Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

F1 2017 is beschikbaar voor Linux

Feral Interactive heeft F1 2017 beschikbaar gemaakt voor Linux. Het gaat om de eerste Vulkan-only-game voor Linux. De systeemvereisten liggen mede hierdoor wat hoger dan voor de versie die op Windows draait.

Feral kondigt aan dat F1 2017 voor Linux beschikbaar is in de Feral Store en via Steam. Het spel verscheen 25 augustus voor de pc, Mac, PlayStation 4 en Xbox One. Om het spel te kunnen draaien is minimaal een Core i3-3225 op 3,3GHz, 4GB ram en een Nvidia GTX 680 of AMD GCN-kaart van derde generatie, zoals een Radeon R9 285 nodig.

Feral raadt aan een Core i5-6600k, 8GB ram en Nvidia GTX 1070 te gebruiken. Daarnaast zijn driverversies 384.90 van Nvidia of AMD's Mesa-driver 17.2.2 of later nodig. AMD Vega-kaarten worden nog niet ondersteund, ondersteuning voor geïntegreerde Intel-videochips komt er in het geheel niet. De systeemeisen liggen hoger dan bij de Windows-versie, maar dat komt omdat het een Vulkan-only-release betreft, constateert Phoronix. Nvidia ondersteunt Vulkan in Linux-drivers bij kaarten vanaf de Kepler-generatie; bij AMD is dat vanaf de derde generatie van GCN.

Er komt dus geen OpenGL-versie van het spel. Vulkan is een alternatief voor Direct3D en OpenGL dat onder andere lowlevel-toegang tot de gpu biedt.

 

Door

Nieuwscoördinator

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
Waarom heeft een game met Vulkan hogere systeemeisen dan een met OpenGL of Direct3D? Ik zou juist verwachten dat met zo'n moderne API de hardware efficienter gebruikt zou worden en dus minder resources nodig heeft dan het verouderde D3D.
..maar dat komt omdat het een Vulkan-only-release betreft, constateert Phoronix. Nvidia ondersteunt Vulkan in Linux-drivers bij kaarten vanaf de Kepler-generatie; bij AMD is dat vanaf de derde generatie van GCN.
Oftewel: Op oudere kaarten dan de aangegeven generaties kan het spel niet draaien omdat Vulkan ingezet wordt. Dan zijn per definitie de eisen al hoger qua videokaarten dan voor de Windows variant. Of dat erg is, vraag ik mij wel af. Volgens mij wil je op een pre-Kepler/pre GCN3 kaart in Windows liever ook al geen F1 2017 meer draaien als je een redelijke fps op minimaal FHD wilt halen.
Het staat inderdaad niet zo duidelijk in het artikel.
Dat komt omdat de drivers van de videokaart vulkan moeten ondersteunen en als je naar de windows minimale systeemeisen kijkt, dan zie je dat die dat niet ondersteunen. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)#Compatibility voor de compatlijst

[Reactie gewijzigd door geeMc op 2 november 2017 22:34]

Ik zal wel gemint worden, maar kan iemand me uitleggen waarom je zou willen gamen op dit platform, puur omdat je geen Windows wilt draaien of?

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat hier een marge op te behalen valt voor ontwikkelaars, behalve dan wellicht dat je 1 van weinige ontwikkelaars bent en het lijkt (gezien de reacties hierboven) dat mensen de game maar kopen omdat het 1 van de weinige games zijn die beschikbaar zijn, ongeacht of je echt een racegame liefhebber bent.

Ik vind het dus ook lastig voor te stellen dat je een high end pc bouwt, voor gamen, op Linux. Niet als disrespectvol bedoeld naar de users die het OS gebruiken, maar hoe zit dat? :)

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 3 november 2017 01:11]

Het OS percentage wordt gemeten via het "internet". Terwijl er meer Linux gebruikers zijn die niet echt veel websites bezoeken via Linux. Conclusie: Werkelijke Linux Desktop omgevingen percentage is velen malen hoger dan wordt ingeschat met de "onjuiste" meet methode.
Ik gebruik eigenlijk alleen maar Linux, de dual boot Win10 start ik af en toe op om te updaten of een windows-only tooltje te draaien dat niet lekker in de VM werkt.

