Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google komt in de zomer met releasedatum en prijzen Stadia

Google heeft te kennen gegeven dat het in de zomer met meer informatie komt omtrent Stadia, de gamestreamdienst van het bedrijf. Dan moet onder andere bekend worden wanneer Stadia beschikbaar komt, hoeveel het gaat kosten, en wat het game-aanbod gaat zijn.

Wanneer de daadwerkelijke aankondiging komt is echter verder niet nader verduidelijkt. In een bericht op Twitter zegt Google met de informatie te komen, maar verder ontbreken de details omtrent waar en wanneer de aankondiging is; daar komt binnenkort meer duidelijkheid over, aldus Google. Wel laat de internetgigant dus weten dat zaken zoals de prijs en beschikbaarheid van Stadia in de zomer bekend moeten worden.

Ook moet in de zomer bekend worden welke games er speelbaar zijn op Stadia. Concurrent Microsoft liet onlangs al weten dat met gamestreamdienst Project xCloud alle voor Xbox One verschenen games speelbaar worden, waardoor er een bibliotheek van 3500 games beschikbaar komt.

Google kondigde Stadia in maart aan, en liet toen weten dat de gamestreamdienst nog dit jaar uit moet komen. Met Stadia is het mogelijk om in 4k te gamen met 60 fps, en de games zijn te spelen met muis en toetsenbord of bestaande controllers. Ook komt Google met zijn eigen Stadia-controller. De gamestreamdienst wordt al sinds vorig jaar getest.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

25-05-2019 • 12:44

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
Jammer is van dit soort dingen is dat het allemaal cloud based is, dus als het eens stopt ben je alles kwijt. Google wil nog wel eens de stekker ergens uit trekken, en dan heb je gewoon niks meer
Jammer is van dit soort dingen is dat het allemaal cloud based is, dus als het eens stopt ben je alles kwijt. Google wil nog wel eens de stekker ergens uit trekken, en dan heb je gewoon niks meer
Dat ligt er geheel aan wat je situatie is. Vergelijk het met transport, je wil naar Schiphol, je kan dan in veel gevallen de bus en de trein nemen, wil je iets luxer dan pak je de taxi. Maar je kan ook een auto kopen, op schiphol stalling betalen, maandelijk wegenbelasting en verzekering betalen. Als je 1x of 2x per jaar naar Schiphol moet is het niet handig om een auto aan te schaffen, als je dagelijks moet, wellicht wel handig (als je een rijbewijs heb).

Het zelfde met gamen, ik zou bv. best op m'n PCtje een paar Xbox of Playstation exclusive games willen spelen via streaming.

En laten we heel eerlijk wezen, hoeveel mensen spelen nu echt heel veel hele oude spellen? En dat komt van iemand die nog wel eens Civilization #1 wilde aanslingeren... Daarnaast gaan CDs/DVDs ook gewoon stuk met ouderdom/gebruik. Hetzelfde met consoles of oude PCs, hoe een hels karwei is het om een oude C64 of Amiga op een modern LCD aan te sluiten? Die oude Xbox die ik heb staan is ook niet de makkelijkste meer om aan te sluiten op steeds modernere monitoren, ik moest er 10+ jaar geleden al een apparaatje tussen hangen om die handvol exclusives te spelen die ik echt wilde hebben... Als ik die nu zou kunnen streamen, ook al heb ik ze al in de kast staan, yes please!

Maar aan de andere kant vind ik het ook niet vreemd dat je grote vraagtekens neerzet bij een dienst van Google, niet om privacy redenen, maar omdat Google een slechte reputatie van diensten voortzetten voor langere tijd.
Maar aan de andere kant vind ik het ook niet vreemd dat je grote vraagtekens neerzet bij een dienst van Google
Inderdaad, al is het alleen om het feit dat ze vast wel weer een manier verzinnen om advertenties toe te voegen. Al had ik verwacht dat ze initieel met een gratis variant zouden komen net zoals YouTube gratis is en dan vervolgens later zouden komen met een premium variant.
In het nieuwsbericht wordt echter ook al gesproken over een prijs...dan hoop ik dat deze 'prijs' er mede voor zorgt dat je niet doodgegooid wordt met advertenties. .
Ik denk dat het eerder andersom zal zijn. Eerst een betaalde variant, dan later een gratis reclame versie om twijfelaars het te laten proberen met als doel hun data al te verzamelen en ze proberen om te zetten naar de betaalde dienst
Het is meer de gedachte dat gaming developers misschien meer geld zien in subscription based releases en het gaan forceren zelfs voor de mensen die liever investeren in een degelijke setup thuis.
De vraagtekens zijn ook omdat er nog niks geshowcased is wat dichtbij naadloze 4K/60FPS is, de dienst volledig afhankelijk is van een server dichtbij hebben, en stabiel 50Mbps+ te hebben. De laatste demo die ik vorige maand zag, had enkel 1080p.
Ik heb het zelf mogen ervaren op een laptop met wifi.

Het valt wel mee aan de hoeveelheid data die vereist is. Speelde dan ook een aantal maanden geleden de beta. Dus ja een goede lijn is nodig maar veel bandwidth, een " Constant Bit Rate " is belangrijker.
andere kant je betaalt niet de volle mep en krijgt veel spellen voor terug.
En waar betaal je nog meer mee?
Google staat niet bekend als de meest privacy vriendelijke.
Als je spelletjes speelt dan leren ze over je dat je graag vaak huppelt in spelletjes of dat je graag huisjes bouwt.. 8)7
Aankoopgeschiedenis, welk genre games je speelt, welke tijden je speelt en oh ja... je zal minstens een Google account moeten hebben die gelijk of in de nabije toekomst heelveel informatie zal genereren.
Alle voice en text chats die je gebruikt om met andere gamers te communiceren?
Het is ook al eens in andere comments aangeven hier maar vanuit stadia kan je ook super mooie gedragspatronen halen. Spelers die bepaalde keuzes maken in games. Zo kunnen goed inzicht krijgen in de spelers. Deze data is ook waardevol voor de game ontwikkelaar hoor. Noem het Google Analytics maar dat verwerkt in de core van je game.
See what makes people tick on an individual level.
No thanks.
Gaat een beetje op Westworld lijken
Ja! Wel een goed punt. Want in de serie is ook wel eens aangegeven dat het park niet de waarde van het bedrijf maakt maar de data over de bezoekers is verzameld. Dat is nu ook precies de core business van Google op het moment.

Stadia is weer een nieuwe manier van het verzamelen van data die ze nog niet hadden over een grote groep mensen.

Voorbeeldje: Misschien krijgen we een "senioren" modus is sommige spellen omdat de data laat zien dat er een grote groep mensen van 40+ is die de snelheid van het spel niet aan kan. Dat soort info over je spel is echt waardevol!
edit: dubbel-post

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 25 mei 2019 20:12]

Alleen zegt dat lang niet alles. Zo kan je in games besluiten om full berserk te gaan, of graag rare keuzes te maken, terwijl je thuis een rustige en evenwichtige huisvader bent. Game-gedrag koppelen aan de werkelijkheid zou een zeer vertekend beeld geven.
U kan ook gewoon een hoedje opzetten met de tekst in google kleur letters "Don't be evil"
Of..."don't be naive"
Aankoopgeschiedenis, welk genre games je speelt, welke tijden je speelt en oh ja...
Dat is bij ieder ander online platform niet anders. Zijn gewoon "normale" metrics voor bedrijven om bij te houden, al dan niet noodzakelijk, in de context van een game platform waar je iets kan kopen en kan spelen.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 25 mei 2019 16:05]

Ik reageerde op een post dat suggereerde dat bij online gaming niets te halen viel.
Snap ik. Maar in de context "waar betaal je nog meer mee", vind ik dat soort reacties alleen wat overtrokken.

