Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google gebruikt op 14nm-gemaakte Vega-gpu voor gamestreamingdienst Stadia

Google gebruikt in de datacenters voor zijn komende gamestreamingdienst AMD Vega-gpu's die op 14nm zijn gemaakt. AMD maakt al gpu's op 7nm, maar daarover heeft Google dus nog niet de beschikking.

Dat Google 14nm-gpu's gebruikt blijkt uit documentatie die Khronos online heeft gezet. Dat bedrijf is de beheerder van de Vulkan-api waar alle Stadia-games gebruik van zullen maken. Khronos meldt dat het Google Games Platform Gen 1 gebruikmaakt van AMD GCN 1.5. Daarmee gaat het dus om gpu's op basis van versie 1.5 van de Graphics Core Next-architectuur. Videokaarten als de Radeon RX Vega 56 en Vega 64 zijn gebaseerd op GCN 1.5. De nieuwere Radeon VII met 7nm-gpu is geschaard onder GCN-versie 1.5.1.

Toen Google de eerste informatie over Stadia bekendmaakte, werd al duidelijk dat er AMD-gpu's met 56 compute units in de servers voor de gamestreamingdienst zouden komen. Ook zei Google dat de videokaarten voorzien zijn van hbm2, waardoor de link met de RX Vega-kaarten duidelijk werd. Het was echter niet duidelijk of het ging om een nieuwe gpu gemaakt op 7nm of een oudere variant op 14nm. Welke cpu's er gebruikt worden zegt Google ook niet, maar afgaande op de bekendgemaakte specificaties is op te maken dat het om Intel Xeons gaat.

Op welke schaal Google zijn eerste versie van Stadia met de 14nm-gpu's op touw zet is nog niet bekend. Google zou in de toekomst over kunnen stappen naar of uit kunnen breiden met nieuwe gpu's die op het zuinigere 7nm-procedé zijn gemaakt. Google kondigde Stadia in maart aan en zei toen dat de dienst dit jaar beschikbaar komt in de Verenigde Staten en de meeste Europese landen. In de zomer geeft Google meer informatie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-05-2019 • 16:45

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Ben wel benieuwd hoe ze nu van plan zijn de video's in VP9 te encoderen. Google heeft al aangegeven een VP9 hardware encoder te gaan gebruiken:15:19 for VP9, 22:53 for AV1, 31:45 for hardware video encoders.

De Vega-GPUs kunnen geen VP9 encoderen. Intel's CPUs ook niet, enkel vanaf Ice Lake (wat nog nergens te vinden is).
Best vreemd dat google voor 'verouderde' technologie kiest. Ik neem aan de ze hiervoor wel hun redenen hebben, maar toch ben ik enigzins verbaasd dit te lezen.
Het kan natuurlijk zijn dat ze deze GPU's al in een datacenter hadden draaien voor andere doeleinden en daarom daar op voortborduren totdat er een optie voor een significante upgrade komt.
Het kan natuurlijk zijn dat ze deze GPU's al in een datacenter hadden draaien voor andere doeleinden en daarom daar op voortborduren totdat er een optie voor een significante upgrade komt.
precies! dit is gewoon de vorige generatie ml hardware
Lijkt me onwaarschijnlijk, Alhoewel AMD gpus goed zijn voor ML, is er nouwelijks software support, de grote ML libraries Tensorflow (Google) en PyTorch (Facebook) hebben beide geen support voor AMD gpus. Nvidia is daar echt de eindbaas (helaas, want AMD hardware is er echt goed voor).

inb4 ROCm zorgt voor support van AMD in TF PT: Ja, maar de extra stappen/configuratie zorgen dat bijna niemand voor deze weg kiest.
Lijkt mij inderdaad ook niet dat deze kaarten voor ML zijn gebruikt.

Ik denk dat het eerder de beschikbaarheid is. Deze kaarten zijn al wat ouders en kunnen daardoor wellicht ook makkelijker in grote aantallen worden verscheept. Daarnaast zal AMD ook vast wel een scherpe prijs kunnen geven op grote aantallen “oudere” kaarten.
Vraag en aanbod, Kan zijn dat AMD de 7nm nog niet kan leveren op de schaal die google vraagt.
Dus dan maar 14nm. en later over op 7nm.
Of een soortgelijk argument dat google of amd het risico te groot vind om voor stadia 7nm te gebruiken.
Ik denk dat de voornaamste reden de kosten zullen zijn. Als je dit op een beetje grote schaal uitvoert praat je al snel over miljoenen die deze chips minder kosten dan de nieuwe versie.
Ja en dan is het nog maar de vraag hoe Stadia uitpakt.
Het voordeel hieraan is dat er geen productieproblemen zijn voor 14nm, waar de productie van 7nm veel lager ligt. Omdat het 14nm process ook al wat jaren geoptimaliseerd is, kan AMD ook meer dies uit een wafer halen, waardoor ze een lagere prijs kunnen vragen voor de GPU's. En de vega 56 vs 64 is gewoon een extra maatregel zodat ze ook dies die niet 100% perfect zijn toch nog kunnen gebruiken, wat ook de kosten drukt.

TL;DR: ze kunnen aan een lagere prijs verkocht worden.
Omdat het 14nm process ook al wat jaren geoptimaliseerd is, kan AMD ook meer dies uit een wafer halen, waardoor ze een lagere prijs kunnen vragen voor de GPU's.
Je bedoelt waarschijnlijk dat er relatief minder dies stuk zijn, want dit is precies het tegenovergestelde; 7nm is kleiner dus theoretisch gezien kan je met dezelfde die twee keer zo veel dies uit één wafer halen en dus (op termijn) goedkoper produceren.
Hij bedoeld waarschijnlijk dat het proces al zo ver gevorderd is dat bijna alle chips goed zijn en dus gebruikt kan worden = hoge yield

Bij nieuwe processen is de yield vaak nog lager ook al is het proces kleiner
Yup, dat is exact wat ik bedoel met geoptimaliseerd process.
Tsja, het is een strategie die voor meer bedrijven werkt.
Het is niet of ze die dingen gister gekocht hebben of zo. Dit is natuurlijk een project wat al een paar jaar loopt.

En ze zullen in de toekomst ook echt wel nieuwere gpus en CPU's gaan gebruiken. Er stonden al hints on de slides Waar je uit op kan maken dat het straks amd server CPU's worden (waarschijnlijk EYPC2)
Nee hoor, ze hebben al tijdje beschikking over deze processor, dus kiest men voor betrouwbaarheid en daarnaast kan deze chip op grote schaal geleverd worden. Want ze zullen er 10.000 den van bestellen.
Omdat de Vega met Vulkan ongeveer het op niveau presteert van een 2080, dus dikke prima.
1% van de games dus :P
Dankzij Nvidia en Derpworks. :)
Het valt me wel op dat AMD toch vaak gekozen wordt boven Nvidia door grote bedrijven. Xbox, Playstation en nu ook Google kiezen voor AMD. Aangezien Nvdia volgens mij wat verder is (en daarmee toekomstvaster?) verbaasd me dat wel. AMD doet dan blijkbaar toch iets goed.
Voornamelijk de lagere marges die AMD vraagt is natuurlijk een grote reden waarom bedrijven bij AMD terecht komen. Voor de Playstation en XBOX is het helemaal simpel; AMD is zo'n beetje het enige bedrijf van de 'grote 3' die zowel high-performance CPU als GPU biedt, al lopen/liepen ze natuurlijk wel wat achter in dat opzicht. Zoek het "Semi-Custom" initiatief van oud-CEO Rory Read maar eens op, misschien is dat interessant :)
Er speelt wel meer. Veel meer.

Nvidia en Intel zijn op dit vlak vrij goed vergelijkbaar. Maar beide zijn waardeloze partners, die naast het dure prijskaartje. Er vandoor gaan met de kennis en ervaring.

Nvidia heeft voor Cuda, al is dit rumored, donders veel hulp gehad van Microsoft. Een groot deel van GPU compute ontwikkeling hebben we aan MS research en de DirectX doos te danken. Nvidia die de ontwikkeling toe eist en er mee wegloopt.

Intel is ook geen gemakkelijke en eist ook alle kennis op. En is ook heel koppig met hoe ver Microsoft mag gaan in het aanpassen van de chip.

AMD is veel makkelijker hier mee. MS en Sony mogen hun kennis houden, AMD is veel opener met hun ontwerp en biedt meer vrijheid op basis van wensen en past hun product aan waar nodig. De terugkomst van Ryzen zal voor een groot deel mogelijk zijn geweest door de gedeelde kennis van Microsoft en Sony. Want vergis je er niet in hoeveel kennis deze 2 bedrijven inhouse hebben binnen dit vakgebied.

Kosten is echt bijzaak. De keuze voor AMD is politiek. Zal voor Google weinig anders zijn. Die hebben al eens voor Nvidia gekozen, wat volgens mij ook niet zonder drama is geweest.

AMD is flexibel en onthoudt zich van politieke onzin.
Een deel van wat je verteld wist ik al maar de laatste paar alineas zijn nieuw voor mij. Dank voor de info! Dit is toch best interessant allemaal.
Ik hou me er tegenwoordig minder mee bezig en dan ken ik de kant van Sony niet al te best. Maar de drama's en politieke ruzies tussen Microsoft en Nvidia/Intel zijn best interessant. Ze laten er beide alleen weinig over uit. Het gedoe tussen MS en Intel loopt al wat langer. Maar het drama omtrent Nvidia kwam rond de Xbox naar boven toe. En dit soort drama's speelt een grote rol daar boven bij de wereldbedrijven. Geld is niet alles, vertrouwen en zekerheid zijn minstens net zo belangrijk. Vooral als men over dit soort miljardenmarkten praat zijn de laatste 2 een stuk belangrijker dan het wel of niet een paar euro extra kunnen afdingen.

AMD is niet altijd de underdog geweest en heeft zich altijd weten te onthouden van politieke en/of anti-concurrerende bullshit. Zowel Microsoft als Sony hebben uit vertrouwen bij AMD aangeklopt. Ze konden zo hun eigen ding doen, elkaar helpen en bijstaan. AMD heeft ontzettend veel aan de kennis van MS en Sony gehad, maar eist het niet op en gebruikt het in overeenstemming met. Of juist niet. (Die XBO en PS4 CPU's zijn geen off the shelf laptop chipsets)

IBM was ook niet zo'n prettige samenwerking, Sony had een bult ontwikkeling in die Cell processor gestopt. Klopt IBM even later met dat werk bij MS aan. Deze grote bedrijvenwereld is vrij kut en AMD is 1 van de weinige met zo'n lang lopend positief trackrecord.
Ja dat lijkt me komen door de Vulkan API in dit geval.
Ik vraag me af hoeverre dit scheelt met een Nvidia Shield (Nvidia GeForce Now). Die kan ook games uit de cloud of zelfs Steam spelen. Groot aanbod dus. Games zijn veelal gratis, of bij een abonnementdienst bijna allemaal te gebruiken.

Ik betrap mezelf erop dat ik het nooit gebruik, maar de specs doen niet echt onder en vrienden van me, en ikzelf waren best onder de indruk van de prestatie's op een TV en relatief goedkoop kastje dat een internetstream heeft (wel een flinke internetverbinding hier en de Shield heeft geen gigabit aansluiting).

Die verschillen zou ik nog wel eens willen zien. Ik denk dan ook dat bij berichten zoals deze GeForce Now ook genoemd moet worden. Die spelen dit spel al een stuk langer, zelfs op RTX2080 hardware nu en hebben hun library redelijk voor elkaar. Incl. eigen controller. Grap is weer dat de Shield juist Android TV draait :).
Niet heel gek, de eerste tests met ac oddesys in 2018 draaide op dezelfde hardware als wat uiteindelijk gebruikt wordt.

Lijkt me toch wel dat ze ooit naar 7nm versies gaan overstappen, anders kost ze dit een fortuin aan onnodig extra veel energie verbruik.
Dat valt denk ik wel mee. Volgens mij is de TDP gelijk, maar is de 7nm variant sneller.
De 7nm variant is zuiniger, als je ze op dezelfde clockspeed gebruikt.
Misschien een aangepaste versie van de AMD Radeon instinct MI25? Dat zou volgens mij ook GCN 1.5 zijn.
Of een custom Radeon Pro V340.

[Reactie gewijzigd door MetalfanBlackness op 20 mei 2019 17:49]

Ik denk dat we één van de bedrijven die onze privacy in zeer grote mate schendt, niet hoeven te negeren. Ze gaan zich richten op gaming, dus ik ben benieuwd wat dat gaat doen met de ervaring: extra reclame? (nog meer) pay 2 win, lootboxen of zitten er nog addertjes onder het gras? Google gaat dit niet doen als er geen geld aan valt te verdienen en ik denk niet dat dat ten goede komt van de gameplay: kijkend naar hoe ze de mobiele markt in hun greep hebben met Android (Google Play Services).
Ja ik denk het ook. Ik denk dat er veel interessante gebruikersgegevens te halen zijn.
Ik vermoed dat dit voor Google een belangrijke beweegreden is.
Hiermee kunnen de al aanwezige profielen nog verder verdiept worden.

En dit is een beetje gissen, maar bijvoorbeeld iemand die graag lootergames speelt, is mogelijk gevoeliger voor bepaalde reclameuitingen dan iemand die juist games speelt die meer verhalend zijn opgesteld.

En ook, wat voor keuzes maakt iemand ingame en wat voor playstyle heeft iemand? Voorzichtig of juist niet. En hoe reageert iemand in stressvolle situaties in games. Blijft iemand rustig en blijven de clicks en bewegingen logisch of juist niet. Lijkt me ook interessante informatie voor andere partijen dan reclameboeren.
En dus? Moeten we het zo'n beetje grootste techbedrijf in de wereld dan negeren?

Dit lijkt me behóórlijk relevant. Het zet de gamingwereld mogelijk flink op z'n kop, en gaming is groter dan film wereldwijd... lijkt me dus een nogal relevant 'dingetje'.

Zo'n Belgische of Nederlandse start-up moet zich eerst maar eens bewijzen. En na een jaar of 3 worden ze opgekocht door Apple, Facebook of Google en hoor je er nooit weer wat van. Dat is pas irrelevant.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 20 mei 2019 16:57]

Het zet de gamingwereld mogelijk flink op z'n kop.
Word waarschijnlijk niks zoals deze:
https://en.wikipedia.org/wiki/OnLive
https://gamingbolt.com/on...elgium-by-belgacom-onlive

Ging ook de boel op zijn kop zetten.
Defunct April 2015

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True