Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

EA kondigt online platform Project Atlas voor gameontwikkelaars aan

Electronics Arts heeft Project Atlas aangekondigd. Dit is een online platform voor gameontwikkelaars die met de dienst tools, kunstmatige intelligentie en de Frostbite-engine in kunnen zetten om games te maken en er gamediensten kunnen hosten.

In een Medium-blogpost meldt cto Ken Moss dat duizend EA-werknemers werken aan Project Atlas. Het moet ontwikkelaars onder andere online toegang geven tot diverse gereedschappen en helpen om de optimale combinaties van gametools te vinden. Software voor kunstmatige intelligentie, die bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor het programmeren van non-playable characters in spellen, zit ook tussen de beschikbare middelen.

De Frostbite-engine wordt via Project Atlas toegankelijk gemaakt voor deelnemende ontwikkelaars. Frostbite is de engine die is ontwikkeld door DICE en onder andere gebruikt wordt voor Star Wars: Battlefront, Battlefield en de recente FIFA-games. Daarnaast is het mogelijk om via het platform diverse game-services, zoals online matchmaking, te hosten.

Volgens EA maken deze features Project Atlas ideaal voor kleine en beginnende ontwikkelaars. "Als je tijd en moeite steekt in een enkel aspect van ontwikkeling, doe je de rest tekort. Momenteel moeten ontwikkelaars veel tijd besteden om aparte elementen goed met elkaar samen te laten werken.", legt Moss uit. Een universeel platform zou het ook makkelijker maken de beveiliging op orde te krijgen en samen aan projecten te werken.

De ontwikkelaar wil modders ook toegang verlenen tot de gereedschappen. EA claimt dat de servers wat hardware betreft niet de limieten hebben van individuele systemen. "Eerst was elke simulatie of rendering van acties in het spel gelimiteerd tot de prestatie van de pc, console of een enkele beperkte server. Door het gebruik van de cloud hebben spelers toegang tot een netwerk van servers, die bedoeld zijn voor het uitvoeren van complexe taken." In de toekomst wil EA een 'marktplaats' via Project Atlas beschikbaar maken voor modders waarin zij hun ontwerpen kunnen delen en laten beoordelen door anderen.

Wanneer EA het platform breed beschikbaar wil maken is nog niet bekend.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

30-10-2018 • 13:11

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
Ik heb het vermoeden dat EA probeert zijn imago op te vijzelen. De dialoog aangaan op Reddit met de C&C fans voor een remake. Nu een nieuw platform lanceren voor ontwikkelaars.

Dit kan het gevolg zijn van debacles zoals met de Star Wars franchise, de Battlefield 2 backlash en het falen van hun Pay-2-Play model wat zijn nieuwste slachtoffer heeft gemaakt met het C&C spel wat pas verschenen is.

Begrijp goed dat ik niet zeg dat EA nu een engeltje is, verre van. EA heeft een extreem slecht imago bij veel gamers en het is pas doorgeslagen naar de aandelen toen aandeelhouders via Disney het ook te horen kregen. EA moet nog veel...heel veel doen om ooit nog het vertrouwen van veel gamers terug te winnen.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat EA zoveel mogelijk 3rd party devs en games aan zich wil binden voor hun subscriptie services zoals EA/Origin Access. In de nabije toekomst zal daar ongetwijfeld een streaming service bijkomen.
Waarschijnlijk ook. Een bekende truuk van EA vroeger was eerst developers een platform aan te bieden voor de boel te verspreiden en dan de developer als deze succesvol was over te kopen.

Door de veranderende markt is dit echter moeilijker. Iedereen werkt met diensten zoals Steam en dus is EA als Publisher niet meer zo relevant. Ik denk dat dit versie 2.0 van hetzelfde plan is. Ze stellen hun development platform beschikbaar en als een developer succes heeft via hun platform dan proberen ze deze wss op te slurpen.
Niet alles hoeft opgeslurpt te worden. Je kunt ook veel geld verdienen aan derde partijen door een bepaalde percentage van de winst op te strijken.
Helaas zullen er genoeg "gamers" zijn die uiteindelijk toch wel het spelletje kopen. Imago is allang hun probleem niet meer. Misschien voor het gok aspect dat ze er nog altijd doorheen willen hebben, maar daar verzinnen ze wel wat op.

