Apple behaalt hoogste kwartaalomzet met de Mac tot nu toe

Apple heeft in het afgelopen kwartaal een flinke omzetstijging gerealiseerd met de verkoop van Mac-computers en iPad-tablets, vooral vanwege de toename van thuiswerken. De omzet uit iPhone-verkopen daalde, in aanloop naar de komst van de iPhone 12.

Apple MacBook Air 2020 13,3" i7 1,2GHz, 16GB, 512GB (Qwerty) SpacegrijsApples Mac-kwartaalomzet steeg van 6,99 miljard dollar vorig jaar naar 9,03 miljard dollar, een stijging van bijna 30 procent. Het was de hoogste kwartaalomzet die Apple in zijn bestaan met de Mac behaalde. De omzet uit de iPad nam toe van 4,66 miljard dollar tot 6,8 miljard dollar. Apple kondigde in september nieuwe iPad-modellen aan.

De omzet uit iPhones daalde in het kwartaal, 33,36 miljard dollar vorig jaar naar 26,44 miljard dollar, een daling van bijna 21 procent. Half oktober introduceerde Apple zijn iPhone 12-modellen. De iPhone 12 en 12 Pro zijn vorige week in de verkoop gegaan, die van de 12 mini en 12 Pro Max start 13 november. Vorig jaar bracht Apple nieuwe iPhones in september uit, waardoor de omzet wel meetelde voor het fiscale vierde kwartaal van het bedrijf, in tegenstelling tot die van de nieuwe modellen nu.

De omzet van Wearables, Home en Accessoires, de divisie van onder andere de Apple Watch, nam met 21 procent toe tot 7,88 miljard dollar. De omzet uit diensten steeg met 16 procent tot 14,55 miljard dollar. De totale kwartaalomzet kwam daarmee uit op 64,7 miljard dollar, een lichte stijging van 1 procent tegenover vorig jaar.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-10-2020 • 07:44

224

Submitter: robcoenen

Reacties (224)

Sorteer op:

Weergave:

Zou de toenamen in Mac verkopen ook kunnen komen omdat veel mensen nog een intel gebaseerde mac willen hebben voor de overgang naar de eigen processoren?
Neen, gemiddelde consument weet dit niet. Voor degene die het wel weten is het eerder reden te wachten op de Arm Macs (tech enthusiasts) dan nog even vlug een snel verouderende Intel mac te kopen.
Ik denk dat dat niet helemaal waar is. Of we hebben wellicht een ander beeld van de gemiddelde consument. Apple is niet een HP, of Lenovo, etc. waar de gemiddelde senior in Nederland bij de Media Markt voor in de markt is. Het is wel degelijk een "enthusiast" product, waar de consument bewust voor kiest. En dan hoeft het echt geen tech enthusiast te zijn, gewoon iemand die Apple producten waardeert.

En dat zijn ook de personen die het nieuws wel volgen, en eventueel de Apple persconferenties live kijkt, en die hebben echt wel gezien en gelezen dat Intel Mac's uitgefaseerd worden en er nieuwe Mac's aankomen. En wellicht wat opinies gelezen of gekeken hebben over wat de gevolgen zijn en waarom je misschien nu nog snel een Intel versie zou willen halen.

Dat wil niet zeggen dat dat ook gebeurd is, aangezien mijn eigen vermoeden is dat de meeste mensen die die afweging maken eerst afwachten op de eerste ARM Mac's om te kijken wat het verschil is. Persoonlijk denk ik dat de uitleg over thuiswerken de meest logische is, want daarbij was wachten simpelweg geen optie.
Ik heb meerdere creatieve professionals in mijn kennissenkring die allemaal zweren bij hun Macbooks. Maar geen van allen zou mij het verschil kunnen vertellen tussen een GPU, CPU en een stick werkgeheugen, laat staat het type processor dat in hun laptops zit.
Dat komt natuurlijk omdat het helemaal niet draait om de hardware.. Niemand interesseert dit buiten een paar benchmarkende Youtubers: This self build Hackintosh is better than Apples, click now!!!"

Ik zit mijn hele leven al in de IT (ik bouwde zowel werkstations en servers) maar ik heb geen idee welke processor er in mijn macbook zit. Het interesseert mij ook totaal niet gezien het gewoon soepel moet draaien en dat doet het..

Hetzelfde had ik trouwens ook wel met mijn Dell XPS. Het is gewoonweg niet belangrijk meer...
Ik zit mijn hele leven al in de IT (ik bouwde zowel werkstations en servers) maar ik heb geen idee welke processor er in mijn macbook zit. Het interesseert mij ook totaal niet gezien het gewoon soepel moet draaien en dat doet het..
Hm, niet om het een of ander maar ik heb zo mijn twijfels of ik een werkstation zou laten bouwen door iemand die zo weinig 'liefhebber' van computertechniek is dat hij zelfs niet weet wat er voor processor in zijn eigen computer zit en hem dat ook niet interesseert...
Haha, destijds wist ik dat allemaal prima uit mijn hoofd maar ik bedoel simpelweg te zeggen dat het tegenwoordig niet meer belangrijk is. Ik kom uit een tijdperk dat we dit soort servers naast de tekenaars plaatsen (Intel SC5000 case voor de liefhebbers). Iedere CPU was een grote stap voorwaarts.

Tegenwoordig interesseert het niemand, zelfs de liefhebbers. Ga je voor de Ryzen 3600? 3600X? 3600XT?
Of liever de 3800X? Er zit wel zeker 3% verschil tussen maar let op! dit verschilt per workload :+

ps. Je hebt gelijk, mij wil je echt geen computer meer laten bouwen. Sterker nog, ik denk dat het economisch niet te onderbouwen is :o

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 13:59]

@Verwijderd Ja, je word oud.. maar ja ik begin nu ook te hallucineren,. De 3600'tjes zijn toch echt nu wel uitgeserveerd denk ik, de nieuwe Ryzen processoren hebben smart acces memory en kunnen het geheugen van de big navi's gebruiken. Intel en Nvidia moeten ook met iets gaan komen anders worden ze door amd worden weggevaagd. Apple verlaat het zinkende schip en gaat het ergens anders zoeken en over ongeveel 3 jaar aankondigen dat ze verder gaan met amd processoren en gpu omdat die gewoon beter samenwerken.

Maar over het weten van je apple processor heb je helemaal gelijk het is nutteloos om dat te weten tenzij je er mee wil opscheppen, je kan hem toch niet vervangen je apple pc is zo goed in elkaar gezet dat hij nog zal draaien als jij het zelf begeeft van ouderdom.

Mijn enige mp3 speler die het langer dan 2-3 jaar heeft volgehouden (mij cowon was 3j) en die ik nog steeds gebruik is mijn ipod die ik al meer dan 10 jaar gebruik en hij werkt nog steeds perfect met bluetooth op pas geproduceerde jbl spiekers. Ook de batterijen zijn nog goed, erger nog ik heb op marktplaats 2e handsjes gekocht die perfect werken zodat ik een backup heb als ik hem in de yoga studio laat liggen.

Ik snap wel dat je blij word van apple.
Hm, niet om het een of ander maar ik heb zo mijn twijfels of ik een werkstation zou laten bouwen door iemand die zo weinig 'liefhebber' van computertechniek is dat hij zelfs niet weet wat er voor processor in zijn eigen computer zit en hem dat ook niet interesseert...
Bij de loodgieter lekt de kraan. Dat zegt niets over hoe goed of slecht de loodgieter is bij klanten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 13:59]

Dat komt vooral omdat het niet belangrijk is bij de aankoop van een Mac. Bij een PC moet je echt gaan vergelijken welke nu de beste is en daar moet je dus echt specs gaan doorzoeken om te bekijken welke PC de beste bang voor je buck is. Bij Apple is het gewoon snel, sneller, snelst. De keuze is zeer gemakkelijk ofwel ben je geen pro en heb je met snel genoeg of je bent een pro (of denkt dat toch te zijn) en je gaat voor snelst. Vergelijken tussen Mac en PC specs zegt ook niets want sommige taken doe je op een Mac sneller met lagere specs en sommige dingen gaan sneller op Windows ook al heb je een snellere processor.

Ik zou inderdaad niet weten welke type processor ik heb of welke grafische kaart er in mijn MBP steekt want het boeit ook niet. Ik heb het snelste model gekocht.
Dit is gewoon kort door de bocht en als je iets meer tijd er in steekt haal je ook meer uit je centen...

Ik verwacht ook dat de gemiddelde Tweaker dat ook doet want je word hier overspoelt met informatie en reviews.
Dat is niet kort door de bocht. Dat is nu eenmaal de line up voor MacOS. Sorry maar aan reviews op Tweakers hecht ik echt geen belang bij mijn aankoop van producten. Wat boeit mij het dat een toestel met windows bepaalde specs heeft? Als het geen MacOS draait hoef ik het niet. Zelfde bij smartphones. Als het geen iOS draait dan boeit het me niet. Ik heb Windows en Android voor het werk dus ik weet waarom ik MacOS en iOS verkies en dan is de keuze die je krijgt echt heel gemakkelijk. Snel, sneller snelst voor MacOS en goede camera of beste camera voor iOS. Op MacOS kies ik voor snelst en bij iOS kies ik voor goede camera want ik ben geen "fotograaf". Voor Mac gebruikers en iOS gebruikers is het OS dan ook de voornaamste reden van aankoop
Ja het is heerlijk als je gewoon kan doen wat je wil doen zonder tijd te verspillen aan nutteloze zaken als welke PC heeft nu de beste specs.

Natuurlijk heb je me niet graag op Tweakers want ik bewijs gewoon dat je je tijd verdoet met nutteloze zaken als PC's vergelijken terwijl je ook gewoon een Mac kan kopen en al dat gepruts aan een PC en nadenken over hoe je iets moet doen niet hoeft. Koop gewoon iets dat werkt dan heb je tenminste tijd om na te denken over zaken die wel belangrijk zijn.
Oh je bent nog zo'n dommertje dat woorden als iSheep gebruikt na een reactie te hebben geplaatst als "jij hoort niet thuis bij mijn kudde". Je weet toch welke marketing afdeling iSheep bedacht? De marketing afdeling van Samsung jij arm schaap. We horen allemaal bij een kudde en ik ben echt blij dat ik niet bij jouw kudde hoort want dat is nu net een kudde die zich laat beïnvloeden door wat anderen zeggen.

Jij denkt niet voor jezelf, jij denkt wat Tweakers voor je schrijft.
Bij Apple is het gewoon snel, sneller, snels
Dit is gewoonweg niet waar. Een iMac of Macbook met een I3 is ook gewoon traag te noemen. Laat staan als je er nog eentje hebt met een HD. Collega is amateur fotograaf en zijn iMac is toch wel ergerlijk traag.
Je doet net of er geen trage Mac apparaten zijn.

