Mallen tonen ontwerp iPhone 12 dat in lijn ligt met dat van iPad Pro

Op internet zijn foto's verschenen van wat de ontwerpmallen van de iPhone 12-smartphones zouden zijn. De mallen tonen iPhones met een ontwerp dat doet denken aan dat van de iPad Pro. Eerdere geruchten wezen daar al op.

De foto's zijn online gezet door Twitter-gebruiker Jinstore en tonen de mallen voor het ontwerp van de iPhone 12 en 12 Pro en cad-documenten met het onwerp. Volgens MacRumors gaat het om mallen die fabrikanten van hoesjes gebruiken om hun producten op te baseren. Ze zouden vaak gebaseerd zijn op ontwerpdocumenten die uitgelekt zijn.

De mallen lijken de 5,4"- en 6,1"-versie van de vermoedelijke iPhone 12 en de 6,1"-iPhone Pro en 6,7"-iPhone Pro Max te tonen. De ontwerpen hebben dunne schermranden en rechte randen, net als de iPad Pro. De ontwerpen liggen in lijn met eerdere geruchten over het uiterlijk van de komende iPhones, maar de inkeping bovenin voor frontcamera en TrueDepth-camera lijkt groter dan waar geruchten over verschenen.

Apple iPhone 12 ontwerpmallen gerucht

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-06-2020 • 08:41

250

Submitter: CyberMania

Reacties (250)

250
243
91
10
0
120

Sorteer op:

Weergave:

Nog steeds zo'n uitsnede in het scherm. Wordt tijd dat Apple weer eens innovatief gaat worden. Dit design hebben we nu wel gezien.
De stappen die een nieuw model auto maakt in verhouding tot het vorige model zijn ook vrij minimaal. Maar alle stappen bij elkaar opgeteld vanaf het eerste model geven een compleet ander beeld van alle kleine verbeteringen. Zo ook bij de iPhone.

Waarom zo graag ieder jaar willen 'innoveren'? Kijk wat er gebeurt op software gebied, de drang naar vernieuwing is te groot en dit gaat ten koste van de kwaliteit. iOS 11 en iOS 13 waren beide bras. Wij als consument willen te snel en teveel.
De iPhone is al een aantal jaar hetzelfde en er zijn echte grote veranderingen geweest. Ik had gehoopt dat ze dit jaar eens met een echt vernieuwend toestel op de markt kwamen. Bijvoorbeeld met de camera's onder het scherm, maar aan deze foto's te zien gaat dat niet gebeuren.
iPhones zitten al geruime tijd op een 3-jarige design iteratie. Gaat ook niet sneller worden, omdat het simpelweg niet nodig is met het oog op verbetering.
Eens in de 3 jaar is voldoende om bij te blijven met de functionele winst die met een industrieel ontwerp redesign te behalen is. Het design veranderen om het design maar te veranderen heeft Apple nog nooit gedaan en zal het ook nooit gaan doen.

“ Different and new is relatively easy. Doing something that’s genuinely better is very hard.” - Jony Ive
In de tijd van Steve Jobs was Apple nog gewoon innovatief. Meneer Jonathan Ive werkt inmiddels ook al niet meer voor het bedrijf. Dus ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ze van het design afstappen. De dikke bezels bij de iPad tablets zeggen ook voldoende over het feit dat Apple gewoonweg achterloopt.

Maar dat is mijn mening he.
Bullshit. Ze zijn nog steeds innovatief. Je hebt geen flauw idee hoe de iPhone en iPad tot stand zijn gekomen. De fundamentele technologie daarvoor is 7(+) jaar in ontwikkeling en de iPhone kwam voort uit het iPad project.
Het is nooit zo geweest dat fundamentele innovaties onder Jobs sneller gingen. Ik denk eerder dat je een vertroebeld beeld hebt van wat innovaties zijn. Daarbij is er geen enkele partij op de markt die “innovatiever” is dan Apple. Dat er nog geen fundamentele innovatie weer is geweest sinds de Apple Watch zit hem dan ook op technische drempels waar aan gewerkt wordt. Niet in dat er onder Jobs sneller geïnnoveerd werd. Dat is fundamenteel en aantoonbaar onwaar.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Nou, het is helemaal niet onwaar. Apple verkoopt tegenwoordig vooral een "ervaring", maar wat betreft vernieuwingen zijn ze allang ingehaald.

"Vroegah" keken de andere fabrikanten waar Apple mee kwam, en gingen dan met dat concept aan de haal. Tegenwoordig is het andersom. Een rijtje:

- OLED scherm.
- Schermen die de gehele voorkant van de telefoon beslaan.
- Notchless scherm / popup selfie camera's.
- Draadloos laden.
- 90/120 hz refreshrate
- Multi-camera setup (Wide etc)
- Vingerafdrukscanner onder het scherm.

Allemaal dingen die niet bij Apple vandaan komen. Sterker nog, waarvan Apple er een aantal nog niet eens heeft geïmplementeerd of pas deze generatie.

Een van de weinige echt nieuwe dingen waar ik de laatste jaren bij Apple mee kan komen is FaceID.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 23 juli 2024 22:14]

Oh dat ben ik zeker niet met je eens. Er zijn zoveel vernieuwingen geweest, dat is moeilijk allemaal in kaart te brengen. Maar ik zal er een aantal opsommen;

- Truetone displays, kleur-echtheid is aanzienlijk beter dan bij de concurrent. Dus geen opgeblazen kleuren maar waarheidsgetrouw door zich aan te passen aan je omgeving, erg bijzonder. Niet meer in het holst van de nacht foto’s en video bewerken.

- Face-ID met de indrukwekkende dot matrix projector, nog altijd de beste meen ik. De concurrentie gebruikt deze technologie nog altijd niet of matig geïmplementeerd.

- De hoge input refresh rate van het display, ongeacht het model, met toch elk jaar verbeteringen. Ook nog altijd market leading. Nog geen concurrent komt daarbij in de buurt.

- De camera’s met Night Sight of hoe het ook heet, welke waarheidsgetrouwe nachtfoto’s schieten zonder de hulp van de servers van Google en zonder kleurfouten of aquarel-effecten zoals Huawei en Samsung. Dát is pas knap!

- Elk jaar opnieuw de snelste processor, met afstand. Terwijl de processor ook nog eens moet bijbenen omdat er minder RAM in zit in verband met energieconsumptie. De laatste generatie kan blijkbaar Core i7 processors bijbenen, dat is belachelijk snel.

- De nieuwe AR chips die van je smartphone ineens de manier van bijvoorbeeld navigeren en rondleiden veranderd hebben. Als je ziet hoe sommige musea en navigatie apps deze technologie hebben aangegrepen, ronduit indrukwekkend.

En zo nog écht veel meer op software vlak, op gebied van beveiliging, ondersteuning enz.

Kijk, natuurlijk zou een Pro Motion scherm in een iPhone ook leuk zijn. Maar als het mijn batterijduur verpest, hoeft het zeker niet. En ook niet een Oled scherm als dat betekent dat Truetone niet meer zou werken. Wat heb ik daar dan precies aan? Wat doet een scherm dat “de hele voorkant” van mijn telefoon beslaat? Een zogenaamd notchless design bijvoorbeeld of een pop-up camera, wat voegen deze nu eigenlijk toe? Hoeveel andere telefoons met diezelfde technologie zou ik anders kunnen kopen? En krijg ik daar dan dezelfde bovenbeschreven voordelen bij? En kan ik dan makkelijk 5 jaar met mijn telefoon doen? Klinkt allemaal een beetje twijfelachtig eerlijk gezegd.
- De hoge input refresh rate van het display, ongeacht het model, met toch elk jaar verbeteringen. Ook nog altijd market leading. Nog geen concurrent komt daarbij in de buurt.
Market leading? Samsung displays zijn minstens net zo goed (op hun topmodellen). Samsung is zelf de fabrikant van de displays dus ook niet geheel verbazingwekkend...
- De camera’s met Night Sight of hoe het ook heet, welke waarheidsgetrouwe nachtfoto’s schieten zonder de hulp van de servers van Google en zonder kleurfouten of aquarel-effecten zoals Huawei en Samsung. Dát is pas knap!
Google was de eerste die met de nachtfotografie optie kwam en veel betere foto's maakten dan de concurrentie. Dit wordt lokaal op de device gedaan, al sinds het begin..
Je slaat voor de gemakkelijkheid de helft over. Het is net alsof je enkel de eerste zin leest?

Geen enkel Samsung toestel heeft een input refresh rate die een Apple toestel heeft. Maar bon, als jij meent dat dit wel het geval is, bronnen?

En zoals ik al zei, Google moet voor haar nachtfotografie machine learning inschakelen. Dus je foto wordt aangepast door servers van Google, niet je toestel. Knap, zeker. Maar je Apple doet hetzelfde zonder een serverpark. Dat is imho nog knapper.

Ik nam verkeerdelijk aan dat Google de foto’s upload voor bewerking maar uit de white papers blijkt dit niet het geval. Ik baseerde mijn uitspraken op eerdere uitlatingen van het team van Google maar blijkbaar is men dat stadium al voorbij.

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 23 juli 2024 22:14]

Face ID hoeft ook niet met een advanced versie als apple aangezien je under display fingerprint scanner hebt.
Elk jaar de snelste processor en waar gebruik je al die extra kracht voor? en als snel als een core i7? welke i7? Met afstand? een A13 vs 865 is antutu de 865 sneller, geekbench bijna gelijk en speedtest de 865 sneller.

Apple heeft een premium product en daar betaal je voor, maar we moeten niet gaan overdrijven, het is niet class leading innovatie.
- De camera’s met Night Sight of hoe het ook heet, welke waarheidsgetrouwe nachtfoto’s schieten zonder de hulp van de servers van Google en zonder kleurfouten of aquarel-effecten zoals Huawei en Samsung. Dát is pas knap!
Klopt, Google's Night Sight is inderdaad fantastisch! En werkt inderdaad lokaal zonder hulp van Google's servers. Daarnaast ziet het er óók nog eens beter uit dan wat Apple doet met hun iPhones.

Kijk, daar heb ik je ;-)
Ja sorry ik ken al de marketingtermen niet, ik zeg daarom ook “hoe het ook heet”. Maar als ik de resultaten vergelijk is Google goed, Apple toch weer beter.

Geen rare schitteringen, overdreven kleuren of aquarel-effecten en extreem agressieve anti-ruis software. Dat kan allemaal achteraf eventueel in post. Andersom helaas niet. En dat maakt de implementatie simpelweg “beter”.

Nu, de Google implementatie loopt wel mijlenver voor op dat van Huawei of Samsung, dat zeker. En in de meeste situaties zijn de Apple en Google implementaties zeer aan elkaar gewaagd. Maar nogmaals, je kunt de agressieve automatische post processing niet ongedaan maken, wat erg jammer is.

