Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apples leveringen van iPhones, iPads en Macs stijgen

Apple verkocht afgelopen kwartaal meer iPhones, iPads en Mac-systemen dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar en ook de omzet van deze producten nam toe. De omzet uit diensten nam sterk toe: Apple zette een recordbedrag van 8,5 miljard dollar om met zijn diensten.

In het derde kwartaal van het jaar, wat Apple fiscaal als zijn vierde kwartaal ziet, leverde Apple 46,7 miljoen iPhones, waar dat aantal in dezelfde periode vorig jaar op 45,5 miljoen lag. De stijging van de leveringsaantallen ging gepaard met een stijging van de omzet uit iPhone-verkopen van 2 procent.

Ook de iPad-verkoop zit weer in de lift: de levering steeg van 9,3 miljoen vorig jaar naar 10,3 miljoen nu. Omdat Apple meer duurdere iPad Pro-modellen leverde steeg de omzet zelfs met 14 procent. Daarnaast doet de Mac het goed met leveringen: die steeg van 4,9 miljoen naar 5,4 miljoen. Ook hier geldt dat meer duurdere Mac-systemen levert: de omzet uit de Mac groeide met 25 procent en die omzet is de hoogste in de geschiedenis van de Mac.

De omzet uit Services, waar de App Store, iTunes, Apple Music, Apple Pay en AppleCare onder valt, nam met 34 procent toe tot 8,5 miljard dollar. Van de Apple Watch steeg het aantal leveringen voor het derde opeenvolgende kwartaal met meer dan 50 procent. De wearable valt onder de Other-sectie bij Apple, waarvan de kwartaalomzet met 36 procent steeg tot 3,2 miljard dollar.

De totale kwartaalomzet kwam uit op 52,6 miljard dollar. De kwartaalwinst bedroeg 10,7 miljard dollar.

Door

Nieuwscoördinator

247 Linkedin Google+

Reacties (247)

Wijzig sortering
Touchbar, weglaten 3,5mm jack plug, ‘al jaren niet meer innovatief zijn’ en zo nog een scala aan redenen waarom het succes van Apple tanende zou zijn en zie hier het resultaat.

Hoewel ik een voorliefde voor sommige Apple producten heb sta ik er evengoed versteld van. Concurrentie zit toch ook niet stil, maar toch blijft de aantrekkingskracht gigantisch.
Ik heb het idee dat er juist weinig serieuze concurrentie is in de Premium markt. Als je een optimale ervaring wilt heb je dezelfde hardware- als software leverancier nodig, er zijn weinig partijen die dat kunnen. Microsoft is verslagen op mobiel gebied door Google en Apple. Ook Windows voor Desktop blijft een onhandig systeem (in ieder geval geen Premium).

[Reactie gewijzigd door gast op 2 november 2017 23:15]

Géén premium??? Surface books, Surface pro?

Ooit met Windows 10 gewerkt?
Zie de returnrates van de surfacebooks en surface pro’s. Het zijn zeker mooie apparaten, zien er goed uit, maar zijn nog lang niet zo degelijk als de hardware van Apple. Er gaan er gewoon te veel stuk. Daardoor kan ik het, ondanks dat ik het knappe apparaten vind, het niet als premium zien.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 3 november 2017 13:12]

Er zaten echte probleem gevallen tussen, de oplossing duurde te lang (3 maanden). Ja dan krijg je het voor je broek. Volgens dat Amerikaanse onderzoeksbureau waren de problemen met de surfaces een periode boven de 20%. Microsoft heeft gelukkig wel het lek boven.
Apple kwam er volgens dat zelfde onderzoeksbureau trouwens ook niet zo best af, 10% heeft namelijk problemen, echt premium kwaliteit kan je dat ook niet noemen.
Daarnaast merk ik dat mensen met een mac ook kritischer zijn dan een andere machine. Toetsen van je toetsenbord maken een afdruk in je scherm? Een MacBook gaat terug, een Hp niet. Maar dat is dan weer mijn gevoel en wat ik zie om mij heen, niet op basis van een onderzoek.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 3 november 2017 15:01]

Mijn gevoel en gevalletjes om mij heen zegt mij dat ze ook het meest schijnheilig zijn als er wel een probleempje is.
Daar heb ik zelf andere ervaringen mee. Iedere keer erg goed geholpen. Laatste keer was met de laminering op het scherm van mijn MacBook pro. Binnen een week retour met nieuw scherm.
Apple kwam uit het onderzoek als het betrouwbaarste merk. https://cdn.vox-cdn.com/t...ile/9027249/thechart1.jpg
Ja het betrouwbaarste, met 10% problemen
Beste betrouwbaarheid. Dubbel zo betrouwbaar als bvb HP en Dell, 2.5 maal zo betrouwbaar als Microsoft. Dat lijkt me behoorlijk significant.
Niemand beweert overigens dat Apple devices onfeilbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 3 november 2017 16:30]

Gewoon een HP Elitebook, degelijk + kwaliteitswaarborging door standaard gewoon 3 jaar garantie te geven.
Klopt, zijn prima machines, heb er ook naar gekeken, collega’s hebben er 1. En toch voelen ze minder premium dan een MacBook Pro. Dat zit in de afwerking en de details, die zijn bij HP toch nog een stukje minder. Een collega had een touchpad met ongelijke kieren, HP vertelde dat dat normaal was. Dat vind ik dan dus gewoon minder en dan hoef ik er al geen meer.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 3 november 2017 14:21]

De Surface lijn is absoluut niet premium. Het tegendeel zelfs.
Consumer Reports: 'Microsoft Surface-apparaten zijn het minst betrouwbaar'
https://nl.hardware.info/...ijn-het-minst-betrouwbaar

Erg knappe prestatie van Apple. Om met zo'n klein productaanbod zo'n groot resultaat te bereiken.
Heeft niet met kwaliiteit te maken maar met het intellectuele vermogen van de aanhang en het enorme marketing vermogen van apple om haar volgers het idee te geven dat ze in hemel zijn als ze een apple apparaat kopen.
Nope. Kwestie van aantal storingen meten per merk en turven. Apple is de winnaar als meest betrouwbaar, Microsoft bungelt onderaan.

Zegt niet de aanhang maar Consumer Reports. Zoek maar eens op wie dat zijn.
- Dell XPS 13/15 Lineup
- Xiaomi notebook pro(de nieuwe)
- HP spectre
- Asus Zenbook(Zeer mooie toestellen)
Als ik even zou denken kan ik waarschijnlijk nog wel een paar opnoemen :)
De S8 nog steeds in staat om je vingerafdrukken op de achterkant te zien als je hem vast hebt gehouden. Waarom kunnen ze dit niet oplossen? Bijvoorbeeld met de achterkant van de S2 en de Note 4 bijvoorbeeld. Nog steeds gewoon trager als een iPhone 6S (naast elkaar gehouden) en de Galaxy was totaal niet smooth qua interface. (Scrollen)
Dat is wat je noemt een vingerafdruk scanner
Heel veel innovatie bij Apple is niet direct zichtbaar. Maar als je ziet wat ze de afgelopen jaren onder de motorkap hebben geinnoveerd is dat best wel indrukwekkend. Welke andere leverancier heeft bijvoorbeeld een compleet volte/wifi calling eco systeem waarbij je op al je devices bereikbaar bent en soepel kunt switchen? Zowel op wifi als op het publieke telecomnetwerk. En dat is maar 1 voorbeeld. Innovatie is meer dan een andere kastje met een nieuw knopje.
Bij Apple is het zo dat er pas innovatie plaats vindt als iets nieuws echt van kwaliteit is anders wordt er niet iets toegevoegd. Ook ben je bij Apple zeker 5 jaar verzekerd van gratis updates op software gebied.
De Note 4 van mijn vrouw en de S5 van mijn zoon krijgen ook nog steeds updates.
Ook andere merken updaten jaren. Niets speciaals aan.

Apple en innovatie? Noem eens een paar dingen? OLED scherm na 7 jaar dat jaar in jaar uit als beste scherm wordt getest? Fingerprint scanner? Bestond al jaaaaaren.

Wat innoveert Apple dan? Ik ben wel benieuwd.
Ja Samsung Google en Sony doen het wel goed wat betreft updates. Maar er zijn ook heel wat toestellen die nog verouderde Android draaien simpel weg omdat die geen nieuwe updates meer krijgen. Doordat iOS van Apple zelf is dan worden oude toestellen zo lang mogelijk ondersteund langer dan Android.

Het gaat niet altijd om wie haantje de voorste is. Apple's innovatie ligt in de kwaliteit.
De meeste mensen zitten niet op innovatie om maar te innoveren te wachten, maar gewoon op iets dat goed werkt.
Ik gebruik de 3,5 ook veel, maar nog meer mensen gebruiken hun telefoon nooit voor muziek.

[Reactie gewijzigd door Finger op 2 november 2017 23:04]

Ik gebruik de 3.5 ook veel. Heb nu gewoon al mijn kabels vervangen door 3.5 male Jack naar lighting. Werkt prima voor zowel mijn iPhone als iPad, dus ik ben tevreden. Had alleen graag gezien dat Apple was geswitched naar het universele usb-C.
Omdat de concurrentie ook helemaal niet innoveert:

Telefoons met een klein stukje gebogen beeldscherm noem ik geen innovatie.
Een publieke beta van AR voor 3000 euro, is zeker innovatief, maar zal gewoon nooit goed verkopen, en is te duur voor mainstream/consumenten product.
"Al jaren niet meer innovatief zijn"? Ik vraag me echt af wat jij als een innovatie beschouwt. Ik snap jouw voorliefde voor Apple eigenlijk niet goed want je snapt hun producten duidelijk niet en je ziet duidelijk ook geen innovatie als ze voor je neus ligt. Een innovatie is een product dat op de markt komt en het leven van zowat iedereen op aarde veranderd. Dat is een innovatie. En ik weet niet in welk universum jij leeft maar het moet duidelijk een alternatief universum zijn waar de iPhone X geen Face-ID heeft gekregen.

Apple is een bedrijf dat innovaties aan elkaar rijgt. Touch-ID was destijds een innovatie. Bijna elk toestel heeft tegenwoordig een vingerafdrukscanner. Nog straffer zelfs; vingerafdrukscanners zijn zo ingeburgerd dat de concurrentie er zo sterk in geloofd dat als ze een andere beveiligingsmaatregel toevoegen zoals een irisscanner ze toch nog steeds een vingerafdrukscanner toevoegen. Wel Face-ID is Apple's nieuwe innovatie. Binnen 5 jaar kom je enkel nog budgetphones tegen met een vingerafdrukscanner in grabbelbakken of op de kleuterafdeling bij Bart Smit.

