Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Naughty Dog werkt aan The Last of Us-remake voor PlayStation 5

Sony werkt achter de schermen al meerdere jaren aan een remake van The Last of Us voor de PlayStation 5. Wanneer die uitkomt, is nog niet bekend. De game verscheen oorspronkelijk voor de PS3 in 2013 en in 2014 kwam er een remaster uit voor de PS4.

Volgens insiders die gesproken hebben met gamejournalist Jason Schreier van Bloomberg, zette een klein team binnen Sony een aantal jaar geleden het idee op om een remake van The Last of Us te maken voor de PlayStation 5. Dat was tijdens de ontwikkeling van The Last of Us Part II en het idee was om de twee games dan in een bundel aan te bieden voor de PS5.

Het zou gaan om de Visual Art Service Group, een ondersteunende studio, die grotere PlayStation-studio's helpt bij het maken van games. De groep van zo'n dertig ontwikkelaars was eigenlijk van plan om een remake van Uncharted uit 2007 te maken, maar dat zou duurder zijn omdat er veel opnieuw moest worden ontworpen. Volgens betrokkenen gaf Sony de groep weinig budget en aandacht. Dat zou onder andere blijken uit het feit dat de groep nooit en volwaardige studionaam heeft gekregen.

De remake van The Last of Us werd naar verluidt wel goedgekeurd en kreeg projectnaam T1X. De oorspronkelijke ontwikkelaar van de game, Naughty Dog, was in die periode bezig met de ontwikkeling van The Last of Us Part II. De VASG was van plan om deel één te voorzien van de grafische verbeteringen van de opvolger en om de games samen aan te bieden voor de PlayStation 5.

Sony zou het project geheim gehouden hebben en het team geen budget gegeven hebben om extra mensen in te huren. In 2019 was een deel van de remake compleet, maar in november dat jaar werd Nederlander Herman Hulst aangesteld als hoofd PlayStation Worldwide Studios. De voormalig topman van Guerrilla Studios vond het remakeproject volgens de bronnen te duur.

Toen de daadwerkelijke productie van de remake begon, werd de VASG opgeroepen om te helpen met The Last of Us Part II. Die game was uitgesteld van 2019 naar 2020 en de groep moest ontwikkelaar Naughty Dog helpen bij het afwerken van het spel. Toen die game klaar was, werden 'dozijnen' aan ontwikkelaars van Naughty Dog toegevoegd aan het team dat aan de remake werkt. Vervolgens kreeg die studio ook de leiding en de verantwoordelijkheid over het project.

Het is niet bekend wanneer de remake van The Last of Us uitkomt en welke verbeteringen deze precies krijgt. De game verscheen in 2013 voor de PlayStation 3 en een jaar later kwam een remaster uit voor de PlayStation 4. Dat is een grafisch opgepoetste versie, een remake zou gaan om een volledig nieuw opgebouwd spel, bijvoorbeeld in een nieuwe engine.

Er is overigens nog geen PlayStation 5-versie van The Last of Us Part II en het is niet bekend of die er komt. Sony heeft een aantal van zijn exclusieve games al een 60fps-update gegeven voor de PS5, waaronder God of War, Ghost of Tsushima en Days Gone. Het is opvallend dat The Last of Us Part II zo'n update niet heeft gekregen. Het is ook mogelijk dat er gewerkt wordt aan een grotere upgrade, die meer verbeteringen doorvoert dank enkel een hogere framerate.

The Last of Us Remastered uit 2014

Geen Days Gone 2

Volgens het Bloomberg-artikel heeft Bend, de ontwikkelaar van Days Gone, voorgesteld om een tweede deel te maken van de openwereldzombiegame, maar Sony zou dat niet goedgekeurd hebben. Days Gone kwam in 2019 uit en was winstgevend, maar kreeg minder hoge beoordelingen dan andere Sony-titels. Sony zou zich voornamelijk willen richten op blockbusters.

Een team van Bend zou vervolgens gezet zijn op het helpen van Naughty Dog met een multiplayergame. Andere ontwikkelaars van Bend zouden onder supervisie van Naughty Dog aan een nieuwe Uncharted-game werken. Topmensen van de studio zouden daar niet blij geweest mee zijn en vertrokken zijn. Het overgebleven management heeft vervolgens verzocht om van het Uncharted-project afgehaald te worden. Die wens zou ingewilligd zijn en Bend zou weer aan een eigen game werken, maar details daarover zijn niet bekend. Sony heeft niet gereageerd op de berichtgeving.

Days Gone, PS4

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-04-2021 • 16:13

129 Linkedin

Submitter: eilavid

Reacties (129)

Wijzig sortering
Volgens het Bloomberg-artikel heeft Bend, de ontwikkelaar van Days Gone, voorgesteld om een tweede deel te maken van de openwereldzombiegame, maar Sony zou dat niet goedgekeurd hebben. Days Gone kwam in 2019 uit en was winstgevend, maar kreeg minder hoge beoordelingen dan andere Sony-titels. Sony zou zich voornamelijk willen richten op blockbusters.
Dit vind ik wel een vrij typisch iets wat denk ik mooi het verschil tussen Sony en Microsoft toont... Het hedendaagse Microsoft had een Days Gone 2 denk ik wel gewoon goedgekeurd. Ik weet dat er veel mensen zijn die bij Xbox de 'pareltjes' zoals Sony ze aflevert missen (of ze echt zo goed zijn laat ik even in het midden), maar daardoor mis je blijkt nu dus wel games die het net niet goed genoeg deden. Microsoft is nog op stoom aan het komen maar nu al vind ik het juist fijn dat ze zoveel verschillende dingen durven doen en ook risico's nemen met games die niet per se een heel groot publiek aan zullen spreken.
Tja, maar Microsoft heeft al tijden geen nieuwe grote IP afgeleverd. Dat is ook het verschil tussen Sony en Microsoft op dit moment. Sony levert alleen maar grote console selling games af, komende tijd komt bijvoorbeeld ratchet and clank er alweer aan. Dat Microsoft bezig is dat horen we al een hele tijd, maar er komt nog steeds vrij weinig uit de koker van Microsoft eerlijk gezegd.