En hoe weet je dat je het snelste hebt als je niet weet welke CPU e.d je moet nemen? Gewoon de duurste?

En sommige dingen gaan sneller op Windows met dezelfde specs of zelfs lagere specs.
sommige dingen gaan sneller op Windows ook al heb je een snellere processor
???
Als je je bestelling maxed out hebt gedaan (en neem ik aan dat je dan bedoelt alle opties erbij gedaan), dan kom je ook langs de CPU. Sterker nog dat is de 1e optie die je moet kiezen bij de configuratie van een MacBook (pro) en Mac Pro. Jij klikt dus blind op de duurste optie, omdat je dan weet dat je het snelste hebt.

Zonder te kijken naar de koeieletters welk type CPU dat is? Dan nog is CPU belangrijk aangezien je toch de duurste optie neemt, wetend dat je dan de snelste CPU krijgt. Misschien weet je dan niet of het een I9 8 of 10 core is, maar je weet wel dat het de betere is.

Als ik een Apple laptop zou willen die past bij mijn gebruik, moet ik ook gaan shoppen om te kijken welk model en ook CPU het beste bij mij past om de meeste bang for the bucks te krijgen. Alleen bij Windows moet je breder kijken omdat er zoveel merken zijn.
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Natuurlijk weet ik bij de aankoop welke processor ik heb maar het boeit me niet. Het is niet dat ik ga researchen op de specs ofzo Maar ik bestel inderdaad blind een MacBook Pro. Dat mag vreemd voor jou klinken maar ik koop dan ook al sinds 1999 Macs. Vroeger kon ik me echt nog opwinden in de specs en dan wachten op benchmarks enz maar nu boeit me dat echt niet meer. Als Apple zegt dat het hun snelste MacBook laptop is dan zal dat wel zo zijn. Ze hebben me nog nooit teleurgesteld. Het doet wat het moet doen. Dat heb ik dus niet bij andere producten. Bij alles wat ik koop vergelijk ik eerst. Reviews lezen zo verder en het duurt weken voor ik iets bestel maar voor mij hoeft dat bij Apple niet meer. Ik hoef de MacBook Pro niet te gaan researchen of te wachten op een review voor ik tot een aankoop overga. Het zou echt straf moeten zijn dat ze een toestel zouden leveren dat me niet bevalt.
Dan ben je niet enige daarin. De meeste mensen die ik ken die een laptop of PC kopen staren zich niet blind op specificaties van elk onderdeel. Ik weet i3 tm i9 steeds sneller wordt en dus bestel ik de laptop met de CPU die ik kan betalen, vaak van een de merken die ik waardeer. En die merken hebben me ook nooit teleurgesteld. Niet iedereen die een Windows PC/laptop koopt, staart zich blind op specs, de meesten kiezen het merk die ze altijd kopen en dan diegene die ze kunnen betalen. Zonder al teveel in te gaan op details.
dit dus. Allemaal zweren ze bij mac, maar hebben in de laatste 5 jaar alleen een budget windows laptop vast gehouden.
Wat maakt het uit of die Windows laptop nu budget of premium is? Het draait hem niet om de specs maar om het besturingssysteem
jij denkt dat er geen verschil is tussen de build quality/snelheid/accuduur/schermtype/schermresolutie/scherm felheid/afwerken in general tussen een laptop van 400 piek en 1500 piek? Want dan heb ik nieuw voor je....

Het besturingsssysteem is een onderdeel van het pakket. Anders kan je mac OS ook draaien op iets met dezelfde kracht als een raspberry pi, maar dat gaat toch niet zo vlot als je zou willen.

[Reactie gewijzigd door boto op 24 juli 2024 13:59]

Ik denk wel dat er verschil is op de build maar het maakt niet echt of je premium of budget laptop om te weten of een OS je bevalt of niet.

Ik ben op een tweedehands mac gestart en ondanks dat het ding aftands was had ik wel al direct door dat ik met die Mac dingen kon die ik niet met de nieuwste PC kon. Toen ging dat nog over heel simpele dingen zoals hoe drag & drop werkte. Ik heb ook jaren samengewerkt met iemand op een PC, we deden beiden dezelfde dingen en het was echt onvoorstelbaar hoeveel tijd hij stak in onderhoud. Ik spreek hier nog over de old days natuurlijk. Windows is ondertussen volledig geëvolueerd. Maar ondanks dat ik constant van hem hetzelfde verhaal kreeg dat je hier ook vandaag nog steeds hoort kwam ik na jaren samenwerking tot een grote verassing gestaan. Plots stond er een Mac op zijn desk. Ik dacht dat het een grap was maar ook hij begon in te zien dat Windows vooral bezig houden met Windows is dan de dingen doen die je wil doen.
dus wat je eigenlijk aangeeft, is dat je al jaren niet met windows hebt gewerkt?

Dat is dus precies wat ik probeerde aan te halen, we hebben het hier niet over geisoleerde incidenten, of je eigen ervaring (want die natuurlijk waar!), maar over de tendens van mensen om goedkope shit te vergleijken met premium laptops (want dat zijn de meeste macs), we hebben het hier niet over de werking, want dat is gewoon anders, uiteraard.

Ik heb t liefst linux. Dus het zal mij om t even zijn. maar ik ben niet 99% van de mensen, net als jij dat hoogstwaarschijnlijk ook niet bent :)
Ik heb op het werk Windows en heb een werk telefoon van Android. Ik ben muzikant en heb ook een gewone baan. Het voorbeeld van de PC gebruiker waar ik mee werkte valt onder muziek. Windows gebruik ik op het werk zoals mijn Android: omdat het moet.

Niks verkeerd met Linux maar daar ben ik niks mee als muzikant en nee je hoeft echt niet met een lijst te komen van alle muzieksoftware die je hebt voor Linux. Ik heb dit ooit eens met een Linux gebruiker vergeleken en Linux is voor mij een stap achteruit en dat gaf hij ook toe. Als ik iets anders deed dan muziek had ik waarschijnlijk Linux maar Apple legt muzikanten echt in de watten. Dus lees dit niet als Linux = slecht maar Linux = niet voor mij :)

[Reactie gewijzigd door monojack op 24 juli 2024 13:59]

Ik werk ook in de IT, dus ik ga je zeker niet proberen over te halen, dat is ook mijn intentie niet.

Mijn issue ligt meer bij mac os gebruik en de fanfare die eromheen zit; men gebruikt de laptop voor een beetje facebooken en word documentjes, en dan hebben ze opeens een laptop nodig van 1500 euro.

Om nog maar over de toetsenborden te zwijgen 8)7

Vraag me wel oprecht af wat voor software je dan zo nodig hebt, die niet op bijv windows te krijgen is? Ik gebruik geen muziekproductie software, dus ben wel benieuwd
Ik zou daar toch niet zo schamper over doen over die mensen die "een beetje facebooken en word documentjes opstellen". Want daar zit volgens mij de kracht van MacOS, het gaat je dingen laten doen die je normaal niet dacht te kunnen. Fotografie bijvoorbeeld of muziek maken. MacOS komt dan ook met gratis tools zoals Garageband of iMovies. Toegegeven er zullen er zeker wel zijn die nooit verder zullen geraken dan Facebook maar Apple geeft digibeten een heel gemakkelijke manier om een digitaal leven op te bouwen. Apple heeft met de iPhone heel veel digibeten het internet doen ontdekken.

Je dacht dat ik in jaren geen Windows laptop meer had vastgehouden maar gaat nu zelf beginnen over toetsenborden? Ook best lang geleden dat je nog eens een MBP hebt gebruikt? (ze zijn al een tijdje vervangen)

Ik gebruik Logic als DAW. En ja dat is een Apple product maar ik gebruikte het reeds toen het nog van Emagic was (Apple heeft dat overgekocht). Een DAW kan je het best vergelijken met een besturingssysteem voor je muziekstudio. Op Linux is bvb Ardour een populaire. Waar je dan bijvoorbeeld moet op letten bij zo'n DAW is ondersteuning door ontwikkelaars. Welke DAW heeft de beste plugins (apps op een os). Net zoals bij besturingssystemen heb je fans van verschillende DAW's. Je hebt fans van Ableton, je hebt fans van Logic, je hebt fans van Cubase. Meer keuze trouwens dan bij mobiele besturingssystemen maar de "beste" DAW's draaien niet op Linux

[Reactie gewijzigd door monojack op 24 juli 2024 13:59]

Macgebruikers / iOSgebruikers zijn net mensen; de meeste zitten ook uren op facebook, youtube, mail, tekstverwerker-achtige apps en internetbankieren.

Maar juist de digibeten en minder digitaal handige mens werkt graag met macOS.

Het zijn de – op het eerste gezicht – details die het verschil maken.

Mijn vader van in de 70 heeft 65 jaar computers gemeden als de pest, maar toen beseft dat hij er niet langer omheen kon en het roer omgegooid. Hij doet zijn best en redt zich nu aardig, maar voor hem zijn bepaalde zaken niet zo logisch en begrijpelijk en gaan hem boven zijn pet. Daar help ik hem dan uiteraard mee.

Ondanks dat hij vooral mail en Safari gebruikt en nog wat specifieke apps en je dus zou kunnen zeggen dat het OS relatief weinig uitmaakt, zwéért hij bij iOS. En hij weet het verschil want hij heeft een keer Android erbij gehad en hij helpt soms digibete vrienden en kennissen met hun apparaat.
Dat zie je toch ook bij Android. Kopen ze een Android toestel van 200, vinden hem traag en kopen vervolgens een iPhone en vinden deze vele malen sneller. Well duh.
Dat is volgens mij ook de kracht van Macs, en Apple in het algemeen. Je hoeft je vrijwel niet druk te maken over wat er in zit. Het werkt gewoon zoals ze verwachten.
Al kopen ook zat mensen op die manier hun laptop, die ziet er mooi uit, beelscherm glimt mooi, kan ik er mee internetten? Of heb je nog iets goedkopers dat er net zo uitziet? De gesprekken bij veel winkels zijn werkelijk tenen krommend op dat punt.

Maar dat geld natuurlijk alleen voor degene die wel weten waar het over gaat.
Het verschil tussen Apple en de overige merken is dat zij volledige controle hebben over hardware en software.
Ik heb een paar jaar pc's met windows gerepareerd, en 90% van problemen zat in windows, maar dat maakte die 10% aan hardwareproblemen vinden soms wel een uitdaging.