En ja hoor Apple was niet de eerste met een vingerafdrukscanner of een gezichtscanner op de telefoon. Ze zijn de eerste die met een werkend model komen. Het is niet omdat je al jaren raketten de ruimte probeert in te schieten dat je ook de eerste bent die de ruimte bereikt.
Als je als eerste face-id op een mobiele telefoon bedoeld heb gelijk, maar niet voor laptop, tablets en pc's. Alle trucs die nu uit de kast worden getrokken om face-id te foppen zijn twee jaar geleden ook gebruikt om Microsoft Hello te proberen te foppen. Geen foto of eeneiige tweeling heeft dat systeem kunnen kraken.
Ik sta er ook een beetje versteld van. Zelfs bij een 1350 euro iphone krijg je bijvoorbeeld geen fast charger, die dien je los erbij te kopen voor een eurotje of 70. Ik denk bij een bedrijf dat zoiets doet: dikke vinger koop ik niks van. Maar legio mensen denkt hier schijnbaar anders over, gezien deze cijfers.
Met je eens. Ook hier zeer tevreden met m'n 6s en als ik deze uiteenzetting lees, dan houd ik die nog wel een poosje. Simpelweg omdat Apple, imho, helaas te weinig echte innovaties laat zien die voor mij wezenlijk iets toevoegen om de aanschaf van een nieuwer toestel te overwegen. Een ding is wel zeker getuige de cijfers, ze zijn briljant in marketing.
Niet tanende? De iphone 8 verkoopt voor geen ene meter.
De verkopen van de iphone 8 moeten nog maar afwachten maar die halen NOOIT de 130 miljoen die Apple wil halen. NOOIT.

De Galaxy S7 werd onlangs als een betere smartphone betiteld dan de jaar jongere iphone 8.

Dromen zijn bedrog. Dat weet je toch?
De ene even belachelijke als onbewijsbare bewering na de andere. Ga zo door....
Belachelijk en onbewijsbaar? Nee hoor.

Read and weep

Iphone 8 sales heeeel erg slecht
Reports of weak iPhone 8 sales are 'excessively negative,' KGI says
https://www.cnbc.com/2017...ly-negative-kgi-says.html

De 1 jaar oude Galaxy S7 werd beter bevonden dan de iphone 8
Consumer Reports Puts The iPhone 8 Below Samsung’s Galaxy S7
https://www.androidheadli...8-samsungs-galaxy-s7.html

Ik zie je reactie graag tegemoet maar vrees dat ik die niet zal krijgen :)
Eerste link: je kunt kennelijk niet lezen. Er staat namelijk: Reports of weak iPhone 8 sales are 'excessively negative,' KGI says. En niet: KGI: iPhone 8 sales are 'excessively negative', zoals kop op filmpje ten onrechte luidt.
Maar we zullen het wel zien bij de volgende kwartaalcijfers van Apple. Die van het laatste kwartaal waren overigens voor alle producten van Apple bijna ongelooflijk goed. En die cijfers kloppen wel, want beursgenoteerde ondernemingen kunnen het zich, zeker in de VS, niet veroorloven daar een zooitje van te maken.
Tweede link: Consumer Reports? Laat me niet lachen. De beoordelingen van die organisatie zijn, tenminste wat computers, tablets en smartphones betreft, vaak ongeveer even idioot als die van de Consumentenbond. Die laatste heeft bijvoorbeeld heel lang geleden onder Windowstunnelvisie. Zoals jij kennelijk onder Androidtunnelvisie lijdt, getuige je 'visie' op het iPhone 8-stuk.
Al jaren nier meer innovatief zijn is gewoon onzin.

Ten eerste wat versta je onder innovatie?

En er is juist bizar veel innovatie vanuit 1 bedrijf, als je dat vergelijkt met zoveel Android fabrikanten kunnen die allemaal samen niet eens iets innovatiefs maken.

En laten we zeggen dat er geen innovatie zou zijn wat dan nog? Stopt de telefoon dan met werken?

In de autoindustrie is er al 100 jaar geen innovatie maar dat is blijkbaar niet belangrijk.

En als ik kijk naar vingerafdrukscanner, faceID, omkeerbare stekker, thunderbolt, Airpods, 3D touch, Mac Pro is dat genoeg innovatie en dat zijn dan dingen van recent.
Auto-industrie 100 jaar geen innovatie??? Want 20 jaar gelden had iedereen:
cruise control, navigatie, Rem sensors, cameras, automatisch inparkeren, gps, internet connectie, bluetooth connectie, electrische motoren, motor software en dan heb je nog de zelfrijdende auto
Als jij dat innovatie wilt noemen.

En dat heeft dan 100 jaar geduurd?

En dan ook niet bij alle auto's maar een beperkt deel.

Die hele lijst wat je noemt zit niet eens op auto's die in 2017 nieuw in de showroom worden verkocht.

Innovatie is wat Tesla doet, en dan moet je dus bedenken dat al die autofabrikanten nu ook elektrisch gaan maken omdat Tesla ermee is gekomen.

Vanuit de autoindustrie zelf kwam het blijkbaar niet, Tesla is gewoon als buitenstaander de oude markt binnengedrongen.

Zeg maar een disruptive automobiel concept.
De eerste elektrische auto’s werden gemaakt in 1835. Sterker nog, in 1900 waren bijna alle auto’s elektrisch!
De autoindustrie is nog vele malen innovatiever dan dat, alleen het merendeel zit letterlijk onder de motorkap. Als je kijkt naar de manieren van inspuiten, gebruik van turbo’s, verschillende concepten van versnellingsbakken (handgeschakeld tot automaat met dubbele koppeling), kreukelzone, airbags, de ophanging, methoden om uitlaatgassen schoner te krijgen (denk aan katalysator en Ad-blue) en meer. De auto-industrie is altijd al zeer innovatief geweest en er worden vaak dingen ontwikkeld (zoals toepassingen van materialen) die pas jaren later in andere producten terugkomen.
Ja en al die dingen die je noemt zijn dus geen innovatie maar simpele verbeteringen van dingen.

Want meeste van wat de autofabrikanten in hun auto's stoppen worden door andere bedrijven en industrieen ontwikkeld, het is simpele inkoop.

En die zogenaamde innovaties wat niet eens innovatie genoemd kan worden komt vanuit de druk van overheden voor schonere lucht en niet zozeer vanuit de drang om te innoveren.
Op die manier beredeneert lijkt het me dat innovatie niet bestaat, immers is alles een verbetering van iets dat al bestaat of een andere toepassing van iets dat al bestaat. Daarnaast worden in de computer wereld ook maar weinig dingen bedacht door fabrikanten als Apple, Samsung en LG. Veel van de ontwikkelingen gebeuren ook bij kleinere bedrijven die vervolgens worden opgekocht, waarna het enkel nog hoeft te worden doorontwikkeld.

En als een innovatie alleen een innovatie genoemd mag worden als daar geen druk van buiten voor is dan denk ik dat veel van de "innovaties" die in elk geval ik als innovatie zie geen innovatie genoemd mag worden, want ofwel de overheid bepaald dat er iets moet veranderen, ofwel de consument verwacht een beter product, ofwel een oude techniek is niet meer te gebruiken en er is iets nieuws nodig. Naar mijn mening komen de beste innovaties (beste als in meest innoverend) voort uit noodzaak en niet uit de wil om te innoveren om het innoveren.
Ja maar als er een aantal fabrikanten jarenlang achterelkaar producten maken zoals Samsung en Nokia jarenlang deden en Apple komt ineens met de iPhone dan is dat gewoon innovatie.

Net als al die benzine auto's die 100 jaar lang worden geproduceerd en Tesla nu de markt op zijn kop zet, dat is innovatie ook al is Tesla niet de eerste.
En er is juist bizar veel innovatie vanuit 1 bedrijf, als je dat vergelijkt met zoveel Android fabrikanten kunnen die allemaal samen niet eens iets innovatiefs maken.
Door deze opmerking is jouw post niet meer serieus te nemen natuurlijk...

Er zijn ook genoeg innovaties bij Android telefoons, in veel gevallen dingen al eerder dan dat Apple deze invoert (Oled bijv.)
Er zijn ook genoeg innovaties bij Android telefoons, in veel gevallen dingen al eerder dan dat Apple deze invoert (Oled bijv.)
OLED displays op zich zijn een innovatie, maar het vervangen van een LCD panel door een OLED panel is net zo min innovatie als het vervangen van een HDD door een SSD

btw Apple kon geen OLED schermen gebruiken omdat geen enkele fabrikant de benodigde aantallen kon leveren. En dat is nog steeds een probleem!

Apple in ‘urgent’ need of finding iPhone OLED supplier besides Samsung
OLED panelen in een telefoon is opzich geen innovatie en wireless charging bestaat ook al lang maar in een telefoon zou het wel innovatie zijn? Maar jij kan wel leuk zeggen dat Samsung niet snel genoeg panelen kan maken maar waarom doet Apple dat dan niet? OMDAT ZE DAT NIET KUNNEN!

[Reactie gewijzigd door Android Fan op 4 november 2017 14:28]

OMDAT ZE DAT NIET KUNNEN!
Wat heeft dat met de vraag wel/niet innovatief te maken?
Dat weet hij wellicht ook. Maar Apple is een voorloper in het gebruik van het protocol.
Nee deze Android fan heeft het namelijk mis.

Thunderbolt is door Intel samen met Apple ontwikkeld.
Het is ontwikkeld in samenwerking met Apple.

Het is dus niet van Intel en ook niet van Apple.

Als je zegt het is van Intel is het niet fout MAAR als je zegt het is van Apple is het ook niet fout.

Ongelooflijk dat ik dat nog moet uitleggen, voel me net een kleuterklas meester maar dat komt denk ik door je fandroid niveau...
Ga je nu zeker ook nog zeggen dat de CD alleen uitgevonden is door Philips en dat Sony er niks mee te maken had zeker. ;)
Zeg dat maar tegen Dark_man: "En als ik kijk naar vingerafdrukscanner, faceID, omkeerbare stekker, thunderbolt, Airpods, 3D touch, Mac Pro is dat genoeg innovatie en dat zijn dan dingen van recent".
Euhhh, misschien eventjes jezelf inlezen voordat je een ander voor sukkel uitmaakt?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface)

Ik neem aan dat je nu je excuses gaat aanbieden?
Ongelooflijk dat je jezelf dom wilt houden.

"Thunderbolt is the brand name of a hardware interface developed by Intel (and collaboration of Apple)"

Ik heb er geen problemen mee dat jij perse dom wilt blijven maar dit staat dus letterlijk in wikipedia

Waar blijft de excuses?
Wat is er met jou eigenlijk aan de hand?

Je zou haaaaaaaaast denken dat Apple de iPhome voor 5000 euro verkoopt of zo.

We praten hier over een verschil van 100 euro misschien en de Note 8 kost 1000 euro maar daar praat je niet over?

En heb je ook nagedacht over dat je voor een 2e handse iPhone veel meer krijgt? Wat dus een iPhone goedkoper maakt dan de concurrentie.

Maar dat komt je niet goed uit gezien je hier bent om te bashen toch?

3d touch, ja bestond al, en? Heb je er wat aan dat het bestond? Zonder software ondersteuning? Dat een of andere merk het een keer heeft toegevoegd is niet echt nuttig maar dat maakt voor jou dus niks uit.