Dat Sony een pitch heeft geweigerd zegt totaal niks over dat ze bepaalde dingen geen kans willen geven. Was jij bij die pitch aanwezig? Wellicht dat die pitch gewoon niet goed genoeg was. Het idee moet wel goed zijn om ermee door te gaan.

Om daar maar direct de conclusie aan te hangen dat dit het verschil is tussen Sony en Microsoft is, dat vind ik alleen maar olie op het vuur gooien in een Sony nieuwsbericht.

Ik wacht nog steeds op die ip's die Microsoft al tijden beloofd... Maar eerst zien dat Microsoft een keer met iets komt dan te roepen wat Sony verkeerd doet...
Sony levert alleen maar grote console selling games af

Wat hebben we genoten van Knack....
Jim Ryan: "Who wants to play old games?" Wie niet zou ik zeggen als ze goed zijn, maar blijkbaar wordt daar in de top anders over gedacht.

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 9 april 2021 19:29]

Volgens mij is vooral knack 2 erg goed ontvangen door het publiek:

https://www.metacritic.com/game/playstation-4/knack-2

7,8 op metacritic. Wellicht geen game die past in jouw straatje. Maar dat maakt het nog geen slechte game.

Ik heb mij prima vermaakt met Knack.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 9 april 2021 18:54]

Je hebt gelijk dat Microsoft of de ontwikkelings studio’s van Microsoft geen echte console selling games aan het leveren is de laatste tijd. Maar wanneer was dat de afgelopen jaren wel het geval? Jaren geleden voor de Xbox 360 gekozen vanwege de Halo games, maar dit is ook niet meer zo baanbrekend als de eerste games uit de serie.

Toch is het nogal onzin om te zeggen dat Sony wel nieuwe grote IP’s leveren. De games waar jij over praat zijn geen nieuwe IP’s. Dat Sony betere exclusieve games heeft voor de Playstation is geen geheim. Het is niet voor iets dat Microsoft de laatste tijd Studio’s overneemt of aan het kijken is om eigen studio’s te starten.

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat Naughty Dog gewoon van TLOU 1 af moet blijven. De game was wat mij betreft geweldig om te spelen, de game ziet er grafisch nog prima uit vooral de Remastered voor de PS4. De game heeft helemaal geen remake nodig. Hoewel de game geweldig is, is de gameplay nou niet hoogstaand, maar als men hier veel in gaat wijzigen doet dit misschien afbreuk aan het geweldige verhaal.
Met het laatste deel hebben ze de serie wat mij betreft kapot gemaakt, als ze ook maar iets van de nieuwe game laten terug schemeren naar het origineel dan denk ik dat Naughty Dog niet lang meer bestaat.
Naughty Dog heeft nu TLOU serie afgesloten en ook de Uncharted Serie met Nathan Drake is afgesloten. Ik hoop toch echt dat met met een nieuwe originele IP gaat komen en niet gaat beginnen met remakes. En graag ook stoppen met al die politieke correcte onzin en gewoon zorgen dat de games centraal staan en niet hun eigen politieke denkbeeld.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 10 april 2021 09:41]

Sony levert geen nieuwe grote IP's?

- Days gone
- Horizon zero dawn
- Ghost of tsushima
- bloodborne
- Returnal

Volgens mij levert Sony elke generatie weer nieuwe IP's
Je hebt gelijk wat betreft de IP’s maar je praat over grote console selling ip’s. De games die je aanhaalt zijn allemaal oude games voor de PS4 ontwikkeld en niet hun nieuwe console de PS5. En ik wil ze nou ook niet allemaal console selling ip’s noemen. Met uitzondering van Horizon en GOT.
Zover ik heb gekeken is returnal toch echt een ps5 game.

Daarnaast is bloodborne zeker wel een console selling IP.

Maar ps5 games die nu verder al uitgebracht zijn:

Godfall
Destruction all stars

Nog in ontwikkeling :

Project athia
Kena bridge of spirits
Stray

En daarnaast is de ps5 pas een half jaar op de markt. Dan kan je ook niet direct verwachten dat er enorm veel nieuwe exclusive ip's al op de markt zijn.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 10 april 2021 15:37]

Japan Studio is niet gesloten. Die is hervormt en heeft een andere naam. Sony investeert nog steeds het meest in zijn eigen studio’s. Alle studio’s zijn aan het uitbreiden. Guerrilla is groter geworden en naar een nieuw pand. De meeste studio’s hebben meerdere teams die aan verschillende games werken.
Iedereen die ook maar iets betekende bij de ontwikkeling van de iconische games van Japan Studio is weg. Dus no offence maar Japan Studio bestaat niet meer en dat is volledig op rekening van Sony.
Volgens mij vergeet je een belangrijk detail. Japan studio is een overkoepelende naam, daar vallen verschillende teams onder. In 2011 was team ico al gestopt. Team Gravity heeft al 4 jaar geen noemenswaardige game geleverd. En daar zijn de meeste van vertrokken.

In het nieuws worden grote namen zoals de remake van Demon's souls genoemd wat Japan studio gemaakt zou hebben. Maar Demon's souls is gemaakt door bluepoint games en Japan studio heeft alleen een klein beetje geholpen.

Het enige waar echt games vandaan kwamen was team asobi.

Noem eens een paar titels die buiten asobi team ontwikkeld werden door Japan studio.
Ik kan mij nog wel herrineren dat iedereen er over viel dat er zoveel indie games en minder blockbusters bij de introductie van de ps5 werden getoond:

https://youtu.be/8apW-UFhGZg

Nu is er een nieuwsbericht dat Sony days gone 2 heeft afgewezen en is het nu Sony die kleinere games niet wilt toelaten en dat Microsoft dit zo goed doet... Volgens mij is het nooit goed...

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 9 april 2021 19:22]

Op zich wel grappig, volgens mij zeggen we 'aan beide kanten' ongeveer dezelfde soort dingen :+
Het kan ook heel goed dat ik gewoon niet goed genoeg op de hoogte ben van wat Sony uitbrengt hoor... ik heb geen PS5 en heb geen zin meer om op mijn PS4 Pro te spelen nu ik de XSX heb, dus ik volg het ook niet meer zo. Ik ging puur uit van wat dit nieuwsbericht mij nu vertelt en daar is mijn reactie op gebaseerd (samen met de indruk die MS mij de laatste tijd geeft). Het was niet mijn bedoeling om Sony omlaag te trappen of zo, ik kreeg die indruk (naast dit artikel dus) ook vooral omdat ik mensen vaak die blockbusters (zoals dit artikel ze noemt) van Sony zie ophemelen en klagen over de games op de Xbox (waar ik een hoop plezier aan heb). Ik krijg van jouw reactie (waar ik nu op reageer) het idee dat jij precies hetzelfde gevoel hebt aan de andere kant van de tafel. Misschien moeten we het gezeur gewoon negeren en van onze games genieten :)
Dat denk ik ook ;-) daarom leidt die discussie vaak nergens naar. We denken aan beide kanten hetzelfde. Maar eens dat we gewoon moeten genieten van de games. Elk platform heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Hun eigen kijk op hoe de toekomst moet zijn (subscription vs traditioneel). Geen backwards compatible en wel backwards compatible met oudere generatie consoles etc.
Dus betekent dit dat we jou nu vaker niet meer onder een positief Xbox bericht gaan tegenkomen, het opnemend voor sony en dat het gras daar zoveel groener is?
Volgens mij ben ik vrij om onder een xbox bericht te reageren. Ik reageer op heel veel gaming nieuws. Ik heb zelf alle consoles thuis staan (Xbox Series X, ps5, switch etc). Dus waarom zou ik dan niet onder een xbox bericht mogen reageren?

Daarnaast begin ik niet onder een xbox bericht op deze manier een discussie. Als er een discussie is ontstaan en er staan onwaarheden in, dan reageer ik daar op.
Dan lees jij mijn bericht niet goed. Finraziel begint onder een Sony bericht direct aan te geven waarom Microsoft van alles veel beter doet. Daar reageer ik op.

Ik zeg in mijn vorige bericht dat ik die discussie onder een xbox nieuwsbericht niet zal starten op die manier. Alleen als er een discussie ontstaat (Die niet door mij gecreëerd is) en er staan onwaarheden in, dan reageer ik daarop.

Maar nogmaals volgens mij ben ik jou geen verantwoording schuldig.
Dan heb je het hier precies over Returnal. Een game die niet iedereen zal aanspreken. Gemaakt is door een niet eens zo'n grote studio maar wel een AA budget heeft gekregen.
Dit is toch wel een reactie die ik echt totaal niet vind aanslaan op het grote geheel. Ik krijg bij Sony over het algemeen juist het gevoel dat zij ontwikkelaars laten doen wat ze willen als ze kwalitatief gezien maar gewoon iets goeds afleveren. Dan heb ik het dus niet alleen over de AAA blockbusters die zoveel geld in het laatje brengen. Dat het nu een keer gebeurt, betekent niet opeens dat het "typisch" is of zo...
Daarom wordt Japan Studio's ook gesloten omdat het Sony om kwaliteit en vrijheid gaat en niet om zoveel mogelijk inkomsten :+ Days gone was geweldig voor de spelers maar voor Sony was het minder succesvol..

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 10 april 2021 08:26]

Japan studio is niet gesloten. Team Gravity verdwijnt. Maar die hebben de laatste 4 jaar geen noemenswaardige game uitgebracht. En daarvoor alleen een aantal Gravity Rush games.

Team asobi was de enige die echt games leverde en die blijft gewoon bestaan onder Japan studio.
Da's nogal een aanname die je doet. Days Gone had een (te) lang ontwikkeltraject en heeft uiteindelijk wel winst opgeleverd; maar is niet heel denderend ontvangen. En er is al een andere vrij grote franchise met 'zombies'.. Dat er niet directe een sequel werd 'gegreenlight' is niet zo raar. Wat wel apart is dat Bend ingezet werd om Naughty Dog te ondersteunen & aan een 'nieuwe' Uncharted moest gaan werken. Die tweede klus heeft men weer teruggegeven om aan een eigen game te kunnen werken. Aan de ene kant is het logisch dat Sony de eigen studio's inzet op de meest succesvolle franchises, maar aan de andere kant wil je je studio's ook de vrijheid en ruimte geven om met nieuwe dingen te komen.
Team ico is al sinds 2011 gesloten die onder andere ico en shadow of the colossus hebben gemaakt. En dan noem je ook games van 20 jaar geleden...