Edit; ik voeg een link met een directe vergelijking door Cnet toe: https://www.cnet.com/news...t-low-light-camera-phone/

En hier nog zo een sterk voorbeeld:
https://youtu.be/gLrue6_Dajs

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 23 juli 2024 22:14]

- Truetone displays, kleur-echtheid is aanzienlijk beter dan bij de concurrent. Dus geen opgeblazen kleuren maar waarheidsgetrouw door zich aan te passen aan je omgeving, erg bijzonder. Niet meer in het holst van de nacht foto’s en video bewerken.
Geen idee waar je met dat laatste op doelt maar ik heb al zeker 8 jaar telefoons met een OLED scherm en dat is altijd een top ervaring geweest. Kleuren kun je simpelweg instellen op normaal als je zoals ik niet van overdreven kleurweergave houdt. 's Avonds in een donkere ruimte een filmpje kijken is voor mij al 8 jaar een genot, zonder grijze LCD-waas in de donkere delen van het beeld. Apple kwam rijkelijk laat op dit toneel tevoorschijn.
- Face-ID met de indrukwekkende dot matrix projector, nog altijd de beste meen ik. De concurrentie gebruikt deze technologie nog altijd niet of matig geïmplementeerd.
Mijn Nokia/Microsoft Lumia kon dit al enkele jaren voordat Apple hiermee kwam, obv infrarood. Dat werkte zeer veilig en betrouwbaar en is nooit gekraakt. Ondanks dat dat zo goed werkte, heb ik toch sterk de voorkeur voor ontgrendelen met een vinger, en dan is een integratie van de sensor achter het scherm zowel estetisch als functioneel veruit de mooiste oplossing. Apple weigert mee te doen.
- De hoge input refresh rate van het display, ongeacht het model, met toch elk jaar verbeteringen. Ook nog altijd market leading. Nog geen concurrent komt daarbij in de buurt.
iphones hebben nog gewoon een 60 Hz scherm, daar waar high end toestellen van menig concurrent al lang en breed op 90 Hz zitten, en soms zelfs 120 Hz. Met een touch refresh rate van vaak het dubbele daarvan voor een input met lagere lag. Hoe Apple het op touchgebied doet dat weet ik niet maar als klant van Samsung voor hun schermen lopen ze per definitie achter in de implementatie van nieuwe schermtechnieken.
- De camera’s met Night Sight of hoe het ook heet, welke waarheidsgetrouwe nachtfoto’s schieten zonder de hulp van de servers van Google en zonder kleurfouten of aquarel-effecten zoals Huawei en Samsung. Dát is pas knap!
Zoals anderen al gezegd hebben is het maken van nachtfoto's ook op Android-toestellen een offline aangelegenheid. Voor de rest geen idee. Ik vind fotografie op een telefoon persoonlijk niet zo boeiend.
- Elk jaar opnieuw de snelste processor, met afstand. Terwijl de processor ook nog eens moet bijbenen omdat er minder RAM in zit in verband met energieconsumptie. De laatste generatie kan blijkbaar Core i7 processors bijbenen, dat is belachelijk snel.
Een i7 bijbenen lijkt me erg sterk met een mobiele ARM-processor in een krappe behuizing zonder actieve koeling. Neemt niet weg dat het inderdaad knap is wat voor prestatie ze tegenwoordig uit zo'n zuinige chip weten te persen en ARM wordt ook langzaam geschikt voor desktop-werk.
- De nieuwe AR chips die van je smartphone ineens de manier van bijvoorbeeld navigeren en rondleiden veranderd hebben. Als je ziet hoe sommige musea en navigatie apps deze technologie hebben aangegrepen, ronduit indrukwekkend.
Het zal best maar als doorsnee telefoongebruiker heb ik daar niet zo'n boodschap aan. ;)

Mijn basislijst voor een nieuwe telefoon:
  • Fingerprint sensor achter scherm
  • Nagenoeg randloos scherm
  • Popup selfie cam (omdat ik die bijna nooit gebruik en dit beter is voor privacy)
  • 120 Hz OLED vanwege de lage lag en het hoge contrast
  • Fast charging out-of-the-box (dikke accu in 30 minuten van leeg naar vol, max 1 keer per dag bij zwaar gebruik)
Score Apple: 0/5

Nuff said..
Er is geen revolutie meer maar evolutie.
Mij kan slecht werkende “innovatie” gestolen worden, ik heb liever goed werkende technologie en dat is wat Apple levert.

Ze steken technologie in hun telefoons waar ze zeker zijn dat het degelijk gaat werken.
Dat ze soms paar jaar achter lopen vind ik niet erg zolang alles op mijn iphone goed werkt.

Helft van je lijst wil ik nog niet eens op mijn gsm en de ander helft hebben ze al geïmplementeerd. Win/win in mijn geval 😆

Edit: de enige echte nadeel vind ik de prijs .

[Reactie gewijzigd door Roma33 op 23 juli 2024 22:14]

Eens met je verhaal, al is een hogere prijs ook discutabel. Voor zover ik weet (en heb ervaren) zijn Apple-producten ook een stuk meer waardevast, waardoor je een iPhone na 3 jaar voor meer kan verkopen dan een vergelijkbaar Android toestel.

Daarnaast is productondersteuning ook gewoon goed. Het is niet zo dat je toestel na 2 jaar onveilig wordt omdat er geen updates meer voor uitgebracht worden (dit is ook de reden dat mijn werkgever is overgestapt van Samsung naar Apple voor bedrijfstelefoons).

Al meen ik wel gelezen te hebben dat Android de goede kant op gaat qua productondersteuning.
Wederom som je een lijst vernieuwingen op die niet perse verbeteringen zijn.

- de kleurechtheid van OLED liet lang te wensen over.
- schermen die de hele voorkant beslaan kan Apple ook maken; halen ze de Face-ID module eruit en klaar. Maarja, design heeft een functioneel doel. Niet enkel esthetisch.
- Popup camera... doet me denken aan de draaicamera’s en schuiftelefoons. Gaat Apple nooit maken. Hallo 0’s van de 21e eeuw👋🏻.
- Draadloos laden -> inductie laden. Ik zie toch liever contactloos laden. Ik heb wireless charging mogelijkheden, maar gebruik het nooit.
- 60 Hz, 90 Hz, 120 Hz. De iPad Pro heeft al lang een 120 Hz scherm. iPhone zal ook komen. Niet wereld veranderend, wel een resource hog.
- Multi camera setup, sinds de iPhone 7 al.
- Apple was de eerste met een echt veilige, snelle vingerafdrukscanner en de eerste met echt snelle, veilige Face unlock. Ik zie het spannende van underscreen fingerprint sensor niet zo.

Apple loopt niet in alles voorop, maar maakt weloverwogen keuzes waarin ze wél voorop willen lopen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Maar dit is dus precies wat een fanboy roept:

"Ik vind het niet relevant, dus het zijn geen verbeteringen".

Ik heb even de rest van je reacties gelezen, en van een open discussie is niet echt sprake. Alles wat tegen Apple wordt aangevoerd wordt afgedaan als "heb je niks aan" en alles wat Apple doet wordt uitvergroot. Aangezien ik geen zin heb in een eindeloze discussie te belanden die nergens heen gaat, laat ik het hier bij.
Ik ben absoluut niet de juiste doelgroep, maar de enige reden waarom ik een iPhone XR heb gekocht, was omdat mijn iPhone 6+ geen nieuwe iOS versie meer zou krijgen. En waarom geen iPhone 11? Omdat ik dat te duur vind. En na de aanschaf ontdekte ik dat Face-ID wel verdomd handig is. Alle overige opties die hierboven allemaal genoemd worden, zeggen me niks en ik lijk het dus ook niet nodig te hebben. Maar zoals ik ook aangaf, ben ik maar een eenvoudige gebruiker.
OLED is wel degelijk een zeer grote verbetering geweest voor de schermen op een telefoon, tevens besteld Apple de schermen voor hun iPhones bij Samsung...
Over een Popup camera valt te twisten, sommige mensen gebruiken de front camera bijna nooit. In dit geval gaat de dekking van het scherm voor een camera die deze ruimte inneemt.
Wireless charging is super fijn in de auto :)
90/120hz schermen zijn geen resource hog, meer een batterij hog. Een punt waar Apple toch de laatste tijd wel achter loopt vanwege de keuze voor kleine batterijen.
Heb sinds kort een underscreen fingerprint sensor, ideaal voor een mooi groot scherm + het behouden van een fijne plek voor de sensor.

Dus oke, Apple loopt voorop in de processorsnelheid, camera loopt al tijden vrijwel gelijk op met wat andere high end smartphones leveren. Camera features loopt android meestal op voor. En ja de biometrische beveiliging is beter bij Apple.

Zoals FrankoNL echter aangeeft, Apple is de laatste jaren niet innovatief in het eerst uitbrengen van features, al helemaal niet meer sinds de opkomst van smartphone merken uit Azie die nu het voortouw nemen in de meeste nieuwe technologiën. Concurrentie voor Apple sprint momenteel van alle kanten uit de grond, zelfs op SOC gebied waar samsung en AMD nu met elkaar samenwerken.
Apple's design staat er niet echt bekend om om functioneel te zijn *kuch* butterfly keyboard *kuch*

En een 3 jarig design iteration voor telefoons van ruim over de duizend euro, auw.
Niks mis met "ervaring".

Mijn "ervaring" met Android was belabberd en ik verkies de Apple-ervaring waarbij alles gewoon werkt en vooral blijft werken. Refreshrate of een notch in de lege ruimte in de statusbalk kan me dan niet veel schelen.
@Enai
Daar ben ik het mee eens. Leuk voor al die fabrikanten dat ze er eerder mee waren (wie was de eerste vind ik een volstrekt irrelevante discussie), maar implementeer die dingen maar eens met het gebruikersgemak van Apple producten. Uiteraard is dat subjectief, maar persoonlijk verkies ik een smooth goed werken systeem boven een snelle 'net-niet' integratie. Wie er dus als eerste mee was is voor mij niet relevant of persé innovatief.

[Reactie gewijzigd door snaggyheadshot op 23 juli 2024 22:14]

IOS is inderdaad een reden om te kiezen voor Apple.

Waar ik eigenlijk op doelde is de apple ervaring. Als in: Apple omdat het Apple is. Daar richt de hele strategie van Apple zich op, het neerzetten van een premium ervaring / merk.
iOS and de veiligheid. Voor design/product vernieuwing is Apple al een tijdje niet meer leidend maar vooral volgend.
Vernieuwingen die voor het gemak maar even weggelaten worden, maar die dan weer wel navolging kregen.
- Touch ID.
- iPhone 5S (A7) was als eerste 64 bit
- Apple Pay
- Face ID

Het is dan wel erg makkelijk om dan steeds over het ontwerp te beginnen
= EDIT= Dubbele "touch ID" weggehaald

[Reactie gewijzigd door Javaantje_75 op 23 juli 2024 22:14]

Je hebt Touch ID dubbel staan. Maar prima, dan geef ik je die cadeau. Touch ID en Face ID zijn twee innovaties waar Apple een belangrijke rol in heeft gespeeld.

Apple Pay was, hoewel het in 2014 officieel als eerste uitkwam, niet erg innovatief. Google Pay kwam in 2015 maar is gebaseerd op de google Wallet uit 2011.

Overigens begin ik niet enkel over het ontwerp. Draadloos laden, hoge refreshrates, OLED schermen, vingerafdrukscanner onder scherm etc heeft niets met het ontwerp van doen.

Ik heb ook nooit gezegd dat Apple nooit iets verzint, maar het idee dat Apple de standaard is waar de rest zich aan wil meten als het op innovatie aankomt, is al jaren achterhaald.
Wat jij nu noemt zijn doorontwikkelingen en Apple wordt altijd afgezet tegen "Android", dat zijn tig fabrikanten en Google. Dat er dan dingen zijn die Apple kopieert, tsjonge tsjonge
Apple Pay ging overigens 3-4 stappen verder dan Wallet.
Dat ze een "ervaring" verkopen is ook niets nieuws. Dat deden ze met de eerste iPhone al, alleen waren daar toen forse technologische vernieuwingen voor nodig. Tegenwoordig hebben ze alles voor een goede ervaring in huis, alleen moeten ze functionele vernieuwingen in de bestaande goede ervaring inpassen, wat zorgt voor een andere aanpak.

Ik ben het er wel mee eens dat ze relatief triviale verbeteringen, zoals een OLED scherm best eerder en breder in de line-up hadden kunnen brengen. Echter voor mij persoonlijk is de goede ervaring juist de reden dat ik in de loop van de tijd van Apple naar Android en weer terug naar Apple ben gegaan.
ik zie je punt, maar als je bij Apple niet gelukkig wordt kun je eens bij Android gaan winkelen.
Persoonlijk lig ik onder de tafel van de huidge uitvouwbare/uitschuifbare, uitdraaibare enz. phones. Tuurlijk echt enig een zeer origineel, maar totaal onpraktisch, tegen het onbruikbare aan en vaak met prijzen die ook op een andere planeet thuishoren. Ik, ik wil gewoon een prettig bruikbare telefoon.
ik ben niet altijd even blij met Apple, vooral de "jij hebt hem gekocht, maar wij bepalen wat je ermee mag doen en hoe" mentaliteit bevalt me niet altijd. Maar "it just works" maakt alles goed! tenminste voor mij dan...
Dat is nog een ander punt wat bij Apple echt belachelijk geregeld is: The right to repair.

Als je bepaalde onderdelen laat vervangen, anders dan bij apple zelf, word je telefoon onklaar gemaakt. Dat is werkelijk waar het meest belachelijke wat ik ooit heb gehoord.

Stel je voor dat je je auto laat repareren bij de lokale garage en hij daarna vertikt nog te rijden. Kan je het je voorstellen?
"Vroegah" keken de andere fabrikanten waar Apple mee kwam, en gingen dan met dat concept aan de haal. Tegenwoordig is het andersom."

Daar is dan ook een eenvoudige verklaring voor: logistiek.

De iPhone is de grootste inkomstenbron van Apple en wordt in enorme aantallen geproduceerd. Indien Apple een bleeding edge feature wil inbouwen, kunnen er vaak niets een zo veel componenten geproduceerd worden. Of Apple moet het bedrijf overnemen. Of men heeft twijfels over de betrouwbaarheid van zo'n producent.