Maar als alle iPhone's vanaf de 6S het hebben dan is het dus nutteloos omdat het al bestond? Wat een bizarre logica 8)7

Omkeerbare stekker, je hebt dat liever niet zeker? Vandaar dat USB-C nu eindelijk 6 jaar na de iPhone het ook heeft, maar jij gaat het zeker ombouwen naar een MicroUSB aansluiting omdat je geen omkeerbare stekker wilt? Alles wat een verbetering is is een verbetering, dat een stekker klein is wilt niet zeggen dat de innovatie klein is. Wat een bizarre manier van redeneren |:(

Thunderbolt, ALLES kan op thunderbolt. Dat betekent dus dat het per definitie beter is dan alle andere aansluitingen. Je hoeft het geen innovatie te vinden, een ander weer wel. Maar wat blijft er in jouw beperkte wereldje dan over? Wat een rare kijk op de wereld :?

Vingerafdrukscanner, gewoonweg bizar dat ik hier nog op moet reageren. De hele wereld gebruikt nu een vingerafdrukscanner om hun telefoon te unlocken, de fandroids zoals jij roepen zelfs dat het dom is van Apple om faceID toe te voegen omdat de vingerafdrukscanner beter werkt. En jij krijgt het voor elkaar om blijkbaar jezelf zo voor de gek te houden dat je jezelf hebt overtuigd dat het meest gebruikte unlocking methode ter wereld voor smartphones nu niet innovatief is. Echt knap man dat je jezelf van zoiets kunt overtuigen wat zo tegendraads is.

Het zal wel de anti Apple neigingen zijn die mensen zoals jij hebben, we zijn het wel gewend dat je dan onzin gaat uitkramen.

Vertel eens wat is er dan wel wat innovatief is volgens jou? Je gaat toch niet OLED opnoemen nu he?

En trouwens over sektarisch gesproken, gezien jij daar meer trekjes van toont zal ik je uit je droom helpen.

Zit nu aan mijn 4e Android toestel, met een Windows PC thuis en Nexus 7 tablet.

Hoeveel Apple apparaten heb jij in je sektarische huis?
Ik denk dat Apple zelfs nog veel betere cijfers kan halen met toekomstige producten.

Van concurrentie lijken ze totaal geen last te hebben en de ontwikkeling van de eigen GPU en aandeel in Toshiba kan de kosten weleens nog meer omlaag brengen waardoor ze nog meer winst kunnen maken.
Ik denk dat Apple nog veel betere cijfers kan halen wanneer ze hun productlijn wat vaker actualiseren. Op het moment dat Intel nieuwe processoren op de plank heeft liggen moet Apple die ook op hun plank solderen. Achterlopen met hardware is toch een doodzonde in computerland.

Dit geldt ook voor SSD opslag. Bij Apple kost dit de hoofdprijs terwijl dit in de retail best meevalt.

Daarnaast is een "pro" computer van 3 jaar oud ook niet echt iets om over naar huis te schrijven. Het is gewoon flauwekul dat ze die prullenbak nog niet gemoderniseerd hebben in het laatste jaar... Erg slecht voor de cijfers.
Er is de afgelopen jaren weinig reden geweest om elke keer als Intel een "nieuwe" processor had, die in een product te gaan solderen. Dat maakt een complexer gamma en brengt niets bij voor de klant, integendeel. Ik werk met een Macbook Pro uit 2013 bijvoorbeeld en ik moet zeggen dat er bij de concurrenten weinig hardware te koop is die ik zou willen ruilen voor die Macbook (nog afgezien van MacOS...). Ik zie overigens ook weinig reden om een nieuwere Macbook Pro te kopen op dit moment, ondanks dat de Intel chips in de nieuwste generatie Macbook Pro 3 generaties nieuwer zijn: dat apparaat uit 2013 blijft uitstekend functioneren en is nog even vlot als toen ik het 4 jaar geleden kocht.

Wat niet belet dat een aantal producten, de Mac Pro en de Mac mini in het bijzonder, echt wel op een update wachten. Maar dat gaat om producten die allemaal samen minder dan 15% van het gamma uitmaken. Als je naar de rest van het gamma kijkt dan wordt dat wèl met regelmaat geactualiseerd en iPhone/iPad/Watch/TV en Macbooks hebben wel degelijk hardware die - indien niet absoluut top - dan toch wel up-to-date kan genoemd worden. En after all gaat het bij Apple producten toch nog altijd eerst en vooral om de software, toch?

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 3 november 2017 00:05]

Jij, en vrijwel iedereen hier op Tweakers, is geïnteresseerd in de hardware van die apparaten.

Je vergeet echter dat het 99% van de consumenten echt geen donder uitmaakt welke generatie processor van welk jaar er precies in zit.
Die willen gewoon dat het doet waarvoor ze hem willen gebruiken.

En elke keer de nieuwste processor op dat moederbord knallen klinkt allemaal interessant. Maar zo ontzettend veel prestatiewinst haal je daar nu ook weer niet uit.

[Reactie gewijzigd door Wootism op 3 november 2017 00:40]

Je vergeet dat als Apple altijd de nieuwste chips etc zou gebruiken, 2de hands macs veel minder waard zouden zijn en meer in lijn met gewone pc's en mensen waarschijnlijk minder geneigd zouden zijn om de Apple premium te betalen.
We hebben @ werk juist de Mac Pro besteld... Uit 2013... Meest recente 'desktop' model.
De nieuwe iMac Pro bestellen in december was dan slimmer geweest tenzij je ook nog tot volgend jaar kunt wachten op nieuwe Mac pro
Die hopelijk wel weer 'modulair' (zelf upgradable) wordt *O*
Waarom zou Apple dat doen?
Omdat ze een heleboel 'professionals' zijn kwijtgeraakt met de komst van de trashcan.. Heel veel willen zelf toch wel er aan prutsen, ook al is het iets simpels..
En omdat Schiller vrij duidelijk heeft gemaakt dat het ze gewoonweg niet lukte om de Trashcan makkelijk te moderniseren, dus twee vliegen in één klap :)
Hadden er nu 1 nodig, nu maakt voor ons niet echt uit, de sucky gfx kaarten gelaten is de rest nog dik voldoende :) Maar toch.. Had toch liever gehad dat er iets nieuwere hardware inzat voor dat geld (of ze tenminste de prijs verminderde elk jaar..)
Huh? die snap ik niet helemaal.
Er zijn genoeg mensen die altijd het beste van het beste willen hebben en daarvoor best wel om het jaar willen upgraden, kijk maar eens naar de mobiele telefoons, maar ook mensen die '' gewone '' pc's hebben.
Het is heel mooi voor de mensen die Apple's kopen dat apple minder vaak iets echt nieuws uit brengt, zodat de tweedehands prijzen hoog blijven, maar wat heeft Apple er nou aan dat mensen met tweedehands spullen blijven zitten.
Ook als Apple te ver achter blijft kunnen mensen gaan overstappen op andere systemen, denk dat dat nu ook al gebeurt.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom een gemiddelde Apple gebruiker op een ander systeem over zou willen stappen. Ze zijn meestal bijzonder tevreden over hun apparaat, kunnen met macOS overweg en vinden dat fijn werken, en kunnen over het algemeen (terecht) de conclusie trekken dat het allemaal erg carefree is, zowel op het gebied van software als van hardware. Natuurlijk lonken ze naar een nieuwe Macbook Pro of iMac, maar zien dan wat ze bij moeten leggen en merken dan dat ze eigenlijk nog prima uit de voeten kunnen met hun 4 jaar oude iMac of Macbook.
Er zijn genoeg mensen die altijd het beste van het beste willen hebben en daarvoor best wel om het jaar willen upgraden, kijk maar eens naar de mobiele telefoons, maar ook mensen die '' gewone '' pc's hebben.
Vroegen was het zo dat als je na 3 jaar een nieuwe pc kocht, deze minstens 2 keer zo snel was en veel soepeler liep (als je dezelfde Windows bleef gebruiken). Dat is al jaren niet meer het geval!

Tenzij je altijd de nieuwste spellen op 120fps wilt draaien (waarom zou je dat eigenlijk willen???), heeft het geen enkele zin om zo vaak je pc te vervangen door een nieuwe, je merkt de snelheidswinst niet.

Apple stopt altijd de combinatie van onderdelen in een computer die het beste werkt op dat apparaat. Omdat Apple in veel van z'n producten (eigenlijk alles behalve de Mac Pro) mobiele versies van processoren en grafische kaarten stopt, zijn deze energie efficiënte (mobiele) producten steeds beter geworden. Daar hebben ook de kopers van gaming laptops iets aan!

Maar dit is meteen ook de verklaring dat Apple wel eens een Intel-generatie achterloopt: Intel heeft dan alleen nog maar de kachel-versie van de CPU uitgebracht, en nog niet de versie die minder Watts verbrandt.
Dit is juist een winstgevende business, de oudere hardware (Intel chips van 3 generaties terug enzo) is nu spotgoedkoop, terwijl de verkoopprijzen gelijk blijven. Vaker updaten is voor de gebruikers misschien leuk, maar voor Apple niet.
Acualiseren? Bij Mac heb je op sommige gebieden ongetwijfeld gelijk maar vergeet niet dat op mobiel gebied de A11 ieder ander product volledig ‘wegblaast’
Dat zou juist heel raar zijn. Bij de release van een nieuwe Mac(Book) gebruikt Apple altijd de meest actuele chip (mits juiste type beschikbaar) en je weet dat er jaarlijks een refresh plaats vindt.
Meegaan in de zeer wispelturige releases van Intel, dat lukt bijna nooit. Het is niet alleen de CPU en GPU maar dan kan het moederboard, misschien de koeling etc overhoop. Dat is gewoon niet haalbaar.
Juist de redelijke vaste release periode werkt erg goed.

De flash opslag die men gebruikt is zeer bij de tijd. Jij bedoeld waarschijnlijk dat men meer mee moet gaan met de markt prijzen. Zou leuk zijn, maar dat gaan ze nooit doen. Vraag is of constant wisseling van de prijzen op het eind product dan wel zo goed zal doen.
Een zoveelste discussie tussen wat een computer moet doen en wat een computer zou moeten zijn.

Ja, er bestaan computers met de allernieuwste hardware voor de harde fans. Maar die presteren blijkbaar niet beter dan een MacBook pro in real life omstandigheden.

Ja, een Mac is geen gamecomputer, maar als je dat zou verwachten, ken je niets over het opzet van Apple met de Macs.

Ja, de prijs om meer opslag in je Mac te stoppen is hoog. Daarin heb je zeker gelijk. Maar geen enkele aftermarket Aad is zo snel als diegene die op je moederbord gesoldeerd zit, evenals met ram-geheugen.

Ja, drie jaar is lang, maar Apple heeft ondertussen al lang een nieuwe versie aangekondigd met de iMac Pro als zoethouder (best een machine due er mag zijn!).
Er zijn zeker verbeteringen mogelijk voor Apple, maar je vergist je als je denkt dat 't om de laatste hardware gaat, het gaat namelijk om de software.

Qua hardware missen ze alleen een monitor in hun line up die je naast een Mac kunt zetten en bij elkaar past en ook aan te sluiten is (hun laatste led monitor hebben ze geen kabel voor 8)7 ) en die LG monitor is geen gezicht. En dat je nog geen 32gb ram+ in je mbp kunt krijgen.

Qua processors enzo, wat is daar nou voor noemenswaardige innovatie in te vinden?

Je moet apple niet gaan vergelijken met Dell, HP, Asus etc. Die hebben een heel ander business model.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 3 november 2017 09:53]

Volgende maand komt de imac pro uit toevallig, welke ik liever heb als zo een prullenbak. Denk dat dat voor de meeste power users wel zo zal zijn.
Nouja op zich.. maar de meeste powerusers willen een systeem waarbij je niet je hele computer incl. beeldscherm kwijt bent, zodra ie voor reparatie moet (want zelf kun je zoiets vaak niet fixen) :/
Valt de huidige pro wel te fixen dan? Als die voor reparatie weg is, heb je alleen nog een scherm over (kun je dus alsnog niks mee).

Ben het wel met je eens dat het een heel gedoe is om een 27 inch imac weg te brengen voor reparatie. Gelukkig bij mij nog nooit voorgekomen.
Een fraaier voorbeeld van de kift moet ik nog tegenkomen.
Stuur een mailtje naat Tim Cook! Die staat vast open voor jouw plannen om de omzet en winst te vergroten.
Apple haalt het overgrote deel van zijn winst uit de verkoop van iPhones. Macs leveren maar een klein deel van de winst. Daarom zal de prioriteit altijd bij de iPhones blijven liggen.
de ssd's kosten ook in de retail de hoofdprijs. het is zelfs goedkoper om gelijk voor een model te kiezen met meer opslag bij apple dan later te upgraden.
Het hele probleem is dat Apple nogsteeds werkt als een startup. Ze hebben maar een handjevol engineers en een steeds verder groeiende productlijn. Die engineers worden steeds heen en weer geschoven, vaak naar het product wat het meeste omzet oplevert. Dat is vaak de iPhone. Gevolg is dat andere producten blijven liggen.

Ze zijn bij Apple echt wel op de hoogte van dit probleem en dat hebben ze ook erkend. De belofte is dat er verbetering in komt, maar dat is inmiddels een kwestie geworden van eerst zien dan geloven. In de tussentijd blijven ze steeds meer Macs verkopen, ook al zitten er modellen tussen die al meer dan drie jaar niet zijn voorzien van updates. Dat boeit de gemiddelde consument dus blijkbaar niks.
Fout, als dat zo was had Apple niet slechts een magere 11,2 % van de markt en Android 88%
Dat zou ik ook zeggen, maar toch laat Apple behoorlijk goeie cijfers zien. Ik heb geen flauw idee hoe het kan, maar ik vind het wel knap
Een goede naam, een mooie form-factor en als je het over de iMac's hebt is de hardware weliswaar verouderd maar de schermen zijn fantastisch.

In mijn privé en kantooromgeving zie ik overigens het tegenovergestelde. Waar er een paar jaar geleden nog iMacs stonden is er nu gekozen voor high-end Windows laptops met externe schermen.
Verouderd? De CPU architectuur is van februari dit jaar. Ja er is coffee lake, maar dat spul is nergens te krijgen. Daarvan gaan er ook niet direct miljoenen naar Apple, dus dat duurt gewoon een half jaartje extra. Om het dan direct verouderd te noemen...
Je hebt een punt, misschien oordeelde ik te snel. Ik ben niet hands-on gegaan met de laatste iteraties van de iMac, maar voorheen waren het apparaten die het vooral moesten hebben van de looks en de schermen. De hardware was vaak al verouderd, duur om te upgraden en de bouwkwaliteit was matig. Ik kan me veel issues herinneren met slechte radeon kaarten en heel veel slechte harde schijven.

Misschien moet ik mijn mening bijstellen. Snel even langs de Apple store. Dan neem ik de Surface weer mee om ze te pesten, zolang het ding niet crasht ;-)
en ja, de surface komt als de minst betrouwbare hardware uit de bus......

https://nl.hardware.info/...ijn-het-minst-betrouwbaar

[Reactie gewijzigd door 2G2 op 3 november 2017 10:24]

Geweldig.

Hier les 1: producten die op de plank liggen kosten alleen maar geld. Nee ze gaan echt geen producten duur inkopen en op de plank leggen om later pas te gebruiken 8)7

Dan kan je beter hetzelfde product later inkopen, als ze al op de plank hebben gelegen, en dus geld hebben gekost, voor een ander bedrijf.
Die eigen cpu/gpu laat hun niet meer winstmaege maken, het zorgt er vooral voor dat ze buitengewoon snelle chips kunnen produceren met extra veel L1,L2 cache en dat super zuinig en volledig geoptimaliseerd voor iOS. Dat zorgt weer voor een kleinere batterij, slanker design etc.

Wat ze nu vooral doen is een breder aanbod genereren. Van Iphone SE, iphone 6s, 6s plus, 7, 7plus, 8,8plus en nu de iphone X. Allemaal tekoop in de apple store. In de pricewatch gaat dat van 317 tot boven 1000 euro. Die price range bestond vroeger niet waardoor ze een veel breder publiek aanspreken en dus omzet kunnen halen waar er vroeger niets te rapen viel. Meer gebruikers = meer omzet van de appstore, meer icloud gebruikers en meer mensen die mss ook eens een Macbook of Ipad pro proberen.

Ik zie ook veel senioren wat oudere Iphones (6s) kopen omdat ze daar makkelijker een boek over vinden in de boekenhandel.
Imagination technologies verliest meer dan 50% van hun omzet door het verlies van Apple als klant.

Dus ga er maar vanuit dat het weldegelijk kosten zal besparen voor Apple.

Anders zou Apple er echt niet aan beginnen, want de graphics GPU's van Imagination zijn echt wel goed genoeg.
Apple maakt niet zijn eigen CPU en nu ook GPU om kosten te besparen; ze doen dat omdat ze het zelf beter kunnen (en dat blijkt ook). En daardoor een concurrentievoordeel hebben. En niet afhankelijk zijn van afwegingen van/voor andere fabrikanten.
Aan de andere kant, ern gpu divisie opzetten vergt flinke investeringen. Het zal eerder onderdeel zijn van een lange termijn visie dan nu al veel kosten besparen.
Het klopt dat de investeringen voor zo'n R&D afdeling gigantisch hoog zijn, echter heeft Apple het voordeel dat hun winstmarges enorm groot zijn. Gemiddelde winstmarges in de IT zijn (uit m'n hoofd) vaak onder de 10%. Bij Apple is 30% de standaard (wederom, uit m'n hoofd), liefst hoger.

Het opzetten van dergelijke R&D afdelingen zal Apple niet minder geld kosten, maar de investeringen zijn bij hun wel sneller terugverdiend. Puur op basis van de marges, die ook nog eens groter kunnen worden bij succesvolle designs.
Apple heeft de GPU divisie niet ineens opgericht.

Ze deden al jaren een aanpassing aan de GPU van Imagination en zijn daar ieder jaar meer doorgegaan tot ze nu blijkbaar de kennis en ervaring hebben om het zelf te kunnen.

En de hoeveelheden die Apple verkoopt is juist rendabel om het zelf te ontwikkelen want die GPU's komen dan in de iPhone, iPad, Apple TV, Apple watch en misschien zelfs ook in de toekomst in de Macbooks en iMac.

Dat zijn honderden miljoenen apparaten per jaar, dat levert echt wel besparingen op.
Geen last hebben van concurrentie? Kijk even naar het maandelijks dalende marktaandeel van iOS. En bedenk je dan dat de iphone 7 beter verkocht wordt als de 8, en dat er van de X (te) weinig exemplaren beschikbaar zijn. Ik denk juist dat het aandeel van apple in de markten zal dalen, en daarmee de winst.
Marktaandeel zeg je?

Besef je wel wat marktaandeel is?

Volgens mij weet jij helemaal niet wat marktaandeel betekent.

"Ik denk juist dat het aandeel van apple in de markten zal dalen, en daarmee de winst."

Dit wordt nu al jaren geroepen en ieder jaar gebeurt juist het tegenovergestelde, de winst en omzet van Apple stijgt alleen maar, maar nog steeds durven er mensen te roepen dat de winst van Apple zal dalen.

Dat is geen manier van voorspellen, als je dat ieder jaar roept jarenlang achter elkaar dan zal er wel eens een keer een tijd komen dat het gebeurt, maar dat is dan niet omdat jij het hebt voorspeld maar omdat er dan in die enorme omzet en winst een daling komt wat normaal is want het is een gigantische winst die Apple boekt. Mocht er een daling komen in de winst en zelfs halveren dan nog maakt Apple bakken met winst, maar mensen zullen dan roepen van "kijk gaat minder met Apple en dat heb ik voorspeld" terwijl ze nog steeds miljarden zullen binnenharken.

Maar voorlopig stijgt die enorme winst en omzet alleen maar, en door dingen in eigen huis te ontwikkelen en veel hogere aantallen in te kopen kan Apple alleen maar meer geld besparen en dus nog meer winst maken.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 3 november 2017 02:17]

En toch daalt het wereldwijd marktaandeel van apple. Iedere maand. En na maanden van verlies ten opzichte van jaren ervoor gaat het nu even omhoog. Goed van ze, prima, maar de tijden van de iphone 6 (toen ze eindelijk grotere versies van de 5s gingen maken) zijn toch echt achter hun nu. Niet voor niets heeft huawei apple ingehaald als 2e verkoper op smartphonegebied van de wereld.
De winsten zijn aanwezig, goed en netjes van ze, maar de relatieve verkoopaantallen slinken, en vroeg of laat zullen ze dat gaan merken. Dat is alles wat ik er mee bedoel.
Mieren hebben ook een groter marktaandeel dan mensen, er zijn er veel en veel meer. Hebben zij nu gewonnen? Staan zij bovenaan in de voedselketen? Marktaandeel is niet per se relevant.
Als je kijkt naar het winstaandeel van Apple op de smartphonemarkt, ja, dan staan ze helemaal bovenaan de "voedselketen".
Als je zo groot bent als Apple en Samsung, dan is marktaandeel zeer relevant!
Marktaandeel is leuk, maar de grootste wat betreft Marktaandeel is nog nooit Apple zijn doel geweest. Was dat het wel, dan hadden ze wel een goedkopere budget range uitgebracht, zoals Samsung doet.
Apple richt zich op het hogere segment in de smartphone markt, en daar hebben ze een flink aandeel.
Apple is niet zo groot hoor. Samsung is groter dan Microsoft, Google en Apple bij elkaar.
Omvang is altijd een lastig begrip.
Apple is in ieder geval het bedrijf met de hoogste / grootste beurswaarde. Ook het allereerste bedrijf ooit dat naar een waarde van boven de 1.000 miljard gaat (Microsoft is maar de helft!). En reken maar dat voor aandeelhouders alleen dit van belang is als je het hebt over grootte.
Het is maar wat je definieert als groot toch? In ieder geval is uw definitie ‘niet zo groot’ een wat aparte 😂👍
Dit is wel interessant om te lezen waarom hier niet snel verandering in gaat komen:
https://www.cnbc.com/2017...-can-get-even-bigger.html

Tot slot is Samsung weer erg afhankelijk van Apple voor zijn inkomsten. Samsung verdient zelfs meer aan de iPhoneX dan aan de S8, dat is pas bizar toch? http://www.gsmhelpdesk.nl...dan-aan-samsung-galaxy-s8

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 4 november 2017 18:17]

Samsung is van niemand afhankelijk. Ze hebben het afgelopen kwartaal 8 miljard dollar meer winst gemaakt dan Apple. Het komende kwartaal zal dat nog meer zijn als de inkomst uit de ipone daar bij komen.

Ook zonder Apple maakt Samsung 25-30 miljard dollar winst. Samsung bestaat uit meer dan 160 bedrijven.
Grootste scheepswerf ter wereld, ze maken vliegtuigmotoren, ze hebben de grootste gebouwen ter wereld gebouwd (de Burj al Kalifa en de Petronas Towers in Maleisie), ze maken gevanceerde ziekenhuis apparatuur, ze maken tanks en kanonnen en zo hebben ze nog meer dan 150 bedrijven.

Apple? Uhm.... iphone/ipad/computer en verder eigenlijk niets.

Leuk om te kijken https://www.youtube.com/watch?v=6Afpey7Eldo
Dat Samsung zoveel verdient aan de iphone komt omdat Samsung de prijs kon bepalen en Apple laat bloeden voor de proceskosten die Samsugn heeft moeten maken voor al die achterlijk processen die Apple iedereen aanspant.

Samsung heet Apple bij de ballen en knijpt ze gewoon af. Apple moet wel luisteren en meegaan omdat ze anders geen OLED schermen zouden krijgen. De iphone X zou dan niet hebben bestaan.:)

Beurswaarde is van geen enkel belang voor aandeelhouders. Het gaat om koersstijging. Niet belangrijk wat het vandaag waard is maar wat het volgend jaar waard is en hoeveel winst ze kunnen maken op hun aandelen.
Nou ja laat ik het dan simpeler stellen.
Als ik bedrijf Apple moet kopen (alle aandeeltjes, plus cash op de balans) dan moet ik ongeveer 2x zoveel betalen dan als ik bedrijf Samsung wil kopen.
Dus het Apple bedrijf heeft op dit moment een hogere prijs dan Samsung. Het feit dat je dan kanonnen bouwt doet hier niets aan af :)
Je stelling dat het iOS marktaandeel systematisch daalt klopt niet eens: https://www.macrumors.com...ined-market-share-summer/

Maar los daarvan: daar gaat het een bedrijf uiteraard niet om. Een bedrijf wil uiteindelijk groeiende verkoopcijfers (en die zijn er) en vooral winst maken (en daarop heeft Apple nog altijd een bijna monopolie op in de "smart phone markt").
Zolang 't je mening blijft en geen onderbouwde feiten betekenen deze posts niks.

Je vergeet ook nog dat er een enorme groep met 2e hands of refurbished iPhones rond lopen.
Ik vraag jou of je begrijpt wat marktaandeel inhoud en blijkbaar heb je geen flauw idee wat marktaandeel is.

Je kan niet zomaar iets roepen over het marktaandeel van een product zonder het in een bepaalde context te plaatsen.

De iPhone zit in een markt die constant groeit, die groei komt voornamelijk door de goedkope toestellen van 50 tot 300 euro.

Als de totale markt groeit en dan dus voornamelijk met toestellen van 50 tot 300 euro dan is het logisch dat het marktaandeel van dr iPhone krimpt.

Jij lijkt te denken dat Apple minder verkoopt, of minder succesvol is of dat Apple probeert met man en macht meer marktaandeel te winnen maar dat is allemaal niet zo.

Apple verkoopt zelfs meer iPhone's ieder jaar voor een hogere prijs, Apple wilt niet eens in de markt actief zijn van toestellen van 50 tot 300 euro.

Dus is er al helemaal niks aan de hand, als Apple het had geprobeerd en het niet was gelukt zou ik zeggen ja het gaat minder.

Ik vind het allerbizarste dat ik zoiets algemeens nog moet uitleggen, dacht dat het Tweakers publiek wel wist wat marktaandeel betekent maar jij lijkt er echt niks van te snappen en dat bedoel ik niet op een negatieve manier.

En nogmaals wat jij roept dat roepen mensen al jaren zelfs toen de verkoopcijfers en de winst veel minder waren en het tegenovergesteld gebeurt juist.

Daarnaast zeg jij dat ze het vroeg of laat gaan merken maar denk je soms dat als het niet goed zou gaan Apple dat zomaar laat gebeuren? Apple heeft zulke hoge winstmarges dat ze makkelijk 50 of 100 euro van de prijs kunnen afhalen en de verkopen kunnen verdubbelen of verviervoudigen.

Ze hebben juist de prijzen ieder jaar verhoogd, en alles wat je roept daarvan gebeurt exact het tegenovergestelde.

En je roept weer iets over Huawei en weer iets over verkoopcijfers terwijl dat allemaal niet relevant is.

Daarnaast praat jij alsof er nog 1 bedrijf is die zoveel aantallen als Apple verkoopt maar de aantallen in de hogere prijscategorie staat Apple op 1e plaats.

Er is geen enkele andere bedrijf dat ook maar in de buurt komt van de aantallen + winstcijfers.

Alsof Huawei blij is dat ze veel verkopen maar er geen droog brood mee verdienen, Huawei raapt de kruimels op die Apple achterlaat.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 3 november 2017 02:46]

Volgens mij heeft hij het gewoon bij het rechte eind hoor.
De iPhone zit in een markt die constant groeit, die groei komt voornamelijk door de goedkope toestellen van 50 tot 300 euro.
Nee, de groei van de markt voor mobiele telefoon is in veel landen aan het stagneren.Zeker in het high-end segment waar de iphone zit is weinig groei meer.
Jij lijkt te denken dat Apple minder verkoopt, of minder succesvol is of dat Apple probeert met man en macht meer marktaandeel te winnen maar dat is allemaal niet zo.
Dat is wel zo. Waarom denk je dat Tim Cook in een jaar tijd al meerdere keren op bezoek geweest is bij Xi Jinping. Apple doet het in China, wat een van hun grootste afzetmarkten is, de laatste jaren steeds slechter.
De iphone 8 heeft zelfs een RMB 1000 (bijna 20%!) prijs-drop vlak na launch omdat ze niet verkopen.
Scalpers die de iphone 8 massaal in HK kochten om te verkopen in mainland China raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Ga maar eens langs in Lowu, flinke kortingen die je kan krijgen op gesealde iphone 8.
Alsof Huawei blij is dat ze veel verkopen maar er geen droog brood mee verdienen, Huawei raapt de kruimels op die Apple achterlaat.
Misschien dat je eens wat meer moet verdiepen in de materie. Huawei verdient genoeg aan hun toestellen. Het is een van de hardst groeiende bedrijven nu.
Geen idee waardoor je tot de conclusie komt dat Apple het steeds slechter zou doen in China, ik citeer “Apple roars back to growth in China”. “up 12 percent year over year and up 22 percent sequentially.“ Dat is forse groei en ook in het volgende kwartaal verwacht Apple flink door te groeien in China.
En over het marktaandeel? “We increased market share for iPhone, Mac and iPad during the quarter.”
https://www.cnbc.com/2017/11/02/apple-china-revenue-up.html

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2017 05:55]

iPhone 8 cheaper in China than in Hong Kong after falling demand forces retailers to offer discounts
Suning.com and JD.com offer discounts on the ‘most poorly sold flagship iPhone model in China’
http://www.scmp.com/tech/...ter-falling-demand-forces
Costing nearly US$200 more than in Hong Kong, iPhone X fails to sell out in China
http://www.scmp.com/tech/...iphone-x-pre-orders-china
iPhone X traders see low resale demand in Hong Kong
http://www.scmp.com/news/...w-resale-demand-hong-kong

Hun marktaandeel in China loopt al tijden terug.
The company has seen its market share in the Greater China region decline over the last few years, as competition from local handset makers like Huawei, Vivo, and Oppo have been increasing.
http://marketrealist.com/...nue-despite-its-iphone-x/

Ja, ze maken nog steeds winst maar "flink door groeien" als je al tijden aan het dalen bent, tjah.

Uit je eigen link
Last quarter, sales were down 10 percent year over year and 25 percent sequentially in the region.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 3 november 2017 06:04]

Ik denk dat je gelijk hebt dat Apple het niet zo makkelijk heeft in China. Maar de iPhone 8 verkoopt wel degelijk erg goed volgens de berichten (dat men daarvoor de prijzen aanpast doet weinig ter zake: wat doen de concurrenten denk je?) en wat de iPhone X daar zal doen zal pas in de komende maanden blijken, alle berichten daarover zijn voorbarig.

China is een belangrijke markt natuurlijk, maar uiteindelijk telt wat Apple wereldwijd verkoopt en dat blijft indrukwekkend. Maar dat zie je blijkbaar niet met je erg negatieve sentiment tov het bedrijf.
Negatieve sentiment? Ik probeer gewoon wat uit te leggen over de situatie in de Chinese markt.
Het gaat verder goed met Apple, dat zeg ik ook eerder maar een beetje realisme mag toch ook wel?

Blijkbaar bij ietwat commentaar over Apple krijg je de fanboys over je heen (zie de -1's). Jammer.
Ja, sterke uitleg: de iphoneX ligt sinds deze morgen in de winkel in China, en jij wist al voor het ochtendgloren dat hij daar slecht verkoopt ;) .
De pre-orders zijn er toch al een tijdje hoor. 8)7
iPhone X, the most expensive smartphone Apple has ever released, failed to sell out in mainland China, hours after its 3.01pm launch
Dat is van 27 oktober dus ja, hij verkoopt slechter dan verwacht. Aangezien 'nornaal' in China iPhones (bij de 7 en eerder) altijd vrij snel waren uitverkocht.

(daarbij lopen we hier ook een aantal uur voor, misschien dat je dat vergeten was? :P )
Het is erg voorbarig om uit dat soort berichten conclusies te trekken over verkopen. Feitelijk zegt dat niets. De enige recente feiten over China zijn dat de verkopen gestegen zijn, en dat de iPhone8 er beter verkoopt dan de iPhone7 bij de launch.
Heb je daar ook een bron van? Dat de iPhone 8 beter verkoopt dan de iPhone 7 bij launch.
‘most poorly sold flagship iPhone model in China’
Waarom anders een hoop korting geven op een iPhone? Dat is nog nooit gebeurd bij een launch.
https://9to5mac.com/2017/10/30/apple-china-growth/

Niemand beweert dat China een gemakkelijke markt is - mede door de vele locale merken die een stuk beter/sneller kunnen inspelen op de locale markt en aan prijzen die zeer aantrekkelijk zijn.

Vergeet overigens niet dat dit jaar Apple verwacht ongeveer de helft van zijn verkopen via de iPhone8(Plus) te halen en de andere helft via de iPhoneX. Dus zelfs als er maar half zo veel iPhone 8 exemplaren zouden verkocht worden als van de iPhone 7, dan nog zou dat geen achteruitgang zijn - als de iPhoneX aan de verwachtingen voldoet. Als je de guidance van Apple voor het volgend kwartaal ziet - en die is meestal behoorlijk nauwkeurig - , dan wordt daar blijkbaar ook niet meer aan getwijfeld. En Apple heeft wèl gedetailleerd inzicht in concrete cijfers van verkopen en voorverkopen ...
3 links werken niet (meer). Maar ik vertrouw bovendien de cijfers van Apple zelf meer dan dit soort bronnen die ik niet ken. Dat zijn ze immers verplicht naar hun aandeelhouders.

Dat Apple "relatief" wat markt aandeel verliest aan Huawei verbaasd me op zich niet zo. Maar dat kan net zo goed zijn omdat meer mensen een smartphone krijgen daar, ook de boeren op het platteland, die dan liever wat minder uitgeven. Je kunt het elke kant op draaien die je wilt. Daarvoor heb je alle feiten nodig.

Het is niet zo dat ze minder verkopen / verlies draaien namelijk. Dus Huawei groeit relatief harder, maar dat zegt niet automatisch dat Apple "zijn" aandeel van zijn doelgroep verliest.

Zoals op de grafieken in dit T.net artikel te zien is, is het ook vrij normaal dat verkopen met pieken gaat, gevolgd dus met flinke dalingen, ook dat is niet echt nieuw.

Zeker bij nieuwe innovaties/designs van de iPhone zijn er vaak grote pieken geweest. En op dat vlak was 't de afgelopen jaren mager inderdaad. Weinig veranderd. Met de X zou dat zomaar weer 's anders kunnen zijn. Time will tell.

En over verwachtte voorspellingen over de iPhone X als argument gebruiken.... Het is wat voorbarig om die conclusies nu al te trekken. Het verklaart juist waarom men de 8 wellicht (nog) niet koopt, omdat ze op de X wachten.

Maargoed, het maakt ook eigenlijk niet zoveel uit. Iedereen roept het altijd maar, zo van "Apple is going down, o yeah". En ja, ik heb ook momenten gehad dat ik deze sentimenten had, maar laten we eerlijk zijn: het blijkt toch niet zo te zijn. En met een reden.

Apple heeft gewoon een selectieve markt en probeert ook helemaal niet om de markten van (goedkopere) Android's te pakken. Je hoeft het dus ook niet te kopen, 101 andere goeie opties. En toch, een groep mensen blijven het kopen, omdat het iets biedt wat al die anderen niet hebben. Met pieken en dalen weliswaar. Maar onderaan de streep gewoon heel constant.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 3 november 2017 14:03]

Geweldig al die linkjes, maar de echte cijfers zijn de resultaten zoals gisteren gepresenteerd en waar de beurs op reageert.
Die van u zijn interpretaties en verwachtingen van daarvoor :) Uw artikel spreekt op 19 oktober van een verdere daling in de markt. Cijfers van gisteren spreken over een forse stijging op alle vlakken. Low demand? Apple verwacht voor volgend kwartaal een record.
Beursgenoteerde bedrijven mogen niet liegen, dus ik ga uit van die cijfers en niet van wat beursanalisten een paar weken geleden riepen :)

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2017 06:08]

De cijfers die net gepresenteerd zijn daar zit de iPhone X niet in, en de iPhone 8 nog net. Die worden pas bij het volgende kwartaal duidelijk.

En dat een van 's werelds grootste e-commerce retailers de prijs van een iPhone zo snel na release al verlaagd is volgens jou geen teken dat er iets aan de hand is?

Marktaandeel dat terug loopt, verkopen die tegen vallen, dat zijn geen "interpretaties" maar keiharde feiten.
Ik probeer het een laatste keer :) Apple geeft zelf een winstwaarschwuing aan voor volgend kwartaal. Liegen ze dan volgens u? En het marktaandeel, nogmaals, stijgt op dit moment:

“Apple blows past Wall Street expectations to post strong results as China revenue grows”.

http://www.scmp.com/tech/...post-strong-results-china (van uw eigen favoriete website).

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2017 06:39]

Nogmaals, de cijfers gaan over de vorige periode.
De iPhone 8 en X liggen nu in de winkel en die verkopen niet lekker in Greater China.
De afgelopen jaren is het marktaandeel gedaald, en dit kwartaal is het gestegen, het is nog steeds lager dan het jaren geleden was.

Tuurlijk gaat het goed met het bedrjf maar je kan echt niet ontkennen dat ze het op een van de grootste afzetmarkten niet lastig hebben.
De cijfers gaan toch ook over de komende periode als Apple aangeeft dat ze een record verwachten voor die komende periode?
En dat het wel goed gaat is een understatement bij het grootste bedrijf met de allerhoogtse beurswaarde ter wereld :)

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2017 06:42]

"Apple verkocht afgelopen kwartaal meer iPhones, iPads en Mac-systemen dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar en ook de omzet van deze producten nam toe" lees nog een keer: afgelopen kwartaal, dus daar zitten een deel iPhone 8 (plus) verkopen in ....
Scalpers die de iphone 8 massaal in HK kochten om te verkopen in mainland China raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
Dat lijkt eerder te zijn omdat de Chinezen de iPhone X willen dan dat ze de iPhone 8/8Plus niet willen.
(Ongeveer 66% van de Chinezen die een iPhone wil kopen wil een iPhone X, bizar!)
Apple zal het niet erg vinden dat Chinezen liever een duurder toestel willen hebben.
Niet echt gezien de cijfers.

http://www.scmp.com/tech/...ter-falling-demand-forces
Costing nearly US$200 more than in Hong Kong, iPhone X fails to sell out in China
http://www.scmp.com/tech/...iphone-x-pre-orders-china
iPhone X traders see low resale demand in Hong Kong

Er is de laatste tijd gewoon minder vraag naar iPhones in het algemeen. Deels door concurrentie, deels door het aangewakkerde nationalisme in China.

Bij de Apple Store hier in Hangzhou, wat een van de rijkste steden in China aan het worden is, is de vraag naar de iPhone X niet echt hoog. Geen wachtrijen niks, je kan zo langs gaan en er 1tje ophalen.
Geen wachtrijen niks, je kan zo langs gaan en er 1tje ophalen.
Geloof er weinig van, gezien de opgelopen wachttijd bij de bestellingen.
Denk eerder dat er niemand wacht, omdat ze weten dat er geen voorraad in de winkel is.
Net op de HK Apple Store gekeken: Currently Unavailable.
Hier in NL: 3-4 weken.
Er is de laatste tijd gewoon minder vraag naar iPhones in het algemeen.
Dus daarom verkopen ze er zo veel?
Je weet dat ze aan het einde van de 7 cyclus zitten, de laatste kwartaalcijfers hadden één week iPhone 8 verkoop.
Voor het komende kwartaal voorspellen ze 84-87 miljard dollar omzet, tegen vorig jaar 78, terwijl vorig jaar 1 week meer had in het kwartaal.
Ik denk dat Apple het niet zo slecht doet...
Maar ja, als je Apple graag wil laten falen, dan is het makkelijk om geruchten te geloven, ondanks dat die niet stroken met de officiële cijfers en voorspellingen die Apple zelf geeft.
Lees je de linkjes wel?
HK =/= mainland China. De Apple Store hier heeft gewoon iPhone X's op voorraad.
Ik heb het over de verkopen in China, niet over de totale verkopen van Apple.
Als Apple van de nummer 2 positie bijna uit de top 5 verdwijnt in China dan is er toch iets aan de hand?

En dat zijn gewoon cijfers die te controleren zijn. Of zijn pre-orders van Apple Stores en officiele resellers ineens "geruchten"?

En wie zegt dat ik Apple wil laten falen, ik probeer iets uit te leggen. Maar als je ook maar iets wat als negatief gezien kan worden dan ben je gelijk een Apple hater? 8)7
@Kenzi @PPie Het is opzich niet relevant of ze de 8 en X verkopen en of de verkopen daarvan tegenvallen. Apple heeft namelijk meer iphones in hun portfolio en maybe verkopen ze daarvan juist veel meer dan verwacht en omdat die ook goedkoper worden om te produceren kan apple daar natuurlijk mooie marges opmaken.
De dure iphones zijn natuurlijk voor de gemiddelde chinees erg duur en dat is ook waarom de chinese fabrikanten het zo goed doen.
Zelf ook de laatste linkjes blijven lezen dan toch?

iPhone 8 sees Apple bounce back in China, sales up 40%, dramatic sales grew in China.

https://9to5mac.com/2017/10/30/apple-china-growth/

En de vraag naar de iPhoneX is in China ver boven de verwachtingen (mits je Apple gelooft): https://9to5mac.com/2017/...lls-out-around-the-world/

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2017 09:47]

Je tekst bij de linkjes hadden het over Hong Kong.
Maar ook Apple Store China geeft 3-4 weken.
Dat klinkt niet als 'ze hebben ze hier liggen'.
Online is wat anders dan de fysieke winkel. Die heeft ze gewoon liggen achter de balie hier. Geen idee of dat voor elk filiaal zo is maar de dichstbijzijnde in ieder geval wel.

Als je de artikelen leest dan had je kunnen lezen dat de verkopen in HK vrijwel altijd direct naar scalpers gaan die ze doorverkopen in mainland China. Dit omdat voorheen de iPhone in HK altijd goedkoper was dan in mainland (en eerder uitkwam). Aangezien de iPhone 8 nu al afgeprijsd is in mainland zitten de scalpers opgescheept met een berg iPhones die ze niet kwijt kunnen.
Ik weet niet welke bronnen jij gebruikt maar de wereldwijde smartphone verkopen stijgen ieder jaar hoor.

En of Apple nou meer of minder verkoopt Apple is zelf tevreden met de verkopen en daarom geef ik aan dat ze dus de prijs niet verlagen maar juist verhogen.

Als Apple al niet de noodzaak ziet in een prijsverlaging hoe kan je dan als buitenstaander daarover oordelen?

En zelfs wal zouden de verkopen stagneren dan nog praat je over een ongelooflijk hoeveelheid geld wat Apple binnenharkt.

Het tegenovergestelde is juist waar en het gaat ieder jaar nog beter met Apple maar mensen blijven maar roepen hoe slecht het wel niet zou gaan, op een gegeven moment moet je je toch realiseren dat je het totaal bij het verkeerde eind hebt?
De winsten zijn aanwezig, goed en netjes van ze, maar de relatieve verkoopaantallen slinken, en vroeg of laat zullen ze dat gaan merken.
Dat roepen ze al sinds 1998/99
Maar je krijg vast wel een keer gelijk want na zonneschijn komt regen :)

Feit is dat Apple één van de weinige bedrijven is met voldoende reserves om een economische crisis te doorstaan.