Bloodborne is gemaakt door from software en niet door Japan studio.

John Garvin is weggegaan direct na de release van days gone. Heeft niks met het resultaat van days gone te maken. Hij wilde meer tijd voor zichzelf.

Jeff Ross is gewoon nog werkzaam bij bend studio.
Ik las overigens elders een ander plausibel argument
Een remaster op een engine die ook super makkelijk naar pc te porten is.. Sony gaf sowieso aan meer exclusives naar pc platform te brengen. Dan zou een remake dan wel weer wel in de strategie passen
Dat denk ik ook. Het probleem met het porten van PS3 games is dat die PS3 architectuur heel erg ver afzit van een x86. De PS4 nog redelijk die PS3 engine emuleren (gezien die emulatie heel efficiënt kan werken op PS4). Maar als ze die emulatie op een PC willen doen (met honderduizende soorten hardware combinaties) zal dit niet zo lekker lopen.

Daarom denk ik dat ze TLOU1 naar de TLOU2 engine gaan porten die veel X86 vriendelijker is. Hiermee zal het voor Sony ook makkelijk worden om TLOU2 te porten naar PC, 2 vliegen in een klap. En hoewel ik deeltje 2 nou niet zo heel geweldig vond, zou ik ook die zeker (nog een keer) willen kopen om die een keer op PC te willen spelen.
De PS4 nog redelijk die PS3 engine emuleren (gezien die emulatie heel efficiënt kan werken op PS4

Sorry, maar hier klopt werkelijk niks van. De reden dat er geen PS3 backwards compatibility op de PS4 (en PS5) is, is omdat het juist niet te emuleren is, omdát het verschil in architectuur te groot is. Daarom heeft Sony juist PS Now onder andere, om alsnog PS3 games (streamend) op de PS4 en PS5 te kunnen aanbieden. De PS4 kan dus absoluut niet de PS3 emuleren, laat staan 'heel efficiënt'.

TLOU1 is op de PS4 al als remaster uitgebracht, wat gewoon X86 is. Dus ze kunnen die versie eenvoudig porten naar de PS5.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 9 april 2021 17:04]

De reden dat er geen PS3 backwards compatibility op de PS4 (en PS5) is, is omdat het juist niet te emuleren is, omdát het verschil in architectuur te groot is. Daarom heeft Sony juist PS Now onder andere, om alsnog PS3 games (streamend) op de PS4 en PS5 te kunnen aanbieden.
Leuk verhaal maar klopt van geen kant natuurlijk. Hoe draaien ze die games dan op een server? Of denk je dat ze racken vol met PS3's/Cell hebben staan voor backwards compatibiliteit?
Nee, natuurlijk niet. :) Ze hebben intern gewoon een emulator die die games op standaard serverhardware draait. Ik schat dat een ps5 zeker een ps3 emulator kan draaien. ps4 durf ik niet helemaal te zeggen. Ps4 heeft 8 cores en compute cores op de GPU, maar of je de timing van de cell snel genoeg kan emuleren vraag ik me nog af.
Maar goed, veel van het moeilijke werk wordt intern weggeabstraheert door de sony APIs dus die kunnen aan de achterkant geport worden en heel veel van die cell afhankelijkheid wegnemen.
Voordat je iemand beschuldigd dat zijn verhaal niet klopt. Wellicht moet je zelf wat meer onderzoek doen...

Ps now draait wel degelijk op ps3 hardware. Alleen er staan niet fysiek consoles, maar ze hebben de hardware omgebouwd zodat het in server racks past. Maar het is wel dedicated ps3 hardware wat er staat. Omdat de cell processor nog steeds niet goed na te bootsen is.

Meer info hier:

https://www.eurogamer.net...m-ps3-for-playstation-now

Interessant artikel waar je veel kan van leren. Er zitten 8 ps3's in per server rack.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 9 april 2021 21:14]

OK, dank voor de correctie!
Maar wow, dat is wel heftig dat ze eigen serverboards ontwikkelden enkel om ps3 games te kunnen streamen. Moet een partij geld hebben gekost.
Sorry wanneer heb ik precies gezegd dat ps1, ps2 en ps3 games op de ps5 zouden draaien? Ik heb dit even gemist...
Voordat je mijn verhaal als onzin afdoet, doe je er goed aan eerst zelf wat research te doen. Je kan van alles schatten, maar je hebt meer aan feiten. Zoals waar mijn verhaal op is gebaseerd:

https://www.extremetech.c...s-on-a-single-motherboard

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 9 april 2021 22:35]

Men gebruikt letterlijk (nog) PS3 hardware voor PS Now.

Dat laat niet weg dat het wel te emuleren is, RPCS3 timmert al jaren aan de weg en kan het gros van de PS3 games op PC inmiddels behoorlijk-tot-goed emuleren. Je zou inderdaad kunnen stellen dat met Sony's kennis en de PS5 hardware er een degelijke emulator te schrijven zou moeten zijn.
Hier zat ik ook aan te denken. Als er 1 game is die een remake niet nodig heeft dat is dat TLoU wel. De PS4 versie ziet er zelfs anno 2021 nog erg goed uit.