Er kan niets misgaan in dit proces, het is bijna levensbedreigend gezien de schaal. Daarom is Apple wat behoudender geworden dan voorheen, toen er minder op het spel stond.

En heel veel mis je daar niet aan, het heeft ook voordelen, omdat de technieken beter en volwassener worden in die wachttijd.
Maar Samsung kon het toch ook met o.a. het edge scherm op de S8 en het all glass design op eerdere telefoons? En Samsung zet vele malen meer telefoons af dan Apple.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 23 juli 2024 22:14]

Samsung produceert die schermen toch zelf? Net als Apple zijn nieuwste chip in een relatief goedkope iPhone SE kan zetten kan Samsung zijn Amoled schermen in 50 verschillende smartphones gebruiken.
Apple iPhone 11, 37.3 million sold
Apple iPhone 11 Pro and iPhone 11 Pro Max, 33.1 million sold
Samsung Galaxy A10, 30.3 million sold
Samsung Galaxy A50, 24.2 million sold
Samsung Galaxy A20, 23.1 million sold
Xiaomi Redmi Note 7 and Redmi Note 7 Pro, 20 million sold
Huawei P30 and P30 Pro, 20 million sold
Samsung Galaxy S10/S10+/S10e, 16 million sold

Het gaat om individuele toestellen. Apple heeft 2 a 3 high-end toestellen welke voor een groot gedeelte componenten delen, deze 2 a 3 modellen samen betreft 70 miljoen stuks.

Met andere woorden, bij Apple is het risico profiel enorm.

Samsung's high-end toestel is slechts 1/4e in aantal, de rest is allemaal low-end rommel welke niet bleeding edge zijn. Tevens is Samsung een enorme hardware producent, en Apple niet, en heeft het daarmee een voordeel.

En dat is Samsung, kijk naar andere Android fabrikanten en hun sales is een fractie van de iPhone. Het risico profiel is daarmee een stuk lager.
Wat moet je met een bleeding edge telefoon? Tegenwoordig zijn zelfs de meest goedkope toestellen snel, je laat je volledig gek maken als je 1000 euro voor een telefoon neerlegt.
Geen idee, ik heb er geen.
Ik vind dit echt zo vreemd te lezen. Ik heb nooit anders geweten dan mensen op tweakers die met een spec lijstje afkwamen om aan te tonen waarom Apple achterloopt. Dat was ten tijde van Steve Jobs net hetzelfde. Ik snap niet dat mensen nog zo zeuren over innovatie en de iPhone. De iPhone is de nieuwe iPod.

Wearables zijn de toekomst en waar staat Apple dominant en loopt de concurrentie achter? Yup, bij wearables. Het is niet dat Apple niet innovatief is, het is dat jij nog te hard vastklampt aan het verleden. ;)
Wearables de toekomst? Waar maak je dat uit op?

"De iphone is de nieuwe ipod". Wat bedoelt u daar mee?

Want voorlopig heeft Apple bij lange na niet het grootste marktaandeel met de Iphone. Dat was bij de Ipod wel anders.

Makkelijk afgeven op iemand, zonder zelf met voorbeelden te komen waar bij Apple dan de briljante innovatie zit.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 23 juli 2024 22:14]

Wat ik bedoel met de iPhone is de nieuwe iPod is dat de iPhone bijna end of life is. Op het einde had de iPod ook al lang niet meer het grootste marktaandeel maar het was wel de cashcow van Apple. Toen kwam de iPhone had ook lange tijd het grootste marktaandeel op de smartphonemarkt. Net zoals je nu ziet in de wearables markt; Apple Watch, AirPods, .. Apple zet blijkbaar ook zwaar in op AR dus het is duidelijk waar Apple op in zet.

Ik snap dat het misschien kwetsend overkwam dat ik zei dat je aan het verleden blijft vastklampen maar je focust je gewoon op een overrijp product gamma waar geen echte innovaties meer zullen plaatsvinden.
Apple is zich meer gaan focussen op het perfectioneren van de gebruikservaring, ze implementeren pas iets groot als het perfect werkt.
Volgens mij is de face-id sensor innovatief te noemen, de mate van veiligheid is veel groter dan je ziet bij een oplossing met een normale camera.

Het verwijderen van de chin door de electronica achter het scherm te plaatsen kan je ook als innovatie zien.

Windows RT is gefaald maar krijgt nu een tweede leven met emulatie. Apple's strategie met betrekking tot iPad OS vind ik zelf daarom wel innovatief en ik kijk er met veel interesse naar.

Ook de Apple Watch vind ik innovatief als ik kijk naar de ECG bijvoorbeeld of gewoon het feit dat er veel mensen zijn die een Apple watch kopen (de kwaliteit en functionaliteit is kennelijk dik in orde).
Het is echt niet erg dat je een Apple fan bent, maar kom niet met argumenten die nergens op gebaseerd zijn. Sinds 2017 is het design niet veranderd. Maar wel elke keer de hoofdprijs vragen voor eigenlijk precies hetzelfde toestel. Geef mij dan maar een bedrijf zoals OnePlus welke wel met toffe innovatieve dingen komt zoals een uitschuifbare camera en een 90hz/120hz scherm.

[Reactie gewijzigd door Wolliebolly op 23 juli 2024 22:14]

Je kunt een design driehoekig maken. Dat is 'innovatief'.
De vraag is of het bruikbaar is.

We hebben gezien met de fold, hoe innovaties soms uitpakken en dat is gewoon niet wat apple doet. Ik snap ook niet waarom mensen 'eisen' van apple dat ze innoveren. Ik heb liever dat ze goede producten maken dan dat ze het nieuwste van het nieuwste in een telefoon proppen.

Dat gezegd hebbende, ik had het wel fijn gevonden als ze eens met een kleiner toestel kwamen ipv alleen maar groter. Of iets zoals de Razr.
Ik heb het idee dat Wolly niet zo goed begrijpt wat innovatief betekent. Klinkt een beetje als een fanboy die elk jaar een onverzadigbare honger heeft naar iets wat nieuw, anders uit ziet.

Waarom een winnende formule aanpassen? Face ID is echt ontzettend top, zijn de enige in de markt met een klein toestel, alles is supertof geïntegreerd in elkaar (waarom heb je een >60Hz scherm nodig als alles van 3 jaar terug ook nog vloeiend werkt). Op de tabletmarkt is er nauwelijks concurrentie en de wereld van smartwatches is er geen echte concurrentie. Wat Apple doet, werkt gewoon. Dat is voor de gros van de gebruikers gewoon voldoende. Los van de prijs; ik zou nooit van mijn leven een Android nemen, omdat ik niks anders dan iOS wil gebruiken.
Wat Apple doet, werkt gewoon.
Precies dat! Daarnaast werken de Apple devices ook nog eens goed samen. Ik kan met mijn Apple Watch mijn Macbook unlocken. Als ik gebeld word kan ik opnemen met mijn Apple Watch. Ik kan gewoon facetimen op zowel mijn Macbook als mijn iPad. Het feit dat het ecosysteem van Apple zo goed in elkaar zit, doet mij (en steeds meer mensen in mijn directe omgeving) bij Apple blijven. Daarnaast is het bij mij nog niet voorgekomen dat een iPhone het korter dan 4 jaar heeft uitgehouden. Ik heb twee keer met een terugroepactie te maken gehad, waarbij ik naar alle tevredenheid weer de Apple Store uit ben gelopen: geen cent hoeven uit te geven aan de reparatie.

En het feit dat ik om de 4 jaar een nieuwe iPhone aanschaf doet voor mij de innovatiestap tussen de iPhones ook nog eens groter lijken. Ik gebruik geen screenprotector. Ook geen hoesje. En toch gaat de telefoon niet kapot. Kennelijk zijn mijn handen zo steady dat ik nooit de telefoon laat vallen ;) Ik ging vorig jaar van een 6s naar een 11. Dus touchID -> FaceID. Enkele camera achter -> 2 camera's achter. A9 chip -> a13 chip. 4.7" scherm -> 5.8" scherm. Daarvoor ging ik van een 4s naar een 6s, wat een ook grote stap is.
Dat dus: ik heb vrijwel dezelfde stappen gemaakt van 4 naar 6 naar 11 en herken je verhaal helemaal!
natuurlijk als je hijgerig als het nieuwste aanwilt, kan het wel eens wat bedaard lijken... maar na een paar jaar zie je genoeg - en bruikbare! - verschillen.
Na de 3G/4/5 heb ik nu nog steeds de 6!
Waarom, omdat het nog steeds een mooi toestel is die perfect werkt en de nodige updates krijgt, en nog steeds twee dagen autonomie met de eerste accu! Welk merk doet beter?
En binnenkort ga ik voor de 12(Pro), en heb ik weer een schitterend toestel met veel innovatie en nieuwe verbeterde functies. Ik kijk er enorm naar uit! 😑👍
Ik begrijp heel goed wat innovatie betekend. Alle punten die je nu opnoemt zijn volgens jouw een winnende formule, dat klopt. Maar toch wil het gros van de mensen eens een keer een echt nieuw iets in een toestel wat ze niet elk jaar doen. Het valt mij ook altijd op dat de mensen die helemaal in het iOS ecosysteem zitten het hardst roepen dat ze het wel prima vinden nu. Maar de hoofdprijs betalen voor een toestel dat gewoonweg achterhaald is qua design vind ik raar.

Daarnaast ben ik geen fanboy, maar als ik een nieuw toestel neem dan wil ik wel dat die er niet hetzelfde uitziet als twee jaar geleden, maar er echt nieuwe dingen zijn. Dan is een iets betere camera of snelle processor niet voldoende.

Probeer trouwens eens een 90HZ scherm en je wilt nooit meer terug naar 60HZ.
Ik heb 144Hz en 75Hz op mijn schermen en ik vind het geweldig. Alleen hoeft dat echt niet op mijn iPhone van 2 jaar geleden die nog gewoon top werkt. Kost ook onnodig accu imo. Ik denk dat de gros van de mensen in jouw ogen een aantal Reddit en Tweaker gebruikers zijn en dat de echte gros van mensen het echt allemaal niet interesseert of er draaiende camera's, vloeibare schermen of 100x zoom camera's in een toestel zitten. Overigens kun je ook, zelfs als Apple gebruiker, ervoor kiezen om niet de hoofdprijs te betalen waar je kunt kiezen uit een iPhone van voorgaande jaren of een budgetversie (SE2020) of zelfde ergens tweedehands/refurbished te kopen.

Wat is eigenlijk design? Design is toch gewoon het vertalen van de filosofie naar een (bruikbaar) ontwerp? Designstandaarden voor Android en Apple zijn dusdanig anders van filosofie dat je niet dezelfde meetlat kan aanhouden. Overigens is het ook enigszins discutabel om elk 2 jaar een nieuw toestel te nemen, maar dat is een andere discussie.
@Wolliebolly

Ik snap mensen zoals jij niet, je kunt kiezen tussen zoveel kleuren en smaken op gebied van smartphones, er zijn zoveel telefoonmakers die precies doen wat jij verlangt, elk jaar een smartphone met nieuwe functies, nieuw uiterlijk etc. Maar jij kiest die ene fabrikant uit die dat niet doet, Apple, die voorkeur geeft aan een andere benadering, en rekent ze daar vervolgens op af.

Nu zal ik je wat zeggen, ik heb een paar dagen geleden een iPhone 11 Pro aangeschaft, met outdated design, grote notch, 60 Hz scherm, enzovoort. Desalniettemin vind ik het by far de beste optie voor mij. En als je de verkoopcijfers erbij pakt ben ik niet de enige die er zo over denkt.

[Reactie gewijzigd door Th_mas op 23 juli 2024 22:14]

Uitschuifbare camera gaat bij Apple sowieso niet gebeuren, omdat dat helemaal niet past binnen hun design filosofie. Ze willen zo min mogelijk oneffenheden, vermoedelijk zouden ze zelfs de Lightning port willen schrappen op 1 of meer modellen (dus alleen wireless).

Maar totdat de front camera & FaceID sensoren onder het scherm kunnen zitten vermoed ik dat de ‘notch’ een blijvertje is.

Apple is er goed in om zo’n vereiste maatregel onderdeel te maken van hun design filosofie, en de notch is inmiddels ruim geaccepteerd en vaak de ‘standaard’ telefoon in reclamespotjes & marketing.

[Reactie gewijzigd door Slaz op 23 juli 2024 22:14]

De nieuwste Samsung telefoon koop je binnen een jaar voor 1/3 van de introductieprijs, terwijl iPhones nauwelijks in prijs dalen. Dat vind ik doorslaggevend.
Ja , allemaal cool van oneplus. Maar hun camera’s zijn kwalitatief slechter . Worden niet zo goed getest als de camera’ s van de concurrenten.
Maar wel elke keer de hoofdprijs vragen voor eigenlijk precies hetzelfde toestel.
Uiterlijk lijkt op dat van zijn voorganger = zelfde toestel?

SoC is nieuw, scherm is verbeterd, meer (en betere) camera's, betere waterdichtheid, (veel) grotere batterij (bij de 11 Pro modellen), snellere Face ID unlock enzovoort enzovoort.

Zeggen dat Apple al drie jaar lang identieke toestellen uitbrengt is erg kort door de bocht.
Moest Apple met een pop up camera zijn gekomen zou hun verkoop gehalveerd zijn. Movable parts is echt wel wat je op een smartphone wil 8)7 Niet dus.

Nieuwe functies om je toch maar te kunnen onderscheiden? Nee dank u. Dan heb ik liever nieuw spul dat ook echt innovatief is zoals de Apple Watch
Onder jobs werd Apple gepushed om niet odner te doen voor de concurrentie op zijn minst. Dat doet dit nu op veel vlakken wel.

Scherm refresh rate, scherm inkepingen, geen onder het scherm touchid, etc zijn voorbeelden. Maar ook dat pas recentelijk Appl eoverging tot meerdere cameras in een toestel terwijl dit de concurrentie al generaties lang doet.Di8t soort kleinere innovaties was juist waar Apple mee kwam.Een bestaand ocncept uitwerken tot iets goeds.
Wanneer ging Apple volgens jou over op meerdere camera’s en wanneer deed de concurrentie dat?
Volgens mij was dat ongeveer gelijktijdig ...
7 Plus. Das alweer bijna 4 jaar geleden...
LG G5 was als eerste met een wide angle lens, Apple later dat jaar een portret lens erbij. Dat ;aatste was inderdaad in lijn met de industrie. Maar pas recentelijk heeft Apple ook een wide angle lens in zijn toestellen verwerkt.
Steve Jobs heeft de smartphone en tablet (opnieuw) gedefinieerd, tegenwoordig is hun filosofie altijd al hetzelfde gebleven.

Bijvoorbeeld weinig features, alleen features doorontwikkelen tot ze goed werken ipv alleen werken bij de concurrentie. In de zin dat een 120Hz paneel op S20 werkt, maar variabele refreshrate? Goed werken komt later, schandelijk beleid voor een telefoon met maar 2 jaar software ondersteuning.

Apple zal tevens nooit kijken naar wat concurrenten of consumenten willen/doen, het is hun dictatuur en gezien de cijfers zijn zij het meest winstgevende techbedrijf in de wereld.
Samsung als grootste speler in de telefoon branche kijkt nóg steeds op naar de Appel. Dat is te zien aan de doelen Samsung smartphone tak 2019, Samsung kopieert nóg steeds de filosofie van Apple, tot de dag van vandaag.

De macht die Apple heeft op alle bedrijven is dus ongekend groot, zelf alleen maar petje af voor wat ze bereikt hebben. Ik hoop op meer bedrijven zoals Apple, grotere concurrentie, minder na-apen en meer zelf denken met unieke bedrijfsstrategie. Apple, blijf maar lekker bij 64gb telefoons aanbieden, alleen jullie kunnen daarmee doorgaan
Bijvoorbeeld weinig features, alleen features doorontwikkelen tot ze goed werken ipv alleen werken bij de concurrentie. In de zin dat een 120Hz paneel op S20 werkt, maar variabele refreshrate? Goed werken komt later, schandelijk beleid voor een telefoon met maar 2 jaar software ondersteuning.
Variable refresh rate basseerd op content is juist een pluspunt. Naast Samsung is niet de enige die high refresh rate panelen gebruikt. One plus deed dit al heel vroeg en nagenoeg perfect.
Apple zal tevens nooit kijken naar wat concurrenten of consumenten willen/doen, het is hun dictatuur en gezien de cijfers zijn zij het meest winstgevende techbedrijf in de wereld.
Samsung als grootste speler in de telefoon branche kijkt nóg steeds op naar de Appel. Dat is te zien aan de doelen Samsung smartphone tak 2019, Samsung kopieert nóg steeds de filosofie van Apple, tot de dag van vandaag.
De manier hoe jij tegen Apple op kijkt laat jusit het bedrijf zo winstgevend zijn. maar de multi camera setups bijvoorbeeld zijn toch echt afgekeken van de concurrentie nadat de concurrentie Apple overtroefde met camera mogelijkheden en kwaliteit. Zelfde op het gebied van Oled schermen, waterdichtheid etc.
Dat is ook wat overdreven, toen de eerste iPhone uitkwam was het een verre van perfect apparaat, zo zat een functie als copy/paste er niet eens in en was het adresboek onacceptabel traag.
De kracht van Apple was/is niet zo zeer innovatie, de meeste zaken die Apple succesvol hebben gemaakt waren producten die in het verleden al bestonden maar niet goed op de markt waren gebracht, ofwel door een slechte gebruikservaring, ofwel omdat de techniek eigenlijk nog niet geschikt was.

Met betrekking tot de iPhone (maar ook veel duurdere Androids), vind ik de prijzen te idioot voor woorden, de prestaties staan in geen verhouden met budget telefoons, ik heb nu sinds een half jaar 1 of andere Nokia van 160 euro, bevat geen bloatware, batterij gaat 1.5 dag mee, is snel en werkt gewoon prima. Ik zie geen enkele reden waarom smartphones zo enorme zware processors dienen te hebben, misschien een uitzondering zijn sommige games, maar het aantal mensen dat dit nodig heeft is minimaal.
Het is veel makkelijker te innoveren met jonge producten en de iPhone was nog jong toen Steve er nog was, hetzelfde met de iPad.

Dikke bezels bij de iPad? Apple loopt achter? Als ik naar Apple's cijfers kijk en het feit dat de iPad de best verkochte tablets zijn, elke nieuwe iPhone het best verkochte smartphonemodel, AirPods de best verkochte koptelefoons, Apple Watch best verkochte smartwatch, etc. denk ik dat je kan stellen dat ze iets goed doen?
Poeh of meneer Jobs daadwerkelijk innovatief was, dat kunnen we helaas niet zonder meer stellen. Het is immers een zeer select clubje dat daadwerkelijk erbij is geweest.

Wat we wel kunnen stellen is dat de ruimte tot “innovatie” destijds heel veel groter was dan vandaag. En dat betekent dat er meer ingezet wordt op vernieuwing dan daadwerkelijk innovatie.

Wat stel jij je voor bij innovatie? Een hogere refresh rate scherm? Een nieuwe solid state accu? Een kleine notch weg uit het scherm? Klinken eerlijk gezegd meer als kleine verbeteringen van hetzelfde.
Solid state accu zou op technologisch gebied groundbreaking zijn tbh. Daarnaast ook een enorme step up in verhouding tot de concurrentie.

Of zou innovatie alleen een nieuwe product lijn moeten zijn?
Solid state zou “ground breaking” zijn voor de wereld van accu’s, zeker.

Maar ga ik er mijn telefoon er anders door kunnen gebruiken? Welke ik ‘s nachts oplaad en overdag de hele dag gebruiken kan zonder lader? Is dat innovatie?
Wel als in dat je telefoon fors langer gaat leven qua levensduur zeker een innovatie. Helemaal omdat het ook disruptive zou zijn en de huidige telefoon refresh cycle zou kunnen doorbreken.
Maar wat betreft dagelijks gebruik zou er weinig tot niets veranderen denk ik zo. Behalve de telefoon initieel erg duur maken en er een keer een accu vervangen mee besparen.

Nogmaals, in de wereld van accu’s zeker baanbrekend. Voor de eindgebruiker misschien niet enorm van belang.
Meneer Jonathan Ive werkt inmiddels ook al niet meer voor het bedrijf.
Zeker wel. J. Ive is zijn eigen bedrijf begonnen. En in plaats van een werknemer van Apple zijn, is Apple nu zijn klant. Ive staat nu gewoon niet meer op de salaris lijst, maar stuurt nu zelf facturen naar Apple.
Maar die bezels zijn toch al een tijdje weg ?
Apple zelfs ten tijde van jobs was al sterk an het minderen qua innovatie. De stap naar grotere schermen bijvoorbeeld of oled hebben ze compleet gemist.
"De dikke bezels bij de iPad tablets zeggen ook voldoende over het feit dat Apple gewoonweg achterloopt."

Rare opmerking, aangezien Apple juist in de categorie tablets niet alleen voorloopt, maar die markt domineert. Er komt niet eens iets bij in de buurt.
De dikke bezels op de iPad zijn ideaal....vastpakken zonder bang te hoeven zijn dat je al meteen een touch-control triggert....
Jonathan Ive werkt nog steeds voor Apple, nu echter via zijn eigen bedrijf. Zijn stap geeft hem waarschijnlijk de mogelijkheid om naast te werken voor Apple, nu ook te werken aan hele andere producten.

Wat betreft dat ze niet innovatief zijn, ik denk dat Apple met de Apple Watch wel degelijk redelijk innovatieve dingen heft laten zien. Of het nou gaat om de betrouwbare hartslagmeting, de ECG of gewoon het marktaandeel. Uit alles blijkt dat het best wel een goed product is. Dit wordt denk ik bevestigd door het feit dat zelfs Linus een Apple Watch draagt ondanks dat hij daarnaast niets van Apple gebruikt. Ook de iPad die steeds dichter tegen de laptop aan schuurt is best een bijzondere evolutie. Apple weet dit apparaat bij steeds meer prosumers onder de aandacht te brengen. Het werk dat ze doen met hun eigen ARM chips is ook van een bijzonder hoog niveau.

Ik denk dat die uitsnede in de iPhone wel even blijft. Sommige bedrijven plaatsen een enkele camera onder het scherm (mooie oplossing) maar zij hebben dus wel maar 1 camera en niet de IR dot projector + sensor die beduidend veiliger zijn voor gezichtsherkenning dan met een normale camera. Daarnaast zie je dat veel toestellen aan de onderkant nog altijd een chin zit. Dat schnijt te komen door het feit dat er aan de onderkant van het scherm iets wat wat bij Apple (of misschien wel bij Samsung) is weggeinnoveerd.
Ik ben zelf iemand die altijd alles van Apple heeft, maar ben het er wel mee eens dat er weinig échte innovatie uit Apple is gekomen. Het is ook net hoe je het bekijkt, natuurlijk.

AirPods kun je als innovatief beschouwen en vind ik toch wel weer echt een top product, maar verder vind ik het inderdaad wel meevallen en hebben ze soms ook wel de boot gemist. Draadloos laden echt super laat geïmplementeerd bijvoorbeeld.

Verder vind ik wel dat het natuurlijk ook steeds lastiger is om echte innovatieve dingen te ontwerpen en ontwikkelen. Een beetje hetzelfde met het ontwikkelen van Apps, alles is er vaak wel óf is technisch nog niet mogelijk.
Het design veranderen om het design maar te veranderen heeft Apple nog nooit gedaan en zal het ook nooit gaan doen.
Hangt ervanaf wat je verstaat onder "design". Het butterfly-toetsenbord had onderliggend (onder de toetsen) een ander "design" en was niet bepaald nodig, dus dat zie ik wel als een verandering om het veranderen.
Bij mijn weten was het butterfly keyboard ook zeker bedoeld om ruimte te besparen en laptops zo nog compacter te maken; danwel ruimte te creëeren voor andere componenten. Ik ken veel mensen die zeer tevreden waren over het toetsenbord.
Echter de defecten die optraden waren natuurlijk niet wenselijk en hebben laten zien dat er ook verkeerde keuzes gemaakt zijn; toch form over function.

Dat is zeer schadelijk geweest voor het MacBook merk. Apple blogger/podcaster van het eerste uur John Gruber (Daring Fireball) is normaal vergevingsgezind, maar na 3 jaar butterfly en daarmee falen gaf ook hij aan dat dit debacel zeer slecht is voor het imago en dat de persoon die verantwoordelijk is voor deze design keuze ontslagen zou moeten worden.

Het toeval wil dat in het jaar dat Jony Ive Apple verliet het Magic keyboard terugkwam naar de MacBook en het nieuwe Mac Pro design zich zeer sterk richtte op de functionele behoeften van de doelgroep voor deze machine; niet zozeer iets in essentie nieuws of anders, maar eerder een iteratie van het oude tower design.
Niet dat Jony Ive een slechte designer was, in tegendeel, maar het lijkt er wel op dat met het wegvallen van Jobs, Jony Ive zijn tegengewicht is verloren en daarmee meer richting het esthetische design is gegaan. Ook het aantrekken van Marc Newson markeert die beweging.
Typerend was Dieter Rams (functioneel design ten voeten uit) opmerking over Marc Newson’s Lockheed Lounge bank; “Here is something I really don’t like”.

Komende jaren worden zeer interessant met het oog op design. Form follows function lijkt weer volledig de focus te krijgen bij Apple.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Is de cameratechniek echt al zo ver dat dit kan en dezelfde kwaliteit kan leveren van de beelden die de apple/gebruiker verwacht als je deze achter een transparant scherm plaatst. De frontcamera is de laatste maanden alleen maar belangrijker geworden. Dat is natuurlijk de eerste vraag die je moet stellen bij zo´n gewenste innovatie. Nog belangrijker voor mij is dat ik nog altijd niet de weerstand begrijp tegen de notch. De linker- en rechterhoek is uitstekend geschikt voor al die statusberichten die ik toch liever niet op mijn gebruiksscherm heb.
Of dat je gewoon net als in Android binnen 15sec je ringtone kunt veranderen? 8)7 Heb zelf Android, maar mijn vrouw wilde graag even een andere ringtone dit weekend van één of andere serie... Haha, wat een werkinstructies komen daar aan te pas. Ik blijf waar ik zit. Dubbele sim, werk, privé apart, twee Whatsapp's, alles aanpasbaar, geen Apple voor mij!
Dat is wel echt binnen 30 seconden geregeld; overdrijven is ook een vak. Op alles aanpasbaar na, is hetgeen je zegt ook mogelijk op een iPhone met dualsim.
Een eigen muziekje als ringtone zetten duur minstens een paar minuten!

1. Bijknippen in bijvoorbeeld Audacity
2. Converteren naar het juiste formaat
3. Extensie veranderen
4. Importeren met iTunes
5. iPhone synchroniseren.

Ja, aanpassen naar 1 van de andere standaard ringtones is zo gedaan, maar zelf 1 importeren is een stuk lastiger dan op Android.
Fair enough, dat klopt. Bijknippen is overigens niet nodig: je kunt in iTunes zelf tot op de miliseconde nauwkeurig het start- en eindpunt van een muziekje bepalen via de instellingen. Rest je inderdaad de extensie te veranderen en te syncen.

Ik vraag me daarnaast hardop af hoeveel mensen hier behoefte aan hebben - zeker het gros van de mensen niet. Afgezien van mijn baas (die hele irritante ringtones heeft en een stuk ouder is dan dat ik ben) ken ik vrijwel niemand die zijn telefoon niet standaard op stil heeft staan.

Maar goed, custom ringtones importeren is inderdaad tricky.
Als je werkgever iPhones verstrekt en iedereen dezelfde beltonen gebruikt is dat best irritant als een telefoon af gaat. Ik heb nu de Nokia ringtone van mijn oude N900 er op gezet dan weet ik tenminste dat het mijn telefoon is.
Bijna iedereen die ik ken heeft de telefoon inderdaad op stil staan, maar wel met hoorbare beltoon. En ik ken niemand, maar dan ook niemand, die de standaardbeltoon gebruikt. Iedereen kiest een eigen muziekje.
Wow 2 worlds apart. Ik ken juist niemand die een beltoon heeft die niet standaard in het OS zit.
Instellingen > Horen en voelen > Beltoon. Wellicht is dit is dit op Android sneller geregeld, geen idee. Maar moeilijk lijkt het mij niet?

Edit: Ach ik lees verkeerd, je wilt een “niet-Apple” ringtone gebruiken, goh geen flauw idee. Volgens mij gaat dat via iTunes of een audio-tool op je Mac. Je kunt helaas niet een gedownload bestand op je iPhone instellen als beltoon zonder tussenkomst van iTunes.

Ik vermoed omdat Apple homogeniteit wilt bewaren en iPhone’s herkenbaar wil laten klinken (op straat, tv, muziek enz) en omdat het anders net als in Android allerlei problemen geeft met de muziek App. Ringtones die ineens tussen je muziek bestanden zitten als je “play all” selecteert bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 23 juli 2024 22:14]

Inderdaad het is heel simpel ja je kan niet makkelijk een eigen mp3tje instellen, maar er zijn meer dan genoeg standaard geluid al aanwezig.
Je kunt in Garageband een geluidsbestand importeren en opslaan als m4r bestand, zonder dat je iTunes nodig hebt. [/nogmeerofftopic]
Op Android kun je je beltoon ook gewoon in een andere map zetten zodat de muziek-app hem niet indexeert.
Open instellingen, zoek beltoon. Klaar.
Of instellingen, horen voelen, beltoon. Klaar.
Eigen ringtone, niet 1 van Apple.
Dat is inderdaad ingewikkelder. Lang geleden dat ik die behoefte had, maar dat was destijds idd een beetje omslachtig.
Is bij Apple ook gewoon mogelijk.
Ooit van e-Sim gehoord en whatsapp business?
Is niet moeilijk om in te stellen.
Dan moet je provider net e-sim ondersteunen en geef toe dat het bij Apple heel erg lang heeft geduurd.
Ik geef dat toe, geen probleem.
Maar waarom zou je dan nu geen iPhone nemen? Omdat ze later waren?
Het gaat er nu toch om dat als je een iPhone uitzoekt van 2 jaar oud, dan het toch kan?
Ik snap niet dat de keuze van een telefoon ervan afhangt dat de concurrentie iets eerder had in het verleden? Wat er nu niet toe doet? Net als draadloos laden? Is er ook vanaf de iPhone 8. Maar ja, ze waren laat. Nou dan nu maar geen iPhone.

Ik snap die emotionele keuzes niet op basis van het verleden of imago, etc.

Gewoon kopen wat er nu goed is, wat er in het verleden is gebeurd, is niet meer belangrijk.
ik gok dat Apple erop rekent dat mensen elke 3 jaar upgraden. Dan heb je wel je grote stap binnen :-)
Camera's onder het scherm? waarom zou je dat willen?
Wij willen niet zoveel, de fabrikanten brengen gewoon veel zooi op de markt en de marketingafdelingen doen ons kopen, kopen, KOPEN!! Zeker in het geval van smartphones is het te gek hoe veel mensen binnen twee jaar met het nieuwste modelletje rond lopen, ik ken eigenlijk geen andere productgroep waarin dat constant gebeurt.
Mijn ouders kochten altijd elke 2 jaar een nieuwe auto. Altijd onder garantie rijden en ze maakten toen ongeveer 140.000KM per 2 jaar. Daar ging erg veel geld in zitten, maar ze deden het toch. Dan is die paar honderd euro die je afschrijft op je telefoon nog wel te doen.
Zoals Arokh schrijft: Auto's.

Je moet tegenwoordig wel, want reparaties buiten garantie (en die komen er als je over de 100-120.000km komt) zijn veel te duur**.

** Omdat ze niet meer repareren, maar een complete module uitwisselen.

Lease auto's gaan niet voor niets ca. 3-4 jaar of rond de 100-120.000km mee.

[Reactie gewijzigd door wjn op 23 juli 2024 22:14]

Dat is onzin. De stappen bij auto's kunnen gigantisch zijn en zijn dat bij veel merken ook (Peugeot doet dat soms, Mazda, Hyundai, Citroen), alleen niet bij de merken die bewust een focus hebben op kleine stapjes, zoals alles uit de VW stal. Die innoveren niet en voegen features heel langzaam toe, iets dat past bij hun conservatieve doelgroep. Juist die conservatieve doelgroep is waarom ze goed verkopen in NL, te grote veranderingen is een manier om hun klanten weg te jagen. Net als bij smartphones is apple een merk dat heel langzaamaan doet en wijzigingen stap voor stap introduceert bij de, wederom, conservatieve doelgroep. Kijk maar hoeveel mensen er bij ieder iphoneberichtje weer teruggrijpen naar hoe goed het iphone5 design was.

Ondanks dat de iphone5 objectief een van de minst ergonomische toestellen ooit is geweest, zijn mensen het gewend en daarom willen ze het niet kwijt (of weer terug). Ik hoop zelf dat ze bij dit model de randen niet te scherp maken. Bij de 4 en de 5 kon die rand bij telefoongesprekken behoorlijk irriteren aan oren en handen vanwege de scherpte van de hoeken en het metaal. Dat glas lag altijd een heel stuk comfortabeler.
Ik weet niet of VW per se een hele conservatieve doelgroep heeft. Volgens mij koopt een aardig deel van de mensen juist een VW vanwege het logo of omdat ze iemand kennen die een VW heeft. Maar dat zegt dus nog niks over wat voor functies ze wel of niet zouden willen.
Waarom zo graag ieder jaar willen 'innoveren'?
Waarschijnlijk is het ongelukkig verwoord. Want innovatief zijn smartphones desings al niet meer, sinds het bestaan ervan. De fold designs zijn het meest rigoreus en zelfs daar kun je je afvragen of het echt innovatie is of gewoon evolutie. Het is nog steeds een smartphone.

Maar waar de vraag waarschijnlijk over gaat.... Waarom, for f*ck's sake, heeft Apple nog steeds die spuug en spuug lelijke notch?!

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 22:14]

Die vouwbare smartphones zijn helemaal niet innovatief, want we hadden jaren geleden al vouwbare niet-smartphones. Ze worden alleen redelijk innovatief als dat vouwbare glas eens op de markt komt, maar zelfs dan hebben we alle ontwerpen na een paar jaar wel weer gezien, net als met de huidige smartphones.
Ja.. Dat is letterlijk mijn argument toch? Het vraagteken of je dit wel innovatie mag noemen. Want ik denk ook dat die term nogal vaak uit de losse pols wordt gegooid.
Op de meest linkse versie lijkt het wel een stuk minder hoog te zijn dan dat we gewend zijn. Op de telefoon aan de rechterkant zit nog een uitsneden boven de speaker. Die heb je op de 2 linkse toestellen niet.
Tot nu toe is er geen telefoonmaker die FaceID op dezelfde, succesvolle, manier toepast volgens mij. Ik zou het ook liever kleiner hebben maar in principe stoort het me niet.
Daarnaast weten we niet wat er allemaal nog meer voor nieuwigheden in zit, doen ze iets meer met de U1 chip bijvoorbeeld?
Meer met de U1 chip? Je bedoelt naast het tegenwerken van concurrentie en verhinderen van reparaties?
Zover ik weet heeft, naast Apple, alleen Google met de pixel 4 de technologie weten te bemachtigen. Experts zeiden bij komst FaceID trouwens al dat het 2 jaar zou duren voordat de concurrentie met soortgelijk aankwam, die redenering klopte dus

Vingerafdruk scanner onder het scherm is trouwens toch makkelijker te onderzoeken dan Face ID
Microsoft was op de Lumia 950 al voorbij faceid. Betrouwbaarder en net zo snel. Tegenwoordig in gebruik op laptops en tablets, zoals de surface series en high end Dell/HP/Lenovo.

Niet zo overdrijven.
Er is nog geen andere oplossing voor de hap uit dat scherm als het aankomt op de FaceID sensoren.
Vandaar dus de notch, wel zou hij volgens geruchten kleiner worden, dat zie ik echter niet terug in deze mallen.
Klopt. Mensen roepen over 'cameras achter het scherm'. Grapjassen, er is een reden waarom Samsung een rondje uit het scherm knipt, voor de camera. Als ze al die sensoren achter het scherm doen, wordt het een hele rits uitgeknipte rondjes. Apple kan dan gewoon beter een randje boven en een randje onder doen om daar alle sensoren in te proppen. (Randje onder voor consistentie in het design)
Volgens mij is vivo al een massaproductie begonnen met camera onder het scherm
Waarom zouden ze, zolang mensen naar de winkel blijven rennen?
Nog steeds zo'n uitsnede in het scherm. Wordt tijd dat Apple weer eens innovatief gaat worden. Dit design hebben we nu wel gezien.
Naast dat het nodig is voor FaceID heeft het ook als voordeel dat een iPhone hierdoor makkelijker herkend wordt. De uitsnede valt me gelijk op als ik bijv. films of series kijken en daarin de telefoon zie.

Dus het is ook een kenmerk wat "identificeert" dat een telefoon een iPhone is.
Pff "innovatief" wordt zo zwaar misbruikt, en meestal in combinatie met "onder Steve Jobs was het allemaal beter".
Echte innovaties waren de eerste Macintosh, de eerste iMac, de eerste iPod, de eerste iPhone en iPad. Los van waar ze ook de mosterd gehaald hebben (bv Xerox PARC). En daar zaten ook jaren tussen waar er gewoon geleidelijke verbeteringen komen op niveau van het product zelf.
Noem eens een innovatie van dat niveau door andere fabrikanten. Het hele x86 compatibele platform en alles daarrond was m.i. een innovatie, ja, maar dat was eerder de industrie. Palm misschien? Kan niet direct aan iets anders denken qua tech/gadgets.

Edit: 2x ongewenst? XD

[Reactie gewijzigd door R0BK3 op 23 juli 2024 22:14]

De kans is aanwezig dat de notch kleiner gaat worden, de mallen zijn er alleen voor de pasvorm verwacht ik. Maar dan nog zal je een notch blijven houden, de tech is er nog niet of nog te duur om alle sensors te verstoppen achter het scherm of zo klein te maken dat het in de rand past.

Plus bij de iPhone is het allemaal nog symmetrisch, alle randen zijn even dik, alleen bij de notch. Esthetisch ziet het er dus al strakker uit dan bij Samsung of andere concurrenten.
Zou wel leuk zijn dat al het uitgelekte materiaal een notch laat zien, en dat ze bij de keynote 'one more thing' dat ding toch hebben verwijderd. De laatste jaren weinig 'one more thing' meer gezien helaas.
Je klinkt wat negatief. Maar de notch is natuurlijk wel een ‘tussen oplossing’. Maar hij kan nog niet weg blijkbaar :(
Nee, want dat spul kan niet achter het scherm. Het enige wat ze kunnen doen, is het scherm laten stoppen bij de notch, waardoor je een zwarte rand hebt bovenin. Maar nu hebben ze besloten om die ongebruikte hoekjes te benutten voor status icoontjes.
De notch is vrij fors voor de gaten die je er in ziet. Een smallere notch zou moeten lukken. Of dan een smallere balk boven en onder, zoals Samsung (?) dat heeft/had, dat ik mooier gevonden.
Want onderin heb je natuurlijk ook al veel ongebruikte ruimte omdat je daar je menu-handle hebt.
Oh dat woord innovatief. Dat wordt echt constant misbruikt. Of die camera nu voor of achter het scherm zit dat maakt een smartphone echt niet innovatiever. De tijd dat je innovatief en smartphone in één zin kon gebruiken ligt echt al jaren achter ons.

Heb je de iPhones voor de X reeks al eens bekeken? De iPhone had 10 jaar lang hetzelfde design. Ok de behuizing veranderde maar de voorkant bleef steeds één scherm met een ronde knop er onder.
Ben je ook zo iemand die zegt dat Starbucks weer eens innovatief moet worden? Want al die koffies hebben we nu al wel gezien.
Er is niets mis met je produkt ieder jaar van kleine upgrades te voorzien als je daarmee tot leiders van het pak behoort.
Vraag me altijd af waarom er direct op de man af gereageerd moet worden. Voel je je zo aangevallen omdat jij iemand met een iPhone bent? Ik zeg gewoon wat ik ervan vind.

Ben je het er niet mee eens? Prima!
LOL. Weer eens innovatief gaat worden. De stand van de techniek maakt dat dit in massa nog niet anders kan. De sensor array die in de inkeping zit kan nog niet volledig achter het scherm worden geplaatst. Er is ook geen concurrent te noemen die zoveel sensors aan de voorkant heeft geplaatst. De industrie is dus ook niet verder dan Apple.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Die sensoren zijn nodig om Face ID mogelijk te maken. Wat mij betreft is dat wel een behoorlijke innovatie ja die functioneel veel toevoegt.
Pixel 4 heeft dat ook en geen notch.
Kerel. Die telefoon heeft een enorme forehead. De moeite niet genomen om een edge to edge oplossing te realiseren. Dat is wel echt de easy way. Handige aan de notch tov dit is dat de status symbolen naast de notch staan en de rest van het scherm puur voor content gebruikt kan worden. Dat voordeel ben je hier kwijt. En dan heb ik nog wel een mening over hoe dat er vervolgens uitziet. Wat mij betreft is dit nog veel minder elegant dan de notch oplossing.
Pretendeer in ieder geval niet dat Google hier een betere oplossing gevonden heeft voor de sensor array.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Dat zijn jouw woorden. Ik zeg enkel dat de Pixel alles kan wat de iphone kan. En dan kom jij met ja maar niet enkele telefoon heeft zoveel sensoren als Apple. Ik mis de relevantie. Of is dat net als met camera's, meer is beter?
Het argument is niet “meer is beter”. De sensor array is echter nodig voor de truedepth camera die nodig is voor FaceID.
Wat er allemaal in de notch zit;

Tbv FaceID:
- Infrarood camera
- Flood illuminator
- Dot projector

Tbv standaard smartphone functionaliteit:
- Proximity sensor
- Speaker
- Microfoon
- Front cam
- Ambient light sensor

De enige manier op dit moment om die sensors niet daar te plaatsen is door FaceID eruit te slopen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Ugh, nog steeds die notch. Zolang er geen TouchID komt komt er bij mij geen iPhone meer in, en ik heb alle modellen gehad vanaf de 3G.
Why? Het is een verademing om niet je vinger meer op een knop te hoeven leggen. Swipe to unlock zoals op de eerste iPhone is terug, maar dan beveiligd.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Het duurt langer en je moet je telefoon altijd enigszins in je gezichtsveld hebben plus extra swipen. Als ik nu achter m'n bureau zit en m'n telefoon ligt ergens voor me moet ik: er op tikken of bewegen om het scherm te activeren, zorgen dat ik er genoeg boven hang en daarna nog een keer naar boven swipen. Met TouchID was het drukken en hij ging open, waar hij ook op m'n bureau lag.

Als ik op de bank lig en m'n telefoon op de salontafel moet ik hem pakken, naar m'n gezicht brengen en omhoog swipen. Met TouchID kon ik al op de home button drukken en hij ging open, zonder op te pakken of wat dan ook. Als je in bed ligt precies hetzelfde.

In de auto zit mijn telefoon in de houder, schuin rechts voor me op een normale plek en dat is te ver weg voor FaceID om te activeren, ik moet naar voren leunen en dan klikken en swipen.

En ik vind dat use cases die bij iedereen wel veel voorkomen. Ik heb het verder niet over de veiligheid, ik geloof best dat FaceID veiliger is. Maar sneller is het in alle opzichten niet. Ik heb nu mijn telefoon moeten jailbreaken om FaceID aan te passen.
Ik zou graag een combinatie van TouchID en FaceID willen. Ik ben inmiddels wel gewend aan het hele FaceID, maar voor die enkele momenten dat hij raar voor je ligt zou een TouchID een oplossing zijn.

Grotendeels geef ik je gelijk in het aantal handelingen, maar vind ik ook dat je een beetje overdrijft.
Als ik nu achter m'n bureau zit en m'n telefoon ligt ergens voor me moet ik: er op tikken of bewegen om het scherm te activeren, zorgen dat ik er genoeg boven hang en daarna nog een keer naar boven swipen. Met TouchID was het drukken en hij ging open, waar hij ook op m'n bureau lag.
Als je de telefoon een klein beetje richting je gezicht kantelt dan gaat het scherm aan en worden je laatste berichten inzichtelijk. Met een simpele druk daar op open je die direct. Wil je dit niet dan kan je in de instellingen instellen dat de telefoon bij een herkent gezicht direct opent.
Als ik op de bank lig en m'n telefoon op de salontafel moet ik hem pakken, naar m'n gezicht brengen en omhoog swipen. Met TouchID kon ik al op de home button drukken en hij ging open, zonder op te pakken of wat dan ook. Als je in bed ligt precies hetzelfde.
Als je op de bank ligt en de telefoon op je tafel lijkt het me sterk dat die vanaf de bank af te lezen is. Je zal dus ook met TouchID even je telefoon op moeten pakken.
In de auto zit mijn telefoon in de houder, schuin rechts voor me op een normale plek en dat is te ver weg voor FaceID om te activeren, ik moet naar voren leunen en dan klikken en swipen.
Als je in de auto zit gebruik je die telefoon niet. Hooguit voor navigeren. Period.
Wil je dit niet dan kan je in de instellingen instellen dat de telefoon bij een herkent gezicht direct opent.
Deze optie heb ik niet bij mijn iPhone 11. Bij Samsung is deze optie er wel. Je kan dit wel automatisch laten 'unlocken' dmv jailbreak. Of zie ik naast deze optie in de instellingen van Apple?
Excuus, volgens mij heb je gelijk. Ik was in de veronderstelling dat dit mogelijk was. Dit was echter alleen zo bij iPhones met een home button.
Ik heb dit echter nooit in willen stellen, omdat ik het juist fijn vind om eerst m'n previews te zien van de berichten/notificaties zodat ik niet voor, op dat moment, onnodige dingen m'n telefoon open en ga kijken waar de notificatie voor was.
Wil ik de iPhone wel unlocken zonder dat ik een bericht heb dan is het maken van een swipe beweging zo'n kleine moeite. Dit doe je al in het bewegen van de telefoon naar je gezicht. Althans, dat is mijn mening.
Als je op de bank ligt en de telefoon op je tafel lijkt het me sterk dat die vanaf de bank af te lezen is. Je zal dus ook met TouchID even je telefoon op moeten pakken.
Ik kan die vanaf de bank lezen, het gaat erom dat ik tijdens het oppakken de telefoon al kan openen met TouchID. Of hem zelfs laten liggen op de salontafel en openen. Met FaceID zal ik hem te allen tijde op moeten pakken en naar m'n gezicht brengen. Daar is geen enkele andere optie.
Als je in de auto zit gebruik je die telefoon niet. Hooguit voor navigeren. Period.
Voor het stoplicht of in de file mag ik gewoon m'n telefoon gebruiken. Dat ik m'n positie moet veranderen en naar m'n telefoon moet kijken is in principe gevaarlijker dan alleen m'n vinger er op leggen.

Ik vind oprecht niet dat ik overdrijf. Ik neem nooit meer een telefoon met FaceID, tenzij hij beide opties heeft.
Oke. Dan is het zo dat het in mijn use-case overdreven is, omdat ik bepaalde handelingen als oppakken toch moet doen. Ik kan bijvoorbeeld mijn telefoon niet aflezen wanneer deze op de tafel ligt.

Als je het heel zwart op wit bekijkt mag je inderdaad als je stilstaat met de auto je telefoon gebruiken. Maar is dit nu echt zo nodig? Je hebt toch vaak geen tijd om op een bericht te reageren, omdat het stoplicht al weer op groen is of omdat de file weer in beweging komt. Bellen kan je in veel gevallen al met knoppen op het stuur. En helemaal mooi is het als je Carplay of Android Auto hebt. Maar dat is nog wat minder toegankelijk.

Voor mij zou de ideale oplossing Touch- en FaceID zijn. Ik gebruik voor mijn werk nog een 5SE en eigenlijk merk ik dat ik bij die telefoon best nog wel vaak te maken heb met een weigerende TouchID.
Om die reden zal ik nooit een touchid in het scherm nemen, zoals de concurrentie dat nu doet. Iedereen vind het innovatief dat touchid onder het scherm zit bij de concurrentie, maar dan moet je dus eerst naar het scherm kijken om te zien waar je je vinger moet leggen om het te unlocken en, vervolgens je vinger op die plaats leggen, en dan pas zal je telefoon unlocken.
Vind ik faceid toch makkelijker.
Ik ben het met je eens, hoor, van die vingerafdrukscanner onder het scherm.
En je hebt het alleen over gebruiksgemak en redundancy; ik zou 't zelfs willen als multifactor authenticatie. Niet dat ik iPhone gebruiker ben, maar voor telefoons in 't algemeen. Echter wel wanneer camera sensoren betrouwbaar werken achter schermen, of met een popup mechanisme. Die bar voor de camera's op de iPhone lijkt net een beugel op een model.
Nog zo iemand die met zijn telefoon werkt zonder er naar te kijken. Wanneer ga je eens doorhebben dat je telefoon gebruiken per definitie gelijk is aan ernaar kijken. En ik heb nieuws voor jou: je kan al omhoog swipen als je telefoon nog niet in je gezichtsveld is zodat die direct unlocked is als je ernaar kijkt.
Hoewel het mooi klinkt merk ik toch vaak dat het niet werkt. Nu heb ik zowel een iPhone als een S10, maar hoewel de reader van de Samsung niet de snelste is, het werkt tenminste. Bij de iPhone heb ik in 50% van de gevallen op z'n best succes. 's Avonds en nu met m'n masker kan ik het helemaal vergeten. Persoonlijk vind ik toch wel dat Apple hier sterk achterloopt op wat veel andere producenten wel kunnen doen.
Zet oogcontact voor Face-ID eens uit. Dan kijkt alleen naar de vorm van je gezicht.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Ik moet wel zeggen dat met een mondkapje op, TouchID toch echt veel fijner is. Maar in alle andere scenario's is FaceID superieur. Je hebt trouwens een iPhone SE met TouchID.
Ik kan niet wachten op echte versies van deze nieuwe iPhones. Ik heb nu een iPhone 11 en vind ondanks de bolle rand dat dit toestel erg dik is. Ik hoop daardoor dat bij de iPhone 12 het toestel er niet nog dikker uitziet door de vlakke rand. De bolle rand van de iPhone 11 zorgt er wel voor dat het toestel er enigszins iets slanker uitziet.
Het is ook nooit goed. Is de telefoon dun, dan roepen er veel: maak hem iets dikker dan kan de accu groter worden. Nu is hij wat dikker, met een zeer goede accuduur, is hij weer te dik. Ik kies voor iets dikker met een fantastische accuduur
Ik ben verder tevreden over het toestel. Daar is niets mis mee echter omdat hij standaard al wat dikker is wordt ie natuurlijk nog dikker met een hoes eromheen.
iPhone 11 is net als iPhone XR dikker dan de iPhone X, XS en Pro. Zal verwacht ik ook zo blijven. Voor de extra dunheid, amongst other things, betaal je premium.
Waarom ga je direct naar de nieuwe? Heb je een abbonement dat dat kan faciliteren? Ik verbaas mij er namelijk over dat mensen zo snel naar de volgende gaan (zit zelf nog op de 6s).
Ik neem altijd een jaar abonnement waarbij ik zelf wel wat meer moet bijbetalen maar hierdoor kan ik binnen een jaar switchen naar een nieuwe generatie.
Nouja ik kan er niet veel over zeggen behalve dat je natuurlijk moet doen waar je blij van wordt! Ik zit te twijfelen of ik voor de 12 of de 13 ga; het is een beetje een "spelletje" geworden voor mij om te kijken hoe lang ik de 6s kan blijven gebruiken zonder dat ik er gek van word en met alle software-updates. Ik denk dat na iOS 14 ik niet meer op de update-trein kom, dus dan koop ik met "cash" weer de nieuwste en kijk ik hoe lang ik daarmee kan. Dit is mijn tweede smartphone in ~9 jaar denk ik, en daar ben ik dan best "trots" op. Maar wat jij doet is niets mis mee hoor. Verkoop je je huidige dan, of doe je een inruil-actie?
In dit geval gaat dit toestel naar mijn vrouw. Haar toestel gaat verder de familie in maar het zou ook zomaar kunnen dat ik het toestel verkoop. Binnen een jaar valt de afschrijving best mee.

Overigens kun je op tweakers vaak ook gewoon nieuwe telefoons kopen voor minder dan in de winkel van mensen die een verlenging hebben gedaan maar het toestel niet gaan gebruiken.

Maar een toestel gebruiken totdat het echt aan vervanging toe is kan ik helaas niet.
Eindelijk weer een iPhone met een vlakke rand. Ik vind het design van de iPad Pro veel moderner dan de huidige generaties iPhone, wat typisch is aangezien het huidige ontwerp me ook heel sterk doet denken aan de iPhone 4. Ik kan in ieder geval niet wachten op een iPhone die niet meer als een stuk zeep uit mijn handen vandaan schiet als ik hem iets te stevig vasthoud.
Misschien nog wel meer de iPhone 5. Ik was echt groot fan van die telefoon. Eigenlijk alle daaropvolgende designs nooit kunnen waarderen. Ik ben benieuwd naar de dikte van deze designs, ondanks dat ik de extra batterijduur heel erg kan waarderen vind ik mijn pro max echt veel te lomp geworden.
Eindelijk weer een iPhone met een vlakke rand.
En niet spiegelglad zoals de voorgaande modellen, wellicht eindelijk van de 'verplichte' backcase af :)
Bizar dat Apple denkt dat er anno 2020 nogsteeds een notch aanwezig moet zijn.
Iedereen is er vanaf gestapt en waarschijnlijk denkt Apple dit als uitzondering de behouden....

Eindelijk een full screen display iPhone was echt vet geweest, maar een notch is voorlopig schijnbaar een blijvertje.
Hopen dat ze met 2 varianten komen notch uitvoering en een duurdere versie ala Ultra maar dan anders.
Hebben toestellen met een kleinere notch ook een equivalent van Face ID dat net zo soepel werkt? Indien ja dan heb je een goed punt. Indien nee, dan verkies ik een iets grotere notch toch wel echt boven een slecht werkend gezichtsherkenningsysteem.
Kun jij mij uitleggen waarom mensen zo naarstig vasthouden aan Face ID? Nooit echt begrepen waarom dat als zo'n geweldig iets gezien wordt.
Het werkt zeer prima. Wat is een beter alternatief?
Zeg ik dat dan?
Zoals ik al aangaf face id is de beste op dit gebied maar een notch blijft gewoon lelijk.
Waar zeg ik dat jij dat zegt? Ik stel een vraag. Mijn vraag was niet retorisch bedoeld.
Ik heb zoveel liever die notch die me niet echt stoort en een telefoon die gewoon kan zien dat ik het ben, met of zonder bril etc. Dan dat ik eentje zonder notch die dan geen idee heeft wie er achter de telefoon zit. Als ik mijn XR vergelijk met mijn S10 van het werk.
Ze mogen mij part ook een hele baan pakken of een optie bieden zoals anderen om er hele baan van te maken.

Ik heb er ook niet echt iets op tegen, face id is top en wil niet zonder. Bij mijn S20+ heb ik dit uitstaan omdat het geen echte face id is.
Het idiote bij Samsung is dat ze een tijdje een infrarood irisscanner hadden die nog beter en veiliger was dan faceid (zoals Windows Hello ook vereist). In de S10 hebben ze in hun gebrek aan wijzheid besloten een gewone camera te gebruiken dan dat werkt niet lekker. Is onveilig en traag. Heel dom van ze.
Window's Hello weet op mijn surface 6 ook niet altijd dat ik het ben als ik een bril op heb, Ik heb mijn lensen best lang in en dan schakel ik 's avonds over naar een bril (iets beter voor je ogen) en alleen mijn Iphone weet eigenlijk altijd dat ik het ben en de rest heeft geen idee. Dan denk ik van geef mij maar een Notch en gewoon goede face unlock. Ik ben wel benieuwt wat deze Iphone brengt. misschien ga ik de overstap wel maken van de XR naar de 12 pro
Windows Hello werkt op irisscannen en gezichtsscan met IR. Dat betekent dat 'ie inderdaad gevoelig is voor wisseling tussen lenzen en bril.

FaceID gebruikt een '3d'-achtige scan van je gezicht. Dat is in jouw situatie wat werkbaarder ja.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 22:14]

Dat het minder veilig is ben ik het wel mee eens. Maar zo'n camera oplossing kan ook heel snel werken. Bij mijn Oneplus 6 zie ik eigenlijk zelden mijn lockscreen. De telefoon herkent vrijwel direct mijn gezicht en gaat door naar het Homescreen.

Ik denk dat je op Android uberhaubt wat meer "tijd" hebt. Het blijft een rare keuze van Apple dat ze niet toestaan dat je het lockscreen kan overslaan bij herkenning van je gezicht.
Totaal niet gebruiksvriendelijk, dat Iris gedoe. Daarom zijn ze ermee gestopt
Ik denk dat Apple graag langere tijd aan hetzelfde front wil vasthouden, zodat je bij een dergelijk front duidelijk kan zien dat het een Apple apparaat is. Zo hebben ze jaren lang vastgehouden aan de ronde knop onderin, rechthoekig scherm er boven en een liggend streepje bovenin.

Sinds de iPhone X zijn ze overgestapt naar een scherm met een inkeping aan de bovenkant. Ik denk dat ze dit vrij lang willen vasthouden om hun merk herkenbaar te houden.
Dit lijkt er inderdaad op ja :D

[Reactie gewijzigd door beezjeh op 23 juli 2024 22:14]

Natuurlijk niet, van zodra ze een fullscreen telefoon kunnen uitbrengen zonder te veel nadelen zullen ze dat ook doen.
Ze zijn de enige met zo’n uitgebreid sensor array aan de voorkant. Dus ja die notch zal er voorlopig blijven gezien de stand van de techniek.
Google ook met Pixel 4 en ben benieuwd wat Google gaat doen met 5.
Je kan kiezen tussen dikkere rand(en) of het op te lossen met een notch. En ik vind de keuze die Applz heeft genomen veruit de beste keuze. De nogch stoort helemaal niet. Wat pas zou storen zou een dikkere rand, rondom rond het toestel of zelfs enkel boven, dat zou pas lelijk zijn.
Ik vind het een fantastisch design maar ik sluit niet uit dat zeker de eerste paar iteraties wellicht wat zwaktes kunnen hebben rondom de uitkepingen voor bijvoorbeeld het volume, mede ook omdat het een veel groter toestel is dan de iPhone 5. Ik verwacht hem zelf in oktober (ik verwacht niet hem al in september te kunnen kopen) wel te halen maar ik zou mensen die gewoon kunnen of willen wachten even te kijken hoe sterk deze precies is. Zelf ga ik er een hufterproof wallet protector omheen doen.

Het lijkt er ook op dat de kleine Pro definitief niet doorgaat, dat vind ik erg jammer. Ik had eigenlijk een beetje de huidige Pro afgehouden met de hoop een kleinere Pro te kunnen kopen dit jaar.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 22:14]

"fantastisch design", dit is toch gewoon langzame evolutie van wat ze al 5 jaar hebben? Weinig bijzonders...
Dit design lijkt qua randen juist meer op de iphone 4-5s / SE, van vóór 2014.
Dat kan toch fantastich zijn?
Serieus? Dus eigenlijk moet Apple elk jaar drastische aanpassingen brengen zoals eens een cirkelvormige iPhone, dan eens een rechthoekige, etc.?

Ik weet nu al dat de meeste android smartphone makers dit design zullen kopiëren. Geen twijfel mogelijk.
Er is inderdaad geen twijfel mogelijk, maar dan over het feit dat zodra under display camera's een mogelijkheid zijn, Android daar naar overstapt. Voor nu blijft het bij veelal punch-hole, met enkele notch en pop-up camera's. De notch en het design wat je hier zit gaan Android telefoons niet krijgen, want dat hebben ze ten tijde van de OnePlus 6 Al gehad.
Een kinderhand is snel gevuld blijkbaar. Dit is toch het design wat ze al jaren hebben of ben ik blind? En ik zie nog altijd die afzichtelijke notch.

Ben ook benieuwd of het topmodel richting de € 2000 zal gaan. Het verbaast me overigens echt en zeker in deze economisch onzekere tijden dat mensen nog steeds staan te springen om zoveel geld naar Apple te brengen voor een toestel met weer een aantal kleine upgrades t.o.v. de vorige.
Martkwerking voor beginners: als mensen het er voor over hebben zullen ze maximale prijs vragen.

Voordeel van een Apple toestel is wel dat je rustig 5 jaar hetzelfde toestel kan blijven gebruiken omdat ze niet na een jaar al kappen met veiligheidsupdates. Ik zie ook meer mensen met een 'ouder' Apple model rondlopen dan met oudere andere merken.
Tenzij je zo iemand bent die altijd de nieuwste moet hebben of regelmatig z'n telefoon op een stenen vloer laat stuiteren ben je misschien met een iPhone nog wel goedkoper uit dan met een Samsung vlaggenschip...
In alle nieuwsberichten wordt er ook echt gezegd dat dit om mallen gaat voor hoesjesfabrikanten en dat de afmetingen van de notch van deze mallen waarschijnlijk niet kloppen.
Zelfs bij de iPhone 6 die “makkelijk zou buigen” heb ik hier nooit last van gehad. Telefoon heeft 4,5 jaar dienst gedaan... Ik zou daar persoonlijk niet bang voor zijn.
Wat is makkelijk? Ongetwijfeld buigt de iPhone 6 relatief makkelijk, alleen in principe kom je bij dagelijks gebruikt nooit in een situatie terecht dat dit een probleem is.
De iPhone 6 heeft een paar revisies gehad, dus als je hem niet meteen gekocht hebt kan hij al verbeterd zijn geweest. Maar het gaat altijd om percentages natuurlijk, ik heb een MBP met Nvidia kaart die super betrouwbaar is geweest terwijl dat een slechte serie was.
Nee, dat klopt niet volgens mij, het oorspronkelijke ontwerp van de 6 is nooit veranderd. Bij de 6s (en dus de 7, 8, SE2 die iteraties zijn van het ontwerp van de 6) heeft men het chassis wèl enigszins verstevigd.
https://gigazine.net/gsc_...hone-6-disease-documents/

[quote the fundamental problem with the iPhone 6/6 Plus design was seen when Apple saw how parts were strengthened. Indeed Apple is an in-house review opened to deal with the problem, in order to strengthen the iPhone 6/6 Plus circuit board[/quote]

Ook voor @nms2003

Er is meer over te vinden als je zoekt. De iPhone 6 heeft minstens één revisie gehad die extra versteviging had ten opzichte van het launch model.
Er wordt beschreven dat er gezocht naar manieren om het 6 design te verstevigen, niet dat een “oplossing” is toegepast voor het 6 design. De “oplossing” is voor zover mij bekend pas bij het 6S design doorgevoerd.
Deze documenten gaan erover of Apple intern bekend was met de “buigbaarheid” van het design en of ze daar oplossingen voor zouden ontwikkelen.
Eigenwijs hoor. Uit het artikel:

http://i.gzn.jp/img/2018/...isease-documents/02_m.png

Lees gewoon wat er staat. Vanaf mei 2016 kregen ze een extra bescherming.
We hebben het over 2 totaal verschillende dingen.

