Afbeeldingen tonen iPhone 12 Pro Max met smallere bezels en kleinere notch

Er zijn renders online verschenen van hoe de iPhone 12 Pro Max eruit zou komen te zien, gebaseerd op cad-tekeningen van de komende smartphone van Apple. De afbeeldingen tonen een smartphone met smallere schermranden en een kleinere scherminkeping.

De weergave van de iPhone 12 Pro Max is gepubliceerd door YouTube-kanaal EverythingApplePro op basis van cad-tekeningen die Max Weinbach in handen kreeg. Die tekeningen zouden voor zeventig procent accuraat zijn, volgens Weinbach. Onder andere de afmetingen en het schermformaat zouden kloppen, maar de cameraset-up bijvoorbeeld niet.

Die afmetingen zijn 160,84x78,09x7,39mm. Daarmee zou de iPhone 12 Pro Max langer en breder zijn dan de iPhone 11 Pro Max, maar ook dunner. De 12 Pro Max zou een 6,7"-scherm krijgen, tegenover een 6,5"-scherm voor de 11 Pro Max. Daartegenover staan smallere schermranden, aldus het gerucht. Apple zou nog twijfelen tussen twee varianten van een kleinere inkeping in het scherm voor de camera en sensoren: een die smaller is en een die dunner is dan zijn voorganger.

De behuizing van de komende iPhone zou van roestvast staal zijn en zich kenmerken door platte zijkanten, in tegenstelling tot de rondere vormgeving van de iPhone 11. De cameramodule is groter, met drie camera's en de tof-sensor die de nieuwe iPad Pro ook bevat. Ook aanwezig zijn de drie cirkeltjes van de Smart Connector, die eveneens op de iPad Pro aanwezig is. Onder op de smartphone zitten verder nog de Lightning-connector en een luidspreker, die verbeterd zou zijn.

iPhone 12 Pro Max (gerucht) iPhone 11 Pro Max
Scherm 6,7" 6,5"
Afmetingen 160,84x78,09x7,39mm 157,95x77,84x8,1mm
Breedte schermranden 1,55mm 2,52mm

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-04-2020 • 11:08

232 Linkedin

Reacties (232)

232
219
70
3
0
112
Wijzig sortering
waar zitten die smart-connector punten dan? En waarvoor zouden deze moeten dienen bij een smartphone :? Ik zie mezelf hier nl. geen keyboardcover o.i.d. aan vastmaken.
Wellicht communicatie met bepaalde hoesjes. Batterycases of iets van LED's in een wallet case?
Lijkt een beetje op een moderne iphone 5.

Blijf het echter jammer vinden dat Apple zo blijft vasthouden aan die notch. Dat is imo echt geen gezicht.

Edit: En dit: "Onder op de smartphone zitten verder nog de Lightning-connector en een luidspreker, die verbeterd zou zijn." is wel erg jammer. Waarom een iPad Pro wel een USB-C connector krijgt maar een iPhone Pro max dan weer niet is mij nog altijd een raadsel. Helemaal als je bedenkt dat ze dan de oplaadadapter in USB-C uitvoering leveren :S

[Reactie gewijzigd door lasharor op 17 april 2020 11:37]

Waarschijnlijk houdt Apple vast aan de notch omdat er nou eenmaal iets meer in moet dan alleen de selfiecam: Voor betrouwbare gezichtsherkenning kom je niet weg met alleen een enkele lens. In de huidige iPhones met FaceID zitten in totaal 3 extra units naast de selfiecam, dus dat zullen ze waarschijnlijk terugbrengen naar 1.

NB: het enige andere toestel met fatsoenlijke gezichtsherkenning is de Pixel 4 en die heeft inderdaad geen notch maar gewoon een vrij dik 'voorhoofd'.
Er zijn ook een aantal andere oplossingen, de slider van de Xiaomi Mi Mix 3 bijvoorbeeld (jaar in gebruik, nog geen enkel probleem mee) of iets met een motortje zoals de Oppo Reno.

Wat nou wel weer zo is, is dat deze allebei vrij primitieve Facial Recognition hebben, de Mix kan (please don't quote me on that) gefopt worden met een foto en de Oppo waarschijnlijk ook. Misschien passen de sensors niet in iets zo dun als een slider of motor-aangedreven behuisinkje?
Niet passen zal het probleem niet zijn, maar het unlocken zal langer duren omdat eerst die camera omhoog moet. Daarnast zit je met slijtage en extra ruimte dat het motortje inneemt. Hoe is dat mechanisme over 4-5 jaar, de meeste iphones liggen niet na 2-3 jaar ergens in een container.
Misschien passen de sensors niet in iets zo dun als een slider of motor-aangedreven behuisinkje?
Dat zou kunnen inderdaad, en als dat zo is, dan heb ik dus liever geen gezichtsherkenning. Kleine symmetrische bezels gaat nog, maar een scherm zonder bovenbezel, notch of gat gaat bij mij (ruim) boven gezichtsherkenning. Een Xiaomi Mi 9T (Pro), Mi Mix 3, OnePlus 7T Pro of iets dergelijks is daarom mijn huidige voorkeur.
De strategie met betrekking tot USB-C is super onduidelijk.

Mijn Macbook Pro (2019) heeft alleen maar USB-C aansluitingen
de Ipad Pro heeft een USB-C aansluiting
De iPad heeft dan weer een lightning poort evenals de iPhone. Terwijl ook de "pro range" van de iPhone toestellen geen USB-C connector mee krijgt.

USB-C is handig want dan kan ik dezelfde kabels gebruiker die ik nu gebruik voor mijn laptop, hoef ik geen aparte dongles te kopen om bijv een SD kaart aan te sluiten op mijn telefoon én kan ik 1 lader gebruiker voor al mijn toestellen.
Scheelt dan dat je (samen met de lader) er een usb-c -lightning kabel erbij krijgt.
Kan je hem nog steeds aansluiten op je macbook.

Daarnaast is het logischer dat je een usb-c aansluiting krijgt op je iPad Pro, dan kan je hem nl aansluiten op een usb-c monitor.

Ik snap die benadering wel van Apple .
Als Apple nu de lightning op de iPhone zou ditchen, dan wil je niet weten wat voor shit er hier allemaal komt. “ moet ik weer een nieuwe kabel kopen, mijn adapter past niet meer, etc”.
Ze hebben ook gewoon de brede 30 pins kabel ooit gedumpt.

Het is vooral onlogisch (vind ik) dat ze bij 'gewone' iphones een klassieke usb-lighting kabel meegeven en bij de pro modellen dan een usb-c-lighting kabel doen.

Die iPhones zijn krachtig genoeg (praktisch zelfde vermogen als een iPad) om een extern scherm aan te sturen (wat ze ook gewoon kunnen via airplay, maar dat is dan weer tikje langzaam vaak vanwege de verbinding.

Vooral omslachtig is het dat ik dan een andere kabel nodig heb voor mijn telefoon en mijn tablet. Normaal is apple redelijk van vooruit strevend maar met sommige dingen houden ze ook echt zo vast aan hun 'eigen' wiel. Heel zonde.
Lees je laatste alinea nog eens en je weet waarom je die poort niet krijgt.

All about the money
Mogelijke gedachtegang achter USB-C strategie:

Alles dat meer 'computer' achtig is, krijgt USB-C want handig ivm randapparatuur.
Alles dat dit niet is (lees iPhone en de eenvoudigere iPads) krijgen dit niet (en waarschijnlijk is geld daar zeker een drijfveer).
Anoniem: 1350842
@Naafkap17 april 2020 12:09
Het gaat niet om lightning opzich natuurlijk, het gaat er om dat Apple een beetje random dingen lijkt te doen met betrekking tot de adapter.

Waar je eerst heel simpel had: Alle mobiele apparaten zijn lightning, is het nu zo dat de nieuwe iPad's USB-C hebben, maar de iPhones niet. De hele aantrekkingskracht van Apple is voor veel mensen het ecosystem, maar door al deze kabels maak je het voor gebruikers veel verwarrender dan nodig, en dat is heel anit-Apple.
Zo heel ingewikkeld is het nog niet echt. Het is nu “alle handzame producten zijn lightning behalve de iPad pro”.

Want kleinere iPads dan pro, AirPods (pro), iPhone, iPod touch. Allemaal nog lightning.
Anoniem: 1350842
@Donstil17 april 2020 14:01
Nee qua verwoording is het niet ingewikkeld, maar Apple onderscheid zich toch juist op eenvoud en alles werkt samen? En dan gaan ze blijkbaar dus zelfs binnen een productlijn andere aansluitingen gebruiken, dat lijkt mij een totale tegenstelling met 'Alles werkt met elkaar'.

Ik snap dat het voor een tweaker niet zo moeilijk is, maar de doelgroep van Apple is natuurlijk vooral niet-technische mensen die gewoon willen dat iets werkt. Als je dan alle aansluitingen door elkaar gaat gebruiken, dan moet je ook maar net weten dat een iPad pro weer een andere aansluiting heeft dan een iPad mini.

Dan zou je nog kunnen zeggen, misschien dat ze de 'Pro' producten USB-C geven, maar ook daar wijken ze weer af met de AirPods die alleen lightning hebben.

Al met al vind ik dit gewoon in strijd met hoe Apple zich in de markt zet.
Het nadeel van Lightning is dat het geen usb-c is. Als ik een iPhone koop hoeft dat nog niet te betekenen dat ik geen kritiek mag leveren.
Ik heb van m'n werk en persoonlijk:
  • MacBook Pro: USB-C only
  • iPad Pro: USB-C only
  • iPhone Pro: Lightning...
Ik vind het niks dat ik hiermee in het ó zo geweldige, uniforme Apple-ecosysteem zit, maar vervolgens niet één kabel voor mijn apparaten heb... Dat zou ik wel hebben met mijn MacBook, iPad en Samsung Galaxy S20 :?
Het past ook slecht in de (pro)familie van apple waar usb-c en thunderbolt 3 de standaard zijn in al hun producten behalve het telefoon/muzieksegment en sommige iPads.
Ik heb liever 1 adapter en 1 kabel mee voor al mijn devices, maar gebruik liever ook een iPhone omdat het fijn samenwerkt, dus in mijn optiek een teleurstelling.
Vind je het niks? Dan neem je geen iPhone. Simpel toch?
Van deze argumentatie word ik ook moe van.

Iedereen heeft het recht om zijn eigen mening te verkondigen.
Hij zegt toch ook niet dat je dat niet mag. Maar wat je vaak ziet is dat het meeste kritiek van mensen komt die bewust GEEN iPhone kiezen. De vraag is dan ook. Waar maken ze zich zo druk om? Niemand zegt dat je die dingen moet kopen. Hij heeft nooit gezegd dat je die mening niet mag hebben.
Omdat je mogelijks een iPad en Macbook hebt en dan moet je een extra kabeltje meezeulen?

Ik heb op mijn bureau 1 kabel liggen van mijn macbook pro en daar kan ik alle apparatuur dat ik gebruik mee opladen. Beide laptops, hoofdtelefoons, muis, smartphone,...
Behalve mijn iPad...
Dit idd, ik heb overal lightning kabeltjes om te laden en maar 1 usb-c (die van mijn iPad Pro) en dat is dus best wel irritant. Van mij mag lightning ook nog wel een tijdje blijven, het grootste voordeel van usb-c (dat het omkeerbaar is) heeft lightning immers al jaren dus daar hoeven we het ook niet voor te zien.