Echter blokkeer ik alle (externe) trackers, en tel ik dus niet mee in alle cijfertjes van de grote webtrack boeren.

Ik heb het idee dat de gemiddelde Linux gebruiker meer gebruik maakt van tools als add-blockers en privacy guards dan de gemiddelde Windows gebruiker. Als dit zo is zal dit zeker een effect hebben op de statistieken van website bezoeken waarop de percentages marktaandeel gebaseerd zijn.
Hoezo zou Linux minder voor internetter gebruikt worden? Zeker zijn er veel servers op Linux, maar dat er veel desktops zijn waar niemand mee online gaat lijkt me vreemd.
Ik gebruik veel Linux virtual Machines om in te ontwikkelen. Maar ik zit daar niet met een browser in open.
Maar het zijn wel heuse desktop enviornments waar ik in werk. Maar dat is een persoonlijke voorbeeld.
Ik gebruik dan wel internet via mijn virtual machine. Maar geen browser werk... meer via de commandline packages ophalen e.d. Geen http requests naar reguliere HTML websites waarop gemeten word.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 3 november 2017 08:45]

Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor developers die virtuele Windows machines gebruiken en nooit op het internet komen. En waarschijnlijk trekt het door jou veronderstelde verschil daarmee gewoon weer recht.
Goede vraag. Ik denk dat het met die marge wel meevalt, al is het maar omdat je meestal een game engine target, of in ieder geval een graphics API. Maar een heel klein deel van de code zal anders zijn vanwege de kernel of het OS waar je op draait. Alle verschillende configuraties ondersteunen is nu natuurlijk al een hoop werk, en als daar ook alle Linux distro + hardware combinaties nog eens bijkomen dan zal dat wel aantikken. Maar misschien weten Linux gebruikers wel weer vaker waar ze mee bezig zijn of hebben ze niet de verwachting dat alles perfect ondersteund zal worden.

Juist als je zelf een PC bouwt is Linux een interessante optie, gezien de retail prijs van Windows. Ik heb uiteindelijk een OEM licentie gekocht, maar in hoeverre dat precies legaal is weet ik niet (en het zou me verbazen als Microsoft zelf weet hoe het nou precies zit).

Ik vind het fijn om de meeste dingen in Linux te doen, en dual booten is irritant. Installatie is tegenwoordig niet zo lastig meer, maar moeten rebooten om te kunnen gamen is gewoon blegh. Windows als enige OS is een optie als je geen Linux-specifieke software gebruikt (ik draai niets onder Linux dat ik niet ook onder Windows zou kunnen draaien), en je het niet erg vindt dat Microsoft je in de gaten probeert te houden. Alle privacysettings configureren is even een klusje, maar het feit dat dat überhaupt nodig is, geeft mij een akelig gevoel.
Misschien eens interessant voor jou om te kijken naar GPU passthrough in een VM. Zitten wel wat eisen aan en het kost wat moeite om op te zetten, maar het werkt erg goed. Hoef je ook niet meer te rebooten als je een game in windows wil spelen. Zie https://wiki.archlinux.or.../PCI_passthrough_via_OVMF
Alle verschillende configuraties ondersteunen is nu natuurlijk al een hoop werk, en als daar ook alle Linux distro + hardware combinaties nog eens bijkomen dan zal dat wel aantikken.
Dat valt wel mee. Steam maakt gebruik van een vaste set aan runtime libraries die altijd beschikbaar zijn, gebaseerd op Ubuntu (waar SteamOS ook op is gebaseerd, volgens mij). In andere distributies (zoals Arch Linux) is het in een handomdraai mogelijk om deze libraries te installeren. Daarmee werken Steam en de meeste Linux spellen die daarmee worden aangeboden. Als ontwikkelaar hoef je dus maar met een enkele 'distributie' rekening te houden.
Ik vind het fijn om de meeste dingen in Linux te doen, en dual booten is irritant.
Eens. Ik heb een werklaptop die enkel Linux draait en waar ik wel eens spel op speel. Op een game PC voor onder de TV heb ik een uitgeklede versie van Windows 10 (Enterprise) op staan voor gaming, media en Netflix. Bij veel van de spellen die ik speel merk ik niet eens het verschil tussen het draaien van de Linux of de Windows versies.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 november 2017 07:30]

SteamOS is gebaseerd op Debian.
Net zoals Ubuntu, die gebaseerd is op Debian :P
maar als steam os is gebasseerd op debian is die niet gebasseerd op ubuntu, en dan klopt het dus wat @Electric Vibes zegt
SteamOS is gebaseerd op Debian en voor zover ik weet qua versies van kernel, libraries en andere software vergelijkbaar met Debian Testing, waar Ubuntu destijds ook op gebaseerd is.

Echter hebben we het hier over de Steam for Linux Runtime, een set libraries die Steam meelevert op Linux zodat ontwikkelaars zich geen zorgen hoeven te maken over of een library die ze gebruiken wel op het systeem geïnstalleerd is via de package manager. Deze Runtime is ooit gebaseerd op libraries uit Ubuntu 12.04 LTS, hoewel ze misschien inmiddels zijn geupdate naar versies uit Ubuntu 14.04 LTS. Hoe dan ook lopen ze qua versies wel wat achter op meer actuele system libraries en omdat de API's van de meeste libraries op Linux redelijk stabiel zijn zie je dat veel Steam gamers op Linux toch liever gewoon de libraries die hun distributie mee levert gebruiken. Gelukkig voorziet Steam hierin door de variabele STEAM_RUNTIME=0 te zetten voordat je Steam start. Ook is Ikey Dorothy onder de vlag van zijn Linux distributie Solus bezig met betere Steam integratie in de Linux desktop in zijn algemeen en ook via Snap.
Ik zou niet weten waarom ik niet zou willen gamen op Linux? Ik draai überhaupt nergens Windows. Niet wegens haat of zo, maar het ligt me gewoon niet. Tevens is Linux mijn vak, dus ik zou niet weten waarom ik Windows moet hebben. Er is gewoon geen behoefte voor in mijn huishouden.

Dus ik heb een AlienWare R4 laptop met een GTX1080 en ik game me suf. Ik draai vanuit Steam enkele grote titels waarvan ik heel blij ben dat ze op Linux draaien en EVE Online. En F1 2017 ga ik ook kopen.

Ik vind het raar dat je mensen een platform op duwt om te kunnen gamen. Er zijn ook drie grote consoles zodat mensen hun smaak kunnen kiezen. Waarom dan ook geen Linux? Ik ben heel blij met Feral, dit is niet de eerste grote release die ze naar Linux brengen. Kennelijk zien zij er toch wel brood in.
Ik gebruik ook uitsluitend Linux op mijn systemen en speel ook regelmatig een game. EvE Online, WoW, Dota, LoL, Civilization VI en Cities Skylines. Als je eenmaal gewend bent aan Linux is het een buitengewoon prettig OS.
Ik denk dat veel Linux gebruikers die ook gamen wel beide systemen op hun pc hebben staan. Dit is leuk voor als mensen daarvoor dus biet hoeven te switchen naar Windows.

En natuurlijk zijn er die hard Linux fans die geen Windows draaien.