Ze hebben geld, heel veel geld, en kopen daarmee hun games (En vaak hun ontwikkelaars.) en verkopen ze voor een hogere prijs en blijven zo in the game. Zielig. Triest. Iemand die geeft om de industrie kan zo langzaamaan het eind van dit tijdperk van games aan zien komen, met of zonder tranen zal de oude generatie af en toe nog wel zijn hoofd doen omkeren - zoals dat hij nu ook doet, maar goed, dit tijdperk komt nu eenmaal tot een eind. Misschien ook wel tijd.
Denk dat het vooral gewoon een goed business model is. Epic doet het ook met de unreal engine. Bied alles gratis aan maar vraag een commissie als de verkoop van het product een bepaalde omzet genereert.

Daarnaast zoals anderen al aan gaven een goede manier om ook meer indie games te binden aan EA Origin.
Ik heb het vermoeden dat EA in de gaten begint te krijgen dat het zijn talenten aan het verliezen is (bye bye Bioware :'( ), en daarmee alleen het herkauwen van de sportsgames overhoudt. Wanneer Anthem faalt, wat heeft Bioware nog over? Starfield?
En dus probeert EA te doen wat Unity en Steam gezamelijk al geprobeerd hebben: Onbewezen gamedesigners een bende tools en assets geven en wanneer er iets succesvols uitrolt, opkopen en doorverkopen. Zo worden deze modders onbetaalde game designers.

Toch ben ik er niet op tegen. Want uiteindelijk krijgen we zo wel weer wat originaliteit in game design.
Ergens wel interessant. EA lijkt hiermee een gooi te doen naar de positie van Valve. Ik ben wel benieuwd naar de T&Cs die met het gebruik van dit platform gepaard gaan.
Is er bij EA een belletje gaan rinkelen na het lezen dat Epic Games miljarden verdient aan hun Unreal Engine? :+
Ben benieuwd wat de kosten gaan zijn, of ze dezelfde lijn gaan volgen als Unity/UnrealEngine/CryEngine (subscription model dus).
Dan zou dus iemand een betere fifa kunnen bouwen? :D kan niet wachten.
Jaja. En dan maar hopen dat de modmakers en kleine studios hun ideetjes gratis aan de dienst komen weggeven. Mooie manier om in een heel vroeg stadium IP's toe te eigenen.

Gratis toegang tot game-ontwikkeldiensten (tenminste dat neem ik aan). Ra ra wie het product gaat worden.
Dit is niet anders dan de services die bv Epic met hun UnrealEngine geeft middels subscription. En ik zie ook nergens dat het gratis gaat worden.
En je gaat echt niet de rechten inleveren op jouw IP zodra je hier gebruik van maakt.
Een engine tegen betaling laten hergebruiken is wel een wat oudere en beperktere scope dan het oprichten van een cloud computing platform, wat riekt naar interconnectedness etc..

Maargoed misschien zit ik ernaast, heeft EA plots idealisme en een geweten ontwikkeld, en brengen ze een mega-fantastische dienst uit waar we de mooiste games van kunnen verwachten en die EA dan ook mooi kan publishen. Zou mooi zijn. Misschien.
Waar lees jij dat je je rechten inlevert op het moment dat je gebruik wilt maken van deze ontwikkel tools?
Omdat ze het een platform noemen, omdat ze het hebben over cloud computing, omdat het van hun is en door hun wordt ontwikkeld, omdat EA een partij is die zich laat zien als vooral geldhongerig en er dus in de eerste plaats winst gemaakt mee moet worden, omdat dit is hoe dingen anno 2018 normaal gesproken geregeld zijn.

Nergens gelezen dus, maar het zou me enorm verbazen als het anders was.
Als men op deze manier de rechten probeert te verkrijgen is het voor ontwikkelaars helemaal niet interessant om zich aan te sluiten. Het zou me juist enorm verbazen als dat de situatie is gezien je dan 0,0 inkomsten hebt.

Normaal gesproken betaal je gewoon licentie kosten om van zo'n engine/dienst gebruik te maken maar blijf je gewoon eigenaar van je werk.
Akkoord - fair enough. Wel is er te lezen (in het bronartikel) dat ze met cloud computing bedoelen dat e.e.a. op de servers van EA draait. Dat is dus wel de deal, lijkt het.

"When we talk about cloud gaming, we’re referring to a game that resides on an EA server rather than on the gamer’s PC or mobile device. The gamer enters the game by installing a thin client that can access EA’s servers where the games are running. "
Ja, dat is gewoon een dienst die EA dan aanbiedt waar men gebruik van kan maken. Maar net zoals dat de huidige streaming partijen en cloud diensten geen eigenaar zijn van de content zelf (althans, niet perse) is dat hier ook niet van toepassing.
Er zijn ondertussen zat andere opties. Waarom zou je als ontwikkelaar, zelfs een startende, iets te maken willen hebben met EA? Die draaien ontwikkelaars de nek om bij het leven en hebben letterlijk de reputatie van slager onder de uitgevers. Ik zou er in ieder geval heel erg ver bij uit de buurt blijven.
omdat EA jouw poepgame middels marketing tot een succes kan maken;
ookal heb je geweldige game, maar de marketing is matig; gaat ie weinig generen
heb je shit game, met mega marketing; gaat ie goed verkopen :+
zeg niet dat mee eens ben, maar voor sommige ontwikkelaars snap ik het wel
Alleen heeft dit 0,0 met marketing te maken en gaat het puur om ontwikkeltools.
Maar voordat EA ook maar iets met marketing gaat doen is het al lang 'jouw' game niet meer ;) Het komt simpelweg het dichtst bij je ziel verkopen aan de duivel.

Daarbij: er zijn al teveel poepgames. Moeten er daar nou echt nog meer van uit komen? :/

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 30 oktober 2018 13:28]

Hoofd reden één voor een ontwikkelaar zou zijn dat EA zijn werknemers goed behandeld. Ik wist het wel, liever een opdrachtgever met eerlijke werkcondities en een wat slechtere naam bij consumenten dan als een slaaf worden te behandeld.
Waar haal je het werkgeversverhaal vandaan? Er is hier voor zover ik kan nagaan helemaal geen constructie van werkgever/werknemer. Het is meer een situatie waarin een grote jongen een mooie paraplu ophoudt met de ene hand, maar potentieel met de andere al het lekkere snoep van de kleinere jongens die komen schuilen afpakt. EA doet dit natuurlijk niet zomaar, dit is gewoon een mogelijkheid om heel snel talent en nieuwe franchises op te kunnen kopen tegen de laagste prijs.
Eerlijke werkconditie? Werken met een onrealistische deadlines noem ik geen eerlijke werkconditie to be honest.
Als ik het originele artikel even snel doorscan klinkt het alsof het een hybride oplossing wordt tussen alles op de client en streaming. Ik vermoed dat het zuivere renderen van de graphics op de client blijft gebeuren, maar dat allerlei andere berekeningen in 'de cloud' gaan gebeuren (waar ze als voorbeeld physics berekeningen gebruiken).

Ook is het opmerkelijk dat ze modding willen gaan supporten, waar de afgelopen jaren mods praktisch onmogelijk was gemaakt door EA/Dice. Ik weet nog dat Dice ooit de opmerking heeft gemaakt dat hun Frostbite engine zo complex is dat het niet te doen is voor 'de gewone mens'. Of dat viel wel mee, of ze hebben flink wat werk verzet :)

Ik benieuwd, klinkt goed... Maar ik ben ook wel benieuwd naar de voorwaarden waar onder je dit mag gaan gebruiken. Direct een fee betalen? Licentie voor veel geld afnemen? Fee uit de omzet (zoals Epic dit nu doet met hun Unreal engine).
kunnen ze eindelijk fifa realistisch maken word is tijd ziet er niet uit dat spel en alle andere spellen dat voor een console word geschreven.
Het platform waarop ik ontwikkel heeft dit soort dingen allang, zie dan ook geen reden om naar iets anders te moeten omswitchen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True