Het uitbrengen van deel 1 en 2 op de PC zou echt een gouden zet zijn. Zelfs uitbrengen op Xbox zou een goede zet zijn. Laat mensen verliefd worden op deze prachtige games en vervolgens uitbrengen van een PS5 only van TLoU3 levert je vervolgens heel wat consoleverkopen op.

Win win voor iedereen
Als die op Game Pass uitkomt, net zoals MLB The Show 21, dan zou ik hem wel eens willen proberen hoor. Maar mijn verwachtingen zijn vrij laag gespannen. En al zou het voor mij een topper zijn, geen haar op mijn hoofd die erover denkt om voor 1 game een console te kopen.
Welke engine dan? Zoals het er naar uit ziet blijft men gewoon de eigen in-house engine gebruiken waar alle Naughty Dog games tot-nu-toe op gedraaid hebben. Waarom tijd investeren in iets anders als je alle resources al in huis hebt?

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 9 april 2021 21:43]

Aye, dit vind ik wel pijnlijk om te lezen. Een remake van The Last of Us zou wat mij betreft de meest overbodige remake ooit zijn en één die alleen maar minder kan zijn dan het origineel. Ik ben dan ook helemaal geen fan van het tweede deel. Daarbij is er dan schijnbaar ook nog een streep getrokken door een vervolg van Days Gone, een spel dat ik echt heel erg tof vond en waarvan ik een vervolg wel zou verwelkomen! Nee, geen welkom nieuws dit.
Waarom kan het alleen minder zijn? Wie weet wordt de remake nog beter, gewoon afwachten.
Afgaand op deel 2, vind ik dat ze een verkeerde weg ingeslagen zijn. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze dezelfde, in mijn ogen, misstappen maken bij een remake van het origineel. Maar dan moeten ze wel trouw blijven aan de karakters, het verhaal en de algehele sfeer. Ik heb daar niet het volste vertrouwen in na deel 2. En daarbij, waarom zou je dan een remake maken? Puur voor de grafische upgrade? Ik vind dat in het licht van TLoU: Remastered echt onzinnig, dat spel ziet er nog prima uit.
Ik vond het inderdaad ook heel jammer om te lezen dat er geen vervolg op days gone komt. Wat een topgame was dat!
Het zal ook niet echt om een remake gaan, maar om weer een nieuwe remaster.
Aldus Jason Schreier is het TLOU2 graphics + gameplay wat we kunnen verwachten. Maar ik zie dat de betreffende tweet is verwijderd.
Is een TLOU1-remake "overbodig"? Behoorlijk, de Remaster ziet er nog netjes uit en speelt prima.

Is een TLOU1-remake, om deze samen met TLOU2 en waarschijnlijk de nieuwe Factions gereed te hebben als de TLOU serie van HBO verschijnt? Zeer zeker. Witcher 3 had een boost van ruim 500% qua verkoop toen de Witcher serie op Netflix verscheen.
Ik heb het nog nooit gespeeld en zou graag een update willen hebben die bij mijn ps5 past. Ik heb de ps4 game gedownload maar in mijn mening ziet het er gedateerd uit. Ik heb niet de nostalgie zoals mensen die het toen de tijd hebben gespeeld, waardoor het voor mij minder motivatie is om een gedateerd uitziend spel op te pakken.

Voor mij is dus een remake zeker welkom, maar waarom is het slecht nieuws? Je hoeft het toch niet te kopen, maar het feit dat de optie er is kan door vele gewaardeerd worden...
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat je de grafische kwaliteit van TLoU: Remastered als zo storend ervaart, dat het je het spel onspeelbaar vindt. Sowieso, je mist echt een bijzondere ervaring, althans dat was het voor mij, dus ik kan alleen maar aanbevelen dat je het nog eens een kans geeft :)
Vorige maand deel 1 herspeeld via ps now streaming...dat is dan de ps3 versie. Ging prima, beetje gedateerd maar dat is ook de charme en het verhaal is nog steeds top.
We hebben juist nieuwe geweldige verhalen nodig....
0Anoniem: 474132
@Wessje10 april 2021 07:55
Same, spel destijds gekocht voor ps4 pro maar nooit opgepakt, zou mooi zijn als er een 60hz ps5 versie komt dan pak ik em wel op (meer tijd nu door corona).
Kun je de ps4 versie niet op de ps5 spelen? want de ps4 versie draait namelijk al op 60fps.
Geef je helemaal gelijk maar dat komt mede omdat ik in tegenstelling tot vele andere deel 2 ook echt goed vond. Sure, het kon zeker beter maar de dingen waar vele over vielen vond ik nou juist geen probleem.
zo'n remake ziet er opzich nog goed uit maar als je echt nu wil instappen in Tlou dan is het wel wat verouderd. Ik had dat zelf met dead space des tijds, Deel 1 werd door iedereen als de beste omschreven maar ik stapte in bij deel 2 en deed toen deel 3 en omdat iedereen deel 1 zo geweldig vond toen toch ook nog maar 1 gespeeld en ik vond die om te huilen xD. kwam echt door de gameplay. Gameplay van Tlou mag van mij betreft best aangepast worden en meer op deel 2 lijken, misschien ga ik hem dan nog wel eens spelen gewoon om te kijken hoe het geworden is.
Een subjectieve mening... Ik herhaal, ik heb niet de nostalgische gevoelens zoals jullie hebben. Ik heb het spel nog nooit gespeeld dus voor mij is er minder motivatie om te starten, ondanks dat het spel een goed verhaal heeft. Om goed in een spel te komen zijn eerste indrukken voor vele belangrijk om verder te spelen.

Ik snap niet precies wat daar mis mee is en waarom daar kritiek op wordt geleverd. Als mensen niet objectief kunnen reageren en naar de situatie kijken vanuit een ander perspectief, dan diskwalificeer je jezelf pas in mijn ogen...
Leuk, maar als PS5 eigenaar zit ik meer te wachten op een PS5 update voor Last of Us II waar de framerate unlocked wordt. Heb de game nog steeds niet gespeeld omdat ik niet in 30fps wil spelen. Net als een aantal Sony PS4 titels al inmiddels hebben ontvangen. Ik mag toch hopen dat dit eerder komt dan een Last of Us remaster...
Dan heb je écht wat gemist. TLoU2 is een meesterwerk. Maar écht.

En ach, die framerate.. straks is 60fps gewoon normaal en zit iedereen te mauwen dat je écht 120fps moet hebben anders is het zogenaamd weer onspeelbaar.
30fps is gewoon vervelend. Sommige mensen kunnen er wel tegen, andere mensen niet. Dat was de reden waarom in TLOU niet uitgespeeld op de PS3 maar wel op de PS4 omdat hij daar gewoon eindelijk fatsoenlijk op draaide op 60fps.

TLOU2 op de PS4 Pro heb ik wel uitgespeeld maar er zaten wel frustrerende momenten bij waar de framerate niet eens op 30fps kon blijven, een PS5 update zou zeker niet verkeerd zijn.
Er niet tegen kunnen is gewoon overdrijven. Dus die mensen hebben de laatste 20 jaar dus niet gegamed?

Ik snap dat fps drops vervelend zijn maar een steady 30 fps is gewoon goed te doen.
Het is maar wat je gewend bent denk ik. Als je altijd alleen maar op een console gamed of op een zwakke PC dan is een lage framerate normaal voor je en merk je het waarschijnlijk niet eens.
Hangt van de grootte van je scherm af. Hoe groter het scherm, hoe groter de sprongen per frame. Op een projector of bijvoorbeeld 77” TV heeft zoiets meer invloed op de beleving dan op een gemiddelde TV. Eisen schalen mee met mogelijkheden.
Voor sommige is goed te doen niet goed genoeg en daar is helemaal niks mis mee. Natuurlijk kan ik een film op netflix streamen, maar ik wacht liever op het hdr schijfje :)
En ik zal er nog een schep boven op doen: Ik ben zo gewend geraakt aan 100fps+ dat 60 niet de doen is.
Als je éénmaal aan iets went dan is het moeilijk om terug te gaan.
Natuurlijk is het ook gewenning maar ik ben UHD gewend als ik films kijk maar een oude serie op sd 4:3, na een uurtje merk ik al niet meer dat er zo'n groot verschil in zit.

Een opmerking zoals JustFogMaxi hieronder doet is gewoon elitair gemieper en dat mag hij zelf weten natuurlijk. His loss...
Ja zeker, op de PC, dus nooit 30fps gespeeld nee. Nu heb ik een series X, 30fps games komen er gewoon niet in, niet te pruimen.
Er niet tegen kunnen is een mening en die hebben we allemaal :) Ik kan er dus ook niet meer tegen terwijl het vroeger niet zo een probleem was voor mij. De afgelopen tijd heb ik alleen maar met 60Fps gespeeld en als ik nu naar 30Fps zou gaan voelt het als een groot stutter fest.Dus ja daar kan ik nu gewoon niet meer tegen en dan overdrijf ik niet ;)
Fijn dat jij het een meesterwerk vindt, gelukkig maar, maar ieder z'n ding:
Ikzelf heb het spel op mijn tandvlees uitgespeeld. Het is technisch objectief heel goed (graphics, detailniveau), maar qua spel zelf (verhaal, karakters) zeer, zeer matig.

(En de misleidende presentaties vooraf en het gedrag van ND en Sony rondom de "leaks", gadverdamme.)
Hier hetzelfde gevoel.

(lichte spoiler alert).

Ik ben gestopt nadat je opeens met een ander karakter moest spelen. Eerst dacht ik dat het een korte tussen-scene was waar je even doorheen moest.. maar het duurde maar en duurde maar en toen viel het kwartje dat de hele 2e helft van het spel zo was. Toen was ik er wel klaar mee.

Het desbetreffende karakter is gewoon niet sympathiek en het kon me dus ook niets schelen wat er met haar gebeurde. Ik wilde gewoon z.s.m. terug naar de hoofd-verhaallijn en weten hoe 't met Ellie afloopt.

Misschien dat ik 't ooit nog eens op 'story-mode' uitspeel, gewoon om te zien hoe 't afloopt, maar voor mij was de lol er wel af.
Dan moet je doorspelen want Abby is misschien juist wel sympathieker dan Ellie, maar dan moet je wel het fantastische verhaal verder volgen.
(Spoiler warning)

Tja, ik vond haar op geen enkele manier sympathiek, en heb toch een flink stuk gespeeld, tot halverwege de 2e dag schat ik. Eigenlijk het enige waar ik naar uitkeek was het moment waarop ze geconfronteerd zou worden met de wraak van Ellie die al haar vrienden heeft vermoord.
Ik ook niet, maar pas aan het einde zie je toch dat de rollen enigzins omgedraaid zijn, hoewel Ellie toch mijn favoriet is. Maar kwestie van smaak e.d. Ik vond het het een geweldige game, ongekend en ik zie graag een versie 3 of DLC met Abby, remake is ook oke als dat snel komt :)
idd juist dat tweede stuk maakt enorm veel indruk vanwege het verhaal. Het geeft zo mooi aan dat er altijd een tweede kant aan een verhaal zit. En dat 2e karakter heeft daadwerkelijk goeie motieven om te doen wat ze doet en het einde is al helemaal bizar goed geschreven.
Ik vond haar motieven totaal onbegrijpelijk.
Dat kan. Maar ze woonde in dat kamp van die soldaten en had daar ook gewoon vrienden en vriendinnen en een leven opgebouwd. En het verband tussen Ellie en Abby d’r vader was natuurlijk wel duidelijk en een trigger voor haar zoektocht.. (zonder teveel te willen spoilen).

En dan de verhaallijn met <die ene> die ze redt, dat heeft aan het eind nog een belangrijke rol.

Ik vond het briljant. Hoe je 2 karakters zó kan uitdiepen en hoe je het integer kan vertellen.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 9 april 2021 19:18]

Ik vond haar motieven totaal onbegrijpelijk.
Dat vind ik toch wel sterk; Abby's motieven zijn minstens even valide als die van Ellie (sterker nog, ze lijken behoorlijk op elkaar).
(spoiler alert)
Dat vind ik toch wel sterk; Abby's motieven zijn minstens even valide als die van Ellie (sterker nog, ze lijken behoorlijk op elkaar).
Alleen was de dood van Joel totaal onrechtvaardig terwijl de vader van Abby het meer dan verdiende,
TloU2 wordt niet opeens slechter als ik het later speel hoor. Framerate is voor mij nu wel belangrijk, omdat de games die ik nu speel allemaal een 60fps optie hebben (PS5 en PC). Ik wacht dan liever even op een 60fps update voordat ik de game speel, want eenmaal uitgespeeld, speel ik een single player game zeer zelden nogmaals. Dus wil ik het meteen goed spelen.
Nou ieder zijn ding. Ik heb het spel niet eens uitgespeelt. Vond de gameplay slecht. Verhaal niet boeiend. Ik ben ook klaar met dat elke game/serie/film telkens LBGT doordrukken.

Ik heb er niks op tegen, maar ik hoef het niet altijd te zien.

Deel 1 was tof. Deel 2 had niet gehoeven.
Dus je vindt relaties in spellen prima, maar zodra twee vrouwen een relatie hebben die onderdeel uitmaakt van het verhaal dan 'wordt het er doorgedrukt'? Als je alles zo beoordeelt heb je een moeilijk leven denk ik.
Het gaat mij erom dat het in elke film/serie/spel zit tegenwoordig. Netzo als dat er geforceerd in elke reclame een donker persoon moet zitten...
Je kan je beter afvragen waarom je dat als storend ervaart.
Tsja, ieder zijn ding inderdaad. Ik vond de gameplay op z'n minst gelijkwaardig aan deel 1, niet het méést hoogdravende, het draait vooral om het verhaal. En dat vond ik wél echt briljant.

Wat het 'doordrukken' betreft.. dat is nu juist het punt. Niemand 'drukt het door', of beter gezegd, het zou gewoon normáál moeten zijn. Dat jij het 'erdoor gedrukt' voelt is nu juist waaróm dit nodig is. En het komt nou niet bepaald uit de lucht vallen he, in de DLC van deel 1 wisten we al hoe het zat eigenlijk... ("Left Behind" ging daar alléén maar over!)
Precies. Het is niet zo dat er alleen maar heteroseksuele mensen leven in een post apocalyptische wereld. Is een hoofdpersonage een keer lesbisch gaan gelijk mensen zeuren dat het geforceerd is.
Dat heb ik ook niet begrepen waarom er zoveel mensen over vielen. Voor mij was het totaal niet geforceerd. En hoort het ook weer bij de tijdsgeest van nu.
Sorry hoor,maar het werd er weldegelijk doorgedrukt. Het was een agenda punt en dit kwam ook naar voren in interviews etc.Als dat onderwerp op een natuurlijke wijze in de game werd verwerkt heb ik daar echt geen moeite mee.Maar dat was duidelijk niet het geval.Ik heb de game daarom ook links laten liggen.Ik ben breed georienteerd op allerlij sociaal maatschappelijke onderwerpen en als een game developer denkt een onderwerp bij mij onder de aandacht te willen brengen door een simplistische brute force manier toe te passen,ben je bij mij aan het verkeerde adres so to speak. :)
Je hebt de game niet gespeeld maar je weet wel dat het er doorgedrukt werd? En omdat twee vrouwen een relatie hebben werd je blind voor het goede verhaal, de fantastische graphics en de prima gameplay? Wat een kolder.
Uit de lucht gegrepen aannames daar kan ik vrij weinig mee.
Ik vat samen wat jij letterlijk zegt.
"En omdat twee vrouwen een relatie hebben werd je blind voor het goede verhaal, de fantastische graphics en de prima gameplay?"
Wil je zeggen dat dit geen aanname is?
Nee,het werd niet op een normale gezonde manier gebracht.Ik zal jou een punt geven om over na te denken.Het stereotyperen van mensen in de LGBT community is een veel voorkomend probleem wat als zeer vervelend wordt ervaren.
Kijk nu eens hoe Abby's character wordt neer gezet.Dit alleen al zou bij jou de wenkbrouwen moeten doen fronsen.
Als ik jou moet gaan uitleggen dat Abby een 100% in your face stereotype is dan dan weet ik niet meer wat ik je verder nog moet zeggen.
Boomer? Je weet toch dat aannames de MOAFU is. :)
Ga de game nou maar eens zelf spelen... met je aannames.
Jou niets zeggende inhoudsloze gebrabbel in onze discussie hebben mij niet overtuigd om de game wel te gaan spelen.
Neem dat maar van mij aan :P
Alsof je er überhaupt van gehoord had voordat je dit stuk las ;) anders had je wel beter geweten.
Ieder zo zijn ding, maar ik vind deel 1 echt stukken beter dan deel 2. Deel 2 voelt meer als een film waarbij je af en toe nog eens iets mag doen dan als een spel.
Als je kijkt naar de techniek etc, de animaties, dan ben ik het met je eens.

Het verhaal vond ik niet zo sterk, maar dat is uiteraard persoonlijk.
goed om te zien dat ik niet de enigste ben die het een meesterwerk vind. enigste wat van mij anders mocht is de volgorde aan het eind van het spel als je wisselt tussen characters ( wil niet spoilen, dus laat het hierbij ) :P en zolang een game niet onder de 30 fps dropt is het gewoon goed te spelen
Wat een verspilling van resources.
Tlou ziet er al top uit op ps4 (en overigens ook op ps3)
Enorm zwakte bod dat ze niet iets beters kunnen verzinnen.
Maak dan een remake van de psvita exclusive uncharted golden abyss..... Zitten denk ik meer fans op te wachten
Of een uberpatch op tlou2 voor ps5..... Nog beter... The last of us 3 als ps5 exclusive. Dat zou voor mij een reden zijn een ps5 aan te schaffen

[Reactie gewijzigd door LaFleche op 9 april 2021 16:27]

"The last of us 3 als ps5 exclusive"
Ik denk dat je die wel kunt verwachten, tegen het einde van de PS5 cycle. Zo hebben ze het met Deel 1 op de PS3 en Deel 2 op de PS4 ook gedaan. Zeker met die HBO serie in aantocht, sony's laatste dealings met meer blockbuster film en TV, het zou mij verbazen als ze dat niet kei hard gaan exploiteren met een Deel 3.
#zinin.
Deel 1 ziet er op de ps4 precies uit zoals je zou verwachten van een remaster uit 2014: prima, maar niet geweldig meer in 2021.
Deel twee ziet er op de PS4 Pro geweldig uit. Ik zou absoluut een remake van TLOU1 willen spelen als die er nog beter uit zit dat TLOU2 (want ontwikkeld voor PS5 ipv PS4 Pro).

TLOU2 heb ik met plezier gespeeld, maar ik miste toch echt wat diepgang in het verhaal vergeleken met deel 1, ik vraag mij af wat ze kunnen verzinnen voor een derde deel.
Ik ben blij dat ze remakes maken voor next-gen consoles. De game ziet er dan nog beter uit en de generatie van nu kan dan ook nog genieten van super goede games die toen uit waren gekomen.

Vond het toen ook zo mooi om te zien dat ze shadow of the collosus op ps4 hadden uitgebracht.
Ik bedoel, Ik ga echt niet klagen over als ze remakes maken van goede spellen, tuurlijk!

Maar soms heb ik wel het gevoel alsof het een beetje te vroeg is en dat het nog niet de moeite is. TLOU1 zag er volgens mij nog steeds best prima uit.

Heb dan stiekem liever dat ze ps2 spellen gaan remaken. (Hallo Jak trilogy en Ratchet & clank 2-3!)
Nouja met de sprong is gameplay mechanics en verbeterde controls in TLOU2 kijk ik wel uit naar deze remaster, tenminste, als ze inderdaad het eerste deel op de techniek van het tweede deel gaan bouwen. Na deel 2 terug naar deel 1 gaan is toch wel een beetje houterig en clunky qua controls.
TLoU1+2 als remake op de PS5 doorvoeren met optionele 16-bit graphics én tankcontrols zoals Resident Evil I en Alone in the Dark hadden!
Zeker waar, hoopte bij ps4 al op Ratchet and Clank/sly cooper remakes
Het zou mooi zijn als ze er een compleet nieuw pakket van maken. Part 1 en Part 2 in dezelfde nieuwe engine. Niet de credits laten rollen aan het einde van deel 1 maar het verhaal gaat gewoon verder. Dan kunnen ze de nieuwe multiplayer er ook meteen bij doen. Ik gok dat de remake gelijktijdig zal uitkomen met de HBO serie?

[Reactie gewijzigd door eilavid op 9 april 2021 16:48]

Gaan we nu voor elke nieuwe generatie de goede games remaken? De PS4 remake vond ik opzich prima, maar om nu wéér een remake te maken voor de PS5...
ik ben het met je eens, maar de PS4 'Remaster' (geen remake) verscheen ongeveer na 1 jaar na de launch van TLOU op de PS3; en was vooral een game om de vroege PS4 lineup wat steviger te maken. Niet een remake omdat de PS3 game al "gedateerd" was. Gezien de PS4 niet backwards-compatible is was het ook vrij logisch om te zorgen dat een van de grootste hits al snel beschikbaar kwam voor de PS4.

Men heeft het nu over een remake die in de lijn ligt met TLOU2; wat met ook het oog op de aankomende HBO serie en de mogelijke nieuwe fans niet heel onzinnig is.
Uhm
Die game kwam uit op de ps3
remastered voor de ps4
en nu een remake voor de ps5...
...en waarom niet gewoon een update voorzien van de PS4 remaster?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True