding of auto’s. Dat is gewoon niet te vergelijken op prijs en wat je ermee doet).

[Reactie gewijzigd door Vlaampie op 1 augustus 2018 15:01]

Kan jij verantwoorden waarom je niet al je kleren bij de Zeeman of Wibra gaat kopen mar wel bij duurdere winkels? Kan jij verantwoorden waarom je niet al je eten bij de Aldi of Lidl gaat kopen maar wel bij duurdere supermarkten? En hoe verantwoord je je eigen Macbook pro?
Mijn kleding komt van de premark meeste eten inderdaad van de lidl op dingen die ze niet hebben na. En me macbrook pro heb ik zakelijk voor mijn muziek studio waarbij windows niet werkt met mijn software en hardware. Dus ja prima te verantwoorden.

[Reactie gewijzigd door Finger op 1 augustus 2018 11:09]

Dus als de iPhone X zakelijk wordt aangeschaft is het ok? Ik vind het best ongelooflijk dat mensen de rekening van anderen proberen te maken. Laat iedereen toch gewoon kopen wat ze willen. Ik zie je al als een gek achter iedere Porsche aangaan met de vraag of hij zich wel kan verantwoorden om zo een auto te kopen (en geen Dacia).
Dat is onzin ik heb genoeg vrienden in de muziek wereld met eigen studio’s en kom er ook in genoeg te helpen met beheer van netwerken en software.

Noem mij een instrument (hardware) en software dat niet werkt met Windows.

Locig pro is gewoon uitwisselbaar met abelton waarbij abelton locig pro al lang van de troon heeft gestoten en momenteel de standaart is.

Dat een Mac in de muziek wereld standaart is omdat gewoon beetje bij wereld hoord en daar is niets mis mee. Maar rationeel is het niet.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 12:01]

Tegenwoordig wel maar bij aanschaf toen de tijd werkte protools nog niet met windows.
Qua MIDI en audio drivers en gemak is het echt een beter systeem dan Windows. Core Audio en Core MIDI zijn lichtjaren vooruit op Windows terwijl MIDI de afgelopen 20 jaar alleen maar slechter wordt. Het werkt allemaal wel, ik heb jaren met veel plezier muziek gemaakt op een Windows bak maar zowel vanuit het standpunt van de gebruiker, programmeur als hardware fabrikant is het niet zo goed voorbereid op creatief gebruik van audio en MIDI.
Privé en zakelijk hou ik graag strikt gescheiden. Klanten zijn brutaal tegenwoordig en bellen te pas en te onpas en nemen het je kwalijk wanneer je dan niet opneemt. In beide gevallen heb ik daarin overigens hetzelfde toestel ondanks dat ik zakelijk volledig in een Windows / Office 365 achtige omgeving zit. Maar ook dan werkt Outlook nagenoeg perfect :).
Met een android toestel kun je gewoon dual sim pakken en heb je maar 1 toestel nodig ;) . Kun je de sim voor je zakelijke telefoon uitzetten wanneer je wilt.
Ja, en dan lachen als de IT-beheerders bij uitdiensttreding op 'purge through exchange' klikken, is je hele telefoon gewist dus ook alles van prive. Er komt bij mij simpelweg geen zakelijke stuff op.
fatsoenlijke IT-beheerders zorgen voor per-app wipes en niet hele telefoon.
Juist, FATSOENLIJKE IT-beheerders. Ik heb er al 2 gehad die dit dus niet snapten.
Dat is niet helemaal waar.

Ik heb lever 2 telefoons omdat ik dan weet wie er belt. Klant of privé.
Mijn dual-sim geeft gewoon aan op welke sim er gebeld wordt. Ik kan er ook een leuk kleurtje/plaatje/ringtone aan geven, geen idee waarom ik dan nog ouderwets met twee telefoons ga rondlopen...
Ik wel, omdat het voor mij beter werkt.
Niet alleen technisch een split kunnen maken maar ook functioneel is het een fijne peace of mind dat de werktelefoon in de gang ligt en je eigen telefoon never en nooit met werk geassocieerd kan worden als je hem erbij pakt, als hij afgaat (je weet pas dat het geen werk is als je het scherm afleest) etc etc.

Ik ben niet de persoon waar je op reageerde maar dit is waarom ik persoonlijk 2 telefoons hanteer, het psychologische aspect bij het object zelf, niet eens zozeer de data in dat object.
Je kunt bij Android op je simkaart helemaal uitzetten (sim1 of sim2). Dan krijg je helemaal geen berichten of telefoontjes binnen op je werknummer. En met tools als Tasker kun je dit ook nog geautomatiseerd doen op basis van triggers (bv tijden).
Dat snap ik @hiostu maar dat neemt niet het punt weg die ik probeer aan te halen. Het psychologische aspect van je telefoon associeren als een object dat met werk te maken heeft. Een stukje software die een sim uitschakelt gaat daar niet bij helpen. Ja functioneel kan je dan niet gebeld worden door werk maar fysiek is dat wel nog altijd een telefoon die voor werk gebruikt wordt en daarmee is het ook psychologisch een object uit je werkomgeving die je in je vrije tijd nog steeds gebruikt.
Misschien niet aan mij om hier zo over te oordelen, maar als dat zo'n impact heeft op je heb je dan wel de juiste baan? Klinkt meer als een overspannen reactie.

Desalnietemin heb ik ook 2 telefoons. Een voor werk en 1 voor prive. Alleen zou ik ze best kunnen consolideren als ik dat technisch kon.
@hiostu Eigenlijk preventief vanuit een tip van iemand :) niks aan het handje verder :D
Ohja, want bij dual sim kun je niet zien wie belt...

Of denk aan verschillende ringtones per sim of nog beter, sim2 dempen na werktijden.

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 1 augustus 2018 10:48]

Waarom moet er 1 manier zijn?

Niet iedereen hoeft toch dual sim handig te vinden?

Sommige mensen kunnen 2 aparte telefoons handiger vinden dan dual sim ongeacht of het wel of niet goed werkt met het scherm aflezen.
Dat is zeker waar maar de argumenten die xbeam aanvoert zijn nonsens.
Salaris dat betaald wordt binnen de uren ja. Een klant die mij 's avonds om 21:00 nog gaat bellen laat ik ook rinkelen. Er bestaat zoiets als een privé-leven om dat salaris uit te geven he.

Overigens noem je een heel ander probleem. Besef even wat een belachelijk onfatsoenlijk apparaat een telefoon is. Als twee personen in gesprek zijn en je wil aan één van hen wat vragen dan wacht je even tot daar ruimte voor is. Je trekt die persoon niet aan zijn arm om de vraag te stellen. Bij telefonisch contact is dat exact wat we doen en vreemd genoeg vindt iedereen het de normaalste zaak van de wereld. Heb je het nooit meegemaakt dat je gesprekspartner gebeld wordt en dat je hem/haar tien minuten kwijt bent? Iemand met wat respect zou nog zeggen "ik ben even bezig, ik bel je straks" of gewoon weigeren als het niet uit komt. De beller verwijt vervolgens die persoon dat hij/zij de telefoon niet aan neemt. Sociaal gezien een hele rare situatie toch?

[Reactie gewijzigd door Andros op 1 augustus 2018 10:46]

Helemaal mee eens.

De beller verwacht dat je altijd opneemt maar vergeet dat het inbreuk maakt op jou tijd. Mooi voorbeeld iedereen zucht als zijn moeder belt en bedacht heeft dat dit wel goed moment is om over koetjes en kalfjes te praten. Wat dat betreft is sms veel sociaaler dat geeft mij als ontvangen de mogelijkheid om voor een mij een geschikte momemt reageren. Net zoals het voor de verstuurde/beller een voor hem geschikte momwnt was om te appen of bellen. Hier wordt het mooi verwoord. https://youtu.be/Skr5-FKipg4

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 12:31]

Dus ik zou 24/7 bereikbaar moeten zijn voor een klant? Dat vind ik prima. Wanneer de klant dan ook het contract tekent waarin de 24/7 bereikbaarheid gefinancierd wordt. En daar komt vaak het probleem om de hoek kijken.
Nu kan dat voor heel veel mensen heel erg duur zijn of ogen maar als ik kijk hoeveel ze gebruikt worden dan zakt de relatieve prijs al snel. Ze kosten veel geld zou een betere term zijn. Iets van 50 euro kopen wat je 1x gebruikt en wat geen verbruiksgoed is is in mijn ogen nog altijd duurder dan iets kopen wat je dagelijks meerdere uren gebruikt.
Ik ben het helemaal eens met je argumentatie. Alleen wordt deze argumentatie veelal achteraf gebruikt als excuus om dure aankopen te verantwoorden dan dat het een principiële levenstijl vertegenwoordigd (ik zeg daarbij niet dat jij het als excuus gebruikt). Oftewel, jij rekent misschien met de kwaliteit / gebruiksduur / prijs verhouding, maar voor de meeste mensen is het gewoon een materialistisch hebbeding waar men soms veel geld voor over heeft. Wat iedereen overigens voor zichzelf moet weten. En denk jij altijd zo of alleen bij specifieke tech apparaten zoals je iPhone?