De oplossing was uiteindelijk simpel. PC's met vage problemen gewoon opstarten vanaf een linux boot schijf en wat zware tests draaien. Als er geen probleem was, dan lag het toch waarschijnlijk aan windows en was schoon herinstalleren goedkoper voor de klant dan uitzoeken wat die er nou weer aan troep op had gezet.

Voor mij betekende dit vrij snel een overstap naar de Mac, want thuis ook nog uren per week stoeien met drivers, traagheid door antivirus, waardeloze windows updates en soms ook hardwareproblemen, was gewoon niet meer leuk na een werkweek van 40 uur met dezelfde ellende. Ondanks het prijsverschil was ik eigenlijk voor een derde wereldland uurtarief bezig.

Ik adviseer mensen tegenwoordig om een mac te kopen als ze geen verstand hebben van computers, tenzij ze:
1. De computer voor games willen gebruiken
2. Een specifieke windows applicatie nodig hebben
3. Geen budget hebben voor een mac

Ik weet nu al dat mensen roepen dat het onnodig duur is, maar dat is een mercedes, bmw of tesla ook.
Natuurlijk kan je met een budget merk ook bijna alles doen en zijn zaken vaak overkill, maar als je het extra geld over hebt voor kwaliteit, gemak en beleving, dan is premium geen gekke keuze.
Mensen kiezen "bewust" voor Apple/Mac vanwege de looks en bijbehorende status. Vooral onder jongeren zie je dat maar al te vaak. Scholieren/studenten die zogenaamd een Macbook nodig hebben omdat Photoshop daar beter op zou draaien |:(

Ik zou haast zeggen dat de waardevastheid van Apple producten bij de meeste mensen een grotere rol speelt, dan dat ze überhaupt weten wat voor hardware er nou in hun systeem zit. Het kunnen doorverkopen van een oude iMac, Macbook, iPhone etc., voor een aanzienlijke prijs, is veel belangrijker.
Mensen kiezen Apple voor MacOS en iOS. Dat gezeur over looks en status is gewoon bullshit. De ene werkt liever met Windows, de andere met MacOS. De meeste mensen weten gewoon te weinig over MacOS en iOS. De meeste mensen kennen wel Windows dus als mensen Mac kiezen is dat vooral omdat ze het fijner vinden werken. Maar vooral mensen weten niet waarvoor andere mensen een computer gebruiken. Ik snap echt niet hoe mensen met een Windows computer kunnen werken maar wat ik wel snap is dat de meeste mensen die een Windows computer gebruiken hem voor totaal andere dingen gebruiken dan waar ik mijn Mac voor gebruik.
Ik had net de discussie aan de keukentafel met mijn stiefkinderen. Die werken voor school op een Dell en waren compleet "at a loss" toen ze achter mijn Mac gingen zitten. De conclusie was meteen: dit is niks. Ze bedoelen natuurlijk, ik ben dit niet gewend. Dan kan je uitleggen wat je wil, maar die kids gaan echt niet snappen dat het superhandig is om een native bash of zsh te hebben, dat achtergrondprocessen veel beter ingericht zijn op een *nix OS en dat de user interface veel gebruiksvriendelijker is op 1000 verschillende punten. "ik gebruik de touchpad nooit" werd er ook nog gezegd. Nee, dat doe je liever niet op een Dell. Maar op een MacBook Pro juist wel.
Qua touchpad helemaal met je eens. Na 10 jaar op Windows laptops gewerkt te hebben zit ik (inmiddels een jaar of 2) op een MacBook te werken.

Had er direct een (fijne, nieuwe en dure) muis bij gekocht maar die is weer retour gegaan...niet omdat de muis niet fijn is maar omdat het touchpad zo goed is dat ik daar de voorkeur aan geef.
Apple behaalt hoogste kwartaalomzet met de Mac tot nu toe
Ik ken geen enkele student (ik ben zelf student) die zegt dat ze een Macbook nodig hebben omdat photoshop beter zou draaien.

Wél ken ik vele studenten die een Mac kopen omdat het gewoon veel prettiger werkt dan een DOS-bak. In mijn twee IT-gerelateerde studies zijn Macs duidelijk in de meerderheid. Daarna komt Dell met zijn (ook erg mooie) XPS machines.

Daarbij zie ik op HBO’s en Universiteiten al langer dat Macs in de meerderheid zijn, hoewel dit beperkt is tot een 5-8 locaties van één HBO en één Uni. Als je een betrouwbaar systeem wilt, moet je toch gewoon een mac hebben.
Jouw observaties staan lijnrecht tegenover mijn observaties. Ik ken 1 opleidingsstroom waar Macs aanbevolen worden en dus de meerderheid hebben en voor de rest alleen maar opleidingsstromen waar het aandeel Mac de 10% nog niet haalt.

Maargoed, die laatste zin geeft ook wel aan dat je zwaar biased bent voor Mac. Totale onzin dat Linux en Windows niet betrouwbaar zouden zijn.
Maargoed, die laatste zin geeft ook wel aan dat je zwaar biased bent voor Mac. Totale onzin dat Linux en Windows niet betrouwbaar zouden zijn.
Natuurlijk is dat totale onzin maar ook weer niet. Er is hier sprake over een groep mensen namelijk studenten. Het gaat dus niet over jou systeem of over dat van een gemiddelde Tweakers lezer. En dan is het Apple eco systeem een heel betrouwbaar systeem.

Als je weet wat je doet is elk systeem een betrouwbaar systeem. Maar volgens mij zijn er 3 soorten gebruikers: 1 Mensen die weten wat ze doen. 2 Mensen die denken dat ze weten wat ze doen 3 Mensen die beseffen dat ze niet weten wat ze doen. In welke categorie zitten de meeste mensen denk je?
Mijn op macbook werkende collega's hebben net zo vaak issues met hun macbook als de op Dell met windows werkende problemen. Zowel vastlopende software als hardware issues. De mythe dat MacOS stabieler is geloof ik dan ook niet. Daarvoor zie ik te vaak issues bij mijn collega's.
DOS-bak? ja die bied inderdaad minder dan een Windows laptop. Dat je er zo minachtend over praat geeft al aan dat je je laat leiden door andere dingen dan het OS. Het huidige Windows 10 doet echt weinig onder voor het MacOS (ik werk met beiden).
macs waren vroeger een stuk stabieler tegenwoordig crashen ze ook echt wel een stuk meer. En zeker vanaf de touchbar varianten zijn er bij ons op het werk erg veel problemen met de macbooks.

Kwaliteit is echt niet meer wat geweest is. Ben wel benieuwd hoe snel de x86 processen runnen op de ARM architectuur met virtualisatie. Sommige libraries die kunnen niet met ARM overweg en hebben echt een x86 (al dan niet gesimuleerd) nodig.
BS. Meeste Mac die ik kopers willen een ding wat werkt. Als ie langzaam wordt kopen ze een nieuwe.
Alleen de opslag capaciteit vinden ze belangrijk.
Daar komt bij dat afgelopen macs relatief grote spec bump gekregen hebben tov voorgaande jaren
Bijna alle mac gebruikers die ik ken op AV mensen na hebben nauwelijks verstand van hardware.

Ik zelf ben enkele jaren voor letterlijk 2 jaar overgestapt naar Windows tot Mac hun line up weer hadden ge-update. Uit mijn eigen mening kan ik vertellen: MacOS heeft meer functies in adobe.

AdobeXD was toen der tijd veel verder uitgebreid met functionaliteit ik ben toen zelf moeten overstappen naar Affinity Designer omdat ik mijn beroep zodanig niet kon uitvoeren met AdobeXD. Dit is nu echter grote lijnen goed getrokken. Dit gelden jammer genoeg ook voor de andere softwares..

De laptop die ik toen op windows had was Dell XPS 15 inch de 4k max upgrade versie. Wat ik van windows kan vertellen is, bij mij liep het nooit vast en het was in mijn ogen een solide OS (Laptop was ook samen werking van Dell en Microsoft). Maar de functionaliteiten voor mijn beroep was dus op een andere OS beter. De reden waarom ik echter terug ben gegaan naar Mac is dat echter geen 1 scherm zo goed gekalibreerd is als een mac en dit was ook gewoon te zien met het blote oog. Terwijl de laptops in dezelfde prijs categorie zaten of zitten. ik mis wel de sd cardreader..

Vorig jaar ben ik van de 13 inch naar 16 inch MacBook gegaan omdat dit de eerste mac weer was die genoeg reken kracht had de 13 inch was echter te slap om Android Studio smooth te kunnen draaien met simulator e.d. (wegens dual core)

De reden waarom ik mac boven windows kies is echter de samenwerking met de producten. Ik wordt gebeld kan opnemen met mijn MacBook, Ik ben notities aan het maken op me laptop en moet snel een foto van andere zijn aantekening ik maak een foto met iPhone en stuur het via airdrop naar mijn notities toe.

Ik moet inloggen vingerscanner, betalen vingerscanner. loop naar me mac toe applewatch ontgrendeld het.
Al mijn wachtwoorden zijn anders door keychain dus datalek 1 acc veranderen en klaar.

https://haveibeenpwned.com leuke website btw..

In de programma's ik weet hoe een functie heet maar weet even niet waar het zit ik ga naar help typ het in 1 seconden later heb de functie. ik moet van programma switchen roep spotlight op en typ bijv: intelij in en daar heb ik me programma al.

Dus geef me 1 goede reden waarom je voor 300-400 euro minder? met minder wilt doen en je werksnelheid gaat vertragen? Ik weet er zijn laptops die 1200 euro kosten die misschien bijna de zelfde hardware hebben, waar je een losse muis e.d op moet aansluiten dat is dus niet vergelijken.. nummertjes zeggen nu eenmaal niet alles. wel veel..
Jullie worden niet geminned om alleen al de achterlijke reactie die jullie achterlaten, maar ook om het feit dat dit totaal niets toevoegt aan de discussie.
En ik riskeer een -1’moderatie hier wel puur om jullie even te laten weten waarom jullie geminned worden, zodat andere gebruikers daar in de toekomst profijt van kunnen hebben.
Klopt, er zullen vast mensen zijn die nu nog een Inte hebben omdat ze weten dat ze issues kunnen verwachten op het nieuwe platform. Denk bijvoorveeld aan een audio professional met tientallen tot honderden plugins in Pro Tools of anderen met heel specifieke workflows en applicaties.

De gemiddelde gebruiker zal er weinig van merken, ook de eerste benchmarks van Intel apps op het ARM platform vallen niet tegen.
Ik werk zelf in de Pro Audio industrie (composing en post productie) en ik kan je vertellen dat daar een enorme omslag van Mac naar PC gaande is!
Nou, daar is dan niets van te zien in de cijfers.
Bij mij in de flat hebben ook 2 mensen een android gekocht terwijl ze daarvoor een iphone hadden.
Ik durf te wedden dat het in een andere flat precies andersom is.

