Riot Games koopt studio die Minecraft-achtige game Hytale maakt

Riot Games, de maker van League of Legends en het nog niet officieel uitgebrachte Valorant, heeft Hypixel Studios overgenomen. Deze onafhankelijke ontwikkelaar werkt aan Hytale, een sandboxspel dat de nodige overeenkomsten met Minecraft zal krijgen.

Hypixel Studios meldt dat het is overgenomen door Riot Games, maar dat zijn onafhankelijke status behouden blijft en dat het op dezelfde manier kan blijven opereren als voorheen. Riot Games wordt het moederbedrijf van Hypixel Studios, wat ook betekent dat het bedrijfje meer financiële mogelijkheden krijgt. Zo betekent de overname dat Hypixel Studios nu zijn eerste fysieke kantoor gaat openen in Londonderry, Noord-Ierland. Dit kantoor gaat dienstdoen als backoffice en biedt plaats aan taken die aan quality assurance zijn gerelateerd. Na de aankondiging van de overname zijn op de website van Hypixel Studios de nodige nieuwe vacatures verschenen. Welke bedrag Riot Games heeft neergeteld voor de overname, is niet bekend.

HytaleHytale

Riot Games beschrijft de overname als een uitbreiding van een langlopende samenwerking met Hypixel Studios. Verscheidene werknemers van Hypixel Studios werkten eerder bij Riot en de onafhankelijke studio werd in 2018 opgericht na een investering van onder meer de League of Legends-maker. Hypixel Studios is voortgekomen uit een groep Minecraft-modmakers.

Sinds 2015 werken de voormalige modmakers aan Hytale, een spel dat door Riot wordt omschreven als een combinatie van de omvang van een creatieve sandbox met de diepgang van een rpg. Hytale is een project waarbij een Minecraft-server met een mmo-concept moet worden omgebouwd tot rpg. In de game zitten ook minigames en hebben spelers de mogelijkheid om hun eigen wereld te creëren. Hytale moet in 2021 uitkomen en de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de game ligt nog altijd bij Hypixel. De bestaande Hypixel Minecraft-server met custom games blijft gewoon bestaan.

Door Joris Jansen

Redacteur

17-04-2020 • 11:21

64

Reacties (64)

64
60
26
2
0
31
Wijzig sortering
Hypixel heeft in een aankondigings-FAQ nog wat vragen beantwoord over deze overname:

https://www.hytale.com/ne...ncement-faq-april-16-2020

[Reactie gewijzigd door Zeror op 23 juli 2024 21:56]

Ik ben een grote Riot en League (etc..) fanboy en speel dagelijks. Maar deze aanschaf. Mèh.

Een bedrijf dat een Minecraft rip-off maakt en dan opgeslokt wordt door een partij die
zo nodig op elke wagen wil springen om een graantje mee te pikken?

Ik vraag me af of men dat gaat pikken. Hytale is simpelweg een look-a-like met
een paar extra slechte keuzes er in die de Minecraft magie vernaggelen.
Kan nog wel eens slecht uitpakken voor imago Riot.

Commercieel, misschien, maar vanuit creatief oogpunt: nee.
Nou hun (bijna) kopie van DotA ging vrij soepeltjes moet ik zeggen. ;)

Valorant lijkt ook al populair ondanks dat het gewoon CS:Goverwacht lijkt te zijn.

Verder lijken veel games bijna op elkaar, met een paar aanpassing om een eigen ervaring te creëren. Zou het niet direct afschieten.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 23 juli 2024 21:56]

