Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers verbeteren

Help ons met het verbeteren van de website van Tweakers en geef je op voor ons onderzoek in Amsterdam. Het duurt een uurtje en als dank ontvang je een VVV bon van 40 Euro. Reis-/parkeerkosten worden ook vergoed. We sturen je een bericht als je geselecteerd bent.

Aanmelden

Gerucht: Microsoft brengt in 2019 Xbox One-console uit zonder schijflade

Microsoft brengt naar verluidt volgend jaar een geŁpdatete console uit die geen disc drive meer heeft. Het zou gaan om een Xbox One van de huidige generatie; de toekomstige Xbox van de nieuwe generatie wordt niet voor 2020 verwacht.

De website Thurott meldt dat meerdere bronnen, die bekend zouden zijn met de plannen van Microsoft, hebben gezegd dat Microsoft van plan is om in 2019 een Xbox One uit te brengen zonder dat er nog een lade aanwezig is voor fysieke discs. Het doel van Microsoft is om de kosten voor de console flink omlaag te brengen; die zou wellicht met maximaal 100 dollar omlaag kunnen gaan. Het is nog niet duidelijk of de nieuwe console daadwerkelijk uitkomt, maar als dat gebeurt, dan zou dat naar verluidt in de lente van 2019 kunnen gebeuren.

Dat de nieuwe console geen plaats meer biedt voor fysieke schijfjes, hoeft geen problemen op te leveren voor Xbox-gamers die een grote verzameling fysieke games hebben. Voor hen komt er dan een zogeheten 'disc-to-digital'-programma, waarmee de fysieke games zijn om te zetten in digitale downloads.

Of deze plannen van het schrappen van de schijflade ook zijn weg zullen vinden naar de nieuwe, toekomstige Xbox-console, is onduidelijk. Dit project van de nieuwe Xbox zou de codenaam Scarlett dragen en het gaat wellicht om twee consoles: een reguliere console die de berekeningen lokaal uitvoert en een goedkoper kastje dat gebruikmaakt van Microsofts aankomende gamestreamdienst.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-11-2018 • 20:29

220 Linkedin Google+

Reacties (220)

Wijzig sortering
Ah, dus Microsoft liep 5 jaar op de feiten vooruit :) Dit was namelijk het plan om te introduceren bij de eerste Xbox One. Geen fysieke games, alles digitaal. Werd toen niet bepaald enthousiast op gereageerd maar de markt is in die 5 jaar flink veranderd. Digitaal is flink groot geworden dus het is niet zo'n rare stap.

Wel vervelend voor de mensen die nog graag fysieke games kopen, deels als verzamelobject, deels omdat je dan ťcht je game hebt.
Wat ik vervelend vind is dat je het spel niet kunt doorverkopen dan. Vind ik nu prettig.
Ooit de prijzen gezien in de "online stores"? Prijzen kunstmatig hooghouden, ook van oude games zoals Skyrim, Fallout, etc, en dan de optie verwijderen om ze fysiek tweedehands te kunnen kopen. Dan komt er geen console mee in bij mij.
Online is tegenwoordig goedkoper dan fysiek.
Geen fabeltjes vertellen.
Skyrim 20 euro.
Fallout 15 euro
Fysiek kopen voor 22 en verkopen voor 10 als je het hebt uitgespeeld, en het is dan flink goedkoper.

Edit: Skyrim special edition verkoop 22 inkoop 11§
https://nl.webuy.com/prod...-v-skyrim-special-edition

[Reactie gewijzigd door Gondor op 17 november 2018 12:17]

Zoals Microsoft al voorspelt heeft is de fysieke wereld tijdelijk.
pc's en nu dus ook consoles worden verkocht zonder cd speler.
Downloads zijn de toekomst, zoals Xbox gamepass en sony volgt.

Honderden spellen voor een bedrag per maand conform het netflix/ iTunes model.
Uiteindelijk veel goedkoper, dan jouw linkje.
Ik denk dat jouw onhandige gesleur met discs eerder ophoud te bestaan dan jij denkt.
Digitaal kun je ook nog steeds verkopen als je bij voorbeeld steam of Origin gebruikt.

En hoe bedoel je goedkoper? Tripple A games waar je heel lang over doet zijn niet goedkoper als je ze als ala netflix gebruikt.

Ik weet niet hoeveel uur jij gamed per dag, maar als ik bijvoorbeeld een spelletje start dan is het vaak pas op een zaterdag/zondag voor een paar uurtjes per keer en als ik dan een netflix variant op games moet afsluiten ala een tientje per maand wordt voor mij persoonlijk gamen een dure hobby als ik dit terug reken naar 1 AAA titel die ik dan uitgespeeld heb.

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 17 november 2018 19:01]

Dan koop jij lekker 1 AAA titel voor 70 euro.
heb je 7 maanden x 4 weekenden de tijd om hem uit te spelen.
Waarom moeten mensen alle usecases altijd opzichzelf projecteren...
Omdat dat de enige persoon is die er (voor die persoon) toedoet, en dat is gewoon begrijpelijk.

Zelf kijk ik nauwelijks netflix (omdat ik het aanbod ruk vind) maar ik heb wel een abo omdat ik berekend heb dat ik het toch vaak genoeg gebruik dat het voordeliger is om een netflix abo te hebben dan om die series die ik kijk te 'kopen'.. maar dat is het punt: Er is ook een mogelijkheid om (online) series of films te kopen.

Mensen zijn allemaal verschillend dus het is goed dat er verschillende vormen van content aanbod zijn zodat iedereen een model kan gebruiken dat bij hen past.

Met jou argument kunnen we net zo goed allemaal in dezelfde auto rijden en allemaal dezelfde kleren dragen.. want immers is het 'onzin' om vanuit je eigen usecase te beredeneren. :+
digitaliseren is het verkeerde woord. Data is al digitaal. Waarbij je dvd/bd speler de data omzet naar een signaal op je tv die deze weer analoog op het scherm laat zien

Netflix, doet precies het zelfde. Data opslag is digitaal en digitaler zal je het niet krijgen. Verspreiding van de data zal veranderen. En die verandering is al een paar jaar bezig.
Je afgelopen 3 reacties zij vrij aggressief drakiesoft.

Om even in te haken op jou reactie op mijn reactie op jou reactie:

Dit is wat jij zei:
"Honderden spellen voor een bedrag per maand conform het netflix/ iTunes model."

Dit is wat ik zei:
"Mensen zijn allemaal verschillend dus het is goed dat er verschillende vormen van content aanbod zijn zodat iedereen een model kan gebruiken dat bij hen past."
Dit is wat ik (samen met mijn voorbeeld) hiermee bedoelde:
"Het is niet goed als er ťnkel subscriptie diensten over blijven"

Vervolgens reageer jij weer op mij dat mijn post niks met de 'discussie' te maken heeft terwijl ik letterlijk een tegenargument geef voor jou hypothese/voorspelling. 8)7
Je moet lezen in de context van het verhaal. jij haalt alles erbij wat niet van toepassing is. Erg vermoeiend.
hoho, niet zo aangebrand :P Ik probeer alleen wat uit te leggen.

Ik projecteer het zeker op mijzelf omdat het om mijn geld gaat. Dat het de toekomst wordt, zou zomaar kunnen, maar ik hoop wel dat er voor mensen zoals ik fysieke games zullen blijven bestaan danwel als download en niet "alleen" als all you can eat basis. Daar game ik te weinig voor.
Je projecteert de verkeerde usecase op jezelf. Zoals ik al zei,dat is niet de discussie. En nee persoonlijke fysieke games bestaan al lang niet meer. Updates,online spelen, account aanmaken is allemaal via internet. Doe je dat niet, kan je helemaal niks met je zogenaamde fysieke cd. Kijk naar cd, dvd of Blu-ray. Allemaal aan het uitsterven. Net zoals de c64 casettebandjes van vroeger. Het nieuwe medium is de cloudopslag, alleen sommigen willen daar niet aan en komen met drogredenen zoals kosten, doorverkopen of verzamelwoede van hoesjes.
Jawel, dit was wel de discussie. Ik haakte in op het moment dat het om het financiŽle gedeelte ging.

Laat ik het anders zeggen... Er bestaat in deze discussie niet iets als 1 waarheid.
De 1 zweert bij fysiek of download die hij/zij weer kan verkopen om het zo goedkoop mogelijk te houden of wilt lekker verzamelen. En de ander wilt een makkelijke manier van gamen en wilt hier per maand een vast bedrag voor betalen, wat misschien niet altijd financieel het goedkoopst is of misschien wel als je veel gamed.

Mijn excuses btw: ik heb het hier voornamelijk over PC gaming en heel dit artikel gaat over de xbox

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 19 november 2018 22:32]

De discussie is fysiek versus download in de context van de driveloze xbox uit dit artikel. En dan financieel, dus fysiek zou goedkoper zijn dan download. De discussie gaat niet over gamepass vs losse digitale download waar jij het over hebt.Dat is een persoonlijke keuze en zoals ik al zei, dat boeit mij niet.
Je kunt ook bijvoorbeeld met een vriend samen een game kopen en de prijs delen bij een digitale versie.

Black ops 4 60 euro
Koop het met een vriend voor 30 p.p.
Zet game share aan.

Koop bo4 cd voor 60
Verkoop het na anderhalf jaar voor 30. Komt op het zelfde neer.

Wanneer je het verkoopt kan je het uiteindelijk nooit meer spelen. Wanneer je met een vriend dit samen aankoopt kan je er later altijd nog plezier van hebben voor een goedkope prijsje.
Toevallig nu eventues met de "black friday" sales. Daarna gewoon weer 30+. I guarantee it.
Nee hoor, deze acties zijn er eens in de zoveel tijd. Zelf heb ik ook fallout 4 disc en later vis de store digitaal. Dit puur voor het gemak van geen discs hoeven wisselen.
Ja, je zit nu met de black friday deals en fallout 76 is net uitgekomen.

De store is duur met zo nu en dan een leuk aanbiedinkje.
niet alleen de store.
je kan ze ook buiten de store digitaal aanschaffen, bv cdkeys
Dit is sowieso niet waar.

Games zijn op release bijna altijd wel goedkoper aan te komen bij een Media Markt of ene AllYourGames. En er is ook nog vaak zat de mogelijkheid om een kortingscode te gebruiken bij bijv. een Wehkamp i.o.d. (Fall Out 76 is nu online (PS Store) §69,95, ik heb 'm voor §50,- bij een online shop op het web, fysiek dus)

En als je games ver na release wilt kopen, kan je beter even naar marktplaats of de gebruikte sectie bij de GameMania

[Reactie gewijzigd door Sankel op 18 november 2018 02:31]

Het gaat hier over xbox, niet nintendo gozer
Nee, het gaat over xbox. Wat nintendo doet weet ik niet en gaat hier niet op
Ik koop vrijwel al mijn games gewoon op psn en dat kan ik niet duur noemen. Tuurlijk, sommige titels zijn duurder. Maar veel prijzen, zeker in de sales, zijn zeer schappelijk. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik vind het prima om alleen digitale versies te hebben.
Jij kan het misschien niet duur noemen, maar dat is het doorgaans wel. RDR2 gekocht voor 55 euro bij de MM, terwijl een nieuw spel als dit vrijwel altijd 70 euro is bij introductie op PSN. Dit kan ik dus zeker duur noemen. De enige manier waarop ik zo'n digitale aankoop, money wise, kan verantwoorden is wanneer je de game vervolgens deelt met een vriend, ben je maar 35 euro kwijt. Anderzijds is digitaal (PSN dan, via andere door velen 'shady' genoemde sites kan je digitaal ook goedkoop uit zijn) gewoon onnodig duur, retail is goedkoper en daar is nog een fysiek product aan gekoppeld ook.
Ik heb Digitaal RDR2 voor 59 dollar in de Amerikaanse Xbox store gekocht. Ik heb hem nog niet vaker goedkoper gezien.

Ik ben niet echt meer van het doorverkopen. Helemaal niet nu je games bij MS gewoon naar het volgende platform kunnen meeverhuizen. Een digitale bibliotheek opbouwen, net zoals de PC mensen dat bij origin of Steam doen. Dat is wat ik wil. Ook omdat ik mijn digitale game hier gelijk met mijn zoon kan spelen (ook tegelijk) waardoor ik dus games niet 2X hoef te kopen. Er is hier in huis geen enkele use case waarbij het goedkoper is om het niet digitaal te doen. Helemaal niet met het gebruik van buitenlandse Xbox stores.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 19 november 2018 07:08]

Juist, dat dus. Voor games waarvan ik al weet dat is een toppertje 100% of een game die na een jaar eigenlijk wel ´op' is (met name als je online speelt) zoals een Fifa bijvoorbeeld koop ik wel digitaal meestal. Scheelt ´gebrom´ en de argumenten heb ik net genoemd.

Games waarvan ik niet weet wat ik kan verwachten of waarvan ik niet 100% zeker weet of het toppertje is die koop ik op schijf en kan ik eventueel verkopen mocht ik het niks vinden. p.s.s jammer dat dat op Steam niet kan, ik had 2 jaar terug ofzo BF1 gekocht, ik vind het HE-LE-MAAL niets, een maatje (en collega) wou hem graag hebben maar dat gaat niet omdat hij aan mij steam-account zit. Dat is de meteen de rode draad met die digitale games het zit aan je account en geraakt niet los.
Het punt is wel dat dit op PC (vrijwel) altijd zo is, al koop je een fysieke disc zul je een license key in moeten voeren die non-transferrable is, waardoor je je game alsnog niet kan door verkopen aan een derde partij als je je bedenkt. Bij console is dit nog anders omdat de licentie zit gekoppeld aan de disc, niet aan de key.
jup klopt. Die BF1 was fysiek gekocht maar idd gekoppeld aan Steam. Imo is de enige meerwaarde van een fysieke hedendaagse pc game hey hoesje en misschien installatiesnelheid. (Games van 60/70 gb kan lang duren om te downloaden)
Spellen als GTA V zijn met disc een drama. Minstens 5 dvds waarbij installatie op een hardeschijf zo'n 4 uur duurde waarna ik de zero day patch kon downloaden (wat 3 dagen heeft geduurd met mijn toenmalige internet traagheid).

Een voordeel van fysieke versie is wel dat je het vaak een dag of twee eerder binnen hebt.
GTA5 is (heb ze bekeken, heb de 360, PS3, Xbox One en PS4 versie hier) allemaal ťťn disc. Dus Blu-rays. 5 DVD's is wellicht op PC maar dan sowieso wat vreemd.

In ieder geval, ik koop alleen maar fysiek. Nooit voor het doorverkopen want ik bewaar/verzamel, ten tweede met de reden dat ik wanneer dan ook kan spelen wanneer ik wil spelen en onafhankelijk wil zijn van (online) diensten. Des te lastiger is het als het dermate grote patches zijn die het spel anders onspeelbaar maken; over ** jaar zijn de downloadservices er niet meer en dan is je disc ook waardeloos.

Maar, buiten dat altijd op disc en zal ik niet overstappen op download-only. šls ik dat al zou doen dan zou ik nooit zoveel spellen kopen als dat ik nu doe maar echt alleen hetgeen wat ik niet wil missen.

De prijzen zijn daarbij ook erg vreemd. Digitaal is vaak duurder dan fysiek ondanks dat digitaal geen fysieke media kent, distributie, boekjes (meer pamfletten maar OK) etc. Je betaalt voor het gemak en dat weet men.
Nou voor steam bv is het toch anders, je kunt op veel plekken (legale) steamkeys kopen die vele malen goedkoper zijn dan bv via steam zelf, en je collectie groeit dan ook heel snel. Op den duur begint met fysiek toch plaatsgebrek een probleem te worden...
Ik verzamel van NES tot huidige generatie dus ja, plaatsgebrek..is bij mij een hobbyruimte zeg maar. :)
Koop al jaren met een VS account op zowel XBox als PS4 en betaal nooit meer dan de disc versier in Nederland kost. Meestal ben ik juist voordeliger uit.
Op de 360 is GTA V toch ťcht meerdere discs hoor... Dat waren sowieso nog dvd’s.
Zeer herkenbaar, GTA V installeren op mijn laptop duurde een halve dag.

FIFA koop ik al jaren voor PC, op een gegeven moment kocht je dan een disc in een doosje, waarna ik in Origin de code invoerde om te downloaden. Kortom een werkloze disc.
Een key kopen in een online store werkt ook prima, en kan goedkoper zijn, maar voelt een beetje maal.

Nu heb ik sinds 2018 een "key in een doosje" gekocht. Dus wel de hoes, maar ipv een disc een briefje met een code erin.
Duurt wel een dag langer tov een online key.
Als een game lang genoeg uit is ben je toch wel even bezig met downloaden van allerlei patches en "gratis" DLC die er aan toegevoegd word (Denk aan cosmetics en wapens uit loot boxes in bijvoorbeeld recente COD games)
Helemaal mee eens. Daarnaast heb je vaak op Steam leuke aanbiedingen terwijl shops als mediamarkt en intertoys vaak gewoon een hoge prijs houden heb ik gemerkt
Inderdaad, maar de store van de Xbox zelf heeft vaak ook veel hogere prijzen dan de winkel of sites als cdkeys.com.
En dat kan zorgen voor grote ergernis wanneer je een slechte internetaansluiting hebt. Kan niet wachten op glasvezel die waarschijnlijk volgend jaar hier komt.
Moet de servers het wel aankunnen. Steam kan mijn 1gbps aardig aan. Playstationnetwork niet. Die blijft meestal rond de 100mbps hangen.
Met de 3mbps die ik nu amper kan halen ben ik al blij met elke verbetering.
Dan ben je er zeker blij mee ja. Ik dacht dat je nu bij bv Ziggo zat met 200mbps. Dan heeft Glas weinig nut als je bv op Playstation network zit
Een DVD kan toch maar 4GB houden, dus je installatie op PC gaat er niet veel beter op worden. En na een paar maanden/jaar zijn die files allemaal verouderd, en zul je ook die moeten downloaden.
We zitten kwa internet snelheden in NL op het punt dat downloaden bij een aanzienlijk deel van de abonnementen/aansluitingen sneller is als van een DVD installeren. En het tig keer moeten wisselen van schijf vertraagd ook weer. Ik denk dat je met een 160Mbit verbinding al een stuk sneller bent als van DVD lezen. 80Mbit word spannend denk ik.
Bij xbox weet ik het niet uit mijn hoofd, maar op steam kom ik niet verder dan 5 mb/s, terwijl we Ziggo basis hebben (rond de 40 mb/s) en dan duurt het lang met een spel als GTA V van 65-70 gb.
GTA is idd een ramp wat download snelheden betreft maar op Steam, Origin en Epic zie ik wel snelheden langs komen van 20 a 30 MB/s. Van het weekend nog Battlefield 4+alle DLC bij een maat van me geherinstalleerd op z'n SSD schijf, was zo klaar met snelheid van rond de 30 MB/s, stukken sneller als van DVD.
Maar ik houd op zich wel van fysieke media dragers alleen zijn die optische disk gewoon uit de tijd aan het raken, het zou uitgevers sieren games op USB drive oid te leveren die ook overdracht snelheden van enkele 10tallen MB/s halen.
Misschien dat het dan toch een limitatie op mijn verbinding is, ik weet het niet. Ik installeer tegenwoordig alleen de games die ik echt speel. En op het moment dat ik een andere weer eens na bv een jaar wil spelen installeer ik hem opnieuw. Want ik installeer toch soms mijn pc opnieuw wanneer ik dat wil, dus dan installeer ik gewoon qua games alleen wat ik op dat moment wil gaan spelen. Op dit moment heb ik alleen F1 2017 + FarCry 5 er op staan. COD WWII bv en GTA V heb ik nu al een keer of 2 volledig uitgespeeld.
Alleen liggen de prijzen ook behoorlijk wat lager op pc. Een gemiddelde Xbox/PS4 game is al snel 10 euro duurder dan op pc. En als je sales afwachten of in een (legale) keyshop koopt kan het nog veel goedkoper.
Ik snap wel dat dat niet kan. De stap is dan wel heel klein om games te verkopen, wat weer inkomstenverlies is voor zowel steam als de verkopende partij.

Ik zat in exact dezelfde situatie als jij met Battlefield 1, ik vond het helemaal niks. Waarom heb je niet gebruik gemaakt van die service die Steam aanbiedt dat je je geld terugkrijgt? Dat had ik gedaan.
Volgens mij was ik net te laat in die zin dat ik net die grens van 2 uur (dat is de grens dacht ik) had overschreden.
Inderdaad en als de service stopt kan je niet meer bij je games, plus ook een beetje zuur voor alle mensen die geen snelle verbinding hebben.
Dat is met fysieke media nauwelijks anders... Ja je kan misschien de game nog wel installeren, maar dan krijg je de buggy gold versie waar nog niet eens de day one patch overheen is. In veel gevallen is dat nauwelijks speelbaar.
Met andere woorden, mensen die legaal een spel aanschaffen worden gewoon gestraft door dit soort DRM maatregelen.

Steeds vaker is een day-1 patch benodigd om het spel Łberhaupt te kunnen spelen, zie dat op een console maar eens voor elkaar te krijgen i.t.t een PC versie waar je vaak nog wel patches/game bestanden eventueel kan back-uppen etc. (mede hierom ;w UWP)
Laat staan dat het eigenlijk kolder is dat spellen in zo'n slechte staat initieel worden verkocht of enkel met een online installer op de disk, waar koop je anders fysieke media voor behalve als collectors item?! Slechte zaak dus.

Steeds meer wordt de controle van de eindgebruikers gelimiteerd en men slikt het vaak als zoete koek als het betekent dat ze wat meer 'gebruikersgemak' terug krijgen. Tot ze uiteraard tegen dit soort dingen aanlopen en dan vloeken ze alles bij elkaar en zijn je zuurverdiende centen eigenlijk gedeeltelijk in een bodemloze put verdwenen, want je product is niet meer bruikbaar. (dat is ook het doel, ze willen dat je nieuwe versies koopt en die cirkel blijft volgen)

Wordt het dan maar tijd om voor elk spel een ander account aan te maken en deze te linken aan dat specifieke account en dan maar de accounts te verkopen zodat mensen tenminste de 'spellen' nog kunnen doorverkopen? Geen idee of dat een optie is maar ik zie ze dat ook niet snel toelaten.
De grote online diensten (Steam, PSN, Xbox live) gaan al een tijdje mee, het is echt niet zo dat je iets nu koopt en een maand of zelfs een jaar later doet je game het niet meer. Ik koop veel digitaal, voor het gemak inderdaad... en als ik de game over 10 jaar niet meer kan starten, tja, eh, so what? Ik speel nu ook zo goed als nooit zulke oude games. Het gaat hier dus ook helemaal niet om het kopen van een volgende versie, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Dat is misschien zo bij online games waar de servers van down gaan, maar daar hadden we het niet over.
Misschien jij niet, maar veel andere mensen hebben die wens wel.
Dat heden een groep mensen zoals u denken betekent niet dat het behouden van de alternatieve manier ineens irrelevant is geworden.
Dan erbij het feit dat je lang niet altijd toegang tot internet hebt als je ergens anders de console mee naartoe neemt, nog niet eens het punt van slecht internet of data-limieten.

Enkel de toevoeging om spellen ook tot digitaal om te zetten zodat de DVD's niet fysiek nodig zijn is natuurlijk wenselijk en geeft je meer mogelijkheden in plaats van minder, dat komt de gebruikersvriendelijkheid juist wel ten goede.

Overigens verdwijnen er regelmatig ook spellen van de online diensten zoals Steam zodat je deze dus helemaal niet meer kan kopen.
Ja dat klopt, een fysieke winkel heeft hetzelfde en legt al sneller de bijl erbij neer, maar als je initieel het product hebt gekocht kan je er in veel gevallen ten alle tijden nog van genieten. (al dan niet met omwegen, maar bij consoles is dat lastiger dan vroeger toen er nog niet echt een patch/always-online beleid was)

Tevens is dat dan zonder eventuele aanpassingen zoals het verdwijnen van content als muziek, zodat je tenminste nog lekker de originele versie van het spel kan gebruiken zonder hier druk over te hoeven maken.
Een spel geleased bij een online dienst zal je niet snel te gelegenheid geven dat te omzeilen als je niets hebt geback-upt en je krijgt wel toegang tot het spel maar met limitaties terwijl je vroeger betaalde voor de volledige content.

De reden dat ik het aanhaal over het kopen van een nieuwe versie is juist dat het slecht is dat bedrijven zoveel invloed achteraf kunnen uitoefenen over hoe lang je hun product mag gebruiken en dat ze naar eigen zin je de toegang kunnen ontzeggen en als je nog iets soortgelijks wilt spelen je perse een volgende iteratie van de franchise moet kopen, die niet perse beter zijn.

Over dat doorverkopen moeten bedrijven niet zo lopen janken, want de gehele maatschappij verhandelt al eeuwenlang 2e hands spullen zonder dat de originele makers hier een cent van zien.
Het is gewoon een vorm van hebberigheid van een luie geldwolf wat de globale maatschappij niet ten goede komt.
En zonder het verhandelen van dit soort waar zouden er allang heel veel dingen verloren zijn geraakt of ontoegankelijk zijn in de toekomst.

Ik ga hier trouwens niet oneindig over lopen bakkeleien, dus ik laat het hierbij.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 17 november 2018 19:04]

Zo... een heel verhaal :)
Maar volgens mij overschat je enorm hoeveel mensen echt oude games willen spelen. Ja, tuurlijk, ze zijn er wel, maar je presenteerde het net in ieder geval alsof dat de norm is. Alsof bijna iedereen die nu games digitaal koopt zich straks voor de kop slaat, terwijl ik er zeker van ben dat het de overgrote meerderheid echt niet kan schelen.
Overigens verdwijnen er regelmatig ook spellen van de online diensten zoals Steam zodat je deze dus helemaal niet meer kan kopen.
Klopt, maar als je ze al gekocht hebt kun je ze wťl blijven downloaden. Ik heb zelf meerdere games in mijn library die niet meer te koop zijn, maar ze zijn voor mij gewoon beschikbaar hoor.
Inderdaad en als de service stopt kan je niet meer bij je games, plus ook een beetje zuur voor alle mensen die geen snelle verbinding hebben.
Het is dan ook een EOL console
De Xbox-One serie heeft zijn updates ( en centen ) opgebracht voor MS
Dit zal alleen maar zijn als vervangmarkt, voor mensen die al zo'n console gehad hebben, en hem nog wat extra tijd willen geven.
Dit zal niet voor de nieuwe klant zijn, daar komt een jaar later de echte opvolger voor.
Precies dit. Hier maak ik zelf ook dankbaar gebruik van (bij de PS4).
De tijd dat ik games bij de launch voor de hoofdprijs kocht is echt voorbij. Ik pik nu een game altijd voor rond de 30 euro nieuw op of nog minder voor een tweedehands. Na het uitspelen weer verkopen, tenzij het een game is die echt het bewaren waard is (Tomb Raider, GTA).

Bovendien merk ik toch dat de fysieke spellen 9 van de 10 keer goedkoper te krijgen zijn dan de digitale

[Reactie gewijzigd door yorroy op 16 november 2018 21:33]

De aanschaf is goedkoper dan nieuw. En als ik klaar ben heb ik ook de restwaarde nog van de verkoop. Speel toch maar 1 spel per keer, geen tijd voor meer. Als ik weer wil spelen, wat bij GTA V zo was, koop ik hem weer (vaak nůg goedkoper dan)

Per saldo is een game x uur spelen goedkoper dan een bioscoop bezoekje, wat vaak 1,5 tot 3 uur vermaak is.
Of als je huidige Xbox de geest geeft, dat je je games op een nieuwe of tweedehands Xbox kan verder spelen.
Inderdaad. Ik heb nog nooit meer dan 40 euro voor een spel betaald. Ik koop ze dus bijna altijd 2dehands.
40 euro voor een 2e hands spel? Als je goed rond kijkt kun je voor zo'n prijs splinternieuw krijgen.
Om deze reden maak ik voor elk 'groot' (lees: duurder) spel een los Steam-account aan. Spelen doe ik allemaal in hetzelfde account via Family Sharing. Werkt perfect. Ik heb nu 11 accounts :P
Het voordeel hiervan is dat ik het spel gewoon met account en al kan doorverkopen, als ik er vanaf wil. ;)
Mag dat? Maar bedankt voor de tip! Ik haal meestal El cheapo aanbiedingen op steam. Humble bundle, steam Dale etc.
Anderzijds vind ik het heerlijk dat ik sommige games niet hele tijd schijfje moet wisselen. Het heeft beide zijn voordelen en nadelen.
Alles heeft zijn voordelen. Snap je punt helemaal. Voor mij is tijd een dingetje. Ik heb een game erin tot ik hen uitspeelt of flauw van ben. Voor mij geen issue. Als je veel wisselt is schijfje wisselen vast vervelend.
Kostenaspect vind ik ook belangrijk. Goedkopere hobby heb ik daardoor niet :)
Dat kon juist wel met de originele plannen, toen ging iedereen haten dat ze schijfjes wouden en heeft MS al hun plannen teruggedraaid.

Nu kun je juist alleen maar verkopen als je je game op een schijfje koopt, wat voor alles behalve verkoop onhandiger is
Je kan voor elk spel dat je koopt een nieuwe account aanmaken en dan het spel verkopen met account. (Natuurlijk wel ff al je betalingsgegevens verwijderen). Het is niet erg praktisch, maar het kan wel.
Gamers zijn eigenlijk hopeloos ouderwets, houden niet van veranderingen. Als er ook maar iets verandert reageren ze alsof hun een groot onrecht is aangedaan.
Microsoft heeft best wat fouten gemaakt bij de introductie van de originele One, maar veel dingen zijn inmiddels gewoon geaccepteerd zonder protest uit de gaming community, terwijl deze destijds helemaal los ging op de veranderingen die Microsoft aankondigde.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 19 november 2018 07:59]

Zowel Microsoft alsook Sony zagen deze en andere ontwikkeling 5 jaar geleden al en hadden beide uitgebreide plannen. Microsoft presenteerde als eerste op de E3 en dat werd negatief ontvangen. Sony had plan B klaar staan en hield de daarbij horende presentatie. Het gevolg kunnen we.

Maar tijden veranderen en wellicht is de tijd er nu wel rijp voor. Sony heeft het al eens geprobeerd met de PSP Go en dat mislukte. De tijd was er toen niet rijp voor.
omdat retailers nauwelijks geld verdienen met digital only, eenmalige aankoop van de device maar wat blijft er daarna nog over?
Klopt maar als Microsoft Xbox Game Pass lekker door zet dan blijft er toch steeds minder over voor de klassieke retail. 5 jaar geleden was dat nog een no go schijnbaar. De vlag hangt er nu echter heel anders bij. Digitaal is steeds meer geaccepteerd.
Waar is het meer geaccepteerd? Niet echt in de gaming industrie. Misschien in de streaming of wat dan kkn wel.
Op kleine schaal kunnen de retailers misschien ermee leven maar als Microsoft en Sony beide diensten echt groot aanpakken dan heb ik me twijfels erover of de retailers nog de consoles zullen verkopen.

En je moet het zo zien, tenzij Microsoft, Sony en Nintendo alle drie dit gaan doen en vooraf afspreken dan heeft dit misschien een kans van slagen.
1 ding weet ik zeker, bij digital only koop ik sowieso minder. Fysiek is altijd goedkoper, 2de hands of in dikke uitvoering te krijgen. Digitale bonus meuk zal mij aan mn reet roesten.
Ik heb nog nooit zoveel gekocht sinds ik digitaal.ben gegaan en aan gamesharing doe. Al die sales het hele jaar door hebben ook erg meegeholpen. :P
Same here, hier een heel lijstje aan steam-accounts in de passwordmanager staan, die allemaal per serie zijn aangemaakt
Fallout, GTA blah-tycoon / builders
Samen met een paar vrienden kopen we de game, en delen die steamaccounts onderling.

Werkt prima, ook met doorverkopen, je verkoopt doodleuk de hele steamaccount en laat het ww/mailadres wijzigen door de nieuwe eigenaar
Maak je dan een nieuw e-mail adres aan per account?
Op wat voor plekken kan je dan makkelijk zo een account doorverkopen? Of is het altijd via via
Per game inderdaad ander mailadres.
Meestal vaste structuur, deel naam v/d game, releasejaar en indien nodig een cijfer om het uniek te houden.
live.com, outlook.com, gmail en nog verschillende free providers .. met een paar minuten heb je een nieuw adres.

Doorverkoop gaat via fora, of inderdaad via-via.
Het is niet zo dat we massa's games in de aanbieding hebben, het is geen handeltje ;)
Maar ervaring uit het verleden, waar inderdaad gedoe was met doorverkoop ( of zelfs accountblokkade vanwege een foutje met autoclick software, Steam zag dat als cheating ) hebben we een gedeelde keepass-database opgezet, waarin we onze aanschaf plaatsen onder bovenstaande criteria.

Zelf heb ik hier in huis zelfs Fallout4 2x aangeschaft ( zo'n sloeber ben ik ) omdat we te vaak aan het samen-speel limiet kwamen, en mijn oudste het ineens ook leuk begon te vinden.
Ah thanks voor je reactie en uitleg!
Onder de streep geven mensen zoals hij waarschijnlijk meer geld uit aan games...
Wat heeft dat nu weer met sloeber te maken ?

Games hebben een houdbaarheidsdatum, de ene speel je langer dan de andere
Dat jij bakken met geld verdiend, en het niet interesseert of er restwaarde aan zit, is niet mijn probleem.

Wij kopen games, spelen ze en als de lol ervan af is, gaat hij naar een nieuwe liefhebber.
in welk artikel, welk wetboek staat dat dan ?

Wie heeft het over dubbeltjes ?

Gemiddelde game kost gewoon rond de 30 / 60§
Ik denk, zo lang je in elk geval de keus het als consument ook gewoon een exemplaar te kopen met schijflade, dat er niet zo heel veel aan de hand is. Wat MS 5 jaar geleden probeerde was (volgens mij) het als exclusief model presenteren waarbij er amper/geen andere opties meer waren.

Ik vermoed dat het nog veel voeten in de aarde gaat hebben voordat alles digital-only gaat zijn. De grote consolemakers hebben nou eenmaal ook hun verkooppartners om rekening mee te houden. En dan zijn er nog wat haken en ogen inderdaad, waaronder het al dan niet kunnen doorverkopen van je full-price games (waarschijnlijk niet dus).
Er staat technisch weinig in de weg voor MS om klanten een USB BD(XL) station aan te laten sluiten, maar dat is een kwestie van wil. Wil dat allicht niet in de strategie van MS past.
Dan zit je nog steeds met een extra kastje opgescheept. De 360 had dat trouwens ook, maar dan met hddvd. Zowel hddvd als de losse drive werden geen succes.
Dan zit je nog steeds met een extra kastje opgescheept.
Lijkt mij een overdreven 'probleem'; een USB-ODD is redelijk klein (vooral als je een slimline model koopt), en het staat onopvalllend op een bureau of onder je TV.
De 360 had dat trouwens ook, maar dan met hddvd. Zowel hddvd als de losse drive werden geen succes.
Omdat de Xbox 360 al een drive had? De meerwaarde voor een USB-ODD neemt toe als het apparaat niet met een ODD wordt meegeleverd. Daarnaast ging HD DVD richting Betamax, dus logisch dat daar weinig animo voor was. Mensen waren erg te spreken over de BD die de PS3 had, want 'dat had de Xbox 360 niet', dus een ODD maakte wel degelijk wat voor gebruikers toentertijd uit, wat overigens nog steeds voor veel gebruikers geldt.

Edit: en trouwens kon je wel een externe ODD op een Xbox 360 aansluiten, maar dat werkte alleen voor films, en niet voor games.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 16 november 2018 21:08]

Ah, hier nog zo'n HD-DVD speler in doos voor de 360. Maar dat is geen vergelijk zoals jij het stelt; die was louter voor films op HD-DVD, games zijn op dit format nooit uitgebracht. Desalniettemin een leuk stukje hardware om te hebben mede omdat het geflopt is. Beetje de laser-disc van die periode eigenlijk.
Die backlash was grotendeels te danken aan de enorm slechte afhandeling van Xbox divisie en Adem Orth. Dit heeft ook het success van Xbox beschadigd.

Zelf heb ik voorkeur voor een digital bibliotheek, neemt minder plek in beslag. Nadeel is wel dat je het momenteel dan niet meer kan verkopen.

Ik hoop ook snel dat het fysieke naar digitale game trade programma naar nederland komt.

Niet populair maar beter voor mileu ook

Op termijn hoop ik dat fysieke kopieŽn van games, boeken, tijdschroften etc snel verdwijnen, echter moet 2de hands verkoop digitaal verplicht mogelijk worden.
Dat lees ik hierboven al een.paar keer (niet meer kunnen verkopen) zou je per game een account kunnen aanmaken ? Dan je naam en password doorverkopen.
Ondanks dat het mogelijk is, is dat nu niet de meest efficiŽnte manier, vervuiling van mail adressen en accounts.
Niet aan te raden, meeste platforms zijn zo vervelend om je hele account dan te bannen als ze een doorverkoop/wijziging van eigenaar detecteren, plus eventuele secundaire accounts die ze ontdekt hebben.
Eerste keer moet (hier) nog gebeuren, ik deel al een paar jaar steam / origin accounts met wat vrienden.
Ook doorverkoop van een game + account is tot nu toe geen issue geweest.

Je moet niet 20x een naam/email wijzigen op een account, maar een non-descript (free) email en dan na verkoop de nieuwe eigenaar met zijn eigen mailadres, is vrijwel nooit een probleem.
Of misschien liep Valve met Steam ruim 10 jaar vooruit? ;)
Steam is inmiddels ook al weer 15 jaar oud
Euhm, zoveel heeft dit niet met het plan van 5 jaar geleden te maken. Bij het orginele plan moest de console altijd online zijn en kon je discs niet doorverkopen.
Ah, dus Microsoft liep 5 jaar op de feiten vooruit :) Dit was namelijk het plan om te introduceren bij de eerste Xbox One. Geen fysieke games, alles digitaal. Werd toen niet bepaald enthousiast op gereageerd maar de markt is in die 5 jaar flink veranderd. Digitaal is flink groot geworden dus het is niet zo'n rare stap.

Wel vervelend voor de mensen die nog graag fysieke games kopen, deels als verzamelobject, deels omdat je dan ťcht je game hebt.
Je bedoeld de rampzalige E3 presentatie? Ik dacht dat het meer ging om dat je altijd online moest zijn, ze af wilden van 2de hands games en alle games Kinect ondersteuning moest hebben, die je ook nog eens ten alle tijde aangesloten moest hebben. En oh ja, Tv, sports, en Call of Duty.
Voor die mensen komt er dan een hele mooie optionele blu-ray op USB C beschikbaar voor het magische bedrag van 99 euro.

Digitaal is wel de toekomst begrijp me niet verkeer maar zolang de digitale games duurder zijn dan de fysieke dan zie ik de mensen puur om gemak nog niet echt om hobbelen maar goed kan het verkeerd hebben natuurlijk
Ik heb sinds kort de XBOX X en geweldig beeld in veel games. Zo heb ik nog steeds de PS4 Pro en kan nu al zeggen dat bij een game als AC Odyssey de beeld kwaliteit van de xbox X beter is dan de PS4Pro, de game laad sneller en in de game zijn er ook dingen die de xbox veel sneller laad.

Ik heb de XBOX X gekocht op games als gear of wars ,halo etc. te spelen en gekocht met bol.com bonnen (werk) en het is nu al weken mijn main console. Ik blijf het zeggen , hij is zo STIL , je hoort hem niet _/-\o_ en is ook nog grafisch beter en sneller _/-\o_ _/-\o_

Maar goed ik heb al wat goede deals ingekocht via cdkey en ik had bij de console rdr2, forza 5 en forca motorsport. Gratis BF1 . (Gold) Games die ik heb gekocht cd-key only zijn battle field 5 , Fifa 19, AC , gear of wars 4 en wat andere kleinere games. Dus dat die CD-speler eruit gaat vind ik geen probleem en las net ook dat Microsoft bezig is om de gamestore helemaal anders in te richten.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 16 november 2018 22:54]

Ik heb volgens mij al dik 8 jaar geen schijf lades in mijn pc's want ik koop toch nooit meer fysieke games. Echter is het grote verschil met consoles wel dat er op de consoles maar 1 store is voor de games waardoor competitie in feite niet aanwezig is en dat zou mij er van weerhouden om een console zonder lade te kopen. De stores maken er ook werkelijk misbruik van, aangezien de prijzen vaak gewoon §20 hoger liggen dan fysieke box copies.

Al zou ik daarnaast nog geen reden hebben om een Xbox te halen aangezien ze vrijwel geen console-exclusives meer hebben.
Blij dat ik net een Xbox One S heb gekocht MET lade, spaart een aparte Bluray speler uit...
Ja, want Blueray is de toekomst!

:+
Als je 4k wilt kijken is dat 1 van de weinige manieren om het te doen atm.
4k Netflix is op dit moment ietsje beter of gelijk aan een HD Blu ray, dus er is nog wel een weg te gaan als de tv's steeds groter blijven worden.
4k Netflix is op dit moment ietsje beter of gelijk aan een HD Blu ray
Misschien dat ik wat mis; een UHD disc die je in de winkel koopt, heeft een maximale bitrate van 100Mbit terwijl Netflix aanraadt "ongeveer" 25Mbit downstream te hebben. Dus afhankelijk van alle compressie, codecs, etc. etc. etc. kan je beargumenteren dat een fysieke disc "4x" meer data bevat en dus mogelijk beter ziet/hoort dan een Netflix-stream.

Wat is trouwens HD Bluray?

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 16 november 2018 21:58]

Netflix 4k is maximaal 16mbit (die 25 mbit is een internetverbinding aanbeveling).

Een ultra hd blu-ray heeft beduidend betere beeldkwaliteit dan Netflix.

Echter is het verschil in 4k bij iTunes een stuk minder. Ik ben dan ook overgestapt naar iTunes voor mijn 4k content. Goedkoper en meer!

Maar voor de echte puristen zal dat ook wel niet genoeg zijn :)

Ik zou trouwens wel een lade-loze console halen. Hij is alleen van het verkeerde merk voor mij nog :)
Netflix 4k is maximaal 16mbit (die 25 mbit is een internetverbinding aanbeveling).

Een ultra hd blu-ray heeft beduidend betere beeldkwaliteit dan Netflix.
Eens maar daarom begreep ik de uitspraak van REDSD ook niet; daar leek het namelijk alsof Netflix en UHD-discs een bijna vergelijkbare kwaliteit hebben. Zelfs met 4K Netflix zie ik soms nog artefacts op mijn UHD-TV en persoonlijk vind ik dat wel vervelend want dan weet je dus dat er dusdanige compressie is toegepast, dat sommige kleur-overgangen niet netjes bij de klant aan komen; dat zie je met een UHD disc inderdaad nooit gebeuren.
Het is ook 4k (netflix) vs HD (blue-ray) vergelijking, maar ik dacht dat alsnog de blue-ray schijf wint in kwalteid, maar kan het mis hebben.
Wat is trouwens HD Bluray?
ik neem aan om het verschil aan te geven versus UHD bluray
Hoeveel upstream is er dan vereist met 4K?
Die ziggogo meuk hobbelt met 3/5Mbit up. slinger ik daar bij een spel als Rocket league aan, piek ik geregeld tegen de max 17 van de 20Mbit(-% QoS). en daarmee is het al klaar met die Ziggo asynchrone zooi verbinding (200/20)
Blueray? Was da?

Ik koop graag fysieke games vooral om het gevoel wat in handen te hebben en niet afhankelijk te zijn van een leverancier of internet.

Maar het omzetten van fysieke games naar digitale downloads zie ik wel zitten omdat dat het wisselen van schijf overbodig maakt. Ik hoop dat die functie ook beschikbaar komt voor de oudere Xbox One.
Maar wat doe je als een fysieke game je alsnog een update van 60+ GB voorschotelt als je gebruik wil maken van de netwerk functionaliteit? (Ik neem hier GTA 5 als voorbeeld, maar geldt ook voor bijv BO3 op PS4)

Dan ben je vooralsnog afhankelijk van Internet om die update te downloaden, tenzij je uitsluitend single player games speelt met maar weinig grote updates die gedownload moeten worden.

Tegenwoordig is een disc kopen om tijd te besparen niet meer aan de orde, vind ik ook jammer omdat ik niet zo'n snelle internetverbinding heb. Voordeel van disc op console is wel dat je een game kan verkopen wanneer je er op uitgekeken bent, bij digitale licenties gaat dat helaas niet.
Het gaat er mij vooral om dat ik de game wil bezitten. Verkopen doe ik ze niet. Digitaal is vooral gemakkelijk maar "voelt" toch anders. En update van 60GB downloaden maakt me inderdaad niet zoveel uit.
Inderdaad, als ik erop ben uitgekeken of ik vind er echt niets aan, dan wil ik de mogelijkheid om hem aan te bieden in een tweedehands winkel. Ik zou het erg jammer vinden als GameMania hier de dupe van zou worden. Het is mogelijk dat dit voor Microsoft een manier is om niet alleen de console goedkoper te kunnen maken, maar ook om developers ter wille te zijn die graag die tweedehands markt zien verdwijnen, want daar verdienen ze niet direct wat aan.
Wil je echt goed beeld en geluid dan is vooralsnog de bluray de enige optie, er zijn op dit moment nog steeds geen streamingservices die dezelfde bitrate hebben.
Ooit wel eens geprobeerd om 100Gb te downloaden van PSN? Wat een flut netwerk. Heb er het geduld niet voor geef mij maar een bluray.
100Gb is 'maar' 12.5GB, dat valt reuze mee ;)
100GB is wel wat meer maar valt alsnog mee, nachtje laten draaien.
Voor mij mag het hard gaan floppen. Ik zie hier meer negatieve dingen eraan dan dat ik weg geblazen ben.
Volgens mij gaat dat ook gebeuren maar we zullen zien.Het betekend net als de jongens hierboven schrijven je kan er geen films meer in stoppen bluray of uhd, dat was ook een de redenen dat ik de ps3 hebt gekocht dat ik er toch nog iets af kon draaien.Bijna alles is internet gerelateerd tegenwoordig
zelfs je prive zaken moet je met je computer regelen.
Dit zat er aan te komen door nieuws zoals een vriendelijkere Windows store, XB Play anywhere, Streaming dienst, Scarlett Family met verschillende prijsklasses.

Microsoft gaat terug naar het orginele idee
https://www.mcvuk.com/dev...e-story-the-birth-of-xbox XB wordt een Portaal tussen PC en Console met een Low end systeem en High end systeem.

Dat velen Downloads negatief zien dat begrijp ik maar vergeet even de Traditionele Console met een cyclus van 8 jaar lang fysieke games kopen en verkopen en de Console uiteindelijk bij het grofvuil zetten.

En bedenk dan dat je mogelijk XB1 fysieke spellen kunt omruilen voor digitale software en dezen mee kunt nemen op de XB2 of Scarlett en met bonus een hogere resolutie en of frames!

Net als op de PC zou je het Orgineel kopen dan krijg je de Remaster er gratis bij en mogelijk kun je deze bibliotheek van XB naar PC Streamen en vice versa zolang het via MS gekocht is dus ik zie dit wel zitten!
Deze "digital" Xbox heeft een enorm groot probleem en dat is de laatste weken meerdere malen gedetecteerd tijdens downtime op XBL in bepaalde regio's.

Als XBL-services op bepaald niveau eruit liggen, kan de licentie van de gedownloade game niet meer gecontroleerd worden. Hierdoor is de game ook niet (meer) te spelen op een Xbox die niet meer met die services kan communiceren; ook niet in offline modus. XBL maakt voor bepaalde games, game-sharing, cloud-sync en andere delen van games dus gebruik van een soort online DRM. Als is het maar 1 byte die gecontroleerd moet worden; als de services eruit liggen, kan je de game niet meer spelen.

Disc-games, zelfs van exact dezelfde digitaal gekochte game, werkten nog wel (voor een groot gedeelte) want daar vindt de verificatie tegen de disc aan en niet tegen XBL.

/edit (17 november, 9:00): even een paar Tweet-linkjes op basis van de storing van de eerste week van November, voornamelijk omdat meerdere Tweakers er anders over denken (gezien de replies).
If you're currently having trouble accessing the Store on Xbox One, we have the right teams looking into that now. For updates and info be sure to check out our status page.
https://twitter.com/XboxSupport/status/1060342215229108224
I can't play my already paid games... it starts the game then takes me to the page of the game in the store and just plays the ta Trailer....
https://twitter.com/Chick...tatus/1060386571520630785
Still can’t play my games, basically keeps saying I don’t own any of my games in my library
https://twitter.com/Phantom_Blvck/status/1060342529621520384
I can get on xbox live but cant play any games
https://twitter.com/Quick...tatus/1059988120563662848
So I can't play my digitally purchased game because your server is down? I think you owe us some free Xbox live time 3 months will be a good start
https://twitter.com/Sl8tr1/status/1060009587489685504
Most people have games digitally downloaded to avoid trouble or going out and buying a disc that could be scratched or not working at all. So the majority of people right now can't use xbox
https://twitter.com/Elite...tatus/1060006148529623040

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 17 november 2018 09:00]

Heb het net even getest, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt... ik heb net mijn internetkabel uit mijn Xbox gehaald, dus geen live verbinding. En alle digitale games (heb er 2 getest) Deden het gewoon, behalve natuurlijk de online functionaliteiten.

Hoe kom je bij je conclusies? Want volgens mij loopt zo jokkebrokken :+

/edit: wat je nu aan twitter links aanlevert is inderdaad een enkel geval waarbij een paar uur de authentificatie niet werkte. Deze issue van begin November heeft niets te maken met de Xbox live services!

Xbox live is inderdaad brak en heeft te vaak storing voor een betaalde service. Maar staat volledig los van de games die je in de store koopt. Vandaar dat ik vind dat je geen valide punt hebt in de originele comment.

[Reactie gewijzigd door waktak op 17 november 2018 12:14]

Dit was rond de tijd dat MS ook vond dat al die Windows licenties onjuist waren:

nieuws: Problemen met activatieserver zorgen voor downgrades Windows 10-insta...

Dus het ligt er niet aan dat de servers down waren, het lag er aan dat het enige dat die server zei was "nope, jouw games zijn niet geactiveerd". Dus dat is dan wel degelijk een probleem. De oplossing was dan waarschijnlijk ook de internet kabel eruit trekken zodat de xbox helemaal de server niet meer ging raadplegen. Hoewel die tegen die tijd had opgeslagen dat je games niet geactiveerd waren dus geen idee of dat dan nog echt geholpen had. Minder jokkebrokken dan je dacht dus.
Ik denk dat je test iets te simpel is.
Ik zou zeggen Xbox uit kabel eruit en wacht een paar uur om je games te starten. Waarschijnlijk had je Xbox nog een geldig authenticatie token, welke obviously verloopt op enig moment.

Er zit dus ongetwijfeld een kern van waarheid in het verhaal van de klagers.
Ik denk het niet, heb er met LAN partys ook nooit problemen mee gehad. Wellicht is het als je de game voor het eerst opstart en dan net voordat de game geÔnstalleerd is connectie verliest.
Eens dat dit een belemmering is, maar ik vind ook dat je als consument dat risico koopt (geen typo en ontwetende kopers daar gelaten). Van mij mag het dan ook op de doos staan: Vereist een constante internetverbinding en is afhankelijk van diensten van Microsoft of iets dergelijks.

Je betaald waarschijnlijk §100,- minder en je weet dat je digital-only gaat. De kans dat je geen internet of de service down is moet je meenemen in je overweging. Hoe gaat dat nu precies als je een digitale game hebt en de service ligt plat? Kan je dan ook niet gamen?

Ik heb geen Xbox dus ik weet niet hoe het nu gaat, maar wellicht komt Microsoft met een oplossing waarbij je eens in de x aantal dagen online moet met je console om de licenties te checken, of dat de Xbox dit zelf doet op het moment dat hij stand-by staat.

[Reactie gewijzigd door D3F op 16 november 2018 22:44]

Ben bang dat het niet perse goedkoper wordt omdat er een extra/grotere (duurdere) harddisk in gaat.
Je kan overigen niet offline inloggen op een Xbox One tenzij je eerst minstens 1 keer bent ingelogd via een Microsoft-account. Dus als de servers er uiteindelijk uit liggen kun je niet even een offline account aanmaken zoals dat op de 360 wel kon.
Misschien heb ik wat gemist hoor... maar hoe kan dat? Je kunt toch gewoon offline spelen?
Ik heb net de netwerk kabel uit mijn in standby staande Xbox getrokken, aangezet, en diverse games succesvol gestart. Heb Forza Horizon 4 gestart die ik met een code geactiveerd heb (uit de One X bundel) en Victor Vran van games with gold, allebei geen probleem.
Aangezien de Xbox zonder netwerk kabel ook niet kan zien of de servers er uit liggen of niet lijkt me dat dit ook moet werken als Xbox live down is.

Volgens mij gebeurt het probleem wat jij aangeeft alleen maar als je Xbox niet je home xbox is, wat meestal het geval is als je games sharet met iemand (hoewel je dan wel de games van die andere persoon zou moeten kunnen starten). Maar ja, dat is het risico dat je loopt dan als je games gaat delen.
Ik neem aan dat er ook nog een versie blijft die wel disks kan.

Ik heb een Xbox omdat ik hem ook als uhd speler gebruik. Als de opvolgende generatie het niet meer zou kunnen komt hij er bij mij niet meer in.

Maar ik zou het wel snappen als ze ook een versie uitbrengen zonder speler die goedkoper is. Ze willen immers ook met game streaming gaan beginnen dus minder krachtige hardware thuis. Wel krachtige in een data center.
Yep, ik had laatst een internet storing. Ik dacht dat ik dan wel even een offline game kon spelen.... helaas. Zonder internet deden mijn games het gewoon niet :(
Apart. Ik heb zelf dit probleem niet als ik geen internetverbinding heb met offline games. Ook niet met degene die ik digitaal heb aangeschaft. Heb je een bron van dit probleem, want ik mis hier denk ik iets.
Opzich een begrijpelijke keuzen, strategisch gezien. Maar qua kosten lijkt me dit onzin. Een bluray speler kost echt niet meer dan een paar tientjes als deze aangeschaft word in bulk.
Je vergeet licentiekosten voor codecs. Maar goed, een paar tientjes minder is wel weer mooi meegenomen. Hoe minder productiekosten, hoe beter. Dan kun je de marge verhogen of het product goedkoper in de markt zetten.
Een paar tientjes is een enorme marge, ook levert het veel extra ruimte op in de xbox. Bluray spelers zijn niet de kleinste dingetjes en de consoles moeten steeds maar platter. Hoe kleiner hoe duurder dus of ze kunnen meer hardware kwijt of sommige dingen net wat groter maken wat weer kosten bespaart.
Ook is een 4k Bluray speler redelijk wat duurder dan een paar tientjes. Al met al lijkt mij dit geen slechte keuze, ik ben wel van mening dat er ook een versie met disk moet zijn.
Is dat ook het geval mbt een 4k hdr blu ray speler?
In principe moet dat loopwerk hetzelfde zijn, alleen de data op het schijfje is anders en het toestel moet er mee overweg kunnen. BD is BD fysiek lijkt me.
Ja, maar je hebt hier in BelgiŽ dan wel een maandelijks internetabonnement nodig dat een paar tientjes per maand duurder is zodat je onbeperkt kan internetten. Dus op termijn ben je veel duurder uit.
Grootste probleem wat ik heb met alle digitale games in de online store is dat je nog altijd vťťl meer betaald dan voor de fysieke versie.

Vaak kosten de games in de online store in het begin al 10 euro meer (bijna 70 ipv bijna 60 euro), ůf je betaald voor de online store versie nadat de fysieke versie al maanden/jaren in de uitverkoopbakken ligt nog steeds de hoofdprijs (bijv bijna 70 euro online vs rond de 30 euro in de winkel)...

Leg dat maar eens aan mensen uit...
Ja, dat vind ik ook onverklaarbaar, zeker tegenover de leek. Een fysieke game komt in een mooi hoesje, vaak met een beschrijving achterop in de lokale taal, bevat de disc en vaak ook nog een flyertje. Dat spul moet allemaal geproduceerd worden, en toch zijn de games vaak een tientje goedkoper dan wanneer je enkel een download krijgt.
Is helaas niet uit te leggen, ik heb GTA V een paar maanden geleden fysiek gekocht voor 24,95 kreeg ik van PSN een berichtje dat die nu 29,99 was als download.
Dat 'disc to digital' lijkt mij sowieso wel handig voor de normale xbone. Dan neemt de game misschien meer opslagruimte, maar als je steeds tussen 2 games switcht wordt het erin en eruit halen van die disk imo erg irritant. Hopelijk is dit dan wel met een 2tb+ HDD, want die is dan zomaar vol.
2TB is nog te weinig. Eerder 4+ TB dat je nodig hebt met de steeds maar grotere games als je de games die je hebt nooit wilt verwijderen.
Je kunt natuurlijk games weer deÔnstalleren om plaats te maken voor andere games. Je account onthoudt wel welke spellen je ‘hebt’, dus je hoeft niet altijd je hele collectie op de HD te hebben staan. Alleen de spellen die je echt speelt.
Weet ik natuurlijk wel. Maar als ik een spel terug wil spelen wil ik het direct kunnen opstarten. Daarom dat ik nu 2 tb in mijn PS4 heb en 2 tb extern dat eraan hangt.
Ik vind het prima, zolang het maar te zien is aan de verkoopprijs, en niet alleen de productiekosten lager zijn. :)
dan mag er ook wel een grotere harde schijf in dan 1 TB XD
sommige games zijn 100 GB... zoals Gears of war 4,

zo is die 1 TB wel snel vol XD
Grote schijven zijn natuurlijk niet duur meer, maar als het ding echt 100 euro goedkoper moet worden dan moet er op meer bespaart worden dan alleen het weglaten van de drive lijkt me.
Met een goedkope variant aan het einde van de generatie zullen ze nog wel nieuwe klanten aantrekken. Ik vraag me wel af of het de juiste keuze is om net de disc drive op te offeren. Zo een goedkope variant zal vooral gekocht worden door minder ervaren gamers of jonge kinderen verwacht ik. Nu lijkt het me dat juist die doelgroepen eerder geneigd zouden zijn om games fysiek te kopen.
Het is ook niet echt handig als je een budget console gaat verkopen waarvoor de gebruiker wel toegang moet hebben tot een degelijk internet abonnement.

Lijkt me dat Microsoft vooral de markt wil testen, om te zien hoe men reageert op een Xbox zonder drive. Microsoft is al een tijdje voorstander van cloudservices ipv fysieke games. Het is vanzelfsprekend dat dit ook een belangrijk discussiepunt is bij ontwikkeling van de volgende generatie van Xbox

Maaruh, een besparing van 100 dollar lijkt me wel heel veel voor het weghalen van de disc drive? Waarschijnlijk ook een goedkopere behuizing etc..

[Reactie gewijzigd door Anton.net op 16 november 2018 20:46]

Het is niet zomaar een disc drive, het is een 4k disc drive. Die gaan zo boven de 100 euro, de Xbox S wordt zelfs gekocht omdat het een redelijk goedkope bluray speler is met bijkomende opties.
Ook scheelt het erg veel ruimte in zo een kleine kast, dus ze hebben de mogelijkheid om dingen groter te maken wat geld scheelt, een kleinere behuizing of meer hardware (koeling oa).
Het is echt geen slecht idee, vooral als je kijkt hoeveel pcs al geen disc drive meer hebben.
Het zou me niet verbazen mochten ze het eerst uitbrengen in AziŽ, die markt is daar meer klaar voor dan onze markt. Hoewel er hier ook een nieuwe generatie klaar staat die opgegroeid zijn met de Play/Itunes store.
Eigenlijk een beetje terug op hun oorspronkelijke visie voor de Xbox One. Je zou de discs linken aan je account. Maar slechte communicatie en naar mijn menig onterechte backlash van de tech en gaming community heeft ervoor gezorgd nu dat we veel te veel betalen voor digitale versies van games. Als je digital-only wilt gaan op een console ben je verplicht via de enige distributeur (MS Store, PSN) je games te kopen.
Op zich hoeft dat niet. Steam keys worden op verschillende plaatsen verkocht, ook Nintendo games kan ik online kopen met enkel de key waarna ik die activeer op toestel naar keuze.
True ben het eens dat weer alle dogma's hier uit de kast komen.
  • We gaan naar een service economie. Je koopt geen TV meer maar een video abonnement, je koopt geen CD meer maar een abo op een muziek stream service en zo zullen games ook volgen. Denk ook aan wat voor distributie mogelijkheden dit Indy op kleine devs geeft!
  • Prijzen valt mee.Er zijn genoeg games te koop zijn tegen 2e hands prijzen... Legio met actieweken blackfriday weken en ga zo maar door. Ongekend veel voor mooie prijzen. Wil je prime time gamen zal je daar ook een prijs voor betalen. Net als een auto, een broek die in de mode is etc etc.
  • Dit is geen MS only strategie ook Sony gaat hier vol op en zit daar al op met hun PS Plus etc etc.
  • Voor milieu ook prima! Hoor ik niemand over al die plastic bagger die we produceren omdat we een schijfje vast willen houden...

[Reactie gewijzigd door marketeer op 17 november 2018 06:42]

Maar is het internet wereldwijd er wel klaar voor?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True