Wat hier staat is dat extra underfill is toegevoegd om de chip beter te beschermen.

Underfill: https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/underfill

Waar ik en anderen het de hele tijd over hebben is de aanpassing aan het design van de aluminium case waardoor de case daadwerkelijk minder buigzaam werd.
De underfill die hierboven wordt benoemd heeft de structurele integriteit van het case design nooit veranderd, ergo de case bleef even “buigzaam”. Er zijn enkel stappen gezet om de schadelijke gevolgen voor de onderliggende chips te beperken.
Ik kan helaas niet zo makkelijk meer de inmiddels ondergesneeuwd geraakte artikelen terug vinden, maar ook de case zelf heeft wijzigingen ondergaan. Bendgate en Touch Disease zijn allebei aangepakt in een interne revisie. De 2014 iPhones 6 is veel kwetsbaarder dan een mid 2016 iPhone 6.
Je mag het best met me oneens zijn maar dat maakt mijn reactie niet off-topic of irrelevant. Ik kan helaas de link niet meer vinden maar er was een site die een latere iPhone 6 geopend had en die had toch wat versteviging die de release iPhone 6 niet had.
Je reactie is volgens mij feitelijk onjuist, dus irrelevant.
Nee hij was gewoon on-topic. Jouw mening doet er niet toe, los van het feit dat ondanks dat ik het artikel niet meer terug kan vinden het wel een algemeen bekend feit was dat Apple zonder er verder wat over te zeggen de iPhone 6 (die jaren in productie is geweest) steviger heeft gemaakt.
Verkeerde feiten zijn niet on-topic. Ze horen zelfs een -1 te krijgen, als het kwade wil is, wat in jouw geval niet zo lijkt, daarom een 0 :).
Nee dat was 100% zeker ook de 6.
Ik had em op dag 1. Voor zover ik weet is er ook alleen een “revisie” geweest bij het ontwerp van de iPhone 6S in de vorm van extra verstevigingen.
maar ik sluit niet uit dat zeker de eerste paar iteraties wellicht wat zwaktes kunnen hebben rondom de uitkepingen voor bijvoorbeeld het volume

Ik denk dat Apple intussen wel weet hoe goed ze een toestel hufterproof moeten maken, dwz sterk genoeg om er voor te zorgen dat er geen serie idioten opstaat die tonen hoe ze het toestel vandalismegewijs kunnen plooien.
Dan zouden ze op korte tijd toch heel veel geleerd hebben hoor.
https://www.youtube.com/watch?v=hUBsxCcJeUc
Ik denk dat er minder behoefte is om een iPad Pro compleet hufterproof te maken, het is toch veel minder een toestel dat in de handen van pubers komt.
Ik vind het een fantastisch design
Ja, ik ook. Lijkt ook ontzettend op mijn Galaxy A40*, dus ik kan zo overstappen. Die wat bredere notch wen ik dan wel aan.

*Of elke andere willekeurige moderne smartphone.
Hah die heb ik ook! Echt een mooi ding voor het geld, behalve de camera. Maar ik vind persoonlijk de notch minder storend dan de hole punch aangezien ik altijd met name kijk naar dat deel van het scherm wat niet vervormd is, dus niet in een ronde hoek zit, geen hole of notch heeft en ook niet over de gebogen randen van het scherm loopt. De hole punch verneukt echt meer % van je totale scherm dan de notch.

Off-topic: word jij niet helemaal gek van de palm rejection op de A40? Ik raak continu dingen aan die ik niet aan wil raken, onverwachte swipes.
Zou er eigenlijk een reële kans zijn dat ze gewoon random fake mallen verspreiden om iedereen op het verkeerde been te zetten?
Ja, dat kan zeker! De artikel schrijver zegt namelijk ook zelf:
Op internet zijn foto's verschenen van wat de ontwerpmallen van de iPhone 12-smartphones zouden zijn. De mallen tonen iPhones met een ontwerp dat doet denken aan dat van de iPad Pro. Eerdere geruchten wezen daar al op.
Het is allemaal speculatie en er is nog niks van Apple zelf bekend gemaakt. Alleen de opstapeling van geruchten maakt het wat meer aanneembaar.
Nee. Daar gaat de aandacht echt niet naar uit.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 22:14]

Ik vind vlakke randen best mooi. Maar met de
iPhone 5s was één tikje al genoeg voor een beschadiging aan de scherpe rand. Afgeronde randen, zeker met aluminium is gewoon steviger.
Dat vond ik wel echt een nadeel aan mijn 5s ja. Daar kijk ik niet naar uit, alleen de rand van mijn iPad pro is op dat punt wel rond i.p.v. scherp zoals op de 5s. Dus daar lijken ze wel van geleerd te hebben.
Als dit de iPhone 12 gaat worden vind ik het jammer dat ze nog steeds dezelfde notch hebben. Je zou verwachten dat ze inmiddels wel een kleinere notch kunnen maken. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als de camera achter het scherm kan. Ik heb nu nog een iPhone X, deze functioneert nog prima, maar zolang het design zo weinig veranderd zal ik ook niet overwegen een nieuwe te kopen.

Is deze mal niet gewoon alleen het voorste deel van de iPhone?
Mooi toch dat je iPhone X zolang relevant blijft? Ergo dat het design destijds dus een schot in de roos was.
Alle alternatieve oplossingen voor een notch zijn een stukje duurder. Een punch hole display zoals Honor/Huawei dat doen kost een stukje meer en is technisch best een uitdaging. Een popup selfiecamera kost ook meer en meer bewegende delen betekent ook qua houdbaarheid mogelijk een issue.

Er is voor iOS niet echt een reden om af te stappen van de notch. Mensen zijn het gewend en de apps+iOS zijn ervoor geoptimaliseerd. Wisselen/aanpassen betekent weer in alle apps en in iOS grote aanpassingen. Bij iOS is dat allemaal minder flexibel ingezet dan bij Android, waar men al vanaf het begin verschillende schermverhoudingen gewend zijn en er ondersteuning voor verschillende display cutouts is, dus zo'n wijziging voor Apple is het waarschijnlijk helemaal niet waard.

Design bij Apple is altijd eigen geweest en of ze er verouderd uitzien, trekken ze zich erg weinig van aan. Hun doelgroep doet daar ook weinig mee over het algemeen. Zie de iphone SE. Als er een ouderwets toestel nieuw is dan is dat 'm wel.
Ik beng toch van mening dat Apple best een alternatief op de notch kan bekostigen als je kijkt naar de prijzen die ze handhaven voor de smartphones. Apple is juist vaak innovatief op dit soort dingen. Dat ze hiermee doorgaan terwijl toch een hoop gebruikers er maar wat graag vanaf willen stappen lijkt mij toch niet zo'n beste zet. Helaas is het meer een status symbool en zullen ze toch weer als warme broodjes over de toonbank gaan.
Ik deel je mening en dat is ook de reden dat ik geen iPhone meer heb. Ik verwacht meer van de hardware, gezien de bedragen die ze vragen. Ondanks de relatief lange houdbaarheid, mag er soms wel wat beters inkomen dan alleen snellere SoC. Ik ben blij dat ze met de iphone11 de camera wat serieuzer hebben genomen, maar er is meer dan alleen een SoC en camera. Al lijkt dat soms niet zo. Ook de software mag van mij heel wat meer aandacht krijgen op het gebied van ergonomie. Het is namelijk heel raar dat besturingselementen nog steeds vaak bovenin je toestel zitten, terwijl je daar niet met één hand normaal bij kunt, zonder noodgrepen.

Bekostigen kunnen ze het natuurlijk zeker. Net als dat andere componenten ook beter kunnen. Ze doen een aantal dingen goed, maar ze waren bijvoorbeeld ook héél laat met stereo-opnamen in de telefoons en zelfs nu nog gebruiken ze microfoons die ondermaats zijn ten opzichte van wat sommige concurrentie kan bieden. Ze waren ook heel laat met het ondersteunen van 4 antennes, terwijl de concurrentie dat al 2,5 jaar deed. Bedenk dat de Nokia Lumia 930 al in Dolby Digital op kon nemen door een intelligente plaatsing van HAAC microfoons. Zelfs nu is dat nog niet geëvenaard in andere telefoons. Terwijl Apple het financieel makkelijk kan. De doelgroep heeft er simpelweg niets aan of er is geen vraag naar.

Apple doet al die dingen pas als ze écht nodig zijn. Tot die tijd, waarom zouden ze die kosten maken? Ja, het geld is er wel. Maar de drang tot innovatie is er niet. Why change a winning team hè. Het is vanuit Apple natuurlijk ook veel handiger te wachten met het introduceren van innovaties en ze op de plank te hebben liggen voor wanneer er weer een persmomentje nodig is, of een nieuw toestel.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 22:14]

Juist dingen als Dolby Digital opnames zijn echt gimmicks waar de gemiddelde gebruiker helemaal nooit iets mee doet. (waar speel je het geluid op af dan, en klinkt het overtuigend beter?)
Het gaat er ook niet om of Apple het kan betalen, maar eerder dat er andere dingen belangrijker gevonden worden. Ontwikkelcapaciteit kan je maar 1x inzetten.
Door de meerdere HAAC microfoons merk je wel degelijk verschil. Ik heb zo'n toestel gehad dat dat deed en alle TV's, settopboxen en zelfs een AppleTV kan het afspelen, dus genoeg apparatuur. Ook op Youtube werkt dat gewoon als AAC5.1. Door de meerdere microfoons in de hoeken van het apparaat kon het surroundgeluid grotendeels gereproduceerd worden. Natuurlijk geen studiokwaliteit, maar gek genoeg bijzonder capabel.

Ja, het klinkt overtuigend beter. Dat was toen al overduidelijk bewezen en er zijn honderden youtube filmpjes te vinden die dat aantonen, zoals; https://www.youtube.com/watch?v=MRSR8l2ziqU

Ik vind zelf geluidsopnames vanuit de iphones relatief blikkerig en vervormd klinken. Voor een toestel van 1000+ euro is dat onacceptabel, zeker aangezien de techniek gewoon beschikbaar is en op lowbudget Luma 620 toestellen ookal bestond toen. Het is toch een beetje gek dat een toestel dat een 8 jaar oud instapmodel nu nog veel betere geluidsopname heeft dan een toestel uit 2020 van 1000+ euro.
Als het voor de meeste mensen geen deal breaker is en het geluid niet onverstaanbaar is gaat dat natuurlijk geen prio krijgen bij ontwikkeling. Vind zelf Apple nog best wel aardig geluid geven, maar je moet een telefoon dan ook niet vergelijken met een stuk studioapparatuur...
De notch maakt toch echt niet uit? Dat is gewoon lege ruimte in je statusbalk.
Als het puur gaat om bijvoorbeeld whatsappen of een artikel lezen heb je inderdaad gelijk. Maar als je een foto bekijkt op je telefoon of een spelletje als fornite speeld zou de extra ruimte die de notch nu in gebruik neemt welkom zijn.

Ik kan er prima mee leven en stoor me er niet aan maar je zou verwachten dat ze na al die jaren toch eens iets nieuws kunnen verzinnen. En het ziet er natuurlijk nog iets strakker uit zonder notch dan met ;-)
Dit is toch gewoon een huidig model met een ietje pietje dunnere rand. Kliknieuws.
Niet helemaal, want er zit ook een nieuw formaat model bij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.