Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Oculus Touch Review

Het wachten waard

De Rift krijgt controllers

Toen eerder dit jaar de Oculus Rift op de markt kwam, was de sensatie groot. Het was tenslotte de eerste vr-headset in een nieuwe generatie die is uitgebracht. Een paar jaar geleden was het ook de eerste vr-headset waarover een hype ontstond. De Oculus Rift liet Matthijs van Nieuwkerk naar adem happen en naar houvast grijpen. Maar toch, toen vlak na de Rift ook de HTC Vive uitkwam, werd duidelijk waar de toekomst van vr zou liggen: bij de combinatie van een headset met controllers die je handen kunnen volgen. Die combinatie bood de Vive wel, en de Rift niet. Toen later dit jaar ook de PlayStation VR beschikbaar werd, een apparaat dat in combinatie met PlayStation Move hetzelfde biedt, was het verdict duidelijk. Bij vr zonder controllers is de beleving een stuk minder indrukwekkend. Oculus had dus achterstand in te halen en werk te verrichten.

Videoreview van de Oculus Touch.

Dat werk is verricht. Inmiddels is de Touch uitgebracht, een set van twee controllers waarmee Oculus de concurrentiestrijd weer oppakt. Oculus is daar opvallend laat mee. Eigenlijk hadden de Touch-controllers natuurlijk al meteen met de headset zelf moeten worden uitgebracht, maar dat doet aan de functionaliteit niets af. Het gaat om wat ze kunnen, niet om wanneer ze beschikbaar kwamen. En de Touch-controllers kunnen veel. Meer zelfs dan de concurrentie. Om maar vast op de conclusie vooruit te lopen: het was het wachten waard.

Kleine controllers

Een eerste verschil tussen de Touch en de controllers van de Vive valt direct bij eerste aanblik op. De controller van Oculus is een stuk kleiner. De controller van de Vive heeft een vrij smalle handgreep die eindigt in een cirkel. In die cirkel zitten de sensoren die het signaal opvangen van de Lighthouse-boxjes. Het systeem van de Vive werkt prima, maar de controllers zijn wel topzwaar doordat het meeste gewicht niet in de greep zit, maar in het deel daarvoor. Dat heeft Oculus beter gedaan. De Touch-controller bestaat uit een ring waar je je hand in steekt. De ring herbergt de leds die het signaal uitzenden dat wordt opgevangen door de camera die bij de Rift wordt geleverd.

Het voordeel daarvan is dat het gewicht beter wordt verdeeld. De Touch is niet zo zwaar en ligt prettiger in de hand, mede door dat gewicht en de verdeling daarvan. De Touch is met 160 gram lichter dan de controller van de Vive, die 205 gram weegt. Klein nadeel is wel dat de Vive oplaadbare accu's heeft en de Touch twee penlights gebruikt. Daarmee kan de controller overigens wel zo'n 30 uur vooruit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee