Xbox-topman: Game Pass is niet sterk verlieslijdend om later prijs te verhogen

Phil Spencer, het hoofd van de Xbox-divisie van Microsoft, zegt dat zijn bedrijf niet op onverantwoorde wijze enorme bedragen erdoorheen jaagt om het aantal gebruikers van de Xbox Game Pass te vergroten, om vervolgens op een later tijdstip de prijs van de dienst te verhogen.

Mede omdat Microsoft tot nu toe geen exacte data over Xbox Game Pass verschaft, stelde de website Stevior de vraag of de dienst wel levensvatbaar is. In antwoord daarop geeft Spencer aan dat de Game Pass het goed doet. Volgens hem is de business van de dienst op jaarbasis meer dan verdubbeld in omvang en zit het op 'een goed traject', al geeft hij ook dit keer geen exacte aantallen over bijvoorbeeld het aantal abonnees.

Spencer ontkent de bewering dat Microsoft flinke verliezen zou maken door fors te investeren in de gamedienst, om op een later moment ineens de prijzen te gaan verhogen. "Voor ons is er niet zo'n model. We voelen ons goed in de zaken die we nu doen. We investeren er uiteraard in, maar we steken er geen geld in op een manier die onhoudbaar is." Daarbij stelt hij dat de aanbiedingen of deals heel normaal zijn als promotieactiviteiten, zoals veel meer diensten dat doen.

De Xbox Game Pass geeft gebruikers voor 10 euro per maand toegang tot een catalogus van pakweg 235 games, waaronder Microsoft-titels, maar ook een aantal grote games van andere uitgevers. Sinds de zomer van vorig jaar is een deel van de catalogus als bèta ook toegankelijk voor pc-spelers. In feite kunnen abonnees voor grofweg de kosten van twee nieuwe titels een jaar lang alle games uit de catalogus spelen, waardoor de vraag nogal eens opkwam hoe duurzaam dat model nou eigenlijk is voor Microsoft.

Door Joris Jansen

Redacteur

08-01-2020 • 14:28

116 Linkedin

Reacties (116)

116
113
81
6
0
28
Wijzig sortering
Maar tegenwoordig kun je wel voor 36 maand XBox Live Prepaid kopen om vervolgens dat voor 1 euro om te zetten naar 36 maand Xbox Game Pass én Xbox live. Maar het is natuurlijk ook een investering om ervoor te zorgen dat mensen in je ecosysteem terecht komen. Dat doen ze heel goed. En niet alle games staan er in.
Ter verduidelijking:

Link

"Als je lid wordt van Xbox Game Pass Ultimate, wordt je resterende tijd voor Xbox Live Gold, Xbox Game Pass voor Console of Xbox Game Pass voor PC omgezet naar dezelfde tijd voor Xbox Game Pass Ultimate met een maximum van 36 maanden. Alle omzettingen zijn definitief. Zie xbox.com/gamepass voor meer informatie."

Dus eerst voor x maanden XBL Gold kopen, en dan al die tijd naar Game Pass Ultimate upgraden voor in totaal 1 euro. Hierna wel direct weer je Gamepass Ultimate abo stopzetten, je Gamepass Ultimate tegoed heeft dan een einddatum van je huidige XBL tegoed.

[Reactie gewijzigd door Thrace Grumble op 8 januari 2020 15:46]

Heb jij hier een stappenplan voor? ik heb namelijk nog wel een lopende live gold, maar als dit kan wil ik graag er gebruik van maken.
Ik denk dat je prepaid tegoed voor Xbox live moet kopen. Die codes redeem je zodat je daadwerkelijk nog 36 maanden, of een deel daarvan, Xbox live hebt.

Vervolgens maak je gebruik van de aanbieding.
Waar haal je het goedkoopst die prepaid? Ik betaal al bijna een half jaar €12.99, maar heb het nu maar eventjes stop gezet om dit uit te zoeken :p

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 8 januari 2020 16:10]

Tijdje geleden heb ik dit uitgezocht. Het antwoord was volgens mij Brazilië. Maar als ik het goed begrepen van een vriend van mij heeft Microsoft het momenteel geblokkeerd. Ook met een VPN lukte het hem niet
Wanneer was dat? Ik heb in september mijn 12 maanden live gold verzilverd met een Braziliaans code die €23 was en dat werkte via VPN toen nog.
Ik heb het rond 10 december nog op deze manier gedaan, maar toen was de code wel al €29. Heb de aankoop via VPN gedaan en het inleveren gewoon zonder VPN
Even googlen op " Xbox live kopen" en dan de goedkoopste eruit pikken
als het goed is kun je na opnieuw xbox live te kopen ook weer game pass lid worden voor 1 euro.

mijn abbo loopt halverwege het jaar ergens af. en mocht ik dan die 13 euro oid moeten gaan betalen voor gamepass annuleer ik het meteen..

het is leuk dat het er is maar 9/10 games zijn gedateerd om 13 euro per maand goed te praten. (of uberhaupt een abbonements model)
Heb het net even gecheckt (heb 12 maand XBOX Live Gold prepaid) en als ik dat wil upgraden zegt ie in eerste instantie:

"Als je lid wordt van Xbox Game Pass Ultimate, wordt je resterende tijd voor Xbox Live Gold, Xbox Game Pass voor Console of Xbox Game Pass voor PC omgezet naar dezelfde tijd voor Xbox Game Pass Ultimate met een maximum van 36 maanden. Alle omzettingen zijn definitief. Zie xbox.com/gamepass voor meer informatie."

Daarna komt de melding dat de eerste maand 1 euro kost en daarna 12,95 p/m. Maar dit is dan niet zo?
Bij mij ook.

"Dus eerst voor x maanden XBL Gold kopen, en dan al die tijd naar Game Pass Ultimate upgraden voor in totaal 1 euro. Hierna wel direct weer je Gamepass Ultimate abo stopzetten, je Gamepass Ultimate tegoed heeft dan een einddatum van je huidige XBL tegoed."

Wellicht is dat het proberen waard.

Edit: zojuist abonnement aangeschaft, €12,99 ging pas in na het einde van de xbox live periode.

[Reactie gewijzigd door O.mar op 9 januari 2020 08:59]

En die euro heb je betaald met een creditcard? Liefst zou ik ideal doen maar die staat grijs bij mij
Ik heb een paypal account gekoppeld aan mijn microsoft account. Dus op die manier;)
En die euro heb je betaald met een creditcard? Liefst zou ik ideal doen maar die staat grijs bij mij
https://account.microsoft.com/billing/payments

Op deze pagina heb ik destijds mijn bankaccount middels Ideal aan mijn microsoft account kunnen koppelen. Lijkt me dat de optie voor jou er ook bij zou moeten staan.
Dit doen ze juist heel slim. Er is een medialess xbox one. Super goedkoop maar dan moet je games kopen(microsoft store) of je zorgt voor recurring en dat is gamepass. Win win win :)
Niet helemaal waar, want ook op de xbox zonder schijfjes kan je via bijvoorbeeld cdkeys aan je games komen.
Dat doe ik zelfs met mijn klassieke xbox one. Met 2 kleine kinderen in huis wil ik niet dat ze de gamedisks in hun handen kunnen krijgen om ze vervolgens bekrast terug te vinden.
De toekomst is gewoon zonder mediadragers. We streamen ons een ongeluk met Netflix, Disney+ en Videoland, maar maken blijkbaar maar lastig de overstap naar het streamen van games. 'want dan kan je ze niet doorverkopen'. Het is zeker een nadeel van deze methode, maar als ik naar mijzelf kijk liggen de games van de Wii al jaren te verstoffen. Daar is weinig doorverkopen aan te pas gekomen. Met mij zullen er velen zijn.

Wat betreft de gamepass, ik moet mij nog steeds maar eens aanmelden. Tot nu toe heb ik mij prima 'offline' weten te vermaken met de xbox.
Wel leuk als je na 5 jaar weer eens een spel van toen wilt spelen en ze het weer van hun server afgegooid hebben. Zie je ook bij netflix, spotify en alle andere platforms.

Ik zie 'geen bezit' niet als toekomst
Alles wordt steeds meer geconnect met het internet. Hoogswaarschijnlijk zal je de meeste games toch niet kunnen spelen in de toekomst omdat alle servers eraf zijn gehaald en denk aan alle day 1 patches.
Patches voor de games via de Gamepass worden verspreid via Microsoft. Op de Xbox kan je een jaar of 10 na de support er wel gedag naar zeggen. Maar op PC zie ik MS de store niet snel opgeven.
Grotendeels met je eens, al moet ik zeggen dat ik veel moderne games en films niet de moeite vind om vaker dan 1 x te kijken/ spelen...kan natuurlijk ook aan mij liggen :+
Ik denk dat dit vooral bedoeld is voor games die je anders niet zou kopen. Ik heb Gamepass aangeschaft en merk dat ik veel makkelijker een game download dan ik anders zou doen. Als ik echt groot fan ben van een game kan ik die altijd nog aanschaffen, maar bij veel games heb ik het wel gezien na 1 keer spelen. Ik ben dus fan!
Is nu toch ook dat men games na 5j kan stoppen ook al heb je een disc, bv doordat je geen installatie meer kan doen omdat een nodige patch niet meer online te vinden is.
Je kunt dan ook geen patches binnen halen. Sommigen waren me al voor zie ik.

[Reactie gewijzigd door jaaoie17 op 8 januari 2020 18:15]

Wel leuk als je na 5 jaar weer eens een spel van toen wilt spelen en ze het weer van hun server afgegooid hebben. Zie je ook bij netflix, spotify en alle andere platforms.

Ik zie 'geen bezit' niet als toekomst
Die vergelijking gaat niet op omdat in dit geval de content beschikbaar blijft. Je hebt namelijk de mogelijkheid om de game te kopen. Sterker nog, dit wordt actief aangemoedigd (buy to own staat er op de pc overal bij).
Games you install using Xbox Game Pass remain playable once they’ve left the Game Pass catalog only when you buy them—and you get a hefty discount when you buy games as an Xbox Game Pass subscriber.
When you buy games at a discount, those games are yours to keep. Similarly, any add-ons you buy are yours to keep, whether you buy the base game or not.
Either way, whenever you sign in to Xbox Live, your game data gets saved online. That means, whenever you next play the game—if you buy it, if you play it at someone else’s house, or if it comes back to Game Pass—you’ll be able to pick up right where you left off.
Dat gaat niet veronderstel ik als je het omgekeerd doet? Ik heb xbox game pas ultimate (3 maand voor 1 euro).
Je kon wel eerst het aanbod voor de PC Game Pass (2 maanden voor 4 euro ofzo?) activeren, daarna 3 gratis maanden via de AMD actie van een klein poosje terug, dan nog een gratis maand voor het aanzetten van automatische betalingen (paypal), en vervolgens alles omzetten naar Ultimate met die deal voor 3 maanden.

Had geloof ik 7 maanden voor 6 euro 8-)
Jij hebt denk in een prepaid kaart van drie maand.
Als je XBP Ultimate afgelopen is, moet je dan een periode xbox live gold kopen via prepaid. En daarna checken of je resterende looptijd ook omgezet wordt bij het omzetten naar Ultimate.
Staat gewoon in de voorwaarden. Het gaat bij MS om dat je dan via aut. betaling Xbox Game Pass Ultimate afsluit.
Dit gaat ook maar tijdelijk natuurlijk. Ik vermoed dat hun omzetten ook de hoogte in zullen gaan van zodra die 1$ memberships op het normale niveau terecht komen.
Geen enkele garantie is daarvoor en ik denk dat Microsoft toch moet blijven stunten om een hele grote groep mensen te behouden als klant, en zo'n eenmalig 1 of 3 maanden gratis / €1 abonnement voor nieuwe klanten zal er ook wel blijven.
Maar er zijn inderdaad ook heel veel mensen die van die allerlei soorten abbo's afnemen die de eerste maand / maanden gratis of met korting zijn, maar daarna vergeten op te zeggen of het wel best vinden, dus ja wie weet.
Ik verwacht ook dat ze blijven stunten. Tot dusver is dat is nog steeds het geval. Ik heb die 3 maanden Game Pass Ultimate voor 1 euro ook al twee keer kunnen gebruiken op hetzelfde account. Ik weet dat je tot 36 maanden Gold kan stapelen en dat zo met 1 euro kan omzetten naar Game Pass Ultimate. Maar ik game niet elke maand op de Xbox. Sinds de release van de Xbox One S maak ik enkel gebruik van deze stunt aanbiedingen.
Dit heb ik dus gedaan. Ik heb nu voor €90 3 jaar Xbox live en Game Pass. Had voor mijn zoontje een Xbox gekocht en vond dit voor mezelf een prima excuus om ook af en toe te gamen :-)
Hier heb je natuurlijk ook het stuk dat iedereen het jaren geleden al gek vond dat ze geld vroegen voor XBL en PSN. Dus nu veranderen ze van tactiek door voor maar 1 EUR jou jaren lang Game Pass te geven, maar eigenlijk geven ze je gewoon gratis XBL en betaal je indirect voor Game Pass.
Het ene is ook veel duurder voor hun dan het andere, dus slim gezien van hun.
Laat ze eerst de reclame maar van mijn home scherm afhalen anders stop ik met betalen.
Het is inderdaad wel bizar dat je €500 voor een Xbox betaald om vervolgens nog naar reclame te moeten kijken... Zo'n advertentie op het homescreen zal bijna niks opleveren. Misschien een tiende van een cent per view. Op miljoenen gebruikers is dat veel, maar niks vergeleken met abonnementen...
Niet alleen het geld voor de xbox maar ook nog de games die ik gekocht heb plus het game pass abonnement. Ik zie de xbox gewoon als mijn computer en daar weiger ik reclame op te zien. Ik heb hier al een klacht over ingediend bij M$. Ik begrijp ook niet dat de gemeenschap dit pikt.
Ben er ook flink pissed over, zit er nu zelfs aan te denken om de volgende generatie niet te halen vanwege deze onzin.
Dat ze reclames laten zien bij iemand die geen gold heeft is tot daar aan toe, niet voor betalende abbonees.
Heb op twitter m`n beklag gedaan, kreeg alleen maar een linkje naar een Reddit pagina voor ideeën.
Licht offtopic, maar wil toch even mijn ervaring met de gamepass delen.

Het idee is best wel leuk en handig. Ik heb nu een proefabbo van 1 euro voor 3 maand, maar dat gaat zeker niet verlengt worden.

Initieel aangeschaft om AoE2:DE met vrienden te spelen op een LAN die de game via steam hadden. Maar de store is echt een ramp om te navigeren. Download ging rap, dus spelen maar! Oh nee, toch niet, want we konden elkaar niet vinden (niet via de game netwerken en niet via public lobbies). Blijken er dus verschillende versies op steam en de MS store te zijn waardoor het waarschijnlijk allemaal niet ging werken. Uiteindelijk dus maar via steam gekocht.

Ik wou de halo games nog wel eens op PC spelen, dus ik zet halo master chief collection aan het downloaden maar krijg geen mogelijkheid om te vertellen waar ik het wil installeren, wat ik wel graag wil want niet alle schijven hebben evenveel ruimte over. En dan kom ik er achter dat mij niet eens verteld werd hoeveel ruimte er voor over was. Naja, zal wel goed komen. Download klaar, ik start de game op en meteen crash to desktop omdat de windows store er nog een patch over heen moet gooien.

Ik was er dus wel een beetje klaar mee en wou de games verwijderen, maar wat blijkt? Dat kan dus weer niet vanuit de MS store, maar moet via de windows 10 feature voor het verwijderen van software. AoE2DE nu wel verwijderd, maar de Enhanced graphic dlc staat nog steeds op mijn pc...

tldr: ja, er zit veel korting op, maar zelfs voor 1 euro per 3 maand betaal ik het bijna liever niet.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 8 januari 2020 15:43]

Je kan default install setting aanpassen voor alle app installs naar 1 locatie.

Na installatie kan je apps verhuizen van schijf keuzes. Je kan geen mappen kiezen.

Niet via de store app maar via settings:
"storage settings"-> "change where new content is saved"

en via "apps & features" kan je de apps die verhuisbaar zijn moven door ze aan te klikken en op move te drukken.

Het werkt bijna hetzelfde als met steam, daar moet je eerst library locaties aan maken wil je het op een andere schijf kunnen installeren.
Je kan default install setting aanpassen voor alle app installs naar 1 locatie.
Wie zegt dat ik dat wil? Bij steam kan ik dat redelijk makkelijk veranderen.
Na installatie kan je apps verhuizen van schijf keuzes. Je kan geen mappen kiezen.
Dus eerst moet er ruimte zijn op de schijf die de store heeft gekozen om ze vervolgens nog een keer te kopieren? Liever dat het meteen op de goede plek komt. En wie zegt dat ik mijn games naast mijn outlook wil? Of uitgebreide calculator. Leuk voor de gemiddelde gebruiker, maar niet voor mij (en ik schat naast mij nog andere)
Het is mij wel gelukt om m'n spellen direct naar m'n externe harde schijf te kopiëren. Via de xbox beta app. In de app zit game pass al beter verwerkt.
Maakt de exacte locatie kiezen nog zo veel uit dan? Ik brows nog zelden naar directe mappen. Zo'n beetje alles is via start, libraries of snelkoppelingen te benaderen. Ik type sneller 2 Winkey+2-3 letters dan dat ik de desbetreffende map open. Meer keuze dan welke opslag is eigenlijk niet meer relevant.
In de huidige vorm moet ik helemaal via het controlpanel omgeleid worden en voor álle installaties nadien de schijfletter voor de installatie zelf wijzigen; voor een platform waarbij te verwachten is dat meerdere downloads van meerdere GB's toegedeeld moeten worden lijkt het mij nogal een oversight om bij elke grotere download naar het controlpanel te moeten in plaats van (zoals steam bijv doet) Locatie2 te kiezen, zéker zodat je standaardlocatie alsnog gewoon Locatie1 kan blijven.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 8 januari 2020 20:27]

Xbox beta app proberen. Een keer je save locatie veranderen en je kunt de drives selecteren bij het installeren van een game a la Steam.
Tuurlijk maakt dat uit ...wil niet dat het op mijn systeem map komt dat is ssd voor windows.

Games naar de terra schijf......apart van windows ;)

Is er gedoe met windows(b.v herinstal ) verlies je de game's niet.
Licht offtopic, maar wil toch even mijn ervaring met de gamepass delen.

Het idee is best wel leuk en handig. Ik heb nu een proefabbo van 1 euro voor 3 maand, maar dat gaat zeker niet verlengt worden.

Initieel aangeschaft om AoE2:DE met vrienden te spelen op een LAN die de game via steam hadden. Maar de store is echt een ramp om te navigeren. Download ging rap, dus spelen maar! Oh nee, toch niet, want we konden elkaar niet vinden (niet via de game netwerken en niet via public lobbies). Blijken er dus verschillende versies op steam en de MS store te zijn waardoor het waarschijnlijk allemaal niet ging werken. Uiteindelijk dus maar via steam gekocht.

Ik wou de halo games nog wel eens op PC spelen, dus ik zet halo master chief collection aan het downloaden maar krijg geen mogelijkheid om te vertellen waar ik het wil installeren, wat ik wel graag wil want niet alle schijven hebben evenveel ruimte over. En dan kom ik er achter dat mij niet eens verteld werd hoeveel ruimte er voor over was. Naja, zal wel goed komen. Download klaar, ik start de game op en meteen crash to desktop omdat de windows store er nog een patch over heen moet gooien.

Ik was er dus wel een beetje klaar mee en wou de games verwijderen, maar wat blijkt? Dat kan dus weer niet vanuit de MS store, maar moet via de windows 10 feature voor het verwijderen van software. AoE2DE nu wel verwijderd, maar de Enhanced graphic dlc staat nog steeds op mijn pc...

tldr: ja, er zit veel korting op, maar zelfs voor 1 euro per 3 maand betaal ik het bijna liever niet.
Deze kritiek heeft niets met de game pass dienst te maken en volgt 100% uit de pc versie van de Microsoft store. Had je de game gekocht, of een andere app geinstalleerd, dan was je tegen exact dezelfde problemen aangelopen.

Zelf destijds ook even moeten Googlen naar de installatie locatie instelling, blijkt onderdeel te zijn van de Windows 10 instellingen voor opslag.

Betreft Age of Empires 2, crossplay zou gewoon moeten werken: https://www.reddit.com/r/...steam_or_microsoft_store/ en
But that’s not all the Age news today! We’re happy to announce the arrival of Age of Empires: Definitive Edition on Steam and Xbox Game Pass for PC (Beta), now featuring cross-network play between the Windows 10 and Steam platforms. We believe that if you’re a fan of Age of Empires, you’re part of our family, and that means we want you all playing together, no matter where you choose to game from.
Zelf speel ik Forza Horizon 4 afwisselend op mijn PC en Xbox One met zowel PC als Xbox One gamers. Gaat prima.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 januari 2020 19:05]

