Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsofts The Initiative neemt ontwikkelaars aan van Respawn en Naughty Dog

Microsoft-studio The Initiative heeft een reeks nieuwe ontwikkelaars aangenomen, waaronder ex-medewerkers van Respawn Entertainment en Sony-studio Naughty Dog. The Initiative heeft nogal wat grote namen in dienst, al moet de eerste titel van de studio nog uitkomen.

Darrell Gallagher, de voormalige topman bij Crystal Dynamics en sinds de oprichting hoofd van The Initiative, meldt op LinkedIn dat zestien nieuwe medewerkers in dienst zijn getreden. Daaronder bevinden zich mensen die afkomstig zijn van Respawn Entertainment, Crystal Dynamics, Naughty Dog en Bungie.

Zo wordt Christine Thompson genoemd, een belangrijke schrijver voor Destiny 2 en Star Trek Online. Verder is Remi Lacoste in dienst getreden. Hij was de game director van onder meer Shadow of the Tomb Raider en Marvel's Avengers. Een andere naam is Justin Perez, die als onderdeel van Respawn heeft gewerkt aan het ontwerpen van de helden uit Jedi: Fallen Order en daarvoor als onderdeel van Bioware heeft gewerkt aan de ontwerpen voor de gevechten in Mass Effect Andromeda. Ook is gameplay programmer Francisco Aisa García nu onderdeel van The Initiative. Hij werkte eerder bij Naughty Dog en daarvoor bij Rockstar Games, waar hij aan GTA V en Red Dead Redemption 2 werkte.

De studio, die overigens nog steeds de nodige vacatures heeft openstaan, heeft sinds de oprichting in juni 2018 al de nodige grote namen uit de game-industrie aangetrokken, zoals Red Dead Redemption-ontwerper Christian Cantamessa en GTA V-ontwikkelaar Tom Shepard.

Het is onbekend waar The Initiative precies aan werkt. Dat wordt nog altijd geheim gehouden, iets wat design director Drew Murray in februari nog eens duidelijk onderstreepte op Twitter. Hij gaf aan helemaal niets te kunnen zeggen over waar momenteel aan wordt gewerkt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

25-08-2020 • 12:03

19 Linkedin

Reacties (19)

Wijzig sortering
Al een hele tijd groeien de studios die onder de XGS vlag hangen. Dus in dat opzicht is het geen nieuws dat ontwikkelaars overstappen naar een studio die aan het groeien is. Zeker bij een studio als The Initiative, die van de grond af wordt opgebouwd, kun je een dergelijk nieuwsbericht nog wel een paar keer plaatsen.

En hoewel het voor mij als eigenaar van een Xbox-console geen slecht bericht is, valt of staat het met de game(s) die ze maken. Nu is het aanbod wat de Microsoft studios utibrengen al flink divers (deze maand Grounded, Tell Me Why, Battletoads en Wasteland 3 bijv.), maar er mag wel weer een titel bij met het bereik van een Gears of War of Forza.

Als een studio als The Initiative daar voor kan zorgen, met daarbij andere studios voor het brengen van diversiteit in aanbod, dan is dat alleen maar prima. Maar ik moet ook bekennen dat ik nog nooit zoveel nieuws heb gelezen over een studio, die nog nooit een game heeft uitgebracht. Dus de verwachtingen zijn hooggespannen.

Overigens is de verwachting dat de eerste titel volgende maand wordt gepresenteerd. Geruchten spreken van een Perfect Dark reboot.
Ik hoop dat Microsoft eens een keer een goede verhalende game gaat neerzetten. Sony geeft ze elke keer het goede voorbeeld, maar wat er uit de koker van Microsoft komt vind ik vrijwel altijd teleurstellend.
Helemaal mee eens, maar helaas heeft MS/Xbox de "gamers community" heel erg hoog in hun bol zitten en doen ze het liefst alles in online coöp. Kijk maar eens naar het Gamepass aanbod; heel veel coöp games
Helemaal mee eens, maar helaas heeft MS/Xbox de "gamers community" heel erg hoog in hun bol zitten en doen ze het liefst alles in online coöp. Kijk maar eens naar het Gamepass aanbod; heel veel coöp games
Dat is niet waar. Ze hebben sowieso Obsidian, Double Fine en Ninja Theory gekocht en ze zijn erg close met Bloober Team en Dontnod met spellen die vaak direct in Game Pass uitkomen. Verder heb je alles van wat oudere grote spellen als Dishonored 2 en Alan Wake tot recente indie kritieklievelingen als The Red Strings Club en Observation.
We kunnen niets anders dan benieuwd zijn naar wat er uit de grote koker gaat komen, al begrijp ik wel dat ze de deksel op de pan houden. Als ze nu al wat zouden melden dan gaat dat een eigen leven leiden en kan het uiteindelijk alleen maar tegenvallen. Rustig afwachten maar, het is klaar als het klaar is.
Ben inderdaad benieuwd. Ik verwacht stiekem iets als the last of us-achtig spel. Je ziet dat goed aanslaat wanneer een spel gepaard gaat met een goed verhaal en goed acteerwerk. Wat er ook uit komt, ik hoop dat het niet een exclusive gaat zijn :9

[Reactie gewijzigd door Nightscope op 26 augustus 2020 09:26]

Wat er ook uit komt, ik hoop dat het niet een exclusive gaat zijn :9
Je kunt er donder op zeggen dat het een exclusive wordt, echter als pc gamer zit je gelukkig goed. Zo goed als bijna alles releasen ze nu voor zowel PC als Xbox omdat ze het meer 1 platform willen maken, alleen niet voor de PlayStation. En ze moeten ook wel want de nieuwe Xbox heeft nog amper (goede/grote/AAA) exclusives.
Om eerlijk te zijn vind ik dat echt fantastisch. Sommige spellen zijn ook cross platform speelbaar. Hierdoor kan je met mensen/vrienden spelen die of geen ruimte of geen geld hebben voor een 1000+ euro pc.

Tuurlijk zijn de grafics wel minder (voor hun), maar je kunt in ieder geval wel samenspelen. En zo slecht is het nou ook weer niet.
In principe zijn de gfx idd beter op PC (hogere resolutie en framerate met name), maar het heeft ook een groot nadeel: brakke ports. Een Red Dead 2 bijvoorbeeld heeft sinds het begin veel problemen gehad. Het is op dit moment voor veel spelers op PC zelfs niet eens speelbaar. Crasht direct bij opstarten. Of de PC port van Horizon Zero Dawn: je hebt niets aan die betere framerate als de game enorm hapert en steeds crasht.
Gelukkig zijn de ports van Microsoft nagenoeg allemaal heel erg goed (sowieso al hun eigen Xbox Anywhere titels).
Forza Motorsport 7 was een heel matige port, maar dat was volgens mij wel de laatste (de Forza Horizons op pc zijn dan weer prima). En omdat de nieuwe Xbox nog meer pc-achtig is dan het uitgaande model, verwacht ik dat het alleen maar beter wordt.
Helemaal mee eens, en met de nieuwe Xbox zullen de graphics weer meer dan prima zijn voorlopig.

Daarnaast ben ik alleen al enorm blij dat bijvoorbeeld de hele Halo reeks naar pc is gekomen en laatste paar nog komen. Daar heb ik destijds nog een Xbox 360 voor aangeschaft, en nu kan ik ze gewoon op mijn pc spelen. Al heb ik ze lang nog niet allemaal op mijn pc gespeeld, wetende dat het zonder problemen kan en ook met mijn pc buddies is zo fijn.
Heeft Microsoft niet officieel gezegd dat *alles* van hun studios zowel op pc als Xbox zal verschijnen? Dat past ook duidelijk in de strategie die veel meer gericht is om met Game Pass de Netflix van gaming te worden dan om Xbox'en te verkopen. MS haalt ook de banden met Nintendo aan. Zo me niets verbazen dat als Game Pass binnenkort ook op de Switch werkt. De titels waarvan ports zijn rechtstreeks en de zwaardere wellicht via game streaming.
Heeft Microsoft niet officieel gezegd dat *alles* van hun studios zowel op pc als Xbox zal verschijnen? Dat past ook duidelijk in de strategie die veel meer gericht is om met Game Pass de Netflix van gaming te worden dan om Xbox'en te verkopen.
Ja dat dacht ik ook hoor, kon/kan het even niet zo snel vinden maar volgens mij heb je gelijk. Wat je zegt past dat ook in hun Strategie dus is een logische en mooie stap voor ons PC Gamers en natuurlijk Xbox gamers.
Inderdaad, hopelijk een single player only, story driven game en niet de zoveelste online battle royal shooter want dat komt m'n strot uit.
Dat zijn een paar goede ontwikkelaars, ben erg benieuwd wat deze mensen gaan maken.
Ben benieuwd naar waar men mee op de proppen gaat komen, het is een behoorlijke uitdaging om een titel uit te brengen die zich kan meten met de genoemde studio's, daar gaat flink wat tijd en varia prototypes overheen. Dat gezegd hebbende veranderen er genoeg mensen van baan in de gamesindustrie (dat is niet heel uniek), maar ervaren personeel lijkt mij alleen maar positief.
De verwachting is dat er pas over een jaar of 2 iets van deze studio uit gaat komen. Moet zeggen dat ik dat helemaal niet erg vind. Kan ik die game spelen totdat de nieuwe fable uitkomt ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True