Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Naughty Dog werft nieuwe medewerkers voor zijn eerste standalone multiplayergame

Gamestudio Naughty Dog werkt aan een standalone multiplayergame en heeft daarvoor verschillende vacatures gepubliceerd. De game moet een 'cinematische ervaring tussen spelers' bieden. Het bedrijf deelt verder nog geen details over de komende game.

Naughty Dog meldt op Twitter dat het medewerkers zoekt voor zijn komende multiplayertitel, in verschillende divisies. Het betreffen in totaal twaalf vacatures, verdeeld over vijf verschillende afdelingen. Daarmee is de aankomende multiplayergame het middelpunt van deze nieuwe wervingscampagne. Het bedrijf zoekt onder andere AI- en UI-programmeurs, visual effects artists, levelontwerpers en ontwerpers voor monetisatie en economy. Enkele van deze vacatures lijken echter al enkele maanden open te staan, merkt ook GamesRadar op.

De The Last of Us-maker deelt verder nog weinig details over de komende game. Op vacaturepagina's meldt Naughty Dog dat het 'dezelfde niveau van ambitie en kwaliteit' van zijn eerdere games naar het multiplayerproject wil brengen. Ook co-game-director Vinit Agarwal spreekt op Twitter over een 'cinematische ervaring'. "We zijn agressief aan het werven. Solliciteer als je deel wilt uitmaken van het brengen van de cinematische ervaring tussen spelers in onze nieuwe standalone multiplayer actiegame."

Naughty Dog heeft in het verleden al erkend dat het werkt aan een multiplayergame. Eerdere games van de studio hadden al multiplayermodi, hoewel de Factions-multiplayermodus van The Last of Us Part II werd geschrapt. Toen het bedrijf dat aankondigde, schreef het al dat spelers 'uiteindelijk de vruchten zullen plukken' van Naughty Dogs multiplayerambities, 'maar niet als onderdeel van The Last of Us Part II'. In april meldde Bloomberg-journalist Jason Schreier dat een onaangekondigde multiplayergame van Naughty Dog wordt bijgestaan door Days Gone-ontwikkelaar Sony Bend. Het is nog niet bekend wanneer de titel uitkomt.

Afbeelding via Naughty Dog

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

29-08-2021 • 10:35

53 Linkedin

Reacties (53)

Wijzig sortering
Is dit nou een droombaan of lijkt het mooier dan het is? Veel stress en overuren? Iemand ervaring in die branche?
Ik ken iemand die werkt bij een bekende Nederlandse game developer. Sinds de tijd dat ze nog een eigen (klein) bedrijfje waren tot en met het moment dat ze werden over genomen door een groter bedrijf.
Als klein bedrijfje is het zeker in Nederland vooral leuk maar veel onzeker, Krappe budgetten, volledig afhankelijk van verkopen en met die reden doet men het vaak ernaast of deels als ZZP-er.
Overgenomen door een groter bedrijf zijn de budgetten veel hoger, is er meer expertise ingevlogen maar zijn de deadlines wel veel harder. Hij moet bijvoorbeeld een X aantal modellen aanleveren voor een afgesproken tijd. Het komt regelmatig voor dat er van bovenaf een waslijst aan feedback terug komt over de modellen. Op dat moment ben je ''echt'' aan het werk en doe je gewoon wat de baas van je verlangt en maak je niet meer dat ene model dat volledig vanuit je eigen creativiteit is ontstaan.
Verder moet je ook tegen kunnen dat je veel verricht aan een onderdeel van een game en dat de gebruikelijke grote namen of afdelingen er met de eer vandoor gaan. Met een beetje geluk is je naam te vinden ergens onderaan in de aftiteling die niemand leest.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 29 augustus 2021 11:03]

Klinkt herkenbaar ja.
Ik werk zelf als ZZP'er voor een game bedrijf, en werk af en toe een weekendje als er een deadline gehaald moet worden. Maar dan heb je het over 1 tot 4 uur per dag. Mocht de deadline niet te halen zijn door grote hoeveelheid feedback, dan begrijpt de klant dat ook.
Nouja, je mag dan nog blij zijn dat je naam in een aftiteling komt, want bij de meeste andere software heb je iets dergelijks als credits niet.
Dat zijn dus kennelijk de mensen uit Utrecht of Guarilla games Amsterdam.
Ik werk al 10 jaar in games en film
En de wereld werkt grofweg zo.

Als de developer geliefd is, al
Helemaal onder hardcore gamers gezien de meeste devs, hardcore gamers zijn) zoals sony santa monica, naughty dog, bethesda, rockstar etc.

Dan moet je oppassen.
Die hebben een aanstroom oneindig aan talent en staan bekend om extreem lange uren, 12-16 uur per dag 6 dagen per week tijdens crunch.

Dit is niet altijd opgelegd van bovenaf, komt ook uit de gedrevenheid van de meeste die daar werken, en als jij dan 9-5 werkt voelt dat niet goed.
Men selecteert het talent dat tot het gaatje wil gaan, en als die wen burnout krijgen of vertrekken vinden ze zo 10 anderen.

Het is makkelijk het altijd als bovenaf onderdrukking en uitbuiting af te zetten.
Ik heb veel vrienden in naughty dog, en die doen naast naighty dog nog steeds andere dingen zoals youtube tutorials, presentaties, lesgeven voor gnomon etc.
Die jongens doen het deels zichzelf aan.

Maar ik ken ook de draaideur kant, vele vrienden die het er 2 jaar hebben lopen buffelen, en dan geklaag horen dat ze maar 12 per dag werkten terwijl
De collegae 14 doen.

Kortom ik zou er wss nooit gaan werken.
Maar het is niet zo simpel als eploitatie.

En ja dat betekent ook dat EA bijv een goede work/life balans biedt, en de developers redelijk betaalt.

Again vuistregel, als bedrijf geliefd is door hardcore gamers, pas op. En vice versa.
Exacto, heb een aantal jaar geleden met iemand van EPIC gesprokem die van Naughty Dog vandaan kwam.. hij was heel erg duidelijk in dat je zo goed als geen leven had naast je werk.

Wie weet, mischien is het nu anders.
Een droombaan is per definitie eentje waar men keihard voor moet werken en die vele ups en downs kent. Dat beantwoordt niet je vraag maar is wel de vraag die je jezelf moet stellen; wat heb ik ervoor over.

Ik werk zelf bij gxc.games als hoofd marketing en ben jaarlijks in direct en vaak intens contact met honderden developers en al het personeel daaromheen en maak veel heel verschillende situaties mee.

De grote bedrijven zijn keihard omdat er meer geld in deze industrie omgaat dan Films en Muziek tezamen.

De kleine bedrijven is het keihard omdat er enorme concurrentie is en het vaak vanuit het hart gebeurt.

De verschillen én overeenkomsten zijn divers en wisselend.

Iemand zei dat Tweakers eens een diepte interview of anderzijds meer gedetailleerd op deze industrie zou moeten ingaan en kan het daar volledig mee eens zijn. Jonge mensen moeten beter ingelicht én voorbereid worden.

Noem mij maar Henkie dus kom maar op, ik help je wel in contact te komen, beste redactie }:O
Kleine indy bedrijfjes in gaming kunnen relaxed zijn. Grote AAA studios hebben aandeelhouders en word elke cent uitgeknepen naar boven; ten koste van de medewerkers en vaak ook het product.

Uiteraard zijn er uitzonderingen: ik heb valve nu mogen meemaken, en geld speelt daar simpelweg geen rol, en ook geen werkdruk op de normale manier (de game is al af, we wachten nu op de hardware om het te showen). Maar over het algemeen is het slecht toeven en rekenen slechte managers op de goede intenties vd medewerkers en peer pressure.
Ik vind dat Tweakers daar wel eens een artikel aan mag wijden, door medewerkers van verschillende gamebedrijven te interviewen, desnoods anoniem. Dit mag echt meer aan het licht gebracht worden.
Het is een bekend fenomeen. Zolang mensen de baan blijven aannemen en miepen over hoe oneerlijk het allemaal wel niet is veranderd er niets en gaat alles naar management bonussen en aandeelhouders. Ik snap dat het voor velen het verschil is tussen ongelukkig maar dak boven hoofd en eten, maar simpel gezegd komt het daar op neer.

Er word al veel over geschreven, maar dat zijn woorden, uiteindelijk bedoeld om eten op de plaat vd schrijver te brengen en niet voor verandering 😊.

Het is gewoon een slechte industrie door hele slechte, inhalige en kortzichtige management structuur. Zolang dat niet word aangepakt gaat er niets veranderen, hoe veel er ook over geschreven word.
Er word al veel over geschreven, maar dat zijn woorden, uiteindelijk bedoeld om eten op de plaat vd schrijver te brengen en niet voor verandering 😊.
Nah lijkt mij niet. Juist als onderbelichte onderwerpen meer aan het licht gebracht worden krijgt het meer aandacht, worden mensen meer bewust.
Zolang mensen de baan blijven aannemen en miepen over hoe oneerlijk het allemaal wel niet is veranderd er niets en gaat alles naar management bonussen en aandeelhouders.
Ik heb zelf Gamedesign and Development gestudeerd, maar ik ben expres niet die industrie ingegaan, juist om deze redenen. Maar heeft mijn keuze om een ander beroep te kiezen het probleem beter aan het licht gebracht? Nee.

Iets kan alleen beter worden als we er bewust van worden gemaakt. Als meer mensen bewust er van worden en studenten al van te voren weten oei... is dat wel de industrie waar ik in wil werken. Waar ontwikkelstudio's weten dat die sfeer er hangt en daar op gaan anticiperen door betere werkomstandigheden te bieden.

Maar als niemand begint met een stap te zetten om het probleem beter bespreekbaar te maken, meer bewustzijn over het onderwerp te verspreiden in de maatschappij, dan komen we ook nooit verder. Want voor medewerker A die na x jaar er mee stopt door uitputting, komt net afgestudeerde medewerker B in de plaats, enzovoorts.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 29 augustus 2021 11:05]

Vergeet niet dat in andere landen je vaak paycheck to paycheck leeft. Je kan het zo romantisch maken als je wilt maar uiteindelijk is de vorm van wanhoop die daarmee gepaard gaat een grotere drijfveer dan de kennis dat het een slechte keus is. De schijn van een keus.

Maar daadwerkelijk nog een geschreven stukje is ongeveer even effectief als een facebook like tegen <insert good cause here>. Dat gaat meer om feelgood, persoonlijke gratificatie en verdien model vd OP.
Ook ik heb in een ver verleden in de gamebranche gewerkt. De realiteit is dat er zo veel programmeurs, artists etc in dat wereldje willen dat gamebedrijven er mee wegkomen dat lage lonen met veel onbetaalde overuren de norm is. Zolang er voor elke baan tientallen personen zijn die deze baan graag willen hebben zal dit zo blijven.

Als echtgenoot en vader van 2 kinderen was dit voor mij de reden om in een andere branche te gaan werken.
Zolang er voor elke baan tientallen personen zijn die deze baan graag willen hebben zal dit zo blijven.
Daarom denk ik om de bal aan het rollen te brengen dat meer bewustzijn creëren via media kanalen één van de wegen is die bewandeld moet worden om dit patroon te doorbreken.
Maar weten mensen die in die branche willen werken dit niet dan? Volgens mij wordt er zat over geschreven en weten de meeste gamers dit ook wel. Wie heeft er nou niet van de crunch gehoord? En dan weten mensen die er hun beroep van willen maken het niet?
Ik wist het er pas van tijdens de studie. Crunch time was daarvoor voor mij nog een onbekend begrip. Al goed mijn studie is al enige tijd geleden afgerond en er is idd al meer bekendheid. Maar naar mijn idee mag dat nog veel meer zijn als je soms leest over de devs van Cyberpunk of Rockstar.
Tegenwoordig merk ik dat er in de AEC wereld steeds meer discussies plaats beginnen te vinden op LinkedIn en Instagram.

Laatst had OMA (grote architectenbureau) een vacature geplaatst met de tekst geen 9/5 mentaliteit. Laat het dan ook nog eens normaal zijn dat 80 urige werkweken, zonder enige vorm van compensatie de norm is. De comment section was dan ook puur goud met cynische grappen.

Ik vind het een goede shift. Hard werken is mooi, maar laten we moderne uitbuiting zo snel mogelijk de wereld uit slaan.
Meteen uit school was ik aangenomen bij een wat van buiten mooi bedrijf lijkt, ik zou onderaan beginnen met het minimumloon, maar met uitzicht op meer. Al op dag 2 moest ik overwerken, ik vroeg waar ik dit moest noteren. Dit was inherent aan het vak zeiden ze (gewoon IT'er bij een reclamebureau).

Ben hier uiteindelijk gestopt tot ongenoegen van mijn ouders, maar ook de werkgever. Ook mensen om mij heen zeiden, wees blij dat je iets hebt.

Ook werden overigens de reiskosten maar voor 50% vergoed.
Groot gelijk dat je de stekker hebt getrokken.
Dit soort fratsen van de werkgever zijn heel irritant..
Ik hoop dat je bij de sollicitatie op een nieuwe baan deze genoemde onderwerpen vooraf hebt besproken en het contractueel hebt laten vastleggen?
Yep meteen van geleerd, was ook al 10+ jaar geleden, maar nooit vergeten.
Heb hier ook in andere industrieën de vibes mogen meemaken die hier mee corresponderen, biezen pakken en wegwezen. Op een houtje bijten maakt het op de lange termijn niet beter helaas.
Larian Studios lijkt mij wel een leuke toegankelijke studio om hiervoor te vragen, ligt ook niet zo heel ver van Nederland vandaan en zal dit ook denk ik wel in het Nederlands gedaan kunnen worden.

Swen Vincke lijkt mij ook wel een leuke enthousiaste kerel om te spreken
https://www.youtube.com/watch?v=maijYOOO-pE
Wat jij nu beschrijft is echt niet uniek aan de gameindustrie, dat is bij elke industrie zo. Soms denkennmensen dat de game industrie iets uniejs is, terwijl het dat niet is, het is ook gewoon een industrie waar een product gemaakt wordt dat verkochr moet worden om het bedrijf het hoofd boven water te houden en winst op te leveren.
Er is een groot verschil tussen hoofd boven water houden en gericht de laatste centen uit te persen voor management bonussen en aandeelhouders winst.

Wat je state is super generiek, maar er zit een groot gebied tussen nonfilantropische instelling en praktijken waar zelfs scrooge McDuck van zou gaan blozen. De crux is dat ik de laatste 30+ jaar daadwerkelijk in zowel de gaming als non gaming industrie werkzaam ben geweest (met grote overlap trouwens), en ik je dit uit ervaring vertel; vanwegen het hogere droom gehalte is de gaming industrie een stuk geneigder en gevoeliger voor pure uitbating.
Er is een groot verschil tussen hoofd boven water houden en gericht de laatste centen uit te persen voor management bonussen en aandeelhouders winst
En dat is dus ook zo buiten de gaming industrie, dat 'uitbuiten' gebeurd ook bij anderen, niet uniek aan de gaming industrie. Mogelijk dat iemand met 'creatieve neigingen' het anders aanvoelt.
Ok. Ik zie je vaker reageren en altijd lijkt het meer geeent bent op je zegje te doen dan iets op te steken of inhoudelijk te luisteren naar wat de andere zeggen. Jammer.

30 jaar inzicht vannuit meerdere disciplines; maar je niet onderbouwde 2 liner heeft me geheel overtuigd dat de observaties die ik en al mijn collegas hebben gemaakt (en sommige zellfs ondervonden) fout zitten.

Niet dus. Maar zie het zo als je zelf wilt. Vrij forum, kennis is er om op te doen of te negeren.
Grappig, aangezien ik toch ook echt hetzelfde ondervind buiten de gaming industrie op basis van mijn eigen ervaring en die van anderen die ik dan weer ken en veel banen hoppen.
Onrealistische deadlines, crunch times etc, dat kom je ook veelvuldig tegen buiten de games industrie, en DAT is wat ik puur aangaf. Maar jij doet nu net alsof de gaming industrie echt anders is dan andere sectoren. Misschien heb je dan net geluk gehad dat buiten de gaming industrie wel beter geregeld is, mijn ervaring is dat dus niet. tja, klopt mijn ervaring is dan geen 30 jaar, maar obv 25 jaar.
Incidenteel vs structureel
Ja, ik heb het dan ook over structureel. Incidenteel heb ik eigenlijk wel bij bijna alle werkgevers meegemaakt.
Het is juist een probleem dat bij Valve geld geen rol meer speelt. De spellen die ze hebben uitgegeven zijn omdat het maar zacht uit te drukken niet meer van deze tijd.
Ik denk dat we op een andere golflengte zitten; de games die valve heeft neergezet hebben nieuwe standaarden neergezet die nog steeds industrie leidend zijn. Om maar niet te spreken wat ze gedaan hebben met Alyx (meer dan je denkt) en wat ze doen met VR in het verleden en de toekomst.

Ik zie zowel geen probleem nog relevantie op de vraag over werk omstandigheden in je post.
Je hebt helemaal gelijk, de games die Valve uitbrengt zijn niet meer van deze tijd.

Ze komen niet elk jaar uit, ze zitten niet vol bugs, ze komen niet met DLC op de disc, je hebt geen problemen met performance, etc.

Niet meer van deze tijd.
Half-Life 3 confirmed??!
Ik ken de situatie niet van Naughty Dog, maar bijvoorbeeld bij Insomniac hebben ze aangegeven dat hun personeel netjes 40 uur per week werkt en dat er geen crunch nodig was om zowel Spiderman MM en Ratchet & Clank binnen een jaar op te leveren. Dus werkdruk/omstandigheden zijn niet breed over de hele industrie slecht
CD Projekt RED zei dit ook als reactie op een andere publisher die nogal negatief in het nieuws kwam. En we weten ondertussen dat ze het zelf nog erger deden.

Geloof niet alles wat er langs komt 😉
Ik heb zo'n vermoeden dat Insomniac eerder een uitzondering is dan een meetmaat.
De vraag is of dit ook zo is voor de bedrijven waarmee ze samenwerken / die outgesourced werk doen.
70% van de werknemers is opgestapt door onvrede over de werkomstandigheden tijdens de ontwikkeling van Last of Us 2.
Alles ligt aan je zelf.
het schijnt dat naughty dog nogal van de crunch periodes is.
Monetization/economy designer :-(
Klinkt weer als een game waar je met echt geld gaat moeten betalen voor elke geweertje extra.
Ik persoonlijk zelf heb nooit een 'Pay 2 win' gedachte gehad bij een bedrijf zoals Naughty Dog.
Ik ook niet. Maar als ik die vacature zie krijg ik een beetje schrik. :-(
Het feit dat er iemand wordt ingehuurd die zich specifiek richt op het verdienmodel wil natuurlijk ook niet zeggen dat er een 'pay 2 win' model wordt toegepast op deze nieuwe game. Er kan simpelweg een zooi cosmetische items te koop zijn. Vaak zit het natuurlijk een beetje in het midden, waar je met name cosmetische items te koop hebt en bepaalde systemen/items die voor wat gemak zorgen (zoals extra inventory space bijvoorbeeld). Het balanceren op de lijn tussen "slechts cosmetische" items (wat waarschijnlijk niet het meeste geld in het laatje brengt in de korte termijn) en "pay 2 win" is precies waar zo iemand (als beschreven in de vacature) zich mee bezig moet houden. Het uitmelken van een selecte groep "whales" (het kleine percentage dat -erg- veel uitgeeft aan een bepaald product) zal misschien lucratief zijn op de korte termijn maar tevens de reputatie van Naughty Dog geen goed doen. Het beschermen van deze (volgens mij goede) reputatie is uiteraard minstens zo belangrijk om inkomsten voor de toekomst te garanderen.
Nou ja, hun reputatie is redelijk de beerput ingedoken sinds Last of Us 2.
Vooral omdat de meerderheid van hun werknemers weg zijn gegaan vanwege problemen/ontevredenheid.
Ja hoor ik ook vaker dat werken in een gamestudio een passie moet zijn.
Want over de werksfeer en -druk hoor je regelmatig mindere verhalen. Jammer
Ik heb op zich wel genoten van de multiplayer van Last of Us 1. Als deze nieuwe game er op lijkt, dan lijkt het me wel leuk om het te proberen.
Leuk voor ze dat Naughty Dog zich aan een multi player game waagt, maar sorry geen interesse.
Kben wel heel erg benieuwd. We hebben het hier echt over één van de allerbeste gamestudio’s ter wereld.
Ik heb zelf het vermoeden dat Factions 2 gewoon een stuk groter gaat worden dan verwacht. Er was voor de release van TLOU2 al wat beeldmateriaal uitgelekt, ik kan me voorstellen dat met de HBO serie in het vooruitzicht men wel oren heeft naar een bijpassende GaaS (naast de remake van TLOU 1 die ook nog in de pijplijn zit)
Ik lees hier veel over werkdruk, lange werkdagen(weken). Maar denk dat als je bij een gamestudio werkt het vooral om passie draait. Ik heb het ook als ik met mijn werk(geen gamestudio, maar wel in de creatieve sector) bezig ben, dat ik zo passievol bezig ben dat ik de tijd vergeet. Perfectionisme is ook killing als het op werktijd en druk aankomt. En dan bedoel ik niet alleen vanaf hogere hand, maar ook vanuit jezelf.

Kortom passie is wel iets wat de mensen hier hebben, veel plezier in het werk wat ze doen. In een gamestudio werken lijkt mij ook continu de grenzen van je creatieve brein opzoeken. En dat gaat echt niet gepaard met een 9-5 mentaliteit.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 29 augustus 2021 12:05]

Kan je hier inrollen met een jvm achtergrond?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True