Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft begint bètaversie Xbox Game Pass voor de pc voor 4 euro per maand

Microsoft start vandaag met een bètaversie van de Xbox Game Pass voor de pc. Voor vier euro per maand kunnen spelers games downloaden en spelen op een Windows 10-pc. Op dit moment telt het overzicht van Microsoft 102 verschillende pc-games.

Microsoft geeft om 22.00 uur Nederlandse tijd een presentatie op de E3, maar op moment van schrijven is de informatiepagina over de Game Pass al online. Consumenten kunnen de dienst ook meteen aanschaffen en gebruiken. De eerste maand kost 1 euro, daarna is het 4 euro per maand. Microsoft schrijft dat het om een bèta gaat, mogelijk gaat die prijs bij de volledige release omhoog.

Microsoft heeft een overzicht online gezet van alle spellen die onderdeel uitmaken van de dienst. In totaal gaat het op dit moment om 102 pc-titels. Abonnees die een van de games opzoeken in de Store krijgen een melding in beeld waarin staat dat zij het spel kunnen installeren of met korting kunnen aanschaffen. Abonnees krijgen namelijk 20% korting op spellen die onderdeel zijn van het abonnement, voor het geval dat ze de spellen ook na het beëindigen van het abonnement willen spelen. Ook krijgen zij 10% korting op uitbreidingen.

Xbox Game Pass is een abonnementsdienst waarmee spelers bepaalde spellen kunnen downloaden en installeren. Het is dus geen streamingdienst. In het abonnement zitten spellen van Xbox Game Studios, de door Microsoft zelf uitgebrachte spellen, maar ook games van onafhankelijke uitgevers. De spellen die in de Xbox Game Pass zitten worden volgens Microsoft gekozen 'op basis van hun classificatie en het plezier dat anderen eraan beleven'. Het aanbod rouleert, het kan dus zijn dat eerder geïnstalleerde spellen opeens niet meer speelbaar zijn.

Microsoft maakte eind mei bekend dat het de Xbox Game Pass-dienst naar de pc zou brengen. Het Amerikaanse bedrijf zei toen ook te willen werken met uitgevers als Bethesda, Deep Silver en Paradox. Het abonnement bestaat al een tijdje voor Xbox-gebruikers. Daar kost het 10 euro per maand. Via het Play Anywhere-initiatief, waarmee Xbox Game Studios ook op Windows 10 te spelen zijn, konden computergebruikers al via het Xbox Game Pass-abonnement computerspellen installeren. De Xbox Game Pass voor de pc-dienst bevat echter ook spellen die niet op de Xbox zijn verschenen, zoals Imperator: Rome.

Update, 10-06 10:00: Aanvankelijk stond in het bericht dat niet bekend was welke games deel uitmaken van de dienst. Die informatie is later toegevoegd en het bericht is hierop aangepast.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

09-06-2019 • 15:49

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Voor de mensen die toevallig 3 jaar xbox live gold hebben kunnen nu voor 1 euro omzetten naar game pass ultimate. Dan heb je gold en gamepass voor 3 jaar.

https://nl.pepper.com/aan...oor-1-at-microsoft-105816

[Reactie gewijzigd door MissBluefinger op 9 juni 2019 17:16]

Hoeft niet toevallig zijn: koop 3x 12 maanden Xbox Live Gold voucher bij Bol.com of CD Keys. Vervolgens eerst opwaarderen, daarna de Xbox Game Pass Ultimate aanbieding activeren en je hebt voor 130 euro 3 jaar Gamepass Ultimate.
Kan beamen dat dit goed werkt, met een nieuw abbo
Klopt hahaha. Dat kan ook. Mijn situatie was toevallig wel zo :D
Vraag me af of dit ook mogelijk is als je een abbonement hebt lopen van langer dan 3 jaar. Wordt er dan niks omgezet :?
Hier werkte het ook prima, eerst even 2 abo's van 12 maanden gehaald via game-key-discounter (let op: je mag niet meer dan 36 maanden aan "live gold" hebben dus als je het nu al hebt kun je max upgraden naar <36 maanden). Vervolgens via de link voor 1 euro het "live gold" abo een upgrade gegeven naar "game pass ultimate". Nu tot ergens in 2021 game pass ultimate voor slechts 1 euro extra bovenop de kosten voor "live gold". Thanks voor de tip!

[Reactie gewijzigd door p0st op 10 juni 2019 00:44]

Hoe zit het als je 12 maanden gold en 12 maanden (normal) game pass hebt lopen?
Durf ik niet te zeggen.
heb het geprobeerd hij telt de game pass tijd die je had er gewoon boven op!
Wanneer je een Xbox Game Pass Ultimate-abonnement hebt, kun je doorgaan met het inwisselen van Xbox Live Gold- en Xbox Game Pass-codes. Deze codes worden automatisch omgezet naar Xbox Game Pass Ultimate met een ratio die gebaseerd is op de ERP (Estimated Retail Price) van deze codes.

Token zegt...


Je krijgt...

1 maand Gold


20 dagen Ultimate

3 maanden Gold


50 dagen Ultimate (1+ maand)

6 maanden Gold


79 dagen Ultimate (2+ maanden)

12 maanden Gold


4 maanden Ultimate

24 maanden Gold


8 maanden Ultimate

1 maand Xbox Game Pass (consolegames)


20 dagen Ultimate

3 maanden Xbox Game Pass (consolegames)


2 maanden Ultimate

6 maanden Xbox Game Pass (consolegames)


4 maanden Ultimate

12 maanden Xbox Game Pass (consolegames)


5 maanden Ultimate

24 maanden Xbox Game Pass (consolegames)


10 maanden Ultimate

1 maand Xbox Game Pass pc-games


20 dagen Ultimate


Als je nu via VPN 12 maanden gold abonnement inruilt deze kost 32 euro krijg je 4 maanden ultimate

[Reactie gewijzigd door Fantasy-Bart op 10 juni 2019 09:59]

De presentatie begint om 10 uur toch?

Het is nu 7 uur daar, over 6 uur begint de presentatie (1 pm PDT).
Dat dacht ik ook.

2019.e3recap.com is perfect om niks te missen :)
Ja, volgens mij ook. Moet het nu wel zeker weten =P
Excuus, was in de war tussen CET en CEST ;) Is gecorrigeerd!
Ja volgens ING ook om 21:00 uur nl tijd. Ik zit nu in de stream en daar hebben we nog 42mn om precies te zijn
Er zijn al heel wat PC games bekend. :)

https://www.4players.de/4...odus_im_Abo-Aufgebot.html

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 9 juni 2019 16:04]

Voor de Tweakers die de link niet willen klikken:
  • Abzu
  • ACA NEOGEO METAL SLUG X
  • ARK: Survival Evolved
  • Battle Chasers: Nightwar
  • Bridge Constructor Portal
  • BroforceForza Horizon 4
  • Gears of War: Ultimate Edition voor Windows 10
  • Hatoful Boyfriend
  • Hellblade: Senua's Sacrifice
  • Hello Neighbor
  • Hollow Knight: Voidheart-Edition
  • Hotline Miami
  • Imperator: Rome
  • Lichtspeer: Double Speer Edition
  • Metro Exodus (Windows)
  • Momodora: Reverie Under the Moonlight
  • Neon Chrome
  • Rime
  • Rise of Nations: Extended Edition
  • Rise of the Tomb Raider
  • Sea of Thieves
  • Shenmue I & II
  • Smoke And Sacrifice
  • State of Decay
  • Sunset Overdrive
  • Superhot
  • Surviving Mars
  • The Messenger
  • Titan Quest Anniversary Edition
  • Tyranny - Gold Edition
  • We Happy Few
  • Wizard of Legend
Binnenkort:
  • Gears 5
  • Halo: The Master Chief Collection
  • Ori and the Will of the Wisps
Dit ziet er heel netjes uit voor 4 euro. Alleen al voor surviving Mars zou ik dit willen.

Edit: De nieuwe flight simulator kan aan de lijst 'binnenkort' toegevoegd worden :D

[Reactie gewijzigd door Jeroeny op 10 juni 2019 10:59]

wilde net van de week Metro Exodus (Windows), dus misschien beter abo van 4euro halen
Ook gedaan voor Metro. Maar blijkbaar heb je de laatste Windows Insider build 1903 er voor nodig.
Anders kon ik hem niet eens installeren.
Hoe heb je hem dan nu gehaald? Ik krijg de hele tijd de melding dat mijn apparaat noet ondersteunt is en dat ik moet inloggen bij mijn account..
Al gelukt? Ik moest me aanmelden voor Windows Insider.
Dan krijg je een paar update's daarna zou je Metro kunnen installeren.

https://insider.windows.com/en-us/getting-started/#install

Misschien dat je ook gelijk via Microsoft de 1903 Build kan downloaden.

Zelf nu ook problemen kan Metro helemaal niet meer spelen of installeren.
Had gister nog gespeeld |:(
Ik heb de link naar de officiële lijst van Microsoft aan het bericht toegevoegd :)
Maar ik snap niet wat hier nieuw aan is: ik heb in maart ook al voor 1 euro een Xbox Game Pass abonnement afgenomen op mijn PC via de Microsoft store en kon daarmee o.a. Halo Wars 2, Crackdown 3 en Sea of thieves spelen. Wat is er nu dan anders aan Xbox Game pass for PC? Meer games/ports of zo (van Xbox-spellen die nog niet op PC zijn uitgekomen of zo)? Of heeft het te maken met de mogelijke opvolger van de Microsoft Store?: https://www.pcgamer.com/t...-for-the-microsoft-store/
Waarom adverteert Microsoft dus iets als een beta/iets nieuws, terwijl het er al maanden is? 8)7 8)7 8)7 Haha, het komt voor mij een beetje over alsof de Xbox Game Pass door weinig publiciteit geen succes is geworden en ze het nu aan het herintroduceren zijn......

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 9 juni 2019 16:13]

Het is een beetje verwarrend, maar er zit wel een wezenlijk verschil tussen de twee diensten. Via de 'reguliere' Xbox Game Pass kan je inderdaad ook op je pc spellen spelen, maar dit zijn dan (zoals @WhySoSerious? al opmerkt) Play Anywhere titels. De Xbox Game Pass voor de pc is een losstaand iets en bevat ook spellen van onafhankelijke uitgevers. Daardoor kan je met de pc-pas spellen als Imperator: Rome die niet voor de Xbox zijn gemaakt tóch spelen.

Edit: Zag die opmerking vaker voorbij komen, heb er aan het eind nog een paar zinnen over toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Hayte op 9 juni 2019 16:22]

Met die oude reguliere Game Pass kan ik dezelfde lijst games spelen, er is het afgelopen half jaar een boel bijgekomen. Ik heb die game pass al sinds launch van Sea of Thieves en ik heb namelijk geen Xbox. Netjes via iDeal afgerekend de eerste keer en sindsdien automatische incasso.

Die gamepass voor PC is al enige tijd beschikbaar voor Windows 10.
Nee, je kan Xbox Play Anywhere titels spelen https://www.xbox.com/en-US/games/xbox-play-anywhere. Gamepass heeft straks meer titels dan alleen Play Anywhere.
Kan jij op je pc ook Imperator: Rome installeren en spelen met jouw abonnement?
Dat is dus alleen de eerste maand 1 euro, daarna 10 euro per maand(€9.99). Dit is dus vele malen goedkoper.
Dat zijn Play Anywhere titels, nu komen er ook PC games die niet Play Anywhere zijn in de Game Pass.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 9 juni 2019 16:16]

Maar ik snap niet wat hier nieuw aan is: ik heb in maart ook al voor 1 euro een Xbox Game Pass abonnement afgenomen op mijn PC via de Microsoft store en kon daarmee o.a. Halo Wars 2, Crackdown 3 en Sea of thieves spelen.
Dit dus! Ik heb ook rond deze tijd een abo genomen op de Game Pass, juist om Forza en Sea of Thieves te kunnen spelen voor deze lage prijs. Werkt ook prima op mijn PC.
Zoals WhySoSerious zegt, bij de huidige gamepass kun je alleen de play anywhere titels op PC spelen. Je betaalt dus voor een Xbox games collectie en je speelt de games die daardoor toevallig ook op PC te spelen zijn. De nieuwe gamepass voor PC zal een collectie betreffen die volledig op de PC speelbaar is. Dus inderdaad, meer PC games en/of betere prijs zolang het aanbod nog niet op het juiste niveau is vermoed ik.

Wat betreft dat Gamepass geen succes zou zijn... https://www.tweaktown.com...dly-successful/index.html

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 9 juni 2019 16:27]

Ben erg tevreden met de Xbox gamepass wel beetje vreemde move van Microsoft om pc apart te doen met verschillende prijzen, wel fijn voor de mensen die geen Xbox hebben.
Waarom is het vreemd? Als je geen Xbox hebt is het toch juist fijn dat je niet de volle pot moet betalen? Of visa versa.
Schijnt dus die prijs alleen in de beta periode te zijn.
Als je zowel game pass op Xbox als Gold hebt dan is het Ultimate abonnement met €13 sowieso goedkoper.
Dus snel een gamepass voor een maandje nemen en onmiddellijk de games die je echt wilt (mits de compatibele titels in de lijst staan) aanschaffen tegen -20%. Kan je snel over je 4 euro pass gaan en er toch een deal van maken. Ook voor DLC!

Work smart not harder!
Ik vind gamepass op de Xbox toch wel de moeite waard. Vaak nieuwe games die ik leuk vind, plus alles van MS zit er in.
De volgende spellen zijn al bevestigd dat ze in de Game Pass vallen:
  • Halo: The Master Chief Collection (coming soon)
  • Gears 5 (coming soon)
  • Ori and the Will of the Wisps (coming soon)
  • Forza Horizon 4
  • Hello Neighbor
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice
  • Sea of Thieves
  • State of Decay 2
  • We Happy Few
  • Ark Survival Evolved
Bron: Polygon

[Reactie gewijzigd door Cameleon73 op 9 juni 2019 16:01]

Ik heb al sinds maart een abo op de Game Pass, en kan bevestigen dat ik vanaf het begin deze games al kan downloaden en spelen op mijn PC via de Windows Store.
Maar zoals al eerder opgemerkt alleen play anywhere titels.
De enige reden dat een vriend van mij de game pass heeft is om 3 spellen die in dat rijtje staan. Dan kan hij dus downgraden naar die van 4 euro per maand. Dat scheelt 6 euro per maand, en dat is toch ff 60% ervan af.
Welk wonder heeft bedacht dat het een goed idee is om een dienst welke PC games aanbied die lang niet allemaal op de XboX zijn uitgekomen de XboX Game Pass te noemen.
Microsoft ziet Xbox als een dienst :)
Zullen dezelfde mensen zijn die bedacht hebben om de derde xbox console, 'xbox one' te noemen 8)7.
Waarschijnlijk omdat Xbox bekend is?
Xbox is net als Surface... het is een brandnaam voor al hun gaming activiteiten.
Voor zo'n prijs is het nog best aardig om eens uit te proberen.
Wel een nadeel, als ik het goed lees, dat je weleens met een soort deadline kan zitten omdat een spel uit de selectie verdwijnt.
Zelfde met Netflix e.d.

Maar ja zelfs GTA (ieg 4) had problemen met "zoiets", alleen dan dat de rechten op muziek verliep en dan liedjes er uit gesloopt werden. Iets ander verhaal maar het kan altijd gebeuren tegenwoordig. (zolang er internet aan te pas komt ofc.)

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 9 juni 2019 16:06]

Games van Microsoft zelf zullen niet uit de selectie verdwijnen(SoT etc). Het heeft vooral te maken met de licentie die ze via de uitgever regelen, dat is dus hetzelfde probleem als dat Netflix heeft. Ze willen wel alle films aanbieden, maar zitten vast aan wat gameuitgevers willen aanbieden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.