Het lijkt inderdaad populair. Om een beta key te verkrijgen voor Valorant heb je een Twitch en riot games account nodig, en die moeten gelinkt zijn. Dan moet je Twitch streams kijken met een tag 'Drops enabled', en dan is er de kans dat je een beta key toegestuurd krijgt. Wat uiteindelijk zorgde voor mensen die meerdere accounts aanmaakten en streams gingen 'binchwatchen' (lees: pc dag en nacht aan laten staan, 5+ streams tegelijkertijd open laten staan). Dan schieten de cijfers vrij snel omhoog en lijkt het inderdaad populair.
Ik noem het bedrijf al gekscherend Copy Paste Games :+. Ik heb er alleen een wat hard hoofd in dat Riot Games met Hytale het succes wat ze normaliter hebben met deze strategie kunnen evenaren. Minecraft is een gigantische game die al super mainstream is. Het is toegankelijk, maar ook super complex en verscheidenheid aan mogelijkheden (mede door mods). Wat maakt Hytale beter/unieker/toegankelijker dan haar concurrent? Ik ken de game niet om daar een antwoord op te geven, maar het is wel de vraag.
Riot heeft wel ongeveer eigenhandig ervoor gezorgd dat spellen nu niet meer €60 zijn maar gratis met optioniele aan koop.

En Riot heeft goed door hoe je dat doet: geen enkel item dat met echt geld te koop is beinvloed de gameplay. Alleen cosmetisch.

Het feit dat je nu Apex Legends (toffe naam), Fortnite, Pubg, CoD Warzone enzo kan spelen zonder €60 te lappen mag je Riot voor bedanken.

Dus wellicht dat ze bij Hytale ook nog een truc weten toe te passen.
Niet helemaal gratis vind ik. Ja er zijn genoeg volwassenen die €0 besteden in een game.. Maar kinderen kunnen daar minder goed tegen.
Voor niets gaat de zon op...

Maar neemt niet weg dat je de game op zijn minst gratis kan proberen om te kijken of je het wat vind.
Kunnen we dan niet beter Valve bedanken dat we die titels gratis kunnen spelen (Dota 2)?

Of weer een andere spelmaker die nog eerder was?
Vroegah hadden we gewoon nog game-demo's :) Ik heb als kind de nódige demo's grijsgespeeld zonder de spellen te kopen, want tsja, 100 gulden was toch wel erg veel voor een 12-13-jarige :Y
Ben zelf ook voorstander van demos tov gratis met iap. Iap word toch vaak weer uitgemolken en met een demo krijg je een indruk van het spel.
Riot heeft wel ongeveer eigenhandig ervoor gezorgd dat spellen nu niet meer €60 zijn maar gratis met optioniele aan koop.
Dat is toch echt onzin, de mobiele markt met F2P games heeft daar eerder voor gezorgd, PUBG kost overigens nog steeds gewoon €30. League heeft wel F2P gepopulariseerd in de westerse markt, samen met Team Fortress 2. Bovendien had je daarvoor ook al genoeg populaire F2P games zoals Runescape, Maple Story, GUNZ Online etc. Maar in Azië was F2P al lang al een begrip (kijk bijvoorbeeld naar Nexon games).

Overigens, is de ontwikkeling van F2P games natuurlijk een subjectieve verbetering, lang niet iedereen is er blij mee omdat er vaak Pay2win praktijken ontstaan, of in League of Legends Pay2Notgrind.

Maar de mobiele sector heeft toch echt een veel grotere impact gehad wat dat betreft.
Anoniem: 420148 @ApexAlpha19 april 2020 01:24
Uhm... er waren allang gratis MMOs en shooters, jaren voordat Riot bestond.
Anoniem: 391619 @ApexAlpha17 april 2020 12:29
Alsjeblieft zeg, de enige reden waarom dit soort bedrijven het freemium model hanteren is omdat de inkomsten tig keer hoger liggen dan bij een reguliere eenmalige aanschaf.

Dit soort praktijken zijn een ziekte voor de gaming wereld, ze zetten mensen aan tot gokken met loot chests en van alles en nog niks.

Dit is niks anders dan digitale heroïne waarbij de eerste fix gratis word weggegeven.
Anoniem: 420148 @Maulwurfje17 april 2020 14:50
Dat zal ik je dan eens uitleggen. Dit Minecraft-spel is dan in handen van de Chinese overheid (Want China Tencent > Riot) en kan heel makkelijk verkocht worden op die markt, waar enkel een zwaar aangepaste versie van Minecraft te krijgen is sinds een aantal jaar, vol met microtransacties en zonder mogelijkheid een eigen server te lanceren.

Als ze dus een volledig eigen alternatief bouwen, kunnen ze die vanaf de grond opbouwen tot de Minecraft die ze voor ogen hadden, met alle surveillance en controles precies zoals ze wilden.
Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt?
Hoezo "huilie huilie"? Ik verkondig enkel feiten. In mijn post staat nergens een mening, laat staan een negatieve. En eigenaarschap of niet, als je zaken wilt doen op de Chinese markt, dan heb je naar de overheid daar te luisteren.
Valorant is momenteel populair omdat het nieuw is en nog in closed beta zit. Vraag mij sterk af of de game een aantal maanden na release nog boeiend is.

maarja de tijd zal het leren :D
Je hebt helemaal gelijk. Raar eigenlijk dat dit zo anders voelt.

Misschien omdat ik Hytale ook voor dit nieuws al een rip-off vond.
Maar je hebt helemaal gelijk. LoL is een goed voorbeeld van
'beter goed gejat dan slecht bedacht'. En Riot heeft er tov Dota
wel wat aan toe gevoegd (voor mij).

Effe geduld dus maar.
Een rip-off is voor mij wat PlayStation All-Stars Battle Royale was ten opzichte van Super Smash Bros. of Mario Party vs. Sonic Shuffle, exact dezelfde game alleen met andere personages.

Ik vind dit verre van een rip-off als ik eerlijk ben. Het heeft elementen van Minecraft en de looks, maar het ziet er naar uit dat dit wat meer diepgang heeft door de RPG-invloeden en de kerkers.
Minecraft:Dungeons mist bij mij veel elementen van Minecraft.
Minecraft zelf, mist juist weer de RPG elementen.

De combat en 'bosses/dungeons' in normaal minecraft zijn bijzonder meh en verder zijn er niet echt quests ofzo.
Het gaat ook heel snel vervelen als je de draak verslagen hebt, aangezien je niet echt verder kan levelen/exploren.
Dit is echt geen slechte Minecraft ripoff. Ik wacht hier echt al zo lang op. Waarom ik Minecraft niet speel is omdat ik daar mis wat deze game gaat toevoegen. Minecraft is mijn inziens te praktisch en te veel op bouwen gericht. Zelfs survival mode draait uiteindelijk uit op het bouwen van. Zodra je de eerste nachen door bent is het surivallen er eigenlijk wel vanaf en veranderd het in resource gathering/bouwen game. Hytale gaat hier juist veel meer game elementen aan toevoegen en echt een RPG van maken.
Dit spel doet me zo hard aan Cubeworld denken, met het enige verschil dat dit nu meer kans op slagen heeft. Jaren geleden keek iedereen op naar Cubeworld maar de ontwikkelaar Wollay was te perfectionistisch en kon het, na al de jaren zonder updates, niet waarmaken.

Ik kijk eerlijk gezegd ook uit naar dit spel. Laat maar komen!
Hytale gaat beter worden dan Minecraft. Dat is de insteek achter het hele project. Hypixel Inc, een andere tak van het bedrijf wat niet overgenomen is, beheerd nu verschillende Minecraft servers en hebben die ook steeds verder ontwikkeld met nieuwe speelmogelijkheden. Echter liepen die ontwikkelingen steeds tegen de limieten aan van Minecraft. En toen is bedacht dat ze dit zelf wel beter zouden kunnen doen door een eigen Minecraft te ontwikkelen. En wat ze tot nu toe hebben laten zien, ziet er sowieso al veelbelovend uit. Ik denk dat ze die betere eigen Minecraft zeker wel waar kunnen maken.
Minecraft magie? hahaha. De basis van Minecraft is geniaal, maar komt niet van Majong af. Zij hebben dat idee weer gestolen van andere ontwikkelaars. Minecraft is zo'n succes geworden door de mod community die het omarmd heeft. 80% van alles wat aan Minecraft over de jaren heen is toegevoegd komt ook uit de mod community, en niet van de hand van de Majong. Minecraft is in al die tijd niet tot nauwelijks verbeterd door die belabberde programmeurs die er aan werken. Dat is ook de reden dat er zoveel spinoffs ontwikkeld worden door mensen uit die zelfde mod community.

De huidige staat van de engine van de java versie is bedroevend. En de ondersteuning vanuit Mojang voor de mod community eveneens.
Nou, Minecraft zal niet de eerste videogame ooit zijn, maar ik heb de alpha's van Notch gevolgd toen nog niemand het speelde. Toch vrij zeker dat de Minecraft wereld uit zijn koker kwam. Heb jij een voorbeeld van en 'bijna Minecraft' van voor Notch??
Infiniminer. Het spel dat Notch letterlijk schaamteloos heeft gekopieerd (en zelf heeft toegegeven) en tot Minecraft heeft gemaakt. De meeste artikelen daarover zijn vakkundig verwijderd. Maar hier en daar zijn ze nog te vinden.
Darn.... Dank je wel. Ik zie het nu... Wist ik echt niet.

[Reactie gewijzigd door Henk-Bakker op 23 juli 2024 21:56]

Mooi verwoord, ben het hier ook deels mee eens (opmerking over dat graantje meepikken).

Maar is dit dan tegenwoordig de gameindustrie? Een verslavende game maken die grafisch niet hoogstaand is, multiplayer only en telkens patches krijgt voor het "frisse" gevoel. Zegge een zoethoudertje. Dit zorgt er dan op zijn beurt voor dat het 10+ jaar duurt voordat er een follow up komt omdat ze het zo lang kunnen uitmelken.

Toch wel een hele andere tak van sport dan het ontwikkelen van singleplayer games. Weet nog niet goed wat ik hiervan moet vinden, het belemmert in ieder geval wel de ontwikkeling van nieuwe games
Ik ben fan van Riot, of eigenlijk League sinds het begin in 2009.
Toch heb ik meer het idee dat al deze overnames en sommige games niet Riot's ideeen zijn maar wellicht gepushed van boven (lees: Tencent).
Vind dat er de laatste jaren rare sprongen gemaakt worden, maar TFT en de serie die ze willen maken vind ik wel top
Ik heb nooit Minecraft gespeeld en ben ook niet op de hoogte van Hytale. Maar misschien wat jij juist slecht vind aan Hytale is misschien juist iets wat een ander mist in Minecraft en dus nuist geweldig gaat vinden.

En is een rip-off altijd slecht? Als ik dan even denk aan Medal of honor en Call of duty (allebei de eerste) is de ene ook een rip-off van de ander. Allebei schietspellen ten tijde van oorlog. Maar toch vond ik toen allebei de spellen geweldig om te spelen. Nog beter gezegd zelfs de nieuwere delen (die ongeveer tenminste in dezelde tijd afspelen) zijn eigenlijk ook rip-offs van de orgineel.

Er is gewoon al zoveel games dat je eigenlijk een nieuw concept al heel moeilijk te verzinnen is. Al denk ik dat er bij sommige spellen kritischer gekeken wordt als het spel waar de rip-off van gemaakt wordt gewoon heel bekent is.
Blind niet, maar je hebt gelijk. Misschien eerst maar even afwachten en dan oordelen.
Volgens mij is riot games aardig op dreef de laatste tijd. Ziet er naar uit dat ze hun markt flink aan het uitbreiden zijn.
Klopt. Naast League of Legends (moba), Teamfight Tactics (auto battler), Legends of Runeterra (card game) en het iets minder bekende Mechs vs. Minions (table top), nu dus VALORANT (fps) en een dikke vinger in de pap voor Hytale (sandbox).

Hoewel ik alleen LoL en TFT speel, vind ik het mooi om te zien dat Riot eindelijk de 's' in Games zet en de kansen spreidt in plaats van all-in op LoL te investeren.