Ik begrijp jouw punt wel, je werkt in een bepaalde bedrijfstak waarin je met veel collega’s praat, dus is mijn voorbeeld een beetje flauw, toegegegeven.

Het kan daarom ook prima zijn dat ze in de pro audio industrie mac gebruikers verliezen, terwijl ze in andere juist weer vooruit gaan.

Sorry , maar zegt weinig over het totale plaatje.

Ik denk dat Apple, AMD en Qualcomm en wellicht huawei en Nvidia, op de goede weg zitten met ARM based computers en SOCs. Het ontwerpen van complete geïntegreerde systemen.
Ik vrees voor intel, die ik weinig tot geen beweging zie maken in de totale systemen, maar nog steeds inzet op de losse onderdelen/modulaire markt en problemen blijft houden met zijn productieprocessen om hierin stappen te maken.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 24 juli 2024 13:59]

Het is niet alleen dat, maar ook vak fora waar daar veel over gepraat word. Dat geeft toch een indicatie dat er een tendens in dat wereldje aan de gang is. Maar wie weet zijn er heel veel consumenten die overgaan van pc naar mac?
Ik denk dat er wel degelijk ook een deel kopers is die nog snel een Intel gebasseerd systeem wensen, zeker zolang er niets bekend is over de mogelijke impact van prestaties op die systemen voor professionele gebruikers. Voor hen komt het naast prestaties ook neer op compatibiliteit. Software en drivers moeten opnieuw gecompileerd worden om optimaal gebruik te maken van de ARM architectuur en dat zal ook weer tijd kosten.
Dat was geen reden om er vorig kwartaal nog snel een Mac te kopen, Intel-based Macs blijven immers ook dit en volgend kwartaal te koop en nog een eind in 2021 en wellicht daarna. Waarom zou iemand gisteren iets gekocht hebben dat hij morgen ook nog kan kopen, als hij niet op zoek was naar een nieuwe computer?

De aankondiging van ARM-based Macs zal er eerder toe geleid hebben dat mensen die een ARM-based Mac verkiezen, nu nog geen Mac kopen, ook al zijn ze op zoek naar een nieuwe computer.
Voor developers kan dit overigens wel een ding zijn. Ik probeer de awareness op mijn werk ook een beetje hoger te krijgen mbt virualisatie. Wij draaien tegenwoordig alles in docker/k8s. ARM is dan gewoon een drama. Kan je alles twee keer gaan bouwen en lokaal testen zegt niks meer anders dan dat functionaliteit ws goed werkt. Bugs en dergelijke kun je er niet mee ontdekken door dat backing libs op x86/64 heel anders kunnen zijn.
Er zijn ook prima ARM servers te koop. Als ARM op desktops zo aanslaat zie ik die omslag ook nog wel komen.
Ja maar tot die tijd is het gewoon niet handig. Als die tijd namelijk is aangebroken moet je of allemaal op een Mac over gaan als team/bedrijf, of windows moet ook op ARM draaien (en dan een Dell XPS ARM oid) of je moet alsnog 2 systemen in de lucht houden.

Begrijp mij goed. Ik juich deze zet van Apple enorm toe, maar ik voorzie wel problemen voor mijn werk waar je niet ff omheen werkt.
Als ARM in de praktijk blijkt superieur te zijn voor mobiele apparaten (en gezien het vertrouwen wat Apple er in heeft lijkt me dat niet onwaarschijnlijk) denk ik dat Windows niet achter gaat blijven. Wen er dus maar vast aan dat we de komende 4-8 jaar overweg moeten kunnen met meerdere architecturen.

Overigens heeft Docker wel functionaliteit voor 'multi arch' containers. Een beetje het Apple 'fat binary' idee maar dan voor containers. Voor development prima, en voor de laatste teststappen heb je als het goed is toch al een omgeving die zoveel mogelijk op je productie target lijkt.
ARM is dan gewoon een drama.
Het ondersteuen van twee ISA's is weliswaar vervelend maar zeker geen drama.
Zie het als een interresante transitie fase ;)

btw Ik verwacht dat we tussen nu en 5 jaar veel meer ARM deployment opties gaan zien.
Wat in een datacenter zwaar telt is het energie gebruik i.c.m het aantal deployable instances per rack
En ARM scoort wat dat betreft beter dan x86.

Recent voorbeeld de Fujitsu A64FX
Lager stroom gebruik dan een dual socket Xeon platinum 8168 maar wel ruim 30% (real workload) sneller
Transitie van wat? Zolang “de cloud” nog gewoon X86_64 is en er geen windows ARM systemen komen is dit voor mij de komende jaren zeker een probleem.
Wanneer ARM qua prijs/prestatie beter is kunnen cloud partijen natuurlijk prima ARM gebaseerde systemen verhuren. Als die lager geprijsd zijn ben je wel gek op dure x86 machines te deployen als dat niet per se nodig is. In dat geval zal de markt vast naar ARM verschuiven. Dat zal waarschijnlijk wel een proces van jaren zijn, afhankelijk van het prijsverschil, tempo waarin mensen kunnen switchen, beschikbaarheid van ARM servers en of Microsoft meedoet ;)
Niet alleen MS natuurlijk. Heel veel libraries en binaries van derde partijen moeten er ook geschikt voor worden gemaakt. Zoiets simpels als curl of lib_ssl moet dan wel goed werken (wat het ook doet, maar even als voorbeeld van libs). Daarnaast ga je sommige software niet ff om kunnen zetten. Puur doordat een testprogramma bijvoorbeeld niet op ARM draait oid. Een stuk software hangt uiteindelijk natuurlijk wel aan elkaar van honderden zo niet duizenden 3rd party libraries. Die moeten allemaal ondersteund zijn/worden. Gaat dus nog wel even duren dus.
Transitie van wat?

Van x86 naar ARM

Zolang “de cloud” nog gewoon X86_64

x86 heeft nu nog de overhand maar AWS heeft al de mogelijkheid om op ARM te deployen
en ik verwacht dat MS (Azure) en Google binnen afzienbare tijd zullen volgen.
en er geen windows ARM systemen komen
Die zijn er al, maar gezien de gebruikte ARM CPU niet geschikt als dev platform.

Aan de macOS kant ziet er een stuk beter uit de A14 scoort zowel single- als multicore al beter dan een Core-i7 8700K op 3.6Ghz

Dus wie weet wordt je volgende dev machine wel een Mac :)
Dus wie weet wordt je volgende dev machine wel weer een Mac :)
FTFY ;)

We gaan het zien. Voorlopig houd ik mijn hart vast en hoop ik dat ze slagen zodat andere partijen het ook gaan proberen. Windows op ARM staat nog in de kinderschoenen (cq niet verkrijgbaar) dus ik hoop dat daar een beetje schot in komt.

De A14 is een serieuze Processor overigens. Ik heb ook het idee dat Apple wel moet daar macOS ook veel meer features krijgt die qua cpu anders exht wel gaan bottlenecken. iOS is al een enorm sterk platform geworden dus daar moet wel wat fatsoenlijks tegenover komen te staan qua hardware.
En als de tweakers wél een Intel-mac willen, dan wachten ze waarschijnlijk tot de arm-mac er is want dan daalt de Intel vanzelf in prijs.
Bij Apple heeft de eerste iteratie van een nieuwe reeks heeft vaak kinderziektes. Voorbeelden: de eerste MBPs, de eerste iPhone, de eerste versies Mac OS X, enz. Dus ik zou deze overslaan
De gemiddelde consument koopt geen €2,5k facebookmachine. Daar zijn goedkopere opties voor.
Als je een beetje zoekt vind je vast ook wel windows-gebruikers die zich een veel te zware machine hebben laten aansmeren. De overtuiging "Het is duur, dus het zal wel een goeie zijn" vind je in alle markten en lagen van de bevolking.
Lijkt mij sterk. De gemiddelde consument weet niet eens dat er ARM macs aankomen en wat dat gaat betekenen voor hun.

En zulke aantallen ga je écht niet redden door enthousiasts kan ik je vertellen

[Reactie gewijzigd door dec0de op 24 juli 2024 13:59]

Ik denk niet dat de gemiddelde mac gebruiker gelijk is aan de gemiddelde consument ;)
Er zijn veel nerds die Apple kopen, maar ook heel veel mensen die Apple gewoon cool vinden. Vermoedelijk komt het uiteindelijk wel neer op de gemiddelde consument.
Inderdaad. Kijk, als we het nu over System76 of of Raspberry hadden, dan had het argument geklopt, maar Macs worden ook door niet-tweakers/-nerds gekocht.
Nee die is meestal nog veel minder bezig met de specs van een duizenden euro's machine.
Denk dat dat vooral zakelijk gebruikt wordt, zo gebruikt meer dan de helft van de mac gebruikers op mijn werk (n=1) thuis alsnog een windows machine.

Daarmee bevestig ik @OxiMoron hierboven met hetzelfde vermoeden.

Zal een stukje thuiswerken/corona tussen zitten en zakelijke vervanging en misschien die enkele enthousiast.
In mijn ervaring werken de meeste mensen dan weer op het werk met Windows en thuis met Mac's dus tja dat buikgevoel dat werkt niet zo goed als je geen cijfers of harde feiten kan voorleggen
Mijn constatering (nee nee geen onderbuikgevoel) werkt prima, dat je dat niet naar de rest van de wereld kan projecteren ben ik het met je eens, zou dat de reden zijn dat ik aangeef n=1?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 13:59]

De enige manier waarop buikgevoel werkt is zonder harde cijfers en feiten.
Anders is het namelijk geen buikgevoel meer :P
Dus blijkbaar (n=1) willen de mensen die op het werk reeds een Mac hebben, thuis liever ook een Mac gebruiken, in elk geval veel meer dan mensen die op het werk een Windows machine hebben.

Wat wou je nu eigenlijk zeggen?
Dus blijkbaar (n=1) willen de mensen die op het werk reeds een Mac hebben, thuis liever ook een Mac gebruiken
Nee dat staat er helemaal niet...
in elk geval veel meer dan mensen die op het werk een Windows machine hebben.
Die snap ik niet. Bij ons op het werk heeft iedereen een mac want daar heb je min of meer geen keus in, dus op het werk heb je niet te maken met voorkeur.
Wat jouw voorbeeld zegt is dat mensen die op het werk een Mac hebben veel vaker ("de helft") ook thuis een Mac zullen hebben, dan mensen die op het werk Windows gebruiken (waarvan ongetwijfeld 90% een Windows machine heeft). Wie niet anders kent neemt ook thuis een Windows PC, wie gewoon is met Mac te werken overweegt veel vaker ook thuis met een Mac te werken.

