Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: volgende Xbox komt ook als apparaat voor cloudgamingdienst

De volgende Xbox-console komt naar verluidt niet alleen uit in de vorm van een reguliere console met hardware om de berekeningen lokaal uit voeren, maar ook als een kastje waarbij de games grotendeels vanaf servers van Microsoft worden gestreamd.

Het gaat dus om twee verschillende consoles. De niet-reguliere versie van de Xbox, die niet beschikt over hardware om games lokaal te draaien, zal naar verwachting samenwerken met de nog uit te komen gamestreamingdienst van Microsoft, zo meldt de site van een bekende Microsoft-volger, Paul Thurrott.

De latency die weleens optreedt bij het gebruik van cloudgamingdiensten, kan de gameplayervaring negatief beÔnvloeden, maar Microsoft zou daar een oplossing voor hebben, in ieder geval voor die delen van de game waarin latency een issue kan zijn. De vertraging zou zelfs kleiner kunnen zijn dan normaal,namelijk als de cloudgamingdienst zich fysiek dicht bij bijvoorbeeld de centrale Azure-server voor de multiplayergame bevindt.

Het kastje zal nog wel hardware bevatten om bepaalde berekeningen lokaal uit te voeren. Het gaan dan om het verwerken van de input van de controller, beeldverwerking en collision detection. Daarmee draait op dit model van de nieuwe Xbox-console een deel van de games lokaal, waarbij de rest wordt ingevuld door de stream vanaf een datacenter van Microsoft.

Eerder was er al een gerucht dat beide modellen in 2020 uitkomen en dat het project de codenaam Scarlett heeft. De ontwikkeling van het model voor het streamen zou al verder zijn dan die van de reguliere Xbox. Van deze reguliere versie zijn nog geen specificaties bekend, maar er zou geen verschil zijn tussen beide modellen wat aanbod en ondersteuning van beschikbare games betreft.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

24-07-2018 • 09:43

138 Linkedin Google+

Reacties (138)

Wijzig sortering
Heeft zeker potentie. Als je straks voor onder de 100 euro een console kunt aanschaffen die draait met een streaming dienst (die je ook kunt stopzetten als je het tijdelijk beu bent) met toegang tot de complete library aan games kan het voor de consument erg aantrekkelijk zijn.
In aanschaf zou het daarmee heel gunstig kunnen zijn, maar ik ben bang dat je op het vervolgtraject helemaal leeg loopt.

Complete library zal vermoedelijk alleen toegankelijk zijn na afsluiten van een abonnement (ik denk een stuk duurder dan huidige xbox live), of je zal toegang tot de content toch moeten kopen.

Waar ik wťl grote winst zie; als het kastje in de woonkamer alleen wordt gebruikt om te streamen, kan op de achtergrond (servers van microsoft) wel de hardware worden geŁpgrade om zwaardere content te kunnen draaien. Hardware upgrade in een 'standalone' versie is niet mogelijk (m.u.v. plaatsen andere hardeschijf).
Je eerste zin geeft inderdaad weer welke kant ze op gaan, vergeet niet dat men een abonnement moet afsluiten voor een X bedrag per maand. Waarschijnlijk ben je na 2 a 3 jaar duurder uit dan het kopen van de console die geen gebruik maakt van cloud diensten.

Persoonlijk zit ik niet te wachten op nog meer diensten en abonnementen. Dit zijn gewoon verkapte manieren om mensen langzaam veel geld afhandig te maken. Men klaagt dat games/ontwikkelaars op elke mogelijke manier geld binnen proberen te harken maar de consoles zijn niets anders. Men moet geld betalen om gebruik te mogen maken van een netwerk om tegen anderen te kunnen spelen. Nog even en we moeten straks ook abonnementen afsluiten bij het online spelen van pc games.

Ook zie ik het nog niet gebeuren dat ontwikkelaars massaal over stappen op cloudgaming. Vergeet niet dat games ook op een hele andere manier ontwikkeld moeten gaan worden. Er zijn zeker voordelen te bedenken, maar uiteindelijk moet het geld ergens vandaan komen, want iemand moet zorgen dat de hardware up to date is voor het spelen van de games.
Dat hoeft helemaal niet hoor. Ik heb even een abonnement gehad op EA Origin. Dat is 4 euro per maand en krijg je toegang tot een aantal games. Ik heb daarmee Battlefield, Fifa en MAss Effect gespeeld. Na paar maanden weer opgezegd, en was nu vele malen minder kwijt dan wanneer ik die 3 spellen los had gekocht.

Het ligt heel erg aan je speel gedrag. Speel je 1 speel veel en voor langere termijn, dan zal het niet goedkoper zijn. Wil je gamen en bv veel single player games spelen, waarvan je er veel speelt. Dan kan het wel eens een stuk goedkoper zijn. Zeker als je niet de dure hardware aan hoeft te schaffen.

Ik zou bijvoorbeeld best een spel als Horizon Zero Dawn willen spelen, maar ik ga er absoluut geen hele console voor aanschaffen. Daarvoor game ik tegenwoordig gewoon veel te weinig.

Zelfde geldt voor Red Redemption 2. Als die niet voor de PC uitkomt, dan zal ik hem helaas niet kunnen spelen. Mocht ik heb met een abo kunnen spelen/streamen, dan wordt het ineens wel interessant.
Dat hoeft helemaal niet hoor. Ik heb even een abonnement gehad op EA Origin. Dat is 4 euro per maand en krijg je toegang tot een aantal games. Ik heb daarmee Battlefield, Fifa en MAss Effect gespeeld. Na paar maanden weer opgezegd, en was nu vele malen minder kwijt dan wanneer ik die 3 spellen los had gekocht.
Of je koopt gewoon een HumbleBundle en je hebt voor een paar dollar die spellen ook in je Origin staan, zonder maandbedrag. :) Maar goed, dan moet je net op het juiste moment HumbleBundle gaan bezoeken.
Ik zou bijvoorbeeld best een spel als Horizon Zero Dawn willen spelen, maar ik ga er absoluut geen hele console voor aanschaffen. Daarvoor game ik tegenwoordig gewoon veel te weinig.

