Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft maakt alle Xbox One-games beschikbaar op Project xCloud

Het wordt mogelijk om alle games die beschikbaar zijn voor de Xbox One te streamen via Microsofts Project xCloud. Dat betekent dat er een gamebibliotheek van 3500 games beschikbaar komt, en tevens worden aanpassingen automatisch doorgevoerd op de streamdienst.

Al die games hoeven technisch gezien niet te worden aangepast om te werken met Project xCloud, waardoor in principe alle 3500 games die werken met de Xbox One, ook werken met de gamestreamingdienst. Daarnaast zullen wijzigingen die worden doorgevoerd aan de Xbox One-versie ook automatisch beschikbaar komen op Project xCloud.

Dat moet het gemakkelijker maken voor ontwikkelaars om hun games op meerdere platforms aan te bieden. Zo hoeft er immers maar een keer te worden ontwikkeld om een game uit te brengen voor Xbox One, maar ook op apparaten die met Project xCloud kunnen werken, zoals tablets en smartphones.

Microsoft kondigde de komst van xCloud afgelopen herfst aan, al werd afgelopen zomer al bevestigd dat er aan een streamingdienst werd gewerkt. Volgens het bedrijf wordt er gebruik gemaakt van bladeservers die in Azure-datacenters staan, waarmee de dienst intern wordt getest. Microsoft stelt nu dat er een alpha-versie beschikbaar is die door Microsoft-werknemers wordt getest. Een publieke bètaversie komt waarschijnlijk later dit jaar uit.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

25-05-2019 • 09:31

94 Linkedin Google+

Reacties (94)

Wijzig sortering
De titel doet wat anders vermoeden dan de tekst. De titel lijkt te zeggen dat elke Xbox One game straks (al dan niet direct) beschikbaar is via xCloud. De tekst lijkt enkel te zeggen dat er geen technische aanpassingen nodig zijn aan de games. Het verschil zit hem erin dat het dan maar afwachten is welke uitgevers eraan mee willen doen en welke games ze ook werkelijk beschikbaar zullen stellen.

Ligt ook helemaal aan het verdienmodel: betaal je hierbij wel per game of is het per maand? En hoe verhoudt zich dat dan tot GamePass?
Microsoft heeft met xbox en azure cloud de beste papieren voor de toekomst. Ze hebben en gameervaring en cloudervaring. Geen enkele andere concurrent heeft deze combi. Sterker nog sony ziet dit ook en gaat ook gebruik maken van azure. Nintendo gaat die stap vermoedelijk ook maken. Dus ms heeft niet alleen vanuit xbox, maar ook van hun concurrenten een inkomstenbron. Daarnaast kan microsoft in tegenstelling tot bv sony veel goedkoper hardware inkopen. Dezelfde hardware voor xbox wordt ook gebruikt in hun serverracks en die serverracks worden niet alleen gebruikt voor gamen. (eigen woorden van phil spencer). Dus ja de deal die ze met bv amd kunnen maken gaat veel verder dan sony ooit kan doen. Er gaan geruchten dat xbox next zen3 + arcturus gaat bevatten en dat ze navi overslaan. Opvolger van navi heeft hw rt ondersteuning, iets wat ps5 niet gaat hebben.
Interessant artikel over microsofts xbox strategie hier
Is idd een goed artikel. Heb het vanochtend ook gelezen.

Verder gaat het bij Microsoft qua streaming verder dan alleen het beeld streamen. Ze zijn er echt over aan het nadenken. Wat nou als iemand gaat streamen op een telefoon ? Dan heb je in eerste instantie overlay glass controls nodig. Ze hebben dat zo aangepast dat in games als bv Forza Horizon de ABXY knoppen vervangen zijn door icoontjes. Bv een gaspedaal icoon om gas te geven ipv een simpele softwarematige A knop op het scherm. Of een hand icoon voor de handrem ipv X. Een slider om mee te sturen. Slider naar links, is naar links sturen, slider naar rechts etc etc. Dit zorgt ervoor dat je je duim natuurlijk kunt bewegen ipv een halve circel te moeten maken om te sturen. Allemaal voor een betere gebruikers ervaring.

Een ander voorbeeld is bv in Cuphead. De A knop is daar schieten, dus een kogel/pistool icoontje....

Verder beschikt Microsoft natuurlijk over haar eigen Azure datacenters die onderling verbonden zijn met glas. Speel jij dus FH4 in op een XCloud server in Datacenter Amsterdam en ik bv in het Datacenter in Frankfurt, dan gaat de onderlinge communicatie via die glaslijn (fabric) en niet via het internet om zo de lag te verminderen en de gebruikerservaring te verbetern. Microsoft kan het zelfs zo instellen dat iedereen die in een bepaalde Azure region zit, vaker bij elkaar in multiplayer terecht komt dan het verdeeld is wereldwijd.

Alles wordt uitgelegd in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=azwGB5w_yfQ&
Bij ongeveer 20 minuten zie je aangepaste glas overlay controls op telefoons. Best leuk om te zien en makkelijk te maken, het is een simpele json file.

