Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Huawei levert systeem voor beheer klantenbestand KPN'

KPN zou voor het beheer van klantengegevens software van Huawei gebruiken, alhoewel de provider dat zelf niet wil bevestigen. Eerder schreef de Volkskrant dat Huawei de software leverde voor één van de grote Nederlandse provider, maar noemde toen geen naam.

Volgens Trouw is KPN voor het beheer van klantengegevens volledig afhankelijk van software van Huawei. Ook voor de verdere ontwikkeling van de systemen werken technici van KPN en Huawei samen, aldus Trouw. De krant koppelt dat aan een claim dat het Chinese bedrijf daardoor mogelijk bij klantgegevens kan, maar geeft daar verder geen bewijs voor.

Niet duidelijk is waarop Trouw zijn claim 'de Chinezen kunnen zo bij vertrouwelijke klantinformatie van het Nederlandse telecombedrijf' op baseert. De levering en onderhoud van software betekent niet dat ook toegang tot gegevens mogelijk is. KPN meldt dat strikte toegangsafspraken zijn gemaakt en veiligheidseisen recent zijn aangescherpt. Frank Groenewegen, Chief Security Expert van cybersecurity bedrijf Fox-IT meldt tegen de krant dat de vraag is hoe KPN het in de praktijk geregeld heeft.

Uit documenten die Trouw heeft ingezien, zou blijken dat KPN vanaf 2013 met Huawei in zee is gegaan. Voor die tijd werd er van meerdere, deels overlappende, systemen gebruik gemaakt die traag werkten en ervoor zorgden dat KPN niet efficiënt kon werken. Huawei werd daarna de 'hoeksteen van de transformatie', aldus Trouw. Alhoewel KPN dus niet inhoudelijk wil reageren, zegt de provider wel dat het beheer van systemen in de komende tijd in toenemende mate weer in eigen handen komt, en dat externe toegang op systemen wordt gemonitord.

Het bericht van Trouw volgt op een eerder bericht van De Volkskrant, waarin werd geclaimd dat de AIVD onderzoek doet bij een 'grote Nederlandse provider'. De vraag daarbij is of Huawei toegang had tot de klantgegevens van de bewuste provider; gezien de berichtgeving zou het om KPN te gaan, alhoewel de AIVD ook geen nadere toelichting wilde geven. Ook uit het bericht van Trouw blijkt overigens niet direct dat Huawei daadwerkelijk klantgegevens van KPN kan bekijken.

Huawei ligt wereldwijd onder een vergrootglas vanwege vermeende staatsspionage door China. De Verenigde Staten hebben sancties opgelegd, wat Huawei bemoeilijkt om zaken te doen. In Nederland is discussie gaande over het gebruik van Huawei voor het aanleggen van een 5g-netwerk, iets waarvan KPN heeft aangegeven dat het voor het core-netwerk een andere provider wil gebruiken. Wel wil KPN voor het aanleggen van de antennes met Huawei in zee gaan.

Update, zondag 26-05, 09.45: De oorspronkelijke titel van dit bericht was 'Huawei kan bij klantenbestand KPN door levering software', deze is aangepast naar een minder speculatieve titel. Ook is een alinea toegevoegd om te benadrukken dat levering van software niet automatisch toegang tot data betekent.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

25-05-2019 • 11:04

392 Linkedin Google+

Reacties (392)

Wijzig sortering
Gaan we weer.. "zou Huawei".. ik vraag me serieus af wat er zou gebeuren als er een soortgelijke storm over Philips zou zijn, men niet gewoon naar de rechter zou stappen. M.i. is dit namelijk gewoon laster totdat het tegendeel bewezen is.

Wat denk je dat Philips Medical Systems wel niet allemaal voor data 'zou' kunnen verkrijgen? Of wat dacht je van de Smart TV van Samsung? De OV gegevens van Trans Link Systems? Wat dacht je van Amazon AWS? Ze 'zouden' allemaal wel 'eens' toegang 'kunnen' krijgen tot onze gegevens. Zou het allemaal snel in een persbericht gooien, de hackers dat het zijn!

Ik vindt het ook stom dat Huawei intussen niet gewoon de rechterlijke wegen is gaan bewandelen (of dit heb ik gemist).

[Reactie gewijzigd door m4ikel op 25 mei 2019 11:16]

Gaan we weer.. "zou Huawei".. ik vraag me serieus af wat er zou gebeuren als er een soortgelijke storm over Philips zou zijn, men niet gewoon naar de rechter zou stappen. M.i. is dit namelijk gewoon laster totdat het tegendeel bewezen is.

Wat denk je dat Philips Medical Systems wel niet allemaal voor data 'zou' kunnen verkrijgen? Of wat dacht je van de Smart TV van Samsung? De OV gegevens van Trans Link Systems? Wat dacht je van Amazon AWS? Ze 'zouden' allemaal wel 'eens' toegang 'kunnen' krijgen tot onze gegevens. Zou het allemaal snel in een persbericht gooien, de hackers dat het zijn!

Ik vindt het ook stom dat Huawei intussen niet gewoon de rechterlijke wegen is gaan bewandelen (of dit heb ik gemist).
Eens, en wat te denken van Google? Gegevens over onze emails, surf gedrag, videos die we bekijken, onderwerpen die we interessant vinden, waar we ons bevinden, waar de kinderen naar school gaan, welke sport ze doen, wie onze vrienden en familie zijn, met wie we ruzie hebben, waar we naar vakantie gaan, hoeveel we werken, hoeveel we te besteden hebben, wat we kopen etc etc. Dat zijn allemaal zaken waarvan 100% zeker is dat Google er over beschikt.
En wat voor "cruciale" gegevens zou Huawei mogelijk kunnen inzien van t KPN klantenbestand? Wrs alleen NAW gegevens, verbruiksgegevens en een bank nummer, want veel meer heeft KPN niet. Voor de helft vd gegevens; hebben we ook het telefoonboek voor.
En waarom zou Huawei in vredesnaam misbruik maken van deze waardeloze informatie om de relatie met een belangrijke commerciële partner op t spel te zetten (naast KPN natuurlijk vele andere telco's met eenzelfde positie).

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 25 mei 2019 14:53]

Je vergeet de M2M markt waar allemaal simkaarten in zitten. Sommige systemen zoals bijv de Matrix borden (daar is KPN nog steeds leverancier van geloof ik zo) zijn best belangrijk en mja - zou Huawei daar iets "mee" kunnen doen, nee, echter de zorg is dat als Huawei daarin kan, ook het land in kwestie erin kan. De data die door het programma zelf heen verwerkt wordt... zo kan je wel even doorgaan. En gevolgen die het heeft als het bewust mogelijk platgelegd wordt, kennen we allemaal.

Dat is een redelijk gouden kooi het programma wat KPN gebruikt om haar mobiele telefonie aan te sturen, eigenlijk elke leverancier inclusief Vodafone, Tele2, noem ze maar op. Daar wil je zeker te weten geen achterdeuren in hebben o.i.d. aangezien ik weet wat je allemaal met die software kan.
Dat is niet alleen puur een database waarin men registreert welk simkaart nummer met wie behoort. Maar denk ook aan locatie data bijv, aanmeldingen op netwerk, jij kan wel zeggen dat je op locatie X:Y rondhangt maar als jouw telefoon op A:B in de buurt zichzelf bevindt dan heb je toch iets uit te leggen aangezien men een telefoon praktisch hetzelfde zien als DNA achterlaten op een plaats delict.

Dit is echter wél met de kanttekening dat ik persoonlijk nooit het idee gehad heb dat het bij Nederlandse mobiele leveranciers niet goed beveiligd zou zijn, zonder officiële aanvragen en dergelijke kom je niet ver, alleen jammer dat als de Amerikanen iets roepen de wereld wel autonoom volgt in die manier van denken, zelf onderzoek doen heren en dames, dan conclusies trekken.

Al denk ik zelf weer: wat is er nou zo interessant aan mijn leven dat de wereld zou willen weten... en in hoeverre maakt het me gezien hoe technologie afhankelijk we zijn geworden nog uit vs het gemak wat mij dat persoonlijk oplevert. Ik spendeer graag mijn aandacht aan zaken waarvan ik vermoed enig invloed op kan uitoefenen en dat is jezelf bezorgd voelen of een techgigant wel of geen manier heeft om mee te kijken in mijn woonkamer er gelukkig geen niet 1 van. Simpel gedacht misschien, maar de waarheid in deze zal je niet snel boven water krijgen.
Ik vraag me wel af waar dit vandaan komt. Bewijzen zijn nooit geleverd, er is alleen iets geroepen ooit. Voorlopig heb ik sterk het vermoeden dat er in Amerika de angst bestaat dat Huawei een grotere speler gaat worden dan de giganten die daar gezeteld zijn, en op deze manier Huawei buitenspel gezet wordt, of een poging daartoe. We zullen zien. Als Google of Apple alle gegevens van personen heeft die ze maar kunnen vinden is er weinig aan de hand volgens dezelfde personen, maar als een ander dat in handen heeft, nou dan zijn de rapen gaar.

Volg je deze redenering tot op de letter, dan had Facebook niet meer bestaan gezien hun inbreuken op privacy.
En waarom zou Huawei in vredesnaam misbruik maken van deze waardeloze informatie om de relatie met een belangrijke commerciële partner op t spel te zetten (naast KPN natuurlijk vele andere telco's met eenzelfde positie).
Natuurlijk doen ze dat niet. Totdat de partner niet meer belangrijk is.
<sarcasm>Maar je hebt helemaal gelijk hoor, 8x8 MIMO is belangrijker dan economische zelfstandigheid.</sarcasm>
De Amerikanen liegen er tenminste niet over. ;)

Niet dat ik die Patriot Act goed vind, maar je kan het wel in je overweging meenemen en bijvoorbeeld andere (lokale) services gebruiken.
Ik volg de media in NL/EU nogal, en de kop van een artikel in het AD geeft aan dat het AD al in "full China bash modus" is.

"Omstreden Huawei beheert cruciale data KPN"

Dan is de kop boven het artikel op Tweakers toch een stuk genuanceerder.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 25 mei 2019 16:41]

"Omstreden Huawei beheert cruciale data KPN"

Die kop dekt de lading in ieder geval. Het klinkt misschien wat heftiger, maar toch is dit precies wat het is: Huawei is omstreden en beheert cruciale data van KPN. Alles aan deze kop klopt.

Maar dan het tweakers-artikel:
"Huawei kan mogelijk"
"KPN lijkt voor het beheer"
"alhoewel de provider dat zelf niet wil bevestigen"
"zou Huawei mogelijk"
"al is hier geen direct bewijs voor"
"Daarmee zouden potentieel"
"De vraag daarbij is of Huawei toegang had tot de klantgegevens van de bewuste provider"
"gezien de berichtgeving lijkt het dus om KPN te gaan"
"alhoewel de AIVD ook geen nadere toelichting wilde geven"
"Ook uit het bericht van Trouw blijkt overigens niet direct dat Huawei daadwerkelijk klantgegevens van KPN kan bekijken."

Met zoveel onzekere factoren kun je je afvragen of dit bericht überhaupt wel nieuwswaardig is. Zoals je ziet is het vooral een hoop sensationele speculatie. Zeg dan gewoon dat Huawei momenteel wordt onderzocht door de AIVD en houd het daarbij.

[Reactie gewijzigd door JohnWhite op 26 mei 2019 10:54]

Alleen de mobiele klanten worden beheerd in een Huawei software pakket.. Ten minste.. Toen ik er nog werkte.

Liep best lekker, gebruiksvriendelijk ook. Het is iig een feit dat de sofftware gebruikt wordt...
Nu ja. Op zich niks mis mee. Maar kun je ook het verhaal bevestigen of ontkrachten dat ze mee kunnen kijken? Want dat is hier het belangrijkste lijkt mij.
Dit gaat natuurlijk over onrechtmatig inzicht krijgen in de data, via backdoors bijvoorbeeld. Hoewel dat niet vast is gesteld.

Kan me voorstellen dat KPN het onderhoud aan het systeem door Huawei laat uitvoeren. Een engineer, en daarmee Huawei, heeft dan toegang tot het systeem. Maar dat is niet wat het artikel bedoelt...

[Reactie gewijzigd door D3F op 26 mei 2019 21:28]

Met zoveel onzekere factoren kun je je afvragen of dit bericht überhaupt wel nieuwswaardig is. Zoals je ziet is het vooral een hoop sensationele speculatie. Zeg dan gewoon dat Huawei momenteel wordt onderzocht door de AIVD en houd het daarbij.
Ehm, dat is ook speculatie:
Het bericht van Trouw volgt op een eerder bericht van De Volkskrant, waarin werd geclaimd dat de AIVD onderzoek doet bij een 'grote Nederlandse provider'. De vraag daarbij is of Huawei toegang had tot de klantgegevens van de bewuste provider; gezien de berichtgeving zou het om KPN te gaan, alhoewel de AIVD ook geen nadere toelichting wilde geven.
Jou comment omschrijft al het Huawei gebeuren uitstekend helaas..
Huawei staat nu al een tijdje onder vuur en als Huawei inderdaad aan het spioneren is dan is dit desastreus. Maar ja, het lijkt iig niet zo te zijn.

We weten dat China heel erg controlerend is en we weten dat Huawei hier misschien wat mee te maken heeft(China is nu eenmaal communistisch), maar wat heeft China aan klantdata van KPN? Wat willen ze hiermee doen?
China is uit op wereldheerschappij. Dat zeggen ze openlijk en bedrijven ze in hun extra-territoriale wateren, Afrika en de "nieuwe zijderoute". Lijkt me dus alleszins redelijk dat je in zakelijke transacties er van uitgaat dat ze je vijand zijn, of toch in elk geval niet je vriend.
Kijk een keer naar "das Leben der Anderen" - dat is de analoge voorloper van het huidige China namelijk.
China is uit op wereldheerschappij,, en wat is daar mis mee?
Het is een hele terechte vraag. Wat is daar mis mee? In principe is het niet gek als een groot land met 1.5mld mensen een plek in de wereldpolitiek wil hebben.

Het jammere is dat het naar mijn mening ten koste gaat van deze 1.5mld mensen en de landen om China heen. China is verre van een vrij land en beïnvloed op diverse manieren de binnenlandse opinie en forceert het Han Chinees model in het gebied wat ze beheersen. Zeker als Oeigoeren heb je het momenteel niet makkelijk in China, maar ook als je niet voldoet aan het Han Chinees model, kan het overal in China lastig voor je worden.

Daarbij gebruiken ze hun economische macht om politiek van andere landen en commerciële partijen te beïnvloeden. (oa. door Taiwan buiten te sluiten van de WHO en luchtvaartmaatschappijen te forceren Taiwan als provincie van China te labelen).

De verworvenheden persvrijheid en vrijheid van meningsuiting zijn voor mij heel belangrijk. Ik denk dat die belangrijk zijn voor creativiteit en ontwikkeling van een maatschappij. Ik zie in China een dreiging daarin. In eerste instantie in Azie zelf, maar dat westerse (commerciële) partijen nu al dansen naar de eisen van de Chinese overheid vind ik schokkend en betekend dat China blijkbaar in staat is de publieke opinie buiten het eigen land (deels) weet te beïnvloeden.

Hiermee praat ik overigens de werkwijze van de VS en Europa niet goed.
China heeft wel economische macht, maar echt veel militaire macht hebben ze niet als je het vergelijkt met hoeveel grond ze hebben. Ze zetten al hun geld in de economie en dat is op zich slim, maar zodra ze een met de VS bevriend land hun land wil inpikken dan kunnen ze niet heel erg veel.

Als je kijkt naar Trump zie je dat hij juist geld in militaire zet, omdat hij weet dat het moeilijk wordt om China economisch te verslaan.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 mei 2019 11:23]

Als je kijkt naar Trump zie je dat hij juist geld in militaire zet, omdat hij weet dat het moeilijk wordt om China economisch te verslaan.
Dat doet de US al heel lang (veel inzetten op militair gebied) dat is
1. Niet een idee van trump
2. Economische winst (olie halen bij "terroristen")

Heeft niks met China te maken
Wat er mis mee is dat onze macht daaronder lijdt. Vergeet ook niet dat de Chinezen meer mogen betalen zodat wij (nu nog even) korting krijgen. Als Nokia en Ericsson niet meer bestaan mogen wij ook veel meer gaan betalen dan nu.
Huawei is geen liefdadigheidsinstelling.
Microsoft, Google en Amazon zijn dan wel liefdadigheidsimstelingen?
Nee, dat zijn ze niet. Daarom maak je jezelf ook niet 100% afhankelijk van deze leveranciers maar gebruikt ze voor 'commodities'.
Niet vergeten dat Huawei uiteindelijk een bedrijf is dat in handen is (eigendom is...!) van de Chinese staat...
Huawei is geen staatsbedrijf. De Chinese overheid bezit geen aandelen van het bedrijf.

"Huawei is owned by our employees through an Employee Stock Ownership Program (ESOP) that has been in place since the beginning. No one can own a share without working at Huawei, and as of 2018 there were 96,768 shareholding employees."

https://www.huawei.com/en/facts
Als een groot Nederlands bedrijf, laten we zeggen bedrijf Q, alle nieuwe personeelsleden op stage stuurt bij het Nederlandse leger, zou ik toch denken dat er banden zijn tussen de Nederlandse overheid en dat bedrijf.
Of anders dat bedrijf Q een heel groot leger heeft.
Ik heb nog nooit gehoord dat een bedrijf haar nieuwe personeelsleden op stage stuurt bij het leger. Ook niet bij bedrijf "H" uit China. Waarom maak je deze opmerking?
Ik heb dat wel gehoord, en wel van iemand die er gewerkt heeft en die an sich goede herinneringen heeft aan Huawei. Let wel het gaat om de Chinese werknemers, de mensen die ze in Europa aannemen gaan natuurlijk niet in het Chinese leger.
"Huawei is geen staatsbedrijf. "

Inderdaad, Huawei verspreidt daarover zeer misleidende informatie. De employees bezitten winsdeelnamebewijzen, maar zijn geen eigenaar van het bedrijf. Het eigendom zit bij een vage organisatie die zonder veel twijfel in handen is van de Chinese overheid/communistische partij (dat is daar hetzelfde). Dat wordt in deze paper haarfijn uitgelegd, inclusief verwijzing naar talrijke bronnen: https://poseidon01.ssrn.c...23075091018076072&EXT=pdf

Niet vergeten dat het gaat om een bedrijf in een totalitaire (=de overheid probeert elk aspect van het maatschappelijk leven te beheersen) communistische (=de overheid laat slechts in beperkte mate privé-bezit toe) éénpartijstaat (=de partij en de overheid zijn de facto hetzelfde). Uiteraard behoudt de overheid in een dergelijk land de controle over de grote bedrijven, ook al spelen die internationaal het spel van de markteconomie.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 26 mei 2019 10:46]

Inderdaad. Huawei is gezien haar technologische ervaring met 5G ook een enorme concurrent - zowel geo politiek als geo economisch voor de VS. Het is de grootste telecomproducent ter wereld. En de voornaamste dreiging van de VS, is dat de VS er geen directe druk of invleod op kan uitoefenen.

https://www.ft.com/conten...f2-11e9-9adc-98bf1d35a056

[Reactie gewijzigd door litebyte op 26 mei 2019 11:40]

Nou en dat laatste is dus denk ik waarom de VS zo anti-huawei pusht. Dat en misschien dat ze niet in de apparatuur kunnen komen...
Inderdaad ze kunnen er niet alleen niet in komen, ze kunnen er op dit moment ook niet eens iets tegenover zetten. Er wordt wel gesproken over concurrentie, maar dat is er (nog) niet eens (serieus) m.b.t. tot 5G gebied vanuit de VS. Enige werkelijke concurrentie dat Huawei heeft op 5Gebied komt uit EU(ropa.)
Dus dat is voor de VS een enorm dilemma. Hier in de Japanse pers stond een interessant artikel dat Trump mogelijk tijd wil winnen - voldoende dat er vanuit de VS een volwaardige concurrent is m.b.t. 5G, iets wat voor de VS te gebruiken is (waar ze in kunnen komen)
Nou en dat laatste is dus denk ik waarom de VS zo anti-huawei pusht. Dat en misschien dat ze niet in de apparatuur kunnen komen...

[Reactie gewijzigd door litebyte op 26 mei 2019 17:31]

Jawel, in elke multinational zetelt sinds kort een lid van de communistische partij!

Werd beslist en onmiddellijk uitgevoerd!

Daarnaast raad ik je het aan om het rapport te lezen van de European Chambre of commerce in China. Buitenlandse bedrijven worden het leven zuur gemaakt.

PS. Niet mijn bron, met wel een verwijzing ernaar. Ze doen er nogal geheimzinnig over :)

https://amp.scmp.com/busi...unist-party-organisations

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 26 mei 2019 23:53]

Gezien de gevoerde politiek (zeker sinds einde WO2) is elk van de drie 'klassieke' wereldmachten uit op wereldheerschappij. De manier waarop en ook de ervaring verschilt enorm.

Twee van deze drie wereldmachten hebben ruime ervaring als het gaat om landjepik/macht- en invloedsuitbreiding (al dan militair of middels georganiseerde dan wel ondersteunde staatsgrepen, gesponsorde regime changes en/of het economisch onder druk zetten van landen.

Nu is er het 'monster' China. China dat middels het staatskapitalisme zich in 20 jaar tijd (grotendeels) mogelijk gemaakt door het westen nu het meest economisch invloedrijke land ter wereld is geworden en een directe bedreiging vormt voor de VS economie zal zich niet in een hoek laten drukken. Wat verwacht u? Dat China sorry gaat zeggen en zich economisch laat temmen door de VS?
In de recente geschiedenis is het toch vooral de VS die met het starten van diverse grote oorlogen de illusie geeft uit te zijn op allesoverheersende werelddominantie.

Ik heb China nooit horen beweren dat zij er op uit zijn. Dat ze een handelsroute opzetten heeft een economisch motief.
Tsja ja persvrijheid. Ik heb dit voor de gein eens gemeld meld.nl. Want in hoeverre is dit nepnieuws? Puur zo'n kop als clickbait natuurlijk, maar hiermee beïnvloed je ook de publieke opinie.
Ja want die bedrijven wat jij noemt zijn allemaal bedrijven in autoritaire landen waarin de overheid letterlijk alles mag doen en laten met het bedrijf en alle gegevens... oh nee wacht :')
Het is maar net wat je `autoritaire landen` noemt. Dat is dus nét het feit, dat verschilt dus per cultuur, per land, per persoon.
Nee hoor, het staat in de wet vastgelegd dat de communistische partij alle macht heeft.
Gelukkig kunnen we nog vertrouwen op onze bondgenoten om ons te hacken/af te luisteren. Maar daar hoor je ze dan minder over. NSA en MI6 vergeten?
Nee, maar dat is dan ook geen dictatuur die bv meer dan 1 milioen moslims in 'opvoedkampen' plaatst om ze de chinese werkelijkheid aan te leren..
Maakt dat hierin uit? Het is een land dat zogezegd zou spioneren. Van een paar bondgenoten weten we het zeker en daar wordt dan niet veel mee gedaan.
Precies dit. Maar de waarheid is niet gewaardeerd op Tweakers, dus je krijgt snel een -1 helaas.
Nee de VS knalt 10 mln moslims meer waar ze staan, en zijn er nog wat over dan stapelen ze ze op en maken ze een foto met duimpje omhoog in Guantanamo.
Het is democratisch.

Ze hebben hem niet voor niets gekozen. Ze wisten wat ze konden verwachten.

Dat we Het er niet mee eens zijn is een andere zaak.
Sure.. Cracking is heeel democratisch.. Het is maar wat je democratisch noemt
Trump bereid zich al 20 jaar voor, wat hem populair maakte ( Thé Apprentice) was gewoon zijn eigen productie.

Zonder the Apprentice was hij waarschijnlijk geen president. En hij had thé popular vote nochtans verloren.
Ja het enige verschil is dat zij er open over zijn.

Maar volhouden hoor, zolang onze "bondgenoten" gewoon zeggen dat zij dat nooit zouden doen je kop rustig in het zand blijven steken. En heerlijk weer terug naar de koude oorlog mentaliteit dat communisten evil zijn.

Je zou denken dat we intelligenter zijn geworden inmiddels maar het is veel makkelijker om een verre vijand te hebben dan je "vrienden" kritische vragen te stellen.
Ongelooflijk dat mensen een autoritair regime dat mensen in werkkampen opsluit en kritische mensen executeert proberen goed te praten...

Wie houdt je tegen om een westers bedrijf aan te klagen met een rechtszaak? Gebruikt de NSA die informatie ook om mensen op te sluiten in werkkampen? Zoals China dat doet met Oeigoeren en Tibetanen?

Nee je hebt gelijk, de communistische partij van China is niet "evil". Niks aan de hand jongens, gewoon wegkijken!
Ja idd dat is wat jij doet, wegkijken. Je bondgenoten zijn geen haar beter, oorlogen starten met economische redenen, quantanamo Bay?

Maar nee dat zijn geen communisten dus is het niet zo erg.

Eerst je eigen tuin opruimen voor je over die van de buren gaat zeiken.

Zeg nergens dat China het beter doet. Maar je moet wel ontzettende boter op je hoofd hebben als je als westerling over welk ander land dan ook durft te klagen als je onze "bondgenoten" het hand boven het hoofd blijft houden

Maar nogmaals het is lekker makkelijk een onbekende verre vijand te hebben dan je eigen gedrag bekijken. Jij bent er zo te zien een meester in.
Degene die westerse landen met landen vergelijkt die letterlijk mensen opruimen in kampen, die heeft pas boter op z'n hoofd. Welk volk zijn wij dan aan het uitroeien? Heb je wat bronnen? Ook moet je stoppen met liegen. Je praat het wel goed. Je zei letterlijk dat het niet klopt dat we China als evil zien. Ben je dat nu al vergeten?

Dit is echt ongelooflijk... blijven wegkijken, blijven wijzen, blijven liegen. Gewoon blijven negeren, keer op keer...

[Reactie gewijzigd door Ulas op 25 mei 2019 12:10]

Ik ben het met je eens dat wat er in China gebeurd absoluut niet goed is. Mensen worden dagelijks constant in de gaten gehouden. Daarnaast inderdaad wat je zegt worden mensen opgesloten in kampen vanwege geloof of wat voor reden dan ook. Daarnaast is het natuurlijk vreemd dat er regels zijn zoals een maximum van 2 kinderen en het afschermen van gedeeltes op het internet.

Echter, de westerse landen zijn ook zeker niet schoon. Wij hebben net zo goed bloed aan onze handen. Het binnenvallen van Amerika in landen in het Midden Oosten bijvoorbeeld. Onder het mom van vrede stichten kunnen ze alles maken, maar in tussentijd wel economisch mee profiteren (olie). Hoeveel mensen zijn in die oorlogen al omgekomen?

Amerika speelt op het moment enorm smerige spelletjes, en ik denk dat wij als Europa daar banger van moeten zijn dan voor China. Het is ongelooflijk dat één persoon (Trump) een heel bedrijf als Huawei naar de afgrond kan helpen zonder echt bewijs. Gisteren kwam het bericht al weer voorbij dat hij Huawei wel wil betrekken in het handelsverdrag. Nou, nationale veiligheid me reet.

Daarnaast is al meerdere keren aangetoond dat Amerika zelfs hun eigen bondgenoten bespioneerd en afluistert. Dit gebeurde bij ons bijvoorbeeld ook in 2013 (zie dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws...steren-12677638-a962151).

Vroeger was ik iemand die ook altijd in de perfectie van de westerse wereld geloofde, maar tegenwoordig probeer ik nieuwsartikelen wat meer te onderzoeken :)
Er zijn genoeg beelden van het Amerikaanse leger dat burgers met raketten vanuit de lucht beschiet en om het leven brengt.
Irak en Libië zijn om economische redenen van hun leiders ontdaan. Beide landen gingen hun olie verkopen in andere valuta als de U$ Dollar.
Sterker nog, dat is zo'n beetje de enige reden dat oorlogen worden gestart.
China mag van hun eigen wet doen wat ze willen, en anders veranderen ze die wet. En als 'ons' dat niet aanstaat kunnen we wat afstand nemen van die buur.
Een Chinees die bij Huawei China wil werken wordt getraind in het Chinese leger. Is dat niet vreemd?
Wie zou Huawei dan moeten aanklagen? de amerikaanse president die het gooit op spionage en waar je dus nooit een rechtzaak over gaan krijgen?
Helemaal mee eens. De media zouden wat terughoudender om moeten gaan met dit onderwerp. Dit past helemaal in de Trump-retoriek waar een verstandig mens zich niet toe verlaagt.
Ik ken Huawei niet echt, ze maken wel mooie producten. Ik vind het erg prettig samen te werken met Chinezen, fijne eerlijke mensen.

Maarja laten we er niet aan voorbij gaan dat China ook bedrijven bant. Hier ben ik geen voorstander van. Ze bannen Gmail, Dropbox, Google apps, MS Onedrive, Slack, Hootsuite, Facebook, Snapchat, Tumblr, Pinterest, Vimeo, Periscope, Twitter, Reddit, Discord, Twitch, Wikipedia, Soundcloud, etcetc. Maarja als er een $$$ voordeeltje is dan is KPN er graag bij, om vrije meningsuiting van burgers geven ze niet.

KPN is gewoon een vervelend bedrijf, totaal geen boodschap wat voor ons als mensheid goed is. . Vooral sinds dat ongelooflijk domme gedoe met XS4ALL, zo een goed bedrijf gewoon opdoeken, dat er nog mensen zijn die klant willen zijn bij die toko en er voor willen werken.

Hier weer zo een voorbeeld hoe hufterig ze zijn: https://fd.nl/achtergrond...glasvezel-in-de-beemster#

[Reactie gewijzigd door donar op 28 mei 2019 18:55]

Tja, maar Philips is niet hetzelfde als Huawei.

Huawei is een onderdeel van de Chinese communistische partij; stel je voor dat we in Nederland een Philips zouden hebben dat grotendeels in handen is van de VVD.
En de VVD is de enige partij in de eerste & tweede kamer, vervolgens krijgt Philips allerlei hulp van de Nederlandse overheid om zoveel mogelijk producten, zo goedkoop mogelijk in het buitenland te kunnen verkopen (door bijvoorbeeld gratis post naar het buitenland aan te bieden).

Ook stuurt Nederland vervolgens de AIVD op missie om te spioneren in het buitenland, en de gestolen technologie door te spelen naar Philips en andere bedrijven welke grotendeels in eigendom zijn van de VVD.

Het zou toch heel dom zijn lijkt mij, als wij als democratie, met een relatief eerlijke vrije markt, dat soort idiote staatssteun zouden toestaan binnen onze vrije markt.
Achter de schermen zal Huawei zonder twijfel de nodige energie steken om zich te wapenen tegen alles wat de laatste tijd op hun dak is gekomen. Een miljarden bedrijf zal niet met haar armen over elkaar zitten hopende dat Trump opeens zijn toon matigt en de sancties versoepeld of zelfs intrekt.
Ik denk niet dat ze zich wapenen gezien de oprichter van Huawei meer heeft met iPhones dan met zijn eigen telefoons: https://news.softpedia.co...-for-iphones-526157.shtml
De bevestiging dat Chinezen slimme mensen zijn. Ook hij staat er nuchter in zoals het ook hoort. Ik hou van deze taal.
De realiteit is toch echt andersom. Omdat Amerika een handelsverbod op Huawei heeft ingesteld (die na enig onderzoek toch tijdelijk lijkt te zijn versoepeld) moeten bedrijven die in Amerika gevestigd zijn zich houden aan dat handels verbod.

Europa is zo als wel vaker weer als de dood dat de v.s ze op de vingers tikt als ze geen gehoor geven over wat Trump vind dat er moet gebeuren. Daarnaast wordt er geen woord gerept over wat Rutte van deze KPN onthulling vindt. Gelukkig hebben we in dit land een gezonde balans van de controlerende en uitvoerende machten waardoor de Mnister-president niet zomaar op eigen houtje een handelsverbod kan instellen.
her en der een komma, en dan begrijp ik het ook
Ik denk dat je als Chinees bedrijf bar weinig kunt doen op juridisch vlak tegen de besluiten van de Amerikaanse regering. Het enige middel is om vanuit de nationale politiek terug te slaan, maar dat heeft dan ook weer andere gevolgen.
Of gewoon geen spullen meer te maken voor het Westen. Bijna alles is tegenwoordig "made in China". Dat zou China uiteraard ook een klap geld kosten, maar wat denk je wat de impact is op de hele wereld als China ineens besluit om geen spullen meer te maken voor het Westen? Dan hebben ook wij een fiks probleem en liggen we hier ook compleet lam.

Ik weet dat het een onrealistische schets is wat ik hierboven beschrijf, maar ik was gewoon even hardop aan het denken...
Nou ja zou op zich ms niet verkeerd zijn.

Meer banen en kennis hier en minder geld naar daar. Kunnen ze ook minder opkopen hier.
Iedereen klaagt al over dure smartphones om maar eens iets te noemen. Nu kan Apple nog wel wat incasseren als die dingen in het westen worden gemaakt, maar andere fabrikanten niet. Telefoons worden direct onbetaalbaar. Een fabrieksmedewerker in China kost nog geen $ 200 per maand. Ook de bouw van fabrieken en het transport is daar vele malen goedkoper. Daarnaast is er geen westers land waar je zo even 5000 productiemedewerkers aanneemt. We zijn compleet afhankelijk van landen als China en India, omdat we hier zoveel willen en ze het alleen daar voor ons op kunnen lossen.
Precies, we rennen zelf naar hun toe en nu deze landen (vooral China) sterker beginnen te worden beginnen we een handelsoorlog met ze 8)7
En daar noem je precies het geopolitieke argument voor de volgende oorlog.
@ Gustaaf437
vergeet niet dat de chineese overheid daar ook flink subside in pompt,
( We zijn compleet afhankelijk van landen als China en India, omdat we hier zoveel willen en ze het alleen daar voor ons op kunnen lossen.)
het is maar net in wat voor hipe je mee wilt gaan.
ik zelf persoonlijk hoef geen peperdure super snart TV van € 8)7
of een smartphone die richting €1000 of nog meer kost nee moet allemaal super mega en het liefst nog 4 TB ram enz..
In mijn optiek maken en hebben we ons zelf afhankelijk gemaakt
En dan nog de Mega bergen, oude afgedankte tv komputers telefoons en apparatuur
ook dat was nogmaals in 2011 in het nieuws.
https://www.youtube.com/watch?v=mleQVO1Vd1I
Zouden ook al die actions winkels moeten een moeten halt roepen
Want daar ligt me een zooi, en waar van menig koper ook nog niet eens weet dat het giftige producten bevat enz... leuk kinder speelgoed, enz...
defecten of agdedankte producten zouden gewoon af naar fabrikant moeten Onder controlle dat deze fabrikant het ook daadwerkelijk zelf recycled en niet uitbesteden aan... Idem handel in afval ziekenhuis water BIG business Wat !!! hier ook op het boeren land terecht komt met alle gevolgen van....

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 25 mei 2019 17:59]

Dan moet die beweging langzaam op gang komen. Overigens wordt er ook in Vietnam en Thailand geproduceerd. En de Raspberry Pi komt uit het VK - waar Sony hem goedkoper wou maken dan de Chinezen aanboden te doen!
Heel huun economie is daarop gebaseerd. Gaan ze zelf kapot aan
Hoeft niet per se. Moeten de Chinezen gewoon een ander verdienmodel verzinnen. Enne... Amerika is niet het enige land waar handel mee gedreven wordt. Of ze vragen gewoon al die staatsleningen aan de VS terug. Is de VS in één klap tot de bedelstaf veroordeeld. }> :X
Denk dan even door en vraag je af hoe al die Chinezen gevoed en bezig gehouden gaan worden...
Richten op de interne markt? Onafhankelijkheid? Een beetje "Juche-achtig" wellicht?
"wie geschoren wordt moet stil zitten"

Juist als Huawei hier hard tegenin zou gaan zou het nog veel meer spektakel opleveren. Dat spektakel zou dan mogelijk wél nieuwswaardig zijn. In de hetze tegen Huawei gaat het al lang niet meer om feiten, en het heeft dan ook geen zin als Huewei die met feiten zou proberen te bestrijden.
Dat mensen dat eens op andere thema's zoals klimaat ook gebruiken. voor spionage door Huawei is nog altijd geen bewijs. Voor veel anderen dingen wel maar dan steekt het bij henzelf en moeten ze misschien veranderen. Dan is iedereen ineens dat spreekwoord vergeten.
Ik zag laatst nog een artikel dat men de veroorzaker gevonden heeft van het opnieuw groter worden van het gat in de ozonlaag.
Ik denk dat de spijbelacties in Brussel die Chinese vervuilers echt niet doen stoppen.

Maar je hebt wel gelijk, iedereen vol over het klimaat. En diezelfde groep mensen tegelijk zeiken over maatregelen die niet leuk zijn maar wel bevorderlijk voor beter omgaan met onze planeet (bv belastingen op vervuilende producten).
Misschien had de Engelse overheersing destijds China niet met opium kapot moeten maken, dan hadden ze nu wellicht op ons welvaarts- en opleidingsniveau gezeten en hadden ze technieken die de ozonlaag niet aantasten.
Ja ik geloof je wel. Het was trouwens al een tijdje bekend.
De huidige mentaliteit herleiden tot Engeland en opium is toch overdreven. Het kiezerrijk bleef voortbestaan en zo ook de cultuur.
Na de Engelsen volgden burgeroorlogen en invallen van Japan, daarna verderzetting van de burgeroorlog. (Honderduizenden doden.)
Daarna is er het communistisch systeem van Mao aan de macht gekomen 30-100 miljoen doden met hun grote sprong voorwaarts. Met regelmatige reinigingen voor diegenen die aan de macht en dus opgeleid waren.
De huidige president is zelfs in zo'n werkkamp terecht gekomen toen zijn familie uit de gratie viel.
Wie denk je nu dat het welvaarts- en opleidingsniveau het meest tegenhouden heeft?
Denk jij nou echt dat al die onrust niets met de eraan vooraf gaande kolonisatie te maken had.
Het algemeen patroon bij kolonisatie was verdeel en heers, favouritism (wellicht weet jij een beter Nederlands woord) en corruptie.
Dat herstel je niet zomaar.
Vriendjespolietiek boel je zeker.
Natuurlijk was het geen goede zaak. Maar alle grote systemen zijn corrupt, de opiumhandel was ervoor verboden geweest maar ging lustig door via omkoping indien nodig. Net zoals het westen nu lijdt onder de drugstrafiek.
Het communisme is een veel erger beestje daar het in alle geledingen van het, alles lijkt te moeten wijken voor het eigen gelijk.
Het is niet omdat ze het niet anders kunnen dat ze het doen.

Maar goed, jammer genoeg ken ik hier ook enkelingen die gevraagde specificaties en regels negeren voor dat extra gewin.
In China zijn ze ook heel erg bezig. Rijden bijna een half miljoen elektrische bussen. Maar goed dat is naast de kwestie hier.
Het ging over het spreekwoord dat er gebruikt werd. Met de meest ver gezochte problemen wordt dat gebruikt maar in de klimaat kwestie is het dan stil terwijl daar wel meerdere rooksporen zijn.
Geen bewijs wat wij "het gewone volk" gezien hebben dan.
De Chinese overheid en Huawei is er alles aan gelegen om eerst te deescaleren, harder terugslaan zitten ze enkel zichzelf mee want dan slaat Trump weer veel harder terug en China is toch nog steeds veel afhankelijker van de VS dan andersom.

Dus voor China is het eerst de diplomatieke weg bewandelen en proberen te onderhandelen, hardere middelen inzetten kan dan altijd nog wel. Bovendien is het al bijna 2020, misschien krijg je dan een andere president en is alles sowieso voorbij.
En hoe is China zo afhankelijk van Amerika? China heeft al Azie EN Africa in hun macht (als tech supplier), en in Europa zijn ze al een tijdje bezig hun loop te bewandelen. Want ik moet zeggen, die nieuwste huawei telefoons zijn gewoon prachtige/geweldige telefoons.

En ja, wist je dat meeste afrikanen wel smartphones hebben? Dat sommige Afrikaanse landen al cashless zijn (volledig digitaal cash - e-peso). Alles via Chinese tech. Chinese mobieltjes, Chinese solar panels en ga zo maar door.

Ik persoonlijk vind het prima. Dit is marktwerking. Amerika heeft dit zelf veroorzaakt en zit nu te huilen nu de rekening is gekomen.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 25 mei 2019 15:41]

Misschien heb je niet helemaal in de gaten dat China nog steed profiteert van de economische voordelen van een ontwikkelingsland en dat die voordelen betaald worden door het Westen. Trump is daar wel klaar mee omdat hij ziet wat wegkijkend doorgaan op de oude voet kost. Hij zegt dat ook al een jaar of negen, dus zo nieuw is het niet. https://www.youtube.com/watch?v=1jdIshuoRBQ
En hoe is dat slecht dan? Wat is je punt precies van je verhaal? Dat profiteren van gegeven voordelen fout is en gestraft moet worden met handelsoorlogen? Het westen heeft toch zelf deze voordelen opgezet en betaald ervoor? En denk je dat het Westen (Amerika) zelf ook geen voordelen ervaart? Waar komt onze koffie vandaan denk je? Dat wordt niet in Amerika of in Europe geteelt, maar wij zijn wel de grootverbruikers ervan.
He is natuurlijk een keer klaar met profiteren en kopiëren ten koste van bedrijven die wel elke toeslag moeten betalen zonder zelf de grenzen voor handel open te stellen. Trump geeft m.i. terecht aan dat China een volwassen economische grootmacht is die ook zo benaderd en aangesproken moet kunnen worden op eigen verantwoording. Gezien China zich niet liet aanspreken zijn er tarieven ingesteld door Amerika, tegentarieven ingesteld door China inkopen bij Chinese bedrijven afgeblazen door Ameika, inkopen bij Amerikaanse boeren afgeblazen door China en wordt er nu onder andere over de rug van Huawei een handelsoorlog uitgevochten.

Europese bedrijven als Ericsson kunnen profiteren tot er met China een goede deal te maken is die voorbij eenrichtingsverkeer en door Westerse bedrijven ophoesten van toeslagen komt. die een zogenaamde derdewereldeconomie niet hoeft op te brengen. Tot op heden lachten de Chinezen zich wild om de hierdoor ontstane disbalans. Trump is van plan daar een einde aan te maken. Ik verwacht dar verder kijkende Chinezen wel in de gaten hebben dat de huidige situatie van het overvragen en gekke Henkie blijven spelen leidt tot neus stoten en exportverliezen. Maar we gaan het zien.
Hoe zouden ze terug moeten slaan, zonder de toekomst te beschadigen. Chinezen kijken veel meer naar de toekomst en geld verdien, dan wie dan ook. Het zijn hele goed strategen alleen hebben ze waarschijnlijk geen rekening gehouden met Trump Wie Wel :-)
Persoonlijk vind ik het altijd nogal een flinke uitspraak als mensen het spreekwoord "Wie zwijgt stemt toe" hanteren.

Laten we wel even reëel blijven, soms is het gewoon beter om te zwijgen in de hoop dat zaken overwaaien. Daarnaast moet je jezelf ook even afvragen hoe ze überhaupt het tegendeel moeten en vooral ook kunnen bewijzen.

Naar mijn weten is er eigenlijk maar één echte oplossing voor dit alles. En dat zou betekenen dat Huawei bedrijfsgeheimen moet vrijgeven aan o.a. de Amerikanen zodat deze allerlei onderzoeken kunnen doen of en zo ja, waar er zoal lekken/achterdeurtjes etc. zitten. Of denk je nu echt dat iedereen de Chinezen op hun mooie blauwe ogen gaan vertrouwen als ze via diverse media gaan openbaren dat ze gewoon te vertrouwen zijn?

Of te wel; hoe zouden ze moeten terugslaan om de uitingen van o.a. de Amerikanen tegen te spreken? Handelsverbod op producten uit de United States zal de Chinezen ook enorm raken, dus zeg het maar.
En dat amerika natuurlijk een echte democratie is met wel 2 partijen, de democrats en de republicans. Bij alle grootmachten gaat het om ... macht. Aan de top ook nog eens de persoonlijke-, of praktische versie: geld...

Wanneer geeft een regering de zeggenschap en budget echt terug aan de bewoners ? In nederland nog even niet, rupsje nooitgenoeg regeert ...
Het grote verschil en voordeel dat china heeft is dat met 1 partij je meerjaren plannen kunt maken en realiseren. Westerse landen denken 1 verkiezingsperiode vooruit, china 20 of 30 jaar. Tot pakweg de jaren 80 bestond voor china de rest van de wereld niet, de wereld eindigde bij de chinese muur.
Met een overaanbod van werknemers (ten koste van de mensenrechten) roven ze nu afrika leeg, geen bemoeienis met milieu (is niet hun probleem), mensenrechten (ze gebruiken duizenden eigen werknemers).
Het 'nette' westen wordt zo langzamerhand ingehaald door de planeconomie. Combineer dat met de westerse kennis die ze de afgelopen 30 jaar hebben opgedaan, de produktiekennis en capaciteit waar het westen in achterblijft en ja het westen staat mogelijk achter... Met planeconomieen gaat het ook wel eens mis (Shanghai Pentagonal Mart, drie kloven dam, etc), echter dan op een veel grotere schaal.
Wat de toekomst brengt, joost mag het weten ? Het beste wat je kunt doen is je lokale economie supporten/sturen/deeelnemen aan-.
en ja, ik lees/bestel meer dan nummer 66 bij de chinees... en nee ik ben geen fan van totalitaire economieen, liever zelfs helemaal geen bestuurders...
Het grote verschil en voordeel dat china heeft is dat met 1 partij je meerjaren plannen kunt maken en realiseren.
Vind je dat nou echt belangrijker dan zoiets als vrijheid van meningsuiting? Ben je er voorstander van dat NL/EU ook een totalitaire dictatuur wordt?
Nee: misschien heb ik het onduidelijk geschreven: china kan doordat ze maar 1 partij hebben dingen doen, zonder zeggenschap af te leggen, anders dan uitoefenen van macht.
Zolang het chinese volk dat pikt blijft het systeem bestaan. Als iedereen in china hoort van de westerse vrijheden en die ook wil (auto, koelkast, huisje boompje beestje, zeggenschap, vrijheid om te ...) zal imho het systeem vanzelf omvallen.Ik vrees alleen dat dat een enorme dreun zal geven in de wereldwijde economie. Voor mijn eigen hachje hoop ik dat dat eerder spoedig dan later zal gebeuren, elke vertraging krijgt de chinese draak meer vastgoed in NL en de rest van de wereld te pakken..
Tot die tijd zal de onderdrukking nog strakker zijn. Vrijheid van mening, beweging, handelen,alles zal zoveel mogelijk totalitair en ingeperkt zijn. Het regime blijft in zijn harnas door macht en rechten sporadisch uit te delen. Helaas is het zo dat die maatregelen ook in het westen doordruppelen en zullen worden gerealiseerd als met (drog-?) redenen controle wordt opgevoerd.
Tijd voor een ander onderwerp, wat huawei misschien kan vergaren heeft half nederland al decennia uitgebreider op facebook c.s. staan. Wie houdt wie voor de gek ? Mooie hawei p30 met 'features' anyone ?

[Reactie gewijzigd door tweazer op 26 mei 2019 22:46]

Je gaat voorbij aan het onderwerp van discussie: moet het 'vrije Westen' het risico lopen te worden bespioneerd door een totalitaire dictatuur, via een smartphone fabrikant.

Wat die dictatuur voor voordelen heeft voor die dictatuur en wat daar al dan niet aan kan veranderen, is daarbij niet relevant.
al is hier geen direct bewijs voor
Gaan we nu in Nederland serieus ook al bedrijven vermoeden en zwart maken terwijl er geen bewijs is? Ongeloofelijk zeg...

Nogmaals, zoals ik op dit moment in elke reactie zet: kom nou eens met feitelijk bewijs dat Huawei spioneert en misbruik maakt van de gegevens? Of is Huawei zo goed dat het niet lukt om het te ontdekken...

Ik ben geen China supporter of fan, maar ik wordt een beetje moe van het feit dat partijen als VS en EU zich altijd voor willen doen als de 'good guys'.

Los van dit ben ik overigens altijd al een voorstander geweest om alles zoveel mogelijk in eigen beheer te houden, dan kan je alleen elkaar onder hetzelfde hoedje de schuld geven.
[...]
Gaan we nu in Nederland serieus ook al bedrijven vermoeden en zwart maken terwijl er geen bewijs is?
Niet zomaar een bedrijf hé - een bedrijf waarvan we weten dat het nauwe banden heeft met een totalitaire dictatuur.

[quote]Ik ben geen China supporter of fan, maar ik wordt een beetje moe van het feit dat partijen als VS en EU zich altijd voor willen doen als de 'good guys'.[.quote]

Wijzen op risico's mbt Hauwei is toch wat anders dan zeggen "wij zijn de good guys?" Over wat er mis is in het Westen zijn weer andere berichten (niet aan techniek gerelateerd en dus niet gepubliceerd op Tweakers), het gaat nu even over China.
In het reactie op zelfde bericht op Nu.nl

Correct, ik weet zelfs uit eigen ervaring dat huawei bij kpn door een speciale veilige schil moet om beheer uit te voeren, hierdoor worden alle handelingen en verbindingen bewaakt en gemonitored.
Door KimKognito

@RoD Hoewel een niet te controleren bron mogelijk een aardige voetnoot. Al levert een zoekopdracht uiteindelijk Kimke Kool op als mogelijke schrijver.

UPDATE voor @DonLexos via OTAP zie het forum voor bericht van @burne https://gathering.tweaker...message/58962370#58962370

[Reactie gewijzigd door hans3702 op 26 mei 2019 22:24]

Ja maar Huawei is leverancier van het syteem, dat ze erbij kunnen om beheer uit te voeren is iets heel anders dan de suggestie dat ze actief aan het spioneren zijn. Vrijwel iedere software leverancier met een SLA kan (beveiligd, in contracen omhangen overeenkomsten) in die systemen. Hoe anders kunnen ze het beheer doen, of bij problemen oplossingen verzorgen?

@hans3702 thanks voor de update! Helder, het kan dus wel degelijk, maar wat ook uit het antwoord van @burne blijkt is dat het mogelijk ook exact op de door hem beschreven methode is ingericht, en dan kán Huawei niét bij de informatie. Derhalve blijft de suggestieve titel ongefundeerd.

[Reactie gewijzigd door DonLexos op 27 mei 2019 11:05]

Kom op mensen, wie snapt er nu nog niet dat Amerika Huawei zwart aan het maken is omwille van de 5G oorlog? Tot nu toe heb ik alleen "voorbeelden" gezien die oude bugs en lekken noemen (die iedereen toen had) om lekker stemming te maken. Zag laatst zelfs een Amerikaanse uitzending waarin dat gewoon werd uitgelegd. 5G gaat om miljarden dollars, en miljoenen banen, in de toekomst.
Maar iedereen praat hier over Huawei, dus: "waar rook is...".
We geven Amerika precies wat ze willen: Een reden om de Amerikanen degene te laten zijn met toegang tot het hele netwerk, én die miljarden te verdienen.
Ook deze discussie helpt dit alleen maar aanwakkeren.
Huawei ligt wereldwijd onder een vergrootglas vanwege vermeende staatsspionage door China.
En zelfs met dat vergrootglas hebben we tot op heden, om precies te zijn, nul bewijzen voor die spionage gevonden. Het is erg lastig om te bewijzen dat iets niet bestaat (kijk maar naar het Monster van Loch Ness), maar als deze gigantische zoektocht nog steeds geen resultaat op heeft geleverd, is het dan een idee om in elk geval rekening te houden met de mogelijkheid dat Huawei misschien wel niets fout doet...?
Elke dag meer restricties op Huawei. Maar zijn er nu eigenlijk eindelijk al FEITELIJKE spionageactiviteiten gepleegd? Heel wat geroep en gehuil, maar ik heb nog geen echt onderzoek gezien dat inderdaad aantoont dat Huawei (illegaal) data verzamelt. Dit lijkt me, nogmaals, weer een economische zet van Amerika en de rest volgt als schaapjes. Misschien ben ik mis; heeft iemand een bron die Huawei inderdaad in diskrediet brengt?

[Reactie gewijzigd door BramVroy op 25 mei 2019 11:10]

Er spelen twee zaken. De eerste is zorgen over spionage omdat de wetgeving in China anders is en de overheid meer kan en mag. Als er dus data bij een Huawei ligt dan is dat potentieel risicovoller dan als het bij een Microsoft zou liggen. Daar staat tegenover dat Huawei net als Microsoft Europese bedrijven start waarbij de data ligt, om zowel de Amerikaanse als Chinese overheid buiten boord te houden. Dit werkt echter maar deels, want de Chinese overheid zou zich in theorie alsnog toegang kunnen verschaffen door Huawei te dwingen. Iets dat voor de Chinese overheid heel normaal is om te doen. Nu zijn de Amerikanen ook niet lief, maar een MS kan gewoon een rechtzaak starten en winnen tegen de Amerikaanse overheid over data die in Ierland opgeslagen ligt die ze niet willen overhandigen. Iets dat in China cel of erger oplevert voor de top van zo'n bedrijf.

De tweede zaak is dat de concurrentiepositie van Chinese bedrijven twijfelachtig is. Ze krijgen heel veel ondersteuning van de staat en hebben in de Europese markt vrij veel mogelijkheden. Iets dat Europese en Amerikaanse bedrijven minder krijgen van hun overheid. Daar staat ook nog eens tegenover dat een westers bedrijf moeilijk toegang krijgt tot de Chinese markt en zo wel moet dat met speciale constructies waarbij de overheid en Chinese bedrijven er ook aan verdienen. Joint ventures moeten bijvoorbeeld in veel gevallen. De Chinese bedrijven hebben dus meer mogelijkheden en meer gratis geld vanuit de overheid om zich uit te breiden. Zo kunnen ze veel beter op prijs concurreren. De reden dat Huawei wint bij 5g netwerken is dat ze veel goedkoper aan kunnen bieden dan een NSN om die redenen.

Dus zowel kans op datalekken als een betere concurrentiepositie van Chinese bedrijven maakt de situatie wat lastig en het was daarom ook gewoon wachten tot dit een keer een issue zou worden op dit niveau.

Komt wel goed met Huawei. Ze leveren kwaliteit en hebben aangetoond echt wel flinke concessies te willen doen, ze waren een van de eerste grote bedrijven, naast MS die al hun klantdata van Europeanen in Europa opslaan, iets dat een Google veel later en met beperkte voorwaarden doet en een Apple al helemaal nog niet doet. Nu de Chinese overheid nog die een beetje water bij de wijn moet doen en de Amerikanen die zich realiseren dat ze ook veel verdienen aan China. Die winstmarges van Apple komt natuurlijk ook grotendeels omdat ze voor een schijntje kunnen laten produceren in China.
een MS kan gewoon een rechtzaak starten en winnen tegen de Amerikaanse overheid
Rechtszaken tegen de NSA dienen gevoerd te worden voor een geheime rechtbank die dus buiten het zicht van de vrije pers opereert. De vrije pers oefent in een rechtstaat weer enerzijds op de rechtbank uit om recht te blijven spreken, anderszijds is dit een belangrijke informatiebron voor de volksvertegenwoordiging om toezicht te houden. Er ontstaat hiermee reëel risico dat een geheime rechtbank de oren naar de NSA laat hangen.

Daar bovenop komt dat de NSA met onder meer de Patriot Act bevoegdheden heeft die op zeer gespannen voet staan met de principes van een rechtstaat en een rechter sowieso weinig mogelijkheden heeft om de rechtstaat op dit punt te verdedigen.
Het grote verschil is dat China op lange termijn denkt en Nederland op korte termijn.

Mooi voorbeeld is het "gratis geld" dat jij noemt. Chinese bedrijven leveren inderdaad met fantastische betalingsvoorwaarden, en ze kunnen makkelijk krediet vinden voor een nieuwe investering. Voor een Nederlander is dat "gratis geld", maar voor de Chinezen een investering die zich over 20 jaar dubbel terugbetaald.

Met glasvezel zie je hetzelfde. In Nederland wordt dat steeds uitgesteld omdat het zich pas na 20 jaar terugbetaald. Veel Aziatische landen hebben nu al 15 jaar landelijk glasvezel. Nederlandse kinderen groeien in 2019 nog op met DSL en beperkte data bundels. Wat dat op termijn gaat betekenen is echt ongelooflijk.
Dat staat toch in zijn reactie?
Nu zijn de Amerikanen ook niet lief, maar een MS kan gewoon een rechtzaak starten en winnen tegen de Amerikaanse overheid over data die in Ierland opgeslagen ligt die ze niet willen overhandigen.
Iets dat feitelijk bij China niet mogelijk is doordat alle bedrijven per wet verplicht zijn alle data en technieken over te dragen als de overheid daarom vraagt.

ps je zou een stap verder kunnen gaan door te zeggen dat ze (in)direct in handen zijn van de overheid want zowel voor als tegenstanders zijn het er over eens dat de Chinese overheid een zeer grote vinger in de pap heeft bij Huawei.
De VS kan bedrijven verplichten data over te dragen. En vervolgens een gag order laten uitgaan

En dat doen ze ook. Zeg ik met dezelfde zekerheid als de berichten over Huawei in de media, ook hier
Yup, is tegenwoordig ook gewoon wetgeving voor: https://en.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act
Enkel voor US Burgers, wanneer de data in bv. Ierland staat.

Principally, it asserts that U.S. data and communication companies must provide stored data for U.S. citizens on any server they own and operate when requested by warrant, but provides mechanisms for the companies or the courts to reject or challenge these if they believe the request violates the privacy rights of the foreign country the data is stored in.

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 25 mei 2019 18:35]

Maar dat is onze overheid die daarvoor kiest..
Met een gagorder mogen ze zelfs dat niet. Dus niet achteraf melden, geen rechtszaken of wat dan ook.

Zie de reactie van dmantione hieronder.

[Reactie gewijzigd door Fijinees op 26 mei 2019 00:54]

Is toch niet specifiek voor de US? Nederland heeft dat ook.

En we hebben het hier over spionage/overdragen van data van landen door de US VS China en dan kom je met een wetgeving die elk land heeft ( die niet internationaal kan toegepast worden, daardoor is de cloud act er). Iets minder van de hak op de tak springen kan ook 8)7

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 26 mei 2019 01:00]

Zelfs als dat bewijs er is, vraag ik me af of dat gepubliceerd wordt. Ga maar na wat er zou gebeuren als klip en klaar zou blijken dat KPN’s systeem zo lek als een mandje is. Dan zou dat mogelijk grote gevolgen hebben voor KPN qua klanten, beursnotering en dergelijke.

Een krant zal dat niet snel kunnen aantonen. KPN zelf of een ingehuurd specialistisch bedrijf misschien wel, maar die gaan dat niet aan de grote klok hangen.
Of het lekt uit, daar kunnen verschillende partijen bij gebaat zijn. Ten eerste binnen KPN zelf, daar zijn genoeg mensen die hun eigen veiligheid (het gaat tenslotte ook om hun eigen data) voorop stellen, of die de opdracht liever aan een concurrent gegund hadden, en ten tweede: de scoop in de media kan zoveel opleveren dat iemand daar best omkoopbaar door wordt. Verder heb je nog de brave burgers die er niks mee te maken hebben, maar wel weten dat WikiLeaks bestaat.

KPN zelf zal er best wat problemen mee krijgen, maar afhankelijk van of ze bedonderd zijn of bewust meegewerkt hebben komen ze er met een tik over de vingers en een bonusje minder mee weg.

Daarnaast: wat gebruiken T-Mobile, Vodafone, en Ziggo? De kans is best groot dat het een smokkeldieselschandaal (2x woordwaarde) wordt...
Toch vermijden concurrerende bedrijven doorgaans een gemeenschappelijke, cruciale leverancier.

Zo mocht KONI (autoschokbrekers) altijd maar aan één (merk) race-team tegelijk maatwerk leveren, omdat die merken onderling niet het risico willen lopen dat de concurrent precies weet wat voor vering / afstelling ze gebruiken. En dat is nog maar een stukje van de puzzel natuurlijk.
Ja ho even. Natuurlijk publiceren geheime diensten niet alles wat ze weten. Desondanks geldt in een rechtstaat het principe "onschuldig tot het tegendeel bewezen is". We kunnen bedrijven niet veroordelen, zonder bewijzen, en ik denk dat de Huawei-zaak ook heel goed duidelijk maakt waarom dat principe zo belangrijk is: Bedrijven moeten niet kapot gemaakt kunnen worden, puur omdat een vreemde mogendheid een handelsoorlog is begonnen. Merk op dat naast Huawei KPN ook hier schade van kan ondervinden, zonder dat er noodzakelijk iets fout is gedaan.

Daarom is het toch echt noodzakelijk dat alvorens maatregelen genomen worden het bewijs op tafel komt. Kiezen de geheime diensten ervoor om het bewijs achter te houden, dan kan in een rechtstaat geen vervolging plaatsvinden. Misschien is het een dilemma voor de geheime diensten, maar het is een grondbeginsel van onze samenleving waar niet aan getornd mag worden.
Dat is ook zo, alleen is de realiteit nooit zwart-wit.

Geheime diensten / politie en Justitie hebben vaak geen waterdicht ‘direct’ bewijs, maar een opeenstapeling van indirecte bewijzen en wel héél toevallige of verdachte omstandigheden. Het blijft altijd een arbitraire afweging wanneer dat onomstotelijk bewijs wordt. Dat zie je ook in de rechtszaal altijd weer terugkomen in de vorm van hoe de ene rechter het wel en de andere het geen overtuigend bewijs vindt.

Geheime diensten tonen niet graag klip en klaar hun bewijsmateriaal want dan geven ze vaak ook hun bron en tactiek prijs en dat is het lang niet altijd waard. Dat wil nog niet zeggen dat ze ongelijk hebben.

Persoonlijk trek ik de simpele conclusie: Blijkbaar vindt KPN c.q. de overheid het risico niet groot genoeg om het prijsverschil met een andere oplossing te betalen. (Want dit is natuurlijk niet iets wat nu ineens voor die handelsoorlog is uitgevonden. Dit risico speelt sinds jaar en dag.)

Dat wil nog niet zeggen dat dat terecht is. Achteraf kiek oe een koe in de kont.

[Reactie gewijzigd door breakers op 26 mei 2019 13:54]

Amerika wil Huawei vernietigen ten voordele van Cisco, die al bewezen backdoors voor de NSA en CIA ingebouwd had. Iets van wc-eend...
Dit heeft niks met Cisco te maken.
Dit is gewoon een handelsoorlog en Huawei word als pressie middel gebruikt. Als er backdoors in Huawei zit dat weten de Amerikanen die ook wel te gebruiken.
Dit heeft een heleboel met cisco te maken. Cisco is een grote concurrent van huawei als het gaat om het leveren van apparatuur voor 5g. Als Huawei door al deze verdachtmakingen geen 5g apparatuur mag leveren is er een grote kans dat een deel van die opdrachten naar Cisco gaat en dat is heel toevallig een amerikaans bedrijf. De markt voor 5g apparatuur wordt door deskundigen geschat op 500 miljard dollar.
En van Cisco is inmiddels bewezen dat ze in opdracht van de nsa backdoors hebben ingebouwd.
https://www.tomshardware....ounts-software,37480.html

[Reactie gewijzigd door Philpend op 25 mei 2019 13:00]

Laat het nu net 2 Chinese (ZTE en Huawei) en 2 Europese (Nokia en Ericsson) bedrijven zijn die de 5G markt domineren.
Het feit dat hij Cisco wil bevoordelen speelt hier totaal niet. Wie zegt dat hij eigen bedrijven wil bevoordelen zegt feitelijk dat hij 2 Europese bedrijven bevoordeelt, en dat is geen America first.

Dit draait om 2 andere zaken:
1. Onafhankelijk van de Huawei en ZTE, die Chinees zijn en waar de overheid nog zeer veel macht heeft over bedrijven.
2. Drukmiddel in de handelsoorlog
Als Cisco backdoors heeft dan is het dus net zo aannemelijk dat Huawei ze ook heeft.

En Amerika wist 30 jaar geleden al dat China grote succesvolle bedrijven zou hebben die een groot marktaandeel zouden krijgen en concurreren met Europese en Amerikaanse bedrijven.

Dat is echt geen verrassing hoor.
Ja en zo zijn ook 2 andere bedrijven concurrenten van Huawei die worden weggeconcurreerd door Huawei.
Dit zou ook goed kunnen zijn voor Europa.
Europese technologie ipv Amerikaanse/Chinese.
Rapportje zegt:
1. Amerika is afhankelijk van Chinese technologie.
2. In een oorlog tegen China kan Amerika op dat gebied z'n eigen broek niet ophouden.
3. Amerika moet dus weer zelf z'n spullen gaan maken.
De man die dat rapport voor defensie schreef staat nu aan het roer van de handelsoorlog.
Dat is alles.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 25 mei 2019 15:56]

Dat vergeten veel mensen. NSA maar ook het Britse MI6 heeft België al bespioneerd via proximus. En Cisco is inderdaad al meermaals bewezen.
Dit bijvoorbeeld: Killing C.I.A. Informants, China Crippled U.S. Spying Operations

In combinatie met adres, telefoon en andere gegevens is het gemakkelijker om mensen aan te pakken. Je vergeet te vermelden dat je de Chinese staat niet kunt scheiden van de economische activiteiten van Chinese bedrijven. Dat moet je zien als 1 geheel.

En wederom, de 20ste eeuw waar je hard bewijs kon zien is voorbij. Het vertellen aan je vijand dat je ze doorhebt ook. Barrieres oprichten om je te beschermen is niet meer dan normaal. Je pas gaan verdedigen als alles al verloren is is gewoon naief. Ik als burger eis van mijn regeringsleiders dat ze mij beschermen. Op dit moment doen ze dat niet enkel omwille van korte termijnwinst. Typisch nederlands wat in de analoge tijd een paar maal gewerkt haeft. Tijden veranderen, en dus moet je je aanpassen. Niemand zegt dat je Huawei/China de markt moet ontzeggen, maar grenzen bepalen waarbij wij ons veilig en prettig voelen lijkt me niet meer dan normaal. Doet China trouwens zelf ook.
Wat is dit weer een typisch geval van (nederlandse) media (in dit geval dus werr Trouw) die met een ongefundeerd artikel komt puur en alleen omdat er iets geleverd wordt door een bepaalde maatschappij. Dit kun je dan wel melden over elke leverancier, ook van bv nederlandse leveranciers van software, maar vooral van amerikaanse leveranciers zoals bv microsoft, google, apple, facebook etc.
Nee gewoon weer onzin de wereld in helpen om maar lezertjes te trekken.
Het erge is dat Tweakers.net het klakkeloos overneemt zonder enige nieuwswaarde of achtergrond toe te voegen… ongefundeerd copy-paste journalistiek, sterker nog met het laatste heeft het niets te maken. Waar maken ze dit waar? Blijkbaar wordt steeds vaker van de eigen grondbeginselen afgeweken:
Technologie brengt ons voortdurend mooie, maar ook ingewikkelde producten: simpel van buiten, complex van binnen. De stroom innovaties maakt het moeilijk om het overzicht te bewaren. Welk apparaat voorziet in jouw behoefte? Zijn die recensies echt? Kloppen de specificaties? Kortom: hoe maak je de juiste keuze?

Een onafhankelijke expert biedt uitkomst. Daarom is Tweakers er. Inmiddels bestaat onze community uit meer dan een half miljoen leden met één grote passie: technologie. Samen met die community is de redactie in staat om technologie kritisch te bekijken. We testen zelf onder andere laptops, smartphones, tablets, games en tv’s. We zijn nieuwsgierig naar elk detail, zodat
we producten goed kunnen vergelijken en onze kennis kunnen delen, vrij toegankelijk en overal beschikbaar. Zo helpen we je om te kiezen en het maximale uit je aankoop te halen.

Tweakers is met gemiddeld 4 miljoen bezoekers en 100 miljoen pageviews per maand de grootste elektronica- en technologiewebsite van Nederland en België. De site behoort tot de top-20 van drukst bezochte websites van het Nederlandstalige internet en is in 2009, 2011, 2012, én 2014 door het Nederlandse publiek verkozen tot Website van het Jaar.

Wij zijn Tweakers. Wij stellen technologie op de proef.
Bron: https://tweakers.net/info/over-tweakers/

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 25 mei 2019 18:33]

Hoeft helemaal geen probleem te zijn. Iedere leverancier kan potentieel inzicht hebben in hun klanten hun klant gegevens. Als KPN GDPR correct afdwingt, dan heeft Huawei niets aan deze gegevens.

Zo kan je nu ook zeggen: Google/Microsoft heeft inzicht in klantengegevens van ...
Hoe dwing je de AVG af bij Huawei? Dat doe je met een contract. KPN heeft dat vast heel goed dichtgetimmerd.

Maar neem nu eens een gecomprimeerde backup van de klantendatabase van KPN. Die is misschien enkele gigabytes groot is, en wie weet wel een terabyte. Hoe snel of makkelijk zend je die over naar China? Ik denk dat ze bij Huawei wel zo slim zijn dat ze dat ongemerkt kunnen laten gebeuren. Als dit deel is van de bedrijfspolitiek van Huawei - gestuurd vanuit de Chinese politiek, dan is er vast wel een plugin te maken die dit regelt op een niet te detecteren manier.

En wat moeten ze dan met die data? Als dit echt hun opzet is, dan zullen ze er heel erg op letten dat dit niet uitkomt, dus ze gaan die data niet verkopen of uitbuiten. Het is dan een kwestie van verzamelen en analyseren, zodat je daar op een intelligente manier gebruik van kunt maken, niet door gebruikers individueel te targetten, maar door te kijken waar interesses of kwetsbaarheden zitten.
Idd. Een NDA hebben alle 3rd party leveranciers van KPN ook ondertekend en ze hebben allemaal inzicht in sommige klantgegevens.
De gdpr zorgt er niet voor dat een bedrijf met toegang en slechte bedoelingen niets met je data kan.
Als Huawei het beheer doet, hebben ze terecht toegang. In hun overeenkomsten zal alles ook correct afgesproken zijn. Ook zal kpn monitoren wat er met de data gebeurd.
Dus alleen als Huawei, of elke andere leverancier in deze functie , van slechte wil is, is hier een probleem.
Een medewerker met de juiste toegang kan ook een extract maken en verkopen. Daarom screen en train je dat soort medewerkers ook voortdurend.
Iedere leverancier kan potentieel inzicht hebben in hun klanten hun klant gegevens.
Niet iedere leverancier heeft zeer nauwe banden met een totalitaire dictatuur.

3 Others Detained in China Over Liquor Commemorating Tiananmen Killings (2016)
https://www.nytimes.com/2...-liquor-bottle-label.html

China arrests filmmaker Deng Chuanbin after he tweeted image referencing Tiananmen Massacre (paar dagen geleden)
https://www.hongkongfp.co...iananmen-massacre-report/
Net zoals Microsoft en Apple mogelijk inzicht hebben in onze persoonlijke gegevens? Wat een onzin nieuwsbericht.
Dat is niet "mogelijk", dat is een feit, Microsoft in veel grotere mate dan Apple. Mensen brengen namelijk hun gegevens naar deze bedrijven toe, denk aan Outlook.com, de gegevens die Windows 10 duurstuurt en Skype. Omdat Apple meer geld voor hun spullen vraagt zijn ze minder afhankelijk van het verkopen van persoonlijke gegevens dan Microsoft. Toch heeft ook Apple met hun appstore toegang tot veel persoonlijke gegevens.

Het punt dat je maakt is verder volledig juist: In de situatie die in het artikel geschetst wordt is uitsluitend sprake van software die door Huawei geleverd is, waar speculaties op losgelaten worden welke mogelijkheden dit Huawei dit zou kunnen geven. Zoals ik het artikel begrijp staan de daadwerkelijk gegevens gewoon op servers die in eigendom van KPN zelf zijn.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 25 mei 2019 14:45]

Dat is niet "mogelijk", dat is een feit
en:
Omdat Apple meer geld voor hun spullen vraagt zijn ze minder afhankelijk van het verkopen van persoonlijke gegevens dan Microsoft.
Ik zal wel vreselijk naief zijn, maar wat jij nu zegt verbaast mij wel: Het is dus een vastgesteld feit dat Microsoft inzicht heeft in alle gegevens die je in Microsoft producten opslaat (in documenten, databases, applicaties) en deze doorverkoopt aan derden?
Staat dat zo in hun algemene voorwaarden, in hun privacy-verklaring(en) en zijn ze daar open over?
Zoals je het nu opschrijft is het te aangedikt: Microsoft kijkt (voor zover bekend) niet mee met documenten, databases en applicaties die je op je eigen desktop draait. (Webapplicaties zoals Outlook.com en Office365 zijn een andere kwestie en moeten afzonderlijk bestudeerd worden.)

Maar... Windows heeft sinds versie 10 wél functionaliteit ingebouwd die bepaalde informatie over jouw computergebruik verzamelt en die wordt doorgestuurd naar Microsoft met het doel die te gelde te maken. Microsoft is namelijk bezig over te stappen van licentiegelden naar een advertentiemodel. Dat is de reden waarom iedereen gratis naar Windows 10 mocht upgraden.
Ah, maar dit is niet helemaal relevant. Of beter: het is denk ik wel belangrijk het verschil aan te duiden. Het artikel ging over de toegang van Huawei tot klantgegevens die opgeslagen zijn in software. Voor zover ik van jou (en andere artikelen) begrijp is heeft informatie die Windows verstuurd aan Microsoft betrekking op gedrag.
Toch heb ik liever dat een bedrijf uit een democratisch land dat heeft in tegenstelling tot een land dat een dictator heeft.

Ik snap niet waarom de meesten op Tweakers China/Huawei geen bedreiging vinden?
Amerika is ook niet goed maar wel beter dan China.
Het liefst zien we allemaal gewoon netwerk apparatuur van Nokia/Ericsson toch?

Het beste is dat we gewoon Europese diensten gebruiken.
Hoeveel Engelse helpdesks worden er vanuit India afgehandeld?
Zouden die bij de klantgegevens kunnen?
Wat is de beveiliging daar dan?

Misschien ook een leuk onderzoek om uit te voeren voor Amerika :+
Tweakers is de laatste tijd ook meer van de clickbait titels, ik zie nergens in het artikel terug dat ze daadwerkelijk toegang hebben tot gegevens, dit is zo'n beetje hetzelfde als zeggen dat een autofabrikant weet waar jij je bevind.
Heeft potentieel toegang tot, want ze gebruiken Chinese software. Oh, en de USA ook want ze draaien vast een Amerikaans OS. Zo kan die wel weer.
We weten wat de NSA al gedaan heeft. Ook de Britten hebben Proximus gehackt een paar jaar geleden. Maar oh de Chinezen..