Zelfde geldt voor Red Redemption 2. Als die niet voor de PC uitkomt, dan zal ik hem helaas niet kunnen spelen. Mocht ik heb met een abo kunnen spelen/streamen, dan wordt het ineens wel interessant.
Is het niet wat voor jou om wanneer het beschikbaar is op PlaystationNow, gewoon tijdelijk zo'n abonnementje te nemen als je het graag op de PC wilt spelen? De spellen die je noemt staan er nu nog niet op, maar er zijn momenteel meer dan 500 spellen beschikbaar. Je zou altijd even de proefperiode kunnen doen :)
Battlefield 1, Mass Effect Andromeda en Fifa 17 heb ik nog niet voor een goedkope prijs in de humble bundle gezien.

Misschien is PlaystationNow inderdaad een optie.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 24 juli 2018 13:28]

Ahh... kijk, de nuance! :) Je noemde Battlefield, wel, ik heb Battlefield 3 en 4 via de HB gekregen. En je zei Mass Effect. Nou, ik heb ME 1 en 2 via HB gekregen. Inderdaad, de 3 die je nu noemt, zijn nog niet in de HB geweest. Maar wat niet is.. :)

V.w.b. PlaystationNow kun je in elk geval de proefperiode eens bekijken. Kijk of je het een beetje kunt spelen terwijl een ander gezinslid of huisgenoot zit te Netflixen. :)
Ik zie dat je voor PlaystationNow wel een PS4 controller moet hebben. Dus als je de trial wilt doen zul je alsnog 50 euro moeten investeren voordat je weet of het uberhaupt iets is. Of zijn er al mogelijkheden om het bv met een Xbox 360 controller te doen?
Sommige games hebben bepaalde motion controls nodig, lees ik. Maar het werkt wel:

klikkerdeklik
thanks, maar eens uitproberen als ik tijd heb.
Het is een dienst van een bedrijf. Natuurlijk proberen die geld te verdienen. Daar is het bedrijf voor.

Heeft ook voordelen zoals kleiner kastje, hardware altijd up to date, geen optische media en niks downloaden, vrijwel geen risico dat je hardware t begeeft (en minder kosten als t wel zo is), minder stroomverbruik etc.

Maar dat zo’n dienst op een gegeven moment meer geld kost dan een “echte” console is zonder meer waar.
Heeft ook voordelen zoals kleiner kastje, hardware altijd up to date, geen optische media en niks downloaden, vrijwel geen risico dat je hardware t begeeft (en minder kosten als t wel zo is), minder stroomverbruik etc.
Lees dat nog een keer. Je doet letterlijk niets anders dan content downloaden (streamen) met deze dienst. Hier kleven eigenlijk alleen maar nadelen aan voor de consument.
  • Geen Internet, geen games.
  • Stop je met betalen, geen games.
  • Gegarandeerd dat de gemiddelde gamer nog meer gaat betalen voor console gaming. Dat is de enige reden dat ze dit doen.
  • Gegarandeerd dat de servers voor series die elk jaar uit komen (Fifa, Madden, CoD, BF, enz) nog sneller uitgezet gaan worden.
  • Geen gratis mods, wel duur betaalde content.
  • Input lag kan niet opgelost worden. Het zal altijd trager blijven dan lokaal spelen.
  • Beeldkwaliteit is lager dan lokaal renderen.
Wat dit betreft kun je echt beter bij PC blijven. Mijn library bevat games van nu en van meer dan 20 jaar geleden. Ze doen het allemaal perfect, kostten een stuk minder dan games op console en blijven het in de toekomst nog gewoon doen zonder dat ik er extra voor hoef te betalen.
Niet downloaden voor je kunt spelen bedoel ik, maar je hebt volkomen gelijk als je stelt datbje continu de stream downloadt.

Verder blijf ik ook fijn bij de PC en zeg ik nergens dat t geen nadelen heeft, maar dat het tov de huidige consoles ook voordelen heeft mag ook gezegd worden.
Waarom vind je het vreemd dat je moet betalen voor een dienst? Dat lijkt mij juist logisch. Je kan niet alles gratis krijgen.

En dat spellen anders ontwikkeld moeten worden klopt volgens mij niet omdat dit soort diensten al bestaan en spellen aanbieden die zijn gemaakt voordat deze service bestond.
Waar ik wťl grote winst zie; als het kastje in de woonkamer alleen wordt gebruikt om te streamen, kan op de achtergrond (servers van microsoft) wel de hardware worden geŁpgrade om zwaardere content te kunnen draaien.
Als ik het goed begrijp dan zou dit kastje bepaalde dingen nog wel zelf moeten berekenen, en ik denk dat je daarmee al probleem gaat krijgen om daadwerkelijk zinvolle updates aan de platform kant te doen die geen updates aan de client kant nodig hebben. Vooral als ik dingen als 'collision detection' lees dan vraag ik me af hoe dat in zijn werk moet gaan.

Ik zie er persoonlijk helemaal niks in, cloud gaming. Nooit gedaan ook, en ik denk niet dat dat snel gaat veranderen. Ik zie alleen maar nadelen voor consumenten. Ja je kunt een paar euro's besparen op de aanschaf van de console, maar uitgesmeerd over de levensduur van zo'n ding (minimaal 5 jaar) is dat verwaarloosbaar, zeker in vergelijking met wat je uitgeeft aan de spellen zelf, de online diensten, en accessoires als controllers enzo. Mensen die denken dat ze met zo'n cloud gaming dienst goedkoper uit gaan zijn, die zijn naar mijn mening gewoon naief. Bedenk nou zelf, als Microsoft of Sony je helemaal in hun cloud streaming dienst kunnen inlijven, geen games op disc meer bieden, alles digitaal, verplichte online functies, dat ze dan niet gewoon de prijzen van hun dienstverlening en de digitale downloads langzaam op gaan krikken zodat je onder de streep veel meer betaat dan als je console los, en de games afgeprijsd in de winkel had gekocht?

Al die investeringen in infrastructuur (om de paar honder km een server farm die moet worden gebouwd, gerund, onderhouden, geupgrade) moeten gewoon terugverdiend worden. En uiteindelijk gaat het Microsoft en de game uitgevers natuurlijk alleen maar om dat ze zowel de verkoop als distributie van games volledig onder controle willen hebben zodat ze hogere prijzen kunnen vragen.

Dan koop ik persoonlijk liever elke 5 jaar een kastje van een euro of 400, en de games in de winkel als ze een paar maanden na release tot 20 of 30 euro afgeprijsd zijn.
Ik ben het niet eens met je betoog en je beredeneert echt extreem vanuit 1 perspectief. Ik ken genoeg mensen uit mijn omgeving die misschien een keer in de zoveel jaar weer een keer gamen. Toevallig omdat er specifiek een spel uitkomt uit een serie die ze leuk vinden. Zo heb ik een PC om op te gamen, maar ik zou best een keer een spel als Horizon Zero Dawn spelen. Ik ga echter geen PS4 aanschaffen voor zo'n spel. Ik game tegenwoordig veel te weinig om de aanschaf voor mezelf te rechtvaardigen. Dan is een maand playstation now vele malen interessanter voor mij om dit spel te spelen. Vervolgens kan het zo maar een jaar of twee zijn voordat ik weer een keer interesse heb in een PS4 spel.

Dit heeft niets met naief zijn te maken, meer realistisch dat ik tegenwoordig gewoon erg weinig tijd heb om te gamen en andere zaken belangrijker vindt. Zeker niet belangrijk genoeg voor een investering van 300 tot 400 euro + game om vervolgens er misschien 20 uur gebruik van te maken in een periode van 2 jaar.
Ik denk toch echt dat jij eerder de uitzondering bent, als je denkt 20 uur per 2 jaar gebruik wil gaan maken van een dergelijk service. De overgrote meerderheid van mensen met een console spelen er gedurende 1 console cycle echt wel meer dan 1 of 2 spellen op. Hoe meer games je speelt, hoe kleiner de 'winst' wordt, want het streaming apparaat zelf (laten we zeggen 100 euro), de controllers (50 per stuk), en de games zelf gaan echt niet 'gratis' worden. Reken er ook maar niet op dat je een voordelig 1-maand durend abbo kunt gaan afsluiten waarmee je zonder extra kosten de laatste AAA games kunt spelen, want dan verdienen de publishers natuurlijk geen drol meer.

Je maakt mij overigens ook niet wijs dat er een enorme potentiele markt aan te boren valt aan mensen die 1 of 2 spellen per jaar willen spelen, en niet bereid zijn om daar een console van 400 euro voor te kopen, maar wel een streaming box met abbo voor zeg 150 euro.
Je doet een aantal aannames waarvan het nog helemaal niet duidelijk is of dat zo gaat zijn.

Je zegt dat de games niet gratis gaan zijn. Dat is bij Playstation Now abonnement wel zo.

Hardware aanschaf hoeft helemaal niet een eis te zijn. Je kunt nu PlaystationNow ook gewoon op je pc spelen.

Van de controllers kan het ook zijn dat je huidige xbox controllers kunt gebruiken.

Het is een potentiele markt aan casual gamers die nu helemaal niets kopen. Er zijn echt genoeg mensen in mijn omgeving die vroeger gamede en nu niet vanwege tijd en kosten. Gewoon niet even een paar honderd euro uit willen geven om een oaar keer te gamen. Zeker mensen met gezin en drukke baan vallen onder deze doelgroep. Of mensen die bijvoorbeeld een pc hebben, maar op zich ook wel een meer een exclusive willen spelen, maar daar geen console voor willen aanschaffen. Ik ken er zelf al genoeg.

Wellicht dat je inderdaad een half jaar moet wachten of langer voordat een bepaalde AAA game uitkomt. Maar dat maakt voor die mensen vaak helemaal niet uit. Het is een keuze tussen helemaal niet spelen en een tijd later.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 24 juli 2018 15:00]

Je zegt dat de games niet gratis gaan zijn. Dat is bij Playstation Now abonnement wel zo.
PlayStation Now zijn dan ook alleen maar oudere spellen, voornamelijk PS2 en PS3 classics, en een handjevol (voornamelijk geflopte) PS4 games. Er zit letterlijk geen enkele grote/succesvolle titel tussen. En dan is PS Now ook nog eens verre van goedkoop (20 euro per maand) en streamt het alleen 720p. Niet echt een sterk argument voor cloud gaming als je het mij vraagt.
Hardware aanschaf hoeft helemaal niet een eis te zijn. Je kunt nu PlaystationNow ook gewoon op je pc spelen.
Het artikel heeft het over een box die er speciaal voor gemaakt is om latency problemen zo veel mogelijk te beperken, omdat het bepaalde taken lokaal uitvoert. Misschien is dat niet nodig, maar dan nog is het geen vreemde aanname dat een bedrijf als Microsoft alsnog met eigen kastjes wil komen, omdat ze op die manier de hele spelervaring (streaming, user interface, store, controller support, online performance) het beste kunnen garanderen.

Anyway, het zijn zoals je zegt allemaal aannames, maar geen vreemde aannames. Ik vreet mijn schoen op als een bedrijf als MS of Sony met een streaming dienst komt die a) geen aankoop van hun eigen hardware vereist, b) geen abbo vereist dat ofwel net zo duur is per maand als nu een net gereleased AA game, ofwel een abbo waar je elk spel digitaal tegen full-price moet kopen, en c) je alle recente grote titels laat spelen, exclusives inbegrepen.

Je moet jezelf ook even indenken dat bijvoorbeeld een bedrijf als Sony maar om 1 reden investeert in exclusives, en dat is om jou in hun ecosysteem te lokken. Als je het apparaat eenmaal in huis hebt dan ga je vanzelf meer games kopen. Dat hele model voor exclusives valt weg als je iedereen met een PC laagdrempelig toegang geeft tot je exclusives. Voor Microsoft ligt het iets anders want die hebben zo goed als geen Xbox One exclusives, praktisch alles is ook op Windows PC speelbaar. Maar dan vervalt jouw argument weer dat je 'wel een PC hebt, maar ook best incidenteel een console exclusive wil spelen'.
Het is een potentiele markt aan casual gamers die nu helemaal niets kopen. [..] Of mensen die bijvoorbeeld een pc hebben, maar op zich ook wel een meer een exclusive willen spelen, maar daar geen console voor willen aanschaffen.
Ik kan het niet bewijzen maar mijn vermoeden is dat die markt vrij klein is. Als je het even omdraait is er ook een markt van mensen die halverwege de generatie tweedehands een Xbox of PS4 met 10 spellen van marktplaats halen voor 200 euro, maar per se geen maandelijkse abbo dienst willen hebben. Die verlies je juist weer als je alles alleen digitaal en/of via streaming wil gaan aanbieden.
Je hebt nu natuurlijk al de Xbox Game Pass. Volgens mij kost die 100 euro per jaar en dan heb je toegang tot 100+ games. Beetje vergelijkbaar met Netflix natuurlijk.....
Ben ook wel geÔnteresseerd. Zou nooit een Xbox kopen ipv. een PlayStation. Maar als er tůch een paar goede games op de nieuwe Xbox console uitkomen kan ik voor 99 euro een stream kastje kopen.
complete library zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Ik denk dat je alleen toegang krijgt tot de gamepass items en dat je andere games zelf kan kopen (die worden toch gekoppeld aan je MS account).
Daarnaast zal deels Gold wel geactiveerd zijn om online te gamen (maar zonder de gratis games die je dan normaal krijgt).

Uiteindelijk zul je duurder uit zijn, tenzij je minder dan casual gamed en af en toe ff wil gamen voor een lage prijs.


Maar ik ben benieuwd of deze er gaat komen. Want de xbox die alleen digitale content kon binnenhalen is er ook nooit gekomen.
Denk wel dat het complete library gaat gebeuren. Je ziet nu al enkele services waarbij de collectie elke keer weer uitgebreid wordt (en niet zoals bij netflix etc. ook weer weg gaan).
Of het duurder zal zijn is de vraag natuurlijk, kans is aanwezig, maar kans is ook dat je dan sneller geneigd bent om kleine/korte spelletjes ook gaat spelen die je anders nooit zou proberen.
als het toch allemaal streaming word (wat ik toejuich om eerlijk te zijn) dan verdwijnt de console in zijn geheel lijkt mij, alles kan dan naar alles gestreamed worden.

je krijgt dan streaming diensten zoals netflix, hulu, amazon etc. elk met hun eigen platform.
Meh, streamen is overrated in mijn optiek. Weer een abonnement en weer ben je hopeloos afhankelijk van het in de lucht zijn van servers waar je geen grip op hebt.

Ik heb liever gewoon het schijfje en de eenmalige kosten van de console.
Ik denk dat het in de lucht zijn van servers niet het probleem zal zijn, dat is immers bij bijna elk spel al benodigd, ook als je via de disc speelt. Grotere zorgen liggen denk ik in de stabiliteit van de server. Lag, etc. Maar goed, het bericht geeft ook aan dat Microsoft daar de nadruk op legt en dat in orde wil hebben.
Helaas koop je de schijf en moet je nog eerst 100GB downloaden voor hij uberhaupt opstart XD
Vervolgens gebruik je de schijf alleen maar als DRM check.

maar abbonement of eenmalige kosten. dat is een duidelijke keuze.
als je veel de zelfde game speel is het eenmalig kopen een goed idee,
maar voor mij ( ik wissel heel veel van game) is een abbonement een beter optie dan dat ik 20x een game koop van §60 en deze daarna weer laat liggen.
precies, want onze internet providers hebben ook nooit een storing/onderhoud etc. Heb je even een half uurtje, geen internet en dus geen games!
De keren dat ik geen internet heb gehad in de afgelopen 5 jaar zijn op 1 hand te tellen.

En bij de ps3 die ik vroeger had, was ik elke keer als ik een half uurtje had die tijd kwijt aan het installeren van updates. Ik noemde hem dan ook Installstation en heb hrm weer verkocht.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 24 juli 2018 15:03]

Dan heb jij mazzel, bij Ziggo heb ik momenteel vrijwel elke week wel problemen.
weer een abo geef ik je gelijk in, maar voor mij is het maar tijdelijk, paar maand, vanwege een spel wat mij trekt en daarna ben ik er wel weer klaar mee.

