Aantal Facebook-gebruikers is in VS en Canada gedaald tegenover vorig kwartaal

Het aantal dagelijks en maandelijks actieve gebruikers van Facebook is na jarenlange groei van kwartaal op kwartaal gedaald in de VS en Canada. In Europa is het aantal dagelijks actieve gebruikers al drie kwartalen stabiel.

Dagelijks zijn gemiddeld 196 miljoen mensen in de VS en Canada actief op Facebook, waar dat er vorig kwartaal nog 198 miljoen waren. Ook het aantal maandelijks actieve gebruikers daalde in die landen, van 256 miljoen naar 255 miljoen. Facebook verwacht dat die aantallen in het vierde kwartaal ook niet gaan stijgen.

In Europa zijn dagelijks gemiddeld 305 miljoen mensen actief op Facebook; dat is al drie kwartalen op rij het geval. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg in Europa wel, van 410 miljoen in het tweede kwartaal naar 413 miljoen in het derde kwartaal.

Wereldwijd groeide het aantal dagelijks en maandelijks actieve gebruikers wel licht, maar die groei wordt dus vooral gerealiseerd in andere regio's dan Noord-Amerika en Europa. Facebook heeft in totaal 1,82 miljard dagelijks actieve gebruikers.

Facebooks omzet uit advertenties nam tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar met 22 procent toe tot 21,47 miljard dollar. De omzet uit de categorie 'overig', waar Oculus en de Portal-apparaten onder vallen, daalde met 7 procent tot 249 miljoen dollar, maar Facebook verwacht verbetering door de verkopen van de Oculus Quest 2. Het bedrijf maakte verder bekend dat WhatsApp-gebruikers dagelijks zo'n 100 miljard berichten versturen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-10-2020 • 08:20

58 Linkedin

Reacties (58)

Wijzig sortering
Is dat actief op Facebook website of tellen ze ook facebook messenger instagram en WhatsApp mee?

21.470.000.000 $ aan opbrengsten van reclame. data verzamelen is echt big business... er zijn landen in de EU met een lager BNP...

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 30 oktober 2020 08:43]

Anoniem: 1463186
@Yalopa30 oktober 2020 09:30
Uit het bronartikel:
The numbers for DAUs and MAUs do not include users on Instagram, WhatsApp, or our other products unless they would otherwise qualify as DAUs or MAUs, respectively, based on their other activities on Facebook.
Waarbij DAU en MAU staat voor Daily en Monthly active users.

Oftewel, het gaan wel om gebruikers van echt Facebook, behalve als iemand bijvoorbeeld een Instagram post ook op Facebook deelt. Daarbij denk ik dus dat Oculus gebruikers wel mee zouden tellen, aangezien dat een Facebook account is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1463186 op 30 oktober 2020 09:30]

Ik ben bang dat ze alles meetellen. Ze willen continu groeiende cijfers laten zien dus de definitie zal meeschuiven om dat waar te maken. Ook aanleiding om een Facebook-account te vereisen voor de Oculus Quest denk ik: de actieve gebruikers van die headset worden dan ook "Dagelijks actieve gebruikers".
Dat heb je dus mis. Als je de presentatie bekijkt dan staat er onderin dat het puur en enkel om Facebook gebruikers gaat. Ik vermoed wel dat Oculus daar bij zit. Dat wordt niet benoemd.
Als het niet wordt benoemd heeft het een reden en zelfs als ze het benoemd is dit wel partij nummer 1 die ik niet direct op haar woord zou geloven ;) alles "for the narrative" daar.
Nee, niet data verzamelen als doel. De mogelijkheid “je gedrag te beïnvloeden” verkopen aan de hoogst mogelijke bieder is het doel en dat is een stuk meer sinister. En daar gebruik je de data voor zodat je de bieder een uitgebreid vlees aanbod kan doen.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 30 oktober 2020 09:26]

De enige reden dat mijn account er nog is, is wegens emotionele redenen en familie. Anders had ik mijn facebook account al lang gedelete.
Hoe vaak dat je tegenwoordig posts ziet met tientallen comments en deze niet ziet als je erop klikt,.. het is een droevig platform geworden.
Geloof me, dat is echt de meest gebruikte reden momenteel en hoor ik zo vaak. Als je FB verwijderd en zoiets installeert als signal dan zul je zien dat de mensen die om je geven als snel weten hoe ze jou moeten bereiken.
Dit dus. Ik maak al lang gebruik van Signal, maar het was pas toen ik Whatsapp verwijderde dat men mee begon over te schakelen. Za-lig!
Het helpt ook of ze je "nodig" hebben of niet. Ben je het handige neefje, dan gebruiken ze wel een andere app om aan te geven dat hun pc weer kuren heeft. Bij de oom die altijd zeurt zal de motivatie minder zijn :)
Mijn broer is overgestapt op Signal. Om exact deze reden. Het kan mij geen hol schelen als ze mijn data gebruiken en (proberen) te manipuleren met adds e.d. Ik blijf wel gewoon bij What'sApp.

We bellen nu weer met elkaar in plaats van appen :)
Misschien zelfs nog wel beter.
Ik heb de mijne gewoon jaren geleden weg gedaan, en wat blijkt mijn familie vind me nog steeds. :P
Veel van mijn vrienden doen zelf niks met Facebook. Mijn ouders ook niet. Dat maakte de stap wel een stuk makkelijker om het jaren geleden de deur uit te doen. De belangrijkste reden voor mij om Facebook te nemen was voor het daten. Veel dames vroegen toen om je Facebookprofiel, als je dat niet had dan ging er (onterecht) een rood lampje branden bij een hoop dames. Facebook was handig om snel te zien hoe iemand is (hoeft ook niet per se correct te zijn, maar zo werkte het helaas wel).

De vrienden die ik er wel mee sprak zie ik nog steeds. Alleen weet ik niks meer van oude schoolgenoten of mensen die je een paar keer hebt gezien. En dat bevalt me prima, want uiteindelijk is het alleen maar ruis. Liever een goede real-life band met een beperkte groep mensen, dan van 300 mensen wat weten maar geen band hebben.
Wie weet heeft tante Bep je nu wel uit haar erfenis gehaald he. Waar je vroeger die kattenplaatjes likete doe je dat niet meer en dat heeft haar enorm gekwetst! :+

Maar inderdaad, Facebook kun je goed zonder, maar wat ik wel handig vind, veel (kleinere) evenementen zijn daar te vinden zoals van de kinderboerderij. En mijn zoon heeft een allergie, en op Facebook kun je net wat makkelijker tips en nieuwtjes lezen.
Verder kom ik er niet en ik plaats ook niets. Heb ook uit staan dat ik getagged etc. kan worden.
Het verbaast me iedere keer hoeveel waarde men hecht aan het waarheidsgehalte van FB, of het nu gaat om medische zaken, (vs) verkiezingen of wat dan ook.
Ik haal daar geen waarheid op, hoho, dat zeg ik ook nergens.
Maar tips als bij de lidl is nu dit product ook glutenvrij te krijgen vind je niet zo makkelijk ergens anders.
Ik ga daar geen medicijnen kopen hoor :)
Same here, hele familie zit nu op Telegram
Je kan het downloaden. Is geloof ik een optie voor
https://www.appletips.nl/facebook-archief-downloaden/

kan je alles terug kijken :)
Disclaimer: Je schaamt je soms kapot "Wat was ik denkende toen ik dat postte???"
Voor mij was het ook voornamelijk nog voor familie en (buitenlandse) vrienden, maar de kwaliteit van de content is tegenwoordig zo laag dat ik het dat niet meer waard vond. De mensen waar ik graag up-to-date over bleef posten eigenlijk niet eens en dat heeft mij er uiteindelijk tot toen besluiten om mijn Facebook account te verwijderen. Verder heb ik nog wel Twitter, Instagram en LinkedIn, maar daar hoef ik in ieder geval niet dagelijks posts te lezen over zwarte piet, politieke 'meningen' en ik krijg daar gelukkig geen twijfelachtige advertenties te zien.

Het enige wat ik even moest doen is de verjaardagen van goede vrienden in mijn Outlook zetten, daar was Facebook wel goed voor. :9
Ik had, tot enkele jaren geleden een facebook-account. Inderdaad voor (buitenlandse) vrienden, familie en het volgen van bandjes.
Op enig moment mochten aliassen niet meer van fb. En dat hield in dat allerlei artiesten die ik volgde plots met hun eigen naam moesten posten. Dat was... verwarrend. Tel daarbij op dat het gros van die buitenlandse vrienden (ook) niet veel met fb deden (en je wederzijds eens op een 'like' klikt, waarmee het "contact" weer ophoudt). Druppel die de emmer deed overlopen was familie die voldeed aan de omschrijving "gelovig en goedgelovig".

Ik heb nooit een traan gelaten om het opheffen van dat account... en er hartstikke veel rust voor teruggekregen ;)
Heb je nog contact kunnen houden met de buitenlandse vrienden en vrienden die iets verder van je staan? Daarvoor gebruik ik toch vrij vaak Messenger, dus dat is een drempel om te stoppen met Facebook. Heb je die op een of andere manier kunnen behouden? Zijn er mensen mee overgeschakeld naar andere systemen/apps?