Het marktandeel is slechts één zijde van de smartphone OS medaille.
De andere zijde is het app/internet gebruik en daar zie je dat iOS gelijke tred houdt met Android.
Het heeft er dus alles van weg dat het overgrote deel van de Android toestellen voornamelijk als dump-phone gebruikt. En dat is niet zo vreemd want probeer eens een toestel te kopen zonder Android.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 3 november 2017 16:20]

De verwachting die Apple zelf heeft afgegeven voor het volgende kwartaal is bizar. Ze verwachten een record omzet van 84-87 miljard (vorig jaar 78 miljard). Dus dat kun je wel als uitgangspunt nemen. Geen dalende winsten, sterker nog er is geen bedrijf op deze aardkloot dat het beter doet. Apple wordt de allereerste met een waarde boven de 1000 miljard...

[Reactie gewijzigd door Optelsommetje op 3 november 2017 06:38]

De omzetverwachting is 84-87 miljard. Nog niet de winst :)
Martkaandeel is niet relevant. Het gaat om hoeveel je uiteindelijk verdient. Gazelle heeft een veel groter marktaandel dan Pinarello, maar die laatste heeft een veel hogere marge. En daar gaat het om bij een onderneming.
Apple die een eigen GPU gaat maken? Moeten ze eerst opbtegen de bazen AMD en Nvidia :+
Ze hebben het al gemaakt en in de iPhone gestopt.

En gezien je blijkbaar totaal geen verstand hebt van hardware begrijp je natuurlijk ook niet dat er een verschil is tussen desktop GPU's en mobiele GPU's.

Apple heeft dus gewoon een GPU die kan concurreren met de GPU van Qualcomm dat van AMD is overgenomen wat dus eigenlijk Radeon is.

Dus Apple heeft een GPU die beter is dan die van AMD omdat AMD geen mobiele GPU's meer maakt.

Wist je natuurlijk niet he? :+ :+ :+
Apple gpus werden toch gemaakt door innovation nogwat?
Oh? Vertel eens welke GPU's Samsung maakt dan?

Ik zal het antwoord geven, helemaal niet want Samsung kan geen GPU's maken.

En mooi dat je bewijst dat je dus niks weet over hardware, Apple gebruikte tot de iPhone 7 GPU's van Imagination technologies maar vanaf de iPhone 8 maken ze die zelf.

Voor de rest is er geen enkele smartphone fabrikant die eigen GPU's maakt laat staan eigen SOC's.

En het is een kwestie van tijd voordat Apple GPU's maakt voor hun Macs.

En al zouden ze die niet maken so what?

Je bent echt een vreemd figuur weet je dat?

Apple is juist degene die WEL hun eigen SOC en GPU ontwikkelt.

Wat lul je nog slap?
Waarom denk je gelijk dat ik het over Samsung heb?
Samsung gaat vast wel eens een eigen GPU maken en bakken hoor. En waarom bakt Apple hun eigen chips niet??? OMDAT ZE DAT NIET KUNNEN!
En Samsung maakt en bakt wel hun eigen SOCs. Apple is degene die de SOC door iemand anders laat maken. Laat wel zien dat jij weer niets van hardware afweet he? En in desktops gaat Apple nooit AMD of Nvidia overtreffen. Maar overnde mobiele GPU heeft Apple er blijkbaar een gemaakt. So what? AMD maakt ze niet meer maar ARM nog wel voor SD en Exynos. Tis een kwestie van tijd voordat Samung er zelf aan gaat beginnen.
Jij bent echt een kleuter weet je dat? Als je nou verstand van zaken zou hebben konden we nog een zinnige discussie voeren maar jij weet dus blijkbaar helemaal niets.

Je weet niet dat productie van chips door vrijwel ieder bedrijf word uitbesteed.

Je weet niet dat het produceren van chips niets zegt over wat je capaciteiten zijn als bedrijf, want volgens jouw beredenering is Samsung niet in staat hun eigen chipmachines te maken want ze kopen ze van ASML.

Samsung zal waarschijnlijk nooit een eigen GPU maken omdat het ze niet boeit en ze ook niet de benodigde patenten bezitten. Samsung kon Imagination technologies voor een weggeefprijs kopen nu de aandelen zijn gezakt maar doen ze niet. "Samsung gaat heus wel GPU's maken" is niet een feit, dat is wishful thinking van jou.

Jij weet totaal niet hoe een chip word gemaakt aan je verhaal te lezen, je zegt Samsung maakt en bakt chips wat dus onzin is, wat is maken en wat is bakken?

Samsung bakt voorlopig alleen chips en ook kopen ze chips van Qualcomm die door TSMC zijn gebakken, het is grappig dat je dit niet weet omdat dit juist dingen zijn die je moet weten als je over feiten wilt praten.

Let goed op want nu krijg je les: Apple is de enige smartphonefabrikant ter wereld die hun eigen SOC ontwikkelt (Samsung dus niet), en Apple is de enige smartphonefabrikant ter wereld die ook de OS zelf ontwikkelt.

Samen werken deze dingen dus harmonieus, dit is per definitie niet mogelijk met welke Samsung, LG, Huawei, Sony, Xiaomi, OnePlus, Google Pixel dan ook.

Sorry maar het zijn feiten, overigens denk ik dat dit zelfs te moeilijk is voor jou want ik ben echt serieus aan jouw verhaal te zien weet je echt niet waar je over praat.

Ook bizar dat zoiemand als jij een discussie durft aan te gaan en vervolgens niet eens op de hoogte is dat Samsung al jaren SOC's inkoopt van Qualcomm. 8)7
Wees wat duidelijker.

Wat heeft de Essential Phone en Xiaomi al?
[Drummroll] kleine bezels
Ik zou denken klein rekencapaciteit zoals jij.
Interessant dat ook de iPad ook het goed doet, volgens mij is de iPad de enige tablet die het nog goed doet.

Ook de Mac computers, Apple was juist een van de eerste met de “post-pc” revolutie, maar toch een stijging in verkoop van computers, ze verkopen als nog veel meer iPads, maar volgens mij stabilizeerd het een beetje de gehele PCs gaan dood, tablet rules hype, ook in de Apple wereld.
De "nieuwe" iPad 2017 is dan ook bijzonder competitief geprijst. Heb er vorige maand 1 meegenomen uit de US voor omgerekend 260 euro, had deze 100 euro meer gekost had ik geen iPad gehad.
Vind je dat de iPad het goed doet? De laatste piek was niet erg hoog. Sinds 2013 gaan de pieken omlaag. Hoe kan dat? Verzadiging v/d markt? Terwijl de iPhone alleen maar populairder wordt sinds 2013. Mac assortiment is stevig aangepakt in 2017. Dus dat effect is dan logisch. Het is ook jammer dat Apple de netbooks die ze intern gebruiken niet als product uitbrengen.
In vergelikling met de Android side of things, vind ik dat de iPad best wel oké doet.

Als ik zei, de gehele post-pc era, iedereen heeft straks alleen maar een tablet nodig, is over, er zijn scenario’s waar iemand alles met een iPad kan doen, maar er zijn ook mensen die een computer nodig hebben, zelfs als het alleen maar is om de iPad te unbricken na een foute update.

Maar op de Android market was de laatste echte “flagship” tablet, de Pixel C, je ziet er geen nieuwe tablets met SD835, 6GB ram, 128GB opslag en zo.

Hoop is om te wachten op MS en Windows op ARM take 2.
Ik ken behoorlijk veel mensen met een iPad, en heb er zelf ook een paar in huis.
Wat ik vooral zie is dat die dingen makkelijk 4 jaar mee gaan nu, en dat de nood om te upgraden relatief klein is, dat drukt natuurlijk de verkoop.
Ook hier moet je naar marktaandeel kijken. https://www.statista.com/...e-held-by-tablet-vendors/

Het marktaandeel van Apple groeit weer, en is 2 keer zo groot als de eerste volger.
Toch blijft de PC/Mac markt behoorlijk gezond qua gebruik, mensen doen er langer mee dus de jaarlijkse verkopen dalen wat, maar het aantal PC gebruikers groeit nog altijd gestaag door.
De cijfers zijn ver boven de verwachtingen en erg goed ontvangen. Apple gaat het eerste bedrijf ter wereld worden dat een aandeelhouderswaarde van boven de 1000 miljard heeft. Bizar!

Wat mij nog opviel in de cijfers waren de zeer goede verwachtingen van Apple voor het volgende kwartaal. Die aantallen zijn ook bizar. Ondanks verhalen over leveringsproblemen en een mogelijk te dure iPhoneX. De consument laat Apple groeien, jaar na jaar.

Apple verwacht voor het volgende kwartaal het volgende:

Omzet tussen $84 miljard en $87 miljard
Brutomarge tussen 38 procent en 38,5 procent
Operationele uitgaven tussen de $7,65 miljard en $7,75 miljard
Overige inkomsten van $600 miljoen
Belastingpercentage van 25,5 procent
Zo'n bedrijf kan zich zeer gevaarlijk ontwikkelen. Bijvoorbeeld door alle technologie op te kopen en concurrentie te elimineren.

Het gebeurt nog niet, maar het feit dat het kan maakt Apple gevaarlijker dan bijvoorbeeld AI.
Kom kom, denk je dat Apple alle technologie kan en zou willen opkopen? Het mooie van technologie is dat het snel ontwikkeld, kortom er komen constant nieuwe start-ups en nieuwe technieken bij.
En die kun je constant opkopen.
Apple geeft primair om aandeelhouders.
Nee want dat betekent dat je bedrijven moet gaan opkopen en aandeel houders gaan niet blij worden wanneer je elk bedrijf opkoopt, dat betekent namelijk enorm risico. De aandeelhouders zullen daar geen enkele voordeel zien.
Soms is de keuze om bepaalde technologie aan andere te laten beter. Je kan niet alles.
Maar waarvoor zou Apple dat gaan doen? Met dit soort cijfers hoef je helemaal niet bang te zijn voor de concurrentie plus dat opkopen alleen maar tot gedoe met autoriteiten leidt.
Gewoon, omdat het kan en omdat het menselijk gedrag is.
Multinationals zijn nou niet echt de weldoeners van deze wereld.
Belastingpercentage van 25,5 procent klopt niet.
Het is effectief veel minder. Ze goochelen met cijfers om aan de wereld te tonen dat ze "netjes" belasting betalen
Is er niks over Apple Pay gezegd? :'(
Ook erg benieuwd naar. De geruchten waren waarschijnlijk nep-nieuws.
Jawel maar niets wat voor ons Nederlanders interessant was.
Goed nieuws ook voor de aandeelhouders en ik verwacht dat deze cijfers (iphone) nog zullen stijgen met de nieuwe iPhone 10.. Ik ben benieuwd!
Ze verwachten dit huidige kwartaal tussen de 84 en 87 miljard dollar omzet, dit kwartaal vorig jaar was 78 miljard.
Ik ga toch eens de vele reacties moeten opslaan die telkens voorspellen dat de verkopen nu toch echt wel gaan tegenvallen voor Apple. Zelfverklaarde analisten die met grote stelligheid beweren te weten dat het verwijderen van de jack of het uiterlijk van de iPhone 8 er voor zal zorgen dat mensen massaal Apple de rug toekeren. Ik vraag me ook af wat die mensen dan denken als ze dan vandaag zien dat de resultaten het tegendeel bewijzen. ;)
Ik vraag me ook af wat die mensen dan denken als ze dan vandaag zien dat de resultaten het tegendeel bewijzen.
Die blijven er van overtuigd dat Apple doomed is, zoals ieder kwartaal.
Daarentegen zijn alle andere computer en telefoonbedrijven niet doomed, ondanks dat hun omzet en winst daalt en ze vaak verlies maken. Tja. Soort afgunst, denk ik.
Wat ik mis bij velen is een stukje service. Tot mijn Samsung Galaxy s3 was ik geen Apple fan. In het verleden teveel gedoe mee gehad.
Dan komt service;
Mijn paar maanden oude Samsung S3 stopt er overnight mee. Uiteraard opgestuurd en na een onderzoek bleek: waterschade. “Onmogelijk!”... ik gebruik dat ding niet in de buurt van water. “Of ik misschien in de regen had staan bellen.” Natuurlijk niet, maar dan nog, geen garantie. Wel met de verzekering kunnen regelen.

Mijn compagnon had daarvoor zijn iPhone 4s in de vijver laten vallen. Opgestuurd. “Meneer, waterschade. Kunnen we niet repareren maar we kunnen u wel voor ¤100,00 een nieuwe/refurbished sturen”. Later bleek het een splinternieuwe. Samsung wilde de telefoon voor iets van ¤300,00 wel vervangen.

Hierna louter positieve ervaringen met de service van Apple. Gratis vervanging van accu buiten de garantieperiode in een 5s en ook kleine dingetjes. Ik zal die ene keer bij Samsung pech hebben gehad, maar het is wel een ervaring die ik meeneem.

Qua innovatie, ik vind nog steeds Apple, maar ook wel veel andere fabrikanten innoveren. Zoals in de nieuwe iPhoneX, het meest wonderbaarlijke is een verkleining van 70% van de Logicboard.
En verder, tja, de 3.5 Jack ben ik liever kwijt dan rijk. De touchbar vind ik prachtig echter overpriced.
De HomePod ben ik nieuwsgierig naar en de Apple TV4 is gewoon een hele fijne mediaplayer. Voor de een zal het overpriced zijn, de ander betaald graag iets meer voor het I.m.o. toch betere design en vaak betere kwaliteit.
Waar ze weer 0% aan belasting betalen.
Apple verwacht voor het volgende kwartaal het volgende:
Belastingpercentage van 25,5 procent.
Dat zal wel alleen bij sommige landen zijn.

Apple maakt via Nederland de double dutch constructie. Waarom denk je dat ze 260 mld dollar in kas hebben. Ze betalen zeer weinig belasting.

Het is een bekende constructie waar alle internationale bedrijven gebruik van maken.

http://alibionline.nl/201...ontwijken-editie-1-apple/
Klopt, maar de 25,5% gaat over het geheel. Dus de totale belastingdruk die Apple betaalt en in dit geval verwacht voor het volgende kwartaal.
Het is als volgt berekend.
Elke winst die Apple naar Amerika zou boeken moeten ze 40% belasting betalen. Ongeacht of er al belasting is betaald. Daarom parkeren ze hun buitenlandse winst buiten. Maar hebben ze deze belasting wel in hun balans gereserveerd. Dus komen ze op 25.5% belasting.

Goede truuk alsof ze normaal belasting betalen. Niet dus. En over die buitenlandse winsten betalen ze nagenoeg niks. I rest my case.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 3 november 2017 00:34]

Wat mij betreft mogen ze hier internationaal snel wat aan gaan doen. Maar alle bedrijven doen dit, het is legaal, ook Samsung en Microsoft.
Het argument staat in de wet en is dan ook legaal is echt volkomen KUL.
Dat bedrijven dit volgens de wet doen betekent niet dat het juist is.
Als in de wet zou staan dat je iemand volledig in elkaar mag slaan zonder reden zou dit zsm gewijzigd worden. De wet is niet in beton gegoten en zou moeten voldoen wat wij als maatschappij geaccepteerd willen.
Denk andersom. Als jij het niet doet en andere bedrijven wel dan verlies je. Sterker nog, als je het niet doet maar het kan wel dan word je door je aandeelhouders aangeklaagd voor slecht bestuur.
daar ging mijn relaas niet over.
Tuurlijk maken bedrijven gebruik van. Het gaat mij om de politiek die weinig aan doet.
Maar wanneer de bevolking in de wet een voordeel heeft gevonden is dat volgend jaar gedicht.
Onder Mac moet ik alle systemen verstaan die macOS draaien?
Strookt niet met het beeld dat ik op hogescholen en universiteit zie. Daar zijn heel wat studenten met een MacBook (Air). Verhouding tussen iOS macOS is daar wel kleiner.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 2 november 2017 22:52]

Nu zijn macbooks en macbook pro’s natuurlijk ook niet echt gunstig geprijsd voor studenten in mijn optiek. iOS heeft volgens mij op hogescholen en uni’s nogsteeds een behoorlijk aandeel.
Inderdaad maar de iPad is ook geen goede vervanging van een computer, als tablet is prima, maar als een hybride, vind ik een grote fail.

Plus sinds voor mij tijd (toen de witte MacBooks) bestond het geloof dat je een Mac nodig had als student, nou, deels begrijp ik, je was daar met je MacBook met een PPC CPU en accu was goed en thermals ook oké, en ik had een Dell P4 met 1h accu en die net zo loud was als een 747. Heeft lang geduurd maar Windows laptops zijn op de “Mac level” van kwaliteit en design maar het is niet cool genoeg vinden mensen, ook bij een statbucks niet, als je een surface heb ben je nog wel welkom, maar zodra ik mijn 15” Lenovo “gaming” laptop open bij een Starbucks word ik raar aangekeken. :O
De iPad is geen “computer” vervanger voor JOU, maar er is zijn genoeg mensen waarvoor het prima geschikt is.
als tablet is prima, maar als een hybride, vind ik een grote fail.
Heb ik gezegd dat iedereen zo moet denken?

In een hogeschool zie je veel meer Macs en minder iPads dan in andere openbare plekken, en ik vind het maar logisch, als ren hybride komt de iPad te kort in vergelijking met de Surface, iOS11 is geweldig maar veel missen nog dingen, bijvoorbeeld een mouse functionaliteit en de hardware (manier hoe je de tablet moet gebruiken i.c.m een toetsenbord) is erg onhandig.
Gewoon lezen. Hij zegt toch ‘vind ik’
Enige wat een iPad mist is een mouse
Het is toch raar he? Ze zatten nog te lachen omdat het gebruiken van een laptop met een touchscreen idioot was, maar een iPad met een toetsenbord daar moet je de touchscreen gebruiken want je hebt geen muis.
Daar gaat het apple niet om. Het gaat Apple om het OS:

MacOS heeft geen GUI die geschikt is voor touch. IOS echter wel.
Minder features betekent niet dat je achter loopt. Het kan ook betekenen dat je het snapt.
Niet volgens Apple zelf. Ik kan me een artikel herinneren (tijd terug al, geen tijd om het op te zoeken) waar een Apple medewerker (kan Jobs geweest zijn) aangaf dat ze uitgebreide ergonomische studies hadden gedaan en touchscreen werkt gewoonweg niet (goed genoeg) op lap-/desktop machines.
Mijn vergelijking was meer op de hardware gericht, ik vind Windows 10 prima, ja, vroeger had OSX een edge naar mijn mening, Spotlight en was stabieler, maar sinds Windows 7 heb ik niks te klagen, oké, bijna niks, Microsoft negeert altijd de mensen die al jaren een Windows variant van iLife vragen, het beste die ze gedaan hebben was Windows Live Essentials.


Op de hardware, ik zie tegenwoordig Windows laptops met goede Accu, schermen met hogere resoluties dan die “retina”, beter toetsenbord, meer poorten en van aluminium, zo ik vind wel dat de PC hardware op het zelfde niveau is als de Mac.
"ik zie tegenwoordig Windows laptops met goede Accu, schermen met hogere resoluties dan die “retina”, beter toetsenbord, meer poorten en van aluminium"

Het probleem is dikwijls om die dingen in één en dezelfde Windows laptop te vinden. Een combinatie van hoge resolutie en goede accuduur bijvoorbeeld is al heel zeldzaam. Ik zou niet direct weten welke Windows laptop dat vandaag biedt, met een accuduur die zich kan meten met de Macbook Pros.
De Windows laptops hebben wel een veel betere prijs/kealiteitsverhouding.

En zoals we allemaal weten draait het om functionaliteit, en Windows laptops zijn op talloze punten functioneler. Meer apps, uitgebreidere Office, je kunt er van alles op aansluiten etc.

De specs zoals extreme accuduur en megapixels zal de meesten worst wezen.
Scherpte van een scherm en accuduur lijken mij net wezenlijke functionaliteiten - dingen die elke dag en elke minuut van nut zijn. Een seriële poort op een laptop daarentegen...

Office draait overigens minstens even goed op MacOs als op Windows en ik ben nog nooit iets tegengekomen dat ik niet op mijn Macbook Pro kan aansluiten, integendeel: dikwijls blijkt nieuwe hardware sneller operationeel met een Mac dan met een Windows laptop.
Er wordt anders best geklaagd over ms office op de Mac. Het zal dan wel niet over de snelheid gaan.
Geen idee. Werkt perfect bij mij.
Typisch de gedachten van een techneut die aan featuritus leidt. Meer is niet beter. Ik heb nog nooit iemand moeten helpen die een Mac heeft. Wel vaak mensen die een Windows pc met oneindig veel mogelijkheden die voor een groot deel van de gebruikers nutteloos zijn en alleen maar voor verwarring zorgen.
Volgens mij lees jij niet goed. Die megapixel en accurace van Apple zal de meesten worst wezen.
Apple heeft nooit aan de megapixel race meegedaan, ze hebben daar altijd duidelijk hun keuzes bepaald wat zij voldoende vonden aan resolutie. En accurace? Het moet niet gekker worden. Dat is nou zo'n beetje de enige feature op een laptop waar wat mij betreft geen bovengrens aan te stellen is. Een laptop met een accuduur van max. 3 uur (ik zeg: zo'n beetje elke businesslaptop die ik de afgelopen 15 jaar gehad heb) is waardeloos als apparaat zonder stroom in de buurt. Al mijn Macbooks gingen, ook na een aantal jaren gebruik, nog minimaal 6-8 uur mee. En vaak halen ze de 10-12 uur tegenwoordig. In real life! Dat betekent dat je een dag zorgeloos op pad kan zonder oplader.
Ik reageer op wat hierboven wordt gezegd.

Persoonlijk ken ik niemand die zich zorgen maakt over 3 uur accutijd, maar dat terzijde. Zelfs in de trein zit stroom.
macOS heeft nog steeds die 'edge', mits jouw manier van denken overeenkomt met die van Apple. Ikzelf ben bijvoorbeeld veel efficiënter en productiever op een mac dan op een Windows machine. Voor hele volksstammen is het precies andersom. De 2 OS'en volgen domweg een andere logica qua workflow en manier van denken.

De tijd dat Windows meer crashte dan een werkbaar OS was, hebben we met Windows 2000 al achter ons gelaten. Eventueel muv Vista en 8, maar die 2 heb ik zelf nooit echt gebruikt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*