Sommigen hebben gewoonweg geen idee wat noodzakelijk is om bij te houden als bedrijf om je business te runnen, bugs snel op te kunnen lossen en je klanten te kunnen helpen bij problemen. Er moet inderdaad wat getracked worden. De punten die jij aanhaald zijn gewoon logisch te verklaren en niet zozeer alu-hoedje materiaal.
Ik ben niet van de alu hoedjes, iedereen zal moeten/kunnen begrijpen dat het geen filantropische instelling is. Het business model is voor mij wel duidelijk, de vraag is alleen iemand dat wel wilt. Het tracken van games en dergelijke kan ik nog wel van slapen, maar het toepassen van big data op alle metadata van jouw account, hoezeer transparant Google hierover is, heb ik meer moeite mee. Ik weet heus wel dat zodra je het internet opgaat een digitale footprint neerzet, maar tot de f##ing detail alle data combineren en wellicht doorverkopen gaat mij een stap te ver. Nog niet zo heel erg lang geleden was de term ‘if the product is free, you are the product’ iets om te hanteren, maar tegenwoordig is dat ook niet meer zo. Je betaalt voor een product en daarnaast ben je nog een databom.

[Reactie gewijzigd door bok001 op 25 mei 2019 21:38]

de vraag is alleen iemand dat wel wilt.
Dan heb je de keuze om het niet te gebruiken.
en wellicht doorverkopen gaat mij een stap te ver.
Graag wel met feiten blijven komen als je je punt sterk wilt maken. "Wellicht" gaat er niet mee door. Je weet het dus niet.
Je betaalt voor een product en daarnaast ben je nog een databom
Om allerlei redenen ben je een databom, dat is ansich niet een slecht iets. Bedrijven moeten nou eenmaal dingen bijhouden.

Je probeerd hard te maken dat er data van je verzameld wordt voor een product wat er nog niet is, waar je de voorwaarden nog niet van heb gelezen. Ik vind het allemaal niet zo sterk en snap die +2 dan ook niet.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 28 mei 2019 12:50]

Grutjes, spuit elf.... Nou, speciaal voor jou en jou alleen: https://policies.google.com/privacy?hl=nl#infosharing
Doet Steam dit ook al niet standaard?
Natuurlijk, dat is hun core business. Maar het minen van andere data, zoals Google het doet, gaat wel een stapje verder.
Loot boxes en andere continue payment technieken?

Een dergelijk bedrijf kan heel goed zien hoe ze dit maximaliseren door spelers “barrières” op te leggen die je kan wegkopen of wegspelen. Laat wegkopen dan net wat aantrekkelijker zijn.

[Reactie gewijzigd door JJDN op 25 mei 2019 14:01]

Normaal zou iemand nu wijzen op een aflevering van Black Mirror, maar bij jouw opmerking is het toepasselijker om de eerste twee seizoenen van Westworld aan te bevelen. :)
Als je betaald ben je niet meer het product. Dat is ook met GSuite. Als je niet betaald voor je diensten met geld, dan betaal je met je data.
In Google's geval gewoon beide. Wanneer jij een Google-product aanschaft, ben je nog steeds het product. Google Speakers, Pixel-phones, etc. Er wordt nog steeds data verzameld, ookal heb je al geld neergelegd voor het product. Uiteindelijk verdienen ze meer geld aan de data.
Niet als je het op een gsuite account laat draaien
Jij denkt dat ze je niet meer volgen en data verzamelen als je een paar euries neerlegt voor Suite?
Inderdaad. Als Google iets gratis aanbiedt, weet je dat je betaalt met je gegevens.
Denk dat Sony en MS net zo goed de speeldata gebruiken om winst van te maken.
Eh.... 'de speeldata gebruiken om winst te maken'? Wat bedoel je daar precies mee? Dat ze je persoonlijke data verkopen...?
Google verkoopt ook geen persoonlijke data.

Het is prima kritiek te hebben of, op z'n minst, sceptisch te zijn, echter ken dan wel de feiten.

Jouw data wordt niet door Google aan derden verkocht, wel gebruikt om je in een doelgroep te stoppen waar advertenties van derden op gericht kunnen worden.
Dus die doelgroepen zijn gratis voor adverteerders.
Ja, dat is een hobby van Google: gratis data over doelgroepen aan adverteerders geven.
Na dit een paar dagen geleden te hebben gelezen ben ik daar niet meer zo zeker van: nieuws: Ierse toezichthouder onderzoekt of Google AVG overtreedt met dataverz...
Nee, ik weet niet of het gratis wordt. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat als het gratis wordt, dat je dan zeker weet dat je ‘betaalt’ met je gegevens. Dat is het verdienmodel van Google.
Ach straks komen de reclames, eerst een beetje en dan unskippable, edna graaft het zijn eigen graf wel weer. Zie de YouTube app.

Of nog meer in lijn van Google: ze verliezen hun interesse erin en doeken de hele handel op.
Maar YouTube app is gratis en stadia zou betaald zijn tenzij het ook gratis woord..
Het is meer dat het een aantal versies van de app geleden prima was, maar dat het monetizen van de content irritante vormen aan begint te nemen.
Weet jij de prijzen dan al?
Het zal vast geen 60 euro zijn ;)
Aan de andere kant krijg je er ook niet die waarde voor in de vorm van de spellen die je niet in bezit krijgt maar enkel leent.
Het is trouwens een illusie dat als je een fysieke kopie koopt dat je dan het spel levenslang kan spelen.

Ik heb nog wel ergens een honderdtal pc games liggen die ik kocht voor het steam tijdperk. Maar hoe vaak denk je dat ik op zolder in een doos ga zoeken om een 20 jaar oude win95 game te installeren? En dan maar hopen dat ik de CD nog terugvind, dat hij onbeschadigd is en dat het compatibel is met win10.

Sinds ik steam heb, heb ik daar eerlijk gezegd nooit gedaan. Als ik uit nostalgische redenen een game nog is wil het spelen, dan koop ik het liever opnieuw op gog.com.

Maar de realiteit is dat games eerder een beperkte levensduur hebben en dat de meeste mensen het niet eens zouden merken als hun oude games verdwijnen.
Maar dat is dus jouw persoonlijke voorkeur die niet afdoet aan het feit dat je met een fysieke kopie zelf kan beslissen om deze later nog te spelen. Al moet je die CD terugzoeken op zolder, je hebt hem nog wel en kan hem gewoon spelen. Dit is niet het geval als de streamingdienst besluit de stekker eruit te trekken. Hoe dan ook ben je met zo'n dienst nooit in bezit van hetgeen je koopt, en dát is waar Leitz op doelde.
Langs de andere kant, als je zolder in de fik gaat ben je blij dat je Steam hebt en enkel je pc opnieuw hoeft te kopen.
Tja, dat is onder de aanname dat Steam dan nog steeds toegang tot het spel biedt ;)
En er is natuurlijk het feit dat je eigen bezittingen kan dupliceren, dus digitale backups bewaren voor het geval je zolder inderdaad kapotstuk gaat.
Ja het kan in principe wel om systematisch een back-up te maken van elke fysieke game die je koopt. Maar wie houdt zich daarmee bezig. Bovendien is op opslag ook niet gratis. Als je 10 jaar later een spel nog opnieuw wil spelen dan is het vast goedkoper om het gewoon opnieuw te kopen dan de opslagkosten van dat spel over 10 jaar.
ruim 42 procent van alle inwoners in Nederland huren een huis, die hebben geen geld of behoefte aan een koop woning.dus wat is nou eigenlijk je stand punt hier in als het gaat om een streaming dienst ?

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 25 mei 2019 20:31]

Die vergelijking slaat helemaal nergens op.. het gaat hier niet om een woning maar om een videospel. Er zijn zo enorm veel verschillen tussen beiden dat ik niet snap waarom je de vergelijking uberhaupt maakt. Het makkelijkste tegenargument is dat je een huis niet zomaar kán kopen omdat het enorm veel geld kost. Als de korte-termijn kosten voor het kopen van een huis gelijkaardig zouden zijn als het huren van een huis, ja, dan zou ik het huis ook wel kopen, net zoals ik liever het fysieke spel zou kopen in plaats van een licentie voor iets wat elk moment uit de lucht gehaald kan worden.
Het gaat ook om de hardware natuurlijk. De kosten zullen dan iets meer verschillen.
wat ik met mijn statement probeer uit te leggen is dat er meerdere overwegingen zijn die mensen doen besluiten om een streaming dienst voor gamen te gebruiken...

*mensen hebben niet genoeg geld om een PC of console te kopen
*stel je hebt een gezin met drie kinderen, moet je dan maar drie of twee playstations aan schaffen om iedereen tevreden te houden en ze niet beginnen te janken(opvoeden is niet makkelijk en het verschilt per gezin), tel daarbij ook de games op die je moet kopen, terwijl je misschien met stadia of x cloud op drie schermen kan gamen tegelijkertijd, binnen huis dus geen extra hardware zoals consoles aan te schaffen
*om te streamen heb je geen extra hardware nodig
*zo veel sentimenten over games van 20 jaar geleden zijn er niet voor mensen, kijk naar marktplaats daar dumpen ze ouden games van playstation1,xbox, pc bij de vloot(jaar tuurlijk zijn er tweakers, nerds, of mensen die daar wel een waarde aan hechten maar lang niet zo veel als jij doet schetsen).
*nooit meer extra rommel van hardware of doosjes
ik kan zo nog meer punten maken als ik dat zou willen maar je snapt mijn punt wel.

ik snap heel goed je punt en het sentiment van oude games sparen maar dat is lang niet zo veel als je dat doet vermoeden.we hebben ook te maken met een vrije markt, iedereen maakt keuzes op zijn eigen manier,

even een reken som:
*nieuwe playstation5 kost 500E,
*4 games van 70E,
*plus nog twee controllers 65E,
*5 maanden playsation PSN online 60E plus 10 maanden 120E
=85E per maand

*streamen 40E per maand kan je zeker meerdere games streamen op google.
*stel voor dat je dadelijk bij xbox voor 50E een alles omvattend abonnement inclusief gamepas en xbox live... jaar tuurlijk het is allemaal speculaas maar als de prijs goed gaat zijn kan het een enorm gaan groeien in de streaming markt.
ik denk mochten ze het latency probleem in de meeste gevallen opgelost zijn door stadia of xcloud dan denk ik zeker dat streamen een hele grote concurrent kan worden.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 mei 2019 21:33]

Kijk maar eens naar de Nvidia Shield die nu al een 20 - 30 tal spellen gratis aanbiedt integreert met Steam en via android games kan streamen. Werkt echt fantastisch. Wilde vroeger zo wel eens GTA5 spelen op mijn TV.
Als je kijkt naar het succes van netflix, spotify etc.. dan lijkt dit voor veel mensen toch geen probleem te zijn.
En je moet uw hardware niet vernieuwen ook hier...
Bij Netflix of Spotify gaat streaming maar 1 kant op en gaat het om een simpele video. Game streaming vereist 2 weg communicatie omdat je input eerst naar de server verstuurt moet worden, vervolgens moet de server de input verwerken van jou, en bij multi-player games meerdere mensen, en vervolgens moet er een nieuw frame gerenderd worden elke vervolgens terug gestuurd wordt naar de speler(s), en dit 60 maal per seconden.
Echter de originele opmerking ging niet zozeer over de technische kant, maar het feit dat je met stadia zelf geen spellen meer bezit en als Google de stekker uit het project trekt, je niets meer over hebt.
Maar dat is niet anders bij Netflix of Spotify, streamen (huren) wordt/is gewoon geworden en nu zijn spellen aan de beurt. Het publiek ziet er geen probleem in om bezit op te geven voor gemak en beschikbaarheid.
De hoeveelheid data die naar de server moet, is niet zo groot. Gewoon de state van een paar knopjes.
Als MS of Sony stopt ben je ook alles kwijt want 90% van de moderne games is online vaak zelfs online only.
Ik hoop eigenlijk dat Google hier mee stopt op een gegeven moment maar dat het wel helpt om de concurrentie te pushen. Sony en MS hebben een hele grote voorsprong met de games die ze aan kunnen bieden bij Google moet dat waarschijnlijk weer voor iedere uitgever apart geregeld worden. We weten in ieder geval dat Ubisoft hier geen probleem mee heeft, aangezien Assasin's Creed speelbaar was tijdens de beta.

Als je geluk hebt laten de licentie voorwaarden van gratis spellen zoals Fortnite het ook toe om het in de cloud te draaien maar of het ooit genoeg aanbod zal krijgen betwijfel ik. Over dit soort licenties gesproken, kan me herinneren dat je Overwatch bijvoorbeeld niet in de cloud mocht draaien ook al heb je een eigen Battle.net account met licentie.
Jammer is van dit soort dingen is dat het allemaal cloud based is, dus als het eens stopt ben je alles kwijt. Google wil nog wel eens de stekker ergens uit trekken, en dan heb je gewoon niks meer
Ik heb hier een stuk minder moeite mee als het een dienst is die in abonnementsvorm is. Eenmalige aankopen is inderdaad minder leuk ze het dreigen te stoppen. Maar ik geloof niet dat Google hier zomaar de stekker uit gaat trekken als het even niet loopt, voor mijn gevoel heeft Google best wat op het spel hiervoor gezet.
Deze ontwikkeling is zum kotsen, echt verschrikkelijk. Letterlijk de macht en controle in handen van bedrijven geven, en de lange termijn voordelen die we nu hebben van games weggooien voor iets meer gemak. Pak maar eens willekeurige game van 1970-1990 en je kunt hem in een paar minuten spelen na wat snuffelen op het internet.

Maar gelukkig maakt het ook weer niets uit, de games die er toe doen zijn al veilig opgeslagen in archieven over heel de wereld. Ik geef om games waar ik van hou, en bedrijven die de macht hebben om die elk moment voor altijd offline te halen is een nachtmerrie voor de echte gamer. Als je hier namelijk geld aan geeft faciliteer je de toekomstige mogelijkheid dat dit voor elke gamer verplicht wordt. Dat slappe gedoe hier ook van ja mooie ontwikkeling, erg handig, interessante techniek, daar zit geen echte gamer tussen. Om maar niet te spreken over dat de dit letterlijk een dienst van Google is, een bedrijf dat al veel te veel macht en informatie heeft. |:(
Ook zonder streamingdiensten zal het in de toekomst steeds lastiger worden om games van nu te spelen door alle onlinefunctionaliteit. De servers blijven niet eeuwig draaien, de tijd van de Atari 2600 en SNES zijn al lang voorbij.
Ben heel erg benieuwd hiernaar. Op dit moment gebruik ik de Geforce Now beta al een hele tijd en ben daar zeer tevreden over. Je kunt wel zien dat je remote speelt als de servers het een beetje druk hebben maar over het algemeen is het echt goed te doen. Geforce Now Beta is gratis dus het zal wel even slikken zijn maar ben heel benieuwd naar hoe dat Stadia zich zal ontwikkelen. Welke games er beschikbaar zijn. Wat de verbinding doet etc.
Ik ook tevreden. Games in je steam en Uplay kan je gewoon spelen.
Eerst was de beta 10 dollar per maand per creditcard maar nu voorlopig gratis.
Maar concurrentie is goed, hopelijk komen stadia met een android app.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 25 mei 2019 14:06]

Dit snap ik niet, je betaald toch juist omdat je een betere ervaring wilt hebben? Als de servers het druk hebben?
Alles staat en valt met de prijs natuurlijk. Geforce Now is voor mij een goede dienst omdat het de mogelijkheid bied om al je steam games gewoon in de cloud te kunnen spelen. Dat scheelt mij weer aanschaf van een console waar ik vervolgens amper iets mee doe of een energieslurpende game pc.
Ik sta al een aantal maanden ingeschreven, maar het wil helaas niet vlotten. Enig idee wanneer het in productie wordt genomen?
Ik geloof er best in, ben eigenlijk wel meer benieuwd naar de content. Ze hebben een eigen gamestudio maarja daar houdt je niet vele duizenden laat staan miljoenen mee geïnteresseerd. Zal allemaal afhankelijk zijn met wie er aanhaakt, hoe meer partijen hoe sneller succes!

[Reactie gewijzigd door Quze op 25 mei 2019 13:15]

De reden dat ik hier benieuwd naar ben is vooral omdat ze hebben aangegeven dat in het datacenter gebruik wordt gemaakt van Linux en grafische hardware van AMD. Ik hoop dat de ontwikkeling die Google voor hun platform doet ook gaming op het Linux desktop platform gaan verbeteren.
ik hoop dat stadia een gigantisch success wordt zodat studios hun game ook voor linux uitbrengen(andere bedrijven dan valve).
Concurrent Microsoft liet onlangs al weten dat met gamestreamdienst Project xCloud alle voor Xbox One verschenen games speelbaar worden, waardoor er een bibliotheek van 3500 games beschikbaar komt.
Dat is niet wat MS heeft gezegd, wat ze wel hebben gezegd
That means that Project xCloud has the technical capability to stream more than 3,500 games
Dat ze technisch capabel zijn betekend nog niet dat ze meer dan 3500 games beschikbaar zullen maken. Dat kunnen ze niet zeggen omdat ze niet kunnen spreken voor alle uitgevers en veel uitgevers met niet eigen IPs werken, waarvan bij verschillende de licenties al zijn verlopen.
Ik hoop dat Sony weer een "PlayStation 4" launch gaat uithalen zoals E3 2013, dit jaar ergens of volgend jaar als iedereen streaming de strot uit begint te komen. Door te zeggen dit is de PlayStation 5, spellen in dozen in de winkel, niks online only, en oja, in de store kune je ook alles kopen en streaming hebben we ook.

Bam. Dominantie van Sony gaat verder.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 26 mei 2019 20:26]

Ik zou betere integratie met hun smartphones willen.
21:9 support? Bijvoorbeeld :)

Bij Sony Xperia is bijna alles wishfull thinking vandaar dat ik nika verwacht van de smartphone divisie.

Ze verkopen ook zo weinig...
Heb dit idee denk ik 6jaar geleden gehad met een maatje van me, alleen niet genoeg geld en verstand van deze dingen, met alleen een idee kom je niet ver :(
Sowieso was je idee zes jaar geleden al "oud nieuws".
De kickstarter console ouya kwam in 2012 al uit met daarop de service van onlive, een gamestreaming dienst.
Dat klopt, je moet ook iets kunnen ;) Overigens begon Onlive in 2010 al met een soortgelijke dienst.
Dan was je toen al te laat omdat er toen al lang bedrijven hiermee publiekelijk bezig waren.
Je bent nooit te laat!
Voor mij is het omslagpunt een dienst die games aanbied en op 4k 60fps aan kan. Dus geen games en hardware meer hoeven kopen. Wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse abbo's, en ik ben om!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.