Een voor de hand liggend alternatief is WhatsApp, maar uiteindelijk komt je data dan toch bij Facebook...
Heel tijd terug een verjaardagskalender gekocht, alle belangrijke verjaardagen die ik niet uit mijn hoofd wist overgenomen op die kalender en toen Facebook verwijderd. Ik heb tot de dag van vandaag niet het gevoel dat ik iets mis. Sterker nog, ik ben ze juist meer gaan (video)bellen en ik kom ook vaker over de vloer bij ze dan dat ik deed toen ik FB had.
Bij mij de schoonfamilie. Ze gebruiken het ook als telefoon (maar zitten ook over de hele wereld, dus ik mag eigenlijk niet klagen dat mijn vrouw dat gebruikt om te bellen)
Ik heb enkel een account omdat ik in diverse groepen zit, makkelijker dan een forum. Maar vraag me serieus af hoeveel mensen er dagelijks nog posten.
Same, paar groepen zoals oude bedrijf dat failiet ging waar iedereen lang contact hield om te zien of iedereen goed terecht kwam. gaming groepen met discussies en ideetjes om elkaar uit te dagen. maar echte posts? nope, enige wat in de buurt komt is felicitaties bij een verjaardag
Klopt. Dit is toch een bug die er al jaren inzit en nooit opgelost wordt.
Dat je de reacties niet ziet komt mede door dat mensen elkaar taggen.
Jaren geleden opgezegd omdat er niks anders dan troep op staat wat totaal geen meerwaarde geeft aan mijn leven. Ik heb het geen 1 dag gemist so far. Als er iets is binnen de familie of vrienden kring hoor ik het wel via whatsapp (ja i know, ook van FB) of een telefoontje.
Wat je wel merkt is dat veel zaken waar 10 jaar terug een forum voor was, dit naar fb verhuisd is. Dit is dan ook zowat het enige dat ik nog op fb doe. Ben daar lid van een paar groepen en daar valt echt een hoop nuttige informatie te halen.
Voor zaken als familie (waar fb ooit mee begon) is fb voor mij ook klaar. Ik heb ook nog maar weinig vrienden die daar iets posten.
Ik bedoel dit niet vervelend maar het platform is niet droevig, de posts van de mensen die je volgt misschien wel.
Ik zou zeggen, de stofkam door je 'vrienden' en wat je dan overhoudt is als het goed is interessant!
Het vervelende is dat er niet echt een alternatief meer is.
Tuurlijk is er het Nederlandse friendsweb, maar dat wil ik (nog) geen alternatief noemen.
Maar moet zeggen dat ik het hele platform ook eigenlijk niet mis, maar ik ging er in Q4 vanaf, dus ik sta in deze grafiek nog als actieve gebruiker ;)
Het vervelende is dat er niet echt een alternatief meer is.
Ik heb nooit een social media account gehad. Toch mis ik niets. Verjaardagen, evenementen en gewoon even op afspraak op bezoek gaan of contact opnemen (nu wat meer dat laatste, vanwege het coronavirus), zodat men tijd voor elkaar maakt in plaats van dat iedereen maar op diens smartphone zit te kijken. Het zijn allemaal kansen om weer eens bij te praten. Een stuk socialer, want men noemt ook de de dingen die minder goed gaan.

Het alternatief voor social media zoals Facebook is een beetje interesse tonen. Wees geïnteresseerd, en men neemt vanzelf contact met je op over gebeurtenissen en evenementen waar je niet van weet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 oktober 2020 09:02]

Voor je eigen sociale kring werkt het zeker zonder.
Maar veel lokaal nieuws kreeg ik toch vooral via groepen op Facebook.
En ook evenementen en nieuws van winkels e.d. haalde ik daar wel vandaan, lokale krantjes zijn er bijna niet meer, omdat het gros van de mensen die info van FB plukt.
Het is meer dan je eigen netwerkje...
En dit is tevens de reden wat me weerhoudt van Facebook te verwijderen!
Er zijn ook een heleboel groepen (bijvoorbeeld voor zzp'ers/ondernemers, hobbies, interesses, taaluitwisselingen, ...) die enkel bestaan op Facebook en alle info en evenementen die je hierin vindt, staat nergens anders op het internet (helaas).
Het vervelende is dat er niet echt een alternatief meer is.
Alternatief voor wat?
Voor Facebook ;)

Bedoel, voor FB zat iedereen op Hyves en lange tijd gingen die samen.
Maar echt andere sociale netwerken zijn er niet meer, ok Twitter, maar dat is toch wel iet anders.
Alternatief voor een grote groep vrienden overzichtelijk beheren via een online platform.

Echter is Facebook natuurlijk niet gefocust daarop. Het gaat om de posts van al die mensen, de video's, de groepen en bedrijven die er op aanwezig zijn en alle advertenties die daar bij komen kijken.
Hopelijk komt Okuna een beetje van de grond. Dat is een project begonnen als soort van kickstart project.
Maar zoals bij alle nieuwe netwerken valt of staat het met gebruikersaantal.

[Reactie gewijzigd door Bever op 30 oktober 2020 08:50]

Ik dacht dat Mark Z. zelf wat gedoneerd had aan diaspora. Maar je hebt helemaal gelijk, het staat of valt met de userbase. Een open standaard als ActivityPub zou een handige federatie mogelijk kunnen maken. Of wellicht Solid.
Je hebt bijvoorbeeld Instagram, Twitter, Snapchat, groepschats op Whatsapp maar in principe komt het allemaal op hetzelfde neer; kijken naar elke poep en scheet post van de mensen die je volgt en hopen dat anderen dat ook bij jou doen.

Je gaat waar de mensen die je interessant vindt ook zitten. Als het te veel versnippert, verliest het ook weer een deel van de aantrekkingskracht. Jongeren switchen sneller en ouderen reageren langzamer.
Er is gewoon behoefte om vrienden en familie te laten zien waar je op vakantie bent, foto's van de (klein)kinderen en wat je aan het eten bent. En dat zonder te veel moeite om iedereen afzonderlijk iets te sturen. Dus platformen waar iedereen op zit zoals Facebook/Insta zullen voorlopig nog wel groot blijven maar het gebruik per sociaal medium zal verminderen door versnippering.
Zelf ook opgezegd en heb er nog steeds geen spijt van.
Voor degene die ook op willen zeggen, zonder door een moeras aan opties te hoeven navigeren: https://deletefacebook.com/. Daar staat overigens ook de nodige uitleg mbt je data.

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Dargazo op 30 oktober 2020 08:50]

Heel goed dat deze curve ook flattened. Met een beetje geluk en social media distancing is dit virus over een tijdje voldoende teruggedrongen zodat we weer terug naar normaal kunnen. En als iedereen meedoet beschermen we daarmee de zwakkeren in onze samenleving, kunnen de jongeren weer naar buiten, kan het onderwijs weer effectiever worden gegeven en kunnen we eindelijk weer eens wat dichter bij elkaar komen.
Drie jaar geleden opgezegd en mis het absoluut niet. Gebruik eigenlijk alleen Twitter nog maar dat is meer om te volgen.
Ik zie persoonlijk vrijwel alleen nog maar flames en trolls op Twitter voorbij komen. Het is dat ik het professioneel nodig heb (ik ben journalist), anders had ik alle 'socials' allang geditcht. Alleen Insta niet, maar daar volg ik enkel bikinibabes :+
Als je dan toch niks geeft om privacy, kan je net zo goed gewoon zoeken via Google Image Search :9

Twitter is gedegradeerd tot wat het vandaag is het moment dat (iig in de Benelux) de grote TV zenders het actief begonnen te gebruiken om interactie met het kijkpubliek te gaan creëren. Toen jan met de pet op Twitter kwam was de lol er wel wat vanaf, daarvoor was het een hechte community waar een beetje "ons kent ons" van toepassing was - ik denk dat ik half twitterend België wel kende (en andersom).

Heb Instagram en Facebook, evenals Twitter, inmiddels verwijderd, maar helaas is door bovenstaand ook een heleboel customer service naar Twitter verhuisd en soms is het gewoon outright onmogelijk om iemand via email of telefonisch te bereiken en dan moet je wel. (Airbnb, Transferwise, Niantic, etc) dus daar heb ik nu een account voor aangemaakt met enkel en alleen dat doel.
Wel in incognito modus zoeken op Google 8)7 :+
Mooi, op een dag is het niks meer waard. Kantelpunt en doei.
App van mijn iPhone verwijderd en als ik er ècht op moet kijken (pages van klanten) dan doe ik dat via de browser, ook op de telefoon. Scheelt ook weer in tracking e.d.
Toevallig heb ik gister de app van mijn telefoon verwijderd, naast dat ik me zelf er vaak op betrapte eerder uren dan minuten er op te zitten begon ik de censuur van facebook goed zat te worden. Al moet ik toegeven dat je pas merkt hoe verslavend het is als je het niet meer gebruikt. Nog meerdere keren per dag dat ik de handeling doe op facebook te openen, maar nu een andere app open omdat die nu daar staat :).
Anoniem: 100047
30 oktober 2020 09:07
Ik twijfelde al een jaar om Facebook de nek om te draaien, maar na het Cambridge schandaal heb ik Facebook vaarwel gezegd, nog geen dag spijt gehad. Helaas blijft Facebook op de achtergrond gezellig meedraaien op mijn Moto G8 Plus, ondanks dat deze verwijderd is.