Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft gebruikt servers met Xbox-hardware voor gamestreamdienst

Microsoft heeft de voorlopige naam onthuld van zijn komende gamestreamdienst: Project xCloud. Het bedrijf test de dienst momenteel intern en heeft daarvoor bladeservers met Xbox One-hardware in Azure-datacenters staan.

Microsoft heeft speciale bladeservers ontworpen die de componenten van vier Xbox One-consoles in een enkele behuizing bevatten. De bladeservers ondersteunen volgens het bedrijf de infrastructuur die nodig is voor gamestreams en de eerste racks met blades staan in datacenters voor Microsofts Azure-platform wereldwijd.

Microsoft claimt Project xCloud werkend te hebben en zal volgend jaar publieke testen houden. Het bedrijf richt zich op Xbox-spelers. De dienst maakt het spelen van Xbox One-games op smartphones en tablets mogelijk en in de video is te horen dat het in ieder geval om Android gaat. Niet alleen nieuwe Xbox-games moeten streaming te spelen zijn, maar ook reeds uitgebrachte spellen.

Gebruikers kunnen een Xbox Wireless Controller via bluetooth verbinden voor de bediening. Daarnaast werkt Microsoft aan aanraakgevoelige besturing. De huidige test draait op 10Mbit/s en Project xCloud krijgt de mogelijkheid streams via 4g aan te bieden, terwijl Microsoft ook aan 5g-ondersteuning werkt. Verbeteringen bij netwerktopologie en videocodering moeten voorkomen dat latencyproblemen optreden.

Microsoft bevestigde afgelopen zomer aan een dienst voor gamestreams te werken, nadat al hier al jaren geruchten over gingen.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

08-10-2018 • 19:38

92 Linkedin Google+

Submitter: Michelli

Reacties (92)

Wijzig sortering
Stiekem vind ik het toch altijd interessant dat er in dit soort artikelen altijd gesproken wordt over internetsnelheid in de vorm van bandbreedte, terwijl de latency voor dit soort diensten toch vaak belangrijker zijn. Natuurlijk heb je ook wel een bepaalde minimumbandbreedte nodig om het te kunnen spelen en adequaat te kunnen streamen, maar de latency heeft in veel grotere mate invloed op hoe goed het speelbaar is.
Nu is dit in veel plaatsen in Nederland niet zo'n groot probleem over de vaste thuisverbinding, maar ik vrees dat het bijvoorbeeld op 4G toch al een heel stuk minder soepel te spelen zal zijn. En in landen buiten Europa waar het een stuk minder gesteld is met de internetdichtheid zal het alleen maar een groter probleem zijn (en onderschat niet hoeveel gamers er nog in gebieden als Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten wonen)
Volgens het bronartikel wordt latency niet alleen bestreden door verbeteringen in netwerktopologie en videocodering, maar ook vooral doordat de dienst bescbikbaar komt in alle 54 Azure regions.
Je gamed dus op een datacenter in de buurt.
Nu liggen die voornamelijk in Europa, Noord-Amerika en AziŽ, dus dit zal inderdaad niet veel oplossen voor gamers in Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten.
https://blogs.microsoft.c...g-with-you-at-the-center/
Azure heeft ook datacenters in Zuid-Amerika, Afrika en het midden oosten https://azure.microsoft.c...l-infrastructure/regions/
Absoluut. (Dat was ook te zien in het artikel waarnaar ik verwees).
Maar niet veel (Zuid-Amerika: 1, Africa: 2, Midden-Oosten: 2)
In Europa alleen zijn er al 3x zoveel als die drie regio's samen.
Tsja, in zuid-amerika heb je niet zoveel internet activiteit; alweer een beetje oude kaart uit 2012, maar ja. Voornamelijk in BraziliŽ.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 9 oktober 2018 10:05]

Stiekem vind ik het toch altijd interessant dat er in dit soort artikelen altijd gesproken wordt over internetsnelheid in de vorm van bandbreedte, terwijl de latency voor dit soort diensten toch vaak belangrijker zijn. Natuurlijk heb je ook wel een bepaalde minimumbandbreedte nodig om het te kunnen spelen en adequaat te kunnen streamen, maar de latency heeft in veel grotere mate invloed op hoe goed het speelbaar is.
Nu is dit in veel plaatsen in Nederland niet zo'n groot probleem over de vaste thuisverbinding, maar ik vrees dat het bijvoorbeeld op 4G toch al een heel stuk minder soepel te spelen zal zijn. En in landen buiten Europa waar het een stuk minder gesteld is met de internetdichtheid zal het alleen maar een groter probleem zijn (en onderschat niet hoeveel gamers er nog in gebieden als Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten wonen)
Toch is dat zeker relevant want dat geef een indicatie van de beeldkwaliteit. Ter vergelijking een HDMI 2.0 kabel is beperkt tot 4K op 60 fps (bij Chroma 4:2:02 gebruik ) en die kabel zit op 10.2 Gbit/s tot 18.0 Gbit/s. Dan is de 10 Mbit/s van deze dienst toch net even wat minder ;).

edit: het punt was niet dat je deze bandbreedte 1 op 1 moet gaan vergelijken met de genoemde 10 Mbps… Het punt is dat bandbreedte iets zegt over de kwaliteit van het beeld en dus zeker een factor is.