Enige echte nadeel aan lightning kan de doorvoer op usb 2.0 zijn maar dat gebruik ik dan persoonlijk weer niet.
Ik vind het anders ook rete irritant. Heb privé een android, van het werk een iPhone. Daarnaast koop ik ook alleen nog maar usb-c devices.
Je blijft alle kabels maar dubbel meeslepen.
Draadloos is dan wellicht een oplossing? Ik vind dat een perfecte oplossing.
Anoniem: 1350842
@Edddd17 april 2020 14:03
Maar dat is niet altijd een oplossing. Je apparaat niet kunnen gebruiken tijdens het opladen is al een groot nadeel, daarnaast moet je dan naast een kabel ook een oplaadpad meeslepen.
Het heeft zeker use cases, maar het is ook geen oplossing voor alles.
Dat ben ik 100% met je eens. Ik vind draadloos perfect. Heb al sinds de Lumia 920 een draadloze lader op mijn nachtkastje.
Voor onderweg blijft een kabel (voor mij) echter nog steeds het makkelijkst.
Dat het omkeerbaar is, is het het grootste voordeel.

Het is een standaard die in veel meer apparaten dan alleen Apple apparaten gebruikt wordt (dat is voor sommigen die alleen Apple hebben, geen voordeel, maar op het geheel gezien wel).

Verder zijn met USB-C (voor zover ik weet) hogere datasnelheden mogelijk en zou je sneller op kunnen laden.
Dan ben je dus zeker ook boos dat Apple Lightning heeft vervangen op de iPad Pro en MacBook Pro?
Dat kan je ook zeggen over Micro USB 8)7
De notch blijft een punt waar meningen enorm op verschillen. Ik vind het persoonlijk veel fijner dan een 'hole' random op het scherm. Links van de notch de tijd, rechts je ontvangst/batterij etc en meer komt daar niet, swipe je links van de notch dan krijg je de berichten en rechts van de notch je control center.

Allemaal duidelijk en functioneel, de hardware in de notch is natuurlijk ook meer dan wat sommige fabrikanten bieden met enkel een camera. Ik lees hier en daar over bijv. de S20 dat de speaker voor het bellen ietwat onlogisch hoog ligt al went het wel en blijkt dat speakers onder het scherm ook niet altijd ideaal (vibrating screens)

Ook software is goed ingericht om meestal niet de ruimte van de notch te gebruiken (al kan het wel deels) en als je een video speelt valt de video binnen de volledig bruikbare ruimte (ex notch dus).

Ik heb nog steeds de voorkeur van functie over vorm :-) en zou mijn face ID niet meer kwijt willen.
Ze hadden alleen verplicht de achtergrond in de hoogte van de notch zwart moeten maken. Dan was die statustekst altijd perfect leesbaar geweest en was de notch amper opgevallen.
Ik vind het persoonlijk veel fijner dan een 'hole' random op het scherm.
Net zo 'random' als de notch, of in het midden (zoals bij de iphone) of links of rechts, het is niet dat ie verspringt, hij zit op een plek en daar blijft ie gewoon. Beetje rare woordkeuze die laat lijken of het erger is dan het is.

Los daarvan staan we compleet haaks op elkaar, doe mij maar een subtiel gaatje, of beter helemaal niks, hoewel ik face unlock gebruik zou ik dat instant opofferen voor het weglaten van de frontcamera.

Wel is die subtielere/kleinere notch natuurlijk een verbetering op de meganotch van het huidige model. Hij lijkt nog wel net zo hoog waardoor je alsnog relatief weinig ruimte voor content ervoor terug krijgt omdat dat pas onder de notch begint.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 april 2020 12:18]

Ik heb liever een notch dan zo gat ergens random in je scherm wat je camera is
Noem me ouderwets, maar ik heb liever een iets grotere bezel, ipv een notch, gat, etc...

Overigens stoor ik me bij iPhones veel meer aan de camera aan de achterkant nog steeds zo in de hoek geplaatst wordt. Hoe vaak ik niet al delen van fingers gefotografeerd heb...
Zo'n zwarte kookplaat laat ik dan maar even vallen onder "over smaak valt niet te twisten". :)
Nou gelukkig heeft apple nu een nieuwe SE variant uitgebracht. Daar heb je nog bezels en geen FaceID op.
De plaatsing van de camera kan haast niet anders. PCB zit daar onder. Anders zal er een heel vreemd accupakket ontworpen moeten worden.
Jammergenoeg is een camera eiland in een hoek technisch gezien de beste plaats ja. Ik vind het ook enorm lelijk, maar het is wel functioneel.

Zelfde als de notch in iphones overigens, vind het lelijk, maar ze blijven (terecht) bij faceID. Dan is het kiezen tussen een notch of een bezel, van een notch wordt je telefoon niet mooier, van een dikke bezel ook niet. Kiezen tussen 2 kwaden.

Al met al maakt het iphones lelijke, maar technisch zeer sterke telefoons.
Niet als je de voorkant symmetrisch wilt houden. Bovendien (zoals al eerder gemeld) geeft iOS keurig info op de open ruimtes naast de notch die anders lager hadden moeten staan (en dus extra ruimte in zouden nemen). Ook de pulldown menu’s aan weerszijden van de notch zorgen voor optimaal gebruik van deze ruimte.
Ik weet niet wat jij onder symmetrie ziet, maar als je boven een zieke notch hebt en onder niet is dat niet symmetrisch.