Een paar voorbeelden:

Wie rekent er nou zo met bijvoorbeeld (op basis van anekdotisch bewijs) kleding? Terwijl die balans bij kwaliteitskleding zoals goede schoenen of jassen vaak positief uitvalt t.o.v. simpelere versies. Er zit echt wel verschil in Hema (3 paar voor ¤ 5 per half jaar) sokken en Falke of Bridgedale (¤ 20 per paar per 3 jaar) als het gaat over prijs / kwaliteit / comfort. Ken jij veel mensen die dagelijks op zulke sokken lopen? Ik niet. Net zoals goede vier seizoenen jassen (water en winddicht), ook daar zit een hoop verschil in prijs / kwaliteit / comfort tussen H&M jassen (¤ 100,- per 2 seizoen per 2 jaar) of Arc'teryx of Mammoth (¤ 500 voor 4 seizoenen per 6 jaar). Ik zie nog altijd veel mensen met poncho's over hun jassen als het regent. Of goede leren wandel/bergschoenen van Meindl of Hanwag (¤ 300,- voor 6 jaar) of Vanz / Converse (¤ 150,- voor 2 jaar). Zie jij veel mensen in degelijke winterschoenen lopen als het sneeuwd of toch nog veelal gympies? Ik dat laatste.

Hoe zit het met deze berekening als het gaat over isolatie. Hoe kan het toch dat zoveel huizen zo slecht geisoleerd zijn, terwijl de balans vaak neutraal is (kosten energie / door verlaging maandlasten energie), terwijl het comfort er wel door omhoog gaat? Omdat teveel mensen simpelweg niet zo denken.

En je ziet het zelfs landelijk. Waarom heeft Noorwegen zo'n enorm begrotingsoverschot wegens het beleggen van hun gasbaten en Nederland niet?

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 1 augustus 2018 10:25]

Bij kleding speelt nog een ander probleem. We noemen dat "mode". Genoeg mensen die elk half jaar een nieuwe gardarobe aanschaffen omdat de oude kleren niet meer "in" zijn. Compleet gestoord natuurlijk om om die reden goede kleding af te schrijven maar het verklaart waarom goedkope kledingwinkels zo goed draaien. Over een paar maanden kopen we toch weer iets nieuws om "hip" te zijn dus dan mag het vuilbakkwaliteit zijn.
Volgens mij speelt "mode" net zo goed bij telefoons.
Wat denk je van auto's? Goed rijdende auto wegdoen 'omdat er wat nieuws' moet komen. Mode in de kleding "bestaat" niet. Gewoon neutraal kopen. Ik heb al jaren een 'nette' jas die 3x per jaar naar de stomerij gaat maar verder nog perfect is. Schoenen idem dito. Weliswaar duur in aanschaf maar vriendinlief koopt een veelvoud schoenen die uiteindelijk opgeteld duurder zijn en korter meegaan. Discussiëren is zinloos. Mooie quote die ik me herinner:

"The term aerobics came about when the fitness instructors came together and said: 'listen, if we're gonna charge them $20 an hour we can't just call it jumping up & down on music'...

[Reactie gewijzigd door Typhone op 1 augustus 2018 11:15]

Goed punt wat je aansnijdt hier. In principe denk ik tegenwoordig met alle aankopen zo. Het frappante eraan is dat ik deels door schade en schande wijs ben geworden terwijl ik nu financieel totaal geen last heb om een iPhone te kopen. Vroeger (toen de aankopen vaker fout gingen) ben ik veel vaker in de valkuil getrapt om 'even snel' iets te kopen om de initiële (materiële!) behoefte te bevredigen. Dom. Dommer. Domst.

Paraat voorbeeld wat ik nog heb: in Duitsland in de Saturn ooit een mooi speakersetje gekocht. Dacht ik. 80 euro was geen geld maar ja die Z5500 met zijn 349 euro was toch wel heel erg duur. Na 1 week al spijt omdat het geluid merkbaar minder was dan de oude speakers. Salaris kwam binnen en daar ging de jonge Typhone weer. Setje van 120 euro kopen. Die Z5500 was nog steeds te duur maar ja mezelf allang overtuigd dat het oude setje niet om aan te horen was. Dus werd er 120 euro uitgegeven voor wederom een merkloos speakersetje (5.1) voor bij de PC. Ook die set viel naar een week alweer tegen. Had ik economisch niks gedaan en was ik wijs gaan sparen dan had ik nu nog maar 149 euro nodig voor de Z5500. Nu was ik erop achteruit gegaan waardoor ik eigenlijk 549 euro nodig had om de Z5500 te kopen. Die is er toen ook gekomen en die heeft 6 (!) jaar met volle tevredenheid gewerkt en is nu (ruim 10 jaar na dato) nog steeds in active use maar wel bij een familielid. Daar was een economische les geleerd.

Het schoenenvoorbeeld herken ik ook. Graag hiken in Oostenrijk maar altijd lokaal schoenen gekocht (80-140 euro). Elk jaar blaren, vaak kapot enz. enz. In 2013 voor een trip naar de USA goede schoenen laten aanmeten (Hanwag's inderdaad) en die waren 220 euro. Die schoenen zijn (anno 2018) nog steeds goed en hebben al meerdere nationale parken gezien.

Huis is hetzelfde verhaal (zonnepanelen waardoor de airco's 'gratis' zijn en daar een flink stuk comfort voor terugkomt). Ik begrijp je dus volkomen op dat gebied alleen heb ik professioneel en hobbymatig ook veel training gehad in het rationeel/economisch denken en handelen van mensen. Helaas zit ik niet in de bruiloft-/kinder-/overlijdenshoek want daar valt op een zeer eerlijke manier met psychologische argumenten ultra veel geld te verdienen. Daar is de ratio bij veel mensen direct zoek :).

Toegegeven ben ik wel in de hoek van de elektronica iets bekender met de mogelijke pitfalls en zijn er drie zaken die totaal niet rationeel zijn (auto's in mijn geval) maar daar ben ik me zeer bewust van. Als de financiële situatie om wat voor reden dan ook zou veranderen is dat het eerste waar direct het mes ingaat. De rest wordt gewoon weer rationeel bekeken met de gebruiksgemak, behoeftebevrediging en 'waarde' wat een product voor mij heeft. Voor sommigen overdreven wellicht maar goed iedereen mag zijn/haar eigen keuzes maken uiteraard.
Vrees voor veel andere high end telefoons dat ze het voorbeeld snel zullen volgen (prijzen omhoog dus). Hier is de algemene tendens ook al even dat een iPhone X veel te duur is. De grote vraag is en blijft vaak waar dat op gebaseerd is.
<knip>
Iets van 50 euro kopen wat je 1x gebruikt en wat geen verbruiksgoed is is in mijn ogen nog altijd duurder dan iets kopen wat je dagelijks meerdere uren gebruikt.
Ik vind de prijzen van high-end telefoons gevoelsmatig moeilijk te verteren maar ik kan het wel rationaliseren. Je geeft zelf aan dat die telefoons meerdere uren per dag gebruikt worden. Hoeveel andere apparaten of spullen gebruik je zo veel? Een TV? Kost ook honderden euro's. Een auto? Die is nog een orde van grote duurder. Schoenen? Ook al snel honderd euro voor een goed paar. Bed? Kost ook veel. Fiets? Idem.
De beste vergelijking is natuurlijk met een laptop of computer en die zijn niet goedkoper dan een telefoon.

Als het zo'n groot deel van ons leven is dan hebben we er ook veel geld voor over.

Daar staat tegenover dat die apparaten maar drie jaar mee gaan, voortdurend stuk gaan omdat ze in broekzakken vervoerd worden en regelmatig op de grond vallen. En dat ze klein zijn. Gevoelsmatig wil het primitieve deel van onze hersenen voor zo veel geld een enorm apparaat krijgen.

Ik ben al een tijdje van mening dat de mobiele telefoon de nieuwe standaard is. Mobiele telefoons bepalen wat voor processoren er ontwikkelt worden, hoeveel RAM een applicatie kan verwachten, hoe veel ruimte je op een website hebt, hoeveel bandbreedte streams gebruiken. Natuurlijk ontwikkelen andere markten (laptops, servers, etc) zich ook verder maar de PC is niet langer bepalend voor de rest van de markt. De mobiele telefoon heeft die positie over genomen.

(CPU's ontwikkelen zich bijvoorbeeld veel langzamer dan voorheen, zuinig zijn is veel belangrijker geworden. De hoeveelheid RAM die een PC heeft staat eigenlijk al 10 jaar stil. Er is geen drive meer (NPI) om ieder jaar een extra HD te kopen omdat de oude al weer vol zit, we vervangen ze zelfs door veel kleinere SSDs! Nieuwe beelschermen krijgen we vooral door mobiele technieken op te schalen naar grotere formaten. etc..)

Lang verhaal, maar "we" gebruiken onze mobiele telefoons meer dan onze PC's en er zit geavanceerdere techniek in. Dan is het te verwachten dat telefoons duurder worden en PC's goedkoper.
Antwoord op jouw eerste alinea: ik denk een bed :). En toetsenbord en muis. TV een stuk minder. Telefoon soms ook wel als je naar het pure gebruik gaat kijken. Ik monitor er zaken mee in huis, bel, whatsapp, lees teletekst, nieuws en dergelijke zaken en social media enzo doe ik vrijwel nooit op mijn telefoon. Denk wel dat de telefoon een zeer belangrijke functie gaat vervullen. Het is eigenlijk ook best wel apart dat ik 15 jaar geleden een high end systeem nodig had om GTA III te spelen op mijn PC en tegenwoordig kun je dat zonder problemen met opgepoetste graphics in je telefoon.

Ik ben het dan ook met je eens dat ik verwacht dat de telefoons alleen maar duurder en duurder worden. Met name de echte high end telefoons zullen duur gaan worden zodra ze nog makkelijker voor nóg meer in te zetten zijn. Hier op Tweakers wordt vaak alleen maar een opsomming van specs gemaakt (zeer typisch) maar worden de real-life aspecten (wat kan en doet zo'n toestel eigenlijk wat andere zaken overbodig maakt) vergeten. In zekere zin maakt een telefoon een TV zelfs al overbodig.
Antwoord op jouw eerste alinea: ik denk een bed :).
Uitstekende keuze! :)
Ik ben het dan ook met je eens dat ik verwacht dat de telefoons alleen maar duurder en duurder worden. Met name de echte high end telefoons zullen duur gaan worden zodra ze nog makkelijker voor nóg meer in te zetten zijn. Hier op Tweakers wordt vaak alleen maar een opsomming van specs gemaakt (zeer typisch) maar worden de real-life aspecten (wat kan en doet zo'n toestel eigenlijk wat andere zaken overbodig maakt) vergeten. In zekere zin maakt een telefoon een TV zelfs al overbodig.
Goed punt. Tal van mensen kopen helemaal geen high-end PC of laptop meer maar doen bijna alles op hun mobiele telefoon.

Ik verwacht op termijn ook nog wat meer differentiatie in de markt. Nu wordt alles gedreven door technologie, de nieuwste CPU, het mooiste scherm, de beste accu. Hoe beter de techniek, hoe duurder de telefoon is en de rest doet er eigenlijk niet toe. Zodra er iets nieuws is (bv een nieuwe CPU) dan maakt iedereen zo snel mogelijk de overstap. Wie het kan betalen koopt de allersnelste.

Heel anders dan bij auto's, huizen, kleding en andere producten waar een enorme "luxe"-categorie is. Denk aan sportauto's, villa's en mode. Nu zijn er wel luxe telefoons (afgewerkt met goud en diamanten) maar dat is nog maar een piepklein segment. Die luxe-telefoons zijn technisch echter niet beter dan hun goedkopere broertjes. Er zijn gewoon geen snellere CPU's of betere schermen, ook niet als je een miljoen over hebt voor een telefoon (er is vast wel iemand die custom overgeklokte telefoons verkoopt of zo iets, maar dat kan niet meer dan marginaal zijn). Er is nog een klein segment voor niche-telefoons (bv onderwatertelefoons, bouwvakkerphones en cryptofoons) maar dat wordt gedreven door bittere noodzaak.

Ik verwacht dat we vroeg of laat een technologisch plateau bereiken en dat fabrikanten dan alles uit de kast gaan halen om zich te onderscheiden. Ik denk dat de horloge-markt wel een aardig voorbeeld is. Voor ¤20 koop je een prima digitaal horloge dat de rest van je leven mee kan. De meeste mensen die een horloge kopen zijn echter (ook) op zoek naar een sieraad. De vraag of het horloge de tijd goed bij houdt is eigenlijk niet meer interessant.
Je bent in elk geval goed ingelezen en op de hoogte met een benadering die openstaat voor discussie in plaats van het aloude Apple vs Google vs Microsoft spelletje te spelen wat hier thans zo populair lijkt te zijn.
De beredenatie vanuit rationeel denken aan een product (wat dat product ook is) zie je hier helaas te weinig. Hulde voor jouw reacties dus :).
Tsja, wat is “te duur”. Apple zorgt goed voor zichzelf, dat is duidelijk. Maar je betaald ook voor je privacy. Bij Androidtoestellen kun je ook de hoofdprijs vragen én weet je zeker dat Google je data ook doorverkoopt, al dan niet geanonimiseerd. Daar moet Google zn omzet uit halen. Apple verkoopt hardware, en hoeft het niet te hebben van verkoop van data.
Google verkoopt geen data, want dan zouden ze hun melkkoe kwijt zijn. Ze verkopen de mogelijkheid om te adverteren tegen bepaalde doelgroepen.
Dat klopt. Maar ze leven wel van jouw data. Apple hoeft dat niet te doen.
Dat Apple in een luxepositie zit door inkomsten uit phone-verkopen is totaal geen garantie dat Apple niet ook gewoon aan data-analyse van hun klantenbestand doet. Zeker aangezien de kopers op een systeem zitten wat perfect gemonitord kan worden, lijkt me dat niet gek.

Volgens mij is dat ook precies wat Xiaomi probeert te doen. Alleen verkopen zij hun phones zeer goedkoop, in de hoop dat je al hun apps zal gebruiken. (Alhoewel dat natuurlijk voor Xiaomi voornamelijk geldt voor de Chinese kopers van hun phones.)
Komop zeg, wat een aannames. Ik word een beetje moe van dit soort comments. Apple is heilig en Google is den duvel. Tuurlijk zijn er verschillen, maar zo zwart/wit als jij schetst slaat natuurlijk nergens op. Daarbij verkopen Samsung, Sony, LG etc. ook gewoon hardware.

Feit is dat het Apple lukt om steeds duurdere producten aan de consument te verkopen. Feit is ook dat andere merken die trend dan volgen. Of het gerechtvaardigd is, is een tweede. Ik vind het idioot veel geld voor een device wat je elke dag in je broekzak hebt zitten. Hij lijkt bij de jeugd steeds meer een statussymbool te worden. Ik hoorde laatste een meisje van ongeveer 7 jaar oud zeggen tegen haar vriendinnetje dat ze 'ein-de-lijk' een iPhoneX krijgt in september. Ik weet niet hoe dat met jullie zit maar ik heb vroeger nooit cadeau's van 1000+ euro (of gulden) gekregen van mijn ouders...
En jij begint over aannames? Je gelooft zelfs wat een kind van 7 jaar tegen haar vriendin zegt? Toen ik die leeftijd had was mijn fantasie ook groter dan de buidel van mijn ouders. Denk je nu echt dat dat kind een iPhone X krijgt in september? Je ziet geen kinderen van 7 met een iPhone X. Wat ik wel veel zie zijn kinderen met aftandse gebarsten iPhones. Afdankertjes dus.

Wat is idioot veel geld? Mijn privacy is me wel wat geld waard ja. Apple neemt dat nu eenmaal serieus Google niet want ze verdienen aan je persoonsgegevens. Neem nu het voorbeeld met Facebook. Facebook de grootste concurrent van Google kon zomaar je telefoonlijst en smssen scrapen. Kon gewoon niet bij iOS. Waarom? omdat ze je beveiliging en privacy serieus nemen. Het is allemaal wel tof dat je voor ¤250 een smartphone kan kopen maar dat moet je verdomd goed weten waar je mee bezig bent. Ik heb het er niet voor over om me constant te informeren of mijn gegevens nog wel veilig zijn. Ik heb liever een bedrijf dat daar voor mij over nadenkt. Daarom betaal ik dus liever wat meer voor mijn smartphone. Want zoals het Cambridge Analytics schandaal liet merken is dat maar weinig mensen beseffen wat er mogelijk is met hun persoonsgegevens. CA was nog maar het begin. We gaan nog veel erger meemaken en mensen gaan meer en meer privacy van hun fabrikanten eisen.
Ja dan geloven we dat kind niet. Maar als jij denkt dat jouw gegevens veilig zijn bij Apple, ook helemaal prima. Op dit moment zijn ze wellicht minder toegankelijk voor derden dan bij Google, maar dit kan in de nabije toekomst zo maar eens veranderen. Je gegevens zijn bij een ander, daar heb je gewoon geen controle meer over. Dus heel fijn dat jij 600 euro extra over hebt voor je veilige gevoel.

En 5 jaar met een telefoon? Zijn er nog mensen met een 4s dan?
Geen idee over die 4S, maar de iPhone 5S is van 2013, die is dus 5 jaar oud, en krijgt nog gewoon iOS 12 straks., Dus even aangenomen dat volgend jaar iOS 13 komt, dan zal de iPhone 5 dus 6 jaar gesupport zijn, als de iPhone 5S dan geen iOS 13 meer zou krijgen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 1 augustus 2018 20:36]

Wat vandaag niet verzamelt wordt kan morgen niet worden misbruikt. Vandaar net dat ik niet op Google vertrouw. Als het ooit misloopt bij Google zijn de gegevens al verzameld en kan je er niks meer tegen doen.
Als je zo om je veiligheid bezorgd bent dan kan je beter een Blackberry nemen omdat die met hun DTEK een veel beter veiligheid kunnen garanderen dan Apple.
Bij Apple zit ik goed genoeg qua beveiliging. En ik ben dan ook ineens mee met de huidige technologie :)
Nou, je kunt een heel bedrijf runnen op basis van alleen je mobiele telefoon qua mogelijkheden. En als het je broodwinning is, is ¤1000,- over 5 jaar (ga ik even uit van software support dus) niet erg veel geld. Zeker zakelijk gezien niet.
Ook prive gezien is ¤ 1.000,-- over een periode van vijf jaar niet veel geld :)
Nou, het is veel geld, maar niet dúúr :) en privé ga je het waarschijnljik niet terugverdienen.. maar dan nog, je bent zéker 5 jaar voorzien van alle mogelijke updates en patches. En dan heeft een iPhone nog een fatsoenlijke restwaarde ook, dus feitelijk schrijf je minder af.
Welke zoekmachine gebruikt Apple dan ? Welke mail gebruik je op je Apple ? Boolshit argumenten, Apple duwt de prijs gewoon de hoogte in om te zien of ze kunnen. Iedereen riep dat IPhone X een brug te ver was, de cijfers spreken dat duidelijk tegen.

Ik kan niet begrijpen waarom mensen richting 1000 euro betalen voor een toestel die voor 95% overeenkomt met een toestel van 200-300 euro. Dat de meeste mensen schapen naar de slachtbank zijn, bevestigt dit bedrijf maar alweer.
De iPhone X kost 350 euro om te maken (ingeschat door derden) en zou daarmee voor 60% uit winst bestaan (als de software die er op draait etcetera gratis zou zijn, wat niet het geval is). Dus óf Apple is inefficiënt qua productie (zeker niet het geval) of je krijgt sowieso al betere hardware dan bij jouw 200-300 euro telefoon. Dan draait er nog andere software op, die gewoon geschreven, getest en geüpdatet wordt. Dat schijnt ook geld te kosten, anders deden de meeste Android bouwers het wel vaker.

Ik denk dat degene die een "te dure" iPhone 5S kocht in plaats van die "95%" telefoon van jou op de dag van de introductie het laatste lacht.
Die iPhone 5S uit 2013 krijgt nog gewoon iOS 12, en stel even dat iOS 13 niet meer op de 5S verschijnt, dan heeft ie volgend jaar 6 jaar updates gehad. Toch netjes.
Omdat je die 5% aan verschillen misschien 80% van de tijd gebruikt?

En ik betaal met plezier het volle pond voor ruim 5 jaar aan support en updates, in tegenstelling tot andere fabrikanten die beloofde Android versies al niet eens uitbrengen of een whopping anderhalf jaar aan security fixes al een USP noemen......

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 1 augustus 2018 10:22]

Welke features van Apple van de tijd gebruik jij dan 80% van de tijd die niet te vinden zijn in andere toestellen ?

Updates & security, daar ligt de gemiddelde consument zeker wakker van.
Dat zouden ze wel moeten doen ja.

En 80% van de tijd gebruik ik de performance van de Apple SoCs die véle malen hoger liggen dan telefoons van 200, 300 euro. En het ecosysteem (iCloud, Handoff, AirDrop, iMessage).
Je vergelijkt appels met peren. Je kiest een primary product met dito prijs als een iPhone en gaat deze met min of meer instapmodellen vergelijken wanneer je naar een Android kijkt. Pak dan tenminste een flagship en doe een vergelijking. Dan zie je ineens dat de performance van de iPhone helemaal niet zo veel hoger ligt (of uberhaubt hoger). Wanneer je wilt vergelijken is dat prima maar doe het dan wel op basis van gelijkwaardige toestellen.
Hee ik begin niet over 'buuuuh maar ze zijn voor 95% gelijk aan toestellen van 200-300 euro buuuuh' ... ik zeg alleen maar dat dat klinkklare onzin is. Toestellen van 200-300 euro heb ik wel gehad, die wil ik na een dag al door het dichtstbijzijnde raam heen keilen...
Zoekmachine: stel je zelf in
Mail: stel je zelf in
Apple biedt een duurder model welke ook duurder is om te produceren. Als ze echt willen pushen, dan hadden ze nooit naast de iPhone X de iPhone 8 uitgebracht welke dezelfde prijstelling hanteert als vorige modellen. Natuurlijk kunnen ze hiermee ook zien of er vraag is vanuit de markt.
Maar er wordt niks gepusht.... dus de stelling van “ schapen naar de slachtbank”. Is echt de grootste onzin die je maar kan roepen.

Jij kan het niet begrijpen waarom iemand zoveel geld aan een toestel uitgeeft, maar we geven niet allemaal ons geld uit aan dezelfde zaken. Er zijn tweakers die bergen geld uitgeven aan koelers, voedingen, cases, videokaarten met lampjes etc. (liefst van goud) wat een ander weer niet kan begrijpen.
Misschien slaat die iPhoneX koper die verre vakantie naar het buitenland wel over en geeft hij dat geld liever uit aan die smartphone. Status?? Nou een verre vakantie wordt ook vaak gebruikt als status “ kijk mij nou eens”
Het is een ieder zijn keuze en als je mensen dan schapen noemt zegt dat meer over je vermogen om in te leven in een ander.
Iedereen heeft een keuze om iets wel of niet te kopen en niemand wordt gepusht.
Het is bij luxeproducten zo "wat de gek er voor geeft". Da's bij een vakantie of iPhone niet anders, behalve dat iOS tied is aan iPhone. Bij Android heb je veel meer onderlinge concurrentie. Wat uit dit nieuws blijkt is dat er rek zat in de prijs en dus winstmarge. Als je dat niet uitbuit als bedrijf, gooi je je eigen glazen in.
Ik ben het volstrekt met u een! 8-)
Ik heb ooit Android gebruikt en ben “dus” gebonden aan m’n Gmail adres ja. (Maar ik klaag er dan ook niet over 😎).

Alternatief is mail via iCloud en DuckDuckGo als zoekmachine. Maar Bing of Google werken ook prima.
Ik draai gewoon mijn eigen e-mail met eigen domein op mijn android gsm. Die google account heb je alleen nodig met gapps en als je die verder niet als e-mail gebruikt is er toch niets aan de hand?
Ja dat zou kunnen, maar ik geef overal (on- en offline) m’n Gmail adres op dus ach, dan switch je niet zo snel meer.
En je nieuwe adres doorsturen naar iedereen in je adressenlijst en je gmailadres forwarden naar dat adres?
Dat kan, maar dat doe ik al met een Hotmail adres dat ik vóór Gmail had :x
Mijn android account is gewoon het mailadres van mijn provider.
Ja dat had ook gekund. Heel af en toe kom ik nog @zonnet.nl adressen tegen 😶
Ik kan het ook niet begrijpen, behalve dat ze het als statussymbool zien.
"Hoezo jij hebt niet de nieuwste iPhone? Sorry maar dan ben jij niet meer relevant." :+
Denken dat Apple niets met je data doet is een illusie. Er is werkelijk geen reden te vinden waaruit blijkt dat een iPhone privacy technisch beter is dan een ander toestel. Het eea hangt ook grotendeels af van de instellingen en de gebruiker (bv welke permissies geef je een app).
Ja allicht is dat zo. En waaruit blijkt volgens jou dat Apple data doorverkoopt trouwens?

Los daarvan: topmodellen van Android toestellen halveren zowat in waarde na een maand of 3. En waarom denk je dat die bloatware altijd op die toestellen staat? Voor de lol?

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 1 augustus 2018 09:55]

Maar waaruit blijkt dat Google iemands data verkoopt? Zelf al vele jaren een gmail gebruiker, android telefoon en Android tv maar nooit iets van gemerkt, op enkele aanbevelingen na op youtube, muziek en films in de playstore.

Overigens, bloatware op een telefoon heeft niets met Google te maken maar met de fabrikant, op mijn Nokia een hele cleane beleving hoor ;-) De Google apps zijn niet anders dan de Apple apps. Maar kan wel gewoon mijn standaard browser wijzigen.

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 1 augustus 2018 10:49]

Adsense? Het scannen van je mail?
Die data blijft intern bij Google. Het hele businessmodel van Google is het goed kunnen targetten van advertenties, die data verkopen zorgt ervoor dat het geen unieke data meer is. Google staat er niet om bekend om gegevens te verkopen, enkel advertentieruimte.
Mja dat is natuurlijk wel erg zwart-wit gesteld. Maar vergeet gemakshalve even niet het hele geneuzel rond het verzamelen van Wifi SSID's en locatiedata. De discussies rond Streetview en privacy. Het scannen van persoonlijke e-mail is nu net pas stopgezet.

Natuurlijk verkopen ze niet letterlijk 'jouw data' maar zorgt 'het algoritme' (waar óók zo weinig over bekend is) ervoor dat advertenties bij jou specifiek terechtkomen. En nee, het is niet alsof Google iemand een bestand stuurt dat 'WhatsappHack.docx' heet waar alles over jou in staat. Maar mócht er ooit een breach komen bij Google dan ligt er héél veel van je info op straat.

Laat ik het dan iets genuanceerder stellen: Google (maar zéker ook een Facebook) moeten het hebben van verkopen van advertentieruimte en zorgen dat adverteerders spot-on kunnen marketen naar jou als persoon.

En érgens is dat natuurlijk prima - ik ben op zich wel voorstander van gepersonaliseerde advertenties. Ga mijn tijd niet lopen verdoen met reclames voor maandverband - ik ben een man! Als ik één keer een koffiezetapparaat gekocht heb hoef ik niet 4 maanden lang daarna nog datzelfde apparaat in advertenties terug te zien; koppel dat aan mijn aankoopgeschiedenis en schotel me liever wat nuttigs voor: koffie, leuke mokken, zoetjes, koffiemelk. Dus wat dát betreft zou het fijn zijn.

Maar goed, Apple hoeft daar niet van te leven. Die hebben ook iAds gehad; dat bestaat inmiddels niet meer geloof ik. Apple moet het hebben van verkoop van diensten als iTunes en hardware. En dat doen ze héél goed, gezien de bedrijfsresultaten.
Ik denk echt dat heel veel mensen in deze discussie vergeten dat de reden dat Apple momenteel (nog niet?) hard inzet op data en advertenties simpelweg is omdat hun platform iAd jaren geleden domweg gefaald heeft.

Apple heeft weldegelijk serieuze pogingen ondernomen om gebruikersdata om te zetten in winst op de advertentiemarkt. Had dit product wel aangeslagen dan hadden we nu een compleet ander beeld van Apple "Streider der privacy".

Kom op, wie is er nou werkelijk overtuigd van de ethische beweegredenen van Apple voor het beschermen van gebruikersdata. Over een paar jaar als al je data in de iCloud zit en je enkel nog je muziek en films consumeert via hun platform en SAAS oplossingen gebruikt die zo gemakkelijk (lees gedwongen) integreren met jouw infrastructuur.... denk je dan werkelijk dat Apple NIETS gaat doen met dergelijke data? Als je dat denkt ben je werkelijk een dromer.

Apple heeft keer op keer bewezen een anti-consumenten houding te hebben, keer op keer bewezen geen ethische standpunten in te nemen. Denk je werkelijk dat het bedrijf dat zweert bij het bewust incompatible maken van gestandaardiseerde oplossingen zich bekommert om de consument??

Wat wij echt nodig hebben is een derde speler, een disruptieve Open Source speler zoals Canoical poogde te doen met de Ubuntu phone (gefaald als deze moge zijn). Ik hoop ooit nog een waar Open Source phone project te zien die voor iederen gemakkelijk te kiezen is. Het beste wat we nu hebben is LineageMicroG builds.
Bronnen?

Oh wacht.. die zijn er niet :) ja dat iAd gefaald is, moge duidelijk zijn. Dat is het enige punt dat je hebt.

1) Als Apple 'over een paar jaar' begint met 'iets' te doen met 'die data' zijn ze een decennium of 2 te laat, dus nee, dat zal niet zo'n vaart gaan lopen

2) 'Keer op keer' geen ethische standpunten? Tegenwerken van de FBI vergeten wellicht? En noem eens een aantal van die keren?

3) Bewust incompatibel maken van standaardoplossingen? Zoals wat dan? Noem er eens, oh, 3? Of misschien ben je een beetje in de war en denk je serieus dat Microsoft de standaarden bedenkt waar Apple van afwijkt. In dat geval: nee, sorry, MS buigt normaliter de standaarden nogal eens om in hun voordeel.

4) Wat 'wij' nodig hebben is een goed product. Open source is een middel, en geen doel op zich. Iets hoeft niet 'open source' te zijn om 'goed' te zijn, iets wat heel goed is kan prima closed source of open source of een combinatie van beiden zijn. Bovendien is de tijd die ik dagelijks spendeer op mijn telefoon en laptop me nogal dierbaar en wil ik geen gehannes met wat dan ook hebben. Ik werk de hele dág al met computers en systemen die stuk zijn of niet werken (ben ICT'er...) en dan wil ik als ik klaar ben met werken een computer thuis hebben staan die gewoon wérkt en doet wat ik er van vraag. En dat is écht geen Windows systeem.
Adsense wordt geblokt op al mijn apparaten, dat dan wel weer.
Qua beveiliging en dat veel zaken lokaal op het toestel uitgevoerd worden ipv eerst geupload te worden naar de cloud is wat mij betreft wel degelijk een betere waarborging van de privacy. Veel meer data blijft gewoon netjes lokaal op je toestel en wordt daar verwerkt, dat is uiteraard een veel sterkere waarborging van je privacy. Dat wil niet zeggen dat al je privacy goed bewaakt wordt nee, dat klopt. Zo houdt Apple bijvoorbeeld ook zaken bij die je in de App Store bekijkt om zo te proberen je relevante suggesties te geven; iets waar ik persoonlijk niet zo op zit te wachten maar het is nu eenmaal zo.

Over het algemeen zijn sommige keuzes op zowel software als hardware gebied wel degelijk een sterk pluspunt op privacy gebied die je bij veel andere fabrikanten niet ziet. Uitzonderingen daargelaten, er zijn telefoons die nog veel sterker inzetten op privacy en beveiliging.
Ik zou graag een confirmatie willen zien dat "zo veel dingen" op een Apple-toestel lokaal blijven. Ik heb daar nog nooit een bewijs voor gezien en persoonlijk heb ik daar hard twijfels over. Het is zoals Bor zegt.
Apple zou wel gek zijn om niet aan data-analyse van zijn gigantische kllantenbestand te doen.
Net zoals Microsoft dat inmiddels gewoon doet.

Het is dan misschien niet het voornaamste verdienmodel, maar zeker een "search for more money" (zoals ze dat in "Spaceballs" zo mooi zeiden.)

Als jij het niet wilt, willen de aandeelhouders het zeker wel.
Er zijn zat functies waar je het al duidelijk aan kan merken.
Neem bijvoorbeeld de gezicht- en objectherkenning in je Foto's app. Wordt lokaal geanalyseerd en gecategoriseerd, komt op geen enkel moment de cloud aan te pas. Suggesties voor bepaalde zaken? Siri leert alles lokaal over je en houdt die info lokaal; die wordt niet elders ook nog eens opgeslagen (backups die je zelf maakt uitgezonderd). Delen van gebruiksanalyses van het toestel zelf? Apple bouwt een algoritme dat lokaal al maatregelen neemt om je te verbergen zodat de analyses niet naar jou te herleiden zijn (wat bij anderen veelal *juist* naar jou herleid wordt en gekoppeld wordt aan je account om "relevante data" te tonen), et cetera. Uiteraard wordt ook daar zoals alles met Apple bij installatie om gevraagd of je toestemming geeft om die gegevens te delen of niet.

Dat zijn al een paar kleine voorbeeldjes van zaken die veelal met cloudservices werken in plaats van lokaal op het toestel, maar op iPhone netjes lokaal gehouden worden. Apple doet zeker wel aan data-analyses van hoe hun producten gebruikt worden, dat is ook logisch ja, doch wordt je daar expliciet toestemming voor gevraagd en worden er (zie link) fikse maatregelen genomen om te zorgen dat het louter statistieken zijn en dus niet iets dat persoonsgebonden aan jou account wordt gekoppeld zoals bij vele andere diensten.

Voor meer voorbeelden is er natuurlijk Google. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 1 augustus 2018 20:07]

Ben nu wel benieuwd naar meer informatie. Aan wie verkoopt Apple data?
"Er is werkelijk geen reden te vinden waaruit blijkt dat een iPhone privacy technisch beter is dan een ander toestel."

Je bedoeld te zeggen dat je niet naar die redenen gezocht hebt? Ik kan je een heel simpele reden geven: Google's omzet bestaat voor 80% uit ads, Apple's omzet voor 0% uit ads.
Dit soort kleine dingen:

https://www.imore.com/iph...aping-android-not-so-much

Tuurlijk is dit ook makkelijker door het appstore review proces, maar zeggen dat er "geen reden te vinden" is is gewoon niet waar.
Het verdienmodel van Apple heeft in ieder geval niks te maken met het doorverkopen van je data. Dat is bij Google (dus Android) wel anders.
Privacy staat bij Apple erg hoog in het vaandel.
Nee zo simpel is het niet en het is geen illusie te denken dat Apple niets doet met je gegevens. Er zijn genoeg redenen waaruit blijkt dat een iPhone qua privacy technisch beter in elkaar dan die van concurrenten.

Nogmaals moeten we aanhalen dat Google bijna al hun inkomsten halen uit persoonsgegevens. Haal de persoonsgegevens weg bij Google en Google is binnen het jaar failliet. Dat is nu net de sterkte van Apple in heel dat privacy gedoe. Apple haalt het gros van hun inkomsten uit hardware. Apple heeft geen persoonsgegevens nodig om overeind te blijven. Daarom dat ze het net zo hard omarmen.
Betalen voor je privacy is een belachelijk iets, betalen voor iets dat al van mijzelf is.
Wat een kul reden.
Ze zouden een dikke boete moeten krijgen wanneer ze zomaar aan mijn privacy komen !
Ik gebruik mijn Android van 250 euro ook meerdere uren per dag. Van het prijsverschil kan ik weer een week extra op vakantie. Maar ieder zijn ding, hoor...
Ja, en hoewel een Android smartphone van 250 goed presteert en ongetwijfeld voor de prijs langs genoeg mee gaat (updatebeleid daar gelaten) is het natuurlijk niet te vergelijken met een high-end a la iPhone X. Denk aan snelheid, batterij, camera, enz enz. Als de Android phone voor jouw gebruiksdoel voldoet (waar ik ook onder val) is het prima, maar als iemand het budget heeft voor een echte high-end smartphone staat hij/zij vrij om die te kopen. (Waar ik gezien de gebruiksduur meer dan begrip voor heb). Low-end Android telefoons zullen er geen euro duurder op worden.
Duurder en premium betekent niet perse beter.

Het is altijd subjectief wat voor een persoon het beste is, maar meer betalen voor een premium product betekent niet per definitie dat het premium product ook beter functioneert.

De batterijen van iPhones zijn vaak niet bijster goed om maar wat te noemen.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 1 augustus 2018 11:26]

Misschien zit daar het verschil. En heeft typhone ondanks zijn iPhone’s geen minuut minder vakantie. En Is het prijs vershil voor hem geen week maar een halve dag vakantie. Of hecht meerwaarde aan zijn telefoon dan vakantie.
Zo kun je alles goed praten natuurlijk. Je wilt gewoon het duurste model, dat mag je best zeggen, no shame in that.

Maar een backup iPhone 8+? Voor welk doel? Bellen, email en whatsapp kan elke telefoon tegenwoordig?

[Reactie gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 1 augustus 2018 09:47]

Dat heeft niks te maken met het duurste model. Dat is gewoon nieuwsgierig zijn naar de technologie en het ontwerp. Volgens mij hebben genoeg mensen dat hier.