En niet te vergeten dat het dan ook op SteamOS goed werkt.
Het is een kwestie van gemak. Ik start Windows ongeveer 1 keer per maand op mn pc, en dan met name omdat ik wil voorkomen dat als ik het eens nodig heb ik nog een half jaar beveiligingsupdates moet inhalen. Het valt me dan altijd weer op hoe veel ik mis ten opzichte van het OS dat ik dagelijks gebruik: websites waar ik niet ingelogd ben (in combinatie met een ontbrekende wachtwoordmanager), een agenda die niet ingesteld is, een mediacenter met niet bijgewerkte collectie, etc. Eigenlijk heel veel kleine dingetjes die het gebruik net onpraktisch maken, en dus ook net gaan storen als ik tussen het gamen door even snel iets in mijn agenda wil doen bijvoorbeeld. Kunnen gamen in het OS dat ik altijd al gebruik is dus best wel fijn.
Niet iedereen gebruikt een computer puur voor gamen. Ik werk overdag in Linux en het zou fijn zijn als ik 's avonds niet steeds hoef te rebooten :)
Omdat Linux een prachtig OS is. Niet alleen is het gratis, maar ook opensource, en heerlijk om mee te werken als PC enthusiast, En ik draai niet alleen Steam games, maar ook PS2, Wii en PS3 emulators die het nodige aan resources nodig hebben. Ook het principe speelt mee.. het voelt goed om Linux te draaien en te supporten.
Heb een budget steamos box in de woonkamer, reden:
- games zijn goedkoper
- humble bundles en andere game bundles beschikbaar
- prettige interface /gui voor gezin.
- geen onderhoud, alles gaat automatisch
- kids hadden steeds mijn laptop in gebruik.

Anders had ik waarschijnlijk een ps of xbox gekocht daarvoor.
Ik was ontevreden met windows toen het windows 8 menu vreemd vormgegeven was en daarna windows 10 in mijn ogen een groot reclamebord. Dus toen ben ik mezelf gaan verdiepen in linux en is gamen op de achtergrond geraakt. Het spel dat ik toen voornamelijk speelde, counter-strike source, draait ook op linux dus daar miste ik niks mee. Ook waardeer ik de idealen achter linux dus dat is ook een reden. Maar praktisch gezien blijft puur voor gamen windows de logische optie. Gelukkig kun je altijd beiden installeren mocht je ooit eens linux willen proberen. Of in een virtuele machine als je bang bent dat je windows om zeep helpt bij het herpartitioneren. Op dit moment raad ik ubuntu gnome aan voor beginners totdat ubuntu 18.04 uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Electric Vibes op 3 november 2017 08:43]

SteamOS is een linux distro. Er zijn tegenwoordig heel veel spellen, vooral op steam, die onder linux kunnen draaien.
Dus als je een console (steambox?) hebt met SteamOS, dan speel je spellen onder Linux. Devs die dat willen supporten zullen dus een Linux versie moeten bouwen.
Ook bij ons Linux als default en Windows indien noodzakelijk. Mijn gaming desktop is vrij highend en boot zowel Archlinux als Win 10. Mijn HTPC draait enkel Archlinux en daar draai ik naas Kodi ook Steam op. Couch coop games speel ik op de HTPC met Steam Controllers en selecteer ik op basis hun Linux support (bvb Enter the Gungeon) en andere goeie games die niet op Linux komen stream ik vanaf mijn gaming pc (bvb Sonic & All-Stars Racing Transformed). Ook op de desktop prefereer ik de Linux games, maar ik laat de Windows games zeker niet liggen.

Ik realiseer mij dat het makkelijker zou zijn met enkel Windows waar alles net wat makkelijker is game-wise (bvb geen SLI support in Linux), maar vanuit een persoonlijke voorkeur voor een FOSS OS, configureerbaarheid ad infinitum, gemak van een package manager tov Windows installers en een liefde voor het open source ecosysteem, werk en game ik zoveel als mogelijk in de Linux omgeving.

Daarnaast bestaat er tegenwoordig al een uitgebreide lijst aan Linux games op Steam als je het zou vergelijken met enkele jaren terug. Mijn persoonlijke Steam backlog ga ik niet snel uit hebben, maar de meesten zullen nog bepaalde AAA titels missen. Idealiter blijven nieuwe games uitkomen met Linux support waardoor we op den duur niet meer afhankelijk zijn van Windows, maar dat valt allemaal nog te bezien... De move naar vulkan kan hiervoor wel een boost betekenen in mijn ogen, daarom dat ik wel blij ben met nieuws als dit!
omdat als je linux draait je ook wil gamen lijkt me... althans ik wel.

de vraag is waarom ik apart een spelletje OS als windows zou moeten aanschaffen om op mijn pc te kunnen gamen?
Dan kan je net zo goed een dedicated game console kopen.

maar goed, het heeft even geduurd maar we hebben nu dus ook eindelijk een open source cross-platform systeem ala Vulkan api/sdk for pc-gaming waar we allemaal wat aan hebben... ongeacht OS.

was toch idioot dat anno 2017 waar zowat alles wat opensource is de klok slaat we wat dat betreft nog in de stoneage leefden en afhankelijk waren van proprietary software als directX van 1 enkel bedrijf voor desktop gaming.
Ik zal wel gemint worden, maar kan iemand me uitleggen waarom je zou willen gamen op dit platform, puur omdat je geen Windows wilt draaien of?
Ik heb mijn computer niet alleen om te gamen. Spelletjes doe ik er ook op, maar dat is niet het enige of het belangrijkste doel. Waarom >¤1000 euro aan een Windows game PC uitgeven als er al een razendsnel workstation op m'n bureau staat met een top CPU en high-end GPU?

Een van de weinige games is tegenwoordig niet echt meer aan de orde onder Linux. Sinds Steam zijn er duizenden games verschenen.

Ik denk dat het steeds gemakkelijker en goedkoper wordt om spellen onder Linux te publiceren. Veel engines ondersteunen het al en het wordt steeds makkelijker om te verschillen weg te abstraheren. Als je game al multi-platform is (bv PC, XB, en PS) dan is het toevoegen van nog een extra platform vrij goedkoop. De meest problemen heb je waarschijnlijk al opgelost.

De uitgever zal niet veel winst verwachten, maar de investering is ook maar klein.
Wat misschien nog een rol speelt is dat Linux-gebruikers vrij invloedrijk zijn. Het zijn over het algemeen mensen met veel IT-kennis en ervaring. Die mensen fungeren als vraagbaak en adviesbron voor hun omgeving. Die wil je te vriend houden.
Omdat er genoeg linux gebruikers zijn die ook wel eens willen gamen. Op dit moment draai ik op mijn PC primair Linux omdat ik het gewoon een fijner OS vind dan Windows. Voor games moet ik vaak nog wel naar Windows booten, maar als het in Linux draait is dat veel makkelijker. En ik heb ondertussen al een aardig grote steam library met linux games.

Ik zal vast niet de enige zijn die blij is met linux versies. :)
Daar komt bij dat ondersteuning voor stuurtjes op Linux ook vrijwel niet aanwezig is. En voor een racegame is dat toch wel een must. Met controller kan ook natuurlijk maar ik moet nog iemand tegenkomen die met een controller spelen nog steeds fijn vind nadat ie een uurtje heeft kunnen stoeien met een goed stuurtje.

Een racegame met een controller is gewoon superlame als je een stuurtje gewend bent. Stuurtjes doen het vrijwel niet op Linux. F1 2017 is bij uitstek een game om met stuur te spelen. You do the math!
Daar komt bij dat ondersteuning voor stuurtjes op Linux ook vrijwel niet aanwezig is.
Mijn Momo Racing Force Feedback Wheel doet het anders toch gewoon in Linux, zonder software of drivers ofzo te moeten installeren. Onder Windows werkt deze pas als ik de Logitech Gaming Software geinstalleerd heb.
Nice to know! Werkt de Force Feedback dan ook? Ik heb een Thrustmaster T300 Ferrari Integral Alcantara edition en die werkt niet onder Linux (uit eigen ervaring getest). Net als alle andere Thrustmaster stuurtjes trouwens. Fanatec heeft ook geen drivers voor stuurtjes.
Net even een test gedaan:En het ding werkt gewoon. Alle 6 knoppen doen het, beide gearsticks werken, pedalen werken, en in Dirt Rally voelde ik de Force Feedback, bij het rijden en bij het botsen tegen bomen etc.
Waarom zou ik niet kunnen gamen op mijn machine? Ik gebruik mijn desktop veel voor virtualisatie, maar ik kan ook zo Steam starten om een spel te spelen. Ik heb ongeveer 250 spellen die ik op linux zo kan spelen. Meer en meer mensen in mijn omgeving gaan over op Linux en ze hebben bijna allemaal Steam.
Ben benieuwd naar de benchmarks op Linux vs Windows met dezelfde hardware.

Ik had me voorgenomen zoveel mogelijk te gamen in Linux, maar in de praktijk ondersteunen te weinig games het en ben je constant aan het dual booten. Maar wie weet wordt dat ooit beter, dit is in ieder geval een goede stap.
Waarom jezelf beperken met gamen op Linux?
Ik wil me zeker niet beperken, maar ik vind het jammer dat ik als ik wil gamen, ik voor een groot deel van de games een gesloten besturingssysteem moet booten waar ik verder niets mee doe. Behalve gamen kan ik alles zonder Windows, dus ik heb nu alleen om te kunnen gamen een Windows licentie en een deel van mijn opslagcapaciteit opgeofferd.

Desalniettemin kan ik me ook voorstellen dat mensen principieel alleen games spelen die op Linux draaien, maar dat vond ik in de praktijk niet echt werkbaar. Persoonlijk heb ik niet echt iets tegen closed source of proprietary, maar voornamelijk voor gebruikerssoftware (waaronder dus ook games). Een besturingssysteem wat het normale gebruik van mijn computer zou moeten faciliteren en meer niet, zou naar mijn mening zo open en transparant mogelijk moeten zijn en zo min mogelijk in de weg moeten zitten. En daar voldoet Linux redelijk aan (maar als je meer een BSD persoon bent dan is dat ook prima (maar nog onpraktischer)).
Inderdaad, niet alleen qua ondersteuning voor games maar ook voor ondersteuning van randapparatuur zoals stuurtjes, pedalen, fight sticks, flight sticks enz.
Vulkan is zeker een goede stap hierin. :)
Zeker AMD zet goede stappen en steeds meer verhuist van de closed source naar de opensource variant. Met Linux 4.14 zou hier het grotendeel wat nog ontbreekt in moeten komen.

Echter zullen maar weinig gebruikers gaan overstappen op Linux, ook al komen daar veel (top) games voor beschikbaar. Casual gebruikers zijn het niet gewend en klagen bijvoorbeeld over het algemeen al na elke Windows/OS X update.

Ik hoop dat de Linux desktop markt nog verder openbreekt, maar dit zal voorlopig wel zo blijven. Zie alleen al hoe moeilijk het is voor Steam. Dan hebben we het nog niet eens gehad over NV die toch veel games pushed naar hun eigen gesloten GPU-tech. en daardoor deze niet worden geoptimaliseerd voor concurrenten.
Op gamingonlinux staat een review/benchmark.

https://www.gamingonlinux...heres-a-port-report.10652

Persoonlijk wacht ik nog op de benchmarks van https://www.phoronix.com maar dat zal wel morgen worden.
Niet echt een goede Vulkan implementatie gok ik, Doom Vulkan draait in wine onder Linux met een heel klein framerate verschil.
Als ik kijk naar de benchmarks en de aanbod, zal het voor mij nog een lagentijd duren tot ik ooit Linux ga installeren.

Want F1 2017 is een STUK langzamer op Linux dan Windows.
Toch is dit waarschijnlijk weer een stap dat gat te dichten. Feral maakt gebruik van een DirectX-wrapper om hun werk eenvoudiger te maken. Een hele spelengine omschrijven naar OpenGL of Vulkan kan ook, maar is arbeidsintensief en is dus relatief duur om te doen en staat voor een relatief laag aantal ports. Met een wrapper daalt de hoeveelheid arbeid die nodig is. Omdat het moment dat programmeurs niet standaard meer naar DirectX grijpen nog wel even wel is, hebben we daarom wrappers nodig.

Feral noemt zijn wrapper IndirectX. IndirectX gebruikte vooralsnog OpenGL en bij Mad Max werd ook voor het eerst Vulkan ondersteund. Nu dus exclusief Vulkan. Het ligt voor de hand dat het nabootsen van DirectX op een low-level API als Vulkan efficiënters dan op een high-level API als OpenGL: Er is potentieel voor goede prestaties.

Maar.... zoiets optimaliseren is een kwestie van tijd. Ik kan me voorstellen dat het nog wat langer duurt, zeker gezien de complexiteit van Vulkan, om alle snelheid eruit te halen. Maar dat neemt niet weg dat het omarmen van Vulkan een stap in de goede richting is en zijn we weer een stapje dichter bij Linux op het zelfde punt als Windows te brengen.
Maar nog steeds willen de meeste spelmakers en uitbrengers gaan voor Windows, en zo lang dat blijft blijf ik nog steeds bij Windows.
Uiteraard, ik snap dat je niet specifiek voor spellen Linux gaat installeren. Als je echter wel reden ziet Linux te gebruiken, en Windows is allesbehalve de hemel, dan is zijn spellen in toenemende mate geen argument meer om Linux links te laten liggen.
Ik zeg ook niet dat Windows 10 fantastisch is, meer hij werkt goed en ik speel aardig wat spellen, en dan is Linux voor mij niks.
Geweldig! Weer een game waarvoor ik niet hoef te switchen naar Windows. Ga hem direct installeren.

Ben benieuwd of er verschil is qua performance.
Het blijft iedere keer vreemd om te lezen als er weer een nieuwe game ook op Linux verkrijgbaar is. Het performance verschil is toch altijd iets waardoor ik Windows blijf gebruiken voor games, maar als ik zie hoeveel beter de video drivers geworden zijn voor Linux, maakt het inderdaad nieuwsgierig.

Ik neem aan dat Phoronix ondertussen al aan het testen is:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=F1-2017-Linux-Vulkan-Only
Die ga ik van de week ook eens installeren, perfect een F1 race game op Debian!
Het is dat ik totaal geen raceliefhebber ben, maar dit is wel een mooie ontwikkeling. Feral is goed bezig en pusht ook hard op de Vulkan toekomst, wat uiteindelijk iedereen ten goede komt. Voor ¤55 laat ik hem toch maar even liggen ;)

Maar ik hoop wel dat Rise of the Tomb Raider binnenkort uitkomt. Van hun eerdere port van Tomb Raider heb ik een hoop plezier gehad.
Leuk om te zien dat er weer een mooie game beschikbaar komt voor linux! Helaas vind ik 55 euro wel te duur voor een pc game maar ik heb hem in m'n steam wishlist gezet en allicht kan ik hem kopen als hij ooit voor 50% afgeprijsd te koop staat. Ik support de ontwikkeling van linux gaming graag omdat het een stap is naar een groter linux marktaandeel. Zoals hierboven al aangegeven was, denk ik ook dat voor veel linux gebruikers games niet de voornaamste reden is voor het hebben van een pc maar slechts bijzaak, dus dan is niet hoeven op te starten in windows voor een game voornamelijk een gemak.

Als mijn computer alleen bedoeld is om media mee te consumeren maakt het besturingssysteem, windows of mac OS, me niet zo veel uit. Voor computers die een extensie zijn van mijn gedachtegoed, met data waar ik mezelf mee associeer, vertrouw ik geen besturingssysteem, behalve degenen waar ik zelf in kan kijken: linux, BSD. vrije en open besturingssystemen. Ik waardeer de idealen.
Er vaak sales en via keysites is hij 31 euro, dus dat valt wel mee :)
FYI: game draait soepel (heb de alpha/beta getest) heb idee dat 'bloom/gloom' grafische instelling wel veel meer van je hardware vereist dan onder windows. Afgezien daarvan een geslaagde release!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*