Denk idd dat Microsoft hier echt iets goeds in handen heeft. Andere zullen natuurlijk zeggen van niet, maar ja we weten allemaal wel waarom Sony een partnership met Microsoft is aangegaan op het gebied van Cloud. Sony heeft niet zo'n infra liggen en moeten iets ondernemen anders is hun enige USP straks de exclusives echter heeft Microsoft de afgelopen 2 jaar ook niet stilgezeten met de aankoop van studio's. Ja daar zal echt niet morgen de ene na de andere exclusive van de band rollen, maar ze zijn goed bezig met een inhaalslag.
Met die exclusives komt het wel goed. Microsoft heeft een blanco check uitgetrokken en met hun nieuwe studio The Initiative trekken ze de crème de la crème aan gamedevelopers aan. Zoals je in dit artikel en hier kan lezen, raakt sony heel wat lead developers/designers kwijt. Blijft daar niks meer over. Nou ja iig laden de spellen wat sneller op de ps5.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 26 mei 2019 11:01]

Tja ik heb nog niks voorbij zien komen van aangekondigde games van hun nieuwe studio. Waar Sony gewoon blijft komen met block Busters doet MS aan providing services en vindt ze geen game studio meer. Nintendo en Sony zijn voorlopig de betere op dit moment.
Die geruchten waren al lang onzin heb ik begrepen, en dat kwam ook echt na het moment dat er geruchten waren dat de volgende Xbox helemaal niet krachtiger is dan de PS5. Dat zou overigens ook betekenen dat de volgende Xbox helemaal niet gauw gaat uitkomen, waardoor ze Sony gewoon alle vrijheid geven om weer marktleider te worden (niet dat ik xbox gauw marktleider zie worden). Navi zou voor een groot deel exclusief ontwikkeld zijn voor de PS5 in samenwerking met AMD. Exclusief in de zin "custom made hardware", met wel degelijk hardware RT.

Sony heeft expliciet RT genoemd, niemand verwacht dat ze hiermee simpel software matige RT bedoelen. De laatste geruchten die ik juist las op Neogaf en Era was dat er juist een kans is dat de volgende Xbox een aangepaste Vega chip heeft. Helaas gaan die topics zo hard, dat er een paar dagen later weer een ander gerucht is.
Het kan rap keren hoor volgens mij zijn ze met vroegere Xbox ook al eens marktleider geweest. Belangrijkste nu is dat ze snel met goede exclusieves komen. Ik heb elke Xbox en de Xbox One wordt echt super goed onderhouden met updates dus nog meer exclusives en het komt wel in orde.
Ja tuurlijk joh.... Dus als je voor ligt bent je geen marktleider... Ook al heeft Sony ze later bijgehaald, ze zijn gewoon marktleider geweest. Zet die blauwe bril nou eens af.

En die defecte 360's.... Ja dat waren er miljoenen die zo zwaar drukten op de totale verkopen dat Sony met de PS3 ze met gemak kon inhalen. Get real man. De afgunst druipt er gewoon vanaf.

Ik snap je reactie wel hoor. Sony heeft een grote voorsprong en je ziet gewoon de dat de markt gaat verschuiven richting de cloud. En nee dat is niet kiezen tussen cloud of in house console. Het is én/of. Je kan kiezen, of wel of niet of beide wel of beide niet. Ondertussen heeft Sony niet meer de krachtigste console. Draait de One X rondjes om de Pro (ach power was toch niet zo belangrijk O-) alleen tussen 2013 en 2017) en zien ze Microsoft en Google richting Cloud gaming gaan en zelf hebben ze niets op dat gebied. Google heeft echter qua games nog niet zoveel en Microsoft komt straks (pak hem beet een jaar of 1-2) ook met een rijtje exclusives. Tja dat doet zeer bij kamp blauw.

Ben zo benieuwd waar ze straks mee gaan komen. Tussen 2013 en 2017 riepen ze dat ze de krachtigste console hadden. Na 2017 draaide gaming ineens om de beste exclusives. Waar draait het in 2019 en 2020 om ? Oh wacht.... de kwaliteit van de exclusives natuurlijk.... Ja ja....
Ja tuurlijk joh.... Dus als je voor ligt bent je geen marktleider... Ook al heeft Sony ze later bijgehaald, ze zijn gewoon marktleider geweest. Zet die blauwe bril nou eens af.
Klein deel van de generatie, waarna de game releases ook steeds minder werden (zelfde met de Xbox One generatie). Het feit dat de Xbox 360 beter liep in de eerste 2 jaar was omdat er verschil was in architectuur waar developers gewoon meer problemen hadden met de PS3.
En die defecte 360's.... Ja dat waren er miljoenen die zo zwaar drukten op de totale verkopen dat Sony met de PS3 ze met gemak kon inhalen. Get real man. De afgunst druipt er gewoon vanaf.
Het zorgde wel degelijk voor dat men minder vertrouwen kreeg in Microsofts console.
Ik snap je reactie wel hoor. Sony heeft een grote voorsprong en je ziet gewoon de dat de markt gaat verschuiven richting de cloud. En nee dat is niet kiezen tussen cloud of in house console. Het is én/of. Je kan kiezen, of wel of niet of beide wel of beide niet. Ondertussen heeft Sony niet meer de krachtigste console. Draait de One X rondjes om de Pro (ach power was toch niet zo belangrijk O-) alleen tussen 2013 en 2017) en zien ze Microsoft en Google richting Cloud gaming gaan en zelf hebben ze niets op dat gebied. Google heeft echter qua games nog niet zoveel en Microsoft komt straks (pak hem beet een jaar of 1-2) ook met een rijtje exclusives. Tja dat doet zeer bij kamp blauw.
Alsof de One X nog lang de krachtigste zal blijven. Het blijft anders op het moment nog wel 1 van de weinige argumenten als Microsoft eigenlijk geen grote releases meer heeft gehad sinds de komst van de One X. Maar ik snap het ook wel dat het belangrijk is voor je, als je van een Xbox One komt. Noem het maar halve rondjes, sinds het verschil nogal klein is naast alleen de resolutie. De daadwerkelijke grafische verschillen zijn er nauwelijks. PSNow is geen cloud gaming of kom je vertellen dat het natuurlijk "kut" is? Wat betreft Cloud gaming hebben ze genoeg ervaring kunnen opbouwen, iets wat Microsoft nu ook gaat doen, daar hoef je namelijk geen eigen datacenters voor te hebben om die ervaring te hebben.
Google heeft echter qua games nog niet zoveel en Microsoft komt straks (pak hem beet een jaar of 1-2) ook met een rijtje exclusives. Tja dat doet zeer bij kamp blauw.
Pijn waarom? eerst zien en dan geloven of dacht je dat de concurrentie stil zit te kijken? Nog 2 jaar wachten...je wacht anders al aardig lang zie ik idd. Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf een One X maar buien gamepass heeft de console voor mij weinig meerwaarde en in de toekomst al helemaal sinds elke release toch wel beschikbaar zal zijn op de pc.
Ben zo benieuwd waar ze straks mee gaan komen. Tussen 2013 en 2017 riepen ze dat ze de krachtigste console hadden. Na 2017 draaide gaming ineens om de beste exclusives. Waar draait het in 2019 en 2020 om ? Oh wacht.... de kwaliteit van de exclusives natuurlijk.... Ja ja...
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Ik merk toch echt afgunst van jouw kant af dan dat je dat bij mij wilt neerleggen. Als je iemand wilt bestellen als fanboy, moet je jezelf niet nog erger gaan uiten. Nog een feitje, Sony was vanaf begin deze generatie al goed bezig met exclusives, waar Microsoft met 2 generaties laat zien dat ze iedere generatie na 2 jaar alweer flink afzwakken met releases. Vandaar dat ik meer afgunst van jouw kant merk omdat je blijkbaar te lang hebt moeten wachten op games (en nog steeds).
Microsoft heeft met hun nieuwe studio the initiative de lead designers/ developers van sony binnengehaald. Er blijft niks meer over bij sony.
En zo zijn er ook weer designers van Microsoft studio’s aan het werk bij Sony of andere uitgevers...big deal? Want Sony heeft maar 1 lead designer ofzo. Je weet niet waar je over praat man :z. Ik ben benieuwd waar deze studio mee komt, maar men overhyped deze studio alleen al vanwege de naam en het is niets nieuws dat mensen van positie of werkgeven veranderen. Als je kijkt naar hun verleden dan zie je dat ze zo'n beetje overal wel hebben gewerkt. Deze zelfde personen blijven dan ook niet eeuwig bij The Initiative. Deze studio wilt op dit moment gewoon in de spotlights blijven staan door elke medewerker die er komt in de schijnwerpers te zetten. Nu doen mensen alsof dit iets totaal nieuws is dat mensen van positie veranderen. Niemand overhyped de nieuwe studio die Sony stilletjes aan het oprichten is. Op Neogaf of Era worden zelfs schaamteloos topics gemaakt over die individuele personen die bij The Initiative komen werken. Men is nogal geobsedeerd lijkt het wel tegenwoordig. Misschien pas hypen als daadwerkelijk iets op tafel weten te brengen.

Als er een goede medewerker vertrekt bij een bedrijf waar jij werkt, is zo’n bedrijf dan meteen ten doodde opgeschreven? Vacature sites zouden dan niet eens bestaan als iedereen bleef zitten waar ze al zaten.
26 mei 2019 10:46
ps5 is er pas 2021 dus laten we nog even wachten, en de nieuwe xbox denk ik vlak daarna.
Feit is wel dat de microsoft de beste papieren heeft, alles om de console heen is beter, cloud etc..
Weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar er is nauwelijks iets bekend over beide consoles. Microsoft zal het vast beter doen dan deze gen, maar de beste papieren heeft een merk dat het populairst is in de wereld en dat is nog altijd PlayStation. Het is nog maar zien hoe populair cloud gaming gaat worden bij de mainstream. Reguliere console gaming zal nog altijd populairder blijven. Microsofts fans kunnen moeilijk PSNow nog “crap” noemen mocht Sony gaan migreren naar Azure. Deze hele partner deal is ook deel afkomstig van Microsoft want die zoekt al langere tijd klanten voor hun Azure omgeving vanuit de game industrie. Er was een sheet waar allemaal bedrijven op stonden waarmee ze willen samenwerken, waaronder Epic en zelfs Amazon. Microsoft wilt iets van hun en anderson willen ze samen werken om Azure te verbeteren. Als je dus denkt dat Sony wanhopig ging aankloppen bij hun dan heb je het mis. Het is duidelijk dat Microsoft een mooiere deal met ze wilde sluiten. Ik vermoed ook dat beide goed kunnen leren van elkaars kennis betreft cloud gaming. Voor mij persoonlijk geen prio wat betreft gaming.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 mei 2019 12:55]

Jaja sonybaas zegt zelf dat console gaming een niche is. Cloud is de toekomst en sony ziet dit ook. Vandaar azure, maar ze lopen nu al achter de feiten aan. En leaddeveloper/ designer is er maar 1 van per studio. Als je kwijt bent, heb je een groot probleem. Zo te zien mag sony op zoek gaan. En ze doen het niet eens voor de centen!!!!

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 26 mei 2019 12:35]

Jeetje wat ben jij makkelijk te manipuleren door wat woorden wat mensen roepen op twitter of een Sony baas die wat roept.

Je hebt nooit 1 "lead" per studio, misschien moet je je eens verdiepen in software/game development.

Je hebt:

- Lead concept artists
- Lead gameplay programmer
- lead sound desginer
- lead level designer
- Lead gameplay engineer

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Iemand gaat nooit direct weg bij een studio, daar komt eerst nog iemand anders voor terug die ingewerkt moet worden. Of denk je dat zo'n studio opeens failliet gaat? Als dat zo was, dan was er van Microsofts huidige studio's ook niks meer over waar ook mensen vertrekken. Onder zo'n "lead" vallen de andere designers die specifiek onderdeel developen. Vaak schuift er daarvan 1 naar boven als Lead en anders gaat zo'n vacature gewoon naar buiten (zoals het bij iedere werkgever gaat).

"En ze doen het niet eens voor de centen"...wauw gelijk zijn hielen likken. Ik denk sowieso niet dat een gemiddelde game developer het echt voor het geld moet of hoef te doen. Doe niet zo naief man....

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 mei 2019 12:49]

De lead is teamleider. Diegene met de meeste kennis en kunde van dat team en ja die gaan allemaal naar microsoft, maar goed je kan met je verhaal het niet anders maken. feit blijft dat meerdere leads naar microsoft gaan. Ik ben de tel kwijt, maar ze zoeken nog steeds wat mensen.
Ben benieuwd wie nog meer van de Sony studios gaan overstappen.
Blijkbaar is daar meer uitdaging te vinden.
En het mooie eraan is. Dat Sony met het gebruik van azure zelf gaat betalen aan de overstap van hun leads :) :) :) :)

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 26 mei 2019 13:33]

De lead is teamleider. Diegene met de meeste kennis en kunde van dat team en ja die gaan allemaal naar microsoft, maar goed je kan met je verhaal het niet anders maken.
Wat zit je toch hier voor onzin uit te kramen en te overdrijven? Kom eens met bronnen dat er allemaal "leads" verdwijnen bij Sony studio's? Iemand van Naughty Dog vertrekt en zo komt er weer een andere lead voor in de plaats. Zo zijn er ook genoeg leads bij Microsoft Studio's vertrokken, maargoed daar ga jij het natuurlijk niet over hebben. Je zit het zelf mooier voor jezelf te maken dan dat het is. Overigens heb je niks aan een studio met alleen "leads" uiteindelijk moeten er ook daadwerkelijk developers zijn die daar onder komen te vallen. Ook is het nog maar de vraag of een studio's met zoveel ego's bij elkaar wel een product kunnen afleveren waar ze het allemaal over eens zijn. Maargoed blijf je vooral blind staren op het woord "lead".
feit blijft dat meerdere leads naar microsoft gaan.
Well hello..ze richten een nieuwe studio op, tuurlijk moeten ze daar mensen voor hebben. Waar dat vandaan komt, maar geen reet uit. Jade Raymond is ook vertrokken naar Google voor Stadia, is Ubisoft nu doomed ofzo? Mag ook wel dat ze mensen zoeken als ze nog net pas 30 man groot zijn als studio.

Iedere game developer heeft job openings. https://www.naughtydog.com/careers, https://www.guerrilla-games.com/join, https://en.cdprojektred.com/jobs/. Nothing new my "friend".
Ben benieuwd wie nog meer van de Sony studios gaan overstappen.
Blijkbaar is daar meer uitdaging te vinden.
En het mooie eraan is. Dat Sony met het gebruik van azure zelf gaat betalen aan de overstap van hun leads
Blijf jezelf vooral lekker maken met lucht. Ik heb het gevoel dat je zelf nooit eerder bij een werkgever hebt gewerkt, waardoor ik al merk dat je niet weet hoe dat soort zaken gaan. Daarbij je reageert niet op mijn argumenten maar komt gewoon met wat mooie verhaaltjes, alsof je al weet dat je er geen antwoord op hebt. Maare Sony betalen voor hun leads omdat ze overstappen? Wat heeft Azure daar mee te maken?

Begrijp je eigenlijk wel wat je hier zelf uitkraamt?

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 mei 2019 15:33]

Oh sorry, ik zit er naast. The Initiative heeft niet alleen de beste leads overgenomen, maar het halve design team :) :) :)
Geef nou gewoon toe, dat vang je niet zomaar op. Dat gaan ze voelen daar.
Man je klinkt als een blinde groupie van die studio. Sony gaat helemaal niks voelen lol, maak jezelf niet zo belachelijk. Als ze nooit hadden getweet over die devs dan had je niet eens geweten wie die mensen waren. Een studio die nog geen enkel geschiedenis heeft zit je als een soort van boyband te aanbidden. Individuele devs of “leads” (om je opgewonden te maken), zorgen niet voor garantie dat hier iets geniaals uit moet komen. We weten niet eens wat die nieuwe studio van Sony gaat doen, maar niemand zit ze zo aanbidden. Het is bijna een beetje wanhopig (Microsoft moet iets hebben wat Sony ook heeft). Trouwens als je die tweet goed hebt gelezen, dan zegt de tweet dat ze alle deze 3 aan de games hebben gewerkt die ze opnoemen. Er staan ook niet Sony games tussen, dus wie zegt dat ze hiervoor allemaal bij Sony werkzaam waren? Het gaat om hun totale carriere. Zal ik een lijst zoeken met ex Microsoft werknemers bij Sony of wordt dat iets teveel voor je?

Nogmaals je reageert niet eens op men comments, dus het zegt al genoeg. Je bent echt aan het zoeken om iets te kunnen zeggen, door met PR nonsense tweets te strooien. Ik zeg maar zo, je moet vooral jezelf lekker maken als je je daar goed bij voelt :)

Einde discussie.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 mei 2019 18:22]

Tja de waarheid is hard he? Je kan het moeilijk toegeven.
Hier nog een leuk artikel over The Initiative. Ze hebben geen legacy, en hebben carte blanche van microsoft gekregen. Dit is wat de ontwikkelaars/designers aantrekt. Daarom stappen ze massaal over om een nieuw avontuur te beginnen. Blijkbaar kan Sony dit niet bieden, anders waren ze wel gebleven.
Uuh..grapjas, die studio wordt niet alleen bemand met Ex Sony. Er werken ook mensen uit andere studio’s.

Ik heb respect dat je gelooft in je eigen onzin verhaal. Nog steeds durf je niet in te gaan op wat ik zeg, maar heb je blijkbaar een dikke duim waar nog genoeg uit te zuigen valt. The Initiative is een beginnende studio die nog aan het werven is, niks meer niks minder. Maak er niet meer van dan dat het is. Vraagje, waren die ex Microsoft devs (concept artist in dit geval) ook niet meer blij met Microsoft en had die ze niks meer te bieden ofzo, dat ze nu bij Sony zit? Zelfde geldt voor die ex Rockstar medewerker die nu bij de nieuwe studio van Sony zit? Heeft Rockstar niks meer te bieden?

Zie je..je lult onzin, en dat weet je hopelijk zelf ook.
Playground games, ondertussen van microsoft heeft ook even een 2e team van 170+ man.
Van verschillende studios, maar onlangs ook een hoop van die van sony.
Je kan het blijven ontkennen, maar de storm is op komst en sony should be worried.
Xbox360 was Marktleider omdat de console van PS3 te duur was. Maar qua first party bad xbox gewoon crap games. En blijven crap games behouden.

Waar Sony tenminste gewoon de beste games blijft uitbrengen. En feiten lieger niet om. Doet Microsoft andere dingen.
MS is een serviceprovider geen game boer zoals Sony dat wel is.

Vindt het jammer dat ze de cloud ingaan
Microsoft was wel degelijk het grooste deel van die generatie marktleider. In de huidige generatie waren ze dat wel geteld 0 dagen. Grootste probleem voor Microsoft is traditioneel Japanse markt, waardoor ze ook een groot deel van de exclusives missen zoals Persona 5, Dragon Quest etc.
ps5 is er pas 2021 dus laten we nog even wachten, en de nieuwe xbox denk ik vlak daarna.
Feit is wel dat de microsoft de beste papieren heeft, alles om de console heen is beter, cloud etc..
Microsoft wil helemaal niet marktpleider worden op console gebied. Ze willen marktleider zijn met Azure. En aangezien Sony en Nintendo al aankloppen om gebruik te kunnen maken van Azure.
Azure is wel meer dan gaming alleen he. Azure heeft nog geen 5% met gaming te maken namelijk. Microsoft wilt wel degelijk marktleider worden met hun console, waarom hameren ze erop dat ze "The most powerful console" willen hebben. Als dat niet meer relevant was, dan waren ze ook volledig over gegaan op streaming.
Dat is marketing. De transitie naar cloud is nog niet compleet en moet nog een fysieke versie beschikbaar zijn. De hardware word nu parallel ontworpen. De home console en de Azure Xbox server verschillen niet zoveel.
Ze zijn nu al bezig met de toekomst. Wat denk je dat interessanter is. Een nieuwe console voor €500,- plus games van €70,- per stuk of een streaming abonnement van een paar (of tientallen) euro per maand?
Het abonnemnet zal op den duur vast en zeker duurder zijn dan de aanschaf van een console en games. Maar daar kijkt de consument niet naar omdat de instap lager is dan de initiele investering in een fysiek apparaat.
Daarnaast kijkt Microsoft altijd naar het grote geheel. Azure is key en ze vinden het vele malen belangrijker om groter en beter te zijn dan Amazon dan dat ze sony zouden willen verslaan op de console markt. En als ook Sony en Nintendo hun diensten in Azure gaan hosten.
Azure begint ook het grootste onderdeel van Microsoft te worden en Windows platform weer kleiner. Het klopt dat ze met Azure vooral de concurrentie aan willen gaan en graag willen samenwerken met andere grote techbedrijven als Nintendo, Sony en nog velen anderen. Microsoft is juist op zoek naar meerdere partners voor Azure vandaar dat ze waarschijnlijk met Sony een betere deal konden sluiten dan Sony met AWS. Zelf ben ik blij dat ze technologie gaan delen en samen gaan werken aan een Cloud infrastructuur voor gaming.

Tuurlijk is het marketing, maar Microsoft zou nog steeds graag een groot deel van die markt in handen willen hebben (mocht cloud gaming nog helemaal niet populair worden), dit is namelijk nog best een risico namelijk.
Ik vind het wel mooi hoe Microsoft gewoon vier Xbox One S PCB's in een 1U server rack heeft geduwd met alle I/O enzo er nog aan. Je weet zeker dat het identiek functioneert en presteert, en je hebt relatief weinig engineering costs.Vergeleken met Stadia dus wel significant minder krachtig. De One S heeft vier Jaguar-cores en een AMD GCN 1.0 gpu met 1,4 TFLOPS, terwijl Stadia dus van Intel-processors (Skylake server?) met een Vega56 gpu werkt (GCN 5.0 en 10.57 TFLOPS).

Om de service wat meer toekomst bestendig te maken en 4K te kunnen aanbieden, hadden ze beter de One X kunnen pakken. Maar misschien komen er meerdere tiers met meerdere prijzen en performance niveau's.

[Reactie gewijzigd door Balance op 25 mei 2019 09:57]

Ik zou een nieuwe type cabinet hebben ontworpen, zodat je alleen het PCB erin hoeft te schuiven ipv het PCB nog eens weer terug in een server behuizing te plaatsen.
Met deze oplossing kan je 4 borden in een 1U rack kwijt. Dat is qua dichtheid tamelijk oké. Als je een eigen rackeenheid gaat bedenken heb je opeens het probleem dat je allerlei commodity hardware moet gaan aanpassen aan je eigen ontwerp. Dat is heel duur. Ik vraag me af hoe jouw voorstel beter zou zijn.
Je moet ergens beginnen, en nu is het alleen nog maar een interne test, uiteindelijk zal er gewoon dedicated hardware voor gebruikt gaan worden die veel krachtiger is dan de huidige X.
Dat is ook de bedoeling om hardware aan te kunnen passen. xCloud en PSnow gebruiken beide custom hardware in 1U server racks. Het is voor hun beide mogelijk om hier straks ook Xbox Next en PS5 hardware in te plaatsen.
Ik denk dat het eerder Xbox One S all digital zullen worden aangezien je op de animatie geen DVD spelers ziet en een Xbox One S alleen start met DVD speler aangezien ze er mee 'getrouwd' zijn, en waarom zou je die software aanpassen als je die van All Digital gewoon kan pakken?
De all digital edition heeft dezelfde hardware als de normale S. Alleen zit er in de behuizing geen blu-ray speler... de hele pcb is precies hetzelfde. waarom zou een xbox One S een disc moeten hebben om te starten? Ik gebruikt al ‘all digital’ games sinds de originele Xbox One.
Ik vind het een relatief terughoudende methode voor zo'n dienst. Je zou juist hier kunnen zorgen voor een manier om dat OS op normale Azure instances te draaien, dan heb je dat hele hardware probleem niet meer.
Maar zo weet je wel dat al je games precies zo presteren als ontwikkelaars verwachten.
In dat geval zouden de games ook nooit patches nodig hebben, maar dat lijkt ook niet het geval ;-) Als ze een day-one patch moeten uitbrengen om het op fysieke consoles te laten werken is het een kleine stap om het op virtuele consoles te laten werken.
Het lijkt me dat je enorm veel lag hebt wanneer je een game op een server draait en het beeld via streaming naar je scherm moet komen? Of bedoelen ze iets anders met streamen en is het net zoiets als Steam en Origin?
Lag is de grootste uitdaging voor dit soort streaming diensten. Alles hangt af van je eigen internet bandbreedte. Thuis zal het prima werken op een dikke vdsl+ of glas aansluiting, maar op een gedeeld vakantiepark wifi netwerk is het waarschijnlijk onspeelbaar of wordt de resolutie dynamisch en drastisch omlaag gehaald.
Ik ben in ieder geval blij dat ik thuis een synchrone glas aansluiting heb liggen.

[Reactie gewijzigd door Roko op 25 mei 2019 10:10]

Lag is de grootste uitdaging voor dit soort streaming diensten. Alles hangt af van je eigen internet bandbreedte.
Bandbreedte en lag zijn niet direct gerelateerd. Meer bandbreedte betekent niet minder lag.
Ik ben in ieder geval blij dat ik thuis een synchrone glas aansluiting heb liggen.
Symmetrisch is het woord, niet synchroon. Maar voor deze dienst hoef je niet veel upload te hebben, enkel om wat controller-input door te geven, dus ook zonder symmetrische verbinding zit het wel goed.
Die lag valt alleszins mee, je kan goed 60fps gamen op GeForce Now. Het concept is hetzelfde als Gamestream of Steam in home streaming (het laatste kan ook via internet).
De xbox one heeft 3500 games! 8)7

En toch heb ik elk jaar het idee dat er geen leuke games uit komen...
ligt het nou aan mij of was er vroeger altijd wel een vette nieuwe game om te spelen? Of word ik te oud voor dit soort dingen?
Ik herken het, ik heb een PS4, Xbox en een Switch en maar weing games kunnen me heel lang boeien.
Ik speel ze wel uit, maar bv AC Odyssey voelt het einde van de game bijna als werken.
We hebben gewoon steeds minder tijd en worden kritischer hoe we die tijd spenderen.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 25 mei 2019 09:54]

Ik herken dit ook, heel af en toe komt er een game uit die wel interessant is.
Tip: Supraland.
Fantastische game en gemaakt door 1 man!
Dat gaat ubisoft bij elke game doen. Grinden tot je erbij neer valt.
Als er nou eens een manier bedacht werd dat er minder gegrind hoeft te worden en je zeg maar.. Gewoon wat geld kan betalen om sneller te levellen. Dat zou eens een oplossing zijn! :+
Tja of een trainer gebruiken.
Dat gevoel had ik ook al. Mijn vermoeden is dat naar mate je meer gezien hebt, alles meer van hetzelfde wordt.

Vind eigenlijk alleen nog multiplayer games leuk en dan met name local multiplayers.
hehe, hier precies hetzelfde gevoel. ik probeer van alles maar kan maar weinig bevrediging vinden in games. Denk ook dat leeftijd een rol begint te spelen, en de tijd die ik beschikbaar heb. eerder kon je als vrijgezel je hele vrijdagavond tot zondag gebruiken om met vrienden te gaan lannen of online te gamen, nu ben ik blij als ik per week 4 uur kan gamen.
Op een gegeven moment bereiken veel mensen een fase in hun leven dat eerdere hobbies ze niet zoveel meer doet en dan gaan ze vaak over op een andere hobby. Ik game ook hooguit nog een paar uurtjes in de week terwijl ik in mijn jeugd en studententijd niet weg te slaan was bij computerspelletjes. Je interesses veranderen. Bij mij is er fietsen en fotografie voor in de plaats gekomen. Anderen vinden meer voldoening in extreme sporten, koken, Netflix en zo nog veel meer. Heel normaal, heel natuurlijk.
True, maar het "been there, done that" is er zeker ook.
Als tiener was het allemaal nieuw en zo, nu heb ik het gevoel alles wel al eens gezien te hebben.
Ik heb eigenlijk de spanning weer terug gevonden in het Battle Royale genre. Ook als je weinig tijd hebt kun je snel even een potje doen.
Geprobeerd, maar dat ligt me niet. Vind BF5 BR nog aardig maar kan me niet bekoren. Nu red alert 3 geïnstalleerd. Kijken of dat op xbox net zo leuk te spelen is dan op pc
Ik heb me op de 360 wel vermaakt met de C&C serie, misschien Halo wars anders daar is de besturing ook echt voor de console geoptimaliseerd.
Daar heb je geen battle royale voor nodig, een CS:GO, om maar iets te noemen, vind ik nog steeds leuker dan die saaie BR games
Alles wat uitkomt is multiplatform behalve die ene verloren Forza en Halo. Hoewel die ook op de PC speelbaar zijn.
Nee, dit jaar zijn er al 5 hele dikke games uitgekomen. Je wilt ze gewoon niet zien.
Kwestie van smaak. Zolang ik game (begonnen op C64 en Atari 2600) heb ik altijd maar enkele games per jaar leuk genoeg gevonden om langere tijd te spelen. Heb acht jaar WoW gespeeld en wisselde dat af met Battlefield. Iets anders speelde ik niet. Heb vervolgens heel veel Diablo 3 gespeeld en ben overgestapt op Overwatch, afgewisseld met enkele andere games.
Voor dit jaar is het wachten op Animal Crossing en volgend jaar Grim Dawn op de XBox. Tot die tijd wissel ik af tussen Overwatch en Division 2. Maar ik ken er die zo’n beetje alles wat uitkomt willen spelen, die vinden echt alles leuk. Ligt niet aan jou, is een kwestie van smaak.
Als je geen Xbox One meer nodig hebt waarom zou je die dan nog kopen. Behalve als de dienst erg veel kost is het een goed alternatief als je geen fysieke console wil.
Gaming gaat richting de cloud. Onvoorkoombaar.
Moeten mensen wel hun eisen bijstellen of FTL (faster than light) communicatie uitvinden. Bij een roundtrip van 20msec haal je al geen 60fps meer
Voor mijn beeldvorming. Eventuele input lag staat toch los van de hoeveelheid beeldjes per seconde waarmee men een videostream aanbiedt?
En voor mij een reden om niet aan te schaffen. Wil me eigen spullen dan alleen huren. Maar goed ik ben van de oude garde
Denk dat dat ook hun inzicht is. De toekomst zal veel minder fysieke consoles kennen.

Nu streamingdiensten meer opkomen, waarom zou ik dan nog een console kopen?

Dus een logische stap voor hen om hier meer op te gaan focussen. En op deze manier krijgen ze een vliegende start met een streamingdienst waar direct 3500 games op staan.
Pas als de abonnementskosten bekend worden gemaakt, kun je rekensommetjes gaan maken. Ik heb dat niet afgewacht en twee weken geleden een fors afgeprijsde (60% korting) Xbox One S op de kop getikt bij een lokale speelgoedwinkel. Inclusief game kostte mij dat slechts € 112. Daar kun je amper een blu-ray speler voor kopen en als je de pricewatch een beetje in de gaten houdt, kun je vaker dat soort mooie deals vinden. Verder blijven alle games die je aanschaft in eigendom, zonder maandelijkse abonnementskosten, afgezien van Xbox Live of Gold natuurlijk. Stel dat Microsoft een tientje per maand gaat vragen voor de streamingsdienst, dan ben je binnen een jaar of anderhalf jaar waarschijnlijk al goedkoper uit door een afgeprijsde Xbox One te kopen, afhankelijk van de hoeveelheid spellen die je koopt. En als bonus, kun je ook gewoon af en toe een Blu-raytje kijken.
Ik had 2 jaar geleden al een Xbox one S voor 200€ dus voor het geld moet je het niet meer laten wel zijn de games extreem duur op console imo.
Op de consoles zijn de marges waarschijnlijk dun inderdaad en nu deze tegen het einde van de levenscyclus lopen, nihil of wordt er in enkele gevallen zelfs geld op toegelegd. Dit zal ongetwijfeld zijn ingecalculeerd bij de vaststelling van de initiële adviesprijs en dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de verkoopprijs van nieuwe games. Over het algemeen zakt die prijs vrij snel en kun je in de uitverkoopbak meestal wel ergens een pareltje vinden voor een tientje of net iets meer. Dat vind ik goed betaalbaar en als je toch eens uitkijkt naar een bepaalde game en deze wel direct bij de release wilt kunnen spelen, mag je inderdaad wel een keer de hoofdprijs betalen. Daar staan echter genoeg koopjes tegenover, vind ik. Zeker nu een de nieuwe generatie consoles binnenkort zullen worden aangekondigd, kun je ook de triple A titels voor een zacht prijsje scoren. 😀
Microsoft kent geen region blocking, dus je kan je games ook gewoon in de Turkse store kopen, Witcher 3 jaar geleden gekocht met alle uitbreidingen voor €11. En genoeg andere games die hier een stuk duurder zijn. Je hoeft enkel een prepaid tegoed kaart te kopen via ebay of wat dan ook en dan kan je ze gewoon via je mobiel kopen via de officiële microsoft store. :9~
Dit is bedoeld om uiteindelijk de fysieke console uit te faseren. Nu hebben de meeste mensen hier ook nog niet een fatsoenlijke internetverbinding voor, maar over enkele jaren zal dat niet meer zo'n probleem zijn. Games streaming diensten staan nu nog steeds in de kinderschoenen, maar verwacht eigenlijk dat de volgende playstation en xbox de laatste echte fysieke consoles zullen zijn, daarna zullen het nog hooguit mediaboxen worden.
Sony had voor de PS4 al gezegd dat de PS4 de laatste PS met discdrive zou worden. Dat gaat niet uitkomen maarwaarschijnlijk is wel dat de PS5 de laatste met een drive zal zijn.
Ik ga vaak juist gamen om de tijd te doden als mijn internet een storing heeft. Ik wil verder ooit als ik kleinkinderen heb ze laten zien welke spellen ik vroeger speelde. Gaat allemaal onmogelijk worden met cloud gaming, want afhankelijk van internet en servers die nooit 10 jaar in de lucht gaan zijn in de huidige vorm.
Alles een abonnement en een stel executives die voor iedereen gaan bepalen wanneer een game niet meer speelbaar is, geen modding meer, retro gaming alleen nog als ze zo lief zijn om dingen opnieuw uit te brengen waar je dan weer een premium voor mag betalen als je pech hebt, nee dank u, ik ben tegen.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 26 mei 2019 01:02]

Dat is al 3 jaar het idee achter MS, XBO is geen console, XBL is het platform. Mobiel, console, PC, HoloLens, overal je games kunnen spelen.
Dat biedt mogelijkheden! Iphone/Android op xbox one controller-houder klikken en Halo MCC spelen op het toilet! 😎
Als Microsoft nou eens eindelijk lokaal streaming van je consoles naar je Android/iOS devices mogelijk maakt dan kon dat allang. Blijf het bizar vinden dat lokaal streamen van games nog steeds exclusief is voor W10 computers :(
Kom op man! Echt iedereen heeft thuis wel een Windows laptop of pc liggen.

Kleine notitie: lokaal streamen kan niet als je je tv ontvanger via de hdmi in laat lopen van je xbox want dan laat de xbox geen tv meer door dus kan je net zo goed gewoon voor de tv zitten
W10 device != mobiele telefoon.
Het kan ook op macOS met een 3rd party app
Dan moet de xbox one controller wel eerst mfi certified worden want helaas is hij nog steeds niet te gebruiken in iOS.
De xbox one s controller is enkel nog middels Bluetooth. Ik heb alleen nooit geprobeerd of ze te pairen zijn
Een mooie ontwikkeling!

Maar zelf game ik nog steeds het liefste op een monitor of TV met een PC of console eraan. De clouddiensten zijn het naar mijn mening nog steeds net niet met de kwaliteit en latency.

Ik snap dat de bedrijven naar dit model willen, want abonnementsmodel, geen fysieke productie meer en de tweede hands markt kan om zeep, maar het Is nog steeds niet goed genoeg. Een simpele game kan prima, maar competitieve games is een no go.
Je ziet nu al dat men steeds meer p2p gebruikt in plaats van dedi's, en je merkt dan ook dat de halve wereld ronduit bagger internet heeft. Als die gamers ook nog het spel zelf via stream moeten spelen kunnen die het wel helemaal vergeten. Gaat aldus nog erg lang duren voordat de fysieke box verdwenen is. Zelfs in landen als Amerika is het internet om je janken. Zelf heb ik 10gbps up/down met geweldige latency/ping aan huis, dus kom maar op zou ik zeggen.
Klopt, maar ze moeten ergens beginnen om betere ervaring op te doen en de service te verbeteren zodat in de nabije toekomst de grootste problemen zijn opgelost.
Als de latency ver genoeg omlaag gaat zien we de definitieve dood van de boxed game markt (voorzover die nog bestond), maar de game hardware industrie zal er ook zwaar onder gaan lijden.. Ergens is het misschien wel weer goed voor het milieu verwacht ik omdat een datacenter een game voor meerdere mensen efficiënter kan renderen dan individueel bij iedere speler thuis.
Ik ben toch wel heel benieuwd hoe ze de latency gaan oplossen.
Voor sommige games is Latency misschien niet zo heel erg maar voor Race games Fighting games en Shooters is het wel belangrijk dat je zo goed als geen latency hebt.
En je bent nu eenmaal verbonden via XX routers/switches voordat je bij een datacenter aan komt en dat geeft gewoon latency en dat heb je dus niet als je thuis local speeld.

En voor het milieu ik weet niet of het beter is in een Datacenter staan all die blades 24/7 aan misschien niet full load maar ze draaien wel thuis staat je Xbox voor het grootste gedeelte uit.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 25 mei 2019 10:58]

Daar zit je dan met je 8K tv en een heleboel artifacts 8)7
Tja, veel mensen gebruikten ook composietkabels om hun console aan te sluiten op hun HDTV...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True