Dat is wat je voorbeeld (n=1) zegt...
Je weerlegt helemaal niks, je maakt er gewoon wat anders van, ik zeg niet dat mijn cijfers op de rest van de wereld slaan, dat maak jij er van...

Je snapt duidelijk niet wat n=1 betekend, anders kan je mijn post onmogelijk omtoveren naar iets wat op iedereen slaat, terwijl ik juist expliciet aangeef dat het op mijn omgeving slaat...

PS ik noemde je trouwen sput 11, maak je er nu weer wat anders van :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 13:59]

Er zijn denk ik ook mensen die juist wachten op de eigen processor, dus misschien compenseert dat weer.
Klopt! Ik heb ze nu wel nodig. Zit al sinds eind augustus zonder Mac/pc en gebruik mijn iPad Pro 12.9 als enig computing device. Ik doe juridisch onderzoek dus een iPad kan dat wel aan, echter raak ik best vaak gefrustreerd. Hopelijk krijgen wij op 17 November meer te horen!
100€ voor een 5 jaar oude laptop met ssd kan je frustratie wegnemen ;)
Waar koop jij een Apple van 5 jaar oud voor € 100? Mijn basic 2015 macbook pro leverde dit voorjaar nog € 800 op.
Waar koop jij een Apple van 5 jaar oud voor € 100?
Waar noemt @dasiro 'Apple'?
Niet alleen dat, maar Ben spreekt ook van Mac/PC wat toont dat een Mac geen vereiste is, maar waarschijnlijk wel de voorkeur heeft.
Het is wel een vereiste, ik wilde pc alleen noemen om aan te tonen dat ik ook geen pc heb :) Maar dat kon dasiro niet weten.
Nee hoor, dat hoeft echt niet. Er zijn zeer specifieke taken die minder goed werken op de iPad, maar als het gaat om teksten schrijven dan valt het wel mee. Ik wacht gewoon nog op de eerste Apple Silicon MacBook en koop hem meteen. Dankzij thuiswerken krijgen wij best wat vergoedt dus ook dat valt mee.

P.s. Windows kan ik nu echt niet aan, in vergelijking daarmee is de iPad al een droom ;-)
Ik heb een Bluetooth toetsenbord gehaald voor mijn iPad en werkt verrassend goed als je veel moet typen.
Klopt! Ik gebruik mijn iPad met een magic keyboard en magic mouse, plus een 27” 2k scherm. Werkt best goed :)
Ik doe juridisch onderzoek dus een iPad kan dat wel aan, echter raak ik best vaak gefrustreerd.
Dus... de iPad kan dat niet aan?
Mijn baan vereist geen specifieke programma’s die niet beschikbaar zijn op de iPad. Ik kan dus alles doen zonder terug te vallen op een traditionele computer. Wat wel zo is is dat multitasking slechter is dan verwacht. En daarmee doel ik op de 4GB werkgeheugen die zijn verbouwd (iPad Pro 2018 64gb). Stel dat je twee apps (Word en Safari met wat tabs open) naast elkaar laat draaien (splitscreen) en even Outlook wilt openen om op een mailtje te reageren. Dat kan heel makkelijk, maar I kid you not, zodra ik weer naar de splitscreen-apps wissel is Word al niet meer opgeslagen in het werkgeheugen en moet de hele app opnieuw laden (met loadscreen enzovoort).

TLDR: het werkt goed maar omdat Apple stingy was met werkgeheugen is de ervaring soms minder. 4GB is ruim voldoende voor wat je met een iPad doet als je niet fulltime daarmee moet werken
Is zo'n Samsung tablet met Samsung Dex niet iets voor jou? Heb er een tijdje mee gewerkt en hij doet het redelijk goed.
Goed idee! Dex is uiteraard een mooie optie. Ik heb momenteel een Galaxy S8 uit het jaar 2017 en zelfs daar draait Dex heel lekker op.

Ik kijk echter wel erg uit naar de Apple Silicon MacBooks, juist omdat ik al een grote library aan apps heb op en MacOS en (belangrijker zelfs) iPadOS. Laatste draaien meer of min direct op de nieuwe MacBooks. Dat scheelt wel weer geld en is heel gemakkelijk.
Haha dat kan wel heel goed, zelfs videobewerking. Echter zou je niet moeten beginnen aan heavy multitasking! De 2020 modellen hebben allemaal 6GB werkgeheugen trouwens, dat zal wel iets helpen. iPads hebben minder werkgeheugen nodig dan MacBooks, zeker weten, maar 4GB was wel best laag :)
Een webbrowser, een Word document en een mailclient zou ik niet direct beschouwen als 'heavy' multitasking. Voor mij is hij het pro label dan niet waard maar soit, ieder zijn keus/mening.
Nou, open eens een tab of zes in Chrome op je computer en je schiet al boven de 4GB!
Nou, dat is hier op mijn Windows computer niet het geval. Ruwweg 1200MB voor vier instancies met in het totaal ongeveer 25 tabbladen open. Ja, dat is veel geheugen maar toch echt geen 4GB.
Je hebt sowieso gelijk, zelfs als het meer geheugen zou vereisen.. Apple had gewoon meer moeten gebruiken. :) Webbrowsing is uiteraard geen heavy multitasking
ik ben er in elk geval zo één. Het is nog onduidelijk of Windows via VMware het goed zal doen op de ARM-based Mac, dus nu nog een Intel-Macbook aangeschaft, terwijl het anders nog ongeveer een half jaar had kunnen wachten. Het was zoeken naar het juiste tijdvenster om al wel een Mac te hebben met het magic keyboard (het vorige macbook keyboard was echt bagger) maar nog wel met Intel. Ik ben er heel blij mee. Doet alles wat ik wil en hopelijk voor de komende 10 jaar ook. (Da's het voordeel van Mac. Onze kleinzoon gebruikt nog een oude Macbook uit 2010 voor zijn schoolwerk en is daar ook heel blij mee.) Als je 10 jaar met een Macbook vooruit kan dan lijkt hij ineens een stuk minder duur.

[Reactie gewijzigd door pauldebra op 24 juli 2024 13:59]

Ik wacht net op ARM om te vervangen...
Dat zou kunnen, had ik ook eerst aan gedacht. Maar aan de andere kant is de afschrijving voor de komende jaren wel weer veel hoger, omdat er vraagtekens zijn bij de lange termijn software ondersteuning.
Daarnaast zal er juist ook een groep zijn die juist af zal willen wachten waar de nieuwe Macs met Apple silicon toe in staat zullen zijn.

Ik denk dat het eerder te maken heeft met thuiswerken, video conferencing, etc.
Ik ga vanuit dat de Intel versie nog wel beschikbaar blijft. Ik wacht nog even af tot 17 november om even te kijken wat de ARM versie nu echt inhoudt en bestel dan wss de Intel versie. Dit omdat ik wel zeker wil weten dat al m'n applicaties blijven werken. Durf niet echt een early adopter hier in te zijn
Lijkt mij een verstandige houding. Ongeacht het merk dat het betreft gaat zo'n grote verandering bij de eerste generatie hardware zonder uitzondering gepaard met kinderziektes. Als je dat geen probleem vindt of het juist interessant vindt om mee te maken dan zijn die kinderziektes geen issue. Bij een tweede of derde generatie komt de verandering dan goed uit de verf.
Mensen die er van op de hoogte zijn twijfelen juist of ze nog een Intel Mac moeten kopen. Het zou ook raar zijn om, als je weet wat er gaat gebeuren, nog even snel flink gaat investeren in oudere technologie. Juist van mensen die al op de hoogte zijn van wat er gaat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 24 juli 2024 13:59]

Een reden om juist voor die oude bestaande technologie te kiezen is dat een eerste generatie van nieuwe vervangende technologie nog kinderziektes zal bevatten. Om dit te ontwijken kan het dus een strategie zijn om nu nog te vervangen met oude technologie en pas in te stappen in de nieuwe technologie wanneer die in generatie 2 of 3 heeft bereikt.

Dit is natuurlijk aan dovemansoren voor ealy adopters, wat ik ook wel kan begrijpen. Het eerste full blown OS op ARM is ook heel interessant. De sprong in het diepe van Apple vind ik ook best dapper. De pogingen van Microsoft op dit vlak zijn best halfslachtig hiermee vergeleken. Voor een zakelijke klant lijkt mij dat eerste generatie risico alleen best een dilemma.
Nee, denk dat het domweg het corona-thuiswerk-effect is.

Bij zo ongeveer elk bedrijf is er budget vrijgekomen om eens goed te investeren in werken vanuit huis. Goed moment om verouderde laptops/desktops uit te faseren.

Zelf ook overwogen om een desktop aan te schaffen naast mijn werklaptop aangezien ik me nu zoveel minder verplaats.

Daarnaast is online onderwijs ook een grote drijvende factor. Veel huishoudens die een ‘gedeelde PC’ vervangen door iedereen een eigen laptop/desktop.

Mac is een wat prijzige, maar veilige keuze voor velen.

De aankondiging van ARM-macs verwacht ik eerder dat een negatieve invloed zal hebben, omdat mensen die dat soort nieuws volgen geneigd zullen zijn om juist hun koop uit te stellen, totdat ze een ARM mac kunnen kopen!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 13:59]

Dat lijkt me dan eerder van niet, zelf zou ik mijn aankoop eerder zo lang mogelijk uitstellen tot de nieuwe processoren er zijn. Ik weet nog goed hoe de G5 versneld verouderde toen Apple over was op Intel processoren.
In mijn geval was het wachten op een 13" pro met normaal toetsenbord, ik gok dat ik niet de enige was met die wens.
Dit geld voor mij en mijn omgeving wel, er zijn aardig wat Imacs gekocht de laatste tijd. Voornamelijk omdat het de laatste versie van imac is waar windows (onder bijv. parallels) op draait.

Zelf wacht ik nog op een update van de 16"macbook, hopelijk komt er nog 1 versie uit met de nieuwste intel. Zo nee, we horen het waarschijnlijk mid-november, dan koop ik alsnog de huidige 16"

Het hele ARM gebeuren zou ik het eerste jaar mijden gezien de kinderziektes.
Ik zat zelf te denken dat het te maken kan hebben met het groeiende aantal mensen dat thuis werkt en dat comfortabel wil doen.
Voor de meeste mensen zal de nieuwe cpu geen zichtbare meerwaarde leveren vermoed ik. Veel mensen hebben geen idee en kopen gewoon de nieuwste en de duurste om lekker te kunnen internetten, en natuurlijk heb je ook de echte pro-gebruikers, maar dat is denk ik een relatief kleine groep en die groep zal denk ik verstandig afwachten of en wat de kinderziektes zijn.
Bij de op intel gebaseerde kun je windows booten.
Deze 'consument' wacht juist op een Mac met Apple Processor!
Denk dat 99% van de Apple consumers dat niet boeit. Die kopen gewoon 'een Apple' ongeacht de specs. Hier op Tweakers misschien niet maar de meesten weten niet eens het verschil tussen x86 en ARM.
Voor smartphones geldt dat kennelijk niet, want iedere Android GPU loopt mijlenver achter op IOS...
Moet je op straat eens gaan vragen aan mensen wat een GPU is, dan kijken ze je schaapachtig aan.