Voor wie daar duiding bij wil; 10 Mbps lijkt mij te beperkt. Zelf tijdens de beta gestart met Steam in-home streaming en met een flink hogere bandbreedte zag ik daar al kleur verschillen tussen een directe hdmi kabel (10 meter) en de stream.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 oktober 2018 13:28]

Wat je zegt klopt niet. Chroma subsampling is alleen vereist wanneer je meer dan 8 bits kleuren gaat gebruiken bij 4K@60Hz over HDMI 2.0. Daarnaast kan je ook prima 4:2:2 gebruiken in combinatie met 10bits kleur op 4K@60Hz, je hoeft niet direct te zakken naar 4:2:0.

Daarnaast heeft HDMI 2.0 18Gb/s en HDMI 2.1 48Gb/s bandbreedte.
Heb het nagekeken en het was inderdaad 4:2:2. Instellen blijft vereist, anders krijg je boven de 24 Hz namelijk geen beeld. (Overigens zegt mij dat verschil helemaal niets, het punt was dat het anders niet werkt).

Gbps ook maar even nagekeken. De kabels die ik tegenkwam waren officieel niet allemaal 18 Gbit/s, blijkbaar is de stap eronder 10.2 Gbit/s.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 oktober 2018 13:29]

Instellen is niet noodzakelijk zolang je TV het ondersteunt. Het kan zijn dat je de volledige bandbreedte van de HDMI poort op je TV nog moet activeren, dit staat niet altijd standaard aan 8)7

Zoals ik al zei kan je prima 4K@60Hz over HDMI 2.0 versturen met 8bpc (bits per colour) RGB of 4:4:4 (uncompressed). Veruit de meeste content is 8bpcc, HDR content is pas de eerste echte consumenten content (op grote schaal) die hogere bit dieptes gebruikt.

<Met HDMI 2.0> Pas wanneer je boven de 8bpcc gaat zitten zoals bijvoorbeeld 10bpc met HDR10 of 12bit met Dolby Vision dan heb je de compressie van chroma subsampling nodig zoals 4:2:2 of 4:2:0 op 4K en dan enkel pas boven de 30Hz.</Met HDMI 2.0>
Gbps ook maar even nagekeken. De kabels die ik tegenkwam waren officieel niet allemaal 18 Gbit/s, blijkbaar is de stap eronder 10.2 Gbit/s.
18Gb/s kabels zijn vaak te herkennen aan het "High speed" label zoals deze. En het "Ultra high speed" label voor 48Gb/s kabels zoals deze.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 9 oktober 2018 17:26]

Kan best een beperking van mijn TV zijn, het is een 4k model uit 2015. In de handleiding wordt de 4:2:2 ook genoemd.

Bij diverse kabels kreeg ik geen beeld (op 4k) of vastlopers van het beeld. Heb toen geconcludeerd dat die 18 Gbps kabels nodig waren. Maar dat kan een foute conclusie zijn, kan natuurlijk ook in de algehele kwaliteit van de kabel zitten. Jij denkt dat een 10.2 kabel ook 4k60fps op 4:2:2 kan weergeven?

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 oktober 2018 23:11]

Ze lijken zich vooral op smartphones en tablets te richten, zal nog wel even duren voordat 4k met 60fps daar de standaard wordt
HDMI is ongecomprimeerd, vrijwel geen enkele steamingdienst stuurt ongecomprimeerde video streams.
Netflix adviseert 25mbps voor UHD streaming.

Ik verwacht ook niet dat je meteen kunt gamen op 4K met deze dienst.
Zo ver ik weet in de Netflix stream zelf circa 15 Mbps - 18 Mbps met x265 (net wat anders dan aanbevolen snelheid). Echter dat is niet te vergelijken met gaming. Immers gebruikt de compressie de logica dat bij hetzelfde beeld je niet alle data opnieuw hoeft door te sturen. Dat werkt bij een serie of film op 24 fps prima. Ga je echter een game spelen en draai jij je personage 180 graden dan zal geen enkele pixel overeen komen, op de UI na. Dus dan heb je toch wat meer Mbps nodig om dezelfde kwaliteit te behalen als een Netflix 4K stream van een serie.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 oktober 2018 14:42]

4G heeft een prima latency, vergelijkbaar of beter dan VDSL bijvoorbeeld.
Fair enough, de algemene latency wel, maar 4G heeft wel veel meer last van jitter (ofwel instabiele latency), wat merkbaarder zal zijn dan een latency die stabiel ietsje hoger is.
Ik denk ook niet dat deze service zich snel zal richten op de "die hard" gamers die direct jeuk krijgen van framedrops of wat vertraagde inputs. Streaming lijkt mij prima werken voor games waarbij reactietijd niet heel relevant is. Dus dit soort services (er zijn er inmiddels meerdere) is leuk voor mensen die zo nu en dan een spelletje willen spelen en er wat geld per maand voor over hebben. De mensen die graag serieus shooters en fighting games spelen zullen altijd beter af zijn met een game die lokaal draait.

edit/toevoeging: het zou helemaal mooi zijn als ook altijd je savegames e.d. gesynchroniseerd zijn; of je de game nu via je lokale console speelt, of via een streaming-app als je ergens anders bent.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 8 oktober 2018 20:07]

Die xbox blades zullen geheid goedkoper zijn voor microsoft om in hun servers te proppen, maar juist voor streaming diensten zou je denken dat 60fps geen overbodige luxe is om een de inputlag te verlagen. In dat opzicht zijn deze servers (en die van playstation) goedkopere opties voor sony en ms in ieder geval.

Terwijl nvidia met high end gpu’s een duurdere en dus meer premium optie biedt.
Andere kant zijn deze dingen wel geoptimaliseerd voor de hardware van een Xbox, dus geen rare issues met games als ze opeens Nvidia/Intel servers zouden gaan gebruiken.
het is mogelijk dat de server-rack versies hoger geklokt zijn omdat koeling efficiŽnter kan als het apparaat niet mooi en stil hoeft te zijn.
Nee, dat denk ik niet. Er zal wellicht een aangepaste firmware op draaien maar de hardware zal zo goed als identiek zijn aan een gewone xbox.
Op een hogere klok instellen verandert de hardware niet. Dus het is dezelfde, identieke hardware maar dan op een hogere snelheid.
Wat versta je onder de hardware? Dit zullen wel degelijk aangepaste blades zijn want de behuizing, BD speler en ventilatoren heb je in een rack niet nodig. Ook alle poorten zijn overbodig behalve 1 USB, LAN en HDMI.

En als je dan toch bezig bent is het uiteindelijk goedkoper om alle controllers voor b.v. de BD drive, HDMI in etc. er maar af te laten.
Leuk project om in de gaten te houden. Zo'n oplossing met controller en daaraan je telefoon geklikt lijkt mij voor mij wel leuk als aanvulling op de Switch.
Dit bestaat al langer via Playstation Remote play. Weet niet of enkel SOny toestellen was maar ik kan ook gewoon mijn telefoon op PS4 controller (met beugeltje) klikken en gamen.
Ik snap nog steeds niet waarom ze nog steeds geen IOS remote play app hebben voor iPhone en zelfs Apple TV. Dat met ingebouwde ondersteuning voor de Dual Shock controller zou toch wel gaaf zijn. Remote play heeft wel een Windows en Mac applicatie https://remoteplay.dl.pla...teplay/lang/nl/index.html
Apple hield ook Steam play tegen, kan weleens door dezelfde reden zijn; het niet toelaten van in app purchases zonder dat Apple er op verdiend. Ondanks dat het simpel gezegd een remote desktop sessie is..
Ik denk inderdaad dat @BigBrotha hier gelijk heeft. Apple wil niet dat jij geld aan andere partijen geeft voor iets wat op hun device te gebruiken geeft. Ze zien het als een externe app store , en hier is Sony's remote play het zelfde als steam remote play. Apple krijgt geen 30% van die spellen. MS zijn remote play zal dus ook niet op iOS komen.
Daar heb je op een Xbox zo weinig aan...
Ik heb geen Sony console meer. Die vlieger gaat voor mij dus niet op.
dit heeft met remote play niets te maken. remote play gebruik je om je eigen ps4 output richting je vita of daarna je pc te sturen zodat je hierop kan gamen.
ik gebruik het heel frequent want mijn ps4 klinkt vaak alsof er een f16 gaat opstijgen en dan is in een andere kamer gamen wel leuker.
streamen naar pc kwam trouwens maar nadat MS het via windows10 voor xbox al had geimplementeerd.


nee dit is de tegenhanger van playstation now en werkt op dezelfde manier
Nog mooier zou support voor de switch zijn ;) maar dat zal Nintendo jammer genoeg nooit toestaan.
Wat niet is kan nog komen. Ze hebben ook samen reclame gemaakt voor crossplay. Wat mij betreft (als zowel Xbox als Nintendo liefhebber) mag de band wel wat inniger. Beide bedrijven zijn mooi aan het innoveren.
Hier sluit ik mij volledig bij aan!
Ze laten al wel toe dat de nieuwe AC: origins in Japan wordt gestreamed naar de Switch. Dat zou nog een mooie deal kunnen worden tussen Nintendo en xbox, Switch is handiger om op te gamen dan een telefoon/tablet + controller. Dromen mag.
Misschien een stomme vraag want kan het niet zo snel vinden, maar waar kan je die telefoonhouder bestellen voor de controller?
Komen ze met een accessoires voor dit?

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 8 oktober 2018 21:41]

Zulke zijn er in principe al door 3rd party, toen de nieuwe Xbox controller ook bluetooth aan boord kreeg en als mobiele-game controller kan worden gebruikt.

https://www.amazon.co.uk/...ler-Samsung/dp/B01MSX55FM
Random voorbeeldje.

Maar neem aan dat MS ook zelf die dingen gaat aanbieden.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 9 oktober 2018 00:56]

Dus dit zou dan ook goed moeten werken met de Nvidia shield?
de controller/scherm in 1 bedoel ik dan :P

of homebrew op Switch XD
Ik heb het bij aliexpress gekocht en ook op voorraad. Vooral toen gekocht voor emulators op android. Is trouwens precies het zelfde als in de video. Microsoft heeft denk ik bij aliexpress geshopt 🤣

Phone Mount HandGrip Stand for Xbox ONE S/Slim Ones Controller for Steelseries Nimbus Gamepad iphone X Samsung S9 S8 Clip Holder
https://s.click.aliexpress.com/e/bkxzED4y

[Reactie gewijzigd door MissBluefinger op 9 oktober 2018 20:28]

Ben toch wel benieuwt wat hier achter zit en dan bedoel ik een maandelijks bedrag waarmee je toegang hebt tot alle games, of is het de bedoeling dat je dus gekochte games kunt spelen op de smartphone?

Ik hoop uiteraard dat er een mogelijkheid is dat je voor een vast bedrag per maand gewoon Xbox-games kunt spelen op je smartphone zonder deze aan te schaffen :) .

Ben benieuwt waar dit heen gaat, de opzet is goed.
Gok op een onderdeel van Gamepass, dat is al een vast bedrag per maand voor een aardige set aan games die je kan spelen (alle 1st party MS games komen standaard in de gamepass).
Bijzondere hardware keus, ben benieuwd of het onderliggende idee was om goedkoper aan het hardware te komen voor de server en doorontwikkeling van xboxes of dat het een ander probleem oplost. Had een software matige oplossing verwacht met generieke hardware.
Muah. De xbox games zijn specifiek voor die hardware gemaakt. Want console. Eigenlijk een best logische keuze, IMHO.
Ja, maar de architectuur is (vergeleken met de vorige generaties) niet heel exotisch en zou met "standaard server/PC hardware" prima moeten kunnen draaien. Maar ik denk dat je gelijk hebt: lijkende hardware gebruiken is natuurlijk nog makkelijker, maar je levert dan wel een hoop in qua schaling.
True. Aan de andere kant is de soc toch zeker niet standaard. Daar heeft amd geen serverbordjes voor liggen. Moet eerst ook weer ontworpen worden. Denk at dit kostentechnisch beter is. Die xbox supply chain zal ondertussen wel dusdanig goed draaien dat dit ze bijna niks kost.
Qua hardwaren en software compatibility snap ik dat volledig, maar vraag mij af welke overwegingen er allemaal gedaan zijn. Met de huidige oplossing, zonder veel details te hebben gezien, lijken ze hun over capaciteit niet goed kwijt te kunnen, klinkt als een 1:1 service (wat vast niet zo zal zijn).
Ja, ikzelf had ook meer iets verwacht in de hoek van virtualisatie. Maar ik gok dat het toch "praktischer" is om het op deze manier te doen. Sony doet overigens hetzelfde, die hebben PS3 en PS4 'blades'. Vraag me af hoe Nvidia het doet met hun Gefore Now, heb ooit ergens gelezen dat dat gewoon een flinke Xeon en een Tesla P40 is per "instance", maar met die specs kan je wel een paar virtualisaties draaien per instance.
Dat van de ps blades had ik nooit gelezen, dan wordt het ineens een stuk logischer inderdaad als iemand dezelfde keuzes maken. Ik vraag mij dan alleen nog af of deze richting door beide grootmachten is gekozen om hun hardware voor consoles goedkoper in te kunnen kopen.