Gaat mij erom dat ik een game met alle eye candy kan spelen voor de casual (singel?) player zoals ik is dit geweldig.
Dan ben je nogsteeds afhankelijk van je energiemaatschappij waar je geen grip op hebt.
Maandelijks betalen voor energie...

Ik heb liever de eenmalige kosten van mijn eigen waterrad of windmolen in de tuin.
;)
Mwah, ik wil niet afhankelijk zijn van de zon waar ik geen controle over heb.

:+
In de middeleeuwen gingen mensen in de winter ook niet onder de douche ;)
Helaas, met je eigen zonnepanelen kun je jezelf niet zo maar onafhankelijk maken van het grid. Daarvoor moet je nog een off-grid omvormer hebben en die hebben de meeste mensen helemaal niet. Tevens heb je voor een huis dat off-grid is tussen de 35 en 110x 13,5 kWh accu nodig [1].

[1] https://jaspervis.wordpre...id-met-een-thuisbatterij/
Dan kunnen we straks gamen op de tv, en dan gebruiken we wel weer een aparte horizon box om (tv) te kunnen kijken. 8)7
In Nederland zou een dergelijke dienst best kunnen werken (internet is bovengemiddeld snel), maar Billy Bob in Hanksville, Utah gaat hier niet heel gelukkig van worden op zijn 2Mbit ADSL lijntje....

Overigens ga ik ma afvragen hoeveel "betaal per maand" diensten mensen gaan accepteren.... Dienst als deze zal toch snel een §20/maand kosten?.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 24 juli 2018 09:57]

Maar Billy Bob in Hanksville, Utah heeft denk ook geen behoefte aan always online zijn en games streamen. Het gerucht is ook dat het naast een nieuwe console wordt geintroduceerd. Dus dan is de normale versie de juiste voor Billy Bob.
klein beetje off-topic, ik zie altijd twee kampen ontstaan Sony en Microsoft, de een weet het beter dan de ander.maar waar het om draait is de innovatie van producten en nieuwe product groepen maken.
zelf snap ik niet zo goed waarom er soms zo veel kritiek op kan uiten.

de xbox streaming console zal altijd naast de de gewone xbox blijven bestaan,zeker nog met de xbox two die er aan gaat komen, dat betekent dat we nog zeker zeven of acht jaar met de xbox two gaan doen.de streaming xbox console gaat zeven jaar langs de xbox two bestaan,dat betekent investeren en innoveren in de cloud voor de volgende generatie, ik denk dat er dan ook weer up-dates zullen uitvoeren van de xbox streaming console met verbeteringen in de hardware en de cloud divisie.zoals we dat ook zien met de xbox one-x.ik vind het daarom ook moedig en interesant om te zien hoe microsoft dit mogelijk gaat maken zo een groot bedrijf :) innovatie kan ik alleen maar toe juichen,ik hoop dat Microsoft een doorbraak kan betekenen.

ben het volledig met je eens dat dit niet voor iedereen is, iemand die te ver van de centrale azure cloud woont zal het eenvoudiger zijn om een stand-alone console te kopen maar we gaan zien hoe Microsoft het gaat oplossen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 24 juli 2018 12:48]

Mwah.. innovatie, innovatie. Dan moet streaming van games iets nieuws zijn, als ik de definitie van innovatie mag geloven. Maar in 2010 had je natuurlijk al OnLive, wat ter ziele is gegaan en grotendeels is opgekocht door Sony. Daarnaast was er ook Gaikai, wat volgens mij ook meer omgeturnd is naar Playstation Now, waar je al voor een vast bedrag per maand games kunt streamen. En niet alleen naar je Playstation, maar ook naar je Windows-desktop. Het enige innovatieve wat ik kan ontdekken is dat Microsoft naast een reguliere console (waar je al dan niet mee kunt streamen) en los kastje maakt wat alleen maar kan streamen (wat er al van andere aanbieders was). Ik vind het in elk geval niet iets groots en vernieuwends.. :)

En nee, ik ben geen PS-fanboy of MS-criticus. Maar sec gezien gebeurd er weinig nieuws. De techniek zal wat verschillen, maar het is en blijft het streamen van games. Ferrari's verschillen ook van Lada's, maar het blijven auto's.

@IskaRiot Ik ben het met je eens. De definitie van 'Innovatie' is breder aan te geven. Maar feit blijft dat het idee niet nieuw is. De techniek (via Azure Cloud) is dat wel, maar of dat een betere oplossing is dan wat PSN nu doet, dat is koffiedik kijken. Volgens mij hou je hetzelfde probleem en dat is de verbinding van de user als beperkende factor. Of het praktischer is? Mwah, ook daar kun je nog weinig over roepen. Wat dat betreft zie ik ook in de bredere context van innovatie niet echt veel beters, praktischer, etc. Wellicht dat de integratie in het Microsoft-landschap beter past en dat je ook met je eigen Windows-machine kunt gaan gamen met Xbox-titels (of kan dit al?), dat is wel praktischer voor de Xbox-adepten. Maar dat idee bestaat dus ook al.

Overigens, ik gebruik wel degelijk woordenboeken hoor. Ik heb alleen gekozen voor de meest gangbare definitie van het woord 'innovatie'. Als degene op wie ik reageer er wat anders mee bedoelt, dan kan hij/zij daar op reageren. Met je reactie weten we nog precies hetzelfde als voor jouw reactie. :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 24 juli 2018 14:10]

Semantics matter:
Innovation can be defined simply as a "new idea, device or method".[1] However, innovation is often also viewed[by whom?] as the application of better solutions that meet new requirements, unarticulated needs, or existing market needs.[2] Such innovation takes place through the provision of more-effective products, processes, services, technologies, or business models that are made available to markets, governments and society. The term "innovation" can be defined[by whom?] as something original and more effective and, as a consequence, new, that "breaks into" the market or society.[3] Innovation is related to, but not the same as, invention,[4] as innovation is more apt to involve the practical implementation of an invention (i.e. new/improved ability) to make a meaningful impact in the market or society,[5] and not all innovations require an invention. Innovation often[quantify] manifests itself via the engineering process, when the problem being solved is of a technical or scientific nature. The opposite of innovation is exnovation. - wikipedia

Ik denk dat we met z'n allen terug wat meer het woordenboek moeten gaan gebruiken. We denken vaak onterecht de defenitie van een woord te kennen, en komen zo in vermijdbare discussies terecht...
De juiste betekenis van een woord kennen is nochtans zo belangrijk om misverstanden te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door IskaRiot op 24 juli 2018 13:57]

In NL is het ook niet altijd top hoor, volgens mij zit Henk Bos uit Sappemeer (buitengebied) ook nog vaak op lage ADSL2 snelheden, en zelfs Bob in de Amsterdamse grachtengordel.

Zou mij verbazen als de laatste AAA games meteen op die streaming box komen, anders snap ik het business model van Microsoft niet.

Wat is een beetje latency met VDSL ? 10-20 ms ? Da's toch 2-3 frames @ 60 fps en je moet flink bufferen (ook xx ms) om de drops die er altijd zijn in de bandbreedte op te heffen. Dan heb hje ook nog de encoder (wat ook 3-4 frames kost).

PS: vergeet ook de caps in sommige landen niet, vooral in de US. Beetje streamen op HD is 4 GB/uur, om over 4K maar niet te spreken. Dan gaat het hard.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 24 juli 2018 10:04]

Wellicht dat de AAA games wel meteen bij release uitkomen. Als je ze dan via streaming wel met alle toeters en bellen in minstens 60 fps kunt spelen kan dat mensen over de streep trekken.
60FPS moet wel lukken, het is de latency die in ieder geval shooters onspeelbaar maakt (alles voelt stroperig aan met een Steam Link thuis (bedraad, minimale latency) laat staan als het vanaf het internet moet komen...
Dus elk genre waar vlotte gameplay een eis is zal niet (goed) werken hiermee...
Die komen ook direct in de gamepass, dus ik zie niet in waarom die niet direct streaming zouden gaan.
Omdat alleen MS games direct in de games pass komen, maar bv niet de Ubisoft games
Ik denk dat het een gamepass/buy systeem wordt. Gamepass krijg je er gratis bij, maar andere games moet je nog steeds kopen onder je eigen account.
1 frame is 16ms. dus dat is dan 1 frame delay? Zelf denk ik wel wat meer latency.
Ik zit met snelle kabel gemiddeld met online games tussen de 25 en 30.
Is denk ik ook afhankelijk van de gewenste (compressie)kwaliteit x resolutie waar aan moet worden voldaan. Als de constraints (kwaliteitsnormen) zodanig zijn dat er fragmentatie plaatsvindt (dus 1 frame > (1,2,3,...)*16ms) in het onderliggende berichtenverkeer dan zal de delay natuurlijk makkelijk in een orde van toenemen.

Met een "normale" verbinding schat ik zo dat je nog lang niet HD laat staan 4k kan streamen (zonder hinderlijk veel ruis te zien) met games waar latency zeer belangrijk is (shooters), laten we als tolerantiegrens 25 ms nemen tussen actie en reactie wat al best ruim is.

[Reactie gewijzigd door Joppiez op 24 juli 2018 12:54]

Internetabbo, Netflix,Spotify, Xbox Live Gold, Game Pass, Xbox Streaming dienst... als je het allemaal gaat optellen kom je al aan een aardig bedrag inderdaad. Al verwacht ik dat die kosten voor de streaming dienst vervallen bij een Xbox Live Gold abonnement. Daar zullen ze vast wel een en ander in combineren.
De snelheid is niet heel erg relevant, de latency daarentegen..
De snelheid is zeker relevant. Nvidia eist niet voor niets 25Mbit voor hun Geforce Now platform als je op 1080p 60fps wilt gamen (bron).
Exact dat; je hebt minstens een stream van een 8-10Mbit nodig wil je een beetje fatsoenlijk beeld over kunnen pompen. Met 2Mbit onmogelijk.
Die zal evengoed wel een bagger online ervaring hebben met zn 2Mbit ADSL ;) :P
Daar heb je een punt ja. Streaming werkt in Singapore, Tokio en Amsterdam maar daar is PlayStation de marktleider.
"Always online" gaat dan toch echt gebeuren hiermee.
nou en?

Nu zijn we met z'n allen (uitzonderingen daar gelaten) toch ook "Always online"
Of het nou met je console, pc, telefoon, smartwatch, fitness trainer, nannycam, connected car, thermostaat, smart electra meter of gas meter is....
Ik zeg niet dat dit een slecht iets is. ;)
Microsoft probeerde de "always online" al met de Xbox One. Na hevige kritiek is dat toen aangepast, maar het lijkt erop dat Microsoft het gewoon weer probeert. Aangezien internet inmiddels toch wel wordt gezien als een primaire behoefte, is het niet heel gek als Microsoft daar met hun nieuwe console ten volste gebruik van wil maken.
Die kritiek slaat nergens op. Always online is de toekomst en op veel gebieden is het doodnormaal.
Voor de contentleverancier is het inderdaad normaal om hier naar te streven. Voor de consument echter? Ons nog meer afhankelijk maken van een enkele partij (SONY/MS) die als enig bestaansrecht winstmaximalisatie heeft? Leuk dat dit als optie aangeboden wordt en dat er momenteel concurrentie is (kopen vs streaming) waardoor de prijs gedrukt is. Ik zie al snel een duopoli ontstaan die kunstmatig de prijs hoog en gelijk houdt eens streamen de enige optie is.
Voor de consument zijn er genoeg alternatieven, mocht je zonder internetverbinding willen gamen. Daarnaast is er op het gebied van game streaming genoeg concurrentie. Ik doel meer op mensen die kritiek leveren op het online moeten zijn voor een spel, maar daar eigenlijk wel de middelen voor hebben. Speculeren over eventuele monopolies in de toekomst daargelaten.
Extreem negatieve speculatie.
niets speculatie aan. en jij noemt het negatief, blijkbaar zitten sommige mensen daar wel op te wachten, ik veronderstel dat dit voor hun positief nieuws is.
is mij verteld geweest op een Microsoft meeting bij de voorstelling van windows 95.
door mensen van Microsoft die we al jaren professioneel kennen.
en kijk wat ze doen en aanbieden: We hebben nu Azure, office 365, the last but ever changing windows 10.
Xbox streaming.
Heeft volgens mij toen zelfs in de pers gestaan, helaas heb ik geen bronvermelding meer uit 95.
en Nee Microsoft was zeker niet de eerste op gelijk welke van die vlakken. De concurrentie schakelt blijkbaar veel sneller.

Maar sinds ik die verklaring gehoord heb, heb ik het doen en laten van MSFT ook in dat opzicht gevolgd, en stapje per beetje bouwen ze verder op die weg.
ouch ze worden gelukkig (persoonlijke mening) terug gefloten door hun achterban, en spelen de processie van Echtenacht, 2 vooruit , 1 achteruit
Tja als jij de dingen die je claimt niet kan onderbouwen met duidelijke bronnen dan bestempeld ik het toch als speculatie. Zeker gezien je negativiteit en subjectiviteit komt het bij mij dan niet over als een betrouwbaar verhaal.
Daar lijkt het wel op. Nu ben ik erg benieuwd hoeveel mensen hun console eigenlijk nog offline hebben.

Mede omdat je console / games op zoveel manieren gebruik maken van het internet waardoor ze offline toch een stuk minder functioneel zijn.
Dan vraag ik me meteen af hoe veel dit gaat kosten. Neem aan dat het verdien model dan een abonnoment zal zijn op weer een volgende trap in Xbox Gold wellicht. In iedergeval wel een interresante ontwikkeling. Denk dat Microsoft hier ook meer basis heeft om dit voor elkaar te krijgen dan Sony.
Dat is denk ik ook de reden waarom Microsoft Xbox vrijwel open heeft gezet voor gamers, of je nu op een microsoft console speelt of de pc. Voor microsoft maakt dit vrijwel niks uit.

Bij Sony is het een ander verhaal die alleen de console heeft (op dit moment) om inkomsten te genereren.
laatste gerucht was dat gamepass en Xbox live zouden mergen tot 1 abo
ik zie het streammodel hier perfect onder vallen
Wat ik niet begrijp is hoe ze collision detection lokaal gaan doen... dan moet de hele gamewereld ook in het lokale geheugen staan... ofwel alles wat gebeurt in de cloud moet worden gestreamed naar lokaal. Dat is veel data.

Wat dit naar mij idee eerder zou betekenen dat het nieuwe kastje voor cloudgaming niet gelijk is aan PSTv of andere cloudgaming oplossingen. Ik heb het idee dat het dan wel een spelconsole wordt maar zonder grafische kaart...

Alleen het grafische wordt berekent in de cloud en de gameplay wordt in sync gehouden met af en toe een key sync. Als dit waar is zullen ze de gameplay hier goed op mogen afstemmen zodat er niet teveel data in sync moet worden gehouden waardoor de video stream er onder gaat lijden.

Heel interessant 🧐
Denk eerder in de context dat ze dit voor specifieke games bedoelen, niet voor 'elke game' die je kan spelen op de xbox. Tekken 7 bv heeft zo'n functie in arcadekasten, je zou een oneerlijk voordeel hebben bij zo'n game als 1 van de 2 host (local) is, dit hebben ze deels opgelost door de hit-detection deels lokaal te doen en dit continue met elkaar te laten matchen.
Zal gewoon in 'de cloud' (Azure) draaien, de cloud-xbox zal gewoon beelden streamen.
Juist gamefiles in het geheugen laden zou een gigantische hoop data zijn, even een potje GTA en je mag 60GB binnen harken :+
Die paar losse Mb/s voor streaming zal niemand van wakker liggen, de latency is het echte probleem en is niet zo op te lossen (tenzij je alles lokaal zet: een console of pc....)
Dat kan je slim oplossen. Als je 6 instances van dezelfde game draait, zou je een shared pool van static game assets kunnen implementeren. Denk aan textures, models, maps, etc. Die blijven hetzelfde cross game instance. Load once; use many.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 24 juli 2018 12:37]

Opzich een leuk idee, maar niet naast een console dat wel lokaal games kan afspelen. Die versplintering is nergens goed voor.
dat is dan eigen keuze. wil je ook Offline kunnen gamen koop je de Xbox anders de Xbox Stream ( of hoe dat ding ook moet gaan heten XD )
Dat gaat natuurlijk zorgen voor verschillen in kwaliteit, ondersteuning, mogelijkheden etc.
Als je alleen al zag wat de Xbox 360 arcade zonder harddrive voor problemen gaf voor ontwikkelaars, dan is dit gedoemd om te falen als ze het naast elkaar willen laten bestaan.
Je weet dat we ondertussen al veel verder zijn?

Gaikai kon crysis al vlekkeloos streamen ( overgenomen door Sony).

Het enige waar je mee zit is de stabiliteit van je internet verbinding.

Je slaat lokaal niks op en alle berekeningen worden allemaal op afstand uitgevoerd. Alsof de echte gaming rig op eem andere lokatie staat en jij alleen het beeld en besturing hebt. Verder heb je er zelf niks voor nodig.

Voor het streamen van netflix 4K heb je ook geen 40Gb hdd nodig want hij download de film niet.
Ik snap niet welk punt je probeert te maken? Jouw reactie gaat totaal niet in op wat ik zeg.
Je hebt het erover dat xbox arcade niet werkt zonder Hdd, dit is een heel ander concept dan een streaming box.

Hierbij haal je alleen de beeld data op en verzend je Inputs van je controller.

Het enige wat impact kan hebben op de kwaliteit van je game is latency en bandbreedte
Ik geloof niet dat je exact dezelfde rekenkracht uit een cloud dienst kan krijgen als dat je het hebt met lokale hardware.
Onder andere de latency zal zorgen voor verschillen.
Bepaalde berekeningen kunnen dan wel weer beter in een cloud server en dan zijn er lokaal weer verschillen.

De problemen die ik zie voor ontwikkelaars is dat ze twee games moeten maken voor beide omgevingen.
Of de game virtueel laten draaien op de zelfde of betere hardware.

Je kan heel makkelijk zelfs betere hardware via de cloud aanbieden.

De games worden ook gemaakt en getest op betere hardware dan de xbox zelf dus waarom niet daarop de game laten draaien? Zo kan je een betere ervaring krijgen dan de hardware verkopen met het risico op reparaties etc.

Met een abbonement en een stream box kan je deze goedkoper vervangen.
Ik hoop dat het in de praktijk inderdaad zo goed werkt. Zelf geen ervaring mee. Maar ik ga er dan maar vanuit dat je verhaal over Gakai en the Witcher klopt.
Vraag me dan wel af hoe dag bij games zit die sneller response vereisen zoals shooters of racegames.
Dat is inderdaad het punt waar Microsoft "zegt" een oplossing voor te hebben maar dat moeten we nog zien.
Hoe zit het met de kwaliteit van streamen? De beeldkwaliteit zal altijd gecomprimeerd zijn, games zullen er zeker bij snelle beelden lang niet zo goed uit zien. Ik heb zelf thuis een SteamLink die ik af en toe gebruik om in mijn slaapkamer te gamen op mijn PC. Op max bitrate en alles, binnen mijn eigen netwerk, zie je toch duidelijk kwaliteitsverschil. De bandbreedte die over HDMI of DisplayPort gaat kan natuurlijk nooit als stream worden aangeboden. Dit zou dus alleen een oplossing zijn voor de budget gamer, niet voor de die hard purist. Latency e.d. nog nagelaten. Of zie ik dit nu verkeerd?
Ik denk dat dit deels opgelost kan worden met een goede caching methode.

Video kun je ook in goede kwaliteit over het internet in 4K streamen. En dit is natuurlijk iets heel anders dan een interactief videospel, waarbij het beeld real-time gerenderd wordt, maar hier zijn volgens al mij vrij goede algoritmes/caching methodes voor.
4k internet streamen gaat met een *hele* grote latency tussen encoding en display.
In theorie zou je niet eens een kastje nodig hebben, maar zou dit gewoon een app kunnen zijn op je tv/streaming-stick.
beetje het zelfde wat je nu al kan doen met je windows 10 machine en Xbox.
Xbox genereerd de game en zelf speel je op een Windows 10 tablet met een controller.

Geen dure hardware om het beeld te ontvangen en de controller input te verzenden.

Alleen dan staat de Xbox bij Microsoft in de kast :P
Op lange termijn kom je toch duurder uit denk ik.

1) Je koopt een abbo om de library te kunnen gebruiken waarvan je de helft misschien niet aanspreekt maar waarvoor je toch betaald.

2) Game abbo inclusief Live of los te kopen? Tof als je BLOPS4 kunt spelen maar dan merk je dat je voor het online gedeelte ook nog eens moet bijleggen. “Denk hierbij dat je dan meestal in een online periode zit waarbij je een maand misschien maar 1 game van de library speelt waarvoor je dus wel een abbo betaald met een hoop games die je niet aanraakt”

3) Hoe zit het met DLC bij de aangeboden games. Zijn die inbegrepen of betaal je daar extra voor? DLC bezitten voor een game die je eigenlijk niet bezit.

4) Bekabeld internet is bijna een must. 4K wordt alom meer de nieuwe standaard. Dat over wifi en 60fps is bijna niet reŽel. Je moet al een poort vrijhouden voor je Xbox en de kabel moet er ook nog eens geraken. Niet evident voor iedereen.

Mijn pure speculatie.
voor mij persoonlijk is het eerste punt van jou de grootste reden dat ik geen gamepass heb. het grootste deel spellen erop heb ik geen intresse in of heb ik ooit al gespeeld waardoor het mijn geld niet waard is.

ik vrees ook dat er of meer abbo's komen of ze worden duurder. denk dat ze dan met de dlc's hetzelfde doen als met gamepass een kleine korting.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True