De back-up is gekomen na problemen met de iPhone X van vriendinlief. Normaal lag er altijd een back-up (lees: vorige generatie) maar die hebben we afgelopen jaar beiden verkocht. Omdat er veel automatisering loopt op de toestellen en die nu eenmaal op de OSX wereld gericht zijn is het niet handig om geen back-up te hebben liggen. Op de Nokia (zakelijk) van haar kregen we van alles niet fatsoenlijk ingesteld waardoor garagedeuren openmaken en dergelijke niet tot de mogelijkheden behoorde evenals het inschakelen/uitschakelen van het alarmsysteem. Vrij essentiële functies toch en ik ga de automatisering daar niet op aanpassen omdat een telefoon onverwacht kapot is :).
Ik ben wel erg benieuwd naar de automatiseringen die je kan doorvoeren op de iPhone, of bedoel je gewoon iCloud synchronisatie?
Nee, het is home automation software die ik klaar heb gemaakt (en laten maken zo eerlijk moet ik zijn) om te gebruiken op iOS. Daar zitten ook bepaalde rules aan gekoppeld die synchroniseren met meerdere NAS'sen, VPN's etc zowel intern (huisnetwerk) als zakelijk (bedrijfsnetwerk). Alarmsysteem van twee panden (Kaku, Zwave) enz. We hebben het niet over hele simpele iCloud synchronisatie haha dat zou te makkelijk te zijn ;).
Oh en de intelligentie draait ook op iOS? Hier thuis maak ik gebruik van Home Assistant, er is wel integratie met Apple's HomeKit, maar is strikt gezien geen vereiste.
Ubuntu 18.04 LTS
HomeKit ben ik mee aan het kloten geweest maar dat was veel te beperkt. Grootste probleem was het geautomatiseerd uitschakelen van het alarmsysteem op de zaak en bij mij thuis (twee verschillende systemen). Dat is nu allemaal deels gekoppeld en geschreven in MacOS tools die thuis op de Unifi XG Server draaien maar daar weet ik het fijne niet precies van want dat ligt zeer ver buiten mijn kennisgebied. De benodigde hardware kostte al een vermogen.
HomeKit is slechts een verlengde van het Home Assistant systeem waardoor ik dus via Siri lichten kan bedienen, maar ik zou het even goed uit de app kunnen doen. Nu goed, klinkt als een leuk systeem!
Siri gebruik ik compleet niet. Wat eigenlijk een schande is ;).
Eerder begrijpelijk :+
De verwachting is dat Apple komend jaar 3 nieuwe iPhones uit gaat brengen, waarvan de duurste evenveel gaat kosten als de huidige X en de andere twee nieuwe modellen daar elk trapsgewijs 100/150$ onder gaan zitten qua prijs.

Ik ben benieuwd wat het effect gaat zijn van de iets lagere prijzen. Mijn verwachting is dat met name met het nieuwe instapmodel Apple heel veel marktaandeel kan gaan pakken. Die komt dan op een prijs van ongeveer 700 à 800$.

[Reactie gewijzigd door Lord Bendtner op 1 augustus 2018 09:46]

Als je het vergelijkt met wat Samsung gisteren presenteerde is dat wel een groot verschil. Apple doet ff 120$ gemiddeld per iPhone meer. Dat is niet niks. En tevens hebben ze een loyale base. Waar Samsung zegt dat er weinig innovatie is, doet het bij Apple geen zeer.

Ik denk dat de rek er qua prijs nog niet helemaal uit is, maar zon grote stap maken zal ze misschien niet meer lukken.
Nee hoor. Samsung laat zien dat het onmogelijk is om de strijd aan te gaan met Apple in het high end segment. Ik denk dat andere fabrikanten het high end segment volledig gaan overlaten aan Apple en in mindere mate Google.

Er valt voor andere fabrikanten niet te concurreren in het high end segment. Wat maakt een S9 beter dan een Oppo, Huawei, of Google telefoon? Niks! Uiteindelijk zijn het allemaal dezelfde telefoons met hetzelfde OS aan boord. Apple heeft iets dat geen andere fabrikant heeft en dat is iOS. Waarom zou je ¤1000 betalen voor een telefoon die je kan kopen voor ¤250 en even goed werkt? Dat is het probleem voor Android fabrikanten. Als ze in het high end segment mee willen draaien gaan ze echt met iets anders moeten afkomen dan Android want dat verklaard het succes van Apple in het high end segment. Je kan gewoon geen nieuwe iPhone kopen voor ¤250
Ik ben het wel met je eens hoor, maar je hebt het over een iPhone 8+ als back-up of het de normaalste zaak van de wereld is. Echter is 3000 euro aan telefoons, ook al gebruik je ze dagelijks enkele uren, echt veel geld voor de meeste mensen.

Wel is het zo dat je er gerust langer dan 2 jaar mee kan doen en verzekerd bent van updates... maar dat kan ook met een goedkopere iPhone...
Té duur is inderdaad een onjuiste omschrijving, duur kan je wel stellen. De duurste smartphone die er is ook. Het 256GB model kost ¤1200 zegt de Pricewatch nu. Ik denk zo maar dat in huize Typhone elk jaar een nieuwe te vinden is en in de meeste huishoudens elke twee jaar. Dat komt naast de gewone bel/datakosten op een afschrijving neer van tussen de ¤50-100 per maand.

Voor een gemiddeld gezin niet te doen natuurlijk. Jan modaal verdient net genoeg om rond te komen en als hij of zij ook nog een auto wil rijden en op vakantie wil, zal er iets anders gelaten moeten worden.
Telefoons met een afschrijving van ¤50+ zijn vooral iets van de flink bovenmodalen of mensen die krom liggen voor status. Want wees eerlijk; een telefoon van ¤200 kan in principe hetzelfde.
Bij mij in de regel elk jaar (behalve aankomend jaar), vriendin elke twee jaar. Jan Modaal verdient ruim genoeg om rond te komen inclusief auto en vakantie. Als Jan Modaal daar problemen mee heeft dan heeft Jan Modaal een cursus omgaan met geld nodig en zal Jan Modaal toch echt moeten leren om financieel betere keuzes te maken. Ik heb heel veel Jan Modalen om mij heen die meer geld uitgeven aan troep/rommel/onnodige zaken dan de mensen die ik ken die het wèl makkelijk zouden kunnen betalen.

Ik verbaasde me op de universiteit al over het feit dat sommigen 4-8 uur per week werkten en laptops op afbetaling kochten terwijl 16-24 uur werken makkelijk mogelijk was. Als je het over status gaat hebben dan denk ik eerder aan heel bepaalde telefoons (Bentley/Porsche design) maar niet zozeer aan mainstream high end telefoons. Overigens koop ik al mijn hele leven telefoons los en abonnementen los (en altijd 1 jarig). Zelfs in de tijd dat ik nog een 'arme' student was. Maar toen werkte ik tijdens mijn studie 40 uur verdeeld over de hele week dus financieel had ik het niet zo zwaar als de lang leve de studententijd 'broeders' om mij heen.
Jan Modaal (meest voorkomende inkomen) verdient ongeveer net geen ¤ 2.000 per maand.
Dat betekent sappelen om rond te komen. Als je dat niet begrijpt heb je zelf een cursus omgaan met geld nodig.
Nee hoor, dat betekent snijden in je uitgaven. Als je met EUR 1950,- per maand niet rond kan komen ben je niet helemaal goed bij je hoofd of je leeft op veel te grote voet. Weet je wat iemand in de bijstand verdient? Die kinderen gaan ook naar school, krijgen eten en die komen (heel moeilijk) rond. Maar die laten er ook heel veel voor. Dat verschil tussen willen/kunnen landt bij de meeste Jan Modalen echter niet. Daarbij woont Jan Modaal vaak ook samen dus 2x 1950 euro voor dezelfde huur/hypotheek.
Neem dit topic Financiële onafhankelijkheid eens aandachtig door voor meer tips & trucs.

Zonder heel erg hautain te willen doen zou ik uitkijken met mensen 'een cursus geld omgaan' op te zadelen. Wij hebben geen kinderen en hebben lang afgezien in sociale huur maar de belangrijkste les is vooral dat verdienen geen reet uitmaakt. Het gaat erom wat je uitgeeft. Daar zit de grote crux hem in bij de meeste mensen omdat men gewoon niet bereid is concessies te doen. En zo krijg je het fenomeen dat er dus mensen zijn die denken/vinden dat rondkomen met 2000 euro (netto neem ik aan) per maand 'sappelen' betekent. Ik gniffel...
Wat een waardeloze vergelijking maak je hier tussen een telefoon die je intensief gebruikt en iets wat je eenmalig gebruikt. Hiermee suggereer je dat alle telefoons zo idioot duur zijn terwijl jij bewust een keuze hebt gemaakt om drie keer zoveel te betalen voor deze iPhones dan voor vergelijkbare telefoons van concurrenten. Waarom heb jij ervoor gekozen om meer dan 2000 euro uit te geven aan telefoons terwijl je ook voor 900 klaar had kunnen zijn? Het gaat om het prijsverschil tussen telefoons onderling en niet tussen telefoons en andere producten.
Waardeloos is het feit dat je even over mijn andere argumenten heenspringt alsof het niks is. Het gaat niet om het prijsverschil van twee telefoons. Ik was nieuwsgierig naar de technologie van het toestel en naar het design. Dat zijn factoren die geld mogen kosten in mijn ogen. Dat er andere toestellen goedkoper zijn interesseert me helemaal niks aangezien ze afwijken op meerdere punten en mijn halve huis geautomatiseerd is waarbij ik de software voor OSX heb laten programmeren.

Daarbij zei ik stellig dat 'duur' een subjectief begrip is. Iets is pas duur als je het niet gebruikt en toch koopt. Daar zit een klein edoch duidelijk nuance verschil. Voor 900 was ik niet klaar. Dan had ik toestellen in mijn hand waarmee ik de automatisering niet 'draaiende' zou krijgen (veel aanpassingen intern nodig) en zouden twee behoeften: technologie + design niet bevredigd zijn. Qua euro's goedkoper uit qua behoeftebevrediging onvoldoende en achteruitgang.
Ik zei alleen dat de vergelijking waardeloos was aangezien het over de hoge prijs van de iPhones ging en niet over het prijsverschil tussen telefoons en vebruiksproducten. Dit betekent niet dat ik al jouw argumenten om iPhones aan te schaffen slecht vindt. Ik vind dat mensen daar helemaal niet over kunnen oordelen. Niemand anders dan jijzelf bepaalt of een product zijn prijs waard is.
In zekere zin klopt het wat je zegt. Ik dramatiseerde de vergelijking bewust om aan te tonen dat zelfs iets wat 2 euro kost 'duur' is als je het nooit gebruikt. Voorbeeld een 'pakje kauwgum' wat je koopt en vervolgens vergeet en na 3 jaar onder de voorstoel van je auto terugvindt. Dan zijn het twee 'zinloze' euro's geweest.
Kun je hier naar hartelust bekijken en inlezen.
Dat heeft geen zin. Als een telefoon voor mij persoonlijk aan bepaalde eisen en wensen moet voldoen dan is de reactie die ik krijg dat toestel X, Y, Z, het ook kunnen waarbij men vergeet dat er bepaalde andere randvoorwaarden zijn die ik (wederom persoonlijk) eis aan een telefoon. En dan komt een financieel plaatje om de hoek waar ik totaal ongevoelig voor ben. Het is nu toevallig een iPhone X voor hetzelfde geld was dat een Samsung S9 of Sony Experia toestel.
Geheel eens met de stelling dat je de prijs van iets moet bekijken in verhouding tot het feitelijke gebruik over de gehele levensduur van het goed. En dat maakt een telefoon ineens relatief een stuk goedkoper, zelfs al is de prijs hoog!

Maar ik bekijk het wel ook in verhouding tot andere vergelijkbare producten die hetzelfde bieden qua value for money. De iPhone X biedt mij niks meer dan mijn huidige Samsung S8 (heb geen grote voorkeur of afkeer richting Android of iOS)... En die was nog geen 500 euro. Dus tja, in die context vind ik de iPhone X nog altijd bezopen duur! En de iPhone 8+ eveneens héél erg aan de prijs (zeker als back-up toestel??? Daarvoor heb ik een oud toestel van een paar tientjes in een la liggen...).
Je hebt 100% gelijk uiteraard. Maar dat komt vooral door de zinsnede waarin je aangeeft dat een iPhone X niets meer biedt dan jouw huidige Samsung S8. Als de iPhone X voor mij niks zou toevoegen zou ik nooit de upgrade van de iPhone 7S+ hebben gedaan. En hopelijk geldt dat voor de meesten ;).
De iPhone 7S+ bestaat dan ook niet. :+
Ach die mensen houden de economie draaiende en die moet je koesteren haha. Ik heb er weinig begrip voor in elk geval. Ooit (niet eens zo lang geleden) was ik zelf anti Apple. Totdat ik op vakantie noodgedwongen van een Apple systeem gebruik moest maken. Het anti deel sloeg nergens op. Dat was gewoon het niet kennen + het feit dat het anders ging dan op Windows. Inmiddels werk ik dagelijks op beide systemen (privé geheel Apple op een Surface Pro na, zakelijk volledig Windows). Allebei prima zeg ik. Het kopen kopen omdat het nieuw is slaat nergens op.

P.S. vergeet niet dat ik maar één iPhone X heb gekocht, mijn vriendin de andere. De iPhone 8+ wordt door haar nu tijdelijk even zakelijk gebruikt en verandert einde van het jaar pas in écht back-up toestel. Niet dat je onverhoopt mocht denken dat ik twee keer privé een iPhone X op zak heb want daar zou ik het nu ook niet van inzien :+
Ook weer een punt... Die waanzin laat wel veel geld de economie in rollen. Maar laat ze er dan daarna ajb de mond over houden in plaats van overal de fanatieke fanboy uit te lopen hangen ;) (en idem dito voor de Android fanboys en welke andere fundamentele fanboy dan ook hoor!). Haha...
Ah, zie hier de reden waarom deze strategie van Apple werkt. Mensen kopen het toch wel.
Als mensen toch wel kopen....waarom lukt het al die andere fabrikanten niet?
Wat is dat toch?
Dat lukt juist wel, alle top toestellen worden al maar duurder, ze profiteren van deze marketing truc van Apple. En meer is het niet, je geeft de mensen het gevoel dat een ( top) toestel( weer echt) een status symbool is en een hogere prijs hoort daar bij. Een grote groep mensen vind dat blijkbaar belangrijk genoeg om er voor te betalen

Net zo iets dat je spijkerbroeken van 300 euro hebt, horloges van duizenden euro's etc. Je hebt er natuurlijk geen zak aan, behalve dat het heel even een geluksgevoel geeft waarna je weer een duurder toestel moet kopen om hetzelfde gevoel te ervaren. Ook wel preference drift genoemd.
Net als ik elke keer weer sta te kijken hoe een tweakers met alle macht moet laten zien dat hij beter is en weet.

Ipv elkaar respecteren in elkaar keuze in het leven.

Apple is een prima product en Android if windows ook. Voor iedereen een smaak in prijs en vorm. Prima toch.

Daarnaast siert je flame in je eerste zin je niet. En is gewoon een -1 waard.

[Reactie gewijzigd door Freaky_Revolt op 1 augustus 2018 10:55]

Je zou haast denken dat er toch positieve punten aan Apple zijn als iedereen het blijft kopen. /s
Wat heeft dat met pronken te maken? Pronken met een telefoon waar de halve wereld mee loopt is niet pronken. Daarbij zie ik een telefoon niet als een statusproduct maar als een item wat ik gebruik. Jij schijnbaar niet. Daar een status aan hangen (dat doe je onbewust) is pas echt compleet idioot.
Men praat over een iPhone in het algemeen. Niet over het specifieke model.
En zolang de consument niet gaat reageren op deze stijgende trend, zal Apple ook niet gaan veranderen
De iPhone heeft een customer satisfaction rate van 98%, ik denk dat het merendeel het dus wel prima vindt gaan. Dat wil niet zeggen dat ik als pro gebruiker niets te klagen heb, ik vind dat ze op dat gebied beter hun best moeten doen maar pro's en tweakers overschatten in grote mate hoe belangrijk ze zijn voor Apple en hoe graag de niet-pro's en niet-tweakers willen dat Apple verandert.

[Reactie gewijzigd door pBook op 1 augustus 2018 09:41]

De iPhone heeft een customer satisfaction rate van 98%
Dergelijke "satisfaction rates" worden bepaald middels een survey wat niet heel representatief lijkt. De Iphone gemeenschap kent een behoorlijk aantal evangelisten welke niet snel lage cijfers zullen geven. Bovendien verschilt de satisfaction rate natuurlijk per model en mogelijk zelfs per IOS versie. Het zijn vooral leuke propaganda cijfers om mee te schermen.

De cijfers wisselen ook nog eens per periode en zelfs per bron die je bekijkt. Een eerste google search levert mij bijvoorbeeld heel andere cijfers:
Specifically, iPhone owners in both 2017 and 2018 have a satisfaction rate of 81% while Samsung owners have a satisfaction rating of 80%.

Things get decidedly more interesting once we break up the results across different iPhone models. To this point, the study found that the iPhone 7 Plus actually enjoys the highest customer satisfaction rating with 85%. As for other iPhone models, the iPhone 8 checked in with an 83% customer satisfaction rating with the iPhone X coming in at 80%.

[Reactie gewijzigd door Bor op 1 augustus 2018 09:44]

Het gaat niet om exacte percentages. Het gaat om de vergelijking met andere telefoons en dan is een Apple gebruiker niet om te krijgen en wellicht een Android gebruiker die wat issues heeft gehad wel.
Juist wanneer je kijkt naar de vergelijking met andere telefoons blijken de percentages helemaal niet zo veel af te wijken. Kijk bijvoorbeeld naar de vergelijking met Samsung. Het voorbeeld wat ik aanhaalde laat een verschil zien van 81 tegen 80% zien. Slechts 1 procent dus. Biased surveys zijn imho gewoon niet interessant als vergelijkingsmateriaal.
Ik heb sinds de originele iPhone 2G altijd een iPhone gehad en ook nu met mijn 2de iPad bezig. Maar vond mijn laatste iPhone 7Plus 128GB toch echt wel duur genoeg. Helaas ging mijn 6S Plus ineens dood, anders had ik deze ook niet aangeschaft. Ik had toen de keuze tussen de 8 Plus en de 7 Plus en de 8 was het mij gewoon niet waard om daar nog een 150¤ extra aan uit te geven voor een iets beter toestel.

Zal mij benieuwen was ze met de komende release daadwerkelijk met het prijspunt van nieuwe toestellen gaan doen, want mijn limiet is redelijk bereikt wat ik bereid ben uit te geven aan een nieuw toestel. 1000¤+ ga ik sowieso niet doen, dat soort geld reserveer ik liever voor andere zaken in mijn leven.
Dat is wel een stukje lager volgens onderstaande bron:

https://appleinsider.com/...sumer-satisfaction-survey

Daarnaast vinden klanten de X wel te duur wat deze een lagere rating geeft:
For iPhone users," ASCI said in its report, "the features of the X model are not enough to offset the cost."
Ik snap dit soort reacties nooit. Wat maakt het uit dat Apple duur is. Ze profileren zich toch als premium merk met eigen prijskaartje. Audi en bmw doen het toch goed niemand die klaagt dat ze te duur zijn en dat de consument van zich moet laten horen. Als het voor jou te duur is koop je toch gewoon ander merk. Telefoon dat doe met een auto of tv ook.

Wat typone hier boven ook aangeeft.
Prijs is relatief. Ik ken mensen die de iPhone te duur vinden maar wel een TV van duizend euro hebben. Ik denk dan mijn telefoon gebruik ik meer verdien ik mijn geld er mee het is mijn agenda. Dan is duizend euro een koopje in vergelijking met een tv van duizend euro. En natuurlijk zijn er goedkopere telefoon die het zelfde kunnen. Maar een BMW kan ook niet veel meer dan een Skoda. En toch vindt iedereen het normaal als je BMW rijd maar klaagt half Nederland als je Apple belt.

Zeg jij ook tegen iedere bmw of Porsche rijder dat Skoda net zo goed of een betere keus is en dat BMW stom is omdat ze prijzen verhogen. Terwijl je toch geen BMW rijd?

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 augustus 2018 10:42]

Geheel eens. Er bestaat geen enkel artikel over Apple of haar producten, of er is wel iemand die roept dat de producten te duur zijn. Dergelijke opmerkingen zijn zinloos, een ieder maakt voor zichzelf uit of het product te duur is of niet. Het is maar net waar je je geld aan uitgeeft en er voor over hebt.
Heb hem al eens in een andere thread gepost, omdat ik aan het kijken was voor een nieuwe iPhone heb ik een overzichtje gemaakt van alle modellen die nu op de markt zijn.

https://docs.google.com/s...rhZXjsNA/edit?usp=sharing

Je kunt zien wat de kosten per maand zijn voor:
  • de gehele periode dat de telefoon ondersteund zal worden dmv software updates
  • een periode van 36 maanden, moet haalbaar zijn met een iPhone
Ten slotte de kosten per Gb opslag, ook wel een aardige metric.

Iemand die een zelfde overzicht wenst te maken van een aantal populaire Android/Samsung toestellen kan mij benaderen voor de source file.
Pak de volgende keer een beter voorbeeld, een TV van duizend euro is nou niet echt indrukwekkend te noemen :)
Een telefoon van 1000euro vind ik ook niet indrukwekkend high end telefoon hebben altijd rond de duizend euro gekost. De high end Nokia’s en Ericssons waren soms nog duurder
Ik bedoel dat je wilde wijzen op mensen met andere dure hobbies, en nam als voorbeeld iemand met een TV van duizend euro. Een TV van duizend euro is niet duur. Dat is zo ongeveer een instap TV. Een beter voorbeeld is een TV van 2000-4000 euro.
De meeste mensen hebben een tv. Van rond de 500 euro en Tegenwordig kan al een 4k kopen voor 350 euro.
Die snap ik niet. De consument reageert juist wel. Ze zijn bereid gebleken om dure telefoons te kopen. Geen enkele noodzaak dus voor Apple om te veranderen. Dat jij het persoonlijk niets vindt staat daar helemaal buiten.
Dit wil ik eerst nog even zien hoe zich dat gaat ontwikkelen de aankomende jaren nu men een BKR (lening) krijgt bij een abbofoon...
Ik denk namelijk niet dat de "meerderheid" zomaar even ¤1000 uit de mouw schud.
Mensen die zo een telefoon kopen liggen daar echt niet wakker van en blijven gewoon doorkopen. Hoe dom ook uiteraard. Met auto's gebeurt dat ook op grote school. Hoeveel mensen onder de 50 kopen auto's tussen de 15.000-40.000 euro? Heel veel. Hoeveel daarvan betalen de auto in één keer zonder lening? Héél weinig. Zo gaat dat met telefoons (het is 'maar' 1000 euro over 2 jaar verspreid) echt niet anders, helaas.
1x een negatieve codering en het is over met de pret vwb lenen, dus ook geen nieuwe dure Iphone meer.
En dat voor 5 jaar, er zijn er zat die het niet kunnen ophoesten per maand maar waar dat eerder wel gewoon kon is die weg nu door het om te zetten in een lening afgesloten.
Ik denk dat dit toch echt wel uit gaat maken.
Zo te zien gaat dat wel meevallen als ik zie welke toestellen het marktaandeel bepalen: [url=http://www.shareforce.eu/nl/blog/marktaandelen-smartphones-2018]link hier[/b]. Daarbij denk ik ook dat de NL markt veel te klein is voor Apple in het algemeen ;).
Hmm vandaag in het nieuws een Nederlands gezin heeft gemiddelde 22duizend euro spaargeld op de bank staan. Ik denk eerder dat het kwestie van kiezen is welke telefoon en dat je verbaast zal staan hoeveel mensen een telefoon gewoon los kopen. Geld zal het probleem in veel gevallen niet zijn.

https://www.bnr.nl/nieuws...-vrije-spaargeld-in-de-eu
"Nederland heeft minste vrije spaargeld in de EU"

Maar goed, ik heb mijn mening gegeven en ook onderbouwd waarom ik<-- er anders in sta en dat lijkt mij voldoende.
Dat onderzoek eerst maar eens van wat dichterbij gaan bekijken, voordat ik daar wat over zeg.
Kan je na gaan hoeveel de rest van Europa heeft

Nee we hebben vaak wel meer maar dat zit vast in pensioen fondsen.
Daardoor hebben het minst vrij opneembaar spaargeld. Dat is alsnog voor gemiddeld gezin 22duizend euro.

Andere lamden hebben minder verplicht sparen in pensioen fondsen waardoor ze mee sparen op vrij opneembare spaar rekeningen.
Het is niet gek dat de prijzen (blijven) stijgen. Als je nagaat wat het allemaal kost om zo'n apparaat te maken en wat de capaciteit ervan is valt de prijs relatief gezien enorm mee.. Ondanks dat het veel geld blijft.

Deze zelfde stijgende trend zie je ook bij andere smartphone ontwikkelaars die het weliswaar (publiekelijk) meer tegen proberen te houden, maar uiteindelijk toch ook mee moeten.
Denk jij dat de verkoopprijs van een IPhone gelinkt is aan de kostprijs om hem te maken?
Natuurlijk. Hoeveel miljarden denk je dat Research & Development kost? Dat is allemaal onderdeel van de kostprijs.
En waarom zouden ze? Is het verboden om winst te maken? Als ik een bedrijf zou hebben zou ik ook kijken hoe ik meer winst zou kunnen maken. Er komt vast een tijd dat de consument het echt te duur vind dan schikken ze vanzelf wel in. Tot die tijd geef ik ze groot gelijk.
Ik zal zelf niet snel een Apple product kopen omdat ik niet kan wennen aan het gesloten karakter van het OS maar de kwaliteit die ze afleveren is wel top-notch (hehe ;) )
Heb nog nooit een Apple product gekocht, helaas draagt mijn steentje dus weinig bij...
Tja zo werkt dat natuurlijk niet.

Voor Apple ben jij nog een potentiële klant. Dat maakt jou interessant voor investeerders want er is dus nog groei mogelijk. Je geeft dus een signaal dat je eigelijk niet wil geven :+

Wat de cijfers vooral laten zien is dat Apple klanten kan binden. Moest jij ooit een iPhone hebben gekocht en niet tevreden zijn geweest over het product zou je het niet meer kopen en dat is een signaal geven. Blijkbaar zijn zijn er meer mensen die trouw blijven dan afhaken bij Apple.
https://www.cnet.com/news...hit-3-year-upgrade-cycle/

Is wel een oude bron maar toch denk ik dat het binnenkort gaat komen. Want de verkoop gaat jaarlijks achteruit.
Omzetstijging van 17% t.o.v. van vorig jaar. Winst gestegen met 32% t.o.v. vorig jaar. Waar zie je precies die daling in die je noemt?
Ik gebruik sinds 15+ jaar Apple producten, en elk jaar wordt er geroepen dat het binnenkort toch echt gebeurt is voor Apple en dat het slechts een hype is die wel weer over waait.
Volgens mij doet het bedrijf het nog best aardig. Huidige marktkapitaal van 935B, ruimschoots meer dan b.v. Amazon en Google ter vergelijk.
Had het over de verkoop niet de omzet.
Des te imposanter de prestatie dus?
Dat is wel zo. Maar toch zijn ze gedaald naar de 3de plaats op de smartphone markt. Huawei doet het ook goed nu :)
Klopt, hangt wel een beetje af van de lokatie. In de VS zijn ze b.v. nog altijd behoorlijk steady:
http://gs.statcounter.com.../united-states-of-america
Dat is eigenlijk te teken dat de producten te goed zijn en te lang mee gaan. Ik beheer wat grote openbare netwerken zie dat daar dat ongeveer de helft iPhone is ook zie ik dat veel oude modellen (iPhone 4) tussen zitten. wat inhoud dat ze mischien het niet grootse markt aandeel hebben kwa verkoop maar wel degelijk de grootse zijn in gebruikers. Mensen kopen gewoon minder vaak een nieuw iPhone dan bij Samsung of LG. Omdat dat niet nodig is.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 2 augustus 2018 00:39]

De titel van dit artikel is weer vrij suggestief of niet compleet.
Het impliceert dat apple zijn winststijging alleen maar te danken heeft aan een hogere verkoopprijs van de iphone, maar ook dat apple eigenlijk een statisch bedrijf is en alleen maar groei laat zien door de verkoopcijfers of verkoopprijs van iphones te verhogen.
Ze vergeten de enorme groei in services, wearables en overige producten categorie te benoemen, die ook een grote bijdrage levert aan de hogere omzet en winst. Apple ontwikkeld zich steeds meer tot een bedrijf waarvan de winst niet meer puur afhankelijk is van de verkoopcijfers van iphones.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 1 augustus 2018 11:31]