Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft kondigt FastStart aan en bevestigt aan gamestreamdienst te werken

Microsoft heeft de Xbox Game Pass-functionaliteit FastStart aangekondigd, waarmee Xbox-games sneller tijdens het downloaden kunnen worden opgestart. Verder bevestigt Microsoft aan een dienst voor het streamen van games en aan nieuwe Xbox-consoles te werken.

Met FastStart kunnen gebruikers volgens Microsoft 'twee keer zo snel' een game openen en spelen, na het downloaden van 'slechts een fractie' van de bestanden. Met behulp van machine learning identificeert de dienst welke delen als eerste binnengehaald moeten worden voor een speelbare weergave. De dienst vereist een downloadsnelheid van minimaal 20Mbit/s en er is een lijst van Engelstalige games die Microsoft ondersteunt. Het bedrijf belooft de lijst in de toekomst uit te breiden, ook naar andere talen.

De Game Pass-collectie is bovendien uitgebreid met de titels Fallout 4, The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited en Tom Clancy's The Division. Verder moeten onder andere Warhammer: Vermintide 2, Ashen, Afterparty, Phoenix Point, Forza Horizon 4, Crackdown 3, Gears 5 en Halo: The Master Chief Collection dit jaar naar de dienst komen.

Microsoft bevestigde dat zijn Gaming Cloud Team aan een dienst voor gamestreams naar verschillende soorten apparaten werkt. Geruchten hierover dateren al van zeker 2013, maar tot nu toe bleven de streamingmogelijkheden beperkt tot het streamen van Xbox One-games naar Windows 10-pc's. Met de nieuwe dienst zal Microsoft de concurrentie met PlayStation Now van Sony en GeForce Now van Nvidia aangaan. Microsoft maakte ook bekend aan de architectuur van nieuwe Xbox-consoles te werken en het gebruik van kunstmatige intelligentie bij games te onderzoeken. Details gaf het bedrijf hier verder niet over.

Microsoft gebruikte de E3-presentatie om zorgen proberen weg te nemen dat de Xbox niet genoeg eigen games krijgt. De console legt het hierbij flink af tegen de PlayStation 4, maar Microsoft kondigde aan vijf gamestudio's aan Microsoft Studios toe te voegen om hier verandering in te brengen. Het gaat bijvoorbeeld om de nieuwe studio The Initiative, geleid door Darrell Gallagher, die voorheen topman van Crystal Dynamics van The Tomb Raider-games was.

Daarnaast brengt Microsoft de Britse ontwikkelaar Playground Games van onder andere Forza Horizon 4 in zijn gelederen, komt Ninja Theory van Hellblade naar het bedrijf, wordt Undead Labs van State of Decay een Microsoft-studio en is het de bedoeling dat Compulsion Games van We Happy Few wordt toegevoegd als Microsoft Studio.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-06-2018 • 11:08

53 Linkedin Google+

Lees meer

Microsoft kondigt Gears 5 aan Nieuws van 11 juni 2018

Reacties (53)

Wijzig sortering
Even snel een maandagmorgen artikel van 'overig' nieuws in elkaar gegooid? Kies dan in iedergeval een titel die de lading van het bericht in z'n volledigheid dekt, 'samenvatting E3 microsoft' ofzo.

Rare opsomming van de 5 partijen, het is juist Ninja Theory die de meest besproken studio is, die maakte juist de laatste jaren veel voor Playstation.
Met de nieuwe dienst zal Microsoft de concurrentie met PlayStation Now van Sony en GeForce Now van Nvidia aangaan.
Concurrentie aangaan? Streamen naar Win10 en mobile kan al bijna 3 jaar, ze gaan nu alleen het aspect van iOS en Android volledig finetunen (de beta op android kon dit namelijk al) en uiteindelijk ook buiten je netwerk. Sinds de ontwikkeling van Mixer om realtime te streamen hebben ze al genoeg geleerd om dit niet alleen binnen netwerk, maar straks ook buiten je netwerk te kunnen streamen.
augustus 2015, was het al mogelijk:
https://tweakers.net/ext/f/kiHdaFVL8BOQt5M5SbTr3uzF/full.jpg
Met VPN was dit al mogelijk buiten je eigen netwerk, maar dat moet straks via de MS servers gaan lopen.

Even buiten dat dit 'al sinds 2013' loopt, in die jaren hebben ze de gamestream dienst laten gaan en gewoon de Xbox zelf volledig backwards compatible gemaakt, zodat je geen 'streaming' van X360 of XB meer nodig had, enkel de verder ontwikkeling van Xbox streaming naar devices.
" Even snel een maandagmorgen artikel van 'overig' nieuws in elkaar gegooid? "
Had het niet beter kunnen verwoorden, maar eerlijk gezegd ook niks anders verwacht....
Met deze 4 studios, een hele mooie setup gemaakt voor de start van de volgende generatie. Vooral ninja theory is erg getalenteerd en playground games heeft een 2e studio opgericht die lijkt aan een nieuwe fable te werken.
Deze E3 van Xbox was waanzinnig.

Verschillende Exclusives / World premiers, nieuwe studio's, verbetering van de gamepass en de streaming dienst. Één ding is zeker, Microsoft weet waar hun probleem ligt ten opzichte van Sony en zet hiermee in mijn ogen een flinke stap in de juiste richting.

Zelf bezit ik (nog) geen Xbox, maar dit begint er goed uit te zien. Zeker de gamepass waarbij Xbox/Windows exclusive games direct speelbaar zijn is een, in mijn ogen, fantastische stap.

De Fast Start is natuurlijk ook een mooie ontwikkeling. Ik ben benieuwd hoe nauwkeurig de machine learning tot uiting komt. Ik zelf speel veel genres, zoals : MOBA, FPS, MMORPG, puzzle games etc. Waardoor het in mijn ogen moeilijker wordt om te voorspellen welke spellen ik wil gaan spelen.
Waanzinnig? Hebben we wel naar dezelfde presentatie zitten kijken? 85% van wat MS presenteerde waren multi-platform games die ook voor de PS4 en PC zullen uitkomen. D'r waren maar een paar exclusieve titles en dat waren natuurlijk weer de zoveelste Forza, Gears en Halo-games. Enige uitzondering was Crackdown 3, een game die al ik weet niet hoveel jaar in ontwikkeling was.

Het was een goede show voor mij als PC/PS4-bezitter overigens, er komt veel leuks aan, maar er is nog steeds geen enkele reden om een Xbox erbij te willen hebben.
Vergeet niet dat console launch exclusive betekend dat hij niet naar PS4 komt. Dus wel meer dan 85% in dat opzicht is exclusief, alleen komt de game op meerdere platformen uit op de PC.

Daarnaast komen al Microsofts exclusives naar de PC. Dat is helemaal niet erg maar alleen maar fijn.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 11 juni 2018 15:34]

Ja waanzinnig, inderdaad niet persé voor Xbox maar wel voor de gaming-industrie in het algemeen. Dit had ik er inderdaad even bij moeten vermelden.

Natuurlijk waren de meeste games multi-platform maar dat is ook zo bij PS. Met Crack down, Gears, Halo en Forza gaan ze een groot publiek aanspreken en de gamepass met directe access tot de nieuwste first party games is misschien wel een reden om een xbox te kopen (heeft PS hier ook een alternatief voor btw? en hoe werkt dit m.b.t. nieuwe releases).

Het was misschien nog niet de grote XBOX show maar Microsoft moet ergens beginnen en dit lijkt een stap in de juiste richting :)
Maar ze komen nooit verder dan Crackdown, Gears, Halo en Forza. Als je niet persé één van die games wil spelen ben je beter af met een PS4 en dat blijkt ook uit de verkopen.

Het is goed dat ze nieuwe studio's toevoegen, maar waarom nu pas?
Nou Tales of Vesperia was waanzinnig. De rest was de usual suspects ja.
Was een goede presentatie, voor mij persoonlijk zat er weinig bij, hoewel ik gears 5 en Halo graag op de pc ga spelen. Gamepass begint steeds aantrekkelijker te worden, vooral omdat je de games gewoon kunt downloaden en geen zorgen hoeft te maken over de verbinding.

Het enige wat ik wel grappig vond waren alle 'World Premiers', met andere woorden multiplatform games, die waren voor mij nog het meest interessant, heb veel zin in Dying Light 2 en Metro. De exclusives zelf waren weer een beetje in hetzelfde rijtje als elk jaar, gears, halo, forza. En veel 2019 release window. Maar de nieuwe studios zullen waarschijnlijk pas later de vruchten werpen.

Fast start lijkt me een beetje zoals wat al gebeurd met een aantal games, je kunt alleen beginnen aan de single player terwijl multiplayer componenten aan het downloaden zijn. Waarschijnlijk gaat dit nog wel een aantal stappen verder.

[Reactie gewijzigd door merijn86 op 11 juni 2018 11:46]

Zowel de PS4 als de Xbox One hebben dit al beide vanaf release. Echter het grote verschil met FastStart is dat er nu geen vast gedeelte wordt gedownload, namelijk altijd het eerste gedeelte.

Bijvoorbeeld, als een game onderwater bestaat uit 4 downloadbare delen genummerd van 1, 2, 3 en 4 dan werd voorheen altijd steevast deel 1 altijd gedownload. Dit was vaak altijd het eerste level/map van de game. Je kreeg dan bij 10% van de installatie procedure op zowel de PS4 als de Xbox One de melding: <insert Game Title> is ready to play

Met FastStart kan, als ik het goed begrepen heb, ook deel 3, 2 en 4 eerst gedownload worden. Dit kan bijvoorbeeld van pas komen als je deel 1 al gespeeld hebt, dan de game verwijderd van je disk en bijvoorbeeld een half jaar later toch weer wil gaan spelen. Dan ziet dmv Machine Learning, het download mechanisme dat je deel 1 al gespeeld hebt, en zal dan deel 2 en 3 als eerste downloaden.
With FastStart, we introduced a patented, new technology that gets you into your game in half the time (*). FastStart-enabled games use crowdsourced data to identify the parts of the game you’re most likely to need right away and downloads those parts first. You’ll be playing in full-fidelity with just a fraction of the game installed. Wait less, play more.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 11 juni 2018 11:42]

Ik kan hier niet op uit maken dat het intelligent genoeg is om je deel 2 voor te schotelen als je deel 1 al gespeeld hebt. Wat ik er op uit maak is dat deze techniek aan de hand van speler gedrag gaat kijken welke resources je waarschijnlijk nodig hebt en die prioriteert (starters level > daarna kun je naar 3 levels > welke van de 3 wordt het meest gespeeld dan heeft die prio 1)
Ow.. dan zou dat systeem misschien zelfs sneller kunnen werken dan het systeem van Sony.
Misschien een beetje een domme vraag van een niet-gamer.... Maar hoeveel tijd kost het downloaden van een game eigenlijk? En hoeveel gaat dat nu worden met FastStart?
Dat hangt volledig af van de game en je download snelheid en de snelheid die de server aanbied.

Zo kan ik op de PC via uplay rainbowsix siege (60GB) in 30 minuten downloaden dankzij 50 MB/s (400mbit). Echter bijvoorbeeld Final Fantasy online is veel kleiner, maar heeft een aparte launcher die niet sneller wilde dan 8 a 10 MB/s en vervolgens duurde de installatie van 15GB daarvan pak hem beet 1.5 uur.

Met systemen als fast start, op de pc kwamen ze het eerste in mmo's, maar tegenwoordig hebben ook games als The Crew, ze kun je vaak binnen enkele minuten de game opstarten. Echter fast start pretendeert hier een 'slim' alternatief te zijn die rekening houdt met wat je gaat spelen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 11 juni 2018 13:47]

Lang, de servers van Sony zijn gewoon klote.
Ik snap niet waarom iets altijd een wedstrijd moet zijn tussen PlayStation en Xbox.
Zo bedoelde ik het niet...
De xbox one ook al, alleen is niet elk spel al direct echt speelbaar. sommige spellen laten je bijvoorbeeld in een sandboxed omgeving rondrennen, anderen laten het spel wel al spelen. Waarschijnlijk gaan ze dit nu optimaliseren zodat de ervaring over alle spellen (die het ondersteunen) gelijk wordt.
Heeft de Xbox ook gewoon hoor... blijkbaar willen ze dit nog verder optimaliseren.
Xbox ook, alleen nu word het nog beter geoptimaliseerd door middel van ''Machine learning'' waardoor het de helft van te tijd moet kosten ten opzichte van het model dat nu gehanteerd word.
Het verschil tussen faststart en de huidige functionaliteit is dat de huidige functionaliteit door de maker aangegeven wordt.

De uitgever zegt dus dat de ps4 dit moet downloaden om het te kunnen spelen. En met faststart wordt dit bepaald door machine learning.

Faststart kan hierdoor veel dieper en verder gaan dan een uitgever. Want een uitgever zet meestal een build-straat op om het eindproduct zo efficient mogelijk te krijgen, dat daarvoor skins uit level 1 en level 19 samen in 1 bestand moeten komen is niet relevant.
Wat faststart (in theorie) zou kunnen doen is nu dat bestand met skins voor level 1 en level 19 weer uit elkaar halen, dan enkel het gedeelte met de info voor level 1 versturen et voila, het is 50% efficienter dan de huidige manier.
Doet me denken aan de dienst van Blizzard. Hier kan je bijvoorbeeld Starcraft 2 al spelen op "low" terwijl de textures voor "high" nog aan het downloaden zijn.
Zelfs Wargaming heeft dit met Tanks, je kan lage tiers / lage textures al vrij snel spelen tijdens het downloaden, terwijl de bulk ( high res textures, hogere tiers tank models, mappen ) nog aan het downloaden is. Lijkt mij toch ook wel beetje standaard toch, zeker vandaag de dag?
Steam doet het in geen enkele download voor zover ik weet. Maar dat is ook meer een marketplace constructie dan BattleNet.
Tja idd, Steam kan dan weer preloaden toch en dat is voor een 'marktplaats-constructie' ook van meer waarde ( je kan em spelen op het moment dat ie uit komt, en daarom mag je hem nu al downloaden maar je kan er nog niks mee doen.. ).
Hetzelfde wordt door Blizzard ook toegepast bij World of Warcraft waarbij een klein deel essentiele files gedownload moeten worden om te starten. Hierna kan je al beginnen spelen terwijl de launcher de rest van de game binnentrekt.
Beetje als SWTOR. Je kunt dat op de "starter" (?) worlds spelen terwijl de rest volgt.
Ik vraag me af of gamestreaming diensten wel gaan werken (in de toekomst). Stel dat de nieuwe Battlefield uit komt via streaming en 100.000 gebruikers gaan tegelijkertijd spelen in 4k-60FPS, dan heb je veel GTX1080Ti voor nodig in de serverruimte 8)7
Dat is toch niet ONS probleem, zij claimen dat het blijkbaar kan, dus het is aan HUN om te zorgen dat ze die uitspraak waar kunnen maken. Maar denk dat je voorlopig al heel blij mag zijn als de games FullHD 'ultramode' zijn.. Maar streaming zal zeker over 10 jaar wel redelijk normaal zijn, en over 20 jaar waarschijnlijk niet eens meer anders.
Daarbij als jij met 100 man zit hoef je maar de map 1keer te redeneren, terwijl je anders 100 maal afzonderlijk moet gaan renderen.
En dan hou ik cheaten wat veel moeilijker wordt met streaming buiten beschouwing.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 11 juni 2018 23:33]

Je zult de map nog steeds 100 keer moeten renderen, immers is het niet zo dat iedereen hetzelfde ziet.
Streaming is juist wel DE oplossing tegen cheaten, want dat is gewoonweg niet meer mogelijk (behalve natuurlijk bugs in maps gebruiken, maar dat kan iedereen).
Hoewel de gemiddelde internet verbinding in onze regio meer dan voldoende is voor (i.i.g. casual) streaming gaming, denk ik dat daar toch momenteel nog de beperking ligt, met name in de grote markten als de US. Zodra de infrastructuur wereldwijd voldoende op orde is om zeer grote investeringen aan de kant van de streaming dienst aanbieders te rechtvaardigen, denk ik dat het snel kan gaan. 😌
Is het niet beter om de acquisitie van de 5 studios + het starten van een nieuwe studio in een apart artikel te zetten? Voelt er een beetje los aangeplakt nu terwijl vooral de aankoop van Ninja Theory veelbesproken is.
Zat live te kijken. Vond het een beetje over de top om er helemaal een naam aan te koppelen, 2x zo snel laden, nou dat noemen we Faststart }:O (Nu juichen! 8)7 )
Het wordt nu steeds interessanter om het abonnement te verlengen, momenteel heb ik een maand voor een euro gekocht. Zijn er verdere positieve ervaringen hier?
Faststart lijkt dus een beetje op de service van het Eindhovense Utomik, waarbij je ook al kunt beginnen met spelen terwijl de game nog aan het downloaden is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True