Kanttekening die ik wel mis in het artikel is dat Riot Games al sinds 2015 volledig in handen is van het Chinese Tencent.
Anoniem: 1350842 @Kjoe_Ljan17 april 2020 14:14
Ik ben alleen wel benieuwd hoe een spel als Legends of Runeterra gaat zijn qua populaireit, ik heb namelijk het idee dat League of Legends spelers niet perse card game spelers zijn, en er al genoeg goede alternatieven zijn. Ik vond het er in de screenshots een beetje uit zien als een flash-clone van Hearthstone. Zal natuurlijk wel wat beter zijn dan dat, maar ik zie het niet zo snel een extreme succes worden.

Net als Mechs vs Minions, wat natuurlijk een vrij niche product is. Ik vraag me af of daar nog veel waves van komen.

En Valorant wordt op dit moment vooral kunstmatig geboost natuurlijk door de mensen die met heel veel accounts de streams zitten te kijken die de enige manier zijn om in de beta te komen.

Ik speel zelf ook vrij veel LoL en TFT, maar ik zie de andere games nog niet zo snel aan slaan.
Ze doen eindelijk hun naam waar :+
En ander game nieuws vandaag. Riot Games wijzigt haar naam naar Copy Paste Games.

Riot Games timmert hart op weg om een echte gigant te worden. Ik zie het succes van dit bedrijf nu niet snel ophouden. De hype die Riot Games creëert voor nieuwe titels zoals Runeterra en Valorant is gigantisch. En van wat ik hoor zijn het allemaal games die de bekende gameplay heel goed iets versimpelen zodat de echte mainstream het goed op pakt.

Ik ben om die reden dan ook benieuwd wat Riot Games met Hytale gaat doen. Minecraft is en blijft verre weg de grootste sandbox-worldbuilding game met gigantische community, mods en mogelijkheden. Copy-paste techniek gaat hier minder snel werken denk ik; de game is al super toegankelijk.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 23 juli 2024 21:56]

Ik denk dat ze heel handig gebruik maken van het feit dat ze onderdeel zijn van Tencent en daardoor de nodige investeringen kunnen doen. Dankzij League of Legends hebben ze mooi een naam opgebouwd en daar plukken ze (Tencent voornamelijk denk ik) nu de vruchten van.

Zie Valorant bijvoorbeeld, op een gegeven moment waren er meer dan 1,2 miljoen kijkers op Twitch. Echt heel veel streamers hebben daar gok ik aardig wat geld voor gekregen.
Anoniem: 1350842 @Louw Post17 april 2020 14:15
Zie Valorant bijvoorbeeld, op een gegeven moment waren er meer dan 1,2 miljoen kijkers op Twitch.
Voor de streamers inderdaad vast goede omzet, maar qua interesse in de game zegt dit niks. Je moet de streams kijken om kans te maken op een beta-key, dus veel mensen hebben tientallen accounts aangemaakt, via VPN's opgezet etc. om een key te bemachtigen. Qua echte interesse ligt het denk ik iets minder goed in de markt dan het doet voorkomen nu.
Ik denk dat Cerenas ook meer doelt op de hoeveelheid geld die Riot in marketing kan pompen dan specifiek wat dit oplevert
Doet me denken aan de overname van Radiant Games door Riot, in 2016, de makers van Stonehearth. Zelfde soort concept: koop game studios op die in Alpha zijn, zorg dat je de game released - mag helemaal zonder winst - en breidt vervolgens je developer pool uit met goede developers die zichzelf al bewezen hebben. Vervolgens maak je winst op je volgende titels.
Riot games is hard op weg om de markt goed te pakken, ideaal ook dat alle games gratis zijn en ook 100% gratis kan blijven spelen zonder dat je gameplay beïnvloed wordt tegenover die bv €1000 uitgegeven heeft.
Ik vind dat grinden anders echt wel de gameplay beïnvloed, neem league of legends als voorbeeld; daar mag je gerust jaren grinden wil je alle heroes unlocken en rune pages etc. In een competitive setting is dat natuurlijk niet echt optimaal, dan is CS:GO / DOTA2 toch wel een stuk toegankelijker (alles direct unlocked zonder paywall of grindwall).
Anoniem: 1350842 @Rzarect0r17 april 2020 14:20
Alleen is een Moba natuurlijk juist wel geschikt om niet alles unlocked te hebben, aangezien de meeste spelers toch een paar champions in een bepaalde rol spelen. Wat mij betreft juist een perfecte manier om het spel gratis te maken en een leuke progressie component er in te hebben.

Wat competitive betreft, je ziet ook daar dat mensen een paar champions voornamelijk spelen, dus alle 150 champions hebben is niet direct een voordeel (even los van de pro's die krijgen sowieso alles unlocked volgens mij). Voor de meeste spelers heeft het beter worden in een spel minimaal te maken met de champion zelf en vooral met het begrijpen van die champion, en veel belangrijker het begrijpen van het spel. Hoe je kunt winnen, wat je wanneer moet doen etc. Dat soort dingen staat los van een champion.
Dat hangt natuurlijk van jezelf af, ik vond het juist erg leuk om nieuwe heroes te proberen niet per se serieus maar ook in Dominion(?), maar telkens als er wat nieuws uit kwam duurde de grind erg lang.

Uiteindelijk in 2011 maar overgestapt naar Dota, en hoewel de game een flink hogere learning curve heeft, was het uiteindelijk wel de moeite waard, de client is ook vele malen beter zoals het spectaten en de built in voice chat (geen idee of league dat nu ook heeft). En natuurlijk het voordeel van alle heroes gelijk unlocked hebben, nou speel ik inmiddels wel de meeste heroes, maar in League had ik toch nog wel eens spijt van mijn aankoop als ik een bepaalde hero kocht.

@Henk-Bakker ik heb het niet over de gameplay verschillen, maar over de locked content, in Dota 2 krijg je alles direct unlocked, bij league mag je grinden voor onbenullige dingen zoals rune pages, runes en heroes. Dingen zoals rune pages waren echt gewoon gemaakt om een timesink te zijn en voegen werkelijk niks toe aan de game.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 23 juli 2024 21:56]

Ik heb zelf inmiddels bijna alle champions maar ik heb het nooit ervaren als een grind. Er zijn zo belachelijk veel champions dat je die onmogelijk allemaal goed kan spelen, elk potje een nieuwe champion is ook recept om het spel niet snel onder de knie te krijgen.

Meestel kies een handvol champions die je leukt vind en ga je die spelen en leren. Voor mij, tegen de tijd dat je zat bent van die handvol heb je alweer genoeg crafting / BE bij elkaar om nieuwe te unlocken. Op die manier heb ik ook eigenlijk altijd bij launch genoeg BE om direct nieuwe champion direct te unlocken, als hij mij leuk lijkt om te spelen. Zo niet dan unlock ik hem ook niet.

En daarnaast heb je elke week een nieuwe pool van champions die je kan spelen zonder ze te unlocken.

[Reactie gewijzigd door !GN!T!ON op 23 juli 2024 21:56]

Dat je het niet ervaart als een grind is natuurlijk subjectief, het is namelijk wel een grind. Zeker aan het begin als je een hero unlocked van 6300 ip die toch tegenvalt is het erg zuur.
Daar heb je op beidden punten helemaal gelijk! Nou moet ik wel zeggen dat ergens vorig jaar (?) het veel makkelijker is gemaakt om te beginnen, crafting is uitgebreid, je krijgt meer champions bij een nieuw account en je krijgt meer XP en BE dan vroeger.

Misschien dat het beter zou zijn als Riot champions gewoon beschikbaar maakt zonder BE, ik vermoed dat de inkomsten van mensen die skins en little legends e.d. kopen velen malen hoger ligt dan inkomsten uit champion purchases met RP. Dan ben je de hele grind kwijt, maar ook een gevoel van progressie maken.

Je tweede punt heb ik jaren geleden ook gehad toen ik net begon met spelen en dat is (zeker toen) inderdaad erg zuur, maar ik vind het nu al tijden best wel fijn, in de zin dat ik nog steeds iets heb om te unlocken / naar toe te werken. Maar ja dat zal dat subjectieve wel zijn.
Kwestie van smaak denk ik, ik kan niet aan Dota wennen. Dat grinden is wel een ding, speel
missie na missie, duffe ARAM, om mijn tokens maar veilig te stellen.
Riot...meh

Hytale...daar keek ik naar uit...maar met hun releasedate voorspellingen was ik er al op afgehaakt en was ik meer geintresseerd in Minecraft Dungeons.