Spellen worden standaard geïnstalleerd in de verborgen "C:\WindowsApps\" folder.
De folders met de spellen zelf zijn ook door Windows beveiligd zodat ze niet uit te voeren of te bewerken zijn.
Mods, Patches en Configuratie wijzigingen zijn daardoor ook niet toe te passen zoals bij elke andere game store wel kan.
Voor mij is dit een reden om hier geen spellen te kopen of huren.
Klopt heel irritant die folder. Mijn icue kan daarom een start folder exe niet mappen :(
Alle problemen die je noemt hebben niks met het Game Pass abonnement te maken.
Het heeft niet veel met de Game Pass abo te maken, maar wel met het middel waarop je deze moet afnemen, namelijk de windows store. En daar heb ik helemaal niets mee. Dus of de prijs nou wel of niet verlieslijdend is, ik ga het niet gebruiken wat opzich best jammer is (voor zowel mij als MS)
Gebruik zelf Game Pass icm pc maar herken me niet helemaal in de problemen die je schetst.. kan gewoon kiezen op welke schijf ik een game installeer. De-installeren gaat inderdaad via het Windows 10 menu maar hier wordt je automatisch naar doorgestuurd dus ik zie niet helemaal in waarom dit vervelend is. Daarnaast werkt de store inderdaad niet optimaal maar het voordeel is wel de downloadsnelheid: op Steam download ik met maximaal 50 mb/s, terwijl dit in de MS store vaak richting de 100 gaat.
Perfect is het zeker niet maar ik vind het zeker geen slecht product!
Die snelheden zijn een bug bij ms store. Vriend van me haalde 185mb/sec met een 50mbit lijntje haha. Zou dus eerder iets van 8mb/sec moeten zijn.
Serieus |:( |:( |:(
Dacht ik eindelijk profijt te hebben van m'n snelle netwerkverbinding 8)7
...twee spellen à 60 euro. Wat is de gemiddelde nieuw- en tweedehandsprijs voor de spellen die mensen daadwerkelijk spelen binnen dit abonnement? Daar zou je het mee moeten vergelijken. En dan nog, je zou het moeten vergelijken met hoeveel spellen iemand anders daadwerkelijk los zou hebben gekocht in dat jaar. Grote kans dat veel mensen zonder dat abonnement al die spellen die ze spelen helemaal niet gekocht zouden hebben. Dus al met al zou dit abonnement prima winstgevend kunnen zijn, het is niet zo simpel als het lijkt.
Het zal er ook van afhangen wat voor afspraken Microsoft heeft gemaakt met de game developers.
In principe zou er kunnen worden afgesproken dat elke gamemaker een bepaald percentage van de totale opbrengsten krijgt, afhankelijk van hoeveel de game is gespeeld door de gebruikers.
Dat verwacht ik ook, dat is ook het uitgangspunt van Spotify e.d. Hoe vaker een liedje wordt gespeeld hoe meer je verdient, dat is goed te vertalen naar uren speeltijd.
Vraag is alleen of de game devs er wel mee eens zijn.
Op dit moment heb je namelijk games als bijvoorbeeld Tomb Raider waarbij je vooral de single player modus speelt, die de meesten maar 1 keer spelen met een speelduur van zo'n 8 uur en er dan klaar mee zijn.
Maar ook games zoals Call of Duty waarbij mensen het spel vaak kopen voor de online modus en er dan vaak veel en veeeeeeeeeel meer tijd in stoppen.
Met zo'n nieuwe constructie gebaseerd op hoeveel men het spel speelt, zijn er in verhouding veel meer inkomsten voor games die vooral voor de multi player worden gespeeld, dan singleplayer.
Wellicht is het eerlijker, maar op dit moment wordt er voor beide spellen doorgaans zo'n €50/60 op release, dus ik denk dat het - nieuwe systeem alsdan - niet zomaar geaccepteerd gaat worden door alle devs.
Met muziek en films zit dat doorgaans toch wat eenvoudiger in elkaar denk ik en zelfs daar wordt enorm moeilijk gedaan.
60 pieterballen voor 8 uur gameplay? Dan moet je wel een heel grote fan zijn, anders ben je wat mij betreft mesjogge. Er is geen excuus voor weinig inhoud.
Vind ik ook wel erg kort.
Liever een 8 uur durend spel waarbij je op het puntje van je stoel zit en het spel niet kan wegleggen dan een 20 uur durende campaign met filler...
Nee, die heeft inderdaad net zo goed geen prijs /kwaliteit verhouding die het rechtvaardigd om daar € 60 voor neer te leggen. Ook 20 uur vind ik mager. Ik heb uit zgn. kleine spellen van rond de 5 tot 7 euro 25 uur euke gameplay gehaald.

Ik heb zo'n beetje een vuistregel van rond de euro per uur en met veel games lukt dat prima. Al dan niet in de aanbieding.

Zo vond ik Luigi's Mansion 3 inhoudelijk en qua duur ook maar mager voor 55 €. Alleen die Dino, die blijft me wel bij. 😁
1 euro per uur? Dat vind ik persoonlijk absurd weinig geld voor goed vermaak. :) Maarja dat is dus gewoon persoonlijk.
Ander soort games, misschien? RTS, Anno serie, RPG's,, puzzel/adventure point&click, dat soort. Lukt vaak makkelijk, soms zelfs 0,25€ per uur gameplay, ook bij grote titels. Of erger: Etrian Oddessey Untold I voor € 10 in de eShop, 180 uur gameplay inmiddels. Zelfs bij volle prijs bij release was dat minder dan 0,25€ per uur gameplay geweest.
Dat denk ik dan. Ik ben niet van de RTS games. RPGS vind ik daarentegen wel weer leuk. In die genres zitten traditioneel veel uren gameplay in. Uiteraard zijn dan sommige genres ook beter geschikt voor 100+ uur aan gameplay. Andere genres zijn juist gebaat bij een to the point story en gameplay zonder filler. Titanfall 2 bijvoorbeeld heeft een relatief korte campaign, maar ik heb er zeker geen spijt van dat ik daarvoor de volle mep heb betaald.

Gamen is mijn hobby en ik vind het dan ook niet erg om daarvoor te betalen.

Maarja, met gamepass speel ik dus nu veel games voor zeer weinig :)
Dat is de vergelijking die je vanuit consumenten oogpunt zou moeten doen. Die vergelijking vertelt je helemaal niets over hoe winstgevend de dienst is.

De grote vraag is wat microsoft moet afdragen aan de makers van de spellen om ze op deze manier aan te mogen bieden. En die prijs heeft over het algemeen heel weinig te maken met "hoeveel spellen iemand anders daadwerkelijk zou hebben gekocht".

En laat nou net dat niet te achterhalen zijn. Zoals iemand al zei; er is geen vergelijkbare dienst en dus ook geen vergelijking met wat die anderen af moeten dragen.
Ik zat met dezelfde vraag, vraag me dan ook af hoe blij zijn 3th party developers met deze deals in vergelijk met bv.. de Playstation
als je ziet dat goeie AAA titels op de playstation met gemak 10mil keer verkocht worden lijkt het mij dat daar veel meer op verdient word dan wanneer je game te vinden is in de GamePass
Je zal een game als CyberPunk ook niet in de Gamepass zien denk ik.
Dat is zeker waar: het ging mij om hoe winstgevend het kan zijn voor Microsoft en de uitgevers samen als geheel. Gezien het feit dat zowel Microsoft als de uitgevers in dit geval baat hebben bij maximale omzet (want omzet ~= winst), lopen hun belangen wat betreft de prijs die consumenten betalen als het goed is synchroon (tenzij één van beiden het voor zichzelf verkeerd geregeld heeft). Over hoe het bij Microsoft zelf zit valt inderdaad weinig te zeggen.
Gezien het feit dat zowel Microsoft als de uitgevers in dit geval baat hebben bij maximale omzet (want omzet ~= winst), lopen hun belangen wat betreft de prijs die consumenten betalen als het goed is synchroon
Mwah, ik denk dat dit een iets te eenvoudige benadering is.
Ten eerste bepaald de uitgever of een spel beschikbaar is voor dit platform. En daarmee bepalen ze ook wat Microsoft daar voor betaald. Microsoft kan daarin onderhandelen maar het is zeker niet zo dat uitgever een Microsoft hier dezelfde belangen hebben. Nog sterker; iedere cent voor de uitgever is een cent niet voor Microsoft en daarmee zijn de belangen dus tegen gesteld.
Ten tweede is het zeker niet zo dat hoe meer de consument betaald, hoe beter het is. Er is een sweet spot, als het goedkoper is dan die sweet spot verdien je minder, is het duurder dan verlies je klanten en verdien je, in totaal, ook minder. Die sweet spot wordt, wederom, beïnvloed door wat de uitgever vraagt.
En dan heb je nog het uitbetaal model voor de uitgever. Krijgt die geld per gespeelde minuut? Per speler? Per periode? Of gewoon een vast bedrag?

Marketing en sales is behoorlijk ingewikkelde materie....
Het gaat niet eens om de nieuwprijs of 2ehands prijs. Zo'n bedrijf als Microsoft gaat geen marktprijs betalen voor games in hun GamePass.
"Het goed doet" aan de hand van welke, controleerbare, cijfers en/of data? Of ben ik te kritisch dat ik het ook wil kunnen zien? En dan ook ten opzichte van de andere bekende diensten?

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 8 januari 2020 14:44]

Ten opzichte van wat? Er is geen vergelijkbare dienst qua games, misschien nog EA Access, maar een PS+ is gewoon XBL.
Dat snap ik, ik kan nergens zien hoe die dienst het doet ten opzichte van hun, post aangepast ;)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 8 januari 2020 14:45]

EA Access, PlayStation Now, Apple Arcade en Google Play Pass.
Ik vermoed ten opzichte van hun verwachtingen.
In deze context vat ik het op dat het er niet op lijkt dat ze de prijzen straks hoeven te verhogen.
Gamepass(ultimate) is voor de xbox/pc combo bezitter erg fijn. Er zitten spellen in die ik normaal niet zou kopen(ik speel nu astroneer bijvoorbeeld en vermaak mij er prima mee) en heb games kunnen proberen waar ik over twijfelde maar verrassend veel plezier mee gehad(untitled goosegame, thimbleweed o.a.) en ook een aantal miskopen ontlopen. Daarnaast ook toegang tot de toppers zoals forza horizon(waarom niet motorsport???), Gears 5 en meer. Met het streven om alle toekomstige first party games allemaal in gamepass vanaf day 1 te hebben blijf ik nog wel even abonnee.
Helemaal mee eens inderdaad. Ideale dienst is het naar mijn mening. Wat ik nog wel apart vind is dat niet altijd alle titels hetzelfde zijn op de verschillende platformen. Zo zat Dirt 2 in de gamepass, ook voor pc, maar wordt daarin VR dan weer niet ondersteund. Dirt 2 via steam doet dat wel zoals het hoort. Geen idee wat daar dan de redenen voor zijn.
Was dit niet een Vive exclusive dingetje van valve? Wat later toch ook weer beschikbaar was voor oculus rift?
Geen idee, maar er zijn wel meer kleine dingetjes die dan net weer even iets afwijken is me al opgevallen. Dit was de meest in het oog springende tot nu toe. Al met al ben ik wel erg blij met de Xbox / PC optie van de GamePass. Bied een hele hoop leuke mogelijkheden zonder dat je je weer scheel betaald aan games die achteraf toch niet zo leuk blijken als dat gedacht was
Zekers helemaal met je eens!
Ja jammer idd. Ik heb zelf een WMR bril, maar wist al dat Dirt 2.0 beperkt VR ondersteuning had op steam zelfs dus had het ook niet verwacht. Als ze nou ook eens veel VR titels in de gamepass hadden gegooid (en eerder) dan had dat allicht een boost kunnen geven. Maar wel fijn dat Microsoft iets weer met beide handen aan lijkt te pakken( Xbox, crossplatform en PC gaming) in plaats van het half te doen.
Verassend goede deal inderdaad. Zelfs als je een aantal maanden niet zou spelen ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Nadeel is natuurlijk dat je de games zelf niet hebt, maar dat is helaas ook steeds meer het geval met fysieke games (servers die offline gaan ed). Bovendien zijn er veel games die ik toch maar 1 keer zal spelen.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 8 januari 2020 15:48]

Ik bijvoorbeeld had voor Jedi Fallen Order ook een maand EA access genomen, ik had hem toch binnen een maand uitgespeeld en replay waarde was voor mij erg beperkt(heb wel meeste levels 100% gehaald).
Heb 3 jaar Xbox Game Pass Ultimate voor ~€58 totaal. Ik zit wel goed de komende tijd met mijn Xbox One S All Digital van €99. :)
Winst zullen ze daar zeker niet op maken.
hoe heb je dit gedaan ?
Alleen al jouw positieve reactie heeft reclame. Veel effectiever waarschijnlijk dan een plaatje op een bushokje, want wij zijn de doelgroep, geen voorbijgangers. En de komende 3 jaar blijft dat waarschijnlijk zo, omdat je een goede deal hebt gedaan. Misschien levert dat wel meer op dan 200€ extra voor een console betalen.
Momenteel is vooral de upgrade van Xbox Live Gold naar Xbox Game Pass interessant. Je kan tot 36 maanden aan Gold omzetten, en krijgt zelfs nog 3 maanden extra erbij.

Inmiddels zitten er best wat leuke spellen tussen zoals GTA V. Al zullen de meeste mensen deze al los hebben gekocht.. Untitled Goose Game wou ik zelf aanschaffen maar kan ik nu ook spelen.

Met de populariteit van The Witcher op Netflix is het ook leuk dat je The Witcher 3 kan spelen.

Sea of Thieves heb ik ook veel over gehoord maar zou ik los niet zo snel aanschaffen.

Verder zit er eigenlijk niks tussen voor mij.

Kortom, best leuk om wat spellen te proberen. Maar ik betwijfel of 10 euro per maand houdbaar is.. De komende 15 maanden kan ik het in ieder geval uitproberen :)
Hoe heb je dat kunnen omzetten?
https://www.microsoft.com...vetab=pivot%3aoverviewtab

"Als je lid wordt van Xbox Game Pass Ultimate, wordt je resterende tijd voor Xbox Live Gold, Xbox Game Pass voor Console of Xbox Game Pass voor PC omgezet naar dezelfde tijd voor Xbox Game Pass Ultimate met een maximum van 36 maanden. Alle omzettingen zijn definitief. Zie xbox.com/gamepass voor meer informatie."

Dus eerst voor x maanden XBL Gold kopen, en dan al die tijd naar Game Pass Ultimate upgraden voor in totaal 1 euro.
En voor de PC is de Xbox game pass tijdens de beta periode slechts €3,99 per maand.
Dat betaal ik ook nog steeds...
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb meer plezier van gamepass dan van playstation plus. In Plus zitten grotendeels gestreamde ps3 titels, en dat werkt na al die tijd nog steeds niet vlekkeloos genoeg om een echte PS3 te kunnen vervangen.
Je bedoelt ps now?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee