Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple haalde meer omzet uit iPads en Macs mede door gevolgen corona

Apple heeft afgelopen maanden meer omzet gehaald uit leveringen van Mac-computers en iPad-tablets, mede door de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus. Veel van de kopers hebben nog nooit eerder een Mac of iPad gehad, claimt het bedrijf.

De omzet uit Mac-computers groeide met 20 procent en die uit iPads met 30 procent, blijkt uit de kwartaalcijfers. Volgens directeur Tim Cook kwam dat mede door de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus. "Het vele thuiswerken en onderwijs op afstand heeft de iPad geholpen afgelopen kwartaal", aldus de directeur. Datzelfde geldt voor de Mac.

In beide categorieën had Apple nieuwe producten op de markt gebracht. Er kwam dit voorjaar een iPad Pro uit met time-of-flightsensor, terwijl dit voorjaar ook een nieuwe MacBook Air en MacBook Pro uitkwamen met scissorswitches in plaats van de problematische butterflyswitches uit modellen van de afgelopen jaren. Apple vertelde dit kwartaal ook dat bij nieuwe modellen zal overstappen van Intel-processors naar eigen ARM-processors.

De omzet uit iPhones steeg licht, mede door de release van de iPhone SE 2020, terwijl die uit wearables en diensten ook in de lift zat. De omzet kwam uit op 59,7 miljard dollar, een stijging van ongeveer 12 procent. Ook het netto-inkomen steeg 12 procent, naar 11,2 miljard dollar.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

31-07-2020 • 07:27

48 Linkedin

Reacties (48)

Wijzig sortering
Zelf in April een iPhone SE voor mijn schoonmoeder gekocht. Kunnen we Facetime gebruiken ipv. lange-afstandsbellen (VS). Apps incl. WhatsApp vind ze maar ingewikkeld. Afgezet tegen de kosten voor internationaal bellen vs. hoe goedkoop zo’n ding in de vs is, hebben we die binnen een half jaar eruit.

Een smalle ‘use case’, maar investeren kan ook besparen zijn.

@cariolive23
Yup, zeker. Maar laat het maar aan mijn schoonmoeder over om iets ingewikkeld te vinden*.

Het voordeel van Facetime is a) dat de term iets is dat mensen gebruiken als generieke term, mijn schoonmoeder klinkt het vertrouwd b) het volledig geintegreerd is in de telefoon, dus gebruiksvriendelijk. c) mijn schoonmoeder mensen met iPhones om zich heen heeft, die haar kunnen helpen.

Zoals gezegd: het is een wat smalle use case.

*In tegenstelling mijn eigen moeder, die tegenwoordig als ik haar via WhatsApp bel al snel het gesprek afkapt omdat ze via Zoom haar fitness-klas moet gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 31 juli 2020 11:09]

Videobellen kan toch op 1000-en-1 manieren? Ik gebruikte zelf veel Skype (sinds 2004), totdat Whatsapp en FaceTime gemeengoed werden in de familie- en vriendenkring. Daarnaast zijn er nog vele andere mogelijkheden. FaceTime werkt prima, daar niet van, maar lang niet iedereen kan er gebruik van maken. Met de andere protocollen heb je daar geen/minder last van.
FaceTime laagdrempeliger dan what’s app omdat het geen aparte app is.
iPhone detecteert zelf als de andere kan ook een iPhone heeft en doet in de bel app zelf de voorkeur geven aan FaceTime audio bellen en je kan ten alle tijdens het gesprek wissel naar video bellen ook vanaf een cellphone gesprek.

Ik snap heel goed dat dit zeker voor oudere vertrouwd aanvoelt dan Whatsapp of skype waar ze toch weer account moeten aan maken en moeten wennen aan de interface waar er bij FaceTime en messenger deze de zelfde is als de standaard bel en sms app.
Het is wel opvallend dat tegenwoordig de term "FaceTimen" de Luxaflex van tegenwoordig is geworden, waar dat voorheen altijd "Skypen" was. Mede doordat Skype niet echt meer van de grond komt en steeds opnieuw wordt opgebouwd.
Ik hoor anders bijna nooit iemand "facetimen" zeggen, behalve als diegene een iPhone of iPad gebruikt. Daarbuiten hoor ik nog steeds "videobellen", "skypen", "videogesprekken", "conference calls", etc.
Ik hoor dat juist heel veel. Veel leeftijdgenoten (16 - 20) vinden het ook raar als je niet kan FaceTimen waarmee het gebruik van een iPhone enorm wordt gestimuleerd
Dan zal dat wel aan de leeftijd liggen, want ik ben 28 ;)
Ja, tussen 25 en 35 gebruik je een Samsung. Daarna weer Apple. Over 7 jaar kan ook jij weer FaceTimen!
Ik ken toch genoeg veertigers en vijftigers die liever een Android toestel gebruiken. Zeker geen Apple. Daar ben ik er zelf ook een van. Bij mij komt geen Apple naar binnen.
Ach dat komt nog wel. Verstand komt met de jaren! :)
Ahh ja dat maakt denk ik een hoop uit :)
Apple Pay kan je ook niet, dat is ondertussen ook een standaard term...
Bijzonder. Ik hoor alleen Skypen en nooit iemand over facetime.
Dat ben ik iig ook van plan, mijn moeder heeft momenteel een dell laptop van 2008 , en ik denk persoonlijk dat het beter is voor haar om haar gewoon een ipad te geven , ja het is duurder maar het werkt wel gewoon beter voor een " simpleton " :P

Zelf ben ik ook van plan om android (tijdelijk) vaarwel te zeggen, en IOS 14 een kans te geven .. gewoon als ict-engineer nieuwschierigheid " die itch " ;)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 31 juli 2020 13:40]

Een iPad duurder dan een laptop? Denk het niet en ja voor veel ouderen is het een prettiger optie dan een laptop. Chromebook is trouwens ook een mooie voor die doelgroep.
Apple heeft veel verkocht toen de premies van 1200$ uitbetaald zijn geworden. Ipv. dat opzij te zetten of schulden af te lossen is alles opgebrast geworden - typisch amerikaans. De eerste cijfers zijn al dramatisch - 31% daling van totale economische produktie - en dat zal in Q3 niet zoveel beter worden!
Vroeg of laat gaat Apple klappen krijgen - ook al hebben ze nu de aandelen weer door 4 gedeeld (een split dus).
Heb je daar data over? Zelf al is het maar anekdotisch.

Of baseer je dat op buikgevoel?
Thanks!

Ik wou eigenlijk weten waarop dit gebaseerd is:
Apple heeft veel verkocht toen de premies van 1200$ uitbetaald zijn geworden.
Waarom zou je die 1200 USD opzij zetten wanneer je genoeg reserves hebt? Of een nieuwe computer nodig hebt?

Genoeg Amerikanen die hun financiën goed op orde hebben zonder dat ze een hoog inkomen hebben.
Dat lees ik hier al 5 jaar.
Stimulus checks well spend ? :)
Target TGT, +0.72%, BJ’s Wholesale Club Holdings Inc. BJ, -2.73% and Best Buy Co. BBY, +1.96% also saw increased consumer demand for discretionary goods in mid-April as the stimulus payments from the $2.2-trillion CARES Act flowed into Americans’ bank accounts, the companies’ CEOs said this week. Apple AAPL, +1.21% saw an uptick in demand for its products “across the board,” CEO Tim Cook said April 30.
https://www.marketwatch.c...lmart-ceos-say-2020-05-20
dan heb je gewoon een pc met webcam / laptop / iPad nodig.
Voedselbank + PC nodig = 0,0 aanleiding om ook maar een seconde Apple te overwegen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 31 juli 2020 09:38]

Zou je denken. Ik heb met menig deurwaarder gesproken en gek genoeg hebben de armste mensen de dikste tv's, de nieuwste iPhones en roken ze allemaal als een ketter.

Generaliserend, I know, maar er zullen genoeg mensen zijn die van het geld en MacBook of iPad hebben gekocht omdat ze niet onder wilden doen voor anderen, omdat ze de overtuigd zijn van de lange levensduur, etc etc. Ook al waren ze misschien voordeliger uit met een Windows bak of een Chromebook.
Zou je denken. Ik heb met menig deurwaarder gesproken en gek genoeg hebben de armste mensen de dikste tv's, de nieuwste iPhones en roken ze allemaal als een ketter.
Ho ho! Maar dat spreek ik niet per definitie tegen.

Lees wel even Cheewai's comment eerst. Hij stelt dat het smakeloos is en schetst de situatie van barre omstandigheden waarin mensen verkeren. Zeker in de VS is dat ook zo, maar er is niet zoveel relatie met die stimulus checks imo.
Dus de link met de omzetverhoging, door deze arme doelgroep? Die is er volgens mij helemaal niet.

Als dat daadwerkelijk het geval is, dan is de opmerking van Mastofun niet zo smakeloos. Dan is er vooral iets mis met deze arme doelgroep, die blijkbaar liever Apple spulletjes koopt dan een dak boven het hoofd en gezonde voeding. Dat laatste heeft volgens mij daadwerkelijk minder prio in de VS dan gewoon lekker spulletjes kopen, maar dat terzijde.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 31 juli 2020 11:37]

Die regeling geldt voor 100% gezinnen met een bruto inkomen tot pakweg een ton in euro’s. En in minder hoge uitkering tot gezinnen met twee ton bruto inkomen per jaar.

Kortom praktisch iedereen komt voor deze stimulus checks in aanmerking, niet alleen minima.

Beetje overdreven dramatisch om er een ‘beter gezond eten voor je kinderen dan een iPad kopen’ verhaal van te maken.
Nee zo bedoel ik het niet. Dat scenario van minima, barre omstandigheden, etc. is van Cheewai.

Mijn punt is dat deze doelgroep (de minima dus) waarschijnlijk geen impact heeft op die omzetverhoging van Apple.

En dat ALS deze doelgroep daadwerkelijk Apple spulletjes zou kopen, ze compleet krankzinnig zijn. Want ja... in de basis is het natuurlijk dramatisch in de VS. Heeft alleen weinig met die stimulus checks te maken.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 31 juli 2020 11:33]

OK, sorry dan, maar je kan het ook lezen als een bevestiging van zijn verhaal.
OK, sorry dan, maar je kan het ook lezen als een bevestiging van zijn verhaal.
Nou... Ik ben het met hem eens dat in de VS de omstandigheden dramatisch zijn.
Dat hij iemand afbrand op de stimulus checks opmerking is... onterecht.
Die burn is absoluut smakeloos en schandalig :Y)

En van mijn loon blijft ook niet veel over na de vaste kosten, dus die ivoren toren moet ik nog vinden hoor.

[Reactie gewijzigd door Mastofun op 31 juli 2020 15:23]

Alles voor de buren. Wat zullen zij moeten denken als je geen Appel kunt betalen?
Het niet alleen dramatisch in de VS. In de EU minstens net zo.
De ervaringen van een deurwaarder zijn natuurlijk niet representatief. Er zijn ook arme mensen die wel heel moeilijk rond kunnen komen, naar de voedselbank moeten of in de schuldhulpverlening zitten maar wel heel goed op iedere cent letten om te voorkomen dat ze zo diep in de schulden komen dat er überhaupt een deurwaarder langs moet komen. Die categorie ziet de deurwaarder veel minder.
Veel vaker hebben ze een hele hoop huisdieren in kijn ervaring, en *die* zijn pas duur! Het voedsel is duur, de inetningen zijn duur, en ze hebben vaak een hele hoop tijd nodig, die je niet kan investeren in uit de armoede te komen. (Ik zeg niet werken, budgetteren is veruit het belangrijkste)
Voor je jezelf belachelijk maakt door een tweaker zo af te branden met deze reactie kun je beter even de feiten bekijken.

De stimulus checks zijn veelal gebruikt om achterstallige bills te betalen van voor Corona, benzine, extra stock in te slaan en te preppen en discretionary spending. 2/3e van de amerikanen heeft geen 1000 euro gespaard (ongeschreven regel is dat je 3 maanden aan uitgaven moet sparen eigenlijk), en dat komt omdat ze verslaafd zijn aan leningen en het leven boven hun stand. Dit is een feit. Alles moet op afbetaling, en alles moet volledig decked out zijn.

Amerikanen zijn gewoon shit met financien, en de kleine minderheid die dat niet is heeft dan ook vrij snel een flinke som bij elkaar geraapt. Target en Wallmart noemden het "Corona relief spending", @Mastofun noemt het well spent, ik noem het diep triest. Wellicht dat zijn reactie ook dezelfde insteek had.

(moest je dit overigens willen factchecken er staan meerdere artikels over op marketwatch)

[Reactie gewijzigd door matthewk op 31 juli 2020 08:55]

Wat een beperkte visie die totaal niet klopt met de werkelijkheid. Dit is borrelpraat. Amerikanen zijn vaak veel beter in het financieel plannen van hun toekomst, juist omdat er niet voor een pensioen wordt gespaard via een werkgever ziek in Europa. Vaak hebben ze een goed doordacht lange termijn plan. En ja voor de korte termijn hebben ze vaak enorm veel credit card schulden. Met die zijn meestal een fractie van het opgebouwd bezit in aandelen en obligaties.
Niet terecht om iemand zo af te branden. De vereisten voor uitbetaling was inwoner van de VS zijn, met een jaarlijks inkomen van minder dan 100k dollar voor individuen, 150k voor gezinnen en 200k voor tweeverdieners.
Ons bedrijf heeft nog een Amerikaanse klant geholpen om hun webshop beter schaalbaar te maken na de stimulus checks omdat de boel op zwart ging. En dit waren luxeproducten, geen eten.