Als Riot die releasedate naar voren kan schuiven, ben ik weer geintreseerd

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 23 juli 2024 21:56]

Minecraft dungeons is leuk man. Ik heb hem met mijn broertje zitten spelen. Helaas was de beta tot 3 verschillende levels gelimiteerd.
Is Riot ineens 'wakker' geworden ofzo? Eerst hadden ze jaren alleen LoL en nu in korte tijd ineens Teamfight Tactics, Legends of Runeterra, Valorant en nu ook nog een overname.

Zou het spelersaantal van LoL misschien aan het teruglopen zijn?
Volgens mijn is het spelers aantal hoger dan ooit, maar dat weet ik niet zeker(ergens gehoord op een podcast ofzo) en ze zijn volgens mij al 6 jaar bezig met valorant.( Zijden ze in de aankondigings video van december)
Ik heb valorant al gespeeld en ik moet zeggen dat ze alles wel op orde hebben. Mijn vrienden wonen in Groningen en Noord-Holland en ik in Gelderland en we hebben allemaal onder de 20 ping dus de servers zijn in Nederland wel op orde. Ook merk je echt een heel groot verschil met 128 tik van valorant en 64 tik servers van valve.(maar dit hoeft niet iedereen te voelen natuurlijk)
Mijn interesse in Hytale was hoog, maar nu dat Riot Games er een hand in heeft is het sterk gedaald.

Met veel van hun business practices ben ik het niet mee eens, en dan vooral wat ze hebben gedaan met de anti-cheat van Valorant (waar ik trouwens een artikel over mis).
Ik heb bakken met geld in LoL zitten, maar allemaal vrijwillig. Ik speel nu 5 jaar dagelijks,
mijn goedkoopste hobby ooit. Prijs/prestatie vind ik bij Riot wel ok. Ik ken de details van
anti-cheating niet, maar als ik naar Apex kijk, maar ook het gedoe in League: doel heiligt
de middelen, een spel waar cheaten/flamen/inting/toxicity eenvoudig is is voor mij een
dood spel. In League gaat het beter nu, meest klachten komen van mensen die zelf over
de scheef gaan.
Het is echter niet alleen de microtransactions die mij ergeren, maar ook hoe ze intern omgaan met hun eigen medewerkers. Specifiek de vrouwelijke medewerkers. Het was zelfs zo erg dat ze massaal Riot gingen aanklagen en ze 10 miljoen dollar terugkrijgen.

Riot is gewoonweg in mijn ogen een slecht bedrijf wat alleen maar kijkt naar omzet en niet wilt luisteren naar hun medewerkers.
Ik vind persoonlijk dat Riot (met LoL) het microtransactions juist erg prettig heeft vergeleken met veel andere spellen. Alle champions zijn gewoon vrij te spelen, alle game functionaliteit is gratis en het is nergens pay-to-win.
Amerika is extreem politiek correct en Riot vast niet gefocust geweest op de juiste atmosfeer op de werkvloer, er zullen vast fouten gemaakt zijn, maar ik volg veel van hun (vrouwelijke) medewerkers op Twitter, heb niet de indruk dat daar praktijken plaats vonden zoals gesuggereerd in de media. Ik had de indruk, en wil niks goed praten, dat Riot met de tegemoetkoming tijdens de MeToo golf wilden laten zien dat ze het serieus namen en onderdeel van de oplossing wilden zijn, niet het probleem. Maar begrijp me niet verkeerd, fout is fout in MeToo oogpunt. Heb jij enige idee wat daar echt gespeeld heeft?
Overigens draait de anti cheat ook zonder dat je de game opstart lekker op de achtergrond op je PC al vanaf het opstarten.

Dat is helaas met veel anticheat software zo, niet om het goed te praten ik irriteer me er ook aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.