Mensen kopen een smartphone zodat ze kunnen appen en instagrammen of omdat die vriendin ook zo'n Apple heeft en die wil ze nu ook.

De meeste mensen hebben echt geen idee en laten zich leiden door tips van een familielid oid tijdens een verjaardag.

Laat staan dat ze weten wat ARM of x86 is.
Ik ben regelmatig verbaasd hoe wereldvreemd sommige mensen hier zijn. Ze projecteren hun eigen zijn op de grote massa mensen. Steeds meer enige merkbare aarzeling. Ik ben zelf ICT'er en praat veel met mensen en geloof mij, 99% is hier NIET mee bezig.
Natuurlijk weten ze wel dat 'een nieuwe iPhone' komt maar of dat nu een 32 of 64 bit chip is, they couldn't care less. De reden van de hogere verkopen is natuurlijk Corona gerelateerd, je weet wel..
Dit soort statistieken zou eigenlijk altijd de inflatie meegenomen moeten worden. Elk jaar hetzelfde liedje “meer (absolute) omzet dan ooit”.
Gebeurd overal. Inflatie meegerekend is Gone With the Wind uit 1939 nog steeds de top grossing film aller tijden.

Maarja, dan heb je al 80 jaar dezelfde winnaar in het lijstje en dat is saai :) Maar wel correcter dan zonder inflatie inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 13:59]

Best verkopende game ooit!

Jaaah. Dat roept iedereen. En het is ook elke keer waar want de markt ik ook steeds groter.

Je kunt het beter vergelijken met andere producten in die zelfde periode. Vergelijk je verkopen met Microsoft Windows bijvoorbeeld, en ga dan kijken of je de grootste bent... dat is maar 1 game gelukt.
Het is helemaal niet belangrijk om te vergelijk met andere bedrijven. De cijfers gaan over 1 bedrijf, Apple in dit geval. Voor de aandeelhouders is het helemaal niet belangrijk of een ander misschien meer of minder verkoopt. Voor de aandeelhouder is het belangrijk of hun investering voldoende rendeert. En Apple verdient meer per verkochte Mac dan HP of Dell met een verkochte PC. Dus interessanter voor de aandeelhouder.
Als de markt in 1 kwartaal met 30% groeit, en Apple behaalt maar een 15% groei... dan is Apple aan het falen en moeten de aandeelhouders in actie komen.

Aangezien dit kwartaal goed is voor laptops in het algemeen, rapporteren HP en Dell de zelfde groei:
https://www.zdnet.com/art...claiming-half-the-market/

Niet speciaal dus dat Apple groei rapporteert. Sterker nog, als ze niet ten minste 15% groei hadden, zou dat rede zijn voor ontslag van de CEO want Lenovo en HP groeien met 20%. Marge per verkochte unit is in dat opzicht irrelevant. Als je niet meebeweegt in de groei van de markt, dan zul je uiteindelijk achterop komen te liggen.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 24 juli 2024 13:59]

Boeiend weetje idd. Maar ik vind 't wel mooi hoor, onder de indruk kunnen zijn van de omzet uit RDR of GTA, of van Apple, Ubiquiti, ASML, Ahold. Lekker verschillende grootheden maar ik vind het wel boeiend. Ik ben blij dat ik niet pas onder de indruk ben als er meer iPhones dan rollen toiletpapier worden verkocht. Geeft me de kans me af en toe te verwonderen.
Denk dat die personen het zelf niet ervaren als lijden, maw jouw 'medelijden' komt bij mij over als minachting!
Als ik iemand met een Apple product zie lopen, heb ik medelijden met die persoon.
Als ik iemand zie lopen die anderen beoordeelt op uitsluitend een merk-keuze heb ik medelijden met die persoon.
Prima aantallen weer. Ook leuk (maar bijna logisch) dat de Mac verkopen fors zijn gegroeid. Ondanks dit prima apparaten zijn die al hele tijd mee doen, worden ze een beetje ondergesneeuwd door al dat smartphone en tablet geweld.
Ik ben benieuwd of de andere merken ook zo weten te profiteren van het thuiswerken.
Hier staat, "de pc-leveringen zijn in het derde kwartaal van 2020 met 3,6 tot 14,6 procent gestegen", dus dat valt nog mee.
Samengevat zien Apple's inkomsten er momenteel als volgt uit:

41% iPhone
22% Services
14% Mac
12% Wearables/Home/Accessoires
11% iPad
Opvallend hoe het Apple is gelukt om de afhankelijkheid van iPhones te verkleinen in de afgelopen jaren.
Ik kan mij nog de levendige discussies hier herinneren dat Apple deze keer toch echt wél zijn hoogtepunt zou hebben bereikt :). Ook het aandeel van de Watch is naar mijn mening indrukwekkend.
De Watch verkoopt inderdaad als een speer maar je kunt in het lijstje van robcoenen niet afleiden wat hun aandeel in de totale inkomsten is. In de 'Wearables, Home, and Accessories' categorie zitten ook de enorm succesvolle AirPods, alles van Beats, de Apple TV en nog wat zaken. De Apple Watch is dus niet verantwoordelijk voor 12% van alle inkomsten.
En het had nog hoger kunnen zijn..... 😇 Want ik ben overgestapt, had graag op gebleven.
Maar +3k voor een MacBook met de specs die ik wil, dat heb ik er op dit moment niet meer voor over. En het gegeven dat de CPU switch er aan komt. Helpt ook niet mee.
En dat vindt ik best jammer, want het gemak van MacOS kan nog steeds op tegen Win 10 of Linux. En de perfecte integratie tussen alle devices is ook onovertroffen. Dus nu alleen iPhone en iPad, maar voelt toch gebroken met iCloud en photos naar Windows 10.

Als alle Macs ARM zijn geworden ga ik weer kijken.

[Reactie gewijzigd door smitae op 24 juli 2024 13:59]

En voor die "perfecte integratie" betaal je in totaal dan ook gerust 30-50% meer dan al die anderen want elk device met een "i" voor heeft een standaard hogere prijs, bepaald voorgekauwd abbonement en een beperkte keuze. De vraag is natuurlijk vooral wat de gebruiker denkt nodig te hebben als "perfecte integratie".
Ik hoor het graag van user die een perfecte integratie meemaakt van zijn all-in apple integratie, want ik kan deze added value niet vinden. _/-\o_
Maar jij vindt het waarschijnlijk leuk om een beetje met technologie te rommelen (anders zou je niet op deze site rondhangen). Mensen die niets met technologie hebben kunnen de integratie prima waarderen en zien er de voordelen van. Niet iedereen heeft zin in heel veel configuratie opties (en heel veel mensen hebben die ook helemaal niet nodig).

Overigens kan je op een Mac veel meer dan wat op het eerste gezicht mogelijk lijkt zodra je de terminal gaat gebruiken.
Nu geef je juist de omgekeerde wereld.... je wordt verplicht om alles te kopen om de integratie te hebben.
Dus het is dan bezint eer je begint.

En ik wacht nog steeds op enkele voorbeelden van zogezegde betere integratie... en wat is er dan zo gemakkelijk dat bij een ander niet kan....
Mijn vriendin heeft alles Apple en soms vind ik de integratie stiekem wel sjiek. Inloggen op de MacBook kan met de Apple watch. Op de iPhone kan ze een bestand naar de Macbook-desktop downloaden. De comics van de iCloud kan ze op de MacBook en iPad openen. Nieuwe iPad inrichten? Één keer aanmelden en hij kent meteen onze WLAN.

Ikzelf blijf ver van Apple, mij te beperkt in wat ik kan en mag doen (bv. APKs downloaden en installeren). Maar de integratie is wel echt goed, dat moet ik toegeven.
Jaren software support is ook een added value, wordt vaak vergeten.
Over je Apple devices heb je dus wel degelijk perfecte integratie. Beperkte keuze? Voorgekauwde abonnementen? Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt?
Mac is zo open als maar kan? En wat zou ik missen op none-apple?
Discussie over kosten van devices, specs etc, beetje nutteloos. Gaat uiteindelijk om de end user experience en performance. Niet of er de laatste dikke CPU inzit.

En ja, de meeste gebruikers vinden dat heerlijk. En hoezo moet je dik betalen, ja betalen met geld, niet met je data. Totaal oplossing en omgeving?
Op dit moment weet ik in elk geval zeker dat mijn data bij Apple relatief veilig is en niet naar bv Google of Facebook gaan. Voor reclame en andere vage doeleinden.

Alleen de 3k vindt ik het op dit moment niet waard, in 2008 heb ik ook een MacBook Pro 17” gehaald voor ~3400 euro, dus heb het er wel voor over. Maar dan wil ik wel zeker weten dat ik het ding 10 jaar kan gebruiken. Mijn MacBook pro 17” gebruik ik nu soms ook nog. En tot 2 jaar geleden dagelijks.

Maar vooral de Intel -> Arm switch houdt mij nu ff tegen. Ben beetje bang dat OS updates voor Intel Macs wel eens te snel zou kunnen zijn afgelopen. Om die reden wil ik nu nog ff geen 3k uitgeven voor een MacBook.

De laptop is voor mij een tool die het gewoon moet doen, waar ik kan developen, beetje Container stuff, Java en Python, waar ik mijn arduino dingen kan doen, waar ik met Blender en andere 3D tools kan werken. Waar ik mijn foto collectie kan bewerken en syncen naar de cloud. En ik kan zonder problemen mijn documenten, sheets, etc op de Mac, iPad of iPhone bewerken. Allemaal in dezelfde tooling. Foto’s is helemaal heerlijk.
Tweaken doe ik niet op mijn laptop of PC hardware, OS of mobile devices, dat zijn tools waar ik geen gezeur mee wil. Eigen PC bouwen dan weer wel, maar dat is omdat ik dat dan wel weer leuk vind. Maar die bouw ik, installeer ik en dan is het ook een standaard tool met Windows en Linux.

[Reactie gewijzigd door smitae op 24 juli 2024 13:59]

ik wacht nog steeds op de uitgebreide uitleg van perfecte integratie als toegevoegde waarde...

geen idee waar ik het over heb? je kan geen enkel punt weerleggen.
Mac is open? alleen voor hetgeen er compatibel op is wil je zeggen, wat zou ik op een mac kunnen dan buiten wat specifieke lock-ins om IOS development te kunnen doen?

discussie over kosten en experience? nogmaals leg het maar eens uit wat experience zogezegd meer is, buiten de wannabee en I feel better ervaring. End user experience en performance in wat meetbaar? een reviewers benchmark van dagelijks gebruik of een microseconde verschil dat een browser resultaat geeft? Of de realiteit en diegene die steeds aan een oplader moet gaan hangen.

betalen met geld niet met data... ja ik ben er zeker van dat je dan ook geen enkele data zet op eender welke site om iets te bestellen te lezen, 0 social media sites, whatsapp etc... oh wacht je zit al op tweakers inlog... je data staat er al.

je dev tools zijn standaard die je op eender welk platform kan draaien.
Hoezo wannabee en I fell better ervaring? Lijkt mij eerder dat je een minderwaardigheidscomplex hebt waar je aan moet werken 😉

Wat is er dan niet compatibel op de Mac? Is open source based. Iedereen kan er software voor schrijven en kun je ook zonder problemen buiten de App Store op je Mac installeren.
Dat je er geen Windows software of andere niet compatibel spul op kunt installeren lijkt mijn redelijk logisch?

Voor je iPad en iPhone zit je gelukkig vast aan de App Store. Weet ik in elk geval zeker dat er goede controle opzit, dat is zeker voor de minder technische mensen heel erg goed.

Aanmelden met je ICloud account op je device en je bent klaar. Geen extra software nodig etc. Als ik op mijn MacBook of mijn Macmini inlog, alles in iCloud. Hoef ik niets voor te regelen. Aanmelden op de iPad of iPhone ook alles direct ter benaderen. Ook alle settings zoals netwerk, WiFi en weet ik wat.

Nieuwe MacBook, backup terug zetten of fresh install. Tijdmachine backup deployed en ik ben 100% klaar om te werken. Geen software installs meer nodig. Nieuwe iPad, gewoon een iCloud backup terug zetten en ready.

Maar goed, ik had het in mijn post over Mac en intergratie met de devices, dat was immers ook de strekking van de titel van het tweakers artikel, niet of iOS open genoeg is voor de niet standard gebruikers.

Gemak mag wat kosten, moet zeggen dat Windows 10 langzaam in de buurt begint te komen. Maar ja, geen eenvoudige integratie naar een mobiele omgeving. Moet je in de meeste gevallen apart regelen.

Gebruik nu zelf Firefox, wel handig om te syncen over mijn Windows PC en Apple devices. Maar wel extra effort, dus niet ideal. Ooit had je Safari voor Windows, dat was dan wel weer handig.

NIemand de je tegenhoud om andere tools en devices te gebruiken. Elke omgeving heeft zijn +/- maar in het Apple eco-systeem is het gewoon zeer goed geregeld voor mensen die gewoon willen dat het werkt zonder te moeten tweaken of knutselen. Wat nog steeds kan, zeker op je Mac.
nu geef je een duidelijk verhaal.

het klopt wat je zegt, dat kan je allemaal en misschien voor de hand liggend, maar je moet wel volledig meegaan in het eco systeem en dat stoort me vooral. Zeker de integratie naar MAC is waar het verhaal moeilijk te verdedigen wordt want daar zit je met serieus wat beperkingen met OS compatibiliteit en andere toestellen in het gehele eco systeem zijn ook niet zo open (wifi box, nas box, tv box) je moet in de "eco" blijven en daar komt dan nog eens een serieuze meerprijs tegenaan. Maar dan gaan we weer naar een ander consumptie model dat er momenteel heerst in een leeftijdscategorie.

Btw wat jij allemaal opnoemt kan ik ook met mijn android + windows systemen die ik hier in huis draaien heb en dat is een 10tal zonder dat er ook maar ene gebruiker afkomt met iets dat niet compatibel is van SW (kids). Maar er is heel wat werk om een duidelijk syncro te krijgen tussen android en windows. En je hebt wel al wat werk om windows op een niveau te zetten van OS en data restore maar daar is genoeg beschikbaar voor.
Collega's van mij zitten vooral te hikken tegen de performance van Macs. Ze moeten een Mac hebben want ze zijn vendor-locked als iOS ontwikkelaars, maar dat de testcode bij mij 4x zo snel draait geeft ze wel een nare nasmaak.*

Zeker als je de prijs van de machines tegenover elkaar zit. Op papier zou de Mac twee keer zoveel moeten kunnen, maar het gebrek aan koeling kost ze de kop.

* Zelfde generatie Intel i7 en 32GB geheugen

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 24 juli 2024 13:59]

maar dat de testcode bij mij 4x zo snel draait geeft ze wel een nare nasmaak.
Xcode XCTest vergeleken met?
Op papier zou de Mac twee keer zoveel moeten kunnen
Zelfde CPU generatie en de Mac zou twee keer zoveel moeten kunnen?!?!
maar het gebrek aan koeling kost ze de kop.
De recente MacBookPro's (Q3 2019 en later) throttlen niet onder de baseclock en de boostclock is niet 2x de baseclock, maw dat verklaart niet het 4x snelheids verschil.
Zelfde generatie Intel i7 en 32GB geheugen
Werk je toevallig bij de DPGmedia?
Er zijn meer software pakketten en IDEs dan XCode hè? In ons geval: Intellij met Java, Scala, en een hele batterij aan Docker containers.

Heb het even nagekeken, en ik heb een Intel Core i7-9750H terwijl mijn collega zit op een i7-8557U*

En ja, als een laptop twee keer zoveel kost, dan mag je toch ook wel verwachten dat ie beter performt. Echter, ik heb de 6-core met DDR4, en hij de 4-core met DDR 3.

Ennuh, als je besluit om te gaan renderen of compileren op een Macbook, dan tikt ie makkelijk 90 graden aan.

*Apple MacBook Pro 13-Inch "Core i7" 1.7 Touch/2019
Er zijn meer software pakketten en IDEs dan XCode hè? In ons geval: Intellij met Java, Scala, en een hele batterij aan Docker containers.
Ja duh!
Je hebt het over iOS devs en (unit)testen, dan denk ik XCTest
Heb het even nagekeken, en ik heb een Intel Core i7-9750H terwijl mijn collega zit op een i7-8557U*
De i7-9750H is bijna 70% sneller! Plus hogere baseclock en DDR4 tel uit je winst!
En ja, als een laptop twee keer zoveel kost, dan mag je toch ook wel verwachten dat ie beter performt.
Zo simpel is het niet :)
On-topic voorbeeld: de tragere i7-8557U is 100usd duurder dan i7-9750H want low-power
Ennuh, als je besluit om te gaan renderen of compileren op een Macbook, dan tikt ie makkelijk 90 graden aan.
Tja wat had je anders verwacht met een 13" MacBookPro?
Whaahah, mooie Ad Hominen. Goede vorm van discussie voering.

O, en hier de cijfers:

Backend Dev. 65.693.-
https://www.glassdoor.nl/...IL.0,9_IM1112_KO10,27.htm

Mobile Dev. 57.386.-
https://www.glassdoor.nl/...IL.0,9_IM1112_KO10,26.htm

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 24 juli 2024 13:59]

Voor die "Mobile developer" heeft Glassdoor eigenlijk amper vertrouwen in zijn eigen cijfers wegens een te kleine dataset en de grote verschillen (zitten een aantal stage posities tussen die amper betaald worden).

Dus cijfers vooral met een korrel silicium zout nemen.
Achja het is sinds jaren ook weer mogelijk om een macbook te kopen zonder designfout in het toetsenbord. Als ik graag een macbook had gewild had ik ook gewacht tot ze dat debacle eindelijk opgelost hadden. En dat is na jaaaaaaren eindelijk gebeurd.
Ik heb inderdaad gewacht op dit nieuwe toetsenbord. De migratie naar Arm hing een jaar geleden ook al in de lucht - omdat ik geen proefkonijn wilde zijn was het duidelijk: als er één moment is om te upgraden dan is het nu - ik werk nu op een flink gespecte 16” mbp.
Dit ging ik ook zelf even vermelden, het toetsenbord sinds 2016 was echt slecht. Mijn vorige model is 2x vervangen geweest (telkens na 6 maanden waren er meerdere toetsen die half werkten) en dit was voor mij de reden om na de 2e vervanging de 16 inch te halen met degelijk toetsenbord en deze door te geven aan een collega die altijd met extern toetsenbord werkt.
Ik heb bijna 2 jaar op een 2018 model gewerkt en daarvoor bijna 2 jaar op een 2016 model, en mijn toetsenbord is bij geen van beide vervangen moeten worden noch had ik er andere problemen mee.

Heb nu een MBP16" uit 2019 en merk amper verschil op het toetsenbord, ben er gewoon tevreden over meer niet, minder ook niet.
Dat is fijn. Echter is de failure rate gewoon te hoog. Zeker als je echt lang met je laptop wilt doen, dan wordt het niet de vraag of, maar wanneer.
Dat is fijn. Maar heb je daar cijfers over?

Dat er een service programma is voor als er problemen zijn is één ding. Dat er met een natte vinger een cijfer wordt op geplakt is nog iets. Maar iets schreeuwen als "het is troep want ik heb het 2 keer meegemaakt" is helaas geen representatief gegeven. Voor alle miljoen verkochte stuks kan het bij 500.000 mis gaan, of bij 10. En als een toetsenbord bij 10 / 1.000.000 faalt dan vind ik dat best acceptabel gezien er dan inderdaad een uitgebreid garantieprogramma bestaat dat je toetsenbord nog 5 jaar na aankoop kosteloos vervangt..
Hier hebben ze het over 12% met een 1400 sample size
https://www.laptopmag.com...ook-keyboard-failure-rate

Hier 30%, maar is maar een sample size van 47:
https://www.notebookcheck...-30-percent.415595.0.html

Als het niet een designfout was geweest was het niet tot in den treure aangepast en daarna uitgefaseerd. Het is een flaw en ik raad iedereen af om duizenden euro's te besteden aan een macbook met die zwakke toetsenborden. De huidige macs lijken wel weer hartstikke goed.
Die sample size van 47 kan ik ook, binnen onze organisatie zijn er 109 macbook pro 13" jaargangen 2016 tot 2018 en we hadden verscheidene problemen met flikkerende externe beeldschermen etc, maar toetsenbord is maar 1x defect geraakt nadat iemand er een glas water over had gegooid.

En hier kom ik dan met de natte vinger: hangt vermoedelijk ook af wat je ermee doet. Als je 'm voornamelijk gebruikt op kantoor (met extern tobo) en per uitzondering op verplaatsing, dan is er veel minder slijtage en dus defect mogelijk. Andersom, als je hele dagen boeken code zit te typen op het ingebouwde tobo dan zal er meer slijtage en problemen optreden.

En daar moet je dan even naar kijken ook, want "faulty keyboards" is 1 ding, maar dat hangt puur en alleen van het gebruik af. Ik gebruik het ingebouwde toetsenbord eigenlijk enkel buiten kantoor, of tijdens vergaderingen, terwijl ik op mijn werkplek gewoon een dual monitor setup heb, een laptopstand, een comfortabele muis (MX Master 2) en een draadloos toetsenbord, en samen met mij bijna iedereen binnen ons bedrijf. Lijkt me dan ook een logische verklaring voor het laag aantal toetsenbordproblemen die er gemeld werden.

Ik zeg niet dat er niets aan de hand is, ik zeg wel dat het allemaal overroepen is. De 2015 modellen hadden ook een 6% foutmarge volgens het artikel van die 1400 sample, en daar hoor je niemand over en daar is verder ook geen uitgebreid garantieprogramma voor.
Sorry maar je zit te kankeren dat je geen problemen hebt met je toetsenbord maar dan claim je wel dat je het bijna nooit gebruikt (en al je referentiepersonen doen het ook niet).

Ik gebruikte zelf het intern toetsenbord als ITer 8u per dag en speelde regelmatig WoW. Als ik er dan 2 kan verslijten telkens op 6 maand tijd dan is het gewoon rotzooi (dat zo maar is even 2700 euro kostte voor een basisversie met 256gb ssd).

Bij de lokale switch waar ik de reparaties liet doen was de algemene opmerking ook dat ze niet verrast zijn en ze er enorm veel binnen krijgen met keyboardissues.

Volgende keer als je onzin wil verkopen doe je misschien best even research, je eigen ervaring is onrelevant als je het keyboard nooit gebruikt. Een 6 percent of 12 percent foutmarge is enorm als je bedenkt dat de helft van de mensen het apparaat amper gebruiken en nog is een groot deel het apparaat voornamelijk met een extern toetsenbord gebruiken. Vrijwel iedereen die het keyboard écht gebruikt is het gewoon in no time stuk. Een laptop van 2 tot 5000 euro moet gewoon 10j keyboard abuse aankunnen, geen 6 maand.
Ik wil niks zeggen hoor, maar ik zeg letterlijk:
Ik gebruik het ingebouwde toetsenbord eigenlijk enkel buiten kantoor, of tijdens vergaderingen, terwijl ik op mijn werkplek gewoon een dual monitor setup heb, een laptopstand, een comfortabele muis (MX Master 2) en een draadloos toetsenbord, en samen met mij bijna iedereen binnen ons bedrijf.
Ik heb "het kantoor" welgeteld 30 keer gezien (1 dag per week) sinds maart en op kantoordagen zat ik toch zeker een uurtje per dag of meer in een vergaderzaal.

Dit bericht werd getypt op een Macbook Pro 2018 via het ingebouwde tobo.
Ik werk in een bedrijf met een (beperkte) populatie MacBooks, maar heb wel opvallend veel 2016-2018 modellen met keyboard issues gezien.
Dat kosteloos vervangen wordt zullen ze wel moeten om niet overal aangeklaagd te worden; de hele bottom case zit aan het keyboard vastgeplakt waardoor het honderden euro's kost er een nieuw keyboard in te drukken.
Maar op zich een prima resultaat, gezien het feit dat de verkopen van de nieuwe iPhones buiten dit kwartaal vallen tov de voorgaande jaren. Het laat ook zien dat apple, onafhankelijker wordt van de iPhone om een stabiel resultaat te boeken.

NB om groei te kunnen blijven boeken, zullen ze uiteraard wel een steady groei moeten blijven laten zien met iPhone verkopen, omdat de services en AirPods producten daar natuurlijk nauw mee samenhangen.
Maar zolang de user base blijft groeien, hebben ze weinig te vrezen.
Nou nou, Corona heeft natuurlijk het thuiswerken een gigantische boost gegeven, waardoor verkopen van allerhande thuiswerk apparaten een boost hebben gekregen. Niet alleen Apple apparaten. Dat heeft Apple niet kunnen voorspellen en hebben ze een jaar eerder natuurlijk niet in hun strategie meegenomen en begroot. Het is absoluut een goede tijd geweest voor hardware- en softwarefabrikanten. De meeste fabrikanten van computers, telefoons, webcams etc. spinnen garen in deze tijd. We gaan het over een tjdje zien, wanneer mensen niet meer noodgedwongen thuis moeten werken, of deze markt nog steeds zo lucratief zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 13:59]

En jij denkt dat Apple de voortekenen niet zag in de voorgaande kwartalen en de cijfers? Geloof me, als de voortekenen niet daar waren geweest de afgelopen 6 maanden, was er minimaal 1 type iPhone 12 eerder uitgebracht. Zo werken ze, ze zijn heel uitgekiend om hun resultaten op zijn minst steady te houden voor de aandeelhouders.

Corona is niet iets van de laatste maanden, in bijv China speelde dit al veel eerder. Aangezien Apple ook behoorlijk aanwezig is in China, hebben ze de effecten al veel eerder kunnen bestuderen en een inschatting kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 24 juli 2024 13:59]

Wat heeft jouw betoog te maken met de stelling dat Corona gezorgd heeft voor een boost in verkoop van thuiswerk-apparatuur en dat dit voor de meeste leveranciers (niet alleen Apple) betere verkoopcijfers heeft opgeleverd? Zonder Corona hadden veel minder mensen thuis moeten werken. Zonder Corona hadden veel minder mensen behoefte aan een laptop, macbook, tweede scherm, snellere internetverbinding, een gewone PC i.p.v. een laptop of tablet... ga zo door.
Artikelen zat die allemaal hetzelfde verhaal vertellen. Vraag naar thuiswerkapparatuur gestegen door Corona!
Ja, dat klopt. Mijn reageerde eerst op mijn post, waarin ik zei dat Apple een net kwartaal had gedraaid , zonder dat ze een iPhone hadden uitgebracht (itt het jaar daarvoor). Jij zegt dat Apple “ mazzel” heeft gehad dit kwartaal door Corona. Ik zeg alleen dat als Apple die boost in inkomen niet had gehad door Corona, dat ze op zijn minst 1 iphone 12 model wel in het voorgaande kwartaal hadden uitgebracht om hun inkomsten 1 op 1 te houden of hoger dan het jaar daarvoor.

Dus misschien begrijpen we elkaar verkeerd?

Het is gewoon een heel net kwartaal voor apple. Dit komt niet alleen door macs en iPads, maar ook door een enorme stijging in wearables, services, en zonder uitbrengen van nieuwe iPhones.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 24 juli 2024 13:59]

Wellicht dat men vanwege de switch naar ARM nog even snel een Intel based Mac koopt. Ik ben benieuwd naar de cijfers zodra ze volledig over zijn op ARM.
n00b hier...

Is er een speciale rede voor om nu nog een Intel based Mac te kopen? Waarom niet wachten?
Ik ben muzikant. Ik gebruik dus een DAW en in die DAW zitten een heleboel plugins (effecten zoals galm, echo, enz). Als ik vandaag een mix doe die perfect is is het mogelijk dat ik die mix jarenlang niet meer ga krijgen zoals ik hem wou omdat veel van die plugins gemaakt worden door kleine ontwikkelaars die niet de mankracht hebben om hun tools direct up te daten. Soms duurt het een jaar voor de plugins terug beschikbaar zijn. Ik zal bijvoorbeeld niet switchen naar ARM als werkcomputer voor al die plugins werken voor ARM.
Compatibility. Ja, ze kunnen je oude software draaien, maar het draait via een emulatielaag. Daarbij zal de performance, met het ene programma meer dan de ander, een performance hit krijgen. Dus een groot deel zal ongetwijfeld eerst de kat uit de boom kijken en wachten op brede support door applicatieontwikkelaars.
Zover denkt de gemiddelde consument helemaal niet. De applicaties waarvoor het kritisch zijn zulke nicheapplicaties dat de gemiddelde gebruiker die helemaal niet kent. Ga er maar van uit dat van de belangrijkste applicaties (Office365, Apple apps, etc) er een native ARM versie beschikbaar is bij launch.
Er zijn waarschijnlijk mensen die denken dat sommige applicaties minder zullen presteren of dat sommige zelfs niet gelijk beschikbaar zullen zijn oid. Ik ben wel benieuwd of ik mijn werk kan doen vanaf dag 1 of dat ik moet wachten tot er een JDK beschikbaar zal zijn voor mijn werk.
Is er een speciale rede voor om nu nog een Intel based Mac te kopen? Waarom niet wachten?
Ik gebruik mijn laptop zakelijk, en gebruik liever macOS dan Windows, maar sommige tools en programma's zijn er alleen voor Windows (Visio bijvoorbeeld). Dus heb ik ook VMware Fusion + Windows.

Ik acht de kans vrij klein dat dit gaat vliegen op een ARM. Ik moet nog een half jaar met m'n laptop, maar ik denk niet dat mijn volgende een Mac gaat worden.
Voorlopig blijven de meeste Mac's nog uitgerust met een Intel. Ze gaan niet big bang over met hun hele gamma aan Macbooks.
Omdat windows arm waardeloos is als je win32 of win64 apps wil draaien.
Voor een enkele kleine Windows app is dat geen probleem: https://docs.microsoft.co...apps-on-arm-x86-emulation

Ga er vanuit dat de meeste grote apps toch wel binnen redelijke tijd een ARM versie krijgen.
Ik ben dan nog steeds benieuwd in hoeverre die toename door iPads of door Macs komt. Macs zijn niet per se goedkoper geworden en ik vraag me af wat dat met de omzet doet. Heeft dat nog invloed op de populariteit of worden ze toch wel verkocht?
Een factor die ook mee zou kunnen spelen is dag de toetsenborden nu allemaal verbeterd zijn en dat heeft mensen ook een tijdje tegengehouden, wellicht dat die nu allemaal alsnog overstag gaan.
Mensen hebben dit jaar geld in overvloed omdat je het niet kunt uitgeven aan reizen en zo. Dat speelt natuurlijk ook mee. Een tijdje terug liep ik langs een Coolblue winkel. Zeker 50 man in de rij voor de deur. Dat zegt wel iets over het bestedingspatroon dit jaar.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 24 juli 2024 13:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.