Het is gewoon noodzakelijk kwaad, want het is lelijk. Als je een telefoon zonder frontcamera maakt (zoals de telefoon die ik heb), dan zeg je ook niet, oh snij ff een gat uit het scherm, of maak er een notch in, want dat is mooier.
Ik vind een telefoon zonder front camera juist bijzonder onpraktisch. Daarbij valt een notch in het niet.

Symmetrisch kan ook verticaal zijn toch? En de ruimte naast de notch wordt, zoals ik al aangaf, optimaal gebruikt.
Hoeft niet onpraktisch te zijn hoor. Met 1 druk op de knop draait de achterste camera naar voren. Ken ook geen telefoon die betere selfies maakt als de mijne, niet dat ik ze veel maak, maar goed.

En voor jou valt een notch in het niet. Voor mij is het een constant eyesore. Net als de cutouts.
Je hebt een Zenfone 6 toch? Tja...Smaken verschillen idd.
Jep. Omdat de notch zo mooi is en zo mooi wegvalt zijn er ook telefoons die een niet functionele notch hebben, zoals de.. eeuhm... Oh wacht. Die zijn er niet! Als dat geen bewijs is dat het functioneel kwaad is. Niks mis met functioneel kwaad, het is namelijk functioneel.
Noem me ouderwets, maar ik heb liever een iets grotere bezel, ipv een notch, gat, etc...
Die vind ik persoonlijk weer niet storend, vind het juist goed gebruik maken van de ruimte, met de tijd en status in de ruimte links en rechts van de notch.
Als je het scherm kleiner maakt, met ruimte erboven van je scherm, mis je veel meer ruimte, je bent dan alsnog een balk kwijt voor de tijd en status iconen, zoals in Android.
Overigens stoor ik me bij iPhones veel meer aan de camera aan de achterkant nog steeds zo in de hoek geplaatst wordt.
Ook dit is weer persoonlijk, maar juist in de hoek geeft mij vaak veel meer mogelijkheden.
Vooral tijdens het werk helpt mij dit vaak, om ergens van een situatie waar je lastig bij kan foto's te maken.
Maar ook algemeen, dat hij in de hoek zit, kan je de camera strak ergens tegen aan zetten, rechtop en in verticaal modes. Dat verschil geeft echt een heel ander perspectief, zeker met close-ups.
Ben ik mee eens dat het goed gebruik maken van de ruimte is, zou alleen meer vrijheid willen om zelf dan te bepalen waarmee ik die ruimte vul.
Dat kun je bepalen door daar je keuze voor een telefoon van af te laten hangen.
Niet als je binnen het iOS-ecosysteem wilt blijven.
Juist wel, je hebt de iPhone 8/8 Plus, en nu de nieuwe SE, beide zonder notch.
Maar dat zijn oude modellen die niet meer geproduceerd worden en alleen nog restantverkoop van is. Ja, die kunnen nog prima mee, maar het gaat om de huidige line-up.
De 8 wordt inderdaad niet meer gemaakt, maar die SE is gloednieuw.
Gewoon grote formaat telefoon nemen, dan komen je vingers niet in de buurt van de kookplaten :D
Same here. Gewoon een zo dun mogelijk bezel. Touch ID in het scherm, uiterlijk van een iPhone 4 / iPad, niet meer zo achterlijk veel camera's en je hebt een best seller in handen.
Het is tegelijkertijd vrij logisch dat ze nog vast moeten houden aan die notch. Dat is waar de frontfacing camera zit, en de Face-ID sensoren (infrarood cam, flood illuminator en dot projector) en een microfoon en een speaker.
Voor een visual zie:
reviews: Apple iPhone X - Tussen vernieuwing en verfijning

Het alternatief zou zijn een volledig forehead of een zeer grote hole-punch. Wat mij betreft is dan de notch of een grote hole-punch om het even en zie ik liever dat ze vasthouden aan de designrichting die ze hebben gekozen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 april 2020 11:19]

Alternatief is gewoon een popup-bar. Kan prima, is ook snel. En het is niet alsof er bosjes met telefoons met pop-up sneuvelen....

Waterproof, dat is de enige echt valide reden.
Dat staat alleen lijnrecht tegenover de designfilosofie van Apple; geen onnodige (bewegende) onderdelen. En is in alle eerlijkheid ook een work-around tot we gewoon de sensoren achter het display kunnen plaatsen.
Persoonlijk voel ik er ook niks voor; voelt als de draaicamera’s van telefoons van begin 2000. Een soort retro future telefoon.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 april 2020 12:29]

Nou zo’n notch is (was) ook niet echt iets voor Apple wat betreft design filosofie.

Ik vindt het nog steeds geen gezicht
In vergelijking met de oude telefoons zie ik steeds meer zaken die in de oude tijd ondenkbaar waren.

Notch , Camera plateau etc.

Is dit nou echt -1 ?

[Reactie gewijzigd door EdvanAl op 17 april 2020 13:53]

Zeker wel. Door de Notch kunnen ze een groter scherm integreren in dezelfde behuizing dan wanneer ze voor een forehead waren gegaan. De system indicators staan nu weergegeven naast de frontcamera array, waardoor het scherm eronder volledig gebruikt kan worden voor de content; iets wat niet mogelijk was met een forehead. Er is dus een functionele winst behaald op zowel scherm grootte terwijl tevens Face-ID techniek kon worden toegevoegd. Dat is een Apple oplossing pur sang.

Om Steve Jobs te quoten "Design is not just what it looks like and feels like. It's how it works.".
Lightning is juist een van de redenen dat ik een iphone heb, usb c is een veel slechter ontwerp en gaat een stuk sneller kapot
Ik ken niemand met problemen met USB-C, ik ken daarnaast wel mensen met een kapotte lightning kabel..
De aansluiting in het apparaat van usb-c is kwetsbaarder dan van lightning (male vs female).

De kabels hebben achter de stekker een breekbaar punt, maar dat is bij micro usb Exact hetzelfde.
Ook de micro usb aansluiting is veel kwetsbaarder dan bij lightning omdat de kabel maar op 1 manier ingestoken kan worden, en niet reversible.
Het is juist slimmer om het kwetsbare gedeelte beschermd in de aansluiting te plaatsen, dan aan kabels die veel kwetsbaarder zijn voor invloeden van buitenaf.
Ja want als de aansluiting kapot is is een device goedkoper dan het kabeltje. Niet dus...
Als je de aansluiting kapot krijgt, ga je wel heel slecht met je device om en daar mag je inderdaad voor betalen.
USB-C is gewoon een slechter uitgedacht systeem dan de lightning aansluiting.
Proprietary is nooit beter dan universeel.
Lightning vs micro usb? Welke is beter volgens jou?
Micro USB is beter voor het milieu, lightning is beter voor Apple z'n portemonnee.
Licht even toe waarom... ben heel benieuwd... of is je haat zo groot dat je zicht vertroebeld wordt...

Op alle fronten (technisch, praktisch en innovatief) is lightning superieur aan micro usb.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 20 april 2020 21:36]

De ene na de andere lightning kabel werkt niet niet meer... Usb-C 0 problemen.

Bij de oude standaard was dat een probleem ja. Micro USB enzo. Maar Usb-C connector? Geen probleem
Dat vind ik ook. Lightning Is degelijk en nooit 1 probleem
USB-C heeft zo’n erg dun ‘flapje’ precies in het midden waar connectoren op zitten. Die is echt slijtage gevoelig en gaat als je de connector er schuin in doet snel kapot.

Maar afgezien daarvan gebruikt ik alleen draadloos laden. Dan blijven mijn poorten heel.
Dit dus, veel degelijker ontwerp omdat het een stuk metaal is met de connectoren erop ipv dunne stukjes metaal met in het midden de connectoren. Hoop dat ze het nooit wegdoen
Ik blijf het nog steeds het mooiste ontwerp vinden, alleen snap niet waarom het allemaal zo groot moet. Dit zit toch nooit goed in je broekzak?
Niet iedereen stopt de telefoon in een broekzak. De ene wil graag een groot scherm, de ander een handzame telefoon.

Het feit dat deze grote telefoons nog steeds gemaakt worden, laat zien dat er absoluut een markt voor is, ook al zie jij het nut ervan niet in.
dat is ook wat ik zei, dat ik niet snap dat het zo groot moet, dat was voor mij de hoofd reden om voor de oude SE te gaan.

Geloof best dat de meeste mensen groter beter vinden, maar ik persoonlijk niet.
Past prima in al mijn broeken hoor!
Voor mij is het hoe groter hoe beter.
Momenteel gebruik ik de note 10 plus.
Is de grootste telefoon dat ik ooit heb gebruikt, en totzover de groter ik ben gegeaan des te beter ik het altijd heb gevonden, en elke keer als ik een kleinere telefoon in mijn handen pak voelt het nu slechter, "last gen" naar mij toe.

En totzover past in in mijn broekzak, in de wireless charging pad in mijn auto. En zolang dat blijft gelden heb ik daar geen problemen mee.

Maar Ik moet zeggen, ik begin aan mijn limieten te komen in termen van de GSM met één hand vast pakken, en kunnen unlocken terwijl ik het "stevig genoeg" vast pak om het niet zomaar uit mijn hand te laten vallen.
Klopt. Ik heb de XS max en ik vind hem gewoon te groot en lomp. Gelukkig komt er een 5,4 inch versie uit volgens de geruchten.

max heeft wel een prachtig scherm en een grote accu trouwens.
De iPhone X designs (niet Max) hebben nagenoeg dezelfde fysieke verhoudingen als het standaard (niet Plus) 6,7,8, SE design. Je commentaar gaat dus eigenlijk alleen op t.o.v. iPhone 5 en eerdere designs.
Anoniem: 1350842
@lasharor17 april 2020 12:12
Ik denk dat ze lightning nog zo lang mogelijk willen houden, omdat ze ook veel geld verdienen op de 'works with iPhone' kabels. Zodra ze de controle over de kabels kwijt zijn is er geen directe reden meer om een works with iPhone kabel te kopen en verliezen ze daarmee geld.

Daarnaast is dit denk ik een statement, omdat ze natuurlijk heel erg tegen het plan van de EU zijn om één standaard op telefoons in te voeren. Dus doen ze wat een enorm bedrijf kan doen, afdwingen door een middelvinger op te steken naar iedereen. Ze gaven als reden om het niet te willen omdat het heel veel afval zou creeeren, iets wat je natuurlijk makkelijk kan versterken door met je eigen standaard door te gaan, hoe langer ze dit doen hoe meer afval.

Al met al denk ik puur economisch, maar het doet wel een beetje af aan de waarde van het Apple ecosysteem, want de richting qua aanslutingen is ver te zoeken.
Wat een BS. De Lighting kabels liggen bij de action voor €1,99

Het plan van de EU ging (ooit) over adapters en niet over de kabels (toen deze discussie begon zaten de kabels juist nog vast aan de adapters. Nu heeft nagenoeg elke adapter een usb-a aansluiting, dus multi inzetbaar. Het EU verhaal is net zo onzinnig als dat ze zouden verplichten om overal een 110-v of 220-v wall socket dezelfde aansluitingen te laten hebben, ipv in elk land verschillend.

Ik snap dat Apple continuïteit biedt voor de iPhones: je koopt een nieuwe en je kunt al je kabels blijven gebruiken (en alle andere mogelijke accessoires met dezelfde aansluiting).

Overigens: toen Apple de lightning aansluiting ontwierp was er nog geen usb-c, en ze zorgen op deze manier juist voor hergebruik van oude kabels; exact wat de EU met de voorgestelde onzin regeltjes probeert te bewerkstelligen.
Anoniem: 1350842
@Isheara20 april 2020 21:06
Het is zeker geen BS, maar goed jij zal het beter weten met je oneindige wijsheid.

Apple is juist de continuïteit zoek, ik snap dat je Apple producten goed vindt, maar ik snap niet hoe je er zo diep in zit dat je dat niet ziet. Apple is niet meer wat het was, hopelijk zien ze dat op korte termijn te fixen. (zelf geen Apple fan, maar concurrentie is altijd goed, iets wat veel mensen hier niet zo snappen)
Hoeveel verdient Apple dan op de €1,99 kabels van de action volgens jou?

En reageer misschien ook even inhoudelijk op het EU verhaal.
Weet je inmiddels ook hoe lang Apple al de lightning aansluiting gebruikt, en hoeveel devices deze aansluiting hebben. Hoezo is volgens jou de continuïteit dan zoek?

[Reactie gewijzigd door Isheara op 20 april 2020 21:13]

Anoniem: 501293
@lasharor17 april 2020 13:13
Ik vind de notch 10 x beter dan wat er tot nu toe bij de andere fabrikanten bedacht is. In het begin van de notch volgde iedereen apple ook terwijl zo een notch niet eens nodig was.

Ik heb liever helemaal geen camera's in de iPhone maar dat komt omdat ik fotograaf ben denk ik.
Ik ben ook fotograaf maar ik vind de camera’s op een smartphone juist een aanvulling op mijn gear. Het is een heel ander apparaat en het is heel compact en zeker tegenwoordig best van behoorlijk goede kwaliteit ook als je kijkt op het grote scherm.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 343919 op 17 april 2020 14:04]

is omwille van de honderdduizenden lightning-accesoires die reeds verkocht zijn.
Vasthouden aan lightning is puur een prijstechnische keuze
Jammer dat ze niet voor een pop-up camera gaan.. blijft de mooiste optie. Helaas doet bijna niemand dat.
mss heb je gelijk maar het hele instant snapshot idee is dan wel weg he?
Ik heb liever een notch dan een systeem wat uitschuift en daarmee dus een extra point of failure introduceert.
Die 'failure' komt misschien later.
De failure van de notch is is altijd aanwezig.
Een goed uitgewerkte notch, met degelijke integratie van de statusbalk valt niet op. Als er dus al een failure is, dan komt dit omdat de software er niet goed is op afgesteld.
Nogal off-topic dit, maar volgens mij bedoelt @Frubelaar dat het uitschaafbare systeem later kan falen en dat de notch kwa ontwerp niet zijn smaak is (dus altijd een failure).
Inderdaad liever een notch dan een lelijk zwart gat in scherm
Dan liever een wat dikkere bezel.

Ik vind een notch lelijk en een uitsparing helemaal! Ik heb bewust voor een iPhone 8 gekozen omdat die geen notch heeft en nog de oude vertrouwde home button.
Je went eraan, en dan is het helemaal geen probleem. Niks vervelends aan zo’n ding. Zelfs tijdens film kijken niet.
Ik heb hier nu 1.5 jaar een telefoon met notch, en stoor me er nog steeds aan omdat het gewoon niet mooi is. Ook zit deze bij mij iig wel degelijk in de weg bij bijv een youtubefilmpje. Esthetisch gezien is een dunne, symmetrische bezel het beste imo.

Maar wel fijn dat Apple de notificatieled en de speaker grill blijft houden zo te zien. Helaas hebben moderne telefoons die niet. En met een kleinere notch passen er notch notificaties naast ook!
Notificatieled op een iPhone?

Heb ik iets gemist?
Meende dat dat er nog op zat, sws op de eerdere modellen, kan het natuurlijk ook fout hebben :)
Ik heb de bijna alle iPhone series gehad maar nog nooit eentje met een notificatieled.
Oh huh waar is dat andere ding naast de front speaker dan voor?

Meende het te hebben gezien, maat heb het dus fout. Excuses :)
De flash op de achterkant van een iPhone werkt als notificatie led mits ingeschakeld in ->instellingen->toegankelijkheid ->audio/visueel->ledflitser bij melding.
Die gebruik ik inderdaad ook bij gebrek aan een echte notificatieLED.
Ik heb een telefoon met een notch. (iphone XS) Ik stoor mij er totaal niet aan.
Nu heb je mooi nog ruimte naast de notch voor de klok, notificaties en cellular info.
Als ze een complete bezel zouden maken dan ben ik effectief meer schermruimte kwijt omdat ze die informatie balk bovenin nog moeten weergeven. Nu is dat niet het geval. Daarnaast is face-id echt briljant en vind ik het prima om daar deze 'opoffering' (ik zie het niet zo, maar anderen wel) daarvoor over te hebben.

Tijdens film kijken kun je gewoon het stuk scherm om de notch zwart laten (alsof het dus een bezel is) en heb je er ook totaal geen last van.
Ik heb zelf een donkere achtergrond (spaar ik ook gelijk batterij met mn OLED scherm) en dan valt de notch nog minder op.

Voor de rest vind ik de telefoon ruk, maar dat heeft niets met de notch of face-ID te maken. Face-ID ga ik denk ik missen in mijn volgende toestel (wat geen apple meer gaat worden)
Kom je nu werkelijk bij elk Apple topic ergens over zeuren? Kom op, word eens volwassen. Dat je Apple niks vindt is helemaal prima. We weten het nu wel. Kies lekker wat anders.
Mij valt de notch in het dagelijks gebruik echt niet op. Stoort ook totaal niet.
En iOS gebruikt de ruimte naast de notch prima.
Zeker ook met Face ID waarbij zoiets binnen de kortste keren versleten of defect zou zijn.
Die Notch/FaceID idee heeft ook wel aardig wat failure. Werk zelf in een telefoonwinkel, en zie zelf aardig vaak toch dat FaceID niet werkt. Niet weg te nemen dat een pop up camera of smallere bezels ook nadelen heeft.
Al een jaar FaceID, heel af en toe moet je je pincode invoeren. Ik denk na x aantal maal FaceID gebruikt te hebben. Daarnaast werkt het incidenteel helemaal niet meer, dan moet je je telefoon uit- en inschakelen. Maar dat gebeurt ongeveer een keer per twee of drie maanden. Lijkt me gewoon een veiligheidsissue, af en toe het ding opnieuw opstarten, of is het een bug?

Groot voordeel is natuurlijk het beperken van de bezels. Brede bezels betekenen enkel een te grote telefoon ten opzichte van je scherm. Die notch valt mij helemaal niet meer op, ziet er zelfs opgeruimd uit met de tijd en accu- en bereikweergave in de hoeken. Al met al, perfecte oplossingen gericht op optimalisatie. Goed om te horen dat de ‘12’ nog dunnere bezels krijgt. Op mijn XR is het prima, maar voor verbetering vatbaar.
Al een jaar FaceID, heel af en toe moet je je pincode invoeren. Ik denk na x aantal maal FaceID gebruikt te hebben. Daarnaast werkt het incidenteel helemaal niet meer, dan moet je je telefoon uit- en inschakelen. Maar dat gebeurt ongeveer een keer per twee of drie maanden. Lijkt me gewoon een veiligheidsissue, af en toe het ding opnieuw opstarten, of is het een bug?
Apple vraagt bewust om de zoveel tijd om een pincode/wachtwoord zodat mensen niet hun pincode/wachtwoord vergeten. Dat incidenteel heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt op m'n iPhone X van 2 jaar oud.

Apple publiceerde eerder voor elke iOS versie een security guide, deze kan ik voor 2020 niet vinden. Het lijkt eropt dat ze nu iets soortgelijks hebben staan via een web versie.
Bedoelde meer dat ik vaker mensen in de winkel krijg waarbij FaceID totaal niet meer werkt, zelfs niet met een factory reset. Toestel moet dan naar Apple worden opgestuurd.
Maar dat FaceID niet werkt ligt niet aan de notch.
Dit snap ik ook, maar het idee van de notch is in mijn optiek alle sensoren van FaceID 'netjes' kunnen verbergen.
Helemaal met je eens. Ben absoluut geen fan van die motorisch uitschuifbare camera, hoe goed het ook werkt en hoe duurzaam het mechanisme ook is, het hebben van een bewegend onderdeel (behalve de trilmotor) in een smartphone staat me totaal niet aan.
De aansluiting op de adapter van een telefoonlader (het deel wat je in het stopcontact stopt) is ook niet altijd usb-c maar veelal usb-a dus wat is je punt?
Hoeveel usb-c <->usb-c kabels gebruik je nu?

[Reactie gewijzigd door Isheara op 20 april 2020 19:13]

Voorbeeld ... Heb een iPad Pro.
Heeft een 18W Charger met usbC dus kabel is 2x usbC.
Heb je een iPhone kan je die dus NIET gebruiken want USB C man niet in de iPhone maar ook de USB A zijde van de kabel ook niet.

Zelfde met een 65W Charger van een MacBook Pro.
Met de iPad kan je wel heen en weer.

Dus je moet anno 2020 een UsbC naar lightning kabel kopen |:(
Dat is dus mijn punt.
Als je dus UsbC had op je iPhone dan had je aan 1 lader en 1 kabel genoeg.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 20 april 2020 19:19]

Dan doet Apple dus toch iets goed. Mijn iPad Pro heeft dat uiteraard ook ( maar heb een 110v iPad adapter, dus gebruik nog steeds mijn oude iPad adapters wet een usb-a <-> usb-c kabel (die zijn ook duur, en niet eens van Apple), maar ik laad mijn iPhone gewoon draadloos op met een QI lader van €5 :)
Ja dus ?
Organiek gaat dus niet want jij hebt die oude trage lader maar iemand met een nieuwe iPad pro dus niet en die kan zijn splinternieuwe iPhone niet ermee opladen. Daarbij heb je een Qi lader en dus wederom een extra device en kabel want die kan jij niet voeden met een Lightning kabel.

Als alle laders een USB A poort hadden gehad dan had het wel gekund en had je met je organieke iPhone kabel klaar geweest.
Maar USB A heeft zijn beperkingen vwb wattage en dat heeft USB C dus niet.
Wat een gaaf design, doet me denken aan de oudere iphone 4 enz maar dan met een groot scherm.
Was dit eigenlijk niet al een vormkeuze die vorig jaar voor de 11 al werd gebruikt? Het is zeker een fraai design, maar of deze render dan juist is
Enorm grappig om dit soort reacties te lezen terwijl er onder het SE 2020 artikel dan weer mensen claimden dat het ding een "verouderd" design had :)
De notch is eigenlijk ook al verouderd. De pop-up camera's bestaan nu al 2 jaar minimaal, en geen meldingen van grote slijtage of uitval.

Heb voor mijn moeder een mi 9t gekocht vanwege de prijs. Maar dat is één van de meest modern uitziende smartphones, want het is gewoon één en al scherm. De selfiecam komt alleen als die moet, en bij vallen gaat de camera vanzelf meteen naar binnen.

Voor face unlock komt die ff naar buiten.

Zelf boeit het me niet zo, bezels, notch... Tis allemaal werkbaar. Mar een all-screen telefoon is toch wel erg mooi
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een pop-up camera die een paar keer per dag eruit moet voor een selfie of een pop-up die honderden keren per dag naar buiten moet om FaceID mogelijk te maken. Persoonlijk zou ik dat niet graag willen, want het kost meer tijd en zal door het veelvuldige unlocken sneller slijten. Dacht ergens gelezen te hebben dat gemiddeld iets van 100-150 per dag per telefoon zouden plaatsvinden.

Zonder FaceID, zou je de selfiecamera via pop-up kunnen doen, maar dan moet TouchID weer terugkeren en dan wel onder het scherm, ipv een fysieke homebutton. Anders heb je nog steeds geen volledige scherm aan de voorzijde.
De mi 9t heeft ook de optie voor face unlock en dat werkt prima. Ook daar geen grote uitval.

Apple kan ook gewoon voor under screen fingerprint kiezen....

Als je veel video's kijkt op je telefoon is een Notch gewoon niet mooi of handig...
Het zal toch trager zijn omdat je moet wachten tot dat het pop-up stukje naar boven is geschoven. Ik zou dat zelf verrekte irritant vinden overigens. Steeds als ik naar m'n telefoon kijk unlocked hij nu. (Heb een iphone XS) Als er een pop-up stuk naar boven moet gaan dan zou ik daar (denk ik) helemaal gek van worden.
Dat klopt, maar deze iPhone krijgt wel 5 jaar software ondersteuning. De Mi 9T is nog niet zo oud, ik verbaas mij niet over geen grote uitval. Maar hoe houd zoon systeem zich tot stonder over 5 jaar gebruik?

Weinig over bekend, ik vind het dus niet zo raar dat Apple ervoor kiest dit niet te implementeren.
Ik denk dat je "modern" en "voorkeur" hier ook heel erg verwart. Ik heb liever een stevige rand die tegen een val kan en het scherm beschermt. Functionaliteit boven looks, en dat principe veroudert niet. Je kan de randen toch niet bedienen met je vingers, of het zijn echt pure randgevallen (hehe) die in 99% van het gebruik niet voorkomen.
Is een rand die mede touchscreen is een *nieuwere* technologie? Ja. Moet het daarom? Nee.
Zelfde geldt voor draadloos laden (energieverspilling, kan je niet terwijl gebruiken), 4K-resoluties in je handpalm (zie je toch niet, batterijverbruik) enzovoort. Het kan wel, maar moet het daarom?

Over die popup, zie thunder8 z'n comment.
Draadloos laden heeft als voordeel dat je je telefoon nog kan laden als je poort kapot is, of als die nat is geworden. Maar stekkertje erin blijft beter werken
Hopend dat er dan geen antenne problemen zijn...
Ziet er wel gaaf uit. Al ben ik wel benieuwd of het 5/5s design zich goed vertaald naar dit formaat.

Ronde randen houd wat fijner beet schat ik zo in.
Anoniem: 474132
@Donstil17 april 2020 11:24
Gebruik je geen hoesje dan?
Vrijwel nooit eigenlijk, heb alle iPhone generaties tot nu toe gehad, neem er meestal een hoesje bij voor de eerste mand, daarna gaat die eraf. Ik neem er sinds een paar generaties wel AppleCare+ bij overigens, voor de ongelukjes.
Als dit de nieuwe iPhone 12 wordt, dan wordt dit volgend jaar ergens de opvolger voor mijn iPhone XR. Dit doet me erg denken inderdaad aan de iPhone 4 en 5, wat een mooi design was dat zeg :)

Oh the memories...
iPhone 5 staat hoog op de lijst met favoriete ontwerpen voor een apparaat. Erg mooi ontwerp O+
Ja voor mij ook, ik vindt het design erg mooi. Alhoewel ik tevreden ben met mijn 11 Pro Max. Heb ik die afgeronde zijkanten nooit echt nooit of fijn in de hand gevonden.
Dan lever je wel weer veel in mbt schermformaat ;-)
Wordt dan natuurlijk een 12 Pro Max :)
@Olaf https://www.youtube.com/watch?v=ZUXwDpGylpw
Misschien is dit interessant om toe te voegen?

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 17 april 2020 11:20]

Die stond al gelinkt als bron voor het bericht.
Ik ben geen iPhone fan maar vindt dit wel mooi.
dit ziet er idd goed uit, beetje de look and feel zijkant van de iphone 4 :)
Ik werd in het nieuwsbericht over de nieuwe iPhone SE dik -1 gevote omdat ik zei dat Apple dit ontwerp eens terug moet brengen in plaats van voor het vierde jaar achter elkaar een iPhone 7 uit te brengen :). Nu vind iedereen het weer ineens prachtig. Rare wereld
Nee hoor. Als men voor de iPhone 12 de dikke bezels weer zou overnemen had dit echt geen positieve thread geweest. Maar de designelementen nemen die wél mooi waren kan natuurlijk prima.
Die dikke bezels heeft de nieuwe iPhone SE ook.. Ik doel meer op het wat meer hoekige ontwerp
Erg mooi. Die gaat er zeker komen. :9~
Laat maar komen, een prachtig design. Alleen hoop ik wel dat ze de frame van staal gaan maken zoals de iPhone 4 en de Pro's van nu.

edit: Gaat dus ook gebeuren :) overheen gelezen.

[Reactie gewijzigd door mc-elvin op 17 april 2020 11:15]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee